text_structure.xml
77 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełPawełKowal">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełPawełKowal">Na podstawie podpisów na liście obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełPawełKowal">Porządek dzienny przewidywał jeden punkt, tzn. rozpatrzenie sprawozdania KRRiT z działalności za 2005 rok. Proponuję poszerzyć porządek obrad o jeszcze jeden punkt: przyjęcie planu pracy Komisji na drugie półrocze br. Przygotowany projekt planu pracy właściwie składa się z tematów niezrealizowanych w pierwszym półroczu. Mam nadzieję, że w drugiej połowie roku będziemy pracować jeszcze bardziej intensywnie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełPawełKowal">Czy są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełPawełKowal">Chęć zabrania głosu wyrażają panowie posłowie: Piotr Gadzinowski oraz Arkadiusz Rybicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Na dzisiejszym posiedzeniu nie zauważyłem obecności poprzedniej przewodniczącej KRRiT – pani Danuty Waniek, która jest odpowiedzialna za działalność Krajowej Rady w 2005 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełPawełKowal">W żadnym wypadku nie odbieram głosu panu posłowi, ale chciałbym powiedzieć jedno zdanie, które czasami jest istotne dla popisów retorycznych. Nie ma transmisji z naszego posiedzenia, jest ono jedynie nagrywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Pan przewodniczący wie, że w telewizji wyglądam fatalnie i nigdy nie mówiłem „pod telewizję”. Ilekroć cokolwiek mówię, robię to, by dociec prawdy, zachować procedury demokratyczne i prawne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Czy pani przewodnicząca Danuta Waniek była zaproszona na dzisiejsze posiedzenie? Dlaczego jej nie ma? Czy w ogóle jest ktoś ze składu KRRiT, funkcjonującego do końca 2005 roku, który potem został obalony przez niesłusznie i nieetycznie dokonaną nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełPiotrGadzinowski">Dlaczego dopiero teraz Sejm debatuje nad tym sprawozdaniem? Zgodnie z prawem powinniśmy je rozpatrzyć w ciągu 3 miesięcy od momentu złożenia. Druk nr 537 sygnowany jest datą 23 marca 2006 roku. Czy to oznacza, że będziemy lekceważyć obowiązujące procedury?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełPiotrGadzinowski">Kolejne pytania i wątpliwości zgłoszę później.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełPawełKowal">Pan poseł Piotr Gadzinowski nie zgłosił uwag do porządku obrad. Być może takie uwagi pragnie zgłosić pan poseł Arkadiusz Rybicki. Następnie spróbuję uzyskać consensus odnośnie do porządku dziennego, a potem postaram się w sposób wyczerpujący zaspokoić ciekawość pana posła Piotra Gadzinowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełArkadiuszRybicki">Mam uwagi do porządku obrad. Proponuję, byśmy dzisiaj nie poddawali pod głosowanie przyjęcia planu pracy Komisji na drugie półrocze br. Projekt planu pracy dostaliśmy dopiero teraz i będzie wiele innych propozycji, odnoszących się do zaplanowanych tematów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełArkadiuszRybicki">Proponuję przyjąć plan pracy Komisji na następnym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełPawełKowal">Musimy pamiętać o pewnych uwarunkowaniach regulaminowych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełPawełKowal">Rozumiem, że nie ma wątpliwości odnośnie do zaproponowanego porządku dziennego i uzyskaliśmy consensus w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełPawełKowal">Odnosząc się do pytań pana posła Piotra Gadzinowskiego pragnę powiedzieć, że zaprosiliśmy obecnego przewodniczącego KRRiT, który odpowiada za jej działalność – tak jak np. w wypadku absolutorium dla rządu. Jeśli prawnicy mają jakieś uwagi w tej sprawie, to proszę o ich zgłoszenie. Powtarzam, że nasze postępowanie było standardowe i nie było konieczności podjęcia jakichś działań grzecznościowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Rozpatrujemy sprawozdanie KRRiT za rok 2005. Być może członkowie Komisji będą mieli do niego jakieś pytania lub wątpliwości. Przedłożony dokument dotyczy działalności poprzedniej KRRiT.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Myślę, że nieelegancko jest debatować nad dorobkiem pracy osób, których nie zaprasza się na takie posiedzenie. Mówiąc bardzo kolokwialnie wygląda to na przyjęcie zasady „kapturowego sądu”. Pan przewodniczący wie, że w swoich wypowiedziach staram się zachować delikatność.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełPawełKowal">To nie jest kwestia kurtuazji, lecz procedury.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełPawełKowal">Chęć zabrania głosu wyraża pani poseł Iwona Śledzińska-Katarasińska, a potem ewentualnie zabierze głos pan minister Jarosław Sellin.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Pan poseł Piotr Gadzinowski chyba bardzo dobrze wie o tym, że przewodniczący KRRiT zmieniali się.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Komisja rozpatruje sprawozdanie instytucji, a zaproszenie pani Danuty Waniek wynikałoby z jakiejś nadzwyczajnej grzeczności. Być może zostanie zaproszona na posiedzenie plenarne Sejmu. Czeka nas drugie czytanie i prawdziwa debata, w której będą się wypowiadać wszystkie kluby poselskie. To nie jest kwestia żadnych „sądów kapturowych”, po prostu oceniamy działalność instytucji i jest za gorąco, byśmy marnowali czas na tego typu dyskusje.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełPawełKowal">Mam nadzieję, że pan poseł Piotr Gadzinowski uzna tę sprawę za wyjaśnioną. Obiecuję zaprosić panią Danutę Waniek na posiedzenie Sejmu i ze względu na grzeczność w stosunku do obecnej przewodniczącej KRRiT proponuję już zakończyć dyskusję na ten temat. Pani przewodnicząca Elżbieta Kruk jest w stanie bardzo dobrze reprezentować instytucję, którą kieruje, są także obecni pracownicy KRRiT. Jestem również przekonany o zachowaniu wszelkich obowiązujących procedur. Jeśli możemy zrobić coś więcej w tej sprawie, uczynimy to w wypadku posiedzenia plenarnego Sejmu. Jeżeli pan poseł Piotr Gadzinowski uzna to postępowanie za odpowiednie, to będziemy mogli przejść do dalszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Cieszę się z tego, że doszliśmy do porozumienia i zachowania pewnej grzeczności w dalszym postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Przypominam o jeszcze jednej mojej wątpliwości. Dlaczego sprawozdanie KRRiT rozpatrujemy tak późno?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełPawełKowal">Wyjaśnię tę sprawę. Trzymiesięczny okres liczony jest od momentu dostarczenia sprawozdania, co nastąpiło 9 maja br. Stosowne przepisy na ten temat zawiera art. 125 regulaminu Sejmu. Dostałem taką odpowiedź prawną i proszę pana posła Piotra Gadzinowskiego o przyjęcie tego wytłumaczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełPawełKowal">Chciałbym się odnieść do propozycji pana posła Arkadiusza Rybickiego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełPawełKowal">Do przyjęcia planu pracy obligują nas określone terminy, a nigdy nie było problemów z korygowaniem i wprowadzeniem dodatkowych tematów. Proszę pana posła o przyjęcie w ramach consensusu takiego rozwiązania. Chodzi o to, byśmy dzisiaj poddali pod głosowanie przyjęcie planu pracy Komisji na drugie półrocze br. W razie potrzeby będziemy mogli go korygować, a ja zobowiązuję się do dbania o uwzględnianie wniosków pana posła Arkadiusza Rybickiego odnośnie do tematów pracy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełArkadiuszRybicki">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełPawełKowal">Stwierdzam, że przyjęliśmy porządek obrad i wyjaśniliśmy zgłoszone wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełPawełKowal">Proszę przewodniczącą KRRiT – panią Elżbietę Kruk o prezentację przedłożonego sprawozdania. Następnie, zgodnie z przyjętą procedurą, poddaje się pod głosowanie jednozdaniowy wniosek rekomendujący Sejmowi przyjęcie bądź odrzucenie sprawozdania KRRiT.