text_structure.xml
47.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Adamem Leszkiewiczem i podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Krzysztofem Walenczakiem. Witam przedstawicieli zarządów banków obecnym na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje informację na temat prywatyzacji sektora bankowego oraz aktualnej sytuacji i strategii Banku Gospodarstwa Krajowego. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o zabranie głosu pana ministra Adama Leszkiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, państwo posłowie otrzymali materiał pisemny na temat prywatyzacji sektora bankowego. Chciałbym zwrócić uwagę na kilka kwestii.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Polski rząd posiada pięć pakietów akcji w pięciu instytucjach bankowych. Nie wszystkie są w gestii ministra Skarbu Państwa. Minister środowiska sprawuje nadzór nad Bankiem Ochrony Środowiska. Akcjonariuszami Banku są Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, nadzorowane przez ministra środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Minister Skarbu Państwa nie sprawuje również nadzoru właścicielskiego nad Bankiem Pocztowym. 75% minus jedna akcja należy do Poczty Polskiej, natomiast 25% plus jedna akcja do PKO BP.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Minister Skarbu Państwa wykonuje prawa z akcji banków działających w formie spółki akcyjnej z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa: PKO BP SA (udział Skarbu Państwa wynosi prawie 41%, natomiast ponad 10% posiada Bank Gospodarstwa Krajowego), Bank Gospodarki Żywnościowej SA (udział Skarbu Państwa wynosi ponad 37%) i Bank Polskiej Spółdzielczości (udział Skarbu Państwa wynosi 1,58%).</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">W 2009 r. minister Skarbu Państwa zbył pakiety mniejszościowe w następujących bankach: Bank Pekao SA (3,95%), Bank Zachodni WBK SA (1,93%), Bank Przemysłowo-Handlowy SA (3,68%), Bank Millenium SA (0,000006%). Zbycie nastąpiło w trybie sprzedaży na rynku regulowanym. Bowiem powyższe banki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Chciałbym teraz przedstawić informację w sprawie przyszłych procesów. Skarb Państwa posiada ponad 512 mln akcji PKO BP SA. Obecnie prowadzimy analizy. Rozważamy kontynuację prywatyzacji tego banku zgodnie z wieloletnim planem finansowym przyjętym niedawno przez Radę Ministrów. Ten plan przewiduje, że istotna część przychodów z prywatyzacji w latach 2010 – 2013 będzie pochodzić m.in. ze sprzedaży pakietów akcji w takich instytucjach, jak PKO BP.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o Bank Gospodarki Żywnościowej SA, to obok Skarbu Państwa istotnym akcjonariuszem jest Rabobank International Holding, którego udział wynosi prawie 60%. Skarb Państwa współpracuje z tym bankiem. Zakładamy wprowadzenie Banku Gospodarki Żywnościowej na giełdę. Planujemy to uczynić w I półroczu 2011 r. Rozpoczęliśmy przygotowania do tego procesu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Bank Polskiej Spółdzielczości SA nie jest notowany na giełdzie. Akcje BPS należące do Skarbu Państwa zostaną zbyte w trybie przetargu publicznego. Planujemy ogłoszenie przetargu do końca przyszłego tygodnia. Mamy nadzieję, że banki spółdzielcze, które są akcjonariuszami grupy Banku Polskiej Spółdzielczości będą zainteresowane nabyciem pakietu akcji.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o Bank Gospodarstwa Krajowego, to prywatyzacja nie jest przewidywana. Bank Gospodarstwa Krajowego znajduje się na liście podmiotów o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa. Pozostanie bankiem państwowym, pełniącym rolę instrumentu polityki gospodarczej i wykonującym zadania zlecone przez rząd. W drugiej części posiedzenia zapewne zostanie przekazanych więcej informacji na temat BGK.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Pan minister Krzysztof Walenczak odpowiada za sektor bankowy i finansowy. Jest do dyspozycji państwa posłów w kwestiach szczegółowych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Chciałbym teraz poprosić prezesa Banku Gospodarstwa Krajowego o przestawienie informacji na temat aktualnej sytuacji i strategii BGK. Później rozpoczniemy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym rozpocząć od prezentacji krótkiego filmu, który wyjaśnia kilka kwestii. Następnie przedstawię aktualną sytuację i strategię Banku Gospodarstwa Krajowego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Prezentacja filmu: Bank Gospodarstwa Krajowego powstał przed II wojną światową w 1924 r. Był najważniejszym bankiem inwestycyjnym w Polsce, finansując największe przedsięwzięcia w kraju, m.in. w przemyśle maszynowym, energetycznym i zbrojeniowym. Wspierał instytucje państwowe i komunalne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Obecnie działa w przedwojennej siedzibie – w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Bank Gospodarstwa Krajowego jest państwową instytucją finansową o najwyższej wiarygodności. Specjalizujemy się w obsłudze sektora finansów publicznych. Realizujemy rządowe programy społeczno-gospodarcze oraz zarządzamy funduszami celowymi.