text_structure.xml 77.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam przybyłych gości. Stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołu z posiedzeń nr 33, 34 i 35 wobec niewniesienia żadnych zastrzeżeń. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o sytuacji na podstawowych rynkach rolnych oraz prognozy cen rynkowych podstawowych produktów rolniczych. Informuję, że jest to posiedzenie zwołane na pisemny wniosek posłów Klubu Prawo i Sprawiedliwość. Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec braku uwag stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Proszę przedstawiciela resortu rolnictwa, pana ministra, o przedstawienie informacji. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowało i przedstawia na dzisiejszym posiedzeniu sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi analizę aktualnej sytuacji w rolnictwie na podstawowych rynkach rolnych. Jest ona bardzo złożona i trudna, głównie ze względu na znaczący wzrost cen nawozów, środków ochrony roślin oraz paliw i energii. Jednocześnie rynek produktów rolnych kształtowany jest nie tylko przez wielkość produkcji krajowej, ale w coraz większym stopniu przez sytuację na rynku światowym, w tym na rynku Unii Europejskiej. Obecnie przewidywania co do wielkości produkcji zbóż i cen opierają się na prognozach, które są weryfikowane ze względu na zmieniające się, niekorzystne warunki agrometeorologiczne. Wiosenne prognozy określające światowe zbiory zbóż na poziomie 1,7 mld ton eksperci ostrożnie korygują w dół. To samo dotyczy zbiorów zbóż w Unii Europejskiej, które pierwotnie szacowano na 288-295 mln ton. Przy niskich światowych zapasach zbóż z poprzedniego sezonu takie szacunki zbiorów w 2008 r. pozwalają przypuszczać, że także w kraju ceny zbóż po nowych zbiorach spadną nieznacznie. Niska opłacalność produkcji trzody, będąca wynikiem między innymi wysokich cen pasz, spowodowała znaczne ograniczenie pogłowia trzody nie tylko w Polsce, ale w wielu krajach Unii Europejskiej, będących istotnymi producentami wieprzowiny. Rosnące ceny trzody w Polsce – aktualnie cena skupu żywca wynosi 4,36 zł za kilogram i jest o 17% wyższa niż rok temu – nie gwarantują jednak poprawy opłacalności produkcji, gdyż jednocześnie rosną ceny zbóż. Ceny trzody rosną także w większości krajów Unii Europejskiej. Tak więc, należy spodziewać się, że wzrost kosztów produkcji w 2008 r. spowoduje spadek dochodów rolników w stosunku do roku 2007. O szczegółowe analizy na poszczególnych rynkach, panie przewodniczący, poprosiłbym pana dyrektora Departamentu Rynków Rolnych. Pana dyrektor Guba przedstawiłby informację, którą przekazaliśmy państwu na dzisiejsze posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, informacja, którą przekazaliśmy, jest stosunkowo szczegółowa, ale mimo to nie wyczerpuje wszystkich kwestii, które można by poruszyć, bo pytanie jest stosunkowo otwarte. Skoncentrowaliśmy się na opisie sytuacji cenowej podażowo-popytowej, a jest jeszcze kwestia różnych działań, zmian i projektów dotyczących zmian w polityce rolnej, głównie wspólnotowej , jakie w tej chwili są procedowane na forum Rady i Komisji Europejskiej. Pozwolę sobie zwrócić uwagę na kilka bardziej szczegółowych kwestii, związanych z sytuacją na poszczególnych rynkach rolnych, uzupełniając wypowiedź pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Jeżeli idzie o rynek zbóż, sytuacja jest bardzo szczególna. Większość analiz wskazuje na zmiany strukturalne i trwałą, długookresową zmianę oznaczającą, że ceny na rynkach międzynarodowych będą znaczne wyższe niż dotychczas. Obecny sezon był drugim z rzędu, kiedy wzrosły one około 50% tylko w skali roku. Ceny zbóż na międzynarodowych rynkach rolnych przewyższają dwuipółkrotnie unijne ceny interwencyjne. Tona pszenicy na rynkach światowych kosztuje 400-450 dolarów. Tak się wyraża zmiana podaży-popytu w skali światowej. I żeby móc analizować sytuację na polskim rynku, trzeba patrzeć i przewidywać, co się dzieje na rynku światowym. W zasadzie skończyły się czasy, kiedy mogliśmy wyrokować i prognozować przebieg sytuacji w najbliższych miesiącach tylko na podstawie zasiewów i przewidywanych zbiorów w Polsce. W analizach, które przedstawiamy, uwzględniamy również aspekt międzynarodowy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Według dostępnych prognoz, w najbliższym roku po raz trzeci z rzędu światowe zbiory zbóż przewyższą światowe zużycie zbóż przy jednoczesnym istotnym wzroście produkcji i zużycia. Spowoduje to niewielki, co prawda, ale jednak dalszy spadek światowych zapasów i utrzymanie się ich na niskim poziomie. To jest właśnie główny czynnik tak dużego wzrostu cen zbóż na rynkach międzynarodowych. Prognozy co do podaży w kolejnym sezonie są weryfikowane, można powiedzieć, z tygodnia na tydzień w zależności od doniesień o przebiegu warunków pogodowych. W skali Unii Europejskiej przewiduje się wzrost zbiorów o około 13,6% i wyniosą one 290 mln ton. Większe będą również zbiory tak dużych producentów, jak Ukraina – o 30%, podobnie w Afryce północnej i Australii.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Pierwotne szacunki w Polsce były optymistyczne, bo zimą i wiosną warunki pogodowe były sprzyjające. Teraz jednak prognozy koryguje się w dół z uwagi na trwającą suszę w północnych i zachodnich regionach kraju. Według obecnych szacunków, zbiory, łącznie z kukurydzą, mogą wynosić do 26 mln ton, a czterech zbóż podstawowych do 24 ton. W stosunku do roku ubiegłego jest to spadek prawie o 10% i odpowiadałby zużyciu z roku ubiegłego. Możemy jednak przewidywać pewien spadek zużycia, bo pogłowie trzody chlewnej wykazuje tendencję malejącą. O tym za chwilę powiem bardziej szczegółowo. Obecne ceny zbóż w Polsce należą do najwyższych w Unii Europejskiej i wynoszą 240 euro za tonę. Najświeższe prognozy, z wczoraj, kiedy obradowały grupy ekspertów Agencji Rynku Rolnego, wskazują, że we wrześniu br. za tonę pszenicy konsumpcyjnej trzeba będzie płacić 700-740 zł, a za pszenicę ogółem – 680-710 zł. W grudniu ceny wyniosą 700-750 zł za tonę pszenicy konsumpcyjnej i 730-780 za pszenicę ogółem.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Widać, że te prognozy są bardzo silnie uwarunkowane tym, co się dzieje w Europie i na świecie. Istotny jest też efekt kursu, zarówno euro do dolara, jak i złotego do euro. Jeżeli założyć, że ceny zbóż w Polsce są determinowane głównie sytuacją podażowo-popytową w skali światowej, to silne euro i silna złotówka wpływają obniżająco na ceny na polskim rynku wyrażone w złotówkach. Trzeba o tym pamiętać, szacując prawdopodobieństwo zmian w kursie – osłabienie złotego i euro, bez względu na poziom cen światowych, będzie istotnie wpływać na utrzymanie wysokich cen zbóż.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Rynek wieprzowiny – tu również obserwujemy wzrost cen skupu w Polsce i w pozostałych krajach Unii. Jest to zmiana oczekiwana przez polskich producentów, gdyż nastąpiła po wielu miesiącach bezruchu, kiedy ceny skupu utrzymywały się mniej więcej na stałym poziomie, a jednocześnie rosły ceny zbóż i koszty produkcji. W tej chwili relacje opłacalności w produkcji normalizują się. Z pewnością nie są jeszcze zadowalające, ale w każdym razie następuje korekta, która była oczekiwana przede wszystkim po stronie podaży. Z szacunków GUS wynika, że w marcu br. pogłowie trzody spadło o 13% w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim, a najsilniejszy spadek zanotowano w pogłowiu loch prośnych. Także w Danii obserwuje się spadek pogłowia o około 10%, a prognozy produkcji na ten rok również są korygowane w dół. To oznacza, że presja na wzrost cen będzie się utrzymywała. Patrząc na cały omawiany okres, trzeba te zmiany traktować jako dostosowanie sektora trzody chlewnej do sytuacji na rynku zbóż. W długim okresie nie da się utrzymać produkcji na takim poziomie, który zagwarantuje ciągłość zaopatrzenia i ciągłość produkcji przy tak wysokich cenach zbóż i przy takich cenach wieprzowiny, jakie mieliśmy dotychczas.