text_structure.xml 34.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RzecznikPrawDzieckaEwaSowińska">Wydatki Rzecznika Praw Dziecka sklasyfikowane zostały w dziale 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa. Budżet rzecznika na rok 2005 rok, zgodnie z ustawą budżetową, wynosił 4.118.190 zł i był niższy o 23 tys. zł od budżetu w 2004 roku. Wydatkowano 4102 tys. zł. Pozostałe środki w kwocie 15.809 zł zwrócono na centralny rachunek budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RzecznikPrawDzieckaEwaSowińska">Struktura wydatków według grup rodzajowych przedstawia się następująco: wynagrodzenia osobowe plus dodatkowe wynagrodzenia roczne, tzw. trzynastki, i pochodne od tych wynagrodzeń stanowią 57 proc. wydatków ogółem i wyniosły 2338 tys. zł. Wydatki bieżące dotyczące działalności rzecznika stanowią 37,1 proc. wydatków ogółem i wyniosły 1521 tys. zł. Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych stanowią 0,7 proc. wydatków ogółem i jest to kwota 27 tys. zł. Wydatki majątkowe stanowią 5,2 proc. wydatków ogółem i wyniosły 217 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RzecznikPrawDzieckaEwaSowińska">Strukturę wydatków kształtuje charakter urzędu Rzecznika Praw Dziecka i jego ustawowe zadania. Podstawowym narzędziem ich wykonania są pracownicy. Stan zatrudnienia na 2005 rok w przeliczeniu na pełne etaty wynosił 37 osób. W Biurze jest zatrudnionych 15 prawników, 5 pedagogów, 2 psychologów. 90 proc. pracowników posiada wyższe wykształcenie. Dlatego też w strukturze wydatków przeważają wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń. Przeciętna płaca pracowników – wynagrodzenia osobowe plus trzynastka – wynosi 4479 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RzecznikPrawDzieckaEwaSowińska">Znacznym wydatkiem jest kwota czynszu za wynajmowany lokal będący siedzibą rzecznika, która stanowi 16,5 proc. wydatków ogółem. Biuro ma podpisaną umowę na wynajem pomieszczeń do 31 lipca 2007 roku. Są już prowadzone rozeznania na rynku nieruchomości co do możliwości pozyskania korzystniejszej oferty.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RzecznikPrawDzieckaEwaSowińska">Wydatki wspomagające pracę urzędu stanowią 20,6 proc. wydatków ogółem. Dotyczy to materiałów, usług eksploatacyjnych, podróży służbowych krajowych i zagranicznych, szkoleń oraz opłat związanych z ubezpieczeniem składników majątkowych. W 2005 roku wydatki majątkowe w kwocie 215 tys. zł obejmowały zakup sprzętu komputerowego w wysokości 66.800 zł oraz środki transportu w wysokości 148 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RzecznikPrawDzieckaEwaSowińska">Wszystkie wydatki były związane z podstawową działalnością rzecznika. Zgodnie z przedstawioną przez rzecznika informacją o działalności za rok 2005 wraz z uwagami o stanie przestrzegania praw dziecka, w 2005 roku rzecznik podjął ogółem 12.737 spraw w następujących obszarach: prawo do życia i ochrony zdrowia, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do godziwych warunków socjalnych, prawo do nauki, prawo do ochrony przed przemocą. Rzecznik realizował działania wspomagające upowszechnianie praw dziecka m.in. poprzez organizowanie konferencji. I tak we wrześniu 2005 roku Rzecznik był organizatorem zjazdu Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dziecka. Działał także poprzez spotkania z młodzieżą, publikacje materiałów pokonferencyjnych oraz publikacje skierowane bezpośrednio do dzieci i młodzieży – broszura o Konwencji praw dziecka oraz „ściąga” z Konwencji przeznaczona dla najmłodszych. Został opracowana także strona internetowa Strefa młodych. Jest to rodzaj poradnika dla dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RzecznikPrawDzieckaEwaSowińska">Struktura i grupy rodzajowe wydatków przedstawia tabela na stronie trzeciej sprawozdania oraz szczegółowe wydatki według paragrafów klasyfikacji budżetowej zamieszczone w tabeli na stronie drugiej. W przypadku zainteresowania informacjami, których nie zawiera sprawozdanie, postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i dostarczyć wszelkie stosowne materiały.