text_structure.xml
24.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. W imieniu własnym i pana przewodniczącego Kuchcińskiego serdecznie witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Witam również gości: pana ministra Stanisława Gawłowskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska wraz z przedstawicielami ministerstwa, panią Małgorzatę Skuchę wiceprezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy na sali jest przedstawiciel KIE? Na razie nie ma, może jeszcze dotrze.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">W porządku obrad mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2352).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">W toku drugiego czytania zgłoszono 6 poprawek. Proponujemy następujący tok procedowania: najpierw przedstawiciel wnioskodawców przedstawi poprawkę, następnie usłyszymy stanowisko rządu, głos „za”, głos „przeciw” i głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy jest sprzeciw do zaproponowanego porządku obrad oraz do takiego trybu procedowania? Nie słyszę sprzeciwu. Zatem stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny obrad i sposób procedowania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Poprawka nr 1 została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie uzasadnienie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Nie widzę zgłoszeń, więc pozwolę sobie przedstawić tylko treść poprawki, bo nie sposób dłużej czekać – wydaje się, że są rzeczy ważniejsze.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Poprawka nr 1, zgłoszona przez Klub Parlamentarny PiS, dotyczy art. 400a ust. 1, w którym proponuje się dodać pkt 40a.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wszyscy posłowie otrzymali zestaw poprawek na piśmie. Jeśli ktoś nie ma, to przypominam, że poprawki wyłożone są przed wejściem do sali.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Zgłasza się pani poseł Grażyna Gęsicka w imieniu wnioskodawców poprawki – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Chodzi tu o to, żeby do katalogu przedsięwzięć, które mogą być finansowane ze środków Unii Europejskiej, dołączyć nie tylko koszty realizacji programów, ale także przygotowanie dokumentacji. Krótko mówiąc, żeby jeszcze przed podpisaniem umowy można było otrzymywać pieniądze na przygotowanie takiej dokumentacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselGrazynaGesicka">Sądzę, że takie rozwiązanie byłoby bardzo pożądane, bo często przygotowanie dokumentacji jest bardzo kosztowne i przekracza możliwości finansowe potencjalnego beneficjenta środków unijnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Już dzisiaj Narodowy Fundusz może finansować przygotowanie dokumentacji związanej z projektami finansowanymi ze środków unijnych. Jednak rozumiem, że chodzi tu o to, by jeszcze bardziej uszczegółowić taką możliwość. Dlatego, z naszego punktu widzenia, nie ma żadnych przeszkód, żeby wprowadzić tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">A zatem, rząd nie widzi przeciwwskazań dla przyjęcia tej poprawki. Zgłasza się Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Dziękuję bardzo. Przemysław Sadłoń – Biuro Legislacyjne. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Głównie zwracam się do wnioskodawców tej poprawki z dwiema drobnymi sugestiami, a mianowicie, żeby wyraz „przygotowanie” zastąpić wyrazem „przygotowywanie” – tak, aby to korespondowało z innymi punktami w ramach tego ustępu, czyli żeby mówić o pewnej czynności powtarzalnej. I to jest pierwsza sugestia.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Druga sugestia dotyczy oznaczenia tego przepisu, jego umiejscowienia. Proponuję, aby nie umieszczać tego punktu po pkt 40, ale po pkt 38 i roboczo go oznaczyć jako 38a, bo wydaje się, że jest to, z punktu widzenia materii, której ta poprawka dotyczy, miejsce bardziej dla tego przepisu właściwe.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jeżeli wnioskodawcy nie mają nic przeciwko temu i Komisje także nie wyrażą sprzeciwu, to takie korekty można uznać za jak najbardziej dopuszczalne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy wobec rozwiązania zaproponowanego przez pana legislatora jest jakiś sprzeciw? Nie słyszę. Czy są głosy za lub przeciw tej poprawce? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? (35) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 1.