text_structure.xml
64.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Krzysztofem Łaszkiewiczem i podsekretarzem stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej panem Marcinem Idzikiem. Witam prezesa Bumaru pana Edwarda Nowaka.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje ocenę bieżącej sytuacji ekonomicznej i planów przekształceń przedsiębiorstw zbrojeniowych. Referuje minister Skarbu Państwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o zabranie głosu pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, na początku maja br. Ministerstwo Skarbu Państwa przekazało na ręce pana przewodniczącego informację dotyczącą sytuacji ekonomicznej i planów przekształceń przedsiębiorstw zbrojeniowych. Obecnie jesteśmy już po okresie sprawozdawczym za 2009 r. Dysponujemy dokładnymi danymi w zakresie kondycji ekonomicznej nie tylko Grupy Bumar, ale wszystkich przedsiębiorstw sektora zbrojeniowego. W swoim wystąpieniu posłużę się tymi danymi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W 2009 r. skonsolidowane przychody Grupy Bumar ze sprzedaży wyniosły 2,65 mld zł i były mniejsze prawie o ¼ w porównaniu z rokiem poprzednim. Natomiast przychody całego sektora zmniejszyły się o ok. 18%.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Skonsolidowany zysk Grupy Bumar ze sprzedaży wyniósł prawie 27 mln zł i był mniejszy o 51% w porównaniu z 2008 r. Cały sektor odnotował stratę na sprzedaży w wysokości prawie 2,5 mln zł. W 2008 r. odnotowano zysk w kwocie 63 mln zł. Natomiast znaczącej poprawie uległ wynik finansowy netto Grupy Bumar. Wyniósł prawie 38 mln zł i zwiększył się 2,5-krotnie w porównaniu z 2008 r. Cały sektor odnotował stratę netto w wysokości prawie 45 mln zł. Lecz jej poziom był znacznie niższy niż w 2008 r., kiedy strata osiągnęła kwotę 81 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Zobowiązania i rezerwy Grupy Bumar zmniejszyły się o ponad 18% w stosunku do 2008 r., jest to zjawiskiem pozytywnym. Stan zatrudnienia zmniejszył się o 1,4%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Stratę na sprzedaży w 2009 r. odnotowano 20 spółkach sektora obronnego, w tym 9 wchodzących w skład Grupy Bumar. Stratę netto odnotowało 15 spółek, w tym 4 wchodzące w skład Grupy Bumar. W 2008 r. stratę netto odnotowało 14 spółek, w tym 3 wchodzące w skład Grupy Bumar.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Największy zysk netto w 2009 r. osiągnęły następujące podmioty przemysłu obronnego: Przemysłowe Centrum Optyki, Bumar sp. z o.o., Centrum Naukowo-Produkcyjne Elektroniki Profesjonalnej RADWAR, Zakłady Chemiczne NITRO-CHEM i Zakłady Metalowe DEZAMET. Z kolei największą stratę netto odnotowały: Fabryka Łożysk Tocznych – Kraśnik, Huta Stalowa Wola, Zakład Zespołów Napędowych – spółka zależna HSW, Zakłady Sprzętu Precyzyjnego Niewiadów oraz Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Chciałbym zwrócić uwagę na poprawę sytuacji Fabryki Łożysk Tocznych w Kraśniku. Prawdopodobnie za I półrocze 2010 r. strata zostanie znacznie zlikwidowana – będzie bliska zeru. Obecnie wychodzi na prostą z bardzo dużej straty spowodowanej opcjami. Mówiłem o tym na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji. Jest to bardzo pozytywna tendencja dla tego podmiotu. Może będzie można sprywatyzować tę spółkę, na co od lat czeka.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W 2009 r. sprzedaż eksportowa zrealizowana przez Grupę Bumar zwiększyła się o 140 mln zł, tj. o prawie 32% w porównaniu z rokiem poprzednim. Osiągnęła kwotę prawie 560 mln zł, co stanowiło przeszło 21% przychodów Grupy. W 2008 r. wpływy z eksportu wyniosły nieco ponad 440 mln zł i stanowiły 13% przychodów Grupy. Sprzedaż krajowa zrealizowana przez Grupę Bumar w 2009 r. osiągnęła kwotę 1750 mln zł. Była niższa o 24% w porównaniu z rokiem poprzednim.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W 2009 r. Grupa Bumar dostarczyła usługi na rzecz MON i MSWiA o łącznej wartości 1 mld 24 mln zł, tj. o 330 mln zł mniej niż w 2008 r. Chciałbym zwrócić uwagę, że od kilku lat zmniejszają się wydatki MON na krajowe zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Od 2007 r. te wydatki są niższe. Na dzień dzisiejszy Bumar posiada zawarte do realizacji w 2010 r. kontrakty z resortem obrony narodowej na kwotę 1083 mln zł. Prowadzi rozmowy o zawarcie dodatkowych umów na kwotę prawie 70 mln zł. W przypadku wynegocjowanych dodatkowych zamówień łączna kwota kontraktacji na bieżący rok wyniesie 112% wartości sprzedaży w 2009 r.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Zamówienia MON lokowane w Grupie Bumar stanowią przeciętnie 35% do 40% wydatków budżetu resortu przeznaczonych na modernizację techniczną, z uwzględnieniem podatku VAT. Obecnie zaledwie 5 spółek Grupy Bumar posiada zawarte z MON umowy wieloletnie. Łączna ich wartość w 2010 r. wynosi prawie 360 mln zł, w 2011 r. – prawie 300 mln zł, w 2012 r. – ok. 210 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Spółki nie posiadające umów wieloletnich nie są w stanie efektywnie planować rozwoju. Istotnym ograniczeniem może być w tym przypadku nowa dyrektywa Komisji Europejskiej, która w 2011 r. wprowadzi kolejne wyłączenia w stosowaniu przepisów o zamówieniach publicznych, wynikające z art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Obecnie Urząd Zamówień Publicznych przygotowuje implementację unijnego przepisu do systemu prawa polskiego. Przygotowywana jest nowelizacja, a być może nowa ustawa, która będzie dotyczyła zamówień sprzętu służącego bezpieczeństwu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W 2009 r. odnotowano upadłość jednej spółki sektora obronnego – Zakładów Elektronicznych WAREL, które od wielu lat były w złej sytuacji ekonomicznej i wykazywały ujemne kapitały własne oraz brak rynku zbytu, a właściwie brak jakiegokolwiek własnego produktu, który mógłby konkurować na rynku. Podejmowane dwukrotnie w ub. r. próby prywatyzacji tej spółki zakończyły się niepowodzeniem ze względu na brak ofert. W tej sytuacji pozostawała jedynie likwidacja, która jest również pewnym sposobem na prywatyzację i sprzedaż majątku spółki.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W końcu 2009 r. dokonano połączenia spółki Zakłady Mechaniczne PZL Wola z Bumarem sp. z o.o. ZM PZL Wola odnotowały stratę w wysokości prawie 67 mln zł. Pomimo udzielonej w 2003 r. przez Skarb Państwa pomocy publicznej w kwocie ok. 25 mln zł spółka nie była zdolna do samodzielnego funkcjonowania na rynku. Należy dodać, że strata spółki – 67 mln zł – została ujęta w bilansie spółki Bumar.