text_structure.xml
64.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam serdecznie naszych gości, delegację z Najwyższej Izby Kontroli oraz członków Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Informuję, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie propozycji tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2011 rok.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">W związku z tym, że podczas obecnego posiedzenia Sejmu, o godz. 18.00, wybierany będzie Marszałek Sejmu, a przed tą godziną odbędą się zapewne jeszcze konsultacje klubów parlamentarnych, mamy w sumie niewiele czasu. Proponuję zatem, by w pierwszej części posiedzenia rozpatrzyć propozycje tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy NIK, które wpłynęły do nas do 30 czerwca br. Propozycje te zostały przesłane do Izby, a zatem obecni tu dziś jej przedstawiciele mają wyrobione zdanie w ich kwestii. Sugeruję, by propozycje tematów rozpatrywać w taki sposób, by nie omawiać tych, które NIK przyjmuje, wysłuchać zaś informacji jej przedstawicieli w sprawie tych tematów, które w opinii Izby nie są właściwe do przyjęcia do planu pracy bądź też były już podejmowane czy też istnieje inny powód nieprzyjęcia ich do planu. Po zakończeniu opiniowania tematów zgłoszonych przez poszczególne komisje w części drugiej posiedzenia przystąpilibyśmy do zaopiniowania propozycji tematów zgłoszonych przez członków naszej Komisji. Pragnę poinformować państwa, że wpłynęły propozycje pana posła Krzysztofa Borkowskiego, pana posła Jana Religi oraz propozycje moje.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Przystępujemy do omawiania tematów. Zgodnie z drukiem, który przekazaliśmy do Izby, omawianie tematów rozpoczynamy od propozycji zgłoszonych przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Komisja ta zgłosiła trzy tematy i wszystkie trzy planujemy umieścić w projekcie planu pracy. Chcę wszakże dodać, że plan zatwierdza u nas Kolegium, a zatem możemy tematy umieścić tylko w projekcie planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Bardzo dziękuję. Gwoli wyjaśnienia, panie prezesie, dodam „oczywistą oczywistość”, że plan pracy Izby opracowywany jest przez nią po przeprowadzeniu szeregu konsultacji, także poprzez przyjęcie określonych sugestii ze strony Sejmu. I to dla nas zrozumiałe. Jeśli nawet zdarzy się tak, że zaopiniujemy jakiś temat pozytywnie i prześlemy go marszałkowi, nie znaczy to bynajmniej, iż obliguje to Izbę do przyjęcia tego tematu. Traktujemy tę naszą wspólną debatę jako element łagodnego i koncyliacyjnego dochodzenia do planu pracy NIK. Izba przyjmuje więc trzy tematy Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Komisja następna.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesNIKMarekZajakala">Jeśli można, chciałbym dodać, że co roku zwracamy się również do pana prezydenta, do Marszałka Sejmu oraz Senatu, do premiera i Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o sugestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Oczywiście. Wczoraj omawialiśmy sprawozdanie z działalności NIK, w którym precyzyjnie informują państwo i na ten temat.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Komisja zgłosiła cztery tematy, z których trzy umieścimy w projekcie planu, tematyka czwartego natomiast zostanie wprowadzona do obecnie realizowanej kontroli wykorzystania środków publicznych na szkoły wyższe, co oznacza, że wykonamy to w roku bieżącym. Kontrola, o której mowa to „Ocena wysokości kosztów w budżecie uczelni publicznych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Bardzo dziękuję, panie prezesie. Innymi słowy, wszystkie zgłoszone przez Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży tematy zostaną uwzględnione, przy czym jeden z nich w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Przechodzimy do opiniowania tematów zgłoszonych przez Komisję Infrastruktury. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeszcze wcześniej w wykazie znajduje się Komisja Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Mamy zatem jakieś inne druki. W wykazie, który mam ja, na kolejnym miejscu znajdują się propozycje Komisji Infrastruktury. Już mam inny druk, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">A zatem bardzo proszę ustosunkować się do propozycji Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Mamy tu trzy tematy. Zostaną umieszczone w projekcie planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję uprzejmie. Przechodzimy do opiniowania tematów zgłoszonych przez Komisję Infrastruktury.