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RzecznikPrawDzieckaEwaSowińska">W utworzonym w 2005 roku rachunek dochodów własnych w celu odtworzenia środka transportu został zlikwidowany i kwota 30.100 zł została przekazana na konto dochodów państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliGrzegorzBuczyński">Każdego roku Najwyższa Izba Kontroli przedstawia raport na temat oceny realizacji budżetu w części 14 – Rzecznik Praw Dziecka. Ocena za ubiegły rok jest pozytywna ze stwierdzeniem kilku nieprawidłowości. NIK nie wnosi żadnych uwag, jeśli chodzi o poprawność rachunkowości i sprawozdawczości. Ponadto zostały wykonane – poza jednym – wnioski pokontrolne z kontroli wykonania budżetu za rok 2004.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliGrzegorzBuczyński">Nieprawidłowości dotyczą dwóch spraw. Pierwsza jest związana z pewnymi nieprawidłowościami w tzw. gospodarce samochodowej oraz z systemem nadzoru nad rozliczaniem efektów finansowych działalności w tym zakresie. Dotyczy to kwoty niewielkiej, niewiele ponad 1000 zł. Ale to może mieć istotne znaczenie, ponieważ Izba badała określoną próbę kontrolną spośród przecież licznych dokumentów, jakimi są karty drogowe i inne dokumenty związane z rozliczeniem finansowym.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliGrzegorzBuczyński">Druga nieprawidłowość związana była z nieprawidłowym z punktu widzenia formalnego wydatkowaniem kwot na nagrody. W bardzo obszernej dyskusji na ten temat na posiedzeniu Kolegium NIK stwierdzono, że problem być może wynika z bardzo lakonicznego ujęcia tej problematyki w ustawie o Rzeczniku Praw Dziecka. Rzeczywiście, w kilkunastu artykułach bardzo niewiele mówi się o stronie zadaniowej, a jeszcze mniej na temat finansowania zadań rzecznika. We wniosku po zakończeniu dyskusji stwierdzono, że nie zachowano wymogów ustawy o finansach publicznych przy rozdaniu nagród w kwocie ok. 5 tys. zł., chociaż Izba nie neguje celowości i zasadności przygotowywania i dysponowania tego rodzaju nagrodami. Uważam, że jest to przyczynek do dyskusji na temat nowelizacji ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliGrzegorzBuczyński">Ogólny wniosek wynikający z przeprowadzonej kontroli stwierdza fakt, że w okresie ostatnich kilku lat wiele zrobiono w zakresie stworzenia systemu kontroli wewnętrznej, dokumentów wewnętrznych, chociaż jest to niewielka jednostka. Aczkolwiek, zdaniem NIK, kontrola wewnętrzna powinna być wzmocniona. Reasumując, ocena jest pozytywna z kilkoma nieprawidłowościami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Czy raport zawiera wnioski pokontrolne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorNIKGrzegorzBuczyński">W sprawozdaniu są wnioski pokontrolne, które dotyczą uporządkowania dokumentacyjnego gospodarki samochodowej, wzmocnienia nadzoru wewnętrznego i przestrzegania ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka z punktu widzenia wymogów formalnych o finansach publicznych. Natomiast nie było żadnych wniosków personalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełDariuszKłeczek">Sprawozdanie przedstawione przez Rzecznika Praw Dziecka zawiera wszystkie szczegółowe informacje. Najwyższa Izba Kontroli, wskazując na nieprawidłowości dotyczące m.in. braku nadzoru nad gospodarką samochodową w Biurze Rzecznika i braku procedur oraz zasad przyznawania dodatków do wynagrodzeń, zdecydowała się na pozytywną ocenę wykonania budżetu za 2005 rok. Zatem wnoszę, aby Komisja pozytywnie oceniła przedstawione w sprawozdaniu wykonanie budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">Czy nieprawidłowości wynikające ze źle prowadzonych kart drogowych pojawiły się po raz pierwszy? Czy wyciągnięto stosowne konsekwencje wobec pracowników? Czy nieprawidłowości w zakresie przyznawania nagród są zgodne z obowiązującym regulaminem wynagradzania?