text_structure.xml
66.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej. Chciałbym powitać przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej, Biura Bezpieczeństwa Narodowego i Najwyższej Izby Kontroli. Witam sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej pana generała Czesława Piątasa. Chciałbym również powitać przedstawicieli Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej z Komendantem Głównym Żandarmerii panem generałem Markiem Witczakiem. Wydaje mi się, że jest pan pierwszy raz na naszym spotkaniu. Widzę też, że jest z nami pan generał Andrzej Wasilewski ze Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Witam również pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Chciałbym przypomnieć, że zaproponowany dzisiaj porządek dzienny obejmuje punkt pierwszy – informację Ministra Obrony Narodowej na temat organizacji i efektów działania Żandarmerii Wojskowej oraz punkt drugi – sprawy bieżące. Czy są jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Przystępujemy więc do realizacji porządku obrad. Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejCzeslawPiatas">Przedstawiając dzisiaj informację o Żandarmerii Wojskowej pragnąłbym w słowie wstępnym zapoznać państwa z następującymi danymi. 14 grudnia 2007 r. pan minister Bogdan Klich zwolnił ze stanowiska Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej pana generała Jana Żukowskiego. Bezpośrednią przyczyną odwołania były wyniki zakończonej 13 grudnia ubiegłego roku kontroli dotyczącej funkcjonowania Żandarmerii Wojskowej, która potwierdziła, iż w ciągu ostatnich lat została nadmiernie rozbudowana ta część Żandarmerii Wojskowej, która odpowiadała za działania operacyjno-rozpoznawcze. Co więcej, w meldunku pokontrolnym przedłożonym Ministrowi Obrony Narodowej przez dyrektora Departamentu Kontroli generała dywizji Andrzeja Barana znalazły się niepokojące informacje. Do zakończenia kontroli, czyli do 13 grudnia ubiegłego roku, KGŻW nie posiadała zatwierdzonego aktualnego i szczegółowego zakresu działania. Projekt szczegółowego zakresu działania, opracowany w KGŻW, nie został przedstawiony Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia i wprowadzenia w zarządzenie, w wyniku czego nie było możliwości zatwierdzania i opracowywania na jego podstawie stosownych dokumentów kompetencyjnych. KGŻW, zgodnie z unormowaniami wynikającymi z zarządzenia nr 16 Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lipca 2005 r., była zobowiązana po wejściu zmian etatowych do niezwłocznego przedstawiania do akceptacji przez Ministra Obrony Narodowej zmian dokonanych w dokumentach kompetencyjnych. Pomimo upływu prawie 6 miesięcy od wprowadzenia zmian etatowych, obsada personalna KGŻW nie zezwalała na jej sprawne funkcjonowanie, a co się z tym wiąże – właściwą realizację zadań. Poprzednie kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej zobowiązało Żandarmerię Wojskową do gromadzenia i analizowania informacji o planowanych zamówieniach i planach zbywania lub kupna nieruchomości i mienia ruchomego, którego szacunkowa wartość przekraczała 1 milion zł. Postawiła także Żandarmerii Wojskowej zadanie zbierania informacji o osobach uczestniczących w postępowaniach o udzielenie zamówienia lub czynnościach związanych ze zbywaniem mienia. Powołanie generała brygady pana Marka Witczaka na Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej wyeliminowało nieprawidłowości i dzisiaj możemy stwierdzić, że Żandarmeria Wojskowa działa zgodnie ze statutem i że wszystkie problemy formalno-prawne są uregulowane.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejCzeslawPiatas">Te zmiany nie są jednak sygnałem do zaprzestania walki z patologiami. Mamy na celu ustabilizowanie sytuacji w Żandarmerii Wojskowej i stworzenie właściwych warunków do realizacji przez nią zadań.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejCzeslawPiatas">Jeżeli pan pozwoli, panie przewodniczący, to szczegóły przedstawi Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej pan generał Marek Witczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Mam zaszczyt przedstawić państwu informację na temat organizacji i efektów działania Żandarmerii Wojskowej. Informację rozpocznę od syntetycznego przedstawienia obecnych warunków funkcjonowania i realizowanych zadań, w dalszej części przedstawię zaś efekty prowadzonych działań. Żandarmeria Wojskowa jako organizacja sił zbrojnych RP jest wyodrębnioną i wyspecjalizowaną służbą. Jej główną misją jest zapewnienie przestrzegania prawa, porządku i dyscypliny wojskowej w siłach zbrojnych oraz bezpieczeństwa wojsk i prowadzonych operacji militarnych. Żandarmeria Wojskowa, wzorem policji wojskowej wielu państw członkowskich NATO, spełnia swoją misję realizując szereg zadań zarówno na potrzeby sił zbrojnych, jak i szeroko pojętego bezpieczeństwa państwa. Zadania te będziemy wykonywać szczególnie poprzez aktywne wejście do koszar, podjęcie szerokiej profilaktyki oraz zmierzenie się ze zjawiskiem naruszeń dyscypliny wojskowej i prawa oraz zjawiskiem patologii społecznych w siłach zbrojnych RP. Zadania i obowiązki, zakres działania oraz strukturę organizacyjną Żandarmerii Wojskowej określono w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych. Istotnymi dla właściwego funkcjonowania i realizacji zadań są akty wykonawcze do ustawy zasadniczej. Jednym z nich jest nowy i szczegółowy zakres działania KGŻW wprowadzony w zarządzeniu nr 4 Ministra Obrony Narodowej z 14 lutego 2008 r. Stanowi on podstawę do wprowadzenia zmian do etatów KGŻW, których główną istotą było przeformowanie zarządu dochodzeniowo-śledczego i zarządu operacyjno-rozpoznawczego w jeden zarząd dochodzeniowo-śledczy. Rezultatem tych działań jest powrót do struktury organizacyjnej sprzed 1 czerwca 2007 r. i zmniejszenie etatów KGŻW o 24 stanowiska żołnierzy zawodowych, które zostały przekazane do oddziałów terenowych. Żandarmeria Wojskowa jest zorganizowana w określoną strukturę, którą tworzą KGŻW oraz terenowe i specjalistyczne jednostki organizacyjne. Funkcjonowanie bieżące oraz działania w okresie kryzysu i wojny realizuje się w trzech pionach funkcjonalnych: dochodzeniowo-śledczym, prewencyjnym i administracyjno-logistyczno-technicznym, zapewniając tym samym sprawne kierowanie, dowodzenie, użycie operacyjne oraz zabezpieczenie logistyczne w celu wykonania zadań na rzecz jednostki sił zbrojnych. W ustawie o Żandarmerii Wojskowej określono 8 głównych zadań, które są realizowane w zasadniczych obszarach i obejmują: wsparcie dla dowódców jednostek wojskowych, współdziałanie z polskimi oraz zagranicznymi organami i służbami w sprawach bezpieczeństwa i porządku wojskowego oraz udział w zwalczaniu skutków klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska, a także uczestnictwo w akcjach ratowniczych, poszukiwawczych i humanitarnych. Należy podkreślić współdziałanie Żandarmerii Wojskowej z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Realne znaczenie tych działań oraz nadanie określonych uprawnień żandarmom kierowanym do pomocy policji określono m.in. w ustawie o policji, w której zapisano, że w razie zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego, gdy siły policji są niewystarczające do wykonania zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego ds. spraw wewnętrznych w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej może zarządzić użycie żołnierzy żandarmerii wojskowej do udzielenia pomocy policji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Żandarmeria Wojskowa przygotowuje się i wykonuje zadania zgodnie z przeznaczeniem. Jednostki