text_structure.xml 13.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich państwa, witam Biuro Legislacyjne oraz wszystkich państwa zaproszonych. Jest to dosyć specyficzny dzień, bo o 16:00 jest „opłatek sejmowy” – posłowie będą sobie składać życzenia, przebaczać i wybaczać. Dlatego też chciałbym, abyśmy potraktowali to posiedzenie jako posiedzenie o charakterze organizacyjno-technicznym. Będzie to też w miarę krótkie posiedzenie. Chciałem powiedzieć o dwóch rzeczach, które pojawiły się w kontekście art. 10a. W międzyczasie bowiem pojawiły się przy zespole roboczym oraz Biurze Legislacyjnym pewne opracowania, doprecyzowania, jak również korekty legislacyjne. Zacznijmy może zatem od art. 10 oraz art. 32. Chciałbym poprosić Wysoką Komisję, aby przy takiej procedurze, kiedy zbiera się zespół roboczy, aby upoważnić zespół roboczy kierowany przez pana przewodniczącego Gintowta-Dziewałtowskiego do wszelkich prac związanych z owymi pracami legislacyjnymi. Ponieważ jest to tak trudna materia, że na każdym posiedzeniu Komisji musielibyśmy wracać do tych artykułów, które już przepracowaliśmy. Jeżeli nie usłyszę zastrzeżeń, to uznam, że jesteśmy umocowani, aby takiego upoważnienia udzielić owemu zespołowi roboczemu. Wówczas, przy takim założeniu, Komisja na kolejnym posiedzeniu byłaby jedynie informowana, jakie względy legły u podstaw takiego uregulowania danego zapisu. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że taka procedura, która znacznie ułatwiłaby naszą pracę, zostałaby zaaprobowana. Proszę państwa, chciałbym jeszcze poruszyć jedną kwestię, która dotyczy art. 11a. Pamiętacie państwo, że dotyczy to kwestii powiadamiania wyborcy. Kwestia ta była przedstawiana na forum Komisji i Komisja była zgodna w tej sferze. Głosowaliśmy jedynie w tym zakresie, że jest to interesujące, aby się tym zająć. Artykuł ów wymaga jednak jeszcze dalszych konsultacji. Chciałbym, abyśmy rozstrzygnęli kierunkowo kwestię powiadamiania wyborców o wpisie na listę wyborców przez odpowiedni organ. Czy ktoś z państwa ma jakieś odmienne zdanie odnośnie do tego, abyśmy dalej pracowali? Bardzo proszę, pan przewodniczący chciał zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jak rozumiem, to rozwiązanie zostało wpisane do tekstu, który dzisiaj otrzymaliśmy, niemniej jednak mam świadomość tego, że jest to nowa treść. Po drugie, należałoby się zastanowić nad konsekwencjami zastosowanych rozwiązań. Razem z Państwową Komisją Wyborczą uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem byłoby, aby to rozwiązanie zostało umieszczone w art. 11a (par. 1, 2 i 3), a także w konsekwencjach legislacyjnych. Powinno to być przedmiotem naszych przemyśleń na czas przyszły, chyba że w perspektywie kolejnego posiedzenia Komisji pojawiłyby się lepsze rozwiązania. Bardzo bym prosił o to, aby zwrócić uwagę na te propozycje. Jest to absolutne novum, jeśli chodzi o nasze prawo wyborcze. Jest to wyjście naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom, ale zarazem jest to trudne przedsięwzięcie organizacyjne, które chcemy powierzyć organom samorządu terytorialnego. Bardzo bym prosił, panie przewodniczący, o takie potraktowanie mojej propozycji. Myślę bowiem, że mogłoby to „zdać egzamin”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Ta propozycja jest bardzo interesująca i kierunkowo przez nas aprobowana, ale wymaga jeszcze dopracowania przez Biuro Legislacyjne. Generuje ona pewne konsekwencje finansowe, tak więc mam prośbę do Wysokiej Komisji o to, aby w czasie wolnym zapoznała się z proponowanym zapisem art. 11a i aby zostały zaproponowane ewentualne wnioski. Chciałbym teraz przejść do kolejnej kwestii…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorAleksandraWolna">Jeszcze odnośnie art. 11a, to zapis ów został zamieszczony, tak jak zadecydowała Komisja, jako propozycja kierunkowa i rozumiem, że będzie to interpretowane jako