text_structure.xml 77.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Serdecznie witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości z panem ministrem Skarbu Państwa Zdzisławem Gawlikiem. Witam przedstawicieli zarządów spółek, związków zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Wobec niewniesienia zastrzeżeń, stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego  posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Porządek obrad prowadzonych w tym trybie nie może ulegać zmianie. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, w punkcie pierwszym, rozpatrzenie informacji o bieżącej sytuacji, strategii rozwoju i prywatyzacji PLL „LOT” SA, w punkcie drugim – rozpatrzenie informacji o bieżącej sytuacji i planach prywatyzacyjnych Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” SA. Obie informacje przedstawi Minister Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zanim oddam głos panu ministrowi, chciałbym poinformować szanownych członków Komisji i zaproszonych gości, że na godz. 17.00 zaplanowane są głosowania. Jeżeli do tego czasu nie zdążymy omówić wszystkich punktów, będziemy musieli przerwać posiedzenie i kontynuować omawianie punktów w późniejszym czasie. W dniu dzisiejszym świętujemy rocznicę śmierci Jana Pawła II. Dlatego też wszystkich uczestników dzisiejszej debaty namawiam do wstrzemięźliwości. Wydaje mi się, że jeżeli na omówienie każdego z punktów poświęcimy po półtorej godziny, jesteśmy w stanie zdążyć do godz. 17.00.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie stosownej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Dzień dobry państwu. Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Jak wynika z przedłożonej informacji, z punktu widzenia wyników, jakie PLL „LOT” SA osiągnął w 2008 roku, bieżąca sytuacja spółki generalnie jest trudna. Wyniki finansowe, jakie zostały osiągnięte przez spółkę w ubiegłym roku, wiążą się z trudną sytuacją na rynku przewozów lotniczych. Ponadto, na wyniki PLL „LOT” SA w istotny sposób wpłynęły zawarte w ostatnich latach długoterminowe kontrakty hedgingowe związane z zakupem paliwa. Wielkość strat z tego tytułu znacznie przekroczyła 400.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Tymczasem pojawiły się inne elementy, które nie zostały uwzględnione w przedstawionym państwu materiale. Mam na myśli decyzję rady nadzorczej PLL „LOT” SA, która została podjęta w dniu 26 marca, a która dotyczy postawienia w stan likwidacji nowego przewoźnika, jakim jest Centralwings. Jak państwo znakomicie wiecie – Komisja wielokrotnie zajmowała się tematyką PLL „LOT” SA – nowy przewoźnik zawsze stanowił ciężar dla spółki i generował straty, które w istotny sposób wpływały na sytuację całej grupy. Decyzja ta nie spowoduje żadnego uszczerbku z punktu widzenia działalności PLL „LOT” SA, ponieważ wszystkie kontrakty, które zostały zawarte przez nowego przewoźnika, będą realizowane przez PLL „LOT” SA. Zatem utrata rynku nie wchodzi w rachubę. W naszym przekonaniu, pochodną podjętej decyzji mogą być jedynie korzyści.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">W zakresie przeciwdziałania trudnej sytuacji finansowej spółki zostały podjęte pewne działania, które w określonym przedziale czasu mają poprawić jej płynność. Niewątpliwie czynności podjęte w dniu 31 marca poprawią na pewien czas niekorzystną sytuację z punktu widzenia przepływów finansowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Ponadto, w PLL „LOT” SA kontynuowany jest przygotowany przez zarząd i zatwierdzony przez radę nadzorczą proces restrukturyzacji. Jak to często bywa w takich przypadkach, towarzyszą mu określone niepokoje.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Należy nadmienić, że Minister Skarbu Państwa jest zdeterminowany – wielokrotnie to podkreślał – do podjęcia działań sprzyjających prywatyzacji PLL „LOT” SA. Prywatyzacja spółki jest uzależniona od przyzwolenia – tak to należy nazwać – syndyka masy upadłości Schimmelpennicka, który posiada w kapitale spółki ponad 25% udziałów i może skutecznie blokować możliwość podejmowania uchwał przez walne zgromadzenie w przedmiocie czy to podwyższenia kapitału, czy to innych działań, które mogłyby spowodować utratę praw korporacyjnych, które syndyk posiada. Jesteśmy na etapie dyskusji z syndykiem. Jego oczekiwania są nie do przyjęcia przez Ministra Skarbu Państwa. Jeżeli uda się wynegocjować porozumienie z syndykiem, według planów i założeń w ciągu ośmiu miesięcy możliwa jest realizacja podwyższenia kapitału spółki i pozyskanie w ten sposób źródeł finansowania.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">W zakresie działalności spółki kontynuowane są programy zakładające pozyskanie nowych samolotów. W maju, czerwcu 2009 roku zostanie zapoczątkowana wymiana floty.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Takie są informacje ogólne. Szczegółowe dane zostały państwu doręczone. Bardzo proszę o pytania.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Chciałbym państwu przedstawić osobę, która pełni obowiązki prezesa spółki. Jest to pan Sebastian Mikosz, który w dniu 5 marca został powołany do rady nadzorczej PLL „LOT” SA. Następnie w związku z rezygnacją dotychczasowego prezesa pana Dariusza Nowaka został oddelegowany przez radę nadzorczą do pełnienia funkcji prezesa zarządu.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Rada nadzorcza prowadzi sukcesywne postępowania zmierzające do zmian w składzie zarządu spółki. Proces ten jest kontynuowany. Po odwołaniu pana prezesa Tyrańskiego, który był członkiem zarządu odpowiedzialnym za sprawy finansowe oraz szefem komitetu paliwowego, który bezpośrednio odpowiadał za zawieranie umów hedgingowych, wyłoniono nowego członka zarządu do spraw finansowych, który obejmie swoją funkcję w spółce w dniu 4 maja tego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Takie są najważniejsze kwestie. Jeżeli będą pytania, omówię szczegóły. Dziękuję  bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Jako pierwszy zgłosił się pan poseł Kłopotek. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Dziękuję serdecznie. Mam pytanie do pana ministra. Panie ministrze, czy rząd w czarnych scenariuszach, które mogą się zdarzyć, przewiduje ewentualne wejście Skarbu Państwa w celu ratowania polskiego przewoźnika, czy raczej w ogóle nie jest to brane pod uwagę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Proszę o kolejne zgłoszenia. Pan przewodniczący Jackiewicz, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, chciałbym prosić o szersze informacje związane ze zmianą na stanowisku prezesa zarządu. Co stoi za podjętymi decyzjami, za potrzebą dokonania zmian? Rozumiem, że pan prezes Nowak podał się do dymisji, ale zapewne w jakiś sposób to uzasadnił. Ciekaw jestem, jak do tego doszło.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Po drugie, chciałbym dowiedzieć się trochę więcej na temat rozmów, jakie odbyły się w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy z syndykiem masy upadłościowej panem Schimmelpennickiem. Przypominam sobie jedno z naszych pierwszych spotkań sprzed kilkunastu miesięcy, kiedy to dowiedzieliśmy się, że rozmowy idą w bardzo dobrym kierunku, że spodziewany jest pozytywny efekt w formie konsensu, mówiąc kolokwialnie – w formie spacyfikowania pana Schimmelpennicka, który, jak pamiętam z poprzedniej kadencji, nie przejawiał zbyt wielkiej ochoty do tego, żeby porozumieć się z większościowym właścicielem, czyli Skarbem Państwa. W jakim kierunku zmierzają rozmowy?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Podstawowe pytanie jest następujące: jaka jest strategia właściciela odnośnie do spółki? Czy państwo macie jakąś wizję? Czy narodowy przewoźnik ma pozostać w rękach Skarbu Państwa, czy też mamy zejść poniżej poziomu 51% udziałów? Czy brana jest pod uwagę zamiana naszego udziału w sojuszu SAirLines na rzecz innych sojuszy, które funkcjonują w Europie, a które być może stworzyłyby nam większą szansę rozwoju? Domyślam się, że wszyscy państwo zgadzacie się z opinią, że pozostawanie w sojuszu SAirLines, w którym z jednej strony naszym największym partnerem, a z drugiej strony największym konkurentem jest Lufthansa, z punktu widzenia ekonomiki działania pozostaje dla nas bardzo niezręczną i kłopotliwą sytuacją. Czy bierzecie to pod uwagę? Czy bierzecie pod uwagę wejście inwestora branżowego takiego, jakim jest np. Lufthansa? Czy poszukujecie tylko inwestora finansowego? Jeśli tak, jakiego inwestora bierzecie pod uwagę? Czy jakiekolwiek działania w tym kierunku zostały rozpoczęte?