text_structure.xml
58.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Na początku chciałbym państwa poinformować, że marszałek Sejmu zwrócił nam dezyderat uchwalony na posiedzeniu Komisji w dniu 30 maja 2008 r. Marszałek stwierdził, że dezyderat jest niezgodny z treścią art. 159 ust. 5 Regulaminu Sejmu, który stanowi, że „odpowiedzi organów państwowych na dezyderaty oraz informacje tych organów o przebiegu realizacji dezyderatów są rozpatrywane na posiedzeniach Komisji”. Przypominam, że dezyderat zawierał wniosek, aby pan premier Tusk w sprawie, która była przedmiotem poprzednich obrad Komisji wypowiedział się na forum Sejmu. Dziś odbyło się posiedzenie prezydium naszej Komisji. Prezydium podjęło decyzję, aby kwestie związane z dezyderatem rozpatrzyć ponownie. Ponowne rozpatrzenie i głosowanie nad dezyderatem odbędzie się jutro o godzinie 10.30. Panie pośle Kozdroń, niech pan przeczyta regulamin. Artykuł 159 ust. 3 przewiduje ponowne rozpatrzenie. Jeśli ma pan uwagę odnośnie do regulaminu, to proszę zgłosić ją na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Co ja mam panu powiedzieć? Dać panu regulamin? Mówi pan, że zna pan regulamin. Myśli pan, że mi się chce dyskutować o tej sprawie. Jest to ważna sprawa zarówno dla koalicji rządzącej jak i dla Prawa i Sprawiedliwości, dlatego też, aby każdy klub mógł się przygotować do ponownego rozpatrzenia tej sprawy, posiedzenie odbędzie się jutro o godz. 10.30.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze (druk nr 437), pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz niektórych innych ustaw (druk nr 509) oraz rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny (druk nr 458). Marszałek Sejmu skierował wczoraj do naszej Komisji pilny rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy…ciągle Daniel piszesz dwa razy o zmianie ustawy. Przepraszam, to jest ustawa o zmianie ustawy, ustawa o zmianie ustawy. Cofam uwagę do sekretariatu. Jest to pilny rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie innych ustaw (druk nr 586). Pierwsze czytanie projektu ustawy Komisja odbyła dzisiaj przed południem. W związku z tym, że pan marszałek ustalił termin na przedstawienie przez Komisję sprawozdania o tym projekcie do 12 czerwca 2008 r., podjąłem decyzję o uzupełnieniu porządku obrad o punkt dotyczący rozpatrzenia tego projektu. Państwo zostaliście o tym poinformowani na wcześniejszym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Chciałbym także, abyśmy w sprawach różnych dokonali uzupełnienia składu podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (druk nr 309). Jest postulat, aby uzupełnić skład o pana posła Kozdronia. W tej sprawie doszło do porozumienia pomiędzy klubami parlamentarnymi PSL i PO. Pan poseł Kozdroń wypełniłby wakat zarezerwowany dla członka klubu poselskiego PSL.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">W związku z powyższym porządek dzisiejszych obrad przewiduje cztery punkty. Znając pracę naszej Komisji i debaty, które są niezwykle merytoryczne, rozpatrzenie wszystkich punktów zajęłoby nam bardzo dużo czasu. Składam wniosek, abyśmy na dzisiejszym posiedzeniu rozpatrzyli rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny (druk nr 458), oraz rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie innych ustaw (druk nr 586). Czy jest sprzeciw odnośnie do tej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Widzę, że jest z nami pan senator Bohdan Paszkowski. Panie senatorze, znając pana wiem, że pan spieszy się na mecz. Ustawę, którą miał pan uzasadniać, rozpatrzymy w innym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SenatorBohdanPaszkowski">Szkoda, panie przewodniczący, że pan wcześniej nie powiedział mi tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Panie senatorze, chcę pana poinformować, że decyzję w tym zakresie podjęliśmy około godziny temu. Przepraszam, że nie został pan o tym poinformowany wcześniej. Mam nadzieję, że nie ma pan pretensji do mnie. Mecz się zbliża, jest pan wolny.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czy pan poseł Łukasz Zbonikowski jest członkiem naszej Komisji? Panie pośle, widzi pan ile mamy dzisiaj roboty, więc pana ustawę rozpatrzymy też w innym terminie. Przepraszam, że pana wcześniej nie poinformowałem, ale decyzję tę podjęliśmy na początku posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">W związku z tym, że na sali jest pani sędzia Romer, pan minister, przedstawiciele Krajowej Rady Sądownictwa, proponuję rozpatrzenie projektu ustawy zawartej w druku nr 586. Następnie zajmiemy się projektem ustawy z druku nr 458. Czy jest sprzeciw odnośnie do tej propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Na tym zakończyliśmy część wstępną. Przystępujemy do pracy nad projektem ustawy zawartej w druku nr 586. Czy są uwagi do tego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezesStowarzyszeniaSedziowPolskichIustitiaTeresaRomer">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrezesStowarzyszeniaSedziowPolskichIustitiaTeresaRomer">W nawiązaniu do rannej dyskusji skontaktowałam się z członkami zarządu stowarzyszenia i wszystko jest w porządku. Ministerstwo opierało się na starej opinii stowarzyszenia, która została wydana przed zaproponowanymi zmianami w druku. Stowarzyszenie opowiada się za wprowadzeniem tych stawek. Postuluję też, żeby w sądach rejonowych i okręgowych dodać czwartą stawkę, która w sądzie rejonowym będzie w wysokości pierwszej stawki w sądzie okręgowym, a w sądzie okręgowym najniższej instancji w sądzie apelacyjnym. To wszystko, co mam do powiedzenia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Po pierwsze, któryś z posłów musi przejąć pani projekt. Ja mogę to zrobić. Proszę tylko złożyć ten projekt na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejDera">Proszę, aby do tego pomysłu ustosunkował się Minister Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Niech pani sędzia sformułuje tę propozycję na piśmie. W razie pytań proszę zwrócić się o pomoc do przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciZbigniewWrona">Propozycja została zgłoszona przed chwilą. Nie mamy jej na piśmie, nie wiemy, jaki byłby jej kształt. Niemniej rząd jest przygotowany na trzecią stawkę, o której dzisiaj mówiliśmy. Wstępne szacunki wskazują, że możliwa byłaby do przyjęcia trzecia stawka w sądach apelacyjnych. Ta propozycja jest logiczna, bo wtedy wszystkie trzy szczeble sądownictwa traktowane byłyby jednakowo, jeśli chodzi o stawki awansowe. Wstępnie nie będziemy się tej propozycji sprzeciwiać. Nie miałem możliwości analizy dalszych stawek awansowych, bo dopiero się o tym dowiedziałem. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością nie ma na to zabezpieczenia budżetowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Ale są rezerwy panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Będziemy przeciwni temu, bo nie będzie zabezpieczenia budżetowego. Muszę mieć więcej czasu, aby przeprowadzić konsultację z dyrektorem Departamentu Budżetu i dokładnie to wszystko obliczyć. Każdy projekt niesie za sobą konsekwencje finansowe. Pomysłodawcy zgłaszający poprawki powinni przedstawić również uzasadnienie skutków finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Panie ministrze, ja zwracam uwagę, że na wniosek Ministra Sprawiedliwości projekt jest pilny. Rząd też tak postanowił. Zgodnie z decyzją Rady Ministrów mamy to zrobić do jutra. W związku z tym jakiekolwiek dalsze konsultacje nie wchodzą w rachubę. My jesteśmy pod ścianą i będziemy za tą poprawką głosowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Proszę, aby pan przewodniczący umożliwił mi w czasie przerwy dokonanie pilnej konsultacji ze służbami finansowymi ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Bardzo proszę. Słucham panią mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Chciałabym zauważyć, że jest to projekt pilny. Nie możemy rozszerzać przedmiotu zawartego w druku. Musimy się zmieścić w tym, co jest zawarte w przedłożeniu. Jest w tej sprawie odpowiednie orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego dotyczące możliwości zgłaszania poprawek w trybie pilnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Słyszy pani sędzia, co mówią „służby prawne”. Byłem gotowy przyjąć tę poprawkę, ale musimy dostosować się do tego, o czym mówiła pani mecenas. W tej sytuacji nie jestem w stanie przyjąć pani wniosku. Po tym, co przedstawiło nam Biuro Legislacyjne, przyjęcie pani wniosku mogłoby zagrozić całej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Mówiłem rano, że to jest dopiero pierwszy krok. To nie wyczerpuje całej zmiany systemu wynagradzania sędziów. Bardzo proszę panią sędzię, aby te propozycje zostały zgłoszone do ministerstwa i tam zostaną one wnikliwie przeanalizowane. Być może uda się je wprowadzić. Nie wiem, czy na pewno, bo nie mam na piśmie tych propozycji i skutków finansowych, ale na pewno będzie to ważny głos w ramach prac nad reformą wynagrodzeń. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu posła Kozdronia.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJerzyKozdron">Ja mam pytanie do pana ministra odnośnie do propozycji przewidzianej w art. 91 § 2 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych. Czy godzicie się na to, żeby stawka była podstawowa, pierwsza awansowa, druga awansowa i trzecia awansowa dla sędziów sądów rejonowych, okręgowych i apelacyjnych? Czy ja to dobrze zrozumiałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Pierwsza propozycja rządowa była taka, żeby trzecia stawka awansowa weszła w życie w tych sądach, w których likwidujemy koncepcję awansu poziomego. Dlatego przewidywaliśmy początkowo, aby to były sądy rejonowe i okręgowe. Po złożonej rano propozycji akceptujemy konsekwencje logiczne, czyli żeby trzy stopnie organizacyjne sądownictwa powszechnego były jednakowo potraktowane i żeby w sądach apelacyjnych też była ta trzecia stawka awansowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJerzyKozdron">W tej sytuacji powinniśmy zgłosić do tego poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Panie pośle Kozdroń, konsultujcie się w klubie PO. Poseł Wilk ma poprawkę, mówi mi o tym ciągle, a pan o to pyta.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWojciechWilk">Faktycznie nie skonsultowaliśmy tej poprawki. Z porannej dyskusji wynikło, aby regulacją objąć również sędziów sądów apelacyjnych oraz prokuratur apelacyjnych. W związku z tym chciałbym zgłosić następujące poprawki. Po pierwsze w art. 2 ust. 1a wykreślić słowa „prokuratury rejonowej i prokuratury okręgowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Wolniej proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselWojciechWilk">Artykuł 2 ust. 1a. Teraz brzmi on tak: „wynagrodzenie zasadnicze prokuratora prokuratury rejonowej i prokuratora prokuratury okręgowej ustala się w stawce podstawowej” Proponuję: „wynagrodzenie zasadnicze prokuratora” – wykreślamy prokuratury rejonowej i prokuratora prokuratury okręgowej – „ustala się w stawce podstawowej”.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselWojciechWilk">Następnie w art. 2 ust. 1 da przeprowadzamy identyczny zabieg. Teraz brzmi on tak: „wynagrodzenie zasadnicze prokuratora prokuratury rejonowej i prokuratora prokuratury okręgowej ulega podwyższeniu”. Wykreślamy „prokuratury rejonowej i prokuratora prokuratury okręgowej.” Pozostaje brzmienie: „wynagrodzenie zasadnicze prokuratora ulega podwyższeniu”.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselWojciechWilk">Następnie w art. 3 § 2 wykreślamy słowa „sądu rejonowego i sędziego sądu okręgowego.” Pozostaje: „wynagrodzenie zasadnicze sędziego ustala się w stawce podstawowej”.