text_structure.xml 47.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Proszę o zajmowanie miejsc. Mamy dzisiaj dużo wolnych miejsc, a więc jest duża swoboda. Widzę, że w Klubie Parlamentarnym Platformy Obywatelskiej podjęto już najważniejsze decyzje. Mamy nadzieję, że członkowie naszej Komisji obejmą ważne stanowiska w kierownictwie. Mamy dwójkę kandydatów do władzy w PO. Witam serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Witam pana ministra, wszystkich zaproszonych gości, naszych ekspertów, przedstawiciela Biura Legislacyjnego, jak również osobę, która jest bardzo ważna dla nas, a więc pana Kazimierza Czaplickiego, który reprezentuje opinię tego organu, który zna wszystkie niuanse i szczegóły związane z przeprowadzaniem wyborów na terenie Polski. Proszę państwa, dzisiaj zgodnie z zapowiedzią, powinniśmy rozpatrzyć porządek obrad obejmujący kontynuowanie prac nad poselskim projektem ustawy – Kodeks wyborczy (druk 1568) oraz ewentualnie sprawy bieżące, o ile takie się przytrafią. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag. Rozumiem zatem, że został on przyjęty. Przystępujemy do rozpatrzenia dalszego ciągu propozycji przygotowanych przez zespół redakcyjny. Zespół spotykał się w zeszłym tygodniu i przygotował nam pakiet kolejnych propozycji, które możemy rozpatrzyć. Dotyczą one w całości wyborów do Parlamentu Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Jeśli można, to rozpocznę procedowanie. Rozumiem, że każdy z państwa otrzymał materiał. Był on umieszczany w skrzynkach poselskich. Gdyby komuś jednak zabrakło, to panie z sekretariatu mają dodatkowe egzemplarze. Można je pobrać. Dotyczy to także naszych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dział V – Wybory do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Czy są jakieś uwagi? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekWojcik">Tak, panie przewodniczący. Odnosząc się do naszej rozmowy, którą przed chwilą odbyliśmy, mam prośbę. Zmieniamy nieco logikę tych wyborów, albowiem przypisujemy mandaty do okręgów. W związku z tym jest to trochę inna filozofia procedury wyborczej niż ta, która obowiązywała do tej pory. W związku z tym mam prośbę, aby w przypadku tych artykułów, które bezpośrednio odnoszą się do zmiany sposobu organizacji wyborów, Biuro Legislacyjne uprzedzało, że są to zmiany dotyczące podziału na okręgi wyborcze tak, abyśmy mogli przełożyć ostateczną decyzję na kolejne posiedzenie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Panie mecenasie, prośba o zwracanie uwagi na te kwestie. Jeśli chodzi o szczegóły i rozstrzygnięcia, to będziemy je analizować przy każdym kolejnym przepisie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Powtarzam zatem – czy tytuł działu V „Wybory do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej” może pozostać bez uwag? Nie słyszę zastrzeżeń odnośnie do tytułu – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Tytuł rozdziału 40 w dziale V „Zasady ogólne” – czy są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 259 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 259a – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 260 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 261 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 262 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 263 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 264 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 265 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 265a – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Szanowni państwo, chciałbym jedynie zwrócić uwagę, że propozycja przepisu art. 265a, to nie jest propozycja, której nie było w wyjściowym projekcie. Jest to wprowadzenie do tego rozdziału regulacji, która w naszej ocenie ma charakter ogólny i dlatego też, naszym zdaniem, przepis ten powinien znaleźć się w tym miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 265b – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Szanowni państwo, jeśli chodzi o technikę konstruowania tego rozdziału, to zespół roboczy stanął na stanowisku, że w takiej sytuacji, kiedy nie ma potrzeby powtarzania analogicznych przepisów do regulacji, które zostały już zawarte w rozdziałach szczegółowych (w tym miejscu mam na myśli rozdział dotyczący wyborów do Sejmu), aby zapewnić skrótowość tekstu i nie doprowadzić do powtarzania jednakowo brzmiących regulacji, należy konstruować normy w oparciu o odesłanie do przepisów, które zostały już wcześniej zawarte w rozdziałach szczegółowych. Temu ma służyć propozycja zawarta w art. 265b. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi do brzmienia art. 265b? