text_structure.xml 79.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Serdecznie witam pana ministra Jacka Najdera, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, kandydatów na ambasadorów oraz senatora Leona Kieresa. Witam również przedstawiciela Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana dyrektora Dobrosława Dowiat-Urbańskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam kworum. Porządek obrad przewiduje: w pkt 1– rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o Ośrodku Studiów Wschodnich im. Marka Karpia (druk nr 4403), w pkt 2 – rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu lub ich przepływu o charakterze transgranicznym, sporządzonego w Sofii dnia 31 października 1988 r. (druk nr 4328), w pkt 3 – przesłuchanie kandydatów na ambasadorów RP – pani Grażyny Sikorskiej i pana Przemysława Czyża, zaś w pkt 4 – sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do realizacji pkt 1. Uchwała Senatu z druku nr 4403 została skierowana przez marszałka Sejmu do naszej Komisji w celu rozpatrzenia w dniu 7 lipca br. Ministerstwo Spraw Zagranicznych przekazało dziś opinię, że poprawki ujęte w uchwale Senatu nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy pan senator Leon Kieres chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorLeonKieres">Wnoszę o przyjęcie czterech poprawek, które nie mają charakteru merytorycznego, lecz porządkujący, legislacyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorLeonKieres">Poprawka nr 1 dotyczy art. 9 ust. 2 pkt 4 i znosi wątpliwości interpretacyjne, czy i w jakim zakresie do członków rady Ośrodka stosować kryteria wymienione w art. 11. Przyjęcie tej poprawki przez nadanie pkt 4 w ust. 2 art. 9 brzmienia „cztery osoby powoływane na okres kadencji” wskazuje, że każdy członek rady Ośrodka musi spełnić wymagania z art. 11, czyli posiadać obywatelstwo polskie, wyróżniać się doświadczeniem zawodowym i wiedzą, nie być skazanym prawomocnym wyrokiem sądowym za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego i cieszyć się nieposzlakowaną opinią.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SenatorLeonKieres">Poprawka nr 2 polega na skreśleniu ust. 3 w art. 12. Jest to postanowienie, które nie niesie żadnej treści normatywnej. Wpisanie w ustawie, że do pracowników Ośrodka stosuje się przepisy Kodeksu pracy, jest zbędne. Gdyby nie stosowało się tych przepisów, wtedy odpowiedni zapis miałby uzasadnienie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SenatorLeonKieres">Poprawka nr 3 dotyczy art. 14 i wyraźnie wskazuje, o jaką działalność gospodarczą, którą Ośrodek może prowadzić, chodzi. Chodzi tylko o taką działalność gospodarczą, która jest związana z realizacją jego zadań, a nie o dowolną działalność gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SenatorLeonKieres">Poprawka nr 4 odnosi się do art. 21 ust. 1. Zastępuje wyraz „wybiera” wyrazem „powołuje”. Do pierwszego składu rady Ośrodka Prezes Rady Ministrów powołuje połowę składu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuje panu senatorowi sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Poproszę przedstawiciela KPRM o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnegoKancelariiPrezesaRadyMinistrowDobroslawDowiatUrbanski">Wszystkie poprawki mają charakter bądź doprecyzowujący, bądź legislacyjny. Zwiększają czytelność i jednoznaczność norm prawnych zawartych w ustawie. Dlatego też stanowisko rządu wobec wszystkich czterech poprawek jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Rozumiem, że są pytania ze strony państwa posłów. Pan poseł Tadeusz Woźniak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Chciałbym zapytać o poprawkę nr 1, polegająca na nadaniu pkt 4 w art. 9 ust. 2 brzmienie: „cztery osoby powoływane na okres kadencji”. Dotychczasowy zapis brzmiał: „cztery osoby spełniające wymogi, o których mowa w art. 11 ust. 2”. W pierwszym składzie rady będą osoby, z których połowa będzie powoływana na połowę kadencji, a połowa na cał/.,fd ą kadencję. Które to osoby będą powoływane na 3 lata, a które na 6 lat? Zapis, że oprócz osób desygnowanych przez Prezesa Rady Ministrów i określonych ministrów będą to osoby spełniające wymogi art. 11 ust. 2, wydaje się zasadny. Art. 11 ust. 2 stanowi, że mają to być osoby, które wyróżniają się wiedzą i doświadczeniem zawodowym w zakresie zadań Ośrodka określonych w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselTadeuszWozniak">Przedstawiciele Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki i ministra właściwego do spraw zagranicznych teoretycznie nie muszą spełniać wymogów tego artykułu. Ważne jest pozostawienie zapisu w dotychczasowym brzmieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Poproszę pana senatora Leona Kieresa o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SenatorLeonKieres">Pragnę zwrócić uwagę, że nadanie nowego brzmienia pkt 4 oznacza, iż każdy członek rady Ośrodka, bez względu na to, czy jest przedstawicielem Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki, ministra właściwego do spraw zagranicznych, czy został powołany na pierwszą kadencję przez Prezesa Rady Ministrów będzie musiał spełniać wszystkie cztery warunki z art. 11. Gdybyśmy zostawili ten przepis w dotychczasowym brzmieniu, powstałyby następujące dwie możliwości interpretacyjne. Jeśli przepis brzmi: „W skład rady Ośrodka wchodzą” i wymienione są cztery kategorie osób, ale tylko w stosunku do czwartej kategorii jest sformułowanie „cztery osoby spełniające wymogi, o których mowa w art. 11 ust. 2”, pojawia się pytanie, czy pozostałe trzy kategorie osób nie muszą spełniać tych wymogów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SenatorLeonKieres">Druga interpretacja jest następująca. Czy w stosunku do osoby, która została wyróżniona wymogiem, o którym mowa w art. 11 ust. 2, czyli nieposzlakowaną opinią, odnoszą się pozostałe trzy wymogi – to znaczy, że nie powinna ona być karana, że powinna mieć obywatelstwo polskie i korzystać w pełni z praw publicznych?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SenatorLeonKieres">W przypadku zapisu proponowanego przez Senat nie będzie żadnych wątpliwości. Każda z osób zaliczonych do rady Ośrodka musi spełniać wymagania z art. 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan poseł Woźniak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Nie mogę zgodzić się z interpretacją tego przepisu dokonaną przez pana senatora. Jeśli zapiszemy tylko w pkt 4 – „cztery osoby powoływane na okres kadencji”, to można wnioskować, że pozostałe trzy osoby nie są powoływane na okres kadencji. Gdyby słowa „powoływane na okres kadencji” zostały dopisane po pkt 4, to wymogi, o których mowa w art. 11, odnosiłyby się do wszystkich członków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SenatorLeonKieres">Pan poseł ma rację. Te cztery osoby, o których mowa w pkt 4, są powoływane na okres kadencji. Mówi o tym ust. 3 art. 9. Kadencja trwa 6 lat, przy czym co 3 lata kończy się kadencja połowy z nich. Natomiast przedstawiciele Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki i ministra spraw zagranicznych są powoływani i odwoływani w każdym czasie. Art. 10 ust. 2 wyraźnie mówi, że Prezes Rady Ministrów może w każdym czasie odwołać tych trzech członków rady Ośrodka. Ich kadencyjność nie obejmuje. Oni są dopóty, dopóki nie zostaną odwołani przez Prezesa Rady Ministrów. Kadencja dotyczy tylko tych czterech osób z pkt 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan poseł Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Senat, którego funkcja sprowadza się de facto do pierwszego czytania, czasem spełnia pożyteczną rolę. W tym przypadku jednak byłbym skłonny przychylić się do stanowiska posła Woźniaka. Tak naprawdę w tym artykule chodzi o dwa różne zbiory. Jednym zbiorem są przedstawiciele Prezesa Rady Ministrów i dwóch ministrów, a odrębnym te cztery osoby, o których mowa w pkt 4 w art. 9 ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Argumentacja senatora Kieresa, że tylko te cztery osoby muszą spełniać określone wymogi, a trzy pozostałe nie, nie jest logiczna. Może najlepszym rozwiązaniem byłoby takie sformułowanie poprawki Senatu, że chodzi o inne cztery osoby powoływane na okres kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SenatorLeonKieres">Nie mogę się z tym zgodzić, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Naszą rolą jest jedynie przyjęcie lub odrzucenie poprawek Senatu. Żadnych zmian do proponowanych przez Senat rozwiązań wnosić nie możemy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Mam pytanie do przedstawiciela KMPR, czy chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuKPRMDobroslawDowiatUrbanski">Pan senator Kieres bardzo precyzyjnie przedstawił intencję. Całkowicie podzielam tę opinię. Chciałbym zwrócić uwagę, że to, co mówi pan poseł zadający pytanie, i wypowiedź pana senatora Kieresa nie są wzajemnie sprzeczne. Rzeczywiście intencja dokonania tej zmiany przez Senat jest taka, jak pan senator przedstawił. To, co mówi pan poseł, jest również słuszne. Kadencja obejmuje tylko cztery osoby z pkt 4, o czym przesądza też art. 9 ust. 3. Przedstawiciele trzech organów nie są kadencyjni. Mogą w każdej chwili być powołani i odwołani.