text_structure.xml
21.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji „Przyjazne Państwo”. To posiedzenie poświęcone jest problemom osób niewidomych poruszających się z pomocą psów przewodników. O sprawie, tak naprawdę, dowiedzieliśmy się z mediów – chodzi o kłopoty w kontaktach z różnego rodzaju urzędami, instytucjami. Sami nie sprawdzaliśmy wiarygodności tych informacji medialnych, ale ponieważ Komisja ma też funkcję społeczną, tzn. ma reagować na tego typu sygnały, więc poprosiłem o zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Polskiego Związku Niewidomych i Fundacji Alteri.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Chciałbym, abyście państwo przedstawili informację w tej sprawie i swoje propozycje. Dodam tylko, że w międzyczasie został złożony przez posłów projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Nie wiem czy on państwa zadawala, czy nie, czy wyczerpuje obszar oczekiwanych zmian, dlatego proszę również odnieść się i do tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Oddaję państwu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPolskimZwiazkuNiewidomychElzbietaOleksiak">Nazywam się Elżbieta Oleksiak. Jestem kierownikiem Centrum Rehabilitacji w Polskim Związku Niewidomych. Rzeczywiście wczoraj w Komisji Polityki Społecznej była omawiana sprawa dotycząca psów przewodników, natomiast Polski Związek Niewidomych od bardzo dawna zgłasza tę sprawę. Proponowaliśmy różne rozwiązania, czy to w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, czy to w ustawie o ochronie zwierząt. Chodziło nam o załatwienie sprawy zarówno psów przewodników, jak i osób je posiadających.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPolskimZwiazkuNiewidomychElzbietaOleksiak">W 2007 r. pojawiła się propozycja rozporządzenia i zapisów do ustawy, ale potem sprawa ucichła. Wczoraj ta sprawa stanęła na nowo.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPolskimZwiazkuNiewidomychElzbietaOleksiak">Polski Związek Niewidomych od końca lat 70-tych przyznaje ludziom niewidomym psy przewodniki. Dzieje się to na tej zasadzie, że dostajemy dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i szkolimy psy – oczywiście zlecając szkolenie wyspecjalizowanej firmie. W tej chwili mamy taką firmę w Pile, gdzie szkolone są psy na nasze zlecenie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPolskimZwiazkuNiewidomychElzbietaOleksiak">Szkolimy więc psy, szkolimy ludzi, którzy potem otrzymują te psy i jest na to dofinansowanie. Oczywiście jest z tym wiele problemów, bo to powinna być szkoła z prawdziwego zdarzenia, a nie coroczne dofinansowywanie, bo wtedy z nikim nie możemy podpisać dłuższej umowy, nie możemy nikogo namówić na poważniejsze zainteresowanie się sprawą.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPolskimZwiazkuNiewidomychElzbietaOleksiak">Podkreślam – co roku jest ta sama procedura. My piszemy wnioski, dostajemy pieniądze, albo nie, potem zlecamy to zadanie itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Przepraszam, że przerywam pani, ale to właśnie jest bardzo ważna sprawa dla Komisji „Przyjazne Państwo”. Dlaczego nie ma być tak, żeby byłyby to okresy dłuższe? Może tu potrzebna jest jakaś nowelizacja ustawy w zakresie PFRON, aby możliwe było dofinansowanie w okresie 3-, 5-letnim?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Bardzo by nam na tym zależało. Ja zwiedziłam wiele krajów, w których są prowadzone takie szkoły. Dodam, że te szkoły nie są prowadzone przez organizacje społeczne, ale są to szkoły państwowe. Ostatnio np. oglądałam taką szkołę w Wielkiej Brytanii. Oni tam np. wychowują sobie szczeniaki. My szczeniaki kupujemy z różnych hodowli i zawsze jest to wielka niewiadoma, bo szczeniaki nie zawsze są sprawdzone, czasami są chore.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Powtarzam – ponieważ taka akcja powtarza się co roku, my nie możemy nic zaplanować, nie możemy inwestować ani w ludzi, ani w szkołę tego pana, bo on zawsze pyta czy dostanę w przyszłym roku pieniądze. A my nieustannie odpowiadamy: nie wiemy. Rezultat jest taki, że on nie inwestuje, bo nie ma żadnej gwarancji czy podpiszemy z nim umowę na następny rok, czy nie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Tak więc jest to duży problem. Ten problem byłby mniejszy, gdybyśmy dostawali dofinansowanie przynajmniej na kilka lat. Wtedy moglibyśmy zaplanować, że przez 5 – 10 lat szkolimy psy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Podkreślam – robimy to od 1970 r. ale zawsze jest to na zasadzie corocznego „dogadywania” przy uzyskiwaniu pieniędzy. I to jest jeden problem.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Niestety, są i inne problemy. Otóż w Polsce nie jest ustawowo zdefiniowane kto to jest „pies przewodnik” i kim jest osoba, która go posiada.