text_structure.xml
44 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam serdecznie wszystkich posłów oraz zaproszonych gości, szczególnie sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury pana Tadeusza Jarmuziewicza, podsekretarzy stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panów Zdzisława Gawlika i Krzysztofa Łaszkiewicza oraz prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pana Marka Niechciała.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację na temat działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA oraz przyjęcie opinii o rządowym projekcie ustawy zmieniającej ustawę o gospodarowaniu niektórymi składnikami majątkowymi mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (druk nr 147). Czy do porządku dziennego są uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa pana Zdzisława Gawlika o przedstawienie informacji na temat działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Agencja Rozwoju Przemysłu SA jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa z siedzibą w Warszawie. Posiada 8 oddziałów terenowych. Jest to spółka powołana dla wspierania procesu restrukturyzacji przedsiębiorstw należących do kluczowych gałęzi przemysłu, przede wszystkim stoczniowego i obronnego. Celem powołania spółki jest również udzielanie pomocy publicznej. Materiały przekazane członkom Komisji zawierają informacje o różnych formach, w jakich ta pomoc jest udzielana poszczególnym przedsiębiorstwom – pożyczki, poręczenia, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorstwom nie spełniającym kryteriów małego i średniego przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Zadaniem Agencji Rozwoju Przemysłu SA jest również włączanie do procesu restrukturyzacji przedsiębiorstw położonych na terenach zagrożonych bezrobociem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Istotnym zadaniem Agencji Rozwoju Przemysłu SA jest zarządzanie specjalnymi strefami ekonomicznymi oraz prowadzenie działalności gospodarczej. Agencja Rozwoju Przemysłu SA jest szczególnie zaangażowana w proces restrukturyzacji przemysłu stoczniowego, sektora obronnego, przemysłu lotniczego i radioelektronicznego oraz realizację szeregu procesów operacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">W ostatnim okresie dokonano zmian personalnych w organach Agencji. Od 29 stycznia br. nadzór nad Agencją sprawuje nowa Rada Nadzorcza powołana w 9-osobowym składzie. Była to pierwsza rada nadzorcza wyłaniana w trybie zarządzenia nr 45 ministra Skarbu Państwa w sprawie naboru kandydatów do rad nadzorczych. W Radzie Nadzorczej ARP zasiada 2 przedstawicieli wskazanych przez ministra gospodarki, 1 – wskazany przez ministra finansów, 1 – wskazany przez prezesa UOKiK, pozostałych 5 członków zostało wyłonionych w trybie postępowania publicznego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Rada Nadzorcza dokonała zmian w składzie zarządu spółki. Od dzisiaj prezesem zarządu jest – uczestniczący w dzisiejszym posiedzeniu – pan Wojciech Dąbrowski. W zarządzie zasiada dotychczasowy prezes pan Eryk Pyra oraz pan Robert Kaczmarek. Nowy prezes spółki został wyłoniony w trybie publicznego postępowania konkursowego. Ponadto Rada wybrała członka zarządu (panią Jolantę Marewską), który zostanie dokooptowany do składu zarządu z dniem 11 lutego br.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Do istotnych zadań stojących przed Agencją Rozwoju Przemysłu SA należy opracowanie w najbliższym czasie – dwóch tygodni, z uwzględnieniem dotychczasowych prac i materiałów – i przedstawienie planów prywatyzacji wszystkich spółek-córek. Tych spółek jest bardzo dużo. Są one mocno rozbudowane i posiadają szereg tzw. spółek-wnuczek. W planach Ministra Skarbu Państwa przewidziana jest prywatyzacja spółek z udziałem Skarbu Państwa. Dlatego proces prywatyzacji musi objąć również spółki, w których Agencja Rozwoju Przemysłu SA posiada udziały lub akcje.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Drugim zadaniem stojącym przed Agencją i jej nowym zarządem jest przedstawienie zapotrzebowania na dokapitalizowanie. Jednym celów działalności Agencji jest wspieranie procesu restrukturyzacji spółek, zwłaszcza przemysłu stoczniowego. Dlatego dostrzegamy potrzebę dokapitalizowania Agencji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Przedstawiłem w ogólnym zarysie informację dotyczącą działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Jeśli chodzi o kwestie szczegółowe, to jestem do dyspozycji Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby uzupełnić wypowiedź pana ministra? