text_structure.xml
64.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Otwieram posiedzenie Komisji. Tematem posiedzenia jest: „Prostytucja, sutenerstwo i stręczycielstwo w Polsce – przyczyny i sposoby ich zapobiegania i zwalczania”.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosłankaAnnaSobecka">Serdecznie witam państwa posłów oraz zaproszonych gości. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że został on przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosłankaAnnaSobecka">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosłankaAnnaSobecka">Obrady rozpoczniemy od informacji naczelnika Pawła Chomontowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiPawełChomontowski">Otrzymali państwo informacje dotyczące zjawiska prostytucji w Polsce. Nie będę powielał czy powtarzał tych informacji. Chciałbym zaznaczyć tylko trudności, z jakimi się boryka nasz resort. Problem prostytucji ujawnił się na początku lat 90. Początkowo był to problem przejawiający się przede wszystkim w dwóch aspektach: prostytucji przydrożnej tzw. tirówek oraz narastającej liczby różnego rodzaju agencji towarzyskich. Organy podległe MSWiA problem prostytucji analizują w ścisłym powiązaniu z przestępczością zorganizowaną i łączącym się z tym handlem ludźmi. Dotyczy to głównie obywateli Białorusi, Ukrainy i Bułgarii. Wiąże się to m.in. z sytuacją ekonomiczną w tych państwach. W kwestii szczegółowych działań poproszę o umożliwienie zabrania głosu przez przedstawicielki Komendy Głównej Policji. Policja koncentruje uwagę na wykrywaniu przestępstw z art. 203 i 204 Kodeksu karnego. Państwo posiadacie informacje na temat stwierdzonych przestępstw wiążących się z prostytucją, sutenerstwem i stręczycielstwem oraz podejrzanych osób.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiPawełChomontowski">Ministerstwo stoi na stanowisku, że oprócz działań wykrywczych istotną rolą w ograniczeniu tych zjawisk może odegrać współpraca z różnymi instytucjami i organizacjami, poprzez które możemy rozwijać proces komunikacji ze społeczeństwem. Jest to o tyle ważne, gdyż należy się liczyć z dużą „ciemną” liczbą tego rodzaju przestępstw. Wiele osób nie decyduje się na współpracę z organami ścigania, dużo kobiet po podjęciu współpracy z Policją czy Strażą Graniczną z niej się wycofuje ze względu na obawy, że informacje o tej stronie ich życia zostaną ujawnione w miejscu zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiPawełChomontowski">Chciałbym dodać, że problem prostytucji, przestępczości zorganizowanej i handlu ludźmi jest rozpracowywany na płaszczyźnie operacyjnej. Mogę powiedzieć, że te zagadnienia są w zainteresowaniu służb operacyjnych Policji i Straży Granicznej. Następnie właściwe służby pracują nad przetworzeniem materiałów niejawnych na procesowe. Jest to istotna część działalności służb podległych resortowi spraw wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Muszę przyznać, że jestem ogromnie niezadowolona z tej informacji. Dane, jakie przedstawiło nam Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, są porażające, więc spodziewałam się, że państwo przedstawicie na posiedzeniu Komisji działania, jakie zostały podjęte w celu likwidacji problemów, z którymi się borykamy. Zdaję sobie sprawę, że jest to problem skomplikowany, bowiem prostytucja często ukrywana jest, jak państwo piszecie, w salonach masażu i klubów odnowy biologicznej, które są nieoficjalnymi domami publicznymi. Kluby te posiadają regulamin funkcjonowania, w których jest zapis, że natychmiast zrywa się umowę z taką niby – prostytutką, jeśli prostytucja zostanie wykazana. Na litość boską, chyba mamy jakieś sposoby, by temu zapobiegać. Dalej piszecie państwo, że agencje działające przez dłuższy okres przekształcają się w elitarne kluby, chronione przez wewnętrzną sieć telewizji przemysłowej i liczną grupę ochroniarzy. Sądzę, że jest to głęboki problem. Jeśli agencje towarzyskie chronią agencje ochrony, to rynek prostytucji kwitnie. Od służb, ministerstwa i policji spodziewałam się rozwiązywania problemów prostytucji i handlem ludźmi. Wobec całej Komisji przyznam, że jestem ogromnie niezadowolona. Jak mówiłam, przedstawione nam dane są porażające. Myślę, że i tak zostały one nam przekazane w umiarkowanej formie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Pozwoliłem sobie tylko dokonać wprowadzenia do informacji, natomiast w kwestiach szczegółowych będę się posiłkował przedstawicielami Komendy Głównej Policji oraz Komendy Głównej Straży Granicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Wobec tego poproszę o zabranie głosu przedstawicieli Komendy Głównej Policji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodinspektorwKomendzieGłównejPolicjiGrażynaSłomska">W imieniu swoim i koleżanki reprezentującej pion dziękuję za zaproszenie na posiedzenie Komisji. Ja reprezentuję Biuro Prewencji Komendy Głównej Policji. Jestem ekspertem zajmującym się problematyką narkomanii, prostytucji i handlu ludźmi, tych patologicznych zjawisk, jakie dotykają nasze społeczeństwo, a głównie osoby nieletnie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodinspektorwKomendzieGłównejPolicjiGrażynaSłomska">Nasz system prawny przyjął zasadę abolicjonizmu. Walczymy nie z prostytutkami, tylko z prostytucją jako zjawiskiem. W przypadku osób dorosłych prostytucja nie jest karana. Posiadamy więc ograniczone środki monitorowania tego zjawiska, natomiast jak najbardziej kładziemy nacisk na prostytuujących się nieletnich. Podejmujemy konkretne działania. Obliguje nas do tego i daje nam taką możliwość ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 1982 r. W par. 4 jako jeden z przejawów demoralizacji wskazuje się prostytucję. Wszystkie instytucje, które się dowiedzą o fakcie prostytuowania się osoby nieletniej są zobligowane do podjęcia pewnych czynności. My każdorazowo powiadamiamy o takim zjawisku sąd rodzinny i sąd do spraw nieletnich. Sąd prowadzi postępowanie w sprawie demoralizacji nieletniego i podejmuje odpowiednie decyzje.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodinspektorwKomendzieGłównejPolicjiGrażynaSłomska">Mam przy sobie dokument opracowany przez międzyresortowy zespół, w skład którego wchodzili przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dokument ten nazwa się Krajowy program zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości wśród dzieci i młodzieży. Ten program obowiązuje już 2 lata. Umożliwia konkretną współpracę Policji ze szkołami. Częścią składową tego programu są procedury modułowe, które krok po kroku uczą nauczycieli i przedstawicieli placówek oświatowych, co mają zrobić w przypadku ujawnienia ucznia zdemoralizowanego, uczennicy prostytuującej się, dziecka zażywającego narkotyki. Program ten został rozesłany do wszystkich kuratoriów oświaty i wychowania. Z kolei kuratoria przekazały do wszystkich szkół skrócony dokument zawierający procedury postępowania. Jest to wyciąg z programu. Takie ABC znajduje się w każdej szkole. Nauczyciele widzą kiedy i w jakich przypadkach mają interweniować, kiedy wzywa się policję, kiedy powiadamia się inne placówki. Wszyscy policjanci i specjaliści do spraw nieletnich z prewencji kryminalnej pracujący w komendach wojewódzkich i powiatowych Policji realizują ten program i spotykają się z nauczycielami. Nie sądzę, żeby była jakaś szkoła, która nie wie o tym programie i obowiązujących procedurach. Jeżeli państwo będą sobie życzyli przekazania bardziej szczegółowych informacji, to w miarę możliwości postaram się ich udzielić. W przypadku nieletnich, wspomagając sądy rodzinne, mamy pole manewru i możliwości działania.