text_structure.xml 75.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam panie i panów posłów, panią minister z zespołem i zaproszonych gości. W porządku dzisiejszych obrad przewidziane jest rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2009, zawartego w druku nr 1001. Zakres oczywiście jest znany: część budżetowa 46 – Zdrowie, część budżetowa 83 – Rezerwy celowe – w zakresie poz. 10 i 18, część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także programy wieloletnie, o których informacja przekazana jest państwu w dokumencie w załączniku nr 12.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Chciałbym teraz przekazać państwu kilka spraw organizacyjnych. Dzisiaj do godziny 18.00 sekretariat Komisji będzie przyjmować propozycje poprawek do ustawy budżetowej. Poprawki proszę zgłaszać na specjalnych formularzach, które są dostępne w sekretariacie Komisji. Formularz składa się z papieru samokopiującego. Proszę pamiętać, że aby dokonać zmian, trzeba przede wszystkim znaleźć źródło finansowania, określić, co chce się zmienić i cel finansowy. Proszę posługiwać się formalną numeracją części, działu i rozdziału wydatków. Po godzinie 18.00 poprawki nie będą przyjmowane. Jutro o godzinie 12.00 odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji, które będzie się składać z dwóch punktów. Pierwszym punktem będzie przyjęcie albo odrzucenie ewentualnych poprawek do projektu ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi – przypominam, że dzisiaj jest drugie czytanie tego projektu w Sejmie. Drugim punktem będzie przyjęcie lub odrzucenie przez Komisję ewentualnych wniosków, które zostaną złożone – tak jak powiedziałem, i o co bardzo proszę – w wersji formalnej. Prosiłbym państwa – bo jest to bardzo ważne – żeby nie składać tych poprawek w innej formie, ponieważ liczba poprawek składanych przez Komisje jest duża. Ułatwi to pracę nie tylko naszemu sekretariatowi, ale i posłowi, który będzie nas reprezentować na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, a także samej Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Powtarzam – do godziny 18.00 sekretariat Komisji Zdrowia, pokój 249 w budynku „K”, przyjmuje państwa sformalizowane propozycje zmian do projektu ustawy budżetowej na rok 2009. Dziękuję bardzo. Tyle tytułem informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Teraz poproszę panią minister o przedstawienie projektu budżetu państwa na rok 2009 w zakresie części, które wymieniłem, czyli 46, 83, 85 oraz inwestycji wieloletnich zawartych w załączniku nr 12.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę bardzo, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Szczegółowa informacja o projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie ochrony zdrowia została przekazana Komisji w dniu 8 października br. W dokumencie tym zostały opisane wszystkie zadania, które są planowane do realizacji w roku przyszłym. Jednocześnie na wstępie chciałabym bardzo przeprosić za kilka omyłek, które wkradły się do tekstu informacji. Ich korektę przedstawiliśmy w erracie załączonej w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Jeśli państwo wyrażą na to zgodę, nie będę bardzo szczegółowo omawiać poszczególnych zadań, lecz przedstawię ogólne dane dotyczące dochodów i wydatków planowanych w ochronie zdrowia, a w szczególności w części 46 – Zdrowie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Projekt budżetu został opracowany na podstawie limitu określonego przez Ministra Finansów, a także założeń do projektu budżetu państwa na rok 2009. Najistotniejsze założenia to średnioroczny wzrost wskaźnika wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, który wynosił 3,9% oraz średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 2,9%. Przyznany limit wydatków dla części 46 pozwolił na uwzględnienie wzrostu wynagrodzeń na poziomie 2%, natomiast wydatki pozapłacowe w większości zadań pozostały na poziomie roku 2008. Do wynagrodzeń w roku 2009 przeniesiono również, zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów, wydatki przeznaczone na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnoprawnych, które dotychczas były finansowane ze środków na wydatki pozapłacowe, gdyż w przypadku niezatrudniania osób niepełnosprawnych wpłaty te będą obciążać wydatki na wynagrodzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Projekt ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie ochrony zdrowia przedstawia się następująco.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W ramach działu 851 – Ochrona zdrowia realizowanego z różnych części budżetowych zaplanowane zostały w budżecie państwa na rok 2009 wydatki na poziomie 4.655.000 tys. zł, co stanowi 8,6% wzrostu w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2008. Łącznie z rezerwami celowymi jest to kwota 6.778.000 tys. zł, a wzrost w porównaniu z rokiem 2008 wynosi 9,5%.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Ponadto w 2009 r. staże podyplomowe oraz specjalizacje medyczne lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych finansowane będą ze środków Funduszu Pracy. Na ten cel w roku 2009 zaplanowano 567.600 tys. zł, czyli o 163.700 tys. zł więcej niż w roku bieżącym. Zatem łącznie środki z budżetu państwa w zakresie ochrony zdrowia na rok 2009 wyniosą 7.346.000 tys. zł, co stanowi 11,4% wzrostu w stosunku do roku 2008.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Przejdę teraz do omówienia dochodów i wydatków ujętych w części 46 – Zdrowie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Dochody w części 46 – Zdrowie zaplanowano na poziomie 132.000 tys. zł, czyli o ponad 7% wyższym w stosunku do roku 2008. Dochody zaplanowane w tej części budżetu stanowią głównie dochody z działalności stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz z tytułu rejestracji leków i wyrobów medycznych. Natomiast wydatki zaplanowane zostały w wysokości 4.695.000 tys. zł i wzrosną o 5,7% w stosunku do roku 2008 – będą wyższe o około 255.000 tys. zł w stosunku do porównywalnego planu po zmianach w roku 2008, czyli nieuwzględniając zmian jednorazowych, a więc takich, które nie miały skutku na rok następny.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Poziom finansowania poszczególnych zadań został przedstawiony w tabeli „Planowane wydatki w części 46 – Zdrowie na rok 2009” – jest to wkładka, która jest umieszczona w informacji pomiędzy stronami 11 i 12. W tabeli tej zostały przedstawione środki na realizację przez Ministra Zdrowia zadań w układzie zgodnym z klasyfikacją budżetową. Są one sklasyfikowane w pięciu następujących działach: administracja publiczna, obrona narodowa, szkolnictwo wyższe, ochrona zdrowia oraz kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. Wszystkie środki zostały przedstawione w podziale na wydatki bieżące i wydatki majątkowe, przy czym wydatki bieżące dzielą się dodatkowo na wydatki płacowe i pozapłacowe. Dla każdej wartości liczbowej dotyczącej roku 2009 określono dynamikę wzrostu w stosunku do planu po zmianach na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Wydatki zaplanowane na rok 2009 w części 46 – Zdrowie w poszczególnych działach przedstawiają się następująco. W dziale 750 – Administracja publiczna wydatki kształtują się na poziomie 51.900 tys. zł. Są one wyższe w stosunku do roku 2008 o 5400 tys. zł. Stanowi to wzrost o ponad 11%. