text_structure.xml
40.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przypominam, że przedmiotem dzisiejszych obrad Komisji jest rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia. Jak państwo pamiętacie, w kwietniu br. na posiedzeniu plenarnym odbyło się pierwsze czytanie całego pakietu ustaw. Ten pakiet składał się wówczas z siedmiu odrębnych projektów. Jeden z projektów z powodu wad legislacyjnych znajduje się w sejfie pana marszałka Bronisława Komorowskiego, pięć projektów zostało przepracowanych. Do rozpatrzenia pozostał ostatni projekt z tego pakietu, dotyczący przepisów wprowadzających ustawy z zakresu ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Podstawowym drukiem, nad którym będziemy pracować, jest druk omówiony w czasie plenarnego posiedzenia Sejmu – druk nr 294. Do tego druku panie i panowie posłowie otrzymali plik zatytułowany „Poprawki do projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia”. Jak rozumiem, projekt miał charakter poselski, w związku z tym te poprawki będą systematycznie wprowadzane w czasie prac nad poszczególnymi artykułami i ustępami ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Chciałbym zwrócić się do przedstawicieli wnioskodawców, żeby potwierdzili, iż te poprawki są poprawkami poselskimi, ponieważ nikt nie podpisał się pod drukiem. Poprawki będą przeanalizowane i będą mogły być wprowadzone do podstawowego druku.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Oddaję głos pani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Panie przewodniczący, pani minister, panie ministrze, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Najpierw odpowiem na pytanie, które zadał pan przewodniczący. Te poprawki nie są podpisane, ponieważ one nie są zgłoszone jako pakiet poprawek. Przekazaliśmy te poprawki jako pakiet w całości tylko po to, abyście państwo mogli zapoznać się z nimi, gdyż zmieniają one poprzedni projekt ustawy wprowadzającej. Wynika to przede wszystkim z faktu, że pięć ustaw, nad którymi pracowaliśmy, również zostało zmienionych pod wpływem projektów i poprawek poselskich.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselBeataMaleckaLibera">W związku z tym ustawa wprowadzająca musi odnieść się do poprzednich projektów ustaw, a także zawiera dodatkowo zaproponowane przez nas rozwiązania dotyczące finansowania zakładów opieki zdrowotnej. Wynika to z faktu, że ustawa o zakładach opieki zdrowotnej została przyjęta w projekcie jako przekształcenie obligatoryjne szpitali w spółki prawa handlowego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Dlatego pakiet nie ma podpisu. Poprawki będą zgłaszane przez posłów, podobnie jak wówczas, gdy rozpatrywaliśmy poprzedni pakiet ustaw. Rozmawialiśmy na ten temat z legislatorami. Zgodnie z poprzednio przyjętą procedurą, w trakcie zgłaszania poprawek będą one przez posłów podpisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiem, że jest to tekst roboczy i w miarę prowadzenia prac, każda poprawka będzie sygnowana podpisem posła lub grupy posłów i będzie rozpatrywana oraz ewentualnie wprowadzana do projektu podstawowego zgodnie z wolą Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Mam jeszcze jedno pytanie, wynikające z art. 118 Konstytucji RP, dotyczącego poprawności prac legislacyjnych. Rozumiem, że w dniu dzisiejszym mamy tekst roboczy, w związku z tym nie sądzę, żeby to dziś musiało być omawiane, ale do każdego aktu prawnego, który ma być zmieniony, jeśli skutki wprowadzanych zmian mają istotne znaczenie, powinna być dołączona ocena skutków regulacji, w szczególności skutków finansowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy takie szacunki moglibyście państwo dostarczyć do momentu wznowienia prac Komisji nad projektem? Przeglądałem poprawki, które państwo zgłaszacie i muszę stwierdzić, że zwłaszcza w art. 1a-1y proponowane są zmiany niosące ze sobą poważne skutki finansowe. Czy do środy w przyszłym tygodniu mogą przedstawić państwo wyliczenie skutków finansowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Chciałabym zapytać, z czego to wynika, bo takiego obowiązku nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Panie mecenasie, proszę wypowiedzieć się w kwestii skutków regulacji, zwłaszcza w wymiarze finansowym, jeśli mają wpływ na budżet państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Jeśli chodzi o art. 118 ust. 3 Konstytucji RP, który brzmi: „Wnioskodawcy, przedkładając Sejmowi projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe i ich wykonanie”, w naszym przekonaniu ten przepis odnosi się do projektu ustawy, natomiast nie dotyczy poprawek. W związku z tym ten wymóg nie ma zastosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Balicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekBalicki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselMarekBalicki">Mam pytanie do pana ministra bądź do pani minister, reprezentujących rząd. Mianowicie na stronach internetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów po wtorkowym posiedzeniu Rady Ministrów została zamieszczona informacja na temat stanowiska wobec poselskiego projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia (druk nr 294).