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrzysztofGadowski">Pan minister wspomniał o planie prywatyzacji spółek-córek, który w najbliższym czasie ma przedstawić Agencja. Chciałbym wiedzieć, ile obecnie Agencja posiada spółek-córek i spółek-wnuczek?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrzysztofGadowski">Następna sprawa dotyczy planu dokapitalizowania. Jaki jest wynik finansowy Agencji za 2007 r., bo – jak przypuszczam – za ten okres możliwa jest pełna informacja?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselKrzysztofGadowski">Kolejna kwestia – to funkcjonowanie oddziałów terenowych. Niektóre zatrudniają np. 49-52 pracowników i zajmują się utrzymaniem zespołów parkowych, zamkowo-parkowych lub zamków. Jak pan minister ocenia tę działalność?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselKrzysztofGadowski">Czy Agencja musi prowadzić specjalne strefy ekonomiczne? Czy tego rodzaju działalności nie mogłaby prowadzić oddzielna spółka? Czy jest potrzeba utrzymania oddziału zajmującego się prowadzeniem specjalnych stref ekonomicznych?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselKrzysztofGadowski">Centrala Agencji mieści się w Warszawie. W 2007 r. został powołany oddział terenowy z siedzibą w Warszawie, który ma realizować zadania wskazane w przedłożonym materiale. Centrala Agencji w Warszawie zatrudnia 174 osoby. Oddział zatrudnia 11 osób. Czy centrala nie może realizować zadań powierzonych oddziałowi warszawskiemu?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jak pan minister ocenia funkcjonowanie Agencji w poprzednich latach oraz jej dotychczasową skuteczność, zdolność do realizacji założonych celów, uwzględniając wielkość środków, którymi dysponowała?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli mogę przyjąć, że dotychczasowa skuteczność nie była na najwyższym poziomie, to jakie działania w celu zwiększenia skuteczności zamierza podjąć nowy zarząd?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Chciałbym również – jako poseł z Gdyni – zapytać o firmę „Radmor”. Spółka znakomicie funkcjonuje. Postrzegamy ją jako swego rodzaju perełkę. Należałoby jedynie znaleźć dla niej dobrego inwestora. Nie mam pewności, czy umieszczenie jej w grupie, o której mowa w załączonym materiale, jest z punktu widzenia firmy właściwym rozwiązaniem? Proszę o wyjaśnienia dotyczące przyszłości „Radmoru”.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Informacja na temat spółek będących w portfelu Agencji Rozwoju Przemysłu SA zawarta jest na str. 11 materiału przekazanego członkom Komisji. Dlatego nie podawałem jej. Ponadto, dysponujemy informacją poprzedniego zarządu o spółkach i zamierzeniach, datowaną na 14 stycznia 2008 r. Ale jestem przekonany o potrzebie weryfikacji tej informacji. Mówiąc o potrzebie szybkiej prywatyzacji spółek, myślałem o potrzebie rewizji postrzegania spółek znajdujących się w portfelu Agencji Rozwoju Przemysłu SA.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Jeśli chodzi o ocenę wyniku finansowego, to myślę, że bardziej właściwym w tej materii jest zarząd Agencji, który w sposób bardziej szczegółowy przedstawi odpowiednią informację.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Uważam, że nie wszystkie oddziały Agencji muszą funkcjonować. Odnoszę wrażenie, że niektóre zostały sztucznie wykreowane.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Zadanie postawione przed nowym zarządem Agencji obejmuje prywatyzację. Należy przeprowadzić ten proces tam, gdzie to jest możliwe. Natomiast nie należy poprzedzać procesu prywatyzacji procesem likwidacji. Proces likwidacji będzie generował koszty. Gdy zarząd przedstawi realną koncepcję zamierzeń dotyczących wszystkich spółek będących w portfelu Agencji, to wtedy podejmiemy decyzję w sprawie poszczególnych oddziałów. Zgadzam się, że w przypadku zespołów pałacowo-parkowych, jak Krasiczyn czy Baranów, mogłyby funkcjonować oddzielne spółki. Nie wiem, czy w tej strukturze, czy też należy zastanowić się nad zmianą systemu podporządkowania tych spółek.