text_structure.xml
56.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa bardzo serdecznie w imieniu przewodniczącego Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz w imieniu prezydium Komisji Obrony Narodowej. Witam panie i panów posłów, członków obu naszych Komisji. Witam także serdecznie naszych gości, którzy zostali zaproszeni na dzisiejsze posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Panie i panowie posłowie! Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji mamy przyjemność goszczenia osób, które w nim uczestniczą. Wśród nich jest pan minister Czesław Piątas. Witam pana ministra. Witam także pana wiceadmirała Waldemara Głuszko, zastępcę szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Witam pana generała Zbigniewa Głowienkę, dowódcę Wojsk Lądowych. Pan generał Głowienka chyba pierwszy raz bierze udział w posiedzeniu Komisji merytorycznej w roli dowódcy Wojsk Lądowych. Panie generale! Mam nadzieję, że będziemy dobrze współpracować. Witam serdecznie pana generała Pawła Lamlę, szefa szkolenia Wojsk Lądowych oraz pana generała Andrzeja Wasilewskiego, szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Witam także panów pułkowników, przedstawicieli poszczególnych zespołów i inspektoratów sił zbrojnych. Wśród nas jest także pan pułkownik Anatol Tichoniuk, przewodniczący Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego. Witam także przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli oraz wszystkich innych zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Panie i panowie posłowie! Dzisiejszy porządek obrad przewiduje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o rzeczniku praw żołnierza z druku nr 3068. Po przeprowadzeniu konsultacji w prezydiach Komisji zaproponowaliśmy, żeby do porządku dzisiejszych obrad wprowadzić punkt dotyczący spraw różnych. W tym punkcie przedstawiona zostanie przez pana ministra oraz osoby mu towarzyszące informacja o sprawach związanych z funkcjonowaniem poligonu drawskiego oraz o sytuacji, która medialnie została nagłośniona, jako nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem tego poligonu, w tym z brakiem zapewnienia właściwej opieki zdrowotnej oraz odpowiednich warunków sanitarnych. Chcielibyśmy, żeby nie była to tylko dyskusja medialna. Być może taka dyskusja nie jest do końca właściwie interpretowana przez społeczeństwo. Dlatego poprosiłem pana ministra o przedłożenie na ten temat informacji na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Będzie to najbardziej wiarygodna informacja, która zostanie przedstawiona naszym Komisjom. Czy do zaproponowanego porządku obrad panie i panowie posłowie mają jakieś pytania lub uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Wobec braku uwag uznaję, że porządek dzisiejszych obrad został przez Komisje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Przystępujemy do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o Rzeczniku Praw Żołnierza. Pierwsze czytanie tego projektu ustawy odbyło się na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Teraz przyszło nam szczegółowo rozpatrzyć ten projekt. Za chwilę poproszę o zabranie głosu panią poseł Izabellę Sierakowską, która w imieniu wnioskodawców tego projektu przedstawi państwu jego filozofię. Bardzo proszę pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselIzabellaSierakowska">Dziękuję panie przewodniczący. Panie ministrze! Szanowni państwo! Rzeczywiście pierwsze czytanie tego projektu ustawy odbyło się kilkanaście tygodni temu. Króciutko postaram się państwu przypomnieć, skąd w ogóle wziął się taki pomysł. Kilka lat temu Komisja Obrony Narodowej, na zaproszenie Komisji Obrony Narodowej Bundestagu spotkała się z niemieckim rzecznikiem praw żołnierza. Poznaliśmy pracę jego biura oraz zasady jego działania. Rzeczywiście, rzecznik i jego biuro funkcjonują bardzo dobrze. Żołnierze zawodowi są z tego rozwiązania bardzo zadowoleni. Biuro rzecznika wykonuje wiele prac na rzecz żołnierzy zawodowych z armii niemieckiej. Niezależnie od tego, w wielu innych armiach krajów NATO funkcjonują rzecznicy praw żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselIzabellaSierakowska">U nas funkcjonuje tzw. Konwent Dziekanów. Natomiast w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich funkcjonuje grupa ludzi, czy – jak mówi sam rzecznik – komórka, która zajmuje się sprawami żołnierzy. Jednak takich spraw do rzecznika spraw obywatelskich wpływa niewiele. Rzecznik ma wiele innych problemów, w związku z czym praktycznie rzecz biorąc wojskiem w ogóle się nie zajmuje. Natomiast żołnierze, którzy próbowali załatwiać swoje sprawy z rzecznikiem praw obywatelskich lub interweniować u rzecznika, byli niezadowoleni ze sposobu załatwienia ich spraw. Właśnie stąd wziął się pomysł, żeby w armii polskiej żołnierz był chroniony przez rzecznika praw żołnierza, a więc przez organ, który znajduje się poza strukturami wojska oraz Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselIzabellaSierakowska">Nie muszę państwu przypominać, że żołnierze są specyficzną grupą obywateli. W przypadku żołnierzy mamy do czynienia z obywatelami, których prawa obywatelskie zostały zawieszone na czas pełnienia służby wojskowej. Przypomnę państwu, że wojsko nie ma związków zawodowych. Związki zawodowe ma Policja i Straż Graniczna. Natomiast żołnierze mają tylko i wyłącznie Konwent Dziekanów. Dlatego jest potrzeba powołania kogoś, kto będzie czuwał nad prawami obywatelskimi żołnierzy. Przypomnę państwu, że żołnierze funkcjonują w hierarchicznej strukturze, w której nie ma miejsca na dyskusje, a jest jedynie miejsce na wykonywanie rozkazów przełożonych, a mają takie same problemy, jak najzwyklejsi, najbardziej zwyczajni ludzie. Dlatego potrzebny jest ktoś, kto będzie reprezentował ich interesy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselIzabellaSierakowska">Teraz bardzo krótko powiem o tej ustawie, gdyż doskonale wiedzą państwo, o co w niej chodzi. Opinie o naszym projekcie przysłały nam praktycznie wszystkie organizacje, które mają do czynienia z wojskiem. Były to organizacje kombatanckie, a także organizacje, które w chwili obecnej funkcjonują w armii. Właściwie była tylko jedna negatywna opinia o tym projekcie. Została ona przedstawiona przez pana ministra Czesława Piątasa podczas pierwszego czytania projektu ustawy. Jednak nie przeszkodziło to temu, żeby projekt ustawy przeszedł do dalszych prac legislacyjnych. W związku z tym mam pewną prośbę do pań i panów posłów. Bardzo proszę o to, żebyśmy jednak do rozpatrzenia tego projektu powołali podkomisję. Do tego projektu ustawy zgłoszono pewne zastrzeżenia. Były jakieś problemy z zapisami zawartymi w niektórych artykułach. Dlatego proponuję, żeby nad tym projektem jeszcze popracować.