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuKPRMDobroslawDowiatUrbanski">Po ewentualnym przyjęciu poprawki Senatu nie byłoby sprzeczności w brzmieniu tych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń, zatem przystępujemy do podjęcia decyzji. Będziemy kolejno głosować zgłoszone poprawki.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto z posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1 Senatu? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że poprawka nr 1 została przyjęta, przy 8 głosach za, 7 przeciw i 2 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto z posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2 Senatu? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że poprawka nr 2 została przyjęta, przy 8 głosach za, 7 przeciw i 2 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto z posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3 Senatu? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że poprawka nr 3 została przyjęta, przy 16 głosach za, braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto z posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4 Senatu? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że poprawka nr 4 została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu poprawek zawartych w uchwale Senatu z druku nr 4403? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Komisja przyjęła sprawozdanie, przy 10 głosach za, 3 przeciwnych i 6 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był poseł Gałażewski. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKarolKarski">Proponowałbym bez kpin i prezentować kandydatury tak, jak były przedstawione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Czy pan poseł mógłby wytłumaczyć, co to znaczy „bez kpin”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKarolKarski">Bez kpin, czyli z poważnym traktowaniem wszystkich tu się znajdujących. Została zgłoszona kandydatura pana posła Woźniaka przez dwóch posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Panie pośle, przedstawiłem moją propozycję. Obecnie pytam, czy są inne zgłoszenia. Nie ma powodu, aby nie zostały one rozpatrzone przez Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKarolKarski">Zgłaszam pana posła Woźniaka. Do tej pory pan przewodniczący nie usłyszał tego nazwiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Nazwisko pana posła Woźniaka jest mi doskonale znane.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Mamy dwie kandydatury i musimy je przegłosować alternatywnie.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto z państwa posłów jest za wyborem posła Andrzeja Gałażewskiego na sprawozdawcę? Kto jest za wyborem posła Tadeusza Woźniaka?</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że za kandydaturą posła Gałażewskiego głosowało 8 posłów, zaś posła Woźniaka 7 posłów. Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Gałażewskiemu.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Zamykam pkt 1 porządku obrad. Dziękuję posłowi Kieresowi oraz przedstawicielom KPRM za uczestnictwo w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do realizacji pkt 2. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 Regulaminu Sejmu skierował w dniu 15 czerwca br. zawiadomienie z druku nr 4328 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, dotyczącego kontroli emisji tlenków azotu lub ich przepływu o charakterze transgranicznym, sporządzonego w Sofii dnia 31 października 1988 r.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Proszę ministra Jacka Najdera o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Protokół do Konwencji z 1979 r. został sporządzony w Sofii w 1988 r., a wszedł w życie w 1991 r. Obecnie stronami Protokołu są 33 państwa oraz UE. Polska podpisała Protokół 1 listopada 1988 r. Protokół został wynegocjowany w ramach reżimu prawnego ustanowionego przez Konwencję. Jego głównym celem jest stopniowe zmniejszanie i zapobieganie zanieczyszczaniu powietrza, włączając w to transgraniczne zanieczyszczanie na dalekie odległości.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Związki azotu mogą z łatwością powodować transgraniczne zanieczyszczenia. Aby uregulować tę problematykę, został sporządzony przedkładany do ratyfikacji Protokół. Jego podstawowym celem jest zobowiązanie państw – stron do kontroli i ograniczania swoich krajowych rocznych emisji tlenków azotu lub ich przepływów o charakterze transgranicznym do ustalonej w Protokole daty, czyli 31 grudnia 1994 r., na poziomie ustalonym według emisji tlenków azotu w roku bazowym 1987. Zgodnie z art. 15 ust. 1 Protokołu wchodzi on w życie 90. dnia następującego po dniu złożenia dokumentu ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia. Na podstawie powyższego przepisu protokół wszedł w życie 14 lutego 1991 r.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Zgodnie z art. 15 ust. 2 Protokołu, dla każdego państwa, które do niego przystępuje, Protokół wejdzie w życie 90 dni po złożeniu przez to państwo dokumentu ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia. Jego wejście w życie w stosunku do Polski nie spowoduje konieczności zmiany prawa polskiego, w tym w szczególności obowiązujących ustaw. Polska spełnia wszystkie wymogi wynikające z Protokołu. Wynikają one również z prawa UE i są już obecnie przez Polskę spełniane. Protokół mieści się w ramach polityki ochrony środowiska prowadzonej przez Polskę. Nie spełnia przesłanek, o których mowa w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o umowach międzynarodowych, ratyfikacji podlegają nie tylko umowy, o których mowa w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, ale również te, które przewidują lub dopuszczają ratyfikację, gdy szczególne okoliczności to uzasadniają. W obecnej sytuacji takie okoliczności należy uznać za spełnione, gdyż materia regulowana w Protokole powinna mieć moc prawa powszechnie obowiązującego w Polsce. Zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji RP powinna zatem mieć status umowy ratyfikowanej. Należy podkreślić, że obowiązek związania się protokołem wynika z art. 6 ust. 2 traktatu akcesyjnego. Polska zobowiązała się do przystąpienia do konwencji zawartych lub tymczasowo stosowanych wspólnie przez państwa członkowskie i UE, a także do umów związanych z tymi konwencjami.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJacekNajder">Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia z druku nr 4328 bez zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi za wyczerpującą informację.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są pytania ze strony państwa posłów? Pan przewodniczący Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Jest bardzo wiele tlenków azotu, np. podtlenek azotu używany jest w anestezjologii. Czy w tym przypadku mowa jest o wszystkich tych związkach, czy tylko o niektórych? Sądzę, że określenie „tlenki azotu” jest nadmiernie szerokie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan przewodniczący Karski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselKarolKarski">Mam pytanie do pana ministra. Protokół zakłada wymóg ograniczenia do 1994 r. emisji tlenków azotu na poziomie 1987 r. Czy należy rozumieć, że obecnie spełniamy te normy i że emisja w Polsce nie jest wyższa niż w 1987 r.?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselKarolKarski">Ponadto w uzasadnieniu stwierdza się, że postanowienia protokołu nie wykraczają poza wymogi, które już Polska wprowadziła w związku z implementacją prawa UE. Mam zatem pytanie o celowość wiązania się Protokołem. Czy trzeba mnożyć dokumenty? Jeśli to jest kompetencja UE, to może się okazać, że polityka unijna będzie zupełnie inna w tym zakresie. Skoro jest to kompetencja unijna, nie jesteśmy władni regulować tych kwestii na poziomie powszechnie obowiązującego prawa międzynarodowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są jeszcze pytania? Nie ma zgłoszeń, zatem poproszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Niestety, nie ma nikogo z Ministerstwa Środowiska, które jest odpowiedzialne za zawartość merytoryczną umowy. MSZ ustosunkowuje się do formuły prawnej. Z naszej wiedzy wynika, że Protokół dotyczy związków azotu trujących bądź szkodliwych.