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Z dwóch tematów pierwszy będziemy chcieli umieścić w projekcie planu pracy, jeśli zaś chodzi o drugi, dotyczący realizacji zadań ustawowych przez Transportowy Dozór Techniczny, to z uwagi na fakt, że od przyszłego roku TDT przejmuje z Urzędu Transportu Kolejowego szereg zadań związanych z nadzorem nad przewozem towarów niebezpiecznych, uważamy, że na kontrolę taką w roku przyszłym byłoby za wcześnie. Przypadłaby na czas reorganizacji. Być może przyjęlibyśmy ją na rok 2012.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję serdecznie. Tak więc temat „Bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej” będzie zamieszczony w planie pracy, podczas gdy temat drugi Izba uważa za przedwczesny z racji przewidzianej reorganizacji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Jaka jest opinia członków Komisji? Słyszę, że uważają to państwo za logiczne. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Przechodzimy do tematu zgłoszonego przez Komisję Kultury i Środków Przekazu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Przyjmujemy temat pn. „Ocena efektywności służb konserwatorskich oraz programów państwa i samorządów w ochronie zabytków”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Bardzo dziękuję. Teraz tematy zgłoszone przez Komisję Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Są tu cztery tematy, z których trzy pierwsze przyjmujemy do projektu planu, jeśli zaś chodzi o czwarty – „Proces profesjonalizacji sił zbrojnych RP na przykładzie wybranych jednostek wojskowych” – to tematyka ta ujęta jest w planie kontroli na rok bieżący.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Bardzo dziękuję. Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">To temat pn. „Kontrola gospodarki odpadami komunalnymi biodegradowalnymi na terenie województwa zachodniopomorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem miasta Szczecina”. Nie umieszczalibyśmy go w planie, przeprowadzilibyśmy natomiast kontrolę doraźną.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję uprzejmie. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie ma uwag, a zatem rozumiem, że akceptujemy powyższą propozycję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Komisja Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">W tym wypadku omówię poszczególne tematy. Jeśli chodzi bowiem o temat „Zapewnienie dostępu do świadczeń zdrowotnych pensjonariuszom domów pomocy społecznej”, to na przełomie roku ub. i bieżącego skontrolowaliśmy dostępność świadczeń zdrowotnych w domach pomocy społecznej na terenie województwa łódzkiego. Tematyka ta była ponadto badana podczas kontroli w roku 2007, pn. „Zapewnienie przez domy pomocy społecznej województwa podlaskiego wymaganych standardów usług”. Kontrole te nie wykazały istotnych nieprawidłowości. Nie planujemy umieścić tego tematu w planie pracy, nie wykluczamy natomiast kontroli doraźnej, gdybyśmy otrzymali konkretne sygnały.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję. A temat drugi?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">To „Funkcjonowanie krajowego programu dożywiania w szkołach ponadgimnazjalnych”. Tematyka ta była przedmiotem co najmniej trzech kontroli w ostatnich latach, w tym znanej, omawianej kontroli przeprowadzonej w województwie warmińsko-mazurskim, a więc nie umieścimy tematu tego w planie. Być może jednak przeprowadzimy rekontrolę, by sprawdzić, czy sytuacja się zmieniła, ale to już w ramach kontroli doraźnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby wnieść uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselRobertTelus">Mam nie tyle uwagę, ile sugestię. Jeśli bowiem obydwa tematy Komisji Polityki Społecznej i Rodziny odpadły, to może zwrócimy się do tej Komisji o propozycje tematów innych? Problematyka, która znajduje się w jej kompetencjach to problematyka ważna, warto więc umożliwić zgłoszenie innych tematów.