text_structure.xml
69.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa serdecznie. Zostałem poproszony przez pana przewodniczącego o otwarcie posiedzenia, gdyż pan przewodniczący spóźni się. Rozpoczynamy posiedzenie. Otrzymaliście państwo porządek obrad. Czy są do niego jakieś uwagi? Nie słyszę, więc zacznijmy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Rozpatrzymy dziś analizę bieżącej sytuacji oraz stanu realizacji strategii prywatyzacji uzdrowisk. Chciałbym przywitać wszystkich gości, panią minister Joannę Szmidt z Ministerstwa Skarbu Państwa wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia, przedstawicieli Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych, przedstawicieli poszczególnych gmin, związków zawodowych i wszystkich zainteresowanych tematyką dzisiejszego posiedzenia. Bardzo proszę panią minister o przedłożenie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJoannaSchmid">Dziękuję panie przewodniczący. Szanowni państwo, chciałabym przedstawić państwu sytuację dotyczącą spółek uzdrowiskowych. Skarb Państwa posiada 25 spółek uzdrowiskowych, z czego 24 to jednoosobowe spółki Skarbu Państwa ze 100% udziałem Skarbu Państwa. W spółce Szczawnica Skarb Państwa posiada 20% udziałów. Spółki uzdrowiskowe zawierają kontrakty z NFZ i to w szczególności stanowi ich główne źródło przychodu. Dla niektórych podmiotów uzdrowiskowych kontrakty te są praktycznie wyłącznym źródłem przychodów. Z uwagi na ceny oferowanych usług przez NFZ i na ich niski poziom, działalność tych spółek w wielu przypadkach jest nierentowna.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJoannaSchmid">Zaprezentuję teraz, jakie wsparcie na przestrzeni lat 2003 – 2007 otrzymały spółki uzdrowiskowe. Od 2003 r. do 2007 r. podmioty, w których Skarb Państwa posiada akcje i udziały, otrzymały z Funduszu Skarbu Państwa dokapitalizowanie na poziomie 101 mln zł. Jeśli chodzi o drugie źródło dofinansowania to pochodzi ono z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców i była to łączna kwota 21 mln zł. Potrzeby inwestycyjne wszystkich podmiotów uzdrowiskowych są wielkie. Po dokonaniu obliczeń minimalnych potrzeb pieniężnych, tytułem nakładów inwestycyjnych wyszła nam kwota rzędu 1 mld 300 tys. zł. Majątek jest zdekapitalizowany i potrzeba wielkich środków, żeby zmodernizować te placówki. Przede wszystkim chodzi o modernizację obiektów, budowę basenów, rozbudowę linii technologicznych, zakup sprzętu rehabilitacyjnego. Głównie chodzi o dostosowanie tych obiektów do wymogów wynikających z rozporządzenia Ministra Zdrowia. Funduszu celowego nie będzie, a więc wsparcia finansowego też, w związku z tym należy znaleźć inne źródła finansowania. Patrząc na sytuację, jaka jest na rynku, to nie ma pozytywnej prognozy w stosunku do spółek uzdrowiskowych, dlatego że z funduszy strukturalnych bardzo trudno jest skorzystać, gdyż uzdrowiska to jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Jeśli chodzi o finansowanie w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, czyli programów, którymi dysponuje marszałek województwa, to również wszystko zależy od tego, czy te firmy i ich działania są wpisane w ramach priorytetu. Należy zauważyć, że w niektórych województwach są wpisane, a w niektórych nie. Jeżeli nie są wpisane, to taki podmiot nie otrzyma możliwości wsparcia z programu regionalnego. Jeśli chodzi o pokazanie przykładów na to, jakie podmioty uzdrowiskowe zostały sprywatyzowane, to dobrym przykładem jest uzdrowisko Nałęczów, gdzie w 2002 r. zostały zbyte akcje. Jest to przykład pozytywny, ponieważ pojawił się tam konkretny inwestor, który zainwestował kapitał rzędu 50 mln zł. Powstały nowe miejsca pracy. Wzrósł również udział na rynku, jeśli chodzi o rynek wody mineralnej. Do czego doszłoby gdyby inwestor nie pojawił się? Spółki borykają się z wieloma problemami. Są to problemy, które próbujemy rozwiązać na szczeblu NFZ, na szczeblu MZ i na szczeblu MF. W kilku zdaniach powiem, o co chodzi. W przypadku NFZ najważniejsze jest, aby było ogólne zwiększenie środków w budżecie na leczenie uzdrowiskowe. Jeśli porównamy jak wyglądał budżet NFZ na ten cel to na przestrzeni lat 1998 – 2006 nastąpił czterokrotny spadek nakładów na lecznictwo uzdrowiskowe. Spadek z poziomu 4,5% do niespełna 1% rocznie. Patrząc teraz, jest to trochę lepiej, bo w 2008 r. nakłady te mają wynieść 1,2%. W 2009 r. przewiduje się 1,3%. Kolejnym problemem jest zrównanie stawek dla zakładów lecznictwa uzdrowiskowego. Chodzi o te podmioty, które podlegają MSWiA i MON, a mianowicie, aby stawki były traktowane na jednakowym poziomie. Poza tym, chodzi o zwiększenie stawki osobodnia przede wszystkim w celu zrekompensowania strat przez spółkę na skutek wprowadzenia nowego sposobu kontraktacji za 2008 r. To są kwestie dotyczące NFZ.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJoannaSchmid">Jeśli chodzi o Ministerstwo Finansów, to też próbujemy zmienić pewne rzeczy. W tej chwili obowiązuje stawka podatku VAT rzędu 20%. Obecnie próbujemy, aby stawka ta była ograniczona do minimum, oczywiście nie do zera, ale do kilku procent, tak jak to jest w tego typu podmiotach działających na terenie UE. Również zajmujemy się kwestią zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, bo to może mieć przełożenie na firmy uzdrowiskowe. Jakby podliczyć tę skalę, to jest to około 20 mln zł, które ewentualnie wpłynęłyby do budżetu gminy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJoannaSchmid">Jeśli chodzi o proces prywatyzacji, to w tej chwili jest następujący stan prawny. Jest rozporządzenie dotyczące spółek, które są wyłączone z prywatyzacji. Ministerstwo Skarbu Państwa pracuje nad zmianą tego rozporządzenia. Tych podmiotów jest czternaście. Chcemy liczbę podmiotów wyłączonych z prywatyzacji ograniczyć do siedmiu. Prowadzimy konsultacje międzyresortowe, czekamy na ostateczne stanowisko. Czy ono zostanie zmienione? W tej chwili już pięć podmiotów, a mianowicie uzdrowisko Kraków Swoszowice, Kamień Pomorski, Wieniec, Przerzeczyn i Ustka są skierowane do prywatyzacji. Stan prawny jest następujący. Wczoraj ukazało się ogłoszenie zapraszające podmioty zajmujące się sporządzeniem analiz przedprywatyzacyjnym, prawnych, finansowych, wyceną, strategią i perspektywą rozwoju spółki. Mają oni czas do 7 lipca 2008 r. na przedłożenie swoich ofert. Potem nastąpi wybór podmiotu, który sporządzi te analizy. Po odbiorze tych analiz będzie można rozpocząć proces prywatyzacji pierwszych pięciu podmiotów. Pozostałe to podmioty, które zakwalifikowane zostały do grupy, gdzie przez pięć lat Skarb Państwa będzie zaangażowany w pakiecie większościowym tych podmiotów i dopiero po pięciu latach nastąpi całkowita sprzedaż tych akcji. Współpracujemy z zarządami spółek, jak również z załogą i próbujemy pokazać pozytywne przykłady prywatyzacji. Robimy to dlatego, bo mamy wiele negatywnych przykładów. Jeżeli na przykład pewne działania prywatyzacyjne nie zostaną dokonane na czas to sytuacja tych podmiotów może być różna, dlatego że konkurencja wykorzystuje to. Nie jest prawdą, że jeżeli przyjdzie prywatny podmiot, to nie będzie kontraktacji z NFZ. Na przykład w sprywatyzowanej firmie Nałęczów 50% są to kontrakty z osobami publicznymi, a 50% to klienci komercyjni. W związku z tym, tutaj takiego zagrożenia nie ma. Natomiast w przypadku tych 25 podmiotów, 1/8 z nich to podmioty, które generują straty i same nie będą w stanie poradzić sobie na rynku. Skoro nie ma możliwości dofinansowania, to w takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest prywatyzacja, gdzie pojawi się inwestor z kapitałem. Ważne jest, żeby w umowie prywatyzacyjnej wszystko zostało zagwarantowane. Załoga negocjuje przy pakiecie socjalnym. Stanowisko MZ, z którym zapoznaliśmy się jest takie, że docelowo należy prywatyzować wszystkie podmioty. Oczywiście nasuwa się pytanie, kiedy to należy zrobić? W tej chwili zajmiemy się tymi pięcioma podmiotami, o których mówiłam. Pracujemy nad zmianą rozporządzenia, które ograniczałoby z 14 do 7 liczbę podmiotów, które nie będą prywatyzowane. Niektóre spółki chcą być prywatyzowane, bowiem świadome są tego, że wielkie nakłady inwestycyjne potrzebne są tym firmom, a same tych środków nie są w stanie sobie zapewnić. Jedynym rozwiązaniem jest inwestor, który ich wspomoże, oczywiście na rozsądnych, merytorycznie właściwych zasadach. To tyle z mojej strony tytułem wstępu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. W pierwszej kolejności głos zabiorą posłowie. Następnie osoby zainteresowane. Bardzo proszę pan poseł Nitra.