text_structure.xml 20.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Porządek dzienny przewiduje kontynuowanie rozpatrywania projektu dezyderatu nr 24 Komisji w sprawie uchylenia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2003 roku w sprawie rodzajów broni i amunicji oraz wykazu wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót wymagana jest koncesja.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Chciałbym przypomnieć, że w dniu 13 lutego Komisja uchwaliła już dezyderat, ale ze względu na wątpliwości dotyczące delegacji ustawowej postanowiła wrócić do jego rozpatrzenia. Posłem referentem w tej sprawie jest pani poseł Hanna Zdanowska. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselHannaZdanowska">Dziękuję uprzejmie. Witam państwa. Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselHannaZdanowska">Komisja stwierdziła, że dobrze by było, gdybyśmy w dezyderacie wskazali ustawę, do której bezpośrednio go odnosimy. Był problem z ustaleniem tego. Okazało się, że tak naprawdę delegacja jest zawarta w dwóch aktualnie obowiązujących ustawach. W związku z tym pozwoliłam sobie przedstawić kolejny projekt dezyderatu. Mam nadzieję, że tym razem nie będzie on budził żadnych wątpliwości wśród członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselHannaZdanowska">Jeśli można, odczytam treść projektu dezyderatu, tak żeby została zaprotokołowana: „Dezyderat nr 24 Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji w sprawie uchylenia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2003 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów broni i amunicji oraz wykazu wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagana koncesja do Rady Ministrów uchwalony w dniu...” – w tym miejscu zostanie wpisana dzisiejsza data.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselHannaZdanowska">„Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji na posiedzeniach w dniach 13 oraz 25 lutego 2009 roku przeprowadziła dyskusję o problemach wynikających z realizacji przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2003 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów broni i amunicji oraz wykazu wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagana koncesja.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselHannaZdanowska">Komisja mając na uwadze orzecznictwo sądów w sprawie niezgodności w/w rozporządzenia z ustawami: z 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz z 21 maja 1999 r. o broni i amunicji oraz wynikające z tego konsekwencje dla przedsiębiorców zajmujących się obrotem urządzeniami pneumatycznymi o energii pocisku nieprzekraczającej 17 J, wnosi:</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselHannaZdanowska">1) o pilne podjęcie przez Radę Ministrów działań zmierzających do uchylenia rozporządzenia z dnia 9 grudnia 2003 r.,</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselHannaZdanowska">2) o pilne przeprowadzenie audytu pracowników zajmujących się procesem legislacyjnym w/w rozporządzenia z uwagi na prezentowane w mediach ogólnopolskich zarzuty korupcyjne w związku z wprowadzeniem koncesji na obrót urządzeń pneumatycznych o lufie gwintowanej o energii pocisku nieprzekraczajacej 17 J.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Bardzo proszę, czy ktoś z pań i panów ma uwagi do zaproponowanej treści dezyderatu?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Rozumiem pani poseł, że adresatem dezyderatu jest Rada Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselHannaZdanowska">Tak. Rada Ministra jest organem, który wydał rozporządzenie. Jest to rozporządzenie Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Czy przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji mają dla nas jakieś sugestie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuZezwoleniKoncesjiMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiCezaryGawlas">Panie przewodniczący, nie mamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Powiem szczerze, że mam wątpliwości co do audytu pracowników. Wnoszę o skreślenie pkt 2. Konsekwencją tej zmiany byłoby wykreślenie oznaczenia „1)” oraz skreślenie dwukropka po wyrazie „wnosi”. Treść dezyderatu byłaby wówczas ładna i zgrabna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselHannaZdanowska">Był to wniosek pana posła Palikota. Zgłosił go w trakcie obrad Komisji. Poseł Palikot wniósł o to, aby w dezyderacie znalazł się taki postulat, więc go zamieściliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Jeśli chodzi o prawną stronę projektu dezyderatu, chciałbym podkreślić, że trudno mówić o uchyleniu nowelizacji. Pani poseł de facto proponuje uchylenie rozporządzenia z dnia 9 grudnia 2003 roku, które do rozporządzenia z 2001 roku wprowadziło zmianę polegającą na dodaniu ust. 6a do załącznika nr 1. Tak naprawdę państwu chodzi o wyeliminowanie ust. 6a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselHannaZdanowska">Na chwilę obecną rzeczywiście chodzi o wyeliminowanie ust. 6a. Aczkolwiek z tego, co pamiętam z poprzednich obrad Komisji, przedstawiciel Departamentu Zezwoleń i Koncesji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji mówił, że w rozporządzeniu jest wiele nieścisłości. Trwają prace nad jego zmianą. Dla nas w tej chwili ważne jest uchylenie ust. 6a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Rozporządzenie, o którym mówimy, zmieniło podstawowe rozporządzenie. W związku z tym trudno mówić, że jego uchylenie wyprowadzi zmianę z podstawowego rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Panie mecenasie, rozumiem, że nasi partnerzy z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wiedzą, o co chodzi. Czy tak panie dyrektorze?