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselDawidJackiewicz">W dalszej części naszego spotkania wrócę jeszcze do kilku pytań. Na razie chciałbym spuentować w ten sposób: odnoszę wrażenie, iż obecnie właścicielowi, Ministerstwu Skarbu Państwa brakuje jasnej wizji, w jakim kierunku ma się rozwijać spółka, brakuje odwagi do podjęcia strategicznych decyzji. Jest to główny powód, dla którego spółka nie będzie się rozwijać. Wiemy o tym. Wiemy, jakie były problemy z uzyskaniem kredytu na przełomie roku 2008 i 2009. Na to wszystko wpływa niejasna sytuacja związana z obecnością syndyka, niejasna sytuacja dotycząca planów strategicznych Ministerstwa Skarbu Państwa jako właściciela. Do dzisiaj nie wiemy, czy państwo chcecie pozostawić PLL „LOT” S.A. jako narodowego przewoźnika w rękach Skarbu Państwa, czy chcecie wydać zgodę na wejście innego poważnego podmiotu, takiego jak choćby Lufthansa. Bardzo proszę o uszczegółowienie podanych informacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Zanim oddam głos kolejnemu mówcy, chciałbym bardzo serdecznie przywitać wiceministra infrastruktury pana Tadeusza Jarmuziewicza. Przepraszam, panie ministrze, za przeoczenie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o kolejne zgłoszenia. Czy są inne pytania, głosy w dyskusji? Swoje pytanie kieruję do parlamentarzystów, zaproszonych gości. Nie widzę. Zamykam tę turę pytań. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jeżeli można, rozpocznę od pytania pana posła Kłopotka. Panie pośle, na ten moment Skarb Państwa jest akcjonariuszem spółki. Zwiększenie zaangażowania Skarbu Państwa może nastąpić jedynie poprzez podwyższenie kapitału spółki, co w konsekwencji musi oznaczać konieczność przyzwolenia syndyka. Syndyk ma w kapitale udziały przewyższające 25%, co oznacza, że bez jego przyzwolenia nie da się tego dokonać. Mamy do czynienia z poważną barierą. Otóż, bez zgody syndyka tak naprawdę nie da się podejmować żadnych strategicznych decyzji dotyczących przyszłości spółki.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Ewentualne zaangażowanie Skarbu Państwa w spółce rodzi niebezpieczeństwo postawienia zarzutów udzielania pomocy publicznej. Kwestia ta musi być uwzględniana w rozważaniach nad ewentualnym zwiększeniem udziału Skarbu Państwa w PLL „LOT” SA.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">W tym momencie zwiększenie zaangażowania Skarbu Państwa w PLL „LOT” SA jest trudne do zrealizowania ze względów formalnych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Wiele pytań zadał pan poseł przewodniczący Jackiewicz. Konsekwencją oddelegowania pana Sebastiana Mikosza do pełnienia funkcji prezesa była rezygnacja ze stanowiska prezesa zarządu pana Nowaka. Rada nadzorcza po rezygnacji pana Nowaka uznała, że oddeleguje na to stanowisko osobę ze swego grona, a mianowicie pana Sebastiana Mikosza. Tak wyglądają zmiany na stanowisku prezesa.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Równocześnie chciałbym zauważyć, że została dokonana, w moim przekonaniu, dość istotna zmiana na stanowisku przewodniczącego rady nadzorczej. Walne zgromadzenie na początku marca odwołało ze stanowiska przewodniczącego pana Jacka Ksenia. W jego miejsce został powołany dotychczasowy członek rady nadzorczej pan Jacek Krawczyk.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jak przebiegają rozmowy z syndykiem? Panu ministrowi Gradowi udało się zawrzeć z syndykiem jedno porozumienie w dniu 15 lutego 2008 roku. Porozumienie to dotyczyło wprowadzenia spółki na giełdę, upublicznienia obrotu akcjami spółki. Pogarszająca się sytuacja zewnętrzna, sytuacja w otoczeniu, w jakim PLL „LOT” SA funkcjonuje, jak też wyniki spółki spowodowały zaniechanie prac nad upublicznieniem obrotu jej akcjami. Analizy dokonane w momencie, kiedy zaniechano prace w tym zakresie, wskazywały, że nie jest to kierunek możliwy do zrealizowania akurat na tę chwilę.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Rozmowy z syndykiem są kontynuowane. Projekt porozumienia jest dyskutowany od listopada bądź grudnia. Syndyk stawia kolejne nowe wymagania. W trakcie ostatniego spotkania, które odbyło się w styczniu lub w lutym – nie pamiętam dokładnej daty – syndyk postawił wymaganie, żeby do porozumienia, jakie zawrze z Ministrem Skarbu Państwa, był dołączony projekt sprzedaży pakietu akcji, który znajduje się w jego posiadaniu. Minister Skarbu Państwa nie widział żadnych przeciwwskazań do tego, aby do porozumienia został dołączony projekt umowy, na podstawie której syndyk zbędzie swoje akcje. Pomimo to nie wiadomo, z jakich powodów syndyk nie przystępuje do podpisania porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Naszą intencją jest, żeby w momencie, gdy syndyk zgodzi się na warunki, na jakich miałoby się odbyć podwyższenie kapitału PLL „LOT” SA, został związany swoim przyzwoleniem. Chodzi o to, żeby nie mógł decydować, czy zechce głosować za podwyższeniem kapitału wówczas, gdy proces ten będzie zakończony. Wtedy byłby w uprzywilejowanej sytuacji. Spółka poniesie pewien wysiłek, w tym wysiłek finansowy, pewne informacje zostaną upublicznione, a syndyk, kierując się swoimi wyobrażeniami, będzie decydował, czy zechce uczestniczyć w całym procesie, czy nie. Może okazać się, że jest to postępowanie, które nie przyniesie zamierzonego celu.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Nasze intencje są czyste. Naszą intencją jest zawarcie takiego porozumienia z syndykiem, aby w momencie, gdy na określonym etapie wyrazi on swoją zgodę, cały proces mógł być doprowadzony do końca. Minister Skarbu Państwa jest posiadaczem znacznego pakietu akcji. W spółce obowiązują pewne reguły. Posiadaczowi pakietu akcji zostały przyznane uprawnienia nieproporcjonalne do posiadanego przez niego pakietu. Chodzi nam o to, aby Minister Skarbu Państwa mógł doprowadzić proces do końca, żeby nie był w nim w jakikolwiek sposób ubezwłasnowolniony.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jaka jest strategia rozwoju PLL „LOT” SA? Jesteśmy konsekwentni, chcemy dokonać prywatyzacji spółki. W tym celu przygotowywana jest zmiana ustawy, która zapewnia Skarbowi Państwa udział powyżej 51%. Nie jest to jedyna bariera, która uniemożliwia skuteczne prywatyzowanie PLL „LOT” SA, ponieważ oprócz wspomnianego aktu prawnego, który teoretycznie najłatwiej jest zmienić, dochodzą umowy bilateralne, których stroną jest Polska, oraz kontrakty, których stroną jest PLL „LOT” SA, a z treści których wynika, że zmiany własnościowe, w wyniku których udział Skarbu Państwa obniżyłby się poniżej 50%, wiążą się z pewnymi prawami, które są przyznawane kontrahentom na podstawie zawartych umów.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Minister Skarbu Państwa podejmuje działania w celu dokapitalizowania i pozyskania w ten sposób finansowania przez spółkę również dla realizowanych przez nią procesów inwestycyjnych. Procesy inwestycyjne będą możliwe do realizacji jedynie wówczas, gdy syndyk zechce w nich uczestniczyć. Stanowi to pewną barierę. Możemy mieć różne pomysły, ale w przypadku gdy syndyk nie będzie aktywnie współdziałał, nie będziemy w stanie ich zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Należy zgodzić się z panem posłem, że sojusze, w których pozostaje PLL „LOT” SA, niekoniecznie, przynajmniej w tym momencie, przynoszą takie korzyści, jakich spółka mogłaby się spodziewać. Sojusze przynoszą korzyść tej stronie, która jest silniejsza. Wiadomo, kto osiąga największe korzyści.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Ewentualna rewizja uczestnictwa w sojuszach jest sprawą spółki. Spółka musi aktywnie podejść do kwestii ewentualnej współpracy, która będzie kontynuowana, albo musi zaproponować nowe rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Kto ewentualnie mógłby wejść do spółki? Nie mówimy, że z góry „stawiamy krzyżyk” na jakimś inwestorze branżowym czy jakimś inwestorze finansowym. Rozmawiamy z wieloma inwestorami. Ten, który zaproponuje najlepsze warunki, zostanie wybrany. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Czy są uzupełniające pytania? Pan przewodniczący Jackiewicz, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, bardziej interesowały mnie przyczyny rezygnacji pana prezesa Dariusza Nowaka – zapewne musiał podać jakieś powody – niż fakt zmiany na tym stanowisku. O objęciu funkcji przez pana prezesa Mikosza dowiedziałem się z gazet. Chciałbym wiedzieć, dlaczego doszło do zmiany, jak prezes Nowak uzasadnił swoją rezygnację.