text_structure.xml
66.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem ministrem Mikołajem Budzanowskim i prezesem zarządu PKN ORLEN panem Jackiem Krawcem. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia, wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o aktualnej sytuacji i kierunkach rozwoju Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN SA. Informuję, że przed rozpoczęciem posiedzenia zgłosił się do mnie poseł Marek Suski prosząc o umożliwienie wygłoszenia oświadczenia. Chciałbym od oświadczenia pana posła rozpocząć dzisiejsze posiedzenie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana posła Marka Suskiego o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, chciałem wygłosić oświadczenie związane z 52 posiedzeniem Komisji Skarbu Państwa, którego przedmiotem była ocena prywatyzacji. W trakcie dyskusji powiedziałem co następuje: „Otóż, po pierwsze – jest pytanie kto ten raport sporządził, jacy fachowcy – czy kolejny Instytut Leszka Balcerowicza i jego ludzie, czy temu podobne osoby związane z Platformą Obywatelską. To jest raport polityczny.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselMarekSuski">Tu jest teza taka, że tylko prywatyzacja jest dobra dla gospodarki, a korzystanie z posiadanych zasobów, czyli dywidenda jest szkodnictwem, drenażem i absurdalnym działaniem. Przypomnę, że poprzednia koalicja rządowa właśnie miała taki plan: zaprzestać złodziejskiej prywatyzacji, bo to nie tylko w oczach Polaków prywatyzacja kojarzyła się z przestępstwami, z kradzieżą, z uwłaszczaniem się na majątku Skarbu Państwa, tylko również w ocenie i prokuratur, i Najwyższej Izby Kontroli. Protokóły pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli pokazywały jak wyprowadzano majątek Skarbu Państwa. Zresztą wyprowadzono też urzędników z Ministerstwa Skarbu Państwa w kajdankach. Zatem nie mówmy tutaj, że to w ocenie Polaków, a zaprzestanie prywatyzacji to rzecz skandaliczna, tylko trzeba wyprzedawać majątek Skarbu Państwa i wtedy będziemy szczęśliwi, że zaniechania w prywatyzacji to rzecz kryminogenna.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselMarekSuski">Otóż, uważam, że taka prywatyzacja, jaka była prowadzona choćby za waszego kolegi Janusza Lewandowskiego jest skandaliczną, przestępczą, rozkradającą majątek narodowy procedurą, która powinna być zaprzestana. Poprzedni rząd zaprzestał i chwała mu za to. Przez dwa lata tzw. przyjaciele Skarbu Państwa nie żywili się z tego pańskiego stołu, jak za rządów kiedyś, choćby Kongresu Liberałów. Tu będziemy się sprzeczać, jeśli chodzi o ocenę polityki, dlatego że to, co było robione za poprzedniego rządu wynikało ze strategii, jaką miała partia, która zwyciężyła w wyborach. Oczywiście, teraz zwyciężyli liberałowie czy też ultraliberałowie przy wsparciu Polskiego Stronnictwa Liberalnego – tu popełniłem błąd, chodzi o Polskie Stronnictwo Ludowe – które też jak widać kocha prywatyzację i myślę, że teraz będzie można sformułować kolejny wniosek do Trybunału Stanu za to, że poprzednia koalicja nie prywatyzowała. Oczywiście, szanowni państwo możecie gonić tego króliczka”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselMarekSuski">Po tej wypowiedzi pan Janusz Lewandowski skierował do mnie list. Pan Janusz Lewandowski poczuł się obrażony moją wypowiedzią, że były również procesy, w których zasłaniał się immunitetem eurodeputowanego. Otóż, niestety tutaj popełniłem błąd...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Nie pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekSuski">I zapewne nie ostatni. Nie myli się ten, kto nic nie robi. Z doniesień prasowych, którymi dysponuję wynika, że we wrześniu 2000 r. Sąd Okręgowy w Krakowie prawomocnym wyrokiem umorzył postępowanie przeciwko panu Januszowi Lewandowskiemu, ponieważ chronił go immunitet poselski, a nie – jak mówiłem – immunitet eurodeputowanego. Zatem można stwierdzić, iż rzeczywiście pan Janusz Lewandowski mógł poczuć się urażony podaniem przeze mnie nieścisłej informacji, za co chciałem go serdecznie przeprosić, nie zmieniając mojej oceny prywatyzacji oraz procesów, które miały miejsce w Polsce i ich skutków.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekSuski">Chciałbym teraz odczytać tekst uzgodnionego oświadczenia: „Przepraszam pana Janusza Lewandowskiego za moje nieprawdziwe wypowiedzi skierowane pod jego adresem w czasie posiedzenia Komisji Skarbu Państwa w dniu 2 października 2008 r. W szczególności nieprawdą jest, że jest wiele procesów, w których pan Janusz Lewandowski nie uczestniczył zasłaniając się immunitetem eurodeputowanego. Za moje nieprawdziwe stwierdzenie przepraszam. Marek Suski”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Stenogram z tej części posiedzenia Komisji...</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Czy będzie postępowanie sądowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekSuski">Uzgodniliśmy tekst przeproszenia, bez konieczności uciekania się do sądu. Co prawda pan Janusz Lewandowski skierował sprawę do sądu, zaproponowałem jednak taką formę przeprosin, na którą pan Lewandowski początkowo się nie zgadzał, ale w końcu zaakceptował. Myślę, że zakończenie sporu na sali sejmowej jest lepsze niż na sali sądowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zgadzam się z ostatnim stwierdzeniem pana posła. Informuję pana posła, że stenogram z tej części posiedzenia zostanie przekazany panu Januszowi Lewandowskiemu. Pan Janusz Lewandowski zdecyduje, czy tego rodzaju wypowiedź pana posła jest dla niego satysfakcjonująca.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Poseł Zbigniew Konwiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselZbigniewKonwinski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dobrze się stało, iż posłowi Markowi Suskiemu przeszło przez gardło słowo „przepraszam”. Pan poseł często zarzuca nam, że chcemy przykrywać jakieś sprawy, a sam nie potrafił – zwyczajnie po ludzku – przeprosić za nieprawdziwą wypowiedź skierowaną pod adresem Janusza Lewandowskiego, lecz przez kilka minut raczył nas swoimi poglądami na temat prywatyzacji, liberałów i ultraliberałów. Pan poseł Marek Suski chciał w ten sposób przykryć swoje przeprosiny i błąd. Niemniej jednak cieszy fakt, że w końcu padło słowo „przepraszam”. Rozumiem, że niektórym trudno przechodzi przez gardło słowo „przepraszam”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Chciałbym, aby ta sprawa była przestrogą dla wszystkich państwa, którzy wypowiadają się zwłaszcza o osobach nieobecnych na posiedzeniu, które nie mogą bronić się. Zapowiadam, że w każdej sytuacji, kiedy będę miał poczucie, iż w trakcie posiedzenia Komisji dochodzi do szkalowania osoby nieobecnej będę – tak jak dotychczas czyniłem – dostarczał sobie zainteresowanej fragmenty protokołu, aby mogła reagować.