text_structure.xml
29.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Mikołajem Budzanowskim. Witam przedstawicieli PERN „Przyjaźń” oraz OLPP oraz prezesa zarządu Morskiego Portu Gdańsk pana Ryszarda Strzyżewicza.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację nt. Logistyka paliw płynnych a konsolidacja i strategia Grupy Kapitałowej PERN „Przyjaźń” SA. Przedstawia Minister Skarbu Państwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o zabranie głosu pana ministra Mikołaja Budzanowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na dzisiejsze posiedzenie zaprosiliśmy zarząd PERN „Przyjaźń” z panem prezesem Robertem Soszyńskim, zarząd OLPP z panem prezesem Andrzejem Kanią oraz prezesa zarządu Morskiego Portu Gdańsk pana Ryszarda Strzyżewicza. Port Gdańsk ma istotne znaczenie dla strategii bezpieczeństwa energetycznego w zakresie sektora paliwowego. Zarząd PERN „Przyjaźń” przygotował prezentację, która wskaże najważniejsze wyzwania stojące przed sektorem logistyki paliwowej w Polsce dla PERN „Przyjaźń” i OLPP.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji mówiono o rafineriach, a właściwie o sytuacji finansowej PKN Orlen. Otóż, Polska ma nie tylko silnie rozwinięty segment rafineryjny, ale nasz kraj jest kluczowym miejscem, jeśli chodzi o tranzyt i magazynowanie paliw płynnych w skali europejskiej. Dzisiejsze posiedzenie Komisji zbiega się z obchodami pięćdziesięciolecia istnienia PERN „Przyjaźń” i budowy największego w Europie ropociągu importującego paliwa z Rosji z Samarii. W 1959 r. podjęto decyzję o budowie tego ropociągu, który obecnie ma długość ok. 6 tys. km. Dzisiejsza przepustowość ropociągu „Przyjaźń” wynosi ok. 50 mln ton. Do Polski importowanych jest z tego ropociągu ok. 22 mln ton paliwa rocznie. To są dane za 2008 r. Pozostała część paliwa – 19 mln ton przysyłana jest do Niemiec. Przytoczone liczby wskazują na istotną rolę ropociągu „Przyjaźń” dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale także Niemiec.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Najważniejsze wyzwania stojące przed logistyką paliwową i spółką PERN związane są ze strategią energetyczną Rosji, która – jak wiemy – przewiduje dywersyfikację dróg transportu ropy oraz wydatne zmniejszenie tranzytu lądowego na korzyść tranzytu morskiego. Tego rodzaju działania widoczne są już w eksporcie gazu z Rosji. Analogiczne działania podmioty rosyjskie prowadzą w obszarze logistyki paliwowej, co wiąże się z budową w przyszłości potężnego ropociągu BTS II, który będzie łączył złoża rosyjskie z portem w Primorsku i następnie drogą morską – a przypuszczalnie nie ropociągiem „Przyjaźń” – będzie eksportowana ropa do Europy Zachodniej, w dużym stopniu do Niemiec. Podobnie gaz poprzez Gazociąg Północny.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Dlatego kluczowymi wyzwaniami z perspektywy bezpieczeństwa energetycznego państwa w sektorze logistyki paliwowej są: dostosowanie naszej struktury magazynowej i przesyłowej do potencjalnego ograniczenia roli głównego ropociągu w transporcie ropy na zachód Europy oraz zapewnienie infrastruktury do obsługiwania dostaw ropy z Portu Gdańsk. Stąd wiosną br. rząd podjął decyzję w sprawie konsolidacji i połączenia dwóch najważniejszych podmiotów w Polsce odpowiedzialnych za logistykę paliwową, czyli PERN i OLPP. Logistyka obejmuje zarówno transport i przeładunek, jak i magazynowanie paliw oraz ropy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">30 grudnia 2008 r. została podjęta decyzja o wniesieniu – w ramach likwidacji Nafty Polskiej – udziałów OLPP do Skarbu Państwa. 