text_structure.xml 68.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów. Bardzo serdecznie witam pana ministra Sikorskiego, który zechciał przybyć na nasze posiedzenie. Witam również panią minister Grażynę Bernatowicz, przedstawicieli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Kancelarii Prezydenta RP. Pracujemy pod presją czasową, więc chciałbym niezwłocznie przejść do meritum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Porządek dzienny przewiduje cztery punkty: pkt 1 – informacja Ministerstwa Spraw Zagranicznych na temat stanu stosunków polsko-niemieckich; pkt 2 – rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Azerbejdżanu o współpracy w dziedzinie obronności (druk nr 2600), pkt 3 – rozpatrzenie planu pracy Komisji na okres od 1 lutego 2010 r. do 31 lipca 2010 r.; pkt 4 – sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Jeśli nie ma uwag do porządku dziennego, uznam porządek obrad za przyjęty. Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przechodzimy do realizacji pkt 1, obejmującego informację MSZ na temat stanu stosunków polsko-niemieckich. Z przyjemnością oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Obecny stan stosunków polsko-niemieckich uznajemy za dobry i coraz lepszy. Republika Federalna Niemiec jest kluczowym partnerem Polski na arenie międzynarodowej, sojusznikiem w Sojuszu Północnoatlantyckim, członkiem rodziny w ramach Unii Europejskiej. Prowadzimy regularny, ożywiony i zinstytucjonalizowany dialog polityczny na wszystkich szczeblach. RFN jest również dla nas największym partnerem handlowym. Realizujemy współpracę w dziedzinie kultury i nauki, wymiany młodzieży, współpracę miast partnerskich, współpracę wojskową.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Stosunki z Polską odgrywają sporą rolę w niemieckiej polityce zagranicznej. Jest to potwierdzone nie tylko w umowie koalicyjnej nowego rządu CDU/CSU/FDP, ale także wieloma wizytami na najwyższym szczeblu, zarówno na szczeblu kanclerza Niemiec, wicekanclerza, który odwiedził Warszawę w pierwszej kolejności, jak i prezydenta RFN.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Ubiegły rok zaznaczył się w relacjach polsko-niemieckich w sposób szczególny, gdyż obfitował w brzemienne dla naszej historii rocznice: 20. rocznicę obalenia komunizmu z uroczystościami w Berlinie, ale także rocznicę upadku komunizmu w Europie Środkowowschodniej 4 czerwca w Krakowie. Nastąpiło odsłonięcie fragmentu muru Stoczni Gdańskiej przed siedzibą Bundestagu przez marszałka Sejmu Bronisława Komorowskiego. Obchodziliśmy także rocznicę wybuchu drugiej wojny światowej, podczas której kanclerz Angela Merkel wygłosiła – w moim osądzie – wzorowe przemówienie, które uwzględniło naszą wrażliwość historyczną.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Stosunki polsko-niemieckie zdominowane są przez problematykę europejską. Są to nie tylko kwestie związane z Traktatem z Lizbony, ale także praca polsko-niemieckiej grupy roboczej ds. wspólnej polityki rolnej. Prowadzony jest dialog ekspertów wielu resortów. Niemcy popierają politykę sąsiedztwa, w tym Partnerstwo Wschodnie. Fakt, że w ubiegłym roku odwiedziłem Kijów wraz z moim niemieckim kolegą jest godny odnotowania. W kolejnych miesiącach i latach będziemy rozmawiać z Niemcami o dokończeniu reformy instytucjonalnej Unii, a w szczególności o perspektywie budżetowej po 2013 r. Spodziewamy się kolejnego spotkania w ramach Trójkąta Weimarskiego. W grudniu uzgodniłem z niemieckim ministrem spraw zagranicznych, że spotkanie ministerialne będzie dwuczęściowe. Po pierwsze, spotkamy się w trójkącie polsko-niemiecko-francuskim. W drugiej części doprosimy ministra spraw zagranicznych Ukrainy. Spodziewamy się, że w tym roku odbędą się kolejne konsultacje międzyrządowe. Ostatnie przeprowadzono w 2008 r. w Warszawie. Spodziewamy się także kolejnej edycji Forum Polsko-Niemieckiego, a do współpracy parlamentów chyba nie musze zachęcać.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">W związku z powołaniem nowego rządu przekazaliśmy nowemu ministrowi spraw zagranicznych spis naszych postulatów i analiz, zawierający szereg propozycji współdziałania, nie tylko w sprawach dwustronnych, ale także w obszarze stosunków międzynarodowych. Jednym z postulatów było, aby w perspektywie rocznicy uchwalenia Traktatu polsko-niemieckiego dokonać przeglądu jego funkcjonowania, co spotkało się ze zgodą strony niemieckiej. Cieszymy się, że w najbliższych dniach przybędzie do Warszawy nowa pełnomocnik rządu niemieckiego ds. stosunków z Polską. Z nią zaczniemy prace nad przeglądem traktatu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Doceniamy gest rządu niemieckiego, który podjął decyzję o wpłaceniu 60 mln euro do Fundacji Auschwitz-Birkenau. Uważamy, że fakt, iż rząd RFN da Fundacji 50% jej zapotrzebowania kapitałowego, aby to miejsce zbrodni po wsze czasy utrzymać jako mementum dla przyszłych pokoleń, świadczy o odpowiedzialności rządu Niemiec za czyny Niemiec w przeszłości.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">W stosunkach polsko-niemieckich mamy oczywiście kwestie historyczne, ale staramy się o nich rozmawiać w sposób pragmatyczny. Chociażby w sprawie rady Fundacji „Ucieczka – wypędzenie – pojednanie” toczy się dyskusja wewnątrzniemiecka, która uwzględnia nasze stanowisko. Dobre stosunki z Polską są uznawane za tak ważne przez czołowych polityków niemieckich, że warto dla nich zaryzykować i na ich rzecz ukrócić ambicje polityczne niektórych polityków niemieckich. Świadczy to o sukcesie naszej dotychczasowej polityki.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MinistersprawzagranicznychRadoslawSikorski">Panie przewodniczący, ponieważ czas nagli, na tym zakończyłbym swoje wprowadzenie. Jestem do państwa dyspozycji. Za około 30 min. Będę prosił panią minister Grażynę Bernatowicz, aby mnie zastąpiła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Chciałbym państwa poinformować, że na 3 marca br. przewidziane jest wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Bundestagu. Mam nadzieję, że będzie to trwała forma naszej współpracy. Jako przewodniczący Komisji powołałem zespół ekspercki pod przewodnictwem pana Kazimierza Wójcickiego.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przechodzimy do pytań.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poseł Jan Rzymełka (PO) – przewodniczący polsko-niemieckiej grupy parlamentarnej:</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Panie ministrze, po pierwsze, proszę przyjąć podziękowania i życzenia na Nowy Rok.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Mam prośbę o wsparcie pana ministra dla pewnej inicjatywy. Otóż polski rząd i parlament powinien dziękować niemieckim politykom za dobrą współpracę, gdy odchodzą oni z aktywnej polityki. Myślę o tym, żeby Markus Meckel, który przez 20 lat był przyjacielem Polski, otrzymał odpowiedni order z rąk pana prezydenta. Chciałbym, żeby pan minister wsparł te działania. Warto pokazywać w Niemczech, że doceniamy tych, którzy nas wspierają.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Obserwując stosunki polsko-niemieckie, które są coraz lepsze, musimy niwelować wielkie asymetrie, które istnieją na wielu płaszczyznach. Czy odnotowujemy postęp, jeśli chodzi o sprawę ambasady polskiej w Berlinie, która stanowi antyreklamę naszego kraju?</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Kolejna kwestia dotyczy grobów żołnierzy polskich na terenie Niemiec, które są zaniedbanie. Pan minister Przewoźnik więcej uwagi poświęca grobom na Wschodzie. Miejsca pamięci narodowej w Niemczech są zaniedbane.