text_structure.xml 55.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Mamy dziś w porządku dziennym bardzo ważki temat – miejsce szkolnictwa pożarniczego w projektowanej reformie edukacji zawodowej. Witam serdecznie panów ministrów oraz komendanta Państwowej Straży Pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję pani poseł Łybackiej za wywołanie tego tematu, ponieważ jest on teraz ważny z uwagi na fakt, iż kadeci – zamiast przygotowywać się do sesji – są teraz na wałach przeciwpowodziowych. Byłem wczoraj w Gdańsku i przyglądałem się ich działalności.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Przy okazji chcę poinformować, że w dniu 16 czerwca planowane są dwa posiedzenia Komisji. Proszę o nich pamiętać. O 12.00 jest posiedzenie naszej Komisji mające na celu rozpatrzenia sprawozdania o ochronie informacji niejawnych oraz o 16.00 posiedzenie wspólne trzech komisji: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych, zwołane w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu, na wniosek klubu PiS, na temat sytuacji na południu Polski w związku z występującymi tam powodziami oraz działaniami podejmowanymi przez rząd w celu zapobieżenia powstawaniu sytuacji powodziowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">W dniu 22 czerwca o 9.00 rozpoczynają się posiedzenia komisji dotyczące sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Materiały znajdą państwo w skrytkach w Dolnej Palarni. Proszę także pamiętać, że mamy posiedzenie w piątek, zwołane w trybie art. 152 regulaminu Sejmu, na wniosek klubu PiS.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Mamy dziś gorący dzień i to nie tylko jeśli chodzi o klimat, ale także ze względu na to, co się dzieje w kraju. Proszę pana ministra o zwięzłe przedstawienie problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Pozwoli pan przewodniczący, że oddam głos znawcy problemu, panu komendantowi Piotrowi Kwiatkowskiemu, który uczestniczył w wielu spotkaniach dotyczących miejsca szkolnictwa pożarniczego w systemie edukacji zawodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Tytułem wstępu chcę podkreślić, że w Państwowej Straży Pożarnej kształcenie w zawodzie technika pożarnictwa realizowane jest w trzech szkołach aspirantów PSP: w Poznaniu, Krakowie i Częstochowie. Szkoły te zostały powołane zarządzeniami ministra spraw wewnętrznych i administracji. Warto nadmienić, że tradycja szkolenia na poziomie średnim, aspiranckim, sięga dużo dalej. Przed moment utworzenia wymienionych szkół, które powstały w 1992 i 1994 r., szkolnictwo aspiranckie funkcjonuje w Polsce od lat 50.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Kształcenie w zawodzie technika pożarnictwa realizowane jest na podstawie programowej. Jest to załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 2006 r. Podstawa programowa określa cele i treści kształcenia, ale również zalecane warunki realizacji zajęć dydaktycznych, a więc wszystko, co związane jest z prowadzeniem zajęć – wyposażenie pomieszczeń, system kształcenia itd. Istnieje program kształcenia technika pożarnictwa dla studium stacjonarnego i zaocznego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Działalność edukacyjna oparta jest na Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2002 r. w sprawie ramowych programów nauczania w szkołach publicznych oraz standardzie wymagań egzaminacyjnych stanowiących załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 lutego 2003 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Wymieniłem te dokumenty, aby podkreślić, że kształcenie w zawodzie technika pożarnictwa w tych szkołach realizowane jest na takich samych zasadach, jak we wszystkich innych szkołach technicznych policealnych. Są to placówki równorzędne wobec jednostek funkcjonujących w realiach cywilnych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Kształcenie w zawodzie technika pożarnictwa odbywa się w dwóch formach. Jest to kształcenie młodzieży, która ukończyła szkołę średnią, w systemie dziennym, oraz kształcenie zaoczne dla dorosłych, dla strażaków PSP, którzy są już w służbie i zostali skierowani przez swoich przełożonych do tej szkoły. Podkreślam, że nasze szkoły mają status szkół policealnych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Gwoli wyjaśnienia tej problematyki chcę przypomnieć, że zgodnie z przepisami oświatowymi otrzymanie tytułu zawodowego technika pożarnictwa jest uwarunkowane zdaniem egzaminu, którego celem jest potwierdzenie kwalifikacji zawodowych. Za przygotowanie egzaminów, jak w innych szkołach, odpowiedzialna jest Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne, które nadzorowane są przez ministra właściwego do spraw oświaty. W przypadku zawodu technik pożarnictwa za egzamin odpowiedzialne są okręgowe komisje egzaminacyjne w Krakowie, Jaworznie i Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Nasze doświadczenia ze współpracy z placówkami okręgowych komisji egzaminacyjnych i Centralną Komisją Egzaminacyjną dotyczące przygotowania i organizacji egzaminów są bardzo dobre, za co serdecznie dziękuję. Jest to bardzo istotne z uwagi na charakter szkół. Mam na myśli służbę i związany z tym termin promocji, który jest ewenementem, jeśli chodzi o szkoły policealne.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie odbywa się w dwóch etapach. Pierwszy to dwuczęściowy egzamin pisemny, który obejmuje wiadomości i umiejętności właściwe dla zawodu. W drugiej części sprawdza się umiejętności związane z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą. Drugi etap ma charakter praktyczny, sprawdza umiejętności w danym zawodzie. Nie chcąc się chwalić, powiem jednak, że z naszych danych wynika, że zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe jest u nas bardzo wysoka, przekracza 90%. Jest to efektem sposobu funkcjonowania tych szkół – jest to szkoła mundurowa, ma określoną dyscyplinę funkcjonowania, co sprzyja właściwemu przygotowaniu do zajęć i egzaminów. Zdarza się jednak, że potrafimy przerwać zajęcia dydaktyczne ze względu na wyższą potrzebę, jak to ma miejsce obecnie. Chcę zaznaczyć, że szkoły funkcjonują w ramach obwodów operacyjnych komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej i w przypadkach szczególnych, w wypadku kataklizmów, gdy konieczne jest dysponowanie dużą ilością sił i środków, korzystamy z zasobów ludzkich szkół pożarniczych.