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodinspektorwKomendzieGłównejPolicjiGrażynaSłomska">Na potrzeby Komisji, a także własne, poszerzyłam informacje o tym, co składa się na problem prostytucji, stręczycielstwa i sutenerstwa, a więc na temat tego, co jest przedmiotem posiedzenia. Podam zachowania, które Policja może monitorować i zwalczać. Jest to wykorzystanie seksualne małoletniego poniżej 15 lat (dane są różne, ale jak ktoś z państwa będzie sobie życzył, to podam dane statystyczne za ubiegły rok); zmuszanie do uprawiania prostytucji; stręczycielstwo i sutenerstwo; sutenerstwo wobec osoby małoletniej czyli poniżej 15 roku życia; uprowadzenie w celu uprawiania prostytucji za granicą; produkcja i rozpowszechnianie pornografii osobom poniżej lat 15; produkcja i rozpowszechnianie pornografii z udziałem nieletnich i posiadanie pornografii z udziałem małoletnich poniżej 15 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Jeżeli jest to jedna kartka, to możemy powielić i rozdać posłom. Dane statystyczne nas bardzo interesują.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Nie we wszystkich rubrykach została podana liczba ofiar, ponieważ nie we wszystkich zakresach mieliśmy możliwość zebrania danych. Podam przykład sutenerstwa i stręczycielstwa. Gros sprawców to są kobiety – stręczycielki i sutenerki, co nie powinno być dziwne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Mam jeszcze najnowsze dane ze sprawozdań, jakie otrzymujemy z komend wojewódzkich Policji. Nieletni, o których wiemy, są rejestrowani. Mam tabelę z podziałem na poszczególne województwa oraz na chłopców i dziewczęta. W ubiegłym roku zarejestrowano 83 dziewczyny i 8 chłopców. To są obywatele Polski. Mamy województwa, które nie zarejestrowały prostytuujących się nieletnich. Zdajemy sobie sprawę, że nie jest możliwe, by na terenie województwa łódzkiego nie było takich osób. Komenda podała nam dane zerowe. Mamy też województwa, które informowały o ujawnionych takich przypadkach. Jak mówił naczelnik z MSWiA jest ogromna „ciemna” liczba, o której nie wiemy. Pracując przez wiele lat w jednej z dużych aglomeracji w pionie dochodzeniowym, wiem, jak ciężko jest prowadzić tego rodzaju sprawy. Zwłaszcza mam na myśli procedury postępowania. Nie śmiałabym państwu przekazać tej kartki papieru, ale jeżeli interesują posłów dane z poszczególnych województw, to je przekażę.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Co może jeszcze robić Policja? Na pewno współdziałamy ze Strażą Graniczną na terenach przygranicznych. Na przykład wiemy o Czeszkach, które przyjeżdżają na terytorium Polski, albo Polkach wyjeżdżających do Niemiec. Współpracujemy z Sanepidem i Inspekcją Pracy, z tymi podmiotami i organizacjami, które umożliwiają nam na przykład wejście na teren agencji towarzyskiej. Podmiotem, który może zamknąć klub, powołując się na przepisy przeciwpożarowe, jest Państwowa Straż Pożarna.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Działania utrudnia nam to, że tzw. agencje towarzyskie, kluby masażu czy night kluby są rejestrowane wpisem do ewidencji działalności gospodarczej. Jeżeli jest wpis obejmujący świadczenie usług rozrywkowych, czy tańca brzucha, to nie ma podstaw do zamknięcia czy zawieszenia działalności takiego podmiotu. Możemy posiłkować się przepisami sanitarnymi, przeciwpożarowymi i z prawa o wykroczeniach, jeżeli w lokalu naruszana jest cisza nocna. Policja napotyka jednak na trudności, jeśli chce zamknąć taki lokal.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Po zapoznaniu się z pisemnym materiałem i ustnej informacji przystąpimy do części, w której można zadawać pytania. Jako pierwsza zgłosiła się posłanka Izabela Jaruga-Nowacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Po pierwsze, chciałabym podziękować prezydium, że podjęło ten temat. Po drugie, zgadzam się z przewodniczącą Komisji, że materiał przygotowany przez resort spraw wewnętrznych jest niezmiernie rozczarowujący. Nie tylko pobieżnie opisuje zjawiska, ale nie odnosi się do elementarnych form działania, nie zawiera ocen, czy to są działania skuteczne, czy nieskuteczne. Nie wiem, czy nie będę wnosiła o przekazanie Komisji materiału znacznie bardziej konkretnego i bogatszego. Wszyscy obywatele mogliśmy dostrzec narastające zjawisko prostytucji. Udawaliśmy, że tego nie widzimy. Co więcej, państwo też udawało. Agencje towarzyskie to w gruncie rzeczy domy publiczne, więc państwo chyba stawało się swoistego rodzaju sutenerem, czerpiąc korzyści z zysków tych agencji, salonów masażu czy domów publicznych. Sądzę, że nareszcie powinniśmy zdecydować, jaką drogą idziemy, czy drogą legalizacji prostytucji, jak to się dzieje w niektórych krajach i co ma oczywiście pewne pozytywne i negatywne strony, czy też drogą, którą zmierzają kraje skandynawskie, a przede wszystkim Szwecja, gdzie karze się klientów, a więc niszczy popyt na prostytucję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">W każdym przypadku mówimy o przemocy wobec drugiego człowieka. Pisząc o przyczynach prostytucji, nie podaliście na pierwszym miejscu, że przyczyną tak masowej prostytucji, zwłaszcza dzieci, ale także dorosłych jest ubóstwo polskiego społeczeństwa. To nie ulega najmniejszej wątpliwości. Zgadzam się z przedstawicielką Policji, że z tym zjawiskiem jest trudno walczyć. Nie udawajmy, że nie wiemy, że prostytucja często odbywa się za przyzwoleniem rodziny. Rodzina doskonale się orientuje, że dziecko albo osoba dorosła w ten sposób zarabia na utrzymanie całej rodziny. Czasami chodzi nie o elementarne potrzeby zaspokojenia podstawowych funkcji biologicznych, czasami są to rzeczywiście aspiracje konsumpcyjne i dlatego jest uprawiana prostytucja przez kobiety i mężczyzn, o czym w tym materiale nie ma ani słowa.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Mówimy o prostytucji nieletnich. Zwracam uwagę, jak Kodeks karny traktuje współżycie z osobą małoletnią do lat 16. W związku z tym mamy zupełnie inne możliwości działania. W przedstawionych nam danych nie ma nic. Wreszcie chciałabym podkreślić, że jest to problem nie tylko Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Z pewnością jest to problem związany ze współpracą z organizacjami pozarządowymi.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Z tymi zjawiskami wiąże się to, że w szkołach nie ma lekcji z wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o co zabiegałam od wielu lat. Młodemu człowiekowi trzeba powiedzieć nie to, że seks jest zły i do niczego, bo ludzie się przecież kochają i chcą mieć dzieci i rozpoczynają współżycie seksualne. Dobrze byłoby powiedzieć, co z człowiekiem robi seks za pieniądze, jak go niszczy i przekreśla życie.