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Pan mecenas sugeruje wyraz „uchylenia” zastąpić wyrazem „nowelizacji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Sugeruję zapisać w ten sposób: „o pilne podjęcie przez Radę Ministrów działań zmierzających do zmiany rozporządzenia w części dotyczącej ust. 6a z załącznika 1”. Oczywiście mam na myśli rozporządzenie główne. Wówczas precyzyjnie określilibyśmy, o co nam chodzi. Uchylenie nowelizacji nic nie daje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Chodzi o ust. 6a?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Tak, ust. 6a z załącznika 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Panie mecenasie, szanowni państwo, pani poseł!</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Pomimo tego że zgłosił to pan poseł, chciałbym przedstawić pewną propozycję. Wiadomo, jaka będzie procedura. Dezyderat trafi pewnie do Departamentu Spraw Parlamentarnych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i zgodnie z właściwością, zostanie przekazany do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Rozumiem, że jeśli umawiamy się na zasadzie gentlemen`s agreement, państwo przystępujecie do przygotowania propozycji rozwiązania, przekazujecie do uzgodnień międzyresortowych i w ciągu trzech miesięcy mamy nowe rozporządzenie. W tej chwili jest końcówka lutego. Przed nami marzec, kwiecień, maj. Jeżeli na dzień 31 maja nie będzie nowego rozporządzenia, ponowimy dezyderat, ale wówczas zamieścimy w nim także punkt drugi dotyczący audytu pracowniczego. Czy możemy zawrzeć taką umowę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuwMSWiACezaryGawlas">Cezary Gawlas. Dyrektor Departamentu Zezwoleń i Koncesji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DyrektordepartamentuwMSWiACezaryGawlas">Zakończyliśmy już merytoryczne prace nad zmianą rozporządzenia. Zostały one omówione przez nasze wewnętrzne komórki. Projekt jest gotowy do dalszych uzgodnień. To, w jakim terminie zostaną one podjęte, oczywiście zależy od decyzji kierownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Panie dyrektorze, rozumiemy się, o co chodzi. Umowa stoi.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Chciałbym poddać pod głosowanie swoją propozycję, która polega na tym, aby po wyrazie „wnosi” skreślić...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Nasza sugestia jest taka, aby dezyderat dotyczył zmiany rozporządzenia z dnia 3 grudnia 2001 roku w części dotyczącej ust. 6a. Chodzi o to, aby w tytule nie było mowy o zmianie rozporządzenia z dnia 9 grudnia 2003 roku, tylko o zmianie rozporządzenia z dnia 3 grudnia 2001 roku. Co za tym idzie, w treści dezyderatu postulowalibyśmy o pilne podjęcie działań zmierzających do zmiany rozporządzenia z dnia 3 grudnia 2001 roku w części dotyczącej ust. 6a z załącznika 1. Wówczas byłoby precyzyjnie określone, o co nam chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Zwracam się do strony rządowej z zapytaniem, czy może tak być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KoordynatorwBiurzePrawnymKomendyGlownejPolicjiMarekAntonowicz">Marek Antonowicz. Biuro Prawne Komendy Głównej Policji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KoordynatorwBiurzePrawnymKomendyGlownejPolicjiMarekAntonowicz">Chciałbym poprzeć pana mecenasa i zaproponować następujący zapis: „wnosi o podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do uchylenia ust. 6a z załącznika 1 do rozporządzenia...” – tu następowałoby przywołanie pełnego tytułu rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Rozumiem, że chodzi o rozporządzenie z dnia 3 grudnia 2001 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KoordynatorwKGPMarekAntonowicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Wydaje mi się, że osiągnęliśmy konsens. Pan przewodniczący Sekuła popiera rozwiązanie polegające na wykreśleniu z dezyderatu pkt 2. Jeżeli będziemy ukontentowani do końca maja, zapomnimy o sprawie. Jeżeli ze strony rządowej zaobserwujemy bezczynność, będziemy szukali winnych. Podejrzenia pana posła Palikota, że niewidzialna ręka rynku broni określonych rozwiązań, okażą się w jakiś sposób uprawdopodobnione. Po tym, co przeczytaliśmy, o czym mówiła pani poseł Zdanowska, wiadomo, że w całym tym interesie chodzi o pieniądze. Zatem kieruje tym niewidzialna ręka rynku.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Postulat zamieszczony w dezyderacie otrzymałby brzmienie, jakie przed chwilą pan zaproponował. Jest na to zgoda Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny wykreśleniu z treści dezyderatu punktu drugiego, wykreśleniu wyrazów „1)” oraz dwukropka oraz nadaniu ostatniemu zdaniu brzmienia proponowanego przez pana mecenasa z Komendy Głównej Policji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Przyjęliśmy dezyderat wraz z zaproponowanymi zmianami.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Jednocześnie upoważniamy Biuro Legislacyjne do nadania treści dezyderatu odpowiedniego kształtu legislacyjnego. Merytorycznie rzecz została przed chwilą przesądzona w głosowaniu. Przypominam, że punkt drugi, wyrazy „1)” i dwukropek zostały wykreślone.