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Polski Związek Niewidomych szkoli i wydaje zaświadczenia, bo sam sobie takie prawo narzucił. My to robimy, bo chcemy. Jednak gdyby ktoś chciał to zakwestionować, to mógłby to zrobić.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Są różne przywileje związane z tym, że dostaje się psa przewodnika. Na przykład nie płaci się podatku, a poza tym pies przewodnik traktowany jest tak, jak przewodnik i płaci się za niego tylko 5% – chociaż chcielibyśmy, żeby w ogóle nie płacić.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Problem jest z tym, że człowiek z psem przewodnikiem nie ma prawa wstępu do różnych obiektów użyteczności publicznej: urzędów, placówek handlowych, gastronomicznych, służby zdrowia, parków itd. Od jakiegoś czasu bardzo o to walczymy i niektóre rady miast podejmują uchwały, w których przychylają się do naszych próśb – tak jest np. w Warszawie. Chodzi jednak o to, by ta kwestia była uregulowana ustawowo lub w rozporządzeniu, aby wszędzie, w całej Polsce, można było wejść z psem przewodnikiem wszędzie tam, gdzie jest to konieczne.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Naszym argumentem jest to, iż powołujemy się na sytuację „wózkowicza” i pytamy: co by było, gdyby „wózkowiczowi” nie pozwolono gdzieś wjechać wózkiem, bo przecież taki pies przewodnik to nic innego jak wózek dla osoby niepełnosprawnej ruchowo.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Następny problem związany jest z tym kto ma wydawać potrzebne dokumenty. Taki dokument powinien być certyfikowany. Na razie sytuacja wygląda tak, że każda fundacja, jaka powstanie, może powiedzieć: będziemy szkolić psy i będziemy wydawać certyfikaty.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">To, co SLD zaproponowało w projekcie ustawy, po niewielkich poprawkach mogło by być przyjęte. Natomiast zdecydowanie potrzebne jest do tego rozporządzenie, w którym określono by, jakie kategorie psów mogą być przygotowywane, kto wydaje certyfikaty, zasady szkolenia, zasady przyznawania psów przewodników. Poza tym ktoś powinien to wszystko koordynować – nie wiem kto, może Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Dla mnie ważna jest deklaracja, iż państwa zadawala propozycja zmian zawarta w druku nr 308.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KierownikCentrumRehabilitacjiwPZNElzbietaOleksiak">Z niewielkimi poprawkami, które wczoraj wnieśliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Poprawki są zawsze, ale generalnie są państwo zadowoleni. Zatem jeśli ten projekt ustawy jest w pierwszym czytaniu, to nie ma sensu, żebyśmy się teraz tym tematem zajmowali, bo nie jesteśmy w stanie zrobić coś szybciej w tej materii.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Prosiłbym, aby przedstawiciel ministerstwa zechciał się do tej sprawy ustosunkować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#OsobNiepelnosprawnychprzyMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejSlawomirLipke">Rzeczywiście wczoraj miało miejsce posiedzenie Komisji Polityki Społecznej, na którym zajęto się tym projektem ustawy. Po dyskusji projekt został skierowany do podkomisji stałej ds. osób niepełnosprawnych. Oczywiści rząd będzie uczestniczył w dalszych pracach nad tym projektem.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#OsobNiepelnosprawnychprzyMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejSlawomirLipke">Pojawiło się wiele problemów związanych z kwestią certyfikacji psów, ustalenia statusu psa, ustalenia innych udogodnień oraz umożliwienia osobom niepełnosprawnym bezproblemowego poruszania się i korzystania z obiektów użyteczności publicznej – choć nie tylko.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#OsobNiepelnosprawnychprzyMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejSlawomirLipke">Projekt zgłoszony przez posłów nie wyczerpuje wszystkich zagadnień, jakie są związane z psami przewodnikami oraz psami – ogólnie rzecz biorąc – asystującymi osobom niepełnosprawnym, dlatego te prace będą dalej prowadzone.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#OsobNiepelnosprawnychprzyMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejSlawomirLipke">Kwestia finansowania czy współfinansowania działalności organizacji pozarządowych została rozwiązana w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zlecania zadań organizacjom pozarządowym i fundacjom.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Czy nadal to dofinansowanie będzie roczne, czy odchodzi się od tego?