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PoselWojciechWilk">W art. 3 § 4a ten sam zabieg, czyli wykreślamy: „sędziego sądu rejonowego i sędziego sądu okręgowego” i pozostaje nam: „wynagrodzenie zasadnicze sędziego podwyższa się do stawki trzeciej awansowej.”</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PoselWojciechWilk">Myśle, że w ten sposób obejmiemy trzy grupy sędziów i trzy grupy prokuratorów. Proszę pana ministra o ocenę tych propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Co do zasady zgadzam się z tymi propozycjami. Mam pewną sugestię. Żeby wykluczyć wątpliwości co do prokuratorów, to proponowałbym po słowie „prokuratora” dodać słowa „powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury”, aby nie było wątpliwości, że nie będzie dotyczyło to Prokuratury Krajowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselDamianRaczkowski">Panie przewodniczący, ja chciałbym zapytać przedstawicieli Biura Legislacyjnego, czy my jako posłowie możemy zgłosić te poprawki? Żebyśmy nie narazili się na możliwość zaskarżenia tej zmiany do TK. Przypominam kazus ustawy, która ostatnio była w Komisji procedowana, czyli ustawy o systemie dozoru elektronicznego. Wtedy nie wolno było posłom zgłaszać poprawek merytorycznych, gdyż jest to sprzeczne ze stanowiskiem TK.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Słuszna uwaga. Co na ten temat powie nam przedstawiciel Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">To jest orzeczenie z dnia 9 stycznia 1996 r. o sygnaturze K18/95. Może ja przeczytam odpowiedni fragment orzeczenia: „płynie stąd wniosek, że w pilnym trybie ustawodawczym posłowie nie mogą wprowadzać poprawek dowolnie rozszerzających zakres regulacji ustawowej poza materie zawarte w projekcie pilnym ustawy pochodzącej od Rady Ministrów. Takie rozszerzenie zakresu regulacji byłoby sprzeczne z wyłącznością inicjatywy ustawodawczej Rady Ministrów w pilnym trybie ustawodawczym, a zarazem stanowiłoby przekroczenie konstytucyjnego upoważnienia do działania w sposób odmienny od trybu zwykłego w sprawach, które mogą być unormowane tylko w trybie zwykłym.” Wydaje mi się, że poprawki proponowane przez państwa posłów mieszczą się jeszcze w zakresie przedłożonym przez Radę Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czy są pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselBeataKempa">Rozumiem, że stanowisko przedstawiciela rządu jest jednoznaczne i że państwo macie obliczoną ocenę skutków regulacji w tym zakresie. Rząd wyraził zgodę na tego typu rozszerzenie i takie granice umocowania państwo macie, bo to jest też bardzo ważna informacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Jeśli chodzi o sędziów, to jest ich 68, i jesteśmy w stanie zapłacić tę kwotę, czyli trzecią stawkę awansową. Podobnie w stosunku do prokuratorów. Nie mamy tego policzonego co do złotówki, ale wstępne szacunki pozwalają na to.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Rząd ponosi odpowiedzialność za wykonanie budżetu. Czy są inne poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Czy teraz zostaną przedstawione wszystkie poprawki, czy będziemy przyjmować je w inny sposób?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Ja proponuję oddzielne głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Pierwsza nasza uwaga będzie dotyczyła tytułu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Pani mecenas ja myślę, że tytuł będzie się zmieniał w zależności od przyjętych poprawek. Proponuję głosowanie nad poprawkami. Żeby wszystko było jasne, będę mówił głośno i wyraźnie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Debatujemy nad projektem ustawy zawartym w druku nr 586. W art. 2 pkt 1a proponuje się, aby skreślić słowa „prokuratury rejonowej i prokuratora prokuratury okręgowej” i po słowie „prokuratora” dodać „powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury.” Czy wszystko jasne? Nie słyszę sprzeciwu. Mam nadzieję, że przedstawiciele Biura Legislacyjnego też wszystko dokładnie notują. Proszę niech pani odczyta te zdanie. Proszę odczytać cały art. 2 pkt 1a.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Ustęp 1a: „Wynagrodzenie zasadnicze prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury ustala się w stawce podstawowej, w stawce pierwszej awansowej, w stawce drugiej awansowej albo w stawce trzeciej awansowej. Wynagrodzenie zasadnicze prokuratora prokuratury apelacyjnej ustala się w stawce podstawowej, w stawce pierwszej awansowej albo w stawce drugiej awansowej. Pierwsza stawka awansowa stanowi 107% stawki podstawowej, druga stawka awansowa 115% stawki podstawowej, a trzecia stawka awansowa 120% stawki podstawowej dla danego stanowiska prokuratorskiego.”</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Wszyscy słyszeli. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Trzeba skreślić wyrazy: „wynagrodzenie zasadnicze prokuratora prokuratury apelacyjnej ustala się w stawce podstawowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dlatego ja zawsze każę czytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Jeżeli to ma być logiczne, to zdanie to trzeba skreślić.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">No widzi pan, czyli skreślamy zdanie: „Wynagrodzenie zasadnicze prokuratora prokuratury apelacyjnej ustala się w stawce podstawowej, w stawce pierwszej awansowej albo w stawce drugiej awansowej.” Tak, panie ministrze? Czy pan poseł Wilk jako wnioskodawca akceptuje propozycję tej zmiany i włącza to do swojej propozycji? Słyszę, że pan się zgadza.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę o zadawanie pytań wtedy, kiedy udzielę na to głosu. Proszę o spokój, panie pośle Kozdroń. Proszę panią mecenas o odczytanie propozycji art. 2 ust. 1a.