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">Chciałam dowiedzieć się, jak się ma stan zatrudnienia, wynoszącego na koniec 2005 roku 37 pełnych etatów, do lat poprzednich. Rzecznik Praw Dziecka poinformował, że w Biurze jest zatrudnionych 15 prawników. Czy nie byłoby lepiej zatrudnić zewnętrzną firmę prawniczą? Co się mieści w tej liczbie 12 tys. spraw, o których wspomniała rzecznik Ewa Sowińska? Czy kwota zapisana w pozycji transport samochodowy w wysokości 148.200 zł była przeznaczona na zakup samochodów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Mam nadzieję, że tym razem nieprawidłowości, o których mówił przedstawiciel NIK, zostaną usunięte. Sprawozdania z ostatnich kilku lat mówiły o tym, że rzecznik rozpatrywał ok. 10 tys. spraw rocznie. Ale statystyka polegała na tym, że jedną sprawę, w której trzeba było wystosować 5 listów czy podjąć 5 różnych zapytań, liczyło się jako 5 spraw. Taki był proceder tworzenia sprawozdania statystycznego przez poprzedniego rzecznika. Obecny rzecznik może nie wiedzieć, jak to było w poprzednim roku. Niemniej, byłoby dobrze, gdyby w przyszłorocznym sprawozdaniu oddzielono liczba osób, którym rzecznik udzielił pomocy, od ilości interwencji, które były podjęte przez biuro rzecznika.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">W kwestii zakupu sprzętu komputerowego, w tym serwera na kwotę 66 tys. zł, zwracam uwagę, że są firmy specjalizujące się w udostępnianiu miejsca na dobrym, nowoczesnym serwerze o dużym potencjale i świadczeniu usług na bardzo wysokim poziomie. Czy rzecznik uważa, że to był trafny zakup? Po co kupować serwer dla trzydzieści kilkuosobowego biura? Czy byłoby nie taniej korzystać z usług firmy zewnętrznej, która, jak wiadomo, zmienia na bieżąco sprzęt? Moim zdaniem, zakup serwera był nieracjonalny.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Zwracam uwagę na opłaty za korzystanie z Internetu, które wyniosły 17 tys. zł. Jest to, moim zdaniem, bardzo duża kwota. Czym jest to powodowane? Są różnego rodzaju promocje dla firm i biuro rzecznika powinno być zainteresowane obniżeniem kosztów usługi internetowej. W przypadku usługi telefonicznej znowu mamy do czynienia z bardzo wysoką kwotą w wysokości prawie 90 tys. Jest ona, co prawda, mniejsza w porównaniu z kwotą z ubiegłego roku, kiedy wyniosła 120 tys. zł. Byłoby dobrze przeanalizować tę sprawę i może zmienić operatora w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z konkurencją na rynku usług telefonicznych, żeby koszty rachunków telefonicznych były jeszcze niższe. W sprawozdaniu nie ma rozbicia na rozmowy z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Podczas analizy wydatków telefonicznych w poprzednich latach okazało się, że większość opłat dotyczyła telefonów komórkowych użytkowanych przez pracowników, tak jakby byli właścicielami własnej firmy i z własnej kieszeni płacili za komórki. Czy była przeprowadzona analiza wydatków telefonicznych? Zwracam uwagę, że 107 tys. zł zostało wydatkowanych tylko na usługi telekomunikacyjne. Jest to zatem bardzo wysoki koszt działalności Rzecznika Praw Dziecka w kontekście jego działalności.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Bardzo mnie cieszą rozmowy na temat zmiany siedziby Rzecznika, ponieważ 16 proc. jego budżetu to koszty wynajmu pomieszczeń biura rzecznika, czyli 675 tys. zł rocznie. W poprzedniej kadencji Sejmu, mimo wyjaśnień ówczesnego rzecznika, wiadomo było, że można było wynająć tańsze i lepsze pomieszczenia. W pozycji „Inne koszty” w przedstawionym sprawozdaniu były wyliczone koszty remontu. Czy naprawa sieci elektrycznej w biurze rzecznika nie należała do obowiązków właściciela?