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję za tę sugestię, panie pośle. Z punktu widzenia jednak terminu opracowania projektu planu pracy wydaje mi się to niemożliwe. Widzę natomiast inne rozwiązanie. Jeżeli Komisja Polityki Społecznej i Rodziny uzna jakiś inny temat za godny uwagi, może w formie uchwały przekazać Izbie sugestię podjęcia kontroli w jego zakresie. Dzisiaj nie mamy już, niestety, szansy zwrócić się do Komisji, gdyż jesteśmy zobligowani do przekazania do 20 lipca Marszałkowi Sejmu naszej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselRobertTelus">Panie przewodniczący, to zrozumiałe. Prosiłbym więc, o ile to możliwe, by informacja w tej kwestii została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">OK. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli można, to pewna uwaga. Otóż fakt, że wymienionych tematów nie umieścimy w planie, nie świadczy o tym, że tematyka ta nie jest badana. Mamy cały szereg innych tematów z tego zakresu. Można jednak, oczywiście, zwrócić się bezpośrednio do prezesa czy wiceprezesów NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Oczywiście. Panie pośle, jeszcze wyjaśnienie: opinię, którą uchwalimy, przekażemy do wiadomości przewodniczącym wszystkich komisji, a ponadto ja osobiście spróbuję przekazać panu przewodniczącemu Sławomirowi Piechocie informację na ten temat.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Przechodzimy do omówienia propozycji zgłoszonych przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Komisja ta zgłosiła temat jednostkowy, dotyczący Cukrowni Glinojeck, a konkretnie postępowania decyzyjnego ministra w sprawie wniosku plantatorów podlegających tej cukrowni – o zawarcie umowy z Krajową Spółką Cukrową na dostarczenie buraków w sezonie 2010–2011. Ze względu na incydentalny charakter problemu nie będziemy tematu tego umieszczać w planie, nie wykluczamy natomiast kontroli doraźnych w tym zakresie. Może nawet wcześniej niż w roku przyszłym Jeszcze zobaczymy, jak to ostatecznie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Bardzo dziękuję. Czy są uwagi w tej sprawie? Nie ma. Moja sugestia jest taka, żeby w opinii przekazanej Marszałkowi Sejmu punkt ten uwzględnić. Oczywiście rozumiemy, że w planie pracy może go nie być, ale zostanie wzięty pod uwagę. Warto więc zasygnalizować to marszałkowi. Jest na to zgoda? Tak. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Przechodzimy do omówienia tematów zgłoszonych przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Zgłoszonych zostało przez tę Komisję kilka tematów, które omówię pokrótce. Pierwszy z nich to „Kontrola systemu zarządzania kryzysowego w administracji publicznej”. Rozpoczęliśmy w tym roku taką właśnie kontrolę, dużą, realizowaną we wszystkich województwach, w związku z czym tematu tego nie włączamy do projektu planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Rozumiem Proszę uprzejmie o ustosunkowanie się do tematu drugiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Temat drugi – „Kontrola stanu prac nad krajowym planem ochrony przeciwpowodziowej” – przyjmujemy do projektu planu.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o temat trzeci – „Kontrola planowania i zagospodarowania przestrzennego w gminach zagrożonych powodzią oraz w gminach uzdrowiskowych” – to aktualnie prowadzimy kontrolę „Realizacja zadań w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego”, a ponadto w ramach kontroli „Zarządzanie środowiskiem w gminach”, która rozpocznie się we wrześniu, również przewiduje się badanie posiadania przez gminy miejscowych planów. Tak że temat ten w zasadzie jest realizowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">A temat czwarty?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Tematu czwartego, czyli „Kontroli naboru na wolne stanowiska urzędnicze w jednostkach samorządu terytorialnego” nie planujemy, ponieważ kontrolę taką realizowaliśmy w ub. roku. Prowadziły ją dwie nasze delegatury – warszawska i zielonogórska. Dlatego też nie przewidujemy takiej kontroli jako planowej, ale jeśli będziemy mieli konkretne sygnały, to być może zrobimy kontrolę doraźną.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję, panie prezesie. Czy państwo posłowie mają uwagi w stosunku do wypowiedzi pana prezesa? Bardzo proszę, pan poseł Jan Religa.