text_structure.xml 58 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Mikołajem Budzanowskim.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o bieżącej sytuacji oraz inwestycjach w sektorze paliwowym. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Chciałbym poinformować, że w dniu dzisiejszym zaplanowaliśmy dwa posiedzenia Komisji Skarbu Państwa. Salę, w której obradujemy, mamy zarezerwowaną na dwie godziny. Dlatego, aby zrealizować zaplanowany porządek dzienny posiedzenia zwracam się do Komisji o podjęcie decyzji, aby czas wystąpień nie przekraczał trzech minut oraz dopuszczenie ewentualnie jednego wystąpienia w ramach polemiki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za ograniczeniem czasu wystąpienia do trzech minut? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzKomisjiIwonaKubaszewska">8 głosów za, 1 przeciw, 1 wstrzymujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra Mikołaja Budzanowskiego o przedstawienie informacji o bieżącej sytuacji oraz inwestycjach w sektorze paliwowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w końcu ubiegłego tygodnia przekazaliśmy Komisji materiał pisemny na temat sytuacji w sektorze paliwowym w Polsce, który zawiera wszystkie aktualne informacje obejmujące również wyniki finansowe spółek po III kwartale, przede wszystkim PKN Orlen i Grupy Lotos.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Sytuacja w sektorze paliwowym w Polsce przedstawia się następująco: jesteśmy zabezpieczeni w zakresie dostaw ropy naftowej, zarówno pod względem infrastruktury, jak i logistyki przesyłowej. W listopadzie br. zarząd PKN Orlen podpisał umowę z Souz Petrolium na dostawy ok. 5 mln ton ropy naftowej rocznie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. Zarząd PKN Orlen podpisał również umowę z Mercuria Energy Trading na dostawy ok. 5 mln ton ropy naftowej rocznie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. Zatem na najbliższe trzy lata zabezpieczone są przed te dwa podmioty rosyjskie dostawy ropy dla PKN Orlen.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Zarząd Grupy Lotos podpisał umowę z Mercuria Energy na dostawy 18 mln ton ropy od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2014 r. (czyli średnio ok. 3,6 mln ton rocznie).</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Zawarte umowy bardzo dobrze zabezpieczają dostawy ropy naftowej do Polski. Musimy być świadomi, że aż 90% dostaw ropy naftowej do Polski pochodzi z Federacji Rosyjskiej. Z względu na infrastrukturę i logistykę przesyłową jesteśmy zabezpieczeni przede wszystkim poprzez Naftoport, którego potencjał przeładunkowy wynosi powyżej 30 mln ton rocznie. To faktycznie zabezpiecza w sytuacjach kryzysowych dostawy ropy do polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Należy również zwrócić uwagę na bardzo ważną i pozytywną tendencję, jeżeli chodzi o przesył ropy przez Polskę, na rolę Polski jako kraju tranzytowego do dwóch dużych rafinerii niemieckich (średnio ok. 10 mln ton rocznie) – w Leuna oraz w Schwedt we wschodnich Niemczech. Mianowicie, przez cały 2009 r. systematycznie odnotowujemy tutaj wzrost przesyłu ropy naftowej rurociągiem „Przyjaźń”. W przypadku rafinerii w Leuna w porównaniu z 2008 r. nastąpił wzrost z 7,6 mln ton do ponad 9 mln ton przesyłu w 2009 r. Wiąże się z tym znaczący wzrost przychodu spółki PERN. Obecnie zysk netto przekracza znacznie 140 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Chciałbym zwrócić uwagę, że w Polsce jako jednym z nielicznych państw członkowskich Unii Europejskiej odnotowano stabilny i dynamiczny wzrost konsumpcji paliwa w stosunku do 2008 r. – ponad 5% wzrost konsumpcji benzyn i oleju napędowego. W większości państw członkowskich Unii Europejskiej odnotowano kilkuprocentowy spadek konsumpcji benzyn i oleju napędowego. Zatem jesteśmy wyjątkowym krajem pod tym względem.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Natomiast wyraźnie zmniejszyła się konsumpcja LPG. W stosunku do 2008 r. spadek wyniósł 7%. Jest to tendencja narastająca, która wpływa na wzrost konsumpcji oleju napędowego. W Polsce funkcjonuje ponad 6,7 tys. stacji. Zarejestrowanych jest 21 mln pojazdów mechanicznych. Zatem ten rynek jest bardzo duży.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Zasadniczym problemem sektora paliwowego jest deficyt oleju napędowego. Wprawdzie zużycie oleju napędowego wzrasta, wynosi już 11 mln ton rocznie, niemniej jednak nasze rafinerie nie produkują wystarczającej ilości tego paliwa. Odnotowujemy stały deficyt w produkcji oleju napędowego. Dlatego konieczny jest import ok. 3 mln ton. Olej napędowy importowany jest z kilku kierunków: 40% importowane jest z Morza Bałtyckiego poprzez dostawy Naftoportu, 30% z Niemiec i 13% z Białorusi. W przypadku Niemiec i Białorusi import obywa się za pośrednictwem kolei i transportu kołowego.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Polska sąsiaduje z krajami, które mają wyraźną nadprodukcję oleju napędowego. Niemcy produkują 34,5 mln ton oleju napędowego rocznie, a zużywają ok. 29 mln ton. Nadwyżkę eksportują do różnych krajów m.in. do Polski. To samo dotyczy Litwy i w większym stopniu Białorusi, która produkuje ok. 7 mln ton oleju napędowego rocznie, podczas gdy zużywa 3 mln ton. Kraje po wschodniej granicy, zwłaszcza Białoruś odnotowują obecnie sporą nadwyżkę produkcji oleju napędowego, przede wszystkim w rafinerii Mozyr. Istnieje tendencja do eksportu nadwyżki oleju napędowego do krajów sąsiednich, w tym do Polski. Brak infrastruktury po wschodniej granicy ogranicza jednak tę tendencję.