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#NaczelnikWydzialuwBONSlawomirLipke">Chodzi właśnie o to, żeby odejść od rocznego dofinansowania, żeby dotyczyło to dłuższego okresu. Dotychczas odbywało się to na podstawie programu celowego „Partner”. W tej chwili liczymy na to, że po ustaleniu procedur organizacje pozarządowe będą mogły podpisywać umowy w dłuższej perspektywie finansowe, a więc będą miały możliwość planowania swoich wydatków i swoich działań.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#NaczelnikWydzialuwBONSlawomirLipke">Ta kwestia będzie rozpatrywana w dalszej kolejności. Rząd będzie aktywnie uczestniczył w tych pracach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Wobec tego będę pomału kończył posiedzenie Komisji. Oczywiście oddam jeszcze głos każdemu, kto będzie chciał zabrać głos. Jednak generalnie można powiedzieć, że ponieważ jest już dokument, nad którym toczy się praca, więc nie ma sensu, żebyśmy się tą sprawą zajmowali w Komisji i uruchamiali drugą procedurę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Nie wiem, jaka jest treść tego rozporządzenia, które państwo przygotujecie, ale my, jako Komisja, jesteśmy zwolennikami jak największej konkurencyjności. Terminy długie są oczywiście potrzebne, po to, żeby czasami przy tego typu projektach w ogóle było możliwe inwestowanie – np. w szkołę psów, ale z drugiej strony dobrze jest, jeśli organizacje społeczne są poddawane takiemu wymogowi, że muszą się starać i czują „na plecach” konkurencję.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Jeżeli w tym zakresie będziecie państwo widzieli – czy Polski Związek Niewidomych, czy ministerstwo, czy ktokolwiek inny – jakieś inne aspekty niż te, o których dzisiaj mówiono, np. związane z biurokratycznością funkcjonowania osób niepełnosprawnych, to jesteśmy do dyspozycji. Wtedy trzeba byłoby przygotować konkretne propozycje zmian w różnych ustawach, na którymi moglibyśmy pracować.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Zdaje się, że pan chciałby zabrać głos – proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RzecznikprasowyFundacjiAlteriGrzegorzDuda">Nazywam się Grzegorz Duda, jestem rzecznikiem prasowym Fundacji Alteri, która szkoli i przygotowuje psy dla osób niepełnosprawnych ruchowo. My też, tak jak przedstawicielka PZN, postulujemy, by znieść zakaz wpuszczania tych psów do obiektów i budynków użyteczności publicznej</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RzecznikprasowyFundacjiAlteriGrzegorzDuda">Jeśli chodzi o poruszoną kwestię zdefiniowania psa przewodnika i certyfikacji mamy kilka pomysłów, które mógłbym państwu przedstawić.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#RzecznikprasowyFundacjiAlteriGrzegorzDuda">Otóż zdefiniowalibyśmy wszystkie psy, które pomagają osobom niepełnosprawnym, jako pies asystujący. Taki pies asystujący, to pies towarzyszący osobie niepełnosprawnej…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Przepraszam, ale tu panu przerwę, bo szkoda pańskiego i naszego czasu. My tą sprawą dalej nie będziemy się zajmowali. Oczywiście gdybyście państwo byli niezadowoleni z wyników prac nad projektem ustawy z druku nr 308, gdybyście uznali za 2 – 3 miesiące, że te zmiany są np. biurokratyczne, to do sprawy wrócimy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Zastępca głównego inspektora sanitarnego Przemysław Biliński:</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Nazywam się Przemysław Biliński i jestem zastępcą Głównego Inspektora Sanitarnego. Na dzisiejszym posiedzeniu jestem w zastępstwie pana Andrzeja Wojtyły.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Jeśli chodzi o umożliwienie psom przewodnikom przebywania na terenie obiektów użyteczności publicznej, a w szczególności miejsc gastronomicznych, prawodawstwo unijne jest klarowne.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Przytoczę tu jedno zdanie z unijnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 852 z 2004 r.: „Muszą również istnieć odpowiednie procedury, aby zapobiec dostępowi zwierząt domowych do miejsc, gdzie żywność jest przygotowywana, przetwarzana lub składowana, lub w przypadkach szczególnych właściwy organ dopuszcza taką możliwość, aby zapobiec możliwości spowodowania zanieczyszczenia w wyniku takiego dostępu.”.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Tak więc w przepisach unijnych jest możliwość dopuszczania w przypadkach szczególnych udziału zwierząt, wspólnie z osobą niepełnosprawną, czyli wchodzenia do tego typu miejsc. Odpowiadają za to: właściciel sklepów, producenci i dystrybutorzy, w ramach własnych procedur.