15 września br. Rada Ministrów podjęła decyzję o konsolidacji PERN i OLPP i przeniesieniu udziałów Skarbu Państwa w OLPP do PERN. Decyzja została podjęta po zgodzie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na połączenie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Do najważniejszych celów konsolidacji PERN i OLPP należy zaliczyć przede wszystkim efektywniejsze i sprawniejsze zarządzanie segmentem logistyki paliwowej, zwiększenie zdolności operacyjnej sektora. Pamiętajmy, że niejednokrotnie działalność obu podmiotów niejako dublowała się. Można przytoczyć wiele przykładów wskazujących, że rurociągi produktowe i surowcowe częściowo zarządzane przez OLPP, częściowo przez PERN, biegły obok siebie. Zatem nielogiczne było utrzymywanie podziału na dwa osobne podmioty, które zarządzają tymi rurociągami w jednym pasie technicznym. Zatem bardzo istotne jest uzyskanie sprawniejszego zarządzania tą logistyką.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Drugim istotnym celem konsolidacji PERN i OLPP jest niewątpliwie zwiększenie zdolności kredytowej. Oba podmioty wprawdzie corocznie generują stały zysk – I półrocze 2009 r. PERN zakończył zyskiem w wysokości 93.000 tys. zł, w I półroczu 2008 r. zysk wyniósł 57.000 tys. zł (zatem nastąpił wyraźny wzrost zysku netto); zysk OLPP za I półrocze 2009 r. wyniósł 32.000 tys. zł. Niemniej jednak niezwykle ważne jest uzyskanie większej zdolności kredytowej dla inwestycji, które połączona Grupa Kapitałowa PERN i OLPP będzie realizowała w najbliższych latach.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Trzecim niezwykle ważnym celem konsolidacji jest uproszenie procedur i wprowadzenie kompleksowej i jednolitej usługi logistycznej, która obejmowałaby zarówno magazynowanie, transport, jak i przeładunek. Jest to rozwiązanie analogiczne do rozwiązań stosowanych w krajach Europy Zachodniej np. w Holandii, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Efekty synergii w zakresie logistyki paliwowej i surowcowej są widoczne. Powinny w krótkim czasie usprawnić zarządzanie segmentem całej logistyki.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Grupa Kapitałowa PERN OLPP będzie realizować w najbliższym czasie projekty inwestycyjne. Jednym z najważniejszych w perspektywie krótkoterminowej jest budowa bazy magazynowo-przeładunkowej na terenie Portu Gdańskiego. Jest to niezwykle istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego państwa projekt, przewidujący zwiększenie pojemności magazynowej dla paliw i ropy. Inwestycja będzie realizowana na obszarze 27 ha. Skarb Państwa jako właściciel wydał zgodę na dzierżawę tego terenu na 30 lat. Inwestycja związana jest z Naftoportem jako rodzaj magazynu tranzytowego. Spółka w niedługim czasie przystąpi do realizacji projektu. Pierwszy etap zostanie zakończony w 2011 r. O szczegółach projektu poinformuje zarząd.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Kolejny istotny projekt związany jest z rozbudową ropociągu Odessa – Brody – Płock w ramach euroazjatyckiego korytarza transportu ropy naftowej. Jest to bardzo złożony i trudny projekt zarówno pod względem finansowania, jak i kwestii środowiskowych. Projektowana inwestycja faktycznie będzie łączyć nas z Kazachstanem. Powołana w 2004 r. specjalna spółka do realizacji tego projektu przygotowuje studium wykonalności. Myślę, że będziemy jeszcze o tym rozmawiać. Realizacja projektu jest uzależniona od wielu czynników politycznych. Polska jest udziałowcem w 24%, pozostała część należy do Azerów, Gruzinów, Litwinów oraz Ukraińców.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Chciałbym na tym zakończyć swoją wypowiedź wstępną. Poprosiłbym teraz pana prezesa Roberta Soszyńskiego o przedstawienie kwestii szczegółowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Prosimy, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczy mój zastępca pan Marek Litka oraz dyrektor finansowy naszej firmy pan Józef Taran. Jeśli będą szczegółowe pytania, to wszyscy jesteśmy do dyspozycji państwa.