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Chciałbym zauważyć, że w 2010 r. sytuacja na rynku paliw w naszym kraju zacznie się stopniowo zmieniać na korzyść polskich rafinerii. W 2010 r. Grupa Lotos kończy realizację programu 10+. W tym tygodniu – w piątek – odbędzie się uroczyste oddanie do użytku pierwszych instalacji wybudowanych w ramach programu 10+, które umożliwią stopniowe zwiększenie mocy produkcyjnych od przyszłego roku do ponad 10 mln ton rocznie. To pozwoli na wyrównanie deficytu oleju napędowego na polskim rynku paliw w ciągu jednego roku. Można założyć, że na przełomie 2010 r. i 2011 r. rynek będzie zrównoważony, jeżeli chodzi o produkcję oleju napędowego. Produkcja krajowa zaspokoi potrzeby krajowe. Nie będzie zatem potrzeby tak znaczącego importu oleju napędowego z Niemiec, Białorusi czy z kierunku Morza Bałtyckiego.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Należy jeszcze zwrócić uwagę na dwa istotne czynniki, które wpływają na sytuację finansową polskich rafinerii i ich zyski po trzech kwartałach. Mianowicie, bardzo niska marża – co jest bardzo niepokojące – która w ciągu kilku miesięcy zmniejszyła się z prawie 5 dolarów do prawie 0,5 dolara za baryłkę. Tak drastyczny spadek (w porównaniu do stycznia br.) powoduje – mimo wykorzystywania mocy produkcyjnych – obniżenie zysków polskich rafinerii. Natomiast cena baryłki ropy naftowej rośnie. Obecnie wynosi 73 dolary, a na początku br. – ok. 40 dolarów. Niskie marże rafineryjne są zasadniczym problemem polskich rafinerii. Jest to zależne od sytuacji makroekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Drugi czynnik, który obniża rentowność polskich rafinerii – również niezależny od nas – to przede wszystkim zanikający dyferencjał między ropą naftową typu REBCO a BRENT, czyli między ropą rosyjską a ropą z Morza Północnego. W ciągu ostatnich kilku miesięcy odnotowano znaczący spadek z 3,5 dolara do 0,5 dolara. Jest to zasadnicza różnica powodująca zmniejszenie zysków.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Zarządy PKN Orlen i Grupy Lotos podejmują odpowiednie działania w zakresie inwestycji i przyszłości spółek. Sytuacja makroekonomiczna powoduje, że istnieje konieczność intensyfikacji działań zmierzających przede wszystkim do rozwoju sektora upstream oraz znaczącej redukcji kosztów własnych w sektorze rafineryjnym i w sektorze logistyki i w związku z tym budowy zintegrowanych firm (produkcja i upstream). Strategia Lotosu, przyjęta w czerwcu 2008 r., przewiduje osiąganie w kolejnych latach znaczącego wzrostu produkcji i wydobycia ropy naftowej przez tę rafinerię nawet do 2 mln ton w 2015 r. Szczegółowych informacji udzieli pan prezes.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Ważną kwestią są przekształcenia własnościowe w tym sektorze w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Należy wskazać przede wszystkim na konsolidację sektora upstream poprzez wniesie 31% udziałów Skarbu Państwa w Petrobalticu do Lotosu. Zatem obecnie mamy do czynienia z w pełni zintegrowaną spółką odpowiedzialną za upstream na Morzu Bałtyckim i na Morzu Północnym. Jest to bardzo istotny element.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Program dezinwestycji PKN Orlen zakłada wyjście z dwóch inwestycji niezwiązanych strategicznie z podstawową działalnością koncernu. Chodzi o sprzedaż Anwilu i Polkomtela. Poproszę pana prezesa o informację, kiedy możemy spodziewać się sprzedaży tych spółek.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Doszło do konsolidacji sektora logistyki paliwowej i naftowej, czyli transportu rurociągami poprzez połączenie PERN i OLPP, o czym informowałem już Komisję. Informowałem również o strategii przyjętej przez zarządy PERN i OLPP w zakresie przyszłości spółki i najważniejszych planowanych projektów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Chciałbym teraz zwrócić uwagę na kwestię Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Płocku. Jest to stosunkowo mała spółka zatrudniająca ponad 200 osób, ale istotna z punktu widzenia posiadanego laboratorium i prowadzonych badań w sektorze paliw. Spółka jest przeznaczona do prywatyzacji. Będzie sprywatyzowana w I połowie przyszłego roku. Proces jest bardzo zaawansowany. Jutro upływa termin składnia ofert wstępnych przez potencjalnych inwestorów. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy rozpoczną się negocjacje z potencjalnymi inwestorami.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Zgodnie z przyjętą przez rząd w sierpniu br. nowelizacją planu prywatyzacji przewiduje się sprzedaż 13% udziałów Skarbu Państwa w Lotosie. Ministerstwo Skarbu Państwa podjęło prace w zakresie sprzedaży tych udziałów w przyszłym roku. Chcielibyśmy zakończyć ten proces w połowie przyszłego roku. Z naszego punktu widzenia preferowany byłby potencjalny inwestor, który mógłby wnieść do tej spółki nie tylko odpowiednie zasoby finansowe, ale przede wszystkim know how w zakresie upstream. Jest to dla nas jeden z najważniejszych warunków. Nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Przypominam, że chodzi o sprzedaż 13% udziałów, ale z zachowaniem poziomu kontroli operacyjnej w spółce.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Bardzo istotna jest kwestia rafinerii w Możejkach. Mówiliśmy o tym na wrześniowym posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa. Rząd i zarząd PKN Orlern podejmują bardzo intensywne działania, których celem jest rozwiązanie problemu nie tyle dostaw ropy naftowej do rafinerii, ale obniżenia kosztów transportu gotowych produktów paliw z rafinerii do portu w Kłajpedzie. Cały czas trwają rozmowy robocze między zarządem PKN Orlen i jego odpowiednikiem po stronie litewskiej. W przyszłym tygodniu przyjeżdża do Polski minister energetyki Litwy. Spotka się z premierem Waldemarem Pawlakiem oraz ministrem Skarbu Państwa Aleksandrem Gradem. Będzie poruszona kwestia sytuacji rafinerii w Możejkach oraz usprawnienia logistyki paliwowej tak, aby znacząco obniżyć koszty. Powodują one, że obecnie produkcja paliw w rafinerii w Możejkach jest stosunkowo nisko rentowna. Tutaj musi nastąpić zdecydowana poprawa. O bardziej szczegółową informację poproszę pana prezesa PKN Orlen.