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Jeśli chodzi o zdolność do realizacji celów czy zwiększenie skuteczności, to nie chciałem i nie chcę oceniać dotychczasowych władz Agencji. Niekiedy najlepszej oceny dokonają inwestorzy, z którymi będziemy spotykać się w Ministerstwie Skarbu Państwa. Np. podczas wczorajszego spotkania w resorcie w sprawie przemysłu stoczniowego inwestorzy używali epitetów. Nie będę ich powtarzał. Przyczyną zmian w Radzie Nadzorczej i zarządzie była negatywna ocena dotychczasowego funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Mamy nadzieję, że te zmiany przyczynią się do poprawy jej funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Proszę przedstawicieli zarządu o udzielenie informacji w sprawie „Radmoru”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrezeszarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluSAWojciechDabrowski">Zgodnie ze strategią dla przemysłu obronnego, spółka „Radmor” przewidziana jest do wniesienia do spółki z o.o. „Bumar”. Chcielibyśmy podjąć dyskusję w sprawie zasadności niektórych zapisów strategii. „Radmor” jest dobrym przykładem w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrezeszarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluSAWojciechDabrowski">„Radmor” jest spółką innowacyjną. 70% zatrudnionych tam legitymuje się wyższym wykształceniem inżynierskim. Wprowadzają na rynek – cywilny i wojskowy – mnóstwo innowacyjnych produktów. Na dzisiejszym posiedzeniu zarządu dyskutowaliśmy na temat tej spółki. Uważamy, że „Radmorowi” potrzebne jest zasilenie kapitałowe. Chcielibyśmy jeszcze przedyskutować tę kwestię, również z „Bumarem”, przed podjęciem wniosków i postulowaniem ewentualnych zmian strategii.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrezeszarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluSAWojciechDabrowski">Proponowana strategia zakłada również wniesienie do „Bumaru” w 2008 r. – podobnie jak „Radmoru” – spółki „Cenzin” przy jednoczesnym pozostawieniu w portfelu Agencji spółek „Świdnik” i „Hydral”. „Cenzin” stanowi naszą platformę handlową dla spółek przemysłu obronnego, które zostały wniesione do ARP. Do końca 2009 r. planujemy sprzedaż spółek „Świdnik” i „Hydral”. Może dojść do bardzo trudnej sytuacji, szczególnie w przypadku rynków międzynarodowych, kiedy zostaniemy pozbawieni naturalnego wsparcia w postaci spółki handlowej. Niemożliwe jest zbudowanie nowych struktur handlowych w krótkim czasie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrezeszarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluSAWojciechDabrowski">W ciągu dwóch tygodni dokonamy – zapowiadanej przez pana ministra – wstępnej analizy portfela. Dokonamy podziału portfela będącego w dyspozycji Agencji na: spółki, które powinny nadal funkcjonować w ramach Agencji; spółki, które mogą być sprzedane w krótkim czasie, oraz spółki wymagające dodatkowej restrukturyzacji i zasilenia, po których będą mogły być wystawione na sprzedaż. Po dokonaniu tej analizy będziemy przeprowadzać szczegółowe badania poszczególnych spółek i próbować lokować je na rynku.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrezeszarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluSAWojciechDabrowski">Zarząd będzie również zastanawiał się nad kwestią struktury Agencji. Podejmiemy próbę stworzenia struktury umożliwiającej jak najefektywniejsze wykonywanie zadań powierzonych Agencji. Jedną z przyczyn powołania oddziału warszawskiego była sprawa przejrzystości finansów publicznych. Obecnie ten oddział zajmuje się udzielaniem pomocy publicznej. Poprzez wydzielenie oddziału na osobnych rozrachunkach rejestrowane są wszystkie przepływy związane z udzielaną pomocą publiczną i gospodarowaniem środkami przeznaczonymi na ten cel. Do rozważenia jest kwestia innej organizacji. Będziemy pracować nad tą kwestią.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrezeszarzaduAgencjiRozwojuPrzemysluSAWojciechDabrowski">Nie odpowiem na pytanie dotyczące wyników. Pracujemy nad jednostkowym sprawozdaniem finansowym. Nie znamy jeszcze ostatecznego wyniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselRenataZaremba">Może szacunkowo – jest zysk czy strata?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrezeszarzaduARPSAWojciechDabrowski">Zakładamy wystąpienie straty, po raz pierwszy w historii Agencji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrezeszarzaduARPSAWojciechDabrowski">To jest kwestia wyceny aktywów. Pierwsze posiedzenie nowego zarządu dotyczyło planowanego wyniku, sporządzania sprawozdania oraz ustalania harmonogramu prac w tym zakresie. Dzisiaj nie jestem w stanie określić poziomu ewentualnej straty.