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Chciałbym również nawiązać do polityki energetycznej. Czy udało się coś zrobić w sprawie zwiększenia średnic albo nowych przejść dla gazu i ropy z Zachodu na Wschód, czyli z Unii do Polski, na wypadek konfliktu i blokady dostaw ze Wschodu?</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Każde polskie województwo ma umowę partnerską z landami. Umowy powstały, kiedy jeszcze nie byliśmy członkiem Unii. Brakuje w nich wzmocnienia roli edukacji, szkoleń, kwestii nauczania języka polskiego. Nasi marszałkowie powinni wiedzieć, że mogą gwarantować sobie w tych umowach różne sprawy z zakresu polityki kulturalnej, historycznej. Niestety, w ogóle tego nie robimy. Kiedy pewne kwestie poruszane są na szczeblu Bundestagu, słyszymy, że trzeba to zrobić w landach. Byłoby wskazane, aby pan minister miał pełnomocnika ds. samorządów wojewódzkich. Samorządy powinny twardo negocjować polskie interesy. Dotychczas są one artykułowane zbyt słabo.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poseł Krząkała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekKrzakala">Bardzo się cieszę, że pan minister wspomniał, iż należałoby przeanalizować kwestię realizacji Traktatu polsko-niemieckiego o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. Ta okazja rodzi się w przyszłym roku, kiedy obchodzić będziemy rocznicę ustanowienia traktatu. Trzeba przyznać, że to partnerstwo byłoby bardziej symetryczne, gdybyśmy chociażby zadbali o język polski w Niemczech. Dysproporcje są bardzo duże –180 tys. euro wydaje strona niemiecka na naukę języka polskiego, a my wydajemy ponad 14 mln na naukę języka niemieckiego. Wydaje mi się, że byłoby wskazane, aby takie zmiany w traktacie – być może w formie deklaracji dodatkowej – zawrzeć.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekKrzakala">W tym kontekście chciałbym zapytać o stanowisko wobec idei utworzenia katedry im. Aleksandra Brücknera. Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej chce współfinansować to przedsięwzięcie. Istotne jest, czy zapadła już decyzja w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselMarekKrzakala">Chciałbym również zapytać o pomysł na Krzyżową, przede wszystkim na finansowanie Krzyżowej, w kontekście utrzymania stanu majątkowego. Być może pan minister wie również, kiedy tam trafi mur ze Stoczni Gdańskiej. Dobrze byłoby zadbać o nasze symbole.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselMarekKrzakala">Pan poseł Rzymełka wspominał o odznaczeniach. 1 stycznia br. zmarła pani Freya von Moltke. W 2009 r. otrzymała ona odznaczenie im. Adama Mickiewicza w ramach Trójkąta Weimarskiego. Być może należałoby zadbać o to, żeby za jej wkład na rzecz pojednania i współpracy europejskiej nadać jej pośmiertnie odznaczenie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselMarekKrzakala">Czy pan minister mógłby krótko przedstawić ocenę działalności Instytutu Zachodniego oraz Ośrodka Studiów Wschodnich? Tak naprawdę otrzymujemy informacje dotyczące problematyki niemieckiej z Ośrodka Studiów Wschodnich, a Instytut Zachodni chyba nie funkcjonuje tak jak powinien. Być może należałoby stworzyć instytut niemiecki.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselMarekKrzakala">Ponieważ we wprowadzeniu pana ministra była mowa o pełnomocniku, chciałbym zapytać o ocenę pracy prof. Bartoszewskiego, który pilotuje kwestie niemieckie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Wita.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszWita">Żeby być dobrze zrozumianym, przedstawię się krótko jako poseł ze Śląska, posiadający liczna rodzinę w Niemczech, z którą utrzymuję kontakty. Mam przyjaciół na terenie Niemiec. Boli mnie, że na terenie całej Polski symbole upamiętniające różnego rodzaju ofiary z okresu drugiej wojny światowej są zakłamane. Są zakłamane w podobny sposób, jak sama Fundacja Polsko-Niemieckie Pojednanie. W informacji MSZ stwierdza się, że zadaniem tej Fundacji jest pomoc polskim ofiarom prześladowań nazistowskich. Wszędzie mamy tablice i pomniki upamiętniające ofiary nazistów lub hitlerowców. Prawda jest taka, że nie było żadnej nazistowskiej formacji, a jedyna hitlerowska formacja to Hitlerjugend, która specjalnych zbrodni na sumieniu nie miała.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselTadeuszWita">Wszystkie inne zbrodnie z okresu wojny, które rozpoczęły się od pierwszych dni, były dokonywane przez regularna armię niemiecką, policję niemiecka i służby niemieckiego państwa. Im więcej czasu upływa, tym bardziej to zakłamanie będzie ciążyło. Trzeba zadbać o właściwy przekaz, iż ci naziści i hitlerowcy to byli żołnierze, policjanci i inne służby niemieckie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselTadeuszWita">Druga kwestia dotyczy współpracy gospodarczej. Gdziekolwiek czytam o aktywności niemieckich polityków, jest ona podporządkowana interesom gospodarczym. Minister Westerwelle, będąc politykiem opozycyjnym, mówił o prawach człowieka w Rosji. Kiedy pojechał tam jako minister spraw zagranicznych, zapomniał o nich i nie upomniał się o nie choćby jednym słowem. To samo dzieje się w kwestii Chin, w odniesieniu do Iranu. Niemcy zawsze mówią to, co chcą słyszeć ci, którzy z nimi rozmawiają. Musimy to uwzględnić w naszych kontaktach z Niemcami. Bezwzględnie realizują własne interesy gospodarcze. W tym kontekście niepokoi mnie fakt, że pan minister ani słowem nie wspomniał o rurociągu na dnie Bałtyku. Jest to jaskrawy przykład przedsięwzięcia gospodarczego, które ma wszelkie znamiona działań politycznych, pomijających Polskę, o czym piszą międzynarodowe, specjalistyczne czasopisma ekonomiczne. Nie można przejść nad tym do porządku dziennego i milczeć w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselTadeuszWita">W tym kontekście, w rozmowach pana ministra ważne mogłoby być zwrócenie uwagi na problemy, jakie ma obecnie EOR z GAZPROM-em. Z powodu kryzysu spadło zapotrzebowanie na gaz w Niemczech, EOR negocjuje z GAZPROM-em, ale nie może zmienić klauzuli w porozumieniu, żeby móc reeksportować część gazu do Polski. Czy to nie powinno skłonić niemieckich polityków i przedsiębiorców do zmiany myślenia o gazociągu, który omija Polskę?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselTadeuszWita">Chciałbym, żeby w kontaktach z Niemcami pamiętać o tym, iż w Niemczech trwa wielki spór pomiędzy lobby tzw. źródeł odnawialnych energii a lobby reaktorów atomowych. Ten konflikt moglibyśmy wykorzystać dla swoich korzyści. Wiadomo, że te dwa lobby będą naciskały na likwidację naszej energetyki opartej na węglu.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselTadeuszWita">Chciałbym również, aby pan minister zwrócił uwagę na niemiecką strategię personalną w Unii Europejskiej. Wszyscy mogliśmy zauważyć, że Berlin wyraźnie zgodził się na wybór słabych polityków reprezentujących politykę zagraniczną Unii i nie zrobił tego ani z głupoty, ani z bezmyślności, tylko z czystej kalkulacji, aby największe państwa, do jakich zaliczają się Niemcy i Francja, miały w kontaktach zagranicznych wolną rękę i większą siłę forsowania własnych interesów niż urzędnicy unijni. Nasi eksperci wiedzą, o co Niemcy będą zabiegali, mianowicie o stanowiska gospodarcze – dyrektora Bundesbanku lub inne kluczowe posady. W tej sytuacji powinniśmy walczyć o to, żeby własnych polityków promować jako kandydatów do ważnych funkcji.