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że w tej kwocie są ujęte środki w wysokości 7400 tys. zł na realizację czterech programów współfinansowanych ze środków unijnych. Te programy w roku 2009, w stosunku do roku 2008, wykazują dynamikę wzrostu na poziomie 44%. Wydatki na działalność administracyjną kształtują się na poziomie 1,1% wydatków będących w dyspozycji Ministra Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W dziale 752 – Obrona narodowa znajdują się środki w wysokości 13.000 tys. zł, co stanowi prawie 182% wydatków w roku 2008. Wysokość tych środków określa Minister Obrony Narodowej. Są one przeznaczone na zakup, gromadzenie i rotację państwowych rezerw mobilizacyjnych Ministerstwa Zdrowia przechowywanych w magazynach Agencji Rezerw Materiałowych, w ramach Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2007-2012. Zwiększenie środków przeznaczone jest na planowaną realizację od 2009 r. nowego zadania dotyczącego gromadzenia określonych zapasów krwi i preparatów krwiopochodnych dla potrzeb sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, na bazie 21 Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Wynika to z konieczności wykonywania przez resort zdrowia celów sił zbrojnych NATO 2008 dla Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących między innymi zwiększania bazy szpitalnej w kraju w sytuacji zagrożenia państwa i wojny oraz utrzymania określonych zapasów krwi i preparatów krwiopochodnych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W dziale 803 – Szkolnictwo wyższe znajdują się środki na kształcenie kadr medycznych w wysokości 1.300.000 tys. zł, które będą wyższe o około 3000 tys. zł w stosunku do porównywalnego planu w roku 2008, tak naprawdę na zasadzie utrzymania poziomu finansowania w roku 2008. Należy wskazać, że w ostatnich latach dynamicznie wzrosła liczba studentów stacjonarnych, która waha się w granicach od 8 do 9% rocznie, natomiast wydatki, jeżeli chodzi o dydaktykę, w dziale 803 – Szkolnictwo wyższe wykazują tendencję niższą – jeżeli chodzi o wzrost – aniżeli liczba studentów kształconych na poszczególnych uczelniach medycznych. W roku 2009 planuje się również wzrost liczby studentów i doktorantów z około 48 tys. osób w roku 2008 do ponad 50 tys. osób w roku 2009.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W dziale 803 – Szkolnictwo wyższe realizowane są ponadto inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji bazy dydaktycznej uczelni medycznych. Na ten cel w planie na rok 2009 zaplanowana jest kwota w wysokości 37.600 tys. zł z przeznaczeniem na kontynuację ośmiu inwestycji realizowanych w uczelniach medycznych w Białymstoku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu i Warszawie. Wydatki na szkolnictwo wyższe w wysokości 1.200.000 tys. zł angażują ponad ¼ wydatków w części 46 – Zdrowie – stanowią 27% wydatków ogółem.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Największa część wydatków, bo około 72%, jest realizowana w ramach działu 851 – Ochrona zdrowia. W tym dziale finansowane są zadania związane z realizacją programów polityki zdrowotnej, procedur wysokospecjalistycznych, ratownictwa medycznego, zadań inspekcji sanitarnej oraz inspekcji farmaceutycznej, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz wielu innych jednostek realizujących zadania ochrony zdrowia, w tym dotyczące zdrowia publicznego. W tym dziale znajdują się również środki na poprawę i rozwój infrastruktury w ochronie zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Jak już wspominałam na wstępie, w roku 2009 finansowanie kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych, a więc staży podyplomowych oraz specjalizacji, z wyjątkiem staży finansowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej, odbywać się będzie ze środków Funduszu Pracy. Dlatego brak tego jest w dziale 851 – Ochrona zdrowia w części 46 – Zdrowie rozdziału – staże i specjalizacje medyczne oraz ujęcia w rezerwach celowych środków na to zadanie.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Wydatki w dziale 851 – Ochrona zdrowia zaplanowano na rok 2009 na poziomie 3.400.000 tys. zł. Jest to o około 240.000 tys. zł więcej niż w roku bieżącym. Wydatki te wskazują na wzrost na poziomie 7,7% w stosunku do roku 2008. Jest to spowodowane przede wszystkim zwiększeniem środków na inwestycje wieloletnie – w roku 2008 na inwestycje wieloletnie przeznaczono 264.000 tys. zł, a w roku 2009 środki te wynoszą 373.000 tys. zł, co oznacza wzrost na poziomie 41,5% – oraz przyznaniem większych o 85.000 tys. zł środków na realizację programu wieloletniego „Wymiana śmigłowców SP ZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w latach 2005-2010”. Rosną również znacznie wydatki Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, co jest konsekwencją wdrażania powyższego programu i wyposażania LPR w nowe śmigłowce. Ponadto wzrost dynamiki wydatków w roku 2009 w dziale 851 – Ochrona zdrowia wpłynął także na fakt ujęcia środków w wysokości prawie 123.000 tys. zł na realizację zadań finansowanych ze środków unijnych. Jest to zwiększenie środków na ten cel o ponad 53.000 tys. zł w stosunku do roku 2008.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Zwiększenie środków na rok 2009 na wymienione przeze mnie zadania powoduje, że wydatki na ochronę zdrowia wzrastają średnio o 7,7% w stosunku do roku 2008. Jestem również zobowiązana zwrócić uwagę na to, że pozostałe zadania generalnie kształtują się na poziomie finansowania roku bieżącego, a w niektórych przypadkach niższym, z uwzględnieniem jedynie wzrostu w wydatkach na cele płacowe. W zakresie wydatków niższych dotyczy to w szczególności programów polityki zdrowotnej. Na to zadanie jest zaplanowane finansowanie w roku 2009 na poziomie 552.200 tys. zł, co stanowi 91,7% poziomu wydatków w roku 2008. W ujęciu bezwzględnym, środków na realizację programów polityki zdrowotnej w budżecie na rok 2009 jest mniej o 49.600 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Pragnę również zauważyć, że w ramach środków na programy polityki zdrowotnej w wysokości 552.200 tys. zł, aż 45% dotyczy jednego programu – Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych. Na jego realizację w roku 2009 zaplanowano środki w wysokości 250.000 tys. zł. Stanowi to równowartość środków przeznaczonych na ten cel w roku 2008, w tym 60.000 tys. zł dotyczy wydatków bieżących, natomiast 190.000 tys. zł wydatków majątkowych. Środki na ten program na 2009 r. są określone na poziomie zgodnym z ustawą z 1 lipca 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych”, która stanowi, że nakłady budżetu państwa na realizację działań przewidzianych w ramach programu nie nogą być niższe od kwoty 250.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Ujęte w projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 kwoty na programy polityki zdrowotnej zostały dostosowane do możliwości wynikających z otrzymanego limitu wydatków w części 46 – Zdrowie. Jednocześnie – na co pragnę zwrócić uwagę Komisji – podjęto działania mające na celu przekazanie części niektórych programów do finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Są to programy: Narodowy program profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego na lata 2006-2008 POLKARD w zadaniu leczenie trombolityczne TPA chorych z udarem mózgu – kwota 1700 tys. zł oraz Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2007-2009 – w budżecie na rok 2009 została zarezerwowana kwota ponad 42.000 tys. zł. Na procedury wysokospecjalistyczne zaplanowano na rok 2009 środki w wysokości 387.000 tys. zł, co stanowi 97,5% środków roku 2008.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W związku z planowanym na rok 2008 wprowadzeniem na listę świadczeń wysokospecjalistycznych nowych świadczeń, między innymi w zakresie przeszczepiania wysepek trzustkowych, komórek wątrobowych, a także przytarczyc, liczba wykonywanych już procedur została zmniejszona w stosunku do roku 2008, z wyjątkiem procedury radioterapii i brachyterapii, które zaplanowano na poziomie o około 20% wyższym w stosunku do roku 2008.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Jeżeli chodzi o możliwości finansowe Ministra Zdrowia, i żeby skrócić czas oczekiwania pacjentów na świadczenia wysokospecjalistyczne, podjęto również działania mające na celu przekazanie części świadczeń wysokospecjalistycznych do finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Trwają obecnie uzgodnienia dotyczące zakresu procedur medycznych, które przewiduje się do przejęcia przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Wstępnie określamy to na poziomie około 70.000 tys. zł. Przejęcie części świadczeń wysokospecjalistycznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia spowoduje korektę wstępnego planu wydatków Ministra Zdrowia poprze zwiększenie ilości i dostosowanie do potrzeb w zakresie dostępu do świadczeń transplantacyjnych, w tym również przeszczepów nerek i serca.