text_structure.xml 28.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Polityki Społecznej i Rodziny. W dzisiejszym porządku dziennym mamy do rozpatrzenia poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011-2013. Są to druki nr 3579 i 3644. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Podczas drugiego czytania projektu ustawy zgłoszono 12 poprawek. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o ocenę powyższych poprawek. Które zmiany będziemy mogli głosować łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Przemysław Sadłoń z Biura Legislacyjnego. Panie przewodniczący, szanowni państwo, proponujemy rozpatrywać poprawki w kolejności, w jakiej zostały przedstawione w materiale, którym dysponujemy. Trzy poprawki będą wymagały zgrupowania i rozstrzygnięcia w jednym głosowaniu. Powyższa uwaga została ujęta w materiałach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jeżeli chodzi o poprawki dotyczące art. 11, to będzie zachodzić bezprzedmiotowość pomiędzy tymi zmianami. Zgłosimy nasze uwagi podczas rozpatrywania pierwszej z nich, a wątpliwości będziemy zgłaszali przy rozpatrywaniu konkretnych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Które z poprawek należy głosować łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Są to poprawki zawarte w punktach 9, 10 i 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do zaopiniowania powyższych poprawek. Zmiana nr 1 zaproponowana została przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselArturGorski">Jest to sugestia, w której proponujemy wykreślić Narodowy Fundusz Zdrowia. Powyższa kwestia została wielokrotnie omawiana podczas prac Komisji. Wydaje się, że są przesłanki, które przemawiają za tą poprawką. Mam nadzieję, że spotka się ona z poparciem obu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Pan minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Konsekwentnie uważamy, że nie powinniśmy dokonywać zmian. Narodowy Fundusz Zdrowia jest w podobnej sytuacji jak wiele innych instytucji. Myślę, że powinien podlegać procesowi racjonalizacji zatrudnienia. Jeśli w toku prac będą pojawiać się uwagi, czy analizy przedstawione przez NFZ, to w trybie odwołania poprzez art. 16 na pewno będzie to wykorzystane. Wnioskujemy o odrzucenie poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 1. Kto jest za pozytywną opinią dla powyższej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">16 głosów za, 25 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 2. Jest to zmiana zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Bardzo proszę, pani poseł Teresa Piotrowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Dziękuję bardzo. Proponujemy w art. 3 po pkt. 2 dodać pkt. 2a w brzmieniu: „Jednostek organizacyjnych: Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej”. Jest to wynik wczorajszej dyskusji. Wydaje się, że nie ma żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Bańkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAnnaBankowska">Dziękuję bardzo. Nie rozumiem, dlaczego zgłoszono powyższą poprawkę. W sprawozdaniu Komisji jest przecież wniosek mniejszości. Wystarczyło poprzeć nasz wniosek mniejszości, a nie zgłaszać dodatkową poprawkę, której treść jest taka sama. Eliminuje się przez to inicjatorów tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Jeśli chodzi o merytoryczną treść poprawki, to nie ma żadnych zastrzeżeń. Podobnie było we wczorajszym wniosku mniejszości. Prezentowała go pani poseł Łybacka. Zobowiązałem się do przeanalizowania i sprawdzenia, na ile zachodziłaby kolizja pomiędzy działaniami związanymi z ustawami modernizacyjnymi, które dotyczą Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, a działaniami racjonalizującymi zatrudnienie. W wyniku analizy uznaję, że powyższa poprawka jest do przyjęcia. Powinniśmy pamiętać o wszystkich, którzy inicjowali ten proces.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Berek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesRzadowegoCentrumLegislacjiMaciejBerek">Pozwalam sobie zwrócić uwagę, że poprawki mają podobną intencję. Różnią się natomiast treścią. We wniosku mniejszości było sformułowanie o „jednostkach Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej”, a w dzisiejszej poprawce mamy zwrot o „jednostkach organizacyjnych”. Trzeba było mieć pewność, czy jest to ten sam zakres podmiotowy. Bardzo przepraszam, ale analizując wniosek mniejszości, zastanawialiśmy się czy wszystkie jednostki Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej będą traktowane jako jednostki organizacyjne będące pracodawcami. Zwracam uwagę, że powyższe zmiany nie są jednakowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania nad zmianą nr 2. Jest poprawka, która została zgłoszona zgodnie z intencją posłów. Pan minister potwierdza zgodność merytoryczną poprawki. Czy Biuro Legislacyjne może przedstawić swoje stanowisko?