terenowe, zwane żandarmerią merytoryczną, liczą około 2.500 żandarmów i realizują zadania określone w ustawie – głównie prewencyjne i dochodzeniowo-śledcze na obszarze kraju w odniesieniu do żołnierzy sił zbrojnych. Oddziały specjalne, czyli tzw. żandarmeria operacyjna, to ok. 1.600 etatów żandarmów, którzy są przygotowani i realizują zadania wsparcia prowadzonych operacji, udziału w misjach poza granicami państwa, działania wynikające z realizacji celów sił zbrojnych NATO i w ramach systemu reagowania kryzysowego. Kierowanie i wykonywanie zadań oraz dowodzenie jednostkami odbywa się w trzech pionach funkcjonalnych: pionie dochodzeniowo-śledczym, który jest właściwy w zakresie działalności dochodzeniowej i śledczej, operacyjno-rozpoznawczej, a także ujawniania treści wykroczeń popełnionych przez ściganych sprawców, podlegających orzecznictwu sądów wojskowych. Pion ten realizuje także przedsięwzięcia profilaktyczne oraz rozpoznanie przesłanek, zagrożeń przestępczością ukrytą o charakterze kryminalnym i zorganizowanym. Pion prewencji jest właściwy w zakresie szeroko rozumianej działalności prewencyjnej i profilaktycznej, w tym czynności patrolowych, asystencyjnych, rozwojowych i kontroli ruchu drogowego, a także koordynowania i zabezpieczania uroczystości z udziałem wojska, przegrupowań do ćwiczeń i szkoleń wojsk własnych i sojuszniczych, wizyt delegacji zagranicznych i ważnych osób oraz wydawania pozwoleń na broń prywatną żołnierzy zawodowych. Począwszy od grudnia 2005 r. siły Żandarmerii Wojskowej, oprócz wykonywania zadań ustawowych na rzecz sił zbrojnych RP, uczestniczą, na podstawie zarządzeń premiera w oparciu o art. 18 ustawy o policji, w ogólnopolskich akcjach i operacjach policyjnych mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zadania w ramach misji sił zbrojnych wykonują głównie oddziały specjalne Żandarmerii Wojskowej, które utrzymują zdolność do działań w poszczególnych stanach gotowości obronnych państwa w dwóch wymiarach: wewnętrznym – na terenie kraju i zewnętrznym – poza jego granicami, realizując zadania określone w ustawie o Żandarmerii Wojskowej oraz wojskowych organach porządkowych, a także w ustawie o policji, zapewniając ponadto wsparcie wojskom operacyjnym, współuczestnicząc w zabezpieczeniu wojsk sojuszniczo-koalicyjnych, uczestnicząc w misjach poza granicami państwa, realizując zadania z siłami zbrojnymi NATO i UE, zatrzymując i obezwładniając szczególnie niebezpiecznych przestępców oraz wykonując czynności ochronne wobec bardzo ważnych osób w państwie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Zadania ustawowe generują potrzebę posiadania odpowiedniej struktury organizacyjnej do jej wykonania. Na koniec 2008 r. Żandarmeria Wojskowa będzie posiadać około 4.900 stanowisk etatowych, w tym około 4.400 wojskowych i około 490 pracowników wojska. Jak już wspomniałem, około 2.500 stanowisk stanowi tzw. żandarmeria merytoryczna, a 1.600 – tzw. żandarmeria operacyjna. Pozostałe stanowiska to szeroko rozumiane tzw. zabezpieczenie funkcjonowania, czyli etaty administracyjno-logistyczno-techniczne.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Uwzględniając strukturę i rozmieszczenie sił Żandarmerii Wojskowej, należy wskazać na jej przywiązanie do dyslokacji jednostek wojskowych oraz, w przypadku oddziałów specjalnych Żandarmerii Wojskowej – do regionów i aglomeracji bezpośredniego zagrożenia terrorystycznego. Liczbę jednostek Żandarmerii Wojskowej w odniesieniu do aktualnej struktury sił zbrojnych ocenia się jako wystarczającą, jednak niektóre z nich powinny zostać rozbudowane i dodatkowo wyposażone w ramach posiadanych limitów, stosownie do istniejącego zakresu zadań i możliwych rejonów działań. Obecnie, w związku z prowadzoną reorganizacją i przeniesieniem niektórych jednostek sił zbrojnych, trwają konsultacje dotyczące nowego podziału odpowiedzialności terytorialnej jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">W obecnej strukturze organizacyjnej użytkuje się około 8.000 sztuk uzbrojenia oraz 520 pojazdów specjalistycznych; istnieje także pełne zabezpieczenie w zakresie środków wyposażenia interwencyjnego oraz dochodzeniowo-śledczego. Do realizacji ww. zadań, utrzymania niezbędnej struktury organizacyjnej, koszarowej i szkoleniowej Żandarmeria Wojskowa dysponuje budżetem, który zaspokaja potrzeby zarówno bieżącego funkcjonowania, jak i planowego rozwoju. Widoczny wzrost wydatków bieżących w 2008 r. w porównaniu do 2007 r. wynika głównie ze wzrostu płac. Jedną z zasadniczych pozycji w wydatkach stanowią środki finansowe na modernizację techniczną. W 2008 r. wyniosą one około 70 milionów zł. W procesie wyposażania jednostek w nowoczesne uzbrojenie i sprzęt wojskowy zaplanowano, m.in., zakup broni indywidualnej, pojazdów interwencyjnych i wyposażenia specjalistycznego – kryminalistycznego i prewencyjnego. Przydzielone środki finansowe umożliwiają planowe rozliczanie dostaw w ramach umów wieloletnich i dokonywanie zakupów na potrzeby bieżące.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Przedstawienie efektów działań Żandarmerii Wojskowej zacznę od liczby wszczynanych postępowań karnych. Statystyki z ostatnich 5 lat wskazują, że liczba przeprowadzonych śledztw i dochodzeń w ciągu roku utrzymuje się w granicach 4.000. Są to głównie przestępstwa przeciwko obowiązkowi pełnienia służby wojskowej, przeciwko mieniu, przeciwko bezpieczeństwu komunikacji oraz wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Efektem prac dochodzeniowo-śledczych jest liczba faktycznie wdrożonych postępowań wyjaśniających wykroczenia. Wzrastająca w latach 2004 – 2005 liczba tych postępowań, od 2006 r. ma tendencję spadkową. Obecnie toczącymi się postępowaniami karnymi i o wykroczenia wewnętrzne zajmuje się około 250 żandarmów. W 2007 r. na jednego żandarma przypadało w pionie dochodzeniowo-śledczym średnio 17 postępowań karnych oraz 9 postępowań wyjaśniających o wykroczenia. Jednocześnie należy podkreślić, że w latach 2000 – 2007, w czasie wykonywania czynności służbowych przez żandarmów tego pionu, dzięki dużej skuteczności działań, w tym profilaktycznych, zabezpieczono podane niżej ilości narkotyków. Problem narkomanii w siłach zbrojnych nie narasta, choć tendencje w tym kierunku wśród młodzieży spoza wojska są ogromne.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Kolejnym obszarem działań najbardziej uwidaczniającym się w jednostkach Żandarmerii Wojskowej jest obszar działań prewencyjnych. Wymiernymi rezultatami tych działań jest wsparcie dowódców w utrzymaniu porządku i dyscypliny oraz prowadzeniu działalności profilaktycznej w jednostkach wojskowych, jak również na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa społeczności spoza wojska. Jeżeli chodzi o działania prewencyjne realizowane w trakcie szkoleń i ćwiczeń z wojskami, w tym poza poligonami wojskowymi, to w 2007 r. wydzielono około 15.000 patroli, co stanowi wzrost o około 6%. W 2007 r., zabezpieczając uroczystości wojskowe z udziałem żołnierzy, skierowano do działań około 12.000 patroli i brały w tym udział także nasze kontyngenty powracające z misji. Ta liczba jest zbliżona do liczby działań w tym obszarze w 2006 r. Siły prewencyjne Żandarmerii Wojskowej, oprócz wykonywania zadań ustawowych na rzecz sił zbrojnych RP, uczestniczą, na podstawie zarządzenia premiera, w ogólnopolskich akcjach i operacjach policyjnych mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa i porządku w okresie nasilenia ruchu na szlakach komunikacyjnych, w centrach handlowych i miejscach kultu religijnego. Praktycznie uczestniczono w akcjach przeprowadzonych