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Zadałem przedstawicielom Ministerstwa Środowiska pytanie, skąd wynikała zwłoka w ratyfikacji Protokołu i dlaczego dopiero teraz jest on ratyfikowany. Ratyfikacja następuje teraz, ponieważ musieliśmy wypełnić regulacje wynikające z Konwencji i protokołu. Obecnie wszystkie je wypełniamy. Dlaczego musimy ratyfikować Protokół? Żeby wypełnić wymogi traktatu akcesyjnego (art. 2, 5, 6).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi za wyjaśnienia. Oczywiście każda ratyfikacja jest okazją do debaty merytorycznej, niemniej jako przewodniczącemu wypada mi przypomnieć, że decyzja Komisji dotyczy wyłącznie trybu ratyfikacji. Taka jest treść naszego sprawozdania. W tym przypadku jest to tzw. mała ratyfikacja bez zgody wyrażonej w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselKarolKarski">Chce panu uświadomić, że formalnie istnieje możliwość zablokowania takiej ratyfikacji. Po pierwsze, moglibyśmy uznać, że istnieje potrzeba dużej ratyfikacji, a następnie jej nie dokonać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy. Opinia prawna BAS uznaje zaproponowany tryb za prawidłowy.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Nie słyszę sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń do trybu ratyfikacji przedstawionej umowy.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Zamykam pkt 2 porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do pkt 3, który obejmuje przesłuchanie kandydatów na ambasadorów RP. Przypominam, że przesłuchanie i opiniowanie kandydatów na ambasadorów nie wynika z przepisów prawa, lecz z tradycji parlamentarnej. Zgodnie z tradycją przesłuchanie odbywa się na posiedzeniu jawnym i zapis posiedzenia jest dostępny na stronie internetowej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Bardzo proszę ministra Jacka Najdera o zaprezentowanie pierwszej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">W imieniu ministra spraw zagranicznych mam zaszczyt zaprezentować kandydaturę pani Grażyny Sikorskiej na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Czarnogórze. Pani Grażyna Sikorska urodziła się w 1956 r. w Warszawie. W 1979 r. otrzymała z wynikiem bardzo dobrym dyplom magistra nauk prawnych. Uzyskując rekomendację Wydziału prawa i Administracji UW do pracy w MSZ, w listopadzie 1979 r. rozpoczęła staż w resorcie. Po jego zakończeniu rozpoczęła pracę w Departamencie Konsularnym. W latach 1981-1983 ukończyła pozaetatową aplikację sędziowska w Sądzie Wojewódzkim w Warszawie, a w 1987 r. złożyła egzamin radcowski i została wpisana na listę radców prawnych. W latach 1987-1990 pracowała w ambasadzie RP w Bukareszcie na stanowisku II, a następnie I sekretarza ds. konsularnych.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">W 1988 r. objęła stanowisko kierownika wydziału konsularnego w ambasadzie, na którym ze szczególnym zaangażowaniem otoczyła opieką środowiska polonijne, zwłaszcza żyjącą wówczas w wielkim ubóstwie Polonię w rumuńskiej Bukowinie, dla której organizowała pomoc charytatywną z kraju, we współpracy z Episkopatem i środowiskami biznesowymi. Nie było to łatwe zadanie. Władze rumuńskie zagroziły potraktowaniem jej jako persona non grata za kontakty ze społecznością polską.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Po powrocie z Bukaresztu kontynuowała pracę w MSZ jako radca prawny, w niepełnym wymiarze czasu pracy. Prowadziła również własną kancelarię prawną w Milanówku. Na przełomie 1993 r. i 1994 r. pracowała w banku Big Bank Gdański SA na stanowisku zastępcy dyrektora Departamentu Prawnego. Te doświadczenia pozwoliły jej wzbogacić wiedzę i praktykę prawniczą poza obszarem resortu spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">W 1995 r. skierowana została do pracy w Konsulacie Generalnym RP w Malmö w Szwecji, gdzie pełniła funkcję konsula, angażując się w sposób ponadrutynowy w opiekę nad obywatelami polskimi i współpracę z miejscową Polonią, którą potrafiła zintegrować dzięki licznym wspólnym inicjatywom charytatywnym i kulturalnym, jak np. Komitet Różowej Wstążki, promujący walkę z rakiem piersi w Polsce czy organizowane do dzisiaj bale Polonii, z których dochód rokrocznie przeznaczany jest na wybrany cel charytatywny w Polsce, a także cykl „Prezentacje” służący pokazywaniu dorobku twórców polskiego pochodzenia osiadłych w Skandynawii. Za swoją działalność została na pożegnanie wyróżniona „Złotym Medalem Honorowym” zrzeszenia organizacji Polonijnych w Szwecji.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Po powrocie do kraju objęła stanowisko radcy prawnego w Biurze Dyrektora Generalnego i koordynowała pracę radców prawnych. W latach 2000-2001 ukończyła aplikację legislacyjną prowadzoną przez KPRM. W sierpniu 2003 r. została skierowana do ambasady RP w Ottawie, gdzie kierowała wydziałem konsularnym. Wykorzystując wcześniejsze doświadczenia, powtórzyła tam osiągnięcia we współpracy ze środowiskiem polonijnym, wykazując się ogromnym zaangażowaniem, niezapomnianym do dziś przez polskie środowisko.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">W 2008 r. wróciła do Biura Dyrektora Generalnego, gdzie ponownie została koordynatorem radców prawnym i naczelnikiem wydziału prawnego. W sierpniu 2010 r. wygrała konkurs i wyznaczona została na stanowisko dyrektora Biura Spraw Osobowych, na którym pozostaje do dnia dzisiejszego i kieruje 5-tysięcznym zasobem kadrowym resortu.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Po przejściu wszystkich szczebli kariery zawodowej posiada stopień dyplomatyczny radca – minister i 30-letni dorobek zawodowy. Znajomość angielskiego i rosyjskiego została poświadczona egzaminami resortowymi. Jest mężatką, ma jedną córkę.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">W imieniu ministra spraw zagranicznych, biorąc pod uwagę bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, dotychczasowe doświadczenie zawodowe oraz znajomość języków obcych, pragnę rekomendować panią Grażynę Sikorską na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Czarnogórze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Poproszę panią dyrektor o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kandydatka na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Czarnogórze Grażyna Sikorska:</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czarnogóra to maleńki kraj zajmujący powierzchnie zaledwie 14 tys. km kwadratowych, z niespełna 670 tys. mieszkańców, gdzie góry schodzą prawie wprost do Adriatyku. Jedni mówią o tym miejscu „perła”, inni „czarna dziura”. Lord Byron napisał, że to najpiękniejsze połączenie lądu i morza, i tak chciałabym je widzieć, aczkolwiek z niedającą się wyeliminować ostrożnością, wynikającą ze skojarzeń związanych z wiecznie wrzącym kotłem bałkańskim.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czarnogóra to jedno z najmniejszych i najmłodszych państw w Europie. Powstało zaledwie 5 lat temu po proklamowaniu niepodległości w wyniku referendum, na mocy którego nastąpiło oddzielenie Czarnogóry od Serbii. Kraj rządzony jest przez wieloletnią koalicję zreformowanych partii postkomunistycznych – Demokratycznej Partii Socjalistycznej i Partii Socjaldemokratycznej. Zgodnie z konstytucją Czarnogóra jest państwem obywatelskim, demokratycznym i ekologicznym, co niezupełnie znajduje odzwierciedlenie w otaczającej rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Mimo że to małe państwo nie leży w centrum naszych politycznych i ekonomicznych interesów, we wzajemnych relacjach naszych krajów upatruję wielu obszarów możliwej aktywności. Byłoby dla mnie wielkim zaszczytem i zobowiązaniem, gdyby państwo posłowie uznali, że mnie właśnie można powierzyć reprezentowanie Polski w tym ciekawym kraju. Proszę o wysłuchanie, jak widzę misję polskiego ambasadora w Czarnogórze.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Celem tej misji powinno być: zapewnienie korzystnej atmosfery dla rozwoju wzajemnych relacji politycznych, gospodarczych i społeczno-kulturalnych oraz współpracy w budowaniu międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, demokracji i wolności; zwiększenie poziomu zaangażowania politycznego Polski w Czarnogórze i wzmocnienie pozycji Polski jako jej partnera strategicznego spośród krajów Europy Południowo-Wschodniej; bieżąca analiza sytuacja wewnętrznej i polityki zagranicznej Czarnogóry, zwłaszcza w kontekście zagrożeń bezpieczeństwa oraz współpracy regionalnej; analiza rozwijającego się systemu prawnego Czarnogóry i kontynuowanie rozbudowy oraz bieżąca aktualizacja dwustronnej bazy prawno-traktatowej; aktywne wspieranie dwustronnej współpracy gospodarczej, rozwijanie istniejących obszarów tej współpracy, przy jednoczesnym poszukiwaniu i promowaniu nowych; umacnianie i promocja wizerunku Polski jako kraju nowoczesnego, odgrywającego istotną rolę kulturową w Europie, dynamicznie się rozwijającego, aktywnego członka UE i instytucji euroatlantyckich, przychylnego aspiracjom Czarnogóry.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Istotna będzie promocja polskiej oferty kulturalnej i edukacyjnej w Czarnogórze oraz ochrona interesów obywateli polskich, a także integrowanie polskiej społeczności zamieszkującej Czarnogórę. W realizacji tych celów do wykonania widzę następujące zadania. Po pierwsze, kontynuowanie dobrych stosunków, których początkiem było niezwłoczne uznanie przez Polskę niepodległości Czarnogóry, nawiązanie stosunków dyplomatycznych i otwarcie naszej ambasady. Po drugie, zwiększenie intensywności dialogu politycznego i doprowadzenie do wizyty prezydenta, a także ministra spraw zagranicznych RP oraz intensyfikowanie kontaktów pomiędzy resortami rządowymi obu państw.</u>