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekSuski">Przeprosiłem za to, że moja wypowiedź była nieścisła. Natomiast inną sprawą są różnice polityczne. Proszę nie używać tego typu wydarzenia do straszenia, że nie będzie można swobodnie wypowiadać się. Różnimy się w ocenie procesów prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselMarekSuski">Nie była to kwestia immunitetu eurodeputowanego, lecz immunitetu poselskiego. Nie było wielu procesów, lecz jeden, w którym pan Janusz Lewandowski został uniewinniony. Moja wypowiedź była nieścisła, za co przeprosiłem. Inną kwestią jest ocena polityczna i odpowiedzialność karna. Nigdy nie mówiłem, że pan Janusz Lewandowski został skazany i że jest przestępcą. Nie sądzę, że z tego powodu należy wygłaszać stwierdzenia, że to powinno być przestrogą. Dobry obyczaj nakazuje przeproszenie, kiedy człowiek myli się. W tym przypadku myliłem się i przeprosiłem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Swoboda wypowiedzi – tak, ale połączona z odpowiedzialnością za słowo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra Mikołaja Budzanowskiego o przedstawienie informacji o aktualnej sytuacji i kierunkach rozwoju PKN ORLEN SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Witam państwa, dziękuję za udzielenie głosu. Dziękuję panu przewodniczącemu za zorganizowanie posiedzenia Komisji poświęconego sytuacji PKN ORLEN. Wydaje się, że jest wiele ważnych wymagających wyjaśnienia kwestii, dotyczących otoczenia biznesowego tej największej spółki Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Chciałbym powiedzieć o działaniach podejmowanych przez Skarb Państwa w dwóch obszarach. Po pierwsze – w zakresie bezpieczeństwa koncentracji wokół akcjonariatu PKN ORLEN. Działania w tym obszarze Skarb Państwa wraz z zarządem spółki podjął od początku br. Po drugie – w zakresie bezpieczeństwa ekonomicznego PKN ORLEN po bardzo dużych wydatkach poniesionych przez spółkę w ostatnich trzech latach związanych z ambitnym planem inwestycyjnym – zakup Możejek, inwestycje w stacje w Niemczech, zakup rafinerii w Czechach.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Jeśli chodzi o pierwszy obszar, to w ramach koncentracji akcjonariatu należącego do Skarbu Państwa podjęliśmy decyzję o likwidacji Nafty Polskiej, co oznaczało przeniesienie przed kilkoma miesiącami udziału Nafty Polskiej w PKN ORLEN – 17% do Skarbu Państwa. Przypomnę, że czerwcu br. udział Skarbu Państwa w PKN ORLEN wynosił 10% , udział Nafty Polskiej – 17%. Podjęliśmy decyzję o konsolidacji akcjonariatu, uproszczeniu struktur właścicielskich i wzmocnieniu nadzoru korporacyjnego w zakresie należącym do Skarbu Państwa. W efekcie w dniu 22 lipca br. Skarb Państwa objął 27,5% udziałów w PKN ORLEN. Zatem Skarb Państwa dysponuje skonsolidowanym pakietem. Natomiast udział PZU Życie wynosi ok. 5%. Daje to bardzo istotne przełożenie na przebieg głosowania na walnym zgromadzeniu – mamy większość w granicach 65%.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Z omawianym wyżej działaniem związane jest bezpieczeństwo koncentracji. Chodzi o zabezpieczenie spółki znajdującej się w trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej przed możliwością wrogiego przejęcia przez inwestora zewnętrznego. Wspólnie z zarządem podjęliśmy działania mające na celu wyeliminowanie możliwości konsolidacji akcjonariuszy posiadających powyżej 10% udziałów w PKN ORLEN i następnie wrogiego przejęcia spółki. Dokonano zmian w statucie spółki dotyczących ograniczenia prawa głosu na walnym zgromadzeniu do 10%. To bardzo ważna zmiana, która zabezpiecza PKN ORLEN przed wrogim przejęciem. Statut został przyjęty przez walne zgromadzenia akcjonariuszy w dniu 15 lipca br., natomiast 22 września br. został zarejestrowany przez sąd.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Chciałbym przypomnieć, że podczas dyskusji na temat zmian w Kodeksie spółek handlowych w dniu 6 maja br. pan poseł Marek Ast z Prawa i Sprawiedliwości, zgłosił poprawkę zmierzającą w przeciwnym kierunku. Gdyby ta propozycja została przyjęta, to możliwość wrogiego przejęcia PKN ORLEN byłaby znacznie bardziej prawdopodobna niż obecnie. Dnia 21 maja br. Sejm odrzucił tę poprawkę, przyjął propozycję rządową.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Jeśli chodzi o bezpieczeństwo ekonomiczne spółki, to sytuację ekonomiczno-finansową spółki i grupy PKN ORLEN przedstawi zarząd. Natomiast dla Skarbu Państwa, jako akcjonariusza mniejszościowego, ważne są dwie kwestie. Po pierwsze – program dezinwestycji przyjęty wraz ze znowelizowaną strategią przez nowy zarząd w ubiegłym roku. Program przewiduje sprzedaż 84,79% udziałów w Anwilu i 24,39% udziałów w Polkomtelu. O szczegółach poinformuje prezes zarządu PKN ORLEN pan Jacek Krawiec. Wspomniany program jest istotny w zakresie zabezpieczenia dalszej działalności spółki, zważywszy na inwestycje rozpoczęte w 2006 r., które spowodowały bardzo duże zadłużenie. PKN ORLEN wymaga doinwestowania. Skarb Państwa akceptuje program dezinwestycji. Sądzimy, że zostanie zrealizowany najpóźniej na początku przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMikolajBudzanowski">Dziękuję bardzo. Jestem gotów do odpowiedzi na pytania szczegółowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu prezesa zarządu PKN ORLEN pana Jacka Krawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Szanowni państwo posłowie, na wstępie chciałbym przeprosić za nieobecność – swoją i pozostałych członków zarządu na posiedzeniu Komisji w dniu 5 marca br., co było związane z zaplanowanymi wcześniej spotkaniami z inwestorami i bankami w Stanach Zjednoczonych. Przypominam, że był to okres naruszenia kowenantów w umowach kredytowych. Najważniejszą sprawą w tym czasie była obrona spółki przed problemami finansowymi. Udało się uzyskać porozumienie z bankami, o czym będę mówił w trakcie prezentacji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Przekazaliśmy Komisji dokumenty na temat aktualnej sytuacji i strategii PKN ORLEN.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Bieżąca sytuacja PKN ORLEN jest stabilna. Po II kwartale 2009 r. spółka osiągnęła bardzo dobry wynik finansowy – zysk netto przekroczył 1,1 mld zł. Osiągnęliśmy rekordowe przepływy gotówkowe – prawie 2 mld zł. Za I półroczne 2009 r. przepływy gotówkowe wyniosły ponad 3 mld zł w porównaniu do 2,3 mld zł w poprzednim roku. Od lutego br. kurs akcji PKN ORLEN wzrósł o 60%. W porównaniu do poprzedniego kwartału zadłużenie spółki spadło o 1 mld zł. Obecnie wynosi 13,3 mld zł.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Chciałbym jednoznacznie stwierdzić, że nie mamy problemów z refinansowaniem kredytów. Aktualnie firma posiada ponad 1 mld euro wolnych linii kredytowych. Zatem pod tym względem mamy bezpieczną sytuację.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Jeśli chodzi o produkcję, to II kwartał br. był również bardzo dobrym okresem. Utrzymujemy pełny – 100% – poziom wykorzystania mocy produkcyjnych. Nastąpił wzrost uzysku paliw do prawie 70%, pomimo planowanych postojów remontowych. Zatrzymany został negatywny trend na poziomie marż w sektorze petrochemicznym. Nastąpił wzrost sprzedaży detalicznej na rynku polskim o 7%, co przekłada się na dalszy wzrost udziałów w rynku. Rośnie udział spółki w rynkach zagranicznych, na których funkcjonuje, czyli w Niemczech, na Litwie i w Czechach. O ponad 17% wzrosła marża pozapaliwowa.