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przechodzimy do poprawki nr 2. Czy na sali jest już przedstawiciel wnioskodawców? Zgłasza się pani poseł Gęsicka – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselGrazynaGesicka">W poprawce nr 2 chodzi o to, żeby nie dodawać ust. 2 w art. 410c, który mówi o tym, że w budżecie państwa tworzy się rezerwę celową w wysokości odpowiadającej kwocie środków przekazywanych państwowym jednostkom budżetowym przez Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselGrazynaGesicka">Po skreśleniu tego zapisu te pieniądze przekazywane byłyby bezpośrednio do państwowych jednostek budżetowych przez Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze, a więc było by to szybciej, taniej i sensowniej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. O tej sprawie rozmawialiśmy już na poprzednim posiedzeniu Komisji. Mogę tylko powtórzyć, że w przypadku braku tej regulacji w ustawie wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od 1 stycznia 2011 r. nie będą mogły finansować żadnych jednostek organizacyjnych, bowiem nie będzie żadnego instrumentu formalnego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Ten instrument, który do tej pory funkcjonował, został wykreślony po przyjęciu ustawy wprowadzającej do ustawy o finansach publicznych. Tak więc, mielibyśmy szansę na takie finansowanie tylko w 2010 r., natomiast od 1 stycznia 2011 r. absolutnie nie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">W związku z tym moja uprzejma prośba, aby nie przyjmować tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Zgłasza się Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Dziękuję bardzo. W pierwszym rzędzie pytanie do wnioskodawców tej poprawki: czy państwo w sposób przemyślany i świadomy proponują poprzestanie na skreśleniu jedynie pkt 18 w projekcie, który to punkt przewiduje dodanie przepisu stanowiącego o tworzeniu rezerwy celowej, bowiem można odnieść wrażenie, że z tą materią również wiąże się ust. 1c w art. 411.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Przepis ten stanowi, że „realizowanie zadań, o których mowa w art. 410c, jest finansowane przez przekazywanie środków jednostkom budżetowym” – a więc to jest ten instrument, o którym pani poseł przed chwilą mówiła.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Chcę też państwu zwrócić uwagę, że w sprawozdaniu Komisji ten przepis jest uchylany. Zatem w wyniku przyjęcia poprawki zaproponowanej przez wnioskodawców, owszem, nie będzie możliwości tworzenia rezerwy celowej, natomiast nie będzie też przepisu, który tworzy pewne narzędzie do przekazywania tych środków jednostkom budżetowym.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Ja nie podejmuję się rozstrzygania, na ile to jest możliwe do stosowania. To, oczywiście, zostawiam państwu wnioskodawcom.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jest też jeszcze jedna kwestia natury porządkowej. Mianowicie pragnę zwrócić uwagę, że poprawka nr 2 dotyka tych samych kwestii, co poprawki nr 3 i 6. Co więcej, reguluje te kwestie w sposób zupełnie odmienny. W związku z tym w przypadku udzielenia pozytywnej rekomendacji poprawce nr 2 automatycznie będzie negatywna rekomendacja dla poprawek nr 3 i 6. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Co na to wnioskodawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Bardzo dziękuję za uwagi Biura Legislacyjnego, bo, oczywiście, intencją wnioskodawców nie jest, aby nie można było przekazywać pieniędzy tym państwowym jednostkom, tylko to, żeby im przekazać te środki bez zbędnej mitręgi biurokratycznej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselGrazynaGesicka">Mówiliśmy o tym chyba trzy razy, że utworzenie rezerwy celowej oznacza konieczność występowania przez każdą z tych jednostek do tej rezerwy, po to, żeby ją uruchomić.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselGrazynaGesicka">Z mojej praktyki urzędniczej wynika, że uruchomienie rezerwy następuje z reguły w połowie roku albo nawet i później – nie wspominając już o tym, ilu urzędników musi być zaangażowanych w pisanie tych pism i załatwianie tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselGrazynaGesicka">Podsumowując – oczywiście, należy skreślić pkt 18, ale trzeba zachować ten punkt, który Komisja proponowała skreślić, mówiący o tym, że te środki się przekazuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz zgłasza się Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">W nawiązaniu do tego, o czym przed chwilą mówiła pani poseł, wydaje się, że intencja wnioskodawców jest zrealizowana w tej poprawce w sposób niekompletny. Dochodzimy, tak naprawdę, do problemu możliwości modyfikacji poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu. To jest kwestia pozostawiona w pewnym zakresie uzusowi parlamentarnemu, natomiast, co do zasady, modyfikacja poprawek, która prowadzi do odmiennego uregulowania kwestii merytorycznych, nie jest możliwa.