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Po drugie, z przekazanych informacji wynika, że w ciągu kilkunastu miesięcy, a dokładnie od lutego 2008 roku do marca 2009 roku, rozmowy z syndykiem w żadnej mierze nie poszły do przodu. Mniej więcej rok temu mówił pan to samo, że rozmawiacie, staracie się, celem rozmów jest doprowadzenie do sytuacji, w której dzięki osiągniętemu konsensowi spółka będzie mogła liczyć na dalszy rozwój. Rozumiem panie ministrze, że do tej pory nie osiągnięto żadnych pozytywnych efektów dla spółki. O niczym takim pan nie powiedział.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselDawidJackiewicz">To samo dotyczy strategii. Prywatyzujemy, chcemy zejść poniżej 50% udziałów, liczymy się z tym, ale nie ma wizji, w jakim kierunku ma to pójść, kto będzie głównym partnerem. Czy przez ostatnie kilkanaście miesięcy uczyniliście jakikolwiek wysiłek, aby zorientować się, pozyskać informacje z rynku, kto mógłby być potencjalnym inwestorem? Czy prowadziliście rozmowy, sprawdzaliście możliwości, konsekwencje i koszty zmiany, wyjścia z sojuszu, w jakim tkwicie w tej chwili? Z jakimi konsekwencjami prawnymi i finansowymi się to wiąże?</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Chodziło mi o informacje trochę bardziej szczegółowe niż te, które pan minister był dzisiaj łaskaw przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselDawidJackiewicz">Mówiliśmy o tym, że spółka ponosi straty. W dniu 8 października 2008 roku pan minister był łaskaw przedstawić informacje dotyczące jej kondycji finansowej. Padło wówczas pytanie, które dzisiaj powtórzę. Co takiego się dzieje, że spółka ponosi tak potężne straty? Wiadomo, że część strat wynika z kontraktów paliwowych. Co poza tym się dzieje, że pomimo wzrostu przewozów, wzrostu zainteresowania świadczonymi usługami – wynika to z prognoz oraz informacji przedstawianych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego – mówiąc kolokwialnie, zwijacie państwo interes, ograniczacie połączenia, a spółka przynosi coraz większe straty?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy mógłbym poprosić o bardziej szczegółowe informacje niż stwierdzenia, że staracie się, próbujecie, jesteście zatroskani o sytuację narodowego przewoźnika? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są inne pytania, głosy w dyskusji? Nie widzę. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Panie przewodniczący, pan Nowak zrezygnował z funkcji prezesa, nie podając powodów. Pytanie o przyczyny jego decyzji należałoby kierować bezpośrednio do pana Nowaka. Nie widzieliśmy powodów, żeby pytać, dlaczego pan prezes rezygnuje z funkcji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Druga kwestia dotyczyła rozmów z syndykiem. W dniu 15 lutego 2008 roku zostało zawarte porozumienie z syndykiem, które było realizowane. To nie jest tak, że były rozmowy i nie zostały one w jakikolwiek sposób zmaterializowane. Było zawarte porozumienie, które zakładało prywatyzację spółki do końca 2008 roku. Nie udało się zakończyć procesu prywatyzacji. Późną jesienią 2008 roku na nowo podjęto rozmowy, mając ograniczone możliwości. Obecnie w zbiegu z trudniejszą sytuacją PLL „LOT” SA okazuje się, że osiągnięcie porozumienia z syndykiem jest trudniejsze. Mam powiedzieć, że się nie staramy? Oczywiście, że się staramy, aby porozumienie było jak najlepsze, aby w jak największym stopniu zabezpieczyło interesy Skarbu Państwa, a pośrednio także interesy spółki.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Kto mógłby zostać inwestorem? Czy prowadzimy rozmowy w tym zakresie? Rozmawiamy. Nie będę wymieniał ani inwestorów branżowych, ani inwestorów finansowych. Dopytuje pan, czy są inwestorzy branżowi. Są tacy inwestorzy. Jeżeli otworzymy i przeczytamy gazetę, dowiemy się, że niektórzy wprost deklarują swoje zainteresowanie PLL „LOT” SA od dłuższego czasu. Ostatnio spotkałem się z pewnym inwestorem. Podał list, który przekazał na ręce jednego z wiceministrów późną jesienią 2007 roku, a w którym określał warunki, na jakich chciałby uczestniczyć w procesie prywatyzacji. Powtarza on, że do dzisiaj warunki te nie zmieniły się. Podtrzymuje swoje zamiary uczestniczenia w prywatyzowaniu spółki. Rozmawiamy z każdym inwestorów, i z tymi, którzy ujawnili się wcześniej, i z tymi, którzy są do pozyskania na rynku.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Kolejna poruszona kwestia dotyczyła wyników. Nie powiedziałem, że powodem tak złego wyniku za rok 2008 są tylko straty na opcjach paliwowych, które zostały zawarte przez spółkę. Jest to wynik pewnych zdarzeń, które zaszły w i 2007, i w 2008 roku. Jak dzisiaj się okazuje, niektóre z umów były zawierane w najgorszym możliwym terminie. Powodem złej sytuacji PLL „LOT” SA jest także spadek obłożenia, liczby pasażerów, czego konsekwencją jest potrzeba rezygnacji z pewnych połączeń. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Zamknęliśmy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra. Jeżeli parlamentarzyści są na korytarzu, proszę ich zaprosić.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Dla porządku i pewnej przyzwoitości chciałbym, panie przewodniczący, prosić o zapytanie, czy są inne osoby, które chciałyby zadać pytanie. Posłowie mieli taką sposobność, ale nie wiem, czy osoby zaproszone także. Być może tak było, ale dla porządku chciałbym to wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Po drugie, zgłaszam sprzeciw wobec przyjęcia informacji. Uważam, że jest ona niewystarczająca, jest zbyt optymistyczna jak na dramatyczną sytuację, w której znalazł się polski przewoźnik. W ten sposób uzasadniam sprzeciw, który wyrażam w imieniu posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Uważam, że pan minister – towarzyszący mu pan prezes Mikosz nawet nie miał takiej możliwości – nie przedstawił żadnej recepty, jak wyjść z fatalnej sytuacji, w jakiej dzisiaj znajduje się polski przewoźnik. Podejrzewam, że za kilka tygodni, miesięcy usłyszymy, przeczytamy w prasie kolejne artykuły o tym, że nie tylko Centralwings, ale też kolejne podmioty, w których PLL „LOT” SA ma udziały, zostaną postawione w stan likwidacji albo upadłości. Dowiemy się, że pozostaje jeden krok do ratowania polskiego przewoźnika, jakim jest wejście kapitałowe Lufthansy albo innego przewoźnika, nie przesądzając w tej chwili, kto miałby to być.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Wydaje mi się, że jak na posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, w której uczestniczy spora liczba zainteresowanych osób, to trochę za mało. To za mało, aby, jak wynika z materiałów, stratę wynoszącą 600.000 tys. zł skwitować krótkim stwierdzeniem: „Staramy się, pracujemy, próbujemy jakoś wyjść z sytuacji.”. Nie ma efektów rocznych rozmów z panem Schimmelpennickiem. Nie ma efektów tego, że od roku mówimy o tym, że spółka będzie przynosiła coraz większe straty. Generowane straty są coraz wyższe. Wynoszą już nie 130.000 tys. zł – tyle wynosiły w połowie ubiegłego roku – ale 600.000 tys. zł. Oznacza to, że gdzieś jest popełniany błąd.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Nie mam w tej chwili pretensji do nowo powołanego pana prezesa, który sprawuje swoją funkcję zaledwie od kilkunastu dni, tylko do właściciela, który w nieodpowiedni sposób sprawuje nadzór właścicielski nad spółką. Albo nie ma o niczym pojęcia, albo akceptuje sytuację, w której spółka pogrąża się w kłopotach finansowych.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselDawidJackiewicz">Rozumiem, że być może nie jest to czas i miejsce na pogłębioną dyskusję. Być może nasze pytania są niewygodne, ale spodziewałem się czegoś więcej. Spodziewałem się przedstawienia jakiegoś programu ratunkowego, programu naprawczego. Nie wiem, czy panowie jesteście przygotowani. Jeżeli pan prezes byłby łaskaw dodać coś od siebie, jak widzi to wszystko od środka, byłbym bardzo zobowiązany. Jeżeli nie, rozumiem, że powinniśmy skwitować dyskusję stwierdzeniem, że nie macie państwo pomysłu, jak ratować spółkę.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoselDawidJackiewicz">W takiej sytuacji podtrzymuję swój sprzeciw wobec przyjęcia informacji przedstawionej przez pana ministra. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, zamknąłem dyskusję. Prośbę o zgłaszanie się do zabrania głosu oczywiście adresowałem do wszystkich uczestników dzisiejszego spotkania, i to dwukrotnie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Głos chcieliby jeszcze zabrać pan minister i pan prezes. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Zmodyfikowany program restrukturyzacji zostanie przedłożony, w tym także Komisji Skarbu Państwa. Proszę zauważyć, że zmiany w składzie zarządu spółki zostały dokonane raptem przed trzema tygodniami. Trzeba było podjąć decyzje, które były spółce najbardziej potrzebne. Chodziło o zapewnienie płynności, tak aby można było spokojnie podejść do programu restrukturyzacji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Panie pośle, jest jeden problem. Oczywiście można mieć zarzuty do Ministra Skarbu Państwa, że, jak pan powiedział, nie podejmuje skutecznych decyzji w celu ratowania spółki. Proszę zważyć, że jesteśmy w sytuacji, w jakiej jesteśmy. Ktoś kiedyś na jakichś warunkach zawarł jakieś umowy. Proszę zrozumieć, że gdy w spółce będzie lepiej, inne będą możliwości przyzwolenia i zgody syndyka na działania, które są konieczne z punktu widzenia spółki. Jeżeli uda się zawrzeć porozumienie syndykiem, będzie można mówić wprost o możliwości realizacji procesu restrukturyzacji, tak jak wyobraża to sobie Minister Skarbu Państwa. Jeżeli się nie uda, trzeba będzie stosować inne mechanizmy, które pozwolą Ministrowi Skarbu Państwa skutecznie realizować politykę, którą wobec spółki trzeba realizować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zgłasza się prezes Mikosz. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PelniacyobowiazkiprezeszarzaduPolskichLiniiLotniczychLOTSASebastianMikosz">Panie pośle, pozwolę sobie powiedzieć o działaniach podjętych od dnia 9 marca zarówno przeze mnie, jak i przez pozostałych członków zarządu. W ślad za tym, co mówił pan minister, nie ukrywam, że nasze zadania koncentrowały i nadal koncentrują się przede wszystkim na zapewnieniu płynności spółki. Taka była moja rola przez ostatnie trzy tygodnie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PelniacyobowiazkiprezeszarzaduPolskichLiniiLotniczychLOTSASebastianMikosz">Skupiamy się na dwóch obszarach działania. Pierwszy to, jak powiedziałem, zapewnienie płynności, drugi to początek restrukturyzacji naszego portfela zobowiązań hedgingowych czyli różnego typu opcji, które nasza spółka zawarła. To od strony finansowej były, są i pewnie jeszcze przez jakiś czas będą moje absolutnie priorytetowe działania.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PelniacyobowiazkiprezeszarzaduPolskichLiniiLotniczychLOTSASebastianMikosz">Analizując strukturę straty operacyjnej, w pewnym sensie dotknęliśmy procesu wychodzenia z biznesu, który od wielu lat przynosił bardzo duże straty. Chodzi o koncepcję tzw. przewoźnika low-costowego czyli Centralwings. Postawienie Centralwings w stan likwidacji oznacza domknięcie procesu, który zakończył się niepowodzeniem. Wchodzenie przewoźnika tradycyjnego na rynek przewoźnika taniego nie powiodło się. Przy okazji, PLL „LOT” SA pozbawiły się rynku czarterowego. Dlatego zdecydowaliśmy, że nie będziemy dokapitalizowywać Centralwings. Nie mamy zamiaru kontynuować walki o rynek czarterowy w tym zakresie. Jako PLL „LOT” SA w pewnym sensie odnowiliśmy koncepcję LOT Charters. Będziemy starali się walczyć, a właściwie już walczymy o rynek czarterowy po to, aby zatrzymać krwawienie operacyjne w segmencie, który przynosił nam zdecydowanie największe straty. W dniu postawienia Centralwings w stan likwidacji straty naszej grupy kapitałowej powstałe w wyniku działalności owych linii sięgały 280.000 tys. zł. Wydaje się, że podjęte działanie w pewnym sensie było poza dyskusją.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PelniacyobowiazkiprezeszarzaduPolskichLiniiLotniczychLOTSASebastianMikosz">Czas jest w tej chwili naszym największym przeciwnikiem na rynku przewozów lotniczych. Nadchodzi sezon przelotów letnich. Wraz z członkami zarządu podjęliśmy przygotowania do tego, co, jak myślę, jest naszą największą szansą, a mianowicie walki o pasażera. Odpowiedzią na pytania pana posła o przynajmniej krótkoterminową strategię jest koncentracja całego naszego wysiłku na pasażerze, przy założeniu, że rentowność operacyjna zostaje zachowana.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PelniacyobowiazkiprezeszarzaduPolskichLiniiLotniczychLOTSASebastianMikosz">Wdrożony w ciągu ostatniego roku program naprawczy likwidacji nierentownych połączeń już przyniósł efekty. W dalszym ciągu brzmi to smutno, ale tracimy już mniej na działalności operacyjnej niż traciliśmy. Generalnie zastanawiamy się, co zrobić, aby strata – oczywiście w sezonie jej nie ma – poza sezonem była jak najmniejsza. Jednym z działań, do których się przygotowujemy – pewne działania w zasadzie już zostały podjęte – będzie próba walki o rynek, który straciliśmy w ciągu ostatnich lat.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PelniacyobowiazkiprezeszarzaduPolskichLiniiLotniczychLOTSASebastianMikosz">Nawiązując do pana pytania o sojusz z SAirLines, chciałbym powiedzieć, że na razie pozostaniemy w tym sojuszu. Nie oznacza to, że największy partner SAirLines nie jest jednocześnie konkurentem. Nasza wola co do pewnych rynków, szczególnie regionalnych, które nasza firma utraciła w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat, jest absolutnie jednoznaczna. Chcemy zrobić wszystko co w naszej mocy, aby w obecnej sytuacji finansowej walczyć o rynki. Mam na myśli przede wszystkim Polskę południową, gdzie de facto stopniowo likwidowaliśmy naszą obecność. Na ile będzie to możliwe pod względem biznesowym i finansowym, w tej chwili jeszcze nie wiem, dlatego że oznacza to przede wszystkim reinwestowanie w pewne obszary, które utraciliśmy.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PelniacyobowiazkiprezeszarzaduPolskichLiniiLotniczychLOTSASebastianMikosz">Jedną z rzeczy, co do których finansowo absolutnie się nie skłaniamy, jest rezygnacja z naszego programu inwestycyjnego. Staram się podkreślać, że firma nie zrezygnowała z ani jednego zamówienia nowego samolotu. Nowe samoloty są absolutnie niezbędne do tego, abyśmy mogli mówić o naszej konkurencyjności. Według mnie, mamy bardzo dobrą flotę, jednak z tego względu, że jest intensywnie eksploatowana, zużywa się. Nawet jeśli dzisiejszy rynek w zakresie zakupu statków powietrznych jest lepszy niż był, mimo wszystko nadal za zamówione samoloty trzeba płacić ogromne kwoty. Myślę, jestem przekonany, wiem, że gdy podejmiemy wysiłek walki o pasażera, na pewno nasza sytuacja w zakresie płynności, udziału w rynku poprawi się. Mam nadzieję, że będzie można to dostrzec. Mogę zobowiązać się, że prędzej niż później zaczniemy dawać pierwsze sygnały, nie tyle obrony, co ataku i odzyskiwania naszego udziału w rynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Czy możemy przystąpić do głosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Nie, panie przewodniczący. Proszę o danie mi możliwości zadania pytań.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Mówiąc zupełnie na marginesie, poświęciliśmy omawianej kwestii czterdzieści pięć minut, podczas gdy przewidywaliśmy co najmniej półtorej godziny. Nie sądzę, żeby istniała potrzeba przyśpieszania i niecierpliwego zmierzania ku głosowaniu. Mam jeszcze kilka, a być może nawet kilkanaście pytań.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Panie prezesie, chciałbym zapytać, co z Dreamlinerami. Czy w związku z tym, że następuje już chyba roczne opóźnienie w dostawie samolotów, możemy się spodziewać, że spółka w wyniku jakichś działań odszkodowawczych pozyska dodatkowe pieniądze od producenta? Czy odszkodowania były zagwarantowane w momencie zawierania umowy z producentem? Czy może to wpłynąć w znaczący sposób na kondycję finansową spółki? Bardzo proszę o wyjaśnienia w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jeszcze ktoś chciałby zadać pytanie?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przyśpieszam z powodów, o których państwu mówiłem. Z drugiej strony, gdy zwracam się do członków Komisji oraz zaproszonych gości i nikt się nie zgłasza, nie będę na siłę nikogo wyciągał do zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę. Proszę o przedstawienie się i zadanie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyKrajowegoZwiazkuZawodowegoPracownikowPLLLOTSAGrzegorzKossowski">Grzegorz Kossowski. Krajowy Związek Zawodowy Pracowników PLL „LOT” SA.