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Spółki sektora obronnego będące obecnie w najtrudniejszej sytuacji ekonomicznej wystąpiły z wnioskiem o udzielenie pomocy publicznej na ich ratowanie. Dotyczy to Fabryki Łożysk Tocznych Kraśnik, która otrzymała pomoc. Wszystko wskazuje, że obecnemu zarządowi uda się poprowadzić spółkę w dobrym kierunku. O pomoc wystąpiły również Zakłady Sprzętu Precyzyjnego Niewiadów oraz Unimor-Radiocom, który w ubiegłym miesiącu był wystawiony na aukcji. Niestety, nie było inwestorów. Po raz kolejny zostanie wystawiony na aukcję w lipcu. Jeżeli nie zgłosi się inwestor, to będziemy podejmować inne decyzje.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">1 lipca br. minister Skarbu Państwa ogłosił ponowny nabór wniosków o udzielenie pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców. Wnioski mają być składane w I połowie września. Sądzę, że niektóre podmioty sektora przemysłu obronnego skorzystają z tej możliwości.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Jednym ze sposobów łagodzenia skutków kryzysu i stabilizacji sytuacji przedsiębiorstw sektora obronnego był przyjęty przez rząd w maju 2009 r. program wspierania przez Agencję Rozwoju Przemysłu inicjatyw pobudzających polską gospodarkę, w ramach którego finansowane są m.in. projekty związane z bezpieczeństwem i obronnością państwa, do których w szczególności mają zastosowanie przepisy art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Program ma na celu utrzymanie zdolności produkcyjnych i usługowych oraz obniżenie kosztów społecznych w okresie spowolnienia gospodarczego, a w konsekwencji umożliwienie utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z jego założeniami, działania wspierające mają zapewnić finansowanie zakupu materiałów i wyrobów niezbędnych do realizacji przez podmioty polskiego przemysłu obronnego zamówień na produkcję, modernizację i remonty uzbrojenia lub sprzętu wojskowego, będącego na wyposażeniu polskiej armii.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Maksymalna kwota brutto przeznaczona na ten sektor wynosi 1,5 mld zł. Kilka podmiotów skorzystało już z tej pomocy. Według stanu na 31 marca 2010 r. rozpatrzonych było 6 wniosków na łączną kwotę prawie 300 mln zł. Natomiast w styczniu i lutym dwie spółki –Huta Stalowa Wola i Jelcz Komponenty – zawarły z Agencją Rozwoju Przemysłu umowy pożyczki. Ponadto kolejnych 7 spółek sektora obronnego z Grupy Bumar oraz podległych bezpośrednio Ministerstwu Obrony Narodowej jest zainteresowanych złożeniem wniosków o finansowanie w ramach tego programu.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Przekształcenia w sektorze obronnym realizowane są przez obecny rząd na postawie Strategii konsolidacji i wspierania rozwoju polskiego przemysłu obronnego w latach 2007-2012 przyjętej przez poprzedni rząd. W zakresie konsolidacji spółek obronnych w ramach Grupy Bumar w grudniu 2009 r. wniesiono do Grupy 6 spółek, czyli wszystkie określone w strategii. Niektóre z nich zostały nawet wniesione przed terminem. Zatem można stwierdzić, że minister Skarbu Państwa zrealizował program w zakresie konsolidacji.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Opóźnione są działania związane z konsolidacją w Grupie Bumar wojskowych przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych podległych ministrowi obrony narodowej. Dopiero w końcu ub. r. otrzymaliśmy z resortu analizy organizacyjno-techniczne, na podstawie których doradca prywatyzacyjny przygotowuje obecnie analizy przedprywatyzacyjne. Prawdopodobnie do końca br. można będzie podjąć decyzję w sprawie konsolidacji tych przedsiębiorstw w Grupie Bumar, co będzie zgodne z harmonogramem zawartym w strategii.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Zgodnie z postanowieniami strategii wobec niżej wymienionych podmiotów sektora obronnego, które nie zostały objęte konsolidacją kapitałową w ramach Grupy Bumar minister Skarbu Państwa prowadzi działania prywatyzacyjne. Są to: Zakłady Tworzyw Sztucznych GAMRAT – negocjacje są daleko zaawansowane. Ze strony ministra Skarbu Państwa sprzedającego pakiet akcji wszystko zostało wynegocjowane. Pozostało przeprowadzenie przez inwestora rozmów ze związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Następnie – Zakłady Sprzętu Precyzyjnego Niewiadów – negocjacje nie powiodły się. Cena oferowana przez jedynego potencjalnego nabywcę była nieporównywalna z wartością spółki. Podjęto decyzję o zakończeniu procesu prywatyzacji spółki bez wyłaniania inwestora. Obecnie rozważane jest podjęcie kolejnej próby prywatyzacji, ale w innym trybie – przetargu publicznego.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Kolejna spółka – to Unimor-Radiocom. Inwestorzy nie wykazują zainteresowania. Podejmiemy próbę prywatyzacji w trybie aukcji z obniżoną ceną o 15% zgodnie z przepisami. Jeżeli ta próba nie powiedzie się, to będziemy zastanawiać się nad dalszymi działaniami.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W lutym br. zakończył się proces prywatyzacji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Kalisz bez wyboru inwestora. Planowane jest wniesienie akcji do Agencji Rozwoju Przemysłu. Jest to spółka o profilu lotniczym, a tego rodzaju działalność jest w nadzorze Agencji Rozwoju Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Prowadzone są także procesy prywatyzacyjne Huty Stalowa Wola, Zakładu Zespołów Napędowych – spółki zależnej Huty Stalowa Wola, EADS PZL Warszawa-Okęcie. Te spółki są w trakcie przygotowywania lub już trwających rozmów z inwestorami. Trudno dziś przewidzieć, czy proces zakończy się sukcesem, czy też trzeba będzie odstąpić od prywatyzacji na tym etapie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W I półroczu br. wniesiono do Agencji Rozwoju Przemysłu większościowe pakiety akcji trzech stoczni remontowych zaliczanych do sektora obronnego, tj.: Stoczni Remontowej „Nauta” SA, Stoczni Remontowej „Gryfia” SA i Morskiej Stoczni Remontowej SA. Na końcowym etapie znajduje się proces wniesienia do ARP i dalsze prace prywatyzacyjne spółki Unimor.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Ponadto w bieżącym roku przewidywane jest wniesienie do Grupy Bumar większościowego pakietu akcji spółki Stomil Poznań, co pozwoli uzupełnić ofertę produktową Grupy Bumar o ogumienie.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Strategiczne kierunki funkcjonowania i rozwoju Grupy Bumar zostały określone w Strategii Grupy Bumar 2008 –2012, która po uzgodnieniach między resortami: obrony, gospodarki i Skarbu Państwa, została przyjęta przez Radę Nadzorczą 26 stycznia 2009 r.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Po wniesieniu spółek – o których wspomniałem wyżej – do Bumaru i zakończeniu procesu konsolidacji Ministerstwo Skarbu Państwa zobowiązało organy spółki do opracowania kompleksowego programu restrukturyzacji i konsolidacji podmiotów wchodzących w skład Grupy Bumar. Program ma wymieniać spółki, które będą likwidowane oraz spółki, które będą rozbudowywane i łączone. Następnie – określać sposób finansowania i zarządzania spółkami. W Grupie Bumar funkcjonują już dywizje produktowe.