text_structure.xml 33.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji w zastępstwie przewodniczącej, która jest w delegacji zagranicznej. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Wobec braku zastrzeżeń stwierdzam, że protokoły od 114 do 117 posiedzenia Komisji zostały przyjęte. Witam pana ministra Piotra Żuchowskiego i pana dyrektora Dominika Skoczka.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">W związku ze zgłoszeniem przez Klub Parlamentarny PiS w drugim czytaniu poprawek do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje punkt: rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz punkt: sprawy bieżące. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Proszę o uzasadnienie poprawki nr 1 przedstawiciela wnioskodawców – pana posła, którego nie ma. Jak nie ma gościa do uzasadnienia, to nie wiem, co się z tym robi. Proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorElzbietaWitczakBielecka">Panie przewodniczący, możemy rozpatrywać, chociaż Komisja może także podjąć decyzję, że nie będzie rozpatrywała poprawek, ale myślę, że możemy rozpatrywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Zwracam się do pana ministra. Jakie są decyzje? Czy mam panu oddać głos bez wnioskodawcy? Przepraszam najmocniej, ale jest już pan poseł. W takim razie proszę pana posła o uzasadnienie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanOldakowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W poprawce nr 1 w art. 1102 ust. 3 pkt 4 na wzór innych tego typu rozwiązań zaproponowanych w ustawie proponujemy, by kandydatów na arbitrów mogły przedstawić – oprócz organizacji radiowych i telewizyjnych – również organizacje telekomunikacyjne i teleinformatyczne. Jest to rozwiązanie stosowane w innych punktach ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Proszę o stanowisko Ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoPiotrZuchowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Kilka słów tytułem wprowadzenia. 8 poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania przez klub PiS w większości, bo w 7 poprawkach, zawierają problemy, o których mniej lub więcej, a najczęściej więcej, już mówiliśmy na posiedzeniach podkomisji. Te tematy były dość głęboko omawiane.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoPiotrZuchowski">Tylko jedna poprawka, wnosząca o rozszerzeniu składu sądu do trzech sędziów, jest nową poprawką, ale do niej również się ustosunkujemy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoPiotrZuchowski">Jeśli chodzi o rozpatrywaną w tej chwili poprawkę, to w naszym przedłożonym projekcie jest taka możliwość, że znajdzie się adekwatna reprezentacja. Pkt 3 artykułu określającego, kto zgłasza arbitrów Komisji, brzmi: „organizacje zrzeszające podmioty korzystające z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych”. Jest to formuła na tyle szeroka, że pozwala zafunkcjonować tym organizacjom, które są wymienione w poprawce. Pkt 4 mówi wprost: „organizacje radiowe i telewizyjne, telekomunikacyjne i teleinformatyczne”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Proszę o zabranie głosu pana posła Kazimierza Kutza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKazimierzKutz">Chciałem skromnie nadmienić, że uczestniczyłem w pracach podkomisji – chyba we wszystkich jej posiedzeniach. To trwało bardzo długo. Chcę powiedzieć, że wraz z upływem czasu posłowie PiS przestali przychodzić na te spotkania. W ogóle nie bywali – zwłaszcza w końcowej fazie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKazimierzKutz">Nawiązując do tego, co powiedział pan minister, chcę powiedzieć, że te poprawki naprawdę dowodzą waszego nieuczestniczenia. Właściwie w większości są one powrotem do rzeczy, które dawno w straszliwym mozole były godzinami omawiane przez podkomisję. Podejrzewam, że jest to niepotrzebne zajmowanie nam głowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselElzbietaKruk">Przepraszam bardzo, zwracam się do pana posła Kutza: trochę uczciwości. Na pewno więcej pracowałam w tej podkomisji niż pan, panie pośle. Ponieważ ta podkomisja pracowała w dość specyficzny sposób, to niejednokrotnie zapowiadałam, że w pewnym momencie, w dalszych etapach złożymy poprawki. Pan, panie pośle, ma prawo tego nie wiedzieć, bo pan rzadko przychodził na posiedzenia podkomisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł chciałby jeszcze coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKazimierzKutz">Nie, nie będę się kłócił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselElzbietaKruk">Nie ma się co kłócić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">W takim razie przystępujemy do głosowania. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanOldakowski">Mam prośbę. Czy przed głosowaniem można prosić Biuro Legislacyjne o jakąś opinię, krótkie podsumowanie? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorElzbietaWitczakBielecka">Panie przewodniczący, Biuro Legislacyjne nie chciałoby oceniać merytorycznie tej poprawki. Ona nie budzi jakichś wątpliwości techniczno-legislacyjnych, natomiast nie chcemy się wypowiadać co do zakresu merytorycznego. Jest stanowisko Ministerstwa w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Stanowisko Ministerstwa jest jasne. W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Proszę podać wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzKomisjiJoannaGoral">8 głosów za, 8 – przeciw, 2 – wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorElzbietaWitczakBielecka">Poprawka nie przeszła, bo było pytanie: kto jest za poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Tak.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Proszę o zabranie głosu pana Jana Ołdakowskiego – przedstawiciela wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanOldakowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Poprawka nr 2 mówi o tym, kto może być przewodniczącym Komisji i jego zastępcą, jeśli chodzi o podmioty, które go wskazywały. Propozycja jest następująca. Jeżeli przewodniczący Komisji jest przedstawicielem np. organizacji zbiorowego zarządzania, to proponujemy, by jego zastępca był typowany przez użytkowników praw autorskich i na odwrót. Chodzi o to, by ta sytuacja była również odwrotna, by w prezydium mogły się spotykać dwa przeciwstawne zdania, jeśli chodzi o przewodniczącego i zastępcę Komisji Prawa Autorskiego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Powiem, że w idei nawet zakładaliśmy takie rozwiązanie, że jeżeli przewodniczący będzie reprezentował organizację zbiorowego zarządzania bądź użytkowników, to wiceprzewodniczący będzie reprezentował drugą stronę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Jednak ta poprawka idzie dużo głębiej, bo przestawia siły i powoduje sytuację, w której zarówno przewodniczący, jak i wiceprzewodniczący mogą być po stronie tych, którzy nabywają prawo autorskie i prawa pokrewne. W związku z tym nie przyjmujemy tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń. Proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorElzbietaWitczakBielecka">Panie przewodniczący, w tej poprawce oczywiście jest kwestia merytoryczna. Wnioskodawcom prawdopodobnie chodzi o zapewnienie pewnej równowagi stron. Jeżeli przewodniczący byłby z jednej grupy, to wiceprzewodniczący z drugiej. Są to kwestie merytoryczne, natomiast legislacyjnie poprawka jest rozpisana prawidłowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Proszę podać rezultat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzKomisjiJoannaGoral">8 głosów za, 8 – przeciw, 2 – wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Poprawka nie przeszła.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Poprawka nr 3. Oddaję głos panu Ołdakowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanOldakowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. U podstaw rozpoczęcia prac nad nowelizacją ustawy był wyrok TK, który zakwestionował jeden z przepisów ustawy o prawie autorskim, podając jako podstawę nierówność stron postępowania wobec prawa. By zlikwidować tę nierówność rozpoczęto prace tak, by była równość, jeśli chodzi o udział użytkowników prawa autorskiego i wytwórców utworów w procesie ustanawiania tabel i w procesie odwoławczym.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanOldakowski">Stąd propozycja, by zamienić jedno określenie, tzn. by zamiast słowa „wnioskodawca”, czyli przedstawiciel organizacji zbiorowego zarządzania, wprowadzić słowo „uczestnik”. Chodzi o to, by do sądu mógł się odwołać nie tylko przedstawiciel organizacji zbiorowego zarządzania, ale również użytkownik prawa autorskiego. Po prostu to tylko i wyłącznie rozszerza możliwość zainicjowania procesu odwoławczego w sądzie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję, panie pośle. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Ustosunkuje się do tego pan dyrektor Dominik Skoczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMKiDNDominikSkoczek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana dotyczy art. 11013, który mówi o tym, kiedy wnioskodawca lub inny uczestnik może odwołać się do sądu.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMKiDNDominikSkoczek">W obecnym brzmieniu inny uczestnik może odwołać się do sądu. Mówi o tym zdanie drugie art. 11013. Może to zrobić, gdy jest niezadowolony z orzeczenia Komisji. Wtedy może złożyć wniosek o odmowę zatwierdzenia przez sąd tabeli wynagrodzeń zatwierdzonej przez Komisję Prawa Autorskiego.