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Przy okazji chcę powiedzieć, że zarówno w naszych diagnozach, jak i Komisji stwierdzamy wyraźny wpływ na tę sytuację instrumentów wspólnotowych, które zostały uruchomione pod koniec ubiegłego roku. Mam na myśli wsparcie eksportu, subsydia eksportowe do mięsa wieprzowego, a także dopłaty do prywatnego przechowywania wieprzowiny. Trwało to, co prawda, krótko, ale zostało uruchomione. Dopłaty są jeszcze kontynuowane – na początku tego roku staraliśmy się o zwiększenie stawek. Subsydia są utrzymane i myślę, że to jest ważny czynnik stabilizujący.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Trzeba też powiedzieć o proponowanych zmianach w zakresie interwencji na rynku zbóż i wieprzowiny. Trochę odbiegnę od głównego tematu informacji, ale to jest bardzo ważna sprawa, która będzie się rozstrzygać do końca tego roku. Otóż, w ramach przeglądu reformy wspólnej polityki rolnej, proponuje się ograniczenie zakresu interwencji na rynkach zboża, mleka i, po części, wieprzowiny. Jeśli chodzi o wieprzowinę, Komisja proponuje wykreślenie z przepisów odnoszących się do wspólnych organizacji rynków bezpośredniego skupu interwencyjnego. Ten instrument nie był stosowany od wielu, wielu lat, nawet w ostatnich dwóch latach, kiedy sytuacja była trudna, i to mimo postulatów wielu państw członkowskich, a przede wszystkim Polski. Na rynku zbóż proponuje się odejście od stałej ceny interwencyjnej, ograniczenie interwencji tylko do pszenicy konsumpcyjnej, ustalanie ceny interwencyjnej w drodze przetargów. Na rynku mleka także proponuje się ograniczenie interwencji poprzez wycofanie dopłat do konsumpcji, dopłat do prywatnego przechowalnictwa serów oraz zmniejszenie zakresu interwencji na rynku masła. Chodzi o to, że Komisja miałaby możliwość, a nie obowiązek automatycznego uruchamiania dopłat do przechowywania masła, w zależności od rozwoju sytuacji rynkowej. No i, oczywiście, kwestia kwot mlecznych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Rynek mięsa wołowego. Tu istotne jest także to, co się dzieje w długim okresie w produkcji mleka. W Polsce produkcja mięsa wołowego ma wciąż charakter uboczny w stosunku do produkcji mleka. Wynika to ze struktury pogłowia bydła – 50% pogłowia krów to krowy mleczne. Ponad połowę wołowiny importujemy. Konsumpcja wołowiny jest u nas czterokrotnie niższa niż wynosi średnia unijna.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Jeśli idzie o strukturę eksportu, obserwujemy pozytywne zmiany – następuje wzrost eksportu mięsa wołowego i spadek eksportu żywych zwierząt. Sytuację w Polsce najczęściej determinuje to, co się dzieje na rynku wspólnotowym. Jesteśmy konkurencyjni cenowo, bo ceny żywca wołowego są u nas niższe od średniej unijnej. Nasz eksport wołowiny na rynek wspólnotowy wynika z pogłębiania się deficytu rynku wspólnotowego. W Unii jest mniej wołowiny, między innymi, w związku ze zmianami w płatnościach bezpośrednich. Jak pamiętamy, reforma wspólnej polityki rolnej w 2003 r. oddzieliła płatności bezpośrednie od produkcji wołowiny. Niemcy, na przykład, odeszły od dopłat powiązanych z produkcją tego rodzaju mięsa i tam się zrobiło więcej miejsca dla produkcji z Polski. Rośnie import na rynek wspólnotowy wołowiny, głównie z Ameryki Południowej. Od 2003 r. Wspólnota jest obszarem deficytowym, jeżeli idzie o produkcję wołowiny i ten deficyt się powiększa. Prognozy Komisji nie są zbyt optymistyczne.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Chcę też wspomnieć o instrumentach krajowych, ponieważ celem i zadaniem polityki krajowej jest rozwój produkcji wołowiny z ras mięsnych. W 2007 r. po raz pierwszy uruchomiono mechanizm wykupu kwot mlecznych od producentów, którzy chcą odejść od produkcji mleka na rzecz produkcji mięsa wołowego. W tym programie uczestniczyło około 18 tys. gospodarstw. W bieżącym roku ten program będzie kontynuowany, takie są przynajmniej założenia.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Rynek mięsa drobiowego. Dostosowanie wyższych cen pasz i zbóż nastąpiło tu znacznie szybciej, bo już w 2007 r., co wynika z zupełnie innego, krótszego cyklu produkcji. Rok 2007 był kolejnym rokiem wzrostu produkcji mięsa drobiowego w Polsce, aczkolwiek niewielkiego. Dane za pierwszy kwartał bieżącego roku wskazują na silniejszy wzrost produkcji. Ceny wiosną tego roku były o kilka procent wyższe niż w ubiegłym roku. Ogólnie, ceny w Polsce są niższe o około 20% od średnich cen unijnych. To wyjaśnia konkurencyjność naszego mięsa drobiowego i rosnący eksport drobiu na rynek wspólnotowy. W związku z ptasią grypą w 2007 r. w Polsce podjęto działania, aby zrekompensować straty gospodarstwom, które zostały dotknięte tą chorobą. Prawodawstwo wspólnotowe przewiduje możliwość zastosowania nadzwyczajnych środków wsparcia, instrumentów, które były już stosowane w 2006 r. Chcę poinformować, że wniosek o rekompensaty z tytułu strat poniesionych w okresie grudzień 2007 – styczeń 2008 r., który przygotowało Ministerstwo Rolnictwa, 12 czerwca został przyjęty przez Komitet Rady Ministrów. Jeżeli rekompensaty zostaną zaakceptowane przez Komisję Europejską, przysługiwałyby tym gospodarstwom, które były zlokalizowane w strefach A i B, a także tym podmiotom, które prowadziły działalność, polegającą na dostarczaniu drobiu, w tym piskląt, do wymienionych stref. Niestety, procedura jest żmudna i rozciągnięta w czasie. Ten wniosek był przygotowywany na podstawie szczegółowych danych z konkretnych gospodarstw, we współpracy z Krajową Radą Drobiarstwa, Polskim Związkiem Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu oraz Krajową Izbą Producentów Drobiu i Pasz.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Rynek produktów mleczarskich. W ostatnich miesiącach sytuacja była tu bardzo szczególna. Duży wzrost cen produktów mleczarskich na rynkach międzynarodowych – średnio o 80-100%, w zależności od produktu – spowodował wzrost cen skupu w Polsce. Niestety, od końca 2007 r. te ceny się zmniejszają. W maju średnia cena skupu mleka w klasie ekstra w Polsce wynosiła 1,7 zł za kilogram. Jest to sytuacja, która budzi niepokój producentów, ponieważ po okresie, kiedy ceny były naprawdę wysokie i gwarantowały bardzo dużą opłacalność, oczekiwano istotnego rozluźnienia systemu kwotowania we wspólnocie. Teraz sytuacja jest odmienna. Trzeba powiedzieć, że prognozy Komisji Europejskiej, a także sygnały, jakie docierają do nas z rynku wspólnotowego, świadczą, że ten duży spadek w ostatnich miesiącach ma charakter korekty. Ale ceny, jakie mogą się ukształtować w średniookresowej perspektywie – mówię o kilku latach – będą wyższe od tych przed tym dużym wzrostem, aczkolwiek nie osiągną poziomu z trzeciego kwartału 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">Pozytywne prognozy średniookresowe w skali europejskiej i światowej skłaniają Komisję Europejską do przeprowadzenia zmian w regulacjach wspólnotowych. Proponuje się mianowicie odejście po 2015 r. od kwotowania produkcji mleka, zwiększanie kwot mlecznych – chcę przypomnieć, że w obecnym roku kwotowym 2008/2009 kwoty mleczne wszystkich państw członkowskich zostały zwiększone o 2%. W ramach propozycji legislacyjnych Komisji odnośnie do przeglądu zakłada się wzrost kwot co roku o 1%, jako element stopniowego dochodzenia do sytuacji bez kwot po roku 2015. Ta dyskusja trwa. Nasz rząd przygotował już projekt stanowiska co do proponowanych zmian na rynku mleka, elementów interwencyjnych na rynku zbóż, a także na rynku wieprzowiny. Projekt był wstępnie dyskutowany w Komisji do Spraw Unii Europejskiej i myślę, że będzie przedmiotem dalszych rozważań, gdyż rozstrzygnięcia planowane są dopiero na koniec tego roku.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">W tej chwili w procedurze parlamentarnej jest projekt ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka, który przewiduje nowelizację zasad rozdysponowania krajowej rezerwy kwoty mlecznej. Proponuje się zniesienie procentowego wyniku rozdziału kwot i podwyższenie limitów kwotowych oraz ilościowych z 20 tys. kg do 30 tys. kg dla jednego beneficjenta. Jest to możliwe z uwagi na to, że w tym roku kwota w rezerwie do podziału będzie znacznie większa niż w roku poprzednim – wtedy było 60 tys. ton, a teraz dochodzi prawie 200 tys. ton z tytułu powiększenia o 2% kwot krajowych.