text_structure.xml
9.13 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 21 lutego 2008 r. zawiadomienie z druku 228 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska, co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji ww. umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Tematyka, która dotyczy Umowy z Kotonu była przedmiotem prac Komisji kilka tygodni temu, kiedy dyskutowaliśmy o finansowaniu działań rozwojowych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Proszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie Umowy zmieniającej Umowę o Partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z drugiej strony, podpisanej w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r., podpisanej w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Przypomnę, że współpraca między Wspólnotą Europejską, a krajami Afryki subsaharyjskiej, rejonu Morza Karaibskiego oraz Pacyfiku, czyli krajami AKP ma długą historię, a jej geneza sięga lat sześćdziesiątych XX wieku. W 1963 r. Wspólnota Europejska mając za podstawę odpowiednie przepisy w Traktacie Rzymskim zawarła porozumienie z krajami Afryki w Yaounde, po czym Konwencja ta została ponowiona w 1969 r. Po upływie kolejnych lat zostały zawarte cztery kolejne Konwencje z Lome, z których ostatnia wygasła 29 lutego 2000 r. W jej miejsce 23 czerwca 2000 r. w Kotonu podpisaną nową umowę zwaną od jej miejsca zawarcia Porozumieniem z Kotonu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Porozumienie to zostało zawarte na okres 20 lat z zastrzeżeniem, że jego postanowienia będą przedmiotem ewentualnej rewizji, co 5 lat, tak aby dostosowywać je do aktualnych wymagań. Współpraca w ramach Porozumienia z Kotonu ma 3 aspekty: polityczny, gospodarczy i rozwojowy. Celem tej rewizji jest poprawa funkcjonowania współpracy finansowej między Wspólnotą Europejską, a beneficjentami tej umowy, realizowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju. Zaproponowane przez Komisję Europejską poprawki skupiły się na tych aspektach realizacji pomocy rozwojowej, gdzie podczas 5 letniego okresu obowiązywania Porozumienia napotkano trudności w implementacji postanowień umowy. Przytoczę kilka zmian znajdujących się w rewizji dotyczące funkcjonowania współpracy finansowej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Zmiana pierwsza to zwiększenie elastyczności i efektywności udzielanej przez Wspólnotę pomocy realizowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Następna to wzmocnienie roli krajowego urzędnika zatwierdzającego w strukturze administracji państwa beneficjenta oraz uściślenie podziału ról między tym urzędnikiem, Komisją Europejską, oraz przedstawicielami Komisji w procesie programowania, wydatkowania i ewaluacji świadczonej pomocy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Umożliwienia uczestnikom o charakterze niepaństwowym takim jak sektor prywatny, partnerzy społeczni, gospodarcze związki zawodowe, organizacje społeczeństwa obywatelskiego lepszego dostępu do środków Europejskiego Funduszu Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Ponadto ułatwienia współpracy regionalnej pomiędzy państwami AKP oraz innymi krajami rozwijającymi się, które nie są stronami Umowy z Kotonu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Umożliwienie szybkiego reagowania na potrzeby państwa biorcy w zapobieganiu i rozwiązywaniu konfliktów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Wprowadzono do tekstu Umowy postanowienia odnoszące się do walki z terroryzmem, rozprzestrzenianiem broni masowego rażenia, wsparcia Międzynarodowego Trybunału Karnego, wzmacniając w ten sposób polityczny wymiar stosunków pomiędzy Unią a krajami AKP.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Przedstawię teraz skutki zawarcia Umowy z Kotonu. Jeśli chodzi o skutki polityczne to nowe zobowiązania dotyczące współpracy z zakresu walki z terroryzmem, nierozprzestrzenianiem broni masowego rażenia oraz wsparcia dla Międzynarodowego Trybunału Karnego. Skutki prawne to brak konieczności wprowadzenia zmian w przepisach prawa polskiego. Polska stała się stroną Umowy z Kotonu wraz z przystąpieniem do Unii, na podstawie Traktatu Akcesyjnego. Jeśli chodzi o skutki gospodarcze to w istocie jest ich brak, ponieważ rewizja Umowy nie obejmuje kwestii współpracy handlowej i gospodarczej między państwami Wspólnoty, a państwami AKP. Brak dodatkowych zobowiązań finansowych, które obciążałyby budżet państwa. Nie ma też skutków społecznych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">W związku z powyższy tryb związania się z tą Umową będącą rewizją Umowy z Kotonu z 2000 r. pozwala postulować o ratyfikację tej Umowy bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie. Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji tej Umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są pytania? Nie słyszę. Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń, co do trybu ratyfikacji. Opinia eksperta do spraw legislacji pana Bartosza Pawłowskiego nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęci zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do pkt. 2 porządku dziennego. Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Poseł Paweł Zalewski (niez.):</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Chciałbym się odnieść do wyborów prezydenckich w Armenii, oraz decyzji Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w sprawie tych wyborów. Chciałem zgłosić propozycję, aby Komisja wystąpili do MSZ z prośbą o informację w sprawie sytuacji w Armenii dzisiaj, w okresie wyborów prezydenckich, oraz informację dotyczącą pozycji Polski wobec stanowiska OBWE. Podczas wyborów prezydenckich doszło do fałszerstw i nadużyć. Mimo to OBWE twierdząc, że miały miejsca różnego rodzaju nieprawidłowości, uznała wybory w Armenii. Dzisiaj dochodzi tam do łamania praw obywatelskich i wystąpień przeciwko opozycji. Myślę, że członkowie Komisji powinni zastanowić się nad tą kwestią i rozważyć wystąpienie do władz armeńskich z apelem o poszanowanie praw opozycji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przekaże ten wniosek przewodniczącemu Komisji. Jestem przekonany, że zostanie on zrealizowany. Czy pan minister Jan Borkowski chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">Proszę o przesłanie do ministerstwa tego zapytania. Przygotujemy odpowiedź i przedstawimy ją Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>