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Naszą misją – jako obecnie jedynego państwowego banku w Polsce – jest sprawna i efektywna kosztowo realizacja programów rządowych oraz komercyjnych projektów Banku. Tak, jak w przeszłości również obecnie wspieramy polską gospodarkę, finansując rozwój firm zarówno tych z długą tradycją, jak i nowopowstałych. Dzięki nam możliwa jest realizacja wielu cennych ogólnopolskich i lokalnych przedsięwzięć, mających wpływ na rozwój gospodarczy w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Obsługiwane przez Bank Gospodarstwa Krajowego programy rządowe mają na celu rozwiązanie istotnych problemów społeczno-gospodarczych kraju. Jednymi z najważniejszych są umożliwiające realizację projektów i działań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Pomagamy naszym klientom nie tylko pozyskiwać, ale i wykorzystywać fundusze Unii Europejskiej, przyczyniając się tym samym do ożywienia społeczno-gospodarczego kraju.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Bank Gospodarstwa Krajowego wspiera rozwój lokalny i regionalny, finansując w szczególności projekty infrastrukturalne jednostek samorządu terytorialnego. Środki na realizację tych przedsięwzięć Bank pozyskuje z budżetu państwa, a także z Europejskiego Banku Inwestycyjnego – jednej z najważniejszych instytucji finansowych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Zarządzając funduszami celowymi oraz realizując programy rządowe, angażujemy się w rozwój polskiego budownictwa, ochrony środowiska i infrastruktury. Wspieramy polski eksport oraz innowacyjność przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Beneficjentami funduszy celowych i realizowanych przez nas programów rządowych są samorządy, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz klienci indywidualni.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">W 2005 r. Bank Gospodarstwa Krajowego powołał Fundację im. Jana Kantego Steczkowskiego, realizującą – w imieniu Banku – działania społeczne i dobroczynne.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Współpracując ze społecznościami lokalnymi, prowadzimy programy rozwoju edukacji przedszkolnej oraz współfinansujemy stypendia dla uzdolnionych studentów z małych miejscowości. Nasi pracownicy chętnie angażują się jako wolontariusze w projekty wspierane przez Fundację BGK. Dokładamy wielu starań, aby Bank Gospodarstwa Krajowego był instytucją społecznie odpowiedzialną.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Pokazaliśmy ten film nie bez kozery. W wypowiedziach publicznych często odwołuję się do historii BGK, szczególnie przedwojennej. Bank Gospodarstwa Krajowego został utworzony w 1924 r., ale jego historia sięga 1840 r. i Galicji. Lata 1924 – 1939 były okresem rozkwitu Banku. BGK był największym bankiem, który sfinansował fundamentalne – do dnia dzisiejszego – elementy infrastruktury gospodarki polskiej: Port Gdynia, Zakłady Mechaniczne Ursus, COP, bardzo dużą część budownictwa mieszkaniowego. BGK przed wojną był de facto bankiem inwestycyjnym.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Przed prawie rokiem zostałem powołany do zarządu Banku. Jednym z pierwszych i – chyba – najważniejszych zadań, które otrzymałem było opracowanie strategii BGK precyzyjnie określającej sposób wykorzystania potencjału tej instytucji.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Zarząd pracował pół roku nad przygotowaniem strategii. 1 czerwca br. dokument został przyjęty. Przeprowadziliśmy wiele – mniej formalnych – konsultacji z osobami, które uczestniczyły w reaktywacji Banku w 1989 r., a następnie w zarządzaniu tą placówką. Osoby te mają fachowe doświadczenie i wiedzę, także z zakresu funkcjonowania tego typu instytucji w innych krajach. Zatem mogły udzielić cennych wskazówek dotyczących działania BGK.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Przekazaliśmy członkom Komisji na piśmie wyciąg ze Strategii Banku Gospodarstwa Krajowego na lata 2010 – 2014. Na str. 2 wskazujemy, że w Europie i na świecie działają banki państwowe, które pełnią funkcję misyjną. Mają unikalną pozycję w gospodarce. Np. KfW w Niemczech, CDC we Francji, CDP we Włoszech, MFB na Węgrzech czy Vnesheconombank w Rosji.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Wyróżniliśmy obszary działalności tych instytucji: sektor finansów publicznych, samorządy, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz dodatkowo obszar, który obejmuje inne działania.