text_structure.xml
18.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam gości oraz państwa posłów. Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach mamy do rozpatrzenia jeden punkt. Chciałbym ponadto dodać kolejny punkt do porządku dziennego obrad. Pierwsza sprawa, to rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do nowelizacji prawa karnego o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy. Jest to druk nr 3363. Sprawę przedstawi pan poseł Marian Filar. Proponuję dodać drugi punkt. Jest to skierowanie do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa cywilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o prawie pomocy w postępowaniu w sprawach cywilnych w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz o prawie pomocy w celu ugodowego załatwienia sporu przed wszczęciem takiego postępowania oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Kto jest za tym, aby rozszerzyć porządek obrad o powyższy punkt? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że porządek dzienny został rozszerzony.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji stałej do nowelizacji prawa karnego. Jest to druk 3363. Bardzo proszę, pan poseł Filar.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarianFilar">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, postaram się krótko przedstawić efekt prac podkomisji. Na początku pochwalimy się, że prawo penitencjarne stało się ulubioną kwestią naszej podkomisji. Jesteśmy już na końcu prac nad drukiem nr 2985. Dzisiaj przyszedł czas na drugi projekt. Robimy wszystko, aby nadać tej sprawie odpowiednią dynamikę. Pragnę podziękować stronie rządowej oraz obsłudze prawnej za rzeczowy i konkretny udział w pracach nad projektem.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselMarianFilar">Mówiąc w skrócie, projekt dotyczy racjonalizacji kwestii zatrudnienia skazanych i instytucji, które służą racjonalizacji tej sprawy. Trzeba pamiętać, że jeśli w tej sprawie popełnimy jakieś błędy, choćby założenia były szczytne, to w praktyce mogą się okazać trudne do zorganizowania. Celem projektu jest racjonalizacja i uczynienie bardziej efektywnymi instrumentów, które występują w prawie penitencjarnym. Można o tym mówić bardzo długo, więc proponuję przystąpić do procedowania powyższego dokumentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Dziękuję. Wydaje się, że powtórne omawianie projektu jest zbędne. Podkomisja w szczegółowy sposób zajęła się tym zagadnieniem. Wszelkie poprawki, które zostały naniesione są efektem naszej ciężkiej pracy. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę pytań.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przystępujemy do procedowania nad sprawozdaniem. Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do zdania wstępnego w art. 1? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że zdanie wstępne w art. 1 zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 1 w art. 1? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 1 w art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 2 w art. 1? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Panie przewodniczący, zabieramy głos w sprawie wątpliwości, które pojawiły się w trakcie dyskusji. W obecnie obowiązującym przepisie jest sformułowanie „co najmniej połowy kwoty minimalnego wynagrodzenia”. Wykreślamy słowo „połowy” i zastępujemy je wyrazami „kwoty minimalnego wynagrodzenia”. Znikają nam także wyrazy „co najmniej”. Gdyby były to typowe przepisy prawa pracy dotyczące wynagrodzeń, to nie miałbym żadnych wątpliwości. One zakreślają normy minimalne, które pracodawca zawsze może zwiększyć. Czy to są typowe przepisy prawa pracy? Mam pewne wątpliwości. Wydaje się, że jest bezpieczniej zostawić wyrazy „co najmniej”, żeby nie było sygnału, że Komisja chce ograniczyć tę kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Pytanie do strony rządowej, czy jest zgoda na wprowadzenie sformułowania „kwoty co najmniej minimalnego wynagrodzenia”? Zgłaszam to jako poprawkę. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 2 w art. 1 wraz z poprawką? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 2 w art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 3 w art. 1? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 3 w art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 4 w art. 1? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 4 w art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przechodzimy do art. 2. Czy są uwagi do zdania wstępnego? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że zdanie wstępne w art. 2 zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 1 w art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 1 w art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 2 w art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 2 w art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 3 w art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 3 w art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 4 w art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 4 w art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do zdania wstępnego w art. 3? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że zdanie wstępne zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 1 w art. 3? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 1 w art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do pkt 2 w art. 3? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że pkt 2 w art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są uwagi do art. 4 mówiącego o terminie wejścia w życie ustawy? Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnoLegislacyjnegowMinisterstwieSprawiedliwosciWojciechUlitko">Przepraszam bardzo, ale czy możemy wrócić do pkt 4 w art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">„Przyjęcie wynagrodzenia przypadającego skazanemu, rozumie się jako kwotę pozostałą po dokonaniu potrąceń z wynagrodzenia przysługującego…”.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnoLegislacyjnegowMSWojciechUlitko">Panie przewodniczący, prosiłbym oddać głos panu Michałowi Zoniowi z Biura Prawnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegowCentralnymZarzadzieSluzbyWieziennejMichalZon">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, podczas posiedzenia podkomisji sygnalizowaliśmy potrzebę poszerzenia projektu ustawy o zmianę art. 218. Chcielibyśmy dodać punkt, który brzmi następująco: „Tymczasowo aresztowany zatrudniony odpłatnie otrzymuje wynagrodzenie pomniejszone o kwotę potrąceń, o których mowa w art. 125 §1.”