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">W naszym materiale przedstawiliśmy także informacje dotyczące zmian w handlu rolno-spożywczym. Cieszy nas, że dane z I kwartału tego roku wskazują na utrzymujący się trend wzrostowy w eksporcie produktów rolno-spożywczych. Warto zauważyć, że ten znaczny wzrost nastąpił mimo silnej złotówki, co można traktować jako syntetyczny wskaźnik siły polskiego przemysłu rolno-spożywczego i rolnictwa na rynku wspólnotowym. Warto pamiętać o tym, że ¾ tego eksportu trafia na rynek wspólnotowy. Utrzymuje się pozytywny bilans w handlu, wartość eksportu rolno-spożywczego w ub.r. osiągnęła prawie 10 mld euro i wygląda na to, że w tym roku bilans będzie jeszcze lepszy.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiWaldemarGuba">W materiale są jeszcze informacje o rynku cukru, dotyczące przede wszystkim procesu restrukturyzacji. Ale nie wiem, czy w tej chwili jest zasadne przedstawianie szczegółów, ponieważ ten temat był wielokrotnie dyskutowany, także, między innymi, przy okazji prac Komisji sejmowej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do dyskusji. Bardzo proszę o zadawanie pytań, zabieranie głosu. Pierwszy zgłosił się pan przewodniczący Mojzesowicz. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie. Myślę, że trudno omawiać oddzielnie poszczególne rynki, ponieważ rynki zbóż, rzepaku, trzody, mleka i wołowiny trzeba traktować łącznie. Pan dyrektor, na przykład, stwierdził, że były dobre ceny zbóż. Tak było w zeszłym roku, ale w tym już jest inaczej, bo zmieniły się relacje. W zeszłym roku ceny dawały szansę na odtworzenie produkcji, produkowanie dobrej jakości zbóż i utrzymanie poziomu 28 mln zł. Ceny we wrześniu i sierpniu ub.r. były proporcjonalne do cen środków, nawozów, środków ochrony roślin. Teraz trzeba sobie zadać pytanie, co się stało na innych rynkach? Czy w produkcji trzody, drobiu, mleka zaczęto dochodzić do opłacalności w stosunku do cen zbóż? Nie. To się nie udało. Ceny zboża musiały wzrosnąć, bo za 400 czy 500 zł nie można go było produkować i zabrakłoby zboża paszowego. 5 ton zboża na ziemi IV klasy to jest 2,5 tys. zł – a co to za cena przy tych kosztach produkcji? Teraz powstaje następny problem. Od wielu lat obserwuję nasze instytucje i nie trzeba mieć dziesiątek urzędników, stacji i laboratoriów, żeby wiedzieć, że zbiory zbóż będą poniżej 25 mln ton. Bo jeżeli dzisiaj na 50% gruntów jest klęska suszy i to tam, gdzie jest najwyższa produkcja zbóż, to przeciętnie znający się na rolnictwie musi wiedzieć, że ten spadek wyniesie co najmniej 25 mln ton.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sprawa następna – zdobywanie rynków, co nie jest proste, to trzeba przyznać. Na rynku trzody nie ma żadnych sukcesów. Oczywiście, w złotówkach poziom wzrasta o 20, 30 groszy, ale jeżeli chodzi o koszty produkcji – energię, paliwo, zakup pasz, koncentratów, siły roboczej, to okazuje się, że ta rentowność wcale nie wzrasta.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kolejna ważna sprawa – promowanie porządnych firm przetwórczych, o czym mówiliśmy cały czas. Na przykład, 12 czerwca odbyło się walne zebranie Izby Gospodarczej Polskie Mięso, na którym gościem specjalnym był podsekretarz stanu pan Artur Ławniczak. Przewodniczącym Rady jest pan Marek Sadkowski. On już raz rolnikom nie zapłacił i sprawa w sądach ciągnęła się przez 4 lata. Teraz znowu od 2 miesięcy nie płaci. Kiedy byłem ministrem, ten pan nie miał wstępu do budynku ministerstwa. Służby, które przygotowują patronaty, muszą wiedzieć, że hochsztaplerzy nie mogą brać udziału w takim przedsięwzięciu. Rolnicy pytają mnie – panie pośle, jak to może być, żeby on płacił po 200 zł na 5 lat? I taki pan jest jedną z ważniejszych figur? Osoby, które nie wywiązują się ze zobowiązań wobec rolników, nie mogą być w honorowych patronatach. Panowie, trzeba więcej wiedzieć o rynkach rolnych, o przedsiębiorstwach i przedsiębiorcach, żeby eliminować ze spotkań takie osoby.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Pytanie następne, na które trzeba sobie odpowiedzieć, bo to jest szersza sprawa. Uważam, że jeżeli nie będzie wsparcia biopaliw, produkcji rzepaku i dopłaty do materiału siewnego – bo de minimis jest prawie wyczerpane, jeżeli chodzi o rodziny motylkowe – to nie zejdziemy z produkcji zbóż, nie będzie zmianowania i nie będzie wyników w rolnictwie. Jeżeli nie otrzymamy dopłat do paliw, to znów wystąpi nadmiar zbóż na rynku i będzie problem z trzodą. Musimy mówić o wsparciu biopaliw, musimy zwiększyć dopłaty do materiału siewnego, które się kończą, bo tylko wtedy zmieni się struktura zasiewów w Polsce. A to spowoduje, że utrzymamy ceny na rynkach.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo niepokojąca jest sytuacja na rynku mleka. Ceny skupu znacząco spadły. Jeszcze niedawno rolnicy dostawali 1,30 zł, 1,40 zł, a dzisiaj dostają około złotówki. Niepokojąco spada opłacalność. Pewne rzeczy powinniśmy wyprzedzać.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeszcze jedna bardzo ważna sprawa, o której trzeba powtarzać, bo za chwilę część z nas odjedzie na zasłużony urlop, część będzie zbierać plony, których w kilku regionach nie ma. Chodzi o klęskę suszy. Trzeba ten temat ciągle ponawiać. Bo, zauważcie, że klęska suszy wystąpiła w zagłębiu produkcji trzody. Więc tam się spotęguje koszt maszyn – bo transport to jest 50 zł od tony – co spowoduje ogólne zwiększenie kosztów. Nastąpi duże załamanie produkcji trzody i znacznie, znacznie mniejsza produkcja zbóż. Bardzo proszę, aby resort zwracał uwagę na ten problem.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Szczerze mówiąc, jestem pesymistą, jeżeli chodzi o rynek i, ogólnie, sytuację ekonomiczną, bo pan dyrektor i pan minister uciekają od tego problemu. Sytuacja ekonomiczna w rolnictwie w ciągu ostatnich 9 miesięcy pogorszyła się o co najmniej 30%. Nie trzeba tego badać kilka miesięcy, to widać, jeżeli nawozy zdrożały o 50-100%, paliwo – o 30-40%, energia elektryczna też więcej kosztuje. Sytuacja jest coraz gorsza.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Rząd nie jest winien klęski suszy, ale bardzo ważną rzeczą będą dopłaty do materiału siewnego. W regionach, które są objęte klęską suszy, materiału siewnego nie będzie, więc jego ceny bardzo wzrosną. A jak nie będzie materiału siewnego, to nie będzie dobrego wyjścia w przyszłym roku. To są bardzo ważne rzeczy. Dlatego mam pytanie do pana ministra – czy zwiększycie de minimis, żeby gospodarstwa towarowe mogły zakupić materiał siewny z dopłatami? Bardzo proszę o taką informację. Czy doprowadzicie do tego, że zwiększy się dopłata do paliwa rolniczego? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Pan poseł Babalski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, panie przewodniczący. Praktycznie rzecz biorąc, mój znakomity przedmówca w swoim wystąpieniu ujął już problemy, które chciałem poruszyć. Oczywiście, zgadzam się w całej rozciągłości, że sytuację na rynkach podstawowych należy rozpatrywać jako całość. Bo rolnictwa nie da się rozdzielić na trzodę, wołowinę, to jest po prostu jedna, niezwykle ważna gałąź produkcji. Panie ministrze, mam jedno generalne pytanie. W informacji, którą otrzymaliśmy i która, trzeba przyznać, jest dosyć szczegółowa, podajecie, jakie działania próbował podejmować polski rząd na forum Unii Europejskiej, żeby złagodzić bardzo trudną sytuację w polskim rolnictwie. Ale chciałbym również wiedzieć, jakie działania podejmuje, czy też zamierza podjąć rząd polski tu, w Polsce, w celu złagodzenia tej bardzo trudnej sytuacji w rolnictwie. Przede wszystkim, co zamierza zrobić, aby obniżyć koszty produkcji? Na przykład, czy przewiduje zwiększenie dopłat do paliw, do materiału siewnego – o czym mówił pan przewodniczący Mojzesowicz? Czy opracował jakiś plan działania? Bo sytuacja jest dramatyczna w każdej branży rolnictwa – myślę, że nie przejaskrawiam, uwzględniając suszę na prawie połowie terytorium Polski. Proszę o udzielenie odpowiedzi, czy istnieje już program pomocy w zakresie obniżenia kosztów produkcji, i czy w najbliższym czasie możemy się spodziewać takiej informacji? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z panów posłów chce zabrać głos? Pan poseł Stec. Potem pan poseł Czucha. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawStec">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie ministrze. W województwie wielkopolskim jest klęska suszy. Części rolników, którzy w latach poprzednich z różnych powodów, np. gradobicia i również suszy, korzystali z kredytów klęskowych, przesunięto spłaty nawet o 5 lat. W tym roku znowu wystąpiła klęska suszy. Rolnicy, którzy uprawiają zboża jare, kukurydzę i zboża ozime na słabych glebach, poniosą straty w wysokości 40% i więcej. W związku z tym mam dwa pytania. Czy będzie możliwe dalsze przesunięcie spłaty kredytów klęskowych, która przypada na rok 2008, bo rolnik nie ma ich z czego spłacić? Jaka jest nadzieja, że wniosek Ministerstwa Rolnictwa o zwiększenie kwot na kredyty klęskowe i dopłaty do oprocentowania będzie zrealizowany? Bo ostatnio, na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, pani minister Suchocka powiedziała, że, z uwagi na skutki tego posunięcia na lata następne, Minister Finansów na razie poważnie się zastanawia, czy w ogóle ten wniosek rozpatrzeć. Czy przewidują państwo spotkanie z Ministerstwem Finansów, by przedstawić bardzo poważną sytuację w polskim rolnictwie, szczególnie w zachodniej części kraju, powstałą w wyniku suszy, a więc niezawinioną przez rolników? Oczywiście, ta sytuacja musi spowodować działania ze strony samych rolników, którzy w drugim półroczu 2008 i pierwszym 2009 r. w większym zakresie powinni ubezpieczać płody rolne. To jest oczywiste. Ale zbiory w 2008 r., jak wynikało z wczorajszej dyskusji na posiedzeniu Komisji Rolnictwa, jeszcze w niewielkim stopniu są ubezpieczone. W związku z tym musimy dotrzeć do rolników z jakąś pomocą, chociażby w postaci kredytów klęskowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Pan poseł Czucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselZdzislawCzucha">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo, szanowny panie ministrze. Poruszę tylko jeden problem. Tak jak słusznie podkreślono, kwotowanie mleka mamy zapewnione do roku 2015. Niedawno „Rzeczpospolita” cytowała unijną komisarz rolnictwa, panią Mariann Fisher Boel, która wprost sugerowała odstąpienie od kwotowania mleka po roku 2015. Jakie stanowisko planuje zająć rząd w kwestii kwotowania mleka po roku 2015? Dzisiaj –chociażby z uwagi na sytuację powstałą w wyniku suszy, szczególnie na terenach, gdzie pasze zielone są pozyskiwane na łąkach gruntowych – można powiedzieć, że produkcja mleka może drastycznie spaść, gdyż pasz będzie za mało i będą nieodpowiedniej jakości. Jeśli by więc nie było kwotowania mleka po roku 2015, może dojść do tego, że w niektórych rejonach naszego kraju nastąpi całkowity zanik produkcji mleka. Będzie to bowiem produkcja kosztotwórcza i mało opłacalna. Podzielam opinię, że z niewyjaśnionych powodów mleczarnie, przynajmniej na Wybrzeżu, skąd pochodzę, obniżyły cenę mleka poniżej złotówki. Próbujemy wyjaśnić, dlaczego tak się stało. Jest to sytuacja niebezpieczna, szczególnie w zderzeniu z klęską suszy. Producentów mleka stawia to w drastycznie niekorzystnej sytuacji. Odstąpienie od kwotowania mleka mogłoby tę sytuację tylko pogorszyć. Rolnicy bowiem zaczną się zastanawiać, czy warto w ogóle tę produkcję kontynuować, skoro nie ma jasnej polityki po roku 2015, i problemy z pozyskaniem pasz po cenach gwarantujących rentowność produkcji będą coraz większe. Pytanie końcowe: jakie stanowisko planuje zająć rząd w kwestii kwotowania mleka po roku 2015? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan przewodniczący Jurgiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Panie ministrze, panie przewodniczący, wysoka Komisjo. Mam dwa pytania. Jedno to raczej wniosek dotyczący przedłużenia spłat rat kredytów klęskowych z lat ubiegłych. Rolnicy, z którymi rozmawiałem, postulują, żeby zastosować 3-letnią karencję w ich spłacaniu. Czy rząd podjąłby stosowne działania? Jeśli dzisiaj rząd nie może odpowiedzieć, to proszę o wiadomość w późniejszym terminie. Jest to mój formalny wniosek. I druga sprawa. Wczoraj i przedwczoraj odbyło się posiedzenie Rady Ministrów Unii Europejskiej, na którym omawiano – jak się dowiedzieliśmy z wywiadu z panem ministrem Sawickim – sprawę przeglądu wspólnej polityki rolnej. Proszę o informację w kilku słowach, jakie były główne tezy naszego stanowiska, dotyczące rynków rolnych, i jak się do tego ustosunkowali inni ministrowie? Jaka była ogólna tendencja ich wypowiedzi? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Bardzo proszę, pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselRomualdAjchler">Dziękuję bardzo. Wrócę do tematu, który poruszył pan poseł Stec, a mianowicie do suszy, która występuje w Wielkopolsce. Popierając wniosek pana posła Steca, chciałem zauważyć, że tegoroczna susza, a szczególnie w woj. wielkopolskim, ma skutki jeszcze większe niż w roku ubiegłym i w latach poprzednich. Mówiąc te słowa, chcę uświadomić Ministrowi Rolnictwa, ale nie tylko, że, szczególnie jeśli idzie o Wielkopolskę – to nie znaczy, że podaję w wątpliwość fakt suszy w innych województwach, bo zdaje się 2/3 kraju są nią dotknięte – warto nawiązać kontakt z urzędem wojewody wielkopolskiego i zapytać, zasugerować oszacowanie strat w tym województwie. Bo do tego jeszcze nie przystąpiono. A przecież niebawem będzie zbiór rzepaku, zaczną się zbiory zbóż ozimych, typu jęczmień ozimy i oszacowanie strat będzie prawie niemożliwe. Wzorem lat ubiegłych, wielu rolników i wiele firm występuje do urzędów gmin z wnioskami o wycenę strat i aby potem się nie okazało, że rolnik nie będzie mógł skorzystać z kredytu preferencyjnego czy z przełożenia terminu spłaty kredytów, o czym mówił pan poseł Stec. Działania resortu rolnictwa, urzędu wojewody, a także urzędów poszczególnych powiatów i gmin powinny być radykalne. Dzisiaj w tej sprawie nic się nie dzieje.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselRomualdAjchler">Druga kwestia. Według mnie, jest nieporozumieniem mówić o środkach finansowych na likwidację skutków suszy i zastanawiać się nad tym, jak pomóc, jak wyjść rolnikom naprzeciw, skoro nie znamy faktycznych strat, z wyjątkiem tych, które były publikowane i do których mieliśmy wgląd na posiedzeniu sejmowej Komisji. To jest sprawa superważna.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselRomualdAjchler">Ponadto, wiele strat wyrządzają zwierzęta prawnie chronione, a rolnik nie ma się do kogo zwrócić o odszkodowanie. Tymczasem, na przykład, nalot 200-300 gawronów może zniszczyć całą plantację pomidorów. Rolnik jest bezsilny w takich sytuacjach. To też jest bardzo istotna sprawa, na którą powinniśmy zwrócić uwagę. Ale najważniejsza w tej chwili jest kwestia suszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chce zabrać głos? Nie widzę. Pan przewodniczący Mojzesowicz prosił jeszcze o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo. Pamiętamy dokument pana Ministra Rolnictwa z 12 czerwca, w którym było napisane, że tylko wojewoda lubuski, na wniosek rolników, zasygnalizował, że jest klęska suszy. Informacje powinny być spójne. Nasz wojewoda już dawno to zgłosił. Podzielam obawy, o których wcześniej mówiono – żniwa rozpoczną się pełną parą 15-20 lipca i jeśli będzie to duży obszar, to likwidacja szkód będzie kwestią dwóch tygodni.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Następna sprawa – mówię o wszystkich rolnikach, nie tylko o tych, którzy się ubezpieczyli – opóźnianie stanowiska resortu powoduje, że firmy ubezpieczeniowe nawet tam, gdzie gospodarstwa są ubezpieczone, też czekają czekają na sygnał, który potwierdzi, że mają likwidować szkody. To jest bardzo ważna sprawa, bo stałoby się bardzo źle, gdyby rolnik, który ma do zebrania tonę z hektara, zastanawiał się, czy wjechać kombajnem na pole, bo nie było nikogo, kto miał zlikwidować szkody. Według mojej oceny, będzie to duży problem. Firmy ubezpieczeniowe nie są bowiem przygotowane do likwidacji szkód na tak dużym obszarze, mimo niedużych ubezpieczeń.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeszcze pytanie szczegółowe, bo wracam do tego z uporem maniaka. Wiem, że zdobywanie rynku nie jest prostą rzeczą, ale jeżeli ktoś był taki dzielny w tym zdobywaniu, to mam pytanie: jakie zakłady mięsne w ostatnim czasie uzyskały zgodę na eksport mięsa do Rosji, na Białoruś, na Ukrainę? Czy jest prawdą, że tylko kilka wybranych zakładów korzysta z tej dopłaty? Bardzo proszę, żeby wyjaśnić, ile jest tych zakładów. To są niezmiernie ważne rzeczy, bo jeżeli dopłaty do eksportu są skierowane do kilku zakładów, to nie można tego nazwać pomocą dla przemysłu przetwórczego i rolników. W tym materiale powinna się znaleźć ta informacja.