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Chciałbym teraz omówić wpływ kryzysu na sytuację PKN ORLEN. Przedtem jednak chciałbym powiedzieć o kondycji firmy, kiedy obecny zarząd przejął kierownictwo. Zadłużenie PKN ORLEN wynosiło ok. 9 mld zł. Było wynikiem agresywnej polityki akwizycyjnej poprzednich zarządów – zakupu sieci detalicznej w Niemczech, zakupu Unipetrolu w Czechach, ale przede wszystkim zakupu rafinerii w Możejkach na Litwie.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Łączne wydatki (w tym na inwestycje) związane z zakupem tej rafinerii wyniosły 3,5 mld dolarów. Sytuacja makroekonomiczna, presja na marże, spadek kursu akcji poniżej wartości księgowej spowodowały, że musieliśmy uwzględnić sugestie audytora i przeszacować wartość Możejek. Odpis wyniósł 2,2 mld zł. Na sytuację rafinerii w Możejkach wpływają problemy logistyczne. Odcięcie przez Rosjan dostaw rurociągiem „Przyjaźń Północna” wkrótce po zakupie Możejek pogorszyło rentowność rafinerii o kilkaset milionów zł. Stąd nasze nieustanne zabiegi mające na celu poprawę sytuacji logistycznej – próba uzyskania kontroli operacyjnej nad terminalem w Kłajpedzie, uzyskanie zgody na budowę rurociągów produktowego i surowcowego z Kłajpedy do Butyngi i Możejek. Dotychczas działania te nie odniosły skutku. Rząd Litwy z niezrozumiałych dla nas powodów, nie pojmuje, że największy zagraniczny podatnik, pracodawca i inwestor na Litwie powinien uzyskać taką pomoc, bo to również leży w interesie bezpieczeństwa energetycznego tego kraju.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Przyjęty w strategii na lata 2007–2012 program inwestycyjny zakładał wydatkowanie kwoty 21 mld zł w ciągu 5 lat. Większość projektów została rozpoczęta na przełomie 2007/2008. Niemożliwe jest wstrzymanie realizacji tego programu bez konsekwencji finansowych. Zwracam uwagę, że wspomniana strategia powstała w okresie hossy. Dlatego bardzo optymistycznie zakładała rozwój wydarzeń makroekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">W lipcu przystąpiliśmy do aktualizacji strategii. Dokonywaliśmy tego przedsięwzięcia, gdy nastąpiło pogorszenie sytuacji makroekonomicznej. Musieliśmy reagować na bieżące sygnały i ograniczyć nadmierny program inwestycyjny, uwzględniając również wysokie zadłużenie spółki.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Prezentowany slajd pokazuje wpływ czynników makro na sytuację PKN ORLEN. W II kwartale 2009 r. marża petrochemiczna obniżyła się z 627 do 487 EUR/t, spadła marża rafineryjna z 7 do 4,6 dolara, obniżył się dyferencjał – czyli różnica między ceną ropy słodkiej a ceną ropy rosyjskiej Rebco – z 4,4 do 0,9 dolara. Dodanie spadku marży rafineryjnej i obniżenia dyferencjału dowodzi, iż straciliśmy 6 dolarów na każdej baryłce przerabianej ropy. Grupa ORLEN przerabia 200 mln baryłek rocznie. Daje to kwotę 1,2 mld dolarów. To jest strata niezależna od nas.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">W IV kwartale 2008 r. i w I kwartale 2009 r. nastąpiło osłabienie kursu złotego do dolara i euro. Zwracam uwagę, że 98% kredytów zostało udzielonych koncernowi w walutach obcych. Zgodnie z zasadami rachunkowości musimy na koniec każdego kwartału dokonywać przeszacowania kredytów po bieżącym kursie złotego. Osłabienia kursu złotego tylko o 10 gr. w stosunku do euro powoduje przeszacowanie kredytów o ponad 300 mln zł.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Konieczność realizacji inwestycji rozpoczętych na przełomie 2007/2008, zobowiązania finansowe oraz osłabienie złotego doprowadziło do wzrostu zadłużenia na koniec 2008 r. do 14 mld zł. Wysoka dźwignia finansowa spowodowała utrzymanie negatywnego postrzegania przez agencje ratingowe. Agencje te od 2006 r., czyli od zakupu Możejek negatywnie postrzegały PKN ORLEN i sygnalizowały, że jeżeli spółka nie pozbędzie się jakichś aktywów i nie poprawi znacznie bilansu, to rating ulegnie obniżeniu.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Drastyczny spadek cen ropy spowodował istotne obniżenie raportowanego zysku operacyjnego w IV kwartale 2008 r. Dodatkowy negatywny wpływ na wynik finansowy miało przeszacowanie zapasów obowiązkowych. W Polsce do utrzymywania zapasów obowiązkowych zobowiązane są firmy rafineryjne – LOTOS i ORLEN. W innych krajach ten obowiązek spoczywa na Skarbie Państwa w całości bądź w połowie. Całkowita wartość zapasów obowiązkowych na koniec II kwartału w Grupie ORLEN wynosi 5,6 mld zł. Jest to ogromna kwota. Dlatego we współpracy z Ministerstwem Gospodarki chcielibyśmy doprowadzić do zmiany ustawy i odciążenia firm paliwowych od obowiązku utrzymywania tych zapasów.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Nowy zarząd podjął szereg działań zmierzających do ustabilizowania kondycji finansowej koncernu oraz do poprawy efektywności. Można podzielić je na trzy grupy. Po pierwsze – sprzedaż aktywów niezwiązanych z działalnością podstawową. Po drugie – kompleksowy program poprawy efektywności. Po trzecie – optymalizacja zatrudnienia w Grupie ORLEN.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">W strategii przyjętej w listopadzie 2008 r. określiliśmy aktywa niezwiązane z podstawową działalnością: Anwil i Polkomtel. Obecnie przystąpiliśmy do procesu sprzedaży tych spółek. Wybrany został doradca finansowy, przygotowano listy potencjalnych inwestorów. Aktualnie przygotowujemy obszerny materiał informacyjny dla potencjalnych inwestorów. Niebawem będziemy wysyłać ten materiał oraz zapytania ofertowe do potencjalnych nabywców Anwilu i Polkomtelu.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Wiele poprzednich zarządów chciało sprzedać udziały w Polkomtelu. Stąd często pojawiają się pytania, dlaczego ten proces trwa tak długo. Chciałbym wyjaśnić, że do końca czerwca br. trwał proces uzgodnień z akcjonariuszami – wynikający z umowy akcjonariuszy Polkomtelu – dotyczący trybu sprzedaży udziałów. Nie było jasne, która spółka będzie sprzedawała, a która chce pozostawić swoje pakiety akcji. Sytuacja w tym zakresie jest dynamiczna. Od początku deklarowaliśmy sprzedaż swojego pakietu. Ostatnio dołączyła do nas PGE. Wczoraj ukazała się wypowiedź prezesa Węglokoksu, że ta spółka również chciałaby sprzedać swój pakiet. Prowadzimy proces sprzedaży niezależnie od pozostałych spółek, aczkolwiek w pewnej koordynacji. Zależy nam na jak najszybszym zbyciu pakietu akcji.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Zarząd PKN ORLEN uruchomił szereg programów, których celem jest znacząca poprawa efektywności koncernu. Ograniczono nakłady finansowe i wydatki inwestycyjne. W bieżącym roku planowana jest redukcja wydatków inwestycyjnych o ponad 1 mld zł oraz kosztów operacyjnych o 500 mln zł. Część projektów inwestycyjnych została wstrzymana. Zostaną odblokowane, gdy pozwoli na to sytuacja finansowa koncernu. Jednocześnie optymalizujemy kapitał obrotowy. Rozmawiamy z dostawcami na temat warunków płatności. Prowadzimy również rozmowy z najważniejszymi dostawcami i kontrahentami grupy na temat renegocjacji warunków umów handlowych.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Chciałbym jednak podkreślić, iż odłożenie pewnych spraw na później nie oznacza, że spółka nie rozwija się i nie inwestuje w najbardziej perspektywiczne projekty. Takim projektem jest np. budowa instalacji PX/PTA, czyli paraksylenu i kwasu tereftalowego we Włocławku i Płocku. Koszt inwestycji wynosi 1 mld euro. Inwestycja prowadzona jest według harmonogramu. Obecny stan zaawansowania wynosi 50%.