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Proszę państwa, art. 265c. Jest to artykuł, odnośnie do którego zastrzeżenia wnosi Fundacja Batorego. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorProgramuPrzeciwKorupcjiFundacjiBatoregoGrazynaKopinska">Dokładnie tak. Pozwoliliśmy sobie na przedstawienie państwu pisma w tej sprawie. Chodzi o podniesienie podstawy wymiaru obliczania wydatków na kampanię wyborczą. Wysokość limitu jest tutaj podnoszona właściwie do dwukrotnej wysokości, a więc do wymiaru 60 groszy. Nasze myślenie idzie w tym kierunku, że powinno się ograniczyć wydatki na kampanię wyborczą (na „propagandę”). Tak wysokie podnoszenie tego limitu wydaje nam się zupełnie nielogiczne, a ponadto niezgodne z oczekiwaniami społecznymi.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorProgramuPrzeciwKorupcjiFundacjiBatoregoGrazynaKopinska">Poza tym, w naszym piśmie podajemy argumenty tego typu, że w zeszłorocznych wyborach nikt właściwie nie wykorzystał limitu. W sytuacji, kiedy państwo proponujecie inne rozwiązania, które mają ograniczyć wydatki, a więc chociażby te dotyczące plakatów, to dalsze podnoszenie tego limitu wydaje nam się nieuzasadnione, również z punktu widzenia opinii publicznej. Ma to związek zwłaszcza ze złą sytuacją finansową kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję bardzo. Problem podnoszony przez panią dyrektor był rozpatrywany przez zespół redakcyjny. Decyzja, którą podjął ów zespół, sprowadza się do regulacji, którą właśnie państwu proponujemy. Uznaliśmy, że skoro mamy do czynienia z dosyć zgodnymi wnioskami płynącymi z różnych środowisk politycznych, które proponowały takie właśnie rozwiązanie… Z drugiej strony limit 60 groszy nie jest limitem obowiązkowym. Jeżeli ktokolwiek będzie wydawał mniejsze kwoty, to nikt nie będzie musiał się skarżyć. Jest to decyzja pozostająca w gestii komitetów wyborczych. Oprócz tego przyjęliśmy inne regulacje, które ograniczają wydatki wyborcze, w tym także wydatki na kampanie propagandowe, jak chociażby na owe billboardy. Zespół redakcyjny proponuje taki przepis… Bardzo proszę, pan poseł Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo. Chciałbym wesprzeć głos pana przewodniczącego. Rzeczywiście ten problem pojawił się na posiedzeniu zespołu redakcyjnego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarekWojcik">Okazało się, że obecna regulacja zakładająca możliwość wydania 30 groszy na wyborcę jest i tak na bieżąco waloryzowana. W ostatnich wyborach było to bodajże 34 groszy, a zatem w kontekście kolejnych wyborów do PE i tak należałoby spodziewać się nowelizacji w tym zakresie. Pozostawienie więc obecnej kwoty wydaje się być zatem nieracjonalne. Rzeczywiście, tak jak wskazała pani dyrektor, zmierzamy do tego, aby ograniczyć wydatki na reklamę i agitację wyborczą w kampaniach.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselMarekWojcik">Przyjęliśmy jednak nieco inną logikę. Nie chodzi nam o nakładanie „kwotowego kagańca”, ale chodzi o to, aby promować takie formy prowadzenia kampanii wyborczej, które będą pozwalać na bezpośredni kontakt z wyborcą oraz na ograniczanie bardzo drogich nośników, takich jak billboardy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselMarekWojcik">Sądzę więc, że środowiska, które popierały te rozwiązania, będą to robić w dalszym ciągu. Tutaj chodzi o to, aby ten nieracjonalny limit 30 groszy przypadających na jednego wyborcę zmienić przy założeniu, że kadencji PE nie da się skrócić. Następne wybory odbędą się bowiem dopiero w 2014 roku i wtedy byłaby zapewne potrzeba zmiany tego przepisu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję bardzo. Rzeczywiście ten limit zostanie zastosowany dopiero w 2014 r. Mając tę świadomość, nie wiedząc zarazem o rozmiarze potencjalnej inflacji w tym okresie, przyjęliśmy to rozwiązanie. Uznaliśmy, że jest to rozwiązanie, które wszyscy aprobują w drodze konsensusu. Czy ktoś z państwa miałby chęć wprowadzenia zmian do tego artykułu? Nie słyszę zgłoszeń – pozytywna opinia. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Chciałbym zwrócić uwagę, że w propozycji brzmienia art. 265c znalazł się paragraf 2, który nie powinien się tutaj znaleźć, gdyż tę kwestię reguluje przepis części ogólnej. Chodzi tutaj o art. 112. Paragraf 2 powinien zostać usunięty. Jest to pewnego rodzaju nasze niedopatrzenie. Sygnalizuję tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Zespół redakcyjny popełnił błąd. Przejmuję poprawkę zgłoszoną przez pana mecenasa. Czy są jakieś uwagi do art. 165c? Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy ten artykuł w formie obejmującej jeden paragraf.