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do pana ministra. Mówimy o tym, żeby przesunąć termin spłaty kredytów. Ale najpierw trzeba postawić pytanie, czy są pieniądze na kredyty? Trzeba zrobić wszystko, żeby nie zabrakło środków na kredyty klęskowe, kredyty związane z inwestycjami, które rolnicy już zaplanowali.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W zeszłym roku z dużą krytyką przyjęto wnioski na inwestycje w gospodarstwach w PROW-ie. Mija 9 miesięcy i nic. Myślę, że już najwyższy czas, aby pewne rzeczy zacząć realizować. Bardzo bym o to prosił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Na koniec ja mam pytanie. Chodzi o rynek drobiu. Pojawiają się sygnały, że producenci drobiu, korzystający z linii kredytowych, inwestycyjnych, do których oprocentowania dopłaca Agencja, w sytuacjach kryzysowych, kiedy w wyniku choroby faktycznie pada całe stado, nie mogą liczyć na umorzenie tych procentów. Banki bardzo często wyrażają wolę umorzenia, ale, niestety, stanowisko Agencji jest twarde i nieustępliwe. Czy w tej sprawie mógłbym uzyskać kilka informacji? Dziękuję. Pan poseł Dolata, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselZbigniewDolata">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chcę zapytać o handel mięsem wieprzowym. Z tego, co pamiętam z jednej poprzednich Komisji, w roku 2007 było dodatnie saldo w handlu mięsem wieprzowym i, jeśli mnie pamięć nie myli, wynosiło ono ponad 80 tys. zł. W materiale mamy informację, że saldo było ujemne. Ale bez względu na to chciałbym uzyskać informację, co rząd robi, żeby poprawić saldo handlu, bo w roku 2008 wystąpiło wręcz załamanie eksportu mięsa wieprzowego. Bardzo wiele mówiono o otwarciu rynków wschodnich, ale z tej informacji jakoś nie wynika, żeby osiągnięto jakikolwiek postęp, wręcz przeciwnie. Myślę więc, że Komisja powinna się zająć również tą sprawą, a rząd powinien przedstawić program działań. Generalnie, te informacje, które nam przedstawiono, suche liczby nie pokazują jednego – programu rządu, który by zmierzał do poprawienia sytuacji dochodowej. Dlatego składam wniosek o odrzucenie tej informacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Panie przewodniczący, wysoka Komisjo. Pogrupuję te pytania i postaram się udzielić państwu odpowiedzi. Oczywiście, odpowiedzi na niektóre z pytań, chociażby pana ministra Mojzesowicza dotyczące firm eksportowych wywozowych, musimy uzupełnić w formie pisemnej, bo nie mamy przy sobie takich informacji i mówienie o tym byłoby niepoważne.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Jeżeli chodzi o kwestię patronatów itp., to przyznam się, że nie znam ani tej firmy, ani tamtego pana. Na pewno jednak będziemy zwracać uwagę w resorcie, kto chce objąć patronatem dane przedsięwzięcie, i dziękuję za tę uwagę. Po posiedzeniu Komisji poproszę pana przewodniczącego o bliższą informację na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Kwestia wsparcia biopaliw. Szanowna Komisjo, w projekcie budżetu na rok 2009 zakładamy zwiększenie kwoty dotacji na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">W wypowiedziach posłów głównie przewijała się kwestia suszy. Potwierdzam informację, którą pan poseł był łaskaw przedstawić Komisji. Bodajże 12 czerwca byliśmy wspólnie na posiedzeniu jednej z Komisji, gdzie pani minister Suchocka informowała, że wystąpi z wnioskiem do Komisji Finansów Publicznych o dopłaty do kredytów inwestycyjnych w wysokości 15 mln zł. Pani minister wskazała jeszcze drugą drogę do uzyskania kredytów klęskowych, a mianowicie wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o przekazanie środków z jego budżetu w wysokości 10 mln zł, ponieważ w MSWiA są fundusze na tzw. klęski. Chcę poinformować, że już to uczyniliśmy i czekamy na odpowiedź Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Kontaktujemy się również na roboczo i staramy się to przyspieszać, bo zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Ponownie wystąpiliśmy do Ministra Finansów, informując, że te 15 mln zł to jest chwilowe zapotrzebowanie i ponowiliśmy wniosek o pozyskanie kwoty na pomoc rolnikom.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Zwiększenie pomocy publicznej, o czym mówił pan poseł Mojzesowicz, to już jest sprawa bardziej skomplikowana i uzależniona nie tylko od naszego wewnętrznego ustawodawstwa. Stosuje się tu bowiem rozporządzenie Komisji Europejskiej w sprawie pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej. Przypomnę, że w grudniu 2007 r. ta kwota została zwiększona z 3 tys. euro do 7,5 tys. euro. Rozważymy możliwość wystąpienia do Komisji w sprawie rozwiązania, które pomogłoby rozwikłać ten problem. Ale nie da się tego załatwić w krótkim czasie, bo tu już mamy do czynienia z ustawodawstwem Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Podobnie jest w sprawie, którą poruszył pan poseł Stec, a mianowicie przedłużenia terminu spłaty kredytów przez rolników. W procedurze przejściowej Polska zgłaszała to Komisji Europejskiej i Komisja przyjęła okres 5 lat. W tej chwili znowu musielibyśmy przeanalizować ten stan prawny i próbować rozmawiać z Komisją, chociaż tutaj lepszym rozwiązaniem byłby nowy kredyt i szybsza droga rozłożenia. Ale to musielibyśmy przeanalizować.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Rynki mleka i pytanie o stanowisko rządu w kwestii roku 2015 r. oraz kwotowania mleka. Poproszę, by na to pytanie odpowiedział pan dyrektor, który ma najszerszą wiedzę o tym zagadnieniu, ponieważ przygotowywał materiał w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Susza w woj. wielkopolskim. Owszem, zapytamy pana wojewodę. Ale to w gestii wojewody leży powołanie komisji oceniających skutki suszy. Oczywiście, przygotowując materiał, kontaktowaliśmy się ze wszystkimi wojewodami i urzędami i ten materiał ciągle modyfikujemy.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Chcę zwrócić uwagę, że wczoraj pojawił się komunikat odnośnie do suszy. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to zacytuję jego fragment, bo jest bardzo istotny, a nie każdy z państwa miał okazję się z nim zapoznać. To jest komunikat nr 3: „Sytuacja na dzień 20 czerwca 2008 r. W trzecim okresie raportowania, tj. w okresie od 11 kwietnia do 20 czerwca, stwierdzamy wystąpienie zagrożenia suszą dla zbóż ozimych i jarych, rzepaku i rzepiku, ziemniaków, buraków cukrowych, chmielu, tytoniu i warzyw gruntowych, truskawek, roślin strączkowych uprawianych na glebach I i II kategorii bardzo lekkich i lekkich, na glebach III kategorii średnich. Zagrożenie suszą wystąpiło także dla zbóż ozimych i jarych, rzepaku i rzepiku, tytoniu i warzyw gruntowych, truskawek, roślin strączkowych. Susza występuje również na glebach IV kategorii w odniesieniu do upraw ciężkich zbóż jarych i warzyw gruntowych. Susza wystąpiła w województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, lubuskim, wielkopolskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim – część północna, dolnośląskim – część północna, opolskim – krańce północne, mazowieckim – oprócz części południowo-wschodniej oraz w łódzkim – oprócz części południowej. Susza nie obejmuje województw: śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego. Suszą jest zagrożonych 52% gmin w Polsce oraz 45% gruntów ornych. W stosunku do szacunków raportu nr 2 odsetek gmin, w których wystąpiła susza, zwiększył się o 6%, a obszar gruntów ornych powiększył się o 6,5%”. Zacytowałem fragment komunikatu, w którym przedstawiono również analizę skutków suszy i, oczywiście, prognozę plonów według stanu na 30 czerwca, wykonaną przez Instytut Upraw, Nawożenia i Gleboznawstwa Państwowy Instytut Badawczy w Puławach.