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W końcu czerwca zarząd Bumaru przedstawił na posiedzeniu Kolegium MSP wstępną strategię restrukturyzacji spółek. Obecnie jest przygotowywany bardziej szczegółowy dokument. Resort pracuje nad tym materiałem. Chodzi przede wszystkim o dostosowanie w większym stopniu zdolności wytwórczych Grupy Bumar do realizacji przyszłościowych programów wyposażenia i modernizacji technicznej sił zbrojnych. Niemożliwe jest utrzymywanie przemysłu zbrojeniowego, którego produkty nie odpowiadają założeniom i oczekiwaniom resortu obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Na dzień dzisiejszy sytuacja poprawiła się. Bowiem w październiku ub. r. minister obrony przedstawił strategiczne kierunki rozwoju: 5 programów głównych i 9 programów specjalistycznych. Przemysł obronny będzie znał zainteresowania armii i będzie wiedział jakie wyroby będzie chciała zakupić. Jest to bardzo istotne. Dotychczas nie przedstawiano tego rodzaju dokumentów. Wyroby produkowane przez dany podmiot nie cieszyły się zainteresowaniem armii, a przynajmniej nie w zakresie oczekiwanym przez zakłady produkujące.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W latach 2009 – 2011 na zamówienia przeznacza się ok. 11% wydatków budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej. Natomiast wartość 14 programów operacyjnych szacuje się na ok. 30 mld zł. Wydatkowanie tej kwoty jest rozłożone w czasie.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Chciałbym teraz pokrótce przedstawić te programy. Do 5 programów głównych należą: 1) system obrony przeciwpowietrznej i obrony przeciwlotniczej, 2) śmigłowce wsparcia bojowego i zabezpieczenia, 3) modernizacja marynarki wojennej, 4) zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki, 5) bezzałogowe systemy rozpoznawcze. Na 9 programów specjalistycznych składają się: 1) indywidualne wyposażenie i uzbrojenie żołnierza, 2) symulatory i trenażery, 3) samoloty szkoleniowo-bojowe LIT, 4) samoloty transportowe M-28, 5) wyrzutnie Langusta, 6) artyleria lufowa 155mm, 7) wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe, 8) kołowe transportery opancerzone – Rosomak, 9) przeciwpancerne pociski kierowane Spike.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Były również inne programy, w które były włączone podmioty przemysłu zbrojeniowego, ale minister obrony narodowej wstrzymał ich realizację. Np. program Puma. Nie jest również realizowany program Loara. 14 wymienionych wyżej programów wyznaczyły nowy kierunek produktowy. Restrukturyzacja Grupy Bumar musi je uwzględniać.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Jeżeli chodzi o kwestie szczegółowe, to myślę, że pan prezes Edward Nowak będzie mógł je przekazać państwu posłom.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejJaworski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselAndrzejJaworski">Chciałbym więcej dowiedzieć się na temat dalszych losów Stoczni Marynarki Wojennej oraz planów dotyczących dalszego funkcjonowania. PHZ „Cenzin”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselMarekSuski">Panie ministrze, chciałbym zadać bardziej szczegółowe pytanie dotyczące umów kredytowych. Pan minister wspomniał, że dwie spółki zawarły umowy kredytowe. Z kim zostały zawarte? Czy jest to – słynny już – Bank Calyon, czy też może udało znaleźć się polskich kredytodawców? Bowiem była wielka afera z tym bankiem i umowami kredytowymi. BGK twierdził, że oferował lepsze warunki umowy kredytowej. A umowę zawarto z zagranicznym bankiem. Wiemy, że przy tej transakcji nie zachowano procedur wyłaniania banku.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselMarekSuski">Z jakimi bankami zawarto transakcję? Jeżeli są to banki zagraniczne, to proszę o informację na temat procedur ich wyłonienia.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselMarekSuski">Kredyty skojarzyły się mi z Bankiem Calyon. Dlatego chciałbym dowiedzieć się jaka jest obecna sytuacja spółki RADWAR. Czy zostały spełnione obietnice wielomilionowych kontraktów?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselMarekSuski">Słyszeliśmy o wydatkach MON na zakupy sprzętu. Czy pozostała część kwoty wymienionej przez pana ministra stanowi zakupy dokonane przez podmioty zagraniczne? Czy po zakończeniu kontraktu na dostawy czołgów do Malezji – o ile wiem kontrakt został zakończony – jest możliwość kontynuacji tego przedsięwzięcia w następnych transzach?</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselMarekSuski">Chciałbym też zapytać o sytuację „Łucznika”. Czy są planowane inwestycje? Ponadto chciałbym poruszyć kwestię nowej technologii, która – jak słyszeliśmy – miała być pozyskiwana dla ZPS w Pionkach dla produkcji materiałów wybuchowych. Czy nastąpiły tutaj pozytywne zmiany?</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJozefRojek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJozefRojek">Panie przewodniczący, posłowie otrzymali materiał sygnowany przez Polskie Lobby Przemysłowe. Z rozdzielnika wynika, że pan minister Łaszkiewicz również powinien być posiadaczem tych uwag. Prosiłbym pana ministra o ogólne odniesienie się do tych uwag. Uważam, że w tym materiale są bardzo sensowne uwagi, które również pojawiały się na posiedzeniach Komisji Skarbu Państwa, bo nie pierwszy raz debatujemy nad przekształceniami przedsiębiorstw zbrojeniowych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselJozefRojek">Chciałbym poruszyć – korzystając z obecności prezesa Bumaru pana Nowaka – kwestię Zakładów Mechanicznych w Tarnowie, których dalsze funkcjonowanie było zagrożone. Cieszę się, że po spotkaniu w ZM w Tarnowie z udziałem pana prezesa Nowaka okazało się, że być może sytuacja tej firmy poprawi się. Przed niedzielą wyborczą (4 lipca) do Zakładów Mechanicznych w Tarnowie przyjechał minister obrony narodowej pan Bogdan Klich. Chciałbym dowiedzieć się, co obiecał. Plan biznesowy na bieżący rok nie domykał się. Może pojawiły się obietnice zakupu materiałów lub produktów, które wspomogą naszą armię. Prosiłbym o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselJozefRojek">Sądzę, że kierunki rozwoju przedsiębiorstw zbrojeniowych wyznaczają postanowienia Rady Ministrów oraz polityka dotycząca rozwoju naszej armii. Produkty tych przedsiębiorstw są konsumowane przez wojsko. Na dzień dzisiejszy nie dostrzegam skoordynowanej koncepcji, w której ta kwestia byłaby jednoznacznie postawiona. Sądzę, że jest to przyczyna problemów tych zakładów w ciągu ostatnich 20 lat. Jeżeli nie ma zbytu, to zarządy spółek muszą ograniczać produkcję i zwalniać pracowników. W czasach prosperity Zakłady Mechaniczne w Tarnowie zatrudniały 6,5 tys. osób. Obecnie zatrudniają nieco ponad 500 pracowników.