</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Pozostałe usługi na kwotę 141 tys. zł dotyczą tłumaczeń, szkoleń BHP, usług informacyjnych. Zatem oprócz serwera trzeba zatrudniać firmę informatyczną, która go obsługuje, co zwiększa koszty. Ponadto w usługach tych są wymienione takie jak aktualizacja programów komputerowych wspomagających zarządzanie, opłaty parkingowe, koperty parkingowe. Czy to oznacza, że właściciel budynku nie zapewnia parkingu? Czy należy płacić dodatkowo za koperty? Co się kryje pod hasłem „usługi zdrowotne”? Jakie usługi, dla kogo oraz w jakiej kwocie? Jakie wydatki były z tego tytułu? Przecież każda osoba jest ubezpieczona i opłaca składki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełRafałMuchacki">Moim zdaniem, kwota 675 tys. zł za czynsz jest ogromna. Uważam, że rzecznik Ewa Sowińska będzie miała dużo i to trudnych rzeczy do zrobienia. Przejęła biuro rzecznika, które nie jest w najlepszej kondycji. Komisja z pewnością będzie starała się pomóc Rzecznikowi w działaniach porządkujących spuściznę po poprzednim rzeczniku. Akceptuję wszystkie decyzje podjęte przez obecnego Rzecznika, ponieważ idą w dobrym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Jaka jest struktura własnościowa siedziby rzecznika? Należałoby zwrócić uwagę na konstrukcję umowy. Byłoby dobrze dowiedzieć się, kto wykonuje remonty. Jeśli to miałby czynić rzecznik, to można oczekiwać obniżki czynszu ze strony właściciela. Ponadto, należy rozpocząć poszukiwania innej siedziby. Szkoda tak ogromnej sumy na wynajem pomieszczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełLeszekSułek">Czy pozytywna ocena NIK wykonania budżetu nie została zbyt pochopnie wystawiona? Przecież lista zarzutów jest dosyć spora. Jeżeli mamy do czynienia z tak delikatną materią, jaką jest dobro dziecka, o które walczy instytucja Rzecznika, czy nie należałoby przestać aprobować działania poprzednich rzeczników? Trzeba nazywać rzeczy po imieniu. Mamy do czynienia ze zwykłą niegospodarnością i nie można tego oceniać pozytywnie. Przedstawiciel NIK mówi z jednej strony o uchybieniach, z drugiej o pozytywnej ocenie. Przecież istnieją oceny negatywne. Wiadomo, że brakuje pieniędzy na działania na rzecz dzieci, a tutaj lekką ręką wydawane są ogromne pieniądze. Uważam, że Najwyższa Izba Kontroli powinna zrewidować swoje stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Niezręczność sytuacji polega na tym, że jest nowy rzecznik, a sprawozdanie z wykonania budżetu dotyczy działalności poprzedniego rzecznika, który być może miał dobre chęci i intencje bardzo zbożne, ale nie może się z tego wytłumaczyć. Osoby reprezentujące biuro rzecznika nie do końca mogą znać te intencje. Stąd ta niezręczność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorNIKGrzegorzBuczyński">Nieprawidłowości w rozliczeniach dotyczące transportu samochodowego zostały ujawnione przez NIK po raz pierwszy. Polegają na zwykłym niedopatrzeniu spraw proceduralnych kontroli wewnętrznej. Część kwoty został zwrócona. Kwestia ta została pozostawiona nowemu rzecznikowi do wyjaśnienia. Nie doszło do rażącego fałszowania dokumentów w aspekcie ewentualnego wniosku do prokuratora. Na pewno sprawa wymaga uporządkowania i nie sądzę, żeby Rzecznik miał w tej sprawie inne stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorNIKGrzegorzBuczyński">W kwestii nagród i regulaminu informuje, że regulaminu w ogóle nie było. Nie chodzi o nagrody dla pracowników biura, tylko kwoty przekazane kilkoma przelewami na rzecz innych podmiotów ze wskazaniem, że są przeznaczone na nagrody. Sprawa ta była dwukrotnie analizowana przez Kolegium NIK, choć wysokość sumy jest naprawdę niewielka. Po dyskusji, Kolegium, pomijając kwestię słuszności tych nagród i szlachetność, uznało, że pewne wymogi formalne zostały złamane, ponieważ rzecznik nie ma tytułu prawnego z ustawy o finansach publicznych, lecz tylko z pewnego ogólnego przepisu ustawy o rzeczniku praw dziecka do tego rodzaju działania.