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Chciałbym teraz przedstawić krótką prezentację, która w pewnej części będzie pokrywała się z wypowiedzią pana ministra Budzanowskiego. Ale mam nadzieję, że pozwoli wskazać na pewne kwestie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Na pierwszym slajdzie prezentowane są podstawowe informacje o PERN bez spółek zależnych. Zatrudnienie – 860 osób. Przychody za ubiegły rok – ok. 505.000 tys. zł. Aktywa – prawie 2.000.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Obszary działalności można podzielić na działalność podstawową, tj. zarządzanie rurociągami ropy i paliw, przesył paliw i ropy, oferowanie pojemności magazynowych i przeładunki morskie oraz działalność pomocniczą – realizowaną od lat – na którą składa się telekomunikacja (PERN posiada względnie rozległą sieć światłowodową), a także inspekcja rurociągów świadczona przez jedną z naszych spółek zależnych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Kolejny slajd prezentuje dane dotyczące infrastruktury PERN. Spółka jest właścicielem polskiej nitki rurociągu „Przyjaźń”. Na odcinku od Adamowa do Płocka są dwie nitki rurociągu. Długość odcinka wschodniego rurociągu „Przyjaźń” wynosi 240 km. Obecnie zintensyfikowaliśmy trwające od lat prace nad dokończeniem trzeciej nitki na tym odcinku. Od Płocka do Niemiec biegną dwie nitki rurociągu. Odcinek zachodni rurociągu „Przyjaźń” liczy 416km długości. I wreszcie odcinek pomorski między Płockiem a Gdańskiem – to jedna nitka rurociągu rewersyjnego, tzn. takiego, w którym można przysyłać ropę w obie strony: Płock – Gdańsk i Gdańsk – Płock. Przepustowość rurociągu Adamowo – Płock wynosi ok. 50 mln ton ropy rocznie, Gdańsk – Płock – 30 mln ton ropy rocznie, Płock – Gdańsk – 22 mln ton ropy rocznie, Płock – w kierunku Niemiec – 27 mln ton ropy rocznie. To są dane przybliżone. Łączny transport roczny w ciągu ostatnich lat waha się dość znacznie. Przez ostatnie 3-4 lata ustabilizował się w granicach 45 mln ton.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Infrastruktura magazynowa – to 3 duże bazy magazynowe. W Adamowie mamy 22 zbiorniki o pojemności od 10 tys. m³ do 100 tys. m³. Ich łączna pojemność wynosi 570 tys. m³. W Płocku znajdują się 33 zbiorniki o łącznej pojemności ok. 1,3 mln m³. W Gdańsku baza magazynowa liczy 18 zbiorników o łącznej pojemności ok. 900 tys. m³.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Zbiorniki wykorzystywane są w dwóch zasadniczych celach: operacyjnych związanych bezpośrednio z tłoczeniem ropy oraz magazynowych głównie związanych z przechowywaniem zapasów operacyjnych i obowiązkowych rafinerii polskich.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">W skład Grupy Kapitałowej PERN wchodzą następujące spółki zależne: Naftoport zajmujący się przeładunkami ropy i paliw w Porcie Gdańsk, OLPP – krajowy lider na rynku magazynowania i przeładunku paliw płynnych (na slajdzie zaznaczony przerywaną linią, bo proces przejmowania przez PERN udziałów w OLPP jeszcze się nie zakończył, jesteśmy już na finiszu, trwają działania formalne niezbędne do zakończenia tego procesu), spółka Sarmatia (w której PERN posiada blisko 25% udziałów, pozostali udziałowcy to firmy: ukraińska, gruzińska, azerska i litewska), spółka CDRiA zajmująca się inspekcjami rurociągów przy użyciu tzw. tłoków inteligentnych (pod względem obrotów jest to mała spółka, lecz bardzo ważna dla PERN ze względu na wykonywane usługi).</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Pan minister Budzanowski mówił obszernie o połączeniu PERN i OLPP. Najważniejsze elementy tego połączenia są przedstawione na slajdzie. Zatem nie będę omawiał tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Następne slajdy dotyczą strategii rozwoju PERN. Strategia podzielona jest na logistykę ropy naftowej, paliw, przeładunków oraz strategicznych projektów.