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Rozdział 41 wypada. Przechodzimy do procedowania nad rozdziałem 42. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Jeśli można, to chciałbym uzasadnić propozycję wykreślenia art. 266. Po części wiąże się to z tym, o czym już mówiłem. Przyjęliśmy bowiem założenie, że odesłanie ogólne zawarte w art. 266 należy zastąpić odesłaniami tzw. punktowymi, a więc odesłaniami do konkretnych jednostek redakcyjnych, które znalazły się wcześniej w tekście. O tym stanowi uwaga, która znalazła się pod treścią art. 266. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję, panie mecenasie. Przechodzimy zatem do rozdziału 42. Tytuł tego rozdziału brzmi „Komisje i okręgi wyborcze”. Czy są jakieś uwagi do tego tytułu? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Dla porządku powiem, że ten tytuł powinien brzmieć „Komisje wyborcze i okręgi wyborcze”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Tak, rzeczywiście. Przejmuję zatem tę propozycję. Czy są jakieś inne uwagi? Nie słyszę – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 268 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 268 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Proszę bardzo, pan poseł Eugeniusz Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Chciałbym się zapytać (być może było to przedmiotem debaty), czy nie należałoby się zastanowić nad zmianą systemu wyborczego do Parlamentu Europejskiego. Obecnie bowiem system wyborczy powoduje to, że okręgi wyborcze obejmujące najmniejszą liczbę ludności praktycznie nie mają szans na wybór posła do PE. Szczególnie preferowane są duże okręgi o dużej liczbie mieszkańców. Takich dysproporcji nie da się nadrobić nawet dużą frekwencją. Nie wiem, czy na ten temat odbyła się dyskusja. Czy pozostajemy przy tym, co jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Już odpowiadam, panie pośle. Zespół redakcyjny przyjął założenie polegające na tym, że będziemy proponowali Komisji dosyć radykalną zmianę systemu wyborczego. Chcemy zaproponować system, w którym w Polsce będzie sześć okręgów wyborczych. Wybory będą odbywały się oczywiście w systemie proporcjonalnym. Liczba mandatów przypadająca na okręg będzie w każdej sytuacji wynosiła co najmniej 7. To stwarza większe szanse dla mniejszych formacji politycznych, a zarazem przyczynia się do większego zrozumienia systemu wyborczego i daje jasność co do wyboru posłów w poszczególnych okręgach wyborczych. Tak jak wcześniej powiedziałem, to rozwiązanie będzie także prezentowane przy okazji procedowania nad kolejnymi przepisami. Zespół redakcyjny dyskutował nad tymi rozwiązaniami i przyjął takie właśnie propozycje. Bardzo proszę, pan poseł Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Chciałbym się zorientować w tym wszystkim. Rozumiem, że podział mandatów przypadających Polsce na poszczególne okręgi byłby odpowiednikiem liczby mieszkańców?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Proporcjonalnie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">To jest pierwsza rzecz, której chciałem się dowiedzieć. Druga sprawa – rozumiem, że obowiązywałby próg 5%?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Tak, oczywiście. Uchwaliliśmy to już wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Trzecia sprawa – rozumiem, że przeliczanie głosów zdobytych w okręgu na mandaty odbywałoby się tak, jak w wyborach do Sejmu RP?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Tak. Bardzo proszę, pan poseł Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarekWojcik">Rozumiem, że dla pana posła Kłopotka jest to wystarczające wyjaśnienie i w związku z tym wspiera pan taką zmianę. Tak rozumiem wypowiedź pana posła. Chciałbym jednak jeszcze coś wyjaśnić. Przepisy, które wprowadzamy, to jest ogólna konstrukcja prawna, natomiast jeśli chodzi o kształt załącznika i ostateczną liczbę okręgów, to w tym przedmiocie decyzja zapadnie na etapie tworzenia załącznika. Nie nastąpi to w tym momencie i na tej sali. Rozumiem, że jest wsparcie PSLu dla koncepcji przypisania mandatów do okręgów wyborczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Szanowny panie pośle. Nie będę już teraz mówił o wieku, ale proszę mówić bez takich zapędów i odpowiadania za PSL. My sami będziemy wiedzieli, co zrobić. Na razie chcę zrozumieć, o co tutaj chodzi. Na sali jest pan poseł Girzyński, więc wolę się nie narażać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję za wyjaśnienie oraz uświadomienie nam roli i znaczenia pewnych rozwiązań. Pan doktor Flis, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StalyekspertKomisjidrJaroslawFlis">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Chciałem tylko skorygować jedną rzecz, a mianowicie zwrócić uwagę na to, że wprowadzenie podziału mandatów bezpośrednio w okręgach wyborczych, nawet w przypadku liczby sześciu okręgów i minimalnej liczby siedmiu mandatów w okręgu, w moim przekonaniu, radykalnie zmniejsza szansę na zdobycie mandatów przez małe partie. W ten sposób wprowadza się naturalny próg wyborczy, który w okręgu siedmiomandatowym będzie wynosił 12%.