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Jeżeli dzisiejsze posiedzenie nie ma być stracone, to dobrze byłoby, żebyśmy mieli konkretne dane na ten temat. Czy dzieci dowiadują się także, jakie inne niebezpieczeństwa, chociażby zdrowotne, niesie dla nich sprzedaż własnego ciała i własnej godności? Do 2004 r. taka dyskusja się nie toczyła. Mówiono o usuwaniu prostytutek, by nie zajmowały dróg. Na szczęście to się w dużej mierze zmieniło. Powstał krajowy program zwalczania i przeciwdziałania handlowi ludźmi. Zmieniło się nastawienie do ofiary handlu ludźmi i do przestępcy czerpiącego z tego procederu korzyści. Jest tzw. pobyt tolerowany. Myślę, że odpowiednio szkoleni są zarówno przedstawiciele Straży Granicznej, jak i Policji. Jest postęp, bo o tym zaczynamy mówić, ale tak naprawdę Polska nie wypracowała żadnej koncepcji, w jaki sposób mamy traktować to zjawisko i w jaki sposób próbować z nim walczyć. Myślę, że nasze posiedzenie rozpocznie dyskusje na ten temat. Oczekiwałabym, żeby Komisja zwróciła się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o przedłożenie informacji na plenarne posiedzenie Sejmu, ale znacznie bardziej konkretnej, osobno o prostytucji nieletnich, molestowaniu seksualnym, prostytucji dorosłych, funkcjonowaniu agencji towarzyskich i handlu ludźmi. Rozumiem, że te procedery składają się na pewną całość. Temat powinien być znacznie bardziej wnikliwie potraktowany niż to uczynili autorzy materiału, który na 7 stronach opisuje te zjawiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Trudno się z posłanką nie zgodzić. Ma pani wiele racji, poza wychowaniem i edukacją. W tej sprawie mamy zdania podzielone. Jestem za tym, żeby dzieciom i młodzieży wskazywać wychowanie do miłości i wychowanie prorodzinne. Na pewno ucieklibyśmy od wszystkich problemów, z którymi musimy się zmierzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełDariuszKłeczek">Tytułem sprostowania. Posłanka powiedziała, że w Polsce nie ma wychowania seksualnego. Jest to oczywista nieprawda. Posłanka o tym powinna doskonale wiedzieć. W Polsce jest program wychowania seksualnego nazywany przygotowaniem do życia w rodzinie. Z naszego programu korzystają Stany Zjednoczone. Ponad 50 proc. szkół publicznych w Stanach Zjednoczonych ma finansowany program wychowania do czystości bardzo podobny do polskiego. Inne szkoły takiego dofinansowania nie otrzymują. Proszę po raz kolejny nie wprowadzać opinii publicznej w błąd. W polskich szkołach jest wychowanie seksualne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Naprawdę nie zamierzam wprowadzać opinii publicznej w błąd. Być może – w przeciwieństwie do posła – raczej jestem za efektami wiedzy. W moim głębokim przekonaniu mówienie młodzieży, że seks jest czymś złym, nawet jeśli chodzi o seks fizyczny jest mało skuteczną metodą wychowawczą. Jestem jak najbardziej za tym, żeby mówić o miłości, o wychowaniu do życia w rodzinie, ale trzeba się zmagać z pewną rzeczywistością, w której żyjemy i ustrzegać młodych ludzi przed dramatycznymi konsekwencjami niszczenia ich życia. Chyba mówimy o tym samym. Pan idzie znacznie dalej i mówi o wychowaniu do czystości. Uważam, że większość społeczeństwa nie będzie żyła w czystości. Ostrzegajmy, co znaczy wczesne rozpoczynanie życia seksualnego, jakie są konsekwencje zdrowotne, jak niszczy się godność młodego człowieka. Mówiłam o wiedzy o życiu seksualnym człowieka. Jak poseł dobrze wie, nie we wszystkich szkołach ten przedmiot jest rzetelnie wykładany.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełHenrykGołębiewski">Aby nie eksponować niedosytu przedstawionej nam syntetycznej informacji, powiem tylko, że gdy doszedłem do jej finału, to przeczytałem o istotnym materiale dotyczącym Krajowego programu zwalczania i przeciwdziałania handlu ludźmi oraz Programu wsparcia i ochrony ofiar handlu ludźmi. Miałem niedosyt, że resort nie dołożył do tej informacji egzemplarzy wspomnianych programów. Pragnę zasugerować przekazanie nam tych programów. Dzisiejsze posiedzenie Komisji traktuję jako początek działań w omawianej dziedzinie. Te programy wzbogaciłyby naszą wiedzę o działaniach, o których mówiła przedstawicielka Komendy Głównej Policji. Proszę o materiał, o którym pani wspomniała. Zelektryzowała mnie wiadomość, że Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi prezentuje informację, iż nie ma żadnych danych o prostytucji nieletnich. Nie dostrzegła jej. Kilka lat temu czytałem bardzo ciekawą pracę magisterską pt. Pani profesor ulica, która eksponowała te zjawiska występujące w Łodzi. Jeśli jest taka postawa miejscowej komendy, to powinien być to dla Komendy Głównej Policji sygnał, że tam lekceważy się ten problem. Nie chciałbym szerzej o tym mówić, a jedynie zasugeruję, by pochylić się nad działaniami komend wojewódzkich i by Komenda Główna Policji w większym stopniu mobilizowała je do odpowiednich prac.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełHenrykGołębiewski">Przemieszczamy się po drogach. Od wielu lat są widoczne miejsca, gdzie uprawia się prostytucję przydrożną. Należy w związku z tym wywołać konkluzję, że niektóre komendy powiatowe Policji nie korzystają z wzorców innych komend. Na drodze szybkiego ruchu do Katowic od wielu lat są miejsca gdzie uprawiany jest nierząd. Inne komendy Policji natychmiast reagują i eliminują to zjawisko, o którym z taką troską mówimy.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełHenrykGołębiewski">Posiadam materiały, które dokumentują skalę spożywania alkoholu w rodzinach. Wczorajsza konferencja to też udokumentowała. Mała jest liczba cofanych zezwoleń na sprzedaż alkoholu, szczególnie tam, gdzie jest udokumentowana sprzedaż alkoholu nieletnim. Na podstawie danych zebranych w Warszawie wynika, że 74 proc. nieletnich uprawiających nierząd konsumuje też alkohol. Te dane są wstrząsające. Jest spójność między zagadnieniami, którymi zajmuje się nasza Komisja.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełHenrykGołębiewski">W podsumowaniu prosiłbym, żebyśmy mogli zapoznać się z tymi programami.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaKrystynaOzga">W otrzymanym materiale zostały podane informacje o rozmiarze zjawisk, natomiast nie mamy pełnej informacji o ich przyczynach i skutkach. O przyczynach mówiła posłanka Izabela Jaruga-Nowacka, jak również przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wspomnieli o ubóstwie. Jak w tej sytuacji rozumieć przyczyny prostytuowania się przez osoby, które są bardzo zamożne? Na pewno jedną z przyczyn jest ubóstwo w Polsce. Nie zamykałabym się na tej przyczynie. Nie rozumiem, że od lat mówimy, iż ta patologia przybiera w naszym kraju coraz większe rozmiary. W materiale podano, że tym procederem zajmuje się 5 tys. osób, z tego 1500 to tzw. tirówki. Ten proceder z roku na rok się rozszerza.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosłankaKrystynaOzga">Prawo w tym zakresie nie nadąża za zmianami w życiu. Jest niedoskonałe, a wręcz niedostosowane do walki z tą patologią. Nie łączyłabym seksu, miłości z patologią. Mówimy o rozmiarze, przyczynach, skutkach i podejmowanych działaniach zmierzających do likwidacji patologii, o dzieciach i młodzieży wciąganych do tego procederu. Zarejestrowano tylko 83 dziewczynki i 8 chłopców. To są informacje nieprawdziwe. Tych danych nie przyjmuję do wiadomości. Podano, że w województwie łódzkim nie zarejestrowano żadnego takiego przypadku. Dużo do zrobienia mają organa państwa, zwłaszcza rząd i parlament. Nie mogę się pogodzić z faktem, że osoba prostytuująca się nie podlega karze. Od lat mówimy na ten temat, ale nic nie robimy. W ostatniej kadencji i wcześniej dyskutowaliśmy nad projektem ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Przez 10 lat dyskutowaliśmy o przyjęciu prawa dotyczącego przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Nie udawało się. Dopiero po 10 latach w ostatnim roku minionej kadencji to zrobiliśmy.