</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselMarekBalicki">W drugim zdaniu tego stanowiska czytamy, że rząd uznaje za celowe zaproponowane przez posłów rozwiązania związane z restrukturyzacją finansową i organizacyjną. Posłowie zaproponowali podzielenie zakładów na trzy kategorie: a, b lub c, w zależności od wskaźników rentowności. Oznacza to, że rząd we wtorek odniósł się do jakiegoś dokumentu, który zawierał poprawki, które dziś zostały nam przedstawione jako materiał roboczy i jeszcze formalnie nie zostały przez nikogo zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselMarekBalicki">Dobrze, że posłowie otrzymali te poprawki w dniu dzisiejszym, bo będzie można w najbliższych dniach zapoznać się z nimi. Mam jednak zasadnicze pytanie – do jakiego dokumentu i w jakim trybie Rada Ministrów ustosunkowała się na wtorkowym posiedzeniu?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselMarekBalicki">Gdyby miał zastosowanie art. 36 regulaminu Sejmu, to w ust. 4 jest napisane, że do czasu zakończenia drugiego czytania wnioskodawca może wnosić poprawki do zgłoszonego przez siebie projektu, ale wówczas stosuje się odpowiednio przepisy art. 34 ust. 2 i 3, który mówi, że do projektu dołącza się uzasadnienie, które powinno zawierać m.in. skutki finansowe, gospodarcze, społeczne i prawne. Regulamin Sejmu precyzuje, w jaki sposób poprawki powinny być zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselMarekBalicki">Rozumiem ze stanowiska Rady Ministrów, że mogło się ono odnosić jedynie do poprawek zgłoszonych w trybie art. 36 ust. 4, czyli poprawki powinny zawierać uzasadnienie, o którym mówił pan przewodniczący Piecha. Jeśli tak nie było, a nie mogło tak być, ponieważ nie otrzymaliśmy tych poprawek, a w pierwszej kolejności to posłowie by je otrzymali, to pytam, do jakiego dokumentu rząd się odnosił.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PoselMarekBalicki">Jednocześnie zwracam się o przekazanie do wiadomości całej korespondencji związanej z rozpatrywaniem tego punktu na posiedzeniu Rady Ministrów. W jaki sposób wszystkie te dokumenty uzyskały status formalny?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pan poseł Dorn, a następnie pan prezes Radziwiłł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselLudwikDorn">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselLudwikDorn">Pytania i wątpliwości pana posła Balickiego są jak najbardziej zasadne, ale trzeba przyjąć następującą poprawkę. Otóż przed Komisją w toku prac nad wszystkimi ustawami jest odgrywana bulwarowa komedia czy komedia de l’arte, plebejska w swej genezie. Powszechnie to wiadomo, a nawet poseł Platformy Obywatelskiej – pani poseł Mucha dziś to przyznała publicznie, że poprawki są autorstwa rządu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselLudwikDorn">Rozumiem, że szalenie obstrukcyjne, destrukcyjne, obrzydliwe i nieparlamentarne żądanie posła Balickiego, by obejrzeć dokumenty, do czego rząd się odnosił, wprawi rząd w zakłopotanie. Rząd albo coś wymyśli, albo w ogóle nie będzie się przejmował. Jest natomiast sprawa poważniejsza. Oczywiście autorem poprawek jest rząd. Pani poseł Małecka-Libera została obsadzona w roli komediowej i chyba to polubiła, ale sprawa jest poważna. Chodzi o miliardy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselLudwikDorn">Pytam przedstawicieli rządu, czy rząd ma oszacowane skutki finansowe zgłoszonych poprawek, zwłaszcza tych do art. 1a-1y. Mogło zdarzyć się nieszczęście, bo alfabetu mogłoby zabraknąć. Chyba, żeby używać znaków diakrytycznych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselLudwikDorn">Nie wyobrażam sobie odpowiedzialnej pracy nad tymi poprawkami bez wiedzy o skutkach finansowych i bez informacji o skutkach finansowych. Pani poseł Małecka-Libera, zgodnie z odgrywaną rolą, może powiedzieć: „A gdzie to jest napisane, że ja mam przedstawić takie szacunki?”