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">„Wynagrodzenie zasadnicze prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury ustala się w stawce podstawowej, w stawce pierwszej awansowej, w stawce drugiej awansowej albo w stawce trzeciej awansowej. Pierwsza stawka awansowa stanowi 107% stawki podstawowej, druga stawka awansowa 115% stawki podstawowej, a trzecia stawka awansowa 120% stawki podstawowej dla danego stanowiska prokuratorskiego.”</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Kozdroń.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJerzyKozdron">Wprowadziliśmy jednostkę powszechną prokuratury bez rozdzielenia na poszczególnych prokuratorów. Czy nie będzie można tego interpretować tak, że wszyscy prokuratorzy wszystkich szczebli mają jednakowe stawki? Wymieniamy stawki bez rozróżnienia prokuratur. Czy ja dobrze myślę?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselBeataKempa">Panie przewodniczący, mamy przykład, w jaki sposób pracuje się nad bardzo poważną ustawa. Ja żądam treści poprawki do konkretnych artykułów. Proszę, aby mi dostarczono na piśmie treść poprawki. To są bardzo poważne rzeczy, proszę państwa. Nie możemy luźno dywagować. Możemy wprowadzić taki zapis, że nawet przedstawiciele Biura Finansowego MS nie będą wiedzieć, o co chodzi w tym przepisie. Gdybym zapytała poszczególnych posłów, to mielibyście państwo problem z wytłumaczeniem tego projektu. O którą stawkę, o którego prokuratora chodzi. Pan poseł Kozdroń ma słuszną wątpliwość. Tylko, że nie powinien być pan zadowolony, bo to jest poprawka pańskiego klubu i powinien pan tę poprawkę znać i ją skonsultować. Traktujmy się poważnie. Żądam poprawki na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Pani może wnieść wniosek na piśmie. Zgadzam się z panem posłem Kozdroniem. Za chwilę zarządzę przerwę. Czy przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej może wyrazić opinię, czy przedstawione poprawki są zgodne z prawem europejskim?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejIrminaKotiuk">Cały projekt, jak i zgłoszone poprawki, nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dziękuję. Pan poseł Chmielewski proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselStanislawChmielewski">Jeśli przeczytamy ten przepis, to na samym jego końcu napisane jest „stawki podstawowej dla danego stanowiska prokuratorskiego.” Jeżeli mamy prokuratora rejonowego, okręgowego i apelacyjnego i mamy uregulowane mnożniki i podstawę, to ja myślę, że te stawki są znane. Ja tak to rozumiem. Nie wiem, czy pani poseł Kempa musi zgłaszać takie dramatyczne żądanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselBeataKempa">Panie przewodniczący, traktujmy siebie poważnie. Jeżeli ktoś przygotowuje poprawkę do projektu ustawy, to my powinniśmy tę poprawkę znać. Ja już słyszę co najmniej trzecią wersję, co do której szanowni państwo nie jesteście pewni. My nie dyskutujemy o sprawach niepoważnych tylko o bardzo poważnych, bo są to wynagrodzenia sędziów i prokuratorów. Proszę o przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselWojciechWilk">Panie przewodniczący, proszę o przerwę, bo będziemy w dalszym ciągu słuchać dramatycznych apeli.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Zarządzę przerwę. Mam propozycję do wnioskodawców ustawy, aby na samym początku dopisać: „wynagrodzenie zasadnicze prokuratora na danym stanowisku prokuratorskim”. Zróbcie to moi drodzy. Zarządzam przerwę do godziny 17.45.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę o spokój. Za chwilę będą poprawki na piśmie. Będziemy pracowali nad poszczególnymi artykułami, ponieważ przedstawiciele Biura Legislacyjnego mają kilka uwag. Proponuję, abyśmy tytuł zostawili na koniec, aż przegłosujemy poprawki. Zajmujemy się teraz art. 1. Bardzo proszę o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Pierwsza nasza uwaga dotyczy zmiany drugiej w art. 1 lit. b). Jest tam proponowana zmiana punktu 12 nowelizacji z czerwca 2007 r. w zakresie ust. 1b. Proponujemy, żeby tę zmianę zawartą w pkt 12 uchylić, dlatego że w art. 2 naszego pilnego przedłożenia nowelizujemy art. 62 ustawy o prokuraturze. Niezrozumiałe jest nowelizowanie części tego samego przepisu raz w ustawie zmieniającej ustawę o zmianie ustawy, a drugi raz w tzw. „ustawie matce.” W związku z tym proponujemy, aby lit. b) w zmianie drugiej brzmiała: „uchyla się pkt 12.” Konsekwencją tego będzie wpisanie treści ust. 1b do zmiany drugiej w art. 2. Konsekwencją przyjęcia naszej propozycji będzie wykreślenie z proponowanego brzmienia zmiany czwartej wyrazów „pkt 12.” Omówić kolejną zmianę?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę poczekać. Krótko mówiąc, proponuje pani, aby art. 1 pkt 2b otrzymał brzmienie: „uchyla się pkt 12”. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">To nie jest potrzebne. Możemy zostawić bez liter zmianę drugą i ona brzmiałaby następująco: „w art. 2 uchyla się pkt 1, 3, 4” – to jest dotychczasowe brzmienie lit. a) – i pkt 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dobrze. Dalej proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Konsekwencją przyjęcia takiego rozwiązania w zmianie czwartej będzie…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Co pani rozumie pod pojęciem zmiany czwartej?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Zmiana czwarta w art. 1. Artykuł 9 wyrazy…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Rozumiem, dobrze. Czyli mówi pani o pkt 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Należy wykreślić wyrazy „pkt 12”.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Na końcu?