text_structure.xml
30.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Społecznej. Witam wszystkich. Porządek dzienny przewiduje zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań (druk nr 2683). Proponuję, żeby w pierwszej kolejności głos zabrał pan Janusz Witkowski, wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego, celem przedstawienia pokrótce ogólnego zarysu tego projektu ustawy, ze szczególnym podkreśleniem roli samorządów w tej ustawie. Na zaprezentowanie projektu ma 5 minut czasu. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty. O zabranie głosu proszę pana Janusza Witkowskiego, wiceprezesa Głównego Urzędu Statystycznego, i omówienie tego projektu. Potem głos zabierze koreferent ze strony naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Liczyłem na to, że do tych 5 minut dojdzie jeszcze „zero”, ale rozumiem, że mamy mało czasu. Dobrze by było, żebyśmy się skoncentrowali na wybranych kwestiach tego projektu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Mając do dyspozycji tak krótki czas, chciałbym zwrócić uwagę na pewne nowe rozwiązania, jeżeli chodzi o spisy ludności realizowane w naszych warunkach. Chciałbym przede wszystkim podkreślić dużą wagę, jaką przypisuje się spisom mieszkańców i mieszkań. Jest to wciąż jedno z najważniejszych źródeł informacji dotyczących ludności, rodziny, gospodarstwach domowych i budynkach oraz mieszkaniach. Z tej racji wynikają także pewne oczekiwania, które są formułowane przez organizacje międzynarodowe, w pierwszej kolejności przez Organizację Narodów Zjednoczonych, ale także przez Komisję Europejską i inne instytucje międzynarodowe. Zatem, spisy ludności są tym źródłem informacji, który spełniają niezwykle ważną rolę w systemie ogólnej informacji statystycznej i w systemie informacji o społeczeństwie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Polska ma długą tradycję, jeśli chodzi o realizację spisów powszechnych. Chciałem jednak podkreślić, że spis ludności, który jest planowany na 2011 rok, będzie pierwszym realizowanym przez Polskę, jako państwo będące członkiem Unii Europejskiej. Z tego tytułu wynikają dla nas określone zadania i zobowiązania, które zostały na nas nałożone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Europy. To rozporządzenie zostało przyjęte w 2008 r. Reguluje ono zakres spisu i oczekiwania dotyczące pewnych pojęć, definicji i terminu spisu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">W związku z tym chciałem powiedzieć, że rok 2011 jest referencyjnym okresem, w którym na mocy wymienionego rozporządzenia wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej mają obowiązek przeprowadzenia spisu ludności. Jak wspomniałem, oczekiwania wobec spisu są ogromne. Dla nas wynikają one z zobowiązań, jakie nakłada na nas to rozporządzenie, czyli oczekiwania Unii Europejskiej. Wystarczy powiedzieć, że w tym rozporządzeniu zostało zdefiniowane 25 tematów dotyczących ludności, które zostały potraktowane jako obowiązkowe, i 15 tematów dotyczących mieszkań i budynków. Zatem te zobowiązania z racji oczekiwań międzynarodowych są naprawdę duże.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Powszechne spisy ludności i mieszkań we wszystkich krajach członkowskich są realizowane z myślą o zaspokojeniu potrzeb krajowych. Także w tym przypadku projektowany spis uwzględnia w dużym stopniu potrzeby, które do tej pory były definiowane i które były przekazywane w trakcie konsultacji i różnych spotkań, jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na informację.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">W związku z tym zakres tego spisu jest dość szeroki. Wystarczy powiedzieć to, co zostało napisane w uzasadnieniu spisu. Obejmuje on 13 bardzo rozległych tematów, poczynając od ludności poprzez kolejne tematy dotyczące rynku pracy, aktywności ekonomicznej, migracji, a kończąc na charakterystyce mieszkań i budynków.