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorNIKGrzegorzBuczyński">W sprawie oceny ogólnej pozytywnej muszę przyznać, że jest to sprawa dyskusyjna. Informuję, że są trzy rodzaje ocen: pozytywna, pozytywna z nieprawidłowościami i negatywna. Są określone kryteria procentu, kwot wydatków z naruszeniem prawa, które kwalifikują do wystawienia oceny negatywnej, czy też do pozytywnej z nieprawidłowościami. W tym przypadku próg jest przekroczony o 0,15 proc. Zatem z punktu widzenia przyjętych zasad oceny do wszystkich podmiotów NIK nie mógł zastosować oceny negatywnej. Nie mógł też wystawić oceny pozytywnej, ponieważ wskazane przez NIK nieprawidłowości wystąpiły. Musiałaby być one znacznie większe w stosunku do ogólnej kwoty wydatków, żeby wystawić ocenę negatywną. Dodam, że Kolegium dało możliwość wypowiedzenia się obszernego byłemu rzecznikowi na temat wspomnianych nieprawidłowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">Rozumiem, że obecnemu rzecznikowi jest trudno rozliczać poprzednika. Chciałabym, aby za rok, kiedy znowu będzie mowa o wykonaniu budżetu za ten rok, Komisja zwróciła szczególną uwagę na te nieprawidłowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">W sprawozdaniu jest mowa, że nagrody z funduszu nagród zostały wypłacone trzem podmiotom. Jedna – w wysokości 1600 zł stowarzyszeniu konińskiemu, druga – na imprezę muzyki gospel w Kutnie, czyli rodzinnym mieście poprzedniego rzecznika. Trzecia – także na imprezę muzyki gospel w Koninie. Wydaje mi się, że rzecznik praw dziecka nie jest instytucją, która dofinansowuje imprezy, nawet jeśli służą dobrym sprawom. Tego rodzaju wnioski o dofinansowanie powinny trafiać do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Rozumiem, że rzecznik może objąć patronat nad debatą, konferencją, która służy w szerszym stopniu interesom praw dziecka. Taki patronat nadaje jej większą rangę. Dofinansowanie zaś imprez lokalnych z funduszu nagród jest, moim zdaniem, pewną nieprawidłowością. I słusznie zwrócił uwagę przedstawiciel NIK, że doszło do nieprawidłowego wydatkowania kwot z funduszu nagród. Jest to sygnał, że na przyszłość trzeba unikać pewnych rzeczy. Nikt by nie miał pretensji, gdyby rzecznik kupił książki na nagrody, jeśli dana impreza odbywałaby się pod jego patronatem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawDzieckaMirosławKaczmarek">W kwestii zatrudnionych 15 prawników informuję, że nie pełnią roli formalnej, opiniując coś za zgodność z prawem jako prawnicy wypowiadający się tylko w materii prawnej. Oni opiniują sprawy z udziałem dzieci i współpracują z psychologiem oraz pedagogiem. Każda sprawa z tych kilkunastu tysięcy ma specyficzny charakter, dotyczy indywidualnej sytuacji i jest w danym kontekście prawnym. W związku z tym trudno sobie wyobrazić firmę zewnętrzną, która służy zadaniowo jako ekspert prawny. To nie ten charakter doradztwa prawnego i nie ta rola prawnika w instytucji. Stąd się wzięła duża ilość prawników wśród pracowników merytorycznych biura rzecznika praw dziecka.