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJozefRojek">W przedłożonym materiale nie została wymieniona firma, która funkcjonuje w grupie „Bumar”. Chodzi o Zakłady Mechaniczne w Tarnowie, które niegdyś były bardzo prężną firmą, zajmującą się oprócz produkcji cywilnej również produkcją zbrojeniową. Zakłady zatrudniały 6500 osób. Obecnie – o ile dobrze wiem – pracuje tam ok. 800 osób, po połowie w produkcji cywilnej i obronnej. Zatem firma ulega pewnej deprecjacji. Jakie są plany dotyczące przyszłości tej firmy? Jeśli na dzisiejszym posiedzeniu nikt nie będzie mógł udzielić odpowiedzi, to proszę o odpowiedź na piśmie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJozefRojek">Obecna sytuacja Zakładów Mechanicznych budzi niepokój mieszkańców Tarnowa i okolic. Ubywa firm, w których mogą znaleźć pracę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselJozefRojek">Zakłady Mechaniczne w Tarnowie stosowały kiedyś technologie na bardzo wysokim poziomie, podobnie było z urządzeniami. Niewykorzystywane niszczeją. Jako poseł ziemi tarnowskiej chciałbym znać plany w stosunku do tej firmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekSuski">Nie mieliśmy możliwości poznania sytuacji Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Pan Wojciech Dąbrowski jest od wczoraj prezesem zarządu ARP.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselMarekSuski">Platforma Obywatelska mówiła o swego rodzaju przejrzystych procedurach, konkursach. Zatem zapytuję o sposób mianowania pana Wojciecha Dąbrowskiego na prezesa zarządu. Jeżeli ktoś bierze udział w konkursie na stanowisko prezesa poważnego podmiotu gospodarczego, to musi mieć możliwość wykazania się pewną wiedzą na temat spółki i planów. Na dzisiejszym posiedzeniu usłyszeliśmy, że nie wiadomo, jakie są plany czy ocena. Co prawda, dowiedzieliśmy się, że planowane jest przeniesienie kilku spółek do „Bumaru”. Odniosłem wrażenie, że słucham prezesa „Bumaru”, który więcej wie o planach „Bumaru” niż o planach Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Rozumiem, że pan prezes przedtem pracował w „Bumarze”. Czy się mylę?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrezeszarzaduARPSAWojciechDabrowski">Ostatnio byłem zatrudniony w „Bumarze”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarekSuski">Czy są inne plany, nie związane z przenoszeniem własności do „Bumaru”? Czy pan Wojciech Dąbrowski mógłby – wiem, że to trudne, bo od wczoraj pełni funkcję – nie jako prezes „Bumaru”, lecz jako prezes ARP przedstawić własną wizję funkcjonowania Agencji. Rozumiem, że pan prezes nie zna sytuacji. Nie wiem, w jakich okolicznościach odbyło się przekazanie obowiązków. Ale przypuszczam, że pan Wojciech Dąbrowski nie kontaktował się z poprzednikiem, bo po prostu nic nie wie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMichalSzczerba">To skandal...</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarekSuski">To, co słyszeliśmy to jest skandal. Pan prezes mówił, że nie wie, jaka jest sytuacja, nie wie nawet, jaka jest strata czy zysk. Może nie trzeba było przychodzić na dzisiejsze posiedzenie Komisji, lecz za tydzień, kiedy pan prezes dowiedziałby się czegoś. Bo tak, to rzeczywiście jest skandal. Fachowość i metody działania Platformy Obywatelskiej poznajemy na każdym kroku.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselMarekSuski">Czy pan prezes Wojciech Dąbrowski wie, przez jaki okres jego poprzednik sprawował tę funkcję? Kto przedtem był prezesem? Czy można stwierdzić, kto ponosi odpowiedzialność za sytuację w Agencji? O ile dobrze pamiętam, niedawno nastąpiła zmiana na stanowisku prezesa Agencji. Bezpośredni poprzednik pana prezesa miał mało czasu na poprawę sytuacji, którą zastał po prezesie mianowanym za czasów rządów SLD. Można byłoby mieć żal do naszego ministra, że tak długo utrzymywał na stanowisku człowieka nieudolnego, niepochlebnie – jak słyszałem – ocenianego przez resort.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselMarekSuski">Czy można byłoby uzyskać bardziej precyzyjne informacje, ale z perspektywy Agencji Rozwoju Przemysłu SA, a nie „Bumaru”?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie podzielam poglądów i ocen pana posła Marka Suskiego. Zupełnie inaczej oceniam wystąpienie pana prezesa Wojciecha Dąbrowskiego. Pan prezes nie ponosi odpowiedzialności za to, że został powołany w przeddzień posiedzenia Komisji. Nie uważam, żeby zatrudnienie w „Bumarze” było czymś nagannym. Ale wszyscy mamy prawo do własnych ocen i poglądów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej rundzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarekSuski">Nie mówiłem nic nagannego na temat prezesa, tylko na temat metod działania Platformy Obywatelskiej. Chodzi o powoływanie osób, które przed powołaniem nie wiedzą nic na temat firmy. Pan prezes – co słyszałem – nie był w stanie przypomnieć sobie, jakie podmioty mają być przekazane do „Bumaru”. Zdaje się, że pytał o to. Tak to wyglądało. Posiedzenie Komisji jest nagrywane. Możemy odsłuchać. Chyba, że ja żyję w innej rzeczywistości.