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełPawełKowal">Proszę o zabranie głosu panią przewodniczącą Elżbietę Kruk. Proszę wybaczyć, że w wypadku dłuższej wypowiedzi przekażę prowadzenie posiedzenia zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Wykonując ustawowy obowiązek, ustanowiony przez przepis art. 12 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, KRRiT corocznie przedkłada Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi RP sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni wraz z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, którą przedstawia również Prezesowi Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Sprawozdanie wraz z informacją nie tylko prezentuje pracę KRRiT w okresie sprawozdawczym, ale także daje obraz istotnych wydarzeń na rynku medialnym. Sejm, Senat i Prezydent RP oceniają to, w jakim stopniu przedstawiona działalność tego organu realizuje jego ustawowe powinności.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Informacja jest drugim (po sprawozdaniu) podstawowym dokumentem, przedkładanym corocznie Sejmowi. Należy o tym pamiętać w debacie nad sprawozdaniem KRRiT. Chodzi o to, by obraz działalności Krajowej Rady był pełny. Oba wymienione dokumenty ustawodawca traktuje łącznie i tak je należy oceniać. Nie można też tego robić w całkowitym oderwaniu od stanu prawnego, który ściśle określa, jak KRRiT powinna działać i rozliczać się ze swej pracy.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Niezbędne jest więc odnotowanie pewnych faktów prawnych, mających związek z działalnością KRRiT, a które w sposób oczywisty wzbudziły wątpliwości pana posła Piotra Gadzinowskiego. Na podstawie Ustawy z 29 grudnia 2005 roku o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji z mocy prawa wygasła kadencja poprzedniego dziewięcioosobowego składu KRRiT. Jej pracami do 30 grudnia ub. roku kierowała przewodnicząca Danuta Waniek.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 2005 roku ustalił nowy pięcioosobowy skład KRRiT – 2 członków powołuje Sejm, jednego Senat i dwóch – Prezydent RP. Od 31 stycznia 2006 roku funkcję przewodniczącego KRRiT, na podstawie znowelizowanej ustawy, prezydent powierzył mojej osobie. Sprawowałam ją do czasu opublikowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego, co miało miejsce 29 marca br. Trybunał Konstytucyjny m.in. uznał, że wybór przewodniczącego KRRiT należy do kompetencji samej Krajowej Rady.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Znowelizowana ustawa, opublikowana w Dzienniku Ustaw z 16 maja br., dała podstawę członkom KRRiT do powołania jej przewodniczącego spośród własnego składu. Bez głosów przeciwnych KRRiT ponownie powierzyła tę funkcję mojej osobie. W ten sposób ostatecznie została uregulowana sytuacja prawna przewodniczącego KRRiT.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Nowy pięcioosobowy skład KRRiT rozpoczął merytoryczną działalność 6 lutego br. Wynikające ze stanu prawnego oczywiste względy powodują, że KRRiT przedkłada sprawozdanie z działalności za 2005 rok, prowadzonej przez poprzedni skład Rady. Jeszcze raz podkreślam, że sprawozdanie z działalności za 2005 rok jest jedynie przedkładane, obecni członkowie KRRiT z oczywistych powodów nie mogą odpowiadać za działalność Rady w ubiegłym roku. Nasza uchwała w tej sprawie w żadnym razie nie dotyczyła przyjęcia sprawozdania, lecz jedynie przekazania go odpowiednim organom. Jest to sprawozdanie organu konstytucyjnego, jakim jest KRRiT, a nie sprawozdanie z działalności obecnych członków Rady. Prezydent, Sejm i Senat mają prawo zapoznać się z działalnością KRRiT w minionym roku, choć jej członkowie nie mogli złożyć tego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">KRRiT zrealizowała ustawowy obowiązek przyjmując oba dokumenty wyłącznie do wiadomości. Będziemy je rozważali w naszych pracach lub postępowaniach, prowadzonych w zakresie ustawowych kompetencji – także przy ocenie skutków decyzji poprzedniej KRRiT dla ładu medialnego.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Na podobnych zasadach będą rozważane inne dokumenty, wypracowane przez KRRiT, działającą do 30 grudnia 2005 roku. Do takich dokumentów i działań należy w szczególności „Strategia Państwa Polskiego w dziedzinie mediów elektronicznych na lata 2005–2020”, działalność KRRiT w zakresie wprowadzania w Polsce naziemnej telewizji cyfrowej, obrona lokalności i demokracji lokalnej: „Strategia działania KRRiT na rzecz ochrony lokalnego charakteru i pluralizmu oferty programowej w lokalnych mediach elektronicznych”.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">W przeciwieństwie do sprawozdania, odnotowującego obraz wydarzeń, dokumenty programowe lub strategie mają charakter prospektywny. W wyniku konsultacji społecznych zostały w nich także ustalone zasady i standardy polityki oraz działalności regulacyjnej KRRiT.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Ustanowienie w systemie administracji państwowej nowego organu, jakim jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz ustalenie w znowelizowanej ustawie o radiofonii i telewizji, a także w ustawie – Prawo telekomunikacyjne innego niż dotychczas podziału kompetencji między organem regulacji telekomunikacji a organem regulacji radiofonii i telewizji powoduje, że niezbędne staje się dokonanie ponownej analizy oraz aktualizacja wymienionych przeze mnie dokumentów i strategii.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Wczoraj KRRiT przyjęła stanowisko w sprawie dokumentu: „Strategia przejścia z techniki analogowej na cyfrową w zakresie telewizji naziemnej”. Poza wskazaniem podstawowych problemów, braków i koniecznych zmian zapowiadamy także zmiany w dokumencie: „Działalność KRRiT w zakresie wprowadzania naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce” oraz opracowanie nowych harmonogramów działań w zakresie konwersji cyfrowej. Wstępne projekty tych działań zostały już opracowane.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">KRRiT będzie współpracować z Prezesem Rady Ministrów w celu wykonania ustawowego obowiązku projektowania kierunków polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji. Będziemy także współpracować ze wszystkimi organami administracji państwowej – w szczególności z Urzędem Komunikacji Elektronicznej, których kompetencje obejmują wykonywanie zadań z dziedziny mediów audiowizualnych.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Pragnę podkreślić, że dla rozwoju rynku mediów audiowizualnych nadal niezmiernie pilna pozostaje potrzeba przygotowania wszechstronnej, tzw. „dużej” nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji. Powinna ona uwzględniać doświadczenia, wynikające ze stosowania dotychczasowych przepisów oraz określać zakres regulacji nowych zjawisk na rynku mediów elektronicznych w dobie nowoczesnych technik komunikacji i przenikania się różnych obszarów działalności gospodarczej oraz obszarów aktywności odbiorców programów lub usług, w tym także kwestię koncentracji kapitału i jej wpływu na zachowanie pluralizmu treści informacyjnych. W taki sposób opracowane prawo medialne powinno stać się podstawą stworzenia nowoczesnego ładu medialnego i wprowadzenia polski w etap społeczeństwa informacyjnego, co jest nieuchronną konsekwencją postępu technicznego i rozwoju technologii w dziedzinie środków komunikacji. KRRiT deklaruje swoje uczestnictwo w tym procesie i współpracę ze wszystkimi organami państwa.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Korzystając z okazji chciałabym poinformować Komisję jeszcze o innych naszych działaniach. Z doświadczenia wiem, że sprawy najnowsze interesują państwa posłów nie mniej niż sama materia sprawozdania. Przede wszystkim pragnę poinformować o wynikach naszej pracy, związanej z diagnozą i opisem rynku medialnego w Polsce. W tym celu tworzymy rodzaj raportu otwarcia nowej KRRiT, do czego zresztą zostaliśmy zobowiązani, m.in. przez Senat. Na posiedzeniu Krajowej Rady 11 lipca br. przyjęliśmy dokument: „Radio i telewizja w Polsce – raport o stanie rynku”. Myślę, że jest to ważne opracowanie, opisujące stan i najnowsze trendy na rynku mediów i stanowiące dobrą podstawę do podjęcia działań –także legislacyjnych, mających zmienić ten rynek i dostosować go m.in. do wyzwań technologii cyfrowej. Opracowanie jest dostępne na naszej stronie internetowej, ale oczywiście przekażę je oficjalnie panu przewodniczącemu do wykorzystania w pracach Komisji. Przygotowane opracowanie stanowi istotną część naszej pracy w zakresie tego, co nazwałam „raportem otwarcia”.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Efektem naszych działań jest również zmiana składów osobowych rad nadzorczych mediów publicznych. 