text_structure.xml 41.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Witam panie i panów posłów. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Będziemy kontynuowali rozpoczęte wczoraj posiedzenie, dotyczące wykonania budżetu za rok 2010. Najpierw rozpatrzymy sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania Komisji, a także uwagi NIK-u. Później pan poseł Orzechowski przedstawi nam propozycję opinii Komisji w sprawie wykonania budżetu państwa. Następnie, jeśli są propozycje dotyczące planu pracy NIK-u na rok 2012, chętnie się tym zajmiemy. Myślę, że podczas następnego posiedzenia Komisji moglibyśmy przyjąć odpowiednią uchwałę Komisji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy są uwagi dotyczące porządku obrad? Nie ma uwag. W związku z tym oddaję głos panu dyrektorowi Rejnusowi. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyzszejIzbyKontroliLechRejnus">Rozumiem, panie przewodniczący, że mam przedstawić sprawozdanie z działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę o przedstawienie sprawozdania z działalności i odniesienie się do informacji o wynikach kontroli, jeśli chodzi o budżet państwa. Wiem, że to już było przedmiotem dyskusji, ale poproszę, panie dyrektorze o kilka zdań na ten temat, bo to jest ważna sprawa, a także o sprawozdanie z działalności, bo to jest sprawa najważniejsza. Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Proszę bardzo, panie przewodniczący. Na wstępie chcę zwrócić uwagę na dwa zdarzenia, które miały wpływ na zakres zadań finansowanych przez Ministra Zdrowia. Po pierwsze, nastąpiło przeniesienie wojewódzkich i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych z części 46 do części 85 – Budżety wojewodów, co zmniejszyło wydatki w dziale – Ochrona zdrowia o 13,5% i niejako zmniejszyło kwotę bazową, do której odnosimy nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Po drugie, został utworzony Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych, jako państwowy fundusz celowy. Dysponentem Funduszu jest Minister Zdrowia. Wpływy wyniosły 18.732 tys. zł. Informuję, że nie dokonaliśmy oceny Funduszu, ponieważ nie działał on z powodu niewydania w terminie rozporządzenia, które określałoby sposób postępowania z Funduszem. Rozporządzenie to wydano dopiero w październiku, co oceniamy negatywnie. Fundusz praktycznie był tylko rachunkiem bankowym.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Oceniając realizację budżetu opieraliśmy się na zobiektywizowanych wskaźnikach opracowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i stosowanych w odniesieniu do wszystkich części budżetowych. Pragnę podkreślić, że stwierdzone przez nas nieprawidłowości naruszały kryteria legalności i rzetelności. W żadnym przypadku nie stwierdziliśmy jednak wydatków niecelowych oraz niegospodarnych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Plan dochodów budżetowych w części 46 – Zdrowie wynoszący 146.000 tys. zł został zrealizowany z nadwyżką na poziomie 151.000 tys. zł. Oceniamy pozytywnie procedury pobierania, ewidencjonowania i odprowadzania dochodów na rachunek budżetu państwa. Natomiast nasze zastrzeżenia dotyczyły nieuzyskania dochodów z tytułu kar umownych w kwocie 731 tys. zł za nieterminową dostawę śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przyczyną były nieprecyzyjne przepisy w umowie, przyjęte aneksem nr 2, na które zwracaliśmy uwagę już w ubiegłym roku. Wydatki – jak mówił pan minister – zrealizowano w wysokości 4.085.000 tys. zł, co stanowiło 89,7% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Kwota nieprawidłowości, którą kwestionujemy, wynosi 74.900 tys. zł, co stanowi 1,7% kwoty wydatków ogółem. Wśród naszych zastrzeżeń do realizacji budżetu Ministra Zdrowia chcemy zwrócić uwagę na sfinansowanie przez Ministra Zdrowia bez podstawy prawnej świadczeń zdrowotnych w kwocie 22.300 tys. zł, w ramach trzech programów polityki zdrowotnej. Świadczenia te nie zostały ujęte w wykazie wydanym w drodze rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Z naszej dyskusji z ministrem zdrowia wynika, iż minister uważa, że te wydatki są prawidłowe. My jednak stoimy na stanowisku, że tylko świadczenia gwarantowane umieszczone w załączniku do rozporządzenia mogą być finansowane ze środków publicznych w ramach programów zdrowotnych. W innej sytuacji to rozporządzenie w ogóle nie byłoby potrzebne, bo wystarczyłoby zapisać dowolne świadczenie w program polityki zdrowotnej i mogłoby być finansowane.