text_structure.xml 22.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam pana ministra Stanisława Komorowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam panów oficerów oraz przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam kworum. Otrzymali państwo porządek obrad, który obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie zmian do Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec, dotyczącej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego, podpisanego w Szczecinie dnia 16 kwietnia 2009 r. (druk nr 2389).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Projekt z druku nr 2389 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez Marszałka Sejmu w dniu 10 października br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Proszę przedstawiciela rządu pana ministra Stanisława Komorowskiego o krótkie przedstawienie projektu z druku nr 2389.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKomorowski">Mam przyjemność w imieniu Ministra Spraw Zagranicznych oraz Ministra Obrony Narodowej przedstawić rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie zmian do Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec, dotyczącej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego, podpisanego w Szczecinie dnia 16 kwietnia 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKomorowski">Zanim przejdę do przedstawienia zasadności wprowadzonych zmian do Konwencji, chciałbym w kilku zdaniach przedstawić dorobek Korpusu. Geneza Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego sięga połowy lat 90. XX w., kiedy zaczęła rozwijać się intensywna współpraca między Polską, Danią i Niemcami, służąca wsparciu naszych starań o przyjęcie Polski do NATO. Decyzję o powołaniu Korpusu podjęli ministrowie obrony Danii, Niemiec i Polski w 1997 r., uznając, iż wspólna jednostka wojskowa umocni w praktyce nasze przygotowania do członkostwa. Podstawę prawną do funkcjonowania wielonarodowego Korpusu stanowi konwencja między rządami trzech państw, która była podpisana 5 września 1998 r. Konwencja została ratyfikowana w listopadzie 1999 r. Pierwszym dowódcą był generał duński. Aktualnie dowódcą jest gen. Zdzisław Góral. Wcześniej gen. Góral był dowódcą w misjach bałkańskich i pracował na wielu stanowiskach w strukturach NATO.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKomorowski">Intensywny rozwój Korpusu w Szczecinie nastąpił po przyjęciu Polski do NATO. Podczas spotkania ministrów obrony Polski, Danii i Niemiec w Berlinie w 2001 r. podjęto decyzję o zmianie statusu Kwatery Głównej Korpusu na dowództwo NATO niższej gotowości. Po spełnieniu wszystkich koniecznych wymogów w sierpniu 2004 r. Rada Północnoatlantycka przyjęła decyzję o aktywacji Kwatery Głównej Korpusu jako dowództwa NATO niższej gotowości. Szczeciński Korpus zdał test wyższej gotowości operacyjnej ze znakomitym rezultatem w listopadzie 2005 r., podczas sojuszniczego ćwiczenia „Compact Eagle”, co umożliwiło Radzie Północnoatlantyckiej dokonanie oficjalnej certyfikacji Korpusu, jako Kwatery Głównej sił niższej gotowości. W 2007 r. około 70 polskich żołnierzy z Korpusu, ale także służący w Korpusie żołnierze Danii i Niemiec uczestniczyli w misji ISAF w Afganistanie. Obsadzili oni kluczowe stanowiska w Kwaterze Głównej ISAF. Po raz drugi Korpus będzie brał udział w operacji ISAF w rotacji, która nastąpi wiosną przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKomorowski">Osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej wiązało się z koniecznością przygotowania odpowiednich podstaw prawnych, dzięki którym Korpus mógłby funkcjonować w przekształconej formie, wykonując nowe zadania. Zmiana charakteru Korpusu wiązała się między innymi z rozszerzeniem kręgu podmiotów mających dostęp do Kwatery Głównej i biorących w nim udział. Pojawiła się konieczność zawarcia porozumienia zmieniającego odpowiednie postanowienia Konwencji, aby umożliwić innym państwom członkowskim Sojuszu formalny udział. Tak więc Polska, Dania i Niemcy stały się państwami założycielskimi „framework nations”, a pozostałe państwa uczestniczące określane są w angielskiej nomenklaturze jako „participating states”. Należy dodać, że przedstawiciele państw uczestniczących, wchodzący w skład Kwatery Głównej muszą mieć zagwarantowane takie same przywileje, jak dotychczasowi uczestnicy Konwencji. Odnosi się to w szczególności do zwolnień celnych, podatkowych i zagadnień związanych z jurysdykcją.