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyKrajowegoZwiazkuZawodowegoPracownikowPLLLOTSAGrzegorzKossowski">Chciałem zabrać głos na zakończenie dyskusji, która się toczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Takiej możliwości nie będzie. Proszę wypowiedzieć się teraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyKZZPPLLLOTSAGrzegorzKossowski">Korzystając z obecności pana ministra Jarmuziewicza, pan ministra Gawlika i pana, panie przewodniczący, chciałbym zapytać, kiedy odbędzie się debata dwóch ministrów, którzy funkcjonują w obszarze PLL „LOT” SA. Z jednej strony chodzi o Państwowe Porty Lotnicze, a z drugiej o Polskie Linie Lotnicze „LOT” SA. Na tym samym terenie jest dwóch właścicieli. Od wielu lat nie możemy doprosić się o to, żeby panowie ministrowie usiedli do stołu i porozumieli się w sytuacji, gdy zarząd Państwowych Portów Lotniczych nie może porozumieć się z zarządem Polskich Linii Lotniczych „LOT” SA. To PLL „LOT” SA jest głównym dostarczycielem pieniędzy do budżetu poprzez PPL.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyKZZPPLLLOTSAGrzegorzKossowski">Dzisiaj mamy do czynienia z sytuacją, którą sami po raz kolejny sobie zafundowaliśmy. Likwidacja terminalu Etiuda oraz proces wygrany przez Ferrovial niewątpliwie będą skutkowały tym, że PPL znowu podniesie stawki za każdego pasażera na rynku. Doskonale wiemy o tym, że Warszawa jest jednym z najdroższych portów obsługowych. Czy w dobie kryzysu, kiedy inni robią wszystko, aby utrzymać się i w sprawiedliwy sposób podzielić się pieniędzmi, które wpływają do budżetu, może dojść do porozumienia? Jeżeli panowie nie będą w stanie się porozumieć, nie pozostanie nam nic innego jak zwrócić się w tej materii do premiera. Sytuacja taka trwa od lat. Osobiście uczestniczę w spotkaniach odbywających się na tej sali od dwóch i pół roku. Cały czas mówimy, że nie możemy porozumieć się z PPL, ponieważ co chwilę firma ta funduje nam nowe stawki. Nie ma możliwości porozumienia się co do współdziałania w zadowalającym stopniu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Definitywnie zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan minister Jarmuziewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">W polemiczny sposób postaram się ustosunkować do wątpliwości, które pan podniósł. Wymieniamy porozumiewawcze spojrzenia z panem ministrem Gawlikiem, dlatego że nic nie wiemy o konflikcie dwóch ministrów. Na pewno nie ma konfliktu pomiędzy naszymi szefami. Spotykamy się w miarę możliwości regularnie i rozmawiamy na temat obszaru styku PLL „LOT” SA i PPL. To, o czym pan mówi, jest konfliktem historycznym. Przed laty rzeczywiście było tak, że oba zarządy oddziaływały na siebie alergicznie. Mamy to za sobą. Rad byłbym usłyszeć opinię pana prezesa PLL „LOT” SA. Panie prezesie, proszę mnie wspomóc i potwierdzić, że jest to konflikt historyczny. Wiem, że dyrektor Marzec w przyjazny sposób rozmawia bez względu na to, kto jest prezesem.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Jeżeli chodzi o kontakty dwóch ministrów, to Grad z Grabarczykiem po raz ostatni spotkali się 13 czy 19 marca, a zatem kilkanaście dni temu. Pomiędzy obydwoma ministrami naprawdę jest dialog. Pana zarzut jest absolutnie niesłuszny.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Zaraz powiem o sądzie arbitrażowym. Wcześniej wyjaśnię, że Minister Infrastruktury odpowiada za tę część transportu w Polsce, która jest uprawiana za pomocą firm przewozowych. Jedną z firm jest PLL „LOT” SA. Status właścicielski spółki jest taki, że większościowym udziałowcem jest Minister Skarbu Państwa. Minister Infrastruktury dba o to, żeby wszystkie firmy, które w Polsce zajmują się biznesem lotniczym, obowiązywały takie same zasady, PLL „LOT” SA także. Wszystkie firmy działają na takich samych zasadach. Nie ma tu żadnych preferencji. Co się dzieje na szczeblu biznesowym? Jestem spokojny o to, jak się dogaduje dyrektor Marzec z prezesem PLL „LOT” SA. Boję się o tym głośno mówić, ale doskonale pan wie, że na nowym terminalu PLL „LOT” SA. jest traktowany nie gorzej niż inni. Boję się posunąć za daleko, ponieważ są pewne rzeczy, o których jako minister nie mogę powiedzieć. Ograniczę się do stwierdzenia, że jest traktowany nie gorzej niż inni.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">O likwidacji terminala Etiuda dyrektor Marzec informował kilka miesięcy temu. Nie po to zbudowaliśmy nowoczesny terminal, aby dzisiaj odprawiać ludzi w takich warunkach. Nie bywałem na lotniskach krajów Trzeciego Świata, ale wszędzie były lepsze warunki niż na terminalu Etiuda. Poza tym terminal ten nie nadawał się do użytku ze względów bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe było poza wszelkimi normami. Jeżeli ktoś z państwa przyjmował gości albo sam latał z terminalu Etiuda, wie, że urągało to godności osobistej. Stanie zimą czy latem na dworze w kolejce do odpraw to katastrofa. Nie rozmawiajmy o tym. Skutek cenowy to około 25 zł na bilecie. Wiemy, ile kosztują bilety lotnicze w Polsce. Ich koszt wynosi kilkaset złotych. Pozwolę sobie powiedzieć, że wzrost cen nie jest szokujący, natomiast wzrost komfortu znaczący. Warto było to zrobić. Wie pan, panie przewodniczący, że tylko jedna linia lotnicza protestowała. Tylko Wizz Air głośno krzyczał, że nie chce przechodzić z terminala Etiuda na drugi terminal.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Jeśli chodzi o sąd arbitrażowy, to jeszcze nikt niczego nie przegrał. Była mowa o sześćdziesięciu paru milionach złotych. Chodzi o decyzję sądu arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Drogą polubowną próbowano dojść do wyeliminowania nieporozumień, jakie cały czas mieliśmy na linii konsorcjum Ferrovial, które kończyło budowę terminala, i portem lotniczym jako inwestorem. W związku z tym, że zdążyliśmy z terminalem przed końcem marca ubiegłego roku, tyle że z innym wykonawcą, mamy pasmo roszczeń z jednej i z drugiej strony. Jest to praca dla sądu na długie lata. Pierwszym etapem było orzeczenie sądu arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej, które nie ma mocy sprawczej. To nie jest wyrok, który musi być zrealizowany. Orzeczenie to jest zaskarżane. Procedury dalej się toczą. To nie jest tak, że coś przegraliśmy. Kiedy będzie ostateczny wyrok sądu, nie zabiorę głosu. Z wyrokiem sądowym nie dyskutuje się. W naszym kraju jest tak poukładane, że mamy niezależną władzę sądowniczą. Jeżeli sąd orzeknie, że władze Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina popełniły błąd, zapłacą. Nie chodzi o tę czy inną władzę. Mówię o tym, jak poukładało się w biznesie. Politycy stoją z boku, i całe szczęście. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyKZZPPLLLOTSAGrzegorzKossowski">Czy mogę, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie może pan. Chciałbym przypomnieć i panu jako naszemu gościowi, i wszystkim członkom Komisji, że Komisja Skarbu Państwa zaplanowała posiedzenie poświęcone sytuacji portów lotniczych. Zgodnie z planem pracy Komisji, jedno z kolejnych posiedzeń będzie dotyczyło tej kwestii. Sytuacja portów lotniczych nie jest przedmiotem dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan minister Gawlik odpowie na pytanie, które zadał pan przewodniczący Jackiewicz. Potem głos zabierze pan prezes Mikosz. Bardzo proszę. Następnie przystąpimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego, chciałbym potwierdzić współpracę, jaka istnieje pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a Ministerstwem Skarbu Państwa. Odbywają się sukcesywnie spotkania. Trudno by było – nie żyjemy w takich czasach – aby jeden czy drugi minister narzucał cokolwiek organom, które są niezależne i które ponoszą odpowiedzialność za swoje decyzje. Nie można tego robić. Współpracujemy, ponieważ mamy wspólne interesy w kwestii Casinos Poland. Współpracujemy w kwestii Petrolotu. Współpraca istnieje. Mogę potwierdzić, że nie ma żadnych zahamowań ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Naszą współpracę mogę ocenić jedynie dobrze. A jeśli czasami ktoś dba o swoje interesy, to dobrze. Każdy powinien o nie dbać. Dziękuje bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan prezes Mikosz. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Dziękuję. Nawiązując do pytania pana przewodniczącego Jackiewicza w sprawie Dreamlinera, chciałbym powiedzieć, że mamy bardzo dobrą umowę, jeśli chodzi o nasze relacje prawne z Boeingiem. W ciągu trzech tygodni urzędowania odbyłem dwa spotkania z przedstawicielami Boeinga. W PLL „LOT” SA działa specjalny zespół, który został powołany do realizacji programu Dreamlinera.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Opóźnienia w procesie produkcji wynikają z tego, że samolot ten jest niezwykle skomplikowany technologicznie. Boeing przyznaje, że projekt wydawał się łatwiejszy, kiedy oglądano go na ekranach komputerów niż w momencie, kiedy przystąpiono do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Jeśli chodzi o nasze rozmowy, negocjacje z Boeingiem, chciałbym podkreślić istotny element, który stawia naszą spółkę w dość wymagającej sytuacji. Myślę, że nie mamy żadnego interesu w tym, żeby w momencie opóźnień w dostawie samolotu doprowadzać do zaognienia, tudzież zerwania dobrych relacji handlowych, które łączą nas z Boeingiem. Są ku temu dwa powody. Po pierwsze, większość naszej najważniejszej floty jest produkowana i serwisowana przez Boeinga. Mamy żywotny interes w tym, żeby bronić naszych interesów, a jednocześnie rozumieć sytuację, w jakiej znajduje się Boeing. Nie chciałbym wchodzić w rolę rzecznika Boeinga, ale firma ta ma w tej chwili opóźnienia w realizacji zamówień na dziewięćset samolotów. Powoduje to u nich bardzo podobne problemy jak u nas.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Jesteśmy dobrze zabezpieczeni prawnie, ale Boeing też jest dobrze zabezpieczony pod względem prawnym. W sytuacji gdyby PLL „LOT” SA postawił sprawę na ostrzu noża, Boenig może zastosować bardzo proste rozwiązanie, jakim jest wycofanie się z umowy. Zarówno my, jak i druga strona może z powodu opóźnienia w drodze wzajemnych kompensacji wycofać się z umowy. Jednak na dzień dzisiejszy stawiałoby to nas w bardzo trudnej sytuacji, gdyż tak naprawdę na rynku lotniczym nie ma jednoznacznej alternatywy dla Dreamlinera, jeśli chodzi o budowę samolotu i czas jego dostarczenia. Wszyscy producenci mają bardzo długi czas realizacji zamówienia i dostarczenia samolotu.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Na początku tego tygodnia uzyskaliśmy dwie informacje. Otóż, Boeing planuje – zadeklarował to w Warszawie jego najważniejszy przedstawiciel na Europę – na ten kwartał, który zaczął się w kwietniu, pierwsze loty testowe. Dla nas jest to trochę przełomowy moment. Kiedy samolot zacznie latać, będziemy więcej wiedzieli o jego osiągach technicznych. Przede wszystkim będziemy dużo więcej wiedzieli na temat tego, ile czasu będzie trwała jego certyfikacja i dostarczenie. Wówczas będziemy w stanie antycypować, jak zagospodarować przewidywane w tej chwili prawie dwa lata opóźnienia w jego dostarczeniu.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Wracam do naszych relacji handlowych. Boeing proponuje wiele rozwiązań. Niestety, nie mogę mówić o szczegółach. Rozwiązania te komponują dwa potrzebne nam instrumenty. Z jednej strony są to pieniądze, które są przewidziane w kontrakcie. Z drugiej strony jest to wsparcie sprzętowe bardzo istotne dla nas, szczególnie w okresie, gdy bardzo dużo latamy za Atlantyk. Chodzi o jedną z naszych najważniejszych linii, które chcemy bronić przed konkurencją.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Na dzień 9 kwietnia przewidziano posiedzenie rady nadzorczej, na którym zaplanowana zostałat szeroka dyskusja z przedstawicielami Boeinga na temat rozwiązania sporu handlowego, a właściwie sytuacji handlowej, dlatego że nie jesteśmy w sporze z Boeingiem. Zakładamy, że w maju, czerwcu, kiedy to pierwszy samolot ma się wzbić w powietrze, i gdy będziemy wiedzieli, kiedy będzie on latał jako samolot eksploatacyjny, domkniemy aneks do umowy, jaką mamy. Sprawa jest bardzo delikatna.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Nie ukrywam, że rada nadzorcza zobowiązała mnie, aby w terminie miesiąca przygotować tzw. plan „B” czyli przemyśleć i zaproponować strategię na wypadek, gdyby samolot nie wzbił się w powietrze i były dalsze opóźnienia. Kolejne opóźnienia mogą sprawić, że z punktu widzenia zarządzania biznesem lotniczym stanie się to nierealne. Dostarczenie samolotu za trzy lata oznacza, że praktycznie nic nie będziemy wiedzieli na temat tego, czym będziemy latali.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#PLLLOTSASebastianMikosz">Na kolejnych posiedzeniach Komisji będziemy informować o rozwoju sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem informacji przedstawionej przez pana ministra Zdzisława Gawlika? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o przedstawienie wyniku.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">7 posłów głosowało za, 2 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szczególnie dziękuję panu prezesowi Mikoszowi, który odwołał wizytę w Londynie, aby uczestniczyć w posiedzeniu Komisji. Doceniamy to panie prezesie. Dziękuję także panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Będziemy teraz rozmawiali o bieżącej sytuacji i planach prywatyzacyjnych Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik”.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proponuję dwie minuty przerwy, aby osoby niezainteresowane tematem mogły opuścić salę.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Wznawiam posiedzenie. Proszę o zabranie głosu ministra Gawlika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Przedmiotem zainteresowania członków Komisji Gospodarki, której posiedzenie odbyło się o godz. 11.00, także był PZL-Świdnik SA. Pojawia się mnóstwo wątpliwości w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Pan poseł Karpiński był tak dobry, że zorganizował spotkanie z grupą posłów z regionu Lubelszczyzny zainteresowanych prywatyzacją PZL-Świdnik SA. Byli na nim obecni także przedstawiciele związków zawodowych, zarządu spółki oraz prezesi Agencji Rozwoju Przemysłu SA.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Wszystkich najbardziej interesuje proces prywatyzacji. Kalendarium owego procesu zostało państwu przedstawione w materiale dostarczonym na posiedzenie Komisji. Proces ten ma charakter dynamiczny. Jeszcze na naszym poprzednim spotkaniu, które było zorganizowane z inicjatywy pana posła Karpińskiego, zastanawialiśmy się nad tym, czy inwestor, z którym prowadzono negocjacje, a mianowicie Aero Vodochody a.s., jest jedynym, wybranym inwestorem, z którym może być realizowany projekt prywatyzacji. Zastanawialiśmy się, czy drugi z inwestorów, który został dopuszczony do postępowania prywatyzacyjnego, czyli AgustaWestland N.V., będzie mógł w jakikolwiek sposób uczestniczyć w procesie prywatyzacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Życie dopisało dalszy scenariusz. Jak państwo zauważyli, krótko po naszym spotkaniu, bodajże w dniu 27 marca AgustaWestland N.V. złożyła poprawioną ofertę w stosunku do oferty, która była oceniana przez firmę doradczą. Proces analizy oferty złożonej przez AgustaWestland N.V. został zakończony. Dzisiaj zarząd Agencji Rozwoju Przemysłu SA podjął decyzję o dopuszczeniu AgustaWestland N.V. do procesu prywatyzacji. Dalsze negocjacje będą prowadzone równolegle. Będą prowadzone równocześnie z AgustaWestland N.V. i z Aero Vodochody a.s. Zostanie wybrany podmiot, który zaoferuje najlepsze warunki z punktu widzenia Skarbu Państwa, z punktu widzenia spółki oraz z punktu widzenia pracowników. W moim przekonaniu mamy najbardziej pożądaną sytuację z punktu widzenia Skarbu Państwa. Obydwaj inwestorzy zainteresowani udziałem w prywatyzacji, jeżeli będą chcieli, aby ich oferta została wybrana, będą musieli zaoferować jak najlepsze warunki dla Skarbu Państwa oraz dla spółki.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Kontynuujemy proces prywatyzacji. Rozmowy będą się nadal toczyły. AgustaWestland N.V. składając w dniu 27 marca swoją poprawioną ofertę poprosiła o wydłużenie czasu związania ofertą o kolejne trzy miesiące. Możemy sobie wyobrazić, w jakim miejscu, w jakim przedziale czasowym się znajdujemy.