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselTadeuszWita">Od Niemców powinniśmy uczyć się uprawiania polityki. W kontekście Iranu można stwierdzić, że Niemcy mówią to, czego oczekuje od nich wspólnota międzynarodowa, a jednocześnie rozgrywają własne interesy. Są największym partnerem Chin spośród krajów członkowskich UE. Zapominają wówczas o prawach człowieka, o które upominają się w relacjach ze słabszymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Borowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekBorowski">Chciałbym zabrać głos w trzech sprawach. Pierwsza dotyczy mniejszości polskiej. W tej sprawie przeprowadzone zostały stosowane analizy przez MSZ, które wskazują na to, że istnieją podstawy, aby niewielką część polaków żyjących w Niemczech uznać za mniejszość. Wiem, że pierwsze fakty w tej sprawie zaistniały. Zdaję sobie sprawę, że doprowadzenie do formalnego uznania mniejszości będzie trudne. W gruncie rzeczy nie chodzi o to, żeby cos formalnie zostało uznane, tylko o pewne konsekwencje związane z polityką Niemieć wobec Polaków żyjących w Niemczech. Mniejszości mają prawo do określonej pomocy i polityki ze strony władz niemieckich, pomocy finansowej, materialnej na rozwój działalności kulturalnej, edukacyjnej. Nie ma barier dla nauczania języka danej mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselMarekBorowski">Być może formalnie Polacy w Niemczech nie będą mieli statusu mniejszości, ale chodzi o to, aby zapewnić możliwości podtrzymywania tożsamości polskiej. Jak pan minister widzi perspektywy w tym względzie? Jaki jest plan działań?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselMarekBorowski">Co pewien czas jestem bulwersowany o polityce jurysdykcyjnej w Niemczech, która nie dopuszcza do kontaktów w języku polskim między jednym z rozwiedzionych rodziców a dziećmi. Zabrania się mówienia w języku polskim. Co w tej sprawie pan minister mógłby odpowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselMarekBorowski">Jeśli chodzi o Nord Stream, zawsze uważałem, że powinniśmy mieć plan B w tej kwestii. Dziś trzeba wyraźnie powiedzieć, że należy się podłączyć do gazociągu, a nie rozdzierać szat. W tym kontekście pojawiła się kwestia dojścia do gazoportu w Świnoujściu. Słyszałem sprzeczne informacje w tej sprawie. Czy ta kwestia jest już rozstrzygnięta? Czy jesteśmy bezpieczni?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan przewodniczący Karski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKarolKarski">Panie ministrze, przede wszystkim chciałbym złożyć najserdeczniejsze życzenia w Nowym Roku panu i kierowanemu przez pana resortowi, tym bardziej że mamy do czynienia z tą samą osobą, ale z ministrem o znacznie szerszym zakresie kompetencji. Minister Spraw Zagranicznych od 1 stycznia br. przejął kompetencje również w sprawach europejskich. Nowy urząd to nowe wyzwania, zatem wszystkiego dobrego na tej częściowo nowej drodze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselKarolKarski">Panie ministrze, stosunki polsko-niemieckie są bardzo ważne. Dowodem jest chociażby fakt, że pan minister znalazł czas, aby osobiście z nami porozmawiać. Stoimy przed problemami, które rozwiązywane są tylko cząstkowo. Mamy problemy, z którymi jako państwo nie potrafimy sobie poradzić, takie jak rurociąg północny. Z drugiej strony widzimy jako wyjście dostawy gazu rosyjskiego, które miałyby nastąpić via Niemcy z tego rurociągu, bądź przyłączenie się do gazociągu. To nie jest żadne rozwiązanie, żaden sukces.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselKarolKarski">Jak pan minister widzi możliwość doprowadzenia do sytuacji, w której rurociąg po prostu nie powstanie? Na razie nikt go nie widział, on jeszcze nie istnieje. Jak pan minister widzi możliwość rozwiązania tego fundamentalnego problemu?</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselKarolKarski">Inny wielki problem, który pozostaje nierozwiązany, a jego szczątkowe rozwiązanie jest uznawane za sukces, dotyczy fundacji upamiętniających tzw. wypędzonych. Mówimy o pani Steinbach, ale z drugiej strony mamy do czynienia z istnieniem samej instytucji. Istotna jest kwestia wpływu na funkcjonowanie tej instytucji. Myślę, że sprawą przegraną jest dążenie do tego, aby instytucja nie powstała. Sprzeciw ze strony tego rządu chyba nigdy nie był wyrażony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Idea utworzenia centrum powstała za poprzedniego rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKarolKarski">Mówimy o realnym powstaniu, a nie wirtualnym pomyśle. Poprzedni rząd doskonale się broni.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselKarolKarski">Następna kwestia dotyczy polskiej mniejszości w Niemczech. Pan minister sygnalizował możliwość przyjrzenia się traktatowi. Rzeczywiście przez wiele lat byliśmy informowani, że w niemieckim prawie nie ma takiego pojęcia jak mniejszość narodowa. Okazuje się, że istnieje. W Niemczech mieszka mniejszość duńska, serbołużycka i fryzyjska. Jak widzimy, prawo niemieckie dopuszcza istnienie mniejszości narodowych. Nie chodzi o renegocjacje traktatu. Być może wystarczy jakaś deklaracja interpretacyjna ze strony obu państw, która rozwiąże ten problem, aby traktat nie był rozumiany w ten sposób, iż wyklucza możliwość realizacji uprawnień przysługujących mniejszościom narodowym, które realnie istnieją na terenie Niemiec, w tym mniejszości polskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselKarolKarski">Ostatnie pytanie dotyczy rozgraniczenia obszarów morskich w Zatoce Pomorskiej. Te problemy zazębiają się także z możliwymi ograniczeniami przepływu statków do portu w Świnoujściu w związku z budową Nord Stream. Jak pan minister widzi możliwość całościowego uregulowania tej kwestii? Przy tak dobrych stosunkach nie powinniśmy mieć problemów granicznych. Co zrobimy, żeby rozwiązać ten ostatni problem graniczny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan minister Radosław Sikorski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Panie przewodniczący, chciałbym, abyśmy odnotowali obecność pana dyrektora Miszczaka, który reprezentuje pełnomocnika ds. dialogu międzynarodowego, a w szczególności ds. stosunków polsko-niemieckich, pana prof. Bartoszewskiego. Uchylam się od odpowiedzi na pytanie, jak oceniam działalność prof. Bartoszewskiego. Myślę, że odwrotna relacja byłaby właściwsza.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do uhonorowania polityków niemieckich, którzy byli lub są życzliwi naszym sprawom, jeśli tylko taki wniosek do mnie trafi, chętnie go poprę.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MinisterRadoslawSikorski">Budynek ambasady RP w Berlinie nie jest powodem do dumy. Jest to przedmiot mojej stałej presji na urzędników. Pewna zwłoka za naszej kadencji wynikła z tego, że chcieliśmy, aby na bardzo dobrej działce, w doskonałym miejscu powstało coś więcej niż ambasada. Były różne pomysły. Myśleliśmy o centrum Solidarności. Po bardzo szczegółowej analizie, także uwarunkowań prawnych dotyczących możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, w związku z tym, że działka ma status dyplomatyczny, wróciliśmy do punktu wyjścia. Będzie to ambasada budowana ze środków budżetowych. Staraliśmy się dokonać oszczędności, więc rozważaliśmy mechanizm partnerstwa prywatno-publicznego. Niestety, nie jest to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MinisterRadoslawSikorski">Obecnie zakończyliśmy etap ekspertyzy, która pokazuje, że możliwe jest wykorzystanie części konstrukcji żelbetowej. Jest to bardzo istotne, gdyż radykalnie obniży nam koszty. Część zostanie wyburzona i tam się stworzy większe przestrzenie, ale w części, gdzie będą zwykłe biura, konstrukcja żelbetowa może być wykorzystana. Na podstawie ekspertyzy będziemy już wkrótce przystępować do prac projektowych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do grobów żołnierzy polskich pełna zgoda. Przekażę sygnał ministrowi Przewoźnikowi. Zgadzam się również co do potrzeby zwiększenia drożności interkonektorów