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę, żeby posłowie nie odzywali się bez upoważnienia. Skupmy się na pracy. Czyli pkt 12 w drugim wersie i w czwartym, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Nie. Pkt 4 dotyczy zmiany brzmienia art. 9 w ustawie z czerwca 2007 r. To był przepis o wejściu w życie. Myślimy, że z tego względu rząd nie chciał nowelizować tego przepisu techniką, jaka jest powszechnie stosowana, czyli nadać nowe brzmienie art. 9 i zaproponował zmianę wyrazów. Tych artykułów, które naszą nowelizacją w procedowanym projekcie mają zostać uchylone. One już nie wejdą w życie z datą 1 lipca 2008 r., ponieważ my je teraz chcemy uchylić.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Ja rozumiem. W związku z tym w art. 1 pkt 4 skreślamy pkt 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Tak. To nie jest jedyna zmiana do pkt 4, jaką proponujemy. To ma związek z art. 4, który brzmi: „ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2008 r.”. Zasady techniki prawodawczej stanowią, że nowelizację przepisów zmieniających w okresie vacatio legis wprowadza się w życie najpóźniej w dniu wejścia w życie ustawy zmienianej. Jednakże mamy prośbę o zmianę tej daty na dzień 30 czerwca 2008 r. Dlaczego? Ponieważ w przypadku pozostawienia jej tak jak proponuje rząd, będziemy mieli następującą sytuację. Ustawa z czerwca 2007 r. w zakresie uchylanych, proponowanych i uchylanych przepisów wejdzie w życie 1 lipca. Nasza ustawa nadająca częściowo brzmienie niektórym z tych przepisów też wejdzie w życie 1 lipca. Oczywiście można starać się bronić tego rozwiązania w ten sposób, że ustawa późniejsza uchyla ustawę wcześniejszą, ale doktryna nie jest zgodna co do tego, czy można uznać jako ustawę późniejszą, ustawę później uchwaloną przez Sejm, której data wejścia w życie jest taka sama, bo obie ustawy będą miały taką samą datę wejścia w życie, czyli 1 lipca. Dlatego proponujemy, żeby tą datą był 30 czerwca 2008 r. Jeśli państwo przychylicie się do naszego poglądu, to wówczas konsekwentnie w zmianie czwartej trzeba też wskazać tą datę. Jeżeli państwo pozwolicie, to ja przeczytam brzmienie tej czwartej zmiany w art. 1. Będzie trzeba zamienić większą ilość wyrazów, większą ilością wyrazów.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Mam uwagę do ministerstwa. Pani mecenas ma rację. Jeżeli my dokonujemy zmiany ustawy o zmianie ustawy, która nie weszła jeszcze w życie, to nie może być w tym samym czasie, bo to wygląda tak, jakbyśmy nakładali „dwie kalki”. W związku z tym wejście w życie ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy – powinno być tej ustawy o jeden dzień wcześniej, niż ustawy o zmianie ustawy. Mam nadzieję, że jest to jasne. Zgadzam się z panią mecenas. Co pani proponuje w pkt 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Brzmienie pkt 4, czyli zmiany dotyczącej art. 9. W art. 9 wyrazy „art. 1 pkt 18, 23-25 i 31, art. 2 pkt 1, 3 i 4, pkt 6 lit. d) w zakresie dodawanego ust. 4b i pkt 12 oraz art. 4, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2008 r.” zastępuje się wyrazami „art. 1 pkt 31 lit. a) oraz art. 2 pkt 6 lit. d) w zakresie dodawanego ust. 4b, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2008 r.”</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">A po co? Jeśli w pkt 4 pierwszy akapit zostaje zastąpiony wyrazami z drugiego akapitu i dodajemy terminy wejścia w życie, to jest oczywiste, że wejdą w życie z nową datą.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Niezupełnie. W naszej nowelizacji nie zajmujemy się tymi przeczytanymi artykułami, które trzeba zachować. One miały wejść w życie też 1 lipca 2008 r. Czyli art. 1 pkt 1 lit. a) nie jest zmieniany ani w art. 1 naszego projektu ani w art. 3 dotyczącym ustawy „matki” prawo o ustroju sądów powszechnych. Ten artykuł musi pozostać, bo on w przyszłości musi wejść w życie. Analogicznie nie zmieniamy w art. 2 pkt 6 lit. d) w zakresie wydawanego ust. 4b. On też musi wejść kiedyś w życie. Proponujemy, żeby była to ta sama data, z którą ma wejść nasza nowelizacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Rozumiem panią. Zgodnie z techniką legislacyjną daty wejścia w życie ustawy powinny być w okresach przejściowych, czyli na końcu. Jeżeli my to umieścimy w tym miejscu, to wtedy nie będzie to zgodne z techniką legislacyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">My dokonujemy takiego precedensowego rozwiązania. Nowelizujemy przepis o wejściu w życie ustawy, która jest w okresie vacatio legis. Ona jest nowelizowana we właściwym miejscu. Pytanie jest następujące. Czy w ogóle powinno się nowelizować te przepisy?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę jeszcze raz mnie posłuchać. W art. 1 nowelizujemy ustawę „matkę”, czyli prawo o ustroju sądów powszechnych, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Nie ustawę „matkę”, tylko nowelizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę jeszcze raz odczytać pkt 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">„W art. 9 wyrazy art. 1 pkt 18, 23-25 i 31, art. 2 pkt 1, 3 i 4, pkt 6 lit. d) w zakresie dodawanego ust. 4b i pkt 12 oraz art. 4, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2008 r.” zastępuje się wyrazami „art. 1 pkt 31 lit. a) oraz art. 2 pkt 6 lit. d) w zakresie dodawanego ust. 4b, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2008 r.”</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dobrze, rozumiem. Czy to już wszystko?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Do art. 1 wszystko. Jeśli państwo przychylicie się do uchylenia pkt 12, to treść ust. 1b należy przenieść do art. 2 zmiany drugiej, która będzie brzmiała „ust. 1b-1d otrzymują brzmienie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Słusznie. Ja rozumiem, że rozumieją państwo poprawkę zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne. Ja oczywiście przyjmuję tę poprawkę, bo ona porządkuje całość projektu ustawy. Tak naprawdę są to poprawki dotyczące techniki legislacyjnej. Myślę, że w tym przypadku nie trzeba sporządzać poprawek na piśmie. Wszystko jest jasne. To są poprawki o charakterze legislacyjnym. One wprowadzają wyłącznie jedną zmianę, mianowicie datę wejścia w życie tej ustawy nowelizującej ustawę o zmianie na 30 czerwca, czyli na dzień wcześniej. Czy wszystko jasne?