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DyrektorBiuraRzecznikaPrawDzieckaMirosławKaczmarek">W sprawie statystyki informuję, że roku temu, podczas omawiania sprawozdania rzecznika rejestracja spraw budziła kontrowersje. Na życzenie członków Komisji wprowadziliśmy jednoznaczność, rozróżniając tzw. sprawy podjęte, ponieważ były wysuwane wątpliwości, czy rzecznik wykonał podaną przez niego liczbę. Zatem 12.700 oznacza sprawy podjęte z założeniem teczek, które się archiwizuje. Są to sprawy udokumentowane, podjęte w wyniku interwencji rzecznika. Natomiast dróg interwencji jest wiele, ponieważ są to wizyty, pisma, zgłoszenia internetowe, jak i przez telefon informacyjno-interwencyjny. Obszerna statystyka w sprawozdaniu przedłożonym Sejmowi z podziałem na te kategorie i drogi dopływu spraw do rzecznika znajduje się w sprawozdaniu merytorycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">Nadal uważam, że firma wynajęta na pewno będzie tańsza. Nie zgadzam się z opinią przedstawiciela Biura Rzecznika, że firma zewnętrzna nie może wydawać opinii. Ponadto, moim zdaniem, praca z dziećmi leży bardziej w kompetencji psychologa niż prawnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorBiuraRPDMirosławKaczmarek">W tej chwili biuro szuka kandydata na prawnika. Jestem po serii rozmów z kandydatami na to stanowisko. Większość z nich odmawia, mówiąc, że specyfika pracy, przykłady spraw rozpatrywanych pod względem prawnym nie odpowiadają ich wyobrażeniom o świadczeniu pracy, ponieważ albo jest się wąskim specjalistą prawa pracy albo w zakresie prawa rodzinnego. Można powiedzieć, że prawnicy nie chcą pracować w tak szerokim spektrum spraw, gdzie każda z nich zahacza o inny obszar prawa, a jeszcze wymaga specyficznego komentarza i pracy w zespołach. Naprawdę są duże problemy z zatrudnieniem specjalistów z wykształceniem prawniczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">Wypowiedź mojego przedmówcy potwierdziła moje wątpliwości, czy poszczególny prawnik jest w stanie odpowiedzieć na różnego sprawy dotyczące szerokiego zakresu prawnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełRafałMuchacki">Chciałbym poznać argumenty w tej sprawie byłego rzecznika, którego pracę oceniam źle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Rzecznik Praw Dziecka podlega ocenie Sejmu. Sejm powołał na to stanowisko nowego rzecznika, tym samym nie akceptując pracy poprzedniego rzecznika. Nowy rzecznik ma dużo pracy i musi uporządkować wiele spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Nie uzyskałam odpowiedzi na pytanie dotyczące obsługi serwera, kopert parkingowych i usług zdrowotnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraRzecznikaPrawDzieckaElżbietaPetrych">Serwer został zakupiony w ramach tzw. serwera pocztowego. Są na nim zlokalizowane wszystkie programy, jakie są obsługiwane w biurze rzecznika. Dostęp do nich musi być zabezpieczony przed innymi operatorami. Serwer temu służy, ponieważ wszystkie internetowe zabezpieczenia są zlokalizowane w jednym miejscu. Ponadto biuro korzysta z bankowości elektronicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Do obsługi kont i porozumienia z bankiem nie potrzeba serwera w biurze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraRPDElżbietaPetrych">Serwer zabezpiecza jednak wszystkie dane osobowe pracowników. Biuro ma podpisaną umowę z firmą Supermedia na obsługę internetową, tzw. dostępu do łącza. Kwartalny koszt tego dostępu wynosi 2200 zł. Na rynku jest to jedna z najniższych stawek. Ponadto dochodzą do tego opłaty internetowe, które w zeszłym roku zostały wyodrębnione w klasyfikacji budżetowej. Jest także podpisana umowa na tzw. gotowość serwisową, czyli naprawę sieci w razie awarii.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraRPDElżbietaPetrych">W sprawie usług zdrowotnych informuję, że chodzi o bardzo niewielką kwotę 3800 zł przeznaczonych na badania okresowe i wstępne dla pracowników, które wynikają z przepisów BHP.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraRPDElżbietaPetrych">W pozycji „Remonty” jest zapisana kwota 6635 zł, ale to nie są remonty, które można by odliczyć od czynszu. Chodzi o malowanie pomieszczeń czy też naprawę instalacji elektrycznej.