text_structure.xml
6.13 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejDera">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejDera">Dzisiaj mamy przyjąć opinię, w trybie art. 34 ust. 8 regulaminu Sejmu, o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Proszę przedstawicielkę wnioskodawców panią poseł Hannę Zdanowską o syntetyczne zapoznanie nas z projektem i o odniesienie się do uwag Biura Analiz Sejmowych oraz Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselHannaZdanowska">W imieniu Komisji „Przyjazne Państwo” mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Projekt ten jest odpowiedzią na głos przede wszystkim środowisk przedsiębiorców dotyczącą możliwości zatrudniania pracowników tymczasowych w ramach agencji pracowników tymczasowych, które to agencje są instytucjami pośredniczącymi w zatrudnianiu takich pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselHannaZdanowska">Projekt skupia się na dwóch założeniach. Jedno to umożliwienie zatrudniania pracowników tymczasowych przez przedsiębiorstwa, które dokonały zwolnień grupowych, przy czym pracownicy ci zatrudniani mają być w innych działach niż te, w których dokonano zwolnień grupowych. Chodzi o to, aby w przypadku na przykład dużych konsorcjów, które zatrudniają pracowników związanych z produkcją i z handlem, jeżeli zwolnienia nastąpiły w grupie pracowników związanych z handlem, to w chwili, kiedy nastąpił wzrost zamówień związanych z produkcją, zezwolić tym przedsiębiorstwom na zatrudnienie pracowników tymczasowych w dziale produkcji, aby mogły sprostać wyzwaniom związanym ze zwiększeniem produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselHannaZdanowska">Obowiązujące prawo nie pozwala na takie rozwiązanie, czyli pracodawcy, którzy zwalniają pracowników, nie mają możliwości zatrudniania pracowników tymczasowych, nawet jeżeli nie są to pracownicy związani z działalnością przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselHannaZdanowska">Drugie założenie to uregulowanie procedur związanych z zatrudnianiem pracowników tymczasowych. W obecnym stanie prawnym każdorazowo przy zatrudnieniu taki pracownik musi odbyć szkolenie bhp oraz musi uzyskać zaświadczenie lekarskie. Taki obowiązek istnieje nawet w sytuacjach, kiedy ten sam pracownik jest zatrudniany kilka razy w roku w tym samym zakładzie pracy. Przy ponownym zatrudnieniu po raz kolejny musi odbyć szkolenie bhp oraz przejść wstępne badania lekarskie, mimo iż takie zaświadczenie jest ważne rok, a w niektórych branżach nawet dwa lata.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselHannaZdanowska">Kolejna sprawa to możliwość wystawiania świadectwa pracy raz w roku, jeżeli pracownik tymczasowy zatrudniony był kilka razy w tym samym zakładzie pracy, zastępując na przykład chorego pracownika. Obecnie agencja pracy tymczasowej musi wystawiać świadectwo pracy za każdym razem, kiedy następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy. Chodzi o to, aby agencja mogła wystawić takie świadectwo raz w roku. Oczywiście, jeżeli pracownik będzie potrzebować świadectwo pracy wcześniej, to może je dostać w każdym momencie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselHannaZdanowska">To są najważniejsze zmiany proponowane przez Komisję „Przyjazne Państwo”.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselHannaZdanowska">Zapoznałam się z opinią Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, jak również z opinią Biura Analiz Sejmowych, z których to opinii wynika, że mimo iż wprowadziliśmy już pewne zmiany do pierwotnego projektu tej ustawy, nadal są zastrzeżenia dotyczące jego zgodności z dyrektywami unijnymi. Dlatego chcę prosić Komisję Ustawodawczą, aby dzisiaj nie rozpatrywała projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselHannaZdanowska">Proponuję, aby projekt wrócił jeszcze raz do Komisji „Przyjazne Państwo”, żeby mogła dokonać w nim zmian, skoro nadal są takie zastrzeżenia formułowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejDera">Dziękuję, pani poseł, za ten wniosek, ponieważ sam chciałem go zgłosić. Przedłożony projekt zgodnie z opiniami jest niezgodny z dyrektywami Unii Europejskiej, a nie usłyszałem, aby pani poseł zgłosiła autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselHannaZdanowska">Nie jestem umocowana do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejDera">Tak przypuszczałem, że pani nie jest umocowana do tego, aby zgłosić teraz autopoprawkę. W związku z tym zgłaszam wniosek zgodny z wnioskiem pani poseł, aby projekt wrócił do Komisji „Przyjazne Państwo” celem umożliwienia przygotowania i złożenia autopoprawki, która uwzględni zastrzeżenia Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejDera">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wniosek przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejDera">Stwierdzam, że Komisja wniosek przyjęła. W związku z tym Komisja Ustawodawcza zajmie się tym projektem, jeśli będzie taka potrzeba, po złożeniu przez wnioskodawców autopoprawki do projektu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejDera">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>