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jeżeli są pytania o szczegóły, bardzo proszę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę o zadawanie pytań, wygłaszanie komentarzy. Jako pierwsza zgłosiła się pani poseł Masłowska. Bardzo proszę. Potem głos zabierze pan przewodniczący Jackiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Mam do pana ministra pytanie natury fundamentalnej. Dotyczy ono zasadności prywatyzacji PZL-Świdnik SA. Wśród argumentów, jakie państwo wymieniacie, jest zapewnienie szerszego dostępu do rynków zagranicznych. Mam przed sobą wyniki spółki za ostatni rok, z których wynika, że przychody ze sprzedaży produktów zostały zrealizowane w ponad 100% w stosunku do planowanych. Plan został przekroczony szczególnie w zakresie sprzedaży na rynkach zagranicznych, sprzedaży na eksport.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselGabrielaMaslowska">Na czym konkretnie miałoby polegać dobrodziejstwo planowanej przez was prywatyzacji w postaci zwiększenia produkcji na eksport? Przecież firma od dawna kooperuje z dobrym skutkiem z koncernami zagranicznymi. W roku ubiegłym osiągnęła zyski. Owszem, zysk netto był trochę mniejszy niż planowany, ale z informacji przygotowanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa wynika, że jest to skutkiem przyczyn obiektywnych, niezależnych wprost od zakładu. Wpłynęły na to kurs dolara oraz osławione opcje walutowe.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselGabrielaMaslowska">Jednym z argumentów przemawiających za prywatyzacją jest, jak podaje resort, wzmocnienie kapitałowe i technologiczne spółki. Mam pytanie, na czym miałoby polegać owo wzmocnienie technologiczne, jeżeli prywatyzacja dojdzie do skutku.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PoselGabrielaMaslowska">Jeżeli chodzi o klientów, którzy ustawiają się w kolejce po PZL-Świdnik SA, to poza wszelką dyskusją jest, że przymiarki sprzedaży zakładów firmie, która nie specjalizuje się, nie ma nic wspólnego z przemysłem lotniczym, stawiają pod znakiem zapytania dobrą wolę, celowość, a także racje ekonomiczne prywatyzacji. Pytam więc pana ministra, na czym miałoby polegać wzmocnienie technologiczne tejże konkretnej spółki w wyniku prywatyzacji, do której państwo za wszelką ceną zmierzacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Dziękuję. Panie ministrze, po pierwsze chciałbym poprosić o więcej informacji na temat dwóch oferentów, dwóch firm, które w tej chwili pozostały w sferze zainteresowań. Chodzi o AgustaWestland N.V. i Aero Vodochody a.s.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Po drugie, firmy te przedstawiły ofertę zakupu akcji PZL-Świdnik. SA. Czy w tej chwili możemy poznać bliższe szczegóły? Czy pan minister ma możliwość przedstawienia bliższych szczegółów dotyczących przedstawionych ofert? Jakie są spodziewane wpływy do Skarbu Państwa z tego tytułu? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pani poseł. Pani poseł Sadurska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselMalgorzataSadurska">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselMalgorzataSadurska">Nie będę powtarzała pytań, które zadawałam panu ministrowi na poprzednim posiedzeniu Komisji. Chciałabym zapytać o terminarz. Zgodnie z tym, co mówił pan w trakcie posiedzenia plenarnego Sejmu, kiedy pytałam o prywatyzację PZL-Świdnik SA, warunkiem dopuszczenia drugiego oferenta do negocjacji było poprawienie przez niego oferty. Jak powiedział pan minister, to już nastąpiło.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PoselMalgorzataSadurska">Chciałabym zapytać, kiedy możemy spodziewać się decyzji Agencji Rozwoju Przemysłu SA w przedmiocie ewentualnego dopuszczenia drugiego oferenta. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o kolejne pytania, głosy w dyskusji. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jeśli państwo pozwolicie, rozpocznę od odpowiedzi na pytanie pani poseł Sadurskiej, ponieważ dużo rozmawialiśmy na ten temat. Pani poseł, informowałem już, że Agencja Rozwoju Przemysłu SA w dniu dzisiejszym podjęła decyzję o kontynuowaniu procesu negocjacji równoległych z udziałem drugiego z inwestorów, a mianowicie AgustaWestland N.V. Poprawiona oferta została uznana za ofertę, która może konkurować z ofertą drugiego inwestora. Proces negocjacji będzie kontynuowany zgodnie z kalendarzem Agencji Rozwoju Przemysłu SA. W dniu dzisiejszym prezes przesłał do obu inwestorów informację, że do negocjacji został dopuszczony drugi inwestor.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Pan poseł Jackiewicz prosił o podanie bliższych informacji o inwestorach. Przedstawi je pani dyrektor Magdziak reprezentująca Agencję Rozwoju Przemysłu S.A.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Znakomicie pan wie, że z uwagi na swoje bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo Agencji Rozwoju Przemysłu SA nie możemy ujawnić jakichkolwiek informacji z ofert, które są składane.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Powtórzę to, co już mówiłem na jednym z posiedzeń Komisji Skarbu Państwa. Jesteśmy uczeni doświadczaniem płynącym z tego, że ktoś kiedyś zapominał, iż powinien mówić tyle, ile może powiedzieć, a nie mówić to, na co ma ochotę. Mamy kolejne procesy związane z udostępnianiem informacji. Sięgam do roku 2006 czy 2007. Ktoś zapominał, że Polska jest związana pewnymi umowami bilateralnymi. Nie wystarczy rozpocząć procesu, nie można potem go przerywać, dlatego że ktoś nam się nie podoba czy też z jakiegoś innego powodu. Skoro jesteśmy stroną umowy bilateralnej, która zobowiązuje nas do wspierania inwestycji, musi ją wypełniać. Oprócz słynnego sporu, który prowadzony jest przed arbitrażem z Eureko, mamy coraz więcej sporów. Wspomnę chociażby o terenach portowych czy firmie Nordzucker Polska SA. Mnożą się wydawane pieniądze. Gdy patrzę na to wszystko, dochodzę do wniosku, że jesteśmy bardzo bogatym i hojnym państwem. Zamiast przeznaczyć pieniądze na coś, co służyłoby wszystkim obywatelom Polski, wydajemy je na odszkodowania, dlatego że ktoś kiedyś nie robił tego, co powinien.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Pani poseł Masłowska pytała o zasadność prywatyzacji. Trudno mi wdawać się w dyskusję na temat tego, czy prywatyzacja jest potrzebna, czy nie. Myślę, że najlepszą odpowiedź na wątpliwości, które pani podnosi, stanowi dyskusja, jaka toczyła się podczas posiedzenia Komisji Gospodarki. Jeden z przedstawicieli związków zawodowych z sektora przemysłu lotniczego wskazywał na sprywatyzowane przedsiębiorstwa oraz korzyści, jakie spółki te osiągnęły z prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jeśli podtrzymuje pani swoje wątpliwości, sugeruję zorganizowanie spotkania w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Rzeszów SA, która jest prywatną spółką, po to aby zobaczyć, jak się tam pracuje, w jaki sposób inwestor podchodzi do pracowników, jak pracownicy są traktowani. Ktoś kto będzie chciał zobaczyć firmę, która produkuje silniki, znajdzie się na hali, która znajduje się obok INC Polfa Rzeszów SA, gdzie produkowane są leki. Można zobaczyć, jak wygląda posadzka, jak wygląda hala produkcyjna. Można zobaczyć, jakie korzyści z dobrej prywatyzacji może mieć spółka oraz jej pracownicy. Można ich zapytać, jakie korzyści bezpośrednio uzyskują.</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Czy prywatyzacja PZL-Świdnik jest potrzebna, czy nie, jeśli tak, z jakich powodów? Po to, aby wypowiadane przez mnie słowa nie zabrzmiały jakoś fałszywie, myślę, że najlepiej odpowie na to pytanie pan prezes, który jest obecny na sali i którego serdecznie witam.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panią dyrektor Magdziak i pana prezesa o uzupełnienie mojej wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiPortfelowychIAgencjiRozwojuPrzemysluSAWieslawaMagdziak">Moje nazwisko Magdziak. Agencja Rozwoju Przemysłu SA.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiPortfelowychIAgencjiRozwojuPrzemysluSAWieslawaMagdziak">W tej chwili w grze są dwaj inwestorzy. Powiem krótko, ponieważ w międzyczasie ukazało się dużo informacji prasowych na ten temat. Firma Aero Vodochody a.s. ma dziewięćdziesięcioletnią tradycję w przemyśle lotniczym, głównie w zakresie produkcji samolotów i kooperacji. Jej właścicielem jest fundusz kapitałowy Petra. Jednym ze znaczących kooperantów współpracujących z firmą Aero Vodochody a.s. jest firma Sikorski.