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#StalyekspertKomisjidrJaroslawFlis">Może zdarzyć się, że partia, która w takim okręgu zdobędzie 12,5%, nie uzyska w danym okręgu mandatu. Jest to nieubłagane. Należy mieć świadomość tego, że przejście systemu rozdzielania mandatów w skali kraju na jakikolwiek poziom okręgów wyborczych, przesuwa równowagę w stronę dużych partii politycznych. Wówczas proporcjonalność jest ograniczona przez działanie naturalnego progu wyborczego. Będzie także zachodzić zjawisko zaokrąglenia w każdym z okręgów osobno. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Girzyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselZbigniewGirzynski">Dziękuję bardzo. Chciałbym zwrócić uwagę na dwa aspekty. Na jeden aspekt zwrócił uwagę pan dr Flis. Chciałem się zapytać panów z Lewicy i PSLu, w ilu okręgach, które mają siedem i mniej mandatów, wasze ugrupowania wygenerowały mandaty. Jest to pierwsza uwaga. Przyznam szczerze, że w mieście, z którego zostałem wybrany do Sejmu RP, a więc w Toruniu, są cztery okręgi w wyborach do rady miasta. One z natury rzeczy są małymi okręgami. Wybiera się w nich od pięciu do siedmiu radnych. W jednym okręgu wybiera się pięciu radnych, w dwóch sześciu radnych oraz w jednym siedmiu radnych. Pamiętam, że dwa razy z rzędu zdarzyły się takie sytuacje, że ugrupowania przekraczały próg wyborczy, zdobywając 7-8% głosów w skali miasta, i nie zdobyły żadnych mandatów, mimo że zasada proporcjonalności wskazywała na to, że powinny mieć jakiegoś reprezentanta. To jest pierwsza rzecz. Nie mówię tego w interesie swojego ugrupowania. Powinienem wręcz forsować tego typu rozwiązania, ale mówię o tym w interesie szeroko pojmowanego interesu państwa. Skoro mamy zapisaną zasadę proporcjonalności, to pewnym naruszeniem tej zasady jest wprowadzenie progu wyborczego. Co do tego jest jednak pewien konsensus polityczny, bo chodzi nam o to, aby nie rozdrabniać nadmiernie reprezentacji parlamentarnej. Nawet państwa, które do tej pory były niezwykle konsekwentne co do realizacji zasady proporcjonalności – mam na myśli Izrael – wprowadziły pewien próg wyborczy, co było rezultatem pewnych doświadczeń z dużym rozdrobnieniem sceny politycznej. Taka zmiana może jednak prowadzić do eliminowania ugrupowań zdobywających ok. 10%. Takie progi wyborcze funkcjonują chyba tylko na wschodzie, o ile mnie pamięć nie myli.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselZbigniewGirzynski">Drugi element to… Zakładamy, że ten element „przechodzi”. Już teraz mamy do czynienia z taką sytuacją, że wybory są prowadzone w okręgach, które są niezwykle rozległe. Nie da się tego uniknąć i zdaję sobie z tego sprawę. Jeśli bowiem mamy województwo pomorskie i warmińsko-mazurskie, to wszyscy wiemy (jest to przedmiotem złośliwych uwag prasy bulwarowej), jak to parlamentarzyści europejscy z Gdańska szukają swoich biur w Olsztynie i łamią przy tym przepisy. Jednak nie w tym rzecz. Obecnie te okręgi będą obejmować trzy bądź też cztery województwa. Przepraszam, że na posiedzeniu Komisji użyję kolokwializmu, ale to będzie taka „jazda” przy prowadzeniu kampanii wyborczych. Będzie to tak daleko idące oderwanie kandydatów od wyborców wbrew temu, iż wydaje nam się, że przywiązujemy kandydatów do okręgów. Szanuję tę intencję. Pochodzę z okręgu (tak samo jak pan poseł Kłopotek), gdzie w 2009 r. udało się wybrać trzech parlamentarzystów. W 2004 r. był to jeden europoseł a i on został wybrany z trudem. Był to poseł PO.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselZbigniewGirzynski">Obawiam się, że „ożenienie” kujawsko-pomorskiego z pomorskim nie będzie od razu oznaczało, że ten obszar będzie miał lepszą sytuację pod tym względem. Rzucam taką uwagę, bo wydaje mi się, że jest to bardzo ryzykowna zmiana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Proszę państwa, być może zaproponuję państwu rozwiązanie, które będzie wychodziło naprzeciw propozycjom pana posła Wójcika. Artykuł 269 to jest właśnie ten przepis, który rozstrzyga o kwestiach będących przedmiotem naszej aktualnej debaty. Chcę państwu zaproponować, abyśmy pozostawili ten artykuł bez rozpoznawania go w dniu dzisiejszym. Wówczas moglibyście się państwo zastanowić w ramach swoich środowisk politycznych nad taką formułą, która najlepiej spełniałaby standardy demokratycznego i w miarę sprawiedliwego podziału mandatów pomiędzy wszystkie formacje uczestniczące w wyborach. Wrócilibyśmy do tej kwestii. Zespół redakcyjny również mógłby rozważyć poszczególne rozwiązania. Tym samym spróbowalibyśmy znaleźć jakiś konsensus. Jest to ten element ordynacji wyborczej do PE, który jest najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany politycznie. Czy jest zgoda co do tego, abyśmy rozpatrzyli to później? Tak, jest zgoda. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJanKochanowski">Wysoka Komisjo, widząc, że wszyscy są zatroskani kwestią sprawiedliwego podziału mandatów, chciałbym zaproponować zmianę sposobu liczenia głosów z metody D’Hondta na metodę Saint League. Wówczas będzie sprawiedliwy podział. Nie należy kombinować z okręgami, ale przyjąć inną metodologię liczenia. Wtedy sprawa będzie rozwiązana. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Przy niewielkiej liczbie mandatów będą to bardzo niewielkie różnice. Od razu można tak założyć. Rozumiem, że przyjęliśmy tę propozycję, którą zgłosiłem. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Chciałem jedynie coś zasygnalizować. Pan poseł Wójcik powiedział już, że PSL popiera, a pan poseł Girzyński pytał się, jakie jest stanowisko PSLu. Powiem wprost – my nie zgodzimy się na tę propozycję. Rozważamy jeszcze jeden wariant, a mianowicie taki, że jedynym okręgiem jest cała Polska. Są to przedstawiciele naszego państwa w PE. Lista krajowa, próg 5% i wówczas, jeśli jakaś partia zdobędzie 4-5 mandatów, to osoby, które zdobyły kolejno najwięcej głosów znajdując się na owej liście krajowej, obejmą mandaty. Ten wariant możemy wziąć pod uwagę, ale na pewno nie damy zgody na tę opcję, która jest tutaj proponowana. Potrafimy jeszcze trochę liczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Proszę państwa, nie ma co ukrywać, że obowiązująca dzisiaj ordynacja wyborcza mówi o liście krajowej. Są tutaj pewne modyfikacje wynikające z rezultatu wyborów oraz frekwencji w poszczególnych wyborach. Stworzenie czysto krajowej listy byłoby uproszczeniem. PKW zapewne ucieszyłaby się z takiego rozwiązania, bo jest to prostsze. Czy ktoś chciałby się jeszcze wypowiedzieć na ten temat? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselMarekWojcik">Prawdę mówiąc, chciałem nie tyle państwa sprowokować, co uświadomić państwu wagę decyzji w przedmiocie brzmienia art. 269. Składałem wcześniej wniosek, aby przełożyć rozpatrywanie tych przepisów, które dotyczą samego systemu wyborczego, do następnego posiedzenia Komisji. Szczerze mówiąc, robiłem to w trosce o koalicjanta, który nie tylko jest naszym koalicjantem, ale jest także formacją, która znajduje się razem z PO w jednej frakcji w PE (Europejska Partia Ludowa). W trosce o mojego koalicjanta, wyraziłem pewną wątpliwość i mam nadzieję, że pan poseł to zrozumie i doceni. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję. Rozumiem, że w tym momencie przechodzimy do procedowania nad kolejnym przepisem.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Rozdział 43, który jest zatytułowany „Zgłaszanie kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego”. Czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 271a – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 271b – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 272 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Bardzo proszę, pan poseł Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">W tym artykule jest mowa o półtorakrotności liczby posłów wybieranych w danym okręgu wyborczym. W innych wyborach występuje natomiast zasada dwukrotności. Czy w związku z tym nie byłoby warto ujednolicić tej kwestii? Czy chcemy zachować tę różnicę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Do tej pory, w dotychczas przyjętych przepisach, stosowaliśmy zasadę półtorakrotności. Nie ma jednak przeszkód, aby wrócić do tego. Są trzy możliwe opcje – dwukrotność (jak jest dzisiaj), półtorakrotność (którą proponujemy w tych przepisach) albo być może jednokrotności. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Przepis, który został tu ujęty wytłuszczonym drukiem, wiąże się ze zmianą systemu wyborczego. Jeżeli państwo odkładacie tę kwestię, to nie może to być głosowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Proszę państwa, w związku z tym jest propozycja, aby odłożyć redagowanie tego tekstu do następnego posiedzenia Komisji. Skoro tak, to art. 272 zostanie przez nas rozpatrzony razem z art. 269.