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselIzabellaSierakowska">Zdaję sobie sprawę z tego, że w przypadku sprzeciwu rządu trudno będzie uchwalić taką ustawę. Twardo chodzę po ziemi i doskonale wiem, jak to wszystko wygląda. Mam także drugą propozycję, którą przedstawię przy okazji, jeżeli w drugim czytaniu podejmą państwo decyzję o odrzuceniu tego projektu ustawy. Jednak dziś nie będę mówić o tej propozycji. Chodzi o to, żeby jednak było pełne zabezpieczenie praw żołnierza zawodowego, chociaż może w nieco innej formule. Jeśli będą państwo tak uprzejmi i wyrażą zgodę na powołanie podkomisji, która popracuje nad tym projektem, a ewentualnie przygotuje drugi wariant rozwiązania przedstawionego w projekcie, to będę mogła w imieniu żołnierzy serdecznie za to podziękować.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo pani poseł. Rozumiem, że ta uwaga, która wygłoszona została w formie prośby, jest zgłoszonym przez panią poseł wnioskiem formalnym o powołanie podkomisji. Tak właśnie będę traktować tę uwagę. Zanim oddam głos posłom, którzy są zainteresowani dyskusją nad tym projektem, najpierw poproszę o zabranie głosu pana ministra Czesława Piątasa. Bardzo proszę, żeby pan minister zechciał raz jeszcze przedstawić stanowisko dotyczące projektu ustawy o rzeczniku praw żołnierza. Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwaObronyNarodowejCzeslawPiatas">Szanowni panowie przewodniczący! Wysokie Komisje! Stanowisko rządu w sprawie tej inicjatywy jest negatywne. Jest to podyktowane tym, że rząd ocenia, iż dziś w strukturze jednostek organizacyjnych, które nadzorują, kontrolują, a także reprezentują środowisko żołnierzy, jest wystarczająca liczba instytucji. Pozwolę sobie na to, żeby państwu przypomnieć, że w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, który przecież podlega Sejmowi, jest zespół do spraw żołnierzy i służb mundurowych. Z przykrością muszę stwierdzić, że stanowisko szefa tego zespołu nie jest w tej chwili obsadzone. Dostrzegamy potrzebę obsadzenia tego stanowiska. Widzimy także potrzebę utrzymywania ściślejszych niż do tej pory kontaktów oraz współpracy i współdziałania z tym Biurem. Wierzymy w to, że obecny rzecznik praw obywatelskich, pani profesor Irena Lipowicz będzie przychylna naszym oczekiwaniom.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwaObronyNarodowejCzeslawPiatas">W Ministerstwie Obrony Narodowej mamy Biuro Skarg i Wniosków. Jest to instytucja, czy jednostka organizacyjna, która podlega bezpośrednio pod ministra. Bardzo ściśle współpracuje ona z podobnymi biurami w Sejmie, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz innych ministerstwach. Ta instytucja prowadzi wszystkie sprawy związane ze skargami lub narzekaniami, także żołnierzy. Chciałbym poinformować, że do tej pory rzecznik praw obywatelskich rozpatrywał rocznie od 30 do 40 skarg żołnierzy. Natomiast Biuro Skarg i Wniosków w Ministerstwie Obrony Narodowej rozpatruje rocznie od 3 do 4 tys. skarg, ale w tej liczbie – prosiłbym wysokie Komisje o zwrócenie uwagi na to, że – ostatnio aż 62% stanowiły sprawy zgłaszane przez pracowników wojska. Przede wszystkim były to sprawy związane z tym, że wojsko się restrukturyzuje, przebudowuje, likwidowane są pewne jednostki organizacyjne i dokonywane są zmiany w systemie logistycznym. Mamy przewagę spraw zgłaszanych przez pracowników cywilnych wojska. Natomiast skargi żołnierzy stanowią ok. 38%.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwaObronyNarodowejCzeslawPiatas">Wśród organów przedstawicielskich żołnierzy mamy Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego. Przewodniczącym Konwentu Dziekanów jest pan pułkownik Tichoniuk, który jest dziś obecny na posiedzeniu Komisji. Nasze zdanie jest takie, że będziemy rozbudowywać w Ministerstwa Obrony Narodowej tę jednostkę organizacyjną. Chcemy, żeby na szczeblu centralnym w Biurze Konwentu Dziekanów znaleźli się także przedstawiciele podoficerów zawodowych oraz szeregowych zawodowych. Prace koncepcyjne w tym zakresie są już zaawansowane. To Biuro rozszerzy swój potencjał. Dodam, że my nic nie mamy do tego Biura, gdyż w całości jest to instytucja wybierana przez żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwaObronyNarodowejCzeslawPiatas">Myślimy także o tym, żeby w działalności kadrowej zapewnić pewnego rodzaju ochronę nad dalszą służbą żołnierzy, którzy są w Konwencie Dziekanów. Chodzi o to, żeby zachować dla nich możliwość i pewność dalszej służby, aby nie mieli żadnych obaw i nie działali w pełni aktywnie dlatego, że obawialiby się tego, iż w przyszłości nie będą mieli pracy. Mamy także Radę do Spraw Kobiet, z przedstawicielką na szczeblu Ministerstwa Obrony Narodowej. Mamy związki zawodowe pracowników wojska. Można powiedzieć, że jest dużo różnych organów przedstawicielskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Przepraszam panie ministrze. Proszę panów posłów o cichsze prowadzenie rozmów. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Dlatego naszym zdaniem – zdaniem rządu i zdaniem resortu – należałoby poszukiwać sposobów poprawy funkcjonowania istniejących już instytucji, struktur i komórek organizacyjnych. Pragnę podkreślić, że żołnierz, tak samo, jak każdy inny obywatel naszego kraju, który uważa, że został w niewłaściwy sposób potraktowany przez pracodawcę, ma prawo do tego, żeby odwołać się do sądu. Żołnierze korzystają także z tego prawa. Ewentualne ostateczne rozstrzygnięcie należy do sądu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Dlatego przedstawiając tę opinię, chciałbym przedstawić pod rozwagę Komisji 2 propozycje. Pierwsza z nich dotyczy potrzeby wyznaczenia zastępcy rzecznika praw obywatelskich do spraw żołnierzy i służb mundurowych. Natomiast my już widzimy możliwości uaktywnienia współpracy z zastępcą rzecznika. Ponadto resort obrony ma zamiary dotyczące wzmocnienia kompetencyjnego, a także wzmocnienia w zakresie liczby przedstawicieli Konwentu Dziekanów oraz Rady do Spraw Kobiet. Dziękuję bardzo. Proszę o przychylne ustosunkowanie się do propozycji resortu obrony oraz do stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo panie ministrze. Właściwie