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">W wielu krajach banki państwowe, misyjne pełnią funkcję banku rozliczeniowego dla sektora finansów publicznych. W przypadku sektora samorządowego, jednym z ciekawszych zadań – szczególnie w ostatnim 15-leciu – jest finansowanie oraz prowadzenie procesów związanych z partnerstwem publiczno-prywatnym. W obszarze małych i średnich przedsiębiorstw jako szczególnie interesujące można wskazać wsparcie eksportu. W wielu krajach działają odrębne instytucje, które koncentrują się na wsparciu eksportu (tzw. export-import banks). BGK realizuje również zadania w tym zakresie, które są dodatkowo wzmocnione programem rządowym z ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">W obszarze innej działalności należy zwrócić uwagę na finansowanie infrastruktury. Chodzi o projekty infrastrukturalne określane jako project finance. Można tutaj wskazać takie inicjatywy, jak finansowanie energetyki, infrastruktury drogowej, wodno-kanalizacyjnej itp. Finansowanie dużych projektów infrastrukturalnych rzadko jest dokonywane poprzez tzw. equity, to znaczy akcjami, kapitałem podstawowym. Realizacja tych projektów zawsze jest wspomagana kredytem generowanym przez instytucję specjalną. Umożliwia to pozyskanie innych podmiotów współkredytujących tę inwestycję.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Przedstawiłem obszary działania banków publicznych w Europie i na świecie. Ich historia sięga co najmniej lat 50-tych, a we Francji – wręcz czasów napoleońskich. Długi okres działalności i zdobyte doświadczenia spowodowały, że te instytucje rozrosły się, często tworząc grupy holdingowe. Pewne obszary są obsługiwane przez wyspecjalizowane spółki należące do holdingu. Niekiedy jest to związane ze sposobem nadzoru finansowego sprawowanego nad tymi instytucjami w każdym kraju.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Na prezentowanym slajdzie wskazujemy konkretne przykłady banków publicznych: KfW w Niemczech, CDC we Francji i CDP we Włoszech.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">KfW powstał tuż po wojnie. Działalność banku koncentruje się na sektorze energetycznym, infrastrukturalnym oraz współpracy z samorządami i ochronie środowiska. CDC – jak wspomniałem – został utworzony w czasach napoleońskich – de facto przez Napoleona – do zarządzania finansami publicznymi. Obecnie ma szczególnie mocną pozycję w sektorze budownictwa, infrastruktury i rozwoju regionalnego. Natomiast CDP – oprócz finansowania publicznych inwestycji infrastrukturalnych – pełni we Włoszech bardzo ważną rolę w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Historia banków publicznych w Europie Środkowo-Wschodniej jest znacznie krótsza. Wspólnym obszarem ich działania jest m.in. partnerstwo publiczno-prywatne i finansowanie infrastruktury. Rosyjski Vnesheconombank przed rokiem wynajął firmę doradczą, która zaproponowała pewien schemat prowadzenia projektów partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem tego banku. Od 3-4 lat ten model funkcjonuje coraz skuteczniej.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Banki publiczne, będące własnością państwa mają obszary uprzywilejowania względem banków komercyjnych. Naturalnym uprzywilejowaniem jest bardzo dobre postrzeganie kredytowe. Te instytucje mają rating na poziomie ratingu krajów, w których działają, co pozwala im pozyskać finansowania – poza długiem publicznym – po bardzo atrakcyjnym koszcie.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Prezentowana tabela zawiera katalog charakterystycznych cech. Chciałbym zwrócić uwagę na kilka z nich. Wiele banków publicznych posiada – implicite lub explicite – gwarancje państwa, co powoduje, że rating jest tak wysoki. W okresie kryzysu finansowego tym instytucjom przydzielano zadania ad hoc. Odpowiadały za sanację mniejszych instytucji. Udzielały wsparcia systemowi finansowemu. Prawie wszystkie banki publiczne są operatorami specjalnych programów rządowych.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">W grudniu ub. r. dokonaliśmy porównania modelu funkcjonowania BGK i banków publicznych w innych krajach. Wyróżniliśmy kilka kategorii. Po pierwsze – zakres działalności. BGK charakteryzuje duża różnorodność zadań realizowanych przez jedną instytucję. Natomiast banki funkcjonujące w Europie są wyspecjalizowanymi instytucjami. Poszczególne podmioty koncentrują się wyłącznie na jednym obszarze. Wydzielana jest np. działalność poręczeniowo-gwarancyjna, działalność export finance, działalność project finance – finansowanie dużych projektów. Wydzielane są również banki komunalne itp.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Po drugie – finansowanie działalności. Podstawą finansowania BGK są depozyty jednostek budżetu centralnego. Natomiast w innych krajach podstawą jest finansowanie emisją długu (obligacje lub pożyczki), zazwyczaj gwarantowana przez państwo.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Po trzecie – koszt emitowanego długu. W przypadku BGK nie ma możliwości sprawdzenia. W obecnej sytuacji nie możemy pozyskiwać finansowania poprzez obligacje. Potrzebna jest zmiana ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego. Przypuszczamy, że finansowanie dla BGK może być nieco niższe niż dla banków komercyjnych, jak np. Pekao SA, PKO BP. Ale będzie istotnie wyższe niż dla rządu polskiego. W innych krajach koszt emisji długu jest w zasadzie zbieżny z kosztem finansowania Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Po czwarte – banki publiczne w innych krajach nie obsługują klientów detalicznych. Natomiast BGK posiada – aczkolwiek stopniowo wygaszany – portfel klientów detalicznych.