text_structure.xml 26.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dzień dobry. Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Stwierdzam kworum. Witam przybyłych gości. Porządek dzienny otrzymali państwo wcześniej. Jest następujący: punkt 1. sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (druk nr 655). Sprawozdawcą jest pan poseł Mirosław Maliszewski. Punkt 2. jak zwykle, sprawy bieżące. Jeżeli nie usłyszę żadnych uwag, uznam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przechodzimy do procedowania. Jedno słowo wyjaśnienia – pan poseł Maliszewski musi być obecny na sali sejmowej, gdyż jest sprawozdawcą innej ustawy, w związku z tym może odrobinę się spóźni. Proponuję przejść do procedowania zapowiedzianej w porządku dnia ustawy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, przejedziemy do sprawozdania podkomisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do pierwszego punktu porządku obrad i rozpatrywania sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Będziemy procedować kolejnymi zmianami. Jeżeli będą jakieś uwagi, to bardzo proszę je zgłaszać.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Zaczynamy od tytułu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przechodzimy do artykułu 1, zmiana 1. Czy są uwagi do zmiany 1 w artykule 1? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Czy są uwagi do zmiany 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 3. Czy są uwagi do zmiany 3 w artykule 1? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 4. Czy są uwagi do zmiany 4? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 5. Czy są uwagi do zmiany 5? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 5 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 6. Czy są uwagi do zmiany 6? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 6 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 7. Czy są uwagi do zmiany 7? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 8. Czy są uwagi do zmiany 8? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 8 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 9. Czy są uwagi do zmiany 9? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 9 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 10. Czy są uwagi do zmiany 10? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 10 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 11. Czy są uwagi do zmiany 11? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 11 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 12. Czy są uwagi do zmiany 12? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 12 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 13. Czy są uwagi do zmiany 13? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 13 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 14. Czy są uwagi do zmiany 14? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 14 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 15. Czy są uwagi do zmiany 15? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 15 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 16. Czy są uwagi do zmiany 16? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 16 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przystępujemy do zmiany 17. Czy są uwagi do zmiany 17? Są uwagi. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiArturLawniczak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Zmiana dotyczy definicji określenia wilgotności zielonki przeznaczonej na produkcję suszu paszowego. Precyzuje się w niej bardzo dokładnie, jaka to powinna być technologia. My poprosiliśmy odpowiedni instytut, który sprecyzował procedurę samego badania i ten punkt otrzymuje następujące brzmienie: „Przedsiębiorstwo przetwórcze, niezwłocznie po wprowadzeniu na jego teren zielonki przeznaczonej do produkcji suszu paszowego metodą dehydratacji, oznacza jej wilgotność przez zastosowanie urządzeń do pomiaru wilgotności zielonki przeznaczonej do dehydratacji lub na podstawie określonego w procentach ilorazu różnicy masy zielonki przeznaczonej do dehydratacji i suchej masy suszu paszowego do masy zielonki przeznaczonej do dehydratacji”. Ta zmiana jest o tyle niezbędna, że dochodzi do podrabiania zielonki na susz. Nowy przepis pozwoli nam uniknąć ewentualnych kar, które Komisja Europejska może na nas nakładać za niesprecyzowanie tych wymagań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Tekst poprawki do zmiany 17 był trochę inny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWArturLawniczak">Tak, przepraszam. Będzie to brzmiało...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Posłowie mają tekst poprawki. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorDariuszDabkowski">Pan minister wszystko dobrze przeczytał, a jedyna nieścisłość wynika z tak zwanego zdania wstępnego, wprowadzenia do wyliczenia w ustępie 1. To zostaje bez zmian. Natomiast istotą całej propozycji poprawki jest wyłącznie punkt 1 w ustępie 1. I tu tylko będzie zmiana merytoryczna w aspekcie całości tego przepisu. Tak że pan minister nie popełnił uchybienia. Wszystko jest w porządku. Ewentualnie tylko prosimy szanowną Komisję, a w szczególności trzech posłów, o podpisanie się pod tą poprawką, bo taki jest wymóg regulaminowy. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Proszę państwa posłów o parafki do tej zmiany. Bardzo proszę, pan poseł Kalemba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawKalemba">Wiem, że jest dużo problemów w Agencji Rynku Rolnego, jeśli idzie o rozliczanie suszu. W związku z tym mam pytanie – czy laboratoria są przygotowane do tego typu zadań, czy jest odpowiedni system kontroli, czy pracownik Agencji Rynku Rolnego jest w stanie to wszystko skontrolować? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi? Rozumiem, że poprawka do zmiany 17 została podpisana przez trzech posłów. Czy są uwagi do tej poprawki? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWArturLawniczak">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, poproszę panią naczelnik o odpowiedź</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GlownyspecjalistawMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiGrazynaBernatowicz">Szanowna Komisjo, panowie i panie posłanki. Nie ma specjalnych trudności z oznaczaniem wilgotności zielonki. W myśl obowiązujących przepisów muszą to robić producenci suszu paszowego. Agencja Rynku Rolnego będzie jedynie nadzorowała badania wykonywane przez producentów suszu paszowego. W razie uzasadnionych podejrzeń o fałszowanie wyników, Agencja oczywiście zleci badania laboratoryjne Inspektoratowi Jakości Artykułów Rolno-Spożywczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi do zmiany 17 i do poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 17 wraz z poprawką została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przechodzimy do zmiany 18. Czy są uwagi do zmiany 18? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 18 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przechodzimy do zmiany 19. Czy są uwagi do zmiany 19? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 19 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Czy są uwagi do zmiany 20? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 20 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Czy są uwagi do zmiany 21? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że zmiana 21 została przyjęta</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przechodzimy do artykułu 2. Czy są uwagi do artykułu 2? Bardzo proszę, strona rządowa ma uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWArturLawniczak">Poproszę panią naczelnik o dokładne wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#NaczelnikwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMalgorzataDabrowska">W czasie prac podkomisji wypracowano przepisy przejściowe, które właśnie zostały wprowadzone w artykule 2. Określały one nowe terminy składania wniosków o wypłatę wsparcia w częściach dla organizacji producentów wyjątkowo w 2008 r. Organizacje te nie mogłyby skorzystać z możliwości wcześniejszej wypłaty części wsparcia z uwagi na późną datę wejścia w życie tej nowelizacji. Zaproponowano więc 31 sierpnia na składanie wniosków za I kwartał i 30 września na składanie wniosków za II kwartał. Niemniej mając na uwadze, że nie znamy dokładnej daty wejścia w życie ustawy, ten pierwszy termin mógłby się po prostu okazać nierealny. Proponujemy zatem jeden wspólny termin – 30 września – na składanie wniosków za I i II kwartał. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi? Tekst tej poprawki państwo posłowie również otrzymali. Jeżeli nie usłyszę uwag, uznam poprawkę za przyjętą. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorDariuszDabkowski">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Bardzo proszę o zebranie trzech podpisów. Podpisy już są. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przechodzimy do artykułu 3. Czy są uwagi do artykułu 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że artykuł 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przechodzimy do artykułu 4. Czy są uwagi do artykułu 4? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że artykuł 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Poddaję całe sprawozdanie podkomisji pod głosowanie. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Nie widzę. Kto się wstrzymał? Jedna osoba.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą został pan poseł Maliszewski, który był szefem podkomisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że pan poseł Maliszewski będzie naszym sprawozdawcą na sali sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Termin dla UKIE – do 10 lipca do godziny 12.00.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Zamykam punkt pierwszy. Punkt drugi – sprawy bieżące. Proszę, pan przewodniczący Mojzesowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Panie przewodniczący, panie ministrze. W związku z tym, że na obszarze około 70% Rzeczypospolitej jest klęska suszy, zgodnie z naszymi sugestiami, ale nie tylko, wojewodowie, burmistrzowie i wójtowie, powołali i zatwierdzili komisje do spraw zbadania strat. To są tysiące ludzi, którzy wędrują po terenie, zbierają informacje, robią protokoły. Za chwilę te protokoły zostaną przedstawione.