przez policję, a związanych z zabezpieczeniem prewencyjnym pod kryptonimami „Prędkość i Brawura”, „Trzeźwość”, „Bezpieczna droga do szkoły”, „Pomiar”, „Pieszy”, „Bezpieczny powrót z wakacji”. Znaczną liczbę patroli skierowano do zapewnienia bezpieczeństwa wspólnie z policją, Strażą Ochrony Kolei i Strażą Graniczną w ramach akcji „Bezpieczeństwo na obszarach kolejowych”. Podsumowując efekty działań prewencyjnych, warto podkreślić, że tak wielki zakres zadań wykonuje w tym pionie około 2.500 żandarmów. Jest to możliwe tylko dzięki bardzo dobremu systemowi planowania, utrzymywaniu w sprawności sprzętu i olbrzymiemu zaangażowaniu naszych żołnierzy. Żandarmeria operacyjna realizuje zadania współdziałając z dowódcami sił zbrojnych i wszystkich jednostek wojskowych oraz z większością instytucji zajmujących się bezpieczeństwem państwa, przestrzeganiem prawa i porządku, a także bezpieczeństwem i ochroną ludności. W okresie pokoju działania praktyczne żandarmeria operacyjna realizuje w misjach pokojowych i stabilizacyjnych oraz wykonując zadania wynikające z celów sił zbrojnych. W okresie zagrożenia żandarmeria operacyjna główny wysiłek będzie koncentrować na realizacji zadań w strefie działań bezpośrednich. Obecnie Żandarmeria Wojskowa prowadzi działania poza granicami państwa w składzie 6 polskich kontyngentów wojskowych w ramach misji ONZ, NATO i UE. Jednorazowo służbę w tych misjach pełni około 270 żandarmów rekrutujących się głównie spośród żołnierzy oddziałów specjalnych Żandarmerii Wojskowej. W służbach i misjach pełnionych w ramach zwartych pododdziałów, do realizacji zadań wynikających z potrzeby rotacji należy utrzymywać około 10 ekwiwalentnych kompanii Żandarmerii Wojskowej. Żandarmeria Wojskowa taki stan na dzień dzisiejszy posiada. Konieczność posiadania przez Żandarmerię Wojskową określonych jednostek wynika także z tego, iż jest ona zobligowana do realizacji tych zadań ze względu na obowiązek sojuszniczy zawarty w tabeli sił NATO, w harmonogramie realizacji celów i zobowiązań na rzecz zdolności obronnych, a także wsparcia sił zadeklarowanych do UE. Do realizacji tych zadań potrzeba od około 6 do 8 ekwiwalentnych kompanii Żandarmerii Wojskowej. Informuję, że na dzień dzisiejszy poza granicami kraju zaangażowane są 2 kompanie Żandarmerii Wojskowej.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Korzystając z okazji, chcę zasygnalizować konieczność podjęcia prac nad nowelizacją niektórych aktów prawnych stanowiących o funkcjonowaniu i użyciu sił Żandarmerii Wojskowej. Potrzeba ta wynika głównie z postanowień przyjętych w ostatnich latach i wielu nowych dokumentów normatywnych z zakresu bezpieczeństwa państwa i użycia sił zbrojnych, w tym Żandarmerii Wojskowej. Rozszerzony zakres zadań i wymogów stawianych Żandarmerii oraz konieczność jej współdziałania z innymi siłami i systemami reagowania kryzysowego i obrony państwa wskazują na potrzebę wprowadzenia zmian do ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych oraz w przepisach wykonawczych. Najważniejszy obszar zmian w prawie dotyczącym Żandarmerii Wojskowej powinien dotyczyć rozszerzenia zadań w zakresie przeciwdziałania terroryzmowi i zwalczania go, co wynika z faktu, iż Żandarmeria Wojskowa posiada odpowiednie przeszkolenie i sprzęt oraz wyposażona jest w siły i środki w pełni zapewniające realizację tych zadań zarówno samodzielnie, jak i przy wsparciu innych podmiotów. W strukturze Żandarmerii Wojskowej znajdują się – oddział specjalny w Warszawie, który samodzielnie może realizować tego rodzaju zadania, oraz dwa oddziały specjalne – w Mińsku Mazowieckim i Gliwicach, które mogą wspomagać w tym zakresie działania policji. W zakresie rozszerzenia zadań Żandarmerii Wojskowej proponowana zmiana wynika z tego, że do chwili obecnej zadania takie może realizować wyłącznie Służba Kontrwywiadu Wojskowego. Wiązało się to z tym, że nie wszystkie przedsięwzięcia mogły być realizowane terminowo i nie wszystkie takie przedsięwzięcia Służba Kontrwywiadu Wojskowego była w stanie przeprowadzić ze względu na brak odpowiednich środków.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">W związku z dodaniem Żandarmerii Wojskowej zadania dotyczącego analizy oświadczeń o stanie majątkowym żołnierzy zawodowych konieczne jest nadanie jej uprawnień polegających na dostępie do informacji i dokumentacji będących w posiadaniu urzędów skarbowych, a umożliwiających sprawdzenie prawdziwości danych zawartych w oświadczeniach majątkowych. Bez tego uprawnienia Żandarmeria Wojskowa nie będzie w stanie zrealizować ustawowego obowiązku określonego w art. 4 ust. 1 pkt 4a) ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Nadanie szeregowym zawodowym uprawnień do pełnienia służby dowódców patroli wynika z profesjonalizacji Żandarmerii Wojskowej oraz faktu, iż w niedługim czasie zarówno Żandarmeria Wojskowa, jak i całe siły zbrojne będą składać się tylko z żołnierzy zawodowych.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Kończąc wystąpienie, chciałbym poinformować, że dalszy rozwój Żandarmerii Wojskowej będzie się dokonywał adekwatnie do procesu profesjonalizacji naszych sił zbrojnych oraz do nowych zadań. Przewiduje się, że zakres zadań Żandarmerii Wojskowej będzie się zwiększał, ponieważ stanie się ona formacją w pełni uzawodowioną, o odpowiedniej strukturze organizacyjnej i składzie. Koszty przygotowania istniejących sił Żandarmerii Wojskowej do nowych zadań: udziału w krajowym systemie reagowania kryzysowego, rozszerzenia udziału w misjach pokojowych i stabilizacyjnych, udziału w składzie sił ekspedycyjnych zadeklarowanych, na przykład, do UE – będą relatywnie niskie.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Uwzględniając publikowane w ostatnim czasie oceny użycia i działań Żandarmerii Wojskowej, chcemy nadać naszej formacji nowy wizerunek. Żandarmeria Wojskowa nie walczy z żołnierzem, ale walczy o żołnierza. W tych działaniach nie będzie jednak pobłażliwości dla naruszających prawo i dyscyplinę wojskową oraz minimalizowania wysiłków w ściganiu sprawców przestępstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Dziękuję bardzo, panie generale. Przystępujemy obecnie do wypowiedzi i pytań. Widzę, że są już pierwsze zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyBudnik">Miałbym jedno pytanie do pana ministra. Nie ukrywam, że bardzo zaniepokoiło i zasmuciło mnie to, co pan powiedział uzasadniając zmianę na stanowisku Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej. Był to suchy komunikat w stylu wojskowym, a przez to mało precyzyjny. Czy mógłby pan to rozwinąć? Chodzi mi o to, czy rzeczywiście Żandarmeria Wojskowa pod zwierzchnictwem pana ministra Aleksandra Szczygły była wykorzystywana do celów politycznych? Czy rzeczywiście wykonywała zadania, które nie mieściły się w jej kompetencjach, bo tak odebrałem pana wypowiedź. Proszę o rozszerzenie tego komunikatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselBozenaSlawiak">Chciałabym zapytać o to, czy prawdą jest, że w czasie pełnienia funkcji Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej przez generała Jana Żukowskiego oficerowie byli poddawani, a właściwie zmuszani, do badań wariografem, a jeżeli ktoś odmówił, to groziła mu nawet utrata pracy? Drugie pytanie dotyczy tego, ilu oficerów Wojskowych Służb Informacyjnych było poddanych weryfikacji? Ilu z nich było na eksponowanych, najważniejszych stanowiskach?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselBozenaSlawiak">Czy były przypadki samobójstw wśród żołnierzy Żandarmerii Wojskowej i czy badano ich przyczyny? Czy są one nam znane?