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Kończąc informację o przekształceniach własnościowych w tym sektorze, chciałbym jeszcze wspomnieć o likwidacji Nafty Polskiej. Proces porządkowania struktury właścicielskiej rozpoczął się przed kilkoma miesiącami. Udziały Nafty Polskiej w Orlenie, Lotosie i OLPP zostały wniesione do Skarbu Państwa. 10 listopada br. nastąpiło obniżenie kapitału zakładowego Nafty Polskiej. 1 stycznia 2010 r. zostanie oficjalnie ogłoszona likwidacja Nafty Polskiej. Po obniżeniu kapitału zakładowego – zgodnie z Kodeksem spółek handlowych – musimy ogłosić likwidację. Natomiast proces likwidacji będzie trwał co najmniej 12 miesięcy. Nie możemy go skrócić, nawet jeśli chcielibyśmy. Musimy postępować zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, który przewiduje czas trwania procesu likwidacji do 15 miesięcy. Ostateczna likwidacja Nafty Polskiej nastąpi zatem do I kwartału 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Przedstawiłem najważniejsze informacje dotyczące rynku paliwowego w Polsce. Prosiłbym teraz o udzielenie głosu przedstawicielom zarządów PKN Orlen i Grupy Lotos, a następnie panu wiceprezesowi Nafty Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes PKN Orlen, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, sytuacja PKN Orlen została dość szczegółowo omówiona na wrześniowym posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa. Dlatego, aby nie powtarzać informacji z września, przedstawię to, co wydarzyło się w ostatnich dwóch miesiącach.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Potwierdzam wypowiedź pana ministra na temat trudnej sytuacji w sektorze rafineryjnym. Marże rafineryjne kształtują się na rekordowo niskich poziomach. Dyferencjał przez moment wynosił poniżej 50 centów. Zatem presja makroekonomiczna jest bardzo poważna.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Kontynuujemy działania z jednej strony w obszarze oddłużenia spółki, a z drugiej – w obszarze poprawy rentowności. Warto zauważyć, że sytuacja finansowa jest stabilna. Zysk netto za III kwartał br. wyniósł prawie 1 mld zł. W rezultacie po trzech kwartałach PKN Orlen wykazuje ponad 1 mld zł zysku netto. Ale na koniec września 2009 r. zadłużenie przekroczyło 13 mld zł. Dlatego kontynuujemy działania, o których mówiliśmy we wrześniu – dezinwestycje w Anwilu i Polkomtelu oraz prace w zakresie zapasów obowiązkowych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Jeśli chodzi o Anwil, to wybraliśmy tzw. krótką listę potencjalnych inwestorów, którzy obecnie prowadzą proces due diligence. W styczniu przyszłego roku spodziewamy się wiążących ofert. Jeżeli będą satysfakcjonujące z finansowego punktu widzenia, to jesteśmy w stanie sfinalizować transakcję w I kwartale 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">W przypadku Polkomtela prowadzimy działania zmierzające do ustalenia ścieżki wyjścia z tej inwestycji z innymi polskimi akcjonariuszami. Realny termin wyjścia PKN Orlen z Polkomtela – to prawdopodobnie I połowa 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Jeśli chodzi o zapasy obowiązkowe, to cały czas trwają prace nad nową ustawą. Wspieramy proponowane rozwiązania. Na koniec września br. mieliśmy w bilansie kwotę ponad 5 mld zł na zapasy obowiązkowe. Ta kwota jest bardzo poważnym obciążeniem dla PKN Orlen. Gdyby nowa ustawa weszła w życie i odciążyła nasz bilans, to zdecydowanie poprawiłoby to naszą sytuację finansową.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Kontynuujemy procesy inwestycyjne. Na bieżący rok planujemy na inwestycje kwotę 3,5 mld – 4 mld zł, w przyszłym roku – przeszło 3 mld zł. Nakłady inwestycyjne skoncentrowane są w zasadzie na dwóch obszarach. Pierwszy – to obszar petrochemiczny. Chodzi o kluczową inwestycję paraksylenu i kwasu tereftalowego, czyli PX/PTA. Projekt jest bardzo mocno zaawansowany, prowadzony zgodnie z harmonogramem. W IV kwartale 2010 r. planujemy sfinalizować ten projekt.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Drugi obszar – to produkcja oleju napędowego. Pan minister wspomniał o deficycie oleju napędowego w Polsce. Dlatego kontynuujemy przedsięwzięcia w zakresie hydro-odsiarczania oleju napędowego oraz produkcji wodoru. Na przyszły rok planujemy wzrost przerobu ropy w rafinerii w Płocku do ponad 15 mln ton z 14,5 mln ton w 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Prowadzone są działania w sprawie rafinerii w Możejkach. W dniu dzisiejszym nie mam do przekazania żadnych konkretnych informacji. W przyszłym tygodniu przybywa do Polski minister energetyki Litwy. Planowane są spotkania z ministrem skarbu państwa, w którym będzie uczestniczył PKN Orlen. Wierzę, że doprowadzoną one do postępu i wypracowania rozwiązania satysfakcjonującego dla PKN Orlen.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Dziękuję bardzo. Jeżeli będą pytania, jestem do dyspozycji państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes Paweł Olechnowicz, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w historii naszej firmy 2009 r. był bardzo ciekawym okresem. Skomplikowany i bardzo trudny w I połowie, na koniec przyniósł dobre rezultaty w zakresie wyników.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Początek roku – to kryzys, ale i wejście w bardzo intensywną fazę programu 10+. W bieżącym roku na realizację tego programu wydatkujemy ponad 2 mld zł. Należałoby zatem zastanowić się nad wielkością zadłużenia Grupy Lotos i bezpiecznym przejściem przez ten trudny okres. Na początku roku przyjęliśmy pakiet antykryzysowy, który zakładał znaczną poprawę płynności firmy. Zakładany poziom 390 mln zł zostanie znacznie przekroczony. Osiągniemy ponad 600 mln zł, nie licząc efektu wynikającego z dobrego prowadzenia procesu inwestycyjnego i obniżenia poziomu kosztów o ponad 100 mln dolarów. Zobowiązania, które podjęliśmy razem z przedstawicielami załogi dały określony skutek.