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 273 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Jest to jednozdaniowy przepis. Nie słyszę uwag – pozytywna opinia. Art. 274 „wypada” z tekstu projektu.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 275 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Panie przewodniczący. Zespół redakcyjny proponuje usunięcie zarówno art. 274, jak i art. 275.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Tak, zgadza się. Również ten artykuł „wypadł” z tekstu projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Jeśli jednak mógłbym coś zasugerować, to dobrze byłoby, aby Komisja wypowiedziała się także co do tego, czy chce wykreślenia określonych fragmentów tekstu. Powinna zostać zatem podjęta także decyzja odnośnie do tego, czy art. 274 ma zostać wykreślony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Czyli wracamy do procedowania nad art. 274?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Jeśli można coś zasugerować. Artykuł 273 także jest związany z systemem wyborczym. Załóżmy, że przejdzie wersja zaproponowana przez posła Kłopotka. Wówczas przepis mówiący o 10.000 wyborcach w skali kraju byłby dziwny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Ten przepis został wyjęty z treści projektu. W art. 273 znalazła się jedynie treść paragrafu 3. Czy ktoś chciałby zabrać głos odnośnie do wypowiedzi pana mecenasa? Nie słyszę żadnych uwag ani propozycji, a tym samym przyjmujemy propozycje zespołu redakcyjnego.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 275 oraz 276 „wypadają” z projektu. Art. 277 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 279 (także jednozdaniowy) – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Propozycja zawarta w paragrafie drugim wiąże się z założeniem zmiany sposobu przeprowadzania wyborów do PE. Tym samym w naszej ocenie paragraf 2…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">…a zatem chodzi o tę część przepisu od słów „W razie odmowy rejestracji (…)” ? W takim razie to też będzie przedmiotem naszych prac na następnym posiedzeniu Komisji, razem z art. 269. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Sądzę, że cały ten rozdział powinien zostać…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Prawdę mówiąc, to właśnie kończymy prace nad tym rozdziałem. W art. 284 jest z kolei mowa o liczbie wybieranych posłów, a tym samym także i ten przepis będziemy musieli rozpatrzyć na kolejnym posiedzeniu Komisji. Proszę państwa, jeśli można coś zaproponować. Wszystkie artykuły zawarte w tym rozdziale rozpatrzymy na kolejnym posiedzeniu Komisji. Czy jest zgoda na taką propozycję? W takim razie anulujemy nasze poprzednie rozstrzygnięcia i przyjmiemy właśnie takie rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Przechodzimy do prac nad rozdziałem 44 – Kampania wyborcza w programach radia i telewizji. Czy są jakieś uwagi do tytułu rozdziału? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 286 – art. 273 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Jeśli mielibyśmy przyjąć koncepcję listy krajowej, zaś Polska miałaby być jednym okręgiem wyborczym, to w tym należałoby dokonać tutaj zmian co do podziału czasu antenowego. Tutaj jest mowa o tym, że zgłasza się w okręgu wyborczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący, chciałbym, abyśmy nie zapędzili się w ślepy zaułek. Na razie dwie propozycje, które się pojawiły, to po pierwsze, propozycja znajdująca się w Kodeksie wyborczym zakładająca utrzymanie status quo, jak również propozycja zespołu redakcyjnego. Propozycja listy krajowej jest bardzo hipotetyczną propozycją. Do tej pory nie została wyrażona ani w poprawkach, ani w projekcie. W związku z tym postulowałbym przyjęcie tych artykułów, które mają odniesienie do stanu obecnego, jak również tych, które miałaby zastosowanie do dorobku zespołu redakcyjnego. Nie możemy opierać się na tym, że ktoś w przyszłości zgłosi poprawkę dotyczącą listy krajowej. To trochę utrudnia nam pracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">To chyba nie jest takie proste, jakbyśmy chcieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselZbigniewGirzynski">Miałbym taką propozycję, a właściwie wniosek do zespołu redakcyjnego, żeby przygotować wersję z listą krajową. Chodzi więc o model z Polską jako jednym okręgiem wyborczym i proporcjonalnym podziałem mandatów. Dzisiaj jesteśmy w Europie pewnym ewenementem, jeśli chodzi o system wyborczy. Mamy bowiem taką listę krajową, która jest lekko ukryta przed wyborcami. To tak, jak chcieliśmy ukryć przed PSLem, a trochę mniej przed Lewicą (według dzisiejszych notowań w sondażach) fakt, że chcemy ich „wyrżnąć” siedmiomandatowymi okręgami. Jestem takiego zdania, że skoro już wypowiada się wojnę, to należy to zrobić po dżentelmeńsku.