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanReliga">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, panowie wiceprezesi z Najwyższej Izby Kontroli. Chodzi mi o temat drugi, pn. „Kontrola stanu prac nad krajowym planem ochrony przeciwpowodziowej”. W czasie ostatniej wizyty pana premiera Donalda Tuska w Brukseli, Polska była oskarżana o łamanie prawa unijnego. Na pewno znają panowie tę sprawę. A chodzi o to, że termin wdrożenia przepisów unijnych minął z końcem listopada 2009 roku. Rzecz w opracowaniu planu, o którym mowa w tym temacie, planu wraz ze szczegółowymi mapami terenów nadbrzeżnych i nadrzecznych. To temat bardzo istotny, bo musimy się ze wspomnianego obowiązku względem Unii Europejskiej wywiązać, panie przewodniczący. To niezwykle ważna sprawa, bo możemy z jej powodu być postawieni przed sądami unijnymi. Zgłoszono poważne zastrzeżenia. Dlatego też chciałbym poprosić o uwzględnienie tego tematu. Nakazem chwili jest, by takie mapy powstały w poszczególnych regionach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Panie pośle, dziękuję bardzo za to dodatkowe uzasadnienie. I przypomnę, że temat oznaczony jako drugi zostanie wprowadzony do planu pracy Izby. W wypadku pierwszego natomiast pan prezes poinformował nas, że kontrola, o której mowa, już się rozpoczęła, w związku z czym nie ma powodu do wpisywania jej do planu na rok przyszły. Jeśli zaś chodzi o temat czwarty, kontrola taka była niedawno realizowana.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Jeśli nie ma innych uwag, przechodzimy do omówienia propozycji tematu zgłoszonego przez Komisję Skarbu Państwa. Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Przyjmujemy ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję bardzo. Pozostały jeszcze tematy Komisji Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o kontrolę płatności za nadwykonania, to przyjmujemy ten temat do projektu planu. Jeśli chodzi o temat drugi – „Kontrola stanu sanitarnego placówek lecznictwa” – to w tym zakresie robiliśmy kontrolę w roku ub. i wykazała ona katastrofalny stan tych placówek Może wykonamy jakieś rekontrole, ale już nie kontrolę planową. Temat trzeci to „Kontrola świadczeń stomatologicznych młodzieży szkolnej finansowanych z Narodowego Funduszu Zdrowia” i tematyka ta była przedmiotem kontroli pn. „Sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w latach 2005–2007”, a informacja na jej temat była w grudniu 2008 roku. Naszym więc zdaniem za krótki to czas, by znów robić kontrolę planową. W takich sytuacjach przeprowadzamy rekontrole, czyli kontrole sprawdzające.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">A temat czwarty?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Temat czwarty to „Zakres i efektywność informatyzacji w ochronie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem jej wykorzystania w zarządzaniu systemem w ochronie zdrowia” i włączmy go to projektu planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Temat piąty?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o „Analizę i kontrolę form zatrudnienia pracowników w ochronie zdrowia z uwzględnieniem grup zawodowych i skali zawierania umów cywilnoprawnych mających znamiona umów o pracę”, to tak sformułowany temat wykracza poza nasze kompetencje i proponujemy zlecić go Państwowej Inspekcji Pracy. To temat typowy dla PIP.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">To prawda. I ostatni już, szósty temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">„Efektywność realizacji programu wieloletniego pn. Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”. Tematyka ta mieści się w zakresie kontroli realizowanej w tym roku – „Przekształcenia własnościowe wybranych szpitali” – w trzecim i czwartym kwartale. Nie przyjmujemy więc tego tematu do planu na rok przyszły.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję uprzejmie. Czy w sprawie tematów zgłoszonych przez Komisję Zdrowia ktoś chciałby zabrać głos? Proszę, pan poseł Jan Religa.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselJanReliga">Dziękuję. Proszę państwa, pragnę poruszyć sprawę najświeższą, a nie drażliwą, dotyczącą odwołania w naszym województwie dyrektora Łukawieckiego. Odbyłem na ten temat konsultacje z koleżankami i kolegami posłami z Platformy Obywatelskiej oraz SLD i mamy w tej kwestii jednomyślną ocenę. O cóż chodzi? Pan prezes Narodowego Funduszu Zdrowia odwołał dyrektora doktora Łukawieckiego i zaistniała różnica zdań – pan prezes obstaje przy swoim, rada, wojewoda i marszałek wraz ze związkami zawodowymi przy swoim, bo pan doktor uzyskał opinię w pełni pozytywną.