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekKrzakala">Była mowa o liczbie zatrudnionych pracowników Żandarmerii Wojskowej i w prezentacji było podane, że jest to prawie 5000 osób. Mnie natomiast interesują kwestie finansowe. Ilu jest żołnierzy zawodowych, żołnierzy służby nadterminowej oraz pozostałych pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń? Ile wynoszą płace i ich pochodne żołnierzy zawodowych, nadterminowych i pracowników cywilnych Żandarmerii Wojskowej?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselMarekKrzakala">Mowa była również o tym, że w wojsku problem narkomanii nie wzrasta. Chciałbym zapytać o procent wykrywalności, bo liczba toczących się postępowań karnych nie daje na to odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">W 2007 r. odnotowano wzrost liczby przeprowadzonych śledztw i dochodzeń w stosunku do 2006 r. Ile z nich zostało skierowanych do prokuratury? W ilu sąd wojskowy przedstawił opinię? Ile nie nosiło znamion przestępstwa i jaki w takim razie miały one charakter?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Nie widzę dalszych zgłoszeń, więc sam chciałbym zadać dwa szersze pytania. Pytanie pierwsze dotyczy planowanego w przyszłości powołania batalionu o charakterze międzynarodowym. Nie zauważyłem, żeby w informacji, którą przedstawił pan generał, ten wątek się pojawił. Wydawało się to interesującym przedsięwzięciem z punktu widzenia Polski, tym bardziej, że mieliśmy tam pełnić rolę dowódczą. Czy można prosić o szerszą informację na temat tego, jak wyglądają te plany, jakie są deklaracje innych państw, na jakie siły możemy liczyć i ewentualnie, jak i kiedy jest planowane wykorzystanie tego batalionu?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Natomiast drugie pytanie dotyczy uzbrojenia i sprzętu. Ogólnie można byłoby stwierdzić, że Żandarmeria Wojskowa ma prawidłową strukturę wydatków, bo jedna trzecia tych wydatków to wydatki majątkowe i byłoby dobrze, gdyby w całym wojsku były tego typu proporcje. Wydatki majątkowe to ponad 70 milionów zł, a cały budżet to z grubsza 220 milionów zł, więc ta struktura jest prawidłowa. Dokonują państwo co roku zakupu sprzętu, broni, różnych pojazdów specjalistycznych. Czy mogliby panowie pokusić się już o ocenę tego, co kupują i jaką jakość ma ten nabywany sprzęt, w tym pojazdy? Na przykład, w Kutnie, choć nie tylko tam, Żandarmeria Wojskowa kupuje pojazdy lekko opancerzone. Jak je państwo oceniają? Misje są coraz bardziej niebezpieczne i musimy mieć stosowny sprzęt i broń. Żandarmeria Wojskowa jak na razie nie ponosi strat i musimy się z tego cieszyć, ale zawsze może to być do czasu. Proszę więc o ocenę jakości sprzętu i broni, zwłaszcza zaś pojazdów specjalistycznych, które Żandarmeria Wojskowa kupuje i których ma sporo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWitoldSitarz">Chciałbym zapytać o skalę patologii w wojsku. Co prawda, pobory są coraz mniej liczne, niemniej jednak prasa ciągle pisze o zjawisku „fali”, i to, być może, nadal występuje. Czy Żandarmeria Wojskowa daje sobie jakoś z tym radę? Z tego, co się słyszy, to „fala” istniała zawsze i nikt nigdy nie potrafił jej zwalczyć.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselWitoldSitarz">Prosiłbym jeszcze pana ministra o rozszerzenie wypowiedzi, bo nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, że Żandarmeria Wojskowa nie miała i nie przedstawiła do zatwierdzenia ministrowi zakresu swojego działania. Na ile w takim razie te działania były legalne, w tym, na przykład, instrukcja, która pozwalała w tak spektakularny sposób aresztować żołnierzy z Afganistanu? Chodzi mi o Nangar Khel.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawOlas">Miałbym pytanie w związku z otwarciem granic 21 grudnia 2007 r. Czy Żandarmeria Wojskowa współpracuje tylko z policją, wojskiem i innymi służbami? Mam tu na uwadze służby celne, ponieważ jest coraz więcej różnych ludzi na naszym terytorium. Czy Żandarmeria Wojskowa bierze także udział we współpracy w wykrywaniu tego typu przestępstw?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselStanislawOlas">Mamy w tej chwili dużo pożarów lasów, budynków i zakładów i często dowiadujemy się, że są to podpalenia. Czy Żandarmeria Wojskowa wspiera działania, na przykład, Państwowej Straży Pożarnej?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselStanislawOlas">Ponadto w ostatnim czasie masowo odnotowujemy napady na banki. Czy tutaj byłaby możliwa współpraca z ochroną, żeby tego typu zdarzeń było jak najmniej?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselAleksanderSzczyglo">Miałbym pytanie w związku z tym, co powiedział pan generał w stanie spoczynku Czesław Piątas. Czy ma pan informację o skierowaniu sprawy do prokuratury, żeby zbadała tę sprawę? Jest taka maniera, która pojawiła się od pewnego momentu, że się kogoś obrzuca błotem – i to przy mnie – po to, żeby się potem przez kilka tygodni oczyszczać. Jest to maniera, która jest stosowana przez obecne władze dosyć często. Szkoda, że wiceminister obrony narodowej wpisuje się w taki sposób postępowania w stosunku do osób, które pełniły kiedyś funkcje w MON.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselAleksanderSzczyglo">Druga sprawa związana jest z prawdziwymi powodami, dla których dokonano zmiany na stanowisku Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej. Pytanie jest o tyle zasadne, że w wypowiedziach, które pojawiły się przy tej zmianie, a pragnę przypomnieć, że zmiana ta nastąpiła, o ile dobrze pamiętam, 16 grudnia 2007 r., pan minister Bogdan Klich mówił, że głównym powodem było to, że sposób postępowania Żandarmerii Wojskowej w trakcie zatrzymania oskarżonych o popełnienie przestępstwa w Afganistanie był niewłaściwy. Jest to główne uzasadnienie odwołania generała Jana Żukowskiego. W związku z tym należałoby zadać pytanie, co było powodem odwołania generała Jana Żukowskiego ze stanowiska. Może ustaliliby panowie jedną wersję do przedstawiania publicznego, żeby nie mylić się w przekazywaniu informacji tej sprawie? Zdaję sobie sprawę, że pan generał Marek Witczak jest świetnym oficerem i pewnie da sobie radę na tym stanowisku, ale chodzi też o to, żeby osoby, które pełniły funkcje w różnych czasach, nie były oczerniane tylko dlatego, że nie pasują do pewnej układanki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">Chciałabym tylko dodać, że mieliśmy posiedzenie Komisji Obrony Narodowej poświęcone celom i nowym wyzwaniom w nowych uwarunkowaniach społecznych i politycznych. Mówiliśmy wtedy o Żandarmerii Wojskowej i tam prezentowali swoje stanowisko pan generał Jan Żukowski i pan pułkownik Waldemar Gut, gdzie podkreślali wyraźnie, że istnieje konieczność wypracowania jak najbardziej efektywnych form działania, ustanowienia organów prawa i porządku. Minęło sporo czasu i wydaje mi się, że przez ten okres zachwiane zostały proporcje na rzecz pionów dochodzeniowo-śledczych i pionów operacyjno-rozpoznawczych. Rozrosło się to do niebotycznych rozmiarów pod względem personalnym, bo pracowały tam też osoby – śmiem twierdzić – wątpliwej konduity. Pracowało tam prawie 700 osób, a te proporcje zostały zachwiane z niekorzyścią dla pionu prewencji i profilaktyki. A przecież, jaka jest rola polityki wojskowej? Powinna ona być zasadniczo prewencyjna. Przede wszystkim powinna nie dopuszczać do naruszeń regulaminu, zarządzeń, rozkazów dotyczących dyscypliny, ruchu drogowego i bezpieczeństwa w szerokim tego słowa znaczeniu, w kraju i poza jego granicami, gdzie też służą nasi żołnierze. To jest mój głos w dyskusji również pod adresem pana ministra Aleksandra Szczygły.