text_structure.xml
17 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego. Witam serdecznie przedstawicieli rządu, przedstawicieli wojska i mediów. Serdecznie witam panie i panów posłów – przedstawicieli obu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy są jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam więc, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy jest przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury? Słyszę, że zaraz dojdzie. Pan Tadeusz Jarmuziewicz był na posiedzeniu innej Komisji, potrzebujemy więc paru minut przerwy technicznej, bo bez przedstawiciela wnioskodawców nie możemy zacząć.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszZemke">W takim razie, czekając na przedstawiciela rządu, miałbym pewną prośbę i propozycję do posłów obu Komisji, abyśmy się zastanowili nad tym, kto będzie w podkomisji. Nasza wstępna propozycja jest taka, żeby podkomisja liczyła 7 osób – 4 z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej i 3 z Komisji Obrony Narodowej. Bardzo bym prosił posłów z Komisji Obrony Narodowej, aby się zgłaszali. Na razie zgłosił się pan poseł Janusz Krasoń, ale proszę posłów z PiS i PO o wytypowanie swoich przedstawicieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Witamy pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Historycznie tak się w Polsce poukładało, że większość lotnisk brała swój początek z lotnictwa wojskowego, a dziś doszliśmy do sytuacji, w której przewozy pasażerskie nabrały dynamiki, o jakiej nam się nie śniło. Z jednej strony, mamy ciśnienie inwestycyjne, które ciąży nad tymi lotniskami, które już są, z drugiej zaś – uzasadnione starania samorządowców o to, aby ta infrastruktura lotnicza – najczęściej powojskowa – mogła być wykorzystana do tworzenia lotnictwa cywilnego w Polsce. Doprowadziło to do tego, że musieliśmy zmierzyć się z problemem dotychczasowego właściciela gruntów, czyli Agencji Mienia Wojskowego. Dzisiaj pochylamy się nad projektem, który w swym zamyśle ma uczynić porządek w stosunkach właścicielskich pomiędzy dotychczasowym zarządcą a samorządem sprawującym zarząd nad terenami, na których znajduje się lotnisko. Jest wiele kategorii lotnisk. Najłatwiejsza do przeprowadzenia operacja to przejęcie mienia trwale zbędnego dla AMW. W takich przypadkach przeniesienie stanu właścicielskiego na samorząd nie stwarza większych trudności. Za chwileczkę poproszę moich współpracowników, aby „wgryźli” się bardziej w stronę prawną i przedstawili państwu tę ustawę, ponieważ ja mówię o intencji, która przyświecała twórcom tej ustawy. Trudności pojawiają się wtedy, kiedy lotnisko jest współużytkowane przez cywilów i wojskowych, bo wówczas przeniesienie własności z AMW na cywilów, na samorząd rodzi więcej trudności i mamy problem, bo zawsze musimy się liczyć z kwestią obronności państwa – nieważne czy jesteśmy Komisją Obrony Narodowej czy Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Aspekt bezpieczeństwa państwa jest nie do pominięcia, a ktoś, kto ponosi szczątkową odpowiedzialność za państwo, musi wiedzieć, że obronność państwa jest czymś wyjątkowo ważnym. Z drugiej strony, mamy ogromną dynamikę przyrostu liczby pasażerów i lotów cywilnych. Jesteśmy w pierwszej piątce krajów świata o takim przyroście liczby lotów. Mówię więc o sytuacji mienia trwale zbędnego i o skomplikowanej sytuacji wówczas, kiedy mienie nie jest trwale zbędne. Teraz, żeby przybliżyć państwu propozycje przepisów, które mają to rozwiązać, poproszę panią Wandę Dzienkiewicz z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, aby nam przybliżyła tę ustawę od strony poszczególnych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnoLegislacyjnegowUrzedzieLotnictwaCywilnegoWandaDzienkiewicz">Jestem osobą, która jeszcze w trakcie prac poprzedniego rządu przygotowywała projekt ustawy. Ustawa zasadnicza nie odbiega od tekstu, który był przyjęty przez poprzedni rząd i opiera się głównie na następujących założeniach: jeżeli chodzi o podział mienia trwale zbędnego z punktu widzenia potrzeb obrony narodowej, to, tak jak wspomniał pan minister, przewidujemy instytucję darowizny na rzecz samorządu, a następnym krokiem będzie zawarcie z zarządzającym czy podmiotem zakładającym nowe lotniska umów dzierżawy, najmu czy użyczenia na co najmniej 30 lat. Jeżeli chodzi o katalog lotnisk trwale zbędnych, jak też czasowo czy przejściowo niewykorzystywanych przez jednostki resortu obrony narodowej, to ten katalog byłby określany przez Radę Ministrów, która w formie aktu powszechnie wiążącego, jakim jest