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie wykluczam tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselKrzysztofGadowski">Myślę, że tę tematykę należałoby również rozpatrywać na kolejnym posiedzeniu. Pan prezes Wojciech Dąbrowski został powołany w dniu wczorajszym. Rządowi PiS przez dwa lata nie udało się dokonać rewizji misji Agencji Rozwoju Przemysłu SA.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselKrzysztofGadowski">Przez 15 lat Agencja realizowała programy restrukturyzacyjne hutnictwa, przemysłu zbrojeniowego i stoczniowego, bankowe postępowania układowe oraz programy regionalne. W ciągu ostatnich 2 lat nastąpiły pewne zmiany – część programów została zakończona, część jest w trakcie realizacji. Obecnie Agencja w szerszym zakresie świadczy usługi na rzecz stoczni, przekazując dotacje.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselKrzysztofGadowski">Pan prezes Wojciech Dąbrowski zadeklarował, że w najbliższym czasie będzie wypracowany program, który następnie zostanie przedstawiony Ministerstwu Skarbu Państwa. Mam nadzieję, że posłowie będą mieli możliwość zapoznania się z tym programem.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselKrzysztofGadowski">Przez dwa lata nie udało się wypracować programu. Za 2007 r. strata – z tego, co wiemy nieoficjalnie – wyniesie ponad 200 mln zł. Strata pojawia się po raz pierwszy w dotychczasowej działalności Agencji. Przykro, że PiS w ciągu 2 lat nie potrafił wyciągnąć wniosków z zaistniałej sytuacji, dokonać zmian zarządów i formuły funkcjonowania Agencji. Może należało ją zlikwidować, skoro pan poseł Marek Suski uważa, iż działały w niej organy niekompetentne?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Odpowiadając na pytanie pana posła Józefa Rojka, chciałbym wyjaśnić, że Zakłady Mechaniczne Tarnów należą do drugiej grupy zbrojeniowej skupionej w „Bumarze”. Nie jestem w stanie w tej chwili udzielić panu posłowi wyczerpującej odpowiedzi. Szczegółowe informacje dotyczące tej firmy zostaną przekazane panu posłowi na piśmie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Odpowiadając panu posłowi Markowi Suskiemu, chciałbym zwrócić uwagę, że, informując o powołaniu nowej Rady Nadzorczej w dniu 29 stycznia 2008 r. i prezesa zarządu ARP, zaznaczyłem, że Rada i prezes zostali wyłonieni w trybie publicznym określonym przez zarządzenie nr 45. Tryb był przejrzysty. Każdy mógł uczestniczyć w jednym i w drugim konkursie. Każdy uczestnik miał równe szanse.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Jeśli chodzi o trudność porozumienia się z poprzednikami, to poprzednik pana prezesa Wojciecha Dąbrowskiego – uczestniczący w dzisiejszym posiedzeniu – jest członkiem zarządu. Zatem nie można zasadnie twierdzić, że nie było przekazywania informacji. Pan prezes Wojciech Dąbrowski wspomniał, że dzisiaj odbyło się posiedzenie zarządu, na którym zapewne wymieniano poglądy na temat sytuacji Agencji Rozwoju Przemysłu SA.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Zastrzegłem, że nie zamierzam oceniać poprzedników. Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości odnośnie do tego, jak było, to odsyłam do inwestorów. W przypadku „Hydralu” oceny poprzedników dokonał inwestor, który może powiedzieć, czego nie udało się zrobić, i ile straciły okolice Wrocławia. Proponuję też rozmowę z inwestorem Augusta Westland, zainteresowanym inwestowaniem w Świdniku, oraz z akcjonariuszami Stoczni Gdynia na temat oceny działalności dotychczasowych zarządów. Nie chcę przytaczać sformułowań inwestorów, bo byłoby ich przykro słuchać.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselMarekSuski">Pytałem przedstawicieli Ministerstwa Skarbu Państwa, jaką prowadzą grę. Pan prezes Wojciech Dąbrowski pracował w „Bumarze”, odszedł z tej firmy, a następnie został prezesem Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Gazety donoszą, że w „Bumarze” rozpoczął się konflikt o stanowiska. Jednocześnie resort negatywnie oceniał działalność Agencji. Niedawno powołany prezes – obecnie wiceprezes – podjął działania zmierzające do uporządkowania sytuacji. Sądzę, że negatywna ocena dotyczyła nie obecnego wiceprezesa, który przez krótki okres był prezesem, lecz poprzedniego zarządu. Gdyby ta ocena dotyczyła obecnego wiceprezesa, to nie pozostawiono by go na tej funkcji. O co chodzi w tej gmatwaninie?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselMarekSuski">Jaki był sens powierzania panu Wojciechowi Dąbrowskiemu, który zapewne ma doskonałą wiedzę o „Bumarze”, nowych trudnych zadań – chyba, że chodzi o sprawdzenie go na nowym polu – a jednocześnie poszukiwania obsady stanowisk w „Bumarze”? Może pan wiceprezes udzieliłby informacji? Był prezesem, to orientuje się, jaka jest sytuacja spółki. Czy ARP ma wypracowaną strategię? Czy proponowana przez niego strategia będzie kontynuowana, czy została zanegowana? Dlaczego Agencja ma stratę za ubiegły rok?