text_structure.xml
52.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Adamem Leszkiewiczem. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje: pkt 1 – informacja Ministra Skarbu Państwa na temat procesów restrukturyzacji i prywatyzacji w sektorze poligrafii i firmach wydawniczych, pkt 2 – informacja Ministra Skarbu Państwa w sprawie wyboru operatora gier liczbowych i systemów towarzyszących dla Totalizatora Sportowego oraz umowy z wybranym w przetargu Konsorcjum Data Trans sp. z o. o. i GTECH Corporation. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście, informacja na piśmie została przekazana Komisji. Dlatego pozwolę sobie w sposób ogólny omówić sytuację w branży poligraficznej i wydawniczej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na procesy restrukturyzacji i prywatyzacji. Wspólnie z moimi współpracownikami z departamentu nadzorującego te spółki będziemy do państwa dyspozycji w zakresie pytań i uwag.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Na dzień 30 czerwca br. minister skarbu państwa wykonywał prawa właścicielskie wobec 18 podmiotów z branży poligraficznej i wydawniczej. W pierwszym półroczu br. zakończyliśmy prywatyzację dwóch spółek. Zaawansowany jest proces prywatyzacji pięciu podmiotów. Prowadzone są ostateczne negocjacje z wybranymi inwestorami. W przypadku dwóch spółek trwa odbiór analiz przedprywatyzacyjnych, czyli szacowana jest ich wartość. Dla kolejnych dwóch firm poszukujemy doradców, którzy będą sporządzać analizy. Trzy spółki są w stanie likwidacji, z czego dwie w bieżącym roku...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o spokój. Proszę o zajmowanie miejsc i nieprzeszkadzanie. Pan minister ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">W grupie 18 spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa znajdują się Polskie Nagrania w Warszawie, Polskie Wydawnictwo Muzyczne w Krakowie oraz Państwowy Instytut Wydawniczy w Warszawie. Te firmy raczej nie będą prywatyzowane. Wymagają innego podejścia. Mają bardzo bogate zbiory archiwalne. Np. PIW ma jedyne w Polsce prawa do wydawania dzieł Słowackiego. To są elementy, które powodują, że trzeba inaczej – zapewne w uzgodnieniu z ministrem kultury – podchodzić do tych wydawnictw.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Wśród 18 spółek znajdują się wydawnictwa i drukarnie. Sytuacja ekonomiczna tych firm jest raczej trudna. Zwłaszcza 2009 r. był okresem, w którym kryzys dotknął tę branżę. Pogorszyły się wskaźniki makro - i mikroekonomiczne spółek z sektora poligraficznego i wydawniczego. Zmniejszył się również poziom zamówień na ich usługi, a nadwyżka zdolności produkcyjnych tych firm była duża.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Branża poligraficzna i wydawnicza jest specyficzna. Nie ma tu żadnych umów długofalowych, kontrakty zlecane są na bieżąco, ad hoc. Zatem trudno zaplanować przychody i długofalową politykę inwestycyjną dla tych spółek.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Chciałbym teraz przedstawić krótką charakterystykę podmiotów sektora poligraficznego i wydawniczego znajdujących się w nadzorze Ministra Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Kończy się prywatyzacja Bellony. Zgłosił się jeden inwestor. Prowadzone są negocjacje w sprawie ostatecznego kształtu umowy prywatyzacyjnej. Przekonamy się, czy uda nam się osiągnąć satysfakcjonującą cenę.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Białostockie Zakłady Graficzne odnotowały stratę w 2009 r. Prowadzone są działania restrukturyzacyjne. W sierpniu br. zamierzamy uruchomić ponowny proces prywatyzacji spółki.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">OZGraf – Olsztyńskie Zakłady Graficzne odnotowały niewielki pozytywny wynik finansowy. Działania restrukturyzacyjne spółki koncentrowały się na utrzymaniu płynności finansowej. 11 sierpnia br. upływa termin składania ofert w ponownie uruchomionej procedurze prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Przedsiębiorstwo Wydawnicze „Rzeczpospolita” posiada 49% udziałów w spółce „Presspublica” (wydawcy ogólnopolskiego dziennika „Rzeczpospolita”). Firma odnotowuje straty. W ciągu ostatnich lat wdrożono program restrukturyzacyjny. Przedsiębiorstwo musi zredukować zatrudnienie oraz przeprowadzić dezinwestycje. W ubiegłym roku niepowodzeniem zakończył się proces prywatyzacji. Nie zgłoszono satysfakcjonujących ofert. Obecnie analizujemy sytuację i zastanawiamy się nad dalszymi działaniami.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Kolejną spółką jest Składnica Księgarska. Chciałbym w tym miejscu zwrócić uwagę, że sektor poligraficzny i wydawniczy oprócz działalności operacyjnej posiada również atrakcyjne nieruchomości. W tym przypadku również tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Panowie, proszę o uwagę. Pan minister ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">W ubiegłym roku Składnica Księgarska odnotowała minimalny zysk. Dwukrotnie była wystawiana na sprzedaż na aukcji. Niestety, nie było zainteresowania wśród inwestorów. Będziemy ponawiać ten proces.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Wojskowa Drukarnia w Łodzi odnotowała w 2009 r. stratę w wysokości 68 tys. zł. Poszukujemy doradcy prywatyzacyjnego dla spółki. Chcemy ją wycenić, a następnie w przyszłym roku znaleźć inwestorów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Sytuacja spółki Polskie Nagrania – o której już wspomniałem – jest bardzo trudna z wielu względów. 