24 kwietnia br. dokonaliśmy wyboru 8 członków w dziewięcioosobowej radzie nadzorczej Telewizji Polskiej SA. Podczas czerwcowych posiedzeń KRRiT wyłoniliśmy skład rady nadzorczej Polskiego Radia SA i składy rad nadzorczych regionalnych spółek Polskiego Radia SA.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Czternastoletnia historia KRRiT pokazuje, że wyłanianie składu rad nadzorczych mediów publicznych zawsze budziło sprzeciwy opozycji oraz spekulacje mediów. Ja jednak będę broniła dokonanych wyborów. Wyłonieni członkowie rad nadzorczych spełniają nie tylko kryteria merytoryczne, ale także formalne, co nie zawsze było regułą. Konieczność posiadania uprawnień państwowych do pełnienia funkcji członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa było powodem tego, że nie zawsze ze zgłoszonych kandydatur mogliśmy korzystać tak szeroko, jak tego oczekiwały związki i stowarzyszenia twórcze. Nie można od KRRiT oczekiwać działań niezgodnych z prawem tylko z tego powodu, że tak było wcześniej.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Wkrótce powołamy rady programowe mediów publicznych. Chciałabym uprzedzić zarzuty, mówiące o przewlekłości tego procesu. W drodze jest odpowiedź na pismo pani poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej. Pragnę podkreślić, że dopiero w maju br. KRRiT otrzymała wymaganą ustawowo liczbę kandydatów tzw. parlamentarnych. Nie mogliśmy dokonać wyboru rad nadzorczych bez złożenia przez tych kandydatów wszystkich dokumentów. Mieliśmy to zrobić na posiedzeniu KRRiT w tym tygodniu, ale niestety nie udało nam się zrealizować zaplanowanego porządku obrad. Wyboru rad programowych dokonamy w przyszłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-18.18" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Proszę nie sądzić, że do naszej pracy podchodzimy bezkrytycznie. Każda generalizacja nie do końca jest prawdziwa. Zdarzyło nam się popełnić błędy, ale w odróżnieniu od naszych poprzedników będziemy je naprawiali. Na przykład na ostatnim posiedzeniu KRRiT dokonaliśmy zmiany w składzie rady nadzorczej Radia Lublin – w związku z uzasadnionymi wątpliwościami, dotyczącymi jednego z jej członków.</u>
<u xml:id="u-18.19" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">W swej wypowiedzi nie chciałabym wykraczać szerzej poza tematykę sprawozdania. Jeśli pan przewodniczący uzna, że jest potrzeba debaty o bieżących działaniach i planach KRRiT, to pozostajemy do dyspozycji Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.20" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRadiofoniiiTelewizjiElżbietaKruk">Odnosząc się do sprawozdania i informacji zwracam się do Komisji, by w swej ocenie uwzględniła specyfikę sytuacji prawnej, w jakiej przyszło nam przedstawić te dokumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełPawełKowal">Proponuję ograniczyć się dzisiaj do debaty nad sprawozdaniem KRRiT. Chęć zabrania głosu wyraża pan poseł Jerzy Wenderlich. Od razu zapytam pana posła o opinię w tej sprawie. Ja uważam, że przede wszystkim powinniśmy mówić o sprawozdaniu Krajowej Rady. Jeśli otworzymy ogólną debatę, co dla niektórych osób będzie pewnym pozytywnym zaskoczeniem, to należy wziąć pod uwagę to, że taka dyskusja może być długa.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Zgłaszam się w sprawie formalnej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Wypowiedź pani przewodniczącej Elżbiety Kruk w zasadzie mnoży wątpliwości odnośnie do tego, co i jaki okres działania KRRiT będziemy dzisiaj oceniać. Pani przewodnicząca mówiła o tym, czym zajmuje się powołana w tym roku KRRiT, o planach, o procedowaniu i co omawiała na swych posiedzeniach. Zatem również i pani przewodnicząca skłania się do tego, że źle by było, gdybyśmy dopiero w lipcu przyszłego roku omawiali to wszystko, co złego działo się w ostatnich miesiącach i co zostało potwierdzone przez Trybunał Konstytucyjny.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy dzisiaj będziemy rozmawiać o bieżących sprawach, co słusznie zaakcentowała pani przewodnicząca Elżbieta Kruk, czy też będziemy omawiali to, co z punktu dynamiki zdarzeń jest już z lekka „zwietrzałe”, tzn. to, co jest zawarte w druku nr 537, czyli sprawozdanie za rok 2005?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJerzyWenderlich">Chciałbym, byśmy konkretnie ustalili to, o czym będziemy mówić. Czy oceniamy to, co w swoim wystąpieniu zaprezentowała pani przewodnicząca Elżbieta Kruk, czy też to, co jest zawarte w druku nr 537?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełPawełKowal">Moim zdaniem, ta sprawa jest rozstrzygnięta, gdyż nie mamy formalnych możliwości innego procedowania – mimo nadużyć proceduralnych członków Komisji, w tym również i moich. Przyjęliśmy porządek dzienny, który jasno określa to, o czym dzisiaj dyskutujemy. Oczywiście, mówimy o instytucji i na pewno pojawi się szereg kwestii, o których również można dyskutować, ale jednak przyjęliśmy porządek dzienny, który mówi o rozpatrzeniu sprawozdania z działalności KRRiT za 2005 rok. W tej chwili właściwie nie mamy możliwości zmiany porządku obrad. Trudno jest też całkowicie ograniczyć swobodę wypowiedzi, ale proponuję pozostać przy przyjętym porządku dziennym. Jeszcze w lipcu br. możemy przeprowadzić szeroką debatę na jakiś wskazany temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Pan przewodniczący nie do końca zrozumiał moją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełPawełKowal">Doskonale zrozumiałem pana posła. Mamy bardzo ściśle określony punkt dzisiejszego porządku dziennego. Nikomu nie będę odbierał głosu, ale proponuję nie robić nagłej debaty, gdyż nie są o tym poinformowani wszyscy posłowie. Obowiązują nas przecież pewne reguły parlamentarne.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełPawełKowal">Proponuję przestrzegać przyjętego porządku obrad, a ja lub pani przewodnicząca Iwona Śledzińska-Katarasińska na pewno uszanujemy to, jeśli pan poseł będzie chciał wykroczyć poza rozpatrywany temat – oczywiście w jakichś rozsądnych ramach. Pan poseł nie zgłaszał sprzeciwu do porządku obrad. Myślę, że jest wiele ważnych tematów, które moglibyśmy włączyć do dzisiejszego posiedzenia, ale pracujemy zgodnie z przyjętym porządkiem dziennym.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Proszę nie powoływać się na opinię pani poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełPawełKowal">Mówiłem jedynie o sytuacji, w której pani poseł przejmie prowadzenie posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Proszę pana przewodniczącego o to, by nie był tak nerwowy, jak wówczas, gdy przygotowywaliśmy ustawę, która została podważona przez Trybunał Konstytucyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełPawełKowal">W jakim trybie wypowiada się pan poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Proszę mi nie przerywać, gdyż pan przewodniczący udzielił mi głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełPawełKowal">W jakim trybie wypowiada się pan poseł? Czy jest to głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Jest to wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełPawełKowal">Proszę zgłosić ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Zgłaszam wniosek o ustalenie tego, czy będziemy oceniać wszystko, co było przedmiotem dyskusji podczas posiedzenia Trybunału Konstytucyjnego, czy też pan przewodniczący jasno stwierdza, że dzisiaj nie ma miejsca na tego rodzaju debatę i będzie to przedmiotem oceny działalności KRRiT w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełPawełKowal">Przecież pan poseł był przewodniczącym Komisji w poprzedniej kadencji i doskonale wie, że ze względów proceduralnych mam całkowitą rację. Jestem gotów wyjść naprzeciw oczekiwaniom pana posła, ale porządek dzienny został ustalony zgodnie z wszystkimi wymogami formalnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Rozumiem, że rozpatrujemy sprawozdanie z działalności KRRiT za 2005 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełPawełKowal">Tak, gdyż jest to oczywiste.