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Po piąte – banki publiczne w innych krajach działają zazwyczaj bez sieci oddziałów. BGK posiada 21 oddziałów.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Chciałbym teraz przedstawić strategię BGK. Art. 4 ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego stanowi, że do podstawowych celów działalności BGK należy wspieranie rządowych programów społeczno-gospodarczych oraz programów samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego, obejmujących w szczególności projekty: realizowane z wykorzystaniem środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, infrastrukturalne oraz związane z rozwojem sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w tym realizowane z wykorzystaniem środków publicznych. Zatem ustawa wskazuje sposób opracowywania strategii BGK.</u>
<u xml:id="u-4.29" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">W 2009 r. i latach wcześniejszych dyskutowano o konsolidowaniu finansów publicznych. Ustawa o finansach publicznych przewiduje, że z chwilą wprowadzenia euro BGK stanie się jedynym bankiem rozliczającym budżet centralny, co w naturalny sposób implikuje zadania Banku Gospodarstwa Krajowego.</u>
<u xml:id="u-4.30" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Określiliśmy główne bloki produktowe i zadaniowe, które BGK powinien realizować. Bank Gospodarstwa Krajowego powinien być sprawnym centrum rozliczeniowym dla rządu. Zadaniem BGK jest obsługa jednostek budżetu centralnego, jednostek samorządu terytorialnego oraz projektów infrastrukturalnych. Bank będzie proponował rządowi i samorządowi terytorialnemu prowadzenie projektów partnerstwa publiczno-prywatnego, realizował finansowanie dużych projektów infrastrukturalnych. Kolejnym zdaniem BGK jest wsparcie eksportu. Chodzi o wsparcie nie tylko poprzez programy rządowe. BGK będzie również wspierał eksport jako instytucja niezależna od wszelkich grup interesów, często lokowanych poza granicami Polski. W ten sposób polski eksport uzyska stabilne – niezależne od koniunktury gospodarczej – obsługiwanie.</u>
<u xml:id="u-4.31" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Kolejna kwestia – to obsługa programów i funduszy powierzonych. Jednym z nich może być – zapewne doskonale państwu znany – Krajowy Fundusz Drogowy, następnie Fundusz Kolejowy, Fundusz Dopłat i Fundusz Zabużański. BGK obsługuje ok. 20 funduszy. Następne zadanie – to wsparcie i kreowanie systemu poręczeniowo-gwarancyjnego.</u>
<u xml:id="u-4.32" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Obszary realizacji zadań BGK przedstawione są na slajdzie.</u>
<u xml:id="u-4.33" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Sformułowaliśmy pewne zadania, które powinien zrealizować zarząd obecnej kadencji. Chciałbym zwrócić uwagę na kilka z nich. Warto wskazać restrukturyzację sieci oddziałów i centralizację funkcji wsparcia. Jest to bardzo elementarne, techniczne zadanie. Bank Gospodarstwa Krajowego przez wiele lat nie przeprowadzał gruntownej reorganizacji, związanej ze zmianą technologii informatycznej i bankowej. Obecna technologia powoduje, że tylko banki wysoce scentralizowane i dobrze wyposażone w infrastrukturę techniczną są konkurencyjne. Bank publiczny, który obsługuje rząd i samorząd terytorialny musi sprostać temu wyzwaniu.</u>
<u xml:id="u-4.34" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Kolejne zadanie, które chciałbym podkreślić – to modernizacja i rozwój systemów oraz infrastruktury teleinformatycznej. Bank Gospodarstwa Krajowego – jako instytucja będąca własnością rządu, realizująca usługi – musi być doskonale wyposażony w nowoczesną informatykę. Dysponujemy infrastrukturą sprzed kilkunastu lat. Wyzwaniem jest zwiększenie chociażby mocy obliczeniowych, aby sprostać projektowi konsolidacji finansów publicznych, który prawdopodobnie w I półroczu przyszłego roku zostanie wdrożony i może być obsługiwany technicznie przez BGK. Jest to bardzo trudne zadanie. Wiele banków komercyjnych przeprowadzało zmianę infrastruktury technicznej przez 2, 3, 4 lata lub dłużej. Natomiast my musimy zrealizować to przedsięwzięcie w ciągu niespełna roku.</u>
<u xml:id="u-4.35" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Prezentowany slajd wskazuje bardziej szczegółowo problemy technologiczne, które trzeba rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-4.36" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Następny slajd przedstawia cele finansowe. W dyskusji z radą nadzorczą osiągnęliśmy porozumienie, że zysk i zwrot z kapitału nie jest kluczowym wyznacznikiem skuteczności działania Banku Gospodarstwa Krajowego. Zatem inaczej niż w bankach komercyjnych, gdzie podstawowym kryterium oceny jest wysokość zwrotu z kapitału generowanego przez te instytucje.</u>