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselSlawomirNitras">Pani minister, cieszy mnie deklaracja o ograniczeniu tych niesprywatyzowanych spółek. Chciałbym zadać pytanie. Skąd tych siedem podmiotów? Bo jeżeli mówimy o liczbach, to chyba wiemy, o jakie konkretne spółki chodzi. Myślę, że są jakieś powody, dla których wybrano akurat siedem spółek. Chciałbym wiedzieć, które mają być niesprywatyzowane? Dlaczego właśnie te siedem spółek? Chciałbym też panią zapytać, czy MSP analizuje stan bazy, ilość zakładów, które na przestrzeni lat, według mojego stanu wiedzy, ciągle są zmniejszane. Musimy pamiętać, że generalnie spółki nie są prywatyzowane. One tak stopniowo prywatyzują się poprzez sprzedaż domów. Już nie chodzi o zbędny majątek, ale sprzedają domy, np. do uzdrowiska należało dziesięć domów, a pozostało już tylko cztery. W ten właśnie sposób firmy się prywatyzują. Ja przypomnę, że już rząd pana premiera Oleksego rozpoczynał prywatyzację uzdrowisk, którą wstrzymał później pan minister Kaczmarek, jeśli dobrze pamiętam. To powoduje, że przedsiębiorstwa prywatyzują się w taki naturalny sposób. Moim zdaniem ze stratą dla tych spółek. Chciałbym zapytać, czy ministerstwo analizuje choćby stan bazy, ilość łóżek? Bo tak naprawdę chodzi o to, jaki majątek ma podlegać prywatyzacji. Moim zdaniem on jest niestety coraz mniejszy. Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz, o której pani mówiła. To nie jest tak, że dzisiaj NFZ dla wielu spółek nie jest atrakcyjnym klientem, a szczególnie dla tych uzdrowisk położonych na zachodzie, bo dla nich atrakcyjniejszym partnerem handlowym są niemieckie czy skandynawskie kasy chorych. Na szczęście skończyły się te kwestie z ZUS, który był dużym partnerem uzdrowisk. Jeszcze jedna i ostatnia uwaga z mojej strony. Czy jest to analizowane? Dlaczego 7 spółek ma być wyłączonych? Czy państwo bierzecie to pod uwagę, że niektóre z tych przedsiębiorstw są naprawdę duże, o znacznym majątku. Na przykład, ja jestem z województwa zachodniopomorskiego. Świnoujście lub Kołobrzeg są to spółki, których obecnie majątek jest ogromny, dlatego że domy te znajdują się w bardzo atrakcyjnych miejscach i są to domy, które w dużym stopniu są zmodernizowane. Pytanie moje jest takie: czy my musimy oddawać to zewnętrznym partnerom, czy nie można pokusić się na giełdową prywatyzacje? To jest ogromny majątek, jeżeli weźmiemy pod uwagę ceny nieruchomości w paśmie nadmorskim. Myślę, że podobnie jest z innymi uzdrowiskami, które znajdują się w innych turystycznie atrakcyjnych terenach czy regionach Polski. Może się okazać, że będą firmy, które samodzielne zdobędą kapitał na inwestycje, choćby przez podniesienie akcji i że są one w stanie same realizować inwestycje. Nie mówię, że partnerzy zagraniczni czy branżowi są źli, ale czy państwo bierzecie też taką możliwość pod uwagę. Chciałbym, żeby te spółki miały swobodę wyboru sposobu prywatyzacji i żeby przy ich udziale była wypracowywana ta koncepcja. Żeby nie była to koncepcja czysto ministerialna przewidująca, że dziesięć spółek nie prywatyzujemy, siedem według takiej zasady, a osiem według takiej. Moim zdaniem jest to podział na chybił trafił. Uważam, że spółki te powinny również brać aktywny udział w opracowywaniu koncepcji prywatyzacyjnej. Natomiast należy bardzo szybko określić termin, kiedy rozpoczynamy prywatyzację i żeby termin ten nie był odległy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę pan poseł Rojek.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefRojek">Dziękuję panie przewodniczący. Pani minister, bardzo ładnie przekazała nam pani tę informację. Właściwie to ona pokrywa się z tą informacją, którą otrzymaliśmy w materiale. Dzisiaj uzdrowiska – spółki Skarbu Państwa, zetknęły się z dużą konkurencją. Nasze uzdrowiska mają duże tradycje i cieszą się zainteresowaniem. Powstaje pytanie: i co dalej? Dzisiaj przegrywają z konkurencją, bowiem klient, który korzysta z usług uzdrowiska żąda komfortowych warunków. Nie takich, jakie są w tej chwili. Pomoc w dokapitalizowaniu jest stanowczo za mała. Z pani wypowiedzi wynika, że prywatyzacja jest złotym środkiem dla spółek. Ja jestem innego zdania i myślę, że nie będzie zgody na to, żeby prywatyzacja poszła w takim kierunku i stopniu, o którym pani mówiła. Na końcu w przedstawionej informacji napisane jest, że grupa spółek, która nie będzie sprywatyzowana, będzie jeszcze zweryfikowana. Nie wiem, według jakich kryteriów. Pani minister powiedziała, że są rozmowy i starania, aby wspomóc te elementy, na które składa się dopływ gotówki w skutek kontraktów z NFZ. Była to pobieżna wypowiedź. Prosimy o konkretne działania, bo ja myślę, że jest to taki instrument, który spowodowałby zdecydowany dopływ gotówki, której uzdrowiska potrzebują od zaraz. Ważne jest, że spółki dostają 5 czy 10 mln zł tej dokapitalizacji. Na co przeznaczone są te środki? Klient, który wchodzi do pokoju i widzi pokój z okresu sprzed trzydziestu lat już więcej nie przyjedzie. Mówimy o kliencie, który może wydać w Polsce więcej pieniędzy, niż ten, który przyjedzie z kontraktu. Ja myślę, że na tej kwestii trzeba się skupić i zdecydowanie zadziałać tak, aby dopływ gotówki był większy. Po konferencji pana przewodniczącego Aziewicza bałem się zadać to pytanie, gdyż przewodniczący obwinił poprzedników, że nic nie zrobili, nie dopilnowali i nie zmienili tej sytuacji. Tak to na konferencji zostało powiedziane. Ja mówię o panu ministrze Wojciechu Jasińskim. O tym będziemy rozmawiać później, niech on się wykaże. Ja oczekuję konkretnej odpowiedzi w tej sprawie, bo myślę, że nie będzie zgody na rozwiązanie, o którym pani mówiła. Mam wrażenie, po pani wypowiedzi, że prywatyzacja załatwi wszystko. Przyjdzie szejk z południa czy północy, kupi uzdrowisko i będzie miał swój dwór. Nasi schorowani obywatele nie będą mieli gdzie wyjechać na leczenie, a należy zauważyć, że społeczeństwo polskie starzeje się. W związku z tym, zainteresowanie polskimi uzdrowiskami jest duże. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Myślę panie pośle, że uprawnione jest ocenianie poprzedników także z tych rzeczy, których zaniechali w sensie podejmowanych działań w przypadku uzdrowisk jak i w przypadku przemysłu spirytusowego czy farmaceutycznego. Bardzo proszę pan poseł Raniewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselGrzegorzRaniewicz">Panie przewodniczący, pani minister, to właśnie ci schorowani pacjenci będą podstawowym źródłem dochodów dla tego uzdrowiska. Nie będzie to żaden szejk, ale będą to dziesiątki tysięcy osób. Merytorycznie chciałbym zapytać, jakie będą kryteria wyboru tych pięciu spółek przeznaczonych do prywatyzacji w pierwszej kolejności, a także wyboru tej drugiej grupy? Co zaważyło, że dane uzdrowisko znalazło się w tej, a nie w drugiej grupie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pan poseł Matuszny.