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Chciałbym, żeby zostało to zapisane w stenogramie z posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełPawełKowal">Sprawa jest oczywista. Jeśli rzeczywiście jest potrzeba mówienia o czymś więcej, to jeszcze raz powtórzę, że ani ja ani pani przewodnicząca Iwona Śledzińska-Katarasińska nie odbierzemy głosu panu posłowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Znowu nie bardzo rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełPawełKowal">W tej chwili nie możemy rozszerzyć porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Nie składałem takiego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełPawełKowal">Dyskutujemy nad tym, co zostało zapisane w porządku obrad. Obiecuję, że nie będziemy odbierać głosu w sytuacji, gdy ktoś poruszy jakieś dodatkowe kwestie.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PosełPawełKowal">Otwieram dyskusję nad pierwszym punktem dzisiejszego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PosełPawełKowal">Chęć zabrania głosu wyrazili posłowie: Jerzy Fedorowicz oraz Piotr Gadzinowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">Proponuję poddać pod głosowanie przyjęcie sprawozdania KRRiT. Tę propozycję proszę potraktować jako wniosek formalny, gdyż rzeczywiście trudno jest nam dyskutować nad tym, co już się stało i nie ma osób odpowiedzialnych za ten stan.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełPawełKowal">Propozycję pana posła przyjmuję jako wniosek formalny, ale jest to pierwszy głos w dyskusji i dlatego jeszcze jej nie zamknę. Chęć zabrania głosu zgłosił pan poseł Piotr Gadzinowski i pani poseł Iwona Śledzińska-Katarasińska. Dajmy wszystkim chętnym możliwość zabrania głosu.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PosełPawełKowal">Czy pan poseł Jerzy Fedorowicz zgadza się na to, by jego wniosek formalny, będący propozycją uchwały Komisji, nie był głosem o zamknięcie dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełPawełKowal">Dziękuję bardzo. Głos w kolejności zgłoszeń zabiorą posłowie: Piotr Gadzinowski i Iwona Śledzińska-Katarasińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Chciałbym powiedzieć, że przedłożone Komisji sprawozdanie KRRiT jest bardzo kompetentne i całościowe. Proponuję, by Komisja zarekomendowała je pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Zachęcony wypowiedzią pani przewodniczącej Elżbiety Kruk o bieżącej aktywnej działalności KRRiT chciałbym zapytać o to, dlaczego zostały wybrane właśnie takie składy rad nadzorczych. Obecny na dzisiejszym posiedzeniu pan minister Jarosław Sellin kiedyś mówił, że rady nadzorcze mediów publicznych zawsze służyły dzieleniu parytetów partyjnych i sfer wpływów, że należy to zmienić i odpartyjnić media publiczne. Podobnego zdania była przewodnicząca KRRiT – pani Elżbieta Kruk, która w lutym 2006 roku w „Gazecie Wyborczej” powiedziała: „sposób myślenia, iż media są łupem dla partii rządzących jest mi obcy”.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PosełPiotrGadzinowski">Tymczasem w Kielcach do rady nadzorczej został wybrany Jarosław Karyś, który jest skarbnikiem PiS w woj. świętokrzyskim. Kolejny członek rady nadzorczej – Edmund Zając jest wiceprezesem okręgu świętokrzyskiego LPR, nie ma większego pojęcia o mediach, a pracuje w Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa. W radzie nadzorczej znalazła się także Agnieszka Massalska, córka senatora PiS – Adama Massalskiego. Zebranym zostawiam odpowiedź na pytanie: czy jest to nepotyzm?</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PosełPiotrGadzinowski">W Zielonej Górze z pewnością w karierę żony nie interweniował poseł Samoobrony – Waldemar Starosta. Jego małżonka, Aleksandra Sawicka-Starosta, została członkiem rady nadzorczej Radia Zachód – mimo braku doświadczenia w pracy w mediach.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#PosełPiotrGadzinowski">W radzie nadzorczej Radia Lublin zasiada Piotr Dreher – lekarz, miejski radny i członek zarządu struktury wojewódzkiej PiS. Sam przyznaje, że jego doświadczenia w pracy w mediach sprowadzają się do publikowania w piśmie Akademii Medycznej „Alma Mater”. Większego pojęcia o mediach nie ma również Dariusz Baran. Prowadzi za to restaurację, znaną liderom lubelskiego PiS. Pan Dariusz Baran ma problemy z prawem. W ubiegłym roku Prokuratura Rejonowa w Zamościu oskarżyła go…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaKRRiTElżbietaKruk">Przepraszam, ale wczoraj pan Dariusz Baran został wyłączony ze składu rady nadzorczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Przepraszam, pani przewodnicząca będzie miała możliwość zabrania głosu później.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaKRRiTElżbietaKruk">Myślę, że wszyscy czytali „Gazetę Wyborczą”.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Pani przewodnicząca będzie miała okazję jeszcze raz ją odczytać po zakończeniu wypowiedzi pana posła Piotra Gadzinowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">W imię znajomości członkiem rady nadzorczej lubelskiego radia została pani Anna Chudek. Przed nominacją na członka rady nadzorczej 25-letni Piotr Wawrzeński nie zdążył odebrać dyplomu ukończenia studiów, ale ma już dyplom ukończenia kursu na członka rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. W przeszłości współpracował z lubelską telewizją Tele-Top i pisał do miesięcznika wydziału prawa i administracji i kolumny młodzieżowej. Oczywiście, na jego wybór zapewne nie ma żadnego wpływu to, że jest sekretarzem organizacji miejskiej Samoobrony w Lublinie oraz asystentem posła tej partii – Bolesława Borysiuka, ojca Tomasza Borysiuka – bardzo kompetentnego członka KRRiT.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Do rady nadzorczej Radia Gdańsk wszedł Sławomir Niecko – działacz LPR, specjalista do spraw rolnictwa. Członkiem tej rady nadzorczej został również Andrzej Gackowski – działacz z Chojnic. Pytany przez dziennikarzy nie przypomniał sobie żadnego nazwiska dziennikarza Radia Gdańsk. Dzięki poparciu PiS do rady nadzorczej weszło dwóch znajomych marszałka Senatu – Bogdana Borusewicza: przewodnik po Gdańsku Wojciech Charkin, były pełnomocnik komitetu wyborczego pana marszałka Bogdana Borusewicza oraz Maciej Łochwicki, rekomendowany przez Fundację Archiwum Filmowego. Szefem tej fundacji jest pan marszałek Bogdan Borusewicz.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PosełPiotrGadzinowski">Członkiem rady nadzorczej we Wrocławiu został Zbigniew Hajłasz, rekomendowany przez PiS, znajomy Ryszarda Czarneckiego. Chyba przez pomyłkę znalazł się w radzie Janusz Burysz, ponieważ nie jest specjalistą do spraw mediów, lecz ochrony środowiska. Na co dzień pracuje w kopalni „Turów”.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PosełPiotrGadzinowski">W nowej radzie nadzorczej w Katowicach znalazł się Witold Naturski – działacz PiS i jednocześnie asystent eurodeputowanego Wojciecha Roszkowskiego. Apolityczną na pewno nie jest dziennikarka – Joanna Chmielewska, działaczka pierwszej „Solidarności”, aktywistka partii Ruchu dla Rzeczypospolitej, która potem była członkiem władz wojewódzkich AWS. Nowowybrany członek tej rady – Krzysztof Przybylski to działacz LPR. Ostatnio zasłynął pomysłem specjalnego ośrodka, który będzie gromadził informacje o ludziach i działaniach, osłabiających polską tożsamość narodową.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#PosełPiotrGadzinowski">Do rady nadzorczej w Łodzi została powołana np. Władysława Sygulska – emerytowany radca prawny, nie mająca doświadczenia w pracy w radiu, ale – jak sama przyznaje – ma doświadczenie życiowe. Prywatnie jest teściową pana Daniela Pawłowca – posła LPR. Ja również mam teściową, która również ma doświadczenie życiowe, ale nigdy nie ośmieliłem się rekomendować jej osoby do składu jakiejś rady nadzorczej. Jednak był to zły okres – okres złej III RP, z którą trzeba walczyć i ją zniszczyć.</u>
<u xml:id="u-51.5" who="#PosełPiotrGadzinowski">W nowej radzie nadzorczej Radia Olsztyn również znaleźli się działacze partyjni. Andrzej Wróblewski należy do Samoobrony i nie ma żadnego doświadczenia w mediach, ale ma wykształcenie ekonomiczne. Doświadczenie ma działacz PiS – Andrzej Sikorski, który prowadzi agencję ochrony. W młodości był didżejem i prowadził dyskoteki. Jest to forma show-biznesu, ale dyskoteki nie należą do sfery misji mediów publicznych. Z rekomendacji LPR w radzie nadzorczej znalazł się prawicowy działacz – Zenon Złakowski. Większego pojęcia o mediach nie ma kolejna członkini rady nadzorczej – Ewa Chajęcka. Jest radcą prawnym i pracowała w urzędzie wojewódzkim.</u>