gazowych pomiędzy Polską a Niemcami. Jest to przedmiotem osobistego zainteresowania Prezesa Rady Ministrów w tych dniach. Mówimy o przejściu, które istnieje, ale musi być poszerzone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanRzymelka">Były sygnały, że polskie przedsiębiorstwa, które miałyby się tym zajmować, nie odpisywały na korespondencję unijną, zwlekały miesiącami z odpowiedzią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">W ostatnich dniach byłem świadkiem polecenia, jakie Prezes Rady Ministrów wydał Ministrowi Skarbu Państwa w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MinisterRadoslawSikorski">Dziękuję za sugestię co do umów między landami i województwami. W grudniu odbyłem spotkanie z marszałkami województw. Powiem szczerze, że nie wiem, czy w umowach są uwzględnione sprawy edukacyjne, ale zgadzam się, że powinny być. Będę prosił mój urząd, aby wyczulił władze samorządowe na tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Krząkała pytał o kwestie nauczania języka polskiego w Niemczech. Ten problem pojawiał się również w kilku innych wypowiedziach. Zupełna zgoda – jesteśmy niezadowoleni i komunikujemy to stronie niemieckiej bardzo otwarcie. Nauczanie języka polskiego na różnych szczeblach zamiast rozwijać się odnotowuje regres. Tak po prostu nie może być miedzy sąsiadami w Unii europejskiej, którzy chcą mieć dobre stosunki. To będzie jednym z istotnych tematów moich rozmów z moim niemieckim odpowiednikiem. Musimy znaleźć rozwiązanie tej kwestii. Każda sensowna inicjatywa wypełnienia tej luki w zakresie nauczania języka polskiego, kultywowania kultury polskiej będzie wspierana, uważam za spory sukces powołanie katedry studiów polskich na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Niemcy powinni być trochę bardziej zainteresowani studiami nad językiem polskim niż Amerykanie.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do Krzyżowej, prof. Bartoszewski zna tę kwestię doskonale, więc jeśliby formuła spotkania na to pozwoliła, poprosiłbym pana Miszczaka, żeby zabrał głos w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#MinisterRadoslawSikorski">Instytut Zachodni to zasłużona placówka, szczególnie dla dokumentowania przeszłości spraw polsko-niemieckich. Byłem pierwszym urzędującym ministrem spraw zagranicznych, który odwiedził nie tylko Instytut Zachodni, ale także PISM, gdyż teoretycznie jestem ministrem nadzorującym. Jednak gdy bliżej przyjrzeliśmy się statutowi i uwarunkowaniom prawnym, okazało się, że Instytut i jego dyrektora kontroluje rada programowa, której połowę stanowią jego pracownicy. Może pan sobie wyobrazić, jak wygląda ten nadzór. Minister nauki poinformowała mnie, że w nowej ustawie o jednostkach badawczo-rozwojowych ten nadzór będzie urealniony i na to liczę.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#MinisterRadoslawSikorski">Trwa konkurs na dyrektora. Chcielibyśmy, żeby Instytut Zachodni był prawdziwym think tankiem, który nie tylko dokumentuje i jest mini uniwersytetem, ale również podejmuje działania i w mediach niemieckich prezentuje polskie stanowisko. Wprowadziłem nowych członków rady programowej (tych, których mogłem). Prowadzimy stały dialog z kierownictwem Instytutu. Absolutnie zgadzam się, że jest to potencjał niewykorzystany.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do kwestii zbrodni niemieckich pełna zgoda. Stąd na przykład działalność rządu polskiego na rzecz zmiany nazwy obozu zagłady na „niemiecki hitlerowski obóz koncentracyjny i zakłady w Auschwitz”. Wiemy, że hitlerowcy byli określonej narodowości, ale nikt w Niemczech tego nie kwestionuje.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#MinisterRadoslawSikorski">Fakt, że politycy reprezentują interesy gospodarcze swojego kraju, nie powinien być przytaczany jako zarzut. Zgadzam się z panem, że trzeba się uczyć i staramy się to robić. W Kijowie byłem raz z ekipą gospodarczą, z wiceministrami z poszczególnych resortów oraz z przedstawicielami biznesu. W grudniu uzyskałem od premier Tymoszenko zapewnienie w obecności szefa służby podatkowej, że zwrócone zostaną zaległości podatku VAT polskim przedsiębiorcom, co jest bardzo istotne dla ich działalności. Staramy się uczyć i też zabiegamy o interesy gospodarcze naszych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do klauzul reeksportowych, nas one również dotyczą. Nie jest to łatwa sprawa, klauzule nie są elementem wolnego handlu. Mamy jeszcze inny problem, mianowicie punktu płatności za gaz. On powinien być na granicy polsko-rosyjskiej, a nie głębiej.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#MinisterRadoslawSikorski">Trochę mnie pan zdziwił zarzutem, że nie mówię o Nord Stream. Byłem oskarżany o to, że mówiłem za dużo o tym przedsięwzięciu. Przyznaję, że mówiłem i zdania nie zmieniłem. Było to porozumienie zawarte ponad naszymi głowami. Jest to porozumienie, które uważamy za ekonomicznie nieracjonalne.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Karski pyta, co rząd zrobi, jeśli Nord Stram nie powstanie. Nie wiem, co rząd zrobi. Ja dam na mszę dziękczynną, bo uważam, że jest to marnowanie pieniędzy europejskich konsumentów. Alternatywna jest droga lądowa, czyli dokończenie inwestycji jamalskiej. Jeśli pan ma jakiś patent na to, żeby zmusić rządy, które wyraziły zgodę na Nord Stream i chcą tę inwestycję realizować, do zmiany stanowiska, to bardzo proszę o podpowiedź. Kolejne rządy, także ten, w którym pan służył w MSZ, nie znalazły rozwiązania. Jak powiedział pan prezydent Lech Kaczyński: „Europa nie składa się z samych Polsk”. Inne kraje maja swoje interesy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselKarolKarski">Pan minister będzie miał szansę być członkiem rządu, za którego powstanie ten gazociąg. Tym się różnimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Pan poseł Wita mówił też o polityce kadrowej w Unii. Każdy próbuje popierać swoich kandydatów, my też to robimy. Chyba przejęzyczył się pan, mówiąc o dyrektorze Bundesbanku. Chodzi chyba panu o Europejski Bank Centralny. Trudno, żebyśmy tam zabiegali o swojego przedstawiciela, skoro nie jesteśmy członkiem strefy euro. Gdy – mam nadzieję dzięki poparciu opozycji – wejdziemy do strefy euro, będziemy mieli gwarantowanego swojego przedstawiciela i na pewno oddelegujemy bardzo kompetentną osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszWita">Dyrektor Bundesbanku ma zostać szefem Europejskiego Banku Centralnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Będzie o to zabiegał. Decyzję podejmą ci, którzy mają prawo głosu, a my będziemy je mieli dopiero wówczas, kiedy dzięki mądrej polityce partii i rządu przystąpimy do strefy euro.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MinisterRadoslawSikorski">Chciałbym podziękować marszałkowi Borowskiemu za mądre postawienie kwestii mniejszości polskiej. Niektórzy próbują rozpalić emocje, a pan marszałek wie, że nawet gdyby ten status został ustanowiony, dotyczyłby tylko bardzo niewielkiej części Polaków przyznających się do związków z Polską. Nie stanowiłoby to rozwiązania problemów, z którymi boryka się grupa naszych rodaków. Chodzi o to, aby z przywilejów przysługujących mniejszościom korzystała cała grupa polska w Niemczech, a nie tylko ta, którą można by zakwalifikować do mniejszości, czyli grupa zamieszkująca tam od pokoleń. Dokonany zostanie przegląd realizacji traktatu pod kątem nauczania języka i finansowania organizacji narodowych. Pomocne by było, gdyby nasi rodacy w Niemczech potrafili wyłonić wspólną reprezentację i mówili jednym głosem wobec władz niemieckich. Formy dialogu między nimi i Niemcami mają być bardziej upodobnione do tych, jakie istnieją pomiędzy mniejszościami a Ministerstwem Spraw Zagranicznych Niemiec. Mam pewne sygnały ze strony rządu niemieckiego, które brzmią zachęcająco.