text_structure.xml 28.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Adamem Leszkiewiczem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację Ministra Skarbu Państwa na temat prywatyzacji sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej. Wnoszę o uzupełnienie porządku dziennego o punkt zmiana posła sprawozdawcy do jednego ze sprawozdań z działalności Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Pan poseł Włodzimierz Karpiński, który został wybrany przez Komisję na sprawozdawcę, nie może być obecny – z przyczyn osobistych – na posiedzeniu Sejmu, kiedy będzie rozpatrywane sprawozdanie. Będziemy prosić Komisję o zmianę posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra Adama Leszkiewicza o przedstawienie informacji na temat prywatyzacji sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiliśmy na piśmie dokument, który opisuje aktualne działania Ministerstwa Skarbu Państwa w zakresie prywatyzacji sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej. Dokument został przygotowany pod koniec kwietnia br. Zatem nie zawiera najnowszych informacji. Dlatego też – jeśli państwo pozwolą – nie będę omawiał szczegółowo przedłożonego dokumentu, lecz uzupełnię go o najświeższe informacje dotyczące prywatyzacji spółek sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">13 maja br. – o czym zapewne państwo wiecie – podjęliśmy decyzję o nieprzyjmowaniu oferty PCC na zakup Zakładów Azotowych w Tarnowie i Zakładów Azotowych w Kędzierzynie-Koźlu. Uznaliśmy, że ta oferta nie jest dla nas satysfakcjonująca zarówno w zakresie ceny, struktury transakcji, jak i koncepcji rozwojowych i inwestycyjnych dotyczących tych spółek. Innymi słowy – uważamy, że przyjęcie tej oferty nie zabezpiecza interesu Skarbu Państwa oraz interesu prywatyzowanych spółek.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Chciałbym przypomnieć, że PCC od 3 lutego br. miało wyłączność na prowadzenie z nami negocjacji. Nie przyjęliśmy oferty PCC. Po analizie uznaliśmy, że pozostałe oferty nie gwarantują przeprowadzenia dobrej transakcji. Proces prywatyzacji ZAT i ZAK został zamknięty bez rozstrzygnięcia. Chcemy do niego powrócić po zapoznaniu się z wynikami finansowymi tych spółek za II kwartał oraz po zakończeniu działań związanych z prywatyzacją Zakładów Azotowych Puławy i Zakładów Chemicznych Police. Prywatyzacja tych spółek staje się obecnie priorytetem resortu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Wyniki finansowe za I kwartał, opublikowane w ostatnim czasie przez wymienione spółki, wskazują pozytywne tendencje w porównaniu z 2009 r. Utrzymanie tej tendencji daje większą szansę na powodzenie procesów prywatyzacyjnych w II półroczu 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o Ciech, to w tym przypadku PCC nie miało wyłączności na prowadzenie negocjacji. Trzech inwestorów złożyło warunkowe oferty. Warunek dotyczył zawarcia przez Ciech porozumienia z bankami w sprawie refinansowania zadłużenia. Porozumienie zostało zawarte pod koniec kwietnia br. Kolejne dwa tygodnie wykorzystaliśmy na spotkania z inwestorami i analizę możliwości powrotu do negocjacji oraz złożenia lepszych – normalnych – ofert. Te spotkania ujawniły, że nie ma takich możliwości. Zatem również w tym przypadku postanowiliśmy zamknąć proces prywatyzacji bez rozstrzygnięcia. Chcemy do niego powrócić – naszym priorytetem jest bowiem kontynuacja tych procesów – gdy spółka znajdzie środki finansowe na zmniejszenie zadłużenia. Dajemy również spółce czas na przeprowadzenie programów restrukturyzacyjnych w grupie kapitałowej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Jeżeli chodzi o Zakłady Azotowe Puławy i Zakłady Chemiczne Police, to chciałbym poinformować, że 14 maja br. zaprosiliśmy potencjalnych inwestorów do negocjacji i składania ofert. Termin składania ofert upływa 28 czerwca br. Po tym terminie – zgodnie z procedurami – potencjalni inwestorzy będą badać te dwa podmioty. Następnie zaprosimy ich do złożenia ofert wiążących i rozpoczniemy negocjacje z inwestorem, który złoży najlepszą ofertę. Poszukujemy oddzielnie inwestorów dla Puław i Polic, co nie wyklucza jednak możliwości złożenia przez jednego inwestora ofert na obie spółki. Będziemy brać pod uwagę przede wszystkim oferowaną cenę oraz przygotowane przez inwestorów koncepcje rozwoju obu podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Przestawiłem wstępne informacje. Jestem do dyspozycji państwa posłów. Chciałbym poinformować, że w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczy pan prezes Wiesław Skwarko likwidator Nafty Polskiej, która prowadziła proces prywatyzacji spółek pierwszej grupy chemicznej oraz prezesi Ciechu, Zakładów Azotowych w Tarnowie, Zakładów Chemicznych Police. Prezes Zakładów Azotowych w Kędzierzynie nie może uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu z uwagi na trudności z wyjazdem ze zrozumiałych względów.