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMKiDNDominikSkoczek">Poprawka, przedstawiona przed chwilą przez pana posła Ołdakowskiego, zdaje się sugerować, że podmioty inne niż organizacje zbiorowego zarządzania również mają prawo do przedkładania samych tabel do zatwierdzania przez sąd. Tymczasem zgodnie z całą koncepcją projektu ustawy jest to domena organizacji zbiorowego zarządzania, która inicjuje ten proces. Jak powiedziałem, ci uczestnicy mają już zagwarantowane prawo do uruchomienia procedury odwoławczej przed sądem. To prawo jest zawarte w dotychczasowym brzmieniu art. 11013. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzKomisjiJoannaGoral">8 głosów za, 9 – przeciw, 2 – wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Poprawka nie przeszła.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Przechodzimy do następnej poprawki. Oddaję głos panu Ołdakowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanOldakowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Poprawka nr 4 wprowadza sytuację stawek tymczasowych. Jednym z zarzutów wobec tej ustawy było to, że gdy będzie wykorzystywany dawany przez tę ustawę cały proces legislacyjny, to może być w skrajnych przypadkach sytuacja, w której nawet przez kilka lat nie ma stawek. Myślę, że jest to sytuacja niekorzystna dla obu stron postępowania.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJanOldakowski">Zaproponowane rozwiązanie wprowadza sytuację, w której nie będzie luki prawnej. Nie będzie sytuacji, w której w momencie trwającego, przedłużającego się procesu sądowego nie będzie wiadomo co dalej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Proszę – pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. To jest ten moment nowelizacji, który tak naprawdę omawiany jest po raz nasty.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Jeszcze raz powtórzę argumenty Ministerstwa, które jednoznacznie odrzucają propozycję tabel tymczasowych. Po pierwsze – w polskiej przestrzeni prawnej tabele tymczasowe nie mają gdziekolwiek praktycznego zastosowania i nie tylko dlatego, że nie wymyślono metody, jak je zastosować, ale m.in. dlatego, że wszystko wskazuje na to, że taka propozycja byłaby po prostu niezgodna z konstytucją. Po drugie – zastosowanie tabel tymczasowych tak naprawdę jest skomplikowaniem całego okresu przejściowego. Zaproponowaliśmy w miarę bezpieczny okres przejściowy, który jest propozycją tylko dwustopniową, czyli z tego, co dzisiaj funkcjonuje. Jeśli nawet nie funkcjonuje w sposób doskonały, to powoduje bezpieczeństwo obiegu pieniądza w przestrzeni, o której mówimy, na poziomie inkasa i repartycji. Ten obecnie funkcjonujący stan zostaje zastąpiony propozycją złożoną w nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Jeżeli wprowadzamy tabele tymczasowe, to powodujemy trzystopniowy proces przechodzenia. Z obecnie funkcjonującego stanu wchodzimy w tabele tymczasowe, które są wątpliwym rozwiązaniem technicznym i prawnym. Z tabel tymczasowych przechodzimy dopiero do rozwiązania docelowego. Jest poważne niebezpieczeństwo, że w takiej sytuacji tabele tymczasowe będą elementem ogromnej destabilizacji.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Widziałem, że dzisiaj do pana przewodniczącego dotarło wystąpienie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. Jest ono swoiste, bo tak naprawdę podważa wszelkie możliwości zastosowania okresu przejściowego, bo podważa to, co my proponujemy oraz podważa także tabele tymczasowe. Jednak podaje praktyczne niebezpieczeństwo, tzn. takie, że ustalenie tabel tymczasowych zawyżonych – według propozycji organizacji zbiorowego zarządzania, bo jak wiemy, tylko ona może wnosić o takie tabele – może powodować to, że będzie przymus płacenia kwot, które zostały ustalone w tabelach tymczasowych. Jeśli nawet dojdzie do takiej sytuacji, w której nastąpi rozstrzygnięcie, to ono znowu będzie podważane w podobnym trybie ustanawiania tabel tymczasowych. Wchodzimy więc w bardzo niebezpieczną sferę zburzenia systemu, który dzisiaj funkcjonuje i daje pewną stabilność.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Przypominam, że ten system nie jest taki zły, ponieważ organizacje zbiorowego zarządzania w Polsce rocznie dokonują inkasa około 0,5 mld zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Nie widzę chętnych. Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorElzbietaWitczakBielecka">Panie przewodniczący, mam tylko pytanie. Panie ministrze, czy można uznać, że ta poprawka powinna być głosowana łącznie z poprawką nr 8? Nie, nie ma tutaj takiego uwarunkowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzKomisjiJoannaGoral">10 głosów za, 11 – przeciw, 0 – wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Poprawka nie przeszła.