<u xml:id="u-51.6" who="#PosełPiotrGadzinowski">Radę nadzorczą Radia Opole obsadzili: Jerzy Roszkowiak – członek władz regionalnych PiS, Adrian Czubak – aktywista PiS, były wiceprezes Agencji Rozwoju Opolszczyzny, Jan Butmankiewicz – szef Samoobrony w Opolu, niemający większego pojęcia o mediach, ale znający się na energetyce, gdyż wcześniej był członkiem zarządu elektrowni „Opole”. W opolskiej prokuraturze toczy się śledztwo, mające wyjaśnić, czy nie zostały sfałszowane podpisy poparcia na liście Jana Butmankiewicza jako kandydata do Senatu, ale właściwie jest to już obowiązujący standard. W radzie nadzorczej znalazł się rekomendowany przez PiS Jerzy Okrzesa, który jest dyrektorem firmy budowlanej. Podobno jest znakomitym przedsiębiorcą.</u>
<u xml:id="u-51.7" who="#PosełPiotrGadzinowski">Radę nadzorczą Radia Pomorza i Kujaw również obsadzili działacze partyjni. Jacek Tkaczyk jest aktywistą Młodzieży Wszechpolskiej – „młodzieżówki” LPR. Jego wyborem byli zaskoczeni nawet działacze LPR, ponieważ Jacek Tkaczyk pochodzi z Siedlec, nie ma nic wspólnego z regionem Kujaw i Pomorza i podobno nawet nigdy nie był w Bydgoszczy. Pracuje w firmie telekomunikacyjnej, a więc w branży w jakimś stopniu bliskiej mediom. O mediach nie ma większego pojęcia Jerzy Kęcik, który wcześniej pracował w kancelarii premiera Jerzego Buzka, a później zajmował się administracją w warszawskim ratuszu. Na sprawach mediów niewiele się również zna Artur Piotrowicz, ale za to był przewodniczącym toruńskiej Samoobrony i doradcą Andrzeja Leppera.</u>
<u xml:id="u-51.8" who="#PosełPiotrGadzinowski">Podałem jedynie niewielką część składu wspaniałej obsady rad nadzorczych. Chciałbym zapytać, jak to można odnieść do deklaracji pani przewodniczącej i do słów pana ministra Jarosława Sellina, który w swoim notesie zapisał 77 wspaniałych kandydatów na członków rad nadzorczych – ludzi związanych z mediami, kulturą i sztuką.</u>
<u xml:id="u-51.9" who="#PosełPiotrGadzinowski">Dlaczego zarządy regionalnych rozgłośni radiowych również zostały wybrane bezprawnie? Pierwsze posiedzenie rad nadzorczych powinien prowadzić poprzedni ich przewodniczący, a nowe rady nadzorcze zostały wybrane głównie w nocy i dokonywały wyboru zarządów.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełJerzyWenderlich">O zabranie głosu proszę panią poseł Iwonę Śledzińską-Katarasińską.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Żałuję, że skądinąd frapujące wystąpienie pana posła Piotra Gadzinowskiego wpisało się w atmosferę fikcji. Myślę, że szkoda naszego czasu na uprawianie jakiegoś science-fiction – zwłaszcza w czasie takiego upału.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Sprawa jest o wiele poważniejsza. Nie wystarczy powiedzieć, co w tej chwili robi KRRiT. Pan przewodniczący Paweł Kowal zadeklarował, że ten temat wpiszemy do planu pracy, który będziemy przyjmowali w drugiej części posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Pan poseł Piotr Gadzinowski w początkowej części swego wystąpienia zasygnalizował ważną sprawę. Rzeczywiście, dzisiaj powinniśmy rozpatrywać sprawozdanie z działalności KRRiT za 2005 rok w obecności poprzedniego składu Krajowej Rady. Ustawa o radiofonii i telewizji, obligująca nas do rozpatrywania takiego sprawozdania, przewidywała tylko jeden sposób zmiany składu KRRiT, tzn. przez odrzucenie sprawozdania. Jeżeli zostałoby ono odrzucone przez Sejm, Senat i Prezydenta RP, to wtedy następowałaby zgodna z prawem naturalna wymiana składu KRRiT.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">To, co się stało w grudniu 2005 roku, wprowadziło KRRiT i obecny jej skład w sytuację, w której nie wie, co ma zrobić z toną papieru, jaka się składa na przygotowane sprawozdanie. Nowy skład KRRiT ani nie przyjął ani nie odrzucił tego sprawozdania, po prostu je przesłał, czyli pani przewodnicząca Elżbieta Kruk „zabawiła się” w listonosza, co mogę wnosić z jej wypowiedzi. Ta sytuacja wprawia w skonfundowanie Komisję, która szuka atrakcyjnych tematów i chętnie porozmawiałaby o tym, co teraz dzieje się w KRRiT. Jednak powtarzam, że ustawa o radiofonii i telewizji zobowiązuje nas do rozpatrzenia sprawozdania i musimy je przyjąć bądź odrzucić.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie widzę żadnej zmiany sytuacji prawnej w stosunku do stanu sprzed roku, gdy ja i moje ugrupowanie uważaliśmy, że w obecnym kształcie i funkcjach KRRiT się „przeżyła”. Na tej podstawie od dłuższego czasu bardzo krytycznie ocenialiśmy działanie Krajowej Rady. W przedłożonym obszernym sprawozdaniu nie znalazłam niczego, co przekonałoby mnie o jakimś większym sensie tych działań. Chociaż opracowano kilka strategii i dokument o lokalności, to w tej chwili pozostają one pod znakiem zapytania, gdyż pani przewodnicząca Elżbieta Kruk powiedziała, że teraz trochę inaczej projektuje politykę i działania KRRiT. Na razie nie wiem, jak ma to wyglądać, ale rozumiem, że dostaniemy odpowiednie dokumenty.</u>
<u xml:id="u-53.5" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Nieprzyjęcie sprawozdania KRRiT jest jedynym logicznym wnioskiem, płynącym z zaistniałej sytuacji i jedynym usankcjonowaniem owego grudniowego „zamachu stanu”, wykonanego przez większość parlamentarną, tzn. uchwalenia ustawy, która złamała obowiązujące zasady zmiany składu Krajowej Rady.</u>
<u xml:id="u-53.6" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Składam wniosek o nieprzyjęcie sprawozdania KRRiT. Powtarzam, że nie ma zachowanej ciągłości, a z przyjęcia bądź odrzucenia sprawozdania nie można wyciągnąć żadnych wniosków instytucjonalnych. Dzisiaj gościmy zupełnie inne osoby, które mówią, że to nie jest sprawozdanie z ich działalności. Nie jestem również w stanie oceniać trafności tamtych projekcji i dokumentów, ponieważ obecny skład KRRiT je zmienił. Po co mamy rozpatrywać takie sprawozdanie? Jest ono zestawem pewnych informacji, interesujących w momencie, gdy odnoszą się do funkcjonowania mediów publicznych.</u>
<u xml:id="u-53.7" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Pragnę przypomnieć, że podczas uchwalania w poprzedniej kadencji Sejmu ustawy o abonamencie wszyscy twierdzili, iż ma on być przeznaczany na realizację misji publicznej. Oczekiwaliśmy, że będziemy otrzymywać sprawozdanie z tego, na jakie konkretne audycje programy i cykle programowe zostały przeznaczone pieniądze podatników. Niestety, ostatecznie taki przepis nie został wprowadzony do ustawy i w sprawozdaniu mamy generalne rozliczenie środków abonamentowych, mówiące, że zostały one przeznaczone na misję i produkcję programów. Wydaje mi się, że telewizja nie robi nic innego oprócz produkowania i emitowania programów. Takie jest jej podstawowe zadanie. Nie dostaliśmy więc oczekiwanego przez nas konkretnego rozliczenia środków abonamentowych.</u>
<u xml:id="u-53.8" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">W posiedzeniu uczestniczy pan prezes Bronisław Wildstein i pan prezes Krzysztof Czabański. Być może dowiemy się, że te wszystkie zdrowe zasady zostaną wprowadzone. Informacji i ewentualnej dyskusji na ten temat musimy poświęcić odrębne spotkanie.</u>
<u xml:id="u-53.9" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Powtarzam, że dzisiaj mamy rozpatrzyć sprawozdanie za 2005 rok, a poprzez zmianę ustawy w grudniu ub. roku to wszystko stało się nieważne. Skoro stało się nieważne, to składam wniosek o nieprzyjmowanie sprawozdania KRRiT.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">Bardzo proszę o rozpatrzenie mojego wniosku o przejście do głosowania nad przyjęciem albo nieprzyjęciem sprawozdania. Znajdujemy się w bardzo niezręcznej sytuacji. Nie mam prawa prosić przedstawicieli KRRiT o udzielenie odpowiedzi na szereg pytań, które chciałbym zadać. Nie ma bowiem osób, które odpowiadają za działalność KRRiT w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PosełJerzyFedorowicz">Szanując czas pracy zaproszonych osób proszę o rozpatrzenie mojego wniosku formalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy pani przewodnicząca Elżbieta Kruk chciałaby zabrać głos, zanim przejdziemy do rozpatrzenia wniosku pana posła Jerzego Fedorowicza?