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosłankaKrystynaOzga">Podobnie jest w tym przypadku. Mówimy, że osobę prostytuującą się trzeba chronić, prowadzić działania profilaktyczne. To ma swój sens, ale prawo musi być zaostrzone. Bardzo dobrze, że dyskusję na ten temat rozpoczęliśmy na początku tej kadencji. Myślę, że może zdążymy doprowadzić do uchwalenia prawa chroniącego tych, którzy są wciągani w nierząd bez ich zgody. Tragedią jest, gdy małe dzieci giną. Musi też obowiązywać prawo ograniczające popularyzowanie tych zdarzeń. Czy w mediach muszą być programy namawiające, kuszące i zachęcające do seksu? To jest ogromny problem, więc dzisiaj tylko rozpoczynamy dyskusję na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Pochylając się z troską nad rodziną, nie sposób nie dostrzegać patologii ją niszczących, które oddziałują na nią wręcz destrukcyjnie. Dlatego prezydium Komisji włączyło w półroczny plan pracy taką tematykę. Wydaje się, że dobrze zrobiliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełMarianPiłka">Moje uwagi będą szły w tym samym kierunku, co posłanki Krystyny Ozgi. Najpierw chciałbym się ustosunkować do kwestii wychowania seksualnego w kontekście doświadczeń amerykańskich. Gdy w Stanach Zjednoczonych wprowadzano edukację seksualną do szkół, to okazało się, że doprowadziła ona do obniżenia wieku inicjacji seksualnej, gwałtownego wzrostu liczby ciąż u nieletnich i – co się z tym wiąże – aborcji wśród nieletnich. Edukacja seksualna spowodowała negatywne skutki, przeciwne do zamierzonych.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełMarianPiłka">Sprawą zasadniczą w ograniczaniu prostytucji jest stworzenie zupełnie nowego klimatu, ograniczającego nadmierną erotyzację mediów, z czym dzisiaj mamy do czynienia. Erotyzacja powoduje banalizację współżycia seksualnego, prowadzi do przekonania, że można współżyć z każdym, za pieniądze i to nie wywołuje żadnych reakcji społecznych. W związku z tym działania powinny zmierzać w kierunku wprowadzenia zupełnego zakazu pornografii. Z drugiej strony jest też rozwiązanie szwedzkie, o którym mówiła posłanka Izabela Jaruga-Nowacka, gdzie karze się konsumentów usług prostytutek. Myślę, że należy karać nie tylko konsumentów prostytucji, ale i samo uprawianie prostytucji. To zjawisko częściowo utraciło w świadomości niektórych grup społecznych negatywne konotacje. Nawet samo prawne napiętnowanie i określenie tego zjawiska jako przestępstwa – w moim przekonaniu – miałoby pewne pozytywne skutki w zakresie przemian świadomościowych. Warto zastanowić się na nowymi rozwiązaniami prawnymi dotyczącymi prostytucji.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełMarianPiłka">Druga kwestia dotyczy tego, o czym mówiła już posłanka Krystyna Ozga. W związku z nadmierną erotyzacją mediów mamy do czynienia ze stosunkowo szerokim zjawiskiem prostytucji wśród osób wykształconych, kobiet znających języki obce, mających wyższe wykształcenie lub studentek. To szalenie niepokoi, bo pokazuje, że mamy do czynienia z nihilizmem aksjologicznym, niedotyczącym marginesu społecznego. Prostytucja staje się w niektórych środowiskach normą zachowań. W moim przekonaniu penalizacja prostytucji w tych grupach społecznych byłaby skuteczna.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełMarianPiłka">Media wielokrotnie donosiły o masowej prostytucji dziecięcej na naszej zachodniej granicy. Dużo dziewcząt i chłopców jeździ do Niemiec. Czy nie powinien być przygotowany rządowy program wychowawczy dla dzieci, które często mają słaby kontakt z rodziną, są wychowywane na ulicy? Czy nie udałoby się stworzyć programu rządowego, wychowawczego, przeciwdziałającego prostytucji wśród nieletnich?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełIreneuszRaś">Zwracam uwagę na jedną patologię, którą według mnie można szybko zwalczyć. Salony masażu i agencje towarzyskie, i inne tym podobne przybytki często lokowane są w budynkach mieszkalnych, wielorodzinnych, w centrach dużych, metropolitarnych miast. Mówię o tym z perspektywy przewodniczącego Komisji Praworządności Rady miasta Krakowa. Jeszcze w tej kadencji spotykałem się z apelami mieszkańców w tej sprawie. Niewiele z policją mogliśmy zrobić. Wymyśliłem wówczas ruchomy monitoring wizyjny, który ustawialiśmy przy wejściu do agencji. Uważam, że tą sprawą powinniśmy zająć się priorytetowo. Na korytarzach dochodzi do gorszących scen, niekoniecznie w godzinach, w których dzieci nie chodzą do szkół. Uważam tę sprawę za bardzo pilną. Prosiłbym, by Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zajęło się projektem nowelizacji ustawy, dającym możliwość reagowania na te zjawiska samorządom gminnym. Chodzi o to, by gmina mogła nie dawać zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej takich firm w budynkach mieszkalnych. Od mieszkańców napływają informacje, że często ci ludzie w sposób bezczelny działają w budynkach, wzbudzając niepokój i strach interweniujących mieszkańców. Należy szybko wprowadzić takie regulacje, aby ten proceder w ogóle z tych miejsc był wyeliminowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Państwa wypowiedzi dotyczą podstawowych kwestii, to jest przyczyn tych zjawisk. Mówiliśmy głównie o przyczynach tych patologii wśród nieletnich. Resort wspólnie z Policją i Strażą Graniczną wskazuje na takie przyczyny, jak ubóstwo i tolerowanie przez osoby najbliższe. Nie uciekamy od tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Nas również interesuje zapobieganie tym zjawiskom. Rozpoznanie problemu jest najłatwiejsze, ale co z tym zrobić, przecież te zjawiska trzeba wytępić.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaElżbietaRatajczak">Dyskusja udowodniła, że mówcy temat nie tylko dobrze znają, ale mają też wiele w tej sprawie pomysłów i recept. Słuchając posła Mariana Piłki odhaczałam to, co miałam zapisane, nawet w tej samem kolejności. Nie podejrzewam posła o plagiat, bo siedzimy od siebie za daleko, ale te same problemy mnie interesują. Uważam, że poważną rolę odgrywają środki masowego przekazu, w tym wiodąca jest rola telewizji w upowszechnianiu wzorców rozwiązłego życia. To możemy uporządkować, bo nic nas to nie będzie kosztowało, a szybko przyniesie spodziewane efekty. Ta sama uwaga dotyczy czasopism.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosłankaElżbietaRatajczak">Zwracam uwagę na latami ciągnącą się dyskusję na temat definicji pornografii. Chociaż te dwa problemy można rozwiązać, jeżeli utniemy dyskusję na temat tego, co jest dobre, a co złe. O to się toczy dyskusja. Wzory wielu państw są do zaakceptowania. Pozostaje kwestia wyboru drogi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosłankaLucynaWiśniewska">Zgadzam się z posłanką, że trudno mówić na końcu, gdy przedmówcy wykazali bardzo dobrą orientację w temacie. Poruszamy się w temacie trudnym, drażliwym i delikatnym. Nie musimy się przekonywać, bo wszystkie elementy tych zjawisk zostały już wymienione. Ważna dla mnie jest kwestia świadomości seksualnej. Musi to nastąpić w odpowiednim czasie. Wychowanie w czystości nie wyklucza się z propagowaniem wiedzy o tym, jaką wartością jest życie seksualne i kiedy je rozpoczynać. Myślę, że warto by zastanowić się nad programem, który będzie realizowany przez osoby odpowiednio przygotowane. Zgadzam się, że zdarzają się tacy wykładowcy w tej dziedzinie, że dzieci nie chcą chodzić na zajęcia. Mówię to na przykładzie moich dzieci sprzed kilku lat.