13 maja br. sąd ogłosił upadłość spółki z możliwością zawarcia układu. Wpływ na sytuację spółki miały umowy z artystami oraz kwestie różnego rodzaju odszkodowań i roszczeń. Jedno z nich było na tyle duże, że postawiło spółkę w ubiegłych latach w trudnej sytuacji. Przygotowując się do realizacji układu, zarząd podjął działania restrukturyzacyjne. Po ewentualnym zawarciu układu z wierzycielami, będziemy analizować sytuację i opracowywać scenariusze na przyszłość.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat jest w dobrej kondycji finansowej. Posiada bogate archiwum. Katalog wydawniczy PWM obejmuje tytuły własne oraz kilkaset publikacji importowanych. To m.in. powoduje, że niemożliwa jest prywatyzacja spółki. Rozmawiamy z ministrem kultury i dziedzictwa narodowego na temat jej przyszłości.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Wydawnictwa Naukowo-Techniczne jest zapewne znaną Komisji spółką, choćby z doniesień medialnych. Posiada bardzo atrakcyjną nieruchomość na rogu ul. Świętokrzyskiej i Mazowieckiej w Warszawie. Jest w trudnej sytuacji finansowej. Pogarszają się wszystkie wskaźniki. W 2009 r. próbowaliśmy wystawić ją na sprzedaż na aukcji. Wstrzymano proces w związku z prowadzonym przez właściwe służby postępowaniem w sprawie działań korupcyjnych. Obecnie przygotowujemy się do wyboru nowego doradcy. Chcemy wznowić proces prywatyzacji jesienią bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Wydawnictwo „Wiedza Powszechna” w zasadzie nie posiada nieruchomości. Natomiast ma prawa do drukowania różnego rodzaju słowników. Wyspecjalizowała się w tego rodzaju wydawnictwach. W 2009 r. spółka odnotowała stratę w wysokości prawie 300 tys. zł. Dwukrotnie była wystawiana na sprzedaż na aukcji. Nie ma zainteresowania inwestorów.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Wydawnictwo Poznańskie zakończyło 2009 r. niewielkim zyskiem w wysokości nieco ponad 35 tys. zł. Działania restrukturyzacyjne były związane głównie z płynnością finansową. Trwa odbiór analiz przedprywatyzacyjnych. Mamy oszacowaną wartość tej spółki. Będziemy przygotowywać się do aukcji.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Drukarnia Poznańska w 2009 r. odnotowała stratę, która była niższa o ponad 25% w porównaniu z 2008 r. Na koniec ub.r. spółka zatrudniała 44 osoby. Trwa proces restrukturyzacyjny. Obecnie analizujemy możliwe warianty dotyczące przyszłości spółki oraz ewentualnego terminu ogłoszenia procesu prywatyzacji. Firma nie była ujęta w planie prywatyzacji do 2011 r.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Trzy spółki są przeznaczone do likwidacji. Chodzi o Cieszyńską Drukarnię Wydawniczą (proces likwidacyjny został wszczęty na początku 2007 r.), Poznańskie Zakłady Graficzne oraz Zakłady Graficzne „Dom Słowa Polskiego” w Warszawie. To są trzy firmy, które z powodu wyników, wewnętrznej sytuacji i braku perspektyw rozwojowych na przyszłość, zostały postawione w stan likwidacji.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Prywatyzacja została zakończona w dwóch podmiotach: Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne w Warszawie oraz Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie. W pięciu spółkach: Bellona, OZGraf, Rzeszowskie Zakłady Graficzne, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna” i Składnica Księgarska, procesy prywatyzacyjne są bardzo zaawansowane.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Podsumowując – wszystkie podmioty z branży poligraficznej i wydawniczej cechuje duża niestabilność wyników finansowych. Spółki nadzorowane przez Ministra Skarbu Państwa są w trudniejszej sytuacji niż podmioty prywatne z tej branży, które mają możliwość składania projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej, co spowodowało, że podmioty prywatne pod względem technologicznym bardzo wyprzedziły spółki Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Państwowe wydawnictwa i drukarnie są w złej sytuacji ekonomiczno-finansowej. Mają przestarzały park maszynowy. Wymagają wysokich nakładów na rozwój. W nadzorze Skarbu Państwa jest również drukarnia w Polskiej Agencji Prasowej, która nie została wymieniona w przedłożonym materiale dotyczącym sektora poligrafii i wydawnictw. Natomiast jest ujęta w dziale media. Ta drukarnia ma duże problemy związane z ogólną sytuacją na tym rynku.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">To wszystko z naszej strony. Jesteśmy do dyspozycji państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Lucjan Karasiewicz, jeden z inicjatorów dzisiejszej debaty, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselLucjanKarasiewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, nie neguję potrzeby prywatyzacji spółek wydawniczych. Państwo nie powinno zajmować się produkcją wydawnictw. Firmy prywatne radzą sobie lepiej na tym rynku, chociażby ze względu na dostęp do nowych technologii. Są bardziej konkurencyjne niż spółki państwowe.