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MinisterRadoslawSikorski">Co do Jugendampt i możliwości kontaktowania się w ojczystym języku pomiędzy dziećmi a rodzicami, to są wyroki niemieckich sądów ds. młodzieży. Jest to ze zrozumiałych powodów kwestia, która rozpala emocje wśród opinii publicznych, ale chciałbym, żebyśmy ujęli ją we właściwych proporcjach. Małżeństw mieszanych polsko-niemieckich jest ok. 100 tys. Nasze urzędy konsularne zajmują się około 40 sprawami, w których jest tak dramatyczny konflikt pomiędzy byłymi małżonkami, że prowadzi to do wyroków sądowych i rozstrzygnięć co do opieki nad dzieckiem oraz języka. Małżeństwa polsko-niemieckie są trwalsze niż małżeństwa niemiecko-niemieckie lub polsko-polskie, co wydaje się bardzo sympatyczną okolicznością i pokazuje, że jest lepiej niż nam się wydaje. Co więcej, nie odnotowaliśmy nowej tego typu sprawy od 2007 r. Jak wiemy, tego typu sprawy, dysput pomiędzy byłymi małżonkami, zwłaszcza jeśli wywodzą się oni z różnych kręgów kulturowych, były, są i będą. To są bardzo często dramaty ludzkie także w Polsce. Podczas konsultacji polsko-niemieckich uczuliliśmy ministra sprawiedliwości Niemiec i odbywa się intensywny dialog. Mam wrażenie, że jest lepiej niż było. Fakt, że od dwóch lat nie ma takich przypadków jest dobrym zwiastunem na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MinisterRadoslawSikorski">Jedno z pytań dotyczyło dojścia do Świnoujścia. Mam informacje dosłownie z ostatnich godzin. Przetłumaczyliśmy niemieckie pozwolenie na budowę, zgodnie z którym inwestor w swoich planach co do sposobu przeprowadzenia rury po dnie Bałtyku ma wziąć pod uwagę plany władz portu Świnoujście i weźmie je pod uwagę, pod warunkiem, że takie plany zostaną przedstawione. Wydaje mi się, że to jest stanowisko do przyjęcia. Nie ma wątpliwości, że chociażby te gazowce, które mają przywozić katarski gaz do gazoportu, będą mogły przypłynąć, bo mają znacznie niższe zanurzenie niż ograniczenie spowodowane rurą. Gdyby w przyszłości port w Świnoujściu miał być rozbudowywany, to może powstać potrzeba wpływania statków o większym zanurzeniu. Nasze stanowisko wobec władz niemieckich jest takie, aby jedyną rzeczą, która ogranicza wpływ na Bałtyk i co za tym idzie funkcjonowania Świnoujścia była głębokość cieśnin duńskich. Taka polityczna akceptację otrzymałem od niemieckiego ministra spraw zagranicznych. Treść pozwolenia na budowę nie jest z tym sprzeczna. Nasze Ministerstwo Infrastruktury i władze portu w Świnoujściu muszą przedstawić realne plany i temu nie powinniśmy się dziwić. To jest do wykonania po naszej stronie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pani poseł Szymanek-Deresz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Czy w związku z planowaną wizytą pani Cornelii Pieper w Polsce pan minister może potwierdzić bądź zdementować doniesienia Frankfurter Allgemeine Zeitung, że strona niemiecka w ogóle nie będzie brała pod uwagę kwestii statusu Związku Polaków w Niemczech?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MinisterRadoslawSikorski">Nie wiem, ale nawet gdyby tak napisała niemiecka gazeta i gdyby to reprezentowało faktyczne poglądy naszego partnera, to rozmowa zawsze polega na tym, że można kogoś do czegoś przekonać. Taka mam nadzieję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Oddaję głos panu dyrektorowi Miszczakowi.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Bardzo dziękuję pani ministrowi Radosławowi Sikorskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DialoguMiedzynarodowegoKrzysztofMiszczak">Ustosunkuję się do kwestii polskiej grupy narodowej w RFN. Mogę państwa zapewnić, że ten temat będzie poruszony 14 stycznia br., kiedy pani Pieper będzie w Polsce. Prawdopodobnie ten temat będzie też poruszany przez pana ministra. Profesor Bartoszewski uważa, że musimy dyskutować na ten temat. Artykuł w niemieckiej prasie może służyć naciskom na panią Pieper przed wyjazdem do Polski.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#DialoguMiedzynarodowegoKrzysztofMiszczak">Jest to pierwsza wizyta pani Pieper, jako koordynatora ds. stosunków polsko-niemieckich. Poruszymy wszystkie tematy, które są dla nas istotne. Należy do nich realizacja postanowień Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy z 1991 r. W 2011 r. przypada 20. rocznica jego podpisania. Zamierzamy poruszyć kwestię języka polskiego, kultury, podtrzymywania tożsamości. Rozstrzygnięcia w tych sprawach nie mogą być przerzucane na landy. Jak wiadomo w urzędzie kanclerskim jest osoba odpowiedzialna za te sprawy.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#DialoguMiedzynarodowegoKrzysztofMiszczak">Chcemy zaproponować pani Pieper szybkie przeprowadzenie konsultacji polsko-niemieckich do połowy br. Forum Polsko-Niemieckie jest przygotowywane i odbędzie się 13 marca w Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#DialoguMiedzynarodowegoKrzysztofMiszczak">Jeśli chodzi o Fundację Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego, chcemy wypracować trwałe rozwiązanie dla tej fundacji. Jest to kwestia kosztów utrzymania. Wiemy, że strona niemiecka powiększy wkład finansowy. Ta kwestia również będzie poruszona w trakcie wizyty pani Pieper. Czekamy na propozycję strony niemieckiej, która zostanie nam przedstawiona 14 stycznia w rozmowach pani Pieper z prof. Bartoszewskim. Pani Pieper spotyka się z czterema ministrami polskiego rządu – z ministrem Zdrojewskim, z panią minister Hall, a także z ministrem gospodarki. Oczywiście będzie też rozmawiać z panem ministrem Sikorskim oraz panią minister Bernatowicz.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#DialoguMiedzynarodowegoKrzysztofMiszczak">Jeśli chodzi o podziękowania osobowościom niemieckim zaangażowanym w rozwijanie dobrych stosunków polsko-niemieckich, dbamy o tę sferę. Pamiętamy i o opozycji, i o członkach obecnego rządu. Pan Meckel był szefem grupy parlamentarnej niemiecko-polskiej. Został on oficjalnie pożegnany przez pana ministra Bartoszewskiego i w Berlinie, i w Warszawie. Stanowisko pana posła jest bardzo słuszne. Trzeba doceniać tych, którzy maja swój wkład w kształtowanie dobrych relacji polsko-niemieckich. Wystosujemy do MSZ kilka propozycji w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">O ile pamiętam, pan poseł Borowski poruszył kwestię fundacji pani Steinbach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DyrektorKrzysztofMiszczak">Nie będę nawiązywał do wywiadu pani Steinbach dla Frankfurter Allgemeine Zeitung. Oczywiście przysłuchujemy się tym propozycjom, obserwując reakcję strony niemieckiej. Dla nas ważne jest, jakie jest oficjalne stanowisko pani kanclerz. Znamy również stanowisko niemieckiego ministra spraw zagranicznych, który potwierdził to w dniu wczorajszym w niemieckich mediach. Pan minister stwierdził, że wysłucha tych propozycji, ale jego stanowisko nie uległo zmianie. Nadrzędnym celem jest dla niego poprawa stosunków polsko-niemieckich. My czekamy na czyny. Każdy może się wypowiadać w danej sprawie. Czekamy na oficjalną reakcję rządu niemieckiego i do tego będziemy się ustosunkowywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Czy pani minister chciałaby dodać uzupełnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Wiele spodziewamy się po wizycie pani Pieper, bo wiemy, że jej nastawienie jest bardzo pozytywne. Mamy nadzieję, że jej wizyta w obliczu tego bogactwa programowego pozwoli uzyskać rzetelne informacje w kwestiach, które nas niepokoją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Witaszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselStanislawWitaszczyk">Jaka jest skala problemu dotyczącego trwałego umocowania mniejszości polskiej w Niemczech?