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosłankaLucynaWiśniewska">Co do przyczyn tych patologicznych zjawisk, uważam, że nie jest to tylko bieda. Wiele czynników było już wymienionych. Jest to też sprawa pewnej świadomości. Jak już mówiono, kształtują ją w dużej części media. Pokazuje się wiele filmów, w których propaguje się wręcz zachowania erotyczne, nawet w reklamach jest wiele elementów erotyki. Powoduje to deprecjonowanie wartości seksu jako takiego, staje się on chlebem powszednim nawet dla małoletnich i wtedy jest już blisko do prostytucji, nawet osób z rodzin zamożnych, gdzie dziewczęta w celu zakupu lepszych kosmetyków poddają się prostytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznejGrzegorzWrona">Chciałbym się odnieść do tego, o czym mówiła pani podinspektor. Jak rozumiem, samo uprawianie prostytucji nie jest przestępstwem. W ograniczonym zakresie możemy reagować na prostytucję nieletnich, a także na zjawisko stręczycielstwa i sutenerstwa. Zgadzam się z opinią, że z tymi zjawiskami jest trudno walczyć. Podstawowym znamieniem tego przestępstwa jest czerpanie korzyści materialnych. Poza tym jest to również przestępstwo z Kodeksu karnego skarbowego. Czy pójście tą drogą, to jest większą skutecznością egzekwowania przepisów z Kodeksu karnego skarbowego nie pozwoliłaby na zwalczenie zjawiska stręczycielstwa i sutenerstwa? Dochody z tych źródeł nie są ewidencjonowane albo są ewidencjonowane w fałszywy sposób, to znaczy podawane jest inne ich źródło.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzedstawicielMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznejGrzegorzWrona">Prowadzę zajęcia w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego. Mam do czynienia z nauczycielami z całego kraju. Nie przeczę, że są przeprowadzane dla nauczycieli szkolenia. Jednak wiem, że wiedza w tym zakresie, przynajmniej dokształcających się nauczycieli, z którymi ja mam do czynienia, jest niewystarczająca. Czy w tym zakresie nie należałoby podjąć dalszych działań?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Wszyscy się zgadzamy, że jest to problem ważny. Na wstępie powiedziałem, że oprócz tych danych, które przedstawiliśmy w informacji, przyznajemy, że jest duża „ciemna” liczba przestępstw dotycząca tej problematyki. Odniosę się do informacji dotyczących ochrony przed konsekwencjami prawnymi różnego typu agencji. Jest to efekt prowadzonego rozpoznania operacyjnego. To jest wiedza, która ma skutkować zwalczaniem osób zajmujących się tym procederem.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Przedstawiliśmy informację syntetyczną, w rozbiciu na poszczególne przestępstwa, z wyodrębnieniem osób małoletnich. Można ją poszerzyć o programy i współpracę z różnymi organizacjami. Jesteśmy zgodni w sprawie przyczyn zjawiska. Wskazane przez nas determinują patologię. Zgadzam się z tym, że jest też problem osób zamożnych i wykształconych. Działania operacyjne to potwierdzają. Trudno to tłumaczyć ubóstwem czy przyzwoleniem rodzin. Jest to problem znany. Próbujemy różnymi sposobami nękać osoby prowadzące agencje. W gestii ministerstwa nie jest jednak wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej. Nie mamy wpływu na to, w jaki sposób tego typu agencje towarzyskie powstają.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Jeżeli państwo chcieliby otrzymać konkretną informację o przedsięwzięciach Policji i realizacji stosownych programów, to Komenda Główna Policji jest w stanie ją przekazać. Nie jesteśmy nieudolni i nie jest tak, że nie mamy możliwości działania. Stosujemy prawo. O ile ogranicza nam ono pole manewru w przypadku osób dorosłych, to nie ogranicza nam w przypadku nieletnich. Nie chodzi tylko o stręczycielstwo i sutenerstwo. Celowo wymieniłam obszary dające nam pole manewru. Mówię o wykorzystywaniu seksualnym osoby małoletniej, zmuszaniu do uprawiania prostytucji. Mamy cztery artykuły „okołopornografii”, w tym pornografii dziecięcej. Sama prostytucja jako zjawisko patologiczne nie daje nam możliwości działania, bo nie jest penalizowana.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Może odniosę się do wypowiedzi posłanki Izabeli Jarugi-Nowackiej w kwestii współżycia seksualnego i inicjacji seksualnej dzieci i młodzieży. Mówię o tym jako praktyk – policjant, zajmujący się tą problematyką w jednym z garnizonów na południu Polski. Przerażające jest to, że dzieci dorabiają sobie do kieszonkowego, że dziewczyny z tzw. dobrych domów traktują to jako sport, zastrzyk adrenaliny w sobotni wieczór albo zrobienie mamusi na złość. Powiem, jak staramy się dotrzeć do młodzieży.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Tak jak nam obniża się wiek inicjacji zażywania narkotyków do 10 i 11-latków, tak też obniża się wiek inicjacji seksualnej, z czego wszyscy zdajemy sobie sprawę. Mamy następującą sytuację prawną. Dziewczyna, która nie skończyła 15 lat, ma chłopaka, którego kocha i który ją kocha, a ma skończone 17 lat. W rozumieniu Kodeksu karnego jest on pełnoletnim sprawcą wykorzystania seksualnego małoletniej, która nie ukończyła 15 roku życia, mimo że oni chodzą ze sobą, jak to się popularnie mówi. Więź emocjonalna jest nieważna, bo jest to przestępstwo wykorzystania seksualnego. Stąd mamy liczbę 1697 przestępstw popełnionych w ubiegłym roku z art. 200 Kodeksu karnego – wykorzystanie seksualne małoletniego poniżej 15 lat. Dotarcie do dziewczyny, która powie Policji, że współżyje ze starszym chłopakiem albo dotarcie do chłopaka, który się nam przyzna, że jest sprawcą wykorzystania seksualnego małoletniej, jest prawie niemożliwe. Mamy przestępstwa, co do których obie strony są zainteresowane tym, by Policja nie posiadała o nich wiedzy.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Możemy przekazać informacje o realizacji programu zwalczania handlu ludźmi i wspierania ofiar przestępstw. Z każdego garnizonu wiedza na ten temat jest nam przekazywana, realizujemy ten program i uczestniczymy w szkoleniach prowadzonych przez instytucje pozapolicyjne. Decyzjami komendantów, we wszystkich komendach wojewódzkich Policji powołane zostały zespoły składające się z policjantów pionów prewencji i dochodzeniowych, którzy nadzorują tę problematykę na terenie województwa i współpracują w tym zakresie z samorządami i innymi instytucjami. Taką informację możemy państwu przekazać, jeśli będzie takie życzenie.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Proszę nie wyjść z tego posiedzenia z przekonaniem, że tylko z Łodzi nie otrzymaliśmy takich informacji. Nie otrzymaliśmy ich również na przykład z województwa podlaskiego. Sprawy możemy kierować do sądu rodzinnego po ujawnieniu faktu demoralizacji. Tylko ten fakt prostytuowania się dziecka musi być potwierdzony. Nie możemy działać na takiej zasadzie, że przyszła pani Kowalska albo otrzymaliśmy anonim, że Jasiu lat 14 albo Kasia lat 15 prostytuują się. Musimy mieć informację potwierdzoną, żeby podjąć odpowiednie działania w sądzie.