rozporządzenie, określałaby wykaz tych lotnisk. Jednocześnie, z uwagi na pewne zadania związane z obronnością państwa i różne strategiczne cele, które muszą być realizowane przez resort obrony narodowej, zastrzeżono w projekcie możliwość wyłączenia z tego katalogu niektórych lotnisk, które, w ocenie RM, nie zostaną objęte ustawą. Założenia ustawy są założeniami, które mają działać na przyszłość. Stąd pojawia się pytanie, co z obecnymi lotniskami wojskowymi, które zostały już przekazane do AMW jako mienie trwale zbędne i nie są w trwałym zarządzie jednostek MON. AMW jest tylko reprezentantem Skarbu Państwa na tych lotniskach więc w tym przypadku lotniska te także znajdą się w wykazie RM, jeśli okaże się, że nie zostały zagospodarowane na cele lotnicze do czasu wejścia w życie ustawy. Najbardziej kontrowersyjnym i trudnym tematem – na pewno także dla resortu obrony narodowej – było ustosunkowanie się do dzisiejszych lotnisk współużytkowanych, które są przedmiotem największego zainteresowania z uwagi na to, że są to lotniska już żyjące, czyli istniejące tam, gdzie cywilna działalność lotnicza jest aktywnie prowadzona. Są to często lotniska o dużym znaczeniu dla rozwoju kraju, stąd też naturalne jest wielkie zainteresowanie ze strony jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z decyzją, która zapadła w tej sprawie, lotniska te nie będą objęte ustawą, chyba, że w dniu jej wejścia w życie dotychczasowe umowy cywilno-prawne, które dotyczą tych lotnisk, nie zostaną przedłużone, wygasły albo zostały rozwiązane. To podstawowy zrąb tych przepisów. Nie będę się wdawała w szczegóły proceduralne, kto komu kiedy przekazuje itp. W ustawie podkreślamy także większe znaczenie Ministra Transportu, a obecnie Ministra Infrastruktury przy podejmowaniu decyzji o tych lotniskach wojskowych, które będą trwale zbędne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w sprawach ogólnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Przeprowadzam tę ustawę przez Sejm w imieniu rządu i reprezentuję na sali rząd, ale jeżeli ktoś z panów z Ministerstwa Obrony Narodowej chciałby zabrać głos, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Myślę więc, że spokojnie możemy przejść do kolejnego punktu. Na podstawie tego, co ustaliły prezydia Komisji obradujących wspólnie, proponujemy, aby została powołana podkomisja. Czy są inne głosy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Pan przewodniczący Janusz Zemke zasugerował przed chwilą zgłaszanie kandydatów i tacy kandydaci zostali przez poszczególne kluby zgłoszeni. Są to: pan poseł Tadeusz Arkit, pan poseł Radosław Witkowski, pan poseł Paweł Suski, pani poseł Anna Paluch, pan poseł Waldemar Andzel, pan poseł Leszek Deptuła i pan poseł Jan Kochanowski. To jest 7 osób. Czy są inne zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanuszZemke">Mam propozycję, aby jednak zachować proporcje pomiędzy dwiema Komisjami. Proponuję, aby Komisję, którą kieruje pan przewodniczący, reprezentowały 4 osoby, a Komisję Obrony Narodowej – 3, bo jest to sprawa na styku dwóch resortów i myślę, że jeśli te problemy się nie pojawią dzisiaj, bo jesteśmy w bardzo dużym gronie, to na pewno dojdzie do szczegółowej dyskusji przy poszczególnych artykułach. Jeśli więc chodzi o Komisję Obrony Narodowej, to proszę, aby pani poseł Jadwiga Zakrzewska wskazała osoby z PO. Kto będzie z PO?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Z PO zgłoszeni są posłowie Radosław Witkowski, Paweł Suski i Tadeusz Arkit. Pan Paweł Suski jest członkiem obydwu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszZemke">Mam prośbę, aby koledzy z PO zgłosili osobę z Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Zgłoszona została kandydatura pani poseł Bożeny Sławiak z PO.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszZemke">Prosiłbym jeszcze kolegów z PiS, aby zgłosili swojego przedstawiciela z Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Jest zgłoszony pan Waldemar Andzel.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszZemke">Pan Waldemar Andzel to jest młody zdolny człowiek. Trzecią osobą z Komisji Obrony Narodowej będzie pan poseł Janusz Krasoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proponuję, aby posłów z PO zgłaszała PO.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanuszZemke">Kolega Janusz Krasoń jak na razie nie jest jeszcze z PO.