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Jeśli chodzi o stronę formalną, to organem prowadzącym kształcenie w zawodzie technika pożarnictwa, którego ramy wyznaczają przepisy oświatowe, jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. W swoim zakresie działania minister ten odpowiada za ochronę przeciwpożarową.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Jest jeszcze jedna istotna kwestia, którą należy podkreślić. Uczeń szkoły aspiranckiej PSP lub kadet, jak go też określamy, przechodzi również cykl przygotowania zawodowego, co odbywa się w formie kursu ochrony przeciwpożarowej. W trakcie nauki pozostaje, zgodnie z ustawą o Państwowej Straży Pożarnej, w tzw. służbie kandydackiej. To powoduje, że uczeń jest poddany określonym rygorom wynikającym z ustawy o PSP.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Od długiego czasu jesteśmy w kontakcie i prowadzimy rozmowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej w związku z prowadzonymi pracami nad modernizacją kształcenia zawodowego. Z naszych doświadczeń wynika – i takie stanowisko przedstawialiśmy podczas tych spotkań oficjalnie odnosząc się do tematu – że w związku z pracami nad reformą systemu kształcenia zawodowego sugerujemy, aby szkoły aspirantów PSP mogły funkcjonować w obecnym systemie, a więc w formie szkół policealnych. Jest to związane z wieloma uwarunkowaniami wynikającymi z systemu pełnienia służby. Zdajemy sobie sprawę z faktu, iż prace nad reformą systemu kształcenia są pewną szansą na przyszłość, aby szkolnictwo pożarnicze też skorzystało z proponowanych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#ZastępcakomendantagłównegoPaństwowejStrażyPożarowejPiotrKwiatkowski">Przedstawiłem temat ogólnie, ale myślę, że tytułem zaczynu do dyskusji są to informacje wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję. Witam serdecznie przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej z panem ministrem Zbigniewem Włodkowskim. Proszę o przedstawienie informacji z punktu widzenia resortu edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Przygotowałem krótką prezentację, aby przybliżyć państwu planowane zmiany w kształceniu zawodowym i funkcjonowanie szkół policealnych w nowym systemie, który chcemy wdrażać od 2012 r.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Pan komendant powiedział o szkołach kształcących w zawodzie technika pożarnictwa. Są trzy takie szkoły – w Poznaniu, Krakowie i Częstochowie. Ważne jest, że szkoły te są także ośrodkami egzaminacyjnymi wyposażonymi profesjonalnie. Mogą one stanowić wzór zorganizowania ośrodka egzaminacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Chcę podkreślić, iż zdawalność egzaminów w zawodzie technik pożarnictwa jest bardzo wysoka, chyba najwyższa w Polsce. Pan komendant mówił o poziomie 90%, ale z danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wynika, że przekroczyła ona 99%. To imponujący wynik, który świadczy o tym, że słuchacze tych szkół od początku mają świadomość, iż egzamin zawodowy będzie kończyć ich naukę i da im status pracownika w tym zawodzie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Podkreślamy tu obszary, w których przygotowaliśmy zmiany w kształceniu zawodowym. Nad ich przygotowaniem pracował specjalnie powołany przez panią minister zespół opiniodawczo-doradczy. Mamy 6 głównych obszarów tych zmian. Skupiliśmy się na klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, dalej jest system egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Na tych dwóch obszarach dziś się chcemy skupić. To one dotyczą omawianej tu problematyki.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Dalej są: struktura i organizacja szkolnictwa zawodowego i doskonalenie nauczycieli. Przy tej okazji pozwolę sobie na poinformowanie, że uruchomiliśmy już dwa projekty systemowe o łącznej wartości blisko 200 mln zł. Pierwszy projekt dedykowany jest osobom, które chciały podjąć pracę w szkołach zawodowych w charakterze nauczyciela zawodu. Jest on adresowany głównie do absolwentów wyższych uczelni technicznych. W ten sposób zachęcamy ich do pracy w szkołach zawodowych. Projekt polega na sfinansowaniu studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego. Drugi projekt skierowany jest do nauczycieli już pracujących w szkołach. Nakierowany jest na podnoszenie kwalifikacji, kompetencji, umiejętności i wiedzy merytorycznej poprzez odbywanie praktyk i staży w firmach, branżach i zakładach pokrewnych z nauczanym zawodem. Przewidujemy również, że docelowo będzie wprowadzany obowiązek odbywania tego typu staży co pewien czas. Zastanawiamy się, czy będzie to co 3 lata, czy też co 5 lat. Każdy nauczyciel zawodu będzie musiał zdobyć dokument potwierdzający odbycie takiego stażu. Zależy nam, aby nauczyciele posiadali aktualną wiedzę na temat nowych technologii stosowanych na rynku, nowych rozwiązań. Przykład szkół kształcących w zawodzie technik pożarnictwa oraz przykład Państwowej Straży Pożarnej, która włączyła się w przygotowanie ośrodków egzaminacyjnych, jest wzorem, który chcemy upowszechnić jako standard obowiązujący w kształceniu zawodowym. Chcielibyśmy włączyć szeroko pracodawców do organizowania kształcenia zawodowego i ośrodków egzaminacyjnych, jak też prowadzenia praktyk i staży zawodowych. Myślimy o systemie zachęt i być może umożliwieniu pracodawcom, którzy organizują staże i praktyki z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu, czy też przyjmują uczniów i nauczycieli na staż, odpisania sobie tego od podatku. Ta kwestia jest omawiana w tej chwili z ministrem finansów, nie jest to łatwa sprawa, szczególnie przy obecnej koniunkturze w gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Na liście jest jeszcze obudowa programowa. Przygotowujemy w ramach projektów systemowych również nowe podstawy programowe.