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Otrzymywane sprawozdania dają nam wiedzę na temat alkoholizmu wśród nieletnich i alkoholizmu w ogóle, jako przejawu patologii, który jest przez nas monitorowany. Być może za kilka miesięcy ten raport będzie w całości przygotowany i wydrukowany. Jest wiele cennych lokalnych inicjatyw w miastach, w powiatach wartych nagłośnienia.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">W ramach realizacji programu zwalczania handlu ludźmi policjanci przekazują wiedzę na ten temat uczniom, rodzicom, opiekunom i nauczycielom. Wiemy, że nauczyciele nie zdają sobie sprawy ze wszystkiego, z czym mogą się spotkać. Na studiach nie ma takiego przedmiotu, jak patologie, chociaż są niektóre kierunki, które zaczynają takie przedmioty wprowadzać, by studenci mogli ocierać się o wiedzę na ten temat. Często na policjantów nałożony jest obowiązek szkoleń, prelekcji i spotkań. Możemy ostrzegać i przekazywać wąski odcinek wiedzy prawnej na ten temat. Nie wiem, czy jesteście państwo w stanie wyobrazić sobie policjanta w mundurze, młodego dzielnicowego, który przekazuje wiedzę w małej szkole i mówi, dlaczego dana dziewczyna ma nie zostać prostytutką. Korzystamy przy tym z pomocy fachowców, psychologów, terapeutów, lekarzy. Możemy przekazać wiedzę prawną, ostrzec – dziewczyny, uważajcie na oferty pracy za granicą, czy oferty w Internecie lub w gazetach. Sami posiłkujemy się Internetem. Każda komenda wojewódzka ma swoje strony internetowe, które składają się z rad i ostrzeżeń, z bloku przedsięwzięć profilaktycznych, prewencyjnych. Wiadomo, że policjant musi w szkołach przekazywać informacje rzetelne. Jest to wąski wycinek wiedzy prawnej, którą możemy przekazać. Nie może to być wiedza z dziedziny medycyny, psychologii czy dziedzin intymnych.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Jeżeli będą jeszcze jakieś pytania, to postaram się na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Myślę, że będę wyrazicielką całej Komisji, jeśli zwrócę się do pani podinspektor o przekazanie nam wspomnianych programów dotyczących przeciwdziałania handlu ludźmi, programów wychowawczych, danych statystycznych i informacji, które województwa nie odnotowały przypadków prostytucji nieletnich. Czy Policja posiada dane dotyczące tylko nieletnich, czy również dorosłych? Informacja przydałaby się również od policji skarbowej. W takich placówkach jak kluby masażu czy agencje towarzyskie, gdzie odnotowana jest działalność gospodarcza, pomocna może się okazać policja skarbowa. Trzeba dotrzeć do tych miejsc, gdzie podejrzewamy, że kwitnie proceder prostytucji. Jeśli państwo z tym się nie zgadzacie, to proszę powiedzieć. Jeszcze chciałabym uszczegółowić nasze zamierzenia. Możemy oficjalnie zwrócić się z pismem o materiały dla posłów z Komisji. Nie można wzmacniać rodziny moralnie i ekonomicznie bez tych danych, o których państwo wspomnieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Proszę o cierpliwość, ponieważ jeśli ma to być informacja zbiorcza i w miarę możliwości wyczerpująca, to musimy sięgnąć do komend wojewódzkich i komend powiatowych. Jest wiele ciekawych inicjatyw lokalnych. Nie jest tak, że Policja nic nie robi i nic się w tych sprawach nie dzieje. Sugerowałbym, żeby państwo zwrócili się z pytaniem w sprawie realizacji programów profilaktycznych w szkołach do Ministerstwa Edukacji i Nauki.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Dziękuję za tę podpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Warto wykazać się cierpliwością i poczekać na materiały, które zawierałyby pełniejszą diagnozę. Nie zgadzam się, że to, co otrzymaliśmy, jest dobrą diagnozą. Chciałbym na dane z 2005 r. popatrzeć pod różnymi kątami. Po pierwsze, napisano, że z art. 200 Kodeksu karnego – wykorzystanie seksualne małoletniego poniżej 15 lat – zostało stwierdzonych 1697 przestępstw. Dalej podano liczbę podejrzanych i ofiar, z podziałem na płeć. Po drugie, czy państwo moglibyście ustalić, na ile ta prostytucja była związana z ubóstwem rodziny, a na ile z pewną modą i stylem życia. Była już wypowiedź, że dzieci się prostytuują na złość mamie czy w ramach specyficznego sportu. Potrzebne są inne narzędzia do zwalczania tych zjawisk. W przypadku ubóstwa muszą być zastosowane inne narzędzia niż wobec osób, które preferują taki styl życia. Byłabym skłonna poczekać na te materiały dość długo, by informacje były w miarę pełne. Chodzi też o pokazanie, jak monitorujecie realizację programów i na ile są one skuteczne. Myślę, że do problemu powrócilibyśmy wówczas, gdy przedstawiona nam diagnoza była bardziej konkretna, a metody działania Policji bardziej jasne.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Każdy z nas, który zaparkuje samochód w centrum dużego miasta w Polsce, po godzinie za wycieraczką znajdzie 8 wizytówek agencji towarzyskiej czy salonów odnowy. Wówczas jest złość, że trzeba szukać kosza na śmieci. Łatwo jest trafić do takiego przybytku i nie ma żadnej wątpliwości, że jest to dowód rzeczowy. Co się dzieje, jeśli do policji dotrze plik ulotek reklamujących agencje towarzyskie? Co z tym robicie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Ja też wyrzucam.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Ta odpowiedź mnie nie zadowala, bo ja też wyrzucam do kosza, ale nie jestem z Policji. Chciałbym, żeby Policja z tym walczyła. Państwo dobrze wiecie, że to jest już dowód na czerpanie korzyści z nierządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Żeby wszcząć postępowanie przygotowawcze, musi być uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa. Musimy mieć blok materiałów dowodowych pozwalający nam wszcząć postępowanie lub zeznanie chociaż jednego świadka. To, że mamy wiedzę na temat funkcjonowania agencji towarzyskiej, nie jest wystarczające. Wiedza jest na temat funkcjonowania agencji, a nie domu publicznego. Możemy wykorzystywać przepisy przeciwpożarowe i prawa pracy. Proszę zrozumieć, że tylko dysponujemy takimi narzędziami prawnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Właśnie po to jest posiedzenie Komisji, by wskazano na niezbędne narzędzia prawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Jeżeli pójdę do agencji i wezwę panie na przesłuchanie albo zaproszę na rozmowę, to one nic nie powiedzą, nie przyznają się, że uprawiają nierząd i ktoś z tego czerpie korzyści materialne. W tym przypadku nie jest możliwy zakup kontrolowany. Prawo reguluje, w jakich przypadkach możemy się posługiwać prowokacją policyjną, dokonywać zakupu kontrolowanego i monitorować korespondencję. W tych przypadkach nie mamy takiej możliwości. Koleżanka dysponuje wiedzą ustawową na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Czy państwa nie niepokoi sama informacja o tym, że w danym miejscu funkcjonuje agencja towarzyska czy salon masażu? Mnie się wydaje, że Policja już powinna być uczulona na to miejsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Jesteśmy. Mamy wiedzę, ile jest zarejestrowanych oficjalnych agencji towarzyskich. To są dane z urzędów miast i gmin, z wydziałów rejestrujących działalność gospodarczą. Nasze piony kryminalne i dzielnicowi interesują się funkcjonowaniem agencji towarzyskich. Wiemy, w jakich godzinach są one otwarte i powinny być obserwowane. Wszelkie działania wykonywane wewnątrz agencji muszą być umocowane prawnie, albo postanowieniem sądu, albo prokuratora.