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKazimierzMatuszny">Muszę zareagować na stwierdzenie kolegi, że po prywatyzacji będą leczeni pacjenci z kontraktu. Z pana wypowiedzi wynika, że pan nie rozumie, o czym mówimy. Jeśli chodzi o szejka, to jest to daleko idące posunięcie. Proszę zwrócić uwagę na jedną pozycję. Spółka ma kapitał zakładowy około 8 mln zł, a wartość wymaganych inwestycji wynosi 27 mln zł. Moje pytanie do pani minister brzmi: czy w procesie prywatyzacji, w uzgodnieniach cenowych, inwestor będzie zobowiązany do tych inwestycji i jednocześnie czy zachowa poziom zatrudnienia i wynagrodzenia? Jeśli tak, to proszę mi powiedzieć, jaki inwestor wykupi tę firmę? Po co inwestować 27 mln w firmę, która jest warta 8 mln i jeszcze brać całą masę zobowiązań na siebie. Tylko po to, żeby wejść w dobry biznes, a nie po to, żeby świadczyć charytatywne usługi. Nie porównujmy tej działalności do działalności komercyjnej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselGrzegorzRaniewicz">Dziękuję bardzo. Jeśli posługujemy się przykładem Nałęczowa, to właśnie jest to przykład na to jak robi się dobry biznes. Uzdrowisko dofinansowuje się, przez co poprawiają się jego warunki konkurencyjności. Pacjenci chętniej wybierają dany produkt i na tym polega dobry biznes. Dzięki temu zadowoleni są pacjenci, a z drugiej strony również firma zarabia. Jest to prosty mechanizm finansowy, który przez większość jest rozumiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Pani poseł Zuba, pan poseł Nitras, pan poseł Matuszny. Bardzo proszę koncentrować się na pytaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMariaZuba">Dziękuję panie przewodniczący. Pani minister, ja mam trzy krótkie pytania. Dołączam się do pytania dotyczącego kryteriów, które zadecydowały, że jedne z uzdrowisk są już w grupie prywatyzowanych, a pięć będzie przez okres pięciu lat spółką Skarbu Państwa z udziałem większościowym. Co o tym zadecydowało? Drugie pytanie wiąże się z informacją, którą pani podała, że jednym ze źródeł finansowania jest UE pod warunkiem, że stosowne zapisy znalazłyby się w programach wojewódzkich. Które uzdrowiska mają szanse na pozyskanie takich unijnych środków, czy państwo robiliście rozeznanie? Kolejne pytanie dotyczy załóg. Stwierdziła pani, że jest oczekiwanie załogi na przeprowadzenie prywatyzacji uzdrowisk. Których uzdrowisk dotyczy to oczekiwanie? Które załogi gotowe są przystąpić do prywatyzacji? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Nitras bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselSlawomirNitras">Ja chciałbym usłyszeć, co ma do powiedzenia pani minister. Drodzy koledzy, dajmy szansę odpowiedzi na pytania pani minister. Nie interesuje nas dyskusja panów posłów, czy jest to komercyjna działalność, czy też nie. To tyle z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł Matuszny rezygnuje? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselKazimierzMatuszny">Ja mam dwie uwagi do pana posła Nitrasa. Proszę nie komentować wypowiedzi posłów, bo nie jest to eleganckie. Każdy ma prawo wypowiadać się na posiedzeniu Komisji. Co do kolegi, który oskarża posłów PiS o brak orientacji w podstawowych elementach ekonomii to chciałbym powiedzieć, że my się bardzo dobrze znamy i orientujemy w ekonomii. Drogi kolego, ja całe życie utrzymuję się z własnego biznesu i wiem, co to jest. Co do pewnej wiedzy wynikającej z wykształcenia też, ale to nie jest miejsce na prywatne rozmowy. Wolałbym nie używać takich prywatnych informacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselSlawomirNitras">Też pana bardzo serdecznie pozdrawiam.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Przywołuję posłów do porządku. W reakcji na pytanie pani Zuby chciałbym powiedzieć, że podział uzdrowisk jest modyfikowany, gdyż podstawowa jego wersja zrodziła się w 2006 r. Z tego, co ja zrozumiałem to jest przedmiotem modyfikacji obecnej ekipy. Proszę bardzo panią minister o udzielnie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPJoannaSchmid">Jeśli chodzi o podmioty, które nie będą prywatyzowane i jeśli taka wersja zostałaby zaakceptowana, to mówimy o uzdrowisku Busko Zdrój, Ciechocinek, Kołobrzeg, Krynica Żegiestów, Lądek Długopole, Rymanów i Świnoujście. W pierwszym projekcie, który jest na etapie uzgodnień międzyresortowych było uzdrowisko Ustroń, ale z uwagi na to, że otrzymaliśmy stanowisko od zarządu i związków zawodowych spółki, chcemy jeszcze raz poddać uzgodnieniom resortowym projekt rozporządzenia, dlatego że zarząd, załoga i wszystkie związki zawodowe, działające w uzdrowisku chcą prywatyzacji. Oni jako załoga widzą jedyną, najlepszą możliwość, żeby funkcjonować na rynku. W związku z tym sami wychodzą z inicjatywą. Projekt rozporządzenia, który jest w uzgodnieniach międzyresortowych nie obejmuje Ustronia, ale chcemy pójść w tym kierunku skoro zarząd i załoga domagają się prywatyzacji, więc chcemy wyjść im naprzeciw. Odpowiadając na pytanie, jakie podmioty chcą być prywatyzowane, to do nich należy jak już powiedziałam Uzdrowisko Ustroń, a drugi to Zespół Uzdrowisk Kłodzkich. Pan prezes Szymańczyk, który jest tutaj obecny będzie mógł potwierdzić, że zarząd i załoga chcą prywatyzacji. W pierwszej kolejności te pięć podmiotów jest skierowanych do prywatyzacji. Ta ścieżka jest już wytyczona. Do 7 lipca pojawią się oferty od zainteresowanych podmiotów, doradców, którzy sporządzać będą analizę przedprywatyzacyjną i to oni, odpowiadając na pytanie pana posła, określą dokładną strategię, perspektywę rozwoju. Być może będzie też takie wyjście, o którym pan mówił, bo okaże się, że np. z analizy jest ona najbardziej optymalna, korzystna i to będzie najlepsze rozwiązanie. Wszelkie rozwiązania są tutaj możliwe, ale ostateczne wnioski pojawią się po sporządzeniu przez nich analiz przedprywatyzacyjnych, gdzie zostanie określony stan prawny, finansowy, perspektywy rozwoju, strategia. Chcemy, aby jeden doradca przygotował plan prywatyzacyjny i dokonał analizy tych pięciu podmiotów, które przeznaczone są do prywatyzacji. To nie będzie dla każdego podmiotu odrębny doradca, to będzie jeden, który ma przygotować tę całą analizę dla każdego podmiotu oddzielnie. Następnie, jeśli chodzi o zasady to tutaj już w 2002 r. powstał Międzyresortowy Program Uzdrowiskowy, który potem był jeszcze modyfikowany. Już wtedy pojawiła się koncepcja, jednak ostateczna powstała w 2005 r., która ma na celu podzielić uzdrowiska na pięć podmiotów, które będą sprywatyzowane. Pięć podmiotów, w których Skarb Państwa będzie posiadał pakiet większościowy i dopiero po tych latach będzie zbywał wszystkie swoje akcje. Do dnia dzisiejszego obowiązuje to rozporządzenie, gdzie wyłączonych jest spod prywatyzacji czternaście podmiotów. To trzecia grupa. Tak jak powiedziałam pięć podmiotów jest przeznaczone do prywatyzacji. Czternaście nieprywatyzowanych podmiotów to naszym zdaniem liczba za duża. Dlatego też dążymy do ograniczenia liczby podmiotów niesprywatyzowanych, stąd też powstał projekt zmian rozporządzenia. Również ta grupa, gdzie przez pięć lat pakiet strategiczny będzie posiadał Skarb Państwa, nie jest najtrafniejszym rozwiązaniem, dlatego że przy różnego rodzaju rozmowach z zarządami uzdrowisk, jak również z potencjalnymi zainteresowanymi inwestorami, mówią oni, że to ich nie interesuje, bo nie będą przez pięć lat posiadać pakietu mniejszościowego. Wiadomo, że my jako Skarb Państwa będziemy obwarowywać te transakcje różnymi zapisami. W związku z tym kierunek prac powinien być taki, że grupa tych uzdrowisk, termin pięcioletni i pakiet większościowy Skarbu Państwa powinny ulec zmianie, bo nie jest to najtrafniejsze rozwiązanie. Może nie pojawić się żaden zainteresowany inwestor. Jeśli chodzi o natychmiastowy dopływ gotówki, to mogę powiedzieć, że też chcielibyśmy, aby był on natychmiastowy. Proszę państwa, łącznie te podmioty tytułem dokapitalizowania otrzymały 101 mln zł, z czego 21 mln zł z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorstw. Pojawia się pytanie, co z tymi pieniędzmi zrobić? Dalej jest problem, dalej te podmioty potrzebują dofinansowania, gdyż jest to kropla w morzu potrzeb. Niezbędne są duże nakłady inwestycyjne, żeby zmodernizować i dostosować te podmioty do odpowiednich standardów. Należy zauważyć, że niektóre uzdrowiska odstraszają, a ich stan jest naprawdę w opłakanym stanie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPJoannaSchmid">Dzisiaj razem z panem prezesem Uzdrowisk Kłodzkich jak również z panem prezesem Uzdrowiska Busko Zdrój byłam na spotkaniu z panią Minister Finansów i usłyszeliśmy, że niestety funkcjonują odpowiednie interpretacje jak również wyroki sądów itd. Z punktu widzenia ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tak to wygląda i nie ma tutaj możliwości dyskutowania z MF i uzyskania wsparcia na rzecz spółek uzdrowiskowych. Jeśli chodzi o VAT, to o stawce zero, bądź kilka procent, tak jak to obowiązuje w krajach UE możemy zapomnieć. Ministerstwo Finansów nam to jasno powiedziało. My będziemy pracowali nad zmianą ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ale jest to kwestia na przyszłość. Póki co obowiązuje dotychczasowa ustawa. Są określone interpretacje, a skutki tego będą takie, że podmioty uzdrowiskowe, które do tego czasu płaciły inne stawki będą musiały przekazać do gmin środki finansowe w związku ze zmianą interpretacji, bo wcześniej MF miało inne stanowisko. W tej chwili są już orzeczenia sądu i tutaj dyskutować się nie da.