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselLucjanKarasiewicz">Rozumiem, że w przypadku spółek, gdzie proces prywatyzacji jest zaawansowany umowy zostaną podpisane i te podmioty zostaną zbyte. Moje pytanie dotyczy spółek, które nie cieszyły się zainteresowaniem inwestorów oraz tych podmiotów, na które złożono oferty niesatysfakcjonujące Ministerstwa Skarbu Państwa. Czy proces prywatyzacyjny wobec nich będzie prowadzony do skutku? Czy też będą – jak trzy firmy wymienione przez pana ministra – postawione w stan likwidacji? Czy Ministerstwo Państwa określa pewien końcowy termin funkcjonowania likwidatora? Z ostatniego raportu NIK wynika, że likwidatorzy potrafią funkcjonować nawet kilkanaście lat na majątku zlikwidowanego przedsiębiorstwa. Czy resort będzie monitorował proces likwidacji i określi termin jego zakończenia? Chodzi o to, żeby likwidator nie funkcjonował dla samego siebie, lecz doprowadził proces do końca i rozliczył ewentualnych wierzycieli.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselLucjanKarasiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kolejny mówca, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">Chciałabym poruszyć kwestię likwidowanych drukarń. Likwidacja jest spowodowana nie tylko konkurencją czy przestarzałym parkiem maszynowym. Naszym zdaniem, wynika również ze złego nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Ta polityka niejako celowo doprowadziła firmy do takiego stanu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">Zakłady Graficzne „Dom Słowa Polskiego” posiadają atrakcyjny teren w centrum Warszawy. Prezes, który chciał podjąć działania na rzecz ratowania spółki został – w perfidny sposób – odwołany w trakcie urlopu. Podobnie jak dyrektor Kuchlewska w Białostockich Zakładach Graficznych. Niestety, żadne prośby i monity związku zawodowego nie przynosiły skutków. Obecnie Cieszyńska Drukarnia Wydawnicza i Poznańskie Zakłady Graficzne są w likwidacji. Taka przyszłość czeka również OZGraf po tej prywatyzacji po polsku. Spółka znajduje się centrum Olsztyna. Można obawiać się, że budynek i teren zostaną przeznaczone na cele deweloperskie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">Jak będzie przebiegała prywatyzacja Białostockich Zakładów Graficznych? Doświadczenia wcześniej prywatyzowanych spółek branży są bardzo smutne. Drukarnie zostały zlikwidowane. Ludzie stracili pracę. Przez lata związani byli z jednym zakładem. Niejednokrotnie zdobywali tam kwalifikacje zawodowe. Pozostają na zasiłkach lub – jeżeli mają szczęście - przechodzą na emeryturę lub pobierają świadczenie przedemerytalne.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">Polska Agencja Prasowa przejęła Drukarnię Naukowo-Techniczną przy ul. Mińskiej w Warszawie – o ile dobrze pamiętam – przed sześciu laty. PAP uporczywie zabiegał o przejęcie tego podmiotu. Spółka jest niedoinwestowana, ponieważ ciągle brakuje pieniędzy. PAP nie jest w zbyt dobrej kondycji finansowej. Obecnie nastąpiły tam zmiany w zarządzie i radzie nadzorczej. Nie wiadomo, jaka będzie przyszłość drukarni. Jeżeli nie będzie doinwestowana i unowocześniona, to zapewne zostanie postawiona w stan likwidacji. Ludzie stracą pracę. Drukarnia posiada atrakcyjny teren – który może przydać się w 2012 r. – w pobliżu budowanego Stadionu Narodowego. Prosimy o rzetelną obserwację losów tej drukarni i działań PAP wobec niej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">Chciałabym zwrócić uwagę, że OZGraf-Olsztyńskie Zakłady Graficzne są nowoczesną spółką. Na bieżąco modernizuje i unowocześnia park maszynowy. Zarządza nią bardzo dobry prezes. Jeżeli spółka zostanie sprywatyzowana po polsku i prezes pozbawiony stanowiska, to obawiam się o jej przyszłość.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">W przypadku Białostockich Zakładów Graficznych ówczesny minister skarbu państwa powołał – chyba – poprzedniego dyrektora, który był wiceprezydentem Białegostoku. Nie znał się na branży poligraficznej. Podejmował różne dziwne działania. Nie chciałabym mówić o nich szczegółowo. Na usilne prośby związku zawodowego dokonano zmiany dyrektora. Ale – co dziwne – nie można go odwołać i do końca kadencji pobiera wynagrodzenie. Nie wiadomo, na jakich zasadach został powołany, a obecnie za darmo bierze pieniądze.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">Prosimy Ministerstwo Skarbu Państwa o rzetelne przyjrzenie się tym zjawiskom, tak aby ostatnie drukarnie zostały sprywatyzowane w sposób ludzki.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekSuski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wypowiedź pana ministra Leszkiewicza jest opisem bezsilności zarządzania majątkiem Skarbu Państwa lub opisem celowego topienia spółek, aby je wypatroszyć, a skórę sprzedać w Europie. To jest metoda – doprowadzić do upadku, sprzedać poniżej wartości. A cóż ludzie? Ludzie nie liczą się, byle napchać kieszenie jakimś biznesmenom.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarekSuski">Pani przewodnicząca wspomniała o prywatyzacji po polsku. To nie jest prywatyzacja po polsku. To jest prywatyzacja antypolska, czyli bandycka prywatyzacja według Platformy Obywatelskiej. Tak to trzeba oceniać. Ci ludzie nie patrzą na żaden interes. Pani przewodnicząca apeluje, żeby ministerstwo przyjrzało się temu, co dzieje się w tych spółkach. Resort dobrze wie, co tam dzieje się, bo sprawuje nadzór nad tymi podmiotami.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselMarekSuski">Trudno to komentować. Panowie z dnia na dzień udowadniacie, że wasza ekipa nie potrafi zarządzać majątkiem Skarbu Państwa i za co się weźmie, to zniszczy. A jak już zniszczy, to później sprzeda za grosze, ale ludzie często wylatują na bruk. To tyle. Taka jest liberalna polityka Platformy Obywatelskiej. Nie ma o czym dyskutować.