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Z tego punku widzenia szczególnie ważne jest nowe podejście do realizacji tego spisu. Jest to nowość, która jest ważna z punku widzenia procesu organizacyjnego i przygotowawczego oraz możliwości pozyskania pewnych informacji, które się pojawiły. Do tej pory wszystkie spisy były realizowane metodą bezpośrednią, to znaczy, że rachmistrzowie docierali do poszczególnych mieszkań, do poszczególnych osób i realizowali wywiady bezpośrednie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Tym razem głównym źródłem informacji, i mocno to akcentujemy, są źródła administracyjne, wszystkie rejestry administracyjne, które są dostępne. W wyniku tego model realizacji spisu ludności w 2011 r. będzie zupełnie inny niż ten, który był realizowany do tej pory. Inny, ponieważ korzystamy z różnych technik pozyskiwania informacji. Jak wspomniałem, źródła administracyjne są tym pierwszym, najważniejszym źródłem informacji. W szerokim zakresie będziemy się starali wykorzystać także inne techniki pozyskiwania informacji. Myślę tutaj o „samospisie internetowym” i o metodzie pozwalającej na pozyskiwanie informacji za pomocą telefonów – tak zwanej metodzie „cati”. Dopiero w ostateczności będzie to badanie z wykorzystaniem rachmistrzów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Technika pozyskiwania informacji świadczy o nowym podejściu do spisu, ale tym nowym elementem, jeśli chodzi o spis w 2011 r., będzie także metoda realizacji tego badania. Ten spis będzie realizowany metodą pełną i metodą reprezentacyjną. Wszystkie informacje, które zostaną uzyskane z wykorzystaniem źródeł administracyjnych, mają właśnie walor badania pełnego, w tym sensie, że zaspokajają potrzeby, które wynikają z naszych zobowiązań międzynarodowych, ale także z naszych potrzeb krajowych. Po to, żeby obniżyć koszty znaczny zakres tematyczny spisu będzie realizowany metodą badania reprezentacyjnego. To jest druga metoda badania, która jest z tego punktu widzenia bardzo ważna, i która wyróżnia ten nasz spis.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Myślę, że warto też zwrócić uwagę na pewną organizację przygotowań do spisu, która przy bardzo dużym zaangażowaniu społeczeństwa i instytucji wymaga bardzo precyzyjnego dopracowania i zrealizowania zgodnie z harmonogramem i z jego założeniami. Chcę powiedzieć, że spisem kieruje Główny Komisarz Spisowy, którym jest zwyczajowo Prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Za realizację spisu odpowiadają także wojewódzcy komisarze spisowi. Są to wojewodowie oraz gminni komisarze spisowi, czyli wójtowie, burmistrzowie i prezydenci. Mają do pomocy Centralne Biuro Spisowe, Wojewódzkie Biuro Spisowe i Gminne Biuro Spisowe. Po to, żeby dobrze się przygotować do tego spisu, będziemy także realizowali spis próbny. Jest on przewidziany w tym roku. Zwykle jest tak, że spis próbny jest realizowany dokładnie w tym samym terminie, w którym jest realizowany spis zasadniczy, ale rok wcześniej. Po to, żeby sprawdzić organizację, technologię i metodologię tego badania.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Sądzę, że dla Wysokiej Komisji będzie interesujące zagadnienie dotyczące zakresu spisu i form udostępnienia informacji, ponieważ są one podstawą i celem całego przedsięwzięcia. Chciałbym powiedzieć, że w tym zakresie pojawiły się także pewne nowe rozwiązania i nowe możliwości, które, mam taką nadzieję, będą w pełni satysfakcjonować naszych użytkowników i odbiorców tych informacji w zakresie różnego poziomu desegregacji danych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Jeżeli chodzi o zakres tych informacji, to przede wszystkim będziemy prezentować te dane w odniesieniu do różnych tematów badawczych. Jak wspomniałem, tych tematów uwzględnionych w spisie jest 13, ale w przypadku pewnych tematów będziemy rozszerzać zakres danych. W innych przypadkach niektóre tematy będą łączone po to, żeby uzyskać bardziej syntetyczny obraz.