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAnnaBankowska">Powiem jeszcze jedno zdanie. W sprawozdaniu mamy wniosek mniejszości. W związku z tym, jaki jest sens wnoszenia poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przed minutą pan minister przedstawił różnice. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o ocenę powyższej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Przepraszam, ale nie za bardzo wiem co mamy ocenić. Powyższe zmiany różnią się jednym wyrazem. Jeżeli chodzi o zakres podmiotowy poprawek, to według mnie poprawki są zbieżne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 2. Kto jest za pozytywnym zarekomendowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">36 głosów za, 1 przeciw i 5 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują przyjęcie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do poprawki nr 3. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselArturGorski">Chcemy, aby z działania ustawy wyłączyć jednostki prokuratury. Prokuratura należy do szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości, który jest w trakcie przeobrażeń. Wydaje się, że działanie ustawy będzie negatywnie wpływało na funkcjonowanie prokuratury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Rozmawiałem z Prokuratorem Generalny i szukaliśmy optymalnego rozwiązania tej sprawy. Proponowałbym nie zmieniać przepisów w projekcie. Jesteśmy umówieni z przedstawicielami prokuratury na spotkanie, aby znaleźć optymalne rozwiązania dla przeobrażeń i restrukturyzacji zatrudnienia, która jest planowana w najbliższym czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan poseł Widacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanWidacki">Zabieram głos w kwestii porządkowej. Chciałem zwrócić uwagę, że prokuratura nie jest częścią wymiaru sprawiedliwości. Prokuratura niestety, ale nie wymierza sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Mamy uwagę o charakterze redakcyjno-legislacyjnym. Zgodnie z ustawą o prokuraturze, wydaje się, że powinno się mówić o „jednostkach organizacyjnych prokuratury”, ponieważ takim sformułowaniem posługuje się ustawa. Jeżeli wnioskodawcy wyrażą zgodę, a Komisje nie będą miały nic przeciwko, to uwzględnimy taką uwagę w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dobrze. Czy jest sprzeciw wobec propozycji Biura Legislacyjnego? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 3. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">16 głosów za, 26 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Jest to poprawka zgłoszona w imieniu Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego. Bardzo proszę, pan poseł Walkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselPiotrWalkowski">Proponujemy, aby w art. 3 dotychczasową treść zaznaczyć jako ust. 1 i dodać ust. 2 w brzmieniu „Przepisów ustawy nie stosuje się także do jednostek, w których do dnia 31 grudnia 2010 wprowadzono system zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami Normy PN-EN ISO 9001:2009 oraz system przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym, stanowiącym część systemu zarządzania jakością”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rozumiem argumentację związaną z powyższą poprawką. Wydaje się, że trudno obecnie oceniać wyniki wprowadzenia norm, o których mówił wnioskodawca. Prowadzi to do nierównej sytuacji w stosunku do innych instytucji. Na pewno będziemy brali pod uwagę powyższy element w związku z wykorzystaniem art. 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 4. Kto jest za pozytywną rekomendacją poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">20 głosów za, 23 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselArturGorski">Poprawka pokazuje proces łączenia zakładowych organizacji związkowych oraz uzgadniania kryteriów wyboru pracowników, którzy mają zostać zwolnieni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Pan minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Podtrzymujemy nasze wcześniejsze stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 5. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">17 głosów za, 26 głosów przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do pracy nad poprawką nr 6. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselArturGorski">Powyższą poprawką przywracamy konstytucyjność projektu ustawy. Z działania ustawy wyłączeni zostają pracownicy mianowani, czyli ci, którzy mają nabyte prawa ochrony w stosunku pracy. Prosimy, aby dać szanse elicie polskiej administracji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Proponuję odrzucić poprawkę. Chciałem zwrócić uwagę, że argument dotyczący konstytucjonalności jest mocno przesadzony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Przystępujemy do zaopiniowania poprawki nr 6. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">18 głosów za, 25 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne w kwestii poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jeżeli chodzi o poprawki nr 7 i 8, to dotyczą tego samego artykułu. W podobny sposób regulują tą samą materię. Chcielibyśmy zauważyć, że poprawka nr 8 jest szersza, jeżeli chodzi o zakres normowania. Prosimy, aby głosowanie nad powyższymi zmianami odbyło się odwrotnie, czyli najpierw poprawka nr 8, a następnie poprawka nr 7. Przyjęcie poprawki nr 8 spowoduje negatywną rekomendację dla poprawki nr 7. To oczywiście zostanie uwzględnione w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec takiej zmiany? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Proszę o przedstawienie poprawki nr 8. Pan poseł Artur Górski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselArturGorski">Chodzi o sytuację, w której przepisy ustawy nie miały zastosowania dla pracowników, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt. 1 ustawy o związkach zawodowych oraz pracowników będących społecznymi inspektorami pracy. Z jednej strony liderzy związków zawodowych, a z drugiej społeczni inspektorzy pracy powinni zostać objęci szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Panie przewodniczący, szanowni państwo, od początku prac nad tym dokumentem przedstawiałem swoje stanowisko i opisywałem historię konsultacji w tej materii. Podtrzymuję stanowisko rządowe. Mogę tylko powiedzieć, że przyjmiemy wyrok parlamentu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 8. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">17 głosów za, 24 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Bardzo proszę, pan poseł Piotr Walkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselPiotrWalkowski">Poprawka jest identyczna, jak zmiana zgłoszona wczoraj. Ponadto będzie głosowana jako wniosek mniejszości. Przewodniczący Żelichowski wyraża pewną nieufność w stosunku do mojej osoby, dlatego zgłosił powyższą poprawkę. Przyjmuję to do wiadomości, ponieważ w ostatnim okresie pojawiły się informacje, że trafiłem do innego klubu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Panie pośle, są to kwestie niedotyczące zgłoszonej poprawki. Przechodzimy do głosowania. Czy jest to zgłoszenie poprawki? Czy pan poseł wyraził swój prywatny pogląd? Klub zgłaszał w drugim czytaniu poprawkę i moim zdaniem powinniśmy ją zaopiniować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselPiotrWalkowski">Nie mogę występować przeciwko przewodniczącemu klubu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 7. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">18 głosów za, 24 przeciw i brak wstrzymujących się</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poprawka nr 9 powinna zostać rozpatrzona z poprawkami 10 i 12. Bardzo proszę, pani poseł Teresa Piotrowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselTeresaPiotrowska">Powyższe poprawki dotyczą wprowadzenia w życie ustawy i zmian terminów w art. 15, 16 i 22. Wszystko zostało uzgodnione ze stroną rządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister Boni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Ponieważ padały pytania dotyczące tego, czy będzie dostatecznie dużo czasu na wszystkie procedury, to zgodnie z zapowiedzią dokonaliśmy analizy kalendarza. Uważamy, że ustawę można wdrożyć z dniem 1 lutego 2011 r. Dwa miesiące przewidziano na uzupełnianie brakujących dokumentów i benchmarking. Ponadto na analizę wniosków będzie ok. dwa i pół miesiąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 9, 10 i 12? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje jednomyślnie rekomendują przyjęcie poprawek nr 9, 10 i 12.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pozostała nam do rozpatrzenia poprawka nr 11. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselArturGorski">Jest to poprawka, która miała przywrócić przepis rządowy. Pod wpływem konsultacji z Biurem Legislacyjnym trochę ją przerobiliśmy. Chodziło o dostosowanie przepisów do wymogów ustawy. Mamy pytanie do Biura Legislacyjnego, jak brzmiał początkowy przepis w projekcie rządowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan minister, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MinisterczlonekRadyMinistrowMichalBoni">Tak brzmiał nasz pierwotny przepis, ale pod wpływem Biura Legislacyjnego uznaliśmy, że dla dobra sprawy nie będziemy podtrzymywać naszego stanowiska. Decyzja należy do Biura Legislacyjnego i do państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Rzeczywiście uwagi zostały zgłoszone. Chodziło głównie o pkt. 1 w ust. 4. Nadal podtrzymujemy nasze wątpliwości. Jeżeli chodzi o konstytucyjne wymogi dotyczące przepisów związanych z wydaniem rozporządzenia, to tego typu regulacja jest bardzo wątpliwa. Mielibyśmy do czynienia z sytuacją, w której powstałby problem normowania pewnych regulacji w akcie podustawowym. Naszym zdaniem rozporządzenie nie byłoby już tylko aktem stricte wykonawczym.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Tak jak zwrócił uwagę pan poseł wnioskodawca, poprawka zawiera pewne uchybienia legislacyjne. Nie zawiera konsekwencji terminologicznych. Ponadto w innych przepisach projektu, chodzi o art. 16 ust. 1, art. 19 ust. 1 oraz art. 22 te konsekwencje nie są wykazane. W art. 19 i 22 chodzi o odesłania do tej jednostki redakcyjnej. W przypadku art. 16 ust. 1 i 2 nie ma adekwatnego sformułowania treści tych ustępów. W naszym przekonaniu tego rodzaju korekty nie będą dotyczyły meritum poprawki.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jeżeli wnioskodawca przychyli się do nich i połączone Komisje podzielą zdanie, że nie ma to wpływu na meritum poprawki, to uznamy za dopuszczalną korektę na tym etapie prac. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselArturGorski">Prosiłbym, aby Biuro Legislacyjne wskazało błędy redakcyjne. Co do zarzutu konstytucyjności, to muszę stanąć w obronie rządu, ponieważ odnosi się to do założenia, w który pan premier mógłby rozporządzeniem wskazać wszystkie jednostki jako zwolnione z procesu racjonalizacji. Podsumowując rozporządzeniem mógłby uchylić ustawę. Wydaje się, że mogą pojawić się sytuację, w których szef jakiegoś urzędu wykaże panu premierowi, że dany urząd powinien zostać zwolniony a nie znalazł się w ustawie. Prosiłbym o poparcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">„Zwolnione z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia”. Tak brzmiał pierwotnie pkt 1 ust. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Panie pośle, bardzo proszę mówić do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselArturGorski">Ust. 4 pkt 1 brzmiałby następująco: „Prezes Rady Ministrów w terminie do dnia 31 lipca 2011 r. może określić w drodze rozporządzenia jednostki: zwolnione z obowiązku racjonalizacji zatrudnienia w ramach racjonalizacji zatrudnienia; uprawnione do ograniczenia redukcji zatrudnienia w ramach racjonalizacji zatrudnienia do poziomu innego niż ustalony zgodnie z art. 6 wraz ze wskazaniem tego poziomu; zwolnione z obowiązku utrzymania zatrudnienia na poziomie ustalonym zgodnie z art. 6.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Proszę państwa, poprawki zgłaszane w drugim czytaniu zawsze wywołują niepokój. Jeszcze więcej wątpliwości wprowadziłaby sytuacja, w której uzupełnilibyśmy powyższą poprawkę o kolejne korekty. W moim przekonaniu jest to działanie bardzo wątpliwe. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Chcemy zweryfikować pogląd na powyższą sprawę. Analiza zgłoszonej poprawki i jej konsekwencji może budzić wątpliwości. Biorąc oczywiście pod uwagę etap procesu legislacyjnego, na którym jesteśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselArturGorski">Dobrze. Pozostawmy to, tak jak jest obecnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę, pan poseł Widacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselJanWidacki">Z prawnego punktu widzenia wydaje się to niedopuszczalne, że Prezes Rady Ministrów miałby uprawnienia do wyłączenia działania ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 11? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">14 głosów za, 28 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Musimy dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Bardzo proszę, pan przewodniczący Marek Biernacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Na posła sprawozdawcę proponuję pana przewodniczącego Piechotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został Sławomir Piechota. Dziękuję bardzo, będę na tym etapie sprawozdawcą z prac naszych Komisji. Wyznaczam termin do 2 grudnia do godz. 12.00 dla przedstawienia przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych opinii o zgodności z prawem UE.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>