. Zwracam uwagę, że będziemy decydować o miliardach złotych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PoselLudwikDorn">Zwracam się do rządu – czy rząd dokonał oszacowania skutków finansowych poprawek „poselskich” i czy prezentując je na posiedzeniu Komisji w toku prac, gotów jest wziąć za to oszacowanie odpowiedzialność?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrezesNaczelnejIzbyLekarskiejKonstantyRadziwill">Muszę powiedzieć z przykrością, że czuję się trochę jak „na tureckim kazaniu”, ponieważ w przeciwieństwie do państwa posłów nie otrzymałem nawet przed chwilą nieformalnego pakietu, który ma zasadniczo zmienić projekt. Zorientowałem się, że również inni goście zaproszeni przez państwa nie dysponują tekstem poprawek.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrezesNaczelnejIzbyLekarskiejKonstantyRadziwill">Chciałbym nie tyle protestować, co prosić o to, żeby państwo przekazali nam dokumenty, o których – jak rozumiem – zamierzają państwo w naszym towarzystwie rozmawiać. Przepraszam bardzo za tę formę, ale Naczelna Rada Lekarska jest na etapie niedatowanego stanowiska rządu do poselskiego projektu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i poselskiego projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia, który pojawił się na początku lata.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrezesNaczelnejIzbyLekarskiejKonstantyRadziwill">Prosiłbym, żebyśmy mogli teraz otrzymać projekt poprawek, które – jak rozumiem – w sposób zasadniczy zmieniają projekt ustawy. Byłbym bardzo zobowiązany.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Prezydium zebrało się w dniu wczorajszym i próbowało ustalić, jak pracować nad tym projektem. Przypomnę, że pakiet poprawek został przekazany dwie godziny temu. Poligrafia ma ograniczoną wydolność. Wszyscy posłowie otrzymali pakiet poprawek. Mogę zadeklarować, że teraz otrzymają tekst przedstawiciele korporacji zawodowych i reprezentacyjne związki zawodowe, a pozostali zainteresowani będą otrzymywać je sukcesywnie, gdy tylko poligrafia nadąży z drukowaniem. Przepraszam za tę reglamentację, ale tak bywa.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Zadecydowaliśmy, że dziś omówimy pewne sekwencje poprawek, dowiemy się, czego one dotyczą, jaki będą miały wpływ na ostateczny tekst sprawozdania Komisji w sprawie projektu ustawy. Otrzymają państwo materiały. Rozumiem, że wszystkie poprawki trzeba wprowadzić do projektu podstawowego.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Nie do końca zgadzam się ze stanowiskiem przedstawionym przez pana mecenasa. Kancelaria Sejmu wymaga od posłów przedstawiania skutków finansowych. Rozumiem, że do wiadomości publicznej została podana suma 2,7 mld zł. Nie wiadomo jednak, czy zawiera ona zarówno koszty z tytułu umorzenia należności publicznoprawnych, jak i dotacje oraz pożyczki, które będą udzielane przekształcającym się zakładom opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Oczywiście, że możliwe są tylko szacunki, ale ustawodawca wymagałby od nas, żebyśmy wiedzieli, jak kwota 2,7 mld zł zostanie rozdysponowana, jaka część środków zostanie przekazana w formie pożyczek na preferencyjnych warunkach, a jaką część stanowić będą umorzenia należności publicznoprawnych. Ta część umorzeń, zwłaszcza do takich instytucji, jak ZUS, urząd podatkowy czy Narodowy Fundusz Zdrowia, będzie musiała być określona w ustawie budżetowej i przekazana jednostkom jako uzupełnienie umorzeń.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę sekretariat o przekazanie w dniu dzisiejszym treści poprawek związkom zawodowym i korporacjom lekarskim. Pozostali goście będą musieli zgłaszać się systematycznie.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Zamykam wstępną dyskusję. Rozumiem, że pan poseł Balicki zgłosił postulat i pytanie do strony rządowej, czy rząd może udostępnić dokumenty, na jakiej podstawie obradowała Rada Ministrów i jakie materiały rząd otrzymał, żeby wypracować takie, a nie inne stanowisko. Stanowisko jest powszechnie dostępne chociażby na stronach internetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarekBalicki">Pytanie pierwsze brzmi – co było przedmiotem posiedzenia Rady Ministrów, w stosunku do czego Rada Ministrów zajęła stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy do druku nr 294, czy do projektu poprawek poselskich?