jeszcze przed rozpatrzeniem tego projektu ustawy już możemy zauważyć, że zgłoszenie tego projektu już spowodowało pewne pozytywne efekty. Po pierwsze, pan minister poinformował, że rozbudowany zostanie zespół zajmujący się sprawami żołnierzy. Po drugie, być może wreszcie powołany zostanie właściwy zastępca rzecznika praw obywatelskich, który będzie zajmował się sprawami żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Jeśli panie i panowie posłowie pozwolą, to zanim oddam państwu głos, chciałbym poprosić o zabranie głosu pan pułkownika Tichoniuka przewodniczącego Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego, który będzie mógł przedstawić uwagi do projektu oraz stanowisko w sprawie projektu ustawy w imieniu środowiska żołnierzy. Bardzo proszę panie pułkowniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKonwentuDziekanowKorpusuOficerowZawodowychWojskaPolskiegoplkAnatolTichoniuk">Serdecznie dziękuję panie przewodniczący. Panie przewodniczący! Wysokie Komisje! Panie ministrze! Szanowni państwo! Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów reprezentuje żołnierzy zawodowych. Jest to instytucja pochodząca z wyboru społecznego. Mężowie zaufania w jednostkach wojskowych, a także na szczeblu rodzajów sił zbrojnych oraz na szczeblu centralnym, są wybierani co trzy lata w wyborach tajnych. Dlatego uznajemy, że jest to instytucja demokratyczna, pochodząca z wyboru społecznego, która ma legitymację społeczną.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyKonwentuDziekanowKorpusuOficerowZawodowychWojskaPolskiegoplkAnatolTichoniuk">Inicjatywę powołania w Polsce instytucji rzecznika praw żołnierza przyjmujemy z wielkim szacunkiem. Powiedziałbym, że należy mieć na uwadze to, iż żołnierze zawodowi w siłach zbrojnych są grupą zawodową, która w jakiś sposób funkcjonuje w hierarchii służbowej. Jest oczywiste, że w czasie pełnienia zawodowej służby wojskowej występują określone ograniczenia praw obywatelskich. W wojsku istnieje pełna dyspozycyjność i ustawowy zakaz przynależności do związków zawodowych. Z pełną dyspozycyjnością nierozerwanie związany jest brak ochrony trwałości zawodowej służby wojskowej oraz brak możliwości wpływania na miejsce pełnienia służby. Chcę podkreślić, że żołnierzom nie wolno należeć do partii politycznych, a występować publicznie mogą jedynie te osoby, które uzyskały na to zgodę swoich przełożonych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyKonwentuDziekanowKorpusuOficerowZawodowychWojskaPolskiegoplkAnatolTichoniuk">W stosunku do instytucji państwowych i publicznych obywatel-żołnierz jest zasadniczo stroną słabszą, o ograniczonych prawach. Natomiast w innych służbach mundurowych, a więc w Policji, Straży Granicznej, czy Służbie Więziennej, ograniczenia praw i wolności obywatelskich mają węższy zakres, chociażby ze względu na to, że w tych służbach funkcjonariusze mają prawo do tworzenia związków zawodowych i stowarzyszeń oraz przynależności do nich. W obecnie obowiązującym stanie prawnym w wojsku Konwent Dziekanów jest postrzegany jako zbiorowy rzecznik praw żołnierzy. Tak bym to określił. Mężowie zaufania w jednostkach wojskowych spełniają rolę przedstawiciela kadry zawodowej w stosunku do dowódców i przełożonych na kolejnych szczeblach dowodzenia.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyKonwentuDziekanowKorpusuOficerowZawodowychWojskaPolskiegoplkAnatolTichoniuk">Ma to istotne znaczenie, ponieważ daje to żołnierzowi podmiotowość obywatela w wyrażaniu swoich praw oraz interesów zawodowych grupy, którą reprezentuje. Dzięki swojemu umocowaniu prawnemu mężowie zaufania mają prawo do wyrażania takich opinii. Są to opinie niezależne, ponieważ mężowie zaufania są wybierani w niezależnych wyborach. Dlatego Konwent Dziekanów, co raz jeszcze powtórzę, z wielkim szacunkiem przyjmuje ten projekt ustawy. Mogę powiedzieć, że wzmocnienie organów przedstawicielskich kadry zawodowej, zwłaszcza w aspekcie traktowania Konwentu, jako ustawowo wyznaczonego czynnika społecznego przy rozpatrywaniu wszelkich aktów prawnych w resorcie obrony narodowej, a także podwyższenie reprezentacji zawodowej, o czym wspomniał minister Czesław Piątas, jeśli chodzi o reprezentację szeregowych zawodowych oraz podoficerów zawodowych, bo w tej chwili są to korpusy, które już dominują w naszym wojsku, na pewno będzie rozwiązaniem wychodzącym naprzeciw oczekiwaniom. Oczywiście, ochrona prawna przedstawicieli kadry zawodowej na poszczególnych szczeblach dowodzenia na pewno będzie kolejnym ciekawym rozwiązaniem.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyKonwentuDziekanowKorpusuOficerowZawodowychWojskaPolskiegoplkAnatolTichoniuk">W ocenie Konwentu Dziekanów umocnienie pozycji istniejących w resorcie obrony narodowej organów przedstawicielskich kadry zawodowej oraz ewentualne – co będzie zależało od wysokiej Izby – powołanie zastępcy rzecznika praw obywatelskich do spraw żołnierzy może być dla żołnierzy rozwiązaniem, które w sposób skuteczny umożliwi ochronę praw i wolności żołnierzy zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie! Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zgłosić się do zadania pytań? Jako pierwsza zgłosiła się pani poseł Butryn. Bardzo proszę pani poseł. Oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselRenataButryn">W czasie pierwszego czytania tego projektu ustawy prezentowałam w Sejmie stanowisko Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej. Już wtedy zwracałam uwagę na pewne trudności prawne, związane z powołaniem rzecznika praw żołnierzy oraz zawiłości prawne występujące w tym projekcie ustawy. Przed chwilą wspominała o nich także pani poseł Izabella Sierakowska. My, a także inni posłowie, w tym m.in. posłowie z Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości, wyraziliśmy pewną wątpliwość. Jeżeli chodzi o rzecznika praw obywatelskich, to ma on umocowanie konstytucyjne. Natomiast wątpliwość dotyczy tego, że nowy byt, który chcemy powołać instytucjonalnie, czyli rzecznik praw żołnierza, niestety nie ma takiego umocowania i nie będzie go miał, gdyż w tym celu musielibyśmy zmienić konstytucję. Oznacza to, że jego pozycja będzie słabsza niż pozycja rzecznika praw obywatelskich.