          <u xml:id="u-39.7" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Po trzecie, wspieranie Czarnogóry w procesie akcesyjnym, integracyjnym z NATO i UE, w którym godna uznania jest aktywność i konsekwencja tego bardzo młodego państwa. Bardzo systematycznie były podejmowane kolejne etapy dochodzenia do integracji. W 2009 r. Czarnogóra uzyskała natowski MAP, a w grudniu 2010 r. status państwa kandydującego do UE. Po czwarte, zdynamizowanie współpracy międzyparlamentarnej, zwłaszcza przy wykorzystaniu bilateralnych grup parlamentarnych. Mam nadzieję na doprowadzenie do rewizyty naszych parlamentarzystów w parlamencie Czarnogóry, którego przedstawiciele gościli w Polsce w 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-39.8" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Po piąte, inicjowanie i wspieranie współpracy na płaszczyźnie samorządowej, do tej pory nikłej, ale mającej w mojej ocenie dobre perspektywy i mogącej przynosić skuteczne rezultaty w budowaniu kontaktów. Do tej pory zawarto jedno porozumienie pomiędzy miastami – pomiędzy miastem Bar i Piasecznem. Mam nadzieję, że takich porozumień będzie więcej. Kandydatami są miasta Bijelo Polje i Risan, w którym jest stacja archeologiczna UW, która niedawno odniosła tam wielkie sukcesy odkrywkowe.</u>
          <u xml:id="u-39.9" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">W płaszczyźnie gospodarczej powinno nastąpić zintensyfikowanie stosunków bilateralnych, ponieważ dotychczasowa dwustronna współpraca jest wyjątkowo niewielka. Wartość rocznych obrotów handlowych w 2010 r. wyniosła około 11 mln euro, a polskie inwestycje zbliżyły się zaledwie do 170 tys. To jest wartość zakupu domu. Jest to ułamkowa część inwestycji zagranicznych w Czarnogórze. Najważniejszą pozycją w polskim eksporcie były dotychczas maszyny i urządzenia elektryczne i mechaniczne oraz ich części. Mamy szanse na rozwój tej wymiany w obszarze ekologii. Szczególne zainteresowanie polskich przedsiębiorców powinno obejmować gospodarkę wodną i utylizację ścieków. W przemyślę rolno-spożywczym szans upatruję w dostawie maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-39.10" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Z optymizmem można także patrzeć na rozwój turystyki. Światowa Rada Turystyki ocenia, że w najbliższym dziesięcioleciu Czarnogóra będzie jednym z najszybciej rozwijających się krajów pod względem turystyki. Adriatyk jest miejscem lubianym przez polskich turystów. Z roku na rok wzrasta zainteresowanie tym krajem. Wbrew oficjalnym statystykom, które ograniczają się do pobytów rejestrowanych, mówiących o 18 tys. naszych turystów, w ocenie naszej palcówki w ubiegłym roku odwiedziło Czarnogórę około 50 tys. polskich turystów.</u>
          <u xml:id="u-39.11" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Trzeba wiedzieć, że Czarnogóra ma wiele atutów, które sprawiają, że zagraniczni inwestorzy i firmy handlowe uznają ją za interesującego partnera. Jest to stabilna sytuacja polityczna, rozpoczęcie negocjacji w sprawie członkostwa w UE, przyjęcie jednostronne euro jako krajowej waluty, zwiększające stabilność inwestycji, bardzo dobre traktowanie firm z kapitałem zagranicznym, podobnie jak przedsiębiorstw krajowych, łatwość otwierania firm i dość korzystne podatki. Z drugiej strony trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że w tym kraju jest wiele czynników utrudniających współpracę gospodarczą – wysoki deficyt na rachunku bieżącym, duże zadłużenie zewnętrzne, korupcja, niewielkie rozmiary rynku wewnętrznego, bariery administracyjne, niedostateczne tempo wprowadzania w życie ustawodawstwa z zakresu polityki inwestycyjnej i przestrzennej.</u>
          <u xml:id="u-39.12" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Uwzględniając powyższe, uważam za istotne identyfikowanie tych barier i poszukiwanie możliwości eliminowania w celu zwiększenia wymiany handlowej i współpracy z uwzględnieniem miejscowych uwarunkowań. Ponadto ważna jest aktywizacja bezpośredniego współdziałania instytucji w obu krajach odpowiedzialnych za gospodarkę oraz inicjowanie formalnych i nieformalnych mechanizmów współpracy i wspieranie wdrażania nowych projektów w zakresie współpracy gospodarczej oraz małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-39.13" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">W płaszczyźnie kulturalno-oświatowej będę starała się wykorzystać wszelkie dostępne instrumenty dla efektywnego prezentowania szerokiego spektrum polskiego dziedzictwa kulturowego, wspierania współpracy między ośrodkami kulturalnymi, naukowymi, badawczymi, nawiązywania i utrzymywania kontaktów ze środowiskami świata kultury, nauki, mediów i innych opiniotwórczych gremiów. To bardzo wdzięczny obszar działania.</u>
          <u xml:id="u-39.14" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Aspektem szczególnym w młodym czarnogórskim państwie są kwestie legislacyjne, zwłaszcza w kontekście spełnienia siedmiu warunków akcesyjnych, z których znaczna część dotyczy ustawodawstwa. Istotnym zadaniem jest śledzenie tego procesu, jak również kontynuacja rozbudowy oraz bieżąca aktualizacja dwustronnej bazy prawno-traktatowej, co dla mnie prawnika i legislatora jest szczególnie interesujące.</u>
          <u xml:id="u-39.15" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Największą przyjemność sprawiłaby mi jednak działalność na rzecz społeczności polskiej i związanej z Polską, choć w Czarnogórze zamieszkuje jedynie około 100-osobowa grupa obywateli polskich i osób polskiego pochodzenia rozrzuconych po całym kraju. Po wejściu Polski do UE znacznie wzrosło zainteresowanie tej społeczności i jej otoczenia historią naszego kraju, osiągnięciami naukowymi oraz nauka jęz. polskiego. Aktywnie działa stowarzyszenie Polaków zamieszkałych w Czarnogórze, skupiające około 70 osób. W grudniu 2008 r. wynikiem starań stowarzyszenia doszło do wydania pierwszego numeru biuletynu polonijnego „Głos Polonii”. W maju br. z inicjatywy tego stowarzyszenia utworzony został związek bałkańskich organizacji polonijnych „Polonika Bałkanika” skupiający organizacje z regionu Bałkanów.</u>
          <u xml:id="u-39.16" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Choć relacje z Czarnogórą nie mają dla Polski priorytetowego charakteru, to nacechowane są wzajemną życzliwością i brakiem punktów spornych, a to satysfakcjonująca ocena przeszłości i dobry prognostyk na przyszłość. W moim przekonaniu podstawą powodzenia w rozwijaniu wzajemnych relacji i efektywnej współpracy jest zawsze dobra znajomość partnera, umiejętność wykorzystania podobieństw i poszanowanie odmienności, identyfikowanie barier i poszukiwanie optymalnych metod współdziałania. W tym upatruję skuteczności mojej misji.</u>
          <u xml:id="u-39.17" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Lubię pracę, lubię ludzi, co zawsze ułatwiało mi działanie, otwierało drzwi i pozwalało wierzyć, także teraz w powodzenie misji ambasadorskiej, jeśli uznacie państwo, że moje kompetencje, predyspozycje i doświadczenie dają gwarancję jej prawidłowego i godnego pełnienia.</u>
          <u xml:id="u-39.18" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję pani dyrektor za nie tylko obszerną, ale i nacechowaną osobistym tonem prezentację.</u>
