text_structure.xml 27 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów, przedstawiciela Ministerstwa Finansów panią Elżbietę Chojnę-Duch, Ministerstwo Sportu i Turystyki z panem Tomaszem Półgrabskim. Witam reprezentującą NIK panią Zenobię Kazimierczak oraz przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad dziesiejszego posiedzenia Komisji? Nie widzę. W związku z tym przyjmuję, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przedstawi przewodnicząca tej podkomisji pani Hanna Zdanowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselHannaZdanowska">Panie przewodniczący, pani minister, panie ministrze, szanowni państwo.W imieniu podkomisji mam zaszczyt przedstawić stanowisko i sprawozdanie podkomisji do druku nr 601, dotyczącego zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej: „Kultura fizyczna jest częścią kultury narodowej chronionej przez prawo. Obywatele bez względu na wiek, płeć, wyznanie, rasę oraz stopień i rodzaj niepełnosprawności korzystają z równego prawa i różnych form kultury fizycznej.”</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselHannaZdanowska">Względy zdrowotne polskiego społeczeństwa, w szczególności problemy w tym zakresie dotyczące młodego pokolenia, wymagają zdecydowanych działań zmierzających do stworzenia warunków umożliwiających realizowanie przez gminy programów wspierających aktywny tryb życia, zachęcenia społeczeństwa do uprawiania sportu, popularyzacji uprawiania sportu wśród dzieci i młodzieży. Działania te nierozerwalnie związane są z podniesieniem poziomu infrastruktury sportowej w gminach poprzez unowocześnienie istniejących obiektów i budowę nowych, w tym w szczególności boisk piłkarskich i boisk wielofunkcyjnych z zastosowaniem nowoczesnych technologii.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselHannaZdanowska">Projekt nowelizacji ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego określa inny niż obecnie tryb przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych z budżetu państwa na zadania związane z budową i remontami obiektów sportowych oraz rozwijaniem sportu wśród dzieci i młodzieży, w tym sportu osób niepełnosprawnych. Taki tryb pozwoli na sprawne i płynne przekazywanie z budżetu państwa środków na wyżej wymienione zadania.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselHannaZdanowska">Zgodnie z projektem minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu będzie dokonywał podziału środków oraz przekazywał dotacje. Ponadto minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu określi w drodze rozporządzenia zakres zadań objętych dofinansowaniem z budżetu państwa oraz szczegółowe zasady i tryb udzielania dotacji, uwzględniając w szczególności znaczenie oraz charakter działań.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselHannaZdanowska">Proponowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselHannaZdanowska">Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych, objętych kontraktem wojewódzkim, o których mowa w przepisach o rozwoju regionalnym. Poza kontraktem mogą być dofinansowywane zadania własne jednostek samorządu terytorialnego wyszczególnione w art. 42 ust. 2 pkt 2 do 5 oraz inne zadania, określone w odrębnych przepisach – art. 42 ust. 2 pkt 3. Przykładowo art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przewiduje, iż poza kontraktem wojewódzkim można dofinansowywać zadania własne w zakresie zadań inwestycyjnych szkół i placówek oświatowych, co nie wyklucza możliwości ujęcia tych zadań w kontrakcie. Kontrakt wojewódzki jest umową o dofinansowaniu środkami publicznymi programu operacyjnego, o czym stanowi art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zadania o szczególnym znaczeniu dla państwa mogą znajdować swój wyraz w programach rządowych, które są finansowane bezpośrednio z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselHannaZdanowska">Ustawa nie pociąga za sobą dodatkowych skutków dla budżetu państwa, bowiem nie ustala nowego tytułu wydatkowania w budżecie państwa. Wprowadza jedynie nowy tryb przekazywania z budżetu państwa środków dla jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselHannaZdanowska">Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, w związku z tym proszę w imieniu podkomisji o przyjęcie projektu w załączeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Minister Finansów jest zawsze zainteresowany wspieraniem rozwoju i upowszechniania sportu, szczególnie wśród dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych. W związku z tym Minister Finansów i Rada Ministrów pozytywnie opiniuje poselski projekt ustawy o zmianie ustawy od dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza po dokonaniu stosownych zmian w ramach podkomisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiTomaszPolgrabski">Jako zainteresowany gorąco wspieram tę inicjatywę. Jest to usankcjonowanie istniejącego stanu rzeczy, ponieważ – przypominam – realizujemy kilka programów właśnie ze środków budżetu państwa, skąd pieniądze przekazywane są w ramach kontraktów wojewódzkich. Gdyby pieniądze te przekazywane były w sposób, o którym była mowa, byłoby dużo łatwiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Mam parę pytań. Po pierwsze, jaka będzie wysokość środków będących do dyspozycji funduszu obecnie i w latach następnych oraz jakie będą kryteria tworzenia tego funduszu? Skąd on się będzie brał, w jaki sposób będzie kształtowany, jakie będą reguły jego użytkowania?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Kolejne pytanie dotyczy tego, jakie będą kryteria przyznawania dotacji? Czy rzeczywiście minister będzie mógł przyznawać środki temu, kogo uważa za najbardziej odpowiedzialnego, aby mu przyznać dotację, czy też temu, kogo będzie najbardziej lubił?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Liczba gmin występujących o dotacje będzie zapewne wysoka i przekroczy możliwości zaspokojenia tych próśb, stąd kwestia kryteriów wyboru rozwiązań optymalnych. Chodzi mi o to, żeby nie były to kolejne środki publiczne, którymi będzie się dysponowało w sposób zupełnie niezależny od kontroli publicznej. Niestety, mamy przykłady świadczące o tym, że zdarza się czasem tak, że pieniądze są rozdawane „po uważaniu”, a nie w zależności od potrzeb i realnych zasług. Proszę o udzielenie odpowiedzi na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Kto podejmie się odpowiedzi na pytania pana przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPolgrabski">W Ministerstwie Sportu i Turystyki nigdy nie ma takiej sytuacji, że pieniądze są rozdawane. Zawsze istnieje jakaś komisja, jakieś kryteria, np. w programie budowy boisk wielofunkcyjnych czy w programie „Blisko Boisko”, wsółfinansowanym przez PZU, jednym z kryteriów jest brak jakiegokolwiek boiska w danej gminie. Dodatkowym kryterium jest jeszcze wskaźnik dochodu. Zainteresowane gminy zgłaszają się do nas, składają wnioski, które następnie rozpatrywane są przez specjalną komisję przydzielającą dotacje.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPolgrabski">Jeśli chodzi o program „Moje Boisko Orlik 2012”, przypominam, że pan premier w swoim exposé stwierdził, że do roku 2012 w każdej polskiej gminie powstanie boisko – zgodnie z zapowiedzią program ten jest na bieżąco realizowany. W kwestii wyboru gmin, które otrzymają dotacje, współpracujemy z Urzędami Marszałkowskimi, które sugerują nam, które gminy potrzebują dotacji, my zaś je analizujemy. Jest więc szansa i są możliwości, aby do roku 2012 w każdej polskiej gminie powstało boisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMFElzbietaChojnaDuch">W odpowiedzi na pytanie pana posła chciałam dodać, że po ust. 6 dodaje się ust. 7 i 8, i w ust. 8 czytamy, że minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu określi sposób i tryb przydzielania dotacji. Będzie on zatem charakter systemowy, a nie uznaniowy, gdyż w rozporządzeniu ministra określa się pewien system, który powinien uwzględniać znaczenie i charakter zadań związanych z budową i remontami obiektów sportowych. I tu jest odpowiedź na pytanie pana posła, odpowiedź, która wynika z poselskiego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMFElzbietaChojnaDuch">Przy okazji chciałam dodać, że w projekcie brakuje przecinka przed „a także sportu osób niepełnosprawnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Właściwie to pani minister wyręczyła mnie, bo w odpowiedzi na pytanie pana posła chciałam przytoczyć zapisy z druku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselHalinaRozpondek">Nie wiem, czy to jest jedyny problem, ale wydaje mi się, że wszystko jest tak ściśle określone również w ustawie o finansach publicznych, że pytanie o to, czy dotacja będzie przydzielana według koloru oczu, włosów, urody, panie pośle z długoletnim stażem samorządowym i poselskim, nie jest chyba na miejscu. Nie wyobrażam sobie, aby w MSiT obowiązywały jakieś inne kryteria