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">W bieżącym roku koncern wydatkuje na inwestycje prawie 4 mld zł, co plasuje nas na drugim miejscu w Polsce po PGE. Zatem ORLEN inwestuje w przyszłość mimo ciężkiej sytuacji, w której przejściowo się znalazł.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">We wszystkich zakładach prowadzimy proces optymalizacji zatrudnienia zgodnie z zasadami dialogu społecznego i we współpracy z partnerami społecznymi. W okresie od 30 czerwca 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. w PKN ORLEN ograniczono zatrudnienie o 149 etatów. Dodatkowo 281 osób zgłosiło się do programu dobrowolnych odpraw emerytalnych i kompensacyjnych. Przewidujemy w br. redukcję zatrudnienia w Unipetrolu o 7%, w rafinerii w Możejkach – o prawie 500 etatów. W okresie od 30 czerwca 2008 r. do 31 sierpnia 2009 r. zatrudnienie w Grupie ORLEN obniżyło się o ok. 1300 etatów.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">W ogłoszonej w listopadzie 2008 r. nowej strategii uwzględniona została bieżąca sytuacja koncernu oraz negatywne czynniki rynkowe. Uważamy, że PKN ORLEN powinien koncentrować się na działalności podstawowej: w segmencie rafineryjnym – zwiększać udział średnich destylatów, charakteryzujących się najwyższą marżowością, w segmencie detalicznym – zwiększać sprzedaż jednostkową na stacjach oraz zwiększać udziały w rynku, co jest możliwe jak dowodzą wyniki II kwartału br., w segmencie petrochemicznym – kontynuować rozwój, inwestować np. w instalacje do przerobu paraksylenu i kwasu tereftalowego.</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Strategia przewiduje wejście w nowe obszary działalności: rozwój segmentu poszukiwania i wydobycia ropy naftowej, budowa segmentu energetycznego. Jesteśmy w trakcie opracowywania strategii dla segmentu energetycznego. Jeśli chodzi o upstream, to niestety ze względu na sytuację finansową musieliśmy odłożyć niektóre plany, ale to nie znaczy, że rezygnujemy z nich.</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Strategia zakłada również dezinwestycje w spółki znajdujące się poza podstawową działalnością koncernu. Mówiłem o sprzedaży pakietu akcji w Anwilu i Polkomtelu.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Podsumowując najważniejsze osiągnięcia strategiczne ORLEN, to – o czym wspomniał pan minister – udało się uzyskać poparcie akcjonariuszy dla zmian w statucie spółki, które miały na celu zabezpieczenie interesu spółki i skutecznie ograniczają ryzyko wrogiego przejęcia. Przypominam, że Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu spółek handlowych, która ogranicza prawo głosu akcjonariuszy innych niż Skarb Państwa do 10%. Takie zapisy były w statucie spółki, ale wielokrotnie podkreślano, że jest on niezgodny z Kodeksem spółek handlowych. Obecnie zapisy są jednolite. Zabezpieczenie PKN ORLEN przed wrogim przejęciem wzrosło w wyniku tych decyzji.</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Kontynuujemy kluczową inwestycję – budowę kompleksu instalacji do produkcji paraksylenu oraz kwasu tereftalowego. Planowany termin finalizacji na przełomie 2010/2011.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Osiągnięto porozumienie z bankami w zakresie umów kredytowych. Banki zgodziły się na okresowe przekroczenie przez PKN ORLEN dopuszczalnych poziomów wskaźników, czyli kowentantów. Rozmowy były prowadzone w trakcie największej kumulacji kryzysu światowego, na początku bieżącego roku, kiedy nastroje były bardzo złe. Poczytujemy sobie za sukces osiągnięcie kompromisu z bankami.</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Rząd Litwy przedstawił nam opcję put, którą miał zagwarantowaną w umowie sprzedaży Możejek. Wykupiliśmy 10% udziałów w rafinerii. Obecnie posiadamy 100% udziałów. W ramach realizacji strategii brandingowej zmieniliśmy nazwę rafinerii w Możejkach na ORLEN Lituva.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Jeśli chodzi o realizację projektów dotyczących upstream, to niestety w lutym musieliśmy zrezygnować z projektu zakupu aktywów produkcyjnych spółki działającej na giełdzie zagranicznej. Ceny były bardzo atrakcyjne. Ale banki nie zgodziłyby się na zakup aktywów wydobywczych, kiedy prowadziliśmy rozmowy w sprawie zawieszenia kowenantów wynikających z umów kredytowych.</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">W międzyczasie otrzymaliśmy drugą koncesję poszukiwawczo-wydobywczą na szelfie bałtyckim dla naszego joint venture z firmą kuwejcką. Podpisaliśmy z PGNiG umowę o wspólnej realizacji projektu poszukiwawczo-rozwojowego na złożu „Sieraków”.</u>
<u xml:id="u-15.29" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Realizujemy strategię w zakresie rozwoju sieci detalicznej. Wspomniałem, że rosną nasze udziały w rynku oraz wzrasta efektywność stacji. Marka ORLEN jest najlepiej rozpoznawaną marką wśród klientów stacji benzynowych. Pozytywnie zmienia się percepcja klientów. Wyniki osiągnięte w II kwartale br. pozwalają na pewien optymizm. Chcielibyśmy, aby ten trudny okres w firmie i w gospodarce światowej został wykorzystany jak najlepiej dla realizacji zadań, które z różnych przyczyn byłoby ciężko wykonywać w sytuacji hossy. Mówiąc językiem formuły I chcielibyśmy zająć polposition dla dalszego rozwoju koncernu, kiedy kryzys zakończy się.</u>
<u xml:id="u-15.30" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Chciałbym podkreślić, że priorytetem na 2009 r. jest obniżenie zadłużenia. Dlatego koncentrujemy największą uwagę na procesach sprzedaży Anwilu i Polkomtelu. Jak wspomniałem, zadłużenie PKN ORLEN, kiedy obecny zarząd przejął kierownictwo wynosiło 9 mld zł. W wyniku osłabienia kursu złotego wzrosło do 14 mld zł. Ta kwota jest za wysoka zarówno z punktu widzenia zarządzania holdingiem, banków i inwestorów. Wszyscy podzielają pogląd, że te aktywa powinny zostać zbyte.</u>
<u xml:id="u-15.31" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Mamy świadomość ważnej roli spółki dla bezpieczeństwa energetycznego państwa. Chciałbym zaznaczyć, że ORLEN i sektor naftowy w Polsce zapewnia bezpieczeństwo dostaw ropy naftowej. Spółka jest w stanie przerabiać technologicznie 61 gatunków ropy z całego świata. Mamy odpowiednie możliwości infrastrukturalne. Możemy sprowadzać ropę tankowcami przez naftoport. Obecnie najbardziej opłacalna ze względów ekonomicznych jest ropa rosyjska sprowadzana rurociągiem „Przyjaźń”, która w 95% jest przerabiana w ORLEN. Natomiast, jak powiedziałem, technologicznie jesteśmy zabezpieczeni w 100%.</u>