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Teoretycy mówili, że wysokość strat sięgnie 6-7%, w rzeczywistości wyniosą one 30%. Bo nawet jeśli rośliny nieźle wyglądają, na przykład rzepak, który jest dobrze wyrośnięty, to brak w nich zawiązania. Ale nie będę mówił o technicznej stronie zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Chciałbym, żeby Komisja za dwa tygodnie otrzymała informację od rządu – bo protokoły już będą na stołach – co rząd zamierza zrobić? Jeżeli bowiem za tymi dokumentami nie pójdą działania, to szkoda by było pracy tych tysięcy ludzi, analizujących i podliczających straty. Chcemy wiedzieć, co rząd zamierza, jaka pomoc jest możliwa, co się wydarzy? Żeby Komisja na ostatnim posiedzeniu Sejmu miała tę informację. Jaka pomoc będzie zastosowana, w jakich regionach? Powtarzam, według naszych wyliczeń około 15 tysięcy ludzi w kraju przygotowuje te dokumenty. Mam nadzieję, że za dwa tygodnie – kiedy już będzie pełna informacja, rząd powiadomi, co zamierza, jeśli chodzi o wsparcie, pomoc społeczną, kredyty. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję. Udzielę sobie głosu. Otrzymają państwo pismo odnośnie do planu pracy na drugie półrocze. Będziemy bardzo wdzięczni, gdyby propozycje od państwa, najlepiej na piśmie, wpłynęły jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu, do 11 lipca. Proszę je składać do sekretariatu naszej Komisji. Proszę, pan poseł Kalemba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawKalemba">Bardzo dziękuję. Informacja o działaniach rządu na przyszłym posiedzeniu jest bardzo potrzebna i istotna. Jeden z wniosków, który się powtarza w związku z tą tragiczną sytuacją, to przyspieszenie płatności bezpośrednich. Nie kryję, że rozmawiałem z ministrem rolnictwa Markiem Sawickim. Mówił, że rozpatrują tę możliwość i o ile pamiętam, zgodnie z obowiązującą ustawą, płatności można by zacząć od 15 października. To jest bardzo ważna sprawa, bo na terenach, gdzie faktycznie jest klęska suszy, przyspieszenie o każdy miesiąc liczy się kilkakrotnie. I druga sprawa – to pomoc socjalna, która jest potrzebna niezależnie od kredytów i przesunięć terminów płatności. Z tego co wiem, minister Sawicki sygnalizował to na Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselStanislawKalemba">Zgadzam się, że na przyszłym, posiedzeniu powinniśmy cały problem dogłębnie przeanalizować, bo sytuacja jest tragiczna. Gdzie niegdzie popadało, ale ja jeżdżę po powiatach i mogę powiedzieć, że od 20 kwietnia w powiecie złotowskim i pilskim spadło 10 milimetrów. Jest to tragedia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Pan poseł Pałys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAndrzejPalys">Panie przewodniczący. Myślę, że wniosek pana posła Mojzesowicza jest słuszny, ale nie wiem, drogi panie pośle, czy jest możliwe, żeby na następne posiedzenie zrobić zbiorcze zestawienie. Bo ludzie w dalszym ciągu zbierają dane i zrobienie rzetelnej zbiorczej informacji z całego kraju jest raczej niemożliwe. Gdyby tak się ostatecznie okazało, to proponuję, aby ewentualnie w czasie późniejszym przesłać te raporty do biur poselskich. Wysiłek zbierania informacji o skutkach suszy ponoszą głównie samorządy i warto to zrobić solidnie. Obawiam się więc, że ten termin jest zbyt szybki. Wolę rzetelną informację przesłaną pocztą niż połowiczną, która nic nie da.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselAndrzejPalys">Fakt jest taki, że deszcze, które teraz padają, nie mają żadnego wpływu na zboża. Dobrze, że są, ale zbóż już to nie uratuje. Za późno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, jeżeli można prosić o komentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWArturLawniczak">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Na pewno sprawa jest bardzo poważna. Wczoraj była dyskusja na Radzie Ministrów. Niestety, nie przekażę żadnych szczegółów, nie miałem bowiem okazji porozmawiać z panem ministrem. Analizujemy kilka możliwości. Pierwsza, o której wspomniał pan poseł Kalemba, to przyspieszenia wypłat płatności obszarowych, zaliczek, które zostały wpłacone przez producentów mleka. Była też dyskusja o pomocy społecznej. Nie chcę mówić o szczegółach, bo ich nie znam, nie wiem, jakie wiążące decyzje zostały podjęte.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SekretarzstanuwMRiRWArturLawniczak">Miałem okazję gościć na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Faktycznie są tam rejony, gdzie od paru tygodni nie padało. Niezależnie od suszy, która jest dotkliwa, chcemy bardzo mocno wzmacniać program melioracji szczegółowych. Dodatkowe środki, w wysokości 60 mln zł, zostały już zaakceptowane przez Komisję Finansów Publicznych. Trafią do tych województw, gdzie potrzeby są największe, z przeznaczeniem na konserwację i na budowę małych zbiorników retencyjnych, małych zapór, czyli regulację tych cieków wodnych, które istnieją. Jeszcze raz podkreślę, przez wiele lat odwodniliśmy chyba wszystko, co było możliwe. Melioracja kojarzyła się z odwadnianiem, a nie z melioracją w