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiPortfelowychIAgencjiRozwojuPrzemysluSAWieslawaMagdziak">AgustaWestland N.V. jest spółką z grupy kapitałowej Finmeccanica. Jest to duży potentat światowy, a na pewno europejski w zakresie produkcji lotniczej. PZL-Świdnik SA współpracuje w nim od ponad dziesięciu lat. Współpraca ta układa się pomyślnie, z roku na rok rozwija się. Jest to największy zagraniczny kooperant PZL-Świdnik SA. Najlepiej będzie, jeśli o szczegółach współpracy powie pan prezes Majewski.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiPortfelowychIAgencjiRozwojuPrzemysluSAWieslawaMagdziak">Zanim głos zabierze pan prezes Majewski, chcę powiedzieć jeszcze jedną rzecz w nawiązaniu do pytania, czy prywatyzacja jest potrzebna czy nie. Jak to wygląda z punktu widzenia Agencji Rozwoju Przemysłu SA jako właściciela spółki PZL-Świdnik SA?</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiPortfelowychIAgencjiRozwojuPrzemysluSAWieslawaMagdziak">Firmy lotnicze powinny kooperować, działać we współpracy kapitałowej z dużymi firmami światowymi. Muszą mieć szanse na rozwój, na wdrażanie nowych technologii, nowych inwestycji. PZL-Świdnik SA podjął w ostatnich latach ogromne działania inwestycyjne. Bardzo się to liczy, dlatego że inwestycje, która spółka poczyniła w zakresie unowocześnienia swojej produkcji, są znaczące. Niemniej oczekiwania i potrzeby są znacznie większe niż to, co zostało do tej pory zrobione. Po to, aby firma liczyła się na rynku światowym, musi funkcjonować w związkach kapitałowych. Bardzo proszę, aby pan prezes Majewski wypowiedział się w tej kwestii. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrezeszarzaduWytworniSprzetuKomunikacyjnegoPZLSwidnikSAMieczyslawMajewski">Mieczysław Majewski, PZL-Świdnik SA, prezes zarządu. Proszę państwa, prywatyzacja naszej firmy, która ma tradycje lotnicze od sześćdziesięciu lat, jest potrzebna. Jest potrzebna, aby pozyskać środki na inwestycje. Bazując tylko na amortyzacji, przy zysku, który nie jest najwyższy, sami nie jesteśmy w stanie sobie z nimi poradzić i dogonić czołówkę europejską.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrezeszarzaduWytworniSprzetuKomunikacyjnegoPZLSwidnikSAMieczyslawMajewski">Dlaczego potrzebny jest inwestor strategiczny? Nasze dotychczasowe inwestycje były czynione pod kątem programów współpracy. Nie były to inwestycje w najwyższe technologie, ponieważ bez inwestora strategicznego prawdopodobnie jeszcze długo nie będziemy mieć do nich dostępu. Staramy się uzyskać coś poprzez udział w europejskich programach, ale obawiam się, że nie będziemy tam traktowani tak samo jak liderzy. W związku z tym musimy mieć bliższe powiązania z liderami, w tym powiązania  kapitałowe.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PrezeszarzaduWytworniSprzetuKomunikacyjnegoPZLSwidnikSAMieczyslawMajewski">Nie chcę rozwijać tematu, ale założyliśmy, że na najbliższe sześć lat potrzeba nam ponad 500.000 tys. zł na inwestycje, z czego około jednej trzeciej mamy zapisane – znajdujemy się na listach indykatywnych – w programach pomocowych z Unii Euopejskiej, takich jak program operacyjny „Rozwój Polski Wschodniej” czy program związany z rozwojem zaplecza badawczo-rozwojowego. Pozostałe dwie trzecie, czyli wkład własny, musimy skądś uzyskać. Obawiam się, że przy pomocy własnych środków nie będziemy w stanie przeprowadzić projektu inwestycyjnego, który wprowadzi nas do grona czołówki światowej.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PrezeszarzaduWytworniSprzetuKomunikacyjnegoPZLSwidnikSAMieczyslawMajewski">Potwierdzam to, co mówił pan minister Gawlik. W poniedziałek byłem zarówno w Mielcu, jak i w Rzeszowie. Zakłady w Mielcu zostały sprywatyzowane przed dwoma laty, zakłady w Rzeszowie przed ośmioma laty. Muszę przyznać, że zazdroszczę, szczególnie Mielcowi, gdzie sytuacja była bardzo trudna, poważna, a w tej chwili wszystko rozwija się bardzo pomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#PrezeszarzaduWytworniSprzetuKomunikacyjnegoPZLSwidnikSAMieczyslawMajewski">Powiem jeszcze dwa słowa na temat potencjalnych inwestorów, o których dzisiaj rozmawiamy. Są to firmy zasadniczo różne. Aero Vodochody a.s. to firma, która stara się tworzyć holding na zasadzie poddostawcy, na zasadzie usług kooperacyjnych. Strategia taka może dać efekty, można na tym dobrze zarobić. Natomiast AgustaWestland N.V. ma sprzedaż dziesięć razy większą niż Aero Vodochody a.s. i PZL-Świdnik SA razem wzięte. Dzisiaj możemy mówić o kwocie około 3.000.000 tys. euro. Agusta Westland N.V. dysponuje całą paletą produktów finalnych. Jest to lider na rynku. Firma uprawia strategię lidera. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Jako pierwszy głos zabierze pan przewodniczący Karpiński. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Na zakończenie chciałbym, aby w protokole zostało zapisane, że odbyło się spotkanie, na którym byli obecni minister Gawlik, minister Żuk, cały zarząd Agencji Rozwoju Przemysłu SA, strona społeczna oraz zarząd PZL-Świdnik SA. Dziękuję za to spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Sprawa ta leży na sercu wielu posłom. Chcemy, żeby została wybrana najlepsza oferta.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Już wcześniej z inicjatywy pani poseł Sadurskiej było zaplanowane i uzgodnione spotkanie w Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Miało się odbyć w dniu 18 marca o godz. 14.00. Jednak w tym samym czasie odbywało się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa dotyczące realizacji ustawy kompensacyjnej dla stoczni. Kiedy okazało się, że jest kolizja, natychmiast poprosiłem pana ministra Gawlika o wyznaczenie nowego najbliższego możliwego terminu. Przy udziale zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu SA termin taki został wyznaczony, za co chciałbym podziękować.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Chciałbym też podkreślić, że jest obecnych wielu posłów spoza składu Komisji Skarbu Państwa, którzy są żywo zainteresowani tematem. Cieszymy się, że ścieżka prywatyzacyjna PZL-Świdnik SA jest realizowana na zasadzie wyboru najlepszej oferty. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pani poseł Sadurska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselMalgorzataSadurska">Szanowni państwo, chciałabym złożyć wyjaśnienie do protokołu. Spotkanie, które chcieliśmy zorganizować w sprawie PZL-Świdnik SA było ustalone na dzień 18 marca z Agencją Rozwoju Przemysłu SA dwa tygodnie wcześniej. Dzień przed spotkaniem dopytywałam się, czy jest ono aktualne. Dowiedziałam się, że tak. Na trzy czy cztery godziny przed spotkaniem zostało ono odwołane. Nie przyjmuję tłumaczenia, że zostało odwołane z uwagi na posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Posiedzenia Komisji nie są zwoływane z dnia na dzień, ale odbywają się zgodnie z określonym kalendarzem. Mimo wszystko cieszę się, że doszło zarówno do spotkania, jak i do posiedzenia dwóch Komisji.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PoselMalgorzataSadurska">Ze swej strony chciałabym złożyć deklarację, że z uwagi na to, że PZL-Świdnik SA jest tak ważnym zakładem nie tylko z punktu widzenia interesów Lubelszczyzny, ale też z punktu widzenia interesów Polski, będziemy bacznie przyglądać się, obserwować przebieg dalszego procesu prywatyzacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jeszcze ktoś chciałby zadać pytanie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeśli nie zobaczę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjęła informację Ministra Skarbu Państwa w sprawie bieżącej sytuacji i planach prywatyzacyjnych Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” SA. Czy ktoś zgłasza sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Proszę, aby kwestia ta została poddana pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Chciałbym też poprosić pana ministra, aby w momencie, kiedy będą znane dalsze efekty rozmów, negocjacji z oferentami, Komisja Skarbu Państwa została o tym  poinformowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Został zgłoszony wniosek o przeprowadzenie głosowania.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem informacji przedstawionej przez pana wiceministra Skarbu Państwa Zdzisława Gawlika? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o przedstawienie wyników.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">11 głosami za, przy 5 głosach przeciwnych i braku wstrzymujących się, informacja została przyjęta przez Komisję. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Protokół z posiedzenia zostanie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>