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAleksanderSzczyglo">Chciałbym zwrócić uwagę pani przewodniczącej Jadwidze Zakrzewskiej, aby nie mówiła o ludziach służących w Żandarmerii Wojskowej i nie mówiła o żołnierzach jako o osobach podejrzanej konduity, bo jest to stwierdzenie nieuprawnione i obraźliwe dla żołnierzy. Jeżeli ma pani konkretne przykłady, to proszę je podać, a nie obrażać żołnierzy, którzy w miarę swoich możliwości i zgodnie z przepisami prawa starają się wykonywać swoje obowiązki wobec kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">Nie chciałabym polemizować z panem ministrem, ale powiem, że „przyganiał kocioł garnkowi”. Powiedziałam wyraźnie, że m.in. pracowali tam ludzie podejrzanej konduity. A co miałam na myśli? Jest raport, który sporządził pan minister Antoni Macierewicz, w którym wyraźnie opisał przypadek pewnego oficera, który kończył szkoły w Moskwie. Można się domyślać, jakie. Państwo potępili wszystkich, którzy tam te szkoły kończyli, a okazuje się, że ten człowiek jest przydatny i pan go awansuje. Mało tego, było napisane, że zachodzi prawdopodobieństwo jakiegoś „haka”. Bądźmy więc precyzyjni, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAleksanderSzczyglo">Od kiedy to dla pani przewodniczącej i PO raport Antoniego Macierewicza stanowi wykładnię tego, co właściwe i niewłaściwe?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselDariuszSeliga">Pan Komendant mówił o nowych zadaniach na przyszłość. Mam więc w związku z tym pytanie. Czy w związku z imprezami masowymi, a zwłaszcza zbliżającymi się Mistrzostwami Europy EURO 2012, Żandarmeria Wojskowa myśli też o swoim udziale w zabezpieczeniu tej imprezy?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Czy ktoś jeszcze chciałby się wypowiedzieć, zanim ponownie udzielimy głosu przedstawicielom resortu i KGŻW? Nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Chciałbym odpowiedzieć na pytania pana posła Jerzego Budnika i pana ministra Aleksandra Szczygły. Pragnę zwrócić państwa uwagę na to, że w informacji, którą przedstawiłem, zawarte są niejako dwa bloki – pierwszy dotyczy zachwiania proporcji w KGŻW między pionami śledczym a prewencji. Nie mamy o to pretensji do Komendanta. Minister Obrony Narodowej na podstawie wyników kontroli, która zakończyła się 13 grudnia 2007 r., trzy dni później odwołał komendanta generała Jana Żukowskiego ze stanowiska. Przedstawiłem państwu wykaz nieprawidłowości, które stwierdziła kontrola wojskowa i które polegały głównie na tym, że nie było wyznaczonego zakresu działania, że po 6 miesiącach od zmian etatowych nie dokonano korekt w dokumentach, że podejmowane i realizowane działania dotyczyły głównie nadzoru nad planami zakupów i zbywania, że zaniedbywano działalność prewencyjną. Chciałbym też tutaj odpowiedzieć panu ministrowi Aleksandrowi Szczygle. My nie obrzucamy nikogo błotem. Nie przypominam sobie, żebyśmy pan minister Bogdan Klich czy ja obrazili pana generała Jana Żukowskiego informując parlamentarzystów o nieprawidłowościach. Chcę też powiedzieć, że pan generał Jan Żukowski jest w rezerwie kadrowej i oczekuje na kolejną propozycję. Nie wykonał określonych zadań, bo dokumenty normatywne, które mówią o tym, w jaki sposób Żandarmeria Wojskowa ma prawidłowo realizować zadania, nie były w odpowiedni sposób sporządzone i został odsunięty od stanowiska.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Jeżeli chodzi o to, czy odsunięto go dlatego, że Żandarmeria Wojskowa w bardziej czy mniej akceptowalny sposób aresztowała żołnierzy za wydarzenia w Nangar Khel, to my, jako resort obrony narodowej, nie komentujemy tego. Żandarmeria Wojskowa realizowała zadania, które określiła jej prokuratura, i mogę tylko współczuć tym rodzinom, że odbyło się to w taki sposób. Nie możemy natomiast powiedzieć, że zrobiono to źle, bo zrobiono to zgodnie z zasadami ujętymi w instrukcji, chociaż, być może, nie była ona do końca aktualna. Ważne jest natomiast to – i o tym rozmawiamy z obecnym Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej – żeby właściwie interpretować polecenia prokuratora, bo czym innym jest aresztowanie osoby uznanej za niebezpiecznego przestępcę, jeżeli istnieje podejrzenie, że dwa dni temu napadła ona na bank, a czym innym zatrzymanie żołnierza, który był na misji i jest podejrzewany o przestępstwo – czego nie ukrywamy – ale wrócił do kraju i przebywał z rodziną. Tutaj należałoby, być może, wyjaśnić z prokuratorem, czy ta forma zatrzymania będzie adekwatna do czynu, który danemu żołnierzowi się zarzuca.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Co do pozostałych spraw, to proponowałbym, aby odpowiadali już nasi oficerowie żandarmi, bo oni są bardziej kompetentni. Gdybyśmy nie byli w stanie dzisiaj podać danych statystycznych, o które zapytała nas pani poseł Jadwiga Zakrzewska, to opracujemy je i prześlemy w terminie 2-3 tygodni. Nie jestem jednak pewien, czy mamy te dane.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Odpowiadając na następne pytanie – czy oficerowie byli poddani badaniom wariografem, informuję, iż 2 stycznia 2008 r., z chwilą objęcia stanowiska, nakazałem całkowite zaplombowanie wariografu i nie przeprowadzanie żadnych badań na prawdomówność. Jest to więc urządzenie nieczynne, a, jak było poprzednio i przy poprzednim kierownictwie – trudno mi powiedzieć. Jest tutaj Szef Zarządu Dochodzeniowo-Śledczego pan pułkownik Marek Baranowski i on mógłby nam odpowiedzieć na część tego pytania, czy w poprzednim okresie były podejmowane takie próby.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SzefZarzaduDochodzeniowoSledczegoMarekBaranowski">Badania wariograficzne czy poligraficzne realizowane były na podstawie art. 192a. kpk, a ponadto ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych, która dopuszcza prowadzenie badań w stosunku do Żandarmerii Wojskowej. Z wiedzy, którą posiadam – bo wcześniej pełniłem funkcję Szefa Zarządu Prewencji – innych badań nie przeprowadzano.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące wykrywalności narkotyków, to, zgodnie z tym, co przedstawiłem na prezentacji, jest to tendencja utrzymująca się na stałym poziomie. Żandarmeria Wojskowa została wyposażona w środki mogące wykrywać narkotyki. Przede wszystkim zaś stosujemy bardzo szeroką profilaktykę jeżeli chodzi o narkotyki w siłach zbrojnych. Żandarmeria Wojskowa jest do dyspozycji na każde wręcz wezwanie dowódcy. Jeżeli tylko dowódca sobie zażyczy, to robimy te badania o każdej porze. Nie robimy masówek, żeby po prostu mieć efekty. Tendencja nadal jest bardzo silna, ale jest trend spadkowy.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Jadwigi Zakrzewskiej, to proszę, aby odpowiedzi udzielił pan pułkownik Marek Baranowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SzefZarzaduDochodzeniowoSledczegoMarekBaranowski">Jeżeli chodzi o ilość wszczętych dochodzeń w 2007 r., to ta tendencja specjalnie nie różni się od 2006 r. Jest to dopuszczalna różnica z uwagi na poziom przestępczości w kraju. Jeżeli zaś chodzi o zagrożenia dla prowadzonych postępowań, to, niestety, nie jestem w stanie przedstawić teraz tych danych statystycznych. Jesteśmy natomiast w stanie dostarczyć je w terminie wskazanym przez pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego dotyczące międzynarodowego batalionu żandarmerii, chciałbym powiedzieć, że to zadanie jest realizowane, taki batalion będzie i Polska będzie krajem ramowym. Będzie wspólne ćwiczenie na poligonie, a swój udział zadeklarowały Czechy, Słowacja, Litwa i Estonia. Jesteśmy w pełni przygotowani do przejęcia dowodzenia w tym batalionie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Jeżeli chodzi o uzbrojenie, sprzęt i ocenę zakupów, to kupujemy sprzęt z wysokiej półki. Jest to sprzęt sprawny jeżeli chodzi o pojazdy samochodowe, czy opancerzone typu „Dzik”, które nadają się do działań interwencyjnych. Nie za bardzo nadają się one natomiast na misje, na przykład, w Czadzie, dlatego mamy też inne pojazdy, jak landrovery. Mamy 520 pojazdów i mamy też przejść na pojazdy patrolowe typu Humvee.