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PoselAndrzejDera">Jak długie jest vacatio legis tej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Trzydzieści dni, natomiast przepisy wymienione przez koleżankę miały wejść w życie 1 lipca 2008 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PoselAndrzejDera">Jak ta ustawa wejdzie w życie, to czy ona ma jakieś vacatio legis? Z tego co pamiętam, poprzednia miała rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Poprzednia miała 30 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PoselAndrzejDera">Tak, ale niektóre przepisy weszły w życie po upływie 1 roku. A jak będzie z tą stawą?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">A tutaj mamy sztywną datę – 30 czerwca 2008 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoselAndrzejDera">A co się stanie, jeśli nie zostanie ona podpisana przez Prezydenta RP do 30 czerwca?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Jeżeli ustawa nie zostanie ogłoszona do dnia 30 czerwca, wówczas stanie się bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Wiadomą rzeczą jest, że w trybie pilnym Prezydent RP ma tylko 7 dni na podpisanie ustawy. Jak pan zsumuje wszystkie te dni, to i tak będzie przed 30 czerwca. Panie pośle, proszę nie wypowiadać się, bo nie udzieliłem panu głosu.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania nad poprawką techniczną dotyczącą zmiany daty wejścia w życie ustawy.</u>
<u xml:id="u-90.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto z państwa jest za poprawką zaproponowaną przeze mnie na podstawie uwagi Biura Legislacyjnego?</u>
<u xml:id="u-90.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 posłów za.</u>
<u xml:id="u-90.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-90.5" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-90.6" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-90.7" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">6 posłów.</u>
<u xml:id="u-90.8" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł Wilk ma swoją poprawkę na piśmie? Czy została państwu doręczona? Została, dobrze. Czy są uwagi, pytania do wnioskodawców?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PoselBeataKempa">Jest błąd w poprawce do art. 2 pkt 1. Po wyrazach „pierwsza stawka awansowa stanowi 107% awansowej”. Moim zdaniem powinno być „stawki podstawowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Słusznie, pani poseł Kempa ma rację. Proszę posła Wilka o odczytanie tego akapitu.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PoselWojciechWilk">„Pierwsza stawka awansowa wynosi 107% stawki podstawowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Jak „wynosi”, jak tu jest napisane „stanowi”. Proszę czytać dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoselWojciechWilk">„Wynagrodzenie zasadnicze prokuratora powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury na danym stanowisku ustala się w stawce podstawowej, w stawce pierwszej awansowej, w stawce drugiej awansowej albo w stawce trzeciej awansowej. Pierwsza stawka awansowa wynosi 107% stawki podstawowej, druga stawka awansowa 115% stawki podstawowej, a trzecia stawka awansowa 120% stawki podstawowej dla danego stanowiska prokuratorskiego.”</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Czy wszystko jest zrozumiałe? Czy są pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZbigniewWrona">Nie wiem, dlaczego pan poseł zmienił słowo „stanowi” na „wynosi”. Obecnie de lege lata jest „stanowi”. Nie ma potrzeby zmieniać tego wyrazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Panie pośle Wilk, czytał pan „wynosi”. Przecież zwróciłem panu na to uwagę. Proszę jeszcze raz przeczytać drugi akapit pkt 1a.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoselWojciechWilk">Panie przewodniczący, wyraźnie i wolno czytałem teks oryginalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Niech pan jeszcze raz przeczyta.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PoselWojciechWilk">„Pierwsza stawka awansowa stanowi 107% stawki podstawowej, druga stawka awansowa 115%”. Tak czytałem na pewno.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Proszę o spokój. Poseł Wilk przeczyta w protokole, co najpierw powiedział. W tym miejscu jest słowo „stanowi”. Czy są pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto z pań o panów posłów jest za przyjęciem poprawki posła Wilka?</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 głosów za.</u>
<u xml:id="u-102.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-102.5" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-102.6" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-102.7" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">6 posłów.</u>