</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselStanislawWitaszczyk">Jak kształtuje się po wyborach poparcie dla pani Steinbach? Czy pani przewodnicząca ma większe ambicje polityczne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pan poseł Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Pomiędzy Polską a Niemcami jest zasadnicza różnica w podejściu do Nowej Perspektywy Finansowej Unii Europejskiej. Czy MSZ prowadzi jakieś rozmowy, które mogłyby skorygować stanowisko Niemiec w tej sprawie i zbliżyć nasze stanowiska do siebie? Chodzi oczywiście o politykę spójności.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselAndrzejGalazewski">W nieformalnych spotkaniach prominentni politycy niemieccy mówią o niedostatku współpracy w zakresie obronności pomiędzy Polską a Niemcami i deklarują chęć nadania tej współpracy wymiaru praktycznego. Formułują np. postulat wspólnej floty bałtyckiej. Czy do MSZ docierają sygnały, że takie propozycje są wysuwane przez rząd federalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Pani minister Grażyna Bernatowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Jeśli chodzi o mniejszości, wydaje się, że pan minister Sikorski już prawie wszystko powiedział. Nie ulega wątpliwości, że będziemy się starali, aby sprawa była rozwiązywana w takim kierunku, jak sobie życzymy. Grupa polska nie spełnia dwóch warunków, którego wymaga prawo niemieckie, aby nadać status mniejszości. Chodzi o zamieszkiwanie na zintegrowanym obszarze i musi to być tradycyjny obszar zamieszkiwania danej grupy narodowej. Strona niemiecka twierdzi, że do tej kwestii nie odnoszą się regulacje Konwencji ramowej Rady Europy. Nie możemy zatem powoływać się na rozwiązania Rady Europy. Rzeczywiście postanowienia tej konwencji nie mogą być uznane jako element, który mógłby wpływać na stosowną modyfikację ustawodawstwa wewnętrznego. Działania w odniesieniu do polskiej grupy narodowościowej wynikają z regulacji traktatu polsko-niemieckiego z 1991 r. Na mocy traktatu polska grupa w Niemczech posiada prawa przysługujące w Niemczech mniejszościom narodowym.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Największy problem dotyczy nauczania języka polskiego i oświaty polonijnej. Są to regulacje krajów związkowych. Nie możemy za bardzo wpływać na rząd centralny w tej kwestii, ponieważ musi on uwzględniać regulacje poszczególnych landów. Sprawa jest poruszana we wszystkich rozmowach politycznych, jakie są prowadzone przez poszczególnych przedstawicieli MSZ, na różnych poziomach. Strona niemiecka ma świadomość, że nauczanie języka polskiego jest główną bolączką, która nas niepokoi i która w ramach przeglądu traktatu będzie przedmiotem naszego zainteresowania.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące poparcia po wyborach w Niemczech dla Eriki Steinbach, odnotowujemy polepszenie naszej sytuacji wobec problemu Eriki Steinbach. FDP jest zdecydowanie po naszej stronie, uważając, że wszystkie ekscesy ze strony Związku Wypędzonych, a w szczególności pani Steinbach, są niczym nieuzasadnione i naruszają dobre stosunki polsko-niemieckie, zatem nie powinny mieć wsparcia ze strony rządu niemieckiego. Jeśli chodzi o drugiego koalicjanta, pani kanclerz Merkel stara się z tej dość trudnej dla niej sytuacji wybrnąć w sposób maksymalnie kompromisowy, nie naruszając interesów ani rządu koalicyjnego, ani też partii, które ją popierają. Postawa ministra Westerwelle może być dla nas elementem, który wzbudza nadzieję, że sprawa będzie rozwiązana po naszej myśli i że Erika Steinbach nie wejdzie do zarządu fundacji. To jest postawa bardzo stanowcza, która nie zmienia się od pierwszej wizyty Westerwellego w Polsce. Znacznie bardziej stanowcza niż w poprzednim układzie koalicyjnym.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Co do planów pani Steinbach, są one zapewne dalekosiężne, ale ich nie znamy. Na razie przedstawiła warunki swojego ewentualnego wycofania się, które dla rządu niemieckiego są bardzo trudne do przyjęcia, gdyż naruszają całą strukturę fundacji. Rząd niemiecki od początku dążył do tego, żeby mieć wpływ na to, co tam się będzie działo. Dlatego warunki, że to nie Muzeum Historyczne ma nadzorować działalność fundacji, że ma być poszerzony skład ze strony organizacji wypędzonych, są dla rządu niemieckiego nie do przyjęcia, gdyż burzą strukturę funkcjonowania fundacji. Posunięcie to jest bardzo sprytne, aczkolwiek wydaje się nie do zrealizowania.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Pan poseł Gałażewski pytał o Nową Perspektywę Finansową i jak się to ma do polskich interesów. Poniekąd dobrze się składa, że pierwsze przymiarki do nowej perspektywy budżetowej będą w czasie naszej prezydencji. Nasza aktywność i wpływ mogą być trochę większe, choć nie przeceniałabym tego elementu. Rzeczywiście istnieją rozbieżności co do kształtu Nowej perspektywy Finansowej. Wynikają one z podstawowego faktu, mianowicie mamy do czynienia z największym płatnikiem netto z jednej strony i z największym beneficjentem z drugiej strony. Będziemy pilnować utrzymania zasady polityki spójności. Nie uważamy, aby spójność w ramach UE już nastąpiła. Będziemy dążyć do tego, aby polityka spójności, być może zmodyfikowana, została utrzymana. Niemcy dążą do tego, żeby zmniejszyć płatności oraz zmienić strukturę wydatków. Będą jednak pamiętali o tym, że potrzebują pieniędzy na swoje regiony. To napawa nas pewnym optymizmem, gdyż sądzimy, że Niemcy nie będą dążyły do całkowitego wyeliminowania świadczeń na rzecz spójności. Terytorium byłego NRD wymagać będzie jeszcze tych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Dobrze, że główny koalicjant, czyli CDU odrzuca pomysł wprowadzenia wspólnego podatku unijnego. Niemcy będą dążyły do zwiększenia finansowania takich obszarów jak bezpieczeństwo, wspólna polityka zagraniczna i obrony, co nas cieszy, gdyż uważamy, że są to sfery, w których powinno nastąpić zwiększenie finansowania. Opowiadają się również za zwiększeniem środków na realizację Strategii lizbońskiej, co również nas interesuje, gdyż w pewnym momencie będziemy zmierzać w kierunku modernizacji, a nie tylko niwelowania różnic rozwojowych. Być może miałoby się to odbyć kosztem wspólnej polityki rolnej, co nas niepokoi. Stąd powołana została grupa ds. wspólnej polityki rolnej. Mam nadzieję, że powoli będziemy dochodzić do kompromisu, choć trudno powiedzieć o wspólnym stanowisku. Dostrzegamy konieczność powołania grup eksperckich ds. całokształtu Nowej Perspektywy Finansowej, w tym również w części dotyczącej polityki spójności.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Jeśli chodzi o współpracę w dziedzinie obronności, w tym w szczególności wspólnej floty bałtyckiej, nie mam informacji na ten temat. Jeśli pan poseł pozwoli, odpowiemy w porozumieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej. Mogę natomiast powiedzieć, że ogłosiliśmy naszą inicjatywę wzmocnienia elementu obronności w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa. Jest inicjatywa polska, którą rozpoczęliśmy wspólnie z Francuzami, ale bardzo szybko zainteresowanie tą kwestia wykazała strona niemiecka. Odbyły się konsultacje również ze stroną niemiecką na ten temat. Jest to jeden z czołowych elementów programu naszego przewodnictwa w UE. Będziemy kontynuować w tym duchu rozmowy nie tylko z Francuzami, ale również z Niemcami. Być może w przyszłości przekształci się to w inicjatywę Trójkąta Weimarskiego. Tym projektem zainteresowane są także inne kraje, więc ma on szanse na powodzenie, nawet przed okresem naszego przewodnictwa.