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">W najtrudniejszym okresie kwiecień – maj, kiedy był postój rafinerii i nie prowadzono działalności operacyjnej, na placu, na którym funkcjonuje rafineria i realizowana jest inwestycja pracowało dodatkowo 5 tys. osób z ponad 100 firm. W tym czasie musieliśmy ponieść ogromne wydatki. Przeszliśmy bezpiecznie przez ten okres.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Po trzech kwartałach odnotowaliśmy dodatni wynik finansowy – ponad 660 mln zł. Na koniec roku osiągniemy również dodatni wynik finansowy, lepszy od wyniku za trzy kwartały.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Proces inwestycyjny programu 10+ jest na bardzo dobrym poziomie. Na dzień dzisiejszy stopień realizacji wynosi 93%. Oddaliśmy już do użytku instalację destylacji 4,5 ton ropy naftowej. Po oddaniu kolejnych instalacji – jednej w czerwcu 2010 r, a drugiej w październiku 2010 r. – zakończymy proces inwestycyjny. Osiągniemy poziom przerobu 10,5 mln ton ropy naftowej rocznie.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Realizacja programu 10+ to wielki sukces całej załogi. Jest prowadzona przez Grupę Lotos we współdziałaniu z firmami zewnętrznymi.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Dobre funkcjonowanie rafinerii wymaga surowca. Pan minister wspomniał o podpisaniu kontraktów na dostawy ropy naftowej. Chciałbym poinformować, że mamy również zabezpieczone dostawy ropy naftowej przez firmą Statoil (na dobrych warunkach cenowych) w przypadku problemów z dostawami rurociągiem. Ponadto w tym tygodniu podpisaliśmy terminowy kontrakt na dostawę ropy naftowej przez Statoil w przyszłym roku. Zatem mamy wystarczające bezpieczeństwo w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Rafineria będzie produkować więcej oleju napędowego (w granicach 3 mln ton) i paliwo lotnicze. Staramy się wejść – zgodnie z prawem unijnym – jako drugi operator na nasze lotniska. Napotykamy tutaj na pewne problemy. Ale sądzę, że znajdziemy zrozumienie i będziemy drugim operatorem w 2011 r. akceptowanym na rynku polskim. Realizujemy to przedsięwzięcie z firmą Statoil. Będziemy również istotnym dostawcą paliwa na lotniska w Europie Północnej.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Rozwijamy dodatkowo dostawy asfaltów w olejach. Mamy dobrą pozycję w tym zakresie. Sprzedajemy bardzo dużo tych produktów.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Rozwijamy sieć detaliczną. Osiągamy dobrą pozycję sprzedaży na naszym rynku.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Przyszły rok, przynajmniej I połowa – to bardzo trudny okres przynajmniej w zakresie marż rafineryjnych i niskiego poziomu dyferencjału URAL/BRENT. Sądzę, że poziomy, o których dzisiaj wspomniano, utrzymają się do końca I półrocza przyszłego roku. Zakładamy, że potem nastąpi lekka poprawa. Cena ropy naftowej na poziomie 80 – 90 dolarów za baryłkę oraz mocny kurs złotego daje gwarancję stabilizacji cen paliw na rynku oraz możliwości odpowiedniej realizacji operacyjnej działalności firmy.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Będziemy rozwijać się głównie w zakresie poszukiwań i wydobycia. W I półroczu musimy zdefiniować naszą pozycję w stosunku do strategii. Zakładam, że znajdziemy sposób finansowania procesu rozwojowego, który wymaga nakładów w wysokości ok. 2 mld zł do 2012 r. Mamy odpowiedni program. Ogłosimy go nie później niż w II kwartale przyszłego roku. Realizacja procesu rozwojowego wymaga wsparcia kapitałowego. Liczmy również, że w wyniku procesu sprzedaży udziałów przez Skarb Państwa znajdziemy możliwość wzmocnienia naszej działalności – głównie w zakresie upstream – przez partnera strategicznego.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Ryzyka dotyczą jakości bilansu. Na zapasy obowiązkowe w naszej firmie na przyszły rok przeznaczamy ok. 2,8 mld zł. Wprowadzenie zmiany sposobu zarządzania zapasami obowiązkowymi w Polsce zgodnej z wytycznymi Unii Europejskiej, spowoduje znaczną poprawę bilansu i pozycji rozwojowej naszej firmy. Prosimy o wsparcie tego procesu. Wprowadzenie nowych zasad oznacza również korzyści dla budżetu. Możliwości rozwojowe naszych firm to dodatkowe wpływy do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Chciałbym również zwrócić uwagę na inne ryzyka. Od lipca br. nasze spółki zależne zostały objęte tzw. ustawą kominową. Do końca stycznia przyszłego roku biegnie termin wypowiedzenia wynagrodzeń wszystkim członkom zarządów. Nastąpi przejście na wynagrodzenia w wysokości czterech średnich krajowych, co powoduje odejście znacznej liczby dobrego menedżmentu, ponieważ nie akceptują tego poziomu wynagrodzeń. To nie jest dobra informacja, zwłaszcza w aspekcie procesu rozwojowego firmy. Dobry menedżment daje gwarancję powodzenia trudnych procesów rozwojowych. Zawirowania w tym zakresie z pewnością nie będą sprzyjać procesom rozwojowym. Dostrzegam tutaj istotne problemy w przyszłym roku. Rozmawiamy na ten temat z ministrem i radą nadzorczą. Wskazujemy na pewne problemy. Owszem są pewne możliwości rozwiązania tego problemu. Ale zarząd Grupy Lotos nie akceptuje jakichkolwiek odstępstw od ustawy kominowej np. zwiększanie wynagrodzeń poprzez udział w radach nadzorczych. Bowiem stwarza to dwuznaczne sytuacje w procesie zarządzania i nie daje poczucia sprawiedliwości zarządczej w Grupie.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Mówiłem o finansowaniu upstream. Prawdopodobnie znajdziemy sposób finansowania tego przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Sądzę, że zrealizujemy w pełnym zakresie proces inwestycyjny 10+. Osiągniemy zdolności i jakość przerobu na spodziewanym poziomie. Firma odnotuje lepsze wyniki niż zakładane w biznes planie, to takie osiągamy obecnie. Nie ma zagrożeń ze strony banków i instytucji finansowych. Mamy kowenanty na bezpiecznych poziomach.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Przypomnę, że na początku lutego br. wartość akcji na giełdzie osiągnęła poziom 7,25 zł za akcję, obecnie – ok. 32 zł.