          <u xml:id="u-39.19" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czas na pytania ze strony posłów. Pan poseł Sellin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJaroslawSellin">Rozpocznę od małej pretensji do Departamentu Polityki Europejskiej. Na ogół dokumenty, które otrzymujemy, dotyczące opisu sytuacji w danym kraju są bardzo dobre i pełnowymiarowe. Natomiast w przypadku Czarnogóry i Macedonii brakuje podstawowych informacji, które zawsze były w tych dokumentach, mianowicie dotyczących liczby ludności, podziału etnicznego i wyznaniowego. W przypadku Czarnogóry i Macedonii są to informacje szczególnie interesujące.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselJaroslawSellin">Dowiedzieliśmy się od pani kandydatki, jaka jest liczba ludności Czarnogóry, ale prosiłbym o uzupełnienie informacji dotyczących podziału etnicznego i wyznaniowego. Proszę o podanie tych danych również w odniesieniu do Macedonii.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselJaroslawSellin">Zwracam uwagę, że opis sytuacji politycznej w Czarnogórze, zarówno wewnętrznej, jak i zagranicznej wskazuje na niezwykłą dynamikę zmian, a z dokumentu, który otrzymaliśmy, wynika, że on nie był 2-3 miesiące aktualizowany. Znajduje się w nim stwierdzenie, że jedno z ważnych posiedzeń instytucji, która ma przybliżać Czarnogórę do UE odbędzie się w maju 2011 r. Odbyło się ono 2 miesiące temu i dobrze byłoby znać wyniki tego spotkania.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PoselJaroslawSellin">Mam następujące pytania. Mamy „dziurę” geograficzną związaną z istnieniem siedmiu krajów Bałkanów Zachodnich. Dotyczy to zarówno Czarnogóry, jak i Macedonii. Jak państwo widzicie perspektywę czasową przystąpienia obu tych krajów do Unii Europejskiej i NATO? Kto będzie partnerem pani ambasador w placówce europejskiej, w ramach europejskiej służby działań zewnętrznych? Kto to jest i z jakiego kraju pochodzi?</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PoselJaroslawSellin">Skoro ambasada RP istnieje w tym kraju od 4 lat, dlaczego dotychczas nasza obecność była na poziomie charge d’affaires, a nie było ambasadora pełnomocnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan poseł Ćwierz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselAndrzejCwierz">Mam kilka spostrzeżeń, którymi chciałbym się z państwem podzielić, a następnie sformułuję pytania. Miałem okazję być świadkiem tego, że pani ambasador jest bardzo lubiana przez ludzi mieszkających w regionie, w którym pracowała. Byłem w Ottawie w latach, kiedy pani pracowała w ambasadzie RP, i wiem, że wiele osób wyrażało pragnienie, aby pani pozostała dłużej. Mam nadzieję, że fakt, iż zjednuje sobie pani ludzi, będzie przydatny w pani pracy ambasadorskiej.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselAndrzejCwierz">Czarnogóra jest pięknym krajem. Aspiruje do UE i jestem przekonany, że wejdzie do Unii. Wolą Unii jest, aby Bałkany w pierwszej kolejności zintegrować z UE. Powinniśmy poszukiwać państw, które będą w podobnej perspektywie widzieć Europę. Czarnogóra jest państwem, które ma wiele wspólnych interesów z Polską. Jest państwem słowiańskim. Zamieszkuje w nim społeczność chrześcijańska. Jest wiele inicjatyw, które moglibyśmy wspólnie podejmować. W przyszłości, kiedy Czarnogóra będzie państwem członkowskim UE, będziemy mieć w niej sojusznika. Czarnogóra zapewne będzie podobnie jak Polska postrzegała wiele kwestii.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselAndrzejCwierz">Obserwuję, że interesy tzw. starych państw UE są odmienne od interesów młodych państw członkowskich i państw kandydujących. Czy dostrzega pani szansę na to, aby w Czarnogórze pozyskać sojusznika? Jest to małe państwo, ale będzie miało głos w UE.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PoselAndrzejCwierz">Jak pani sobie wyobraża możliwość wpłynięcia na wzrost wymiany gospodarczej pomiędzy Polską i Czarnogórą? Turystyka z pewnością odgrywa dużą rolę. Jest to państwo niezwykle malowniczo położone o unikalnych walorach turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PoselAndrzejCwierz">Czy sądzi pani, że konflikty, które kiedyś istniały pomiędzy państwami bałkańskimi, będą blokowały szybkie wejście Czarnogóry do UE, czy też mamy to za sobą i będziemy mieli do czynienia z szybkim rozszerzeniem UE o państwa bałkańskie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan przewodniczący Iwiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Mam jedną uwagę dotycząca materiału, który otrzymaliśmy. Zarówno autor materiału, jak i kandydatka użyli sformułowania, że rządzą tam dwie zreformowane partie komunistyczne. To nie jest prawda. Są to partie socjaldemokratyczne. Przed tego typu etykietowaniem należy się powstrzymywać.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Z czego wynikają różnice w danych dotyczących ruchu turystycznego? W materiale mowa jest o 18,5 tys. osób, a pani mówiła o 50 tys. turystów z Polski.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Tak naprawdę Czarnogóra jest dziś gospodarczym protektoratem Federacji Rosyjskiej. Główne inwestycje kapitałowe pochodzą z tego kraju. Powszechny jest język rosyjski. Bardzo dobrze, że pani zna rosyjski, ale czy zamierza pani nauczyć się serbochorwackiego? Oczywiście nie ma żadnego języka czarnogórskiego. Tak jest zapisane w konstytucji i tak trzeba mówić, ale tak naprawdę jest jeden język serbochorwacki.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PoselTadeuszIwinski">W naszych relacjach poza turystyką i kontaktami w obszarze stosunków zagranicznych najbliższa jest nam współpraca w dziedzinie kultury i literatury. Jest to naród pisarzy i poetów. Na ile dostrzega pani możliwości rozwoju współpracy kulturalnej? Wprawdzie Czarnogóra to nie Macedonia, gdzie Polacy wygrywali wszystkie konkursy poetyckie.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#PoselTadeuszIwinski">Pana ministra chciałbym zapytać, dlaczego w tak malej placówce jest aż 7 etatów. Często oszczędzamy na etatach w bardzo ważnych placówkach. W tym przypadku mamy do czynienia z ewidentnym przerostem administracji. Z czego to wynika?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Poseł Tomasz Lenz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselTomaszLenz">Czarnogórcy, w mojej opinii, czują się Europejczykami. Ciekawe, co na to stara Europa. Cała Czarnogóra wyprodukowała tablice rejestracyjne na wzór europejskich. Wywołuje to zdumienie. Jeżdżąc po Czarnogórze, ma się wrażenie, że ten kraj jest już w UE. Ponadto nie mieli własnej waluty i operowali marką niemiecką, a obecnie jednostronnie, bez konsultacji z kimkolwiek wprowadzili euro. Jest to bardzo odważne posunięcie.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselTomaszLenz">Nawiązując do tego, co powiedziała pani ambasador w odniesieniu do współpracy turystycznej z Czarnogórą, pragnę stwierdzić, że utrudnienie polega na tym, iż Czarnogórcy nie mają jeszcze takiego podejścia do turysty, jak Chorwaci. W Dubrowniku jest zupełnie inna oferta turystyczna i obsługa. Wjeżdżając do Czarnogóry samochodem, borykamy się z takim problemem, że np. Czarnogóra nie uznaje zielonej karty ubezpieczeniowej. Oczywiście miło tam można spędzić czas. Nie tylko biznes rosyjski jest tam mocno usadowiony, ale także oferta turystyczna jest ukierunkowana na turystę rosyjskiego. Kiedy wjedzie się w góry, w głąb Czarnogóry, można podziwiać fantastyczne widoki. Trzeba mieć sporo nerwów, aby podróżować niektórymi drogami wysoko w górach, ale warto. W Czarnogórze znajduje się najwyżej położone miasto w Europie i najgłębszy kanion w Europie.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselTomaszLenz">Oferta turystyczna jest ciekawa, ale w Europie i w Polsce nieznana. Warto odwiedzać Czarnogórę. Jest to kraj przyjaźnie nastawiony do Polaków. Jeśli chodzi o wymianę gospodarczą, jest to mały kraj, który niewiele produkuje i trudno byłoby poszukiwać wspólnych obszarów wymiany handlowej, tym bardziej że kontrabanda stanowi znaczną część PKB. Jest to tradycja Czarnogóry od wieków. Oficjalnie nadal jest to traktowane jako rzecz normalna.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PoselTomaszLenz">Jest to miejsce, w którym jest sporo do zrobienia. Świetnie, że wysyłamy tam tak znakomitego fachowca. Zważywszy na pani życiorys i doświadczenie, jestem przekonany, że relacje polsko-czarnogórskie uzyskają nowy impuls. Jestem przekonany, że pani praca przysporzy Polsce i Czarnogórze nowych możliwości współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Czy pani śledzi sprawę włoskiego oskarżenia pod adresem pana Djukanovicia o przemyt. Jest to jedna z ciekawszych spraw w międzynarodowym aspekcie prawnym. Rzadko kiedy były premier bywa oskarżony o tego typu działania. Czy sprawa zmierza ku końcowi, czy może być rozważane wydanie europejskiego nakazu aresztowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Nie widzę więcej zgłoszeń. Bardzo proszę kandydatkę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Pierwsze pytanie dotyczyło narodowości, jakie zamieszkują Czarnogórę. Otóż największy procent stanowią Czarnogórcy – ponad 40%, następnie Serbowie – 30-32%, Bośniacy – 8%, Albańczycy – 5%. We wszystkich danych powtarza się kategoria muzułmanie, co niedokładnie odpowiada narodowości. Stanowią oni około 4%. Chorwaci stanowią około 1%, Romowie 0,5%, inne nacje 6,5%.