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselMarekSuski">Prezes będzie odpowiadał po wdrożeniu się w nowe obowiązki. Nie mówię tego ze złośliwością. Chciałbym się czegoś dowiedzieć. Ministerstwo Skarbu Państwa dokonując zmian personalnych twierdzi, że procedury są całkowicie przejrzyste. Istotnie, są całkowicie przejrzyste, szczególnie dla ministra. Jeżeli sam wyłania komisję konkursową, a następnie ostatecznego wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, to wiadomo, że ten tryb jest przejrzysty. Minister zawsze będzie decydował tak, jak chce. Nie można w tym przypadku mówić o procedurach niezależnych od decyzji politycznej.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselMarekSuski">Zapytuję przedstawicieli resortu: skoro pan Wojciech Dąbrowski nie nadawał się na stanowisko prezesa „Bumaru” (bo nie pełni tej funkcji), to dlaczego nadaje się na stanowisko prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu SA? Jest tu jakaś niespójność. Prosiłbym o wyjaśnienie. Chyba, że uważacie, iż Komisja Skarbu Państwa nie powinna wiedzieć, jaką grę prowadzi minister Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Po wypowiedzi pana posła Marka Suskiego chciałbym zaapelować do państwa posłów, którzy będą zabierali głos, o zachowanie szacunku dla naszych gości przy formułowaniu opinii i ocen. Wymaga tego powaga miejsca i Komisji. Proszę również o formułowanie pytań w taki sposób, aby odpowiadający wiedzieli, czego dotyczy pytanie. Myślę, że to usprawni naszą pracę oraz ułatwi dialog między rządem a Komisją.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są jeszcze pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Minister Skarbu Państwa nie prowadzi gry, lecz postępuje zgodnie z prawem. Niedawno spotkałem się z prezesem jednej ze spółek-córek z udziałem Skarbu Państwa, który zapytał, kiedy będę dokonywał zmian personalnych. Odpowiedziałem – tak jak każdemu z prezesów – że nikogo nie będę zmieniał, ponieważ nie jestem od zmiany prezesów. Wówczas ten prezes stwierdził, że zmiana prezesów po wyborach jest równie pewna, jak wystąpienie deszczu w naszej strefie klimatycznej.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Bardziej zaniepokoiło mnie drugie zdanie wypowiedziane przez tego prezesa. Mianowicie stwierdził, że w dniu wyborów dzieci pytały go, gdzie będzie pracował. Z wieku tego pana wynika, że jego dzieci mogą uczęszczać do szkoły podstawowej. Jeżeli dzieci ze szkoły podstawowej sądzą, że wybory oznaczają zmiany personalne w spółkach, to znaczy, że zapewne jeszcze długo nie osiągniemy normalności.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Rada Nadzorcza i zarząd Agencji Rozwoju Przemysłu SA były wybierane w sposób jak najbardziej przejrzysty.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Obecny prezes, pan Wojciech Dąbrowski, nie był członkiem zarządu „Bumaru”. Stąd trudno wypowiadać się, dlaczego nie pozostał w „Bumarze” i został zatrudniony na stanowisku prezesa zarządu ARP. Do odpowiedzi na pytania w sprawie trybu powoływania i odwoływania właściwym organem byłaby Rada Nadzorcza, która wybiera zarząd. Podobne mechanizmy zastosowano w „Bumarze”, gdzie Rada Nadzorcza i zarząd zostały wyłonione w trybie publicznym. Nie wiem, czy istnieją bardziej przejrzyste mechanizmy. Być może, ktoś je zaproponuje.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Pan Eryk Pyra, który przez krótki czas był prezesem, obecnie jest członkiem zarządu. Był wiceprezesem jeszcze za czasów poprzednika. Poprzednik został odwołany. Nie powołano nikogo na stanowisko prezesa. Natomiast struktura Agencji zakłada, że pomocy musi udzielić organ. Pod koniec ubiegłego roku jedna z polskich spółek wymagała pomocy. Jedynie prezes Agencji mógł udzielić takiej pomocy, by uratować tę spółkę. Dlatego trzeba było powołać prezesa. To była kwestia wyższej konieczności. Jednocześnie prowadzono, wszczęte w grudniu ub. r., postępowanie w sprawie wyłonienia prezesa. Pan prezes Wojciech Dąbrowski został wyłoniony w tym trybie.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Jeśli chodzi o kwestie szczegółowe, to może pan prezes Eryk Pyra wypowie się w tej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CzlonekzarzaduARPSAErykPyra">Nie zostałem prezesem Agencji Rozwoju Przemysłu SA, ponieważ nie startowałem w konkursie. Zostałem powołany na prezesa Agencji decyzją pana ministra 28 grudnia 2007 r. w konkretnym celu. Chodziło o wydanie decyzji administracyjnej w sprawie restrukturyzacji spółki „Bizon-Biała”. Taka decyzja została wydana.