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowaMarekHaber">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu, którym dysponuję, odnosi się do poselskiego projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia (druk nr 294). Jeśli chodzi o sformułowania, które znajdują się na stronach internetowych, nie potrafię się do tego odnieść. Jest to prawdopodobnie niezręczne sformułowanie Centrum Informacyjnego Rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Zostało to podpisane przez właściwego ministra w rządzie. Wiadomo, że na stronie internetowej CIR nie może się ukazać żadna informacja bez oficjalnego podpisu. Proszę nie wprowadzać Wysokiej Komisji w błąd.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekHaber">Jednak nie potrafię się do tego odnieść. Jeszcze raz powtarzam, że stanowisko rządu, którym dysponuję, odnosi się do poselskiego projektu ustawy z druku nr 294.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekHaber">Co do korespondencji, o którą pan minister Balicki prosi, oczywiście zostanie ona udostępniona. Jeśli chodzi o wysokość środków, które powinny być oszacowane jako te, które są niezbędne do przeprowadzenia procesu, w stanowisku rządu znajduje się wspomniana kwota 2,7 mld zł. Szacuje się, że wydatki z budżetu państwa w tej kwocie będą przeznaczone na umorzenie, spłatę zobowiązań publicznoprawnych istniejących na dzień 31 grudnia 2007 r. oraz na pożyczki i poręczenia Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rozumiemy, że pan oświadczył, iż stanowisko rządu jest do druku nr 294. Musimy to przyjąć do wiadomości. Mam nadzieję, że nie było innej dyskusji i z protokołu z posiedzenia rządu nie będzie co innego wynikać.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselMarekBalicki">Przyjmuję do wiadomości, że pan minister nie wie. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji rząd jest reprezentowany przez ministra zdrowia, a stanowiska, które są prezentowane na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów są akceptowane przez odpowiedzialnego ministra i są parafowane. Nie ma możliwości, żeby CIR zamieściło jakikolwiek tekst, który nie jest parafowany. Te dokumenty są przechowywane, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselMarekBalicki">Mam pytanie w odniesieniu do kwoty 2,7 mld zł. Jaka część tej kwoty ma być przeznaczona na zobowiązania publicznoprawne według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r., a jaka część na poręczenia i pożyczki Skarbu Państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Panie ministrze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekHaber">Bardzo proszę panią minister Dwornikowską o udzielenie odpowiedzi na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Kwota wskazana w stanowisku rządu w wysokości 2,7 mld zł odnosi się do wszystkich instrumentów zawartych w tym projekcie. Nie można w tej chwili określić, jaka kwota zobowiązań publicznoprawnych będzie podlegała umorzeniu, ponieważ to umorzenie będzie dokonywane z chwilą przekształcenia. Będą umarzane te zobowiązania publicznoprawne, które na dzień przekształcenia będą do spłaty.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Na dzień dzisiejszy zobowiązania publicznoprawne w jednostkach wynoszą około 2,7 mld zł. Zobowiązania publicznoprawne zawierają i zobowiązania, które dotyczą okresu do końca 2007 r. i zobowiązania po 1 stycznia 2008 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pani minister, jest pani pewna danych, które pani podała. To są wiadomości, które mogą być ogólnodostępne i ja wiem, jaki był stan zobowiązań publicznoprawnych na koniec zeszłego roku.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Wie pani, ile wyniosły zobowiązania publicznoprawne na koniec 2007 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Wyniosły 2,7 mld zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Nie przekroczyły kwoty 900 mln zł. Mówię o zobowiązaniach publicznoprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Tak, wymagalne, natomiast zobowiązania publicznoprawne wynosiły 2,7 mld zł. Mówimy o kilku instrumentach, nie tylko o umorzeniach zobowiązań wymagalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pani minister, bardzo proszę nie robić mi „wody z mózgu”. Jeśli mówi się w oficjalnym komunikacie, który podpisał minister właściwy do spraw zdrowia, że 2,7 mld zł jest przeznaczone na umorzenia i spłaty długów publicznoprawnych, na pożyczki i gwarancje Skarbu Państwa, to niech mi pani nie wmawia, że 2,7 mld zł stanowią umorzenia, bo nic nie zostanie na gwarancje.