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PoselJanReliga">Dlatego też po konsultacji z szefem Platformy Obywatelskiej, panem posłem Leszkiem Korzeniowskim, doszliśmy do wniosku, że należy zakończyć ten spór, a w tym celu trzeba przeprowadzić rzetelną kontrolę, która by sprawdziła zasadność odwołania. Być może nie znamy pełnego zakresu zarzutów, a być może chodzi o coś innego. Dlatego też prosiłbym o uwzględnienie tej kontroli. Oficjalnie powiedziałem zresztą o tym tuż przed wyjazdem do Warszawy, czyli w ostatni poniedziałek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Proszę uprzejmie, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Taki temat nie jest tematem do planu pracy. Prosiłbym ewentualnie pana posła o złożenie do prezesa NIK pisma z wystąpieniem o kontrolę doraźną czy skargową.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselJanReliga">Dziękuję. Wystąpię więc oficjalnie z takim pismem.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Bardzo proszę, pan poseł Robert Telus.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselRobertTelus">Panie przewodniczący, ja w sprawie drugiego tematu. Omawialiśmy wyniki tej kontroli na jednym z posiedzeń Komisji i opamiętam, że kontrola wykazała zatrważające warunki, jeśli chodzi o stan sanitarny placówek leczniczych. Dlatego też mam prośbę. Jeśli Izba nie chce tematu tego wpisać do planu, to bez wątpienia należy zrobić rekontrolę, gdyż jak pamiętam, i windy nie działały w tych placówkach, i sytuacja sanitarna w szpitalach budziła wielkie zastrzeżenia. Prosiłbym, żeby przeprowadzić przynajmniej kilka rekontroli w tym zakresie, by można było się przekonać, czy coś się zmieniło. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Dziękuję uprzejmie. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Mamy teraz taki zwyczaj, że robimy kontrole na terenie jednego czy dwóch województw, czyli nie przeprowadzamy wielkich kontroli, obejmujących znaczny obszar, jeśli jednak naszym zdaniem dane zjawisko może mieć charakter szerszy, to informację o wynikach kontroli przesyłamy do wszystkich zainteresowanych wojewodów czy marszałków, w których gestii znajduje się badana problematyka i prosimy o przeanalizowanie sytuacji w badanym obszarze w danym województwie, a po jakimś czasie dokonujemy rekontroli, również tam, gdzie nie prowadziliśmy badań kontrolnych. Tak więc uwzględniamy prośbę pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Bardzo dziękuję. Czy są inne uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Możemy więc przejść do konkluzji w sprawie pierwszej części tematu posiedzenia. Z wypowiedzi pana prezesa wynika, że zdecydowana większość propozycji, które wpłynęły do naszej Komisji z innych komisji sejmowych, została przez Izbę uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Jeśli chodzi o Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych uwzględnione zostają wszystkie trzy tematy; w wypadku Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży – pierwsze trzy, czwarty realizowany jest w tym roku; w wypadku Komisji Finansów Publicznych – wszystkie trzy tematy. Następna Komisja Infrastruktury – pierwszy temat przyjęty, drugi w opinii NIK jest przedwczesny; Komisja Kultury i Środków Przekazu – propozycja przyjęta; Komisja Obrony Narodowej – trzy pierwsze tematy przyjęte, czwarty realizowany jest w roku bieżącym; Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa – będzie realizowana kontrola doraźna; Komisja Polityki Społecznej i Rodziny – otrzymaliśmy informację, że tematy te były realizowane; Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi – temat podjęty zostanie w ramach kontroli doraźnej, i opiniujemy go również pozytywnie; Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej – jeśli chodzi o temat pierwszy, kontrola trwa, temat drugi przyjęty, w odniesieniu do tematu trzeciego przeprowadzona zostanie kontrola doraźna, w związku z czym sugeruję, byśmy uwzględnili go w naszej opinii, temat czwarty – kontrola była przeprowadzana niedawno; Komisja