<u xml:id="u-102.8" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czy pan poseł Wilk podpisał się na oryginale poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselWojciechWilk">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PoselAndrzejDera">Panie przewodniczący, mam jedną uwagę. Dostaliśmy poprawkę, która nie jest kserokopią oryginalnej poprawki. Mamy przed sobą niepodpisany papierek. Trudno nazwać tą poprawką. Jeżeli jest złożona poprawka to należy skserować oryginalną poprawkę. Na jednym dokumencie jest podpis, a na innym nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Pan poseł Dera ma rację. Dokonuję konwalidacji i oświadczam, że mam przed sobą na odwrocie poprawki pod skreślonym „poseł Olejniczak”.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PoselWojciechWilk">Panie przewodniczący, czy my przyjmujemy ustawę, czy robimy sobie żarty?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dobrze, proszę o spokój. Dokonaliśmy konwalidacji. Czy są inne uwagi do ustawy? Głosowaliśmy nad poprawkami przygotowanymi przez klub poselski PO. Pan poseł Wilk jest wnioskodawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PoselWojciechWilk">Z tego co pamiętam, to pan poddał pod głosowanie pierwszą poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Dobrze. Ja myślałem, że wszystko. Druga poprawka jest do art. 2 i art. 3. i brzmi „Po ust. 1d dodaje się ust. 1da w brzmieniu”.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 osób.</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-109.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-109.5" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-109.6" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">6 posłów.</u>
<u xml:id="u-109.7" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Poprawka trzecia dotyczy art. 3.</u>
<u xml:id="u-109.8" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Nie przeliczył pan głosów, co się stało?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PoselBeataKempa">Panie przewodniczący, jeżeli zostało zarządzone głosowanie i padło pytanie, kto jest za, to akt woli został wyrażony. Jeżeli ktoś nie głosował, to może nie chciał tego robić. Może zasnął, a może chciał być przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Ma pani rację. Proszę podać ten wynik. Kto jest przeciw? Nikt. Kto się wstrzymał? 6 posłów. Ile było za? W związku z tym, że sekretarz nie był w stanie obliczyć wyników głosowania musimy dokonać reasumpcji. Musimy zrobić to formalnie.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za reasumpcją głosowania dotyczącego poprawki nr 3?</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">13 za.</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-111.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-111.5" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-111.6" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Jeszcze raz przystępujemy do głosowania. Proszę, aby posłowie PiS słuchali, co mówię. Kolejność głosowań nie jest ustalona w regulaminie.</u>
<u xml:id="u-111.7" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za dokonaniem reasumpcji głosowania w sprawie poprawki nr 3?</u>
<u xml:id="u-111.8" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">14 za.</u>
<u xml:id="u-111.9" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-111.10" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">1 poseł.</u>
<u xml:id="u-111.11" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-111.12" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">5 osób.</u>
<u xml:id="u-111.13" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 3.</u>
<u xml:id="u-111.14" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-111.15" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 za.</u>
<u xml:id="u-111.16" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-111.17" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-111.18" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-111.19" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">6 posłów.</u>
<u xml:id="u-111.20" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 4.</u>
<u xml:id="u-111.21" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 4?</u>
<u xml:id="u-111.22" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 za.</u>
<u xml:id="u-111.23" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-111.24" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-111.25" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-111.26" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">6 osób.</u>
<u xml:id="u-111.27" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czy są inne poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Proszę tylko o zajęcie stanowiska w kwestii przeniesienia ust. 1b do zmiany drugiej w art. 2. Ustęp 1b-d otrzymuje identyczne brzmienie jak było w art. 1 zmianie drugiej lit. b).</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czyli w pkt 2 byłoby to…</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Pkt 2 w art. 2 miałby następujące brzmienie: „ust. 1b–1d otrzymują brzmienie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Rozumiem. Wszystko jest jasne w tej sprawie. To jest przeniesienie tego ustępu. Jest to poprawka o charakterze techniczno-legislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto z państwa jest za tą poprawką?</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 za.</u>
<u xml:id="u-115.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-115.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-115.5" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-115.6" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">6 posłów.</u>
<u xml:id="u-115.7" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czy są inne poprawki? Nie słyszę. Przechodzimy więc do tytułu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Jeszcze vacatio legis art. 4 ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Przejmuję tę poprawkę. Jest propozycja, aby art. 4 miał brzmienie: „ ustawa wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2008 r.”.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-117.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 za.</u>
<u xml:id="u-117.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-117.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-117.5" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-117.6" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">2 osoby.</u>
