text_structure.xml 28.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Proszę państwa spotykamy się tu, aby zapoznać się ze sprawozdaniem podkomisji, którą powołaliśmy w celu rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska (druk nr 4228) i podjąć decyzję w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Proponuję, abyśmy przystąpili do procedowania. Najpierw oddam głos pani przewodniczącej podkomisji, aby zreferowała prace podkomisji. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselGrazynaCiemniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Mam zaszczyt przedłożyć sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselGrazynaCiemniak">Podkomisja, po szczegółowym rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska, zawartego w druku nr 4228, odbyła cztery posiedzenia w dniach: 8, 10, 15 i 28 czerwca 2011 r. i przedstawia państwu sprawozdanie o projekcie ustawy. Tempo prac było intensywne – chcieliśmy sprostać oczekiwaniom pana marszałka, aby Komisja złożyła sprawozdanie do 1 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselGrazynaCiemniak">Projekt ustawy wprowadza dużo zmian merytorycznych, w stosunku do obowiązującej ustawy. Ustawa z 12 marca 2004 r., która dotychczas obowiązuje, ma 10 artykułów. Projekt ustawy zmieniający tę ustawę wprowadza zmiany: do art. 1, do art. 2, gdzie dodaje art. 2b, do art. 3 – dodaje art. 3a, 3b, do art. 4, do art. 5, do art. 6, do art. 7, a także wprowadza przepisy przejściowe. Mówię o tym, dlatego iż w czasie pracy podkomisji – po zasięgnięciu opinii i uzgodnieniach z Biurem Legislacyjnym – w uzgodnieniu z Ministrem Środowiska podjęliśmy decyzję, że przedłożymy Komisji projekt ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu, jako kompilację przepisów dotychczasowych, pozostających w mocy i przepisów zmienionych w przedłożonym przez rząd druku nr 4228, aby zadość uczynić zasadom prawidłowej legislacji, aby ustawa była czytelna i jasna do stosowania dla tych, których to dotyczy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselGrazynaCiemniak">Uchwalenie ustawy przedłożonej przez podkomisję spowoduje, że straci moc ustawa z 12 marca 2004 r., z późniejszymi zmianami, o krajowym systemie ekozarządzania i audytu. Do tekstu, który został przedłożony przez rząd, podkomisja wprowadziła pewne poprawki. Przede wszystkim chcę zwrócić uwagę na to, iż rozszerzyliśmy krąg podmiotów będących organami egzekwowania prawa. Dodaliśmy Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselGrazynaCiemniak">W tej chwili, w myśl art. 4, organami egzekwowania prawa są: „1) wójt, burmistrz albo prezydent miasta: 2) starosta; 3) marszałek województwa; 4) wojewoda;, 5) regionalny dyrektor ochrony środowiska; 6) organy Inspekcji Ochrony Środowiska; 7) organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej; 8) Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.”. Ta zmiana została zaakceptowana przez Ministra Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselGrazynaCiemniak">Z kolei w art. 7 uszczegółowiliśmy ust. 1, dotyczący opłaty rejestracyjnej. W tej chwili ust. 1 brzmi: „Za wpis do rejestru EMAS Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska pobiera opłatę rejestracyjną. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 3000 zł.”. Stawka opłaty jest taka jak dotychczas – 1000 zł. Natomiast wprowadziliśmy ograniczenie związane ze zmianą struktury krajowego systemu ekozarządzania i audytu. I to tyle, jeśli chodzi o najważniejsze zmiany. Wszyscy państwo posłowie mają przed sobą tekst sprawozdania podkomisji. W imieniu podkomisji wnoszę o przyjęcie tegoż sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselGrazynaCiemniak">Od razu chciałabym też zgłosić dwie drobne korekty, które wychwyciło Biuro Legislacyjne i proszę państwa o uwzględnienie tych poprawek. Pierwsza poprawka dotyczy art. 2, gdzie po wyrazie „audytu” proponujemy konsekwentnie dodać wyraz „(EMAS)” – czyli tak, jak jest w tytule ustawy. Z kolei w art. 5 proponujemy w ust. 1wykreślić po wyrazach „w systemie” wyraz „EMAS”, ponieważ już wcześniej określiliśmy, o jaki system chodzi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję, pani poseł. Szanowni państwo, proponuję, abyśmy przystąpili do rozpatrzenia przedłożonego sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Czy do tytułu ustawy są pytania lub uwagi? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 1. Czy są uwagi ze strony Ministerstwa Środowiska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuInstrumentowSrodowiskowychMinisterstwaSrodowiskaMalgorzataTypko">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję. Czy są uwagi ze strony Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Przemysław Sadłoń – Biuro Legislacyjne. Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi do art. 1? Nie ma zgłoszeń. Zatem stwierdzam, iż Komisja przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 2. Zwracam się z tym samym pytaniem co poprzednio i proszę o odpowiedź w tej samej kolejności: najpierw resort, potem Biuro Legislacyjne i posłowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSMalgorzataTypko">Ministerstwo nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję. Panowie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Nie zgłaszamy uwag, natomiast korekta zgłoszona wcześniej przez panią poseł, jest jak najbardziej wskazana i rekomendujemy jej przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję. Pan poseł zgłasza się? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAdamSniezek">Chciałbym zgłosić poprawkę do art. 2 oraz związaną z nią poprawkę do art. 6. Chodzi o dopisanie do art. 2 regionalnych dyrektorów ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAdamSniezek">Zasadnicza poprawka odnosi się do art. 6, bowiem powodowałaby, że wniosek o rejestrację w systemie EMAS byłby składany do regionalnego dyrektora ochrony środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">No tak…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAdamSniezek">Dodam jeszcze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Pozwoli pan, że ja dodam. Otóż może pan o tym nie wie, ale pod taką poprawką muszą być złożone podpisy co najmniej trzech posłów. Tu nie chodzi, broń Boże, o jakąś złośliwość. Po prostu taki jest wymóg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAdamSniezek">Pan poseł Gosiewski zna te poprawki, więc zaraz je podpisze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Zanim pan zbierze te podpisy, poproszę przedstawiciela ministerstwa o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSMalgorzataTypko">Mam się odnieść do poprawki, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Tak. Wracamy do dyskusji z posiedzeń podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSMalgorzataTypko">Rzeczywiście, tę dyskusję prowadziliśmy podczas pierwszego posiedzenia podkomisji. To była jedna z kluczowych zmian, które proponowała strona rządowa w nowelizacji ustawy o systemie ekozarządzania i audytu, aby wprowadzić jednostopniowy system rejestracji, a nie dwustopniowy – jak było do tej pory – w celu uproszczenia tego systemu. Oczywiście podtrzymujemy swoje stanowisko w tym względzie. Chodzi też tu o zmniejszenie kosztów funkcjonowania systemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Rozumiem. Witamy pana ministra. Proszę o stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Trudno w tej chwili o jakieś szczegółowe uwagi. Natomiast, jeśli jest tak, jak przedstawiał pan poseł wnioskodawca, że zgłoszona poprawka odnosi się jedynie do art. 2 i art. 6, to wydaje się, że nie zawiera ona konsekwencji dla tekstu projektu ustawy, bo w dalszym ciągu regionalny dyrektor ochrony środowiska pozostawałby w katalogu organów egzekwowania prawa wymienionych w art. 4.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Kwestią wątpliwą są także regulacje przejściowe, które także musiałyby być uzupełnione o rolę regionalnego dyrektora ochrony środowiska – a tego ta poprawka nie zawiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Czy pani poseł, jako przewodnicząca podkomisji, chciałaby się odnieść do tej poprawki? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselGrazynaCiemniak">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Tę poprawkę i w ogóle ten problem bardzo szczegółowo przedyskutowaliśmy. Wprowadzenie poprawki zmieniłoby całą istotę nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselGrazynaCiemniak">W rejestrze EMAS jest dzisiaj 24 organizacji z całego kraju. Dlatego, jeśli chodzi o uzyskanie oszczędności w funkcjonowaniu tego systemu, nie widzę zasadności dla wprowadzenia tej poprawki. Stąd wnoszę o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dobrze. Panie pośle, myślę, że nie ma sensu toczyć dalej tę dyskusję. Pan jednak chce zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAdamSniezek">W moim przekonaniu ta poprawka nie zmienia zasadniczo przedłożonego sprawozdania podkomisji. Ona nie przywraca rejestrów regionalnych. W myśl tej poprawki regionalny dyrektor ochrony środowiska byłby tylko pośrednikiem w przyjmowaniu zgłoszeń od organizacji. Takie rozwiązanie zmniejszałoby dystans, byłoby korzystne dla małych organizacji, które mają bliżej do swego regionalnego dyrektora, gdzie mogą zasięgnąć informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dobrze. Demokracja ma to do siebie, że głosowanie rozstrzyga. Za chwilę poddam te poprawki pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Teraz, pozwolicie państwo, że przeczytam poprawki. Otóż wnioskodawcy proponują, aby art. 2 otrzymał następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">„Art. 2. Krajowy system ekozarządzania i audytu, zwany dalej »systemem« tworzą:</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">1) minister właściwy do spraw środowiska,</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">2) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">3) regionalni dyrektorzy ochrony środowiska,</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">4) Polskie Centrum Akredytacji.”.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Natomiast art. 6 otrzymałby brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">„Art. 6. 1. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska dokonuje wpisu organizacji do rejestru EMAS, na jej wniosek składany za pośrednictwem regionalnego dyrektora ochrony środowiska, po spełnieniu warunków określonych w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">2. Przed dokonaniem wpisu organizacji do rejestru EMAS regionalny dyrektor ochrony środowiska zasięga pisemnej opinii organów określonych w art. 4 ust. 1, właściwych ze względu na miejsce korzystania ze środowiska przez organizację, w zakresie spełnienia przez organizację wymagań prawnych dotyczących środowiska.</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">3. Organy określone w art. 4 ust. 1 są obowiązane do wyrażenia opinii w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia o jej wydanie oraz przekazania jej właściwemu miejscowo regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska, który następnie przekazuje opinie Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-27.11" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">4. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska informuje na piśmie regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz organy, o których mowa w ust. 2, o rejestracji organizacji w rejestrze EMAS.”.</u>