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">W tym upatruję możliwości współpracy z Niemcami w sferze bezpieczeństwa. Możliwości istnieją również w innych obszarach. Obecny rząd niemiecki prezentuje zupełnie inne stanowisko w odniesieniu do współpracy transatlantyckiej i do przekształceń związanych z nową rolą NATO. Wprawdzie stoi na stanowisku, że NATO powinno coraz bardziej stawać się organizacją polityczną, a może nie tak bardzo obronną, ale elementy dyskusji nad funkcją obronną NATO, w połączeniu z instrumentami cywilnymi w programie polityki zagranicznej Niemiec są obecne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Nie widzę więcej zgłoszeń. Mamy świadomość, że stosunki polsko-niemieckie są niezwykle żywe. Mamy sporo tematów, którym jednak powinniśmy uważnie się przyglądać. Jest ku temu wiele okazji, łącznie z naszymi komisyjnymi spotkaniami. Będziemy pamiętać o kwestii nauczania języka polskiego, polskiej oświacie. Naszym zadaniem jest umacnianie przekonania, że to ruch Solidarności zainicjował przemiany w Europie, które doprowadziły do upadku muru berlińskiego. W ten sposób powinniśmy kształtować świadomość europejską.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przechodzimy do realizacji pkt 2, który obejmuje rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Azerbejdżanu o współpracy w dziedzinie obronności (druk nr 2600).</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poproszę panią minister o przedstawienie umowy i uzasadnienie proponowanego przez rząd trybu ratyfikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Potrzeba zawarcia tej umowy wynikała z braku podstaw prawnych dla prowadzenia współpracy z Azerbejdżanem w dziedzinie obronności. Współpraca ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa międzynarodowego, ewentualną wspólną walkę z terroryzmem, a także współpracę w dziedzinie przemysłu obronnego między Polską a Azerbejdżanem. Mamy nadzieję, że przyczyni się ona do przekształcenia i modernizacji azerskich sił zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Umowa jest realizacją woli obu stron, która została wyrażona w Deklaracji o rozwoju przyjaznych stosunków i współpracy między Polską i Azerbejdżanem z 1997 r. Określa ogólne zasady współpracy w dziedzinie obronności, a w szczególności wymiany doświadczeń w zakresie planowania wojskowego i obronnego, ale także szkolenia, edukacji wojskowej i współdziałania w operacjach pokojowych oraz zwalczania terroryzmu. Na podstawie tej umowy będą opracowywane roczne plany współpracy, w których strony będą wymieniały, jakie konkretne przedsięwzięcia w ciągu nadchodzącego roku będą realizować. W celu realizacji umowy strony będą wymieniać informacje niejawne.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Wydatki, które ewentualnie mogą wynikać z realizacji umowy, będą finansowane z części budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej. Po stronie możliwych skutków gospodarczych warto odnotować możliwość zwiększenia wpływów do budżetu państwa w związku z prowadzeniem wspólnych badan i rozwojem technologii obronnej, a także z realizacją dostaw uzbrojenia oraz sprzętu wojskowego do Azerbejdżanu.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Ze względu na fakt, że postanowienia umowy dotyczą sfery bezpieczeństwa i obronności, ale także ze względu na fakt, że przewidują wymianę informacji niejawnych, oraz biorąc pod uwagę praktykę, jaką się stosuje wobec umów dwustronnych o współpracy z zakresu obronności, związanie umową powinno nastąpić w drodze ratyfikacji. Ponieważ umowa nie ustanawia żadnego sojuszu wojskowego i nie ma stricte charakteru układu wojskowego, nie dotyczy też kwestii określonych w art. 89 ust. 1 oraz w art. 90 Konstytucji RP, wymagających zastosowania tzw. dużej ratyfikacji, proponujemy zastosowanie trybu ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o umowach międzynarodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Marszalek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował do nas w dniu 15 grudnia 2009 r. zawiadomienie z druku nr 2600 celem zajęcia stanowiska co do zasadności trybu ratyfikacji. Otrzymaliśmy opinię prawną Biura Analiz Sejmowych, która uznaje proponowany tryb za prawidłowy. Stwierdzam, że nikt nie zgłosił sprzeciwu co do tego trybu, na podstawie art. 119 regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Mam szereg pytań i wątpliwości. Dlaczego minęło 5 lat od czasu, kiedy minister Szmajdziński podpisał tę umowę, do momentu ratyfikacji?</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Czy jest obecny przedstawiciel MON? To dobrze. Niedawno był z wizytą oficjalną w Azerbejdżanie minister Klich. Czy rezultaty wizyty ministra obrony, jego spotkań z prezydentem i innymi osobami wnoszą coś nowego do umowy?</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Generalnie popieram proces ratyfikacji tej umowy, ale nie można tego traktować technicznie i mechanicznie, poświęcając tej kwestii jedną minutę. Azerbejdżan jest w stanie wojny z Armenią. 20% jego terytorium jest okupowane przez Armenię. Jest 1 mln uchodźców w Azerbejdżanie i bardzo duże grupy uchodźców w Armenii, co stanowi poważny problem humanitarny. Próba pojednania turecko-ormiańskiego wzbudziła w Azerbejdżanie wiele kontrowersji.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PoselTadeuszIwinski">Na terytorium Azerbejdżanu jest baza rosyjska, którą Rosjanie próbowali włączyć do wcześniejszej koncepcji tarczy. Należy zwrócić uwagę na kontekst sytuacji w Iranie i wokół Iranu, biorąc pod uwagę, że w Iranie mieszka więcej Azerów niż w samym Azerbejdżanie, a także na naciski wywierane przez USA na Azerbejdżan.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PoselTadeuszIwinski">Interesuje mnie, gdzie jest tekst umowy. Czy można się z nim zapoznać? To jest umowa, która ze względu na elementy, o których wspomniałem, wykracza poza rutynowane rozpatrywane umowy. Z tego punktu widzenia należałoby ją wnikliwie przeczytać. Może to jest moje niedopatrzenie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Niestety. Wszyscy otrzymali tekst drogą mailową oraz na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Co się stało w ciągu ostatnich 5 lat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przypominam, że wypowiadamy się co do trybu przyjęcia umowy.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Oddaję głos pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Rzeczywiście minęło 5 lat. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podejmowało działań zmierzających do ratyfikacji tej umowy. Nastąpiły pewne zmiany, likwidacja WSI. Wszystkie te zmiany spowodowały, że czas ratyfikacji się przedłużył.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZGrazynaBernatowicz">Mogę krótko odnieść się do wypowiedzi pana posła Iwińskiego. Wszyscy wiemy, że Armenia i Azerbejdżan są w stanie konfliktu wojskowego. Obowiązują sankcje OBWE na dostarczanie pewnego rodzaju sprzętu do tego kraju, ale nie każdy sprzęt dostarczany do tego kraju podlega sankcjom. To, co moglibyśmy robić w ramach przemysłów obronnych, nie jest związane ze sprzętem ofensywnym. Widzimy możliwości transferu sprzętu służącego np. do ochrony granicy, w zakresie systemu łączności, sprzętu obserwacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Krótka informacja ze strony MON.