<u xml:id="u-15.32" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Dziękuję bardzo. Jesteśmy gotowi do odpowiedzi na pytania szczegółowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pozwolę sobie zabrać głos jako pierwszy. Z ogromnym zainteresowaniem wysłuchałem tej części wypowiedzi pana prezesa, w której mówił pan o problemach związanych z rafinerią w Możejkach. Przewodniczę Polsko-Litewskiej Grupie Parlamentarnej, jestem członkiem Zgromadzenia Parlamentarnego Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Seimasu Republiki Litewskiej. Wiem, jakie problemy występują w relacjach polsko-litewskich w zakresie umożliwienia ORLEN efektywnej działalności na tym obszarze. Mam na myśli – wspomniany przez pana prezesa – dostęp do logistyki. Czy ORLEN rozważa alternatywne warianty w sytuacji, kiedy władze Litwy nadal nie będą rozumiały, że sukces ORLEN na tych terenach zwiększa bezpieczeństwo energetyczne Litwy i jest w jej interesie?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Tadeusz Wita, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszWita">Chciałbym rozszerzyć pytanie pana przewodniczącego. We wczorajszej gazecie litewskiej „Vilniaus diena” ukazał się artykuł, który zarzuca Polsce wręcz szantaż wobec Litwy. Dziennik cytuje premiera Litwy Andrusa Kubiliusa. Pan minister Budzanowski wspomniał o innych scenariuszach. Nie oczekuję, że pan minister ujawni je na posiedzeniu Komisji. Natomiast chciałbym oczekiwałbym – jeżeli w tej sprawie w mediach litewskich wypowiada się premier – w naszej prasie wypowiedzi odpowiednio wysokiego szczebla urzędnika państwowego, może nawet premiera, w której przedstawi argumenty spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Jednocześnie chciałbym przywitać pana posła, który po raz pierwszy uczestniczy w posiedzeniu Komisji. Miło nam, że pan poseł będzie dalej z nami pracował.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselAndrzejJaworski">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie, w ostatni poniedziałek uczestniczyłem w Wilnie w kilku spotkaniach z tamtejszymi politykami i dziennikarzami. Media litewskie nie przebierając w słowach informują o swoistym szantażu i groźbach ORLEN wyjścia z tamtego rynku. Prosiłbym o informację na temat planowanych inwestycji i rozmowach z władzami Litwy w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselAndrzejJaworski">Chciałbym poruszyć kwestię polityki marketingowo-sponsorskiej ORLEN. Wiem, że w czasach kryzysu wiele firm podejmuje tego rodzaju działania. Czy ORLEN ma strategię działania w tym zakresie, także na Litwie, gdzie jest olbrzymie zapotrzebowanie nie tylko w obszarze pamiątek kulturowych związanych z Polską, ale przede wszystkim w obszarze szkolnictwa? Czy ta kwestia jest rozważana? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Pan poseł Tadeusz Arkit, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselTadeuszArkit">Pan prezes wspomniał o redukcji wydatków inwestycyjnych, ale zastrzegł, że nie dotyczy to projektów rozwojowych. Chciałbym zapytać o projekt budowy rurociągu produktowego Boronów–Trzebinia. Inwestycja w zasadzie nie została rozpoczęta. Projekt miał być realizowany w latach 2002–2005. Rurociąg miał posiadać długość 92 km.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselTadeuszArkit">Niewątpliwie w aspekcie inwestycji istotnym problemem jest pewność dostaw. Wydaje się, że transport rurociągowy jest nie tylko najtańszy, ale również gwarantuje pewność dostaw, uniezależniając je od takich czynników, jak pogoda, awarie itp. Polski rynek paliw płynnych jest specyficzny. Największa podaż występuje na północy naszego kraju, natomiast największy popyt – na południu, szczególnie w województwach śląskim i małopolskim, zatem w miejscu, do którego zmierzałby planowany rurociąg. Wydaje się, że realizacja tej inwestycji powinna zminimalizować koszty związane z dostawami do południowej części Polski. Chciałbym zapytać o ewentualne możliwości realizacji tego przedsięwzięcia, harmonogram, stan realizacji planów inwestycyjnych w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Pani poseł Renata Zaremba, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselRenataZaremba">Dziękuję bardzo. Nie sądzę, aby było rozsądne ujawnianie przez zarząd ORLEN wszystkich argumentów dotyczących negocjacji z władzami Litwy. Uważam za nieracjonalną propozycję, aby premier Donald Tusk odpowiadał stronie litewskiej za pośrednictwem polskich mediów.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselRenataZaremba">Z zadowoleniem przyjmuję informację o wyeliminowaniu możliwości wrogiego przejęcia spółki. Cieszę się, że statut spółki został zarejestrowany. Nie rozumiem, dlaczego pojawiały się inne propozycje w tej sprawie, zwłaszcza kierowane przez posłów.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselRenataZaremba">Chciałabym zapytać o sprzedaż udziałów w Anwilu i Polkomtelu. Czy środki uzyskane z tej sprzedaży zostaną przeznaczone jedynie na spłatę zadłużenia? Czy bierze się pod uwagę zaangażowanie tych środków w dalsze inwestycje? Jakie kwoty planuje się uzyskać ze sprzedaży udziałów w tych spółkach? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJozefRojek">Dziękuję. Chciałbym poruszyć sprawę Anwilu. Pan prezes jednoznacznie stwierdził, że udziały PKN ORLEN w Anwilu zostaną sprzedane. Podczas jednego z ostatnich posiedzeń Komisji, gdy mówiliśmy o porządkowaniu branży chemicznej pytałem, czy Ministerstwo Skarbu Państwa jest zainteresowane zakupem Anwilu z przeznaczeniem spółki do pierwszej grupy chemicznej Tarnów–Kędzierzyn–Ciech. Czy resort podtrzymuje chęć zakupu? To jest istotna sprawa.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselJozefRojek">Pan prezes wspomniał o zadłużeniu. Czy sprzedaż Anwilu poprawi poziom zadłużenia? Nie sądzę, aby uzyskano miliardy złotych.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselJozefRojek">Następna kwestia – to polityka w zakresie stosowania biokomponentów do paliw. Czy spółka jest przygotowana do tego rodzaju działań, uwzględniając politykę gospodarczą kraju, rolnictwo i firmy dostarczające biokomponentów?</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PoselJozefRojek">Zakup rafinerii w Możejkach, przedstawiany niegdyś jako sukces, obecnie obciąża ekonomicznie ORLEN. Pan prezes mówiąc o Możejkach niejako rozkładał ręce, bo nie wiadomo, co robić w tej sytuacji. Plany były inne. Natomiast występują problemy z realizacją uwzględniwszy sąsiadów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Pan poseł Eugeniusz Kłopotek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Chciałbym nawiązać do wypowiedzi przedmówcy. We Włocławku można zaobserwować dość duże napięcie związane z przyszłością Anwilu. Chciałbym zapytać pana ministra, czy resort dysponuje pewną strategią dotyczącą przyszłości Anwilu? Pracownicy – tak przynajmniej wynikało z wypowiedzi przedstawicieli związków zawodowych – nie bardzo wyobrażają sobie funkcjonowanie Anwilu w grupie chemicznej, o której wspomniał pan poseł Rojek. Przede wszystkim dlatego, że zakłady wchodzące w skład tej grupy mają trudną sytuację.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Drugie pytanie adresuję do pana prezesa. Jaka jest obecna strategia ORLEN w stosunku do rynku niemieckiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Pan poseł Tadeusz Wita, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselTadeuszWita">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, muszę dokonać sprostowania, ponieważ zostałem źle zrozumiany. Nie oczekuję – nie jestem tak naiwny – że pan premier Tusk będzie polemizował z premierem Litwy za pośrednictwem mediów. Pan prezes mówił, że rząd Litwy nie rozumie... Jeżeli rząd Litwy nie rozumie, to pytam, kto dostarcza argumentów rządowi Litwy, aby zrozumiał problem. To pytanie bardziej skierowane jest do pana ministra niż do pana prezesa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Norbert Wojnarowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselNorbertWojnarowski">Chciałbym zadać dwa pytania panu ministrowi i panu prezesowi. Czy można uzyskać deklarację w sprawie łączenia LOTOS z ORLEN?