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKomorowski">Przyjęcie statusu Kwatery Głównej sił NATO niższej gotowości wiąże się z przyznaniem Korpusowi nowych zadań, do których należy między innymi: wnoszenie wkładu do zapobiegania agresji wobec NATO poprzez osiągnięcie i utrzymanie zdolności do wsparcia operacji zatwierdzonych przez Radę Północnoatlantycka, prowadzenie działań obronnych i zaczepnych, operacji wspierania pokoju, operacji humanitarnych i innych na terytorium NATO i poza obszarem odpowiedzialności NATO, zgodnie z dyrektywami właściwego dowódcy NATO, a także prowadzenie szkolenia i ćwiczeń oraz kierowanie działalnością Kwatery Głównej Korpusu, podległych mu sił oraz innych sił przydzielonych zgodnie z procedurami NATO.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKomorowski">Pojawiła się również konieczność modyfikacji tych postanowień Konwencji, które regulują kwestie finansowe, w szczególności odnoszących się do wspólnego budżetu Korpusu. Proponuje się odstąpienie od równego udziału państw w finansowaniu budżetu poprzez wskazanie, iż wysokość wkładu poszczególnych państw zostanie określona w drodze wzajemnego porozumienia, a budżet będzie aprobowany corocznie. Omawiane porozumienie zostało należycie uzgodnione z zainteresowanymi ministrami w trybie określonym przepisami ustawy z 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych. Pragnę nadmienić, że projekt porozumienia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej. Uchwałą z dnia 21 kwietnia 2008 r. Rada Ministrów udzieliła zgody na podpisanie porozumienia pomiędzy rządem RP, rządem Królestwa Danii oraz rządem RFN w sprawie zmian do przedmiotowej Konwencji, dotyczącej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKomorowski">Porozumienie zostało podpisane 16 kwietnia 2009 r. ze strony polskiej przez gen. Anatola Wojtana szefa Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Związanie się przez Polskę porozumieniem nastąpi w taki sam sposób, jaki został zastosowany przy zawarciu Konwencji, tj. w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Przyjęcie ustawy i wejście w życie przedstawionych zmian pozwoli na ostateczne uruchomienie Korpusu w nowej, zaakceptowanej przez NATO formie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejStanislawKomorowski">W imieniu Ministra Obrony Narodowej i Ministra Spraw Zagranicznych pragnę stwierdzić, że wszelkie dotychczasowe działania podejmowane przez resort obrony narodowej w celu przekształcenia Korpusu w strukturę w pełni odpowiadającą nowym wymaganiom NATO są uzasadnione i słuszne, gdyż dzięki nim znacząco wzrósł prestiż RP wśród innych członków NATO, jako państwa, które mimo krótkiego stażu w Sojuszu jest wiarygodnym i odpowiedzialnym członkiem NATO, gotowym nie tylko czerpać korzyści z członkostwa, ale również wnosić odpowiedni wkład w jego rozwój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są pytania ze strony państwa posłów? Poseł Gałażewski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Panie ministrze, popieram tę zmianę, ale chciałbym zadać kilka pytań. Odpowiedzialność państw założycielskich za funkcjonowanie i dowodzenie Korpusem przechodzi na NATO. Czy finansowanie Korpusu będzie rozkładało się na wszystkie państwa członkowskie NATO? Czy dowództwo będzie ograniczone do trzech państw założycielskich, czy też będzie poszerzone o innych członków NATO? Czy ratyfikacja obejmuje tylko Polskę, Niemcy i Danię, czy też umowę będą musiały ratyfikować inne państwa członkowskie NATO?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan przewodniczący Karski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKarolKarski">Panie ministrze, chciałbym zapytać o kwestię poziomu uczestnictwa Danii w Korpusie. W uzasadnieniu do projektu ustawy stwierdza się, że poziom uczestnictwa Danii obniża się. Wyłączony zostaje batalion łączności. Czy uczestnictwo duńskie będzie wyłącznie symboliczne, czy też zachowuje realne wymiary?