niż w innych ministerstwach realizujących różne programy rządowe. Będzie rozporządzenie, musi być komisja, muszą być kryteria i według nich będą przyznawane środki – dotacje, z których potem samorządy muszą się rozliczyć. Nie będę tego tłumaczyć, pan poseł o tym wszystkim doskonale wie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselDanutaPietraszewska">Chciałam zapytać pana ministra, czy z tego funduszu będą mogły również korzystać gminy, które zgłosiły się do programu „Orlik”, ale ze względu na specjalne utrudnienia, np. geodezyjne, nie są w stanie zrealizować inwestycji w ramach istniejącego planu finansowego? Czy takie gminy będą mogły występować o dodatkowe dotacje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPolgrabski">Omawiana zmiana ustawy dedykowana jest właśnie temu programowi. Obecnie środki na realizację programu „Moje Boisko Orlik 2012” przekazywane są w ramach kontraktów wojewódzkich, co wprowadza pewien chaos, wydłuża drogę, zaangażowanych jest w to zupełnie niepotrzebnie wiele osób. Dokonując zmiany ustawy, skracamy tę drogę. W budżecie państwa są zapisane środki finansowe, którymi dysponuje Minister Sportu i Turystyki. Na podstawie tego rozporządzenia minister przekazuje środki m.in. na budowę tych boisk, a zasady dofinansowania są stałe, takie same dla wszystkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselDanutaPietraszewska">Jeżeli wystąpią specjalne utrudnienia, czy przyznana kwota może ulec zmianie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPolgrabski">Takie sprawy rozpatrujemy indywidualnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselHannaZdanowska">Chciałam tylko dodać, że ten sposób wydatkowania jest tożsamy ze sposobem wydatkowania środków na inwestycje w edukacji, wspomagające infrastrukturę oświatową. Tam też są określone standardy, rozporządzenia i myślę, że tym samym tropem będzie przebiegała realizacja w przypadku tych środków. Jest to pewne uzupełnienie, wspomożenie samorządów w zakresie rozwoju kultury fizycznej, szczególnie wśród dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAndrzejBiernat">Mam tylko jedną uwagę. Pan przewodniczący Dziewałtowski użył sformułowania, że kolejne pieniądze będą wydawane poza kontrolą, ale czy w tej chwili jakiekolwiek środki budżetowe są poza kontrolą parlamentu? Każde ministerstwo składa sprawozdanie z wykorzystania swojego budżetu, są kontrole Najwyższej Izby Kontroli, stąd nie widzę niebezpieczeństwa wydawania środków poza kontrolą parlamentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy są inne pytania w kwestii ogólnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie pośle, po pierwsze, od wielu, wielu lat, od wielu kadencji Sejm zabiega o to – oczywiście nie zawsze głosami większości – żeby zmniejszyć ilość rezerw celowych, które tak naprawdę są ucieczką od kontroli parlamentarnej w wydawaniu środków publicznych. Niestety, kolejne rządy jakoś nie bardzo chcą się z tym pogodzić i pozostawiają te środki również z tego powodu, że każdy z dysponentów rezerwy celowej tak naprawdę w sposób absolutnie dowolny może tymi środkami dysponować. Jest to przykra prawda, ale tak jest. Pan jest posłem młodszym ode mnie, może pan tego nie wie, ale z biegiem czasu przekona się pan, że takie praktyki są stosowane. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Po drugie, pytałem, ile pieniędzy znajdzie się na koncie tego funduszu i jakie będą kryteria tworzenia tego funduszu, nie tylko dzisiaj, w tej kadencji, ale też w następnych latach. Jest to pytanie bardzo precyzyjne i prosiłbym państwa o udzielenie odpowiedzi na to pytanie – wydaje mi się, że tego możemy oczekiwać.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Po trzecie, pragnę zwrócić uwagę, że na mocy obowiązujących dziś przepisów budżet państwa tak naprawdę może dotować praktycznie wszystkie zadania własne samorządów terytorialnych. To rozwiązanie jest rozwiązaniem dodatkowym, pewnego rodzaju rozwiązaniem specjalnym, bez którego również można byłoby przekazywać samorządom terytorialnym pieniądze w formie dotacji. Nie ma żadnych przeszkód, stąd pytanie: po co ta nowelizacja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Żeby było szybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Dobrze, tylko pojawia się pytanie, czy będzie szybciej i lepiej? Bo szybciej nie zawsze znaczy lepiej, pani poseł – o tym pani też wie. W związku z tym są pytania kolejne – pani minister ma pewne doświadczenia