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">W segmencie ropy naftowej główną inwestycją jest budowa III nitki rurociągu „Przyjaźń”. Do realizacji pozostaje odcinek środkowy o długości ok. 60km między Zawadami a Orzechowem w województwie mazowieckim. Wartość inwestycji przedstawiono na slajdzie. Mamy nadzieję, że do końca 2011 r., najpóźniej w 2012 r. część liniowa tego rurociągu będzie ukończona.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Kolejna inwestycja – zintensyfikowanie w przyszłym roku możliwości przesyłu rurociągiem pomorskim, czyli między Płockiem a Gdańskiem, aby osiągnąć parametry przesyłu powyżej 35 mln ton ropy rocznie w obie strony. Koszt inwestycji poniżej 10.000 tys. zł. Jest to bardzo ważna inwestycja na wypadek, gdyby trzeba było przesyłać ropę w głąb Polski z Portu Gdańsk w większych niż dotychczas ilościach.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Następna inwestycja – to budowa bazy magazynowo-przeładunkowej. Zakładamy, że do końca br. uda nam się przygotować umowę spółki z partnerem zachodnim, w przyszłym roku rozpocząć, a w 2011 r. zakończyć tę inwestycję. Baza świadczyłaby różnego rodzaju usługi operacyjne. W basenie Morza Bałtyckiego podobne usługi świadczone są w małym stopniu. W Polsce byłaby to zupełna nowość. Ta działalność byłaby bardzo opłacalna, a jednocześnie istotnie przyczyniałaby się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa energetycznego Polski, zwłaszcza w kontekście możliwości przyjmowania ładunków paliw z morza.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">W segmencie logistyki paliw należy wskazać na 3 najważniejsze projekty. W przyszłym roku przewiduje się rozpoczęcie budowy przedłużenia istniejącego rurociągu produktowego między Boronowem a Trzebinią. Następnie projekt zamiany I nitki rurociągu „Przyjaźń” na rurociąg paliwowy, po zakończeniu III nitki. I wreszcie – otwarcie infrastruktury paliwowej dla partnerów trzecich. Rozważamy projekt budowy rurociągu między Biernadami a Małaszewiczami. Projekt wymaga pewnych analiz i decyzji.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Jeśli chodzi o segment przeładunków morskich, to obecnie finalizujemy zakup stanowisk O i P w Porcie Północnym, które de facto staną się częścią Naftoportu. W ten sposób Grupa PERN uzyska pełną kontrolę nad przeładunkami ropy naftowej i paliw w Porcie Gdańsk.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Chciałbym też wspomnieć o strategicznych projektach, które wykraczają poza omawiane segmenty. Należy tu wymienić projekt budowy dużych zbiorników podziemnych tzw. kawern solnych. Zakładamy, że będzie realizowany na Pomorzu w okolicach Dębogórza. Tam miałyby być przechowywane rezerwy strategiczne polskie, a być może i innych partnerów. Jest to projekt związany nie z operacyjnym, lecz z długotrwałym przechowywaniem rezerw ropy naftowej.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Kolejny projekt – to wspominany już projekt budowy rurociągu Odessa – Brody. Jest to nazwa potoczna, bo ten fragment rurociągu już istnieje. Chodzi o budowę całego szlaku między ropą kaspijską a Polską i dalej przez Gdańsk z resztą świata. Projekt jest analizowany od lat. Obecnie analizami zajmuje się spółka Sarmatia. Jest to bardzo trudny projekt, który – naszym zdaniem – wymaga jeszcze wielu analiz. Posiada bardzo wiele aspektów zarówno gospodarczych, jak i politycznych również w skali międzynarodowej. Wykracza poza możliwości oceny przez prezesa spółki Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Jeśli państwo posłowie chcieliby zadać pytania szczegółowe, to wraz ze współpracownikami jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy pan minister chciałby coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Po zarejestrowaniu przez sąd połączenia PERN i OLPP Skarb Państwa będzie oczekiwał przygotowania strategii Grupy Kapitałowej PERN OLPP, w której wszystkie elementy, o których mówiliśmy będą ujęte w jednym dokumencie. Do końca br. strategia zostanie opracowana przez zarząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Panie ministrze, panowie prezesi, konsolidacja PERN i OLPP jest bardzo ważnym projektem. Optymalizuje działalność kosztową poszczególnych spółek i grupy, koordynuje procesy inwestycyjne. Wpisuje się bardzo dobrze w bezpieczeństwo energetyczne. Decyzja o konsolidacji była trafna.