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego podlegać będzie modyfikacji. Polegać będzie ona głównie na grupowaniu, integrowaniu zawodów zgodnie z podobieństwem treści zawodowych. Chcemy też wprowadzić krótszą ścieżkę wprowadzania nowych zawodów. Dajemy możliwość, aby organizacje pracodawców miały prawo zgłaszania powołania nowych zawodów. Dzisiaj tylko resorty właściwe dla zawodów mogą inicjować powołanie nowego zawodu, choć wcześniej resortom takie potrzeby mogą zgłaszać organizacje pracodawców.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Głównym kierunkiem zmian jest podział zawodu na kwalifikacje. W każdym zawodzie chcemy wyodrębnić kilka kwalifikacji. Będą też zawody jednokwalifikacyjne. Kwalifikacje te zostaną opisane w nowych podstawach programowych tworzonych w ramach projektów systemowych. Będą zapisane jako zasób umiejętności i wiadomości wyodrębnionych w danym zawodzie. Do pracy nad projektami systemowymi, nad grupowaniem zawodów i wyodrębnianiem kwalifikacji zapraszamy przedstawicieli poszczególnych branż. W przypadku opracowywania nowej podstawy programowej dla zawodu technik pożarnictwa zostali zaproszeni przedstawiciele Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu. Dla tego zawodu wyodrębniono dwa rodzaje kwalifikacji. Pierwszy obszar to wykonywanie czynności ratowniczych, drugi – organizowanie i zarządzanie działaniami ratowniczymi. W tych obszarach zostaną precyzyjnie nazwane kwalifikacje. Zapraszamy do współpracy także przedstawicieli Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej lub osoby przez nią wyznaczone. Widzą państwo katalog osób uczestniczących w projekcie systemowym. Tak się dzieje praktycznie we wszystkich zawodach. Z każdej branży zapraszani są specjaliści, eksperci, którzy pomagają nam wyodrębnić kwalifikacje w poszczególnych zawodach.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Docelowo widzimy potrzebę powołania całorocznych ośrodków egzaminacyjnych, które będą w znacznej mierze funkcjonować u pracodawców, podobnie jak to jest dziś w szkołach spirantów, które kształcą w zawodzie technik pożarnictwa. Mamy już takie przykłady również w branży gazowniczej, gdzie powołano ośrodki egzaminacyjne, w których odbywa się praktyczny egzamin zawodowy. Możemy wymienić kilka branż, w których pracodawcy, posługując się nowoczesnymi urządzeniami i rozwiązaniami technologicznymi, tworzą takie ośrodki egzaminacyjne.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Każda wyodrębniona kwalifikacja będzie potwierdzana w takim samym systemie egzaminów zewnętrznych, bez względu na to, czy umiejętności zostały nabyte w systemie szkolnym, pozaszkolnym, formalnym czy nieformalnym. Zawsze obowiązywać będzie ten sam standard egzaminu zewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">W ramach projektu systemowego przygotowujemy również bank zadań egzaminacyjnych. Kilkadziesiąt tysięcy zadań dla części teoretycznej i praktycznej egzaminów. Przewidujemy, że egzamin zawodowy, składający się z dwóch części, będzie w części teoretycznej przebiegać w sposób bardzo zbliżony do dzisiejszego egzaminu na prawo jazdy. Docelowo chcielibyśmy, żeby wszystkie egzaminy praktyczne przebiegały z praktycznym wykonaniem, a nie – jak jeszcze się dzisiaj zdarza – w formie opisowej.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">W nowym systemie będą funkcjonować trzyletnie zasadnicze szkoły zawodowe, czteroletnie technika i szkoły policealne. Te ostatnie będą kształcić tylko w zawodach wskazanych przez resorty: zdrowia, pracy i polityki społecznej, gospodarki oraz spraw wewnętrznych i administracji. Dziś wśród zawodów, w których kształcimy w systemie szkół policealnych, są takie, jak np. florysta. Dwuletni cykl kształcenia w tym zawodzie polega na nabyciu umiejętności układania kwiatów. Wydaje się nam, że jest to zbyt długi cykl, o czym mówią też pracodawcy. Polski system kształcenia nie jest dzisiaj w stanie odpowiedzieć na potrzeby dynamicznie zmieniającej się gospodarki. Gdy jest wzrost gospodarczy, istnieje zapotrzebowanie na określone zawody, a uruchomienie takiego kierunku kształcenia trwa 3–4 lata. W szkołach policealnych jest to 2–2,5 roku, a tylko w niektórych przypadkach 1,5 roku. Chcemy wprowadzić inne rozwiązanie, dające szybsze przygotowanie dorosłej osoby do pracy w danym zawodzie, oferujące krótsze cykle kształcenia, a jednocześnie nabycie kwalifikacji potwierdzonych egzaminem zewnętrznym. Wszystkie szkoły zawodowe będą mieć możliwość przeprowadzania kursów zawodowych przygotowujących do egzaminu zawodowego. Jesteśmy już po rozmowach z ministrem pracy, aby taka możliwość została stworzona. Wydaje się, że nie będzie przeszkód prawnych, aby taki system można było uruchomić.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Część dzisiaj funkcjonujących szkół policealnych zostanie przekształcona w czteroletnie technika lub awansowana na poziom studiów licencjackich. Zawód technik pożarnictwa pozostanie na poziomie szkoły policealnej.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewWłodkowski">Reasumując, rozmawialiśmy już ze wszystkimi resortami. Spotkania odbywają się cyklicznie, omawiane są sprawy związane z zawodami odpowiednimi dla danego resortu, w których kształcenie odbywa się na poziomie szkół policealnych. Zastanawiamy się wspólnie, w których przypadkach kształcenie musi pozostać na tym poziomie, a w których nauczanie mogłoby się odbywać w technikum lub na studiach licencjackich. Myślę, że w ten sposób uzyskamy konsensus. Jeśli resorty stwierdzą, że w danym zawodzie kształcenie musi pozostać na poziomie szkoły policealnej, to tak się stanie. Dotyczy to np. zawodów wymagających dojrzałości i odporności psychicznej, a takim zawodem jest technik pożarnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję. Widzę, że na sali jest silna reprezentacja szkół pożarniczych. Myślę, że w trakcie dyskusji państwa poznamy. Przystępujemy do zadawania pytań. Proponuję, aby dzisiejsze procedowanie zakończyć jutro przyjęciem dezyderatu w sprawie kadetów. Powołamy też zespół roboczy do spraw monitorowania szkolnictwa zawodowego w służbach podległych MSWiA. Wydaje mi się, że jest to o wiele szerszy zakres niż tylko reforma edukacji zawodowej. Jest to istotne dla dalszego funkcjonowania służb. Widać, że szkolenie nie zawsze przebiega tak, jak powinno. Ten problem jest aktualny od lat. Mógłby być to cztero– lub pięcioosobowy zespół, który będzie przygotowywać kolejne posiedzenia Komisji, monitorować zjawiska z tym związane, będzie też wywoływać te tematy na naszych posiedzeniach.