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#CzlonekzarzaduARPSAErykPyra">Konkurs rozpoczął się przed mianowaniem mnie przez pana ministra na prezesa. Nie uczestniczyłem w tym konkursie. Rada Nadzorcza – czemu nie można się dziwić – wybrała pana Wojciecha Dąbrowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Sądzę, że jest to wystarczające wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informację o działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku dziennego – przyjęcie opinii o rządowym projekcie ustawy zmieniającej ustawę o gospodarowaniu niektórymi składnikami majątkowymi mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (druk nr 147). Przypominam, że w ubiegłej kadencji Komisja zajmowała się tym projektem. Powołała trzyosobowy zespół, który przygotował projekt stanowiska. Pod rozwagę Komisji poddaję powrót do tej formuły.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury pana Tadeusza Jarmuziewicza o przedstawienie uzasadnienia projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarekSuski">Pan przewodniczący ma zapewne słaby wzrok. Zgłaszałem sprzeciw wobec przyjęcia informacji o działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Trudno mówić, że była to informacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Rzeczywiście, wzrok mam słaby, ale mocne okulary. Prawdopodobnie pan poseł Marek Suski podniósł rękę niewystarczająco wysoko. Nie widziałem zgłoszenia pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselMarekSuski">Może mam za krótką rękę. Nie moja wina.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proponuję przegłosowanie. Nie chciałbym, żeby ktoś miał żal z powodu wątpliwości co do długości swojej kończyny.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wnioskiem o odrzucenie pana posła Marka Suskiego? Rozumiem, że taki wniosek został zgłoszony.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę pana posła Marka Suskiego o sprecyzowanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarekSuski">Pan przewodniczący prowadzi posiedzenie Komisji i powinien wiedzieć, jakie wnioski poddaje pod głosowanie. Była informacja o działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Zgłosiłem wniosek o odrzucenie tej informacji, nie o odrzucenie posła Marka Suskiego – jak sformułował pan przewodniczący. Mogę zgłosić wniosek o odwołanie przewodniczącego Komisji, choć zapewne nie zostanie przyjęty. Jeszcze nie słyszałem tak kuriozalnie sformułowanego przez przewodniczącego wniosku o odrzucenie posła Suskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przepraszam za niefortunne sformułowanie wniosku.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie informacji o działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA przedstawionej przez ministra Skarbu Państwa?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła wniosek, przy 4 głosach za, 11 przeciwnych i braku wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o zabranie głosu pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Od paru lat w Polsce bardzo dynamicznie rozwija się rynek pasażerskich przewozów lotniczych. Jest to zjawisko niespotykane na skalę światową. W 2007 r. wzrost przewozów pasażerskich wyniósł prawie 30%, co oznacza, że rocznie powinno powstawać jedno średniej wielkości lotnisko. Bowiem przyrost wynosi 4 mln pasażerów rocznie, czyli przybywa ich tylu, ilu obsługuje obecnie lotnisko w Pyrzowicach.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Zatem powinno się przeznaczać środki na rozbudowę infrastruktury lotnisk. Możemy je również pozyskać z Unii Europejskiej. Mówimy o kwocie rzędu ok. 500 mln euro.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Problem dotyczy niejasnego statusu właścicielskiego bardzo wielu lotnisk, co w zasadniczy sposób utrudnia jakiekolwiek aplikacje. Jednym z właścicieli jest Agencja Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Przedłożony projekt ustawy porządkuje sytuację. Jest interdyscyplinarny. Dotyka obszarów Skarbu Państwa, infrastruktury, rozwoju regionalnego. Do prezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Obecnie na lotniskach występuje generalnie dwóch współwłaścicieli, którzy mają odmienne zamierzenia. Mianowicie – samorząd terytorialny, który nie do końca jest zainteresowany sukcesem ekonomicznym samego lotniska, lecz traktuje je jak instrument rozwoju regionalnego, i Agencja Mienia Wojskowego – która z kolei chciałaby wykorzystywać lotniska w innym celu.