Skarbu Państwa – temat przyjęty, w związku z czym opiniujemy go pozytywnie; Komisja Zdrowia – temat pierwszy przyjęty, opiniujemy pozytywnie, temat drugi i trzeci – opinii nie przedstawiamy, temat czwarty – przyjęty, w sprawie piątego należy przygotować stosowne pismo do Państwowej Inspekcji Pracy, zawierające informację, że podczas prac nad planem kontroli NIK pojawił się ten temat, w związku z czym sugerujemy głównemu inspektorowi pracy, by zechciał rozważyć podjęcie stosownych działań kontrolnych z tego zakresu; temat szósty, „Efektywność realizacji programu wieloletniego (…)”, jest realizowany w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">W ten oto sposób omówiliśmy tematy zgłoszone przez poszczególne komisje sejmowe. Stosowna opinia zostanie przygotowana przez prezydium i uchwałę w tej sprawie podejmiemy na następnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">W części drugiej tematu dzisiejszego posiedzenia przeszlibyśmy do omówienia tematów zgłoszonych przez członków naszej Komisji, czyli przez pana posła Krzysztofa Borkowskiego, pana posła Jana Religę oraz przeze mnie.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKrason">Na tę część obrad oddam prowadzenie panu przewodniczącemu, który już do nas dotarł. Panie przewodniczący, melduję, że w pierwszej części omówiliśmy propozycje zgłoszone przez inne komisje. Pozostało nam omówienie propozycji posłów będących członkami naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Prosiłbym pana prezesa o ustosunkowanie się do zgłoszonych tematów. Następnie zaś przedyskutujemy sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Dziękuję bardzo. Mamy tematów zgłoszonych wiele, bo 22. Zacznę od propozycji pana posła Jana Religi. Pierwszy z nich to „Kontrola formalnoprawna i finansowa procesu restrukturyzacji sektora elektroenergetycznego na przykładzie firmy Tauron”. Kontroli planowej nie planujemy, ponieważ teraz, na wniosek pana posła, przeprowadzamy kontrolę doraźną w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselJanReliga">Kiedy będzie odpowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">To znaczy wyniki kontroli? Nie potrafię w tej chwili powiedzieć, ale odpowiedzi panu udzielimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselJanReliga">Temat jest niezwykle ważny, bo mnóstwo ludzi zgłasza do nas…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Panie pośle, mam prośbę. Niech najpierw pan prezes dokończy swą wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Udzielimy panu odpowiedzi, kiedy zakończymy badania. W tej chwili nie potrafię tego określić.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o temat drugi, „Szczegółową kontrolę budżetu państwa w zakresie określenia wielkości deficytu budżetowego za rok 2009 w aspekcie zgodności danych przedłożonych przez rząd do UE ze stanem faktycznym”, to pragnę poinformować, że przeprowadzone kontrole nie wykazały ryzyk w tym zakresie, a zatem podejmowanie takiej kontroli zdaniem Izby nie jest zasadne, przynajmniej w chwili obecnej.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Temat trzeci, „Kontrola funkcjonowania Centrum Zarządzania Kryzysowego w świetle ostatnich negatywnych i krytycznych ocen po tegorocznej powodzi w maju i czerwcu”. Zamierzamy zbadać tę kwestię w roku 2011 zarówno w kontroli dotyczącej usuwania skutków powodzi, jak i przeciwdziałania powodziom. Tematyka ta mieści się też w obszarze wspominanej wcześniej kontroli dotyczącej zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o temat dotyczący kontroli w zakresie rzeczywistego stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego, to tak, jest to propozycja zbieżna z naszymi zamierzeniami.</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Temat następny, „Szczegółowa kontrola realizacji zadań inwestycyjnych w obszarze ochrony środowiska i gospodarki wodnej współfinansowanych ze środków UE za rok 2009”. Nie przewidujemy tego tematu na rok 2011, zagadnienia takie badamy natomiast przy innych kontrolach, gdy badane jest wykorzystanie środków unijnych.</u>
<u xml:id="u-65.5" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Kolejny temat, „Kontrola funkcjonowania obiektów i urządzeń w procesie oczyszczania ścieków”, w związku z licznymi uwagami i wnioskami dotyczącymi złej jakości. Nie zamierzamy takiej kontroli wprowadzić do planu, gdyby natomiast były konkretne sygnały jednostkowe, przeprowadzilibyśmy kontrolę doraźną.</u>