oferta i nikt z państwa posłów nie przejmie tego jako poprawki. Jest to temat do przemyślenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Jest to jak najbardziej temat do przemyśleń. Mam dla państwa dwa komunikaty. Otóż chciałem poinformować Wysoką Komisję, iż Prezydent RP, o ile pamiętam 8 grudnia, podpisał dwie ustawy, które wyszły z naszej Komisji. Pierwsza z nich dotyczyła instytucji pełnomocnika wyborczego w wyborach prezydenckich oraz samorządowych. Druga ustawa dotyczy natomiast problematyki finansowania wyborów, sprawozdawczości finansowej i innych kwestii z tym związanych. Również i ta ustawa została podpisana przez Prezydenta RP. Drugi komunikat dotyczy tego, że ja dzisiaj uczestniczyłem w posiedzeniu podkomisji Komisji Finansów Publicznych, która zajmuje się ustawą o finansowaniu partii politycznych. Jednocześnie pracuje nad sprawozdaniem odnośnie tych kwestii, które znalazły się w regulacjach, które podpisał Prezydent RP, a więc właśnie problematyki finansowej w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego oraz wyborów parlamentarnych. Prosiłem podkomisję nadzwyczajną, aby pracowała w ten sposób, żeby to co wypracuje było spójne z tym, co wyszło z naszej Komisji. Chodzi bowiem o to, aby te wszystkie akty w zakresie finansowania i sprawozdawczości były spójne. Mam nadzieję, że uda nam się zakończyć prace nad Kodeksem wyborczym w rozsądnym terminie i liczę na to, że zakończymy prace do końca maja. Trudno jednakże ocenić, jakie będzie tempo naszej pracy. W związku z tym prosiłem panią przewodniczącą Skowrońską i Komisję, aby sporządzili sprawozdanie i zgłosili do drugiego czytania tak, abyśmy uchwalili taką ustawę. Wtedy pan Prezydent RP mógłby podpisać ustawę, tak jak podpisał wcześniej akty tego typu. Miałem takie intencje, że uważałem, że jeśli podkomisja i Komisja Finansów Publicznych uchwaliłyby te rozwiązania, to stałoby się to wówczas elementem naszego Kodeksu wyborczego, a więc owych czterech ordynacji wyborczych w zakresie finansowania kampanii wyborczych w poszczególnych wyborach. Okazało się, tak jak mnie poinformowała pani mecenas, że podkomisja chce w dalszym ciągu pracować nad projektem ustawy o finansowaniu partii politycznych. W związku z tym będziemy musieli spotkać się jeszcze raz w węższym gronie i rozstrzygnąć owe kwestie. Rozumiem, że chodzi właśnie o taki tryb pracy, jaki zaproponował pan minister oraz Biuro Legislacyjne. Być może jednak zaszło tutaj jakieś nieporozumienie. Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Proszę państwa, doszło do takiej sytuacji, że Komisja Finansów Publicznych zaczęła rozpatrywać nowelizację ustawy o partiach politycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, które to zmiany korespondują ze zmianami dokonanymi w ustawie o partiach politycznych. Jest to sytuacja nadzwyczajna i niejako awaryjnie Komisja Finansów Publicznych stała się „patronem” dla tego tekstu. Tym niemniej ustawa, którą uchwaliliśmy, obowiązuje już od pewnego czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Znajduje się w tej chwili w Trybunale Konstytucyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Tym niemniej obowiązuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Bardzo proszę, pan minister Czaplicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzPanstwowejKomisjiWyborczejKazimierzCzaplicki">Proszę państwa, chodzi o druk nr 2070. Jest to projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz niektórych innych ustaw. Z tymże w druku nr 2070 znajduje się tylko jedna kwestia, a mianowicie dotycząca poręczenia kredytu. To właśnie jest przedmiotem prac wspólnej podkomisji wyłonionej w ramach Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Dlatego też była taka propozycja, aby podkomisja dokończyła najpierw prace związane z instytucją poręczeń kredytowych w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego, Sejmu i