. Jest to przepis, który został znowelizowany powyższym projektem. Propozycja ma charakter porządkujący. Obecnie, brzmienie art. 218 stanowi, że z wynagrodzenia otrzymywanego przez tymczasowo aresztowanego dokonuje się potrąceń wyłącznie na cele Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej. Jest to fundusz określony w art. 43 Kodeksu karnego wykonawczego. Może w związku z tym powstać wątpliwość, czy regulacja odnosząca się do tymczasowo aresztowanych nie została już uregulowana w art. 218. Przypomnę, że kodeks skonstruowany jest w ten sposób, że do tymczasowo aresztowanych stosuje się takiej same przepisy jak odnoszące się do skazanych, o ile nie są wprowadzone szczegółowe regulacje w rozdziałach poświęconych wykonaniu tymczasowego aresztowania. W związku z tym z wynagrodzenia tymczasowo aresztowanych dokonujemy potrąceń wyłącznie na Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej, a nie tak jak w przypadku skazanych na Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej i na Fundusz Aktywizacji Zawodowej Skazanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Co pan proponuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegowCentralnymZarzadzieSluzbyWieziennejMichalZon">Proponujemy w art. 218 dodać…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">To nie było przedmiotem projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegowCentralnymZarzadzieSluzbyWieziennejMichalZon">Tak. Proponujemy dodać nową zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">W art. 218 dodajemy nowy punkt. Prosiłbym o podanie dokładnego brzmienia poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegowCentralnymZarzadzieSluzbyWieziennejMichalZon">„Tymczasowo aresztowany zatrudniony odpłatnie otrzymuje wynagrodzenie pomniejszone o kwotę potrąceń, o których mowa w art. 125.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Będzie to pkt 3a. Później odpowiednio zmienimy numerację.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Dobrze. Art. 218 §2 otrzymuje nowe brzmienie. Prosiłbym Biuro Legislacyjne o przygotowanie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Czy brzmienie poprawki ma się odwoływać do całego art. 125?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegowCentralnymZarzadzieSluzbyWieziennejMichalZon">Tylko do §1.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">„Tymczasowo aresztowany zatrudniony odpłatnie otrzymuje wynagrodzenie pomniejszone o kwotę potrąceń, o których mowa w art. 125 §1 Kodeksu karnego wykonawczego”. Zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegowCentralnymZarzadzieSluzbyWieziennejMichalZon">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przechodzimy do głosowania nad art. 4. Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Panie przewodniczący, czy wyrobimy się przed 7 marca? Wtedy wchodzi wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Wydaje się, że tydzień nic nam nie da.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Może 9 marca?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegowCentralnymZarzadzieSluzbyWieziennejMichalZon">Szanowni państwo, data określona na pierwszy dzień miesiąca związana jest z koniecznością wypłacenia wynagrodzeń. Wtedy w przypadku jednego miesiąca musielibyśmy w dwojaki sposób obliczać wynagrodzenia, które przysługują skazanym. Byłyby to inne stawki i inne odliczenia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Nie będziemy tego w stanie zrobić na najbliższym posiedzeniu. Musi być to okres 14 dni. Kiedy jest następne posiedzenie? 1 lutego nie zdążymy, ponieważ nie będzie 14 dni.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Zakładamy, że na posiedzeniu 23 lutego odbędzie się drugie czytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, strona rządowa musi przekonać pozostałe podmioty, aby projekt został opracowany przez ten miesiąc. Jeśli wejdzie w życie wyrok Trybunału Konstytucyjnego, to sytuacja zrobi się jeszcze trudniejsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Proponowałbym datę 8 marca. Będzie to mobilizować wszystkie podmioty. Nie jest to kontrowersyjna ustawa, więc wydaje się, że powinniśmy zdążyć. Rozumiem, że wam to nie pasuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorgeneralnySluzbyWieziennejJacekWlodawski">Postaramy sobie poradzić z powyższą datą.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Ustawa wchodzi w życie z dniem 8 marca. Czy są uwagi do powyższej poprawki? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przechodzimy do głosowania nad całym projektem sprawozdania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę pana posła Witolda Pahla. Czy jest sprzeciw wobec powyższej kandydatury? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został poseł Witold Pahl.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Wyznaczam termin do 24 stycznia dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE na wydanie opinii o zgodności z prawem UE.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przechodzimy do drugiego punktu obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorgeneralnySluzbyWieziennejJacekWlodawski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałem bardzo serdecznie podziękować za pracę nad powyższą ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Mamy świadomość, że przyjęliśmy projekt ustawy. Natomiast pojawia się pytanie, czy nie odbije się to na zatrudnieniu i liczbie ofert pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegowCentralnymZarzadzieSluzbyWieziennejMichalZon">Dziękujemy za wskazanie dnia 8 marca. Lepiej, aby ustawa wchodziła w życie 8 marca niż w prima aprilis.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do drugiego punktu w porządku obrad. Pojawiła się propozycja, aby rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o prawie pomocy w postępowaniu w sprawach cywilnych w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz o prawie pomocy w celu ugodowego załatwienia sporu przed wszczęciem takiego postępowania oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów skierować do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa cywilnego. Pierwsze czytanie już odbyło się, więc nie ma sensu referowania na nowo całego projektu. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Stwierdzam, że projekt został skierowany do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa cywilnego.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>