<u xml:id="u-65.6" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Propozycja następna – kontrola w związku z zarzutem Komisji Europejskiej w stosunku do Polski o niewprowadzenie przepisów mających zapobiec powodziom. Mówiłem już na ten temat przy omawianiu jednej z wcześniejszych propozycji pana posła.</u>
<u xml:id="u-65.7" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">I „Kontrola wykonania zadań inwestycyjnych w infrastrukturze drogowej w związku z występującymi dużymi opóźnieniami i niskim poziomem wykorzystania środków unijnych”. Tak, te kontrole drogowe robimy; ukazała się informacja z kontroli na drogach w województwie podkarpackim i lubelskim. Wyniki są bardzo niedobre. Tematyka te znajdzie się również w planie pracy na rok przyszły. I to tyle, jeśli chodzi o propozycje pana posła Jana Religi.</u>
<u xml:id="u-65.8" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o tematy zgłoszone przez pana przewodniczącego Janusza Krasonia, nie przewidujemy w tym roku kontroli realizacji środków na wynagrodzenia i nagrody dla funkcjonariuszy i pracowników CBA w latach 2007–2010. Chcemy natomiast zbadać drugi temat – „Realizacja wydatków poniesionych w poszczególnych rodzajach sił zbrojnych, wynikających z programu przebudowy i modernizacji sił zbrojnych RP”.</u>
<u xml:id="u-65.9" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Nie przewidujemy umieszczenia w planie pracy kontroli dotyczącej wydatków na działania promocyjne ponoszonych przez samorządy dużych aglomeracji miejskich w latach 2007–2010. Gdybyśmy natomiast mieli konkretne sygnały, moglibyśmy kwestię tę podjąć w ramach kontroli doraźnych.</u>
<u xml:id="u-65.10" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Temat kolejny – „Dostępność pacjentów do lekarzy specjalistów finansowanych ze środków NFZ w latach 2007–2010”. Nie przewidujemy wprowadzenia tego tematu do planu, ponieważ kontrolowaliśmy tę problematykę w roku ub. w ramach kontroli „Dostępność wybranych świadczeń opieki zdrowotnej”.</u>
<u xml:id="u-65.11" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o propozycję następną, badanie dostępności pacjentów do wysokospecjalistycznych świadczeń szpitalnych finansowanych ze środków NFZ w latach 2007–2010, to w roku 2008 zrealizowaliśmy kontrolę „Wykorzystanie specjalistycznej aparatury medycznej w procesie realizacji usług medycznych. Tak że temat ten był już kontrolowany stosunkowo niedawno.</u>
<u xml:id="u-65.12" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Temat „Pomoc finansowa osobom poszkodowanym w powodzi w 2010 roku realizowana przez rząd i samorządy”. Tak, temat ten wejdzie do planu.</u>
<u xml:id="u-65.13" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">I tematy zgłoszone przez pana posła Krzysztofa Borkowskiego. Pierwszy temat „Ocena organów skarbowych RP (…)” – tak, chcemy go umieścić w planie. Jeśli chodzi o temat drugi – „Funkcjonowanie i ocena wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego przez samorządy” – to mieści się w ramach prowadzonych obecnie przez NIK dwóch kontroli. Tematy dotyczące programów operacyjnych są właściwie realizowane bez przerwy w różnych obszarach. Na przyszły rok chcemy sprawdzić, dlaczego małe samorządy nie mogą się przebić ze swoimi wnioskami. Jeśli chodzi o „Ocenę prawidłowości wdrażania Programu Inwestycje w Kapitał Ludzki”, to nie, gdyż na przełomie lat 2008 i 2009 przeprowadziliśmy kontrolę pn. „Zdolność administracji publicznej do wykorzystania funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki”. Informacja o wynikach tej kontroli została przesłana do Sejmu w maju ub. roku.</u>