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselNorbertWojnarowski">Czy mamy koncepcję narodowego dostawcy paliw i – na wzór hiszpański – skupiamy się wyłącznie na rynku krajowym? Czy też zabiegamy o pozyskanie innych rynków?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselNorbertWojnarowski">Swego czasu rozważano zakup czeskiego Czepro. Czy ta koncepcja jest aktualna? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Pan poseł Grzegorz Raniewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselGrzegorzRaniewicz">Pan prezes wspomniał, że zadłużenie spółki zwiększyło się z 9 mld zł, kiedy obecny zarząd przejmował kierownictwo, do 14 mld zł w wyniku osłabienia kursu złotego. Czy to był najwyższy poziom zadłużenia? Jakie jest obecny stan zadłużenia? Jakie wpływy przewiduje zarząd koncernu ze sprzedaży Anwilu i Polkomtelu?</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselGrzegorzRaniewicz">Skoro w Możejkach występuje problem z zapewnieniem źródeł dostaw, jeżeli rząd Litwy nie udziela dostatecznego wsparcia i nie dostrzega możliwości lepszej współpracy, to czy nie należałoby zastanowić się, jakie wpływy można by uzyskać ze sprzedaży tej rafinerii. Może w ten sposób udałoby się zredukować zadłużenie spółki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Panie ministrze, proszę o rozwinięcie kwestii dotyczącej zgłoszonej przez opozycję propozycji zmiany w Kodeksie spółek handlowych. Jest dość zastanawiające w kontekście przyjętej w sierpniu br. przez rząd zmiany programu prywatyzacji na lata 2008–2012. Chciałbym gruntownie przeanalizować ten wątek.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Uzasadniona jest troska posłów, nie tylko opozycji o planowanie i bezpieczeństwo energetyczne z punktu widzenia spółek strategicznych. Ale bardzo często podnoszono kwestię utraty kontroli nad strategicznymi spółkami w sektorze elektroenergetycznym, paliwowym i gazowym. Dlatego prosiłbym o bardziej szczegółowe informacje dotyczące propozycji zgłoszonej przez opozycję.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Natomiast pana prezesa chciałbym zapytać o horyzont czasowy dezinwestycji, jeśli chodzi o chemię i telekomunikację. Chciałbym też prosić – o ile to nie narusza tajemnicy handlowej – o informację na temat rozwoju rynku sektora energetycznego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Lista mówców została wyczerpana. Proszę pana ministra i pana prezesa o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeżeli chodzi o rafinerię w Możejkach, to udzieliłem „Rzeczpospolitej” krótkiego wywiadu, w którym wyraźnie podniosłem kwestię pomocy, jakiej oczekujemy ze strony rządu litewskiego dla PKN ORLEN i inwestycji koncernu na Litwie. Nie możemy akceptować sytuacji, kiedy największa spółka Skarbu Państwa inwestuje na Litwie ogromne środki – 3,5 mld dolarów w ostatnich trzech latach – i ma ograniczone możliwości dalszego rozwoju. Powie o tym pan prezes Jacek Krawiec. Chodzi o budowę i zagwarantowanie alternatywnej logistyki paliwowej dla rafinerii w Możejkach. Przecież ma to bezpośredni wpływ na wyniki finansowe koncernu, na poziom zadłużenia, który obecnie wynosi 14 mld zł.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Zatem oczekujemy konstruktywnego podejścia rządu litewskiego. Należy pamiętać, że rząd litewski posiada 70% udziałów naftoportu w Kłajpedzie. Jest to kluczowa kwestia dla dalszego efektywnego funkcjonowania ORLEN na Litwie. Jest to największa spółka w tym kraju, zatrudniająca największą liczbę pracowników. Dlatego zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Litwy, jak również naszego istotna jest poprawa współpracy, tak aby spółka generowała odpowiednie dochody.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Dlatego jako nadużycia traktuję pojawiające się od wczoraj w mediach litewskich wypowiedzi na temat szantażu ze strony polskiej czy PKN ORLEN. Musimy rozwiązać ten problem. Nie akceptujemy sytuacji, że PKN ORLEN nie jest w stanie rozwijać się na terenie Litwy.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeżeli chodzi o bardzo ważną inwestycję, czyli ropociągu Boronów–Trzebinia, to chciałbym wyjaśnić, że tutaj są podzielone kompetencje między spółką przesyłową PERN a PKN ORLEN. Dnia 16 grudnia 2008 r. został podpisany list intencyjny między obiema spółkami w sprawie budowy tego ropociągu. Ta inwestycja została uwzględniona zarówno w strategii PKN ORLEN na lata 2009–2013, jak i w przyjętej pod koniec ubiegłego roku strategii PERN na lata 2009–2014. Chciałbym zapewnić, że Ministerstwo Skarbu Państwa popiera realizację tego projektu. Natomiast musi być przeprowadzone studium jego wykonalności. Oczekujemy, że pod koniec roku zostanie przeprowadzone.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Nakłady inwestycyjne na budowę tego ropociągu przewidywane przez PERN wynoszą 140–160 mln zł. Nie odstępujemy od realizacji tego projektu. Będziemy obserwować, jak zarządy obu spółek realizują zapisy strategii. Bardzo proszę pana prezesa o uzupełnienie mojej wypowiedzi, kiedy ze strony PKN ORLEN można spodziewać się pewnych deklaracji w tym zakresie, tak aby ten rurociąg ruszył od 2014 r.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeżeli chodzi o Anwil, to większościowym akcjonariuszem jest PKN ORLEN, który posiada prawie 85% udziałów. Skarb Państwa ma 5% udziałów. Dlatego pytanie o strategię prywatyzacji jest skierowane do zarządu PKN ORLEN. Pytanie o włączenie Anwilu do pierwszej grupy chemicznej jest zasadne. Prowadzony przez Naftę Polską proces prywatyzacji obejmuje trzy spółki pierwszej grupy chemicznej. Anwil nie został włączony w ten proces. Ale synergia jest wyraźna. Jeżeli do końca roku dojdzie do prywatyzacji trzech spółek z pierwszej grupy chemicznej, to uważam, że byłoby zasadne, gdyby podmiot, który dokona akwizycji pierwszej grupy chemicznej również nabył Anwil. Ale dzisiaj jest za wcześnie, aby o tym mówić. Prezes Nafty Polskiej pan Marek Karabuła mógłby więcej powiedzieć na ten temat.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jest spore zainteresowanie spółkami z pierwszej grupy chemicznej. Nie podjęto jeszcze decyzji w sprawie inwestora. Do dnia 15 września br. podmioty zainteresowane nabyciem spółek z pierwszej grupy chemicznej złożyli oferty do Nafty Polskiej, która prowadzi proces prywatyzacji tej grupy.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Jeśli chodzi o planowane wpływy ze sprzedaży Anwilu i Polkomtelu, to w tej sprawie mógłby wypowiedzieć się zarząd PKN ORLEN, ale myślę, że w dniu dzisiejszym byłoby to przedwczesne. Pamiętajmy, że rozpoczyna się proces wyceny, a następnie sprzedaży pakietów. Zatem zbyt wczesne byłoby informowanie opinii publicznej o wycenie 24% udziałów PKN ORLEN w Polkomtelu i 85% udziałów w Anwilu.