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPJoannaSchmid">Jeśli chodzi o inwestorów, to prowadzone są negocjacje. Muszą oni przedstawić pakiet socjalny i inwestycyjny. Jeśli chodzi o pakiet socjalny, to negocjowany jest on z załogą i w tym momencie od załogi zależy, czy wynegocjuje dobre warunki. Może nie dojść do transakcji, gdyż wszystko leży w ich rekach. Załoga otrzymuje 15% akcji. My zadeklarowaliśmy, że chcemy organizować szkolenia. Pierwsze szkolenie dla związków zawodowych odbędzie się we wrześniu. Chcemy pokazać, czym naprawdę jest prywatyzacja i czy należy jej się bać, w jakim kierunku zmierzamy i jaką powinniśmy mieć wiedzę, aby móc dyskutować i podejmować decyzję. Należy pokazać, że to nie jest nic złego. Bo jeżeli nie będzie wsparcia ze strony inwestora, to jaka jest szansa, że te firmy przetrwają na rynku. Przecież 1/3 tych podmiotów ma ujemne wyniki finansowe. Większość z nich balansuje na granicy płynności finansowej. Wiemy, co dalej z tego wyniknie. Zasadniczo dofinansowania ze strony UE nie ma. Są dwa podmioty, nie zapeszając, które być może zostaną wsparte finansowo. Zasadą jest, że z funduszy strukturalnych nie mogą korzystać spółki, gdzie swój udział ma Skarb Państwa. Miejmy nadzieję, że dojdą do skutku te dwa dofinansowania. Na tej liście znalazły się dwa uzdrowiska: Zespół Uzdrowisk Kłodzkich i Busko Zdrój. Trzeba również wykazać się środkami własnymi. Te podmioty mają znaleźć własne środki. Można ewentualnie sprzedać jakąś nieruchomość. Mają też one zaciągnięte kredyty, w związku z tym patrząc pod kątem zdolności kredytowej, to wszystko „wisi na włosku.” Powstaje pytanie, skąd generalnie znaleźć te środki? Tak jak już powiedziałam wszystkie te podmioty były dofinansowane. Ale to nie zmieniło sytuacji, dalej jest za mało tych środków. Nie będzie dofinansowania ze strony Skarbu Państwa. Nie możemy iść w tym kierunku, aby straty były coraz większe, a majątek ulegał dekapitalizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Proszę bardzo panie dyrektorze</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWlascicielskiegoiPrywatyzacjiIVMSPKrzysztofKosinski">Proszę państwa, jeśli można jeszcze coś dodać, to przypomnę, że poprosiliśmy uzdrowiska o przekazanie nam informacji dotyczących ich potrzeb inwestycyjnych na najbliższe dwa, trzy lata. Potrzeby oszacowano na 1 mld 200 tys. zł. To są koszty na najbliższe dwa lata. Środki te pozwalają na zakup podstawowego wyposażenia, natomiast nie doprowadzą one do konkurencyjności na rynku usług medycznych, który także się komercjalizuje. Poprosiliśmy również o wykazanie niepotrzebnych nieruchomości do prowadzenia działalności leczniczej. Można byłoby je sprzedać i pieniądze te przekazać na inwestycje po to, żeby ich konkurencyjność wzrosła. Uzdrowiskom pozostała jedynie możliwość sprzedaży nieruchomości. Są to jednak naprawdę niewielkie środki. Powstaje, więc pytanie, skąd wziąć środki dla tych uzdrowisk? Uzyskaliśmy dane dla państwa posłów. W Polsce mamy 43 uzdrowiska, z czego 24 państwowe. W Niemczech jest ponad 350, a we Włoszech 330. Osiemdziesiąt procent, w tych dwóch państwach, zakładów lecznictwa uzdrowiskowego znajduje się w rękach prywatnych, 20% stanowi własność państwową i komunalną. Skąd wziąć środki na rozwój i zapewnienie im płynności finansowej? Są dwie drogi do tego. Po pierwsze, możliwość dekapitalizacji przez państwo. Wchodzimy jednak w zakres pomocy publicznej, która jest prawie niemożliwa, gdyż niezbędna jest na to zgoda Komisji Europejskiej. Po drugie, to częściowa komunalizacja. Mamy kilka listów intencyjnych od samorządów lokalnych, na terenie których znajdują się uzdrowiska. Są one zainteresowane częściową komunalizacją. Trzecim źródłem pozyskania środków jest znalezienie inwestora strategicznego. Mamy doświadczenie płynące z innych sektorów, z którego wynika, że szukanie inwestora jest trudne w szczególności przy tak słabej sytuacji finansowej spółek. Problem pojawia się od nowa. Mamy tego przykłady. Przyjęliśmy taką koncepcję, aby większość tych uzdrowisk przekazać w celu przeprowadzenia prywatyzacji. Pięć uzdrowisk stanowi jakby pilotaż, z którego wyjdą pewne sprawy, a my będziemy starali się te błędy usuwać i poprawiać. Uzdrowiska są szczególnymi podmiotami i z tego względu powinny być chronione. Są one chronione chociażby ustawą o lecznictwie uzdrowiskowym. Według naszych informacji płynących z uzdrowisk, związków zawodowych i innych podmiotów, prywatyzacja wydaje się najlepszą z dróg. Wspólna Komisja Rządu i Samorządu Terytorialnego negatywnie oceniła nasz projekt, twierdząc, że wszystkie spółki uzdrowiskowe powinny zostać w trybie natychmiastowym sprywatyzowane. Także ta część wyłączona stanowi kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej, związków, bo oczywiście zdajemy sobie sprawę, że w przyszłości ich sytuacja będzie się pogarszać.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Druga tura pytań, dyskusji i wystąpień. Bardzo proszę zaproszonych gości o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejUzdrowiskPolskichNSZZSolidarnoscZdzislawSkwarek">Nazywam się Mirosław Skwarek. Jestem przewodniczącym Sekcji Krajowej Uzdrowisk Polskich NSZZ „Solidarność” Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowna pani minister. Chciałbym podziękować za zaproszenie nas na dzisiejsze posiedzenie Komisji. Mamy nadzieję, że Komisja faktycznie i poważnie zajmie się sprawami uzdrowisk i sektora ochrony zdrowia. Dowodem na to jest uchwalona w 2005 r. ustawa o uzdrowiskach w lecznictwie uzdrowiskowym, która była przez piętnaście lat bardzo skutecznie blokowana, tak aby nie doprowadzić do jej realizacji, a przedsiębiorstwa doprowadzić do upadłości. Z inicjatywy związku zawodowego „Solidarność” dokonano przekształceń przedsiębiorstw uzdrowiskowych. W 1999 r. były one przedsiębiorstwami użyteczności publicznej. Wspólnie z Ministrem Skarbu Państwa i Ministrem Zdrowia przekształciliśmy je w spółki prawa handlowego, bez żadnego zabezpieczenia, oddłużenia. Te spółki przestały być spółkami użyteczności publicznej. Jako spółki prawa handlowego stanęliśmy do konkurencji jednak musieliśmy się poddać. Chciałbym za tę decyzję podziękować ówczesnemu Ministrowi Skarbu Państwa i Ministrowi Zdrowia. Ta decyzja doprowadziła do tego, że spółki te istnieją do dzisiaj i nie upadły. Dzisiaj dzięki tej decyzji możemy rozmawiać o ich przyszłości i o perspektywach rozwoju. Wiemy, że zajmują się one leczeniem uzdrowiskowym i my jako pracownicy leczenie to realizujemy. Wiemy, że dysponują one dobrami, które nazywane są dobrami ogólnonarodowymi, czyli zasobami naturalnymi wód mineralnych, wód leczniczych, kopalin naturalnych. W przypadku parku narodowego zdajemy sobie sprawę, że nawet, jeśli ktoś chciałby sprywatyzować go, to nie zawsze się da, bo to jest park narodowy. W ten sposób traktujmy też uzdrowiska, bo jest to dobro ogólnonarodowe. Państwo uchwaliliście ustawę o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym, w której zobowiązano Ministra Skarbu Państwa, aby razem w uzgodnieniu z Ministrem Zdrowia dokonywał analizy i wyłączenia z prywatyzacji spółek uzdrowiskowych, które będą realizowały zadania z zakresu leczenia uzdrowiskowego. Podane jest pięć warunków, które powinny być spełnione, aby Minister Skarbu Państwa wyłączył z prywatyzacji te uzdrowiska. Dlatego zaskoczeni jesteśmy opinią Ministerstwa Zdrowia, która w naszej ocenie jest niezgodna z tą ustawą. Już nieobecny minister zdrowia pan Grzegorek stwierdził, że można docelowo sprywatyzować wszystkie spółki uzdrowiskowe. Taka opinia w naszej ocenie nie powinna mieć miejsca.