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Jeżeli chodzi o skalę patologii w siłach zbrojnych oraz o to, czy Żandarmeria Wojskowa daje sobie z nią radę, to odpowiadam z całą stanowczością – tak. Jesteśmy do tego przygotowani, wyszkoleni i gotowi poradzić sobie w każdej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Myślę, że w większości sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Odpowiadając na pytanie o zakres działania Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, informuję, że był on aktualny do czerwca 2007 r. Po zmianach etatowych w Komendzie zakres ten powinien był zostać zatwierdzony przez Ministra Obrony Narodowej. Nowy zakres działania Żandarmerii Wojskowej jest zatwierdzony przez ministra i do etatów zostały wprowadzone poprawki.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Odpowiadając na pytanie dotyczące tego, czy Żandarmeria Wojskowa współdziała tylko z policją, informuję, że nie tylko. Współdziałamy z innymi formacjami – nie tylko ze Strażą Graniczną, bo Żandarmeria Wojskowa wpiera także działania Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Jeżeli chodzi o ochronę banków, to w ramach naszej współpracy z policją możemy prewencyjnie pewne rzeczy zabezpieczać. Obecnie skupiamy wysiłki głównie na prewencji i głęboko wierzę, że uda mi się to zadanie zrealizować.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Co do EURO 2012, to, oczywiście, będziemy wspierać wszelkie działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa, a zwłaszcza bezpieczeństwa publicznego. Podczas EURO 2012 na pewno będziemy wykonywać jedno z głównych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Chciałbym jeszcze dodać, że przed Żandarmerią Wojskową, tak, jak przed pozostałymi elementami sił zbrojnych, stoi niezmiernie ważne zadanie – jest to profesjonalizacja i pełne uzawodowienie. Żandarmi skończą to w tym roku i przybędzie nam jedynie niewielki procent nowych żołnierzy. Ważne jest, aby działalność szkoleniowa i wychowawcza wewnątrz żandarmerii była już w pełni nakierowana na żołnierza zawodowego i żeby formy szkolenia były elastycznie dostosowywane nie tylko w początkowym okresie służby, ale i później – przy podtrzymywaniu zdolności czy gotowości do działania.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Druga rzecz, na którą chciałbym zwrócić państwa uwagę, dotyczy doboru ludzi. Staramy się, aby byli to ludzie sprawdzeni i żeby w tym obszarze Komenda miała pewność, żeby nie było jakiejś przesłanki do powstania sytuacji, która mogłaby zagrozić spójności czy w niewłaściwy sposób wpływać na innych żołnierzy, bo przecież stróże prawa muszą być najbardziej prawi.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Chcę też powiedzieć, że strukturę wyposażenia cechuje pewnego rodzaju różnorodność. Ze względu na zróżnicowany charakter misji żandarmi powinni mieć sprzęt i bardziej, i mniej opancerzony, powinni być gotowi do działania w terenie górzystym, ale też w dżungli Afryki. Potrzebna jest więc elastyczność struktury, wyposażenia i szkolenia, mimo, iż jest to nieduży zespół, bo w sumie kilka tysięcy osób. Zależy nam bardzo na tym, aby żandarmi byli widoczni, żeby nasze społeczeństwo mogło ich widzieć na ulicach wtedy, kiedy trzeba wspierać policję czy zabezpieczać porządek.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Pan generał mówił o wspieraniu działań antyterrorystycznych. Jest to głównie domena resortu spraw wewnętrznych i administracji. MON jest do tego przygotowane, ale nie informujemy szczegółowo o tym, do jakich zadań oddziały specjalne mogłyby być w kraju wykorzystywane. Proszę przyjąć zapewnienie, że są szkolone także do tego typu zadań.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Ważne zadanie, o którym państwo mówili, to współpraca i współdziałanie ze Strażą Graniczną. Dotyczy to również tego, co przywożą nasi żołnierze z misji zagranicznych. Ważna jest więc działalność prewencyjna w bazach podczas misji, ale także możliwość sprawdzania żołnierzy w kraju.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Wydaje mi się więc, że żandarmi będą tym działaniom poświęcać szczególną uwagę, będą dobrze szkoleni i będą im stawiane wysokie wymagania.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Nie odpowiedzieliśmy jeszcze na pytanie dotyczące uposażeń. Czy w tej chwili ktoś z żandarmerii może na to pytanie odpowiedzieć? Słyszę, że lepiej będzie, jeśli ta odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Czy jeszcze ktoś ma pytania po tych informacjach?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselAleksanderSzczyglo">Chodzi mi o sprawę etatowego przesunięcia z Pułku Ochrony do Żandarmerii Wojskowej. Były to działania związane z ochroną najważniejszych urzędników MON. Czasami miało się wrażenie, że żołnierze zasadniczej służby wojskowej stanowią bardziej zagrożenie dla samych siebie i dla ludzi, którzy przechodzą przez Biuro Przepustek, niż ochronę budynku. To zadanie miało być zrealizowane w tym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselDariuszSeliga">Mam do pana ministra pytanie jako do przedstawiciela rządu. W rządzie pana premiera Jarosława Kaczyńskiego był pan minister odpowiedzialny z infrastrukturę i przemysł obronny. Czy w rządzie pana premiera Donalda Tuska będzie taki podsekretarz stanu? Myślę, że jest to dość istotne.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselDariuszSeliga">I drugie pytanie: czy została już podjęta decyzja dotycząca wysłania „Rosomaków” do Czadu? Czy one będą pojazdami, którymi będzie się poruszać żandarmeria?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Czy możemy uznać, że już wyczerpaliśmy pytania? Czy można w takim razie prosić o odpowiedź na te pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Mogę odpowiedzieć na pytanie dotyczące podsekretarza stanu ds. uzbrojenia. Oczywiście, będzie taka osoba i ja sam będę wtedy miał mniej pracy i nie będę musiał reprezentować MON w wielu innych miejscach. Sprawa uzbrojenia i infrastruktury jest niezmiernie ważna, bo przecież tam praktycznie materializuje się wszystko to, co dotyczy prac badawczo-rozwojowych oraz dostaw uzbrojenia i sprzętu. Myślę więc, że zostanie znaleziona odpowiednia osoba, która będzie mogła z powodzeniem realizować to zadanie. Dzisiaj koordynuje pracę tego pionu pan generał Zygmunt Dominikowski, który jak na razie wywiązuje się dobrze z tego obowiązku, ale nie ukrywam, że podsekretarz stanu w tym pionie jest potrzebny.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Jeżeli chodzi o „Rosomaki”, to nie są one przewidziane na misje w Afryce. Będą tam landrovery oraz pojazdy, które są bardzo mobilne w trudnych, tropikalnych warunkach przy zmiennej pogodzie – bo kiedy panuje pora deszczowa, to wszystko się zmienia jak w kalejdoskopie.