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PoselZbigniewGirzynski">Nie „mrugajmy” do wyborców, twierdząc, że są to wybory w okręgach, podczas gdy są to wybory oparte o konstrukcję listy ogólnopolskiej. Stwórzmy przejrzysty obraz systemu wyborczego. Skoro powołaliśmy specjalną komisję do stworzenia Kodeksu wyborczego, to ten system powinien zostać uporządkowany w jakiś sposób. Oczywiście może to być trochę deprymujące. Być może będzie to można rozgrywać, używając populistycznych argumentów, że odbiera się ludziom wpływ, ale proszę mi wierzyć – dzisiaj ten wpływ jest także bardzo iluzoryczny.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PoselZbigniewGirzynski">Jeżeli mamy taką sytuację, że wiadomo, iż w okręgu pomorskim Lewica nie miała jakichkolwiek szans na zdobycie mandatu, to wtedy panią profesor Senyszyn umieszcza się na liście w Małopolsce, bo Małopolska znajduje się w jednym okręgu z Kielcami, a tym samym jest to duży okręg…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Panie pośle, my znamy kuchnię, ale akurat nie tak ona wygląda…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselZbigniewGirzynski">To tak było. To samo mogę powiedzieć o sytuacji u nas, bo było tak samo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Mam taką propozycję. Wydaje mi się, że musimy jednak przewidywać możliwość przyjęcia innego systemu wyborczego niż ten, który został zaproponowany przez zespół redakcyjny. Taki wariant można brać pod uwagę. Zespół redakcyjny w trakcie tego urlopu będzie mógł powtórzyć swoją ofertę, jak również przygotuje kilka wariantów, z których wybierzemy jeden. Dzisiaj nie jesteśmy w stanie podjąć definitywnej decyzji. Z rozwiązaniem, które zostanie zaproponowane, będzie także korespondował sposób prowadzenia kampanii wyborczej w radiu i telewizji.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Tym samym proponowałbym, aby tak samo, jak poprzednio omawiane artykuły, również i w tym przypadku rozdział trzeci rozpatrzyć w późniejszym terminie. Chodzi tutaj także o kwestię zgłaszania list okręgowych, rozdziału czasu antenowego w programach regionalnych itd. Byłoby to chyba lepsze rozwiązanie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Propozycja pana przewodniczącego zmierzałaby także do tego, że cały rozdział dotyczący ustalenia wyników wyborów należałoby odłożyć do dalszych prac… Pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia podziału mandatów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Ograniczymy zakres spraw, które będą dzisiaj rozpoznawane, ale chyba nie mamy innego wyjścia. Proszę bardzo, pan poseł Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">W świetle tego, co mówili pan poseł Wójcik oraz pan przewodniczący, mam typowo techniczne pytanie. Czy oczekujecie tego, że to my przygotujemy cały projekt, jeśli mielibyśmy poprzeć wariant listy krajowej? Czy też ma to zrobić zespół roboczy? Chodzi o to, żeby nie było takiej sytuacji, że ktoś powie: „co chcecie, skoro nic nie przygotowaliście?” To jest problem, jak do tego podejść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Panie pośle, zgodnie z regulaminowym obyczajem poprawka powinna być przygotowana przez autorów, którzy są zainteresowani wprowadzeniem poprawki. Natomiast ja prosiłem, aby tę poprawkę, o ile zostanie taka zgłoszona, przekazać zespołowi redakcyjnemu tak, abyśmy mogli przygotować się do jej zreferowania i ewentualnego uzasadnienia walorów i braków. Tak więc liczę na to, że tego rodzaju poprawki będą formułowane przez wnioskodawców, w tym wypadku przez pana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Jak miałoby to wyglądać z technicznego punktu widzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Nie wiem, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Czyli mogę nie oglądać się na zespół. Zespół niech robi sobie swoje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Tak zakładam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Nie możemy być ograniczani tym, co robi zespół. Niech zespół mówi sobie, co chce. My i tak zrobimy to, co będziemy chcieli, o ile to oczywiście uzyska większość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Oczywiście. Panie pośle, zakładam, że może być kilka różnych propozycji. Skoro więc PSL jest zainteresowany takim brzmieniem przepisu, to proponowałbym, aby zredagował odpowiednią poprawkę. Faktycznie zespół redakcyjny mógłby podjąć się zadania zredagowania tego tekstu, ale nie mamy żadnych gwarancji, że będzie to odpowiadać waszym intencjom. Chcielibyśmy, aby na