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">To jest ogólna kwota, którą rząd zamierza uruchomić, żeby dokonać przekształceń. Czy to oznacza, że dziś szpitale mogą nie płacić zobowiązań publicznoprawnych, bo w momencie przekształcenia zostaną im umorzone? Pani minister mówi, że będzie to regulowane na dzień przekształcenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Panie przewodniczący, nie powiedziałam, że to dotyczy tylko zobowiązań publicznoprawnych, w związku z tym proszę nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przepraszam, będzie stenogram, gdyż obrady są nagrywane i dziennikarze to znajdą.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Szpitale w tej chwili regulują swoje zobowiązania. Trudno mi powiedzieć, które zobowiązania regulują. Rozumiem, że te, które wymagają zapłaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Rolują zobowiązania, a wiem, jakie są na chwilę obecną zobowiązania publicznoprawne. Wiem, że zobowiązania się zmniejszyły. Dyskutowaliśmy z panem Balickim na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarekBalicki">Pani minister, muszę powiedzieć, że bardzo niepokojące jest to, co przedstawiciele rządu mówią na temat miliardów złotych i tak swobodnie traktują te ogromne środki. Zobowiązania publicznoprawne na 31 grudnia wynosiły mniej niż 900 mln zł. To były informacje zamieszczane na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia. W ostatnim okresie informacje te zniknęły i nie wiem dlaczego.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselMarekBalicki">Te zobowiązania nie mogły narosnąć później, mogły jedynie zmaleć i tak się stało. Zadłużenie w zakładach o wysokim poziomie zadłużenia jest rolowane, czyli spłacane są te najstarsze długi. W tym momencie zadłużenie publicznoprawne samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej z wszystkich tytułów jest z pewnością o kilkaset milionów złotych niższe, niż było na koniec roku 2007. To oznacza, że kwota, która może być umorzona, to nie jest – jak pani minister mówiła w mediach – 2,7 mld zł, tylko maksymalnie kilkaset milionów złotych. Takie są fakty.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Sądzę, że nie będziemy kontynuować tego sporu. Rozstrzygniemy na podstawie nagrań, kto miał rację. Informacja publiczna jest dostępna na stronach internetowych i każdy będzie mógł to weryfikować.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Poproszę panią przewodniczącą Małecką-Liberę o krótkie wprowadzenie i podzielenie tego obszernego dokumentu na kilka części, żebyśmy wiedzieli czego dana grupa poprawek dotyczy. Później, po krótkiej dyskusji, odroczylibyśmy nasze posiedzenie do środy w przyszłym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Projekt ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia (druk nr 294) ma na celu wprowadzenie w życie pięciu ustaw reformujących ochronę zdrowia. Zgodnie z zasadami techniki legislacyjnej, celem tego projektu ustawy jest odciążenie tych pięciu ustaw z przepisów o charakterze intertemporalnym, dostosowującym oraz ze zmian w szeregu ustaw obowiązujących w polskim systemie prawnym, których materia albo poszczególne przepisy mają związek z pięcioma projektami nowych ustaw.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Dzięki temu zabiegowi przepisy wprowadzanych ustaw stają się bardziej przejrzyste i spójne, obejmując wyłącznie rozwiązania o charakterze materialnym. Ustawę wprowadzającą konstruuje się w przypadku, gdy ustawa główna albo ustawy główne są szczególnie obszerne lub zasadniczo zmieniają dziedzinę uprzednio regulowaną w sposób merytorycznie odmienny od dotychczasowego. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Na wstępie należy wskazać, że omawiany projekt ustawy przewiduje, iż ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta, o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej, o akredytacji w ochronie zdrowia oraz o konsultantach w ochronie zdrowia wejdą co do zasady w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Do wyjątków od tej zasady należeć będzie wejście w życie z dniem ogłoszenia przepisów wprowadzających do polskiego systemu prawnego instytucję Rzecznika Praw Pacjenta, wejście w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. przepisów o zakładach opieki zdrowotnej, wprowadzających obowiązek wprowadzenia wewnętrznego systemu zarządzania jakością w stacjonarnych zakładach opieki zdrowotnej oraz wejście w życie z dniem 2 sierpnia 2009 r. przepisów o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej, dotyczących tygodniowego czasu pracy lekarzy stażystów oraz odbywających szkolenie specjalizacyjne.