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKarolKarski">Druga kwestia dotyczy prośby rządu o rozpatrzenie projektu w trybie art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP, czyli w formule dużej ratyfikacji, tj. za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Prośba rządu nie jest w żaden sposób uargumentowana. Biuro Analiz Sejmowych domyśla się, z jakich powodów to wystąpienie mogło nastąpić. Prawdopodobnie chodzi o to, że kwestie wymagają uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jeśli umowa dotyczy spraw uregulowanych w ustawie lub w których Konstytucja wymaga ustawy. Art. 1 ust. 12 porozumienia wiąże się z udzielaniem zwolnień celnych i podatkowych oraz z zagadnieniami związanymi z jurysdykcją przedstawicieli państw uczestniczących działających w Kwaterze Głównej. Przy czym jeśli dokładnie przeczytamy art. 1 ust. 12 porozumienia, to mamy tu odesłanie do dwóch umów międzynarodowych – do Protokołu paryskiego oraz do umowy NATO SOFA. Ta materia została już uregulowana prawem międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKarolKarski">Jestem generalnie zwolennikiem tego trybu, który jest lepszy niż tryb tzw. małej ratyfikacji. Mam prośbę na przyszłość, żeby ze strony rządu było prezentowane uzasadnienie, aby eksperci sejmowi nie musieli domyślać się czegoś, co nie zostało wprost sformułowane. Poważniejszą przesłanką wydaje się fakt, że podstawowa umowa była przyjęta w drodze dużej ratyfikacji, zatem jej zmiana wymaga zachowania tego samego trybu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan poseł Stanisław Wziątek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawWziatek">Panie ministrze, mam podobną ocenę skuteczności i efektowości działań Korpusu jak ta przedstawiona przez pana. Rzeczywiście znakomicie wpisał się on w filozofię funkcjonowania wojsk sojuszniczych i świetnie realizował swoją misję w Afganistanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselStanislawWziatek">Interesują mnie dwie kwestie bardziej szczegółowe, odnoszące się do perspektywy jego funkcjonowania. Jeśli mówimy o tym, że zmienia się zakres obowiązków i zadań realizowanych przez Kwaterę Główną Korpusu, to trzeba przygotować Korpus i Kwaterę Główną do tych nowych wyzwań. Stąd moje pytanie o kwestie finansowo-organizacyjne. Czy jesteśmy przygotowani do tego, żeby sprostać tym wymaganiom? Czy elementy odnoszące się do przygotowania zostały uwzględnione w budżecie MON? Jakie to będą kwoty?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselStanislawWziatek">Kolejne pytanie odnosi się do kwestii związanej z wycofaniem duńskiego batalionu łączności. Czy batalion łączności zostanie zastąpiony? Jeśli tak, to kto wprowadzi zastępstwo? Czy będzie to obowiązek strony polskiej, czy przewiduje się inne rozwiązanie organizacyjne? Dlaczego następuje ograniczenie udziału strony duńskiej w Korpusie? Jest to o tyle trudne do zrozumienia, że doświadczenia dotychczasowe pokazują, iż Duńczycy byli znakomitym partnerem i współpraca przebiegała bardzo dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pani przewodnicząca Szymanek-Deresz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJolantaSzymanekDeresz">Panie ministrze, mam pytanie odnośnie do ram prawnych zmiany statusu. Jeśli Kwatera Główna uzyskuje status dowództwa niższej gotowości, konsekwencją tego są zmiany dotyczące zadań i misji, określonych w art. 3 Konwencji, a w art. 1 ust. 9 protokołu wprowadzającego zmiany. Czy zadania wymienione przez pana ministra przyznawane są dowództwu niższej gotowości zwyczajowo bądź zgodnie z innymi przepisami, czy też są to zadania specyficzne dla tego Korpusu? Czy nowe zadania uwzględniają specyfikę Korpusu, czy też są powtórzeniem zadań, które mają inne korpusy po wcześniejszym uzyskaniu statusu niższej gotowości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem proszę pana ministra Komorowskiego o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKomorowski">Na większość pytań odpowiem sam, a potem poproszę panów generałów o uzupełnienie. Dodam, że wbrew doniesieniem „Wprost” nie jestem generałem. Jeśli będzie taka potrzeba, będę się wspierał ekspercką wiedzą panów oficerów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKomorowski">Dziękuję panu posłowi Karskiemu za sugestię. Oczywiście podstawowym powodem tego sposobu procedowania jest tryb przyjęcia pierwotnej Konwencji. Nie możemy wprowadzać do niej zmian w inny sposób niż w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKomorowski">Jeśli chodzi o pytania dotyczące uczestnictwa Danii, według mojej wiedzy po wycofaniu się Danii, która – jak wszystkie kraje – szuka oszczędności wszędzie, gdzie może, pozostanie jednak jej symboliczna obecność w dowództwie. Jeśli ktoś z panów oficerów chciałby uzupełnić tę informację, to będę o to za chwilę prosił.