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pani przewodnicząca, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaZwiazkuZawodowegoPracownikowPrzemysluPoligraficznegoCzeslawaSonita">Chciałabym wyjaśnić, że mówiąc prywatyzacja po polsku, wyrazy „po polsku” opatrzyłam cudzysłowem. Jest to dla każdego zrozumiałe.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przyjęliśmy wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie widzę innych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pytania i uwagi zgłoszone w dyskusji mają charakter ogólny. Zatem postaram się łącznie odnieść do poruszanych w nich kwestii.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Chciałbym podkreślić, że na sytuację w sektorze poligraficzno-wydawniczym nakładają się – o czym należy pamiętać – działania z wielu lat, które związane są z błędami czy niewykorzystaniem pewnych szans biznesowych oraz z tym, co dzieje się wokół.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Nadzoruję tę branżę od stycznia. W tym czasie nie nastąpiły żadne zmiany personalne w zarządach drukarń i wydawnictw. Jedna ze spraw, o których mówiła pani przewodnicząca, jest z początku 2008 r., druga z 2009 r. Wyjaśnię je, bo nie znam tych przypadków. Nie wiem, w jakiej formule następowały te zmiany.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Przyjmujemy krytyczne uwagi odnoszące się do nadzoru właścicielskiego. Będziemy starali się je wykorzystać w realizowanym przez nas nadzorze. Niemniej jednak sytuacja każdego z tych podmiotów, choć wydaje się podobna, jest inna. Mówiłem ogólnie, że problemem państwowych drukarń i wydawnictw jest park maszynowy. Natomiast OZGraf-Olsztyńskie Zakłady Graficzne istotnie są przykładem zdecydowanie odbiegającym od pozostałych podmiotów pod względem technologicznym, co zresztą przejawia się w zainteresowaniu inwestorów tą spółką.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Z każdym z prezesów indywidualnie rozmawiamy i analizujemy sytuację poszczególnych wydawnictw i drukarń. Spotkaliśmy się z nimi wszystkimi i wyznaczyliśmy sobie pewne zadania związane z restrukturyzacją lub poprawą sytuacji. Występują bardzo różne problemy. W wielu wypadkach te firmy mają pewne bariery rozwojowe, bo położone są w centrach miast, gdzie trudno dojechać TIR-om z papierem i wywieźć książki. Firmy poszukują gruntów poza centrami, co wymaga kolejnych działań. To są narosłe różnego rodzaju problemy, które trzeba indywidualnie rozwiązywać. Chciałbym wyraźnie podkreślić, że to musi się odbywać z uwzględnieniem interesu strony społecznej.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Najbardziej zawansowany projekt prywatyzacji dotyczy Bellony. W najbliższym czasie inwestor, który złożył ofertę, przystąpi do negocjacji ze stroną społeczną. Ich przedmiotem będą zobowiązania pozacenowe, czyli pakiet związany z przejęciem firmy, zapewniający stronie społecznej odpowiednie warunki dotyczące procesu zmiany właścicielskiej. W innych podmiotach staramy się brać pod uwagę perspektywy firmy i pomysły zarządu. Jest wiele pozytywnych przykładów poszukiwania przez zarządy odpowiednich możliwości. Można wskazać Białostockie Zakłady Graficzne, gdzie jest nowa pani prezes, która – jak mi się wydaje – jest niezwykle aktywną i kreatywną osobą, jeżeli chodzi o sposób patrzenia na przyszłość i budowania pewnej perspektywy rozwoju dla tego podmiotu.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Sądzimy, że pozyskanie inwestorów pozwoli znaleźć dodatkowe środki finansowe, które zostaną zainwestowane w te spółki, co daje im szansę przetrwania. Z przedłożonego materiału wynika, że gros wydawnictw i drukarń jeżeli nie notuje straty, to osiąga zysk na poziomie 20-30 tys. zł. Owszem, taka firma przetrwa rok, ale nie ma szans zainwestować w technologię, bo nie posiada środków. Gdyby taka sytuacja utrzymywała się przez kilka lat z rzędu, to wszystkie wskaźniki będą pogarszać się. W ten sposób nie można budować przyszłości tych firm.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Mamy plan wobec każdego z tych podmiotów. Likwidacja jest wyjątkowym narzędziem. Nikt nie ma zamiaru – proszę nie przypisywać nam takich intencji – doprowadzić spółek sektora poligraficznego i wydawniczego do upadku, aby później je likwidować. Nie dostrzegam interesu Skarbu Państwa i tych firm w procesach likwidacyjnych. Likwidacja jest ostatecznością wówczas, gdy nie ma zainteresowania inwestorów i firma przez kilka lat z rzędu nie daje gwarancji poprawy wskaźników finansowych oraz możliwości działania i rozwoju.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Będziemy brać pod uwagę państwa opinie, także strony społecznej. Przypadek PAP dowodzi, że jesteśmy w stanie rozmawiać ze stroną społeczną. Zmiana zarządu PAP była spowodowana końcem kadencji, a nie jakąś inną turbulencją. Prezesem został dziennikarz, ale z wykształceniem poligraficznym. Mam nadzieję, że szczególną troską obejmie drukarnię i wspólnie spróbujemy znaleźć perspektywy rozwoju dla tej części Polskiej Agencji Prasowej. Sytuacja rzeczywiście nie jest dobra. Odnotowano wprawdzie dodatni wynik finansowy, ale tylko i wyłącznie dlatego, że spółka sprzedała w ubiegłym roku nieruchomość w Zegrzu o wartości prawie 7 mln zł. Ponadto PAP corocznie otrzymuje dotację w wysokości 2,5 mln zł. Gdyby nie dotacja i sprzedaż nieruchomości, to wynik z działalności operacyjnej byłby dużo gorszy.