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Istotnym składnikiem przepisów intertemporalnych są rozwiązania zmierzające do osiągnięcia celu polegającego na wyeliminowaniu z obrotu prawnego samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej poprzez ich przekształcenie w spółki kapitałowe nie później niż do dnia 1 stycznia 2011 r., a więc w okresie dwóch lat od dnia wejścia w życie ustawy. Możliwe będzie również przekształcenie tych zakładów w tym okresie w jednostki albo zakłady budżetowe, ale tylko w pewnym, ograniczonym zakresie.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Warto podkreślić, że zasadnicza część przepisów projektu ustawy, dotyczących zmian w innych ustawach, polega na wychwyceniu konsekwencji usunięcia z polskiego systemu prawnego formy samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Na marginesie warto zauważyć, że szereg zmian w przepisach obowiązujących dotyczy także zagadnienia likwidacji podziału zakładów opieki zdrowotnej na publiczne i niepubliczne, wynikającego z rozwiązań przyjętych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Kolejnym istotnym blokiem przepisów o charakterze intertemporalnym, które znajdują się w projekcie ustawy, są przepisy dotyczące restrukturyzacji finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, poprzedzające ich przekształcenie w spółki prawa handlowego. Restrukturyzacja ta będzie uzależniona w głównej mierze od wyników obiektywnej oceny ich kondycji finansowej, dokonywanej na podstawie jednorazowego określenia wartości rynkowej nieruchomości znajdujących się w ich posiadaniu oraz zbadania sprawozdań finansowych za lata 2005-2008.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Ustalone przez biegłych rewidentów wskaźniki rentowności koszt – przychód i płynności zadecydują o zastosowanej metodzie restrukturyzacji finansowej danego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Projekt ustawy będzie przewidywał istotną zachętę dla przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową do dnia 1 stycznia 2011 r., polegającą na umorzeniu istniejących na dzień 31 grudnia 2007 r. zobowiązań publicznoprawnych. Umorzenie to nastąpi z chwilą wpisania spółki powstałej z przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do rejestru przedsiębiorców po ustaleniu dobrej kondycji finansowej określonej przez biegłego rewidenta na podstawie sprawozdań finansowych.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#PoselBeataMaleckaLibera">W przypadku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej o najgorszej kondycji finansowej warunkiem skorzystania z omawianego umorzenia będzie wskazanie tej formy wsparcia w planie naprawczym ustalanym dla zakładu. W celu poprawy kondycji finansowej przekształcanych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej projekt ustawy będzie przewidywał również możliwość udzielenia przez Skarb Państwa pożyczki. Pożyczka udzielana będzie na wniosek zakładu na okres nie dłuższy niż 10 lat.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Czynności związane z udzieleniem pożyczki będzie wykonywał Bank Gospodarstwa Krajowego w imieniu Skarbu Państwa. Pożyczka będzie udzielana w kwocie nie wyższej niż suma istniejących na dzień 31 grudnia 2008 r. kwot głównych z tytułu zobowiązań cywilnoprawnych, pomniejszona o kwotę umorzoną ugodą i poręczonych kwot głównych z tytułu tych zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-34.11" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Istotnym elementem postępowania restrukturyzacyjnego będzie zawarcie ugody z wierzycielami wierzytelności cywilnoprawnych. W tym celu kierownik każdego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej będzie obowiązany sporządzać spis wierzycieli wierzytelności cywilnych. Niezwłocznie po sporządzeniu tego spisu kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej będzie wzywał wierzycieli wymienionych w tym spisie do zawarcia ugody.</u>
<u xml:id="u-34.12" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Proponuje się, aby ugodę zawierano na okres 5 lat, nie później niż w terminie do 31 lipca 2009 r. Ugoda będzie uważana za zawartą, jeżeli opowiedzą się za nią wierzyciele wierzytelności cywilnoprawnych, mających łącznie ponad 50% ogólnej sumy wierzytelności przysługujących wierzycielom wymienionym w spisie, przy czym będzie ona wiązać wszystkich wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych wymienionych w spisie.</u>