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">W wyniku tych informacji prasowych, na podstawie których państwo posłowie podjęliście działania, również Inspekcja Sanitarna podjęła działania. W tej chwili te procedury są sprawdzane we wszystkich dostępnych nam miejscach dystrybucji i produkcji żywności. Sprawdzamy czy właściciele sklepów posiadają takie procedury umożliwiające np. dokonanie zakupów przez niewidomego, któremu towarzyszy pies.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">W dużym, wielopowierzchniowym sklepie jest to możliwe. W niektórych sklepach są takie procedury. Uczestniczy w tym przeszkolony pracownik, który niewidomego wraz z psem doprowadza do miejsca, do którego chce dotrzeć niewidomy.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Powtarzam takie procedury są po stronie producentów, dystrybutorów i właścicieli sklepów. Prawnie jest to w tej chwili możliwe. Inspekcja Sanitarna dokonuje właśnie kontroli tych procedur i poinformujemy Komisję o wynikach kontroli.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Powiem szczerze, że zabrzmiało to dla mnie bardzo biurokratycznie: procedury wpuszczenia psa. Ja rozumiem wszystkie względy sanitarne, ale tutaj chodzi jednak o to, żeby osobom niepełnosprawnym nie komplikować jeszcze bardziej życia przez różnego rodzaju dodatkowe procedury.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Jeśli można prosić o przekazanie nam do Komisji tych procedur – byłbym wdzięczny, chętnie bym się z tym zapoznał.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcaGISPrzemyslawBilinski">Dodam, że każdy producent, dystrybutor czy sprzedawca takie właściwe procedury na każdym z tych etapów: produkcji, dystrybucji i sprzedaży musi przygotować, aby zabezpieczyć żywność przed zanieczyszczeniem. I np. sklepy wielopowierzchniowe mają takie procedury. Wpuszczają osoby niewidome z psami przewodnikami, ale w towarzystwie przeszkolonego pracownika sklepu. Ten pracownik jest odpowiedzialny m.in. za to, żeby pies nie nadgryzł opakowania albo nie zanieczyścił żywności.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZastepcaGISPrzemyslawBilinski">Podkreślam – ta kwestia jest po stronie producentów. My możemy tylko sprawdzić te procedury, jak są opisane i jak są realizowane – po to, żeby potem złożyć szanownej Komisji z tego relację.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Wniosek z tego będzie chyba taki, że zlikwidujemy prawdopodobnie przepis tej ustawy, na która państwo się powołujecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZastepcaGISPrzemyslawBilinski">To nie jest ustawa. To rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZastepcaGISPrzemyslawBilinski">Przepisy odnoszące się do środków spożywczych w pkt 4 mówią o tym, że muszą istnieć pewne procedury, „aby zapobiec dostępowi zwierząt domowych do miejsc, gdzie żywność jest przygotowywana, przetwarzana lub składowana, lub w przypadkach szczególnych właściwy organ dopuszcza taką możliwość udziału zwierzęcia domowego, ale w obecności procedur.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Dobrze, dziękuję. Kończę na tym posiedzenie Komisji, aczkolwiek my jeszcze wrócimy do tej sprawy. Prawdopodobnie w maju trzeba będzie temu tematowi poświęcić pewnie niejedno posiedzenie. Tak więc na pewno będziemy w częstym kontakcie – chcemy bowiem zliberalizować te przepisy. Bo nawet jeśli Unia wymaga jakiś procedur czy instrukcji, to będziemy starali się wprowadzić ustawowo jakieś bardzo uproszczone formuły, które nie wikłałyby tych ludzi w jakieś bardzo skomplikowane procedury, bo wtedy „skóra za wyprawkę się nie opłaci” – tzn. będzie taki poziom zniechęcenia w takich miejscach, że i tak ci niewidomi nie wyegzekwują swoich praw.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Jeśli w małym czy średnim sklepiku miały by być oddzielne procedury, oddzielny pracownik po to, żeby obsłużyć niewidomego z psem przewodnikiem, to ten niewidomy na starcie jest już przegrany.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">To tragiczna konkluzja dzisiejszego naszego spotkania, ale bardzo dziękuję za informacje na ten temat. Do protokołu wpisujemy, że odbędzie się posiedzenie Komisji poświęcone zagadnieniu standaryzacji procedur sanitarnych wymaganych przy zakupach w sklepach spożywczych, ze względu na rozporządzenie unijne nr 852/2004.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Dziękuje państwu za uwagę. Jeszcze raz powtarzam – gdyby się okazało, że w parlamencie coś „nie wyjdzie” z tą ustawą, to proszę pamiętać, że jesteśmy gotowi poprawiać te zapisy, aby nie były one zbyt biurokratyczne czy nieprzyjazne. Jednak póki praca nad ustawą trwa, to nie ma sensu żebyśmy na dwa fronty pracowali. Dlatego zaczekamy do wyników tych prac. Jeszcze raz dziękują bardzo. Następne posiedzenie o godzinie 15.30 w tej samej sali.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>