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dobrze. Czyli rozumiem, że pan poseł Jan Kochanowski rezygnuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanuszZemke">Proponuję pewien porządek. Mamy trzy osoby z Komisji Obrony Narodowej – Bożenę Sławiak, Waldemara Andzela i Janusza Krasonia. Jeżeli chodzi o Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, to nie chciałbym nikogo sugerować.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Tym sposobem mamy 9 osób. Celowo nie proponowałem ustalenia liczby członków Komisji, aby nie było problemu z dopasowaniem potem w każdym klubie osób. Mówię, kogo mamy zgłoszonego – panią poseł Bożenę Sławiak, pana posła Radosława Witkowskiego, pana posła Pawła Suskiego, pana posła Tadeusza Arkita, panią poseł Annę Paluch, pana posła Waldemara Andzela, pana posła Leszka Deptułę, pana posła Janusza Krasonia i pana posła Jana Kochanowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Proponuję, aby przyjąć, że Komisja będzie pracowała w tym składzie i nie będziemy debatować dalej, chyba, że ktoś z kandydujących chce zrezygnować z pracy w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Jest więc propozycja pana przewodniczącego Witolda Gintowta – Dziewałtowskiego, żeby było 9 osób w podkomisji. Czy są inne głosy? Czy będziemy tę kwestię głosować, czy przyjmujemy przez aklamację?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAnnaPaluch">Parytet jest kompletnie zachwiany. Powinna być jakaś proporcja w reprezentacji klubów, a tymczasem są trzej posłowie z LiD i tylko dwóch z PiS. Nie rozumiem dlaczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Zgłoszone więc zostały następujące osoby: pani poseł Bożena Sławiak, pan poseł Radosław Witkowski, pan poseł Paweł Suski, pan poseł Tadeusz Arkit, pani poseł Anna Paluch, pan poseł Waldemar Andzel, pan poseł Dariusz Seliga, pan poseł Leszek Deptuła, pan poseł Stanisław Olas, pan poseł Janusz Krasoń i pan poseł Jan Kochanowski. Czy są uwagi do tego składu Komisji?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przechodzimy więc do głosowania. Kto jest za takim składem Komisji?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie zaakceptowały taki skład Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Pozostaje kwestia ustalenia, do kiedy Komisja przygotuje sprawozdanie. Proponuję, aby było to do 26 marca 2008 r. Czy ktoś proponuje inny termin? Nie słyszę. Stwierdzam więc, że termin dostarczenia sprawozdania podkomisji został wyznaczony do 26 marca.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Jest to dość pilna sprawa i prosiłbym o rozważenie, czy to musi tak długo trwać. Czy nie byłoby dobrym rozwiązaniem wyznaczenie terminu do połowy marca?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Prosiłbym jednak o uwzględnienie pewnego parytetu między organem ustawodawczym a wykonawczym. Jeżeli narzucamy posłom pewien termin, to jest to termin graniczny, natomiast jeżeli posłowie uznają, że materiał dostarczony przez pana ministra i jego współpracowników pozwala na opracowanie sprawozdania w terminie krótszym, to tak zrobią. Nie przymuszajmy posłów do pracy w godzinach nadliczbowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Jako organ wykonawczy przychylamy się do pańskiej sugestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy jest propozycja innego terminu? Nie słyszę. Sprawozdanie podkomisji zostanie więc dostarczone do dnia 26 marca 2008 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselAdamAbramowicz">Nie jestem członkiem ani jednej, ani drugiej komisji, ale jestem z Białej Podlaskiej i jestem emocjonalnie związany z projektem lotniska w Białej Podlaskiej. Problem polega na tym, że AMW wyznaczyła termin przetargu na dzierżawę lotniska w Białej Podlaskiej na 14 kwietnia br., kiedy dopiero teraz Sejm będzie debatował na temat nowelizacji ustawy. Myślę, że był to błąd i stała się rzecz niepotrzebna, bo w momencie, kiedy ustawa wejdzie w życie, może się okazać, że jedno z lotnisk będzie dzierżawione przez 30 lat przez podmiot, którego samorząd akurat nie chciałby tego lub miałby inne rozwiązanie. Proponuję przegłosować wniosek do Ministra Obrony Narodowej, żeby ten przetarg po prostu unieważnić do momentu uchwalenia ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Myślę, że istotną rzeczą będzie interwencja pana jako posła u Ministra Obrony Narodowej, bo Komisja nie może w tym wypadku w żaden sposób narzucać ministrowi woli. Nie jesteśmy też w stanie uchwalić ustawy czy zagwarantować uchwalenia ustawy i jej wejścia w życie przed terminem przez pana wymienionym. Tu są potrzebne działania indywidualne, a nie nasze, ustawowe. Nie może więc być w tej sprawie wniosku.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>