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Witam panią przewodniczącą parlamentarnego zespołu strażaków, panią Krystynę Skowrońską. Dziękuję, że pani poseł bierze udział w naszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełEdwardSiarka">Słuchając wypowiedzi pana ministra edukacji narodowej i pana komendanta, mam wrażenie, że państwo nie chcą do końca powiedzieć, w czym jest rzecz. Pan minister zaprezentował pewną koncepcję reformy szkolnictwa policealnego. Czy należy rozumieć, że idziemy w kierunku likwidacji obecnych szkół policealnych? Tak zrozumiałem, że dla zawodów podległych ministrowi spraw wewnętrznych ma to być inna forma kształcenia. Domniemywam, że mówimy o przekształceniu lub wręcz likwidacji tych trzech szkół.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełEdwardSiarka">Jeżeli mówimy o podnoszeniu kwalifikacji czy dokształcaniu, to do tego potrzebne jest odpowiednie zaplecze. Przy szkołach pożarniczych istnieją poligony, na których kadeci i często ochotnicy zdobywają doświadczenie. Poligony te są bardzo istotne w procesie szkolenia i potem skutecznego prowadzenia akcji ratunkowych. Chcę zapytać o to zaplecze, jak wygląda ono na dzień dzisiejszy? Nie znam wszystkich poligonów, tylko krakowski i wiem, że wymaga dofinansowania. Jak ta sprawa wygląda z państwa strony?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełEdwardSiarka">Czy nowy model, o którym mówimy dzisiaj, w świetle wydarzeń związanych z powodzią, przewiduje, że te szkoły wykonują bardzo ważną funkcję w systemie szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej? W obecnej kryzysowej sytuacji powodziowej straż pożarna, państwowa i ochotnicza, wzięły na siebie duży ciężar. System szkolenia OSP jest bardzo istotny, a od pewnego czasu kuleje. Próba stworzenia platformy informatycznej, na której mają się szkolić ochotnicy, wymaga praktycznego dopełnienia na poligonach szkolnych, o które pytałem.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełEdwardSiarka">Pan minister podał, że w czwartym semestrze szkoły policealne skończyło 207 kadetów. Czy tyle osób zaspakaja wszystkie potrzeby kadrowe Państwowej Straży Pożarnej? Czy może mamy „nadprodukcję” lub niedobór wykwalifikowanych strażaków w jednostkach pożarniczych?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełEdwardSiarka">Wiemy, że kadeci biorą udział w akcjach ratowniczych w czasie powodzi. Są mocno zaangażowani w systemie zmianowym. W jakiej formie są oni wynagradzani? Wykonują ciężką, fizyczną pracę. Czy jest to w ramach szkolenia? Jakie obowiązują tu procedury? Wiemy, że mają problemy z nauką i egzaminami w związku z zaangażowaniem w walkę z powodzią, ale interesuje mnie kwestia ich wynagradzania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Chcę poruszyć krótko trzy kwestie. Po pierwsze, cieszę się, że jest zgoda na to, abyśmy jutro formalnie przyjęli dezyderat Komisji. Pozwolę sobie przeczytać propozycję tego dezyderatu do ministra edukacji narodowej. Dobrze, że dzisiaj na posiedzeniu jest pan minister i pani dyrektor, bo rozumiem, że już dziś przeniosą państwo tę informację do resortu. Sprawa jest pilna i decyzja musi zapaść jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">„Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych na posiedzeniu w dniu 8 czerwca 2010 r. zapoznała się z zagadnieniem dotyczącym miejsca szkolnictwa pożarniczego w projektowanej reformie edukacji zawodowej. Problemem, który wymaga pilnego rozwiązania jest termin egzaminu zewnętrznego potwierdzającego kwalifikacje zawodowe szkół aspirantów Państwowej Straży Pożarnej. Kadeci (słuchacze szkół aspiranckich), podlegający temu egzaminowi, od kilku tygodni biorą udział w akcji powodziowej, przebywając niekiedy do 20 godzin na dobę w służbie. Uniemożliwia to kadetom właściwe przygotowanie się (ostatnie tygodnie miały być poświęcone repetycjom) do egzaminów. Oczywistym jest także ogromny wysiłek fizyczny i psychiczny uczestniczących w akcji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełKrystynaŁybacka">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych wnosi do ministra edukacji narodowej o przesunięcie terminu egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w systemie kształcenia strażaków”.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełKrystynaŁybacka">Pani minister ma takie możliwości i może przesunąć termin egzaminów zewnętrznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Mówimy o obecnej sytuacji powodziowej, która zaskoczyła nas wszystkich. Pani poseł przygotowała treść dezyderatu na moją prośbę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Mam propozycję, aby dezyderat był do wiadomości ministra spraw wewnętrznych i administracji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">Druga kwestia. Jeśli pan przewodniczący na to się zgodzi, proponowałabym modyfikację nazwy tego zespołu. Proponuję, aby nazywał się on: zespół do spraw monitorowania miejsca szkolnictwa w służbach podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji w projektowanej reformie szkolnictwa zawodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Nie chciałbym się zamykać tylko do reformy, lecz objąć cały system szkolenia. System szkolenia policji i innych służb nie do końca jest dla nas wszystkich zadowalający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Zgadzam się, powinno to dotyczyć monitorowania szkolnictwa w służbach podległych MSWiA. Chodzi o szkolenie i kształcenie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">Trzecia kwestia, o której chcę powiedzieć, dotyczy straży pożarnej. Jeśli chodzi o służby podległe resortowi spraw wewnętrznych, to w pełni kompatybilna z zewnętrznym systemem edukacji jest jedna służba – właśnie Państwowa Straż Pożarna. Oczywiście, owa kompatybilność w powszechnym systemem edukacji nie może oznaczać, że zatracimy specyfikę tej służby. Musimy ją zachować. Pamiętajmy, że jest to służba, która poza systemem edukacyjnym pozostaje w systemie pełnej gotowości w sytuacjach zagrożeń. W projektowanej reformie szkolnictwa zaniepokoiło mnie kilka kwestii. Nie chcę ich dziś rozwijać, bo nie jest na to czas, ponieważ po to zostanie powołany zespół, abyśmy mogli o tym spokojnie porozmawiać. Np. w przypadku kształcenia strażaków nie ma mowy, abyśmy mówili o jednokwalifikacyjnym zawodzie. Są tam przecież różne sekcje – nurkowania, ratownictwa wysokościowego, pożarnictwa itd. Dobrze, że – jak mówił pan minister – planują państwo dualizm w kształceniu zawodowym. Z jednej strony byłoby to kształcenie w systemie edukacji, a z drugiej na różnego rodzaju kursach. Zwracam uwagę na fakt, że to, co jest w tej chwili w straży pożarnej, ten dualizm wypełnia. Nie likwidujmy tego, co dobre, a próbujmy zastanowić się, co jeszcze będzie lepsze.