text_structure.xml
13.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Zdrowia. Witam wszystkich obecnych. Zabierając głos, proszę gości o przedstawianie się, ponieważ posiedzenia są nagrywane.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Porządek dzienny obejmuje pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska (druk nr 2667). Czy do porządku obrad są uwagi? Nie ma. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek obrad. Projekt z druku nr 2667 uzasadnia w imieniu Ministra Zdrowia pan minister Andrzej Wojtyła. Proszę pana ministra o przedstawienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Dziękuję panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie. Nowelizacja prawa wodnego wynika z faktu, że 15 lutego 2006 r. Rada oraz Parlament Europejski uchwaliła dyrektywę 2006/07 dotyczącą zarządzania jakością wody w kąpieliskach. Ten akt prawny uchylił obowiązującą dotychczas dyrektywę nr 76 EWG.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">W Polsce jest trochę inna sytuacja, niż w pozostałych krajach europejskich. Nie mamy bowiem wyznaczonych kąpielisk i podmiotów, które mogłyby być za nie odpowiedzialne. Każde miejsce wykorzystywane do kąpieli, bez względu na to, czy posiadało organizatora lub właściciela, było objęte nadzorem inspekcji sanitarnej, mającej na względzie ochronę zdrowia ludzi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Obecnie prawodawstwo polskie musi być dostosowane do ramowej dyrektywy wodnej Unii Europejskiej, o której na wstępie wspomniałem. Niezbędne jest określenie podmiotu, który będzie odpowiadał za to, które miejsca wykorzystywane do kąpieli należy traktować jako kąpieliska, gdyż są wykorzystywane do kąpieli przez dużą liczbę osób, a także mają odpowiednią infrastrukturę. Niezbędne jest również wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za podejmowanie działań organizacyjnych, w tym badanie wody, informowanie użytkowników o jej jakości, utrzymywanie kontaktów ze wszystkimi organami odpowiedzialnymi za zarządzanie wodami, na których zlokalizowane jest kąpielisko oraz określenie podmiotu odpowiedzialnego za tak zwany profil wodny kąpieliska.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">W Polsce pod nadzorem inspekcji sanitarnej jest w tej chwili 1390 różnego rodzaju miejsc wykorzystywanych do kąpielisk, mających różną jakość wody. Zgodnie z tą dyrektywą należy doprowadzić do sytuacji, polegającej na tym, że będzie wyznaczonych kilkaset kąpielisk o dostatecznej jakości wody. Dla uściślenia chciałbym poinformować, że na przykład w Niemczech jest nadzorowanych ponad 400 takich kąpielisk.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">W nowelizacji ustawy wprowadzamy definicję kąpieliska. Przez to należy rozumieć wyznaczony uchwalą rady gminy wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych, wykorzystywanych przez dużą liczbę osób kąpiących się, określoną w uchwale rady gminy pod warunkiem, że w stosunku do tego kąpieliska nie wydano zakazu kąpieli.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Projekt zakłada zmianę koncepcji sprawowania nadzoru nad jakością wody w kąpielisku. Kontroli jakości wody będą podlegać wyłącznie kąpieliska oraz miejsca wykorzystywane do kąpieli posiadające organizatora. Rozwiązanie to jest kompatybilne z założeniami dyrektywy, o której wspomniałem. W przypadku osób kapiących się w miejscu, które nie zostało wyznaczone przez radę gminy jako kąpielisko, robią to one na własne ryzyko.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Jeżeli chodzi o terminy określone w nowelizacji ustawy, to są podane terminy o podjęciu uchwały przez radę gminy na ten temat, termin podania do publicznej wiadomości o wyznaczeniu kąpieliska oraz termin zgłoszenia, najpóźniej do 15 kwietnia do zaopiniowania danego kąpieliska dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska i Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu, a w przypadku kąpielisk położonych wzdłuż wybrzeża morskiego dyrektorowi Urzędu Morskiego. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta prowadzi i aktualizuje ewidencję kąpielisk. Organizator kąpieliska jest obowiązany niezwłocznie zgłosić zmiany danych zawartych w ewidencji kąpielisk.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">To są zadania dla władz samorządowych. Organizator jest zobowiązany do oznakowania kąpieliska. Jakość wody w tym kąpielisku powinna odpowiadać wymaganiom, które są określone dotychczas w art. 50 ust. 3 ustawy – Prawo wodne. Organizator miejsca wykorzystywanego do kąpieli wykonuje badanie jakości wody, nie wcześniej, niż 14 dni przed rozpoczęciem jego funkcjonowania i przynajmniej raz w trakcie jego funkcjonowania oraz każdorazowo, jeżeli wzrokowo stwierdzi zanieczyszczenia, które mogą wpływać na jakość wody.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">W przypadku, gdy wyniki badania wody przeprowadzone przez organizatora mogą wskazywać na to, że woda wykorzystywana do kąpieli nie spełnia wymagań określonych w przepisach, właściwy powiatowy inspektor sanitarny przeprowadza kontrolę urzędową. Powiatowy inspektor sanitarny ma również obowiązek niezwłocznego i nieodpłatnego przekazywać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacje dotyczące oceny jakości wody w kąpielisku lub w miejscu wykorzystywanym do kąpieli, klasyfikacji wody w kąpielisku i ewentualnie informacje o zakazie kąpieli.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Powiatowy inspektor sanitarny ma też obowiązek nieodpłatnego i niezwłocznego przekazania informacji organizatorom kąpielisk, pochodzącej z kontroli urzędowej, dotyczącej oceny jakości wody. Po podjęciu uchwały przez radę wójt, burmistrz, prezydent informują inspektora sanitarnego o liczbie kąpielisk i przyczynach zmian tej liczby w stosunku do roku poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Zgodnie z dyrektywą Główny Inspektor Sanitarny, przed rozpoczęciem sezonu kąpieliskowego, informuje Komisję Europejską o liczbie kąpielisk i podaje przyczyny zmian liczby kąpielisk w porównaniu z liczbą kąpielisk w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Kąpielisko nie powinno funkcjonować, jeżeli woda w tym kąpielisku nie spełnia wymagań. Ale w tej nowelizacji są od tego pewne odstępstwa. Kąpielisko może funkcjonować, jeśli jakość wody została sklasyfikowana jako co najmniej dostateczna. Jeśli jakość wody została określona jako niedostateczna, to kąpielisko może funkcjonować pod warunkiem podjęcia działań mających na celu ochronę zdrowia ludzkiego i poprawę jakości wody. W tym celu wprowadza się zakaz tymczasowy w sezonie kąpielowym. Należy ustalić w tym czasie przyczyny osiągnięcia niedostatecznej oceny jakości wody. W tym czasie należy podjąć działania zmierzające do wyeliminowania przyczyn zanieczyszczenia jakości wody. Trzeba też przekazać społeczeństwu informację o zanieczyszczeniu i jego źródłach.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">W celu pełnego wdrożenia wspomnianej dyrektywy, konieczne jest sporządzenie tak zwanych profili wodnych w kąpieliskach. Ich częścią składową są: opis cech fizycznych, geograficznych i hydrologicznych nie tylko wody, ale również wód powierzchniowych wokół kąpieliska i rzek położonych wyżej w celu określenia zanieczyszczeń, które mogłyby być źródłem zagrożeń zdrowotnych. Należy też określić identyfikację tych zanieczyszczeń.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Część informacji potrzebnych do sporządzenia profilu zawarta jest w katastrze wodnym. Organy posiadające informacje, które mogą być wykorzystane przy sporządzaniu profilu wodnego zostały zobowiązane do udostępnienia ich nieodpłatnie i pobieranie jedynie opłaty związanej z kosztem przygotowania dokumentacji na ten temat. Przy sporządzeniu profilu wody dla wyznaczonych kąpielisk za najistotniejsze uznano czynniki: fizyczne, geograficzne, hydrogeologiczne, prądy wodne, zanieczyszczenia i jakość wody. Przez profil wodny w kąpielisku rozumie się zespół danych informacji dotyczących cech fizycznych, geograficznych i hydrologicznych wody w kąpielisku.