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKomorowski">Co do kwestii ratyfikacji porozumienia przez inne państwa, informuję, że ratyfikacji dokonują tylko trzy państwa ramowe, które są założycielami Korpusu. Państwa uczestniczące w strukturach dowódczych, a nie będące państwami założycielskimi nie muszą ratyfikować porozumienia. Wraz z wejściem do dowództwa ich przedstawiciele uzyskują prawa związane ze zwolnieniami podatkowymi. Są one regulowane przez inne umowy, przede wszystkim Protokół paryski oraz umowę NATO SOFA, która obowiązuje wszystkich członków Paktu Północnoatlantyckiego.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKomorowski">Czy jesteśmy przygotowani, aby sprostać nowym zadaniom wynikającym z faktu, że dowództwo Korpusu stało się dowództwem niższej gotowości? Jeśli państwa posłów będzie interesować bardziej szczegółowa informacja, możemy jej udzielić. Ze względu na konieczność doinwestowania siedziby Korpusu w tym roku budżet Korpusu wynosił aż 16,5 mln zł. Większość niezbędnych prac już została wykonana. W związku z tym w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej na przyszły rok jest przewidziana kwota na funkcjonowanie Korpusu w wysokości 14 mln zł. Wszystko, co najważniejsze, już zostało zrobione. Pewne sprawy będą jeszcze kontynuowane w roku przyszłym, ale w zmniejszonym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKomorowski">Odpowiadam na pytanie pani przewodniczącej. Zmiana zadań jest standardowa. Wynika z faktu, że tego typu zadania muszą wypełniać dowództwa tzw. niższej gotowości. Nie są to zadania specyficzne właśnie dla tego Korpusu, tylko dla wszystkich dowództw sił natowskich niższej gotowości.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PodsekretarzstanuwMONStanislawKomorowski">Czy, jeśli chodzi o sprawy finansowe, pan generał chciałby dodać uzupełnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AnatolWojtan">Chciałbym przedstawić kwestię dotyczącą zaangażowania Danii. Sądzę, że sprawy finansowe są klarowne. Budżet przyznany na rok bieżący został wykorzystany. W związku z profesjonalizacją trzeba było zmienić część zadań, które realizuje dowództwo Korpusu w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AnatolWojtan">Dania jako państwo założycielskie na początku deklarowała równy udział, czyli 1/3. Zmiana strategii obronnej Danii spowodowała, że kraj ten znacznie ograniczył zadania na zewnątrz, zadania międzynarodowe. Ten problem dotyczy nie tylko Korpusu, ale również innych zobowiązań. Niemniej udział w zakresie zabezpieczenia funkcjonowania Korpusu został na dotychczasowym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AnatolWojtan">Jeśli chodzi o uzupełnienie luk powstałych po częściowym wycofaniu się strony duńskiej, zarówno strona polska, jak i niemiecka bardzo szybko uzupełniają braki. Chodziło między innymi o wycofanie batalionu łączności. Niedostatki, które z tego wynikają, zabezpiecza nasza brygada wsparcia i batalion łączności Niemiec. Praktycznie cały czas dowództwo Korpusu jest przygotowane do realizacji zadań, zgodnie ze statusem dowództwa niższej gotowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi i panu generałowi.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Proponuję, aby przystąpili do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisjach.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy pan minister zechce zabrać jeszcze raz głos? Rozumiem, że nie ma takiej konieczności.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LegislatorElzbietaStrzepek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Wszyscy państwo otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych, przygotowaną przez panią Justynę Łacny.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 2389 bez poprawek? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby funkcję sprawozdawcy powierzyć panu posłowi Dariuszowi Lipińskiemu. Czy są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselDariuszLipinski">Wyrażam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy ktoś jest przeciwny powierzeniu panu posłowi funkcji sprawozdawcy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>