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła...</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Lucjan Karasiewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselLucjanKarasiewicz">Chciałbym prosić o odpowiedź na pytanie dotyczące nadzoru nad działalnością likwidatorów spółek.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarekSuski">Zgłaszam sprzeciw wobec przyjęcia przedłożonego materiału.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Będziemy zatem głosować wniosek o przyjęcie informacji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie widzę kolejnych zgłoszeń. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła Karasiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Wysoka Komisjo, trzy spółki są w stanie likwidacji. Dwa procesy zostały wszczęte w ostatnich miesiącach. Likwidatorami są osoby, które dotychczas pełniły funkcję prezesa zarządu. Zatem w tym przypadku likwidator nie potrzebuje czasu na zapoznanie się z sytuacją majątkową i ludzką w spółce, po którym przystępuje do procesu likwidacji. Z tego względu jest to tańsza procedura.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Natomiast likwidacja Cieszyńskiej Drukarni Wydawniczej rozpoczęta w 2007 r. zostanie zakończona do grudnia br.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie informacji przedstawionej przez pana ministra Leszkiewicza. Kto z państwa jest za przyjęciem informacji? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzKomisjiIwonaKubaszewska">11 głosów za, 5 głosów przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego – informacja Ministra Skarbu Państwa w sprawie wyboru operatora gier liczbowych i systemów towarzyszących dla Totalizatora Sportowego oraz umowy z wybranym w przetargu Konsorcjum Data Trans sp. z o. o. i GTECH Corporation.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Proszę o chwilę cierpliwości. Poprosimy na salę zarząd Totalizatora Sportowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie ogłaszam przerwy. Proszę o nieopuszczanie miejsc. Lada moment zarząd Totalizatora wejdzie na salę.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zapraszamy. Jeżeli można, to zacznijmy.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Przepraszamy za zwłokę. Przygotowaliśmy prezentację. Ale rzutnik jest sprawdzany przez urządzenia na stanowisku strażnika.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Jeżeli państwo pozwolą, to ja zacznę, a następnie prezes Totalizatora Sportowego pan Dudziński omówi prezentację.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Dziękujemy uprzejmie Wysokiej Komisji za inicjatywę zaprezentowania wyników procedury przetargowej związanej z wyborem operatora on-line w Totalizatorze Sportowym. Sprawa jest niezwykle ważna chociażby z powodu znaczenia dla budżetu państwa, wartości przetargu oraz dyskursu publicznego, który toczył się wokół branży hazardowej i Totalizatora Sportowego.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Aktualnym operatorem jest GTECH. 10-letnia umowa wygasa 30 listopada 2011 r. Zarząd spółki był zobowiązany do podjęcia działań związanych z procedurą wyboru nowego operatora. Procedura została rozpoczęta w połowie 2009 r., czyli ok. 2,5 roku przed terminem wygaśnięcia obecnej umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Panowie posłowie, proszę o uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Chodzi nie tylko o sam wybór wykonawcy, ale również o zapewnienie czasu na wdrożenie nowych rozwiązań oraz na przygotowanie spółki i nowego operatora do obsługi, bo nie może dojść do sytuacji, kiedy kolektury będą zamknięte, choćby przez jeden dzień. Zarząd opracował harmonogram przygotowania i realizacji tej procedury. Przewidywał on najpierw wizyty studyjne, później przygotowywanie dokumentacji i powołanie zespołów personalnych.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">W styczniu br., kiedy spółka była po etapie przygotowawczym i należało zacząć prace nad specyfikacją istotnych warunków zamówienia oraz nową umową, minister skarbu państwa postanowił objąć szczególnym nadzorem tę procedurę przetargową.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Chciałbym teraz przedstawić kilka szczególnych cech procedury postępowania. Po pierwsze – proces prowadzony na bazie zasobów wewnętrznych Totalizatora Sportowego. Innymi słowy – minimalizacja zewnętrznych doradców. Jedynie dwie kancelarie wyłonione w drodze konkursu – jedna przy spółce, druga przy Ministrze Skarbu Państwa – współpracowały przy tej procedurze. Następnie – stały nadzór właściciela nad prowadzonym postępowaniem. Regulaminy i wszystkie etapy procesu zatwierdzane przez zarząd, radę nadzorczą i zgromadzenie wspólników, czyli ministra skarbu państwa. Pełna transparentność z pierwotnym założeniem, że umowa końcowa – w przeciwieństwie do sytuacji, która występuje od 2001 r. – będzie jawna.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Z satysfakcją mogę poinformować, że umowa podpisana 12 lipca br. została zamieszczona na stronie internetowej www.lotto.pl. Każdy może ją przeczytać. Jawność dotyczyła również publikacji na stronie internetowej harmonogramu, projektu specyfikacji istotnych warunków zamówienia i projektu umowy. Te dokumenty zostały umieszczone na początku marca br. na stronie internetowej.