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącaKRRiTElżbietaKruk">Chciałabym krótko odnieść się do wypowiedzi pana posła Piotra Gadzinowskiego. Prosiłabym o to, aby ocena i rozmowa o tym, co dzieje się w mediach publicznych odbyła się za rok. Szkoda, że takiej troski o media publiczne pan poseł nie wykazywał wcześniej. Dzisiaj zapewne bylibyśmy w innej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczącaKRRiTElżbietaKruk">Kwestia sposobu przeprowadzenia wyboru zarządów. Chciałabym zwrócić uwagę panu posłowi Piotrowi Gadzinowskiemu na to, że takiego uprawnienia nie można odebrać walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy, tzn. Ministrowi Skarbu Państwa. Jest to uprawnienie walnego zgromadzenia akcjonariuszy, a więc nie ma tu nic niezgodnego z prawem.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczącaKRRiTElżbietaKruk">Zarysowałam nasze działania jakby w odniesieniu do wcześniejszych działań KRRiT, ponieważ ja również nie mam podstawy do tego, by w inny sposób odnieść się do sprawozdania. Pani poseł Iwona Śledzińska-Katarasińska powiedziała, że „zabawiłam się” w listonosza. Jednak wszyscy musimy przyznać, że stan prawny jest taki, jaki jest, KRRiT była zobowiązana przekazać sprawozdanie i to zrobiła. Gdybyśmy nie przekazali sprawozdania, to jestem w stanie wyobrazić sobie, jak wyglądałoby dzisiejsze posiedzenie, a konsekwencje rzeczywiście mogłyby dotyczyć obecnej KRRiT.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczącaKRRiTElżbietaKruk">Działamy zgodnie z prawem, choć w warunkach specyficznych, wzbudzających oczywiste wątpliwości. Oceny tego sprawozdania nie dokonuje KRRiT lub jej przewodniczący, lecz organy, do których zostało ono przekazane. Prawdą jest, że Sejm i prezydent utracili narzędzia wyciągania konsekwencji wobec działań KRRiT, ale prawdą jest również to, że przedłożone dokumenty zawierają jakąś ilość informacji, którą musieliśmy przekazać. Warto, by odpowiednie organy zapoznały się z tymi informacjami.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Na jakiej podstawie pani przewodnicząca Elżbieta Kruk sformułowała opinię o tym, że wcześniej nie wyrażałem troski o media publiczne? Przecież w poprzedniej kadencji (i wcześniej) pani przewodnicząca nie zajmowała się mediami. Czy pani przewodnicząca zna moje wypowiedzi z posiedzeń Komisji Kultury i Środków Przekazu lub moje publikacje? Czy pani przewodnicząca zna mają działalność w radzie programowej TVP SA? Od lutego br. pani przewodnicząca nie zwołuje, choć powinna, posiedzenia rady programowej telewizji publicznej. Pani przewodnicząca łamie dobre zwyczaje, regulaminy i prawo. Gdyby pani przewodnicząca zwołała radę programową, to mogłaby usłyszeć moje wypowiedzi. Proszę nie formułować krzywdzących mnie opinii, jeśli pani przewodnicząca nie zna tematu. Przecież wcześniej pani przewodnicząca nie zajmowała się tą problematyką. Jeśli pani przewodnicząca wyrazi takie życzenie, to prześlę pani zbiór moich felietonów, w których wyrażam troskę o media publiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy ktoś chciałby zabrać głos? Myślę, że powinniśmy pozostać przy formule: słowo za słowo, co oznacza, iż tę wymianę zdań należałoby już zakończyć. Jeśli pani przewodnicząca bardzo chciałaby zabrać głos, to oczywiście go udzielę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącaKRRiTElżbietaKruk">Chciałabym sprostować błąd i nieścisłość, jaka pojawiła się w wypowiedzi pana posła Piotra Gadzinowskiego. Z dużym zainteresowaniem śledzę twórczość pana posła i dziękuję za obietnicę przesłania felietonów, chociaż nie zauważyłam w nich wyrażania troski o media publiczne.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczącaKRRiTElżbietaKruk">Pan poseł Piotr Gadzinowski nie słuchał tego, co mówiłam o radach programowych. Skoro nie zostały powołane, to trudno je zwołać. Niepowołanie rad programowych nie jest zaniechaniem wyłącznie KRRiT, ale również Sejmu. Do końca maja br. skompletowaliśmy parlamentarne kandydatury, a w czerwcu zebraliśmy dokumentację, potrzebną do powołania rad programowych. Nasze zaniechanie dotyczy lipca, ale rozpoczęliśmy i zakończyliśmy procedurę powoływania rad nadzorczych. Mówiłam o tym, że w następnym tygodniu będą powołane rady programowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Zgłoszeń nie słyszę, a więc przystępujemy do głosowania – zgodnie z wnioskiem pana posła Jerzego Fedorowicza.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania KRRiT z działalności za 2005 rok wraz z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji zaistniałych w 2005 roku, przedstawionego w druku nr 537 z przedłożenia z dnia 23 marca 2006 roku?</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#PosełJerzyWenderlich">Stwierdzam, że Komisja 7 głosami, przy 6 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła sprawozdanie KRRiT za 2005 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Ponieważ obowiązuje forma uchwały, a podczas drugiego czytania na forum Sejmu głos zabierają przedstawiciele wszystkich klubów poselskich, mój wniosek o nieprzyjmowanie sprawozdania KRRiT zgłaszam jako wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Przystępujemy do wyboru sprawozdawcy Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Ja chciałbym zgłosić kandydaturę pana posła Piotra Gadzinowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełJacekKurski">Zgłaszam kandydaturę pana posła Jana Ołdakowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy pan poseł Piotr Gadzinowski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Tak, oczywiście, gdyż będzie to dla mnie wielki zaszczyt. Wykonam swój obowiązek z nadzwyczajną sumiennością i starannością.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy pan poseł Jan Ołdakowski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełJanOłdakowski">Jeśli wyrażę zgodę, to będzie przyjęta formuła głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełJanOłdakowski">Zgadzam się na kandydowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Pan poseł bardzo powoli poddaje się regułom demokracji, ale na szczęście wyraził zgodę.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są inne kandydatury? Zgłoszeń nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#PosełJerzyWenderlich">Przystępujemy do głosowania nad kandydaturami – zgodnie z kolejnością zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-71.3" who="#PosełJerzyWenderlich">Kto jest za tym, aby sprawozdawcą Komisji był pan poseł Piotr Gadzinowski? Kto jest za przyjęciem kandydatury pana posła Jana Ołdakowskiego?</u>
<u xml:id="u-71.4" who="#PosełJerzyWenderlich">Kandydatura pana posła Piotra Gadzinowskiego uzyskała 3 głosy, a pana posła Jana Ołdakowskiego – 7 głosów.</u>
<u xml:id="u-71.5" who="#PosełJerzyWenderlich">Stwierdzam, że sprawozdawcą Komisji będzie pan poseł Jan Ołdakowski.</u>
<u xml:id="u-71.6" who="#PosełJerzyWenderlich">Zamykam tę część posiedzenia Komisji, serdecznie dziękuję naszym gościom. Za chwilę ogłoszę krótką przerwę w posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">Przepraszam, ale chciałbym zabrać głos jeszcze przed przerwą.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#PosełJerzyFedorowicz">Bardzo przepraszam, że jeszcze zatrzymuję wszystkich państwa, ale zwracam uwagę na to, że pracujemy w Sejmie RP a sprawa mediów publicznych jest bardzo poważna. Jako obywatel uważam, że posiedzenie Komisji nie było przygotowane. Zostaliśmy narażeni na bardzo trudną sytuację w odniesieniu do osób, które nas obserwują. Żądam poważnej debaty na temat telewizji publicznej. Jest to potrzebne ze względu na oświadczenia polityków o odpolitycznieniu telewizji publicznej. Jeszcze raz gorąco przepraszam państwa za to, że w naszą pracę wkradł się taki bałagan.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Za chwilę udzielę głosu pani poseł Iwonie Śledzińskiej-Katarasińskiej. W drugiej części posiedzenia jako członek Komisji złożę stosowne wnioski do planu pracy w sprawie, o której mówi pan poseł Jerzy Fedorowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">W tej chwili zabieram głos jako zastępca przewodniczącego Komisji. Z przykrością stwierdzam, że wygłaszane apele nie powinny być kierowane do naszych gości. Jeśli pan poseł Jerzy Fedorowicz chce zgłosić taki temat, to proszę się zwrócić do prezydium Komisji. Zapewniam pana posła, że dzisiejsze posiedzenie zostało przygotowane zgodnie z regulaminem. Bardzo proszę o to, by jakieś niejasności, niedomówienia i brak doświadczenia nie powodowały publicznego dezawuowania pracy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">W takim razie bardzo przepraszam, wycofuję to, co powiedziałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PosełJerzyWenderlich">To, o czym powiedzieliśmy przed chwilą, będziemy mogli kontynuować przy budowaniu planu pracy Komisji na najbliższe półrocze.