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Chciałbym też zwrócić uwagę na specjalnie przygotowane działanie w okresie kryzysu obliczone na zdegradowanie firmy. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy stanowiska KNF, a także stanowiska instytucji londyńskiej, która podjęła analizę tego przypadku. Dlatego nie mogę powiedzieć nic więcej na ten temat. Liczmy, że wkrótce dowiemy się, co było powodem ukazania się w listopadzie ub. r. raportu, który wyceniał spółkę na 0 zł.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#PrezeszarzaduGrupyLotosSAPawelOlechnowicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes Wiesław Skwarko, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#CzlonekzarzaduNaftyPolskiejSAWieslawSkwarko">Panie przewodniczący, szanowny państwo, potwierdzam prowadzenie działań, o których mówił pan minister Budzanowski. Przez ostatni okres w Nafcie Polskiej trwały intensywne prace przygotowawcze związane z formalnym rozpoczęciem procesu likwidacji. Przed formalnym postawieniem Nafty Polskiej w stan likwidacji najważniejsze było przekazanie aktywów o znaczeniu strategicznym do Skarbu Państwa, co odbywało się stopniowo w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#CzlonekzarzaduNaftyPolskiejSAWieslawSkwarko">Obecnie Nafta Polska ma niewiele wspólnego z sektorem naftowym. Realizujemy ostatnie zadanie postawione przez pana ministra. Mam nadzieję, że będzie ono sfinalizowane w I kwartale 2010 r. Chodzi o prywatyzację Zakładów Azotowych w Tarnowie – Mościcach oraz Zakładów Azotowych w Kędzierzynie. Równolegle – z upoważnienia pana ministra – pracujemy nad prywatyzacją Ciechu. To jest ostatnie merytoryczne zadanie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#CzlonekzarzaduNaftyPolskiejSAWieslawSkwarko">Pozostają czynności formalno-prawne i organizacyjne polegające na upłynnieniu majątku, przekazanie majątku, który pozostanie w mieniu polikwidacyjnym oraz wykreślenie spółki z rejestru. Formalnie proces rozpocznie się 1 stycznia 2010 r. Wtedy odbędzie się walne zgromadzenie, które postawi Naftę Polską w stan likwidacji. Następnie będzie prowadzona prodecura zgodnie z Kodeksem spółek handlowych. Nie jesteśmy w stanie jej przyśpieszyć. Muszą ukazywać się np. ogłoszenia w prasie z odpowiednimi przerwami. W marcu 2011 r. Nafta Polska zostanie wykreślona z rejestru spółek handlowych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#CzlonekzarzaduNaftyPolskiejSAWieslawSkwarko">Obecnie ograniczamy działalność. Zmieniliśmy siedzibę. Zatrudniamy ponad 20 osób, z czego część w niepełnym wymiarze pracy. Po 1 stycznia przyszłego roku liczba pracowników zostanie ograniczona. Zatem powoli los Nafty Polskiej dobiega końca.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#CzlonekzarzaduNaftyPolskiejSAWieslawSkwarko">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jako pierwszy pozwolę sobie zapytać pana prezesa PERN o plany dotyczące przejęcia Siarkopolu. Wiem, że w niedługim czasie Siarkopol ma być przejęty przez PERN. Chciałbym dowiedzieć się, jak wyglądają przygotowania i jakie będą dalsze losy Siarkopolu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes Olechnowicz kilkakrotnie zgłasza na posiedzeniach Komisji problem ustawy kominowej w kontekście tworzenia efektywnej struktury zarządczej w firmie. Jeśli chodzi o wynagrodzenia w Lotosie, to chyba w tym gronie nie ma wątpliwości, że jest to szczególny sektor i płace w Lotosie powinny być porównywalne z płacami w innych firmach tego sektora. Czy rząd podejmie inicjatywę zmierzającą do wyrównania tych wynagrodzeń do poziomu rynkowego?</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o kolejne zgłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Jackiewicz, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Chciałbym dowiedzieć się czegoś więcej na temat długotrwałego sporu z firmą J&amp;S Energy. 1 grudnia 2009 r. podpisano umowę z Mercuria Energy Trading na dostawy 4,8 mln ton ropy rocznie. Czy w związku z tą umową pojawiły się jakiekolwiek możliwości formalno-prawne podjęcia negocjacji ze spółką J&amp;S – będącą w tej grupie kapitałowej – w sprawie jej roszczeń wobec rządu w wysokości 700 mln dolarów? Jeżeli pojawiły się, to czy zostały podjęte rozmowy? Czy też nie było takiej możliwości?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Wydaje mi się, że roszczenia spółki J&amp;S w wysokości 700 mln dolarów były możliwe do zredukowania przy okazji zawierania przez PKN Orlen tak poważnego kontraktu z firmą Mercuria Energy Trading.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Z doniesień prasowych wynika, że będziemy zwracali 700 mln dolarów, co więcej – J&amp;S występuje również z roszczeniami w sprawie odsetek od tej kwoty. Zatem łączna kwota wyniesie powyżej 700 mln dolarów. Proszę o informację czy wykorzystano możliwość renegocjacji.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselDawidJackiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarekSuski">Czas wypowiedzi został ograniczony do trzech minut. Zatem proszę o podanie więcej informacji na temat OBR w Płocku. Chciałbym dowiedzieć się, dlaczego ten ośrodek jest prywatyzowany. Kiedyś służył jako zaplecze naukowe. Może teraz już nie służy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselMarekSuski">Wiem, że jest to firma przynosząca spore zyski. Produkuje paliwa lotnicze. Pojawia się pytanie o zasadność prywatyzacji. Czy nie spowoduje to uszczerbku w systemie produkcji paliw i zaplecza naukowo-badawczego dla polskiego przemysłu paliw? Jakie są przesłanki decyzji o prywatyzacji?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJozefRojek">Mam pytanie do przedstawicieli kończącej działalność Nafty Polskiej, dotyczące procesu prywatyzacji pierwszej grupy chemicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę nie przerywać panu posłowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJozefRojek">Produkcja tych spółek bazuje na gazie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselJozefRojek">Zapowiadano pozytywne efekty tych działań w połowie albo w końcu roku. W prasie regionalnej ukazują się bardzo optymistyczne artykuły. A dzisiaj pan prezes mówi o I kwartale 2010 r. Zatem nie zostaną osiągnięte planowane przychody z tego tytułu do budżetu. Jakie były powody opóźnienia procesu? Czy są związane z brakiem oferentów? Czy też chodzi o inne powody?