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze. Doskonale rozumiemy te względy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefRojek">Panie przewodniczący, panie ministrze, panowie prezesi, Wysoka Komisjo, pan minister przedstawił nam informacje, o których wcześniej pisała prasa. Ukazał się również stosowny komunikat. Nie jest to pierwsze podejście do prywatyzacji spółek pierwszej grupy chemicznej. Kolejna nieudana rzecz.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJozefRojek">Chciałbym dowiedzieć się – o tym również donosiła prasa – jakie oferty na zakup ZAT i ZAK złożyła PCC.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselJozefRojek">Ludzie zaczynają rozumieć co znaczy prywatyzacja spółek Skarbu Państwa. W rozmowach często pojawia się pytanie o korzyści załóg pracowniczych z prywatyzacji. Media informują, że środki uzyskane z prywatyzacji są kierowane do budżetu państwa. Zwracam uwagę, że są to ogromne kwoty. Przypominam, że w bieżącym roku minister przewiduje przychody z prywatyzacji w wysokości 30 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselJozefRojek">Upublicznienie na giełdzie Zakładów Azotowych w Tarnowie można określić jako sukces. Dyscyplinowało to radę nadzorczą i zarząd szczególnie do sprawozdawczości, choć nie podejrzewam, aby w tym przypadku zarząd stosował jakieś sztuczki. Jakie korzyści z prywatyzacji miały osiągnąć Zakłady Azotowe w Tarnowie i Zakłady Azotowe w Kędzierzynie?</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselJozefRojek">Pan Preussner z PCC zapowiedział, że nie będzie już zajmował się ofertami dotyczącym spółek Wielkiej Syntezy Chemicznej. Mówi się o inwestorze finansowym. Chciałbym poznać stanowisko Ministerstwa Skarbu Państwa w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselJozefRojek">Dziękuję bardzo. Rezerwuję sobie możliwość zadania pytania w kolejnej turze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pani poseł Renata Zaremba, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselRenataZaremba">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselRenataZaremba">Moje pytanie dotyczy Zakładów Chemicznych Police. Prosiłabym o przedstawienie informacji na temat obecnej sytuacji spółki. Czy spółka nadal zabiega o udzielenie kredytu? Jak przedstawia się kwestia pomocy publicznej? Czy dysponujemy odpowiedzią Komisji Europejskiej w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselRenataZaremba">Kolejna sprawa dotyczy planu restrukturyzacji. Czy jest to kontynuacja dotychczasowego, czy też zupełnie nowy plan?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselRenataZaremba">To pytania, które chcę zadać w tej rundzie.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselRenataZaremba">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Rozumiem, że kolejne pytania zostaną zadane w drugiej turze. Dotychczasowi mówcy wyraźnie sygnalizowali wolę kontynuowania debaty.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Zacznę od odpowiedzi na pytania pana posła Rojka. Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to chciałbym wyjaśnić, że w przypadku prywatyzacji spółek z I grupy chemicznej, nie postrzegaliśmy tego procesu w kontekście fiskalnym. Najważniejsze dla nas było zagwarantowanie stabilnego rozwoju tym trzem podmiotom z nowym inwestorem. Zwracam uwagę, że do budżetu państwa w bieżącym roku wpłynęłyby ewentualnie jedynie przychody ze sprzedaży należącego do Skarbu Państwa 36% pakietu w Ciechu. Jego wartość wynosi ok. 300 mln zł według obecnych cen. Natomiast przychody z ewentualnej sprzedaży akcji ZAT i ZAK wpłynęłyby do Nafty Polskiej. Do budżetu zostałyby przekazane dopiero w 2011 r. w ramach procesu likwidacji Nafty Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Odpowiadając na pytanie o korzyści załóg z prywatyzacji, chciałbym przedstawić to, co mogły zyskać w 2006 r. Wówczas trwały również negocjacje z PCC, uzgodnione były właściwie wszystkie aspekty transakcji. Po pierwsze – każdy z pracowników Zakładów Azotowych w Tarnowie miał otrzymać premię prywatyzacyjną w wysokości 10 tys. zł, a każdy z pracowników Zakładów Azotowych w Kędzierzynie – 6 tys. zł. Po drugie – inwestor zagwarantował realizację inwestycji w ZAT o wartości prawie 500 mln zł, w ZAK – o wartości ponad 300 mln zł. Po trzecie – cena oferowana przez inwestora za akcję była dużo wyższa od dzisiejszej ceny rynkowej, chociażby akcji ZAT.