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W ramach zadań finansowanych w dziale 851 – Ochrona zdrowia w części 46 – Zdrowie, największe środki przeznaczone zostały na działalność inspekcji sanitarnej, to jest stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Na ten cel w projekcie ustawy budżetowej znajdują się środki w wysokości 826.900 tys. zł, zapewniając wzrost o 2,5% w stosunku do roku 2008, przy czym na wydatki bieżące przeznaczona została największa część w kwocie 811.000 tys. zł, z czego wydatki płacowe kształtują się na poziomie 736 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W omawianym dziale ważnym zadaniem jest dofinansowanie inwestycji w szpitalach ogólnych i klinicznych. Aktualnie w wykazie inwestycji wieloletnich w ochronie zdrowia znajduje się 7 inwestycji dotyczących budowy, przebudowy lub rozbudowy szpitali klinicznych uczelni medycznych w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu i Warszawie. Dwie z powyższych inwestycji wieloletnich, czyli rozbudowa Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz budowa nowego pediatrycznego Szpitala Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w Warszawie, zostały włączone do wykazu inwestycji wieloletnich już w roku 2008. Szczegółowy opis tych inwestycji przedstawiony został w informacji Ministra Zdrowia, dlatego też – ze względu na ograniczony czas – nie będę ich dokładnie omawiać. Należy jednak dodać, że oprócz inwestycji wieloletnich, a więc takich, których wartość kosztorysowa przekracza kwotę 300.000 tys. zł, w dziale 851 – Ochrona zdrowia realizowanych będzie w 2009 r. 11 innych zadań budowlanych w szpitalach ogólnych i klinicznych na łączną kwotę około 83.000 tys. zł. Natomiast kwota około 10.000 tys. zł zaplanowana na realizację zakupu aparatury i sprzętu medycznego dla szpitali ogólnych i klinicznych oraz jednostek badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Ostatni, piąty, dział finansowany z budżetu Ministra Zdrowia, to wydatki na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego. W rozdziale 92116 – Biblioteki zawarte są wydatki na finansowanie Głównej Biblioteki Lekarskiej i jej terenowych oddziałów. Środki w wysokości 8500 tys. zł stanowią 0,2% wydatków w części 46 – Zdrowie. Wydatki zaplanowane na rok 2009 będą wyższe o 13,6% w stosunku do roku bieżącego.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Teraz bardzo krótko omówię działalność pozabudżetową, to znaczy zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Działalność w formie zakładów budżetowych prowadzi jedynie Profilaktyczny Dom Zdrowia w Juracie. Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia w Łodzi od dnia 31 lipca 2008 r. zostało przekształcone w jednostkę budżetową. Przychody i wydatki Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie kształtują się na poziomie 1300 tys. zł. Zakład ten nie jest dotowany z budżetu Ministra Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Jeśli chodzi o gospodarstwa pomocnicze, w roku 2009 będzie ich 9. Cztery z nich to Gospodarstwa Pomocnicze przy Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych w Bydgoszczy, Olsztynie, Rzeszowie i Białymstoku. Przychody i wydatki gospodarstw pomocniczych zostały zaplanowane na poziomie około 9400 tys. zł. One również nie otrzymują żadnych dotacji z budżetu Ministra Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Kolejnym zagadnieniem przewidzianym do rozpatrzenia w dzisiejszym porządku obrad są dotacje podmiotowe na rok 2009. Łączna kwota na dotacje w ochronie zdrowia wynosi 1.600.000 tys. zł. Dotacje przeznaczone są dla: szkół wyższych na działalność dydaktyczną – prawie 1.200.000 tys. zł – oraz materialną – około 90.000 tys. zł; samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w ramach programu wieloletniego „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” w wysokości 300.000 tys. zł; Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na poziomie ponad 78.000 tys. zł oraz Głównej Biblioteki Lekarskiej w wysokości 8500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. Dane dotyczące zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych zawarte są w załączniku nr 10 do projektu ustawy. Zgodnie z projektem ustawy na rok 2009, średnioroczny wskaźnik wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wynosi 3,9%. W części 46 – Zdrowie na wynagrodzenia zaplanowano kwotę 750.900 tys. zł, w tym 687.200 tys. zł dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, czyli większości. W ramach tych środków uwzględnione zostały w większości 2% podwyżki wynagrodzeń osobowych. Osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń to głównie pracownicy w dziale 851 – Ochrona zdrowia. Przeciętne wynagrodzenie w ochronie zdrowia w tej grupie wyniesie w 2009 r. 2846 zł. Należy podkreślić, że w porównaniu z gospodarką narodową, gdzie przeciętne wynagrodzenie brutto wynosi 3183 zł, a w sektorze przedsiębiorstw 3453 zł, jest to dość istotna różnica na niekorzyść pracowników ochrony zdrowia. Jest ono jednak wyższe, niż w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń nie planuje się etatów, natomiast są one zaplanowane dla korpusu służby cywilnej, osób zajmujących wysokie stanowiska państwowe niebędących kierowniczymi stanowiskami państwowymi oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Na rok przyszły, czyli 2009, w części 46 – Zdrowie są to 932 etaty z przeciętnym wynagrodzeniem 4353 zł. Wydatki na wynagrodzenia dla tej grupy zatrudnionych osób wynoszą 48.679 tys. zł, łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem, czyli tak zwaną trzynastką.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Przejdę teraz do omówienia kolejnego elementu budżetu, części 83 – rezerwy celowe.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W części budżetowej 83 – rezerwy celowe do dyspozycji Ministra Zdrowia przewidziano środki w wysokości 2.100.000 tys. zł. Są one ujęte w dwóch pozycjach. O tę kwotę zostaną powiększone wydatki wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W poz. 10 ujęte są środki w wysokości 1.800.000 tys. zł na realizację w roku 2009 zadań wynikających z ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, w tym na finansowanie zadań zespołów ratownictwa medycznego, czyli na leczenie przedszpitalne, kwota w wysokości 1.700.000 tys. zł oraz 69.000 tys. zł na działalność centrów powiadamiania ratunkowego.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Podział środków zaplanowanych na finansowanie zadań zespołów ratownictwa medycznego na województwa zostaje dokonany zgodnie z algorytmem określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie algorytmu podziału środków na finansowanie zadań zespołów ratownictwa medycznego pomiędzy poszczególne województwa.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W poz. 18, czyli w drugiej pozycji rezerwy budżetowej Ministra Zdrowia, są ujęte środki w wysokości 324.000 tys. zł na sfinansowanie zmian wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, w zakresie finansowania z budżetu państwa składek na ubezpieczenie zdrowotne. Środki w tej rezerwie zaplanowano na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw na sfinansowanie: skutków zmiany podstawy składki na ubezpieczenie zdrowotne na osoby bezrobotne nieposiadające prawa do zasiłku, na zwiększenie podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane przez osoby niepobierające zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego oraz na skutki zmian przepisu art. 66 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym od 1 stycznia 2009 r. z budżetu państwa będą finansowane dodatkowe składki na ubezpieczenie zdrowotne dla bezrobotnych bez prawa do zasiłku.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Ostatnim punktem do omówienia w zakresie części 46 – Zdrowie są programy wieloletnie.