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Jeżeli chodzi o pytania pana posła Aleksandra Szczygły, to bardzo proszę pana Komendanta o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KomendantGlownyZandarmeriiWojskowejMarekWitczak">Rzeczywiście, to zadanie jest realizowane. Żandarmeria Wojskowa ochrania wszystkie ważne budynki, łącznie z MON i Sztabem Generalnym. Pułk Ochrony ma przejąć tę niejako „głębszą wartę”, i tylko taka była do tego korekta. Główne miejsce nadal zajmuje Żandarmeria Wojskowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Jeżeli nie ma więcej pytań, to ja może na koniec tej części powiem o kilku sprawach, a potem przejdziemy do kwestii bieżących. Proszę naszych gości o pozostanie jeszcze na sali.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Chciałbym podziękować panu generałowi za te informacje, bo były one bardzo ciekawe. Myślę, że Żandarmeria Wojskowa jest w bardzo szczęśliwej sytuacji. Ma ustawę, która precyzyjnie określa, co ma robić, i żadnych zakusów na jakąś gruntowną zmianę tej ustawy nie ma. Żandarmeria Wojskowa posiada dużą liczbę etatów, bo w ciągu kilku lat wzrosła liczba żandarmów i ma to różne uzasadnienie. Pytania, które będziemy kolejno zadawać, będą dotyczyły przygotowania oddziałów specjalnych, bo jest to jednak duży potencjał. Oddziały tworzono przede wszystkim z myślą o udziale w różnych misjach i mogłoby nas interesować, w jakim stopniu te oddziały są wykorzystywane w misjach, bo sam pomysł, żeby posyłać żandarmów na misje tam, gdzie się da, jest ze względów politycznych, wojskowych, a także ekonomicznych – o czym mówił pan minister – dobrym rozwiązaniem. Wiadomo dzisiaj, że łatwo jest opanować teren czy pokonać przeciwnika, natomiast problem pojawia się tam, gdzie zaczynają się funkcje policyjne. Jest to ten segment Żandarmerii Wojskowej, który będzie budził nasze żywe zainteresowanie.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Chciałbym również zasygnalizować prośbę o dokładne podsumowanie jakości sprzętu, który kupuje Żandarmeria Wojskowa. Ma ona dosyć konsekwentnie realizowany program wyposażania i chciałbym, żeby było jasne, jaki ma sprzęt i uzbrojenie. W przypadku Żandarmerii Wojskowej wiadomo, jakie są środki i wiadomo, co kupować, ale często są tu nowe rozwiązania. Pan generał mówił tutaj chociażby o niektórych pojazdach i trzeba bacznie się temu przyglądać, bo w Polsce toczy się poważna dyskusja dotycząca opancerzania różnych pojazdów oraz ich odporności. Wiadomo, że pojazdy, których państwo używają, nie zastąpią czołgu, ale, być może, jest to pewne interesujące rozwiązanie. Stąd prośba, aby dokonać analizy tego, co się sprawdza i co trzeba udoskonalić.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">To tyle, jeżeli chodzi o informacje, za które w imieniu moim i innych posłów jeszcze raz dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Przystępujemy do punktu drugiego – sprawy bieżące. Czy są jakieś zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselIzabellaSierakowska">Korzystając z obecności pana ministra mam prośbę, aby na następnym posiedzeniu Komisji – może za dwa tygodnie – pan minister był uprzejmy przedstawić rezultaty rozmów z przedstawicielami pracowników wojska, bo wiem, że odbyło się spotkanie cywilnych pracowników wojska z panem generałem i dotyczyło niskich płac w wojsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Jest to jedna z kwestii, o których chciałem powiedzieć w tej części. Nie tak dawno przyjęto budżet całego państwa, także MON, i my, jako Komisja, opiniowaliśmy tę część budżetu. Opinia, którą przygotowaliśmy w jak najlepszej wierze, przewidywała, że przeciętna podwyżka dla pracownika cywilnego będzie wynosiła – jeżeli się nie mylę – 298 zł. Jako Komisja oceniliśmy to pozytywnie, bo wszyscy wiemy, że płace cywilnych pracowników wojska są podłe. Do tego poinformowano nas, że w ciągu 3 lat, począwszy od 2008 r., przyrost nominalny płac pracowników cywilnych przekroczy już 20% – i Komisja oceniła to dobrze. Dzisiaj mamy jednak sytuację taką, że każdego dnia do Sejmu wpływają dziesiątki listów i nie jesteśmy ich nawet w stanie czytać. Jest akcja w skali całego kraju, gdzie pada zarzut, że pracownicy cywilni i Komisja zostali wprowadzeni w błąd, bo rzeczywiste przeciętne podwyżki przekraczają nieco ponad 170 zł. W zeszłym tygodniu odbyliśmy w Sejmie spotkanie z przedstawicielami pracowników wojska, byli także przedstawiciele MON, dyrektor Departamentu Kadr, przedstawiciele Departamentu Budżetowego, przedstawiciele Sztabu Generalnego. Spotkanie skończyło się jednak na niczym. Wystosowałem wówczas w imieniu Komisji pismo do pana ministra Bogdana Klicha prosząc, by pochylić się z całą powagą nad tym problemem dlatego, że pracownicy poczuli się po prostu oszukani. Miało być tyle, a jak doszło co do czego, to jest tyle. Wiem, że pan minister Czesław Piątas spotkał się z nimi i może powie, jaki jest dalszy tok prac w tej materii.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselPawelSuski">Chciałbym wypowiedzieć się w imieniu III Pułku Przeciwlotniczego, który ponad rok temu został przeniesiony ze Szczecina do Koszalina i jest tam obecnie skoszarowanych około 100 osób kadry, co jest niedobre z punktu widzenia ich rodzin. Czy można byłoby przyśpieszyć działania, aby rozwiązać ten problem?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselJerzyBudnik">Również chciałbym skorzystać z obecności pana ministra. Chodzi mi o opiekę zdrowotną nad rodzinami żołnierzy zawodowych. Rozporządzenie, które dotyczy funkcjonowania izb lekarskich, w tym wojskowych, nie zostało jeszcze podpisane. Być może, coś się zmieniło w tych dniach. Rodziny są wysyłane do lekarzy rodzinnych funkcjonujących na rynku otwartym i nie wiedzą, czy będzie to już stały model, czy jest zwłoka w podpisaniu porozumienia, które zapewni funkcjonowanie tego systemu na dotychczasowych warunkach, czy też szykują się jakieś zmiany? Uważam, że należy przerwać ten stan niepewności.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselAndrzejBetkowski">Wiemy, że Order Krzyża Wojskowego jest orderem nadawanym żołnierzom sił zbrojnych i osobom cywilnym za wybitne zasługi, działania przeciw terroryzmowi lub w czasie operacji pokojowych. To jedyne odznaczenie militarne przyznawane za czyny wojenne w czasie pokoju, zostało ustanowione niedawno. Order Krzyża Wojskowego nadaje i wręcza Prezydent RP z inicjatywy własnej lub Prezesa RM. Czy z punktu widzenia formy właściwe jest, aby kawaler Orderu Krzyża Wojskowego, który nie mógł go odebrać ze względu na obecność na kolejnej misji w Iraku, miał teraz to odznaczenie odbierać z rąk urzędnika w Dowództwie Wojsk Lądowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">Chciałabym zasygnalizować sprawy, które w niedługim czasie będą przedmiotem posiedzenia naszej podkomisji ds. społeczno-wychowawczych. Dzisiaj wysłałam do pana ministra pismo w sprawie reformy wojskowej służby zdrowia oraz reformy szkolnictwa wojskowego. Sygnalizuję to wcześniej, aby państwo posłowie mogli się również przygotować na posiedzenie Komisji poświęcone zagadnieniom oceny działań podkomisji ds. społeczno-wychowawczych w wojsku polskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Dziękuję bardzo. Ponieważ nie ma innych pytań, poprosilibyśmy pana ministra o ustosunkowanie się do tych kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Jeżeli chodzi o pracowników wojska, to spotkałem się z Prezydium Związku Zawodowego Pracowników Wojska oraz Prezydium NSSZ Solidarność Pracowników Wojska. Ta druga grupa pracuje głównie w zakładach zbrojeniowych i warsztatach remontowych. Powołaliśmy zespół, który w tej chwili bardzo dokładnie bada wielkość uposażeń na różnych szczeblach i w różnych jednostkach, bo w kierownictwie mamy wrażenie, że środki finansowe przekazywane na uposażenia, być może, nie wszędzie spowodowały, że to samo stanowisko