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">W celu usunięcia tego swoistego dysonansu właścicielskiego, proponujemy skomunalizowanie udziałów i przekazanie ich jednemu właścicielowi – samorządowi terytorialnemu. To jest w najogólniejszym zarysie powód, dla którego chcemy ujednolicić status właścicielski gruntów na lotniskach.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Projekt ustawy jest efektem pracy naszych poprzedników. Można mieć pewne zastrzeżenia, ale generalnie zawiera dobrą koncepcję. Jak wcześniej wspomniałem, przedłożony projekt jest interdyscyplinarny. Odnoszę wrażenie, że powinien być przedmiotem pracy węższej grupy parlamentarzystów. Nie będę sugerował rozwiązań. Komisja podejmie decyzję. Problemy poruszone w przedłożonym projekcie zapewne będą wymagały dopracowania – co również podnoszą media – w parlamencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarekSuski">Serdecznie dziękuję, że rząd Donalda Tuska wreszcie uznał, że coś, co zrobił rząd Jarosława Kaczyńskiego, było dobre. Projekt, zawarty w druku nr 147, podpisał Donald Tusk. Analogiczny projekt, zawarty w druku nr 1924, podpisał Jarosław Kaczyński. Poza podpisem jedyną różnicą między tymi projektami jest pisownia wyrazu „niewymagający” w jednym z artykułów – w jednym projekcie słowo to pisane jest razem, a w drugim – osobno, inna jest również numeracja stron. Uzasadnienie jest analogiczne.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselMarekSuski">Cieszę się, że dla dobra Rzeczypospolitej nawet plagiat może być korzystny. Ale to jest praktyka wynikająca z zasady dyskontynuacji, aczkolwiek chciałbym zauważyć, że w Sejmie poprzedniej kadencji zasiadała inna Platforma Obywatelska. Poprzednia Platforma krytykowała ten projekt i sprzeciwiała się jego uchwaleniu. Pan poseł Bogdan Zdrojewski zablokował możliwość jej uchwalenia. Już w sierpniu projekt mógł zostać uchwalony. Podkomisja wypracowała pewne zmiany. Mamy te uwagi.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselMarekSuski">Cieszymy się, że Platforma Obywatelska pozytywnie oceniła projekt opracowany przez rząd Jarosława Kaczyńskiego. Będziemy popierać ten projekt. Opowiadamy się za powołaniem podkomisji i uchwaleniem przedłożonego projektu. Umożliwia on rozwój branży lotniczej. Co prawda, ten rozwój mógłby nastąpić rok wcześniej, gdyby nie blokowanie ustawy przez Platformę Obywatelską. Ale – jak widać – w poprzedniej kadencji była inna Platforma Obywatelska, która nie lubiła pomysłów PiS. Obecnie jest nieco lepiej. Może niedługo dojdzie do koalicji, bo, jak powiedział pan poseł, poza drobnymi uwagami, pomysł jest dobry.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PoselMarekSuski">Popieramy projekt. Oczekujemy, że w obecnej kadencji Platforma Obywatelska będzie bardziej konstruktywna w pracy nad wniesionymi przez PiS, a dobrymi dla Polski projektami ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec powołania – podobnie, jak w poprzedniej kadencji – trzyosobowego zespołu, który dalej będzie pracował nad przedłożonym projektem? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">W imieniu Platformy Obywatelskiej zgłaszam panią poseł Bożennę Bukiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselBozennaBukiewicz">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselJozefRojek">Zgłaszam kandydaturę pana posła Marka Suskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy pan poseł Marek Suski wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselMarekSuski">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o zgłoszenie kolejnej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselBozennaBukiewicz">Zgłaszam kandydaturę pani poseł Renaty Zaremby.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselRenataZaremba">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec powołania zespołu w składzie: pani poseł Bożenna Bukiewicz, pan poseł Marek Suski i pani poseł Renata Zaremba? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja powołała zespół w wyżej wymienionym składzie. Proszę zespół o rozpoczęcie prac.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński chciał przekazać komunikat.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Chciałbym poprosić członków – powołanej na poprzednim posiedzeniu – podkomisji zajmującej się relacjami Eureko – Skarb Państwa o spotkanie robocze po jutrzejszym drugim posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół zostanie wyłożony w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji Skarbu Państwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>