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselRenataButryn">Dlatego myślenie rządu o wyznaczeniu zastępcy rzecznika praw obywatelskich do spraw żołnierzy oraz wzmocnieniu tej instytucji w ramach istniejącej już instytucji rzecznika praw obywatelskich wydaje się rozwiązaniem bardziej korzystnym dla środowiska żołnierzy zawodowych. Podobnie jest z propozycją dotyczącą wzmocnienia Konwentu Dziekanów, tym bardziej, że jest to zgodne z naszą tradycją. Najlepiej jest nawiązywać do własnych tradycji i wzmacniać to, co w tej tradycji jest dobre, niż mnożyć nowe byty, tym bardziej, że pozycja takiego nowego bytu byłaby słabsza, w stosunku do rzecznika praw obywatelskich, o czym już wcześniej mówiłam. Nad tym zastanawialiśmy się bardzo mocno.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselRenataButryn">Jeżeli mamy podjąć decyzję o powołaniu podkomisji do rozpatrzenia tego projektu, to powołajmy podkomisję i rozważmy propozycje rządu. Raz jeszcze rozważmy ten projekt i zastanówmy się nad tym, co będzie bardziej korzystne. Rzeczywiście, są już pewne pozytywne skutki przedłożenia tego projektu ustawy Sejmowi. Rząd wychodzi z propozycjami pewnych rozwiązań. Zastanówmy się nad tym, jakie rozwiązanie wzmocni wyrażanie praw obywatelskich żołnierzy. Jak wspomniał już wcześniej pan pułkownik, z racji pełnienia służby wojskowej te prawa są z natury ograniczone. Czy przyjmując proponowane w projekcie rozwiązanie nie naruszymy stanu dyscypliny? Tylko na to chciałam zwrócić państwa uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo dziękuję pani poseł. Z pani wystąpienia wyraźnie można było odczytać, że popiera pani wniosek o powołanie podkomisji. W związku z tym za chwilę poddam pod głosowanie wniosek formalny zgłoszony przez panią poseł Izabellę Sierakowską. Rzeczywiście w tej chwili naszym obowiązkiem jest rozpatrzenie projektu ustawy, który został skierowany do naszych Komisji. Być może podkomisja będzie odpowiednim forum do tego, żeby przedyskutować to, o czym mówiła pani poseł Butryn, czyli różne inne warianty dotyczące właściwego reprezentowania interesów żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Czy są jeszcze inni posłowie chętni do zabrania głosu? Zgłasza się pan poseł Filar. Bardzo proszę panie pośle.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Poseł Marian Filar (DKP SD):</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Drodzy państwo! Proszę mi wybaczyć, ale nie reprezentuję głównego nurtu poetyki, która występuje na posiedzeniach Komisji. Jestem posłem oraz zwykłym obywatelem naszego kraju. W tym kontekście chciałbym wyrazić swoją opinię o tym projekcie ustawy. Po pierwsze, jeśli chodzi o te ustawodawcze sprawy sejmowe, to jako prawnik dostrzegam taką niepokojącą skłonność do multiplikowania różnego rodzaju organizacji, struktur i ciał. Nigdy nie jest to dobre rozwiązanie prawne, gdyż gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść. Tymczasem tu mamy już jedną dobrą kucharką. Jest nią rzecznik praw obywatelskich. Żołnierz jest także obywatelem. Taka jest moja pierwsza uwaga. Jest to uwaga o charakterze prawniczym.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Druga uwaga jest następująca. Jeśli chodzi o obrońców praw takich lub innych osób, to wytworzyła się całkiem słusznie taka praktyka, że są to obrońcy praw osób, które z definicji są słabsze. Przykładem może być np. rzecznik praw dziecka. Będzie to także ktoś, kto broni praw kobiet, chociaż uznanie kobiet za grupę słabszą, zwłaszcza ze względu na praktykę naszego Sejmu, byłoby nieco przesadne. W każdym razie tak jest. Natomiast żołnierz w żadnym przypadku nie kojarzy mi się z jakąś grupą mniejszościową, która byłaby na tyle słabsza, że zasługiwałaby na szczególną obronę.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Moja trzecia refleksja jest refleksją zwykłego obywatela. Drodzy państwo! Sobie, polskiej armii, a także wszystkim obywatelom nie życzę tego, żeby nie doszło do konieczności użycia wojska w celu zgodnym z jego głównym przeznaczeniem. Jednak, gdyby tak się stało, to osobiście wolałbym, żeby w takiej sytuacji broniła mnie armia, a nie związek zawodowy obrońców ojczyzny. To wszystko, co miałem na ten temat do powiedzenia. Bardzo przepraszam, ale zaraz będę musiał wyjść, gdyż mam posiedzenie innej komisji.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo dziękuję panie pośle, panie profesorze. Jeśli pan pozwoli, to chciałbym panu przypomnieć, że jest pan jednym z posłów wnioskodawców tego projektu. To pan wnosi do Sejmu ten projekt ustawy. Nie jest to projekt rządowy. Nie jest to także projekt komisyjny. Jest to projekt zgłoszony przez grupę posłów. Pan poseł podpisał się pod tym projektem. Jednak jest to uwaga o charakterze ogólnym.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Rozumiem, że teraz przystąpimy do rozpatrzenia wniosku formalnego zgłoszonego przez panią poseł Sierakowską. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku formalnego o powołanie podkomisji do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o rzeczniku praw żołnierza?</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Stwierdzam, że Komisje przy 6 głosach za wnioskiem, 3 głosach przeciwnych oraz 10 głosach wstrzymujących się, przyjęły wniosek o powołanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Panie i panowie posłowie! Proponuję, żeby wyjątkowo w skład tej podkomisji wchodziło 8 posłów. Zazwyczaj robimy to w ten sposób, że każdy z klubów poselskich ma odpowiednio, zgodnie z ustalonym parytetem, 3, 2 lub 1 przedstawiciela w podkomisji. Z parytetów wynika, że podkomisja powinna składać się z 7 posłów. Jednak chciałbym zaproponować, żeby do składu tej podkomisji weszła dodatkowo pani poseł Izabella Sierakowska, jako przedstawiciel wnioskodawców. Na pewno udział pani poseł w pracach podkomisji ułatwi procedowanie nad tym projektem oraz rozważenie rozwiązań alternatywnych. Czy mogę przyjąć, że Komisje akceptują propozycję powołania podkomisji w składzie ośmioosobowym?</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Zazwyczaj powołujemy podkomisje, w skład których wchodzi 7 posłów. Jednak teraz wyjątkowo rozszerzylibyśmy skład podkomisji po to, żeby był w niej reprezentowany przedstawiciel wnioskodawców tego projektu. Dlatego zaproponowałem, żeby w skład tej podkomisji weszła także pani poseł Izabella Sierakowska. Myślę, że byłoby to dobre rozwiązanie. Dlatego od razu zgłosiłbym kandydaturę pani poseł Sierakowskiej do składu podkomisji. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Zgłasza się pan poseł Mroczek. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! Może w takim razie powołamy podkomisję, w skład której będzie wchodziło 9 posłów. Nie chciałbym wykluczać możliwości udziału pani poseł Sierakowskiej, jako przedstawicielki wnioskodawców, w pracach podkomisji. Jeśli w skład podkomisji będzie wchodziło 9 posłów, to będziemy mieli gwarancję, że w przypadku głosowań zawsze dojdzie do jakiegoś rozstrzygnięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję panie pośle. Dobrze, przyjmuję ten wniosek. Widzę, że koalicja czuwa i chce, żeby zachowane zostały obowiązujące parytety. Rozumiem to i szanuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">W takim razie proponuję państwu powołanie podkomisji, w skład której wejdzie 9 posłów. Ze swej strony proponuję, żeby w pracach podkomisji Klub Poselski Sojuszu Lewicy Obywatelskiej reprezentował pan poseł Jarosław Matwiejuk. Kto wejdzie w skład podkomisji z Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Pani poseł Renata Butryn, pan poseł Cezary Tomczyk oraz pan poseł Piotr Ołowski. Zrozumiałem, że Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej ma w tej podkomisji 4 miejsca. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Ja też tak zrozumiałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Dla pewności chciałem o to zapytać pana przewodniczącego. Jeśli tak, to zgłaszam jeszcze pana posła Jerzego Budnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo. Proszę o zgłoszenie kandydatów Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMichalWojtkiewicz">Zgłaszam pana posła Błądka oraz pana posła Arkadiusza Mularczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo. Kto jest kandydatem Polskiego Stronnictwa Ludowego? Rozumiem, że w tej chwili nie ma na sali osoby reprezentującej Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego. Mam nadzieję, że jeśli będzie taka potrzeba, to przedstawiciel tego klubu zechce dołączyć do podkomisji na następnym posiedzeniu Komisji. Proszę członków podkomisji, którą za chwilę powołamy, aby po zakończeniu posiedzenia Komisji podeszli do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania władz podkomisji.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Czy mogę przyjąć, że wszystkie zgłoszone osoby zgadzają się na udział w pracach podkomisji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Przyjmuję, że wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrażają zgodę.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Proponuję, żeby Komisje powołały podkomisję w składzie zaproponowanym przez poszczególne kluby. Rozumiem, że nie mają państwo żadnych wątpliwości, w związku z czym możemy powołać podkomisję w zaproponowanym składzie przez aklamację.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Ponieważ nie słyszę sprzeciwu stwierdzam, że Komisje powołały dziewięcioosobową podkomisję do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o rzeczniku praw żołnierza.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Proponuję, żebyśmy teraz przeszli do realizacji drugiego punktu porządku dzisiejszych obrad. W tym punkcie omówimy sprawy różne. Poprosiliśmy przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej, żeby w ramach spraw różnych przedstawili naszym Komisjom informację o sytuacji na poligonie drawskim oraz o incydencie, o którym informowały media. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie takiej informacji. Jeżeli w tej sprawie zechce pan osobiście zabrać głos, to bardzo proszę. Jeśli nie, to proszę o upoważnienie osoby, która przedstawi Komisjom taką informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Szanowni państwo przewodniczący! Szanowne Komisje! Poligon i ćwiczenia poligonowe, to miejsce intensywnego szkolenia oraz przygotowywania żołnierzy do funkcjonowania w warunkach trudnych, w tym także zbliżonych do sytuacji rzeczywistego konfliktu lub działań wojennych. Jednak jednocześnie przestrzegane są odpowiednie normy w zakresie odpoczynku żołnierzy, ich właściwego żywienia oraz zapewnienia im właściwych warunków sanitarno-higienicznych. Minister obrony narodowej po tym artykule polecił przeprowadzenie kontroli i sprawdzenie tej sytuacji. Muszę wysokim Komisjom powiedzieć, że na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli stwierdzamy, iż artykuł był nierzetelny.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Potwierdzeniem takiego stwierdzenia może być to, że po tym artykule na poligon przybyli także dziennikarze telewizyjni oraz dziennikarze z kilku innych gazet. Z ich strony nie było jednak żadnego negatywnego odzewu, ani żadnej negatywnej informacji. Dla nas niepokojąca była informacja o tym, że kilku żołnierzy bolała głowa. Powstało podejrzenie, że mogli się zatruć spalinami. Zostali skierowani do szpitala w Wałczu, gdzie przeszli wszelkie potrzebne badania. Nie stwierdzono jednak żadnych uchybień. Jeszcze tego samego dnia zostali zwolnieni.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Na poligonie zdarzają się także kontuzje. W tym przypadku było to chyba złamanie nogi. W każdym razie udzielona została niezbędna pomoc medyczna. Chciałbym powiedzieć, że Ministerstwo Obrony Narodowej podeszło do tej informacji z dużą troską i przeprowadziło sprawdzenia we wszystkich możliwych obszarach dotyczących zabezpieczeń, które powinni mieć żołnierze na tym poligonie. Jeżeli panowie przewodniczący pozwolą, to dowódca Wojsk Lądowych pan generał Głowienka przedstawiłby państwu więcej szczegółów o sprawie, którą państwu pokrótce przedstawiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo panie ministrze. Proszę pana generała o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewGlowienka">Generał broni Głowienka, dowódca Wojsk Lądowych. Szanowny panie przewodniczący! Wysokie Komisje! Sprawy wojska podnoszone w publikacjach medialnych traktujemy z największą powagą. Wnikliwie analizujemy wszelkie sygnały dotyczące ewentualnych nieprawidłowości. Takie sygnały zawsze są rozpatrywane. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wolne media są nieodłącznym składnikiem demokratycznego państwa, wspierającym zasadę cywilnej kontroli nad wojskiem.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZbigniewGlowienka">Dziennikarz Maciej Wasilewski opublikował w dniu 25 listopada br. tekst, który wywołał zainteresowanie opinii publicznej sprawą poligonu drawskiego, który jest naszym eksportowym poligonem. O godz. 5.20 w portalu internetowym TVN 24 zamieszczono artykuł pt. „Żołnierz: Na poligonie klęska, panie generale”. Oczywiście, ten artykuł był skierowany do dowódcy 12 Dywizji Zmechanizowanej ze Szczecina. Jego autorem był redaktor Maciej Wasilewski. W tekście artykułu zawarto konkluzje mówiące o braku odpowiedniego zaplecza medycznego, o fatalnych warunkach sanitarnych, o zagrożeniu epidemiologicznych oraz o wadliwych urządzeniach grzewczych w przeludnionych namiotach oraz o zatruciu czadem 16 żołnierzy.