          <u xml:id="u-27.12" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów jest za przyjęciem tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-27.13" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła ww. poprawki przy 8 głosach za, 10 przeciwnych i braku wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-27.14" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Rozumiem, że w ten sposób rozstrzygnęliśmy kwestię art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselGrazynaCiemniak">Panie przewodniczący, była jeszcze poprawka do art. 2 w sprawie dopisania wyrazu „(EMAS)” po wyrazach „i audytu” oraz do art. 5, w której wnosiłam o wykreślenie wyrazu „EMAS” po wyrazach „w systemie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Rzeczywiście, tak jest. Czy jest sprzeciw wobec wprowadzenia tych poprawek? Nie ma sprzeciwu. Uznaję, że Komisja przyjęła ww. poprawki. Tym samym uzgodniliśmy treść art. 2.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Przechodzimy do art. 3. Ministerstwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Nie wnosimy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Czy ze strony państwa posłów są uwagi? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 4. Ministerstwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję. Czy ze strony państwa posłów są uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 5. Ministerstwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do art. 5 ani do żadnego artykułu następnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję. To nam bardzo ułatwia pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">My również nie wnosimy żadnych uwag do następnych artykułów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję bardzo. Czy państwo posłowie zgłaszają uwagi lub poprawki do art. 5? Nie ma zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 5.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 6. Czy do art. 6 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 6.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 7. Czy do art. 7 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 7.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 8 . Czy do art. 8 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 8.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 9. Czy do art. 9 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 9.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 10. Zgłasza się pan poseł Jerzy Gosiewski – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Mam pytanie. Czy projekt przewiduje możliwość akredytacji weryfikatorów, którzy chcieliby prowadzić działalność poza Unią Europejską?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselJerzyGosiewski">O co chodzi? Otóż, jeśli będą oni rejestrowani w Polsce, to Polska zyska pieniądze z tytułu rejestracji. Natomiast w przeciwnym przypadku rezygnujemy z tych wpływów do budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Pan wiceprzewodniczący zadał pytanie. Kto z resortu na nie odpowie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#RadcaministrawMSAnnaWajnbergier">Kwestie akredytacji weryfikatorów reguluje rozporządzenie. Drugim dokumentem, który będzie to regulował, będzie akredytacja Polskiego Centrum Akredytacji. Aktualnie funkcjonuje program, który był przygotowany na mocy obowiązującej ustawy. Nowy program będzie przygotowany po uchwaleniu rozpatrywanej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#RadcaministrawMSAnnaWajnbergier">Ministerstwo współpracuje z PCA, a kwestie możliwości wprowadzenia weryfikacji w państwach członkowskich i różne związane z tym sytuacje są uregulowane w rozporządzeniu. Dlatego nie ma potrzeby przygotowania regulacji w ustawie w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#RadcaministrawMSAnnaWajnbergier">Natomiast, jeśli chodzi o kwestię dochodów, to dochody z tego tytułu mają jednostki, które świadczą usługi. Stąd nie wydaje mi się, aby tu następowało jakieś blokowanie dopływu środków do budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję. Pan poseł jeszcze raz – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Pani chyba źle mnie zrozumiała. Tu są dwie sprawy. Po pierwsze chodziło mi o to, że są tacy, którzy chcą prowadzić działalność poza Unią Europejską. Po drugie – kwestia pieniędzy. Otóż moim zdaniem te pieniądze powinny pozostać w Polsce – z tytułu prowadzenia rejestracji. Dlatego zapytałem, czy przewiduje się taką możliwość, że podmiot, który chce prowadzić działalność poza Unią Europejską, będzie rejestrowany w Polsce i Polska będzie pobierała opłatę rejestracyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#RadcaministrawMSAnnaWajnbergier">Pan porusza kwestię możliwości rejestracji organizacji spoza państw unijnych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Jak również rejestracji w Polsce polskich organizacji, które chcą prowadzić działalność poza terytorium Unii Europejskiej. Tu, w tym projekcie nie rozwiązano tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#RadcaministrawMSAnnaWajnbergier">Jeśli chodzi o możliwość rejestracji naszych krajowych organizacji, to nowe rozporządzenie w sprawie EMAS III przewiduje takie procedury. Jeśli taka organizacja chciałaby zarejestrować swoje oddziały, które będą prowadziły działalność poza naszym krajem, to ma tę możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselJerzyGosiewski">U nas?