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Przed rokiem Komisja gościła w Lotosie. Podczas tej wizyty usłyszałem o projekcie budowy kawern i zbiorników magazynowych. Czy państwo współpracujecie z poszczególnymi producentami w zakresie wspólnych projektów inwestycyjnych? Czy te projekty inwestycyjne ważne dla bezpieczeństwa energetycznego państwa są saportowane środkami unijnymi? Czy jest taka szansa?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Pan minister wspomniał o strategii połączonej grupy. Czy można było w przyszłości otrzymać jej założenia? Idea jest bardzo dobra i w pełni przeze mnie popierana. Czy kwestie związane z wykorzystaniem efektów synergii i – po połączeniu – z przypisaniem odpowiedzialności za poszczególne obszary w zakresie polityki surowcowej i hurtowej, jeśli chodzi o ropę naftową i segment paliw, będą jednoznacznie przypisane uczestnikom Grupy Kapitałowej PERN OLPP?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Projekt budowy kawern jest bardzo istotny przyszłościowo. Wybudowanie kawern i zwiększenie pojemności magazynowej dla paliw nie jest kwestią dwóch czy trzech lat. Projekt przygotowywany jest przez zarząd PERN. Opracowywana jest strategia w tym zakresie. Kawerny miałyby w przyszłości powstać w okolicach Dębogórza.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Projekt jest na etapie analizy finansowej i – co jest podstawowe dla jego powodzenia – analizy środowiskowej (negatywnego oddziaływania na środowisko). Być może z tego powodu realizacja projektu będzie zagrożona. Niemniej jednak zarząd przygotowuje się do powołania specjalnej spółki Polskie Kawerny, która miałaby w przyszłości realizować ten projekt. Został powołany pełnomocnik spółki do tych spraw.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeśli chodzi o środki unijne, to najlepszym przykładem jest projekt Sarmatia, czyli budowa rurociągu Odessa – Brody – Płock. Na realizację projektu alokowana jest kwota 480.000 tys. zł ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z perspektywą wykorzystania do 2015 r., ale pod warunkiem, że od 2012 r. projekt wejdzie w fazę realizacji. Jeżeli nie wejdzie ze względu na brak porozumienia między partnerami i uczestnikami projektu, ale także – co bardzo istotne – nie będzie gwarancji dostaw ropy ze strony Kazachstanu, to te środki nie będą mogły być wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">O odpowiedź na pozostałe kwestie poproszę pana prezesa Soszyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Prosimy, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Jeśli chodzi o kawerny, to współpracujemy w ramach grupy w zakresie tego projektu. Współpracujemy też z rafineriami polskimi, w tym wypadku przede wszystkim z Lotosem. Orlen posiada własne pojemności kawernowe w okolicach Inowrocławia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Obecnie jesteśmy na etapie – który będzie trwał kilka miesięcy – analiz finansowych, badań gruntowych, analiz środowiskowych. Do chwili utworzenia spółki celowej – jest trudne do przewidzenia, kiedy uznamy za właściwe, że sprawą powinna przestać zajmować się PERN, lecz powinna zostać utworzona spółka celowa, na pewno będzie to po zidentyfikowaniu obszarów geologicznych – współpraca nie zostanie w żaden sposób sformalizowana. Zakładamy, że kiedy spółka będzie powstawać, to na pewno zostałoby