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 zostały ujęte 4 programy wieloletnie realizowane przez Ministra Zdrowia. Na ten cel zostały zaplanowane środki finansowe w ramach części 46 – Zdrowie w łącznej kwocie 696.400 tys. zł. Są to następujące programy: Program wieloletni na lata 2007-2011 „Polskie Sztuczne Serce”, Program wieloletni „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli”, Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2009 oraz Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Przybliżę teraz państwu pokrótce poszczególne programy wieloletnie. Program wieloletni na lata 2007-2011 „Polskie Sztuczne Serce” został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów w dniu 6 marca 2007 roku z okresem realizacji na lata 2007-2011. Program przewiduje opracowanie i wdrożenie do stosowania klinicznego „rodziny” polskich protez serca. Będzie finansowany zarówno ze środków Ministra Zdrowia, jak i ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Nakłady na rok 2009 na realizację tego Programu wynoszą 2500 tys. zł, w tym 2260 tys. zł na wydatki bieżące i 240 tys. zł na wydatki majątkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Program wieloletni „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2007 r. w związku z decyzją Trybunału Konstytucyjnego uznającą za niekonstytucyjny przepis pozwalający na ochronę przed egzekucją komorniczą części środków z zaliczki przekazywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia zakładom opieki zdrowotnej. Celem Programu jest zapobieżenie sytuacjom, w których bardzo zła kondycja finansowa zakładów opieki zdrowotnej może spowodować zagrożenie dla jakości udzielanych w nich świadczeń opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta. Program ten wspomoże również zakłady opieki zdrowotnej w trakcie trwających przekształceń w systemie ochrony zdrowia. Skierowany jest do publicznych zakładów opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, kto jest podmiotem tworzącym. Program wpłynie na obniżenie zadłużenia zakładów opieki zdrowotnej zwiększając im w tym zakresie płynność finansową i poprawę wskaźników rentowności. W pierwszym etapie realizacji, to jest w roku 2007, dotację z tego Programu otrzymało 11 zakładów opieki zdrowotnej na kwotę 150.000 tys. zł. W roku 2008 dotacja na ten cel została określona w wysokości 300.000 tys. zł, a skorzystają z tych środków łącznie 184 szpitale. W roku 2009 środki finansowe na realizację Programu zostały zaplanowane na poziomie 300.000 tys. zł. Zgodnie z uchwałą, Rada Ministrów, na wniosek Ministra Zdrowia, nie później niż do dnia 1 grudnia br., określi wykaz zakładów opieki zdrowotnej, które otrzymają pomoc finansową w ramach Programu.</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Celem programu Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2009 jest wyposażenie w 23 śmigłowce oraz 1 symulator do szkolenia pilotów wymienionego zakładu opieki zdrowotnej. Na realizację programu przeznaczono środki w łącznej kwocie 496.450 tys. zł, z tego w roku 2009 zaplanowano do wydatkowania 143.900 tys. zł. W dniu 27 czerwca 2008 r. została podpisana umowa na dostawę 23 śmigłowców i symulatora lotu pomiędzy Ministrem Zdrowia a konsorcjum Eurocopter. W 2008 r., w terminie ustalonym w umowie, została przekazana pierwsza transza środków w wysokości zarezerwowanej na rok 2008 w ustawie budżetowej w kwocie 58.900 tys. zł. W roku 2009 jest zaplanowana realizacja dostaw sześciu śmigłowców i symulatora lotu.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Czwarty program wieloletni „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” został już w części przeze mnie omówiony. Dodam tylko, że w ramach wydatków bieżących tego programu przewiduje się wysyłkę imiennych zaproszeń do udziału w programach populacyjnych, szkolenia pracowników jednostek uczestniczących oraz realizację badań przesiewowych w zakresie wczesnego wykrywania raka jelita grubego oraz wczesnego wykrywania nowotworów złośliwych w rodzinach wysokiego ryzyka. W ramach wydatków inwestycyjnych przewiduje się uzupełnienie oraz wymianę wyeksploatowanych urządzeń do radioterapii i diagnostyki nowotworów.</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Główne obszary realizacji programu to przede wszystkim zadania, mające na celu doposażenie szpitali w specjalistyczną aparaturę, profilaktyka i edukacja. Planowane nakłady na realizację działań z zakresu wczesnego wykrywania chorób nowotworowych muszą stanowić rocznie łącznie nie mniej niż 10% wydatków na ten program.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Chciałabym teraz pokrótce omówić część budżetową 85 – Budżety wojewodów. Ten materiał został opracowany na podstawie danych z Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Dochody w części 85 – Budżety wojewodów w dziale 851 – Ochrona zdrowia zostały zaplanowane na poziomie 3781 tys. zł, co stanowi 236,3% planowanych dochodów na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-2.44" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W 2009 r. głównymi źródłami dochodów w budżetach wojewodów będą wpływy z tytułu opłat uzyskiwanych przez inspekcję farmaceutyczną za udzielenie zezwoleń na prowadzenie aptek i punktów aptecznych oraz na wykonywane analizy leków recepturowych i aptecznych, sporządzanych w aptekach i pobieranych w trakcie kontroli, które nie spełniają wymagań jakościowych określonych w Farmakopei Polskiej. Najwyższe dochody – od 12 do 19% udziału w dochodach województw ogółem – planuje się w województwie pomorskim, mazowieckim, śląskim i wielkopolskim. Natomiast najniższe dochody są zaplanowane w województwie zachodniopomorskim.</u>
          <u xml:id="u-2.45" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W zakresie wydatków na rok 2009 została zaplanowana i przyjęta kwota około 612.000 tys. zł, w tym na wydatki bieżące przewiduje się kwotę na poziomie 611.000 tys. zł, a na wydatki majątkowe 700 tys. zł. Zaplanowane wydatki na ochronę zdrowia w budżetach wojewodów na rok 2009 są niższe o 12,2% w stosunku do ujętych na ten cel w ustawie budżetowej na rok 2008. Wynika to głównie z wyeliminowania z budżetu wojewodów środków na finansowanie staży i specjalizacji medycznych – jak już wspominałam, jest to finansowane odrębnie ze środków Funduszu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.46" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Udział wydatków na ochronę zdrowia w wydatkach w budżetach wojewodów ogółem wynosi 3,1% i jest niższy o około 0,7% w stosunku do roku 2008. Najwyższy wskaźnik udziału występuje w województwie zachodniopomorskim – około 4%, lubuskim – 3,9%, pomorskim – 3,6%. W województwach łódzkim, opolskim i śląskim wynosi on około 3,5%. Najniższy jest w województwie wielkopolskim.</u>
          <u xml:id="u-2.47" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">W zakresie wydatków majątkowych, w budżetach wojewodów na rok 2009 zaplanowano środki w wysokości 729 tys. zł, w tym na inspekcję farmaceutyczną 345 tys. zł, na ratownictwo medyczne 20 tys. zł i na zespoły metodyczne opieki zdrowotnej 374 tys. zł. Środki na wydatki majątkowe zaplanowało 12 województw. Najwyższe wydatki dotyczą województwa mazowieckiego – wydatki przewidziane są na poziomie 170 tys. zł, a najniższe w województwie zachodniopomorskim – na poziomie 8 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.48" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, to jest gminy, powiaty, samorządy województw, przewidziane w projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie działu ochrona zdrowia, wynoszą ogółem 536.900 tys. zł i są przeznaczone na: sfinansowanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, niemających uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i domach pomocy społecznej oraz bezrobotnych bez prawa do zasiłku, uczniów oraz słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-2.49" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Planowane na rok 2009 dotacje celowe ogółem są mniejsze w skali kraju o 78.000 tys. zł w stosunku do roku 2008 i wynikają ze zmniejszenia dotacji dla samorządów województw w związku ze zmianą źródła finansowania staży podyplomowych lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych. Kwota zaplanowana na ten cel z Funduszu Pracy kształtuje się na poziomie 146.600 tys. zł, natomiast nieznaczny wzrost dotacji o około 1,2% w stosunku do roku 2008 jest zaplanowany na poziomie gmin i powiatów.</u>
          <u xml:id="u-2.50" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Jeżeli chodzi o zatrudnienie i wynagrodzenie w państwowych jednostkach budżetowych, w zakresie zatrudnienia zaplanowano na rok 2009 limity zatrudnienia w wysokości 354 dla członków korpusu służby cywilnej i wynagrodzenia w wysokości 13.500 tys. zł, łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, czyli tak zwaną trzynastką.</u>