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselJozefRojek">Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">W prasie pojawiają się informacje o blokowaniu połączenia z Białorusią, jeśli chodzi o odbiór oleju napędowego. Jak jest w rzeczywistości? Jakie są argumenty z punktu widzenia interesu gospodarki polskiej? Prosiłbym pana ministra o komentarz.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie widzę więcej zgłoszeń. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Zacznę od ostatniego pytania. Jeżeli chodzi o Małaszewicze, to kwestia faktycznie dotyczy oleju napędowego. Projekt nie pojawił się dzisiaj. Istnieje od kilku lat. Na początku 2000 r. został wykonany wykop pod Bugiem. Następnie została przygotowana instalacja pod budowę w przyszłości rurociągu paliwowego o przepustowości do 4 mln ton. Ale to przedsięwzięcie było wykonywane w innej sytuacji, która charakteryzowała się deficytem oleju napędowego na polskim rynku. Obecnie wynosi on ok. 3 – 3,5 mln ton w zależności od poziomu zużycia. Zatem wówczas być może było uzasadnione ułatwienie importu oleju napędowego z rafinerii stosunkowo blisko położonej, czyli z Mozyru na terenie Białorusi.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Obecnie sytuacja zmieniła się. Musimy pamiętać, że w związku z oddaniem w przyszłym roku nowych mocy produkcyjnych w Lotosie, stopniowego dochodzenia do produkcji powyżej 10 mln ton w rafinerii w Gdańsku oraz zwiększeniem mocy produkcyjnych rafinerii w Płocku, deficyt oleju napędowego zostanie uzupełniony poprzez krajową produkcję.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Zatem rachunek ekonomiczny poddaje w wątpliwość tego typu inwestycję. To nie jest duża inwestycja – ok. 8,5km rurociągu paliwowego między granicą a bazą w Małaszewiczach. Niemniej jednak pojawia się pytanie o jej sens, jeżeli będziemy mieli własną produkcję, co spowoduje mniejsze uzależnienie od zewnętrznych dostaw oleju napędowego. Wydaje się, że obecnie ten projekt nie musi być tak pilnie realizowany, jak kiedyś zakładano.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeżeli chodzi o prywatyzację pierwszej grupy chemicznej, to pan prezes udzieli odpowiedzi. Chciałbym tylko zasygnalizować, że nie mamy do czynienia z opóźnieniem.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Pan poseł Suski pytał o OBR w Płocku. Przypominam, że zgodnie z planem prywatyzacji przyjętym przez rząd wiosną 2008 r., potwierdzonym decyzją rządu z sierpnia br., większość spółek Skarbu Państwa została przeznaczona do prywatyzacji w odpowiednim czasie. Przyjęto plan działania na cztery lata. OBR został przeznaczony do prywatyzacji w 2009 r. Proces opóźnił się w związku z brakiem wyboru doradcy prywatyzacyjnego. Nie udało się wybrać w terminie tego doradcy, który odpowiada m.in. za przeprowadzenie wyceny spółki. Obecnie doradca został już wybrany. Została sporządzona wycena spółki. Spółka została przeznaczona do prywatyzacji. Czekamy na oferty wstępne.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Faktycznie spółka jest dzisiaj w dobrej sytuacji. Ale może być w znacznie lepszej, jeżeli pojawią się nowe koncepcje jej dalszego funkcjonowania i kierunków rozwoju. To nie jest tylko ośrodek badawczy, lecz również – o czym wspomniał pan poseł – miejsce produkcji paliw lotniczych dość unikatowych, jeżeli chodzi o tę część Europy. Spółka zdominowała rynek produkcji paliw dla małych samolotów. Ale również realizowane są tam nowe inwestycje związane z produkcją specjalnej folii.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Przy sprzedaży spółki będziemy przywiązywać dużą wagę do koncepcji dotyczącej przyszłości spółki, strategii zarządzania i kierunków jej rozwoju. Wydaje się, że perspektywy dla tej spółki są bardzo dobre. Dotyczy to zarówno wzrostu zatrudnienia, jak i nowych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeżeli chodzi o ustawę kominową, to ta kwestia ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla Lotosu, ale również dla innych spółek Skarbu Państwa. Nie możemy jednak traktować jednej spółki w sposób wybiórczy. Problem wymaga znacznie szerszego rozwiązania, które dotyczyłoby wszystkich spółek. Sytuacja kryzysowa nie sprzyja wprowadzeniu tego typu rozwiązań. Niemniej jednak wszyscy zdajemy sobie sprawę, że ta sytuacja powinna z czasem zmienić się. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będę mógł się przyczynić do jej zmiany. Pamiętajmy, że chodzi o rozwiązanie, które dotyczy nie jednej spółki, lecz kilkuset innych będących jeszcze w nadzorze Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeżeli chodzi o przejęcie Siarkopolu przez PERN, to poproszę pana prezesa Soszyńskiego o wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Natomiast jeżeli chodzi o umowę PKN Orlen z Mercuria Energy Trading, to z mojej wiedzy wynika, że kwestia negocjacji z J&amp;S nie była poruszana przy zawieraniu tego kontraktu. Ten kontrakt należy traktować jako ściśle biznesowy.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes Robert Soszyński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, pytanie dotyczyło Siarkopolu. Związki PERN z Siarkopolem mają kilka lat. Dotyczą pewnych operacji. Przed kilkoma laty PERN był pożyczkodawcą pewnej sumy pieniędzy dla Siarkopolu pod zastaw gruntów i z opcją na objęcie akcji. Przez ostatni rok Siarkopol ze względu na trudną sytuację intensywnie poszukiwał inwestora strategicznego. Wszystko wskazuje na to, że te działania nie powiodą się. Dlatego w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu Państwa pracujemy nad rozpoczęciem procesu przejmowania udziałów Siarkopolu w celu wykorzystania potencjału spółki zarówno w dotychczasowym biznesie, którym zajmowała się, jak i uwzględniając planowane inwestycje PERN na wybrzeżu, a szczególnie w Porcie Gdańskim.