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejUzdrowiskPolskichNSZZSolidarnoscZdzislawSkwarek">Chcielibyśmy przekazać państwu krótką informację. Jako związek zawodowy od 1999 r. bardzo blisko współpracujemy z organem właścicielskim, jakim jest Minister Skarbu Państwa. Dzięki tej współpracy było spokojnie w sektorze spółek uzdrowiskowych. W ubiegłym roku 20 lipca Minister Skarbu Państwa wydał rozporządzenie, w którym w porozumieniu z Ministrem Zdrowia określił czternaście spółek uzdrowiskowych, wyłaczonych z prywatyzacji. W naszej ocenie w tym okresie nie nastąpiły żadne prywatyzacje. Jest dziesięć spółek przygotowanych czy przeznaczonych do prywatyzacji, z tym, że nie odbyła się żadna. W naszej ocenie na dzień dzisiejszy nie ma przesłanek, aby dokonywać zmiany tego rozporządzenia i rozszerzać jeszcze o kolejne sześć spółek. Głównie są to spółki bardzo atrakcyjne jak np. Uzdrowisko Konstancin, które jest jedynym uzdrowiskiem na Mazowszu. Na Dolnym Śląsku planuje się zostawić tylko jedno uzdrowisko, a jest to przecież zagłębie uzdrowisk. W naszej ocenie nie dokonano analizy. Minister zdrowia pan Grzegorek nie pokusił się o żadną analizę, bo wyników takiej analizy nie otrzymaliśmy. Uważamy, że najważniejsze w aktualnej sytuacji jest wypracowanie kompleksowej koncepcji funkcjonowania spółek uzdrowiskowych i prywatyzacji tych, które są już przygotowane, a więc tylko dziesięć spółek uzdrowiskowych. My jako związek zawodowy obawiamy się każdej prywatyzacji, bowiem wiadomo, że wiąże się ona z niebezpieczeństwami dla pracowników. Są różni właścicieli, a to jest atrakcyjny majątek, pomimo że, jak pani minister stwierdziła, w dużej części niedokapitalizowany. On po prywatyzacji może nie służyć już lecznictwu uzdrowiskowemu, ale mogą tu powstać hotele czy apartamentowce. Wiemy, ilu chętnych jest na przejęcie Uzdrowiska Konstancin, gdzie działki są ważniejsze od tego, co na nich stoi. My patrzymy przez pryzmat leczenia ludzi. Nie bawmy się w turystykę, bowiem miejscowości turystycznych jest ponad 200. Mając zasoby naturalne, warto byłoby wykorzystać je do leczenia ludzi. Uważamy, że MZ, MSP i NFZ powinny przyjąć taki program dla spółek uzdrowiskowych, gdzie będą też wyłączone spółki z prywatyzacji, bowiem wyłączając je działamy w jakimś celu. Ustawa zobowiązuje MSP do wyłączenia i określenia liczby spółek po to, żeby realizowały one cele zdrowotne. Podam przykład, jeżeli państwo nie ma wpływu na ceny paliw, to one wzrastają. Tak samo w tej sytuacji, jeżeli wszystko sprywatyzujemy to nie będziemy mogli leczyć zwykłych ludzi, bo cena za jeden dzień leczenia będzie wynosiła 150, 200 zł. Zwykli ludzie nie będą mieli gdzie się leczyć.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejUzdrowiskPolskichNSZZSolidarnoscZdzislawSkwarek">Za pilną potrzebę uważamy rozstrzygnięcie spraw dotyczących podatku od nieruchomości. Państwo przyjęliście ustawę o podatkach i opłatach lokalnych. Zmiana w tej ustawie polegała na tym, że wprowadzono zapis stanowiący, że od budynków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych stawka wynosi 3,81 zł, a nie 18 zł. Niektóre samorządy próbują wykorzystywać to w sposób nieuczciwy, bo w zamian za obniżenia stawki otrzymały rekompensatę z budżetu państwa. Jeżeli zbiorą od kuracjuszy 3 mln zł opłaty klimatycznej tzw. uzdrowiskowej, to dostaną drugie 3 mln od Ministra Finansów. To była przyczyna obniżenia podatku od nieruchomości. Na tym powinno wszystkim zależeć, samorządom i nam również, gdyż im wyższe podatki, tym gorsza będzie koniunktura, a w związku z tym wszyscy będziemy na tym tracili. Uważamy to za jedno z bardzo istotnych zadań. Chciałbym, aby państwo wiedzieli, że w spółkach uzdrowiskowych wynagrodzenia są naprawdę niskie. Jest to niecałe 40% średniej krajowej tj. około 1000 zł netto. Zarządy nie mogą tego zmienić, bo blokowani jesteśmy przez to, co zostało uchwalone kilka lat temu, czyli wskaźniki wzrostu wynagrodzeń. Jako związek zawodowy uważamy, że jest to relikt przeszłości, który powinien zostać zniesiony. Jeżeli pracodawcę stać jest na 10%, to powinien tyle dać, ale nie stosować tego typu ograniczenia. Żaden z prezesów spółek uzdrowiskowych nie zgodzi się na przekroczenie tego wskaźnika, ponieważ może zostać natychmiast odwołany z funkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Panie przewodniczący bardzo proszę o umożliwienie wypowiedzi także innym osobom. Chciałbym poinformować, że prace w Komisji Trójstronnej w sprawie, o której pan mówi nadal trwają, natomiast jeżeli ma pan przygotowane stanowisko, a podejrzewam że tak, to proszę bardzo je przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejUzdrowiskPolskichNSZZSolidarnoscZdzislawSkwarek">Prosimy o rozważenie naszej propozycji. Jest ustalony próg 15% nieodpłatnych akcji dla pracowników, a może powinno to być 20% lub 25%. Ci pracownicy poświęcili całe swoje życie dla tych firm, a dzisiaj mogą otrzymać tylko 15% nieodpłatnych akcji. Jestem z uzdrowiska Krynica Żegiestów. Jest to spółka akcyjna. Państwo wiecie, że w 2002 r. został opublikowany przez premiera Millera raport otwarcia 22 spółek Skarbu Państwa, w tym znalazło się uzdrowisko Krynica Żegiestów. Chciałbym tylko państwu powiedzieć, że po pięciu latach procesu, przesłuchań przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, prokuratury, zarząd spółki został oczyszczony ze wszystkich zarzutów, które znalazły się w tym raporcie. Wyrok został prawomocnie ogłoszony w marcu 2007 r. Przez pięć lat byliśmy wyłączeni z normalnego działania. Mówię o tym, dlatego że w telewizji słyszeliśmy o Orlenie, o KGHM, a kto słyszał o uzdrowisku Krynica Żegiestów? Ta spółka również znalazła się w tym raporcie. Nie skuto prezesów w kajdanki, ale odwołano ich natychmiast, a w prasie niesłusznie oskarżono. Mówię to państwu, bo państwo też kiedyś analizowaliście ten raport. Sprawa została zamknięta, a prezesi zostali uniewinnieni z postawionych im wówczas zarzutów. Potraktowaliśmy to w pewnym sensie jako zemstę na uzdrowisku, które już w latach 1989, 1990 miało zostać skomunalizowane i stać się własnością określonego biznesu, który po 1989 r. czekał na przejęcie majątku tego uzdrowiska. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pani, która się zgłaszała.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacaRadySekretariatuOchronyZdrowiaNSZZSolidarnoscMariaOchman">Panie przewodniczący, myślę, że nie wspominaliście państwo o tym, jakie kapitalne znaczenie dla bezpieczeństwa zdrowotnego Polaków ma lecznictwo uzdrowiskowe. Ja jednocześnie reprezentuję służbę zdrowia i chciałabym powiedzieć o dwóch ważnych aspektach, których tu w ogóle nie poruszono. Proszę państwa, lecznictwa uzdrowiskowego nie da się przenieść, w tym sensie, że można połączyć szpitale. Uzdrowisko związane jest z konkretnymi warunkami naturalnymi, z zasobami, które są w ziemi, bądź na danym terenie. Bardzo pięknie zostało to określone przez księdza biskupa Petza, na ostatnim kongresie Unii Uzdrowisk Polskich, na którym pani minister również gościła, jako swoisty dar. W związku z tym prosiłabym państwa, aby przy podejmowaniu decyzji o ostatecznym kształcie, jak to lecznictwo uzdrowiskowe w Polsce będzie wyglądało, uwzględnić te aspekty. Proszę zwrócić uwagę na informację o ilości uzdrowisk w krajach ościennych i ilości uzdrowisk w Polsce. Lecznictwo w Polsce przeżywa ogromny renesans. Będę polemizować z wypowiedzią któregoś z panów posłów, który twierdzi, że tam jeżdżą starsi ludzie. To już nie ten wiek. Są to ludzie w państwa wieku. Zapewniam państwa o niebagatelnym znaczeniu dobrodziejstw, z jakich można korzystać w uzdrowisku. Nie chodzi wyłącznie, jak mówią niektórzy, o wczasy finansowane przez NFZ. Czasy tego lecznictwa już minęły.