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ZbigniewGlowienka">O godz. 7.00 rzecznik prasowy dowódcy Wojsk Lądowych ppłk Sulejko przeprowadził rozmowę telefoniczną z redaktorem Łukaszem Wójcikiem z TVN 24, który w tym czasie już zmierzał wraz z ekipą telewizyjną na poligon do Drawska. Ok. godz. 9.00 na teren Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Drawsku przybyła ekipa TVN 24, w skład której wchodził reporter Łukasz Wójcik, kamerzysta oraz operator wozu satelitarnego. Dziennikarze w pierwszej kolejności spotkali się z zastępcą komendanta poligonu. Następnie spotkali się z rzecznikami prasowymi dowódcy 12 Dywizji Zmechanizowanej oraz 12 Brygady Zmechanizowanej. TVN 24 w tzw. wejściach na żywo o godz. 10.17, 10.32, 11.13 i 11.39 informowała o tym, co tu jest problemem oraz co będą badać dziennikarze.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ZbigniewGlowienka">Ok. godz. 12.00 dowódca 12 Dywizji Zmechanizowanej gen. Marek Tomaszycki spotkał się z redaktorem Wójcikiem, udzielając odpowiedzi na zadane pytania. Następnie generał powiedział, że dziennikarze mogą filmować to, co chcą oraz że mogą się udać tam, gdzie chcą. Dziennikarze przeprowadzili wywiady z szefami służby zdrowia 12 Dywizji Zmechanizowanej oraz 12 Brygady Zmechanizowanej, a także ze spotkanymi żołnierzami. Następnie odwiedzili ambulatorium poligonowe, rejony zakwaterowania odraz stołówkę poligonową. Dziennikarze zapoznali się z urządzeniami logistycznymi wykorzystywanymi na poligonie. Zaprezentowano im nagrzewnicę używaną do ogrzewania namiotów oraz wyjaśniono zasady jej działania. Już od kilkunastu lat do ogrzewania namiotów nie stosujemy słynnych kiedyś piecyków na węgiel. Redaktor napisał o tym w swoim artykule. Kończąc swój pobyt na poligonie redaktor Łukasz Wójcik podziękował za otwartość oraz nieskrępowaną możliwość zbierania materiałów.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#ZbigniewGlowienka">W dniu 27 listopada br. dowódca 12 Dywizji Zmechanizowanej prowadził wieloszczeblowe ćwiczenia dowódczo-sztabowe. Na poligonie przebywało wówczas ponad 3 tys. żołnierzy z 12 Dywizji Zmechanizowanej. W tym czasie ponownie na poligon przyjechał redaktor Wójcik. Usiłował twierdzić, że otrzymał nieprawdziwe dane i podważał wiarygodność redaktorów z TVN 24, którzy byli na poligonie. Po tym wszystkim Dowództwo Wojsk Lądowych, Wojskowy Ośrodek Medycyny Prewencyjnej, a także komisje z kilku innych instytucji sprawdzały, jak to wszystko wyglądało. Ostateczny wniosek był taki, że w publikacjach redaktora Wasilewskiego znalazły się nieścisłości oraz nadinterpretacje i zniekształcenie niektórych spraw dotyczących poligonu.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#ZbigniewGlowienka">Nie jest prawdą, że powstał jakikolwiek tajny raport opisujący stan infrastruktury poligonowej oraz występujące rzekomo na poligonie uchybienia oraz nieprawidłowości. Stała baza socjalno-bytowa spełnia wszelkie wymagania oraz warunki regulowane przepisami bezpieczeństwa. Stan sanitarno-higieniczny nie budzi zastrzeżeń. Stosowane są procedury stałego nadzoru. Na terenie Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Drawsku przebywało w minionych latach wielu żołnierzy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i z Niemiec. Ostatnio w czasie wrześniowych ćwiczeń „Jackal Stone” przebywały na poligonie polskie oraz amerykańskie pododdziały specjalne.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#ZbigniewGlowienka">Notatka służbowa oraz meldunek to normalne dokumenty, które każdy lekarz powinien przygotować na temat stanu sanitarno-higienicznego oraz zachorowalności i przekazać je dowódcy. W tym przypadku lekarz przedstawił takie dokumenty dowódcy 12 Brygady Zmechanizowanej. Dowódca powinien wykorzystać te dokumenty w swojej codziennej pracy z podwładnymi, określając ich zadania i usuwając ewentualne nieprawidłowości. Nie jest prawdą, że w czasie szkolenia poligonowego pododdziałów 12 Brygady Zmechanizowanej w dniu 8 listopada doszło do zatrucia czadem 16 żołnierzy biorących udział w grupowaniu poligonowym. Natomiast prawdą jest, że 14 żołnierzy zgłosiło się do ambulatorium, gdyż na poligonie możemy mieć tylko ambulatorium. Po dokonaniu wstępnych oględzin lekarz skierował tych żołnierzy na szczegółowe badania lekarskie do pobliskiej placówki służby zdrowia, tj. do szpitala w Wałczu. Tam żołnierze przeszli dogłębne badania. Wykonano im m.in. gazometrię. Zwolniono ich ze szpitala ok. godz. 22.00. Przekazano ich na obserwację do Szczecina, dokąd na 2 dni wrócili z poligonu. Nie było żadnego zatrucia. Okoliczności tego zdarzenia bada obecnie Żandarmeria Wojskowa.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#ZbigniewGlowienka">Natomiast, jeśli chodzi o żołnierza, który złamał nogę, to dowódca po założeniu temu żołnierzowi w szpitalu w Drawsku opatrunku gipsowego podjął na poligonie decyzję o przewiezieniu tego żołnierza do rodziny. Obecnie mamy żołnierzy zawodowych, więc w przypadku choroby nie będziemy trzymali ich w koszarach. Jeśli chodzi o ten przypadek, to sformułowano zarzut dotyczący niewłaściwego wykorzystania środków transportu. Na podstawie decyzji dowódcy tego żołnierza przewieziono do rodziny mieszkającej w rejonie województwa mazowieckiego. Wiadomo, że po tej kontuzji żołnierz będzie na zwolnieniu lekarskim przez ok. 1,5 miesiąca.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#ZbigniewGlowienka">Nie jest prawdą, że żołnierze byli zakwaterowani po 8 w czteroosobowych namiotach. Namioty czteroosobowe to małe i cienkie namioty, które można wykorzystywać tylko latem. Mamy namioty dziesięcioosobowe. Latem mieszka w nich po 10 żołnierzy, a zimą po 8, ponieważ nagrzewnica zajmuje sporo miejsca. Tylko w takich namiotach żołnierze są zakwaterowani. Kontrola przeprowadzona na terenie Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Drawsku Pomorskim przez Wojskowy Ośrodek Medycyny Prewencyjnej w Bydgoszczy oceniła, że warunki sanitarno-higieniczne są właściwe. Ta kontrola jednoznacznie wykluczyła możliwość wystąpienia w Centrum jakichkolwiek epidemii. Jest oczywiste, że w okresie jesienno-zimowym żołnierze przeziębiają się. Z tym jakoś musimy sobie radzić na miejscu.