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Pierwszym elementem, który wyróżnia sposób prezentowania tych informacji, są oddzielne publikacje poświęcone wybranym zagadnieniom, które będą objęte spisem powszechnym. Drugim elementem ważności z punktu widzenia dostępności informacji jest poziom agregacji informacji, które będą prezentowane. Mamy trzy takie poziomy zasadnicze. Poziom krajowy. Są to publikacje pokazujące dane w skali całego kraju, oczywiście, z pewnymi elementami przestrzennego zróżnicowania, głównie w ujęciu wojewódzkim. Drugi poziom obejmuje dane na poziomie wojewódzkim, czyli dane dotyczące poszczególnych województw, też z pewnym elementami przekroju przestrzennego, czyli w tym przypadku poziomu gminnego. Trzeci element bardzo ważny to dostępność tych danych na poziomie lokalnym, czyli w naszym przypadku dotyczy to gmin. Stąd trzy poziomy agregacji tych danych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Sądzę, że Wysoką Komisję zainteresuje fakt, iż dane pochodzące ze spisu ludności znakomicie wspomogą nową ideę, która powstała w Głównym Urzędzie Statystycznym, a mianowicie zbudowanie systemu obsługi informacyjnej władz samorządowych. Jest to nowa inicjatywa, realizowana w szerokim zakresie. Właśnie wyniki tego spisu znakomicie wzbogacą możliwości realizowania tej obsługi, ponieważ dane zebrane w trakcie spisu w całości będą mogły być wykorzystane dla potrzeb władz samorządowych. Taką pierwszą przymiarką do realizacji tego systemu obsługi informacyjnej samorządów będą „wyprawki”, jak to określa profesor Józef Oleński, lub, jak my to określamy – „vademecum”. Wyniki spisu do tych „wyprawek” nie będą jeszcze mogły być wykorzystane, chociaż prace przygotowawcze, które realizujemy, dotyczące źródeł administracyjnych, z całą pewnością pozwolą wcześniej, przed zakończeniem spisu, wykorzystać te źródła dla wzbogacenia informacji właśnie dla potrzeb obsługi samorządów terytorialnych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Trzeci element, jeśli chodzi o zakres i formy udostępniania danych, dotyczy różnych sposobów udostępniania tych informacji. Wspomniałem już, że będą one opracowane w formie publikacji tabelarycznych, czyli zestawu tablic opisujących poszczególne procesy i zjawiska w ramach tematów, o których już mówiłem. Będą to także publikacje analityczne, czyli pogłębiające opis zależności przyczynowo-skutkowych. W tym zakresie chcemy wykorzystać szerzej ekspertów ze środowisk akademickich oraz z innych środowisk, które są zainteresowane tymi analizami. Będą to podstawowe prezentacje, które pozwolą wykorzystać i skonsumować wyniki naszego spisu.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Dostęp do informacji wynikowych będzie też możliwy przez bezpośredni dostęp do bazy danych, które będą budowane na podstawie informacji zebranych w czasie spisu. Podstawowe informacje spisowe będą też dostępne w sieci Internetu. Pozwoli to na szybkie ich wykorzystanie. Bardzo ważną formą udostępniania informacji jest bank danych regionalnych, który funkcjonuje w Głównym Urzędzie Statystycznym, a który właśnie dzięki wynikom uzyskanym w spisie będzie wzbogacony i wykorzystany także dla potrzeb analiz regionalnych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WiceprezesGlownegoUrzeduStatystycznegoJanuszWitkowski">Jak już podkreśliłem na początku mojego wystąpienia, spisy ludności i mieszkań są ogromnym wydarzeniem organizacyjnym. Są jednak przede wszystkim ważnym źródłem informacji. Stąd jest to przedsięwzięcie ogromnej wagi. Bardzo liczymy na wsparcie Wysokiej Komisji w realizacji tego przedsięwzięcia, zgodnie z projektem ustawy, którą przedłożyliśmy. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu posła Radosława Witkowskiego, koreferenta tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRadoslawWitkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. Sądzę, że mój przedmówca szczegółowo przedstawił wszelkie założenia i idee tego spisu, który odbędzie się w przyszłym roku. Warta podkreślenia jest przede wszystkim różnica, jeśli chodzi o zbieranie danych. Do tej pory było tak, że to rachmistrzowie odwiedzali nas w domach. Mój przedmówca szczegółowo przedstawił, że w najbliższym spisie podstawowymi źródłami informacji będą dane administracyjne, natomiast zbieranie danych przez rachmistrzów to będzie ostateczność.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselRadoslawWitkowski">W swojej wypowiedzi chciałem się skupić na sprawach, które są w kręgu zainteresowania Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Chodzi o pytanie, jakie zadania będą przypisane samorządom terytorialnym w czasie tego spisu w przyszłym roku. Jak czytamy w projekcie ustawy, pracami w zakresie przygotowania, przeprowadzania, opracowania oraz udostępniania wyników spisu kierują przede wszystkim Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, jako Generalny Komisarz Spisowy, wojewodowie jako wojewódzcy komisarze spisowi i wójtowie, burmistrzowie i prezydenci jako gminni komisarze spisowi. Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci tworzą gminne biura spisowe. Przewiduje się, że te gminne biura spisowe będą funkcjonowały przez okres pięciu miesięcy w 2010 r. w czasie spisu próbnego i w czasie siedmiu miesięcy w roku 2011, w czasie spisu powszechnego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselRadoslawWitkowski">Zadania gmin związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem spisu powszechnego określa art. 18 projektu ustawy. Krótko przedstawię te zadania i założenia. Do zadań gminnego biura spisowego będzie należało, między innymi, przygotowanie aktualnych elektronicznych zestawień budynków, mieszkań i osób, czyli tego, o czym mówił mój przedmówca, jako podstawowego źródła zbierania informacji. Następne zadanie, to ewentualny nabór rachmistrzów i udzielanie im pomocy w trakcie dokonywania spisu. Kolejne zadanie to pośrednictwo w transferze danych spisowych do serwerów wojewódzkich. I najważniejsze zadanie z punktu widzenia społeczności lokalnych, to popularyzacja spisu na obszarze działania gminy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselRadoslawWitkowski">Chciałbym jeszcze podkreślić jedną ważną kwestię, a mianowicie to, że samorządy gminne będą mogły wykorzystywać dane, które zostaną pozyskane podczas spisu 2011 roku. Myślę, że pozwoli to wzbogacić wiedzę samorządów w taki sposób, że projektując różne programy będą mogły z tej wiedzy korzystać i tę wiedzę dobrze spożytkować. To tyle, jeśli chodzi o zadania gmin związane z narodowym spisem powszechnym w 2011 r. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Pierwszy do zabrania głosu zapisał się pan poseł Jerzy Rębek. Oddaję mu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyRebek">Dziękuję panie przewodniczący, panie prezesie, szanowni państwo. Z informacji, którą uzyskaliśmy, dowiadujemy się, że w krajach skandynawskich w systemach statystyki publicznej dane z systemów administracyjnych stanowią aż 90 – 95% informacji. To są najlepsze światowe przykłady, jak można oszczędnie i w sposób bardzo precyzyjny przeprowadzić spis. Ja również tak to oceniam, że jest to ogromny postęp, jeśli chodzi spis, który się odbędzie w 2011 roku. Ponieważ większość informacji, jak to już powiedział pan prezes, będzie pozyskana z danych systemów administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJerzyRebek">Przyznam, że