text_structure.xml
16.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Witam na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Szanowni państwo, na dzisiejszym posiedzeniu mamy trzy sprawy do załatwienia. Po pierwsze – skierowanie do podkomisji stałej do nowelizacji prawa karnego poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego. Po drugie – skierowanie do podkomisji stałej do nowelizacji prawa cywilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze. Po trzecie – skierowanie do podkomisji stałej do nowelizacji Kodeksu pracy oraz Kodeksu postępowania administracyjnego komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawRydzon">Czy pan przewodniczący przewiduje rozpatrywanie spraw bieżących?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">A o co chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawRydzon">Mam bardzo ważną sprawę dla Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Już myślałem, że chciał pan zmienić przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawRydzon">Nie. Chciałbym zabrać głos poza tymi sprawami, o których pan mówił.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">To trzeba było mi najpierw na ucho powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawRydzon">Już mówię wszystkim o co chodzi. W druku nr 2313 – to jest ustawa o sporcie – Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki wprowadza nowy rozdział do Kodeksu karnego – Przestępstwa przeciwko zasadom rywalizacji sportowej. Robi to bez poinformowania nas, jako Komisji do spraw zmian w kodyfikacjach. Uważam, że powinniśmy skierować protest do Marszałka Sejmu. Wprowadza się zupełnie nowy rozdział do Kodeksu karnego. Chciałbym, panie przewodniczący, żeby pan to poruszył.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy to jest rządowy projekt? Dobrze, omówimy tę sytuację w sprawach bieżących.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy są jeszcze jakieś propozycje do obowiązującego porządku obrad? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">W związku z tym przechodzimy do punktu nr 1 – poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego. Jest to projekt posłów Klubu Prawo i Sprawiedliwość. Są tu propozycje wprowadzenia zmian do art. 306 k.p.k., a więc rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do uczestniczenia w postępowaniu przygotowawczym na prawach quasi-strony. Jest to dosyć kontrowersyjna propozycja, tym bardziej że Sąd Najwyższy wypowiadał się w tej sprawie bardzo krytycznie. Mimo, że to są tylko dwa przepisy, proponuję się, aby przekazać projekt do podkomisji. Pana posła Filara nie ma? Jest dziś w KRS. To by była sprawa, którą on by się zajął, a przede wszystkim należałoby się zwrócić do ekspertów o wydanie opinii w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy jest zgoda na przekazanie projektu podkomisji? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przekazaliśmy projekt do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Druga sprawa to rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze. Ten rządowy projekt idzie naprzeciw zmianom polegającym na wprowadzeniu, zarówno w postępowaniu administracyjno-sądowym jak i cywilnym, instytucji skargi na niezgodność z prawem prawomocnego orzeczenia. Chodzi tu o kwestię odszkodowania dla stron, które poniosły z tego tytułu szkodę. W tym zakresie te zmiany będą rozpatrywane. Jak wiemy, na ostatnim etapie prac jest już projekt prezydencki, w którym rozdział dotyczący tej skargi był regulowany.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Ponieważ jest to dosyć obszerna nowelizacja, w szczególności w zakresie zmiany przepisów k.p.c., dlatego także proponuje się przekazanie to do podkomisji stałej do nowelizacji prawa cywilnego. Tutaj obecny pan Witold Pahl się tym zajmie – od razu można powołać ekspertów. To są wszystko zmiany kodeksowe i trzeba się nad tym głęboko pochylić.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawRydzon">To jest trudna działka – prawo upadłościowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Zmiany w prawie upadłościowym będą pewnie efektem odszkodowań związanych z orzeczeniami sądów. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy jest zgoda, żebyśmy przekazali projekt do podkomisji prawa cywilnego? Jest, nie słyszę protestów.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Przekazaliśmy projekt do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Ostatnia sprawa – projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jest to projekt komisji „Przyjazne Państwo”.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMalgorzataSadurska">To trzeba uważać.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Na wszystko uważamy, pani poseł, nawet na projekty poselskie czy komisyjne. Pomysł jest dosyć istotny, ale także krytykowany przed Sąd Najwyższy i organa stosujące prawo. Organy administracji, głównie administracji samorządowej, wydające określone decyzje, które są następnie zaskarżane, w dalszym postępowaniu odwoławczym przed SKO czy przed WSA nie korzystają z praw strony. Komisja chce to zmienić i nadać im uprawnienia niejako stron, aby mogły występować na równi ze stroną skarżącą. Wydaje się, że tu także podkomisja do nowelizacja prawa administracyjnego musi się bardzo głęboko pochylić nad tym projektem i zwrócić się do ekspertów. Możemy zepsuć całą konstrukcję procedury sądowo-administracyjnej poprzez taką zmianę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy jest zgoda, aby to przekazać podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawRydzon">Brałem udział w debacie w trakcie pierwszego czytania i już wtedy było widać, że jest kontrowersyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Dobrze. Czyli jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Teraz sprawy różne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselStanislawRydzon">Panie przewodniczący, przedstawiłem panu projekt ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Bardzo proszę, abym mógł go pokrótce omówić. Jest to ustawa o sporcie, projekt rządowy, i w art. 66 – to jest dosyć duża nowelizacja – wprowadza się nowy dział do Kodeksu karnego. Czy komisja do spraw sportu się tym zajmuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselStanislawRydzon">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy komisja do spraw sportu zaczęła się już tą sprawą zajmować?