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Poprawka nr 5. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJanOldakowski">Mam prośbę, by łącznie rozpatrywać poprawkę nr 5 i poprawkę nr 6. Tak naprawdę te poprawki są powrotem do przedłożenia rządowego. Określają relacje między możliwymi minimalnymi stawkami a tym, że jest również możliwość zawarcia kontraktu generalnego między wytwórcą utworu a jego użytkownikiem. Poprawka nr 5 i poprawka nr 6 są powrotem do przedłożenia rządowego. Mam nadzieję, że tym razem pan minister wyrazi się pozytywnie o tej propozycji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję. Panie ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Pan dyrektor Skoczek – proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DyrektordepartamentuwMKiDNDominikSkoczek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Przyjęta w toku dyskusji przez podkomisję koncepcja stawek minimalnych w większym stopniu realizuje ich cel, jakim jest ochrona twórców, przy jednoczesnym zagwarantowaniu pewności obrotu i większej swobody w zawieraniu umów.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#DyrektordepartamentuwMKiDNDominikSkoczek">Stawki sztywne, do których byłby powrót w wyniku przyjęcia tych dwóch poprawek, byłyby zbytnią ingerencją w tę swobodę, a także zbyt daleko idącym uprawnieniem normotwórczym Komisji Prawa Autorskiego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy możemy te dwie poprawki głosować łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorElzbietaWitczakBielecka">Tak, one są połączone tematycznie i wręcz muszą być głosowane łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem obu poprawek nr: 5 i 6?</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#SekretarzKomisjiJoannaGoral">10 głosów za, 10 – przeciw, 0 – wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Poprawki nie przeszły.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Poprawka nr 7. Oddaję głos panu posłowi Ołdakowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselJanOldakowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Ze względu na skomplikowanie materii w poprawce nr 7 jest propozycja, aby sąd pierwszej instancji rozpoznający sprawy odwoławcze rozpoznawał je w składzie trzech sędziów zawodowych, a nie jednego, jak jest w obecnym projekcie ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. To jest propozycja, której trudno zaprzeczyć, tylko ja mam pytanie: co na to Minister Sprawiedliwości? Jak wiemy, sprawy związane z prawem autorskim i prawem pokrewnym są sprawami, które ciągną się na wielu posiedzeniach. Zaangażowanie do każdej sprawy trzech sędziów wymaga odpowiednich decyzji kadrowych i finansowych.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">To, co zaproponowaliśmy w zakresie funkcjonowania sądów, było uzgodnione z Ministrem Sprawiedliwości. Takiej ewentualności nie uzgadnialiśmy, więc nie mogę poprzeć tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Otwieram dyskusję. Pan poseł Jerzy Wenderlich, potem pan poseł Sylwester Pawłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselJerzyWenderlich">Mimo rozdarcia podczas tych głosowań jednak w tym przypadku chciałbym zapytać: czy wnioskodawcy uważają, że jeden sędzia nie daje gwarancji bezstronności i dopiero trzech sędziów być może oświetli sprawiedliwość i racje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Pan poseł Pawłowski – proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselSylwesterPawlowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Myślę, że wszystkie poprawki, które odwoływały się do procedury sądowej, miały na celu opóźnienie prac różnych gremiów w oparciu o nowelizowaną ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselSylwesterPawlowski">Twierdzę, że ten zapis będzie trudny do realizacji z uwagi na trudności z wymiarem sprawiedliwości, a przykładów mamy aż nadto. Obawiam się, że w przypadku prawa gospodarczego na orzeczenie stosownych sądów moglibyśmy czekać zbyt długo. Pytanie: w czyim interesie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Czy przedstawiciel wnioskodawców chce odpowiedzieć? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselJanOldakowski">Mam nadzieję, że mój przedmówca – mój kolega, jest posłem na tyle inteligentnym, że pytanie: w czyim interesie, było tylko pytaniem retorycznym.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PoselJanOldakowski">Jestem polonistą z wykształcenia, ale z tego, co wiem o filozofii prawa, wiem, że ono się tworzy często nie w odniesieniu do uzusu, lecz do pewnego systemu. Jeszcze raz powtórzę – za rozwiązaniem zaproponowanym w poprawce leżała świadomość, że sprawy prawa autorskiego są sprawami trudnymi. Jeżeli w pierwszej instancji sąd będzie to rozpatrywał w składzie trzech sędziów, to wyroki mogą być lepsze.