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Czwarty nieformalny element związany jest z celem procesów prywatyzacyjnych. Poszukujemy dla naszych aktywów inwestora, który zaoferuje nowy „know how”, nowe możliwości dostępu do rynku i tańszych surowców. Będzie dysponował kapitałem i pewną wizją rozwoju danego podmiotu. Dotyczy to nie tylko sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej, ale wszystkich prowadzonych przez nas procesów prywatyzacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">W bieżącym roku PCC złożyło ofertę, która nie zawierała gwarancji inwestycyjnych. Ponadto inwestor nie proponował żadnych środków finansowych dla załóg w obu spółkach. Cena pakietu akcji ZAT zaproponowana przez inwestora była o wiele niższa od oferowanej w 2006 r. Była też niższa od ceny emisyjnej, średniej z ostatnich 6 miesięcy i ceny rynkowej z ostatniego tygodnia. Cena była zróżnicowana – inna dla pakietu akcji Skarbu Państwa, inna dla pakietu akcji Nafty Polskiej. Dodatkowo, poziom ceny większościowego pakietu Nafty Polskiej obwarowany był warunkami związanymi z sytuacją ekonomiczną spółki oraz z osiągnięciem w ciągu najbliższych trzech lat określonych poziomów wskaźników, chociażby ebitdy.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">W przypadku ZAK propozycja inwestora była jeszcze bardziej skomplikowana. Była związana z ceną za akcje Skarbu Państwa oraz z innym poziomem ceny za akcje Nafty Polskiej, a także z ewentualnością dokapitalizowania spółki, ale na dość niskim poziomie.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Docierają do mnie pogłoski dotyczące inwestora finansowego. Sądzę, że nie należy traktować ich jako novum. Przypominam, że Zakłady Azotowe w Tarnowie są spółką giełdową, co oznacza, że w każdej chwili inwestorzy finansowi czy branżowi mogą wezwać do sprzedaży akcji tej spółki.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">W najbliższym czasie będziemy zastanawiać się nad trybem prywatyzacji, który należy przyjąć dla procesu wznowionego w II półroczu. Pozyskanie inwestora branżowego ma pewne korzyści, o których mówiłem wcześniej. Pozyskanie inwestora finansowego – również. Celem inwestora finansowego jest wzrost wartości danej spółki, aby mógł osiągnąć zysk, jeżeli nie chce inwestować w dłużej perspektywie. Wiemy, że określone fundusze – inwestycyjne czy private equity – mają pragmatykę inwestowania w perspektywie 5-cio czy 10-cioletniej w zależności od tego, jakie podmioty były zainteresowane Zakładami Azotowymi w Tarnowie.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Chciałbym zwrócić uwagę – i to, jak sądzę będzie pozytywnym sygnałem także dla pana posła Rojka pochodzącego z Tarnowa – że jeżeli mówi się o inwestorze finansowym, to oznacza to, iż ZAT jest dobrze postrzegany na rynku. Inwestor finansowy nie zaangażuje się w podmiocie, który ma złą sytuację finansową.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Odpowiadając na pytania dotyczące Zakładów Chemicznych Police, chciałbym wyjaśnić, że jeśli chodzi o pomoc publiczną, to wniosek jest w Komisji Europejskiej. Wraz z ARP na bieżąco monitorujemy tę kwestię. Na przełomie marca i kwietnia br. przesłaliśmy odpowiedź na kolejne pytania Komisji Europejskiej. Oczkujemy na ostateczne stanowisko Komisji. Mamy nadzieję, że będzie ono pozytywne. Nie otrzymujemy sygnałów o nowych wątpliwościach czy uwagach w tej sprawie. Aczkolwiek trzeba pamiętać, że każdy dopływ środków do Polic musi być związany z odpowiednimi procesami, które również będą przebiegać bezpośrednio w spółce.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Przykładem takich działań niewątpliwie będzie plan restrukturyzacji. W tym tygodniu firma Ernst &amp;Young przekaże spółce pierwszą wersję tego planu. Wczoraj rada nadzorcza omawiała założenia planu restrukturyzacji. Mam nadzieję, że zostanie przyjęty i będzie aktywnie wdrażany. Zakłady Chemiczne Police oprócz środków finansowych z zewnątrz, potrzebuje także wewnętrznej restrukturyzacji, dezinwestycji, dywersyfikacji produkcji oraz wielu innych elementów, które łącznie spowodują poprawę sytuacji spółki.