posiedzenia Komisji były przygotowywane takie teksty, które będą zgodne z innymi przepisami oraz z techniką legislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">W sytuacji, w której otrzymamy propozycję jakiegoś przepisu, to wówczas trzeba coś zmienić, uzupełnić, poprawić. Chcielibyśmy mieć na to czas. Myślę, że nie byłoby żadnego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Może za wyjątkiem czasu. Będziemy bowiem mieli przerwę wakacyjną. Spotykamy się po przerwie wakacyjnej i wtedy na przykład składamy poprawkę do zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Też tak może być. Im wcześniej, tym lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Zobaczymy, co będzie. Nie będziemy gdybać. Decyzja musi być też podjęta u nas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Przechodzimy do dalszych prac. Rozdział 45 „wypadł” z tekstu.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Art. 289 – czy są jakieś uwagi bądź propozycje zmian? Właściwie to cały rozdział zatytułowany „Karty do głosowania, sposób głosowania i warunki ważności głosu” również przechodzi na kolejne posiedzenie Komisji. Art. 290 możemy rozważyć. Akurat nie ma nic wspólnego z tymi problemami, o których mówiliśmy. Faktycznie, należy go przeredagować. Art. 291 „wypadł”…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Czy poprzecie metodę Saint League? Bądźcie koalicjantami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Panie pośle, bardzo proszę. Zdaje się, że możemy rozważyć rozdział o ogłaszaniu wyników. Nie, jednak też nie bardzo. Rozdział dotyczący protestów wyborczych całkowicie wypadł. Nie możemy także pracować nad rozdziałem 49 „Wygaśnięcie mandatu. Utrata mandatu”. Proszę państwa, tym samym skończyliśmy zatem na dzień dzisiejszy pracę w Komisji. Udało nam się jednak skończyć prace przed głosowaniami plenarnymi. Reszta nie jest taka dobra.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Proszę państwa, na posiedzeniu zespołu redakcyjnego zwróciliśmy się ze sprawą do Biura Legislacyjnego, która także musi znaleźć swój finał. Wejście w życie Kodeksu wyborczego wymaga również równoczesnego opracowania i uchwalenia tekstu ustawy wprowadzającej kodeks. BL przyjęło to zobowiązanie z radością. Jesteśmy bardzo wdzięczni panu Wojciechowi i pani Aleksandrze, że nie protestowali zbyt głośno. Potrzebny jest pewien czas na przygotowanie tego tekstu, a następnie skonsultowanie go pod koniec września i na początku października. Nie będziemy się spotykali przez tygodnie wakacyjne, ale być może spotka się zespół redakcyjny, aby spróbować jednak uregulować coś z tego, co nam nie wyszło. Po drugie, zespół redakcyjny mógłby zastanowić się nad redakcją kolejnych przepisów dotyczących już wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Zespół coś zrobi, a następnie wy coś „wywrócicie”. Może dobrze byłoby ustalić jakieś zasady i następnie przegłosować, czy wybory w gminach do 20 tysięcy mieszkańców mają być większościowe, czy mają istnieć okręgi jednomandatowe itd. Przyznam szczerze, że my jako zespół pracujemy, a później, tak jak chociażby dzisiaj, przyjmuje się tak naprawdę dwa artykuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Pan minister ma rację. Powinniśmy to najpierw ustalić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Można się było tego spodziewać. Wielokrotnie będziemy wracali do tych dylematów, tym bardziej, że odnotowywujemy te poprawki i zmiany, które należy wprowadzić do już przyjętych przepisów. Tego jest całkiem sporo. Boję się, że wielu elementów nie unikniemy. Oczywiście możemy zastosować radykalną metodę, która będzie polegała na tym, że propozycje zespołu redakcyjnego będziemy głosować na posiedzeniu Komisji i wówczas będziemy mieli przyjęte rozstrzygnięcie. Mogliśmy to zrobić także dzisiaj. Postanowiliśmy jednak skorzystać z szansy na pewien konsensus i stąd całe zamieszanie. Sam nad tym ubolewam, bo mnie to też trochę kosztuje. Zespół redakcyjny spotyka się w tygodniach niesejmowych. Trzeba dojechać, stracić trochę czasu, ale nie ma innego wyjścia. Panie ministrze, chyba nie uda nam się zrealizować tego, skądinąd słusznego, postulatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#KierownikKBWKazimierzCzaplicki">Musiałem to powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję bardzo. Znalazło się to w protokóle. Stwierdzam z przykrością, że pierwszy punkt porządku obrad dobiegł końca.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldGintowtDziewaltowski">Czy macie państwo jakieś uwagi w sprawach bieżących? Nie słyszę żadnych uwag. Dziękuję za udział w posiedzeniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>