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzedstawicielkaBiuraRPDElżbietaPetrych">Czynsz, zgodnie z umową, wynosi miesięcznie 56 tys. zł. Biuro wynajmuje 673 m² powierzchni użytkowej i nieużytkowej. W przeliczeniu na jeden metr wychodzi 20 euro. W kontekście miejsca jest to średnia cena rynkowa. W Śródmieściu trudno jest znaleźć niższą. W cenie tej mieszczą się opłaty za wodę, gaz, ścieki, ochronę zewnętrzną budynku, ogrzewanie. Biuro nie ponosi żadnych innych kosztów dodatkowych, tzw. eksploatacyjnych. Rachunki za energię elektryczną są pokrywane przez biuro rzecznika. Dodam, że w liczbie 673 m² są także ciągi komunikacyjne, łazienki, archiwum, szatnia, sala konferencyjna. Biuro posiada 37 etatów. Na koniec roku zatrudnionych pracowników było ponad 40. Biuro musi się kierować także przepisami prawa pracy, ponieważ powierzchnia, jaka powinna przypadać na jedno stanowisko pracy, określona ok.13 m³.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzedstawicielkaBiuraRPDElżbietaPetrych">W kwestii kopert parkingowych informuję, że właściciel budynku nie zabezpiecza parkingu. Jest to na pewno duży kłopot, ponieważ nie zabezpiecza nikomu z wynajmujących. Pracownicy biura parkują na tzw. drodze miejskiej. Na wyznaczonych zaś przez Urząd Miasta dwóch kopertach parkują dwa samochody służbowe. Stanowiska te są płatne między godz. 8 a 18.00. Na stanie Biura są dwa samochody. Były trzy, ale jeden z nich ukradziono. PZU w ramach odszkodowania zwróciło 30 tys. zł. W zeszłym roku planowano kupno jeszcze jednego samochodu i został utworzony rachunek dochodów własnych. Został on już zlikwidowany na mocy decyzji nowego rzecznika, a pieniądze zostały przekazane do budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełDariuszKłeczek">W każdej firmie publicznej, samorządowej i rządowej bardziej opłaca się kupić jeden serwer i trzy końcówki niż komputer na każde stanowisko, ponieważ wtedy jest jeden program na serwerze dla wszystkich użytkowników, a nie 10 programów dla 10 użytkowników. Wydaje się, że można by zainteresować Komisję Gospodarki, aby wpłynęła samorządy i instytucje państwowe w celu zmiany logiki zakupów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Mam nadzieję, że gospodarka finansowa biura będzie lepsza. Gdyby rzeczywiście cena wynajmu w przeliczeniu na jeden metr kwadratowy mieściła się w średniej warszawskiej, na pewno nikt by nie krytykował poprzedniego rzecznika. Okazało się, że wydatki na jego siedzibę bulwersowały wszystkich, ponieważ jest to znacząca kwota. Mam nadzieję, że po wygaśnięciu obecnej umowy najmu uda się znaleźć dobrą siedzibę za niższą cenę. Każdy urząd publiczny powinien oszczędzać i starać się tak zarządzać pieniędzmi publicznymi, jakby to były własne pieniądze i jakby było się bardzo biednym. Nie można być rozrzutnym. Mam nadzieję, że następne sprawozdanie będzie inaczej wyglądało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">Na co zostały przeznaczone środki w wysokości 140 tys. zł, skoro liczba samochodów nie została zmieniona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraRPDElżbietaPetrych">Przez moment, w jednym miesiącu były trzy samochody. Jeden samochód Chrysler Voyager został zakupiony za 148 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">W zeszłym roku były trzy samochody. Jeden zginął?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraRPDElżbietaPetrych">Na początku zeszłego roku, został zakupiony trzeci samochód za 140 tys. zł. W dwa miesiące później zginął samochód osobowy, czteroletni. Odszkodowanie w kwocie 30.100 zł zostało zabezpieczone dla dochodów własnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">Czy naprawdę tę instytucję stać na tego typu samochody?