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Zakłady Chemiczne Police opublikowały wyniki finansowe za I kwartał br. Odnotowano stratę na poziomie ponad 2,5 mln zł. Należy pamiętać, że w I kwartale we wszystkich spółkach Skarbu Państwa wystąpił spadek marż i rentowności. Chciałbym też zwrócić uwagę, że URE przyjęło nową taryfę gazową, co niewątpliwie spowoduje wzrost kosztów działania Zakładów Chemicznych Police, Zakładów Azotowych Puławy i pozostałych spółek chemicznych, w których gaz odgrywa istotną rolę w produkcji.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to prezes Zakładów Chemicznych Police pan Tomasz Zieliński przedstawiłby aktualną sytuację finansową spółki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Pani poseł Renata Zaremba pytała o aktualną sytuację finansową spółki. Chciałbym zwrócić uwagę, że wynika ona z opublikowanych wyników finansowych za I kwartał. Spółka stara się o dodatkowe finansowanie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Pan minister wspomniał, że Zakłady Chemiczne Police zakończyły I kwartał wynikiem netto ujemnym na poziomie 2,7 mln zł. Odnotowano również niewielki ujemny wynik na działalności operacyjnej. Chciałbym jednak zaznaczyć, że w porównaniu z analogicznym okresem 2009 r. osiągnięte wyniki oznaczają diametralną poprawę. Niemniej jednak ta pozytywna tendencja nie stanowi dobrego prognostyku na kolejne sezony. Zwracam uwagę, że w przypadku każdego zakładu nawozowego I kwartał jest najlepszym okresem pod względem sprzedaży. Zatem wynik osiągnięty w I kwartale nie przekłada się na dobrą prognozę na kolejne sezony, zwłaszcza jesienny.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Wyniki finansowe za I kwartał nie dowodzą poprawy sytuacji spółki w zakresie płynności. Zakłady Chemiczne Police w dalszym ciągu borykają się z tym problemem. Można stwierdzić, że spółka pracuje bezpośrednio pod zamówienia, szczególnie eksportowe.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">W marcu br. firma wystąpiła do Agencji Rozwoju Przemysłu o pożyczkę w kwocie 150 mln zł, która stanowi pomoc publiczną. Dodatkowo ratujemy się faktoringiem z bankami nie powiązanymi ze spółką w łącznej kwocie do 60 mln zł. Ubiegamy się o kolejne faktoringi.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Sytuacja w zakresie płynności nie umożliwia trwałego odbudowania rentowności Zakładów Chemicznych Police. Ta kwestia będzie zawarta w programie restrukturyzacji.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Chciałbym wyjaśnić, że jest to nowy program, aczkolwiek będzie uwzględniał pewne inicjatywy zawarte w poprzednim programie. Nowy program zawiera inicjatywy, których celem jest trwałe odbudowanie rentowności i sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pani poseł Renata Zaremba, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselRenataZaremba">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselRenataZaremba">Czy jest plan awaryjny, jeżeli Komisja Europejska nie wyrazi zgody na pomoc finansową? Skąd spółka pozyska środki na zapłacenie w czerwcu PGNiG kwoty 140 mln zł? Czy są prowadzone negocjacje w sprawie przesunięcia terminu spłaty długu lub rozłożenia na raty?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselRenataZaremba">Proces prywatyzacji Zakładów Chemicznych Police miał obejmować również spółki zależne. Jak przedstawia się sytuacja w tym zakresie? Chodzi m.in. o Infrapark.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselRenataZaremba">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Chciałbym poinformować, że spółka rozpoczęła rozmowy w sprawie renegocjacji porozumienia z PGNiG. To już drugie renegocjacje. Obecne porozumienie obowiązuje do końca czerwca br. Wówczas pewne płatności staną się wymagalne. Mam nadzieję, że wtedy będziemy już dysponować środkami finansowymi, na które Komisja Europejska wyrazi zgodę. Liczę również, że spłacając na bieżąco zobowiązania wobec PGNiG, uda się Zakładom Chemicznym Police i PGNiG osiągnąć porozumienie w sprawie zaległych środków finansowych, głównie z jesieni ub. r.