<u xml:id="u-4.37" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">W przypadku BGK sprawa jest bardziej skomplikowana. Należy bowiem mierzyć kontrybucję BGK do wzrostu gospodarczego kraju z uwzględnieniem pewnych warunków brzegowych. Jednym z nich jest podleganie przez BGK Prawu bankowemu, które wymaga, aby bank przynosił zyski. To nie oznacza maksymalizacji zysku. Ale jeżeli bank osiąga stratę, to Komisja Nadzoru Finansowego ma prawo wprowadzić komisarza. Przykładem może być PKO BP sprzed wielu lat.</u>
<u xml:id="u-4.38" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Osiągnęliśmy consensus z radą nadzorczą, że Bank Gospodarstwa Krajowego realizując zwrot na kapitale, powinien odtworzyć wartość ekonomiczną kapitału i uzyskać wzrost wyższy o kilka punktów procentowych od inflacji. W bankach komercyjnych zwrot z kapitału wynosi 20% – 25%.</u>
<u xml:id="u-4.39" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Wspomniałem, że obecnie Bank Gospodarstwa Krajowego finansuje się głównie depozytami podmiotów sektora finansów publicznych. Chciałbym podkreślić, że w krótkim okresie musimy przygotować się do finansowania emisją długu z rynków hurtowych. Realizacja tego przedsięwzięcia wymaga nowelizacji ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego. Wiem, że stosowny projekt jest w trakcie prac legislacyjnych. Zwracam uwagę na bardzo ważny przepis, który umożliwia uzyskanie dobrego ratingu na poziomie ratingu Skarbu Państwa. Jest to kluczowe dla efektywnego pozyskiwania finansowania przez BGK w 2011 r. i latach następnych.</u>
<u xml:id="u-4.40" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Ostatni slajd prezentuje podsumowanie strategii BGK. Chciałbym podkreślić, że strategia zakłada, że Bank Gospodarstwa Krajowego stanie się bankiem pierwszego wyboru dla państwa polskiego. Wielokrotnie powtarzałem, że rząd, samorząd i instytucje publiczne powinny umieć wykorzystywać tego rodzaju instytucję. Jest to bardzo ważna kwestia. W okresie 20-letniej historii po 1900 r. ta funkcja Banku Gospodarstwa Krajowego nie była należycie realizowana. Czas pomyśleć o tym. Chodzi nie tylko o konsolidację finansów publicznych, obsługę samorządu, ale o ekspertyzy w finansowaniu infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-4.41" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Chciałbym podkreślić, że strategia BGK przyjęta 1 czerwca br. przez radę nadzorczą wpisuje się w najlepsze wzorce występujące w pokrewnych instytucjach w Europie i na świecie. Warto realizować duże zadania stojące przed rządem i samorządem we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Nie występuje tutaj konflikt interesów. BGK jest bankiem państwowym.</u>
<u xml:id="u-4.42" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszMironczuk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Na początku chciałbym prosić o ewentualne pytania do pana ministra Walenczaka. Pan minister musi niebawem opuścić posiedzenie. W następnej kolejności proszę kierować pytania do pana ministra Leszkiewcza i pana prezesa.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Tadeusz Wita, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszWita">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie, szanowni państwo, można długo słuchać mądrych i merytorycznych wypowiedzi. Chciałbym jednak, aby panowie odnieśli do niedawnego światowego kryzysu bankowego, który wszyscy przeżywaliśmy emocjonalnie. Jak panowie oceniacie działalność dużych inwestycyjnych banków na świecie? Czy nasze banki z udziałem zagranicznego kapitału publicznego – tak jak inne banki światowe – zajmują się działalnością spekulacyjną na giełdach? Czy też nie prowadzą tego rodzaju działań? Jakie jest zagrożenie dla funkcjonowania tych banków?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselTadeuszWita">Dlaczego minister Skarbu Państwa dopuszcza do doradztwa prywatyzacyjnego banki o złej reputacji, takie jak Goldman Sachs, którzy przyznał się do spekulacji na polskiej złotówce, a obecnie jest doradcą w procesie prywatyzacji Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie? Przy jakich prywatyzacjach doradzają nasze banki, szczególnie Bank Gospodarstwa Krajowego? BGK ma być instytucją – jak zanotowałem – społecznie odpowiedzialną. Chciałbym, aby instytucja społecznie odpowiedzialna doradzała w procesach prywatyzacyjnych prowadzonych w polskiej gospodarce, a nie Goldman Sachs, który – o czym wspomniałem – przyznał się do spekulacji na polskiej złotówce.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselTadeuszWita">Czy panowie jesteście w stanie ochronić przynajmniej nasze spółki z udziałem Skarbu Państwa przed działaniami spekulacyjnymi wielkich banków zagranicznych? Czy jesteście w stanie ochronić nasz biznes przed kolejnymi manipulacjami na polskiej złotówce? Taka informacja byłaby dla mnie cenniejsza od informacji kto i kiedy kupi 10% tego czy innego banku. Byłbym spokojniejszy, gdybym wiedział, że banki z udziałem Skarbu Państwa gwarantują bezpieczeństwo funkcjonowania polskiego biznesu, a nawet finansów osób fizycznych, które posiadają lokaty lub zaciągnęły kredyty w naszych bankach.