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#ZbigniewGlowienka">Dziennikarze TVN 24 oraz Telewizji Polskiej wizytowali żołnierzy 12 Brygady Zmechanizowanej realizujących szkolenie poligonowe na teranie Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Drawsku w czasie rzeczywistym, bezpośrednio po ukazaniu się doniesień o rzekomych nieprawidłowościach. Służby prasowe Dowództwa Wojsk Lądowych oraz 12 Dywizji Zmechanizowanej informowały ich na bieżąco o tym, co dzieje się na poligonie. Po zakończeniu wizyty na poligonie redaktor Wójcik z TVN 24 oświadczył, że nie znalazł argumentów popierających tezy zawarte w przywołanym wcześniej artykule, ani powodów do realizacji materiału opisującego rzekomo fatalny stan infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#ZbigniewGlowienka">Chciałbym nadmienić, że jest to najlepsza infrastruktura. Na pewno kilka zdań na ten temat powie za chwilę szef szkolenia Wojsk Lądowych. Jest to po prostu wizytówka naszych wszystkich poligonów. Sprawę sytuacji na poligonie w Drawsku opisał w dniu 26 listopada 2010 r. redaktor Marcin Górka z „Gazety Wyborczej” oraz w dniu 25 listopada 2010 r. redaktor Radosław Masłowski z redakcji „Panoramy”. Obydwie redakcje nie znalazły podstaw do krytycznej oceny sytuacji na poligonie. Redaktor Maciej Wasilewski ponownie przybył na poligon w sobotę. Tym razem spotkał się z rzecznikiem prasowym 12 Brygady Zmechanizowanej i stwierdził, że to wszystko go nie zadowala.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#ZbigniewGlowienka">Materiały prasowe przygotowane przez redaktora Wasilewskiego stanowiły przekaz naruszający elementarne zasady etyki zawodu oraz warsztatu dziennikarskiego. Wprowadzały one w błąd opinię publiczną i naruszają dobre imię wojska. Treść artykułu zawiera liczne błędy świadczące o braku staranności przy gromadzeniu informacji i rzetelnym posługiwaniu się nimi. Była mowa o jakimś tajnym raporcie. Żadnego tajnego raportu nie było. Był to normalny jawny meldunek, który lekarz przekazał dowódcy Brygady po to, żeby dowódca stosownie zareagował na niektóre sprawy. W artykule była również mowa o koksownikach. Żadnych koksowników nie używamy, zresztą tak samo, jak pieców żeliwnych, o których mówiłem wczesnej. Koksowników można używać np. na strzelnicach, jeżeli są duże mrozy. Wtedy żołnierze mogą sobie przy nich rozgrzać ręce. W takich sytuacjach czasami jeszcze ich używamy.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#ZbigniewGlowienka">Poleciłem przeprowadzenie nadzoru służbowego. W dniach 25-26 listopada br. sprawdzeniu podlegały: stan zabezpieczenia medycznego zgrupowania, sposób leczenia na poligonie, stan sanitarno-higieniczny, stan infrastruktury poligonowej, a także wykorzystanie obiektów, sposób ogrzewania namiotów ilość paliwa przeznaczonego do ogrzewania, sprawność urządzeń grzewczych oraz liczba żołnierzy zakwaterowanych w namiotach, urazowość i zachorowania. W żadnej z badanych spraw nie stwierdzono drastycznych naruszeń przepisów. Sprawy sygnalizowane w publikacji redaktora Wasilewskiego nie znalazły potwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#ZbigniewGlowienka">Szkoda, że 12 Dywizja Zmechanizowana kończy już w tej chwili szkolenie poligonowe. Z chęcią zaprosiłbym parlamentarzystów na szkolenie poligonowe tej Dywizji na obiektach poligonowych w Drawsku. Jednak jestem otwarty na propozycje. Zapraszam państwa nie tylko do Drawska, ale także na inne poligony już od stycznia przyszłego roku, żeby przedstawić państwu na miejscu, jak to wszystko wygląda.</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#ZbigniewGlowienka">Teraz poproszę pana generała Lamlę, żeby powiedział kilka zdań na temat infrastruktury w Drawsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo proszę panie generale.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawelLamla">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! W dobie profesjonalizacji naszych sił zbrojnych poligony wojskowe, jako jeden z zasadniczych elementów infrastruktury szkoleniowej są podstawowym miejscem szkolenia, doskonalenia oraz sprawdzania ćwiczących wojsk. Aktualnie Wojska Lądowe dysponują sześcioma takimi obiektami. Te obiekty, to Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych Drawsko, Ośrodek Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych Dęba, Ośrodek Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych Orzysz, Ośrodek Szkolenia Wojsk Lądowych Wędrzyn, Ośrodek Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych Żagań oraz Ośrodek Szkolenia Piechoty Górskiej Duszniki Zdrój.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PawelLamla">Dyslokacja tych obiektów szkoleniowych w bardzo dobry sposób umożliwia rejonizację szkolenia. Poligon drawski dedykowany jest odpowiednio 12 Dywizji Zmechanizowanej oraz innym jednostkom wojskowym i rodzajom wojsk, które stacjonują w północnozachodniej części Polski. Poligon w Orzyszu jest dedykowany 16 Dywizji Zmechanizowanej oraz jednostkom i rodzajom wojsk, które stacjonują w rejonie tego poligonu. Poligon w Żaganiu oraz poligon w Wędrzynie dedykowane są 11 Dywizji Kawalerii Pancernej. Natomiast poligon w Dębie jest dedykowany 6 Brygadzie Powietrzno-Desantowej, 1 Dywizji Zmechanizowanej oraz 25 Brygadzie Kawalerii Powietrznej.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PawelLamla">Jeżeli chodzi o poligon w Drawsku, to jest to nasza wizytówka, jak powiedział już dowódca Wojsk Lądowych. Jest to największy poligon, zarówno pod względem powierzchni, jak i najlepiej oprzyrządowany, jeśli chodzi o elementy posiadanej infrastruktury szkoleniowej. Ogólna powierzchnia tego poligonu to ok. 35 tys. ha. Natomiast powierzchnia pola roboczego poligonu to ok. 17 tys. ha. Jeżeli chodzi o sprawy dotyczące zakwaterowania, to hotele i internaty dyslokowane w rejonie poligonu mogą pomieścić ok. 340 żołnierzy. Budynki koszarowe są przystosowane do tymczasowego zakwaterowania wojsk. W tych budynkach można zakwaterować ok. 1 tys. żołnierzy. Natomiast obozowisko namiotowe, w którym po części stacjonowała w czasie ćwiczeń 12 Dywizja Zmechanizowana, może pomieścić ok. 5,5 tys. żołnierzy. Jeżeli chodzi o możliwości dotyczące żywienia, to ten poligon posiada 5 obiektów stołówkowo-kuchennych, w których można zagwarantować wyżywienie na jednej zmianie ok. 2200 osób.