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">W tym momencie chciałabym nawiązać do pytania pana posła Iwińskiego o język. Oficjalny język to czarnogórski, ale językami urzędowymi są również serbski i chorwacki. Zamierzam uczyć się języka miejscowego, czarnogórskiego. Nauczę się takiego, który uznam za najbardziej potrzebny do komunikowania się w tym kraju. Poszukam native speakera do konwersacji w tym języku.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Następne pytania dotyczyły perspektyw czasowych przystąpienia Czarnogóry do UE. W ostatniej „Polityce” ukazał się bardzo ciekawy artykuł o bałkańskim pociągu do UE. Na pierwszym miejscu jest Słowenia, która już przystąpiła do UE. Następna w rankingu jest Chorwacja, Macedonia i Czarnogóra. Jednak Czarnogóra ma szansę wyprzedzić Macedonię. W Czarnogórze nie występuje problem, o którym państwo wspominaliście, dotyczący relacji z sąsiadami. Macedonia ma tego typu problemy, zwłaszcza w kontekście nazwy i dziedzictwa narodowego, w relacjach z Grekami. Czarnogóra nie ma tego typu problemów i z tego punktu widzenia będzie jej zdecydowanie łatwiej. Uzyskała już status państwa kandydującego.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Konieczne będzie spełnienie 7 warunków, które zostały zakreślone przez UE do spełnienia, a których gros dotyka sfery ustawodawstwa. Chodzi o poprawę prawa wyborczego, zgodnie z rekomendacjami, o dostosowanie ordynacji wyborczej do konstytucji, dokończenie reform administracji publicznej i zmiana niezbędnych ustaw w celu wzmocnienia profesjonalizmu i depolityzacji służby. Potrzebna jest ustawa o służbie cywilnej. Konieczne jest także wzmocnienie rządów prawa poprzez zapewnienie niezależności sądownictwa i prokuratury. Na początku czerwca zostały przyjęte propozycje zmian w konstytucji dotyczące powołania rady sądowniczej, rady prokuratorskiej, prokuratora generalnego oraz przewodniczącego Sądu Najwyższego.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Unia dostrzega problem rozdźwięku pomiędzy tym, co zapisane w prawie, a tym, co realizowane. Tego typu zarzuty są zgłaszane przez stosowne organy unijne. Sygnalizowana jest konieczność poprawy ustawodawstwa antykorupcyjnego i realizacji rządowej strategii w dziedzinie zwalczania korupcji, wymiernych rezultatów w zakresie śledztw, postępowań prokuratorskich oraz procesów sądowych zakończonych wyrokami skazującymi w sprawie korupcji.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Ta kwestia wiąże się z pytaniem zadanym przez pana posła Iwińskiego w sprawie zarzutów kierowanych pod adresem pana Djukanovicia. Jest to historia o charakterze klanowym. Proces nie jest zakończony. Oczywiście czytałam o tym, ale nie wiem, na jakim etapie jest sprawa. Sytuacja przedstawia się tak, że jest ogromna zaskarżalność wyroków do instancji wyższych, co świadczy o niskim poziomie sądownictwa szczebla podstawowego.</u>
          <u xml:id="u-49.6" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Unia Europejska wśród koniecznych warunków do spełnienia wymienia także nasilenie walki z przestępczością zorganizowaną, zwiększenie wolności mediów poprzez dostosowanie praktyki sądowej do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach o zniesławienie, poprawę współpracy ze społeczeństwem obywatelskim. Były formułowane zarzuty, że każda krytyka władz, zwłaszcza przez media, spotykała się z oskarżeniami pod adresem dziennikarzy, co kończyło się bardzo wysokimi wyrokami za zniesławienie. Osłabiało to wolność mediów. Kolejne warunki to wprowadzenie przepisów antydyskryminacyjnych, zgodnych ze standardami europejskimi i międzynarodowymi, zapewnienie statusu prawnego uchodźcom, zwłaszcza Romom, przyjęcie i realizacja strategii likwidacji obozu uchodźców w Podgoricy.</u>
          <u xml:id="u-49.7" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Prace nad tym trwają. Szczegółowo zapoznawałam się z kolejnymi etapami prac nad spełnianiem tych warunków. Sądzę, że Czarnogóra jest na bardzo dobrej drodze do sukcesu. Słyszałam nawet optymistyczną wypowiedź, że być może pod koniec roku dokonałby się ten pozytywny dla Czarnogóry akt, czego jej serdecznie życzę.</u>
          <u xml:id="u-49.8" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Pan poseł był uprzejmy zapytać o przedstawiciela UE w Czarnogórze. Jest to pan ambasador Leopold Maurer z Austrii. Mam nadzieję, że będę miała okazję do stałej z nim współpracy.</u>
          <u xml:id="u-49.9" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Kto będzie moim partnerem w realizacji zadań? Tych partnerów będzie wielu. To zależy od płaszczyzny, na której będę w danym momencie się poruszać czy załatwiać nasze konkretne sprawy. Będą to na pewno partnerzy polityczni – władze kraju urzędowania, a także korpus dyplomatyczny i przedstawiciel UE. Bardzo interesującą dla mnie płaszczyzną są kontakty kulturalne. Sądzę, że tym razem też tak będzie. Mamy dobre kontakty z Czarnogórą w tym zakresie, między innymi ze związkiem literatów. Ostatnio w związku z Rokiem Miłosza odbywały się tam wspólnie organizowane uroczystości. Został posadzony dąb Miłosza. Jest to dziedzina, w której działać jest znacznie łatwiej niż w sferze gospodarczej, w której występuje wiele barier.</u>
          <u xml:id="u-49.10" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Kapitał rosyjski jest tam dominujący. To się bardzo rzuca w oczy w czasie pobytu w tym kraju, zwłaszcza jeśli chodzi o budownictwo. Są nawet słynne związane z tym afery i podejrzenia korupcyjne.</u>
          <u xml:id="u-49.11" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Z czego wynikają różnice w danych dotyczących turystyki? W danych oficjalnych, które mówią o 18 tys. osób, uwzględnia się tylko pobyty rejestrowane przez hotele. Liczba prawie 50 tys. osób szacowana jest na podstawie doświadczeń placówki i czynności związanych z udzielaniem pomocy naszym obywatelom. Wiele wjazdów do Czarnogóry ma charakter jednodniowy, nawet bez noclegu, więc nie są one rejestrowane. Często turyści przyjeżdżają na jednodniowe wycieczki z Chorwacji, gdzie turystyka jest na wyższym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-49.12" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Musimy popularyzować ten kraj. Warto zaznaczyć, że jest coraz więcej ofert turystycznych. Czarnogóra jest tańsza niż Chorwacja, ale na niższym poziomie obsługi turystycznej, ale z pewnością będzie się to poprawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi. Czy pan minister zechciałby odnieść się do niektórych pytań/</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Jeśli chodzi o pytanie posła Iwińskiego dotyczące liczby etatów, sam jestem zaskoczony. MSZ jest jedną z instytucji, które konsekwentnie starają się optymalizować zatrudnienie. Jeśli liczba etatów jest zbyt duża w stosunku do zadań, na pewno zostanie zweryfikowana. Jest to proces w toku, który z oczywistych względów nie jest łatwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Czy mogłabym ustosunkować się do tej kwestii?</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#KandydatkanaambasadoraRPGrazynaSikorska">Na siedem etatów składają się tylko trzy merytoryczne: kierownika placówki, konsula zarazem zajmującego się sprawami politycznymi, kulturalno-naukowymi i promocją oraz osoby odpowiedzialnej za sprawy administracyjno-finansowe, która równocześnie jest lokalnym inspektorem bezpieczeństwa teleinformatycznego. Pozostałe cztery etaty są pomocnicze: etat sekretarki, kancelistki, kierowcy i sprzątaczki. Zorientuję się, czy ten skład Można zmniejszyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Poproszę pana ministra Jacka Najdera o przedstawienie kandydatury pana Przemysława Czyża na ambasadora RP w Republice Macedonii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Pan Przemysław Czyż urodził się w 1972 r. w warszawie. W 1996 r. ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji UW. Od tego roku jest związany zawodowo ze służbą zagraniczną, w której zajmował kolejno stanowiska podreferendarza, eksperta, naczelnika wydziału, zastępcy dyrektora i dyrektora. Staż w ramach aplikacji odbył w ambasadzie RP w Izraelu. W 2003 r. zdał egzamin kwalifikacyjny służby cywilnej, uzyskując jedną z najwyższych not w kraju. Jest urzędnikiem służby cywilnej i członkiem personelu dyplomatyczno-konsularnego służby zagranicznej. Posiada stopień radcy – ministra. Ukończył także aplikację legislacyjną. Od 2001 r. pan Przemysław Czyż zajmował się problematyką prawną i legislacyjną w resorcie, początkowo jako zastępca dyrektora Biura Dyrektora Generalnego, a następnie od 2006 r. do chwili obecnej jako dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Pan Przemysław Czyż jest doświadczonym negocjatorem. Uczestniczył bądź przewodniczył kilkunastu misjom zagranicznym, których celem była negocjacja kontraktów cywilnoprawnych dla MSZ.