<u xml:id="u-117.7" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Przechodzimy do tytułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Proponujemy, aby tytuł miał następujące brzmienie: „ustawa z dnia ... zmieniająca ustawę o zmianie ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw o zmianie ustawy o prokuraturze oraz o zmianie ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych.” Chodzi o uniknięcie zbitki wyrazowej o zmianie ustawy o zmianie ustawy oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie innych ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Musi to brzmieć tak: „ustawa z dnia ... o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie ustawy o prokuraturze i ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych.”</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Zmieniająca ustawę. Nie o zmianie ustawy o zmianie ustawy, tylko zmieniającą ustawę o zmianie ustawy prawo o ustroju.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Niech pani jeszcze raz odczyta to w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">„Ustawa z dnia zmieniająca ustawę o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, ustawę o prokuraturze oraz ustawę prawo o ustroju sądów powszechnych.”</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czy to jest zrozumiałe dla wszystkich państwa? Jeżeli tak to zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-123.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 za.</u>
<u xml:id="u-123.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-123.4" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-123.5" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-123.6" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">6 osób.</u>
<u xml:id="u-123.7" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Czy są inne poprawki? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-123.8" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-123.9" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy po wprowadzonych przez nas poprawkach?</u>
<u xml:id="u-123.10" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">15 za.</u>
<u xml:id="u-123.11" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-123.12" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Nikt.</u>
<u xml:id="u-123.13" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-123.14" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">6 osób.</u>
<u xml:id="u-123.15" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PoselWojciechWilk">Zgłaszam kandydaturę posła Raczkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Widzę, że pan poseł zgadza się. Kto jest za tym, aby posłem sprawozdawcą został poseł Raczkowski? Stwierdzam, że pan poseł został wybrany na sprawozdawcę jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Rozpatrzyliśmy tym samym punkt porządku dziennego dotyczący druku nr 586. Przechodzimy do następnego punktu, czyli do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny. Przechodzimy do pracy nad tą ustawą. Proponuję, abyśmy powołali podkomisję w tej sprawie. Jak zawsze nasza podkomisja musi liczyć 7 członków. W parytecie siedmioosobowej podkomisji trzech posłów deleguje PO, dwóch posłów PiS, po jednym pośle PSL i Lewica. W imieniu klubu Lewica chciałbym poprosić prof. Mariana Filara, żeby przyjął pan miejsce, które należy się klubowi Lewicy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PoselGrzegorzKarpinski">Zgłaszam posła Witolda Pahla.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PoselWitoldPahl">Chciałbym zgłosić kandydaturę posła Karpińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PoselRobertWegrzyn">Zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Kozdronia.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PoselBeataKempa">W imieniu klubu PiS zgłaszam kandydatury pani poseł Iwony Arent i posła Andrzeja Dery.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Z PSL pan poseł Stanisław Olas.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Kto jest za powołaniem podkomisji w składzie: Witold Pahl (PO), Grzegorz Karpiński (PO), Jerzy Kozdroń (PO), Iwona Arent (PiS), Andrzej Dera (PiS), Marian Filar (DKP) i Stanisław Olas (PSL)? Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisje jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-130.2" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Zgodnie z art. 95c Regulaminu Sejmu marszałek przysłał na moje ręce pismo. „Informuję, że Sejm na 16 posiedzeniu w dniu 25 maja 2008 r. na podstawie art. 39 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 458) wraz ze stanowiskiem Krajowej Rady Radców Prawnych do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w celu rozpatrzenia. Jednocześnie na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu wyznaczam termin przedstawienia sprawozdania do dnia 24 czerwca.”</u>
<u xml:id="u-130.3" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Posiedzenie Komisji odbędzie się 24 czerwca. Jest to termin zawity.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PoselStanislawChmielewski">Przepraszam, że nie byłem od początku, ale miałem inne posiedzenie, jednak dowiedziałem się, że jutro jest posiedzenie Komisji o 10.30, tak? O 10.00 jest posiedzenie Komisji Ustawodawczej. Czy nie można przesunąć godziny na 11.00?</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Jutro będziemy zajmowali się poważną ustawą. Wiem, że będzie dużo gości. Ponadto w tej chwili jest duży kłopot z salami. Przypominam, że jutro też głosujemy nad dezyderatem. Niestety, nie możemy zmienić tej godziny.</u>
<u xml:id="u-132.1" who="#PrzewodniczacyposelRyszardKalisz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>