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Rozumiem, że prawo jest za mało elastyczne, żeby pozwalało na interwencję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosłankaKrystynaOzga">Dzisiejsza dyskusja jest początkiem działań. Chcielibyśmy posiadać informacje na poruszane tematy, bo przekazane nam dzisiaj są jeszcze niepełne. Dlatego mam prośbę o przekazanie nam materiałów dotyczących wszystkich województw na temat zachowań dzieci w grupie uprawiających prostytucję. Dobrze by było, gdybyśmy otrzymali informacje o skali zarejestrowanych klubów masażu. Pani podinspektor mówiła wiele o działaniach Policji. Widzę, że ma pani wiedzę i bogate doświadczenia w tym obszarze. Jakie są bariery i jakie należy zastosować instrumenty, by pomóc poszczególnym służbom i organom ścigania? Oczekiwałabym od rządu propozycji projektów przepisów prawnych wychodzących naprzeciw działaniom zmierzającym do likwidacji tych patologii. Samo pozyskanie wiedzy na temat stanu obecnego nie wystarczy, nic nie zmienia. Wiemy, że te patologie prowadzące donikąd, do zagłady Polski i polskiej rodziny z roku na rok się nasilają. Musimy się przeciwstawić i znaleźć instrumenty, które umożliwią zmniejszenie tego zjawiska. Oczekuję od rządu, choć nie wiem, w jakim czasie, przedstawienia konkretnych propozycji, które powinny być podjęte, by możliwe było rozwiązanie tego problemu przez polski parlament. Chodzi mi o dobre prawo, rozporządzenia i zarządzenia. Chciałabym wiedzieć, na jakie bariery napotykają poszczególne służby. Chyba mamy prawo pozwalające na wyeliminowanie z dróg tirówek. Jadąc do Sejmu, po drodze widziałam kilka osób stojących wzdłuż szosy. Jeżeli to są ofiary przemocy, to trzeba zastosować takie instrumenty, żeby te osoby były chronione. Jaki jest problem w zastosowaniu instrumentów hamujących rozwój tego procederu? Jeżeli brakuje nam jakiejś regulacji prawnej, to oczekiwałabym od rządu informacji i przedstawienia projektu odpowiedniej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Przedstawicielka Policji powiedziała, że na przeszkodzie efektywniejszych działań stoją przepisy prawa, które na coś nie pozwalają. Każdy z nas ogląda filmy na temat działalności policji na całym świecie. Pokazywane są akcje prowokacyjne przeciwko prostytucji czy przeciwko stręczycielstwu. Prosiłabym o wskazanie, jakie przepisy nie pozwalają Policji skutecznie działać lub w jakich dziedzinach prawa brakuje. Ulotki za wycieraczką nie wystarczają, choć pojawiają się na nich dopiski, że jest atrakcja „bez prezerwatywy”. Masażu nie robi się z czy bez prezerwatywy. Taki dopisek jednoznacznie wskazuje na cel przeznaczenia lokalu, do odwiedzenia którego zachęca ulotka. To jest dowód na to, że nie tylko masuje się tam ludzi. Policja potwierdza, że w takich lokalach dochodzi do handlu narkotykami, nieakcyzowym alkoholem. Wszyscy pamiętają, że Al Capone nie był skazany za działalność w strukturach mafijnych, tylko za niepłacenie podatków. Jeśli w tych lokalach są narkotyki, nieakcyzowany alkohol, to są inne przesłanki do tego, by je pozamykać, niezależnie od tego, co poza tym się w nich dzieje. Jeśli jest to miejsce, w którym dokonuje się werbunku kobiet i sprzedaje się je do krajów zachodnich, to jest powód do przyjrzenia się wszystkim innym przestępstwom popełnianym w tych lokalach. Czy w tym zakresie są również przeszkody prawne? Czy delikwenta, który w salonie masażu czy w klubie dyskusyjnym na pięterku z czerwonymi oknami prowadzi działalność, nie można pociągnąć do odpowiedzialności? Jakie są wynik działań Policji w zakresie zwalczania innych przestępstw? Najbardziej zależałoby mi na otrzymaniu zbiorczego zestawienia przepisów, które przeszkadzają Policji w skutecznym działaniu w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Odpowiadam na pytania. Art. 19 ustawy o Policji określa, w jakich przypadkach możemy stosować tzw. wyższe formy pracy operacyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Pierwsza część dyskusji dotyczyła osób, które są ofiarami tego typu procederu. Trzeba też powiedzieć, że ten problem dotyczy też samych organizatorów. W dyskusji mówiono o przepisach skarbowych, a w formie żartu o zakupie kontrolowanym. Dotychczas mowa była o działaniach jawnych, zgodnie z przepisami prawa procesowego i innymi, które Policja może stosować. Mam na uwadze różne nękania. Poza tym prowadzone są przez Policję i Straż Graniczną działania operacyjne. Agencje towarzyskie są objęte operacjami specjalnymi, bo one są przedmiotem zainteresowania również grup przestępczych. Czerpią one korzyści z działalności agencji towarzyskich i legalizują dochody. O tym wiemy. Działania agencji towarzyskich są ze strony służb śledczych celem samym w sobie, jak również celem przy okazji. Pracuje się nad zorganizowaną grupą przestępczą, a przy okazji natrafia się na proceder uprawiania prostytucji i prowadzenie agencji towarzyskich. Wszelkie działania ukierunkowane są na dręczenie sprawców, odbieranie majątków, zabieranie pieniędzy inwestowanych w infrastrukturę związaną z prostytucją. Pion przestępczości gospodarczej Centralnego Biura Śledczego jest ukierunkowany na to, by nie wchodzić „na pusto” do agencji towarzyskiej. Kompleksowo traktujemy cały ten problem.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Często bywa tak, że osoby podejmują współpracę z organami ścigania, a później się z tego wycofują. Natrafiamy przy tym nie tylko na problemy związane z procedurą prawną, ale również na problemy społeczne. Ktoś się wstydzi, ktoś się wycofuje, bo boi się zemsty po powrocie do swojego środowiska. Z tych powodów ludzie wycofują się ze współpracy. Praca operacyjna jest mocną stroną walki z tego typu zjawiskami przy okazji rozpracowywania działalności grup zorganizowanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">W związku z pana wypowiedzią mam pytanie. Kiedyś słyszałam, jak jeden z przedstawicieli Komendy Głównej Policji powiedział, że tirówki są pomocne w rozpoznawaniu środowiska mafijnego, przestępczego. Dlatego muszą na jakiś czas pozostać na drogach. Czy w działaniach operacyjnych ta teza jest aktualna? Czy nie możecie się do tego przyznać?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Wynikałoby z tego, że tirówki są wspierane przez nasze służby. Oczywiście, że nie są.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Tego sobie nie wyssałam. Informację taką mam od przedstawiciela Komendy Głównej Policji.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Informacje od osób trudniących się prostytucją są również przez Policję wykorzystywane. Nie są one celem samym w sobie. Nie zgodzę się z twierdzeniem, że one muszą być, by Policja mogła pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Policja posiada źródła informacji w różnych środowiskach.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzedstawicielMSWiAPawełChomontowski">Korzystamy z różnych źródeł informacji, natomiast nie jest to powód do zachowania status quo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">To by było bardzo niepokojące.