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Pan Czyż zna języki angielski oraz rosyjski, co poświadczone jest egzaminami resortowymi. Jest żonaty. Wychowuje dwójkę dzieci.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">W imieniu ministra spraw zagranicznych, biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenie zawodowe oraz znajomość języków obcych, pragnę rekomendować pana Przemysława Czyża na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Macedonii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi za rekomendację. Poproszę pana Przemysława Czyża o przedstawienie koncepcji pracy w Macedonii.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kandydat na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Macedonii Przemysław Czyż:</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Macedonia jest niewielkim pod względem liczby ludności i terytorium państwem, skupiającym mimo to wiele uwagi obserwatorów zewnętrznych na obszarze Bałkanów Zachodnich. Ma na to wpływ zarówno położenie geopolityczne tego państwa, jego skład narodowościowy, jak i niewielka, choć wciąż aktualna lista kwestii, na czele z nazwą państwa. Ich pomyślne zamknięcie warunkuje otwarcie dla Macedonii perspektywy współpracy unijnej oraz z NATO.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Zanim przejdę do omówienia tych kwestii, pozwolę sobie przedstawić pokrótce stan stosunków dwustronnych. Polskę i Macedonię łączą dobre relacje dwustronne. Należy podkreślić brak kwestii spornych między naszymi państwami oraz to, że Polska postrzegana jest w Macedonii jako stabilny i wiarygodny partner, sprzyjający macedońskim aspiracjom, zarówno w odniesieniu do członkostwa w UE, jak i w NATO. Ten bagaż sympatii zawdzięczamy nie tylko obecności polskich patriotów, którzy walcząc o „waszą i naszą wolność” na przełomie XIX i XX wieku, walczyli także o wolność Macedończyków. Żywa jest nadal pamięć o pomocy, jaką polska udzieliła wielotysięcznej rzeszy uchodźców z Macedonii Egejskiej podczas wojny domowej w Grecji w 1948 r. Żywa jest też pamięć o udziale i odbudowie, pod kierownictwem polskiego inżyniera Ciborowskiego stolicy Macedonii po trzęsieniu ziemi, które dotknęło to miasto w 1963 r. O tych kwestiach pamięta się w Macedonii.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pomiędzy naszymi państwami utrzymywany jest stały i wysoki poziom dialogu politycznego. Jesienią br. planowana jest wizyta Prezydenta RP w Macedonii. Ma ona związek z 20-leciem niepodległości tego kraju, które będzie obchodzone we wrześniu. W ubiegłym miesiącu w Warszawie zakończyła się z powodzeniem II sesja wzorowanej na naszych doświadczeniach z tzw. konferencji utrechckiej tzw. konferencji skopijskiej, będącej cyklicznym polsko-macedońskim forum współpracy i wymiany doświadczeń. To właśnie z Macedonią jako pierwszym krajem regionu rozpoczęliśmy taką formę współpracy i wymiany doświadczeń. Tego typu inicjatywy powinny być kontynuowane w przyszłości, czemu zamierzam poświęcić znaczną część swojej pracy. Tę inicjatywę trzeba rozwijać, pogłębiać i wspierać.</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Polska i Macedonia wspólnie uczestniczą w koalicji antyterrorystycznej. Ważne jest wsparcie logistyczne, jakiego udziela Macedonia dla misji KFOR w Kosowie, w której także uczestniczy Polska. W tym kontekście należy wspomnieć o potrzebie wspierania, zarówno w wymiarze wojskowym, jak i w dziedzinie przemysłu obronnego, współpracy dwustronnej. Prawny grunt dla takiej współpracy został już przygotowany. Podpisana została umowa o współpracy obronnej.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Prawdziwym wyzwaniem będzie zdynamizowanie dwustronnych stosunków ekonomicznych, na których cieniem położył się światowy kryzys gospodarczy. Polska spadła w rankingu partnerów handlowych Macedonii z miejsca 11 w 2008 r. poza pierwszą dwudziestkę. Odnotowujemy istotny spadek obrotów handlowych. Macedonia poczyniła zauważalne starania, aby stać się krajem bezpiecznym dla inwestorów, lecz niektóre obszary, takie jak polityka antykorupcyjna oraz efektywność wymiaru sprawiedliwości czekają na dalsze reformy. Zamierzam aktywnie działać na rzecz zwiększenia wymiany handlowej między naszymi krajami oraz promocji polskiej marki, a także zwiększenia zainteresowania polskich inwestorów rynkiem macedońskim.</u>
          <u xml:id="u-55.7" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">W sferze stosunków zewnętrznych priorytetem polityki macedońskiej jest integracja z NATO i UE. Na drodze do członkostwa Macedonii w tych strukturach stoi jednak spór z Grecją o nazwę państwa. Jest to pewne uproszczenie. Być może ze strony greckiej jest to spór o nazwę. Ze strony Macedonii jest to spór o tożsamość. Dla Macedonii istotne znaczenie ma podtrzymanie w tegorocznym raporcie Komisji Europejskiej, obejmującym omówienie zaawansowania tego kraju na drodze do UE, rekomendacji dotyczących rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z Macedonią. Taka rekomendacja była udzielona w dwóch poprzednich raportach. Ten raport będzie swego rodzaju testem na aspiracje i szanse europejskie Macedonii.</u>
          <u xml:id="u-55.8" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Omawiając stan stosunków zewnętrznych tego państwa, nie sposób nie odnieść się do zasadniczego problemu w macedońsko-greckich stosunkach dwustronnych, czyli kwestii sporu o nazwę. Polska uznała nazwę konstytucyjną Republika Macedonii w relacjach dwustronnych w 2005 r. Natomiast na forach międzynarodowych używamy stosowanej w Narodach Zjednoczonych formuły tymczasowej Była Jugosłowiańska Republika Macedonii (FYROM). Polska prezydencja będzie czynić aktywne starania na rzecz skłonienia strony macedońskiej do zintensyfikowania dialogu z greckim sąsiadem w celu wypracowania satysfakcjonującego obie strony rozwiązania pod auspicjami ONZ. Wychodzimy z założenia, że rozwiązanie sporu o nazwę państwa jest wyłącznym zadaniem obu zainteresowanych stron i nikt inny poza nimi nie zamknie tej kwestii z powodzeniem. O kluczowym znaczeniu zażegnania tego sporu dla samej Macedonii nie trzeba wspominać. Stawką jest bowiem członkostwo tego państwa w NATO i rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych do UE. Będziemy zachęcali władze macedońskie do poważnego i pogłębionego dialogu ze stroną grecką, mając na uwadze także i to, że Macedonia udowodniła już, iż jest w stanie poradzić sobie z ważkimi wyzwaniami. Dowodem tego jest unikalny w skali regionu model współpracy macedońskich i albańskich sił politycznych oraz zawarcie w 2001 r. porozumienia ramowego, określającego prawa mniejszości albańskiej w Republice Macedonii. W tym roku obchodzone jest 10-lecie tego porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-55.9" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Odnosząc się do pytania pana posła Sellina, spieszę poinformować państwa, że podstawowe dane statystyczne przedstawiają się następująco. Populacja – niewiele ponad 2 mln mieszkańców, z czego 66% stanowią Macedończycy, 25% Albańczycy, 3,6% mniejszość turecka, 2,6% Romowie, 1,8% Serbowie. Jeśli chodzi o przynależność wyznaniową, 66% obywateli deklaruje wyzwanie prawosławne, 30% muzułmańskie, 1% wyznanie katolickie.</u>
          <u xml:id="u-55.10" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Podział pomiędzy ludność macedońską i albańską przekłada się na podział wyznaniowy, aczkolwiek trzeba zauważyć, że istnieje blisko 80-tysięczna grupa Macedończyków, czyli etnicznych Słowian wyznających islam. Nie jest to grupa wielka, lecz zauważalna.</u>
          <u xml:id="u-55.11" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kończąc, pragnę podziękować państwu posłom za rozwijanie polsko-macedońskich stosunków parlamentarnych. Będę rad służyć wszelką pomocą dla dalszego owocnego rozwoju tych relacji.</u>
          <u xml:id="u-55.12" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Proszę Komisję o udzielenie pozytywnej rekomendacji mojej kandydaturze.</u>