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełKrystynaŁybacka">Nie przesądzałabym z góry, że mogą tam być tylko studia policealne. Proszę spojrzeć, co robi w tej chwili Szkoła Główna, tak naprawdę wymaga licencjatu i magisterium. Nie przesądzajmy, że są tam tylko szkoły policealne. Na dobrą sprawę policealne mogą być tylko tam, gdzie jest absolutna gwarancja zatrudnienia, bo na rynku pracy ten tytuł jest nieczytelny. Mogą być wyodrębnione dziedziny, w których pozostawimy kształcenie policealne, ale tylko tam, gdzie widać, że potrzeba jest tylu pracowników, ilu kształcimy i mają oni gwarancję zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełKrystynaŁybacka">Nie chcę dziś rozwijać tych tematów, ale rozumiem, że będziemy o nich dyskutować w zespole.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełKrystynaŁybacka">Ośrodki egzaminacyjne, o których państwo mówicie, powinny być akredytowane. Straż w swoich ośrodkach mogłaby mieć więcej możliwości akredytacyjnych. Wszystko jest do zrobienia.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PosełKrystynaŁybacka">Jest też pytanie, który zawód ma być regulowanym – podstawowy czy technik. Przecież wpisujemy coraz więcej zawodów regulowanych. Coraz więcej akcji to akcje nie tylko dziejące się w Polsce, ale także w Europie. Być może trzeba by wpisać i rozszerzyć kwalifikacje zawodów regulowanych. Porozmawiamy o tym w zespole. Bardzo się cieszę, że on powstanie, bo problemów jest dużo, a moment jest najbardziej odpowiedni, gdyż teraz odbywa się debata na temat kształcenia zawodowego, a za kilka tygodni mamy debatę na temat kształcenia wyższego zawodowego. Należy te sprawy połączyć.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PosełKrystynaŁybacka">Oczywiście wnoszę formalnie o powołanie zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Złożyłem już taką propozycję. Do jutra każdy z klubów wyznaczy po jednej osobie do składu zespołu. Jeśli uznamy, że powinno być więcej, ustalimy to na zasadzie konsensusu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAleksanderSkorupa">Nie wiem, czy jest to pytanie dotyczące bezpośrednio tematu, ale chodzi mi o kwestię naboru w systemie zaocznym, a więc kierowanie przez jednostki do szkoły aspirantów. Wiem, że na moim terenie były skargi, że były osoby chętne, a nie otrzymywały skierowania. Jeśli dobrze zrozumiałem, to automatycznie osoby kończące szkołę musiały objąć stanowisko, a w związku z tym, że brakowało stanowiska, nie kierowano chętnych do szkoły.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełAleksanderSkorupa">Każdy ma prawo się kształcić, ale w innych systemach fakt, czy obejmie stanowisko, nie od tego zależy. Czy w systemie zaocznym pracodawca ma obciążenia finansowe z tytułu nauki? Czy system dzienny jest zamknięty czy otwarty? Czy każdy może zapisać się do takiej szkoły, posiadając wykształcenie średnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszWoźniak">Chcę zapytać także o nabór, więc uzupełnię głos mojego przedmówcy. Nie chodzi tylko o system zaoczny, ale także o system dzienny. Jaki jest sposób naboru – czy składa się podanie, czy są egzaminy, czy są badania lekarskie?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełTadeuszWoźniak">Jeżeli mówimy o formule szkół aspiranckich jako policealnych, to czy istnieje możliwość naboru do szkoły absolwentów techników? Czy uczeń, który ukończył technikum, może się dostać do szkoły aspiranckiej?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełTadeuszWoźniak">Czy liczba kadetów kształcących się w szkołach aspiranckich uzależniona jest od możliwości lokalowych i kadrowych tych trzech szkół, czy od potrzeb straży pożarnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Widzę, że dotykamy zarówno sfery reformy, jak też praktyki, ale myślę, że warto poruszyć te tematy, aby rozwiać wątpliwości. Pan poseł Łuczak debiutuje dziś w naszej Komisji, witamy i oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMieczysławŁuczak">Dziękuję. Po pierwsze chcę się odnieść do dezyderatu zaproponowanego przez panią profesor. Obawiam się, żebyśmy nie popełnili błędu, narzucając odgórnie zmianę terminu egzaminów. Jeśli chcemy uszanować tych ludzi, którzy pracują teraz w akcjach ratowniczych, to niech poszczególne zespoły określą same termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Nie można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełMieczysławŁuczak">Sprawmy więc, aby było można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Po to powołamy zespół, aby zajął się tymi sprawami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełMieczysławŁuczak">Pan komendant mówił o wykorzystywaniu uczniów szkół pożarniczych w akcjach ratowniczych. Czy uczestniczą w nich wszyscy uczniowie?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełMieczysławŁuczak">Czy obowiązuje tu ustawa o dokształcaniu pracowników, jak w systemie instytucji państwowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Nie ma więcej pytań. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Chcę bardzo pozytywnie odnieść się do pomysłu pani poseł Łybackiej w sprawie dezyderatu. Myślę, że najlepszą formą podjęcia decyzji będzie konsultacja z komendantami szkół, którzy są tu obecni i którzy rzeczywiście wskazują, że słuchacze tych szkół są teraz zajęci pracami na wałach, wykonują ciężką fizyczną pracę. Panowie komendanci będą najlepiej wiedzieć, na jaki termin należałoby przesunąć egzaminy, aby nie zrobić im krzywdy, aby zbyt długo nie musieli czekać. Myślę, że dojdziemy do porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Odpowiadając na pytanie pana posła Siarki, który poruszył sprawę poligonów, mam świadomość, że środki przeznaczane co roku na wyposażenie poligonów przy szkołach są niewystarczające i potrzeby w tym zakresie są ogromne. Jest to podwójny problem, ponieważ do tej pory szkoły mogły prowadzić zakłady budżetowe, które będą zlikwidowane z dnie 1 stycznia 2011 r. Często środki na odbudowę poligonów szły właśnie z zakładów budżetowych, a teraz niestety będą musiały pochodzić bezpośrednio z budżetu państwa. Nie jestem w tej chwili przygotowany, aby powiedzieć precyzyjnie, jakie kwoty są przeznaczane na odbudowę poligonów, wiem na pewno, że jest to po ok. 200 tys. zł. To niewystarczające środki, trzeba myśleć o ich zwiększeniu. Panowie komendanci mają pewną możliwość przesuwania środków wewnątrz budżetów, ale wiemy wszyscy, że ciągle ich brakuje.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Jeśli chodzi o szkolenie OSP, to z pewnością państwo wiedzą, że nie rozróżnia się, czy do zdarzeń jeżdżą strażacy PSP czy OSP. Wszyscy mamy świadomość faktu, że ochotnicy muszą być bardzo dobrze przygotowani. Szkoły aspirantów prowadzą również szkolenia dla strażaków-ochotników.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Pan poseł Woźniak zwraca uwagę na szkolenia e-learningowe. Komendant główny Państwowej Straży Pożarnej w kwietniu wysłał do każdego komendanta powiatowego PSP wytyczne w zakresie szkolenia e-learningowego. Szkolenie praktyczne ma się odbywać w komendach powiatowych PSP i każdy komendant wie, na jakich zasadach szkolenie praktyczne ma być prowadzone.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Na temat naboru i szkoleń szczegółowej odpowiedzi udzieli pan dyrektor Jacek Borowski. Jeśli będzie taka potrzeba, informacje uzupełnią panowie komendanci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorBiuraSzkoleńKomendyGłównejPSPJacekBorowski">Na wstępie odniosę się do kwestii szkolenia z wykorzystaniem nauczania na odległość, czyli popularnego e-learningu. Mówimy tu o systemie mieszanym, który łączy część realizowaną przez Internet z zajęciami praktycznymi realizowanymi w warunkach rzeczywistych. Wykorzystujemy materiały zamieszczone na platformie e-learningowej w ramach projektu realizowanego przez zarząd główny z Ministerstwem Edukacji Narodowej. System polega na tym, że każda osoba ma dostęp do tych materiałów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełEdwardSiarka">Tego proszę nam nie tłumaczyć, bo to wiemy. Chodzi mi o szkolenie ratowników medycznych czy komorę dymną. Wiemy o możliwości pobrania materiałów i szkoleniach w jednostkach. Chodzi o to, że przynajmniej część strażaków OSP musi przechodzić szkolenie na poligonach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorBiuraSzkoleńKGPSPJacekBorowski">Wytyczne w tym zakresie zostały skierowane jeszcze wcześniej, zanim zostały wprowadzone szkolenia e-learningowe. To nie jest tak, że każda komenda powiatowa dysponuje komorą dymową czy komorą rozgorzeniową, bo są to ogromne koszty. Za szkolenia odpowiadają przede wszystkim ośrodki szkolenia. Wytyczne jeszcze z 1997 r. mówiły, że wszędzie tam, gdzie nie można wykorzystać komory dymowej, należy zapewnić warunki symulujące te w komorze dymowej. Chodzi o to, aby była to zamknięta przestrzeń o ograniczonej widoczności.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DyrektorBiuraSzkoleńKGPSPJacekBorowski">Jeśli natomiast chodzi o szkolenie z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy, sprawa jest bardziej skomplikowana. Zgodnie z ustawą o państwowym ratownictwie medycznym i rozporządzeniem ministra zdrowia, kompetencja szkolenia w zakresie pierwszej pomocy nie leży w kompetencji Państwowej Straży Pożarnej. Nie ma ona prawa, na mocy tych przepisów, do prowadzenia szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy dla strażaków Ochotniczych Straży Pożarnych.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#DyrektorBiuraSzkoleńKGPSPJacekBorowski">Jeśli chodzi o nabór do szkół aspirantów w przypadku kształcenia w systemie dziennym, to jest to nabór otwarty. Te sprawy są regulowane precyzyjnie w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie służby kandydackiej. Wyznaczone są terminy, arkusze podań, sposób pracy, weryfikacji dokumentacji, tryb powoływania komisji rekrutacyjnej i egzaminacyjnej. Do tej pory nie było żadnych skarg na procedurę.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#DyrektorBiuraSzkoleńKGPSPJacekBorowski">Jeżeli zaś chodzi o nabór do szkół dla dorosłych, to jest to system zamknięty, adresowany do strażaków, którzy są już w służbie. Dotyczy to zarówno strażaków Państwowej Straży Pożarnej, jak też pozostałych jednostek ochrony przeciwpożarowej, ponieważ PSP odpowiada również za kształcenie pracowników jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w ustawie o ochronie przeciwpożarowej. System limitowania miejsc w tych szkołach wynika z balansowania pomiędzy dużymi potrzebami a możliwościami szkół. Co roku ustalany jest limit kształcenia w systemie zaocznym, który bazuje na dokładnych wyliczeniach prowadzonych w Biurze Szkoleń. Bierzemy pod uwagę potrzeby kadrowe i możliwości szkół. Tu również obowiązuje system egzaminów, przy czym jest to nieco inny egzamin niż w systemie dziennym. Jest też limit punktowy, granica 50 punktów w teście standaryzowanym. Rekrutację prowadzą komendanci wojewódzcy według określonego limitu miejsc wynikającego z potrzeb kadrowych PSP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewWłodkowski">Pytano, czy szkoły policealne przestaną funkcjonować. Nie, ten typ szkoły zostanie zachowany. Jednak dzisiaj szkoły policealne kształcą w 43 zawodach, a wśród nich są takie jak florysta czy opiekun osoby starszej. Po rozmowach z resortami dochodzimy do przekonania, że takie umiejętności powinny być nauczane raczej na kilkumiesięcznych kursach, które kończyć się będą egzaminem i nabyciem określonej kwalifikacji. Nie widzimy potrzeby, aby dwa lata kształcić osobę, która ma układać kwiaty. Jest to kosztowne, a poza tym taka osoba szybciej wejdzie na rynek pracy po kursie, posiadając określone umiejętności zawodowe. Od 2012 r. takie kwalifikacje będą nabywane na kursach.