skierowane zaproszenie do współpracującego z nami Lotosu, jakkolwiek zgodnie z polityką rządu spółki logistyczne – w tym przypadku PERN „Przyjaźń” – są wiodące w zakresie realizacji tego projektu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Jeśli chodzi o środki unijne, to były składane aplikacje. Obecnie jesteśmy w ścisłym porozumieniu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. W odpowiednich terminach, które właśnie zbliżają się, kolejny raz zostanie złożona odpowiednia aplikacja. Mamy nadzieje, że zostaniemy umieszczeni na stosownych listach. Chciałbym podkreślić, że projekt kawernowy nie ma charakteru spektakularnego. Proces przedinwestycyjny będzie trwał minimum 2 lata. To jest okres bardzo żmudnych i kosztownych analiz.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Chciałbym poprosić o więcej szczegółów na temat bazy magazynowo-przeładunkowej w Gdańsku. Jakie kwoty zamierza zaangażować PERN? Kto może być partnerem? Jakie terminy realizacji państwo przewidujecie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Ten projekt jest dużo bardziej zaawansowany. Spośród wcześniej aplikujących podmiotów został wybrany jeden partner. Jest to bardzo duży zachodni koncern specjalizujący się w tego typu działalności. Obecnie prowadzimy z nim negocjacje dotyczące powołania spółki celowej. Chcielibyśmy, aby możliwe szybko – najlepiej do końca br. lub z początkiem przyszłego roku – spółka zaczęła działalność.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Zakładamy, że koszt inwestycji wyniesie ok. 200 euro. Połowę środków powinni wnieść partnerzy. Pozostałą połowę zorganizowałaby spółka. Optymalne byłoby zrealizowanie inwestycji w ciągu 2 lat. Ze względu na polskie przepisy ten okres może nieco przedłużyć się. Chciałbym jednak podkreślić sprzyjające warunki dla inwestycji – istniejący plan zagospodarowania i specyfika Portu Gdańsk korzystna dla takiej działalności. Chcemy jak najszybciej zakończyć tę inwestycję, aby jak najszybciej móc odnosić korzyści. Zakładamy, że zwrot nastąpi w ciągu 10-12 lat, co biorąc pod uwagę prawie 1.000.000 tys. zł nakładów, pozwala sobie wyobrazić jak wielkie będą obroty w Porcie Gdańsk tylko z tytułu funkcjonowania tej bazy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Chciałbym powrócić do strategii, której przygotowanie do końca br. zapowiedział pan minister. W sektorze, w którym właścicielem jest Skarb Państwa zdarza się, że nie wszystkie synergie są efektywnie wykorzystywane. Czy w strategii będą jasno określenone kompetencje – z maksymalnym wykorzystaniem dotychczasowej współpracy operowania na tym rynku – i odpowiedzialność?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Takie jest nasze oczekiwanie wobec zarządów PERN i OLPP. Muszą wykorzystać efekty synergii. Nie wyobrażam sobie, żeby spółka i PERN, i OLPP wykorzystywała np. dwa niezależne podmioty do konserwacji rur. To musi być jeden skonsolidowany podmiot.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Strategia powinna zmierzać w tym kierunku zarówno w wymiarze wewnętrznej konsolidacji, jak i w wymiarze zewnętrznym. Natomiast jeśli chodzi o pozostałe kwestie, to poproszę pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Prosimy, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrezeszarzaduPERNPrzyjaznSARobertSoszynski">Od kilku miesięcy, jeszcze zanim zapadła decyzja dotycząca konsolidacji, pracujemy z OLPP nad wspólną strategią, czy właściwie nad wymianą informacji dotyczących strategii. Dopasowaliśmy własne strategie do planów, przede wszystkim inwestycyjnych. Zakładamy, że kiedy akt konsolidacji zostanie dokonany formalnie, to nie będziemy potrzebowali dużo czasu – dlatego mówimy o końcu br. – na ogłoszenie wspólnej strategii Grupy Kapitałowej zarówno na 2010 r., jak i następne 3 lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>