text_structure.xml 14.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam wszystkich i stwierdzam kworum. Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia został państwu dostarczony wraz z niezbędnymi materiałami. Czy są uwagi do proponowanego porządku obrad? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła proponowany porządek obrad. Przystępujemy do jego realizacji. Proszę o zabranie głosu przewodniczącego podkomisji nadzwyczajnej, pana posła Stanisława Steca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawStec">Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych odbyła 26 lutego posiedzenie celem omówienia projektu ustawy i przyjęcia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselStanislawStec">W czasie prac nad ustawą, której celem jest dostosowanie obecnie obowiązujących przepisów do prawa wspólnotowego, zwłaszcza w zakresie pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, a także umożliwienia wdrożenia elektronicznego systemu monitorowania tej pomocy, podkomisja przyjęła kilka zmian legislacyjnych i jedną zmianę merytoryczną dotyczącą art. 37, a polegającą na zastąpieniu pojęcia roku kalendarzowego pojęciem roku obrotowego. Została ona wprowadzona na wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselStanislawStec">W ustawie nie proponuje się jakichś szczególnych rozstrzygnięć merytorycznych, ponieważ, jak już powiedziałem, jej głównym celem jest dostosowanie obecnie obowiązujących w Polsce przepisów do prawa wspólnotowego oraz umożliwienie wdrożenia elektronicznego systemu monitorowania pomocy publicznej. Dlatego, biorąc pod uwagę pozytywną opinię Komisji Gospodarki, proponuję, żeby Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła treść sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Udzielam głosu prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowMarekNiechcial">Jak to przedstawił przewodniczący podkomisji nadzwyczajnej, do projektu ustawy została zgłoszona niewielka liczba poprawek głównie o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym. Rząd przychyla się do wszystkich tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrywania sprawozdania podkomisji. Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie ma uwag. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje tytuł ustawy. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrywania zmiany nr 1. Czy są do niej uwagi? Nie ma uwag. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje tę zmianę. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrywania zmiany nr 2. Czy są do niej uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">W zmianie nr 2 z powodu przyjęcia korekty redakcyjnej w ust. 3a, w konsekwencji podkomisja zmieniła także treść ust. 3c. Wydaje się, że treść ust. 3c obecnie brzmiącego: „3c. Zaświadczenia, o którym mowa w ust. 3 oraz o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie są wydawane z urzędu” należy przeredagować i nadać ust. 3c następujące brzmienie „3c. Zaświadczenia, o których mowa w ust. 3 oraz o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie są wydawane z urzędu”, ponieważ w ust. 3 jest także mowa o zaświadczeniach w rolnictwie lub rybołówstwie. Wydaje się, że taka była idea projektodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Czy pan poseł – sprawozdawca ma jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawStec">Nie mam. Tylko szkoda, że ta uwaga nie została zgłoszona na posiedzeniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Czy są inne uwagi dotyczące zmiany nr 2? Nie ma. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje tę zmianę wraz z korektą zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 2 wraz z korektą zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrywania zmian nr 3-8. Czy są do nich uwagi? Nie ma. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła te zmiany. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany nr 3-8.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrywania art. 2. Czy są do niego uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekWojtkowski">W imieniu trojga posłów zgłaszam dwie zmiany. Mają ona charakter formalny i polegają na wskazaniu, że pomoc w postaci zwolnień z opłat lokalnych jest pomocą de minimis (zmiana dot. art. 20c) oraz na wyłączeniu z obowiązku określenia przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia warunków udzielania w drodze pomocy publicznej przez gminy w formie zwolnienia z opłat lokalnych na podstawie art. 19 pkt 3 ustawy o podatkach lokalnych (zmiana dot. art. 20d). Treść proponowanych zmian została przekazana państwu posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Ta propozycja była już sygnalizowana na posiedzeniu podkomisji. Została wówczas omówiona i Biuro Legislacyjne miało wtedy wątpliwość, którą pozwolimy sobie również tutaj przekazać. Naszym zdaniem treść tych zmian nie pozostaje w ścisłym związku z przedmiotem projektowanej ustawy, a ich wprowadzenie nie jest niezbędne do zrealizowania koncepcji projektodawcy. Ta nasza wątpliwość jest częściowo oparta na niektórych orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego, który wielokrotnie poruszał tę problematykę. Dlatego ponownie wyrażamy tę wątpliwość i podtrzymujemy stanowisko wyrażone przez BL w czasie prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawStec">Takie stanowisko zostało przedstawione na posiedzeniu podkomisji. Podkomisja