          <u xml:id="u-2.51" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń przewidziano środki na wynagrodzenia w wysokości 42.800 tys. zł. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne dla członków korpusu służby cywilnej będzie wynosić 3169 zł, a bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego kształtuje się na poziomie 2930 zł, ale będzie się różnić pomiędzy poszczególnymi województwami, ponieważ najwyższe wynagrodzenie jest w województwie pomorskim – jego poziom wynosi 3783 zł, a najniższe jest w województwie opolskim i kształtuje się na poziomie 2697 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.52" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Na zakończenie informacji o projekcie budżetu na rok 2009 dodam, że w części tekstowej projektu ustawy budżetowej art. 8 ust. 1 lit. b), Minister Finansów został upoważniony do udzielenia ze środków budżetu państwa wypłat z tytułu pożyczek udzielonych samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej oraz jednostkom badawczo-rozwojowym, na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, do kwoty 260.960 tys. zł, przy jednoczesnym założeniu, że suma dokonanych wypłat z tego tytułu w latach budżetowych 2005-2009 nie może przekroczyć łącznej kwoty 2.200.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.53" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Ponadto pragnę poinformować, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych do uzasadnienia do projektu ustawy budżetowej na rok 2009 dołączony został nowy rozdział omawiający wydatki budżetu państwa w układzie zadaniowym. Chciałbym nadmienić, że istotą budżetu zadaniowego jest to, że jego zakres jest szerszy od budżetu tradycyjnego. Ten zakres jest powiększony o część informującą o tym, jakim celom służą wydatki publiczne i jakie efekty są do planowane do uzyskania z nakładów ze środków publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.54" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Ministerstwo Zdrowia opracowało, zgodnie z wytycznymi zawartymi w nocie budżetowej, projekt budżetu na rok 2009 dla części 46 – Zdrowie, w zakresie wydatków w ujęciu zadaniowym. Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 maja 2008 r., wydatki dla części 46 – Zdrowie zostały przypisane dla następujących czterech funkcji. Funkcja nr 3 – działalność edukacyjna wychowawcza i opiekuńcza państwa. Funkcja nr 10 – wpieranie rozwoju polskiej nauki. Funkcja nr 20 – organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna. Funkcja nr 22 – koordynacja i wdrożenie polityk.</u>
          <u xml:id="u-2.55" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Do każdego zadania oraz podzadania zostały przypisane konkretne, mierzalne i określone w czasie nie więcej niż dwa cele, które zamierza się osiągnąć w wyniku jego realizacji, i nie więcej niż trzy mierniki dla każdego zadania, a jeden miernik dla podzadania.</u>
          <u xml:id="u-2.56" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Budżet zadaniowy opracowany został na kolejne trzy lata, czyli lata 2009, 2010 i 2011, zgodnie z rozporządzeniem, o którym wcześniej mówiłam. Zestawienie planowanych wydatków z budżetu państwa w układzie funkcji, zadań i podzadań, określenie ich mierników oraz podawanie ich docelowej wartości, opracowano na podstawie prognoz wskaźników makroekonomicznych, które były przedstawione przez Ministra Finansów na lata 2010-2011.</u>
          <u xml:id="u-2.57" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Dziękuję uprzejmie za wysłuchanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo za przedstawienie informacji o projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 w zakresie ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Dziękuję. Mam pytanie w sprawie inwestycji wieloletnich. Czy środki, które pani wymieniła, w kwocie około 37.000 tys. zł będą przeznaczone tylko na inwestycje kontynuowane? Czy w związku z tym wnioski o nowe środki, dofinansowanie nowych inwestycji, znalazły się poza budżetem na rok 2009? Byłoby to działanie krótkowzroczne, ponieważ są takie ośrodki, niezastąpione w regionach, które w sytuacji nieuzyskania dotacji na modernizację, choćby z tego powodu, że nie spełniają norm unijnych, muszą „zwijać” swoją działalność. Kończyłoby się to dramatycznie dla regionu, a także dla dydaktyki. Co mam na myśli? Przepraszam państwa, że może zbyt konkretne pytanie kieruję do państwa z ministerstwa. Czy w ramach tego budżetu zostały zarezerwowane środki na modernizację i rozbudowę Klinicznego Centrum Stomatologicznego w Lublinie, gdzie sytuacja jest naprawdę bardzo poważna? Jeżeli znalazło się to poza tym budżetem, to na co to Centrum może liczyć? Czy może liczyć na środki z innych źródeł? Jeśli tak, to z jakich? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselCzeslawHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytania do kilku tematów. Jedne kwestie smucą, drugie cieszą. Zacznę może od wiadomości pocieszających.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselCzeslawHoc">Pani minister powiedziała o procedurach wysokospecjalistycznych, że wchodzą nowe procedury, co jest budujące. Jeśli słyszę, że będzie przeszczepienie komórek przytarczyc, komórek wysp trzustkowych oraz komórek wątrobowych, to należy się tym cieszyć, bo jest to wymóg czasów – równamy do standardów światowych, nie tylko europejskich. Jednak nie widzę tego w tabeli. Tabela jest na str. 57, ale tam nie ma mowy o przeszczepie komórek przytarczyc. Czy mam rozumieć, że przeszczepienie wątroby to jest to samo, co przeszczepienie komórek wątrobowych i przeszczepienie trzustki i to samo, co przeszczepienie komórek wysp trzustkowych? Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselCzeslawHoc">Poza tym chciałbym wiedzieć, jaka statystyka była w roku 2008. Czy zwiększamy liczbę przeszczepów, idziemy z tym trendem, czy też jest status quo, czy wręcz ją minimalizujemy? Bardzo proszę o tę informację. Zresztą dobrze by było, gdyby była informacja porównawcza z rokiem 2008. I co z tymi komórkami przytarczyc, bo wiem ze swojej profesji, że jest to bardzo potrzebne. Bardzo dobrze, że pojawiają się takie procedury wysokospecjalistyczne, bo po operacji tarczycy występuje wiele powikłań w postaci całkowitego braku czynności przytarczyc, co jest niezwykle uciążliwe dla pacjentów. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselCzeslawHoc">Po drugie, na str. 31 jest mowa o lecznictwie psychiatrycznym. Jak widać, w stosunku do 2008 r. nakłady w wydatkach zwiększają się o 103,2%. Przypomnę, że przyjęliśmy Narodowy program ochrony zdrowia psychicznego, który w 2009 r. jest już aktywny. O ile sobie przypominam, w programie tym były środki wynikające z konkretnego zapotrzebowania na tworzenie nowych oddziałów, sal dziennego pobytu, zatrudnienie większej liczby pielęgniarek, lekarz itd. Jednak nie widzę odzwierciedlenia tego w projekcie budżetu na rok 2009. Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy Narodowy program ochrony zdrowia psychicznego istnieje, czy tylko przyjęliśmy go medialnie.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselCzeslawHoc">Na str. 21 jest mowa o inwestycjach wieloletnich finansowanych z budżetu państwa. W ostatniej kalumnie jest 7:6%. Czy to nie jest pomyłka? Czy nie chodzi o 8:7%, dlatego, że 7:6% to plan po zmianach w 2008 r. do liczby łóżek? Chyba nie o to chodziło, ale może się mylę. Bardzo proszę o ewentualne sprostowanie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselCzeslawHoc">Mam jeszcze dwa pytania z tego zakresu. W poz. 5 i 6 są wymienione Centrum Kliniczno-Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz Centrum Kliniczne Akademii Medycznej we Wrocławiu. Te inwestycje ciągną się od bardzo wielu lat – pierwsza od 1975 r. do 2009 r., a druga od 1989 r. do 2009 r. Mam nadzieję – myślę, że to byłoby roztropne i racjonalne – że to dofinansowanie w 2009 r. jest już końcowe. Byłoby dla mnie niezrozumiałe, gdybyśmy dali tylko część środków i znowu nie dokończyli tych inwestycji, bo potem znowu następują przeszacowania i wzrost kosztów. Byłoby to dla mnie dziwne, gdyby te inwestycje nie kończyły się w roku 2009, tylko z tego powodu, że nie doinwestowaliśmy tego w całości.