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Poprawka do projektu nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (druki nr 1600 i 1878) została zgłoszona dnia 6 maja br. przez pana posła Marka Asta z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Chodziło o tzw. wykonywanie prawa głosu akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu do 20%, co w praktyce oznaczałoby, że wystarczyłoby tylko dwóch potencjalnych inwestorów, którzy mogliby przejąć aktywa do 20%, aby następnie na walnym zgromadzeniu mieć większość i jednocześnie doprowadzić do zablokowania procesu decyzyjnego w PKN ORLEN. Była to bardzo niebezpieczna w skutkach poprawkach.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Obniżyliśmy ten wskaźnik do poziomu 10%. Zatem każdy potencjalny akcjonariusz, który ma 15% de facto nie jest w stanie wykonywać prawa głosu z 15%, lecz z 10%. Nasza propozycja została wprowadzona do Kodeksu spółek handlowych, a następnie do statutu PKN ORLEN. Natomiast propozycja posła Marka Asta została odrzucona. Przyjęcie tej poprawki uniemożliwiałoby zabezpieczenie spółki przez wrogim przejęciem. Była to nieprzemyślana propozycja.</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Obecnie możemy cieszyć się, że spółka została zabezpieczona poprzez ograniczenie wykonywania prawa głosu do 10%. Podkreślam, że nie dotyczy to Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Chciałbym jeszcze raz zaznaczyć, iż dla Możejek musi znaleźć się alternatywne rozwiązanie. Spółka nie może inwestować nie zyskując nic w zamian. Wynik finansowy musi poprawić się. Poza bezpieczeństwem koncentracji, o którym mówiłem wcześniej, równie ważne jest dla nas bezpieczeństwo ekonomiczne. Z tej perspektywy oceniamy inwestycje w rafinerii w Możejkach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu pana prezesa Jacka Krawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">ORLEN Lituva – bo taka jest obecnie nazwa spółki na Litwie – stanowi obciążenie dla naszego bilansu. 3,5 mld dolarów zainwestowanych w akcje i w program inwestycyjny na Litwie to ok. 10 mld zł. A całe zadłużenie koncernu na koniec drugiego kwartału br. wynosiło ponad 13 mld zł. Zatem udział Możejek w strukturze zadłużenia jest duży.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Obecnie podjęliśmy szereg inicjatyw w celu zwiększenia rentowności Możejek. Wspomniałem o redukcji zatrudnienia o 500 etatów. Prowadzimy programy optymalizacyjne.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">ORLEN Lituva ma trzy problemy strukturalne, bez rozwiązania których rentowność będzie zawsze niezadowalająca. Pierwszy z nich – to obecna sytuacja na rynkach krajów bałtyckich, na które adresowana jest połowa sprzedaży ORLEN Lituva. Nie mamy na to wpływu. Kolejne problemy – to logistyka surowcowa i logistyka produktowa. Po odcięciu przez Rosjan dostaw rurociągiem „Przyjaźń Północna” rentowność rafinerii w Możejkach znacząco spadła. Rozwiązanie tego problemu sprawi, że ORLEN Lituva może być zakładem o satysfakcjonującym poziomie rentowności.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Prowadziliśmy rozmowy z poprzednim i obecnym premierem Litwy. Ale te rozmowy nie dają żadnego efektu. Nie rozumiem stanowiska rządu Litwy w tym zakresie. Poszukujemy rozwiązań alternatywnych. Jednak – jak zauważyła pani poseł Renata Zaremba – nie czas i miejsce, aby mówić szczegółowo o rozwiązaniach alternatywnych. ORLEN jest spółką publiczną, do której stosują się przepisy ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi. A to są informacje, które mogą mieć wpływ na kurs akcji. Dlatego nie mogę mówić o szczegółach prowadzonych przez nas rozmów. Naszym priorytetem jest odzyskanie jak najszybciej rentowności przez rafinerię w Możejkach. Inwestorzy posiadający akcje ORLEN okazują zniecierpliwienie. Każde nasze spotkanie z inwestorami zagranicznymi zaczyna się od pytania o rentowność Możejek.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Jeśli chodzi o marketing i sponsoring, to chciałbym zauważyć, że nasz budżet na bieżący rok został zmniejszony o 20% w porównaniu z poprzednim rokiem, ze względu na sytuację spółki. Jest szereg wydatków sztywnych związanych ze wsparciem sprzedaży, która musi być realizowana. Tam gdzie mogliśmy, ograniczyliśmy wydatki sponsoringowe. Projekty są analizowane jednostkowo. Realizowane są te, które przynoszą najwyższy zwrot dla koncernu w postaci przełożenia na wielkość sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">ORLEN Lituva sponsoruje szkoły polskie oraz wspomaga społeczność polską na Litwie. Kto oglądał mistrzostwa Europy w koszykówce widział, że ORLEN Lituva sponsoruje drużynę Litwy, która niestety przegrała.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Jeśli chodzi o rurociąg Boronów–Trzebinia, to – jak wspomniał pan minister – dnia 16 grudnia ub.r. został podpisany list intencyjny między ORLEN a PERN. ORLEN jest bardzo zainteresowany korzystaniem z rurociągu. Natomiast kompetencje inwestycyjne posiada PERN. Oczekujemy zatem na działanie PERN w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Środki uzyskane ze sprzedaży udziałów w Anwilu i Polkomtelu zostaną przeznaczone w pierwszej kolejności na spłatę kredytu, następnie – jeżeli warunki makro i sytuacja spółki pozwolą – na dywidendę, a potem na realizację projektów, które musieliśmy odłożyć ze względu na sytuację finansową.</u>
<u xml:id="u-39.8" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Technicznie sprzedaż udziałów w obu spółkach jest możliwa do końca bieżącego roku. Ale finalizacja transakcji zależy od liczby i jakości ofert, które otrzymamy. Nie zostały jeszcze wysłane zapytania ofertowe. Nie mamy sztywnego harmonogramu. Wielokrotnie podkreślaliśmy, że będziemy dokonywali dezinwestycji jeżeli uzyskamy satysfakcjonującą cenę za aktywa. Jeśli sfinalizujemy oba przedsięwzięcia, to chodzi o kwotę kilku miliardów złotych, która w bardzo znaczący sposób zmieni sytuację bilansową ORLEN.</u>
<u xml:id="u-39.9" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">ORLEN Deutschland – spółka niemiecka po rebrandingu osiągnęła poprawę wyników. Rosną jej udziały w rynku oraz wolumeny sprzedażowe. Odnotowała 40 mln zł zysku za I półrocze. Będziemy nadal optymalizować tę sieć. Nie mamy ambitnych planów akwizycyjnych na tym rynku, ale nie planujemy również sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-39.10" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Czepro jest dla Czechów spółką strategiczną. Rząd czeski nie jest zainteresowany jej sprzedażą.</u>
<u xml:id="u-39.11" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Pytano o obecny poziom zadłużenia. Ostatnie publikowane przez nas zadłużenie na koniec czerwca br. wynosi 13,3 mld zł. Ze względu na przepisy ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi nie mogę mówić o innym zadłużeniu.</u>
<u xml:id="u-39.12" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Strategia spółki przewiduje wejście w sektor energetyczny od 2012 r. Strategia dla tego sektora jest w trakcie akceptacji. Nie została jeszcze ogłoszona. Zatem nie mogę jeszcze mówić o jej szczegółach.</u>