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Ogłaszam trzyminutową przerwę w posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-76.3" who="#PosełJerzyWenderlich">Wznawiam posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-76.4" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są uwagi do projektu planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Większość tematów projektu planu pracy to punkty niezrealizowane w pierwszym półroczu. Tempo naszej pracy chyba nie zasługuje na bardzo wysoką ocenę.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">We wrześniu zaplanowane są dwa posiedzenia, których tematy związane są z mediami: „Rola i miejsce telewizyjnych ośrodków regionalnych w upodmiotowieniu społeczności regionalnych” oraz „Telewizja cyfrowa w Polsce – perspektywy i plany rozwoju”. Temat „Rola i miejsce telewizyjnych ośrodków regionalnych” zamieniłabym tematem: „Problemy mediów publicznych”. W tym zagadnieniu mieści się przecież rola ośrodków regionalnych. Chociaż ośrodki regionalne są bardzo ważne, to nie ma specjalnego powodu, by mówić jedynie o tym temacie. We wrześniu zarządy będą już przygotowane, a KRRiT będzie wiedziała, że ma przedstawić Komisji wytłumaczenie wszystkich nominacji do rad nadzorczych, zarządów itd. Jednocześnie zarządy spółek powiedzą nam, co już dokonały, gdyż na razie mamy do czynienia z „szarpaniną” personalną. Zaplanowany na wrzesień temat o ośrodkach regionalnych proponuję zmodyfikować na ogólny temat o mediach publicznych.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">W projekcie planu pracy nie znalazł się temat, który miał być zrealizowany w pierwszym półroczu na posiedzeniu wyjazdowym do Lwowa: „Wschodnia polityka kulturalna”. Sytuacja na Ukrainie powoduje, że nie dochodzi do tego wyjazdu. Wschód to nie tylko Ukraina i można się skoncentrować np. na Litwie. Pan poseł Piotr Gadzinowski mówi o Białorusi, a ja proponuję, by sam tam pojechał i potem złożył nam sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proponuję nie rezygnować z tematu: „Wschodnia polityka kulturalna”, gdyż jest to dla nas interesujące przedsięwzięcie, a zarazem wiodące dla resortu kultury. Myślę o posiedzeniu wyjazdowym. Jesteśmy chyba jedyną komisją, która nigdzie nie wyjeżdża i nie wiem, dlaczego tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Głos w kolejności zgłoszeń zabiorą posłowie: Piotr Gadzinowski, Jacek Kurski oraz Jerzy Fedorowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Myślę, że możemy pojechać do Lwowa. Nasza polityka kulturalna (zwłaszcza na terenie Ukrainy zachodniej) jest prowadzona na szczeblu władz samorządowych. We Lwowie są samorządy, a kryzys dotyczy parlamentu i rządu centralnego. Z moich doświadczeń z pracy w Komisji Łączności z Polakami za Granicą wynika, że ustalenie czegokolwiek byłoby możliwe właśnie z władzami lokalnymi. Kijów zawsze mówił: „da, da”, a potem różnie bywało. Mer Korduba mówił „tak”, ale np. nie chciał otworzyć Cmentarza Orląt Lwowskich i zawsze znajdował na to jakieś kolejne wytłumaczenia.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PosełPiotrGadzinowski">Myślę, że można jechać na Ukrainę – do Lwowa i wszystko załatwić z władzami lokalnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Pan poseł Piotr Gadzinowski popiera wniosek pani poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej o zorganizowanie wyjazdowego posiedzenia Komisji do Lwowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Możemy jechać do Szanghaju na odsłonięcie pomnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Rozumiem, że był to nieoficjalny wniosek. Na razie zapisujemy propozycję posiedzenia wyjazdowego do Lwowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Możemy także wziąć pod uwagę wyjazd do Wilna, a potem podejmiemy konkretną decyzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Jaki jest wniosek pani poseł? Czy pani poseł proponuje posiedzenie wyjazdowe do Wilna i Lwowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Zorganizowanie wyjazdu Komisji wymaga nawiązania kontaktów, uzyskania zgody Marszałka i Kancelarii Sejmu, wyliczenia kosztów, zorganizowania noclegów, autokaru itd.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proponuję zapisać temat: „Wschodnia polityka kulturalna (Wilno, Lwów)”. Jeśli pojedziemy tylko do Wilna, to nic złego się nie stanie – podobnie jak w wypadku wyjazdu jedynie do Lwowa. Możemy również podzielić te wyjazdy albo zorganizować jeden wyjazd – do Wilna i do Lwowa. Chodzi o to, by w planie pracy znalazło się posiedzenie wyjazdowe, gdyż wszystkie formalności można rozpocząć wyłącznie na podstawie przyjętego planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Wiemy, jak należy zapisać wniosek pani poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej – poparty przez pana posła Piotra Gadzinowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PosełJacekKurski">Popieram „lwowski” wniosek pani poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej, ale nie popieram wniosku polegającego na połączeniu w jeden ogólny temat dwóch tematów „telewizyjnych”.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#PosełJacekKurski">Jesteśmy Komisją Kultury i Środków Przekazu, a stosunek tematów z zakresu kultury i dziedzictwa narodowego do tematów związanych ze środkami przekazu wynosi 10:1 lub 12:1. Rzeczywiście, bardzo rzadko zajmujemy się środkami przekazu – najczęściej przy okazji rozpatrywania sprawozdania bądź budżetu KRRiT. Nie ukrywam, że zostałem członkiem tej Komisji ze względu na drugi człon jej nazwy.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#PosełJacekKurski">Uważam, że tak ważnego tematu, dotyczącego 16 ośrodków regionalnych, nie uda się zamknąć w jednym ogólnym temacie o mediach publicznych. Na omówienie tego problemu nie wystarczy nam nawet 4 godzin. Uważam, że powinniśmy zorganizować oddzielne posiedzenie poświęcone platformom cyfrowym, czyli wielkiemu wyzwaniu technologicznemu. Prosiłbym o pozostawienie dwóch odrębnych posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie proponowałam połączenia tematu o ośrodkach regionalnych z tematem dotyczącym platform cyfrowych. Zagadnienie platform cyfrowych będzie omawiane wspólnie z Komisją Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proponowałam rozszerzenie tematu o ośrodkach regionalnych o omówienie sytuacji w mediach publicznych. Ośrodki regionalne są jednym z elementów tego, co dzieje się w mediach publicznych, czyli w TVP SA i Polskim Radiem SA. Jeśli ta propozycja nie odpowiada panu posłowi Jackowi Kurskiemu, to w pierwszej kolejności zajmiemy się sytuacją w mediach publicznych, a potem tematem ośrodków regionalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">Myślę, że można wymienić lub przesunąć jakiś punkt planu pracy. Na przykład temat „Formy pomocy państwa w podtrzymywaniu tradycji i kultury ludowej” można przesunąć na pierwsze półrocze przyszłego roku. W ten sposób zmieszczą się dwie debaty na temat mediów.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#PosełJerzyFedorowicz">Z prowadzonych w terenie rozmów wynika, że są ogromne problemy z przekazywaniem środków centralnych dla wojewodów itd. Stale do ministra składane są aplikacje w sprawie przejęcia lub współfinansowania jednostek kultury. Być może będzie potrzebna pomoc Komisji w tej sprawie. Taki temat nie znalazł się w projekcie planu pracy. Można by zamienić innymi zawarte w nim krótkie i proste tematy – np. „Organizacja i zadania służb konserwatorskich”.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Przepraszam, że przerywam wypowiedź pana posła, ale wydaje mi się, że plan pracy wcale nie jest aż tak obszerny, byśmy musieli jakiś temat zastępować innym.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Proszę zgłaszać tematy. Jeśli nie będą się mieściły w planie pracy, to prezydium Komisji zaproponuje jakieś warianty przesunięć.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">Myślę o temacie, który można by zatytułować: „Współpraca Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z województwami”. Stale spotykam się z prośbą o interwencję w sprawie nieprawidłowego wydawania środków przydzielonych przez ministerstwo na zadania celowe za pośrednictwem wojewodów lub burmistrzów.