sensie dosłownym. I teraz ponosimy tego konsekwencje. Chcę również podkreślić, że w samym PROW-ie, w projekcie rozporządzenia jest zapis, który mówi, że minimum 70% środków ma trafić na melioracje szczegółowe. Powiem, jaka to jest różnica. Otóż do tej pory w programach, które realizowały sejmiki, większość środków zużywano na bardzo duże inwestycje – oczywiści potrzebne, nie ma dyskusji, bo była to na przykład budowa wałów przeciwpowodziowych – a niekoniecznie na regulację tych cieków wodnych, które są. Zmiana spowoduje, że większość środków będzie przeznaczona na inwestycje związane z nawadnianiem. Nie chcemy finansować tych działań ze środków PROW, bo są w innych kompetencjach. Myślę, że w ciągu kilku najbliższych lat przynajmniej w kilku procentach czy kilkunastu pozwoli to uregulować stosunki wodne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Pan poseł Pałys, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAndrzejPalys">Panie przewodniczący. W wyniku wypowiedzi pana ministra przypomniał mi się bardzo ważny problem, który poprzednio mi umknął. Musimy na Komisji Rolnictwa, a może na Komisji Ochrony Środowiska, zastanowić się nad takim problemem, że w naszym kraju od dłuższego czasu występują kłopoty z nawadnianiem. Prawo wodne wyraźnie mówi, że do nawadniania pól można zużyć w ciągu doby tylko 5 metrów sześciennych wody. I koniec. To jest bardzo mało. Jak są cieki wodne czy rzeki, to też bez pozwolenia na budowę, bez operatu wodno-prawnego nic nie można zrobić. Rolnik, który ma gospodarstwo 50 ha, może sobie zrobić tylko dołek – że użyję nazwy zwyczajowej – na 30 metrach kwadratowych. Musiałby jednak kopać bardzo głęboko, żeby wydobyć choćby te dozwolone 5 metrów sześciennych. Rozumiem prawo wodne, ochronę środowiska i limit zużycia wody, ale rolnicy mogą stosować jakieś dziwne podłączenia, dopuszczać się łamania prawa. Bo jak on zasadzi, załóżmy kapustę na paru hektarach i przyjdzie susza, to wszystko zrobi, żeby nawodnić pole. Musimy na Komisji głęboko się zastanowić, jak rozwiązać ten problem. Rolnik, który chciałby wykopać studnię głębinową, jest ograniczony 5 metrami sześciennymi na dobę. To wystarczy do podlania działki, a nie obszarów uprawowych. Mówi się: z wiadra to mógłbym więcej. Ale jak założy deszczownię, to już jest koniec. Ta bariera, która powstała w latach 60., 70., powinna być zniesiona jak najszybciej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Mojzesowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Panowie, nie odchodźmy od tematu. Woda jest ważnym problemem, ale jeżeli chodzi o jej zatrzymanie, to jest temat na lata. Pamiętajmy, żeby tą wodą, której nie ma, nie zalać problemu, którym jest susza. Oczywiście, to o czym panowie mówią, jest słuszne. Trzeba przyjąć inne myślenie, jeśli chodzi o meliorację. Tu się zgadzam. W zeszłym roku zwiększyliśmy środki na meliorację. Ale teraz są bieżące sprawy, którymi musimy się zająć.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zgadzam się z panem posłem, że informacja, jeśli idzie o ilość strat, może nie będzie pełna. Nie jesteśmy tu od wczoraj. To, co rząd zgodnie z prawem, nie wchodząc w konflikt z Unią Europejską, może zrobić, jest nam znane. Pytanie, czy na to są środki? Tyle informacji będziemy chyba mogli uzyskać od ministra.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Oglądaliśmy mapy i szacunkowo najbardziej dotknięta suszą jest część Wielkopolski, o czym mówił pan poseł Kalemba.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Ktoś powiedział niedawno, że w poprzedniej kadencji ustaliliśmy rygorystyczne zasady płacenia za skutki klęski. Nie chcę politykować, ale mówią to ci, którzy dzisiaj rządzą. Tak, bo trzeba pomóc tam, gdzie rzeczywiście klęska wystąpiła. Dzisiaj potencjalny spadek plonów mamy na obszarze 70%, ale realna tragedia wystąpiła na 30-40%. I tam trzeba będzie skierować tę pomoc, na którą państwo stać. O to nam chodzi. Dlatego bardzo bym prosił, żeby rząd powiedział, co zamierza, co może, zgodnie z możliwościami budżetu. I tylko tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że takie informacje zostaną przygotowane. Pan poseł Kalemba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselStanislawKalemba">Krótka sprawa. Zaplanowaliśmy w planie pracy Komisji na I półrocze ocenę sytuacji dochodowej rolników, co jest o tyle ważne, że w tym względzie szerzą się mity i dezinformacje. Te oceny wszędzie się robią, tylko nie na Komisji Rolnictwa. Bardzo bym prosił prezydium Komisji, żeby wprowadziło ten temat na przyszłe posiedzenie w lipcu, przed wakacjami. W niektórych gazetach piszą, że w dochodach rolnik wyprzedził wszystkich. Na Komisji powinniśmy dokonać rzetelnej analizy ekonomicznej, opierając się na materiałach Instytutu Ekonomiki Rolnej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Ten temat jest zaplanowany. Jutro będzie posiedzenie prezydium Komisji, na którym o tym przypomnę. Jeżeli nie ma innych uwag, zamykam posiedzenie Komisji. Protokół z dzisiejszego posiedzenia jak zwykle będzie wyłożony w sekretariacie. Dziękuję. Na tym kończymy posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>