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselCzeslawHoc">Na zakończenie jeszcze dwa pytania, które nieco zasmucają w kontekście przyjętej albo nieprzyjętej propozycji Prawa i Sprawiedliwości, żeby pewna część środków z Funduszu Pracy przeszła do Narodowego Funduszu Zdrowia. Widzę, że państwo – Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe – chętnie sięgnęli do środków Funduszu Pracy z przeznaczeniem – może i słusznie – na finansowanie kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych w kwocie 600.000 tys. zł. Przypomnę, że daliście również około 2.000.000 tys. zł na emerytury pomostowe i przedwczesne emerytury, czyli sięgnęliście po 2.500.000 tys. zł z Funduszu Pracy, aczkolwiek gdy my daliśmy taką propozycję w 2007 r. to mówiliście, wręcz krzyczeliście w ostrym tonie, że to jest poprawka niekonstytucyjna, bo jest to fundusz celowy i nie można ruszać tych pieniędzy. Tymczasem sięgnęliście bardzo ochoczo po 2.500.000 tys. zł z Funduszu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselCzeslawHoc">Kolejne pytanie, które smuci, dotyczy refundacji leków. Jest to pytanie do pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. O ile wiem, w stosunku do roku 2008 praktycznie zmniejszyliście nakłady na refundację leków o 0,6% – z ponad 7.000.000 tys. zł jest 600.000 tys. zł – czyli o 40.000 tys. zł, podczas gdy współczynnik płacenia w Polsce dla pacjentów jest najwyższy w Europie. Wiemy również, że niejednokrotnie dochodzi do takich sytuacji, że pacjenci odchodzą od okienek aptecznych nie mogąc wykupić leków, bo są tak drogie. Dlaczego w tak bardzo wrażliwej strefie, jaką jest refundacja leków nie tylko nie zwiększyliście, ale nawet nie utrzymaliście poziomu refundacji nakładów z roku 2008. Jest to bardzo przykre i nieroztropne działanie – jeszcze raz to powtarzam – bo jest to bardzo dokuczliwe i przykre w odbiorze społecznym, pacjenta. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszNaguszewski">Dziękuję, panie przewodniczący. Ja chciałem wyrazić tylko swoje zadowolenie, a to z tego powodu, że wreszcie została podpisana umowa na dostawę 23 śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, a także symulatora lotu. Jest to duży postęp, zwłaszcza że program rozpoczął się w 2005 r. Na ten rok przewidziano zakup sześciu śmigłowców i jednego symulatora lotu. Dobrze, że tak się dzieje, bo inwestycja dotycząca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego jest konieczna. Dobrze, że ten program wreszcie się finalizuje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze chętni do zadania pytań? Jeśli nie, pozwolę sobie na bardziej ogólną wypowiedź. Dysponuję również opinią Biura Analiz Sejmowych dotyczącą projektu budżetu w zakresie części 46 – Zdrowie oraz rezerw celowych na wydatki związane z ochroną zdrowia. Przedtem jednak muszę zdać pytania szczegółowe.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pierwsza sprawa. Jest to związane z pewnymi programami, które na nas czekają, są bowiem pewne zamierzenia ustawodawcze rządu. Głównym założeniem jest wprowadzenie przymusowego leczenia pedofilów. To jest program, który ma być finansowany z budżetu państwa – tak przynajmniej mówi się w tym projekcie ustawy. W związku z tym powstaje pytanie, gdzie zostaną zabezpieczone te środki? Pewnie musiałoby się to znaleźć w lecznictwie psychiatrycznym, które akurat w tej części budżetu obejmuje lecznictwo związane z przestępstwami i chorobami psychicznymi. Czy państwo w ogóle przewidują środki na ten cel, czy dopiero po uchwaleniu ustawy będą określone środki?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Druga sprawa, o której chciałem powiedzieć. Cieszy to, że budżet na ochronę zdrowia w części 46 – Zdrowie zwiększył się o 0,7%, ale są pewne minusy. Po pierwsze, jest sprawa programów polityki zdrowotnej. Rząd określił strategiczne zadania w tym zakresie – jest to dążenie do poprawy stanu zdrowia społeczeństwa. Akurat w tym rozdziale państwo planują w programach polityki zdrowotnej zmniejszenie nakładów z około 602.000 tys. zł w roku bieżącym do 552.000 tys. zł w roku przyszłym. Jak tłumaczyć to, że akurat tu nastąpił spadek – jak już powiedziałem – mimo że finansowe środki budżetowe generalnie rosną?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Po drugie, sprawa jest również związana z zadaniami – były kontrowersyjne zapowiedzi rozszerzenia świadczeń wysokospecjalistycznych. Tutaj również wcale nie obserwujemy wzrostu, jeżeli chodzi o budżet. Rozumiem – bo pani minister była łaskawa to powiedzieć – że część świadczeń wysokospecjalistycznych o wartości około 80.000 tys. zł będzie tym razem finansowana z budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia – tak się dzieje od wielu lat. Chciałbym bardziej szczegółowo dowiedzieć się, jakie zadania tym razem przejmie budżet Narodowego Funduszu Zdrowia, jeśli chodzi o świadczenia wysokospecjalistyczne.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Oczywiście w tym uzasadnieniu jest sprawa trudna, która wiąże się z uchwałą Rady Ministrów dotyczącą wzmożenie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli. Ta uchwała – jak państwo pamiętają – była podjęta rok temu, a środki przeznaczone na ten cel w kwocie 750.000 tys. zł, były podzielone na części po 150.000 tys. zł, 300.000 tys. zł i 300.000 tys. zł. Z uzasadnienia, pani minister, zbyt mało wynika, na co środki z tego programu będą przeznaczone w roku bieżącym i czy będą zmodyfikowane kryteria przyznawania tych środków. Wiemy, że w tym roku otrzymało wsparcie 165 szpitali – w zeszłym roku było ich mniej. Rozumiem, że jesteśmy w okresie przekształceń – bo tak wczoraj uchwalił Sejm – w związku z tym chciałbym wiedzieć, jak te środki będą kierowane i do jakiego szpitala, żeby wzmacniać bezpieczeństwo zdrowotne obywateli.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Wyjaśnienia wymaga również sprawa inwestycji wieloletnich. Jest to trzecia sprawa. Mam jeden przykład, być może drażliwy, ale trzeba o nim powiedzieć. Jest to budowa szpitala pediatrycznego dla potrzeb Uniwersytetu Medycznego w Warszawie. Na jakim etapie jest ta inwestycja? Państwo przewidują w tym roku 6000 tys. zł na ten cel. Czy ministerstwo w ogóle uczestniczy w zatwierdzaniu chociażby planów, projektów i kosztorysów planu funkcjonalnego, zbiorczego zestawienia kosztów itd.? Na jakim etapie jest projektowanie i czy etap projektowania jest zamknięty z jasnym określeniem, ile ta inwestycja będzie kosztować i jak będzie realizowana?</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Po raz kolejny w tym budżecie powtarza się zastrzeżenie dotyczące dwóch jednostek – Domu Lekarza Seniora i Domu Pracownika Służby Zdrowia. Obie mają długoletnią historię. Nie pamiętam, żeby od siedmiu, ośmiu lat – od kiedy zasiadam w Wysokiej Izbie – były inne rekomendacje Biura Analiz Sejmowych i Ministra Finansów, a także starania Ministra Zdrowia, żeby się pozbyć tych dwóch pięknych i bardzo szacownych instytucji i przekazać je innym właścicielom. Czy państwo planują spróbować po raz kolejny zmierzyć się z tym problemem, żeby te jednostki nie były bezpośrednio w gestii Ministra Zdrowia?</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Ostatnie moje pytanie dotyczy spraw związanych z dydaktyką i studentami. W mediach pojawiają się ostatnio zapowiedzi, że pomoc finansowa dla studentów w tym roku będzie niższa. Natomiast pani minister powiedziała, że zwiększy się liczba miejsc dydaktycznych z 46 tys. do 50 tys. – chyba się nie mylę? – na różnych kierunkach medycznych. Jak w związku z tym ta kwota 88.000 tys. zł będzie rozdysponowana – pani minister chyba popełniła błąd, bo powiedziała 0,8 mld zł, a tu jest 88 mln zł na pomoc dla studentów – i czy rzeczywiście te świadczenia dla wybitnych studentów z jednej strony, a z drugiej strony dla studentów w ciężkiej sytuacji materialnej, ulegną zmianie? Czy, po pierwsze, będą na tym samym poziomie, co w roku bieżącym? Czy będą wyższe, czy też – co sygnalizuje wiele uczelni – będą niższe?