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselJozefRojek">Pan minister mówi o przychodach i wynikach spółek. Natomiast Komisja musi zastanowić się nad dalszym funkcjonowaniem tych firm. Sądzę, że posłowie powinni mieć wpływ na kształt strategii w tym zakresie. Prosiłbym o odniesienie się do tych spraw. Być może jest to problem ogólny, który zapewne pojawia się na posiedzeniach Rady Ministrów. Ale posłowie również powinni mieć wiedzę na temat tej branży.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselJozefRojek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarzennaDrab">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarzennaDrab">Na str. 6 przedłożonej informacji pogrubioną czcionką zapisano: „Należy jednak mieć na uwadze, iż od dłuższego czasu związek zawodowy pracowników wojska opowiada się za wyłączeniem wojskowych przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych z procesu konsolidacji kapitałowej w Grupie Bumar. W lutym br. związek wystąpił do prezesa Rady Ministrów o ponowne przeanalizowanie postanowień rządowej Strategii 2012, sugerując pozostawienie wojskowych przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych w dotychczasowym nadzorze ministra obrony narodowej”. Dysponuję pismem z 9 czerwca br. przedłożonym przez Komitet inicjatywy społecznej prywatyzacji spółek powstałych w wyniku komercjalizacji wojskowych przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych z Grudziądza, w którym czytamy m.in., że pracownicy tych zakładów czują się pokrzywdzeni i traktowani jak obywatele RP drugiej kategorii, że w okresie 20-letniej transformacji...</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o ciszę, aby pani poseł mogła spokojnie odczytać materiał, który przygotowała.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarzennaDrab">...nie stosowano wsparcia restrukturyzacji i osłon programowych dla zwalnianych pracowników, analogicznych do stosowanych w podmiotach sektora zbrojeniowego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarzennaDrab">Pracownicy tych skomercjalizowanych spółek obawiają się, że utracą miejsca pracy. Przypominam, że w Grudziądzu stopa bezrobocia wynosi ponad 20%. Osoby zatrudnione w WZU Nr 2 w Grudziądzu są wysokiej klasy specjalistami z branży elektronicznej. Ale te kwalifikacje nie przekładają się na szeroko rozumianą branżę elektroniczną. Zatem sądzę, że będą oni wysoko kwalifikowanymi bezrobotnymi na grudziądzkim rynku pracy. Mają uzasadnione obawy, że zostaną pozostawieni sami sobie. Proponują, aby wziąć pod uwagę, że w okresie transformacji nie korzystali z żadnych programów rządowych i środków budżetowych. Obecni i byli pracownicy ponieśli nakłady społeczne oraz finansowe.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselMarzennaDrab">W celu zachowania zasady sprawiedliwości społecznej żądają podjęcia działań zmierzających do zmiany stanu prawnego, umożliwiającej tworzenie spółek pracowniczych przez pracowników byłych zakładów remontowych oraz nieodpłatne przekazanie przez Skarb Państwa na ich rzecz udziałów do – łącznej z posiadanymi – wielkości 51% i przekazania pozostałej części 49% ministrowi obrony narodowej w celu wniesienia ich do spółki pracowniczej z tzw. prawem złotej akcji, dającym możliwość zablokowania decyzji rozbieżnych z interesem MON.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselMarzennaDrab">Czy zastanawiano się nad postulatami pracowników? Czy są przygotowywane alternatywne rozwiązania wobec koncepcji włączenia do Grupy Bumar? Czy obawy pracowników wojskowych przedsiębiorstw remontowo-budowlanych o utratę miejsc pracy są uzasadnione? Czy jest przewidywana jakakolwiek rekompensata za to, że ta grupa pracowników nie korzystała z pomocy Skarbu Państwa przy restrukturyzacji, którą przeprowadzono ich kosztem? Czy jest przygotowana propozycja do dyskusji? Czy przewiduje się wyłączenie tych przedsiębiorstw z procesu konsolidacji kapitałowej w Grupie Bumar?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoselMarzennaDrab">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Byłbym wdzięczny za wyjaśnienie, co pani poseł rozumie przez „nakłady społeczne, które ponieśli pracownicy”?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarzennaDrab">Przede wszystkim ograniczenie zatrudnienia. Pracownicy tracili pracę, kiedy zmieniała się podstawa działalności tych zakładów. Sytuacja materialna tych ludzi i ich rodzin bardzo pogorszyła się. W przypadku pracowników zwalnianych przez przejściem na emeryturę, to świadczenie zmniejszyło się. Sądzę, że to są policzalne, wymierne efekty.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselMarzennaDrab">Pytanie, co pracownicy mieli na myśli, jest dla mnie nieco dziwne. Mam nadzieję, że nawet dzieci tych pracowników tracą np. na dostępności do podejmowania studiów w innym mieście. Nie będzie ich stać na opłatę czesnego czy miejsca w domu studenckim. Myślę, że społeczne koszty mogą być bardzo wysokie. Przekładają się również na niższy wymiar emerytury, bo przez jakiś czas te osoby pozostaną bezrobotne. A – jak powiedziałam wcześniej – te osoby z wysokimi, ale bardzo specjalistycznymi kwalifikacjami nie znajdą zatrudnienia w branży elektronicznej na rynku grudziądzkim. Myślę, że ich obawy są bardzo uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselMarzennaDrab">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Rozumiem, że chodziło bardziej o koszty społeczne niż nakłady.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Radosław Witkowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselRadoslawWitkowski">Panie ministrze, prosiłbym o bardziej szczegółowe informacje dotyczące nowej strategii dla spółek z Grupy Bumar. Moje pytanie dotyczy przede wszystkim Fabryki Broni „Łucznik” – Radom sp. z o.o. Czy informacje o fuzji z Zakładami Mechanicznymi w Tarnowie są prawdziwe? Czy nowa strategia przewiduje takie rozwiązanie? Jakie są plany inwestycyjne dla Fabryki Broni „Łucznik” w Radomiu?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Sławomir Worach, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselSlawomirWorach">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselSlawomirWorach">Chciałbym zapytać o wątpliwości, które pojawiły się przy prywatyzacji Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu. Przypomnę, że Prokuratura Okręgowa w Tarnobrzegu wszczęła śledztwo w sprawie prywatyzacji Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu. Chodziło o wyjaśnienie, czy nie podjęto świadomych działań pogarszających kondycję fabryki z korzyścią dla przyszłego inwestora, a także o wyjaśnienie, dlaczego nie doszło do sfinalizowania eksportu samolotów z Mielca do Iraku i Indonezji za pośrednictwem za pośrednictwem firmy Bumar. Kontrakty, które mogły być podpisane w znaczący sposób wpłynęłyby na poprawę sytuacji ekonomicznej PZL w Mielcu.