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">To, co mogę w tej chwili zasugerować, to odwołanie się do Komisji, aby komisje zdecydowały, czy tego rodzaju modyfikacja – a więc dodanie do tej poprawki takiej konsekwencji, która będzie umożliwiała pełne zrealizowanie intencji wnioskodawców – jest możliwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę o odniesienie się do tej kwestii, którą poruszył pan legislator. Czyżby brak jakichkolwiek sugestii? Bardzo proszę – zgłasza się pani poseł Gęsicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Myślę, że już wypowiedziałam się na ten temat przed chwilą. Naszą intencją nie było to, by odebrać im te pieniądze, tylko, żeby nie dawać im pieniędzy „sięgając lewą ręką za prawe ucho”, ale żeby im je po prostu dać.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselGrazynaGesicka">Dlatego, jeśli Komisje zgodzą się, proponuję, aby poprawka nr 2 pozostała w takiej formie jak jest, ale żeby nie wprowadzać zmiany do art. 411c, o którym mówił pan legislator. Tak więc, byłyby to jakby dwie rzeczy naraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu już znamy, jednak pan minister jeszcze się zgłasza – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Ja, oczywiście, będę podtrzymywał prośbę o odrzucenie tej poprawki. Dodam jeszcze dwa zdania uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Do tej pory wojewódzkie fundusze i Narodowy Fundusz nie zajmowały się finansowaniem działalności bieżącej różnego rodzaju jednostek budżetowych, takich, jak Państwowa Straż Pożarna czy wojewódzki inspektorat ochrony środowiska, tylko dofinansowywały określone zadania. Zadania, które można zaplanować odpowiednio wcześniej: albo jest to zakup sprzętu do laboratorium, albo np. zakup samochodu pożarniczego. Dlatego nie ma żadnej potrzeby, żeby dzisiaj rozmontowywać pół ustawy dla tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Wydaje się – a jestem co do tego przekonany – że najlepiej pozostawić ten porządek, który jest przyjęty w ustawie, bo intencje zarówno po stronie rządowej, jak i po stronie wnioskodawców zgłaszających poprawkę, są podobne. My tylko mówimy, że mamy uporządkowany cały system wynikający z ustawy o finansach publicznych – czyli wszystkie dotacje dla jednostek państwowych przechodzą przez budżet, a wojewódzkie fundusze i Narodowy Fundusz, jeśli chcą wspierać, to wspierają na zasadach odpowiednio przygotowanych i przemyślanych działań, a nie ad hoc wspierają działalność tych instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję panu ministrowi. Zgłasza się pani poseł Paluch – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. My nie oczekujemy i nie domagamy się od Komisji jakiś niestworzonych rzeczy, tylko drobnej modyfikacji poprawki. Przecież intencja chyba jest jasna i w dyskusji na poprzednich etapach prac nad ustawą była wielokrotnie wyrażana. Tak więc, nie domagamy się jakiś kompletnie niestandardowych działań.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselAnnaPaluch">Oczywiście, większość rządowa może zrobić co chce. Natomiast rzeczywistość weryfikuje takie sytuacje i rzeczywistość zweryfikuje czy ten sposób, którego pan minister z uporem lepszej sprawy broni, obroni się w zetknięciu z realiami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pani poseł Wolak w kwestii modyfikacji poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselEwaWolak">Oczywiście. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo. Uważam, że na tym etapie legislacji nie jest możliwe wprowadzenie tej poprawki. My już na ten temat dyskutowaliśmy na poprzednim posiedzeniu. Wszyscy wiemy, że to rozwiązanie polega właśnie na tworzeniu rezerwy celowej, co zostało zaproponowane przez Ministerstwo Finansów – zgodnie zresztą z art. 140 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselEwaWolak">Dyskusja na ten temat odbyła się już na poprzednim posiedzeniu, dlatego proszę żebyśmy już przystąpili do głosowania. Ta poprawka burzy ład tej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Zwracam uwagę, że cały czas dyskutujemy nie o poprawce, ale o jej modyfikacji.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Sugeruję, żeby Komisje bez sprzeciwu zgodziły się na modyfikację i żebyśmy przegłosowali całą poprawkę.