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełHenrykGołębiewski">Rozumiemy złożoność problemu. Mówi się, że jest to najstarszy zawód świata. Sugestie zawarte w naszych wypowiedziach zmierzają do podjęcia pewnych kroków. Uważam, że wcale one nie są takie trudne. Niech mi ktoś wyjaśni, dlaczego ulicą Kruczą przemieszcza się dżentelmen z plecakiem, który idzie od samochodu do samochodu i wkłada za wycieraczki ulotki. Dzieci wracają ze szkoły i zbierają sobie kolekcję takich materiałów. Dlaczego tego nie można uporządkować?</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PosełHenrykGołębiewski">Trafnie ujęto w dyskusji przykład agencji towarzyskich zlokalizowanych w domach mieszkalnych. Nikomu nie życzę, aby w osiedlu domków jednorodzinnych wykupiony został dom, w którym następnie by utworzono agencję towarzyską. Jest dużo takich przykładów. Prawo powinno zmierzać w tym kierunku, żeby kategorycznie na to nie zezwalać. Jest to gehenna dla osób, które dziesiątki lat pracowały na swój dom. Wchodzi zasobny przedstawiciel, nie chcę powiedzieć, że mafii, wykupuje dom i organizuje w nim agencję towarzyską. Czy nie ma na to siły? Prawo powinno nie dopuszczać do takich działań. Odpowiednie kroki powinny być podjęte. Postulat ten adresuję nie tylko do Policji czy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Na ten problem trzeba spojrzeć bardziej w makroskali.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">W przypadku tirówek posługujemy się Prawem o ruchu drogowym, w przypadku agencji zlokalizowanych w mieszkaniach, w blokach mieszkalnych kodeksem w sprawach o wykroczenia, przepisami o naruszaniu ciszy nocnej, zaśmiecaniu klatki schodowej. Policja stosuje to prawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Czy prośbę posłanki Izabeli Jarugi-Nowackiej mamy traktować jako wniosek formalny? Tak, to później przegłosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełLeszekSułek">Oprócz niedoskonałego prawa, chyba jest zbyt duża tolerancja dla tego typu zjawisk. Posłużę się jednym przykładem dotyczącym tirówek. Miesiąc temu, jadąc do Sejmu, w jednej z podradomskich miejscowości widziałem dwie tirówki uczepione radiowozu. Wyglądało mi to na romansowanie z policjantami. Nie chodziło o policyjną kontrolę, bo panie stały na zewnątrz, jedna z jednej strony, druga z drugiej strony radiowozu i rozmawiały. Zadzwoniłem na numer 112 i poinformowałem oficera dyżurnego, że dziewczyny romansują z policjantami z patrolu. Akurat jechałem w taką stronę, że gdyby wyjechał jakiś patrol kontrolny w celu sprawdzenia tej informacji, to byśmy się minęli. Na pewno nie wysłano tego patrolu. Jak mówił mój przedmówca, można złapać sprawcę rozpowszechniającego ulotki agencji towarzyskich.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PosełLeszekSułek">Przyczyny omawianych zjawisk są znacznie głębsze: upadek moralnie zdrowego życia rodzinnego, patologie w życiu rodzinnym, odejście od katolickich zasad wychowania dziecka w rodzinie, amerykanizacja, a może nie tylko amerykanizacja mediów. Na pewno zalew filmów w ostatnich latach doprowadził do korzystania przez młodzież ze złych wzorców. Do tego przyczynił się również Internet. Przyczyn jest sporo, więc musimy być skuteczni w podejmowanych przeciwdziałaniach. Zakładam, że my jako społeczeństwo i jako parlamentarzyści chcemy zwalczać te zjawiska. Skuteczność powinna wiązać się z brakiem tolerancji dla tych patologii. Jeżeli to toleruje sama Policja, to nie dziwmy się, że te zjawiska się nasilają.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Przechodzimy do podsumowań. Chciałabym spytać panią podinspektor Grażynę Słomską, czy dwa – trzy tygodnie wystarczą na przygotowanie informacji dla posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Miesiąc?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Jeżeli to ma być informacja rzetelna i wszechstronna, bez ogólników, zawierająca tylko konkrety, to prosimy o dwa miesiące na jej przygotowanie. Musimy dotrzeć do informacji, którą posiadają komendy terenowe.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Chciałabym jeszcze odpowiedzieć posłance Izabeli Jarudze-Nowackiej, że nie jest możliwe pozyskanie wiedzy na temat przyczyn wykorzystywania seksualnego. W formularzach statystycznych nie ma takiej rubryki. Jest podział na płeć, wiek oraz z jakiego artykuł Kodeksu karnego jest przestępstwo. Posłanka pytała o wiedzę socjologiczną, a nie statystyczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Czy możemy ustalić termin do 20 maja bieżącego roku na przekazanie materiałów?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">Tak, ale proszę zwrócić się do Komendanta Głównego Policji.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Zwrócimy się pisemnie do Komendanta Głównego Policji o te materiały. Bylibyśmy wdzięczni za ich przekazanie do 20 maja br.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PosłankaAnnaSobecka">Prosiłabym posłankę Izabelę Jarugę-Nowacką o powtórzenie wniosku w sprawie przekazania nam informacji rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosłankaIzabelaJarugaNowacka">Proponuję wystąpić do rządu o przygotowanie programu działań zmierzających do ograniczenia i wyeliminowania zjawiska prostytucji, stręczycielstwa i sutenerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Jest to wniosek formalny, więc przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PosłankaAnnaSobecka">Kto jest za tą propozycją?</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#PosłankaAnnaSobecka">Stwierdzam, że Komisja 13 głosami, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, przyjęła ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#PosłankaAnnaSobecka">O przygotowanie informacji prosiła również posłanka Elżbieta Radziszewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Prosiłabym o przygotowanie informacji na temat przepisów prawa. Jakie przepisy przeszkadzają, a jakich brakuje i należy obowiązujące prawo o nie uzupełnić, aby Policja mogła skutecznie działać w zakresie zwalczania prostytucji, stręczycielstwa, handlu ludźmi, prostytucji nieletnich, całego zakresu zjawisk, o których dzisiaj mówimy?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Czy posłanka chciałby się zwrócić w tej sprawie do Komendy Głównej Policji?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosłankaElżbietaRadziszewska">Proponuję w tej sprawie zwrócić się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PodinspektorwKGPolicjiGrażynaSłomska">To pytanie dotyczy nie tylko Policji, ale i służb celnych oraz Straży Granicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosłankaKrystynaOzga">Mój wniosek był daleko idący. Prosiłam o przedstawienie informacji rządu na temat prawa i barier, które utrudniają prowadzenie odpowiednich działań przez Policję. Ponawiam ten wniosek. Jest on zbieżny z propozycją posłanki Elżbiety Radziszewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosłankaAnnaSobecka">Wniosek posłanki Izabeli Jarugi-Nowackiej jest sformułowany dość szeroko. Sądzę, że ta problematyka powinna się zmieścić w przyjętym już wniosku.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PosłankaAnnaSobecka">Myślę, że niepotrzebne jest przegłosowywanie kwestii przedstawienia Komisji dodatkowych informacji. Wystąpimy do Komendy Głównej Policji i zwrócimy się z pismem do MSWiA, by wyeksponowano nam te przepisy. Sądzę, że to będzie wystarczające. Temat będzie kontynuowany pod koniec maja br.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#PosłankaAnnaSobecka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>