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselSlawomirWorach">Chciałbym prosić pana ministra o odniesienie się do informacji zawartej w piśmie Polskiego Lobby Przemysłowego dotyczącej co najmniej kilkunastu przypadków zbędnych zakupów w zakresie przemysłu zbrojeniowego. Przykładem może być zakup niepotrzebnych siłom zbrojnym samolotów M-28 za cenę trzykrotnie przekraczającą ich wartość rynkową i wypłacenie wysokiej zaliczki, przy braku środków na kontrakty realizowane przez dostawców krajowych.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselSlawomirWorach">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Tadeusz Wita, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszWita">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, chciałbym zapytać o grupę kapitałową Bumar-Łabędy. Czy na działalność tej grupy patrzy się wystarczająco szeroko? Czy tę działalność obserwuje rząd, a przede wszystkim minister obrony narodowej?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselTadeuszWita">Od dawna próbowałem dociec – nie udało mi się – przyczyn braku realizacji programu leopardyzacji polskiego czołgu. Dlaczego nie remontuje się polskich czołgów, chociaż póki co nie zmieniła się – mogę przekręcić nazwę – doktryna wojenna lub wojskowa czy obronna? W naszych planach dotyczących obronności zakłada się, że do 2030 r. nasza armia będzie używała czołgów. Natomiast czołgi nie są remontowane. Czy pan minister mógłby podać przyczyny tego stanu rzeczy. Zaniepokoiła mnie dość lekko przekazana informacja, że jakieś zakłady upadły. Czy pan minister dopuszcza upadek zakładów remontujących czołgi? To są chyba jedyne zakłady, które mogą je remontować. Zatem do 2030 r. armia byłaby zmuszona używać czołgów nieremontowanych.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselTadeuszWita">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Racki, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJozefRacki">Pan minister wymienił Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL Kalisz, w której udział Skarbu Państwa wynosi prawie 54%. Pan minister wspomniał, że ta spółka była wystawiona na sprzedaż. Czy drugi udziałowiec oferował tak niską cenę? Chciałbym dowiedzieć się o dalsze losy spółki, jeżeli nie jest to tajemnicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Michał Szczerba, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselMichalSzczerba">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, warto wspomnieć o tym, o czym mówił pan minister Łaszkiewicz oraz pochwalić pracę Ministerstwa Skarbu Państwa i pana prezesa Nowaka. Chodzi o dokończenie procesu konsolidacji w ramach Grupy Bumar i spółki, w których nadzór właścicielski sprawował minister Skarbu Państwa. Przypomnę, że proces konsolidacji został zakończony w ubiegłym roku. Zwracam uwagę, że w Strategii 2012 termin zakończenia tych działań został wyznaczony na koniec 2010 r.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselMichalSzczerba">Nie należy zapominać, że 2009 r. i lata wcześniejsze były trudnym okresem dla sektora zbrojeniowego, przede wszystkim ze względu na spowolnienie gospodarcze oraz zdecydowane ograniczenia wydatków budżetowych i zamówień rządowych na uzbrojenie i sprzęt wojskowy. Dlatego należy pozytywnie ocenić działania Grupy Bumar związane z poszukiwaniem zamówień na innych rynkach poza granicami naszego kraju. Prosiłbym o informację na temat tych działań.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselMichalSzczerba">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kolejny mówca, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym podkreślić ze szczególną mocą, o jakim okresie mówimy i jakiego okresu dotyczy to podsumowanie. Chodzi o 2009 r., w którym z dnia na dzień znacznie ograniczono wielkość środków przeznaczonych na obronność, szczególnie na modernizację sił zbrojnych. Nie jest tak, że kadra techniczna w tych zakładach nie potrafi zarządzać czy kierować. Nikt nie jest w stanie dokonać cudu – nawet Duch święty – w sytuacji ograniczenia środków o 70%. Cudów nie ma! Przedsiębiorstwa poniosły ogromne koszty, w tym koszty społeczne. Ale dzisiaj nie mówi się o tym.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">W tym okresie z branży odeszło ok. 5,5 tys. ludzi. W większości fabryk ludzie pracowali przez 4 dni, ich średnia pensja wynosiła ok. 1,5 tys. zł. Pani poseł Drab wspomniała o 20% stopie bezrobocia w Grudziądzu. Chciałbym zwrócić uwagę, że istnieją znaczące firmy, w których wskaźnik bezrobocia sięga 40%. Zatem każdy ruch personalny ma ogromne znaczenie.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Gdyby w ubiegłym roku nie podjęto działań, które pozwoliły na znaczące osłabienie negatywnych skutków zapaści gospodarczej, to tragedia miałaby większy rozmiar. Pan poseł Szczerba nie wspomniał, że zlikwidowano również jego miejsce pracy. Naprawdę nie nastąpiło połączenie, lecz likwidacja Zakładów Mechanicznych Wola. Przepraszam, panie pośle, że mówię wprost. Ale tego rodzaju zakłady upadły. Kolejne firmy są zagrożone, co nie wynika ze złego zarządzania, lecz z ograniczonych środków.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Jeżeli chodzi o wojskowe przedsiębiorstwa remontowo-produkcyjne, to nigdy nie byłem ich zwolennikiem, bowiem uważam, że powinien być jeden system bezpieczeństwa państwa i powinien podlegać jednemu podmiotowi. Minister Skarbu Państwa powinien tym zarządzać.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Chciałbym zwrócić uwagę, że proces restrukturyzacji wojskowych przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych przebiegał dość łagodnie. Przypominam, że skala restrukturyzacji w ciągu 20 lat była znaczna. Nie chcemy wracać do tych spraw. Uważamy, że należy ratować to, co jest dzisiaj. Obecnie nie przeprowadzimy żadnych programów konsolidacji ani programów naprawczych, jeżeli nie zostanie spełnionych kilka podstawowych warunków.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Po pierwsze – nie jest tak, że MON ma się dobrze i dalsze ograniczanie środków budżetowych na restrukturyzację nie spowoduje negatywnych skutków. Otóż, spowoduje. Można raz przeżyć terapię szokową, drugi raz nie przeżyje się jej. Zatem dalsze ograniczanie środków spowoduje znaczne spowolnienie – jeśli nie zahamowanie – procesu profesjonalizacji armii. Mówię o wypowiedziach, które pojawiają się w mediach.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Po drugie – proces konsolidacji i restrukturyzacji przemysłu obronnego ma sens tylko wówczas, jeżeli zostanie spełniona druga część strategii. Muszą być zagwarantowane odpowiednie warunki m.in. zapewnienie umów wieloletnich, ale przede wszystkim wsparcie działań eksportowych naszych zakładów. Bez wsparcia politycznego i finansowego nie jesteśmy w stanie konkurować na rynkach światowych. Obecnie Unia Europejska nałożyła pewne embargo związane z handlem. Nazywa się to zachowaniem reżimu konkurencyjności. Ale prezydent Sarkozy powiedział, że w dobie kryzysu nawet 1 euro nie może być wydane poza Francją.