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Ostatnia kwestia – to nadzwyczajne procedury bezpieczeństwa, bieżąca pełna współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi. Wprowadzenie do tej procedury Ministra Finansów, który na końcu musiał zaopiniować końcową umowę pod względem znaczenia tego przetargu dla budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Spółka i ministerstwo przeprowadziły dogłębną analizę poprzedniej umowy. Wyjaśniliśmy, jakie są słabe punkty dotychczasowych rozwiązań i co powinniśmy zmienić w nowej umowie. Pan prezes będzie o tym mówił szczegółowo.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Zgodnie z harmonogramem, okres koniec stycznia i początek lutego – to rozpoczęcie szczególnej współpracy między zarządem Totalizatora i zgromadzeniem wspólników. Następnie na bieżąco przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, oferty wstępne, negocjacje, oferty wiążące i zatwierdzenie wyników przetargu.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Efekty – to niewątpliwe wzmocnienie pozycji Totalizatora Sportowego w relacjach z wykonawcą. Warunki nowej umowy pozwalają zaoszczędzić Totalizatorowi prawie 800 mln zł w ciągu 7 lat, bo na taki okres została zawarta umowa. Ten okres – zamiast, jak poprzednio, 10 lat – powoduje, że jesteśmy bardziej elastyczni i szybciej możemy reagować na zmiany w otoczeniu. Technologia zmienia się w takim tempie, że to, co związane jest z informatyką, należy szybko dostosowywać.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Niewątpliwym efektem jest dotrzymanie przyjętego wcześniej harmonogramu, a także elastyczność współpracy Totalizatora, zwłaszcza we wprowadzaniu nowych produktów.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Kończąc, chciałbym – jeżeli pan przewodniczący i Wysoka Komisja pozwolą – bardzo serdecznie podziękować i pogratulować zarządowi spółki, radzie nadzorczej oraz pani dyrektor Pawlak z Ministerstwa Skarbu Państwa, która uczestniczy w dzisiejszym posiedzeniu. Te osoby przeprowadziły procedurę. Dzisiaj mogą państwu przedstawić efekty swojej pracy.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to poprosiłbym pana prezesa o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SlawomirDudzinski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pan minister w zasadzie powiedział wszystko o tym projekcie. Tak jak tutaj siedzimy, znamy ten projekt. Prowadziliśmy go wspólnie.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SlawomirDudzinski">Uzupełniając wypowiedź pana ministra, chciałbym poinformować, że w ramach obecnie obowiązującej umowy z firmą GTECH Polska obsługujemy 12,5 tys. punktów sprzedaży. Zatem sieć jest bardzo rozległa. Terminale są własnością Totalizatora Sportowego. Warte odnotowania jest również to, że w jednym przypadku Totalizator Sportowy używając własnego oprogramowania świadczy usługi polegające na sprzedaży zakładów wzajemnych dla zakładów konnych. Ta usługa jest realizowana poza obsługą świadczoną przez GTECH Polska.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#SlawomirDudzinski">Chciałbym przedstawić główne założenia postępowania przetargowego. Podstawowym założeniem zarządu była optymalizacja i zmniejszenie kosztów ponoszonych przez spółkę. Innymi słowy – obniżenie prowizji wypłacanej naszemu operatorowi. Kolejne założenie – to poprawa warunków obecnie obowiązującej umowy: ograniczenie wyłączności, wprowadzenie sankcji z tytułu nienależytego wykonania umowy, oparcie zabezpieczenia wykonania umowy na gruncie prawa polskiego oraz zagwarantowanie w nowej umowie korzystniejszych zapisów dla spółki w zakresie możliwości jej wypowiedzenia. Te założenia gwarantują nowoczesną obsługę naszych klientów.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#SlawomirDudzinski">Procedurę postępowania rozpoczęliśmy w lipcu 2009 r. Natomiast prace nad projektem zaczęły się na początku 2009 r. Następnie odbyły się wizyty referencyjne, został powołany zespół zadaniowy. W czasie prac zespołu dokonano – co jest bardzo ważne – przeglądu standardów WLA (Word Lottery Association). Jest to organizacja zrzeszająca wszystkie loterie światowe. Na podstawie tych standardów przygotowaliśmy specyfikację istotnych warunków zamówienia.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#SlawomirDudzinski">W kwietniu 2010 r. powołaliśmy Komisję Przetargową. Na przełomie kwietnia i maja br. ogłoszono postępowanie. Wstępne oferty zostały ocenione w maju br. Oferty złożyły cztery firmy. Na początku czerwca br. Komisja Przetargowa rozpoczęła negocjacje. Byliśmy wspierani przez Kancelarię pana Kotarby i Kancelarię Baker & McKenzie. Przygotowany był kompletny zestaw dokumentów. W końcu czerwca br. przedstawiono rekomendacje dla zarządu. 12 lipca została podpisana umowa z Konsorcjum Data Trans sp. z .o. o. i GTECH Corporation.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#SlawomirDudzinski">Chciałbym teraz przedstawić w skrócie rezultaty procesu przetargowego. Najważniejsze dla nas są osiągnięte poziomy cenowe. Najistotniejszy wskaźnik dotyczy wielkości od przychodu dla naszego operatora. Został zakontraktowany na poziome 0,92%, co stanowi trzykrotnie mniejszą wartość niż w obecnie obowiązującej umowie.