Senatu, tak abyśmy to uchwalili, Prezydent RP podpisałby to, a jednocześnie abyśmy mogli to potem przenieść do naszego Kodeksu wyborczego. To jest w tym momencie, jak się wydaje, najszczęśliwsze spotkanie organizacyjne. Jeśli chodzi zaś o kwestie, o których wspomniał pan przewodniczący, to zaskarżona została ustawa, którą uchwaliliśmy wcześniej. Chodzi o problematykę subwencji, ale także szczegółowe kwestie dotyczące billboardów, czasu antenowego itd. Ta ustawa znajduje się obecnie w TK. Kto wie, czy nie zostanie w najbliższym czasie (w perspektywie 3-4 miesięcy) rozstrzygnięta przez TK. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Mnie generalnie chodziło o to, aby Komisja Finansów Publicznych nie zajmowała się w dalszym ciągu ustawami, które tak naprawdę nie znajdują się w obszarze jej właściwości. Jeśli bowiem pojawiła się taka intencja, aby powołać komisję nadzwyczajną, która miałaby zająć się wszystkimi tego typu kwestiami, to powinny one być kierowane do nas. Komisja Finansów Publicznych niech zakończy prace nad tą ustawą, nad którą aktualnie pracuje podkomisja. Jednakże w dalszej perspektywie należałoby się umówić z tą Komisją, aby nie zajmowała się kwestiami z tego obszaru i aby przekazywała je naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldyDzikowski">Panie przewodniczący, proszę mi zaufać. Musieliśmy się gdzieś nie doinformować i nie zrozumieć. Tak jak mówię, należy spotkać się jeszcze raz z panią przewodniczącą tak, aby zakończyć tę kwestię i aby na etapie uchwalania zostało to przez nas przejęte. Dobrze, szanowni państwo – myślę, że kiedy będziemy spotykać się w przyszłym roku, to nasze prace będą bardziej intensywne. Mam nadzieję, że to upoważnienie, które skierowaliśmy do owego wąskiego zespołu pozwoli nam na szybszą pracę przy kwestiach wyłącznie doprecyzowań, jak i techniki legislacyjnej. Jeżeli mielibyśmy zrobić tak, aby kodeks, biorąc pod uwagę różny kalendarz, jak również wytyczne przekazane przez TK (półroczne vacatio legis, termin 21 dni na podpisanie przez Prezydenta RP; wszystko, co się z tym wiąże – ogłoszenie itd.) mógł obowiązywać od następnych wyborów parlamentarnych, to według wszystkich moich danych z naszej Komisji sprawozdanie powinno wyjść pod koniec maja. Jest to ostateczny a zarazem dość precyzyjnie sformułowany termin. Dlatego też będziemy pracować nad Kodeksem wyborczym bardziej intensywnie. Jeżeli ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi bądź wnioski, to proszę bardzo. Czekam na uwagi dotyczące naszej procedury. Szanowni państwo, przepraszam, że dzisiaj pracujemy w takim trybie. Są to jednak specyficzne dni oraz godziny, które nas czekają. Pozwólcie państwo, że w imieniu Prezydium Komisji wszystkim chciałem bardzo podziękować za ten czas pracy – pani minister oraz panu ministrowi Sosnowskiemu, którego dzisiaj nie ma. Za pomoc i za to, że czasami w dość napiętej atmosferze potrafiliśmy osiągnąć kompromis chciałbym podziękować organizacjom pozarządowym, które angażowały się aktywnie w te prace, poświęcając swój czas. Mam nadzieję, że nie zawiedliśmy państwa i postaramy się, aby tak też było w przyszłym roku, …aby te wszystkie ordynacje zostały wreszcie uchwalone, a nie były jedynie powtarzanym wciąż hasłem. Państwu posłom bardzo dziękuję za aktywne uczestnictwo, także za to, że bardzo się różniliśmy, ale potrafiliśmy osiągnąć efekty. Czeka nas ciężka praca, bo to trudna materia, ale mam nadzieję, że podołamy trudom pracy i ta Komisja będzie tą historyczną komisją, która uchwali Kodeks wyborczy, a więc prawo, które jest pod każdym względem bardzo trudne. Dziękuję również ekspertom. Panie doktorze, bardzo dziękuję. Jeszcze raz w imieniu Prezydium życzę państwu wszystkiego najlepszego. Pogodnych, szczęśliwych, rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia i jeszcze lepszego Nowego 2010 Roku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>