zaintrygowało mnie to, że koszty związane z przeprowadzeniem tego spisu, mają wynieść około 535 mln zł, biorąc pod uwagę szacunki roku 2007. Można domniemywać, że te koszty mogą być jeszcze wyższe. Wydatki osobowe zaplanowano w wysokości 275 mln zł. Są to bezsprzecznie koszty bardzo wysokie, aczkolwiek waga przedsięwzięcia jest również bardzo ogromna i ja w żadnym razie nie zamierzam z tym polemizować. Oczywiście, spis powszechny należy przeprowadzić i trzeba to zrobić jak najlepiej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselJerzyRebek">Mam następujące pytanie. Czy Główny Urząd Statystyczny wychodzi z inicjatywami mającymi na celu wdrożenie, opracowanie nowych systemów informatycznych i systemów administracyjnych, które pozwolą w przyszłości, być może, nieodległej, generalnie zastosować model skandynawski? Ten model, jak rozumiem, sprawdza się w świecie i warto z tych wzorców korzystać, Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Głos ma pani poseł Anna Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam następujące pytanie. Szczegółowo usłyszeliśmy tutaj o procedurze i organizacji spisu. Ale wydaje mi się, że spis ma dać informację źródłową o sytuacji naszego społeczeństwa w określonym czasie. Zapoznałam się w projekcie z kwestią dotyczącą zakresu zbieranych danych, na przykład, dotyczących zasobów mieszkaniowych. Jeśli pytamy o takie dane dotyczące lokalu, jak jego funkcje, nazwisko właściciela i użytkowników, rok zakończenia budowy, instalację gazową, wodociągową i kanalizacyjną itp., to czy nie dobrze by było poruszyć kwestie dotyczące „izolacyjności” budynku, czyli standardów wymaganych ustawą w zakresie izolacji termicznej? Jesteśmy przecież w trakcie realizacji kilku programów w zakresie oszczędności energetycznej budynków. Czy nie byłoby zasadne również te kwestie weryfikować i ująć w spisie? To jest może mały problem, ale wydaje mi się, że taka informacja w zakresie oszczędności energetycznej budynków byłaby bardzo przydatna, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Rozumiem, że to było pytanie do pana prezesa Janusza Witkowskiego? Nie do przewodniczącego. Ja nie umiałbym na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAnnaPaluch">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma dalszych zgłoszeń. Proszę pana prezesa Janusza Witkowskiego o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować za te uwagi i komentarze. Przekonuje mnie to, że Wysoka Komisja z uznaniem podchodzi do tej nowej metody i nowej filozofii, jeśli chodzi o realizację spisu powszechnego. Z tego powodu bardzo się cieszymy, ponieważ jest to ogromne zadanie, które wymaga niezwykłego zaangażowania, jeżeli chodzi o współpracę z różnymi gestorami źródeł administracyjnych. Wymaga też ogromnej pracy w zakresie dostosowania tych źródeł administracyjnych i wykorzystania ich dla celów statystycznych. Jednocześnie jest to zadanie, które właściwie wyznacza perspektywę rozwoju polskiej statystyki publicznej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">Posłowie bardzo trafnie zwrócili uwagę na to, że w wielu krajach statystyka publiczna, w znacznie większym zakresie niż w Polsce, właśnie wykorzystuje dane administracyjne. Oczywiście, najlepszym przykładem są kraje skandynawskie. Tam, faktycznie, 90 – 95% informacji produkowanych przez statystykę publiczną pochodzi ze źródeł danych administracyjnych. Trzeba jednak pamiętać, że tamte kraje budowanie systemu źródeł administracyjnych rozpoczęły 40 lat temu, a nawet wcześniej i systematycznie te źródła informacji były od razu wykorzystywane dla potrzeb statystyki publicznej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">Prawdą jest również to, że w urzędach statystycznych w tych krajach zatrudniona jest duża liczba ekspertów, w