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewWłodkowski">Część zawodów nauczanych dziś w szkołach policealnych przejdzie na poziom techników czteroletnich dziennych. Są to takie zawody jak technik ekonomista czy finansista. Rozmawiamy z resortem zdrowia, ponieważ część zawodów medycznych nauczanych dziś w szkołach policealnych mogłaby przejść, podobnie jak zawód pielęgniarki, na poziom licencjatu. Myślimy, iż spośród tych 43 zawodów nieco ponad 30 nadal będzie nauczanych na poziomie szkoły policealnej, w tym technik pożarnictwa. Większość zawodów nauczanych w tym typie szkół, to będą zawody medyczne.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewWłodkowski">Odnosząc się do kwestii podniesionej przez panią poseł Łybacką, technicznie jest możliwe przesunięcie egzaminu zawodowego. Musimy jednak do końca tego tygodnia znać konkretne propozycje. Egzamin zawodowy będzie przeprowadzany w dniach 21–22 czerwca, ale dla tego zawodu możemy egzamin przeprowadzić w terminie wskazanym przez Komendę Główną PSP, ale nie chcemy jeszcze uruchamiać procedur, ponieważ są one kosztowne. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, które postawił pan poseł Łuczak, czy taką potrzebę sygnalizują komendanci szkół lub komendant główny Państwowej Straży Pożarnej. Być może absolwenci są już przygotowani do egzaminu i mogą do niego przystąpić. Trzeba zastanowić się jeszcze, czy została zrealizowana cała podstawa programowa w związku z przerwaniem nauki w maju i uczestnictwem kadetów w akcji przeciwpowodziowej. Jeśli nie, to komendant główny PSP ma możliwość przesunięcia zakończenia roku szkolnego o tydzień czy dwa tygodnie.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewWłodkowski">Pani poseł zastanawiała się, czy ten zawód powinien pozostać na poziomie kształcenia policealnego, czy nie wchodzi tu w grę poziom licencjacki. Rozmawialiśmy o tym z Państwową Strażą Pożarną, nie jestem specjalistą od tych zawodów. Powiem tylko, że licencjat i magister to raczej poziom dowodzenia, natomiast szkoła policealna przygotowuje ludzi operacyjnie do wykonywania tych zadań. Jesteśmy otwarci na propozycje napływające z Komendy Głównej PSP. W kształceniu w tym zawodzie nie stanie się nic bez zgody i propozycji ekspertów, przedstawicieli wskazanych przez komendanta głównego PSP. Biorą oni udział w kreowaniu rozwiązań realizowanych dzisiaj w ramach projektu systemowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Ad vocem. Pan poseł Łuczak nie wiedział, że są to egzaminy zewnętrzne w tym znaczeniu, że w całej Polsce jest jeden termin. Wyjaśniliśmy to sobie. Na sali są komendanci, więc bez trudu odpowiedzą na pytania pana ministra. Nie chodzi tu o przesuwanie roku szkolnego, jak zrozumiałam, lecz o to, że od maja kadeci są w akcji, są przesuwani w różne regiony. Wielu kadetów z innych miast jest dzisiaj w Warszawie z uwagi na spodziewaną dziś kolejną falę kulminacyjną.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">Po szybkiej konsultacji wiem już, że chodzi o 2 tygodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewWłodkowski">Być może nie chodzi o wydłużenie roku szkolnego dla drugich klas, ale kadeci pierwszego roku nie zrealizowali jednak pewnej puli materiału i trzeba się zastanowić, czy nie ma potrzeby wydłużenia im roku szkolnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Myślę, że wszyscy jesteśmy tu zgodni. Będziemy monitorować ten temat. Pan minister wykazuje dobrą wolę. Dalsze szczegółowe prace podejmiemy w zespole. Widzę jednak, że wola wszystkich idzie we właściwym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Prosiłbym, aby każdy z panów komendantów mógł krótko przedstawić problemy swoich szkół i ewentualnie odpowiedzieć na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Oczywiście, nie śmiałem wchodzić w pana kompetencje. Oddaję panom głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KomendantCentralnejSzkołyPaństwowejStrażyPożarnejwCzęstochowieMarekChmiel">Chciałbym odnieść się do dwóch kwestii. Po pierwsze, do sprawy przesunięcia egzaminów. Jest to oczywiście uwarunkowane względami pogodowymi. Moi kadeci pracują dziś w Opolu i w Szczurowie w Małopolsce. Pracują po 12 godzin, ale musimy ich zmieniać, dbając o ich zdrowie. Kadeci są bardzo zmęczeni, nie mają teraz siły się uczyć.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KomendantCentralnejSzkołyPaństwowejStrażyPożarnejwCzęstochowieMarekChmiel">Po drugie, poruszana była kwestia poligonu. Są one w każdej z naszych szkół. U mnie jest 49 stanowisk, które przechodzi każdy kadet. Jest to warunek zaliczenia i dobrego sprawowania później zawodu strażaka.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#KomendantCentralnejSzkołyPaństwowejStrażyPożarnejwCzęstochowieMarekChmiel">Współpracujemy z komendantem miejskim i ościennymi komendantami powiatowymi, ochotnicy przyjeżdżają do nas ćwiczyć w komorze dymowej i rozgorzeniowej, korzystają z poligonu. Współpraca układa się wzorowo.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#KomendantCentralnejSzkołyPaństwowejStrażyPożarnejwCzęstochowieMarekChmiel">Chcę jeszcze poruszyć kwestię tzw. środków własnych, które mieliśmy do zmiany ustawy o finansach publicznych. Wiem, że jest to za późno o wiele miesięcy, ale prosiłbym państwa posłów, aby przeanalizować jeszcze raz te przepisy, abyśmy mieli takie środki. Teraz, aby wyremontować rynnę czy cokolwiek, muszę zgłaszać się do komendanta głównego po środki finansowe. Nie będę mieć żadnego ruchu od czerwca 2011 r. Myślę, że powinniśmy mieć jakieś środki własne, które pozwalałyby nam coś zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KomendantSzkołyAspirantówPSPwKrakowieBogusławKogut">Kadeci szkoły krakowskiej pracują na terenie województw świętokrzyskiego, lubelskiego i małopolskiego. Ok. 160 kadetów jest w akcji. Pracujący poza naszym województwem są sukcesywnie, co 72 godziny wymieniani, zaś kadeci zaangażowani w akcję w Małopolsce pracują w systemie dwunastogodzinnym.