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Pani poseł Zdanowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselHannaZdanowska">Rozumiem, że otrzymamy od państwa odpowiedź, iż do określonego dnia ust. 6a zostanie usunięty z obowiązującego rozporządzenia. Ewentualnie w terminie, który państwo określicie w odpowiedzi na dezyderat, zostanie wydane nowe rozporządzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Pani poseł nie otrzymamy takiej odpowiedzi, ponieważ resort nie jest w stanie jej dać. Zawarliśmy umowę honorową. Jeżeli na szczeblu, na jakim w dniu dzisiejszym mamy zaszczyt gościć reprezentację rządu, państwo pochylą się nad problemem, rzecz będzie załatwiona. Zaręczam pani poseł, że Rada Ministrów sprawnie wydaje rozporządzenia. Idzie to sprawniej niż ustawy, dlatego że ustawy tworzy się w ramach Komitetu Stałego. Jeżeli w którymś z brukowców nie znajdzie się jakiś artykuł, Rada Ministrów nie pochyla się nad żadnym paragrafem. Ktoś, kto siedział w Sali Świetlikowej, wie, jak to wygląda.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Pani poseł, panie przewodniczący, czy są sprawy różne? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Proszę bardzo. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieSprawObronnychMinisterstwaGospodarkiJanSzymanowski">Jan Szymanowski. Departament Spraw Obronnych Ministerstwa Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieSprawObronnychMinisterstwaGospodarkiJanSzymanowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#GlownyspecjalistawDepartamencieSprawObronnychMinisterstwaGospodarkiJanSzymanowski">Jeżeli zmieniamy rozporządzenie, decydując się na inną formę sprzedaży, należy zastanowić się także nad zmianą rozporządzenia Ministra Gospodarki oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie warunków sprzedaży materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz zakresu i trybu kontroli przestrzegania tych warunków. Dlaczego? W § 4 rozporządzenia jest mowa o tym, że przedsiębiorca sprzedający broń, w tym pneumatyczną, powinien raz na kwartał przekazać informację o liczbie sprzedanej broni organowi Policji właściwemu ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej. W informacji powinien podać imię i nazwisko kupującego, serię i numer dokumentu tożsamości, adres, ilość, rodzaj, nazwę i markę broni oraz datę dokonania transakcji. Moim zdaniem, przepis ten utrudnia działalność gospodarczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Dziękuję bardzo. Jaki resort pan reprezentuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#GlownyspecjalistawMGJanSzymanowski">Resort gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Na ile znam się na procesie uzgodnieniowym, trafi to do pana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#GlownyspecjalistawMGJanSzymanowski">Na pewno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Myślę, że w trakcie procesu uzgodnieniowego będzie pan mógł zasugerować stosowne zmiany.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Komisja ma świadomość działania punktowego. Zawarliśmy gentlemen`s agreement z resortem spraw wewnętrznych, że zostaną dokonane zmiany w omawianej sprawie. Jeżeli państwo uznacie, że coś trzeba rozszerzyć, nie jesteśmy temu przeciwni. W tej sprawie rząd jest reprezentowany przez przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Takie mamy upoważnienia z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Resort spraw wewnętrznych jest tu resortem wiodącym. Swoje propozycje proszę przedstawić na etapie uzgodnień międzyresortowych, a nie w tej fazie. Komisja przedyskutowała, przegłosowała i zamknęła temat.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#GlownyspecjalistawMGJanSzymanowski">Wydaje mi się, że gdyby Komisja się tym zajęła, przyśpieszyłoby to bieg procesu legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Jestem przekonany, że w fazie uzgodnień międzyresortowych tak strategiczny resort, jakim jest resort gospodarki na czele z wicepremierem Pawlakiem, będzie miał wystarczającą siłę przebicia, aby dopisać to, co jest zasadne. Najważniejsze, że jest wola współpracy ze strony rządu, aby rozwiązać problem, który jest nośny społecznie i medialnie. Przesądziliśmy o kierunku prac. Głęboko wierzymy, że termin zawity zostanie dotrzymany i w Dzień Dziecka stosowne zmiany wejdą w życie.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Fazę pracy, jaką wykonaliśmy na posiedzeniu Komisji nr 225, uważam za zamkniętą.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KoordynatorwKGPMarekAntonowicz">Mam jeszcze jedną uwagę porządkującą. Proponuję rozważyć zmianę tytułu dezyderatu nr 24 poprzez dostosowanie go do treści dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Obejmuje to delegacja, jaką przekazaliśmy Biuru Legislacyjnemu. Proszę zostać kilka minut i wspólnie to uzgodnić. Mamy pełne zaufanie do naszych legislatorów. Proszę skorzystać z tego, że panowie mają jeszcze dwanaście minut do rozpoczęcia kolejnego posiedzenia Komisji, i wszystko uzgodnić. Upoważnienie zostało przekazane. Przewodniczący Sekuła przed podpisaniem dezyderatu sczyta jego treść i zaakceptuje swoim autorytetem.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekWikinski">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>