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Nie bądźmy aż tak bardzo otwarci – proszę o to w imieniu ludzi, którzy pracują w tym sektorze i polskich sił zbrojnych – ponieważ w obecnym stanie restrukturyzacji i konsolidacji nie jesteśmy w stanie konkurować na rynkach światowych. Mamy dobre produkty, które mogą być konkurencyjne na rynkach światowych, ale przy wsparciu, bo sami jeszcze jesteśmy mało zdolni.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Pan minister wymienił jedną z najlepszych w ub. r. firm radarowych w Europie – spółkę RADWAR. Obecnie RADWAR jest na skraju bankructwa. Proszę wskazać menedżera, który jest w stanie zarządzać firmą, która w 2008 r. miała zamówienia na kwotę 138 mln zł a obecnie – na kwotę 15,7 mln zł. Możemy ograniczać się, ale istnieją pewne minima technologiczne i techniczne, które należy respektować.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Panie przewodniczący, dziękuję za możliwość zabrania głosu na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa. Czeka nas jeszcze bardzo wiele. Ale liczę na wsparcie Komisji Skarbu Państwa i Komisji Obrony Narodowej. Bez wsparcia gospodarczego i politycznego w przyszłym roku będziemy mogli jedynie posprzątać.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPrzemysluZbrojeniowegoNSZZSolidarnoscStanislawGlowacki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Lista mówców została wyczerpana. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Panie przewodniczący, w trakcie dyskusji padło wiele pytań, niektóre z nich mają charakter szczegółowy. W posiedzeniu uczestniczą pan minister Idzik z Ministerstwa Obrony Narodowej, pan prezes Góra z Agencji Rozwoju Przemysłu i pan prezes Nowak z Bumaru. Zatem odpowiem na pytania, które były skierowane bezpośrednio do mnie. Natomiast w kwestiach szczegółowych poproszę o odpowiedź panów prezesów.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Pan poseł Suski mówił o kredytowaniu. Pan poseł nie zrozumiał tego, o czym mówiłem. Mówiłem o kredytowaniu dwóch firm w ramach programu rządowego. Tutaj nie występuje żaden bank. Agencja Rozwoju Przemysłu kredytuje firmy, które zwrócą się o dofinansowanie w ramach programu rządowego, mając zawarte kontrakty z Ministerstwem Obrony Narodowej. Mówiłem o kwocie 1,5 mld zł.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Jeżeli chodzi o Bank Calyon, który wymienił pan poseł, to według mojej wiedzy akcje RADWAR-u zostały zwolnione przez Calyon. Trwa procedura wykreślenia z rejestru.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Pan poseł Rojek wspomniał o piśmie Polskiego Lobby Przemysłowego. Niektóre opinie Polskiego Lobby Przemysłowego mieszczą się w zakresie tego, co my robimy. Obowiązuje nas strategia przyjęta przez rząd PiS w 2007 r. Jest to dobra strategia i jedyna, którą realizujemy. W momencie gdy ją realizujemy, Polskie Lobby Przemysłowe ma inne spojrzenie na całokształt i twierdzi, że MON kupił takie samoloty, a powinien kupić inne. Z kolei inni eksperci twierdzą, że te samoloty są jak najbardziej przydatne, a proponowane przez lobby są złe. Gdybyśmy przyjmowali te sprzeczne opinie, to prawdopodobnie stalibyśmy w miejscu, bo nie bylibyśmy w stanie podjąć żadnej decyzji. Polskie Lobby Przemysłowe pana Kwiatkowskiego skupia takich ekspertów, którzy do polskiego przemysłu obronnego podchodzą w sposób zachowawczy. W sytuacji daleko idącej modernizacji i restrukturyzacji armii polskiej i przemysłu obronnego, którą nakazuje strategia przyjęta w 2007 r., nie bylibyśmy w stanie niczego zrobić.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Natomiast niektóre kwestie zawarte w tym piśmie są zasadne. Pokrywają się w pewien sposób z założeniami strategii. Myślę, że są uwzględniane w codziennych pracach przez resort obrony narodowej – bo do niego przede wszystkim są adresowane – ale także przez resort Skarbu Państwa i resort gospodarki.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Jeżeli chodzi o wojskowe przedsiębiorstwa remontowo-produkcyjne, to zwracam uwagę, że strategia zakłada ich wniesienie do Grupy Bumar. W 2007 r. rząd Jarosława Kaczyńskiego przyjął strategię, która przewidywała wniesienie wojskowych przedsiębiorstw remontowo-produkcyjnych do Grupy Bumar. Realizujemy ją. Uruchomiono procedury przewidziane przez strategię. Jest porozumienie ministra obrony narodowej i ministra Skarbu Państwa. W skład Grupy Bumar wejdą te przedsiębiorstwa. Minister obrony narodowej będzie miał szczególne uprawnienia wobec nich.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Pan przewodniczący Głowacki słusznie podkreślił, że może być tylko jedna strategia przemysłu obronnego. Nie może to być strategia resortowa. W 2007 r. po raz pierwszy udało się przyjąć całościową strategię. Zatem realizujmy ją.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Pan poseł Racki pytał o PZL Kalisz. Chciałbym wyjaśnić, że Kanadyjczycy byli zainteresowani jednym wydziałem. Cena – której wielkości nie mogę ujawnić – znacznie odbiegała od wartości spółki. Nie było innych zainteresowanych. Podjęliśmy wstępną decyzję o wniesieniu tego zakładu do Agencji Rozwoju Przemysłu. Bowiem jest to spółka z obszaru lotniczego, a te są w zakresie działania ARP.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Jeśli chodzi o „Cenzin”, to państwo zapewne pamiętacie, kiedy wielokrotnie mówiono o wojnie polsko-polskiej, gdy dwa polskie podmioty walczą ze sobą na rynkach zagranicznych, a wygrywa trzeci podmiot zagraniczny. Udało nam się wprowadzić „Cenzin” do Grupy Bumar, co pozwoli na uniknięcie wojny polsko-polskiej. Natomiast w Grupie Bumar będzie podział zadań. „Cenzin”, który nie traci swojej nazwy będzie obecny na tych rynkach, gdzie ma lepsze możliwości. To będzie bardziej racjonalne.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPKrzysztofLaszkiewicz">Proszę pana prezesa Górę o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące Stoczni Marynarki Wojennej, prywatyzacji PZL Mielec oraz Fabryki Broni „Łucznik”. Następnie prosiłbym pana prezesa Bumaru o bardziej szczegółowe wyjaśnienia dotyczące „Cenzinu”, jeżeli moja wypowiedź w tym zakresie okazałaby się niewystarczająca. Prosiłbym również o przedstawienie struktury sprzedaży kontraktowych Bumaru, nowej technologii dla ZPS w Pionkach, kwestii Zakładów Mechanicznych w Tarnowie oraz Bumaru-Łabędy. Gdyby pan prezes Nowak nie był w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące zamówień na remonty dla Bumaru-Łabędy, to prosiłbym pana ministra Idzika o przedstawienie zamierzeń MON w sprawie remontów czołgów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">Chciałbym odnieść się do niektórych kwestii poruszonych w dyskusji. Agencja Rozwoju Przemysłu podjęła decyzję o włączeniu się w proces inwestycyjny Fabryki Broni „Łucznik”. Nie będzie to bezpośrednie finansowanie inwestycji. Agencja Rozwoju Przemysłu nabędzie nieruchomość od prezydenta miasta Radomia, a następnie wniesie ją do specjalnej strefy ekonomicznej, po czym na tym terenie – z własnych środków – zbuduje halę produkcyjną, do której zostanie przeniesiona działalność produkcyjna „Łucznika”. Będzie mogła odbywać się w lepszych warunkach i z wykorzystaniem lepszego wyposażenia technicznego. Trudno ocenić wartość tej inwestycji. Ale na pewno jest to kwota kilkudziesięciu milionów złotych.