otrzymuje tę samą kwotę. Zespół pracuje i jesteśmy przekonani o tym, że 299 zł będzie wypłacone. To jest nasza taktyka negocjacyjna – w jednej turze lub w dwóch turach. Myślimy także o zwiększeniu tej kwoty, chociaż nie jest to proste. Jesteśmy w sytuacji, gdy w pewnych obszarach podwyżki są duże – jest to około 20%, a, z drugiej strony, jesteśmy ograniczeni 1,95 budżetu i nie mniej niż 20% na wydatki majątkowe. Mamy około 3.500 żołnierzy w misjach i nie możemy obniżać wydatków majątkowych, nie możemy wyjść też poza te 1,95. Mamy określone zobowiązania co do celów sił zbrojnych i będziemy się starali znaleźć dodatkowe pieniądze i myślę, że jeszcze w przyszłym tygodniu będziemy pracować nad tym z zespołem. Na pewno za dwa tygodnie będziemy mieli już przygotowane rozwiązanie. Chcę też państwa poinformować, że pan minister Bogdan Klich także oczekuje na efekt pracy Komisji, która jest w moim pionie, gdzie rozmowy prowadzi Pełnomocnik ds. Pracowników Wojska przy udziale Departamentu Budżetowego oraz sił zbrojnych i dowództwa wsparcia – to jest nowe dowództwo, które jest dzisiaj dysponentem środków finansowych drugiego stopnia i także od sprawności jego organów finansowych będzie zależało, jak szybko i czy ta kwota zniweluje te różnice.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Spotykamy się z takim zjawiskiem, że są dwie Wojskowe Komendy Uzupełnień o podobnym zakresie działania, a jedyna różnica polega na uposażeniu na tych samych stanowiskach. Uważam, że jest to niedopatrzenie i błąd biurokratyczny. Nie ulega natomiast wątpliwości, że nasze wydatki osobowe, w tym wydatki na pracowników wojska, będą rosły, bo, jak nie będziemy płacić, to nie będziemy mieć fachowców. Spotykamy się już z tym, że dobrzy mechanicy – szczególnie w Krakowie – obsługujący nasze samoloty transportowe, odchodzą do linii lotniczych i otrzymują tam bardzo wysokie uposażenie. Jest to proces, przed którym stoi kierownictwo, i myślę, że wiele uwagi zostanie poświęcone kształtowaniu i wypracowaniu budżetu na 2009 r. tak, aby sprostać oczekiwaniom pracowników wojska.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Jeżeli chodzi o III Pułk Przeciwlotniczy, to myślę, że będziemy tutaj się przyglądać, jak wygląda problem budownictwa w koszarach tak, aby ci żołnierze, którzy zostali przeniesieni, mogli mieć dobre warunki do tego, aby być razem z rodzinami.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Jerzego Budnika dotyczące opieki zdrowotnej, to sytuacja służby zdrowia w kraju dotyka także i nas. Chciałbym prosić przedstawicieli Komisji, aby pomogli nam w odzyskaniu środków finansowych, jakie łożymy na funkcjonowanie i działalność oddziałów ratownictwa, na przykład, w szpitalu na ul. Szaserów. W tym szpitalu, ale i w wielu innych powstały oddziały ratownictwa, do których przywozi się wszystkie osoby, które uległy zranieniu czy nagłemu wypadkowi. To służy bezpieczeństwu naszych obywateli; niestety, te oddziały przynoszą nam straty i są one pokaźne, bo w przypadku szpitala na ul. Szaserów są to chyba ponad 4 miliony zł rocznie, w Bydgoszczy – 2 miliony zł, we Wrocławiu – 1,5 miliona zł. Brałem raz udział w ceremonii otwarcia takiego oddziału jako wysoko postawiony urzędnik państwowy w obecności pana profesora Juliusza Jakubaszka, który jest Krajowym Konsultantem ds. Ratownictwa. Zapewniał on, że wszystkie nakłady, które szpital poniesie na ratownictwo, zostaną zwrócone. Tak się do dzisiaj nie stało, chcielibyśmy więc prosić państwa o to, aby tę sprawę rozstrzygnąć, bo wtedy łatwiej będzie nam sprostać pozostałym problemom.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Druga rzecz to kwestie płacowe. Nie ulega wątpliwości, że na dzień dzisiejszy problem w naszych szpitalach, jeśli chodzi o lekarzy, został rozwiązany, ale szpitale muszą zapewnić dla nich środki finansowe, bo są szpitale, w których oddziały przynoszą zysk, ale, niestety, są też i takie, które przynoszą straty. Nie wiem, czy mamy popisaną na dzisiaj umowę z mazowieckim Narodowym Funduszem Zdrowia na świadczenie usług przez klinikę onkologiczną szpitala na ul. Szaserów. Jest też inna klinika w Warszawie, która ma taki sam zakres usług, a też przynosi straty. Nie możemy powiedzieć ludziom chorym, że nie możemy ich przyjąć. Jest to bardzo trudny problem. Sprawdzę, czy ta sytuacja, w której nie do końca został wyjaśniony zakres i możliwość działania, została rozstrzygnięta przez Inspektora Wojskowej Służby Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawPiatas">Jeżeli chodzi o Order Krzyża Wojskowego, to jest nam bardzo miło, że pan prezydent odznacza nim na wniosek Prezesa RM. Nam też zależałoby na tym, aby wręczał go pan prezydent. Nie wiem, kto przekazał ten order Dowództwu Wojsk Lądowych i nie chciałbym więcej na ten temat mówić. My i nasi żołnierze jesteśmy gotowi poczekać nawet i pół roku, żeby go dostać w miejscu godnym, bo nie ulega wątpliwości, że rząd nie otrzymuje tego orderu bardzo często. Poprosimy, aby wojska lądowe zwróciły order do Kancelarii i żeby pan prezydent wręczył go przy najbliższej okazji. Szczegóły jednak musimy wyjaśnić, bo nie wiem, dlaczego tak się stało. Order zazwyczaj wręcza się w Pałacu.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselAleksanderSzczyglo">W tym przypadku jest tak, że Minister Obrony Narodowej z mocy prawa może wręczyć to odznaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Zaproponujemy panu ministrowi, aby z tego skorzystał.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselAleksanderSzczyglo">Taka uroczystość ma miejsce w większości przypadków, jeżeli mamy do czynienia z rocznicami czy ze świętami państwowymi, ale tak, w ciągu roku, ministrowie konstytucyjni, a w tym przypadku Minister Obrony Narodowej, są uprawnieni do tego, aby wręczyć odznaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Rozumiem, że mówimy o sytuacji, która nie powinna mieć miejsca, ale namawiałbym pana posła, aby przekazał ministrowi o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselJerzyBudnik">W nawiązaniu do wypowiedzi pana ministra sugeruję Prezydium wystosowanie dezyderatu do pani Minister Zdrowia w sprawie dyskryminowania placówek przy kontraktowaniu usług medycznych i zwrotu środków na oddziały pracownicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Za dwa tygodnie mamy posiedzenie Komisji poświęcone podstawowej ocenie wojskowej służby zdrowia. Pojawią się, oczywiście, jeszcze inne problemy i zrobimy tak, że na to posiedzenie oprócz przedstawicieli wojskowej służby zdrowia zaprosimy kilku szefów placówek wojskowych. Proponuję, abyśmy zakończyli wówczas to posiedzenie tego typu dezyderatami, bo tam będzie ich kilka.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Czy są jeszcze jakieś sprawy? Jeżeli nie, to mam na zakończenie pewną prośbę. W najbliższym czasie czekają na nas trzy duże tematy merytoryczne – sytuacja w służbie zdrowia i koncepcja służby zdrowia w wojsku, szczegółowa koncepcja profesjonalizacji wojska oraz – jako, że mamy rosnącą liczbę skarg – przebieg i realizacja inwestycji NATO w Polsce. Odnoszę wrażenie, że nie ma chyba inwestycji NATO w Polsce, która nie byłaby problemem. Będziemy działać zgodnie z planem, który wszyscy przyjęli, z jednym uzupełnieniem, żeby za dwa tygodnie, w punkcie drugim – bo punktem pierwszym byłaby służba zdrowia – znalazła się bieżąca informacja MON o stopniu zaawansowania rozmów z przedstawicielami związków zawodowych pracowników wojska.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszZemke">Dziękuję wszystkim państwu. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>