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacaRadySekretariatuOchronyZdrowiaNSZZSolidarnoscMariaOchman">Chciałbym przedstawić państwu pewne argumenty. Poprzednie kierownictwo „Solidarności” podpisało trudne porozumienie, ale z niego wynikała pewna koncepcja i wizja. To porozumienie było jednocześnie porozumieniem z MZ. Otóż zależałoby nam na informacji MZ, czy prawdą jest, że lecznictwo uzdrowiskowe w Polsce jest niepotrzebne? Czy chcemy prywatyzować wszystkie uzdrowiska w Polsce? To są moje pierwsze pytania. Kolejne pytanie kierowane jest do prezesa NFZ. Któryś z panów posłów powiedział, że jak będą prywatne uzdrowiska to też ludzie będą jeździć. Chciałabym powiedzieć, że niekoniecznie. Dlatego, że już dzisiaj, pomimo, że większość tych procedur jest finansowana przez NFZ, to barierą dla ludzi korzystających są opłaty ustalane przez ministerstwo. Musicie państwo wiedzieć, ja się tym narażam moim kolegom ze szpitali, ale każdy, kto przeszedł zawał, czy np. wszczepienie bajpasów bądź inne operacje kardiochirurgiczne, neurologiczne, ma możliwość leczenia się w warunkach lecznictwa uzdrowiskowego, czyli nie w szpitalu, a w warunkach lecznictwa uzdrowiskowego. Ono jest zalecane przez specjalistów, a dla NFZ ma kolosalny argument, bo jest tańsze niż leczenie w szpitalach. Każdy z nas wolałby dochodzić do zdrowia w warunkach lecznictwa uzdrowiskowego niż w szpitalu, gdzie raczej mało znajduje się argumentów do tego, żeby wyzwolić w swoim organizmie chęć do szybkiego powrotu do zdrowia. Pomijam fakt, że jest tańsze, korzystniejsze dla pacjenta, który szybko wraca do zdrowia i staje się użyteczny dla społeczeństwa. Stąd, jeśli państwo chcecie prywatyzować, to bardzo proszę, ale chcemy wiedzieć, jakie są warunki i standardy, czyli kryteria przeprowadzania tej czynności. Pani minister, nie wiem, dlaczego Lądek na Dolnym Śląsku zostaje, a siedem innych wypada z listy. Jeśli mają zostać sprywatyzowane, to bardzo proszę o przedstawienie warunków. Trzecia kwestia najbardziej istotna to sytuacja, kiedy nie będzie koszyka lecznictwa uzdrowiskowego w NFZ. Wtedy będziemy mieli do czynienia z prywatyzacją, która będzie polegała na wyprzedaży majątku narodowego i bezpowrotną utratą walorów. Z tego będziemy rozliczani przed następnymi pokoleniami. Podam państwu przykład prywatyzacji dokonanej w Czechach. Myślę, że większość z państwa wie w czyich rękach są dzisiaj Karlowe Wary, a jeśli nie, to proszę pochylić się nad tym i wyciągnąć wnioski, bo nie zawsze coś, co się robi szybko, daje oczekiwane rezultaty i skutki. Ogromnie cenię to, że zwróciliście się państwo do partnerów społecznych z pytaniem na temat prywatyzacji. Za to jesteśmy wdzięczni pani minister. Myślę, że ten głos może być pomocny, ale nie powinien być decydujący. W sprawie lecznictwa uzdrowiskowego i tutaj powiem otwarcie i twardo, nie w ramach wczasów NFZ ale takiego lecznictwa, które jest z korzyścią dla społeczeństwa jak również dla budżetu państwa, decyzję powinno podejmować w sposób odpowiedzialny państwo i nie powinno spychać tego ani na zarządy, ani na stronę społeczną, ani na jakieś inne resorty. Powinno kierować się tymi kryteriami i wartościami, z których w przyszłości będziemy rozliczani. Z naszej strony jesteśmy gotowi do współpracy. Tak jak deklarowaliśmy na spotkaniu w MSP jesteśmy partnerami konstruktywnymi. Chciałabym poinformować, że w przyszłym tygodniu odbędzie się posiedzenie Zespołu Trójstronnego w MZ poświęcone przyszłości lecznictwa uzdrowiskowego, z uwzględnieniem roli tego lecznictwa w całym procesie leczenia. Odpowiedź na kluczowe pytania leży po stronie NFZ i Agencji Ocen Technologii Medycznych. Czy te procedury, które obecnie są finansowane z funduszu będą nadal finansowane? Gdy będzie to poza koszykiem i każdy będzie musiał płacić z własnej kieszeni, to wtedy rzeczywiście ta prywatyzacja będzie miała zupełnie inny charakter i przekonanie pana posła, o tym, że tam masowo będą jeździć Polacy będzie wątpliwe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Ja mam serdeczną prośbę, aby państwo starali się syntetycznie przedstawiać problem. Proszę mnie dobrze zrozumieć, każdy ma prawo na wypowiedzenie swojej opinii, ale ta kwestia, która jest przedmiotem naszej dyskusji będzie rozwiązana we wrześniu. Będzie wtedy pierwsza koncepcja doradcy. Bardzo proszę o syntetyczne przedstawianie problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielZarzaduKrajowegoUzdrowiskPolskichBarbaraSobucka">Nazywam się Barbara Sobucka, jestem z Zarządu Krajowych Uzdrowisk Polskich. Proszę państwa my w pełni zgadzamy się z wypowiedziami przedmówców. Natomiast również mam wątpliwości, co do kryteriów i zasad. One były opracowane w 2003 r., następnie przedstawiony był materiał przez MSP dotyczący przekształcania własnościowych spółek uzdrowiskowych. Tam był podział na trzy grupy i funkcjonowały zdrowe zasady w oparciu o różne kryteria np. liczyła się sytuacja ekonomiczna, finansowa spółek, sytuacja prawna, wielkość oraz ilość posiadanych i wykorzystywanych zasobów i tworzyw leczniczych, prowadzone profile lecznicze. To jest bardzo istotne, a do tej pory nikt o tym nie mówił. Niektóre uzdrowiska już w tej chwili mają kontraktację. Natomiast na dzień dzisiejszy kryteria te zmieniły się, a tak naprawdę to nie znamy tych kryteriów. Są również w tych grupach uzdrowiska, które w znaczny sposób poprawiły swoją sytuacje ekonomiczną. Nadal są w trzeciej grupie, bo tak naprawdę te kryteria w ogóle nie wchodzą w grę. Wiadomo, że to wszystko odbywało się kosztem załóg. Powtarza się ciągle bardzo ważną sprawę dotycząca lecznictwa czy kontraktacji, ale nikt nie mówi o załogach. Często jest tak, że te firmy istnieją tylko dzięki załogom, które ciężko pracowały, nie miały podwyżek płac i rezygnowały z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jeszcze były inne wyrzeczenia np. podczas programu restrukturyzacji trzeba było zainwestować swój majątek w majątek spółki. Jest to jedna wielka niewiadoma. My zdajemy sobie sprawę, że to jest bardzo trudny temat i w związku z tym prosilibyśmy, aby konsultacje te były na zasadzie kryteriów, które zostały już opracowane i nam przedłożone. Druga sprawa dotyczy naszego wniosku skierowanego do MSP, w odniesieniu do podziału uzdrowisk na dwie grupy. Pierwsza grupa byłaby wyłączona z prywatyzacji, a druga grupa, byłaby pod ochroną Skarbu Państwa przez okres pięciu lat. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Proszę o kolejny głos tylko wzorem pana Karpińskiego namawiam państwa do syntezy i skupienia się na konkretach. Proszę nie powtarzać omawianych wątków. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#CzlonekZarzaduStowarzyszeniaGminUzdrowiskowychRPMarekSkowronski">Nazywam się Marek Skowroński. Jestem członek Zarządu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP i burmistrzem Konstancina – Jeziorna. Panie przewodniczący, szanowna pani minister, Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP na ostatnim naszym zebraniu w Nałęczowie zajęło oficjalne stanowisko w sprawie prywatyzacji polskich uzdrowisk. Stowarzyszenie podjęło uchwałę popierającą prywatyzację, jako proces zwiększający efektywność uzdrowisk polskich. Generalnie wyrażając stanowisko stowarzyszenia chcę podkreślić, że większość gmin opowiedziała się za tym. Chcę również dodać, że uchwała w tej sprawie nie zapadła jednomyślnie. Są gminy, które w związku z procesem prywatyzacji polskich uzdrowisk mają uzasadnione obawy. Chciałbym prosić, aby gminy te zostały wysłuchane, gdyż w wielu różnych przypadkach o tym, jaki los ich spotka decydować będą względy zupełnie indywidualne. My nie mamy takich samych uzdrowisk, każde z nich jest zupełnie inne. Chcę podkreślić, występując w tym momencie już tylko w imieniu własnej gminy, że my do takich gmin należymy. Dlaczego my obawiamy się tej prywatyzacji? Uzdrowisko Konstancin Zdrój sp. z o.o. ma w użytkowaniu wieczystym grunty ogromnej wartości, które są własnością Skarbu Państwa. Przychody ze sprzedaży spółki wymienione w materiałach MSP są bardzo małe, rentowność jest również znikoma. Kapitał zazwyczaj dąży do tego, aby był lokowany w takie inwestycje, które zapewnią największą stopę zwrotu. Dzisiaj ta działalność uzdrowiskowa, która jest tam prowadzona, przynosi bardzo niską stopę zwrotu. Co może się zdarzyć w momencie sprzedaży? Może dojść do takiej sytuacji, że obiekty uzdrowiskowe, które służą celom uzdrowiskowym, będą sprzedawane. Uzdrowisko Konstancin też już kilka nieruchomości sprzedało. Skutek tego będzie taki, że działalność uzdrowiskowa nie będzie tam prowadzona. My w planach miejscowych czy w innych aktach, jakie daje nam prawo, nie zagwarantujemy, aby była tam prowadzona działalność uzdrowiskowa sensu stricte, bo nie mamy takich narzędzi. Dlatego nasza gmina zwraca się z apelem do MSP, aby w chwili obecnej, kiedy jest dopiero początek prywatyzacji polskich uzdrowisk, nasze uzdrowisko nie było prywatyzowane. Chcemy zaczekać na doświadczenia innych uzdrowisk. Chcemy, aby państwo w pewnym sensie rozważyli możliwość zagwarantowania tego celu i charakteru uzdrowiskowego. O to chciałbym się serdecznie zwrócić. Zwracam jednocześnie uwagę, że jest to stanowisko zupełnie indywidualne, dotyczące tylko naszej gminy. Większość zarządów gmin uzdrowiskowych, władz gmin, burmistrzów, rad opowiedziała się za prywatyzacją swoich uzdrowisk. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o kolejne zgłoszenia. Kontynuujemy dyskusję panie pośle, jeśli jest pan zainteresowany, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJozefRojek">Pani minister my tutaj rozmawiamy o trudnej sytuacji spółek. Oczywiście jest ona bardzo trudna, ale analizując wyniki ekonomiczne uzdrowisk, przedstawione w załączniku, dojrzałem spółkę Uzdrowisko Rabka. Porównując zyski netto z tego i poprzedniego roku, zauważyłem nagły skok. Myślę, że warto przyjrzeć się temu. Co wpłynęło na ten wzrost? Nie wiem, czy pani minister jest w stanie mi odpowiedzieć, dlaczego nastąpił taki skok zysków w spółce. W 2006 r. zysk wyniósł 200 tys. zł, a w 2007 r. 1 mln 700 tys. To jest to bardzo duży postęp i warto zwrócić na to uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo panie pośle, czy są jeszcze jakieś zgłoszenia, pytania? Czy mogę zamknąć dyskusję? Bardzo proszę panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejUzdrowiskPolskichNSZZSolidarnoscZdzislawSkwarek">Szanowni państwo, zakłady lecznictwa uzdrowiskowego należy porównywać z zakładami opieki zdrowotnej. Analizując wyniki finansowe tych uzdrowisk, należy również odnieść się do wyników szpitali i zakładów opieki zdrowotnej. Wtedy widać, gdzie te uzdrowiska klasyfikują się. Chciałbym jeszcze raz państwu przypomnieć, że środki na dokapitalizowanie od 1999 r. nie były duże. To były przedsiębiorstwa podległe MZ. Co roku MZ miało w swoim budżecie 10 mln zł, co również nie było dużo, ale można byłoby te pieniądze zainwestować. Od 1999 r. nie zabezpiecza już tych potrzeb. Jeszcze raz chciałbym podkreślić, że są to przedsiębiorstwa o charakterze użyteczności publicznej i one nie są do końca nastawione na robienie zysków. Są takie uzdrowiska, które nie mają produkcji wód mineralnych, tylko prowadzą samo leczenie. Tak jest, jak wspomniał poseł, w uzdrowisku Rabka. W związku z tym tak trzeba patrzeć na uzdrowiska. To nie są kasyna gry czy domy wczasowe. Tam leczy się ludzi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Jeśli chcą państwo zabierać głos, to bardzo proszę o nowe wątki, żeby nie powtarzać, bo mam wrażenie, że pan przewodniczący już o tym mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielZarzaduKrajowegoUzdrowiskPolskichBarbaraSobucka">Dziękuję bardzo. Chciałabym powiedzieć skąd biorą się lepsze wyniki finansowe, bo…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPJoannaSchmid">Sprzedaż nieruchomości proszę państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielZarzaduKrajowegoUzdrowiskPolskichBarbaraSobucka">Niekoniecznie pani minister. Pochodzę z uzdrowiska Wieniec Zdrój i np. w 2002 r. mieliśmy bardzo trudną sytuację finansową. W jednym roku miały miejsce cztery zmiany zarządu. Na dzień dzisiejszy od pięciu lat mamy ten sam zarząd, dobrego menadżera, panią prezes i to przykład na to, że można wyjść z trudnej sytuacji. W 2004 r. po ogromnej stracie w 2003 r. nastąpił zysk w wysokości 1374 zł. Jest to mała kwota, ale już w 2004 r. była to kwota rzędu 441 tys., a w 2006 r. 620 tys. zł. Przypuszczamy, że w 2007 i 2008 r. zysk wyniesie 620 tys. zł. To świadczy o tym, że uzdrowiska czy też zarządy, jeżeli wspólnie z załogą prowadzą jednolitą politykę, to można to osiągnąć. Dlatego też nie możemy pogodzić się z tym, że jesteśmy w tej trzeciej grupie. Ciągle zwracam się do pani minister i do pani poprzedników o to, żeby byli uprzejmi rozpatrzyć nasz wniosek jeszcze raz i przekwalifikować, aby nadzór Skarbu Państwa był przez okres pięciu lat. Nie dlatego, że jesteśmy zdecydowanie przeciwni prywatyzacji, ale tylko dlatego, że boimy się jej. Ministerstwo bardzo nam pomogło, bo dokapitalizowało spółkę. Niemniej jednak, gdybyśmy nie umieli wykorzystać tych pieniędzy, to byśmy byli na stracie. Jesteśmy pięknym zakątkiem posiadającym złoża naturalne i wody lecznicze. Warto pomyśleć o Wieńcu Zdroju. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrezesUniiUzdrowiskPolskichJerzySzymanczyk">Nazywam się Jerzy Szymańczyk. Jestem prezesem Unii Uzdrowisk Polskich. Zarządzam też Zespołem Uzdrowisk Kłodzkich, Połańca i Duszniki Kudowa. Pan przewodniczący apeluje o syntezę wypowiedzi, więc postaram się tę prośbę spełnić.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrezesUniiUzdrowiskPolskichJerzySzymanczyk">Kluczową sprawą, która przewija się w naszej dyskusji to brak jasnej polityki i strategii państwa, jeżeli chodzi o strategię dotyczącą funkcjonowania podmiotów uzdrowiskowych. Chciałbym państwu przedstawić, w jakim negatywnym otoczeniu formalno – prawnym działają podmioty uzdrowiskowe. Nie chcę mówić o przywilejach, których się domagamy, ale o normalnych warunkach biznesowych, w których powinniśmy działać. Chciałbym państwu przypomnieć, a może też i pokazać, w jaki sposób przychodzi nam funkcjonować, jeśli chodzi o kontrakty z NFZ. Stawka osobodnia, która jest elementem rozliczeniowym między nami a NFZ nie zawiera w swojej konstrukcji żadnych funduszy przeznaczonych na remonty, modernizację czy tworzenie baz. Stąd też państwo możecie czasami patrzeć na nas jak na nieudaczników, ale jest to jedyna konstrukcja w Europie, jeśli chodzi o stawkę osobodnia, która w taki sposób buduje system rozliczeń pomiędzy świadczeniodawcą, a świadczeniobiorcą. Jeszcze raz chciałbym to podkreślić, że w tej stawce nie ma środków przeznaczonych na remonty, modernizację czy odbudowy baz. Wszystko to ma być na pokrycie świadczeń zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrezesUniiUzdrowiskPolskichJerzySzymanczyk">Następna sprawa dotyczy podatku VAT. Jesteśmy zwolnieni od uiszczania tego podatku, co oznacza, że nie możemy odliczyć podatku należnego od naliczonego, czyli stawka podstawowa VAT u nas jest kosztem. Uzdrowiska, z którymi przyszło nam konkurować w Polsce południowo zachodniej, uzdrowiska słowackie i czeskie bez względu na formę własności mają stawkę bardziej korzystną. Zgłaszaliśmy ten problem wielokrotnie do MF. Otrzymywaliśmy odpowiedzi, że dyrektywa nr 6, a teraz 120 nie przewiduje takiej możliwości, co oczywiście mija się z prawdą, jeśli chodzi o funkcjonowanie uzdrowisk na jednolitym rynku UE. Postuluję w imieniu całej branży uzdrowiskowej abyście państwo pochylili głowy nad podatkiem VAT, jeśli chodzi o lecznictwo uzdrowiskowe i naszą działalność.