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">W najbliższych tygodniach prezydent miasta Radomia opublikuje ogłoszenie o przetargu. Agencja Rozwoju Przemysłu przystąpi do przetargu. Miejmy nadzieję, że wygra. Dalej postępowanie będzie toczyć się w sposób opisany wyżej.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">Jeżeli chodzi o kwestię ewentualnej fuzji, to pozostawię tę sprawę panu prezesowi Nowakowi, który być może będzie mógł więcej powiedzieć na ten temat.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">Odpowiadając na pytania dotyczące Stoczni Marynarki Wojennej, chciałbym poinformować – o czym państwo zapewne wiedzą – że 22 grudnia 2009 r. sąd ogłosił postanowienie o upadłości z możliwością zawarcia układu. Obecnie trwają rozmowy z wierzycielami, których celem jest określenie kwoty wierzytelności oraz sposobu przeprowadzenia układu umożliwiającego oddłużenie spółki. Tematem rozmów są również propozycje przedstawione przez zarząd spółki dotyczące ograniczenia wierzytelności, które wierzyciele mają w Stoczni Marynarki Wojennej.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">Jeżeli chodzi o proces inwestycyjny, to w ostatnim okresie mieliśmy do czynienia z jednym inwestorem – francuską firmą DCNS. Po długich badaniach i rozmowach firma nie zdecydowała się na złożenie ostatecznej oferty, co prawdopodobnie w dużym stopniu było związane z aktualnymi problemami finansowymi i wielkością zadłużenia. W takim przypadku inwestorzy zagraniczni są zazwyczaj bardzo ostrożni. Nie decydują się na wejście do danej spółki, gdy jej zobowiązania wobec instytucji publiczno-prawnych i wierzycieli komercyjnych nie są dostatecznie jasno uregulowane.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">Z tego powodu bardzo długo trwają rozmowy w sprawie PZL – Hydral, choć mamy nadzieję, że zakończą się sukcesem. Inwestor chce mieć absolutną pewność, że nie będzie – jak mówi – „trupów w szafie” i za jakiś czas nie będzie musiał przeznaczać środków na spłatę wierzytelności, które dzisiaj nie są mu znane. Stąd bardzo wnikliwe due diligence i bardzo ostrożne negocjacje.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">DCNS – jak wspomniałem – nie przedstawił ostatecznej oferty z powodów, które przedstawiłem wyżej. Inny problem polega na tym, że spółka ubiega się o zamówienia na rynku w przetargach publicznych. Na rynku stoczniowym istnieje duża konkurencja, a spółka jest w tak trudnej sytuacji, że nie może sobie pozwolić na wygrywanie zamówień poniżej kosztów, co niekiedy jest częstą praktyką spółek remontowych. One decydują się na przyjęcie zamówień poniżej kosztów własnych, aby przetrwać najtrudniejszy okres. Zatem oprócz rozmów z wierzycielami pojawia się problem zamówień, które spółka może uzyskać zarówno z MON, jak i z rynku, startując z tą wadą, że toczy się postępowanie układowe, wobec tego nie jest potencjalnie najbardziej wiarygodnym podmiotem, który może ubiegać się o te zamówienia.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">Jeżeli chodzi o sprzedaż PZL Mielec, to nie mogę powiedzieć więcej o postępowaniach prokuratorskich, o których wspomniano w dyskusji. Z naszych informacji wynika, że wszystkie postępowania zakończyły się bez skierowania aktu oskarżenia do sądu. Oznacza to, że nie dopatrzono się nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#CzlonekzarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluJerzyGora">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes Nowak, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#EdwardNowak">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, szanowni państwo, „Cenzin” jest spółką, która zajmuje się handlem w obszarze produktów związanych z przemysłem morskim i stoczniowym, a także usługami lotniczymi oraz reeksportem z terenu Rosji i krajów pobliskich. Wartość sprzedaży wynosi ok. 90 mln zł. Spółka osiąga zysk. Rentowność działalności wynosi ok. 5%. Zatrudnia – o ile dobrze pamiętam – 97 osób. „Cenzin” jest dobrą spółką, kompatybilną dla Grupy Bumar. Prowadzi rzetelną działalność. Nie przewidujemy znaczących wydarzeń związanych z działalnością spółki. Pragnę uspokoić pana posła, że nic złego nie dzieje się.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#EdwardNowak">Kolejną spółką Grupy Bumar, o którą pytali państwo posłowie, są Zakłady Mechaniczne w Tarnowie. Od 1,5 roku w Zakładach Mechanicznych w Tarnowie przeprowadzamy bardzo złożony proces restrukturyzacji, który polega na wydzieleniu produkcji cywilnej i pozostawieniu wyłącznie działalności w zakresie przemysłu obronnego. Prowadzone są bardzo zaawansowane rozmowy. Przewidujemy, że w sierpniu zostanie utworzona spółka i nastąpi wniesienie kapitału przez inwestora. Maszyny są już przywożone. Jest to realokacja produkcji z Tajwanu. Następnym krokiem będzie przeniesienie produkcji ze Stanów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#EdwardNowak">Po wydzieleniu tej spółki Zakłady Mechaniczne w Tarnowie będą koncentrować swoją działalność na produkcji broni strzeleckiej wyższych kalibrów – bo produkcja małych karabinów i pistoletów przeznaczona jest dla „Łucznika” – oraz urządzeń towarzyszących typu wieże, granatniki itp. Od kilku miesięcy uruchamiamy i rozwijamy w Tarnowie produkcję tzw. strzelnic kontenerowych. Jest to pewnego rodzaju novum. Obecnie stajemy do przetargu na sprzęt dla policji. Wydaje się, że to będzie druga noga produktowa Tarnowa. O innych na razie nie chcę mówić, choć mamy zamiary w tym zakresie. Poza tym planujemy rozwijać centrum usług wspólnych. Chodzi o usługi galwaniczne. Nie będę mówił o szczegółach.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#EdwardNowak">Sytuacja Zakładów Mechanicznych w Tarnowie poprawiła się. Zamówienia, które spółka pozyskała pozwalają przypuszczać, że na koniec br. ZM w Tarnowie powinny ustabilizować swoją działalność. Mam nadzieję, że przyszły rok będzie okresem bardziej stabilnej działalności.