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Kolejna uwaga. Kwestionowaliśmy to już w zeszłym roku. Mam na myśli finansowanie programu polityki zdrowotnej „Psychiatryczna opieka zdrowotna na lata 2009-2013”, który nie spełniał wymogu kryteriów ustawowych. Dotyczyło to tylko robót budowlanych i adaptacyjnych. Na ten cel wydano prawie 5000 tys. zł. W naszej ocenie, warunki pobytu skazanych osób chorych psychicznie powinny być finansowane przez Ministra Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Kolejna nieprawidłowość dotyczy realizacji „Programu badań przesiewowych noworodków w Polsce w latach 2009-2015” polegająca na zlecaniu przez realizatora programu, a więc Instytut Matki i Dziecka wykonania badań przesiewowych spółce zewnętrznej, wbrew postanowieniom programu, za kwotę 1300 tys. zł oraz wykonanie badan przesiewowych bez wymaganej zgody Ministra Zdrowia. Istotne jest to, że Minister Zdrowia już w trakcie kontroli budżetowej podjął stosowne działania w celu wyjaśnienia tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Zakwestionowaliśmy także zawarcie przez Ministra Zdrowia czterech umów na realizację świadczeń wysokospecjalistycznych na kwotę 2700 tys. zł z podmiotami, które nadesłały oferty po upływie terminu zgłoszeń. Jest to sprzeczne z właściwym rozporządzeniem. Uważamy, że ta nieprawidłowość nie podlega dyskusji. Myślę, że te podmioty składają swoje oferty do Narodowego Funduszu Zdrowia w terminie, bo inaczej tam nikt by z nimi nie dyskutował.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Ponadto Minister Zdrowia sfinansował bez podstawy prawnej zagraniczne podróże służbowe osób, które nie były pracownikami Ministerstwa Zdrowia. Jest to problem nieco szerszy. Wskazywaliśmy to w zeszłym roku. Dotyczy to również innych ministerstw. Mówię o tym, ponieważ uważam, że ten problem powinien zostać rozwiązany. Przy okazji powiem, że Ministerstwo Zdrowia zakupiło bilety lotnicze na kwotę 100 tys. zł, z pominięciem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Oceniając wykonanie budżetu Ministra Zdrowia w części 46 wzięliśmy pod uwagę również inne ustalenia kontroli. Kontrolowaliśmy Centrum Systemów Informatycznych w Ochronie Zdrowia. Powiem o jednej sprawie. Wśród uwag dotyczących kierowania tej jednostki chcę wskazać opóźnienie w rozpoczęciu przez Centrum procedury postępowania na zamówienie publiczne, na rozbudowę systemu statystyki medycznej. W efekcie do końca 2010 r. nie została zawarta umowa i istnieje zagrożenie, że zakłady opieki zdrowotnej nie będą mogły wywiązywać się z ustawowego obowiązku zdawania sprawozdań statystycznych. Ponadto zagrożeniem dla prawidłowej realizacji Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia są istotne braki kadrowe i częste zmiany na kluczowych stanowiskach w Centrum. Natomiast będziemy o tym mówić w przyszłym roku, ponieważ Centrum to kontrolujemy obecnie w ramach kontroli administracji.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Na zakończenie powiem jeszcze, że wzięliśmy także pod uwagę wyniki kontroli przekształceń systemowych w ochronie zdrowia i pozytywnie oceniliśmy podjęcie działań w celu rozwiązania problemów finansowych i organizacyjnych w ochronie zdrowia. Stwierdzamy natomiast, że program „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia” oceniony został negatywnie, dlatego że niezgodnie z programem wydano 37.800 tys. zł. Wyjaśniał to wczoraj pan minister. Natomiast nie mamy istotnych zastrzeżeń do funkcjonowania systemu rachunkowości i kontroli wewnętrznej – oceniliśmy to pozytywnie. Pozytywnie z zastrzeżeniami oceniliśmy poprawność formalną dowodów księgowych.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Dodam, że w odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne Minister Zdrowia poinformował nas, iż podjął działania w celu wyegzekwowania kar umownych od konsorcjum Eurocopter, co oceniamy pozytywnie, i podejmie działania w celu uregulowania prawnego spraw, w przypadku których wydatki były przez nas ocenione jako nielegalne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Wysłuchaliśmy skrótowej informacji. Materiały państwo posłowie mają dostarczone albo w wydaniu broszurowym dotyczącym kontroli wykonania budżetu państwa w części 46 – Zdrowie, części 85 – Budżety wojewodów, części 66 – Rzecznik Praw Pacjenta czy w zakresie Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Mają państwo również dodatkowo dołączone sprawozdanie z działalności Departamentu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia Najwyższej Izby Kontroli w 2010 r., w zakresie współpracy z Komisją Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Teraz poproszę pana posła Orzechowskiego o kilka ewentualnych uwag dotyczących wypracowanej przez Komisję opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Poza tym przyjmiemy dzisiaj jeszcze jedną opinię. Będzie to opinia Komisji Zdrowia na potrzeby Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, dotycząca sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2010 r. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni goście, przygotowałem wyczerpujący koreferat, szczególnie na potrzeby Komisji Finansów Publicznych, ale nie będę już przytaczać liczb, które padały wczoraj i dzisiaj. Powiem tylko, że zadania z budżetu państwa były finansowane w czterech głównych grupach. Po pierwsze, w części 46 – Zdrowie. Wydatki w tym zakresie wyniosły 4.086.000 tys. zł – będę podawał liczby w zaokrągleniu. Po drugie, w zakresie części 66 – Rzecznik Praw Pacjenta. Wydatki w tej części wyniosły niespełna 6000 tys. zł. Po trzecie, w części 85 – Budżety wojewodów, gdzie wydatki kształtowały się na poziomie 3.682.000 tys. zł. Po czwarte, w zakresie staży lekarzy i pielęgniarek. Staże te finansowane są z Funduszu Pracy, a wydatki wyniosły 647.000 tys. zł. Łącznie daje to kwotę 8.421.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAndrzejOrzechowski">Podsumowując należy podkreślić, że w porównaniu z latami poprzednimi, a szczególnie w porównaniu z wykonaniem budżetu w latach 2007-2008, nastąpiła wyraźna poprawa, po pierwsze, w planowaniu dochodów, gdzie na początku były dość duże rozbieżności, po drugie, w realizacji dochodów, po trzecie nastąpiło istotne uporządkowanie planowania i realizowania inwestycji wieloletnich budowlanych, a także planowe zakończenie wyposażenia w śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, po czwarte, nastąpiło zwiększenie wydatków na programy profilaktyki zdrowotnej. Poza tym następują też – co należy podkreślić – działania Ministerstwa Zdrowia zmierzające do realizacji wcześniejszych wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli. Wszystko to wpływa na to, że proponuję państwu pozytywną opinię dotyczącą wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselAndrzejOrzechowski">Niestety, ciągle jeszcze pojawiają się drobne potknięcia – mowa o tym w przedłożonych materiałach i mówił o tym przed chwilą pan dyrektor z Najwyższej Izby Kontroli. Przykładowo, brak wydatków z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych – o tych potknięciach dyskutowaliśmy na wczorajszym posiedzeniu Komisji – czy przekazanie na niewłaściwy cel dotacji dla jednostki samorządu terytorialnego w wysokości prawie 38.000 tys. zł. Są to jednak nieprawidłowości coraz drobniejsze, na skalę nieprzekraczającą 1,7% ogółu wydatków. Systematycznie tych nieprawidłowości ubywa i – jak widać, chociażby z korespondencji pomiędzy Ministerstwem Zdrowia a Najwyższą Izbą Kontroli – niektóre są na bieżąco korygowane, o czym świadczy korekta „planu B” w zakresie realizowanych celów. Była stosowna zmiana uchwały Rady Ministrów. Oczywiście w przyszłości nieprawidłowości trzeba unikać, ale ich skala nie może przesłaniać pozytywnego obrazu wykonania budżetu w zakresie zdrowia. Projekt takiej opinii proponuję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos odnośnie do opinii proponowanej przez pana posła Orzechowskiego? Przypomnę, że zgodnie z projektem jest to opinia pozytywna. Proszę, pan poseł Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselCzeslawHoc">Nawiązując jeszcze do sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli, prosiłbym o wyjaśnienie. Jeżeli jest napisane, że w wyniku kontroli stwierdzono finansowe lub sprawozdawcze skutki nieprawidłowości na ogólną kwotę 1.000.000 tys. zł, w tym zdecydowaną większość, bo 645.000 tys. zł stanowiły kwoty wydatkowane z naruszeniem zasad należytego zarządzania finansami, to chciałbym się nad tym na chwilę zatrzymać i prosić o wyjaśnienia ze strony Najwyższej Izby Kontroli oraz Ministerstwa Zdrowia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł Janowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselZdzislawaJanowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ja również chcę zabrać głos w związku z syntezą przedstawioną przez Najwyższą Izbę Kontroli. Są tam omówione bardzo ważne problemy, poruszające sprawy. Mimo to, że opinia jest pozytywna, to jest kilka informacji bulwersujących. Dlatego chciałabym zapytać przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, co w związku z tymi opiniami zamierzają zrobić. Pamiętam doskonale fundusz pomocy ofiarom wypadków komunikacyjnych. Rządzący szybko ten fundusz zlikwidowali, a w zamian została wielka dziura. To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselZdzislawaJanowska">Drugie pytanie dotyczy procedur medycznych. Podkreślono brak wiarygodnych danych o rzeczywistych kosztach poszczególnych procedur medycznych. Następna sprawa – przeniesienie kosztów leczenia wysokospecjalistycznego z puli Ministra Zdrowia do Narodowego Funduszu Zdrowia. Wiemy, że szpitale na tym bardzo cierpią. Ponadto dowiadujemy się z tej kontroli, jakie jest faktyczne oczekiwanie na leczenie. Kiedy my o tym mówimy, to pani minister Ewa Kopacz wchodzi na trybunę i stwierdza, że jest świetnie, a pacjenci prawie nie oczekują na endoprotezy, na operacje kardiologiczne itd. Tu jest mowa o przypadkach bulwersujących, które dowodzą, że leczenie u nas staje się niezwykle problematyczne, a w świetle tego, co ma się niedługo stać, jest to tym bardziej niepokojące. Prosiłabym o odpowiedź Ministerstwo Zdrowia na pytanie, co ministerstwo na te dowody braku możliwości zabezpieczenia podstawowych potrzeb zdrowotnych w kraju. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Jeśli nie, to może pan minister albo pan dyrektor zechcą się odnieść do zadanych pytań. Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Odpowiem na pytanie pana posła Czesława Hoca. Zaszło nieporozumienie. My w sprawozdaniu podajemy kwotę nieprawidłowości stwierdzonych we wszystkich kontrolach w trakcie roku sprawozdawczego i większa kwota dotyczy Narodowego Funduszu Zdrowia, po wykonaniu planu NFZ-u za rok 2009. Tak więc ta kwota nie ma wpływu na ocenę Ministerstwa Zdrowia. Jest tu zawarta kwota nieprawidłowości Ministerstwa Zdrowia z zeszłego roku. Jest to sprawozdanie za rok 2010, więc mieszczą się w tym kontrole z roku poprzedniego. Nie ma tu żadnych przekłamań. Jest to tylko nieporozumienie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, jeśli chodzi o tematy, które poruszyła pani poseł Janowska, powiem, że środki na świadczenia wysokospecjalistyczne były przeniesione w 2009 r. do Narodowego Funduszu Zdrowia, natomiast w 2010 r. nie były przenoszone.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o kolejki, to – jak państwo dobrze pamiętają – również przez Komisję Zdrowia przechodziła ustawa, w której to zostało wpisane. Rozporządzenie jest już w trakcie przygotowań – zabiegi najczęściej wykazywane w Narodowym Funduszu Zdrowia będą oznaczane w jednostkach peselami, i będziemy mogli jasno określić wielkość kolejek na zabiegi. Po uzyskaniu tych danych bardzo chętnie prześlemy informację do Komisji. Na pewno będzie o tym mowa przy okazji omawiania budżetu NFZ-u.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Jeśli chodzi o profilaktykę, obecnie jest przyjętych pięć programów. Ogłaszamy postępowania konkursowe na przeprowadzenie spraw hazardowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselZdzislawaJanowska">Nie otrzymałam odpowiedzi na jeszcze jedno pytanie – ofiary komunikacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Przepraszam. Czy mogę prosić o powtórzenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Chodzi o uchyloną ustawę dotyczącą leczenia ofiar wypadków komunikacyjnych i obciążenie kosztami z tego tytułu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej kierowców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Dziękuję. Jak państwo dobrze pamiętają, ustawa ta została uchylona i de facto finansowanie odbywa się z Narodowego Funduszu Zdrowia, z pieniędzy, które NFZ pozyskuje w ramach swojej działalności bieżącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselZdzislawaJanowska">Najwyższa Izba Kontroli udowadnia, że tego rodzaju działanie było podjęte bez racjonalnych przesłanek. W to miejsce nie powstało nic innego. Jest to uszczerbek na Narodowym Funduszu Zdrowia. W związku z tym pytam, jakie są w tym względzie propozycje. To, co było, było bardzo dobre, a to, co jest, uszczupliło NFZ. O to chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy pan, panie ministrze, chce odpowiedzieć na to pytanie? Rozumiem. Ja jednak o coś dopytam. Generalnie największym problemem jest to, co jest sztandarowym osiągnięciem rządu. Tym sztandarowym osiągnięciem rządu jest zamiecenie różnych afer pod dywan. Jednak coś z tych afer zostało – Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Wynikł on z afery, której rzekomo nie było, ale Fundusz został. Jest to jedyny na dzisiaj ślad, że coś się działo w sprawie hazardu w Polsce, inne ślady zostały już zamiecione.