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselTadeuszWita">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Norbert Wojnarowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselNorbertWojnarowski">Przed dwoma laty dyskutowaliśmy z panem ministrem Michałem Chyczewskim. Posiedzenie Komisji odbywało się w przeddzień wielkiego kryzysu, m.in. w sektorze bankowym. Pamiętam, że wówczas poruszyłem kwestię „nie prywatyzować, lecz może nacjonalizować”. Może to byłby sposób na odrodzenie doktryny.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselNorbertWojnarowski">Obecnie chciałbym postawić pytanie dotyczące BGK. Czym jest Bank Gospodarstwa Krajowego – bankiem komercyjnym, czy specjalną instytucją finansową? Po wejściu w życie w przyszłym roku nowelizacji ustawy o finansach publicznych jednostki finansów publicznych będą zobowiązane – co podkreślam – do utrzymywania środków na rachunku ministra finansów, prowadzonym przez BGK. Chodzi o NFZ, agencje itp. Czy to nie wpłynie negatywnie na konkurencję? BGK tanim kosztem pozyska środki.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselNorbertWojnarowski">Widzieliśmy na filmie, czym BGK był przed wojną. Pojawia się pytanie, czym jest obecnie. Czy inne banki nie podniosą larum? Czy nie będzie interweniowała Komisja Europejska zarzucając uprzywilejowanie BGK?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselNorbertWojnarowski">To pytanie może pozostać bez odpowiedzi. Sądzę jednak, że warto zastanowić się nad tą kwestią.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselNorbertWojnarowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJozefRojek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście, z wypowiedzi pana ministra i przedłożonych materiałów wynika, że na rynku pozostało jeszcze pięć banków z – mniejszym lub większym – udziałem Skarbu Państwa. W pierwszej części materiału wymieniono 14 banków, których akcje zostały zbyte przez Skarb Państwa. Jakie wpływy z tego tytułu – mierzone w polskich złotych – uzyskał Skarb Państwa? Jeżeli to możliwe, to prosiłbym o odpowiedź. Chodzi również o mniejszościowe pakiety, które Skarb Państwa zbył w ostatnim czasie. Jeśli pan minister nie będzie w stanie udzielić odpowiedzi, to proszę o odpowiedź na piśmie, ewentualnie telefonicznie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJozefRojek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania do pana ministra Walenczaka? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Jeżeli państwo pozwolą, to zacznę od odpowiedzi na ostatnie pytanie. Procesy prywatyzacji sektora bankowego trwają od 1992 r. Dysponujemy danymi dotyczącymi kwestii, o które pytał pan poseł Rojek. Przekażemy je panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Pan poseł Wojnarowski pytał, czym jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Odpowiedzi udzieli pan minister Leszkiewicz, który nadzoruje BGK.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytania pana posła Wity, chciałbym zwrócić uwagę, że gdy chodzi o spekulację na rynku, to istotnym zadaniem regulatora jest ograniczenie bądź wyeliminowanie przypadków spekulacji z rynku. W tym obszarze pojawia się ogromne wyzwanie dla regulatorów na świecie, w Unii Europejskiej, a także w Polsce. Sądzę, że kryzys z lat 2008 – 2009 stanowił istotną lekcję dla środowiska regulatorów. Wprowadzane są bardzo ważne zmiany w globalnych przepisach prawnych dotyczących sektora rynków kapitałowych w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej. Będą miały wpływ na dalszy rozwój tych rynków w następnych kilku dekadach. Generalnie wzmacniają rolę regulatorów w zwalczaniu praktyk spekulacyjnych. Sądzę, że Komisja Nadzoru Finansowego będzie funkcjonowała analogicznie jak podobne podmioty w krajach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytanie o doradztwo prywatyzacyjne, chciałbym zwrócić uwagę, że przy każdej istotnej transakcji prywatyzacyjnej współpracuje z nami również PKO BP, także w trwającym obecnie procesie IPO Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Bardzo często – tak było przy prywatyzacji PZU i Tauronu – współpracuje z nami BOŚ. PKO BP i BOŚ są zawsze angażowane we wszystkich istotnych transakcjach prywatyzacyjnych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">W ub. r. największa transakcja w Europie dotyczyła PGE. W bieżącym roku prywatyzacja PZU okazała się największą transakcją na rynku europejskim. Do obsługi tego rodzaju transakcji – z czysto technicznych względów – potrzebne jest międzynarodowe konsorcjum, ponieważ jest w stanie zmobilizować rynki finansowe oraz inwestorów portfelowych na całym świecie. PKO BP i BOŚ nie są instytucjami międzynarodowymi, lecz krajowymi działającymi w wymiarze regionalnym. PKO BP jest coraz bardziej aktywny na rynkach Europy Centralnej. Ale wymienione banki nie są jeszcze bankami globalnymi.