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#KomendantSzkołyAspirantówPSPwKrakowieBogusławKogut">Jeśli chodzi o poligon, nasz funkcjonuje w dwóch miejscach – w miejscowości Kościelec, 40km od Krakowa, gdzie jest kilkadziesiąt stanowisk ogólnych do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, oraz drugi w Nowym Sączu, tzw. poligon gruzowiskowy służący do treningu i szkolenia grup poszukiwawczo-ratowniczych z całej Polski. Szkoła krakowska ma w tej chwili otwarty tytuł inwestycyjny na rozbudowę tych poligonów. Do zakończenia zadania, które opiewa na 6 mln zł, brakuje nam prawie 4 mln zł. Od dwóch lat dostaję na to przedsięwzięcie po 200 tys. zł plus środki własne wypracowane przez szkołę. To źródło, po zmianie ustawy o finansach publicznych, w przyszłym roku wyschnie. Chcę podać państwu dwie liczby: na wydatki bieżące szkoła dostaje z budżetu państwa 4 mln zł, natomiast wypracowane środki własne, których mogliśmy użyć na odnowę infrastruktury i zakup pomocy dydaktycznych, wyniosły w ubiegłym roku 2 mln zł. Nie są to małe pieniądze, to połowa naszego budżetu rzeczowego.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#KomendantSzkołyAspirantówPSPwKrakowieBogusławKogut">Chcę jeszcze uzupełnić odpowiedź na pytanie pana posła Siarki dotyczące szkolenia w zakresie kwalifikowanej pomocy medycznej dla jednostek OSP. Jest tu pewne kuriozum: strażaków PSP szkolimy na podstawie rozporządzenia naszego ministra, natomiast druhów-ochotników – na podstawie rozporządzenia ministra zdrowia. Problem w tym, że za każdym razem szkoła musi zdobywać u wojewody akredytację na takie szkolenie na 30 dni przed szkoleniem. To bardzo uciążliwe, że za każdym razem musimy składać wniosek, który musi być przez odpowiedniego urzędnika wydziału zarządzania kryzysowego i bezpieczeństwa rozpatrywany. Strażak-ochotnik nie jest traktowany przez przepisy jako strażak. Jest szkolony w zakresie kwalifikowanej pomocy medycznej na podstawie rozporządzenia ministra zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KomendantSzkołyAspirantówPSPwPoznaniuGrzegorzStankiewicz">Chcę odnieść się do pytań państwa posłów. Pierwszy rocznik nie zrealizował 196 godzin. Średnio realizujemy 40 godzin tygodniowo, więc trzeba prawie 1,5 miesiąca, aby ten materiał przerobić. Możemy zwiększyć liczbę godzin do 10 dziennie, ale 5 tygodni to minimum.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#KomendantSzkołyAspirantówPSPwPoznaniuGrzegorzStankiewicz">Jestem za przesunięciem terminu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, ponieważ nie mam kim podmieniać kadetów, którzy są na wałach. Ze 138 osób wyjechało 102 kadetów plus 20 osób kadry. Pozostałe osoby będą na pewno skierowane w najbliższym czasie. Nie mam w tej chwili kursu podoficerskiego w szkole, ponieważ nie ma na to środków, nie ma kto zmienić tych kadetów.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#KomendantSzkołyAspirantówPSPwPoznaniuGrzegorzStankiewicz">Ta sama skala problemu dotyczy słuchaczy zaocznych. Wyjechali do powodzi i nie wiem, czy będą w stanie wrócić na czas i nauczyć się do egzaminu. Przesunięcie egzaminu o ok. 2 tygodnie byłoby w moim odczuciu wskazane.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#KomendantSzkołyAspirantówPSPwPoznaniuGrzegorzStankiewicz">Moi przedmówcy mówili o poligonach. Ja też krótko się do tego odniosę. Mamy poligon w miejscowości Luboń koło Poznania. Poligon bardzo ucierpiał w tym roku przez powódź, ponieważ jest on położony nad Wartą. Cztery razy pękł wał, nie daliśmy rady go uratować, również dlatego, że nie miałem ludzi. Zalana została hala wielofunkcyjna, ale była ewakuowana, więc dużych strat tam nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#KomendantSzkołyAspirantówPSPwPoznaniuGrzegorzStankiewicz">Również mamy otwarty tytuł inwestycyjny na prawie 5 mln zł. Także dostajemy 200 tys. zł rocznie, więc w tej chwili nie jesteśmy w stanie doposażyć poligonu na tyle, na ile jest to potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Jedno zdanie do pani przewodniczącej zespołu strażaków, pani poseł Skowrońskiej. To, co mówili panowie komendanci jest bardzo istotne, szczególnie kwestia środków własnych i gospodarstw pomocniczych. Tak się dobrze składa, że pani przewodnicząca jest także wiceprzewodniczącą Komisji Finansów Publicznych. Może dobrze byłoby pomyśleć, czy jednak nie dokonać pewnej nowelizacji w odniesieniu do szkół podlegających resortowi spraw wewnętrznych. Trzeba by się zorientować, czy minister obrony nie ma podobnej sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KomendantCentralnejSzkołyPSPwCzęstochowieMarekChmiel">U ministra obrony jest inna sytuacja. Zapewnili sobie przepis, który zwalnia ich z tego. Nie znam szczegółów, ale taki przepis jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Mamy więc precedens i należy to zrobić w odniesieniu do szkół PSP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Jutro powołamy stosowny zespół, będzie mógł on dyskutować także na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewWłodkowski">Szkoły zawodowe, które mają gospodarstwa pomocnicze, a mają je różne typy szkół, zgłaszają także taki postulat, więc ograniczanie się tylko do tych trzech szkół byłoby bardzo niebezpieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Jeśli współpracujemy, to w każdej dziedzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełPawełOrłowski">Pan komendant z Poznania bardzo precyzyjnie określił terminy związane z realizacją podstawy programowej i egzaminami. Czy pozostali panowie komendanci mogliby też tak precyzyjnie odpowiedzieć na nasze pytanie. Jaka jest realna potrzeba przesunięcia egzaminu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Mam propozycję, aby na roboczo dojść do ustaleń w gronie przedstawicieli resortu edukacji, resortu spraw wewnętrznych i komendantów szkół.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Wystąpimy w dezyderacie o trzytygodniowy termin. Ustalamy, że do jutra pan minister przekaże nam ostateczne informacje w tej kwestii. Dezyderat uchwalimy jutro.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Kto chce pracować w zespole tzw. oświatowym, serdecznie zapraszam. Nie będziemy wprowadzać parytetu. Niech pracuje w nim ten, kto chce, ponieważ zespół na roboczo będzie wypracowywać tematy dotyczące szkolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję za tę owocną dyskusję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>