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Jeśli będzie potrzebny szerszy komentarz, to jestem do dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Przewidujemy, że wniesienie Siarkopolu do PERN nastąpi na przełomie I i II kwartału przyszłego roku. Przyjęto pewien plan działania w tym zakresie, który uwzględnia pewne procedury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes PKN Orlen, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WiceprezeszarzaduPKNOrlenSASlawomirJedrzejczyk">Odnosząc się do kontraktu zwartego przez PKN Orlen z Mercuria Energy Trading, potwierdzam, że kwestia roszczeń J&amp;S Energy nie była poruszana przy jego zawieraniu. PKN Orlen nie jest w sporze ani z J&amp;S, ani z Mercurią. Nie było zatem podstaw do łączenia tych spraw. Negocjacje dotyczyły tylko i wyłącznie dostaw ropy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes Wiesław Skwarko, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#CzlonekzarzaduNaftyPolskiejSAWieslawSkwarko">Nie wystąpiło opóźnienie w prywatyzacji pierwszej grupy chemicznej. Jedyną datą, o której informowaliśmy był 15 września br., kiedy upływał termin na złożenie ofert wstępnych przez inwestorów. Oferty zgłosiło sześciu inwestorów. Lista została opublikowana.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#CzlonekzarzaduNaftyPolskiejSAWieslawSkwarko">Do tej pory inwestorzy mieli czas na wizyty w spółkach, spotkania z zarządami i ekspertami. Przeprowadzali badania due diligence. Kiedy inwestorzy poinformowali nas, że są usatysfakcjonowani zakresem danych i mają podstawy do złożenia ofert, wówczas wyznaczyliśmy im termin na złożenie tzw. ofert wiążących. Termin składania ofert wiążących upływa w dniu jutrzejszym. Mamy nadzieję, że jutro tj. 17 grudnia o godz. 17.00 otrzymamy oferty wiążące od tych inwestorów. Do końca br. ocenimy oferty i podejmiemy stosowne decyzje.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#CzlonekzarzaduNaftyPolskiejSAWieslawSkwarko">Mówiłem o I kwartale 2010 r., uwzględniając etap co najmniej kilkutygodniowych negocjacji z potencjalnymi inwestorami. Będziemy informować państwa i opinię publiczną o podejmowanych decyzjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Chciałbym podziękować państwu za oszczędne gospodarowanie czasem. Możemy przeprowadzić drugą rundę dyskusji z 3-minutowymi wystąpieniami.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Chciałbym również wyjaśnić, iż mówiąc o działaniu ustawy kominowej w Lotosie myślałem w wielu firmach, które znajdują się w analogicznej sytuacji. Ten problem był wielokrotnie dyskutowany na posiedzeniach Komisji Skarbu Państwa. Nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, która wprowadzała zmiany w ustawie kominowej została zawetowana przez pana prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarekSuski">Prezydent zawetował nowelizację ustawy m.in. dlatego, że nie uwzględniała propozycji aby w dochodach spółki uczestniczyli również pracownicy, którzy je wypracowują. Zgłosiliśmy taką poprawkę. Na sukces firmy pracuje nie tylko menedżment, ale również pracownicy. Skoro uznano, że tylko menedżment ma korzystać z dochodowości firmy, to prezydent zawetował ustawę.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselMarekSuski">Odpowiedź na moje pytanie na temat OBR jest niewystarczająca. Kiedyś była koncepcja zakładająca, że jednostki naukowo-badawcze mają również w pewnym sensie poszukiwać zabezpieczenia finansowego, bo państwo nie było w stanie przekazywać w pełni środków na badania naukowe. OBR znalazł takie zaplecze.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PoselMarekSuski">Odpowiedzią na moje pytanie było, że prywatyzacja OBR wynika z przyjętego planu. Otrzymujemy doniesienia o pewnych niepokojących zjawiskach, które tam występują. Pytałem, czy ten proces jest kontrolowany. Rozumiem, że albo nie ma wiedzy, albo jest przyzwolenie na to, co dzieje się tam.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PoselMarekSuski">Nie usłyszałem również informacji na temat Zachemu. Tam również jest niepokojąca sytuacja. Jakie firmy miałby być zainteresowane kupnem Tarnowa, Ciechu i również Zachemu?</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PoselMarekSuski">Nie wiem, dlaczego ograniczono czas wystąpień. Nie będę mówił o różnych niepokojących sygnałach dotyczących OBR w Płocku, Zachemu oraz różnych powiązań ,,rodzinno-platformerskich”, bo zapewne nie otrzymałbym odpowiedzi. Ale proszę powiedzieć o koncepcji dotyczącej Zachemu. Rozumiem, że nie dowiem się niczego na temat koncepcji dotyczącej OBR w Płocku. Odpowiedź pana ministra była taka, żeby właściwie nic nie odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PoselMarekSuski">Przygotowuję interpelację w sprawie OBR w Płocku i Zachemu. Bo rzeczywiście występują tam zjawiska napawające niepokojem. Generalnie chodzi o to, że jakieś dziwne biznesy zaczynają się tam pojawiać. Obawiam się, aby ta prywatyzacja nie zakończyła się tak jak w przypadku stoczni. To jest rzeczywiście zagrożenie.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#PoselMarekSuski">Proszę o informację w sprawie Zachemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Chciałbym podziękować panu ministrowi i panu wiceprezesowi za bardzo zwięzłą odpowiedź, że nie prowadziliście państwo tych negocjacji. Rozumiem, że to nie jest spór między PKN Orlen a Mercuria Energy Trading, lecz problem państwa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Wydaje mi się jednak, że istniała możliwość, aby w negocjacje dotyczące kontraktu długoterminowego i dużych kwot włączyć kwestię roszczeń partnera biznesowego wobec rządu polskiego w wysokości ponad 700 mln dolarów. Szkoda, że nie włączono tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Zadałem pytanie o możliwości formalno-prawne. Rozumiem, że jeśli nie było takich możliwości, to wówczas nie ma kwestii. Odsyłam do doświadczeń różnych spółek np. spółki Gazprom, która zdecydowanie wykorzystuje tego typu kontrakty. Wiem, że tam obowiązują nieco inne standardy. W pkt 6 statutu spółki Gazprom wpisane jest wspieranie polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej. Ten zapis jest realizowany. Często w rozmowach, kontraktach i umowach rozwiązywane są również problemy spoza obszaru biznesowego.