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">W prywatyzacji PZU, której strategiczną intencją była dystrybucja jak największej liczby akcji na giełdzie, uczestniczyli inwestorzy z czterech kontynentów. Musi do nich dotrzeć instytucja finansowa – bank inwestycyjny, doradca finansowy – która w transakcjach debiutów publicznych pełni rolę pośrednika. Stąd konieczność – głównie ze względu na skalę transakcji – angażowania instytucji finansowych o charakterze globalnym, które mają sieć oddziałów na całym świecie. Proces IPO Tauronu został zamknięty w czerwcu br. Na rynku publicznym zebrano kwotę ponad 4 mld zł. Trudno o takie kwoty na warszawskiej giełdzie, jeśli chodzi o kapitał krajowy.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Spekulacja na polskiej walucie dokonywana jest poprzez rynki kapitałowe. Komisja Nadzoru Finansowego kontroluje te rynki. Zwracam uwagę na bardzo ważną rolę regulatora w przeciwdziałaniu tego typu praktykom.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Wydaje mi się, że odpowiedziałem na wszystkie pytania. Jeśli nie, to jestem do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Tadeusz Wita, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszWita">Zapytam wprost: czy jest wola i możliwość wyeliminowania z polskiego rynku banków, które przyznały się do spekulacji na polskiej złotówce i szkodzenia naszej gospodarce?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselTadeuszWita">Goldman Sachs utrzymał się, a inny bank – Lehman Brothers upadł, tylko dlatego, że były pracownik tego banku był sekretarzem skarbu w czasie, gdy nastąpił kryzys. Przypomina mi to praktyki, które kojarzą się bardziej z rynkami rosyjskimi, gdzie decyzje oligarchów są ważniejsze od demokratycznych procedur i decyzji polityków wybranych w demokratycznych wyborach.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselTadeuszWita">Nie chciałbym, aby takie instytucje były instytucjami doradczymi w procesach prywatyzacyjnych w Polsce. Jeżeli potrzebne są środki specjalne, to proszę wskazać w jaki sposób można wyeliminować Goldman Sachs i inne banki podejrzane o spekulacje na złotówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan minister, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Chciałbym ponownie podkreślić, że ograniczenie negatywnych praktyk na rynkach kapitałowych, w tym operacji dotyczących polskiej waluty i innych jest zadaniem Komisji Nadzoru Finansowego. KNF zajmuje się kwestiami regulacyjnymi. Ma możliwości wpływania na kształt rynków kapitałowych i stosowane na nich praktyki. Jest to wyłączna kompetencja KNF.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Do kompetencji KNF należy nie tylko nadzór nad specyfiką operacji finansowych, ale też bezpośredni nadzór nad instytucjami finansowymi, które podlegają ochronie regulacyjnej w Unii Europejskiej bądź w kraju, o ile są tu zarejestrowane.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytanie pana posła, chciałbym stwierdzić, że na pewno jest wola i możliwość, ale ta ostatnia jest w gestii polskiego regulatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszWita">A jeśli chodzi o doradztwo przy prywatyzacji...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">W tym przypadku należy oddzielić kwestie doradcze od kwestii operacji na rynkach kapitałowych. Zatem nie należy bezpośrednio wiązać operacji na rynkach walutowych z doradztwem prywatyzacyjnym. Bowiem chodzi o inne zespoły ludzkie i inne kompetencje oraz proces decyzyjny.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Wspomniałem o naszych ostatnich precedensowych transakcjach, czyli wielkich debiutach publicznych, które wzbudziły zainteresowanie na całym świecie ze względu na ich skalę. Przypominam debiut PZU – 8 mld zł, Tauronu – ponad 4 mld zł. Bez udziału globalnych instytucji finansowych, takich jak Goldman Sachs, JP Morgan, Credit Suisse i innych, które posiadają oddziały na rynkach kapitałowych na całym świecie, nie jesteśmy w stanie optymalnie przeprowadzić takich transakcji. Bowiem nie mamy możliwości dotarcia do wszystkich inwestorów, którzy mogliby być zainteresowani daną transakcją i w konsekwencji zoptymalizowania przychodów. Realizacja misji wzmacniania polskich rynków kapitałowych i polskiej giełdy, która dokonuje się poprzez duże transakcje, cieszące się zainteresowaniem zarówno krajowych, jak i zagranicznych inwestorów, wymaga współpracy z instytucjami międzynarodowymi. Do takich instytucji należy Goldman Sachs i inne, które wymieniłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Tadeusz Wita, proszę. Prosiłbym, żeby to była ostatnia wypowiedź pana posła w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszWita">Obawiam się, że pan minister nie chce mnie zrozumieć. W tym gronie chyba wszyscy jesteśmy świadomi, że taki bank, jak Goldman Sachs posiada prezesa i zarząd. Nie jest tak, że o działalności zespołu, który spekuluje nic nie wie zespół, który doradza w innym miejscu przy prywatyzacji. Odpowiedzialnymi są prezesi i zarząd banku. Brak wyciągania konsekwencji z działania pirackiego i niszczycielskiego zachęca do dalszych tego typu praktyk.