<u xml:id="u-39.13" who="#PrezeszarzaduPKNORLENSAJacekKrawiec">Chciałbym, aby pan prezes Marek Serafin wypowiedział się w sprawie biokomponentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo prosimy, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WiceprezeszarzaduPKNORLENSAMarekSerafin">Chciałbym jednoznacznie zapewnić, że na dzień dzisiejszy spółka nie ma żadnych problemów z realizacją narodowego celu wskaźnikowego, który na mocy obowiązujących aktów prawnych, nakłada na nas obowiązek komponowania biokomponentów do paliw zarówno do benzyn, jak i olejów napędowych. W poprzednim i bieżącym roku realizujemy cele określone ustawą. Przypomnę, że w ubiegłym roku poziom biokomponentów wynosił minimum 3,45%, w bieżącym roku – 4,6%, w 2012 r. – ma wynieść ponad 6,6%.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#WiceprezeszarzaduPKNORLENSAMarekSerafin">W I półroczu br. wprowadzono łącznie prawie 1,5 mln ton benzyn i prawie 3,5 mln ton oleju napędowego z biokomponentami. Biokomponowanie odbywało się zarówno w bazach własnych, jak i w bazach OLPP. Wszystkie bazy są przygotowane do dokonywania takich operacji. Nasza infrastruktura przygotowana jest do komponowania biokomponentów zarówno na autocysternach, jak i cysternach kolejowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Pan poseł Norbert Wojnarowski pytał o łączenie LOTOS z ORLEN. Kilka miesięcy temu w prasie pojawiały się spekulacje na ten temat. Ostatnio powróciły w związku ze sprzedażą 13% udziałów w LOTOS. Chciałbym jednoznacznie podkreślić, że nie przewidujemy połączenia tych spółek. Nie ma takiego scenariusza. Sprzedaż ok. 13% udziałów w LOTOS nie ma najmniejszego związku z potencjalnym łączeniem LOTOS z ORLEN. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJozefRojek">Czy biokomponenty są kupowane na polskim rynku, czy też importowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WiceprezeszarzaduPKNORLENSAMarekSerafin">Są kupowane zarówno na polskim rynku, jak również importowane. Chciałbym jednak podkreślić, że udział polskich producentów np. w dostawach estrów wynosi na dzień dzisiejszy prawie 69%, w ubiegłym roku wynosił ponad 50%, co pokazuje na skalę wzrostu.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Tadeusz Wita, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselTadeuszWita">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie. Zrozumiałem jednak, że nie ma rozmów na szczeblu rządowym w sprawie sytuacji Możejek. Uważam, że potrzebne są takie rozmowy. Prezes spółki używa argumentów biznesowych. Natomiast potrzebne są argumenty polityczne. Pan minister wspomniał o bezpieczeństwie energetycznym Polski i Litwy. Takich argumentów powinien dostarczać rząd.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PoselTadeuszWita">Chciałbym zwrócić uwagę, że wywiad pana ministra w „Rzeczpospolitej” sprowokowało histeryczne reakcje strony litewskiej. Dlatego sugerowałbym rządowi i zarządowi PKN ORLEN działania analogiczne do podejmowanych przez Niemcy w sprawie dywersyfikacji dostaw gazu i ropy. Otóż, Niemcy, aby nie drażnić Rosjan prowadzą te działania w sposób dyskretny. Nie piszą o tym gazety. A te działania przynoszą skutek.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PoselTadeuszWita">W naszym przypadku sprawa stała się głośna, zatem należy podjąć szybkie działania dyplomatyczne. Proponuję, aby prezydium Komisji przygotowało projekt dezyderatu, który po przyjęciu przez Komisję zostanie skierowany do rządu. Obawiam się, że rząd zajęty wieloma innymi sprawami może nie dostrzec problemu istotnej spółki Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Prezydium rozważy propozycję pana posła. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że materia jest niezwykle delikatna. Mam świadomość, że rząd ma poczucie wagi tego problemu. Oczywiste jest, że nie wszystkie działania podejmowane przez rząd mają charakter publiczny. Mówił o tym pan prezes Krawiec. Wydaje mi się, że wystarczy przeprowadzenie dyskusji na forum Komisji Skarbu Państwa. Zapytam o stanowisko członków prezydium. Ale nie nadawałbym sprawie dalszego ciągu.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselTadeuszWita">Zadałem pytanie, nie uzyskałem odpowiedzi. Czyli można domniemywać, że na razie rząd nie prowadzi rozmów w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dajmy rządowi możliwość pracy w sposób nie do końca publiczny nad bardzo trudną i delikatną materią.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Nowakowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselAndrzejNowakowski">Panie ministrze, panie prezesie, chciałbym podziękować za rozwianie wątpliwości dotyczących ewentualnego połączenia PKN ORLEN i LOTOS. Cieszę się, że zapowiedzi poprzedniego rządu nie mają dalszego ciągu.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PoselAndrzejNowakowski">W trakcie dzisiejszego posiedzenia prezentowano strategię PKN ORLEN. Czy w tej strategii jest mowa o funkcjonowaniu LOTOS jako konkurencyjnej rafinerii? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Odpowiadając panu posłowi Tadeuszowi Wicie, chciałbym wyjaśnić, że rozmowy są prowadzone. Wymagają one pewnej dyskrecji. Nie zgadzam się z opinią, że strona niemiecka prowadzi dyskretne rozmowy w sprawie dywersyfikacji. Wprost przeciwnie – debata na temat Nord Streamu i dużych projektów dywersyfikacyjnych była prowadzona na forum publicznym. Wszyscy byliśmy świadkami.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Chciałbym zapewnić, że są prowadzone rozmowy ze stroną litewską. W najbliższym czasie będą intensyfikowane, jeżeli chodzi o stronę polską. Natomiast trudno oczekiwać, żeby pan premier Tusk odpowiadał na wypowiedź premiera Litwy udzieloną jednej z lokalnych gazet i kontaktował się z premierem Litwy za pośrednictwem mediów.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Sytuacja LOTOS nie jest przedmiotem dzisiejszego posiedzenia. W grudniu czasie LOTOS zakończy program inwestycyjny 10+. Nastąpi konsolidacja. 95% zostanie zamkniętych w ramach rozbudowy zdolności przerobowych Rafinerii Gdańskiej. Powtarzam, nie przewidujemy łączenia PKN ORLEN i LOTOS. LOTOS ma swój kierunek w zakresie upstream. Trudno dzisiaj dyskutować na temat synergii pomiędzy tymi dwoma spółkami. Możemy poświęcić LOTOS odrębne posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPMikolajBudzanowski">Pan poseł Rojek pytał o biokomponenty. Może pan prezes Serafin udzieli odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo prosimy, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WiceprezeszarzaduPKNORLENSAMarekSerafin">Udzieliłem już odpowiedzi na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny...</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselTadeuszWita">Moja wypowiedź na temat działań dywersyfikacyjnych prowadzonych przez Niemcy opiera się nie na osobistych przemyśleniach czy obserwacjach, lecz na dokumencie opracowanym przez Ośrodek Studiów Wschodnich. Jeżeli można, to z przyjemnością przekażę go panu ministrowi po zakończeniu posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan minister na pewno się ucieszy.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła informację o aktualnej sytuacji i kierunkach rozwoju PKN ORLEN SA. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>