podjęła wówczas decyzję o nieprzyjęciu tych zmian, ponieważ zostały one zgłoszone w końcowej fazie prac, a chodziło nam o uzgodnienie ich treści z rządem. Jednak, ponieważ mimo wszystko mają one związek z funkcjonowaniem pomocy de minimis, proponuję je przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawKalemba">Mam odmienne zdanie. Wiemy doskonale, że pomoc dla naszych gospodarstw, to 1/3-1/4 tego, co otrzymują rolnicy w „starych” państwach UE. Taka jest prawda. A więc, dlaczego mamy samoograniczać tę skromną pomoc kierowaną do rolników z gmin? Uważam, że to jest pogarszanie sytuacji rolników. A w dodatku taki przepis nie jest przez nikogo wymagany. Dlatego jestem przeciwny tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesUOKiKMarekNiechcial">Proszę, żeby na temat mogła się wypowiedzieć pani dyrektor Justyna Przekopiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorDepartamentuPodatkowiOplatLokalnychMinisterstwaFinansowJustynaPrzekopiak">Wyjaśniam panu posłowi Stanisławowi Kalembie, że jest odwrotnie. Obecnie obowiązujące przepisy są bardziej restrykcyjne, a proponowana zmiana spowoduje ich złagodzenie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorDepartamentuPodatkowiOplatLokalnychMinisterstwaFinansowJustynaPrzekopiak">W obecnym stanie prawnym, żeby móc stosować zwolnienie z opłaty lokalnej (dotyczącej nie tylko rolników, ale wszystkich, a zatem – rolników również) musimy stworzyć ramowy program pomocowy w drodze rozporządzenia Rady Ministrów. Stworzenie takiego programu uwzględniającego uwarunkowania całego kraju jest praktycznie niemożliwe. Dlatego propozycja przeniesienia tego rodzaju zwolnień do kategorii pomocy de minimis, jeśli w ogóle będzie miało związek z pomocą publiczną, ułatwi stosowanie takiej pomocy na poziomie rady gminy. Mówimy tu o uprawnieniach rady gminy. Innymi słowy, żeby w tej chwili móc zastosować takie zwolnienie, rada gminy musi wystąpić do Komisji Europejskiej z notyfikacją (jeśli nie ma programu pomocowego). Natomiast po przyjęciu tej zmiany, rada gminy będzie mogła wprowadzić takie zwolnienie stosując regułę de minimis. A więc obowiązujące przepisy byłyby mniej restrykcyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Czy pan poseł Stanisław Kalemba wycofuje swój sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselStanislawKalemba">Po tym wyjaśnieniu wycofuję, ale czy w tej chwili każda pomoc będzie udzielana przy zastosowaniu reguły de minimis? Bo tak to mogę rozumieć, że pomoc udzielona przez radę gminy będzie wliczana do pomocy de minimis. Jeśli to ma ułatwić podejmowanie decyzji, to dlaczego nie? Ale nie mylę się co do tego, że pomoc finansowa dla polskich rolników to jest 1/3 lub 1/4 pomocy w państwach „starej” UE, o czym doskonale wiemy. A więc merytorycznie mam rację, ale wycofuję swój sprzeciw, jeśli to ma ułatwić gminom udzielanie tej pomocy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorDepartamentuMinisterstwaFinansowJustynaPrzekopiak">Ja jestem dość uparta, panie pośle. Jeszcze raz wyjaśniam, że w tym przypadku mówimy o stosowaniu opłat lokalnych. Czyli, nie o pomocy np. w zakresie podatku rolnego, tylko o opłacie uzdrowiskowej lub opłacie miejscowej, które płacimy w uzdrowiskach i innych miejscowościach o walorach klimatycznych. Innymi słowy – może to dotyczyć rolnika, jeśli np. wyjeżdża do Zakopanego, ale nie dotyczy jego funkcjonowania jako rolnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Pani dyrektor świetnie przedstawiła całą argumentację. Ja tylko chciałem uświadomić, że ta kwestia dotyczy spokojnego uchwalania zwolnień przez radę gminy. Bez tej zmiany rada gminy nie będzie mogła takich zwolnień uchwalać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Pan poseł Stanisław Kalemba wycofał swój sprzeciw. Czy są inne uwagi do zmian przedstawionych przez pana posła Marka Wojtkowskiego? Nie ma. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje te zmiany. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmiany przedstawione przez pana posła Marka Wojtkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrywania art. 3-5. Czy są do nich uwagi? Nie ma. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje te artykuły. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje art. 3-5.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Przystępujemy do głosowania nad całością sprawozdania wraz z przyjętymi przez Komisję zmianami. Kto jest za przyjęciem całości sprawozdania wraz z zaakceptowanymi przez Komisję zmianami?</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie, 27 głosami, przyjęła całość sprawozdania wraz z zaakceptowanymi przez Komisję zmianami.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Proponuję, żeby sprawozdawcą był pan poseł Stanisław Stec. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wybrała na sprawozdawcę posła Stanisława Steca. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że Komisja wybrała na sprawozdawcę posła Stanisława Steca.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Zgodnie z art. 42 regulaminu Sejmu wyznaczam dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej do dnia 5 marca do godz. 11.00, termin na przedstawienie opinii o zgodności przyjętego przez nas sprawozdania wraz ze zmianami z prawem europejskim.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#PrzewodniczacyposelLeszekKorzeniowski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>