własne, ja również, jak zauważyła pani przewodnicząca Rozpondek, mam niestety własne doświadczenia i pamiętam orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, dotyczące szczegółowości delegacji ustawowych do rozporządzeń wykonawczych. Trybunał Konstytucyjny parokrotnie zwracał uwagę Wysokiej Izbie, że delegacje ustawowe są nieprecyzyjne, nieczytelne i nie przymuszają organu wykonawczego do zastosowania wskazówek i kierunków, które są w ustawie wyszczegółowione. I tutaj tych rozwiązań nie ma. W moim przekonaniu delegacja ustawowa do rozporządzenia wykonawczego jest niewłaściwa i nieprecyzyjna. Nie wskazuje ministrowi, w jakim kierunku powinno rozporządzenie pójść. Tym samym narażamy się na zarzut niekonstytucyjności ustawy, którą chcemy uchwalić. Proszę bardzo, wpiszmy kierunki, kryteria, które mają być zastosowane w rozporządzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Proszę przeczytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Pani poseł, ja naprawdę umiem czytać.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Może ja się mylę, zapytajmy ekspertów, czy tego rodzaju delegacja jest delegacją wystarczającą. Natomiast nie mogę zgodzić się z tym, żeby decyzje o rozdysponowaniu środków podejmował zespół, panie ministrze, powołany przez ministra i żeby decyzją ministra środki były rozdysponowywane, bo to są środki publiczne, środki nas wszystkich, nie tylko pana ministra i tego zespołu. Pieniądze te idą na cele publiczne, ale cele publiczne są w całej Polsce, nie tylko tam, gdzie pan minister uważa, że są. Jeżeli więc mamy to stosować, to należy to stosować nie tylko zgodnie z przepisami konstytucyjnymi, ale także z pewnym poczuciem sprawiedliwości społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPolgrabski">W odpowiedzi chciałbym pana posła uspokoić, bo przecież Ministerstwo Sportu i Turystyki od wielu, wielu lat dysponuje środkami z funduszu, z dopłat do Totalizatora, i nie przypominam sobie, żeby były jakiekolwiek przypadki niewłaściwego wydawania środków finansowych z tego funduszu. Zawsze istnieje, panie pośle, program, zawsze istnieją kryteria i bardzo precyzyjne warunki, na podstawie których pieniądze są rozdysponowywane. Zawsze też partnerem społecznym dla nas są, po pierwsze, zainteresowane samorządy, po drugie, związki sportowe, po trzecie, zawsze taką informacją dzielimy się z Komisją Kultury Fizycznej, z którą dyskutujemy i przyjmujemy pewne kierunkowe założenia. Zresztą podobne rozporządzenie funkcjonuje, jeśli chodzi o środki z funduszu i nigdy z tym nie było problemu, bo – jak ktoś już zauważył – jesteśmy takim samym ministerstwem jak inne i przede wszystkim przestrzegamy ustaw oraz dbamy o to, aby środki były skutecznie wydawane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Po raz kolejny przypominam, że nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie, ile pieniędzy zostanie przeznaczonych na fundusz, dzisiaj i w przyszłości. Chcę wiedzieć, jaki kapitał będzie tam zgromadzony, czy mówimy o 5 czy o 500 mln zł? Panie ministrze, to jest bardzo ważna sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPolgrabski">Nie odpowiadam na to pytanie, bo nie czuję się osobą kompetentną w tej sprawie. Trudno powiedzieć, ile pieniędzy zostanie przeznaczonych na fundusz w 2010 r. To zależy od parlamentu, od możliwości. W 2009 r. wstępnie na ten program przeznaczonych jest w skali roku 250 mln zł, podczas gdy w 2008 r. było to 200 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do czytania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy ktoś ma zastrzeżenia do tytułu ustawy? Nie widzę, zatem przyjmujemy tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przechodzimy do art. 1 ust. 1. Czy ktoś zgłasza jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">W kwestii przecinka przed wyrażeniem „a także”, o którym wspomniała pani minister – przecinek ten został usunięty na wyraźną sugestię naszych redaktorów-polonistów zatrudnionych w Kancelarii Sejmu, gdyż uważali oni, że jest on zbędny, natomiast wolą Komisji jest to, czy zostanie on przywrócony, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy ktoś jest gotów przyjąć tę poprawkę? Nie widzę, dziękuję. Rozumiem, że przyjmujemy ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przechodzimy do zmiany 2. Czy są uwagi do dodanego ust. 7?