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBoguslawNadolnik">Nasze przygotowanie do usuwania skutków klęsk. O odpowiedź na to pytanie poproszę panią dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. W tej chwili dysponujemy środkami na realizację części odszkodowań z tytułu wypłaty przez zakłady ubezpieczeń odszkodowań w momencie, kiedy te odszkodowania będzie można realizować. Zgodnie z zapisami ustawy, budżet państwa partycypuje w 60% wypłaty odszkodowań z tytułu suszy po przekroczeniu przez zakłady ubezpieczeniowe wypłaty równowartości 90% uzyskanych składek z tytułu ubezpieczenia. W tej chwili mamy 350 mln zł w rezerwie celowej na wypłaty odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorDepartamentuFinansowwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Kolejną częścią pomocy, jaką możemy już w tej chwili uruchamiać bez żadnego problemu, jest wydawanie przez ministra zgody na wszczęcie procedury związanej z kredytami klęskowymi. Jeżeli pozyskamy środki z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przeznaczymy je w pierwszej kolejności na kredyty klęskowe z tytułu suszy.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorDepartamentuFinansowwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Jeszcze jedna sprawa. W momencie, kiedy poznamy informacje, jakie są szacunki strat, będziemy mogli przygotować program pomocy w celu jego notyfikacji w Komisji Europejskiej. Bez notyfikacji można udzielać pomocy tylko w formule de minimis. Każda inna pomoc dla rolników musi być akceptowana przez Komisję Europejską. Jeżeli będziemy realizować to w formule programu dla małych i średnich przedsiębiorstw, to tam są obostrzenia, wynikające z konieczności ustalania możliwości wspierania gospodarstw – dla każdego gospodarstwa indywidualnie – bez przekraczania 80% straty dochodów na poziomie każdego gospodarstwa. Dlatego tak bardzo istotna jest praca wojewódzkich komisji oceniających skutki strat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Jeszcze dodatkowe pytanie pana posła Mojzesowicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Panie ministrze, pani dyrektor. Żebyśmy się dobrze zrozumieli – mówię o gospodarstwach, które skorzystały z dopłat państwa i się ubezpieczyły. W jakich rejonach dzisiaj, zgodnie z badaniami, jest mandat do tego, żeby uzyskały odszkodowania? No, wprost powiedzcie, w jakich rejonach? Mówimy o całej technologii, ustawie, o definicjach. A ja mam proste pytanie – czy w tych województwach, które pan minister wymienił, w których opady były tak małe, rolnik ma prawo wyjść na pole z kwitem, prosić likwidatora szkód o oszacowanie strat i uzyskać odszkodowanie? Bardzo bym prosił, żeby to precyzyjnie określić. Jeśli nie możecie zrobić tego dzisiaj, to odpowiedzcie kiedy indziej. Żeby rolnik, który będzie w sporze z firmą ubezpieczeniową, bo ta nie chce wypłacić mu szkody, mógł podeprzeć się kwitem otrzymanym od państwa, mówiącym, że na tym terenie wystąpiła klęska suszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Czy pan minister zechce się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWBoguslawNadolnik">Dzisiaj mogę złożyć ten komunikat na ręce pana przewodniczącego, jest on na stronie internetowej. My mamy część tego komunikatu w podziale na poszczególne uprawy, województwa i liczby gminy, natomiast same gminy już nie zostały uwzględnione. Ale wejście do Internetu pozwala uzyskać te informacje, o których mówił pan poseł Mojzesowicz. Jeżeli pan przewodniczący zezwoli, to przekażę tę informację do wglądu, oczywiście, jeżeli jest taka wola. Z tym, że sytuacja jest dynamiczna. Dziś możemy przygotować materiał, a już jutro może być inna rzeczywistość, która się ujawni w następnym komunikacie. W każdym razie dysponujemy materiałami, jakie są wywieszone na stronach internetowych Instytutu w Puławach.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWBoguslawNadolnik">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, prosiłbym pana dyrektora o wyjaśnienie dwóch zagadnień, poruszonych przez pana posła Czucha i pana posła Jurgiela, a dotyczących reform wspólnej polityki rolnej. Jeszcze było pytanie pana posła Dolaty o handel mięsem wieprzowym. O tych trzech sprawach wypowie się pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Jeżeli można, prosiłbym o krótką wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMRiRWWaldemarGuba">Dziękuję bardzo. Jeżeli idzie o stanowisko rządu w sprawie przyszłości kwot mlecznych, pozwolę sobie zacytować tekst, żeby precyzyjnie przekazać informację: „Zdaniem rządu Rzeczypospolitej Polskiej, należy rozważyć przedłużenie funkcjonowania systemu kwotowania mleka po roku 2015”. Należy się jednak liczyć z tym, że ten wniosek nie znajdzie poparcia większości. To jest informacja po prostu z dotychczasowego przebiegu dyskusji. W istocie, nikt oprócz Polski tak ostro nie stawia tego wniosku. Stąd taka otwartość w odpowiedzi na to pytanie pani komisarz Fischer Boel. Ona już nie rozważa możliwości powrotu do alternatywy. My stawiamy to jednak inaczej i liczymy, że do końca roku będzie weryfikacja tego projektu. Gdyby jednak nie było dyskusji, czy ma być kontynuowanie, tylko będzie dyskusja, jak ma wyglądać dochodzenie do sytuacji bez kwot – zakładamy inny scenariusz. Proponujemy, żeby odchodzenie od kwot było trochę szybsze niż się obecnie mówi, bo to by dawało większe szanse państwom, które są bardziej konkurencyjne. Analizy kosztów produkcji w państwach członkowskich pokazują, że jesteśmy stosunkowo konkurencyjni w produkcji mleka pod względem kosztów.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMRiRWWaldemarGuba">Pytanie pana posła Jurgiela o przebieg poniedziałkowych obrad Rady Ministrów państw członkowskich Unii Europejskiej. Przedmiotem obrad było stanowisko państw członkowskich wobec przeglądów i projektów legislacyjnych, ale tylko w pewnym fragmencie. Dyskusja na forum Rady jest podzielona na etapy i dotychczas w grupach roboczych Rady i w Radzie dyskutowano szczegółowo kwestie związane z płatnościami bezpośrednimi. W czerwcu odbyło się kilka posiedzeń takich grup roboczych. 1, 2, 9 i 10 lipca w grupach roboczych Rady, już w czasie prezydencji francuskiej, będą dyskutowane kwestie interwencji rynkowej, czyli zagadnienia pokrewne tym sprawom, o których dzisiaj mówimy. Na kolejnym posiedzeniu Rady Ministrów najprawdopodobniej pan minister Sawicki będzie miał okazję wyrazić swoje stanowisko wobec tych kwestii. Nie wiem, czy było intencją pana posła pytać o nasze stanowisko, jeśli idzie o płatności bezpośrednie. To są dość skomplikowane, szczegółowe zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Chodziło mi tylko o rynki rolne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMRiRWWaldemarGuba">O rynkach rolnych nie było dyskusji na forum Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMRiRWWaldemarGuba">Pytanie pana posła Dolaty o eksport mięsa wieprzowego. W ubiegłym roku byliśmy krajem, który miał nadwyżkę eksportu nad importem. W Polsce handel wieprzowiną wciąż ma charakter rezydualny, to znaczy, bardzo mocno zależy od tego, jak duża jest produkcja wieprzowiny. W związku z tym, że są bardzo silne wahania, nie jesteśmy w sytuacji kraju, którego sprzedaż jest mocno, czy zupełnie uzależniona od eksportu, tak, jak, na przykład, Dania. Faktycznie, są prognozy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa na ten rok odnośnie do pozycji netto w wymianie handlowej wieprzowiny. Ale ja bym był ostrożniejszy w ferowaniu tych ocen, dlatego, że jeżeli będzie duży wzrost cen wieprzowiny, to z pewnością może się to przełożyć na ceny gotowych produktów, co może wywołać reakcję popytu krajowego i wystąpienie nadwyżki eksportowej. Obserwujemy też istotne reakcje w eksporcie w przepływach handlowych ze względu na różnice w cenach między rynkiem polskim a, na przykład, rynkiem duńskim.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMRiRWWaldemarGuba">Chciałbym przeprosić, że, być może, w naszym materiale nie znalazło się wiele szczegółów istotnych dla tej dyskusji, ale bardzo trudno jest odnieść się do wszystkich spraw. Gdyby chcieć to wszystko zmieścić, materiał musiałby mieć stokilkadziesiąt stron.