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Panie ministrze, rozumiem, że pan powinien się tłumaczyć z budżetu 2010 r., ale czy jako ten z wiceministrów, który dzisiaj odpowiada za realizację budżetu, może mi pan udzielić jakichkolwiek informacji o tym, co dzisiaj się dzieje w zakresie wydatkowania środków z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Proszę powiedzieć, po pierwsze, jaka jest szacunkowa wysokość tych środków, po drugie, co zrobiono i po trzecie, jak się je wydatkuje, ponieważ już niedługo staniemy przed następnym problemem, czyli sprawozdaniem z wykonania tego budżetu i znowu jednym z punktów będzie Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Dziękuję, panie przewodniczący. Roczne 3-procentowe wpływy nałożone ustawą są szacowane w wysokości 15.000-18.000 tys. zł. Na koniec 2010 r. – jak już wczoraj wspominałem – było 18.000 tys. zł, natomiast z tego, co widzimy – i taką otrzymaliśmy informację – te 3-procentowe wpływy do naszego Funduszu się zmniejszają.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o zadania, będzie to prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązywania problemów wynikających z uzależnienia. Znajdzie się to w pięciu programach. Jeśli można, przytoczę te programy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę bardzo, ale interesuje nas nie to, co będzie, tylko to, co jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jak mówiłem na wczorajszym posiedzeniu Komisji, rozporządzenie weszło w życie dopiero 24 stycznia 2010 r. Po tym terminie odpowiedni department ministerstwa ogłosił konkursy. Programów jest pięć. Pierwszy – „Wspieranie badań naukowych dotyczących zjawiska uzależnienia od hazardu oraz rozwiązywania problemów z tym związanych”. Drugi – „Podnoszenie jakości programów profilaktycznych i terapeutycznych”. Trzeci – „Profilaktyka uzależnienia od hazardu”. Czwarty – „Prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych w zakresie problematyki dotyczącej rozwiązywania problemów hazardowych”. Piąty – „Rozwiązywanie problemów wynikających z uzależnienia od hazardu”. Chętnie przedstawię państwu informację o tym, jak to będzie do końca roku przeprowadzone – jakie jednostki się zgłoszą i jacy będą realizatorzy konkretnych programów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem, że jest to w trakcie przygotowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Zapewne szacują państwo wydatki związane z tymi programami. Pani dyrektor, proszę mi coś powiedzieć o szacunkach tych wydatków. Ile tych pięć programów będzie kosztować? I proszę powiedzieć, czy budżet tego Funduszu będzie w ogóle realizowany, czy nie. Nie ma przetargu bez szacowania wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Za chwilę na to odpowiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dobrze. Zanim uzyskamy te dane, spróbuję zmierzać do konkluzji. Proponuję, żebyśmy przyjęli pierwszą opinię. Jest to opinia Komisji Zdrowia, która będzie uchwalona na dzisiejszym posiedzeniu, 29 czerwca 2011 r., na potrzeby Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Komisja Zdrowia, na posiedzeniu w dniu 29 czerwca 2011 r., rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku 2010 – dysponują państwo tym sprawozdaniem – w zakresie działania Komisji i nie wnosi uwag ani wniosków. Czy ktoś z państwa jest przeciwnego zdania, jeśli chodzi o sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku 2010?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem, że pan poseł Hoc albo chciałby zadać pytanie, albo ma inne zdanie. Przypominam, że jest to opinia o sprawozdaniu z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku 2010.