tym także statystyków, którzy pracują nad tym, jak wykorzystać te źródła administracyjne i tak je „wystandaryzować”, żeby mogły odpowiadać potrzebom statystyki publicznej. W Polsce często jest tak, że te źródła administracyjne budowane są dla zupełnie innych potrzeb i nie uwzględniają w większości potrzeb statystyki publicznej. W krajach skandynawskich ta sytuacja jest bardziej korzystna, ponieważ tam statystyka ma już możliwości zgłaszania pewnych potrzeb i, co więcej, te potrzeby powinny być uwzględniane przez gestorów. Zatem, mógłbym odpowiedzieć w ten sposób, że jest to perspektywa, którą budujemy także przy okazji realizacji tego spisu ludności. Będziemy zmierzać właśnie w takim kierunku. Powiem państwu, że przygotowując się do realizacji spisu...</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę o uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">...dokonaliśmy analizy około stu różnych źródeł administracyjnych, które już występują w naszym kraju i poświęciliśmy dużo czasu na to, aby właśnie ocenić jakość tych informacji i ich przydatność dla potrzeb statystyki. Niezależnie od realizacji spisu mieszkań i ludności w roku 2011 wiemy już dzięki współpracy, którą rozpoczęliśmy z gestorami, że dużą liczbę tych źródeł administracyjnych będzie można wykorzystać dla potrzeb statystyki publicznej w sposób realizowany na bieżąco. Na pewno szybko nie uzyskamy takiej sytuacji, jak w krajach skandynawskich, ale w tym kierunku będziemy zmierzać. Jest to więc zadanie, które stoi przed nami i które będziemy realizować.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">Jeśli chodzi o koszty, to w dniu wczorajszym na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych prezes GUS pan Józef Oleński, odnosząc się do kosztów, zapytał Wysoką Komisję, czy nie zada pytania, dlaczego tak tanio realizujemy ten spis. Oczywiście, kwota 535 mln zł robi wrażenie. Gdybyśmy jednak realizowali ten spis według zasad obowiązujących przy realizacji spisu w 2002 roku, to kosztowałby on 640 mln zł. Jeśli do tego dodamy jeszcze zmiany cen z powodu inflacji, to spis kosztowałby w tej chwili 730 mln zł. Możemy zatem powiedzieć, że obecny spis ludności kosztuje 200 mln zł mniej z tego powodu, że zastosowaliśmy zupełnie inne rozwiązania, nową filozofię realizacji tego spisu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">Biorąc pod uwagę zakres tych prac, to znaczy współpracę z gestorami, potrzebę analizy wszystkich źródeł administracyjnych, ocenę ich jakości i „standaryzację” tych danych, widać, że jest to ogromna praca związana z przebudową technologii, właśnie przy zastosowaniu tego sposobu podejścia przy realizacji spisu. To także przygotowanie odpowiedniego oprogramowania, odpowiednie szkolenia, zakupy sprzętu informatycznego. To daje koszty tego spisu na poziomie roku 2007. Wszystko wskazuje na to, że przy tym podejściu, jakie w tej chwili realizujemy, koszty tego spisu nie będą wyższe. Mogę nawet powiedzieć, że trochę środków uda nam się zaoszczędzić dlatego, że zwracamy uwagę na ważny element, jaką jest ta nowa metoda.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">Oczywiście, w momencie realizacji spisu jest zawsze tak, że chcielibyśmy przy tej okazji pozyskać jak najwięcej informacji. To jest cecha każdego badacza, statystyka i każdego użytkownika. To nas, jako statystyków, bardzo cieszy. Bo to oznacza, że zapotrzebowanie na informacje z zakresu statystyki publicznej jest ogromnie ważne. Są one podstawą budowy różnych programów, w tym na poziomie społeczności lokalnych, ale także na poziomie społeczności regionalnych i w skali całego kraju. Niemniej jednak przychodzi taki moment, w którym należy dokonać pewnego zbilansowania możliwości i potrzeb w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">Przykład izolacji budynków jest problemem niezwykle ważnym z punktu widzenia oceny efektywności realizacji wielu programów. Jest to sprawa niezwykle istotna. Tyle tylko, że w żadnych źródłach tego typu danych w odniesieniu do wszystkich budynków i mieszkań nie ma. To by oznaczało, że trzeba by specjalnie w tym celu korzystać z zupełnie innego podejścia niż do tej pory, żeby zrealizować tego typu spis. Natomiast jest to znakomity temat, który zapisaliśmy jako temat badawczy nie w ramach spisu, ale w ramach innych programów przez nas realizowanych.