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">W związku z tym, że w moim przekonaniu delegacja wskazana w tymże ustępie, w tej zmianie, dotycząca zasad i trybu dokonywania podziału środków, jest nieprecyzyjna, wnoszę o wstrzymanie się z rozstrzygnięciem dotyczącym treści tego przepisu i wystąpienie do Biura Analiz Sejmowych z prośbą o wskazanie nam w sposób jednoznaczny, czy tego typu delegacja jest wystarczająca, czy też powinna być doszczegółowiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Chciałbym zabrać głos w kwestii upoważnienia – w brzmieniu, w którym było ono w przedłożeniu poselskim, budziło rzeczywiście również nasze wątpliwości, gdyż po pierwsze, nie doprecyzowywało, o jakie zadania chodzi. W obecnym brzmieniu doprecyzowano, że chodzi wyłącznie o zadania z ust. 2 pkt 5a.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Ponadto Trybunał kwestionował przede wszystkim to, co naruszało art. 92 Konstytucji, a mianowicie brak wytycznych, które powinny się znaleźć w upoważnieniu ustawowym. To była główna tendencja szczególnie po roku 1997, kiedy tego obowiązku nie było. Wtedy to Trybunał Konstytucyjny uchylił wiele przepisów, gdyż nie zawierały one wytycznych. Tu wytyczne są.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Trybunał nie zgadzał się również z tym, że w upoważnieniu przekazywano zasady, które powinny być w ustawie. Tu zasad nie ma, jest mowa o sposobie i trybie ustalania.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#LegislatorSlawomirOsuch">Podsumowując, od strony formalno-prawnej nie wnosimy zastrzeżeń do upoważnienia, niemniej jednak wystąpienie o opinię do Biura Analiz Sejmowych zależy od woli Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselHalinaRozpondek">Zgłaszam wniosek przeciwny do tego, który zgłosił przewodniczący Dziewałtowski. Uważam, że praca podkomisji była po to, żeby doprecyzować wszystkie przepisy. Uczestniczyło w tych pracach również Biuro Legislacyjne i nie wnosiło żadnych uwag. Dla całej sprawy, dla programów „Blisko Boisko” i „Moje Boisko Orlik 2012” te przepisy są niezbędne, bo wiele gmin stara się o dotacje, a nie ma tej możliwości prawnej. Zgłaszam wniosek przeciwny i proszę o przegłosowanie go.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za tym, aby sprawozdanie zostało przyjęte...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący, mój wniosek dotyczył zawieszenia decyzji w sprawie dwóch zmian – ust. 7 i 8 – i w sytuacji, gdyby Komisja poparła mój wniosek, nie będziemy w ogóle rozpatrywali tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przyznaję rację panu przewodniczącemu. Głosujemy nad wnioskiem o zawieszenie prac nad projektem do czasu uzyskania opinii z Biura Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Kto jest za wnioskiem pana przewodniczącego Gintowt-Dziewałtowskiego?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisja odrzuca wniosek przy 3 głosach za, 12 przeciw oraz 1 wstrzymującym się. Rozumiem, że pracujemy dalej.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy do tekstu zmiany 2 są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Nie widzę. Przyjmujemy zmianę 2 bez korekt.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do rozpatrywania art. 2. Czy są uwagi do art. 2?</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Nie widzę. Przyjmujemy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Kto jest za przyjęciem całości sprawozdania?</u>
          <u xml:id="u-36.8" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje sprawozdanie przy 13 głosach za, braku przeciwnych i 3 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-36.9" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Pozostało nam zgłoszenie sprawozdawcy. Czy pani poseł Zdanowska chce zgłosić sprawozdawcę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselHannaZdanowska">Tak, mogę? Chciałam zgłosić pana posła Andrzeja Biernata jako przedstawiciela wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Sprawozdawcą musi być członek Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselHalinaRozpondek">Zgłaszam panią przewodniczącą Zdanowską, która do tej pory prowadziła prace podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy są inne propozycje? Nie widzę, zatem sprawozdawcą zostaje pani poseł Hanna Zdanowska.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Termin dla KIE wyznaczam na 2 października.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję paniom i panom posłom oraz ministrom wraz z zespołami – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>