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#GlownyspecjalistawMinisterstwieObronyNarodowejAdamChmielewski">Rozumiem, że okres pięcioletni, który upłynął od momentu podpisania umowy do jej ratyfikacji, to czas podejrzanie długi. Obawy i wątpliwości pana posła są jak najbardziej uzasadnione. Opóźnienie wynika z dwóch przyczyn. Po pierwsze, w 2006 r. MON przeszło restrukturyzację i reformę organizacyjną, która skutkowała m.in. tym, że nastąpił na pewien czas paraliż w sferze obrotu traktatowego. Po drugie, nastąpiła likwidacja WSI i ich obowiązki w sferze krajowej władzy bezpieczeństwa przejęła Służba Kontrwywiadu Wojskowego. W tej umowie zachował się jeszcze zapis, który stwierdza, że za ochronę informacji wymienianych w dwustronnych relacjach będzie odpowiadał szef WSI, natomiast uzgodniliśmy ze stroną azerską na roboczo, że organem odpowiedzialnym ze strony polskiej będzie szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, jako następca prawny szefa WSI w dziedzinie ochrony informacji niejawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poseł Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Przykro mi to powiedzieć, pani minister, ale odpowiedź, że opóźnienie jest spowodowane tym, że MON nie podejmowało działań na rzecz ratyfikacji, jest tautologią. Proponuję, żeby na przyszłość przy tego typu umowach był obecny przedstawiciel kierownictwa MON. Chciałbym dowiedzieć się, czy to wizyta Ministra Obrony Narodowej w Baku spowodowała przyspieszenie procesu ratyfikacji. Proszę nie używać argumentów, że ze względu na wewnętrzne zmiany organizacyjne w MON nastąpiło opóźnienie. To nie interesuje Sejmu. Były rzeczy skandaliczne, jeśli chodzi o likwidację WSI, ale bałagan w MON nie może być powodem opóźnienia.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselTadeuszIwinski">To jest kontrowersyjne porozumienie w kontekście tego, co się dzieje. Mam postulat, aby na przyszłość zapraszani byli przedstawiciele kierownictwa resortu wiodącego, którego dotyczy dana umowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przyjmuję tę uwagę. Będziemy troszczyć się również o reprezentację ministerstw, których dotyczą umowy.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Jeśli chodzi o zasadność projektu, podkreślam, że Komisja wypowiada się tylko co do trybu ratyfikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselKarolKarski">Chciałbym wyrazić satysfakcję z tego powodu, że dziś przechodzimy jedną z ostatnich procedur związania się tą umową. Jest to umowa, która czekała 5 lat. Umowa dobrze definiuje obszary współpracy obronnej obu państw. Nie jest to żaden sojusz obronny, lecz typowa umowa o współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Nikt nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji. Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Kto jest za tym wnioskiem? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń jednogłośnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselTadeuszIwinski">W przypadku projektów spóźnionych o kilka lat należy żądać od resortu wiodącego wnikliwej informacji. W tym konkretnym przypadku pojawia się pytanie, dlaczego umowa nie została znowelizowana w zupełnie nowej sytuacji. Kto na to pytanie odpowie? To wystawia złe świadectwo Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie pani minister i przedstawicielom obu resortów.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przechodzimy do realizacji pkt 3, który obejmuje rozpatrzenie planu pracy Komisji na okres od 1 lutego 2010 r. do 31 lipca 2010 r. Chciałbym z satysfakcją poinformować, że kilkunastopunktowy plan pracy na minione półrocze został zrealizowany niemal w całości, z wyjątkiem zaledwie dwóch punktów – modelu współpracy na rzecz rozwoju oraz kwestii misji pokojowych. Temu ostatniemu zagadnieniu poświęcona była niedawno debata plenarna. Oba tematy uwzględniamy w planie pracy Komisji na I półrocze 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Punkt 9 obejmuje informację MSZ na temat współpracy w ramach Trójkąta Weimarskiego. Kwestia ta z pewnością będzie poruszona podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Bundestagu. Również francuska Komisja Spraw Zagranicznych z przewodniczącym Poniatowskim jest zainteresowana tą tematyką. Realizujemy pomysł ożywienia Trójkąta Weimarskiego. Temat powinien być sformułowany szerszej. Warto przyjrzeć się funkcjonowaniu Grupy Wyszehradzkiej oraz innym inicjatywom regionalnym, dlatego pani przewodnicząca proponuje temat – współpraca w ramach porozumień regionalnych.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przypominam, że data spotkania Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Bundestagu, ustalona na 3 marca br., jest datą roboczą.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Czy są uwagi do przedłożonego planu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Generalnie jest to plan dość bogaty i może być zaakceptowany. Nie wiadomo, czy pkt 5-7 nie są połączone z pkt 4. Konieczne jest wprowadzenie w tym półroczu do planu pracy Komisji kwestii stosunków polsko-ukraińskich. 17 stycznia odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich na Ukrainie. 7 lutego br. odbędzie się druga tura. Bez względu na ostateczny wynik będzie zupełnie inny układ sił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Zgadzam się. Natychmiast wprowadzam korektę. Proponuję, aby w dniu dzisiejszym nie przyjmować planu pracy. Uczynimy to formalnie na posiedzeniu za dwa tygodnie. Mamy czas do 20 stycznia. Poproszę o zgłaszanie wszystkich uwag do sekretariatu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie może być tak, że delegacje Komisji wyjeżdżają nie wiadomo dokąd, w jakim składzie i jakie są efekty tych wizyt. Trzeba przyjąć obowiązek krótkiej informacji po powrocie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselStanislawWitaszczyk">Proponuję, aby na jednym z posiedzeń Komisji dokonać przeglądu realizacji działań podejmowanych w ramach Partnerstwa Wschodniego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Przypominam, że powołaliśmy stałą podkomisję ds. Partnerstwa Wschodniego. Inicjatywą podkomisji jest, aby stworzyć stałe forum parlamentarne z udziałem przedstawicieli parlamentów krajów objętych programem. Sądzę, że posiedzenie Komisji odbędziemy w II półroczu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselKarolKarski">Wydaje mi się, że należy dać podkomisji trochę czasu, a ona chętnie podzieli się rezultatami swoich prac z Komisją, kiedy będzie miała coś do zaprezentowania.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PoselKarolKarski">Popieram stanowisko pana przewodniczącego, aby przełożyć przyjęcie planu pracy. Posłowie otrzymali go w dniu dzisiejszym, a być może zechcą wprowadzić pewne korekty.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PoselKarolKarski">Chciałbym przypomnieć, że w minionym roku Komisja podjęła decyzję, że w styczniu zajmie się kontynuacją sprawy udziału Polaków w pracach europejskiej służby zagranicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Poseł Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Jesienią ubiegłego roku odbyło się pierwsze polsko-hiszpańskie forum parlamentarne, które objęło Komisję Spraw Zagranicznych oraz Komisję Obrony Narodowej. Czy ta inicjatywa będzie kontynuowana? Jeśli tak, to prosiłbym o stałe umieszczanie tej tematyki w planie pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Spotkanie odbędzie się w połowie roku w Hiszpanii. Rozumiem, że przed forum parlamentarnym powinniśmy odbyć dyskusję i wybrać delegację Komisji. Jest to związane z tematyką obrad, która zostanie przyjęta w drugim kwartale.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Do planu pracy wrócimy na następnym posiedzeniu Komisji. Proszę o zgłaszanie propozycji do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Czy są sprawy różne? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejHalicki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>