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#SlawomirDudzinski">Istotna jest dla nas cena terminala, ponieważ zgodnie z nową umową będziemy wymieniali wszystkie terminale. Konsorcjum zaproponowało stałą cenę 1950 zł. Aktualnie obowiązująca umowa zobowiązywała nas do zakupu terminali po cenie ok. 10 tys. zł za każde urządzenie.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#SlawomirDudzinski">Chciałbym teraz przedstawić państwu przewodniczącego Komisji Przetargowej pana Wojciecha Bartoszka, który od początku uczestniczył w pracach zespołu zasadniowego, a następnie Komisji Przetargowej. Prosiłbym pana przewodniczącego o przedstawienie osiągniętych rezultatów w porównaniu z aktualnie obowiązującą umową.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Dzień dobry państwu. Dziękuję panu prezesowi za wprowadzenie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Chciałbym pokazać, że oprócz osiągnięcia doskonałych rezultatów, jeżeli chodzi o ofertę przedstawioną przez Konsorcjum Data Trans i GTECH Corporation, podczas negocjacji uzyskaliśmy wiele elementów, które pozwolą nam na lepsze, łatwiejsze i tańsze zarządzanie produktami oferowanymi klientom.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Podzieliłem nasze osiągnięcia podczas negocjacji na 6 grup. Pierwsza obejmuje sprzęt i urządzenia, które – jak ustaliliśmy z wykonawcą – będą nam dostarczone. Uzyskaliśmy od wykonawcy zapewnienie, że w okresie obowiązywania umowy, czyli przez 7 lat ceny zaprezentowane w ofercie nie ulegną zmianie. Terminale, monitory LCD, czytniki przewodowe i bezprzewodowe będą miały stałą cenę. Oferowany sprzęt i urządzenia będą posiadać certyfikaty bezpieczeństwa i dopuszczenia do użycia. Będą nowe i nieużywane, łącznie z częściami zamiennymi i elementami zastępczymi, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r. Wykonawca zapewnił nam również równowartość 5% zakupionych urządzeń w postaci magazynu części zamiennych, których będziemy mogli używać w przypadku zepsucia pewnych elementów. Otrzymaliśmy bardzo dobrą ofertę na wyposażenie naszych kolektur. Będziemy mogli zakupić dodatkowe monitory LCD oraz czytniki kuponów dla gracza w cenie 1 zł. Ponadto – uzupełnienie w ramach cen wynikających z umowy rozszerzenia pamięci RAM w terminalach do 1 GB (zamiast oferowanych pierwotnie 512 MB), co przy 12,5 tys. terminali jest bardzo dobrym osiągnięciem. Po zakończeniu trwania umowy wszystkie sprzęty i urządzenia zostaną przez wykonawcę zdemontowane i usunięte z naszych kolektur.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Jeżeli chodzi o usługi, to poprosiliśmy wykonawców o przedstawienie ofert na przejęcie pewnych funkcji biznesowych, które obecnie realizowane są przez Totalizator, a nie są do końca naszymi biznesowymi działami. Otrzymaliśmy takie opcje i zapewniliśmy sobie niezmienność cen za nie w okresie trzech lat od daty produkcyjnego uruchomienia systemu, czyli do 2014 r. Jeżeli uznamy, że oferta wykonawcy jest dla nas na tyle intratna, to możemy poprosić go o przejęcie od nas realizacji pewnych funkcji. Np. mogą to być funkcje logistyczne.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Jest pięć opcji: przejęcie całkowitego systemu szkoleń dla kolektorów (chodzi o grupę ok. 30-35 tys. osób; obecnie sami prowadzimy szkolenia), zapewnienie całkowitego serwisu sprzętu i urządzeń, usługa polegająca na logistyce i dystrybucji wszystkich materiałów – eksploatacyjnych, reklamowych oraz służących do prowadzenia gier i zakładów liczbowych. W trakcie negocjacji doprowadziliśmy do obniżenia o 25% ceny za oferowane usługi w stosunku do ceny z oferty wstępnej. Udało nam się również uzyskać 15% obniżkę kosztów związanych z szeroko pojętymi pracami projektowo-programistycznymi.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Jeżeli chodzi o oprogramowanie, to uzyskaliśmy uwzględnienie w cenie usługi oprogramowania do zarządzania logistyką losów loterii pieniężnych. Zapewniliśmy sobie możliwość analizy i prezentacji danych znajdujących się w systemie oraz możliwość podłączenia naszych obecnie i w przyszłości eksploatowanych systemów do systemu dostarczonego przez Konsorcjum. Bardzo ważne jest również przeniesienie na Totalizator Sportowy praw autorskich do wszystkich utworów, które powstaną w trakcie trwania umowy, a związanych z systemem użytkowanym przez TS.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Jeżeli chodzi o funkcjonalność, to w cenie usługi zapewniliśmy sobie możliwość użycia tzw. alternatywnych kanałów dystrybucji. Innymi słowy – użycia Internetu i telefonii komórkowej do prowadzenia gier. Ta możliwość będzie uruchomiona dopiero po uchwaleniu odpowiednich zmian prawnych. Otrzymaliśmy również zapewnienie wsparcia marketingowego od wykonawcy oraz dostępu do jego bazy wiedzy, którą zdobywa realizując usługi w różnych krajach i na różnych kontynentach. Będziemy mogli również uczestniczyć w doświadczeniach marketingowych i sprzedażowych zdobywanych na rynkach światowych, na których przedstawiciele Konsorcjum prowadzą swoje usługi.