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#RadcaministrawMSAnnaWajnbergier">Tak, u nas w Polsce, bowiem EMAS przewiduje możliwość rejestracji organizacji i jej tzw. sieci. My, jako ministerstwo, nie podejmowaliśmy decyzji o rejestracji organizacji spoza Unii Europejskiej, gdyż jest to kwestia bardzo skomplikowana i Komisja Europejska nie opracowała jeszcze dokumentu, który określałby procedury, jakie będą obowiązywały przy takiej rejestracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Panie pośle, sprawy związane z regulacją dotyczącą krajowego systemu ekozarządzania oraz zasady akredytacji określają przepisy z zakresu ustawy o systemie oceny zgodności tego programu akredytacji, ustanowione przez Polskie Centrum Akredytacji. Ta ustawa tego nie reguluje. PCA nie zgłaszało potrzeby regulacji ustawowej w tym zakresie – dlatego nie jest to uwzględnione.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Może coś więcej na ten temat powie przedstawiciel Polskiego Centrum Akredytacji, obecny tu na sali? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzedstawicielkaPolskiegoCentrumAkredytacjiBarbaraZengel">Barbara Zengel – Polskie Centrum Akredytacji. Wydaje mi się, że w tej chwili rozmawiamy o dwóch różnych problemach. Jednym problemem jest decyzja państwa polskiego czy zgadza się na rejestrację organizacji spoza Unii Europejskiej, a osobnym zagadnieniem jest akredytowanie weryfikatorów, którzy będą prowadzili działania na terenie Polski lub poza granicami Polski. Obecnie Polskie Centrum Akredytacji prowadzi akredytacje weryfikatorów, którzy działają na terenie Polski, zgodnie z ustawą o ocenie zgodności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Ślicznie to pani powiedziała, tylko że ja nie udzieliłem pani głosu. Jednak mimo wszystko – dziękuję. Nawet pan poseł Gosiewski też zaniemówił. I na tym kończymy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Rozumiem, że sprawa została wyjaśniona, innych uwag do art. 10 nie ma, a zatem Komisja przyjęła art. 10.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 11. Czy do art. 11 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 11.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 12. Czy do art. 12 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 12.</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 13. Czy do art. 13 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 13.</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 14. Czy do art. 14 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 14.</u>
          <u xml:id="u-56.6" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 15 – to chyba „najdłuższy” artykuł, jaki widziałem. Może do tego artykułu uda się panu posłowi coś wnieść?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Panie przewodniczący, proszę nie prowokować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Pięknie pan „odparował”. Rozumiem, że do art. 15 pan poseł Gosiewski nie ma uwag. Czy ktoś inny ma jakieś uwagi lub propozycje? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 15.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 16. Czy do art. 16 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 16.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 17. Czy do art. 17 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 17.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 18. Czy do art. 18 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 18.</u>
          <u xml:id="u-58.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Art. 19. Czy do art. 19 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 19.</u>
          <u xml:id="u-58.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Szanowni państwo, dla formalności proponuję przegłosować całość sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-58.6" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem całości sprawozdania?</u>
          <u xml:id="u-58.7" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie przy 12 głosach za, braku głosów przeciwnych i 8 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-58.8" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby tę funkcję powierzyć przewodniczącej podkomisji – pani poseł Grażynie Ciemniak. Czy są inne propozycje? Nie ma, a zatem uznaję, że Komisja wybrała posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-58.9" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Mamy też obowiązek wyznaczenia terminu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych, w sprawie wyrażenia opinii o zgodności sprawozdania z prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-58.10" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Tu chyba nie ma jakiegoś specjalnego pośpiechu. Panie ministrze, proszę zaproponować jakiś termin – proszę docenić, jaki ma pan komfort przy współpracy z naszą Komisją.</u>
          <u xml:id="u-58.11" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Pan minister proponuje 7 dni – my nie będziemy się targować. Zatem Komisja ustala termin 7 dni na uzyskanie opinii od MSZ.</u>
          <u xml:id="u-58.12" who="#PrzewodniczacyposelHenrykMilcarz">Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>