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PoselJanOldakowski">Jeśli chodzi o praktykę i wydłużanie, to trudno mi to komentować na poziomie projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 7?</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#SekretarzKomisjiJoannaGoral">10 głosów za, 11 – przeciw, 0 – wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Poprawka nie przeszła.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Poprawka nr 8. Pan poseł Jan Ołdakowski – proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselJanOldakowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Od czego tu wyszliśmy? Jeżeli poprzednio zatwierdzane tabele nie obowiązują, bo były wydane na podstawie niekonstytucyjnego przepisu, to na podstawie dzisiaj proponowanego przepisu art. 3 nie można ich przywrócić na mocy tej ustawy, ponieważ były zawarte na mocy niekonstytucyjnego przepisu i nie można przywrócić procesu legislacyjnego, uznając go w propozycji ustawy za ważny.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PoselJanOldakowski">W tym przepisie jest zawarta próba stwierdzenia, że coś, co było nieważne z mocy wyroku TK, z powrotem jest ważne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałbym sprostować wypowiedź pana posła Ołdakowskiego.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">My na mocy tej nowelizacji nie przywracamy tych podważonych przez TK tabel – nie tabel, tylko systemu ustanawiania tych tabel. One dzisiaj obowiązują i funkcjonują w przestrzeni, gdzie zostały przyjęte. Oczywiście jest pytanie i tu nie ma zgodności co do wykładni: na ile są one obowiązujące, na ile nie są obowiązujące?</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">TK podważył system ustanawiania tych tabel, a nie tabele ustanowione. Dzisiaj jedni prawnicy mówią, że można korzystać z tych tabel dla zachowania stabilności obrotu i my też tak uważamy. Jeżeli jest to element porządkujący rynek, to nic nie stoi na przeszkodzie, by on funkcjonował.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#SekretarzstanuwMKiDNPiotrZuchowski">Wracając do pytania o tabele tymczasowe, chcę powiedzieć, że w trudnym okresie przejściowym nie powinniśmy wykonywać takich ruchów czy zgłaszać takich propozycji, które będą destabilizowały obrót pieniądza na poziomie inkasa i później repartycji. Chcę podkreślić, że nie wszystkie obszary działania, nie wszystkie pola eksploatacji, które będzie obejmowała znowelizowana ustawa, mają dzisiaj tabele wynagrodzeń, ale w niektórych obszarach (bardzo newralgicznych) te tabele są i tam po prostu nie ma napięć i kłótni. Pieniądze są inkasowane, a później trafiają do twórców i artystów wykonawców. W związku z tym utrzymujemy nasze stanowisko, by dla zachowania stabilności obrotu nie zmieniać istniejącego dzisiaj status quo. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Otwieram dyskusję. Pan poseł Jan Ołdakowski – proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselJanOldakowski">Panie ministrze, powiedział pan, że będzie prostował to, co ja powiedziałem. Wydaje mi się, że pan powiedział to samo, co ja, tylko innymi słowami i za to dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#SekretarzKomisjiJoannaGoral">10 głosów za, 10 – przeciw, 2 – wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Poprawka nie przeszła. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Otwieram punkt: sprawy bieżące. Czy ktoś chce zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Musimy jeszcze wybrać sprawozdawcę. Zdaje się, że już wybraliśmy. Robię to po raz trzeci, ale w długim okresie czasu, więc popełniam błędy regulaminowe. Najpierw musimy wybrać sprawozdawcę Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Proponuję panią poseł Małgorzatę Kidawę-Błońską.</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-74.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-74.5" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Nie ma, jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-74.6" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Wyznaczamy do jutra, do godziny 10.00 termin dla ministra właściwego ds. członkostwa RP w UE na przedstawienie opinii o sprawozdaniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-74.7" who="#PrzewodniczacyposelJerzyFedorowicz">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję państwu, a podkomisji bardzo dziękuję za piękną i efektywną pracę. Zamykam posiedzenie Komisji. Do widzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>