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#DyrektorDepartamentuRynkowRolnychwMRiRWWaldemarGuba">Jeżeli można, to prosiłbym, aby w najbliższych tygodniach nie obciążać nas dodatkowymi zadaniami, dlatego, że głównym zadaniem osób, które zajmują się omawianym tu zagadnieniem, jest teraz udział w pracach na forum Rady Unii Europejskiej dotyczących reformy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Pan minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWBoguslawNadolnik">Przepraszam, ale nie odpowiedziałem na pytanie pana przewodniczącego. Było ono jednak zbyt ogólne, a dotyczyło kwestii dopłat do oprocentowania kredytów przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sytuacji, kiedy pada całe stado drobiu. To jest zagadnienie skomplikowane. Być może, problem tkwi w zapisach umowy. Jeżeli mogę prosić o pytanie bardziej szczegółowe, to byśmy się pochylili nad tym zagadnieniem. Pewno problem tkwi w szczególe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">To jest, oczywiście, pewien aspekt prawny. Ale do tego zagadnienia wrócimy w pytaniach szczegółowych. Jeżeli nie ma już uwag, przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pana posła Dolaty o odrzucenie rozpatrywanej dziś informacji.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Kto jest za odrzuceniem informacji, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzedstawicielBiuraKomisjiSejmowychDanutaWiniarczyk">12 posłów głosowało za, 11 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Stwierdzam, że... Spokojnie, panowie. Nikt nie wyszedł z sali. Wyszedł poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselPiotrWasko">Pani źle policzyła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraKomisjiSejmowychDanutaWiniarczyk">Pan poseł trzymał jeszcze rękę w górze, gdy było pytanie – kto się wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Nie, nie, pan poseł... Chwileczkę, powoli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Wyszedł pan poseł Ajchler, który głosował razem z nami. Nie można tak robić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">W związku z tym stawiam wniosek o reasumpcję głosowania ze względu na zastrzeżenie, które zgłosił pan poseł Waśko. Pan Mojzesowicz ma wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Nie. Ja chcę powiedzieć, że my się nie zgadzamy na reasumpcję i nie będziemy brali udziału w głosowaniu. Pan poseł Ajchler zagłosował za odrzuceniem informacji i wyszedł. Uważał głosowanie za zakończone. Proszę przenieść głosowanie na następne posiedzenie Komisji. Ale nie można tak robić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję bardzo. Pan poseł Czucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselZdzislawCzucha">Panie przewodniczący, jeżeli są wątpliwości co do poprawności oddania głosów i ich policzenia, głosowanie trzeba powtórzyć. Nie ma wątpliwości. Trwa posiedzenie Komisji i tutaj jest miejsce pana posła Ajchlera, a nie poza salą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselPiotrWasko">Chciałem powiedzieć, że zgłaszałem wniosek formalny o reasumpcję głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Pan poseł Jurgiel, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, widziałem podczas głosowania, że po pytaniu – kto się wstrzymał, pan poseł trzymał rękę w górze. No przecież widzieliśmy z tej strony, że trzymał rękę w górze, jak pani liczyła, kto się wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselPiotrWasko">Panie przewodniczący, czy mogę zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Ale ja jeszcze nie skończyłem. Nie spieszmy się, panowie, mamy przecież czas. Ja też myślę, że posłowie PiS nie powinni brać udziału w głosowaniu i proszę, aby głosowanie przenieść na następne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Pan poseł Piotr Waśko chce jeszcze zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselPiotrWasko">Protestuję przeciwko takiej sytuacji, że ktoś wpiera mi zdanie, które jest całkowicie odrębne od tego, co mówiłem. Trzymałem rękę w górze wtedy – pani mnie po prostu nie widziała – kiedy głosowałem za przyjęciem tego sprawozdania. Oczywiście, że nie było takiego wniosku, był pana wniosek, ale ja byłem przeciwko pana wnioskowi. W związku z tym nie rozumiem, dlaczego mój głos miałby być policzony jako wstrzymujący się, kompletnie tego nie rozumiem. Jeżeli ktoś nie uważał – to kto inny, ale ja uważałem. I w związku z tym proponuję, żeby powtórzyć głosowanie, bo złożę w tej sprawie odrębne zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Próbujemy znaleźć jakieś wyjście kompromisowe. W związku z tym, jeżeli padła propozycja, że głosowanie przeprowadzimy na kolejnym posiedzeniu Komisji, to, w porozumieniu z panem przewodniczącym, tego typu punkt zostanie umieszczony w porządku kolejnego posiedzenia Komisji. Czy możemy uznać, że jest to rozwiązanie kompromisowe? Pan poseł Czucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselZdzislawCzucha">Panie przewodniczący, chciałbym, aby prezydium wyraźnie stwierdziło, że informacja została odrzucona, bo wynik głosowania został ogłoszony. W związku z tym musi paść jasny komunikat, jaki jest wynik głosowania i jaki jest stan na tę chwilę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Pan przewodniczący Mojzesowicz, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Myślę, że reasumpcję zrobimy na następnym posiedzeniu. Wiadomo, że koalicja ma więcej głosów. Uznajemy, że tego głosowania nie było i będzie reasumpcja. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Bardzo proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselAndrzejPalys">Panie przewodniczący, szanowne prezydium, panie i panowie posłowie. W związku z tym składam formalny wniosek o unieważnienie dzisiejszego głosowania i przeniesienie go na następne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. I proszę ten wniosek poddać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dobrze, dziękuję. Pan poseł Babalski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Panie przewodniczący. Uwaga do pana przewodniczącego. Zarządził pan głosowanie, pani z sekretariatu przeliczyła głosy, podała panu wynik. Wydaje mi się – proszę tego źle nie odebrać – że obowiązkiem pana przewodniczącego jest podanie wyniku głosowania. Nie można robić reasumpcji bez podania wyniku głosowania. Jeśli podał pan wynik głosowania – 12 za, 11 przeciw i 1 wstrzymujący – to powinno to być ujęte w protokole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Ależ nie ma problemu. Wynik głosowania był taki: 12 głosów za, 11 przeciw i 1 wstrzymujący się – od razu z interwencją pana posła Piotra Waśki. I to jest przyczyna reasumpcji głosowania, a nie sam wynik. Każdy poseł ma prawo w pewnych sytuacjach zgłosić swoje uwagi. I pan poseł zgłosił swoją uwagę, że został policzony nie w tym miejscu i nie tak głosował. Tylko tyle mogę w tej sprawie powiedzieć. W związku z tym, albo dzisiaj będziemy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję również. Jest chyba kompromisowy wniosek pana posła Pałysa i w związku z tym głosujemy wniosek pana posła Pałysa. Może pan powtórzyć jeszcze raz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselAndrzejPalys">Mój wniosek formalny polega na tym, żeby unieważnić dzisiejsze głosowanie i przenieść je na następne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Ja mam tylko wątpliwości co do kwestii regulaminowych. Czy możemy unieważnić głosowanie? Możemy, co najwyżej, przejść do reasumpcji głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselAndrzejPalys">Idziemy na kompromis, że nie ma reasumpcji głosowania, ponieważ pan przewodniczący Mojzesowicz zgłosił, że pan Ajchler wyszedł z ważnych przyczyn, pewnie na posiedzenie drugiej Komisji. Nie wnikamy w to. W związku z tym, co mówił pan poseł Mojzesowicz – a sądzę, że mówił nie tylko w swoim imieniu, ale reprezentuje swoją partię – proponuję, żeby przenieść głosowanie na następne posiedzenie Komisji. Nie może być tak, że na następnym posiedzeniu będzie wniosek o reasumpcję, bo panowie wtedy powiedzą – wychodzimy z sali. Myślę, że po dzisiejszych rozmowach mój wniosek formalny jest słuszny, potwierdzający wypowiedź pana posła Mojzesowicza. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Pan poseł Piotr Waśko, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselPiotrWasko">Panie przewodniczący. Jeszcze raz protestuję, żeby mój głos zaliczać jako wstrzymujący się. Ponieważ na sali są posłowie i jest kworum, nie widzę przeszkód do ponownego głosowania, czyli reasumpcji. Nie ma żadnych innych regulaminowych możliwości, jak właśnie taka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Bardzo proszę, pan poseł przewodniczący Mojzesowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W trudnej sytuacji jest pani z naszego sekretariatu. Pracowałem z sekretariatem przez 6 lat i nigdy ten sekretariat się nie mylił. Dzisiaj pani trudno się bronić. Panie pośle, normalną, ludzką rzeczą jest się pomylić i można się do tego przyznać. Ale nie podważajcie pracy pracowników Sejmu. Pani nie liczy głosów w niczyim interesie i robi tak od wielu lat. No, nie przesadzajcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Bardzo przepraszam, teraz ja zabiorę głos. Otóż nikt na tej sali nie postawił żadnego zarzutu w stosunku do pracy sekretariatu. Nie padły takie zdania, panie przewodniczący. Jeszcze raz powtarzam, że, być może, niewłaściwie podniesiona ręka pana posła została policzona. Dzisiaj nie będziemy tego rozbierać na czynniki pierwsze, ale nikt nie powiedział, że praca sekretariatu jest zła. Proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselArturDunin">Panie przewodniczący, powtórzę swój wniosek formalny, który zgłosiłem, o reasumpcję głosowania. Proponuję, żeby reasumpcję przeprowadzić teraz, a samo głosowanie mogłoby się odbyć na kolejnym posiedzeniu Komisji. Postawiłem wniosek formalny, a ten trzeba przegłosować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Pan przewodniczący Maliszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselMiroslawMaliszewski">Chciałem poprzeć wniosek kolegi posła o reasumpcję głosowania. Ja akurat tę sytuację obserwowałem, siedząc na tym miejscu. To nie jest absolutnie zastrzeżenie do pani, która liczyła głosy, ale poseł, którego głos został policzony jako wstrzymujący się, siedział, niestety, za filarem i jego ręki nie było widać. Głos wstrzymujący się był tylko jeden i nikt się do niego nie przyznaje. Stąd wniosek pana posła, który jest bezpośrednio tym zainteresowany, aby przeprowadzić reasumpcję. I proponuję, panie przewodniczący, abyśmy takie głosowanie odbyli. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Pan poseł Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselZbigniewDolata">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Bardzo sobie cenię głos pana przewodniczącego, który stwierdził jednoznacznie, że nie ma żadnych zastrzeżeń do pani, która liczyła głosy i w związku z tym wnioski o reasumpcje głosowania są bezzasadne. No bo przecież musi być jakieś uzasadnienie dla takiego wniosku. To nie może być tak, że wprowadzimy na posiedzeniu tej Komisji zasadę, że zawsze, gdy koalicja rządowa przegra głosowanie, będziemy przeprowadzali reasumpcję głosowania, bądź będziemy je unieważniać do momentu, aż posłowie koalicji rządzącej zechcą się jednak zebrać na posiedzeniu Komisji, przyjadą, nie wiem, może z wakacji, bo niektórzy już się na nie wybrali. Musi być jakieś konkretne uzasadnienie. Jeśli nie ma żadnego głosu, który by stwierdzał, że popełniono błąd podczas liczenia głosów, no to ten wynik, który został ustalony – 12 za, 11 przeciwko, 1 wstrzymujący się – jest ostateczny. I tutaj nie ma żadnej możliwości, żeby na ten temat dywagować, żeby powodem do reasumpcji głosowania był fakt, że poseł, na przykład, się pomylił i za długo trzymał rękę, albo w nieodpowiednim momencie tę rękę podniósł. Wiele razy posłowie się mylą na sali plenarnej, przecież była, na przykład, taka sytuacja, że ktoś był za długo w ubikacji i przez to upadł rząd. Tutaj nie możemy zastosować takich tricków – bo to, co państwo chcą teraz zrobić, to jest stosowanie tricków – które są niegodne parlamentarzysty i nie powinno się takich rzeczy robić. Uważam, że pan przewodniczący powinien ogłosić ten wynik, właściwie pan przewodniczący już to zrobił, i na tym zakończmy posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Przepraszam, panie pośle, ale wyraźnie stwierdzono, że w stosunku do pani z sekretariatu nie padały głosy zarzutu, natomiast zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że został popełniony błąd w liczeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselZbigniewDolata">Pan przewodniczący sam sobie przeczy. Stwierdził pan, że pani, która liczyła głosy, nie popełniła błędu i wszyscy członkowie Komisji z tym zdaniem się zgadzają, a jednocześnie mówi pan o jakimś błędzie w liczeniu. Ten błąd w liczeniu polega na tym, że koalicja się nie zmobilizowała i członkowie, którzy powinni pracować w Komisji, nie przyszli. I to jest ten błąd – nie w liczeniu, tylko w dyscyplinie, której w Platformie nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Panie pośle, błąd w liczeniu został popełniony mimochodem, w ten sposób, że ręka podniesiona przez pana posła Waśko została niewłaściwie policzona. I to jest błąd w liczeniu. Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselJanuszChwierut">Składałem wniosek formalny o zamknięcie dyskusji i przejście do głosowania, bo jest to dyskusja niepoważna, moim zdaniem. Przede wszystkim podstawą do reasumpcji jest to, że nikt się nie przyznaje do głosu wstrzymującego. Nie będziemy wnikać, czy się pani pomyliła, czy nie. Według mnie, jest podstawa, by przejść do głosowania. Jeżeli chcą państwo, to niech głosują, a jeżeli nie, to proszę podjąć decyzję. Ja składam wniosek formalny o zamknięcie dyskusji i przejście do głosowania wniosku o reasumpcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dobrze, jeszcze głos pana Jurgiela i zamykam dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Panowie, musimy tę sprawę wyjaśnić, bo wiadomo, że na siłę wszystko można zrobić. Rozumiem, że podczas pytania – kto się wstrzymał, pan trzymał rękę w górze i pani zajrzała za filar i policzyła. Przestańcie, panowie, dyskutować, czy za długo trzymał – nie wiem, ale ręka na pewno była w górze. Możecie, panowie, zgłosić każdy wniosek, ale szanujmy się. Zapytajmy panią z sekretariatu bez żadnych pretensji, bo nie możemy twierdzić, że pani źle policzyła, że czegoś nie zauważyła. Ja widziałem, jak pani wychylała się i zobaczyła rękę w górze. I bardzo proszę, panie przewodniczący, niech pani złoży w tej sprawie oświadczenie. Bardzo proszę, żebyśmy to wyjaśnili, a nie wmawiali sobie nieprawdę. Pan może później wstać i powiedzieć: panowie, pomyliłem się, chciałem głosować inaczej. Ale podczas tego pytania miał pan rękę w górze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselPiotrWasko">Panie przewodniczący, pan za dużo sobie pozwala w stosunku do mnie. Nie życzę sobie takiego stawiania sprawy. Głosowałem prawidłowo, trzymałem rękę w górze w tym momencie, w którym powinienem. Ponieważ pani nie widziała mnie, trzymałem ją długo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Ale co pan może wiedzieć, co pani widziała. Niech pani się wypowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Jest wniosek formalny, który dotyczy zamknięcia dyskusji. Był wniosek formalny o reasumpcję głosowania. Można to załatwić w ten sposób, że dzisiaj przegłosujemy reasumpcję, a samo głosowanie przeprowadzimy na przyszłym posiedzeniu Komisji. W związku z tym poddaję pod głosowanie wniosek...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Panowie, na siłę możecie wszystko zrobić, ale bądźmy poważni jako posłowie. Niech pani się wypowie. To jest wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselArturDunin">Chciałbym, żebyśmy się szanowali. Panie przewodniczący, mój wniosek formalny o reasumpcję głosowania był dużo wcześniej, a potem dopiero był wniosek formalny o zamknięcie dyskusji. Naprawdę, proszę o przegłosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Możemy, oczywiście, głosować wniosek o reasumpcję głosowania. Kto jest za przeprowadzeniem reasumpcji głosowania, proszę podnieść rękę. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzedstawicielBiuraKomisjiSejmowychDanutaWiniarczyk">13 posłów głosowało za, nikt się nie wstrzymał i nikt nie głosował przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Kworum jest. W związku z tym głosujemy. Kto jest za przyjęciem informacji w wersji przedstawionej przez pana ministra? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzedstawicielBiuraKomisjiSejmowychDanutaWiniarczyk">13 posłów głosowało za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefKlim">Dziękuję pięknie. Stwierdzam, że informacja została przyjęta. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Protokół z posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>