<u xml:id="u-34.13" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Przewiduje się możliwość wypowiedzenia ugody na ustawowo określonych warunkach. Propozycje zabezpieczą także prawo do sądu wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych wymienionych w spisie, bowiem będą oni mogli w terminie 7 dni od dnia zawarcia ugody zgłosić do sądu wniosek o uchylenie ugody w całości lub w części, w określonych okolicznościach.</u>
<u xml:id="u-34.14" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Przedmiotem ugody będzie mogło być w szczególności umorzenie całości lub części kwoty głównej zobowiązań cywilnoprawnych lub odsetek od tych zobowiązań naliczanych do dnia zawarcia ugody, bądź rozłożenie spłaty całości czy części zobowiązań cywilnoprawnych na raty, albo też odroczenie spłaty całości lub części zobowiązań cywilnoprawnych.</u>
<u xml:id="u-34.15" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Z ugodą wiąże się kolejny instrument, jaki przewiduje się pomieścić w omawianym bloku przepisów, tj. możliwość udzielenia przez Skarb Państwa poręczenia spłaty zobowiązań cywilnoprawnych będących przedmiotem ugody cywilnoprawnej, o ile do takowej dojdzie z wierzycielami wierzytelności cywilnoprawnych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-34.16" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Należy się spodziewać, że instrument ten będzie doskonałym bodźcem do zawarcia ugód również dla wierzycieli cywilnoprawnych w związku z tym, że będą oni mieli pewność zaspokojenia swoich wierzytelności. Poręczenie będzie mogło być udzielone wówczas, gdy umorzono odsetki bądź kapitał danej wierzytelności. Będzie ono również możliwe także w przypadku rozłożenia spłaty całości lub części zobowiązań cywilnoprawnych wobec danego wierzyciela na raty, ale również wówczas warunkiem sine qua non udzielenia poręczenia będzie zgoda wierzyciela na umorzenie części jego wierzytelności.</u>
<u xml:id="u-34.17" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Poręczenia będą udzielane na okres nie dłuższy niż 5 lat. Czynności związane z poręczeniem Skarbu Państwa będzie dokonywał Bank Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z propozycjami zawartymi w poprawkach, warunkiem skorzystania z poręczenia lub pożyczki będzie złożenie przez podmiot, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, oświadczenia o zamiarze przekształcenia zakładu w spółkę kapitałową. W przypadku zakładu o najgorszej kondycji finansowej dodatkowym warunkiem skorzystania z tych form wsparcia jest również realizowanie działań określonych w planie naprawczym sporządzonym przez podmiot, który utworzył dany samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-34.18" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Zakłada się, że powyżej opisane instrumenty umożliwią samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej osiągnięcie kondycji finansowej umożliwiającej im funkcjonowanie jako spółki kapitałowe. Projekt ustawy rozstrzyga, za pomocą szeregu szczegółowych przepisów, o charakterze przejściowym, o rozwiązaniach dotyczących różnego rodzaju postępowań administracyjnych, dotyczących zakładów opieki zdrowotnej wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowych rozwiązań prawnych.</u>
<u xml:id="u-34.19" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, projekt ustawy przewiduje utrzymanie w mocy aktów wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów, w tym w szczególności przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, do czasu wejścia w życie aktów wykonawczych wydanych na podstawie nowych przepisów. Przewiduje się także utratę mocy obowiązującej ustawy z dnia 31 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję za bardzo skrótowe omówienie pakietu poprawek. Zawierają one wiele rozwiązań dyskusyjnych, w sprawie których będą musieli wypowiedzieć się również eksperci.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Znalazłem kilka kwestii, które wydają się bardzo trudne, jak choćby – jak ustanowić zarząd komisaryczny w spółce samorządowej. Zarząd komisaryczny może być ustanowiony tylko w spółce Skarbu Państwa albo w przedsiębiorstwie państwowym. W spółkach samorządowych może działać syndyk.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Druga kwestia jest następująca. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej z mocy różnego rodzaju zbiórek publicznych zostały wyposażone w sprzęt. Nie podejrzewam Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy o sympatię wobec PiS. Otóż Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zakwestionowała prawo do używania przez szpital w Jędrzejowie sprzętu tego szpitala. Nie ma znaczenia, że badania są opłacane z Narodowego Funduszu Zdrowia, bo spółka kieruje się kryterium zysku.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Podejrzewam, że tego typu problemy będą się pojawiać. Były również podpisane międzynarodowe umowy, np. umowa ze Szwajcarią, na podstawie której przekazywano sprzęt do szpitali. Wprowadzane zmiany muszą przewidywać tego typu sytuacje. Sama Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy przekazała do szpitali sprzęt o wartości dziesiątek lub nawet setek milionów złotych.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę o krótkie wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselMarekBalicki">Rozumiem, że można formułować pytania i komentarze co do zasadniczych spraw i zasad. Mam w tym momencie jedno pytanie. Dlaczego do obliczania wskaźników rentowności i płynności przyjęto tak długi okres, mianowicie lata 2005-2007? Wiemy, że ustawa o restrukturyzacji weszła w życie w końcu 2005 r. i programy restrukturyzacyjne na podstawie tej ustawy były wdrażane później. Efekty działania tej ustawy były widoczne w latach 2006 i 2007.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselMarekBalicki">Rozumiem, że będzie obliczana średnia statystyczna z trzech lat. Podam przykład – jeśli ktoś zarabia 100, a ktoś inny 0, to średnia wynosi 50. Może być taka sytuacja, że w 2005 r. szpital A osiągał bardzo dobre wyniki finansowe, w 2006 r. ledwo się bilansował, a w 2007 r. zasadniczo pogorszyły się warunki albo zarządzanie, szpital osiągnął fatalne wskaźniki i dziś jest w bardzo złej sytuacji. Z drugiej strony można sobie wyobrazić odwrotny proces. W 2005 r. szpital był w bardzo złej sytuacji, w 2006 r. dochodził do równowagi i dziś świetnie sobie radzi.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PoselMarekBalicki">Zgodnie z proponowaną metodą, oba szpitale będą miały takie same wskaźniki, ponieważ przyjęto bardzo długi okres. Będzie dochodzić do paradoksów polegających na tym, że szpital tonący i szpital kwitnący będą miały takie samo prawo do świadczeń. Wydaje się rozsądniejsze wyjście z jakiegoś punktu, ale ostatniego, a nie początkowego, np. wzięcie pod uwagę roku 2007. Średnia obliczana z trzech ostatnich lat zafałszowuje wskaźniki. Wiem to na podstawie doświadczeń w szpitalu, którego jestem dyrektorem. Objąłem funkcję w połowie 2006 r. Znam szpitale, których sytuacja w ciągu tych trzech lat systematycznie się pogarsza, a będą miały podobne wskaźniki, jak szpital, w którym pracuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselElzbietaLukacijewska">Mam prośbę do kolegów posłów, żeby zapoznać się z poprawkami, które przekazaliśmy. Tam znajduje się odpowiedź chociażby na wątpliwości, które pan poseł sygnalizuje. Jesteśmy świadomi, że poprawki do projektu ustawy są wynikiem zmian, jakie Komisja wprowadziła do ustaw, które przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselElzbietaLukacijewska">Na wątpliwości, które przedstawił pan poseł, odpowiedź jest w poprawkach. Proszę, żeby zapoznać się z nimi. Myślę, że w środę będziemy wszyscy przygotowani do merytorycznej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pani przewodnicząca chciała udzielić odpowiedzi. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Bardzo długo zastanawialiśmy się, jaki okres wziąć pod uwagę. To my się nad tym zastanawialiśmy, gdyż są to nasze poprawki, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Były przedmiotem obrad rządu, co potwierdziła w dniu dzisiejszym pani poseł Mucha.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Myślę, że nigdy nie będzie tak, iż przyjęte wskaźniki zadowolą nas wszystkich i wszystkie szpitale. Zgadzam się z panem, że może być taka sytuacja, iż do grupy C mogą trafić i dobre i złe szpitale.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselBeataMaleckaLibera">My w dniu dzisiejszym nie procedujemy, lecz rozmawiamy ogólnie. Kiedy dojdziemy do tego punktu, będziemy merytorycznie rozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś głosy? Nie widzę, zatem odraczam dyskusję nad poprawkami do środy 10 września. Posiedzenie rozpocznie się o godz. 10.30. Bardzo proszę panie i panów posłów o zaopatrzenie się w karty do głosowania.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>