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PawelLamla">Pozwolę sobie teraz króciutko scharakteryzować poszczególne kierunki, ponieważ ten poligon jest dyslokowany na bardzo dużej powierzchni. Jeżeli chodzi o poligon drawski, to mamy tu obozowiska na kierunkach Konotop, Głębokie, Karwice, Oleszno, Ziemsko i Jaworze. W każdym z tych miejsc wszystkie warunki, w tym dotyczące możliwości zakwaterowania, a także realizacji szkolenia są podobne i obejmują zarówno warunki stacjonarne, jak i polowe. Jeśli chodzi o możliwości udzielenia pomocy medycznej, to jest ona realizowana przez ćwiczące jednostki we własnym zakresie. Natomiast są podpisane stosowne porozumienia z mieszczącymi się najbliżej poligonu jednostkami i placówkami Narodowego Funduszu Zdrowia. Mówię przede wszystkim o szpitalach w Wałczu i Drawsku Pomorskim oraz o przychodniach specjalistycznych w tych szpitalach. Zarówno pod względem infrastruktury szkoleniowej, jak i socjalnej, jest to nasz produkt eksportowy, o czym wcześniej wspominał dowódca Wojsk Lądowych. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewGlowienka">Szanowny panie przewodniczący! Wysokie Komisje! Poligon w Drawsku jest najlepiej przygotowany do szkolenia oraz do zabezpieczenia warunków bytowych. Tego poligonu nie możemy się wstydzić. Mam przed sobą stosowne protokoły dotyczące działań Wojskowego Ośrodka Medycyny Prewencyjnej, a także działania moich komisji oraz komisji Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Wynika z nich dokładnie, jak to wszystko wyglądało. Mam także wszystkie meldunki oraz artykuły, które zostały opublikowane w prasie. Mam dokument przedstawiający całą chronologię wydarzeń, do których doszło w tej sprawie na poligonie. Jeżeli będzie taka potrzeba, to jestem gotowy do tego, żeby przedstawić dodatkowo szczegółowe wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo dziękuję panie generale. Dziękuję panie ministrze. Chciałbym zwrócić się jeszcze do pana pułkownika Tichoniuka. Czy mężowie zaufania otrzymywali jakiekolwiek sygnały dotyczące nieprawidłowego przygotowania poligonu drawskiego? Chodzi mi o sygnały pochodzące bezpośrednio od żołnierzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyKonwentuDziekanowKorpusuOficerowZawodowychWojskaPolskiegoplkAnatolTichoniuk">Nie. Nie mieliśmy takich sygnałów, jeśli chodzi o poligon drawski. Na pewno w ostatnim półroczu nie było żadnych skarg ani żadnych uwag w takich sprawach ze strony żołnierzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo. Panie i panowie posłowie! Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jako pierwszy zgłosił się pan poseł Paweł Suski. Bardzo proszę panie pośle. Następnie głos zabierze pan poseł Czesław Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselPawelSuski">Panie przewodniczący! Panie ministrze! Panowie oficerowie! Nie po raz pierwszy media przedstawiają nierzetelne informacje. Mam w tej sprawie jedną krótką uwagę. Panie przewodniczący! Tę uwagę kieruję właśnie do pana. Należałoby bardziej asertywnie podchodzić do takich doniesień prasowych i nie zabierać panu ministrowi oraz dowódcy Wojsk Lądowych czasu, zlecając im pisanie raportów wyjaśniających sprawę, która wcale nie wymagała wyjaśnienia. Nie trzeba było poświęcać na tę sprawę czasu na połączonym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję za tę uwagę. Zgłosił się także pan poseł Mroczek. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Panie przewodniczący! Szanowni państwo! Chciałbym wypowiedzieć się w tym samym duchu. Mam taki sam postulat. Wiadomo, że istnieje jakaś wstępna selekcja spraw, którymi zajmują się Komisje. Dokonują ich prezydia Komisji. Mam do prezydiów Komisji taki apel. Jestem przekonany o tym, że ten temat nie powinien pojawić się na posiedzeniu Komisji. Prawdą jest, że ta okazja została świetnie wykorzystana do promowania poligonu w Drawsku. Serdecznie gratuluję realizacji tego pomysłu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselJakubRutnicki">Panie przewodniczący! Chciałbym zadać pytanie. Z tego, co wiem, w tych doniesieniach prasowych była także mowa o podejrzeniach dotyczących odmrożeń. Biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne, jakie mamy w tej chwili, chciałbym zapytać, czy przeprowadzona została także kontrola dotycząca tego aspektu? Mam także pytanie o charakterze technicznym. Jaka jest minimalna dopuszczalna temperatura w namiotach, która powinna być zachowana w czasie zakwaterowania w nich żołnierzy?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję panie pośle. Zgłasza się jeszcze pan poseł Wojtkiewicz. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselMichalWojtkiewicz">Moja wypowiedź będzie bardzo krótka. Panie przewodniczący! Panowie oficerowie! Gdyby taka sytuacja wystąpiła w koszarach, to rzeczywiście moglibyśmy rozpatrywać taką sprawę na posiedzeniu Komisji. Jednak dotyczyło to poligonu. Na poligonie prowadzone są ćwiczenia. Czasami nawet symulowane są różne trudne sytuacje pogodowe. Można powiedzieć, że żołnierze nawet powinni odbywać takie ćwiczenia. Także dziwię się temu, że rozpatrujemy tę sprawę na posiedzeniu Komisji i angażujemy w tę sprawę panów generałów. Gdyby była taka sytuacja, że za żołnierzami na poligon do Drawska przyjechałby jakiś teatrzyk objazdowy z Las Vegas, to moglibyśmy próbować na ten temat debatować.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że były to już wszystkie głosy w dyskusji. Chciałbym jedynie poinformować, że do prezydium Komisji wpłynął formalny wniosek w tej sprawie. Ten wniosek zawierał taką propozycję, żeby – chociaż nie w ramach odrębnego punktu porządku obrad – Ministerstwo Obrony Narodowej przedstawiło informację na ten temat.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Uważam, że dobrze się stało, iż taka informacja została przedstawiona na posiedzeniu Komisji. Wszyscy powinniśmy tworzyć dobrą atmosferę wokół polskiej armii. Muszą państwo przyznać, że zarówno portale internetowe, jak i media przez jakiś czas żyły tą – jak się okazało – pseudosensacją. Niekoniecznie tworzyły w ten sposób dobrą atmosferę wokół polskiej armii. Uważam, że przedstawienie jednoznacznej informacji na ten temat ostatecznie zamyka tę sprawę. Panie ministrze! Tak właśnie traktuję przedstawioną dziś informację.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Rozumiem, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję zaproszonym gościom oraz posłom za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>