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselTadeuszWita">Chciałbym, aby państwo uwzględnili, że w problemach Grecji Goldman Sachs miał spory udział. Gwarantował i wyprowadzał na rynki zewnętrzne ok. 15 mld niepewnych papierów.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselTadeuszWita">Nie jest to jedyna instytucja na świecie. Można chyba stwierdzić, które banki bardziej zajmują się spekulacją niż działalnością inwestycyjną, a następnie wyeliminować banki spekulacyjne nie dlatego, że mają złe zespoły doradcze, lecz dlatego, że mają złych prezesów, którzy tolerują spekulacyjne praktyki na rynkach międzynarodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Była to – jak rozumiem – ostatnia wypowiedź adresowana do pana ministra Walenczaka.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o krótką odpowiedź. Następnie będziemy kontynuowali dyskusję.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">W każdej instytucji globalnej – należącej do czołowej światowej ósemki – która pomaga nam w dużych transakcjach średnio pracuje ok. 50 tys. osób. To są gigantyczne instytucje. Prowadzą operacje na całym świecie. Należą do nich: klasyczna działalność pożyczkowa w kilku przypadkach, działalność doradcza, działalność na rynkach kapitałowych, operacje na rynkach akcji, rynkach walutowych i rynkach długu, doradztwo w zakresie fuzji i przejęć. Gama działań operacyjnych jest w zasadzie nieskończona.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Jestem przekonany, że prezes Goldman Sachs, który urzęduje w Nowym Yorku, nie wie nic o działaniach zespołu na polskim rynku walutowym. Nie jest to jego rola. Zaangażowaliśmy zespół doradczy. Zasadą każdej instytucji globalnej jest rozdział między funkcjami doradczymi i funkcjami inwestycyjnymi. Bowiem inwestowanie na rynku i dokonywanie transakcji to inne przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Ocenianie kompetencji instytucji globalnych bardzo trudno zawęzić do jednego wątku. Należy oddzielić priorytety polskich rynków kapitałowych, czyli optymalne wykonania dobrych transakcji od operacji na polskim rynku walutowym. Generalnie naszą zasadą jest pragmatyzm. Jeśli chcemy realizować transakcje, które wzmacniają polski rynek, ponieważ mają wystarczająco duży zakres, aby wzbudzić zainteresowanie całego świata, to musimy angażować globalne instytucje finansowe. Współpracujemy z takimi instytucjami.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofWalenczak">Nikt nie ma monopolu wykonawczego na duże transakcje Skarbu Państwa. W każdej zawsze uczestniczy kilka zespołów doradczych wybranych bardzo selektywnie w zależności od kompetencji. Naszym celem jest jak najlepsza realizacja tych transakcji i pozyskanie jak najwyższych przychodów dla budżetu państwa. Chcemy, żeby dobre transakcje na skalę światową pozytywnie świadczyły o warszawskim parkiecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Wiem, że pan minister musi wracać do resortu. Dziękuję panu ministrowi za udział w posiedzeniu. Pozostaje pan minister Leszkiewicz i prezesi BGK. Kontynuujemy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Tadeusz Wita, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszWita">Panie przewodniczący, dostrzegam potrzebę sformułowania dezyderatu do ministra Skarbu Państwa, który zwróci uwagę, że pan wiceminister żyje w wielkiej naiwności, wierząc, iż prezes banku nie wie, co robią podległe zespoły.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselTadeuszWita">Amerykańcy autorzy w tamtejszych czasopismach pisali, że Goldman Sachs jest „the great american bubble machine”. Jeśli pan prezes tego nie czytał, to zapewne ktoś mu doniósł. Nie dotyczy to tylko spekulacji na polskim rynku. To jest światowa „bubble machine”.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselTadeuszWita">Powinniśmy sformułować dezyderat, który zwróciłby uwagę panu ministrowi na tę sprawę i zaapelował do pana ministra o ochronę polskiego rynku i prywatyzacji przed takimi „bubble machine”. Poraża mnie naiwność pana wiceministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle za interesującą propozycję. Proszę o przedłożenie projektu na piśmie, wówczas zostanie poddany pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że strategia BGK nie budzi wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zatem poczekamy na sformułowanie przez pana posła Witę projektu dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselTadeuszWita">Przygotuję projekt dezyderatu na następne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę bardzo, panie pośle. Z zainteresowaniem zapoznamy się z projektem.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie widzę zgłoszeń do zabrania głosu. Zamykam posiedzenie Komisji. Zapraszam na kolejne.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>