          <u xml:id="u-55.13" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czas na pytania posłów. Pan poseł Gałażewski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Mam pytanie do pana ministra. Kandydat na ambasadora jest dyrektorem ważnego działu zamówień publicznych. Wielokrotnie w tej roli występował na posiedzeniach Komisji. Jak MSZ poradzi sobie z wyborem następcy pana dyrektora? To jest trudny obszar działania w MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan poseł Sellin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselJaroslawSellin">Mam krótkie pytanie wzbogacające wiedzę. W materiale czytamy, że stanowisko Grecji w sprawie nazwy polega na propozycji dodania w nazwie Macedonii wyróżnika geograficznego. Pan również użył pojęcia Macedonia Egejska. Czy to oznacza, że Grecy zgodziliby się na nazwę np. Macedonia Północna? Jeśli tak, to dlaczego Macedończycy nie chcą tego przyjąć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan przewodniczący Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Myślę, że pan zdecydowanie zbyt optymistycznie ocenił sytuację wewnętrzną w Macedonii. Dialog albańsko-macedoński jest bardzo trudny. Byłem w Macedonii trzykrotnie, ostatni raz w ubiegłym roku. To są odmienne dwa świata. Ci ludzie nie rozmawiają ze sobą.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Przy całej wzajemnej sympatii Polaków i Macedończyków chciałbym zapytać, czy rząd RP ma stanowisko wobec faktu, że od kilku lat główne lotnisko w Skopje nosi nazwę Aleksandra Macedońskiego. Obecnie na ukończeniu jest budowa ogromnego pomnika Aleksandra Macedońskiego, co ma charakter prowokacyjny w stosunku do Greków. Czy Polska zajmuje w tej sprawie jakieś stanowisko?</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Czy ma pan świadomość, że podziały między dwoma obozami politycznymi przypominają nieuchronnie „sympatyczne” relacje między PO i PiS?</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#PoselTadeuszIwinski">Z pewnością zetknie się pan z nieuchronnymi pytaniami dotyczącymi analogii pomiędzy katastrofą smoleńską a katastrofą, w której zginął w niewyjaśnionych okolicznościach prezydent Macedonii Traykovski.</u>
          <u xml:id="u-60.4" who="#PoselTadeuszIwinski">Na placówce w Macedonii trudno funkcjonować bez znajomości jęz. albańskiego. Pracuje tam niezwykle wartościowa dziewczyna, która skończyła studia w Albanii. Należy utrzymywać zatrudnienie tego typu osób, bo ich znajomość albańskiego jest niezwykle cenna.</u>
          <u xml:id="u-60.5" who="#PoselTadeuszIwinski">Można pozazdrościć panu ambasadorowi rezydencji, która z pewnością jest najpiękniejsza w Europie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są jeszcze pytania ze strony państwa posłów? Nie ma zgłoszeń, zatem poproszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KandydatnaambasadoraRPPrzemyslawCzyz">Postaram się odpowiedzieć na pytania w kolejności, w jakiej były zadawane.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#KandydatnaambasadoraRPPrzemyslawCzyz">Grecja proponuje rozwiązanie zwane przymiotnikowym. Odnoszę wrażenie, że Greków zadowoliłoby określenie nazwy państwa jako Macedonii Północnej, bądź Macedonii – Skopje, Macedonii Wardarskiej. Strona macedońska nie wyraża na to zgody, twierdząc, że konstytucja określa nazwę państwa jako Republika Macedonii. Oni są Macedończykami, obywatelami Republiki Macedonii. Język również określany jest jako macedoński. Z pewnością hybryda „język północnomacedoński” byłaby czymś dziwnym. To nie jest wyłącznie spór o nazwę, lecz spór o tożsamość, o to, skąd Macedończycy pochodzą, kim się określają i jak chcą, aby ich określano. Z pewnością rozwiązanie przymiotnikowe nie spotyka się z akceptacją strony macedońskiej.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#KandydatnaambasadoraRPPrzemyslawCzyz">Pomniki zawsze budzą emocje, zwłaszcza wielkie pomniki, za które zapłacono wiele milionów euro, do których pretensje mogą zgłaszać inne państwa. Rzeczywiście pomnik Aleksandra Macedońskiego na koniu góruje nad Skopje. Jest to element przyjętego przez rząd macedoński planu Skopje 2014 i szerszej polityki tzw. antykizacji. Jest to również próba poszukiwania własnej tożsamości historycznej, podejmowana przez rząd macedoński, śmiało, niekiedy w przerysowany sposób odwołującą się do tradycji imperium Aleksandra Macedońskiego, Filipa i ich poprzedników. Nie nam komentować poczynania rządu macedońskiego. Każdy ma prawo do działania na rzecz własnej tożsamości. Wiemy, że nie spotyka się to z zadowoleniem strony greckiej i wywołuje niepotrzebne spory historyczne. Polityka góruje nad historią. Historia to na swój sposób polityka uprawiana wstecz. Czytelny tego obraz mamy obecnie w Macedonii.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#KandydatnaambasadoraRPPrzemyslawCzyz">Co do dialogu macedońsko-albańskiego, rzeczywiście sytuacja nie jest idealna, ale jest to pewien model, który został przyjęty i się ugruntował. Na tle tego, co działo się na Bałkanach przez ostatnie kilkanaście lat, model macedoński jest pokojowy. Dochodziło do zamieszek, do ofiar, ale nie w takiej skali, jak czytaliśmy o tym w doniesieniach z wojny w Jugosławii. Ta koegzystencja jest szorstka, ale się dokonuje. Dialog jest kontynuowany. Proszę zwrócić uwagę, że model macedoński zakłada zawsze koalicję dwóch partii politycznych – macedońskiej i albańskiej. Cztery duże partie polityczne zamieniają się rolami, zawsze zachowując ten parytet. Na poziomie rządowym realizowana jest zasada współrządzenia. Na pewno nie można powiedzieć, że Albańczycy nie współrządzą Macedonią. Są pełnoprawnymi gospodarzami swojego kraju.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#KandydatnaambasadoraRPPrzemyslawCzyz">Rząd macedoński formuje się. Pan premier otrzymał misję tworzenia rządu i 20-dniowy termin, który upływa lada dzień. Z doniesień prasowych, które docierają do nas, i z naszego rozeznania wynika, że porozumienie zostanie osiągnięte. Wkrótce w Macedonii powstanie gabinet, który będzie w stanie kontynuować reformy, niezależnie od perspektyw rozwiązania sporu o nazwę, do czego zawsze będziemy Macedończyków namawiać. To jest hasło polskiej prezydencji na miejscu. Namawiamy do reformowania państwa, aby raport Komisji Europejskiej, który będzie ogłoszony pod koniec bieżącego roku, po raz kolejny potwierdzał gotowość Macedonii do rozpoczęcia negocjacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Poproszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Konkurs na stanowisko dyrektora będzie rozpisany. Zakładamy, że znajdziemy odpowiedniego kandydata.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Co do kwestii składu personelu, zwłaszcza jeśli chodzi o personel miejscowy, jest on w gestii szefa placówki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Mam na myśli personel polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJacekNajder">Często łatwiej jest znaleźć oddanego pracownika miejscowego posiadającego odpowiednią wiedzę i znajomość języków. Jeśli w zasobach kadrowych resortu znajdą się osoby o odpowiednich kwalifikacjach i będą gotowe wyjechać, to z pewnością będziemy sprzyjać nowemu ambasadorowi. To jest służba, ale nikogo nie można zmusić do wyjazdu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do części zamkniętej dla prasy. Proszę o pozostanie na sali państwa posłów, pana ministra oraz jego współpracowników. Pozostałe osoby poproszę na chwilę o opuszczenie obrad.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są pytania do pana ministra Najdera? Nie ma zgłoszeń, zatem przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pani Grażyny Sikorskiej na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Czarnogórze? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem kandydatury pana Przemysława Czyża na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Macedonii? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-67.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-67.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Proszę o zaproszenie kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-67.7" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Szanowni państwo, pragnę z głębokim zadowoleniem i satysfakcją poinformować, że komisja jednogłośnie udzieliła pozytywnej rekomendacji pani Grażynie Sikorskiej i panu Przemysławowi Czyżowi. Gratuluję w imieniu Komisji. Proszę przyjąć życzenia owocnej pracy na placówkach. Prosimy, aby pamiętać o parlamentarnym kontekście współpracy. Deklarujemy pełne wsparcie wszędzie tam, gdzie będzie ono konieczne.</u>
          <u xml:id="u-67.8" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Panu ministrowi chciałbym pogratulować znakomitych kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-67.9" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy w sprawach różnych są jakieś uwagi? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-67.10" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>