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#EdwardNowak">Podobnie mogę ocenić działalność „Łucznika”. Ta firma zasługuje na ogromne uznanie. Menedżment, chociaż młody znakomicie prowadzi tę spółkę. „Łucznik” pracuje nad nowym modułowym karabinem. Prace są bardzo zaawansowane. Mamy nadzieję, że wkrótce zakończą się. Będziemy starać się o pozyskanie zamówień z polskiej armii i nie tylko. W spółce prowadzone są też inne prace, o czym wspomniał pan prezes Góra. Postanowiliśmy wybudować nową siedzibę, bo prowadzanie działalności w obecnych obiektach byłoby deprecjacją wysiłku ponoszonego przez kierownictwo i załogę firmy. Jesteśmy na dobrej drodze zmierzającej do powstania nowoczesnego zakładu oferującego nowoczesne produkty.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#EdwardNowak">Sytuacja ekonomiczna „Łucznika” poprawia się. W bieżącym roku oczekuję rentowności na poziomie 5%. Wiem, że to nie jest dużo. Ale po okresie dramatów i problemów kierownictwo i załoga firmy odniosła znaczący sukces.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#EdwardNowak">Znacznie trudniejsza jest sytuacja Bumar-Łabędy. Powiedziałbym, że nieco przespaliśmy okres, gdy realizowaliśmy kontrakt malezyjski i była szansa na przeprowadzenie restrukturyzacji. Obecnie, kiedy kontrakt skończył się, przeprowadzamy restrukturyzację bez znaczących zamówień. Jest to bardzo trudna sytuacja. Jeśli chodzi o skalę restrukturyzacji, to planujemy ograniczenie zatrudnienia z 3,3 tys. osób do 1,8 tys. osób, zmniejszenie wielkości nieruchomości ze 100 ha do 20 ha, zmniejszenie liczby spółek z 13 do 3. To ilustruje ogrom przedsięwzięcia, które realizujemy.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#EdwardNowak">Obecnie jesteśmy dość blisko ostatnich finałowych czynności. Nie ma już potrzeby dokonywania redukcji zatrudnienia. Uporządkowany jest stan firmy i jej majątku.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#EdwardNowak">W bieżącym roku Bumar-Łabędy uzyskał dość interesujące zamówienia z MON. Resort obrony bardzo nam pomógł, lokując zamówienia na remonty czołgów, wozów zabezpieczenia technicznego i tego typu asortymentu. Produkujemy kraby dla Huty Stalowa Wola, wieże dla Rosomaka – wraz z włoską firmą Oto Melara. Trwają bardzo zaawansowane negocjacje z Indiami na temat dużego kontraktu. Nie mogę zdradzać ich szczegółów. Wydaje się, że sytuacja Bumar-Łabędy zaczyna poprawiać się. Nie jest to jeszcze sukces. Ale zaczynają być widoczne efekty wyrzeczeń. Załoga poniosła ogromne koszty procesu przekształceń.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#EdwardNowak">Jeśli chodzi o RADWAR, to niestety spółka ma zdecydowanie zbyt małe zamówienia. Produkuje systemy dowodzenia, systemy radiolokacyjne. Przy tym stanie zamówień firma nie jest w stanie utrzymać się. Program, o którym wspomniał m.in. pan minister Łaszkiewicz, zakłada konsolidację Przemysłowego Instytutu Telekomunikacji i RADWAR-u. Nie sposób prowadzić dwóch oddzielnych firm, które wytwarzają ten sam produkt na tym samym terenie. Ratunkiem jest konsolidacja. Ale będziemy też prosić naszego klienta, czyli MON o wsparcie. Żal byłoby naruszyć możliwości tego przedsiębiorstwa – jego kadry i zasobów majątkowych. Sytuacja jest bardzo poważna, która będzie wyzwaniem w ciągu nadchodzących miesięcy. Sądzę, że proces rozwiązywania tego problemu potrwa od 1,5 roku do 2 lat.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#EdwardNowak">Jeśli chodzi o kredyt, który niepotrzebnie wywołał tyle emocji, to tę sprawę mamy już za sobą. Spłaciliśmy część kredytu zgodnie z umową z bankiem. Zdjęliśmy zastaw z RADWAR-u. Obecnie trwają procesy uprawomocnienia decyzji. Potrzeba na to 2 tygodni.</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#EdwardNowak">Nieprawdą jest, że Bank Gospodarstwa Krajowego oferował nam lepsze warunki niż Bank Calyon. Było dokładnie na odwrót. Muszę z przykrością przyznać, że zachodni bank oferował nam znacznie bardziej profesjonalną obsługę i – podkreślam – na znacznie lepszych warunkach niż państwowy bank polski, który powinien wspierać takie sektory, jak nasz.</u>
<u xml:id="u-31.12" who="#EdwardNowak">Obecnie obroty Grupy Bumar wynoszą ok. 3 mld zł rocznie, z czego niespełna 10% stanowią przychody ze sprzedaży produktów cywilnych, a 90% z tzw. produkcji specjalnej. 80% sprzedaży Grupy trafia do naszego kraju, a 20% stanowi sprzedaż na eksport. Do niedawna wskaźnik sprzedaży eksportowej był mniejszy. W ubiegłym roku wyniósł ponad 21%. Ale – mówiąc szczerze – nie cieszę się z tego. Uważam, że ta wartość sprzedaży jest za mała. Wartość naszego eksportu wynosi obecnie ok. 200 mln dolarów. Zabiegamy o znaczący kontrakt. Niestety, nie powiodły się nasze zabiegi w Peru, mimo że wydaliśmy bardzo dużo pieniędzy na akcję promocyjną. Chińczycy przebili nas propozycją 4,5 mld dolarów pomocy dla rządu peruwiańskiego.</u>
<u xml:id="u-31.13" who="#EdwardNowak">Obecnie zabiegamy w kilku krajach o znaczące kontrakty. Mam nadzieję, że zostaną zawarte. Naszym celem byłoby osiągnięcie ⅓ przychodów ze sprzedaży eksportowej. Być może w bieżącym roku osiągniemy wskaźnik 30%.</u>
<u xml:id="u-31.14" who="#EdwardNowak">Osiągamy nie tylko zysk netto, ale przede wszystkim zysk na sprzedaży. Mówił o tym pan minister Łaszkiewicz. W ubiegłym roku odnotowaliśmy dość duży zysk na sprzedaży. W bieżącym roku planujemy osiągnięcie wyższego zysku na sprzedaży, co zdecydowanie świadczy o poprawie funkcjonowania firmy. Rośnie rentowność sprzedaży i rentowność aktywów netto. Ale trzeba przyznać, że nie jest na poziomie zadowalającym. Jeżeli dzisiaj rentowność aktywów własnych wynosi 2,5%, to nie jest to powód do radości. To nie jest duży wskaźnik.</u>
<u xml:id="u-31.15" who="#EdwardNowak">Chciałbym zwrócić uwagę – mówił o tym pan przewodniczący Głowacki – że sami przeprowadzamy restrukturyzację naszych podmiotów. Oceniam, że przez dwa lata kiedy pełnię funkcję prezesa Bumaru, przeznaczyliśmy na restrukturyzację ok. 200 mln zł, co zapewne ma wpływ na wynik. Ponadto ponieśliśmy koszty związane z kryzysem światowym w 2009 r. Dzięki znakomitej współpracy z MON opanowaliśmy sytuację kryzysową. Fabryki pracowały. Dostarczaliśmy produkty resortowi obrony narodowej. Resort płaci nam w trybie odroczonej płatności. Zatem należy uwzględnić odsetki. Mieliśmy pracę, mogliśmy prowadzić restrukturyzację, a MON otrzymywał produkty.</u>
<u xml:id="u-31.16" who="#EdwardNowak">Zaliczam ubiegły rok do udanych, choć było nam niezwykle ciężko. Pewne procesy opóźniły się. Ale tak działa rynek.</u>
<u xml:id="u-31.17" who="#EdwardNowak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Myślę, że odpowiedzi były wyczerpujące.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie informacji przedstawionej przez pana ministra Łaszkiewicza. Kto z państwa jest za przyjęciem informacji? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzKomisjiIwonaKubaszewska">11 głosów za, brak przeciw, 5 wstrzymujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>