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselCzeslawHoc">Mam krótki komentarz i smutną konstatację. Jeszcze raz powtórzę, że jeśli 1.000.000 tys. zł wydatkowano z naruszeniem zasad należytego zarządzania finansowego i napisano, że nieprawidłowości finansowe w 75% dotyczyły działu zdrowie, a pozostałe działy to praca i zabezpieczenie społeczne, to wychodzę z przeświadczeniem o braku należytej troski o finanse publiczne w służbie zdrowia. Jeśli jestem w błędzie, to proszę mnie z tego błędu wyprowadzić. Po co coś takiego napisano? Jak mogę głosować za, jeśli mam poważne wątpliwości, że nie ma należytej troski o finanse publiczne, a odpowiedź, jaką uzyskałem na moje pytanie, jest dość lakoniczna? Ministerstwo Zdrowia nawet się nie pofatygowało o zajęcie stanowiska w tej sprawie. 1.000.000 tys. zł wydatkowano z nieprawidłowościami, a wszystko jest w porządku. Wyprowadźcie mnie z błędu albo wyjaśnijcie, dlaczego jest to napisane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">To nie jest opinia dotycząca wykonania budżetu państwa za rok 2010. To jest opinia o sprawozdaniu z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie kontroli, które jako Komisja zleciliśmy NIK-owi w 2009 r. i one zostały wykonane. Mówimy o pracy instytucji, a nie o pracy urzędu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Popieram, panie pośle, pana zastrzeżenia. To prawda, że jest bałagan, jeśli chodzi o Ministerstwo Zdrowia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselCzeslawHoc">Rozumiem. Wycofuję swoje zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem więc, że nie mamy wątpliwości i przyjmujemy sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli, a na potrzeby Komisji do Spraw Kontroli Państwowej przyjmujemy pozytywną opinię. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy pani dyrektor już może odpowiedzieć na zadane wcześniej pytanie? Pytam, bo chciałbym, zacząć procedować drugą, ważniejszą opinię, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 29 czerwca 2011 r., dla Komisji Finansów Publicznych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Czy pani dyrektor może odpowiedzieć teraz, czy odpowie pani na piśmie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Ja odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Dziękuję. Panie przewodniczący, jeśli chodzi o te pięć konkursów, na ten rok planowana jest kwota 22.340 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem, że jest to rozpisane. A jak będzie wykonane, zobaczymy w czerwcu, za rok. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Nagrało się, że jest to kwota 22.340 tys. zł? Nagrało się. Jest to jedyny ślad, który dzisiaj mamy, jeśli chodzi o Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przystępujemy do przyjmowania opinii Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych. Pan poseł Andrzej Orzechowski zaproponował, żeby Komisja Zdrowia pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu państwa w roku 2010 w części 46 – Zdrowie, części 66 – Rzecznik Praw Pacjenta, części 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji, które w opinii wyszczególnimy, części 85 – Budżety wojewodów również w zakresie odpowiedniego działu, a także w zakresie programów wieloletnich. Taka jest konkluzja pańskiego koreferatu. Czy tak, panie pośle? Tak.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy ktoś z pań lub panów posłów wnosi zastrzeżenie w tym zakresie? Od razu powiem, że ta opinia będzie rozbudowana, bo musimy wszystko dokładnie wymienić, ale konkluzja jest jednoznaczna. Czy ktoś wnosi uwagi do zaproponowanej opinii? Nie. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu takiej opinii? Proszę, pan poseł Czesław Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselCzeslawHoc">Wstrzymam się w głosowaniu nad tą opinią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dobrze. Ja jestem przeciwny przyjęciu pozytywnej opinii. W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem zaproponowanej opinii dla Komisji Finansów Publicznych dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2010? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Dziękuję bardzo. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pan poseł zmienił zdanie, pani poseł. Jest to normalna sprawa w Sejmie, częściej w innych partiach niż w Prawie i Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Stwierdzam, że Komisja, przy 18 głosach za, 6 sprzeciwu i 1 wstrzymującym się, przyjęła pozytywną opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2010 r. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem, że upoważniamy pana posła Andrzeja Orzechowskiego do prezentowania powyższej opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy pan poseł podejmuje się tego zadania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselAndrzejOrzechowski">Będzie to dla mnie zaszczyt. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Zatem jest to ustalone.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy ktoś z państwa przygotował propozycje tematów do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli w 2012 r.? Przypomnę, że na wspólnym posiedzeniu Komisji Zdrowia i Komisji Polityki Społecznej i Rodziny poruszany temat dotyczący kontroli celowości wydatkowania tak zwanego korkowego, czyli funduszów alkoholowych w gminach. Ten temat odpowiednio sformułujemy i przedstawimy do planu pracy na 2012 r. To jest pierwszy temat. Pan poseł Hoc, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselCzeslawHoc">Nawiązując do nadzwyczajnego posiedzenia naszej Komisji w sprawie kontraktowania i konkursu ofert w rodzaju opieka stomatologiczna i usług stomatologicznych, chciałbym się dowiedzieć, czy Najwyższa Izba Kontroli podejmie kompleksową kontrolę nieprawidłowości w kontraktowaniu ofert w zakresie usług stomatologicznych, czy też – jak deklarowałem – grupa posłów z Prawa i Sprawiedliwości wniesie taki wniosek. Może nasza Komisja spowoduje to, że Najwyższa Izba Kontroli na wniosek Komisji dokona takiej kontroli. Jeśli nie, wpłynie odpowiedni wniosek grupy posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Już zapisuję. Mamy następujące propozycje. Będę mówił skrótowo. Kontrola wydatkowania środków z tak zwanego korkowego. To pierwszy temat. Kontrola celowości i zasadności kontraktów stomatologicznych w Narodowym Funduszu Zdrowia. To drugi temat. Oczywiście sformułujemy go inaczej.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Panie pośle, to, co Komisja uchwali, Najwyższa Izba Kontroli zrobić musi, bo to my jesteśmy pracodawcą Najwyższej Izby Kontroli, jeśli sobie przypominam konstytucję i inne ustawy. Proszę, pani poseł Zdzisława Janowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselZdzislawaJanowska">Przepraszam, że wybiegam w przyszłość, ale od stycznia tego roku będziemy mieli do czynienia z nową sytuacją. W związku z tym chciałabym zaproponować temat dotyczący skutków przekształceń własnościowych dla dostępności w zakresie zaspokojenia potrzeb zdrowotnych. Skutki przekształceń własnościowych – to nas czeka. Szpitale przestają być publiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję. Rozumiem, ale będziemy mieć ogromny kłopot z tym tematem, bo ta ustawa dopiero weszła w życie. Jest możliwe założenie celowości i prawidłowości tych przekształceń, ale musiałoby to dotyczyć roku 2011., a więc objęłoby okres pół roku od wejścia tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pani poseł, proponowałbym, żebyśmy ten temat zostawili na później. Dzisiaj trudno mówić na ten temat, natomiast sprawa przekształceń na pewno będzie tematem niejednej kontroli. Tego jestem pewny. Dzisiaj stoimy u progu zwołania posiedzenia Komisji dotyczącego przygotowania Ministerstwa Zdrowia do ewentualnych zmian wynikających z wprowadzenia ustawy o działalności leczniczej, zastępującej ustawę o zakładach opieki zdrowotnej. W najbliższym czasie takie posiedzenie Komisji się odbędzie i Ministerstwo Zdrowia musi przygotować odpowiednie materiały. Przypomnę, że to jest właśnie wydanie oprzyrządowania wykonawczego. I biorąc pod uwagę Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych, a to była drobna sprawa, sprawa przekształceń może być w tym oprzyrządowaniu prawnym znacznie bardziej ważna. Pani poseł, czy pani podtrzymuje ten temat, czy na razie wysłuchamy informacji o przygotowaniach rządu do ewentualnych przekształceń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselZdzislawaJanowska">Chciałabym podtrzymać ten temat, ale z uwagi na najbliższą przyszłość, wycofuję się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pani poseł, można to będzie w przyszłym roku zgłosić. Sądzę, że będzie niejedna kontrola, bo na pewno będzie wiele przekrętów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselZdzislawaJanowska">W takim razie złożę to na ręce pana