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraRPDElżbietaPetrych">Nie mogę odpowiedzieć na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełLeszekSułek">Chciałbym, aby objęcie urzędu przez nowego rzecznika było oparte na rzetelnym bilansie otwarcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Posłanka Beata Małecka-Libera zaproponowała, aby w protokole z posiedzenia Komisji zapisać zastrzeżenia wobec przedstawionego sprawozdania i w przyszłym roku, kiedy Komisja będzie opiniować kolejne sprawozdanie, szczególnie odnieść się do nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosłankaBeataMałeckaLibera">Moje zastrzeżenia dotyczyły wniosków pokontrolnych NIK. I chciałabym, aby w przyszłym roku Komisja odniosła się do zastrzeżeń wysuniętych przez NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wnioskiem posłanki Beaty Małeckiej-Libery, aby w protokole z posiedzenia Komisji znalazły się zastrzeżenia Najwyższej Izby Kontroli wobec sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. wraz z analizą NIK w zakresie części budżetowej 14 – Rzecznik Praw Dziecka?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosłankaAnnaSobecka">Stwierdzam, że Komisja 9 głosami za, przy braku przeciwnych i przy 1 wstrzymującym się, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosłankaAnnaSobecka">Poseł Leszek Sułek zgłosił wniosek, aby został wykonany bilans otwarcia dla nowego rzecznika.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosłankaAnnaSobecka">Kto z państwa jest za wnioskiem posła Leszka Sułka?</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PosłankaAnnaSobecka">Przypominam, że Komisja omówiła oba punkty porządku posiedzenia. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PosłankaAnnaSobecka">Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. wraz z analizą NIK w zakresie części budżetowej 14 – Rzecznik Praw Dziecka?</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PosłankaAnnaSobecka">Stwierdzam, że Komisja 13 głosami za, przy braku przeciwnych i przy 1 wstrzymującym się, przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. wraz z analizą NIK w zakresie części budżetowej 14 – Rzecznik Praw Dziecka.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PosłankaAnnaSobecka">Pozostał wybór przedstawiciela Komisji do przedstawienia opinii Komisji Finansów Publicznych. Proponuję posła Grzegorza Kołacza. Czy są inne kandydatury? Nikt się nie zgłasza. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja upoważniła posła Grzegorza Kołacza do przedstawienia opinii Komisji wobec sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. wraz z analizą NIK w zakresie części budżetowej 14 – Rzecznik Praw Dziecka. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#PosłankaAnnaSobecka">Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2005 r. w zakresie właściwości Komisji?</u>
          <u xml:id="u-38.9" who="#PosłankaAnnaSobecka">Stwierdzam, że Komisja 13 głosami za, przy braku przeciwnych i przy 1 wstrzymującym się, przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-38.10" who="#PosłankaAnnaSobecka">Na zakończenie informuję członków Komisji, aby zgłaszali propozycje tematów do planu pracy Komisji na drugie półrocze tego roku. Można to zrobić bezpośrednio w sekretariacie Komisji lub przesłać faksem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosłankaAnnaPakułaSacharczuk">Dzisiaj przyleciałam z Sofii, gdzie odbywała się II Światowa Konferencja Kobiet Parlamentarzystek poświęcona tematom związanym z ochroną dzieci i młodzieży przed różnymi zagrożeniami oraz ochroną praw dziecka. Były obecne przedstawicielki wielu krajów ze wszystkich kontynentów. Przedstawiały sytuację dzieci w swoich krajach. Na koniec została przyjęta rezolucja, która wcześniej mówiła o prawie do zdrowia, edukacji, ochrony przed przemocą, ale nie uwzględniała prawa do życia. Na mój wniosek wprowadzono do niej zapis mówiący o prawie dzieci do życia. Nikt nie dyskutował. Nikt nie był przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>