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o plan awaryjny, to wierzymy, że do spółki napłyną środki finansowe z zewnątrz. Sytuacja firmy jest zła. Uważamy, że środki finansowe, które spółka pozyskałaby z zewnątrz nie mogą być przeznaczone wyłącznie na konsumpcję, spłatę zaległych płatności itp., czyli szybko rozdysponowane, bo za dwa – trzy miesiące sytuacja powtórzy się. Zwracam uwagę, że okres letni nie jest łatwy w każdej spółce chemicznej. Dlatego szczególne znaczenie przywiązujemy do programu restrukturyzacji oraz poprawy wskaźników finansowych w obszarze kosztów, rezerw i dezinwestycji, a także utrzymania płynności finansowej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Spółka cały czas prowadzi negocjacje z dostawcami surowców oraz rozmowy biznesowe, m.in. – jak wspomniałem – z PGNiG nie tylko na temat renegocjacji porozumienia, ale również możliwości współpracy w przyszłości. Te sprawy zawarte są w planie działań, które na bieżąco przygotowujemy i realizujemy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Prowadzimy również dialog ze stroną społeczną. 27 maja br. odbędzie się kolejne spotkanie zespołu konsultacyjnego. Pani poseł Zaremba uczestniczyła we wcześniejszych spotkaniach. Zapraszamy na kolejne do Centrum Dialogu. Wcześniej odbędzie się posiedzenie zespołu ds. branży chemicznej Komisji Trójstronnej, zapewne w dużej części poświęcone Policom. Informujemy stronę społeczną o sytuacji w Policach, proponujemy współpracę. Chciałbym podkreślić, że będziemy z dużą determinacją wdrażać ostateczną wersję programu przygotowaną przez Ernst &amp; Young. Oczekujemy na jego złożenie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Jeżeli chodzi o prywatyzację spółek zależnych, to proszę pana prezesa Zielińskiego o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Spółki zależne, czyli cała grupa kapitałowa – 10 podmiotów – są umieszczone w planie zbycia. W sześciu spółkach będących wyłączną własnością ZCh Police proces zbycia trwa od kilku miesięcy. Niestety, na dzień dzisiejszy inwestorzy nie wykazują zainteresowania, co wynika zapewne z sytuacji spółki-matki. Po w miarę dobrym wyniku I kwartału odnotowujemy wprawdzie powroty inwestorów, ale czekają na rozwój sytuacji. Obserwują chociażby działania eksportowe ZCh Police.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Nie wycofujemy się z dezinwestycji. W planie zbycia uwzględniliśmy dodatkowo dwie spółki: Zarząd Morskiego Portu Police (czyli spółka – nazwijmy ją – urzędowa, bez majątku portowego) i Policki Park Przemysłowy – Infrapark. Zatem zbywanych będzie 10 spółek z grupy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WiceprezeszarzaduZakladowChemicznychPoliceSATomaszZielinski">Pewne działania zostały już podjęte. Wczoraj rada nadzorcza wyraziła zgodę na zbycie kilku aktywów spółki. Na najbliższym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy będziemy dopinać tę kwestię. Zatem dość pilnie procedujemy w tym zakresie. Jest to jeden z głównych obszarów, przeznaczony przede wszystkim na wkład własny do pomocy publicznej i spłatę zadłużenia wobec PGNiG.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra Adama Leszkiewicza. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego – zmiana posła sprawozdawcy do sprawozdania z działalności Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Chodzi o dwa druki sejmowe. Pierwszy nr 504 – dotyczy okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2007 r. Drugi – nr 3006 – obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r. W obu przypadkach sprawozdawcą był pan poseł Włodzimierz Karpiński. Jak zapewne państwo wiecie, w piątek na sesji plenarnej będą przedstawiane kolejno sprawozdania z trzech lat. Sprawozdawcą w przypadku trzeciego sprawozdania jest pan poseł Tadeusz Arkit. Proponuję, aby pan poseł Arkit przedstawił stanowisko Komisji w sprawie sprawozdań z trzech lat, co może wpłynąć na tempo prowadzenia obrad. Jeżeli pan marszałek wyrazi zgodę – nie wiem, czy jest taka możliwość formalna – aby pan poseł przedstawił jednocześnie stanowisko w sprawie trzech sprawozdań, to zapewne ułatwi to prezentację i będzie bardziej korzystne dla odbiorcy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszArkit">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Gratuluję panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Zapraszam jutro na godz. 10.00.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>