</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Muszę się jeszcze upomnieć o sprawy dotyczące Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Chodzi o Kliniczne Centrum Stomatologiczne. To jest miejsce dydaktyki. To nie jest miejsce komercyjnego świadczenia usług. Zdaję sobie sprawę z tego, że tamtejsze warunki techniczno-sanitarne są bardzo słabe. W związku z tym pytam, czy państwo planują w tym roku – a jeżeli tak, to z jakich źródeł – sfinansować te potrzeby. I czy mają państwo odpowiednie wnioski skierowane przez rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytanie, czy może pani minister spróbuje odpowiedzieć na dotychczas zadane pytania? Proszę bardzo, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Dziękuję, panie przewodniczący. Ponieważ część zadanych pytań w pewien sposób się łączy, postaram się ustosunkować do nich zbiorczo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Było pytanie, czy planujemy dodatkowe inwestycje wieloletnie. Na inwestycje wieloletnie na rok 2009 jest więcej środków o ponad 40%. Wszystkie inwestycje, które będą realizowane w roku 2009, są kontynuowane. Należy zauważyć, że są dwie inwestycje, które weszły w roku 2008. Jedną z nich – pan przewodniczący o to pytał – jest inwestycja w Warszawie. Druga, to inwestycja w Białymstoku, która dotyczy przebudowy i rozbudowy Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego. Na rok 2009 nie ma innych na tyle dobrze przygotowanych inwestycji, które by mogły znaleźć się w budżecie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przepraszam, na chwilę przerwę, ponieważ chciałbym, żeby najpierw pani powiedziała, czy modernizacja Klinicznego Centrum Stomatologii podpada pod program inwestycji wieloletnich, czy może być finansowana z innych źródeł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Panie przewodniczący, ponieważ jest to konkretna sprawa, jeśli pan pozwoli, odpowiedzi udzieli pan dyrektor Bójko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę uprzejmie, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuFinansowiInwestycjiMZJerzyBojko">Szanowni państwo posłowie. Do Ministerstwa Zdrowia został w tym roku złożony wniosek w sprawie rozbudowy i modernizacji Klinicznego Centrum Stomatologii w Lublinie na kwotę 31.187 tys. zł. Wniosek ten, po komisyjnej ocenie międzydepartamentowej, odesłano tytułem uzupełnienia, z uwagi na niepełne informacje – niespełniał on warunków określonych w paragrafach 5 i 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 3 lipca. W związku z tym minister nie mógł przyjąć dofinansowania. Wniosek, po odesłaniu, został zwrócony, i jak wynika z informacji, na tę chwilę brak jeszcze oceny efektywności inwestycji, uszczegółowienia harmonogramu finansowania oraz planu zagospodarowania i wykorzystania obiektu, czyli warunków, które są określone w rozporządzeniu. W związku z tym nie można go przyjąć nawet do planów oczekujących. Taka jest sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuFinansowiInwestycjiMZJerzyBojko">Jeżeli chodzi o szpital pediatryczny w Warszawie – powiem od razu, jeśli pani minister pozwoli – szpital ten i szpital w Białymstoku są na etapie zatwierdzania koncepcji programu medycznego. W związku z tym są kwoty tylko 2000 tys. zł, a nie większe. Szpital w Białymstoku jest na etapie dalszym – mówię o realizacji w tym roku, bo pan poseł pytał o ten rok.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuFinansowiInwestycjiMZJerzyBojko">Jeżeli chodzi o program medyczny szpitala w Białymstoku, już go dwukrotnie wymienialiśmy – czyli ministerstwo i inwestor, czyli uczelnia – i dosyłamy kolejny wariant tego programu.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuFinansowiInwestycjiMZJerzyBojko">Jeżeli chodzi o program medyczny szpitala w Warszawie, został złożony i odesłany do uzupełnienia, po przeanalizowaniu. Wczoraj rozmawiałem z panią kanclerz uczelni, która stwierdziła, że już ma przygotowaną specyfikację na koncepcję na konkurs do wydatkowania w tym roku przewidywanych 2000 tys. zł, a także zamknięty program medyczny i przewiduje w przyszłym tygodniu uzgodnienia z urzędem marszałkowskim. Zatem nie widać zagrożenia. Być może w przypadku inwestycji w Warszawie wystąpi konieczność wydłużenia w trybie niewygasających wydatkowania środków z uwagi na postępowanie. Jeśli chodzi o Białystok, nie ma takiego zagrożenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem. Pani minister, zwrócę się o wyjaśnienia na piśmie, bo są to sprawy szczegółowe. Mamy ogromny problem z inwestycjami. Zarówno pan dyrektor, jak i pani dyrektor Jazgarska, doskonale wiedzą, jak długo w Polsce potrafią ciągnąć się inwestycje wieloletnie. Wynika to z wielu różnych nieprawidłowości albo po prostu czas to weryfikuje.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę panią minister, o dalsze odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Dziękuję. Rozumiem, że w odniesieniu do inwestycji warszawskiej pan przewodniczący prosi jeszcze o pisemną informację.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Odnosząc się do pytania pani poseł, chciałabym wskazać, że informacja dotycząca informacji wieloletnich jest też na str. 21. Był sygnał ze strony pana posła Hoca w tym zakresie. Przepraszam, faktycznie w tej tabelce jest błąd. Ta procentowa wartość porównawcza ma się odnosić do ósemki i siódemki. Uprzejmie przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Jeżeli chodzi o pytania w zakresie przeszczepów i programów polityki zdrowotnej, zadane przez pana przewodniczącego i pana posła Hoca, powiem, że w tym materiale, który został Komisji przedstawiony, na str. 43 są wymienione wszystkie programy polityki zdrowotnej. Pan poseł pytał o psychiatryczną opiekę zdrowotną. Jest program nr 7 na rok 2009, a dodatkowo są przeznaczone na ten cel jeszcze 3000 tys. zł. Myślę więc, że w tym zakresie jest realizacja i kontynuacja tych zadań przez ministra.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Jeśli chodzi o przeszczepy i procedury wysokospecjalistyczne, od str. 61 jest bardzo dokładnie wskazana dynamika ilościowo-wartościowa w stosunku do roku 2008 i planu na rok 2009. Również w tej tabeli na ostatniej pozycji znajdują się nowe świadczenia. My nie wyspecyfikowaliśmy, jakie to będą poszczególne procedury – wymieniamy w informacji, że są planowane. Dlatego być może imiennie te przytarczyce się tu nie znalazły, ale są na to przeznaczone i zabezpieczone środki w budżecie Ministra Zdrowia, żeby w roku 2009 rozpocząć finansowanie nowych procedur wysokospecjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Żeby uzupełnić jeszcze informację dotyczącą procedur wysokospecjalistycznych i programów polityki zdrowotnej odnośnie do tego, co by ewentualnie miało być finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, powiem, że nie znalazło się to w tym materiale, dlatego że jest to pewnym etapie uzgodnień. Jak pan przewodniczący wie – i państwo – istotne jest, aby wszelkie sprawy formalnoprawne w tym zakresie były dopracowane, aby można było bezpiecznie finansować to z Narodowego Funduszu Zdrowia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przepraszam, panią minister. Zwracam się do kolegów posłów, aby umożliwić pani minister sprawne zakończenie tego punktu, a jeżeli jest to konieczne, zawsze można porozmawiać w kuluarach.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę uprzejmie, panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Planujemy rozważenie możliwości finansowania przeszczepienia rogówki – jest to jeszcze do dyskusji – ale immunoablacja w leczeniu aplazji szpiku, radioterapia z zastosowaniem specjalnej techniki naświetlania, brachyterapia ze stereotaksją mózgową, operacje wad wrodzonych serca u niemowląt i diagnostyczne cewnikowanie serca.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Cały plan przejęcia finansowania tych procedur przez Narodowy Fundusz Zdrowia – tak naprawdę być może od II kwartału 2009 r. – pozwoliłby na uwolnienie ponad 100.000 tys. zł w budżecie Ministra Zdrowia. Te środki zabezpieczyłyby nowe procedury wysokospecjalistyczne, a także dały możliwość zwiększenia liczby wykonywanych procedur wysokospecjalistycznych w zakresie przeszczepu szpiku czy innych przeszczepów. Umożliwiłyby również uzupełnienie środków niezbędnych na programy polityki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">W projekcie budżetu na rok 2009, w stosunku do roku 2008, na te dwa zadania mamy mniej o około 52.000 tys. zł. A gdyby doszło do uwolnienia tych ponad 100.000 tys. zł, mielibyśmy do dyspozycji dodatkowe 50.000 tys. zł, które możemy rozdysponować na te procedury wysokospecjalistyczne i programy polityki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Było jeszcze pytanie pana posła Hoca odnośnie do inwestycji wieloletnich, których zakończenie jest zaplanowane w roku 2009. Według projektu ustawy, na rok 2009 są planowane do zakończenia dwie inwestycje – w Łodzi i Wrocławiu. Jeżeli chodzi o Łódź, nie mamy sygnałów, że istnieje zagrożenie zakończenia tej inwestycji. Być może – ponieważ wydatkowanie środków jest dość wysokie, bo na rok 2009 jest zaplanowane w budżecie ponad 100.000 tys. zł – gdyby były jakieś przesunięcia. To by się tylko z tym wiązało. Natomiast nie mamy informacji, żeby ta inwestycja była zagrożona.