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Jeżeli chodzi o zagadnienia formalne, to uprościliśmy sposób rozliczeń z operatorem. Obecnie sposoby rozliczenia są dość skomplikowane. Podzielone są na licencje, usługi, zależnie od kwoty realizowanej tygodniowo. Nowa umowa przewiduje prosty sposób – 0,92% obrotu to wynagrodzenie operatora. Będziemy mieli możliwość przeprowadzania audytów i kontroli obiektów, sposobu realizacji procesów, procedur oraz dokumentów wykonawcy. Zapewniliśmy sobie – czego nie ma w obecnej umowie – tzw. tranzycję – czyli przekazania informacji kolejnemu wykonawcy po zakończeniu okresu trwania umowy. Uzyskaliśmy klauzulę ESCROW, która zabezpiecza interesy Totalizatora Sportowego na wypadek ogłoszenia bankructwa lub niewypłacalności wykonawcy. Innymi słowy – wykonawca złoży w bezpiecznym miejscu – najprawdopodobniej w banku – wszystkie źródłowe kody systemów informatycznych, które będą u nas zaimplementowane. Gdyby np. doszło do upadłości firmy, to mamy pełne prawa do przejęcia kodu i możemy nadal prowadzić naszą działalność.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Pkt 6 na prezentowanym slajdzie wynika z wyboru Konsorcjum. Jego sposób implementacji i wdrożenia systemu jest najbardziej bezpieczny z punktu widzenia Totalizatora Sportowego. Zwykle systemy informatyczne wdraża się tzw. metodą big bang, czyli nagle powstaje jedna wielka zmiana. Jest to skomplikowane przedsięwzięcie i niekiedy może źle się skończyć. Dokonywanie takiej zmiany na 12,5 tys. terminali mogłoby skończyć się dużą katastrofą. Uzyskaliśmy zapewnienie, że terminale będą wymieniane w ten sposób, że stary terminal zostanie odłączony od sieci, a nowy zostanie podłączony. Kolektor praktycznie nie zarejestruje zmiany, dlatego że praktycznie będzie pracował na kopii obecnego systemu. 1 grudnia 2011 r. przełączymy się na nowy system. Klient, który 30 listopada 2011 r. i zagra na „starym” systemie i gdy dopisze mu szczęcie, to gdy grudnia przyjdzie po wypłatę, to nie zauważy zmian w Totalizatorze. Wszystko będzie wyglądało dokładnie tak, jak było.</u>
<u xml:id="u-33.9" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Chciałbym podkreślić, że dla zapewnienia konkurencyjności przetargu wprowadziliśmy wiele elementów, które nie stawiałyby obecnego operatora w sytuacji uprzywilejowanej. Jeżeli mamy operatora, który obsługuje nas od 20 lat, to pozostali, którzy nie znają polskiego rynku, mogliby czuć się niekomfortowo. Wszystkie gry oferowane klientom przez Totalizator Sportowy, regulaminy, regulacje i sposoby obliczania wygranych zostały opublikowane na naszej stronie internetowej. Zatem wszyscy mieli równy dostęp do informacji.</u>
<u xml:id="u-33.10" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Jeżeli państwo chcieliby poznać inne elementy, które wprowadziliśmy, aby wyeliminować przewagę konkurencyjną obecnego operatora, to chętnie służę dodatkowymi informacjami.</u>
<u xml:id="u-33.11" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Umowa podpisana z operatorem zawiera tzw. załącznik SLA (Service Level Agreement), który opisuje sposób oceny jakości usług dostarczanych przez wykonawcę. Ustaliliśmy kilkanaście najważniejszych elementów, które chcemy mierzyć, sposób ich mierzenia oraz wysokość kar za niespełnienie kryteriów. Będziemy dysponować specjalnym systemem, który będzie niejako lustrzanym odbiciem transakcji realizowanych przez system. Jeżeli po porównaniu danych z systemu zewnętrznego z naszym systemem transakcyjnym, okaże się, że wystąpił chociażby jeden błąd, to wykonawca musi nam zapłacić karę w wysokości 10 mln zł. Poza tym może to być podstawa do rozwiązania umowy. Spójność danych jest dla nas bardzo istotna. Nie może my pozwolić sobie na nieprawidłowości w działaniu systemu.</u>
<u xml:id="u-33.12" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Dodatkową zaletą SLA jest to, że kar umownych nie dochodzi się w sądzie, lecz odlicza się je bezpośrednio z faktury, wystawianej przez wykonawcę.</u>
<u xml:id="u-33.13" who="#PrzewodniczacyKomisjiPrzetargowejWojciechBartoszek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SlawomirDudzinski">Zawarliśmy bardzo dobrą nowoczesną umowę. Będziemy mogli świadczyć usługi dla klientów na wysokim poziomie. A co najważniejsze – osiągnęliśmy cele, które postawiliśmy sobie przed rozpoczęciem przetargu. Uzyskaliśmy korzystne dla nas zabezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#SlawomirDudzinski">Warunki nowej umowy pozwalają Totalizatorowi zaoszczędzić średnio (zgodnie z estymacją przychodów w latach przyszłych) ponad 113 mln zł brutto rocznie w latach 2011–2018, co daje blisko 800 mln zł w okresie trwania umowy. Myślę, że oszczędności tego rzędu dowodzą, że warto było opracować i przeprowadzić bardzo uciążliwe i długotrwałe procedury. Zawarty kontrakt okazał się wielkim sukcesem.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#SlawomirDudzinski">Tak jak pan minister dziękował nam, tak ja chciałbym podziękować panu ministrowi i wszystkim pracownikom Ministerstwa Skarbu Państwa za współpracę przy realizacji tego projektu.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#SlawomirDudzinski">Jestem gotów odpowiedzieć na pytania państwa posłów. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie, wypada pogratulować dobrze wykonanej – bardzo specjalistycznej – pracy. Chciałbym wyrazić duże uznanie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przyłączam się do podziękowań. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra i zarząd Totalizatora Sportowego. Nie słyszę sprzeciwu. Gratuluję.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zapraszam na kolejne posiedzenia Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>