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Nie chcę namawiać państwa do posługiwania się standardami Gazpromu, bo one nie są zbyt dobrym wzorem. Ale szkoda, że nie została wykorzystana okazja do negocjacji na temat kwoty 700 mln dolarów i być może odsetek sięgających kolejnych setek milionów. Chyba, że nie było takiej sposobności.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PoselDawidJackiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJozefRojek">Chciałbym zadać pytanie dotyczące inwestycji w Możejkach. Spóźniłem się na posiedzenie Komisji, nie wiem, czy była o tym mowa. Z mediów i od ekspertów docierają do nas różne informacje. Pojawiają się wątpliwości dotyczące przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselJozefRojek">Chciałbym zapytać pana ministra, czy istnieje strategia dla rafinerii w Możejkach i jaka jest obecna sytuacja? Nie mówię już o efektach ekonomicznych. Proszę o informację na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Ta kwestia była już poruszana, ale na pewno pan minister powtórzy wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Odpowiadając panu posłowi Suskiemu, chciałbym podkreślić, że nie ma pozwolenia rządu i Ministerstwa Skarbu Państwa na działania, które dwaj członkowie zarządu wcześniej prowadzili. Dlatego zostali odwołani ze stanowisk przed kilkoma miesiącami. Wykryto pewne nieprawidłowości. Jest prowadzone postępowanie wyjaśniające. Ci dwaj członkowie zarządu zostali powołani przez poprzedni rząd i poprzedniego Ministra Skarbu Państwa odpowiedzialnego za ten sektor. Pozostał jeden członek zarządu, który jest odpowiedzialny za doprowadzenie do finału procesu prywatyzacji w spółce.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Zachem obecnie znajduje się w Ciechu. Został sprywatyzowany, czyli jest własnością Ciechu. Bardziej pogłębione informacje mogę przedstawić panu posłowi na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeżeli chodzi o sugestię pana posła Jackiewicza dotyczącą wpisania polityki zagranicznej w statucie, myślę, że jest to bardzo interesujący pomysł i może należałoby go rozważyć. Czasami jest to ważne i nie należałoby o tym zapominać.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">PKN Orlen jest spółką giełdową. Strona rządowa nie była – i nie mogła być – włączona w negocjacje między PKN Orlen a Mercuria Energy Trading. Inaczej jest w przypadku sektora gazowego, gdzie pewne kontrakty oparte są o porozumienia międzyrządowe. Relacje między rządem Federacji Rosyjskiej a rządem polskim w sektorze gazowym nie przekładają się na sektor ropy naftowej. Dostawy ropy naftowej opierają się na bezpośrednich kontraktach biznesowych negocjowanych przez zarządy polskich spółek i pośredników. Strona rządowa – ani jednej, ani drugiej strony – nie jest włączona w negocjacje. Zatem z przyczyn formalno-prawnych nie było podstawy do poruszenia kwestii roszczeń J&amp;S.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Pan poseł Rojek pytał o inwestycję w Możejakch. Z perspektywy czasu nie możemy jej ocenić jako bardzo dobrej i trafnej z punktu widzenia ekonomicznego spółki, czy nawet interesu politycznego kraju. Faktycznie jest to największa inwestycja polskiego rządu od wielu lat. Zostało zainwestowanych ponad 3,5 mld dolarów w zakup rafinerii i jednocześnie w jej modernizację oraz unowocześnienie linii produkcyjnej. Dzisiaj brak jest oczekiwanego efektu tej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Nie rozpatrujemy tej kwestii w relacjach rządu polskiego i rządu Federacji Rosyjskiej. Kluczowa jest sprawa relacji rządu polskiego i rządu litewskiego. Stanowczo domagamy się od rządu litewskiego, aby pomógł nam rozwiązać ten problem. Rafineria w Możejakch jest największym pracodawcą na Litwie. Rząd polski nie akceptuje ograniczenia rozwoju rafinerii w Możejkach z powodu braku porozumienia w zakresie poprawy logistyki paliwowej na terenie Litwy. Chodzi o połączenie rafinerii w Możejkach z portem w Kłajpedzie. Chodzi kilkadziesiąt kilometrów trasy transportowej. Naszym zdaniem, transport nie powinien odbywać się drogą kolejową. Bowiem koszt tego rodzaju transportu jest bardzo wysoki. Nie chcę mówić o konkretnych kwotach, ale gigantyczne środki muszą być wydatkowane na opłaty dla kolei litewskiej. Opowiadamy się za projektem budowy rurociągu paliwowego, który usprawni transport i obniży koszty logistyki paliwowej na terenie Litwy. Ta kwestia będzie przedmiotem rozmów podczas wizyty ministra energetyki Litwy w Warszawie w przyszłym tygodniu.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Chcemy rozwiązać ten problem. Nie chodzi wyłącznie o przejmowanie udziałów w porcie w Kłajpedzie, ale o zabezpieczenie interesów PKN Orlen w zakresie stawek przesyłowych na rurociągu, który powinien tam powstać. To jest główny punkt naszej strategii i rozmów z rządem litewskim.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Poddaję pod głosowanie przyjęcie informacji przedstawionej przez pana ministra Mikołaja Budzanowskiego. Kto z państwa jest za przyjęciem informacji o bieżącej sytuacji oraz inwestycjach w sektorze paliwowym? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaPacholska">11 głosów za, 4 przeciw, 1 wstrzymujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Zapraszam na kolejne posiedzenie o godz. 13.00.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>