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Odmienna sytuacja jest w przypadku inwestycji również planowanej do zakończenia w roku 2009, czyli Centrum Klinicznego Akademii Medycznej we Wrocławiu. Sytuacja ta jest trudniejsza – istnieje problem, żeby uzyskać efekt rzeczowy tej inwestycji, z uwagi na zmianę charakteru i zakresu rzeczowego inwestycji oraz niezbilansowanie się tego z wydatkami zaplanowanymi na rok 2009.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Za chwilę odniosę się do stanowiska Biura Analiz Sejmowych, które pan przewodniczący wskazał, ponieważ ono częściowo wiąże się z zadanymi pytaniami. Powiem jednak, że dość dużym sukcesem jest to – tak myślę – że udało się nam uruchomić wymianę śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, tym bardziej, że poza tym programem wieloletnim LPR uczestniczy w programie operacyjnym i ma projekt indywidualny odnośnie do baz, których remont i budowę będzie rozpoczynać w 2009 r. Myślę, że to nam się dobrze układa. Mamy nadzieję, że nie będzie zagrożenia odnośnie do kontynuacji tych projektów, a także programu wieloletniego.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Przechodząc do uwag Biura Analiz Sejmowych powiem, że w zakresie programów polityki zdrowotnej i procedur wysokospecjalistycznych te wyjaśnienia po części już by mogły być przez Komisję przyjęte. Jeżeli trzeba, to jeszcze do nich wrócę. Natomiast, jeśli chodzi o program wieloletni „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli”, wspomniałam wcześniej, że on został ustanowiony 6 lutego 2007 r. Mówiłam też, ile jednostek objął w roku 2007 i w roku 2008, a także wspomniałam o tym, że do 1 grudnia Rada Ministrów uchwali listę tych placówek, które będą objęte tym programem w dalszym etapie, czyli w roku 2009.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Pan przewodniczący raczył wspomnieć o pewnej uwadze Biura Analiz Sejmowych, powtarzanej corocznie, odnośnie do wydatków na Dom Lekarza Seniora i Dom Pracownika Służby Zdrowia. Myślę, że jest to temat drażliwy i bardzo delikatny. Nie wiem, czy są tutaj przedstawiciele Naczelnej Izby Lekarskiej, bo myślę, że ten wątek sprawy związanej z ewentualną zmiany koncepcji finansowania Domu Lekarza Seniora należałoby przedyskutować z Naczelną Izbą Lekarską, a ewentualną zmianę koncepcji finansowania Domu Pracownika Służby Zdrowia z określonymi organizacjami związkowymi. Mogę tylko tyle powiedzieć, panie przewodniczący, że bardzo chętnie powrócimy do rozmów, aby zmienić tę koncepcję i ten stan rzeczy. Z tego, co wiemy, poza dotkliwością społeczną i pewnym aspektem, który trudno zmierzyć, są też aspekty formalnoprawne. Żeby ten cel osiągnąć, z punktu widzenia formalnoprawnego nie można tego zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Był jeszcze poruszony temat dotyczący Narodowego Funduszu Zdrowia. Czy jest przedstawiciel Narodowego Funduszu Zdrowia? Jest pani główna księgowa. Jeżeli więc pan przewodniczący sobie zażyczy, to...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem, że można to wyjaśnić, ale nie dotyczy to bezpośrednio budżetu. Omawialiśmy już plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia i z tego, co wiem, zaakceptowaliśmy plan na rok 2009. Sądzę, że pan poseł Hoc byłby usatysfakcjonowany, gdyby przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia odnieśli się do jego wypowiedzi na piśmie. To nie jest stricte związane z budżetem, bo budżet państwa i zadania, które realizuje Minister Zdrowia, są osobno opisane i w bardzo wąskim zakresie nakładają się na siebie. Zgadzam się z tym, że programy zdrowotne i procedury wysokospecjalistyczne w pewien sposób są regulowane umowami, ale źródło finansowania bardzo często znajduje się po stronie budżetu państwa. Natomiast realizuje je Narodowy Fundusz Zdrowia na podstawie umowy cywilnoprawnej. Takie umowy były zawierane.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Była jeszcze poruszona sprawa studentów i stypendiów. Jest ona bardzo ważna, skoro ma się powiększyć liczba studentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Panie przewodniczący, może jeszcze odniosę się do sprawy związanej z leczeniem pedofilów – pan przewodniczący prosił, żeby wskazać, gdzie są środki na ten cel. Nadmienię tylko, że ustawa jest na etapie procedowania, w związku z tym pan przewodniczący dobrze wie, że jeżeli ustawa będzie uchwalona i jej skutki będą określone w ustawie, dokonane zostaną przesunięcia z poszczególnych rezerw z innych oszczędności.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Natomiast, jeżeli chodzi o finansowanie z Funduszu Pracy środków przeznaczonych dla rezydentów, powiem, że ten cel jest zbieżny z tym, na co są przekazywane środki Funduszu Pracy. Zresztą jest w tym zakresie realizowana odpowiednia nowelizacja. Dotyczy to przede wszystkim kształcenia i aktywizowania młodych ludzi do podjęcia pracy. W związku z tym jest to zbieżne z ideą, jaka przyświeca Funduszowi Pracy.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Natomiast, jeżeli chodzi o pomoc materialna dla studentów, w projekcie budżetu na rok 2009 jest więcej środków o około 1%. Jest ich więcej, panie przewodniczący. Jednak Minister Zdrowia dopiero na podstawie sprawozdań określi, czy tych studentów jest więcej i którzy z nich tej pomocy materialnej potrzebują. Na pewno finansowanie w tym zakresie będzie nie mniejsze niż na poziomie tegorocznym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję. Rozumiem, że nie niższe.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselBozenaSlawiak">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Chciałabym bardzo serdecznie podziękować ministerstwu za to, że jeśli chodzi o inspekcję sanitarną, na nowy rok zaplanowany jest znaczny wzrost wynagrodzeń – może nie taki, jakiego się spodziewaliśmy, ale jest, a wynagrodzenia w sanepidach do tej pory były chyba najmniejsze jeśli chodzi o „budżetówkę”. Wynagrodzenia były bardzo niskie. W związku z tym zachodziły niepokojące fakty – odchodziła kadra z sanepidów. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselBozenaSlawiak">Po drugie, martwi mnie fakt, że w tej grupie wydatków, wydatki pozapłacowe i majątkowe ulegają obniżeniu w porównaniu z poziomem roku ubiegłego. Co jest tego przyczyną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Na wstępie, przy omawianiu projektu budżetu, mówiłam o pewnych relatywnie przyjętych zasadach. Staraliśmy się, aby wszystkie części budżetowe w Ministerstwie Zdrowia były finansowane minimum na poziomie roku 2008. Wskazywałam też, że jeżeli chodzi o wynagrodzenia, to w roku 2009 ujmuje się w nich również środki przekazywane na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, czyli te wydatki, które wcześniej były kwalifikowane jako pozapłacowe. Z tego wynika pewne zmniejszenie. Natomiast jest pewien element zmniejszający, tak naprawdę kosztem tego, żeby na te płace było odpowiednie finansowanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos, jeśli chodzi o projekt budżetu w zakresie części poświęconej ochronie zdrowia? Jeśli tak, proszę bardzo. Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Chciałbym dokonać konkluzji. Wysłuchaliśmy informacji przedstawionej przez panią minister i przeprowadziliśmy dyskusję, korą podsumujemy jutro przyjmując ewentualne poprawki sformułowane przez państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przypominam, że poprawka musi mieć charakter sformalizowany i być sformułowana na druku firmowym. Bardzo proszę, żeby przestrzegać wskazywania źródeł z zachowaniem parametrów budżetowych, czyli części, działu i rozdziału, a także przeznaczenia. Prosimy jak najdokładniej to opisać.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Jeszcze raz przypomnę, żeby te wnioski składali państwo w sekretariacie Komisji Zdrowia, pokój 249 w budynku „K” do godziny 18.00. Jutro o godzinie 12.00, po posegregowaniu wniosków, będziemy decydować, co rekomendować przedstawicielowi naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Od razu zapytam, czy pan poseł Orzechowski zgadza się reprezentować Komisję Zdrowia na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych? Taka jest propozycja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselAndrzejOrzechowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Sądzę, że pół godziny, godzinę przed rozpoczęciem jutrzejszego posiedzenia Komisji usiedlibyśmy w sekretariacie Komisji i przedyskutowali, jeżeli będą poprawki, jak nad nimi głosować. Dobrze? Zgoda.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>