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawRydzon">Panie przewodniczący, w dniu dzisiejszym podszedł do mnie jeden z członków komisji sportu i powiedział, że zdziwiony jest, że Kodeks karny zmienia jego komisja oraz uważa, że prawnicy powinni uczestniczyć w tej zmianie. W związku z tym, przedkładam ten projekt. Też jestem zdziwiony, bo nie tylko zmienia się Kodeks, ale dodaje się zupełnie nowy rozdział.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Nowe postacie przestępstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselStanislawRydzon">Tak, nowe typy przestępstw. W tej sytuacji uważam, że powinniśmy jako Komisja wystąpić do Marszałka Sejmu albo do przewodniczącego tej komisji. Przynajmniej członek naszej Komisji powinien brać udział w posiedzeniach komisji czy podkomisji, która się tym zajmuje, albo powinniśmy zaopiniować ten projekt. To jest szaleństwo – Kodeks karny zmieniają specjaliści od turystyki i sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAndrzejCzuma">Może to jeszcze minister Drzewiecki zrobił przedtem w ramach afery hazardowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawRydzon">Powinniśmy zaprotestować, bo my od tego jesteśmy w Sejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Jeżeli chodzi o hazard, to go tu nie widzę, bo tu chodzi o przestępstwa w sporcie. A od kiedy hazard jest sportem?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselStanislawRydzon">Trzeb chyba wystąpić do marszałka, żebyśmy mogli oficjalnie zaopiniować ten projekt, albo żeby nasz przedstawiciel brał udział w pracach nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Kto jeszcze chciałby się w tej sprawie wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Czy jest zgoda na to, żebyśmy wystosowali pismo do Marszałka Sejmu, w którym wyrazimy swoje zaniepokojenie faktem, że komisja branżowa zajmująca się sportem w istocie rzeczy dokonuje poważnej zmiany Kodeksu karnego – wprowadza nowe postacie przestępstw, cały nowy rozdział.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselAndrzejCzuma">Jestem za tym, ale proponuję zastąpić rzeczownik „zaniepokojenie” rzeczownikiem „zaciekawienie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">„Zaciekawienie”?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselAndrzejCzuma">To jest łagodniejsze i bardziej strawne dla pana marszałka.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselAndrzejCzuma">Nikogo nie obciążamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">To może nawet „zdziwienie” – „zaciekawienie i zdziwienie”?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselAndrzejCzuma">W ten sposób zarazem wyrażamy gotowość do zainteresowania się tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Napiszemy, że gotowi jesteśmy zaopiniować projekt w tym zakresie, jeśli komisja sportu uzna to za stosowne.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselStanislawRydzon">Jeszcze jedną sprawę miałbym.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselStanislawRydzon">Rozumiem, że ta sprawa jest załatwiona. Mam jeszcze jedną sprawę. Otóż, tak się składa, że w imieniu klubu bardzo często występuje na forum plenarnym, głównie w trakcie pierwszych czytań. Zaniepokoiła mnie jedna rzecz. W komisji „Przyjazne państwo” praktycznie nie ma prawnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Jak to nie? Jest tam poważna siła.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselStanislawRydzon">Przepraszam, ja zauważyłem, że chyba nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Poseł Żelek.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselStanislawRydzon">Prawie co czwarty, piąty projekt tek komisji zmienia jakiś kodeks. Wynikają z tego różne problemy w trakcie pierwszych czytań, są dość istotne uwagi. Uważam, że przynajmniej jeden prawnik powinien w tej komisji być.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Zgłaszasz się na ochotnika?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselStanislawRydzon">Nie. Przepraszam. Ja chętnie do komisji wejdę, ale problem polega na czym innym. Dokooptowanie odbywa się za zgodą całego Sejmu, a reprezentant mojego klubu już tam jest, także nie jest to proste. Trzeba uzgodnić, że coś tam trzeba zmienić. Nie-prawnicy zmieniają kodeksy. To jest kolejna sprawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Dobrze. Natomiast, wydaję się, że problem jest innej natury. Dobrze, że te projekty „Przyjaznego państwa” trafiają potem do nas, do komisji nadzwyczajnej. Mamy przynajmniej wpływ na to, by nie przepuszczać najgorszych rozwiązań. Jakoś sobie radzimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselStanislawRydzon">U zarania już powinno się pewne rzeczy odrzucać. Np. handel na chodnikach. W atmosferze wrzawy wycofano się z tego pomysłu. Zgłaszam tylko postulat, że tam jakiś prawnik powinien być, aby wstrzymywać zapędy członków tej komisji w kierunku różnych zmian, nie zawsze do końca przemyślanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Rozumiem. Natomiast problem jest taki, że komisja „Przyjazne państwo” chyba się dobrze w swoim gronie czuje i nie widzi potrzeby powoływania dodatkowych prawników.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselStanislawRydzon">Zgłaszam tylko taki postulat do rozważenia. Być może nadejdzie taki moment, że prawnicy w tym Sejmie będą mieli przy kodeksach coś do powiedzenia. To jest drugi przykład tylko z ostatniego okresu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselMalgorzataSadurska">Pan poseł z przezorności procesowej chce, żeby jego głos został nagrany.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Dobrze, ja rozumiem posła Rydzonia, tylko co my mamy zrobić, na Boga? Gdzie interweniować? W pierwszym przypadku sprawa jest oczywista – kierujemy pismo do Marszałka Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselStanislawRydzon">Gdyby komisje tworzyć według parytetów wykształcenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Nie daj Boże wprowadzić parytety wykształcenia czy zawodowe. Będziemy się zastanawiać – czy to prawnik taki, czy inny? Do tego jeszcze parytet płci.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Dobrze, czy są jeszcze jakieś sprawy?</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyKozdron">Jeżeli nie ma, to zamykam posiedzenie Komisji. Wszystkim dziękuję za obecność.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>