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PrezesUniiUzdrowiskPolskichJerzySzymanczyk">Kolejna sprawa. Minister Finansów chce podjąć decyzję, że nie będzie funduszu celowego, jeżeli chodzi o rozwój uzdrowisk. Kolejna sprawa, która utrudnia nam działalność, to jest kwestia możliwości pozyskania środków z funduszy strukturalnych UE. Praktycznie nieliczne spółki uzdrowiskowe uzyskały tytuł i możliwość pozyskania środków z funduszy strukturalnych. Moja spółka, jeżeli nikt nam nie przeszkodzi w uzyskaniu tych środków i uzdrowisko Konstancin, znalazły się na liście indykatywnej. Na poziomie krajowym nie ma programu, który byłby adresowany do takich podmiotów jak spółki uzdrowiskowe. Na poziomach regionalnych, tylko niektóre urzędy marszałkowskie zadbały o to, żeby te uzdrowiska znalazły się w Regionalnych Programach Operacyjnych i mogły ubiegać się o te środki. Szanowni państwo, struktura finansowania funduszy strukturalnych jest taka, że w niektórych województwach przewidziana jest stawka po połowie, a w innych tak jak na Dolnym Śląsku czterdzieści na sześćdziesiąt, więc 40% środków z funduszy strukturalnych, a 60% środków własnych.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#PrezesUniiUzdrowiskPolskichJerzySzymanczyk">Starałem się przedstawić syntetycznie to otoczenie, które nas dotyczy, a teraz wracam do tematu zasadniczego – prywatyzacji. Jako Unia Uzdrowisk Polskich wyraziliśmy pogląd, że każda spółka, zarząd i załoga powinna wybrać własną ścieżkę rozwoju i konkurencyjności swoich podmiotów. Ja reprezentuję podmiot gospodarczy Zespół Uzdrowisk Kłodzkich, największą spółkę w branży, która wyraziła pogląd pozytywny, jeśli chodzi o prywatyzację, pod takimi warunkami, że znajdzie się inwestor, który będzie zainteresowany całą spółką, a nie tylko produkcją wód mineralnych. To będzie inwestor branżowy, który również w jakimś stopniu zapewni nam oddłużenie. Proszę państwa 90% przychodów spółek to przychody pochodzące z NFZ. Rzadko zdarzają się spółki, które mają około 20% przychodów, 40% przychodów pochodzących od gości komercyjnych. Kolejnym zagrożeniem, o którym mówiła pani przewodnicząca, a które zadecyduje o tym, czy będziemy mówili o pozytywnej i udanej prywatyzacji to koszyk gwarantowanych świadczeń zdrowotnych. Proszę państwa, jeżeli lecznictwo uzdrowiskowe wypadnie z koszyka gwarantowanych świadczeń zdrowotnych, to nie możemy mówić o żadnej prywatyzacji. Będziemy mówili o prywatyzacji deweloperskiej. Jeżeli taki sygnał pójdzie do inwestorów, że państwo wycofujecie z finansowania lecznictwo uzdrowiskowe, to w takim razie ta dyskusja to strata czasu, bo inwestor, który poweźmie taką wiadomość wycofa się. W Polsce nie ma jeszcze takiego rynku, aby te podmioty utrzymały się z działalności sensu stricte komercyjnej. Pomijam te argumenty, o których mówiła pani przewodnicząca, dotyczące kosztów leczenia. My oferujemy produkt tańszy, produkt, w którym pacjent może leczyć się w warunkach uzdrowiskowych i bardziej komfortowych. Natomiast mamy zamknięte drzwi do konkursu w NFZ, jeśli chodzi o rehabilitację, gdzie nasza kadra medyczna, nasze obiekty są przygotowane do realizacji tego produktu. Niestety te konkursy są dla nas w 80% zamknięte.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PrezesUniiUzdrowiskPolskichJerzySzymanczyk">Padło również słowo komunalizacja. Ono źle nam się kojarzy. Jesteśmy absolutnie przeciwni komunalizacji, bo może to doprowadzić do takiej sytuacji, która miała miejsce w przeszłości. Mamy też takie przykłady, gdzie gminy są zainteresowane tylko tą atrakcyjną częścią majątku, natomiast my mamy też tę część nieatrakcyjną, sale koncertowe, teatry, co również trzeba utrzymać. Na to NFZ nie przewiduje środków. W związku z tym, jeżeli chodzi o prywatyzację, to każdy podmiot, każda spółka, załoga i zarząd powinny wybrać własne ścieżki rozwojowe, oczywiście przy wsparciu pewnych kluczowych rozwiązań i bezpieczników w umowach prywatyzacyjnych zabezpieczonych przez państwo. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pani poseł Renata Zaremba.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselRenataZaremba">Dziękuję bardzo. Pani minister, reasumując ile spółek, jakie i kiedy będą prywatyzowane, to jest propozycja poprzedniego rządu i o te kryteria, o które pytali koledzy i koleżanki, powinni zapytać samych siebie, bo oni tworzyli to w poprzedniej kadencji. Po wyłonieniu doradcy dowiemy się, które uzdrowiska z tej pierwszej listy, czyli z tych czternastu skierowane zostaną do prywatyzacji. Jeśli chodzi o te pięć uzdrowisk, to one zostaną sprywatyzowane jako pierwsze. Czy będzie dodatkowa weryfikacja tych czternastu uzdrowisk?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPJoannaSchmid">Tak, będzie dodatkowa weryfikacja. W tej chwili przygotowywany jest projekt, który jest w fazie uzgodnień międzyresortowych. Chodzi o to, aby nie wyłączać z prywatyzacji czternastu spółek jak to było dotychczas, ale siedem, osiem podmiotów. W tej chwili projekt ten jest w fazie uzgodnień międzyresortowych i jeżeli rozporządzenie zostanie podpisane, to wtedy będziemy mówili, że siedem, osiem podmiotów zostanie wyłączonych z prywatyzacji. Pozostałe zostaną sprywatyzowane. W pierwszej kolejności będzie prywatyzowanych tych pięć, co do których już wczoraj pojawiło się ogłoszenie. Zgodnie z harmonogramem w maju lub w kwietniu przyszłego roku podmioty te powinny być sprywatyzowane. To jest cała procedura. Najpierw wybór doradcy, potem sporządzenie analiz przedprywatyzacyjnych, następnie odbiór tych analiz no i cały proces rokowań, wyboru inwestora i podpisanie umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselRenataZaremba">Dziękuję bardzo. Proszę jeszcze odnieść się do uzdrowiska Rabka, żebyśmy nie mieli niejasności, co tak naprawdę wpłynęło na ten dodatni wynik. Czy faktycznie sprzedaż nieruchomości?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPJoannaSchmid">Ten wynik dodatni nie jest skutkiem działalności operacyjnej, czyli działalności podstawowej, ale sprzedaży nieruchomości, warsztatów, które były własnością spółki. To właśnie sprzedaż nieruchomości spowodowała dodatni wynik finansowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Czy są jeszcze inne głosy? Czy pan poseł Kurski ma jakieś pytanie? Szanowni państwo, zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Słuchając uważnie wszystkich mówców, starałem się wyłowić te argumenty, które można poważnie traktować, które można użyć przeciwko prywatyzacji i muszę stwierdzić, że takich nie znalazłem. W mojej ocenie istotą dyskusji, która miała miejsce jest znalezienie odpowiednich narzędzi regulacyjnych, aby mieć pewność, że pewne potrzeby będą realizowane. Firmy muszą mieć właściciela, bo jeżeli nie, to stanie się to samo, co ze stocznią. Odciąganie w czasie prywatyzacji dla firmy zwykle kończy się tragicznie. Jeżeli są takie problemy, że spółka posiada teatr, to dla mnie jest to argument na rzecz komunalizacji, a nie przeciwko, bo akurat teatrem powinna w większym stopniu zajmować się gmina niż firma. Natomiast, jeżeli chodzi o prywatyzację, to my nie jesteśmy na tym etapie, żeby zastanawiać się czy państwowe, czy prywatne jest lepsze. Jest literatura poświęcona temu jak zabezpieczać pewne potrzeby społeczne i jednocześnie żeby firma miała właściciela w takim stopniu, w jakim jest to dla firmy optymalne. Podzielam pogląd jednej z osób, że do każdej firmy konieczne jest indywidualne podejście. W jednej kontraktowanie w innej tam gdzie jest ziemia o dużej wartości i obawa, że wykupią ją deweloperzy to może trzeba ją wyłączyć i przekazać w dzierżawę. Rozumiem, że MSP pracuje nad koncepcjami dla poszczególnych firm i niebawem będą tego efekty. Czy pani minister chciałaby coś dodać? Nie.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Przewodniczący poinformował mnie, że nie ogłosił, iż protokół z poprzedniego posiedzenia został przyjęty. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>