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Być może należałoby sformułować ten temat w następujący sposób: „Współpraca instytucji rządowych i samorządowych”. Rozumiem, że pan poseł Arkadiusz Rybicki zgłasza chęć pomocy w sformułowaniu tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PosełArkadiuszRybicki">Chciałbym zgłosić tematy do planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Wcześniej oddamy głos panu posłowi Jerzemu Fedorowiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę o wskazanie, w jakim miesiącu będzie omawiany proponowany temat. Zgłoszone w pierwszym półroczu tematy nie zostały zrealizowane i w tej chwili mamy ich cały zestaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy w tej chwili pan poseł Jerzy Fedorowicz jest w stanie zgłosić konkretny temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">Potrzebuję pomocy w jego sformułowaniu. Chodzi mi o dyskusję na temat zakresu współpracy między Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego a urzędami marszałkowskimi i samorządami województw. O rozpatrzenie tej sprawy proszą dyrektorzy instytucji kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Ten temat był już przedmiotem pracy Komisji, a naprawdę nie jest moją winą to, że pracujemy „po łebkach”. Omawialiśmy temat: „Problematyka współprowadzenia samorządowych instytucji kultury przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”. Informację prezentował minister kultury i przedstawiono nam stosowne materiały. Właśnie dlatego chciałam dociec, o co pyta pan poseł Jerzy Fedorowicz. Zwracam uwagę, że w planie pracy mamy temat: „Finansowanie województw w programie >>Dziedzictwo kulturowe<<”. Rzeczywiście, nic nie wiemy na ten temat. Możemy go wprowadzić i jednocześnie poprosić o dogłębne analizy oraz materiały rzeczowe. Oczywiście, jeszcze raz można sformułować temat ogólny: „Współpraca Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z samorządami”.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PosełJerzyFedorowicz">Rzeczywiście, był taki temat, ale dostaję masę zgłoszeń w tej sprawie. W takim razie proszę o przełożenie tego zagadnienia na przyszły rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Właśnie takie rozwiązanie chciałem zaproponować. Poczekajmy jeszcze pół roku, zanim ponownie zajmiemy się tym tematem.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Głos w kolejności zgłoszeń zabiorą posłowie: Andrzej Walkowiak, Arkadiusz Rybicki, Piotr Gadzinowski i Małgorzata Kidawa-Błońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PosełAndrzejWalkowiak">Chciałbym zgłosić propozycję dotyczącą naszych dyskusji na temat mediów. Zgadzam się z opinią pani poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej, iż temat regionalnej telewizji jest zbyt mały objętościowo na odrębną debatę. Z kolei odnoszę wrażenie, że omawianie wszystkich mediów publicznych na jednym posiedzeniu może być zbyt wielkim obszarem.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#PosełAndrzejWalkowiak">Proponuję przeprowadzić dwie debaty na dwóch kolejnych posiedzeniach. Jedna z nich dotyczyłaby ogólnopolskiego Polskiego Radia SA i ogólnopolskich programów TVP SA. Na kolejnym posiedzeniu zajęlibyśmy się tematem ośrodków telewizji regionalnej i spółek regionalnych polskiej radiofonii. Myślę, że mogłoby to zaowocować interesującą dyskusją i dobrymi wnioskami.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PosełMałgorzataKidawaBłońska">Chciałabym zaproponować, byśmy ośrodkami telewizji regionalnej zajęli się na możliwie najwcześniejszym posiedzeniu Komisji. W tej chwili czytamy w prasie o likwidacji regionalnej telewizji w Polsce i być może nie będziemy już mieli o czym rozmawiać, jeśli ten temat wpiszemy na jakiś późniejszy termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Jeśli pani poseł Małgorzata Kidawa-Błońska będzie obstawać przy tym wniosku, to musimy go zaakceptować. Myślę, że można brać pod uwagę końcówkę sierpnia i początek września. Pani poseł zgadza się na zaproponowane rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PosełArkadiuszRybicki">Chciałbym zgłosić temat: „Organizacje pozarządowe oraz sektor prywatny w kulturze” – do rozpatrzenia w dowolnym terminie. Sektor prywatny jest tak duży i ważny jak sektor publiczny, a pieniądze prywatne łączą się ze środkami publicznymi. Dzisiaj nie można stwierdzić, czy np. Konkurs Chopinowski jest imprezą prywatną, pozarządową, czy też państwową. Nie wiem, kto dokona analizy tego zagadnienia, ale powinniśmy mieć jakąś wiedzę na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Co roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego docenia sponsorów kultury – nawet uroczystością na Zamku Królewskim w Warszawie. Myślę, że ministerstwo może przygotować analizę tej sytuacji. Jest to niezwykle ważne zagadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Wymieniamy punkty naszego planu pracy, a będziemy mieli wymienionego przewodniczącego Komisji. Kto będzie naszym przewodniczącym? W tej chwili nie ma pana posła Jacka Kurskiego, który wie wszystko. Moje pytanie ma charakter informacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Pan poseł w sposób modelowy rozbija dzisiejsze posiedzenie. Proszę aż tak bardzo się nie przejmować przewodniczącym Komisji, pan poseł Paweł Kowal ma się dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Nie można uprzedzać wypadków. Kiedyś zajmowała się tym wróżka – Józefina Pellegrini, ale już nie żyje, czyli nam nie pomoże.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Proponuję przedyskutować przyczynę sparaliżowania władz statutowych PAP i poprosić o przedstawienie motywów powołania rzeczywiście nie bardzo kompetentnych członków rad nadzorczych spółek publicznej radiofonii. Proponuję taki temat posiedzenia Komisji, na którym KRRiT przedstawi nam informację w sprawie rad nadzorczych a Ministerstwo Skarbu Państwa w sprawie PAP.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Ta propozycja mieści się w temacie dotyczącym sytuacji w mediach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Mówiliśmy o ośrodkach regionalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Temat ośrodków regionalnych został wzbogacony o debatę nad publiczną radiofonią i telewizją. Pan poseł Andrzej Walkowiak złożył wniosek o przeprowadzenie dwóch debat: jednej o ogólnopolskich mediach publicznych i drugiej – o mediach lokalnych. W debacie o mediach ogólnopolskich mieści się temat rad nadzorczych mediów ogólnopolskich, a w dyskusji o mediach lokalnych – temat rad nadzorczych ośrodków lokalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Uważam, że niezręcznie jest łączyć tę tematykę z rolą i miejscem ośrodków regionalnych, ale oczywiście zgadzam się na takie rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są jakieś inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PosełPiotrGadzinowski">Czy sprawa PAP będzie omawiana razem z mediami publicznymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Składam wniosek o zorganizowanie posiedzenia, omawiającego przyczyny sparaliżowania działalności władz statutowych PAP.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są inne propozycje? Zgłoszeń nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-114.2" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są uwagi do zgłoszonych propozycji tematów planu pracy Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PosełJanOłdakowski">Oczywiście, możemy się zająć sprawą PAP, ale proponuję użyć mniej przymiotników w sformułowaniu tego tematu. Jeśli będzie bardziej neutralny, to wszyscy będziemy go popierać.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Zgadzam się z propozycją pana posła. Proponuję następujące sformułowanie tego tematu: „Omówienie sytuacji w PAP”. Rzeczywiście, w pierwotnej wersji było za dużo przymiotników, dramatyzujących sytuację. Czy takie rozwiązanie odpowiada panu posłowi?</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PosełJanOłdakowski">Bardzo się cieszę, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Czy są uwagi do zgłoszonych propozycji tematów planu pracy Komisji? Zgłoszeń nie słyszę, a więc Komisja przyjęła plan pracy na drugie półrocze 2006 roku.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>