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Zgłasza się jeszcze Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Jeszcze tylko w kwestii porządkowej. Otóż, jeśli państwo wyrażą zgodę na modyfikację, to po poprawce nr 2 znajdzie się uwaga, która będzie mówiła, że w przypadku przyjęcia poprawki nr 2 do art. 1 pkt 20 w lit. b) wyrazy „ust. 1a-1c” zastępuje się wyrazami „ust. 1a i 1b”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Wobec tego przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 2? (17) Kto jest przeciw? (22) Kto wstrzymał się od głosu? (0).</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje negatywnie zaopiniowały poprawkę nr 2.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Zgłasza się Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Dziękuję bardzo. Zgłaszam się od razu na początku, żeby zwrócić uwagę, iż poprawka nr 3 łączy się z poprawką nr 6. Tak naprawdę, to poprawka nr 6 stanowi istotę tej zmiany, więc obie poprawki należy rozpatrywać łącznie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Zatem dyskusję prowadzimy nad poprawką nr 3 i poprawką nr 6.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Rzeczywiście, w zmianie, która również dotyczy rezerwy, czyli tego fragmentu, o którym dyskutowaliśmy wcześniej, założyliśmy, że ta ustawa wchodzi od 1 stycznia 2010 r. i mielibyśmy rok przerwy między 1 stycznia 2010 r. a 1 stycznia 2011 r., a więc nie mielibyśmy możliwości finansowania jednostek budżetowych. Ta poprawka niejako likwiduje tę „dziurę”. Dlatego nie wnosimy tu żadnych uwag. Poprawki są do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 3 i poprawki nr 6? Nie słyszę sprzeciwu. Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawki nr 3 i 6.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przechodzimy do poprawki nr 4. Czy przedstawiciel wnioskodawców chce zabrać głos? Zgłasza się pan poseł Miron Sycz – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselMironSycz">Poprawka polega na wprowadzeniu do ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji przepisu przejściowego regulującego kwestie związane z ustaleniem i wnoszeniem opłat za wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza, należnych za okres do dnia 31 grudnia 2009 r. oraz za pierwsze półrocze 2010 r.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselMironSycz">Przedmiotowa poprawka jest konieczna ze względu na przesunięcie o rok realizacji obowiązków nałożonych na podmioty korzystające ze środowiska, w zakresie sporządzania raportów zawierających informacje o emisjach, mających stanowić podstawę ustalania przez te podmioty opłat za wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza, jak również nałożonych na wojewódzkich inspektorów środowiska w zakresie dokonywania oceny informacji zawartych w takich raportach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Ta poprawka daje szansę na zwiększenie przychodów do Narodowego Funduszu. Jesteśmy za tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">A zatem, rząd popiera poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 4? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 4.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przechodzimy do poprawki nr 5. Zgłasza się pan poseł Sycz – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselMironSycz">Poprawka nr 5 jest w zasadzie konsekwencją włączenia środków powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej do dochodów budżetów odpowiednio: powiatów i gmin. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Również w tym wypadku jesteśmy za poprawką. Ta poprawka daje gminom trochę czasu na to, żeby dostosowały swoje budżety, bowiem ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2010 r. i gdyby gminy wcześniej uchwaliły swoje budżety, to mielibyśmy przestrzeń nieuregulowaną. Tą poprawką ten obszar będzie uregulowany. Dlatego jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 5? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 5.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Pozostało nam ustalenie posła sprawozdawcy. Czy są jakieś propozycje? Słyszę głosy wskazujące na panią poseł Ewę Wolak.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy pani poseł wyrażą zgodę? Słyszę, że tak. Czy jest sprzeciw wobec powierzenia pani poseł Ewie Wolak funkcji sprawozdawcy? Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy przedstawiciel KIE pojawił się na sali? Niestety, nie. Zatem ustalamy termin dla KIE na wydanie opinii do jutra do godziny 8.30.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>