przewodniczącego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Ale ja mogę nie być przewodniczącym. Musimy zostawić następcom spuściznę. Pan poseł Sopliński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Nawiązując do pierwszego tematu dotyczącego tak zwanego korkowego, powiem, że w ustawie dotyczącej ochrony zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, ale nie tej nowelizowanej, tylko pierwotnej, też jest mowa o procentowym odpisie na profilaktykę i zapobieganie. Jest to dość duży procent, a wiem, że to nie jest realizowane. Dlatego proponowałbym, żeby Najwyższa Izba Kontroli zainteresowała się tym problemem, jak jest ściągany ten odpis do budżetu Ministra Zdrowia, na jakie cele i zadania jest przeznaczany i jak jest realizowany. Jest to dużo pieniędzy, a wiem, że Ministerstwo Zdrowia, a właściwie Główny Inspektorat Sanitarny otrzymuje grosze na profilaktykę tego nałogu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Zanotowałem, panie pośle, tę pana uwagę, natomiast mam pewne wątpliwości. Wiem, że w założeniach ustawy antynikotynowej było przeznaczenie 1% z akcyzy na określone programy. Teraz nie wiem, czy jest to sztywno wymienione w przepisach prawa, ale na pewno nie istnieje specjalny fundusz, bo jest to część działania budżetu Ministra Zdrowia, który desygnuje określone środki. Powtarzam, że z pewnością specjalny fundusz nie istnieje. Istnieje normalna reguła wydatkowa środków z akcyzy, tak jak jest to zrobione w budżecie państwa, czyli jest to niepowiązane z celowością.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Panie pośle, może jednak Najwyższa Izba Kontroli skontrolowałaby, jak jest realizowana nowa ustawa – czy palą, gdzie palą i jakie są nakładane mandaty? Natomiast ja spróbuję ustalić, jak wyglądają sprawy finansowe, bo nie jestem tego pewien, i ewentualnie uzupełnilibyśmy to na następnym naszym spotkaniu. Wpiszmy więc realizację zmienionej ustawy dotyczącej palenia papierosów, przestrzegania zakazu palenia i ewentualnych skutków, jakie z tego wynikają.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy są jeszcze jakieś propozycje? Nie. W takim razie odnotowujemy na razie cztery tematy, z sugestią pana posła Soplińskiego. Myślę, że nie ja, a fachowcy sprawdzą, jak to wygląda w przepisach prawnych, bo na pewno była mowa o 1% z akcyzy. Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Chciałbym poinformować państwa, że sprawa „korkowego” była przedmiotem kontroli dwukrotnie – 8 lat temu i 4 lata temu. Państwo otrzymali informację. Zajmowała się tym Delegatura poznańska. Było wiele nieprawidłowości w samorządach w wykorzystaniu tych środków. Niektóre środki szły na zupełnie inne cele, na przykład, na utrzymanie izby wytrzeźwień. Oczywiście możemy tę kontrolę przeprowadzić, ale informacja na ten temat była nie tak dawno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Ja wiem, panie dyrektorze, że pan nie chciałby zajmować się tym tematem, ale my uważamy, że liczba nieprawidłowości, jeśli chodzi o „korkowe” wcale się nie zmienia. nieprawidłowości są. Środki są wydawane „po uważaniu”. Często, niestety, służą lepieniu samorządów na cele niewskazane w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Zapiszemy ten temat. Uważam, że upłynęło już dość czasu. Rozumiem pana odczucie, że niewiele w tej materii się zmieniło. Sądzę, że ma pan rację, ale nie chcielibyśmy ciągle uciekać się do historycznych danych. Oba raporty znam i wiem, że były ogromne zastrzeżenia i w tym czasie ani w systemie prawa, ani w systemie uszczelniania, ani w systemie innego celowego wydawania tych środków finansowych nic się nie zmieniło. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Jeszcze jeden temat – ocena dostępności do leczenia sanatoryjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dobrze. Ocena dostępności do wydawania środków finansowych w zakresie lecznictwa sanatoryjnego. Przyjęliśmy pięć tematów. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Informuję, że jutro odbędzie się posiedzenie Komisji, podczas którego rozpatrywane będą dwa tematy. Na pewno będą poprawki do ustaw, które będą dzisiaj czytane – chodzi o ustawy pielęgniarskie. Będzie również rozpatrywana informacja – ta sprawa wynikła wczoraj – w sprawach ewentualnych nieprawidłowości w kontraktowaniu świadczeń w rodzaju ratownictwo medyczne.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>