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">W związku z tym zastanowimy się nad tym problemem z całą pewnością. Pochylimy się nad tą sprawą, jak ewentualnie zrealizować to zadanie, żeby pozyskać tego typu informacje. Natomiast nie jest to temat możliwy do zrealizowania w ramach przygotowywanego spisu powszechnego. Jeśli pani poseł przyjmie to moje wyjaśnienie i wyrazi na to zgodę, to będę bardzo zobowiązany.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pan poseł Jerzy Rębek.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyRebek">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, ta odpowiedź i pańskie zamiary są rzeczywiście bardzo interesujące, jeśli chodzi o ciągłe usprawnianie problemu spisu. Przyjmuję to z satysfakcją. Wysłuchałem też z zainteresowaniem odpowiedzi na pytanie pani poseł Anny Paluch. Chciałbym zapytać o problem pokrycia dachów azbestem. Wiem, że może nie jestem w pełni gotów do zadania tego pytania, ale przyznaję, że jest to problem, z którym szczególnie samorządy borykają się już od wielu lat. Zastanawiam się głośno, kierując pytanie do pana i pańskich współpracowników, jak ewentualnie zrealizować i ten temat przy okazji spisu? Jest to sprawa niezwykle istotna, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuje bardzo. Nie ma dalszych zgłoszeń do zabrania głosu. Pan prezes Janusz Witkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WiceprezesGUSJanuszWitkowski">Chciałbym się przede wszystkim przyłączyć do tych oczekiwań pana posła. Zgadzam się. Tego typu informacje są bardzo potrzebne, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wpływ tego typu pokryć dachowych na zdrowie mieszkańców. Wiemy doskonale, jakie to ma negatywne konsekwencje. Tak, jak już powiedziałem, nie możemy w ramach spisu ogarnąć badaniem wszystkich interesujących problemów. Natomiast jest to jeden z tematów, który w ramach badań wyspecjalizowanych programów, mógłby być uwzględniony. Tu technologia badań może być bardzo różna. Na przykład, przy pomocy zdjęć satelitarnych, które także wykorzystujemy do naszych badań. Oczywiście, wymaga to wiedzy eksperckiej. Zdjęcia satelitarne wykorzystywaliśmy, na przykład, do badań rolniczych. Być może, to będzie ten kierunek myślenia, żeby przy zastosowaniu nowych technologii i nowych metod skorzystać z tych informacji, a niekoniecznie realizować takie badania, które są bardzo uciążliwe i w ramach spisu właściwie praktycznie niemożliwe, jeśli nie chcemy „wchodzić do każdego budynku”. Nie mamy takich możliwości, żeby zrealizować tego typu badanie przy okazji spisu. Zapisaliśmy ten problem i będziemy się zastanawiać, w jaki sposób ten temat zrealizować w przyszłości, jako zadania wykonywane w ramach programu, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie ma. Wobec tego zamykam dyskusję. W toku dyskusji pan poseł koreferent Radosław Witkowski zaproponował przyjęcie pozytywnej opinii dotyczącej projektu, tak? Poseł Radosław Witkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselRadoslawWitkowski">Panie przewodniczący, proponuję przyjęcie pozytywnej opinii do druku nr 2683.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednogłośnie pozytywną opinię do tego projektu. Wyczerpaliśmy porządek obrad. Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>