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Z uwagi na powyższe, do przygotowania przepisów dotyczących sposobów sporządzania profilów wody w kąpielisku został zobowiązany właściwy minister do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem do spraw gospodarki wodnej, ministrem do spraw gospodarki morskiej i ministrem zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Organizator kąpieliska ma również obowiązek przeprowadzenia kontroli czystości wody w kąpielisku, tak zwanej kąpieli wewnętrznej. Nadzór nad jakością wody, jej ocenę i klasyfikację prowadzą organy państwowej inspekcji sanitarnej. Wyróżnia się ocenę jakości wody bieżącą, po sezonie kąpieliskowym i ocenę czteroletnią. Ocena ta służy do orzeczenia jakości wody i ewentualnie do niedopuszczenia wody do jej użytkowania w przypadku złych wyników mikrobiologicznych lub, na przykład zakwitania sinic.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Ocena dokonywana po zakończeniu sezonu kąpielowego służy do sporządzania raportów składanych Komisji Europejskiej. Zgodnie z tą dyrektywą państwa członkowskie są zobowiązane do zagwarantowania, że najpóźniej do końca sezonu kąpielowego w 2015 r. wszystkie wody w kąpieliskach osiągną status co najmniej dostateczny oraz, że państwa członkowskie podejmą działania i środki w celu zwiększenia liczby kąpielisk, w których woda jest sklasyfikowana jako doskonała lub dobra.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Pierwszą klasyfikację oraz status jakościowy wód w kąpieliskach należy sporządzić najpóźniej do 2015 roku, uwzględniając trzy ostatnie sezony kąpielowe i ostatnie trzy, poprzedzające sezony kąpielowe.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">W celu ułatwienia wypełnienia obowiązków organizatora kąpieliska, w projekcie zostały przeprowadzone zmiany do ustawy – Prawo ochrony środowiska, pozwalające organizatorom kąpieliska, w okresie dziesięciu lat od wejścia w życie niniejszej ustawy, ubiegania się o dofinansowanie ze środków wojewódzkich funduszy ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#GlownyinspektorsanitarnyAndrzejWojtyla">Chciałem zaznaczyć, że nowelizacja ustawy została skonsultowana ze wszystkimi zainteresowanymi służbami rządowymi, komisją wspólną rządu i samorządu, z instytutami naukowo-badawczymi zajmującymi się tą problematyką oraz odpowiednimi organizacjami społecznymi, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Połączone prezydia Komisji ustaliły, że do rozpatrzenia tego projektu powołamy podkomisję w liczbie dziewięciu posłów przy zachowaniu parytetu: PO – cztery, PiS – trzy, PSL – jeden, Lewica – jeden. Nazwiska kandydatów zostały już zgłoszone. Otwieram dyskusję. Czy są chętni do zabrania głosu? Nie ma zgłoszeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KPPlatformyObywatelskiej">Jacek Brzezinka, Jan Kulas, Miron Sycz, Henryk Siedlaczek. Czy wyrażają zgodę? Tak. KP Prawa i Sprawiedliwości: Jerzy Gosiewski, Daniela Chrapkiewicz, Mirosława Masłowska. KP Lewicy: Henryk Milcarz, KP Polskiego Stronnictwa Ludowego: Bronisław Dutka.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KPPlatformyObywatelskiej">Czy jest sprzeciw wobec tych kandydatur? Nie ma. Stwierdzam, że wyżej wymienione Komisje powołały zgodnie podkomisję w składzie jak wyżej. Wszystkich członków podkomisji zapraszam do ukonstytuowania się. Informuję, że termin przedłożenia sprawozdania o tym projekcie mija 9 lutego bieżącego roku, co będzie trudne do realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselBoleslawPiecha">Ja myślę, że jest to osiągalne. Oczywiście sprawy organizacyjne będzie prowadził sekretariat Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Zapraszam do siebie członków podkomisji. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>