<u xml:id="u-65.14" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Temat „Odnawialne źródła energii” zamierzamy wprowadzić do projektu planu. Jeżeli zaś chodzi o „Kontrolę ubezpieczeń kontraktów eksportowych i ocenę działalności firm ubezpieczających w tym zakresie”, to tematu takiego nie przewidujemy. To samo dotyczy tematu „Efektywność funkcjonowania Pakietu Ustaw Antykryzysowych”. I kolejny temat – „Kontrola prawidłowości rozdziału środków finansowych z Funduszu Promocji Mleka oraz z Funduszu Promocji Mięsa”. Fundusz Promocji Mleka, który wcześniej nosił nazwę Funduszu Promocji Mleczarstwa, był przedmiotem kontroli trzykrotnie, ostatnio w roku 2009. Nie będziemy więc znów powtarzać tej kontroli. Fundusz Promocji Mięsa funkcjonuje na podstawie ustawy z roku 2009 i ze względu na początkowy okres funkcjonowania kontrola w roku przyszłym wydaje nam się przedwczesna. Być może na rok 2012 zamieścilibyśmy ją w planie.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Nie, nie pozwolę. Niech pan prezes zakończy ustosunkowanie się do tematów, a następnie odniesiemy się do jego wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o „Kontrolę wsparcia finansowego udzielonego przez rząd firmom z kapitałem zagranicznym w latach 2008–2009 oraz planów na rok 2010 (…), to w roku 2009 przeprowadziliśmy kontrolę pn. „Tworzenie, funkcjonowanie i rozszerzanie obszaru działania specjalnych stref ekonomicznych” i stwierdziliśmy, że przedsięwzięcia uruchomione w tych strefach przyniosły liczne efekty gospodarcze. Tak że na rok przyszły tematu tego nie planujemy. Być może później jeszcze raz się tym zajmiemy. I to już wszystkie tematy.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Część tematów zgłoszonych przez państwa posłów została uwzględniona, część nie.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Otwieram dyskusję. Chciałbym szczególnie umożliwić zabranie głosu posłom, którzy zgłaszali tematy. Pozwolę więc sobie zabrać głos w imieniu pana posła Janusza Krasonia, nieobecnego w tej chwili. I tak spośród sześciu propozycji uwzględnili państwo jedną – „Pomoc finansową osobom poszkodowanym w powodzi”. Chciałbym usłyszeć kilka słów wyjaśnienia, dlaczego nie jest możliwe…</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#WiceprezesNIKMarekZajakala">Przepraszam. Dwa tematy zostały uwzględnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Który drugi?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#WiceprezesNIKMarekZajakala">Temat drugi to program przebudowy i modernizacji sił zbrojnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Źle sobie zanotowałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#WiceprezesNIKMarekZajakala">Na sześć propozycji pana posła Janusza Krasonia dwie przyjmujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">A jeśli chodzi o wydatki promocyjne poniesione przez samorządy dużych aglomeracji miejskich? Odnoszę wrażenie, że mogą to być bardzo istotne wydatki z publicznych pieniędzy. Czy kontrole w tym zakresie były w przeszłości prowadzone? Czy są planowane na kolejne lata, jeśli nie widzą państwo możliwości podjęcia takiej kontroli w roku przyszłym? W tym roku znowu będziemy mieć wybory samorządowe i może w roku przyszłym warto przyjrzeć się tej sprawie? Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Panie przewodniczący, jeśli chodzi o tego typu tematy, to dobrze poprzedzić ich badanie analizą. Nie możemy skontrolować wszystkich samorządów. Lepiej więc dokonać kontroli doraźnej na podstawie konkretnego sygnału niż przeprowadzać kontrolę wybiórczą bez wstępnej analizy. Nie mówimy, że w ogóle nie zajmiemy się wskazaną problematyką, nie przewidujemy natomiast zamieszczenia jej planie pracy. Jak jednak wiadomo, oprócz kontroli planowych wykonujemy mnóstwo kontroli innych – doraźnych czy skargowych. I takich właśnie nie wykluczamy. Nie przewidujemy natomiast umieszczenia tego tematu w planie pracy. Na dziś przynajmniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że są państwo otwarci na ewentualny sygnał. Proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselMiroslawSekula">Dziękuję. Panie przewodniczący, panowie prezesi, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Ja również, popierając sugestię pana przewodniczącego Janusza Krasonia, dotyczącą tematu trzeciego z jego zestawienia propozycji, czyli wydatków na działania promocyjne, chciałbym zwrócić uwagę, że moim zdaniem jest potrzebna kontrola we wskazanym zakresie, i to nie ze strony regionalnych izb obrachunkowych, ale właśnie Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PoselMiroslawSekula">Problem bowiem narasta od kilkunastu lat. Przypomnę, że była bardzo ciekawa kontrola NIK dotycząca finansowania mediów samorządowych. Dała pozytywne według mnie rezultaty. Nie tylko pokazała obraz, ale przyniosła zbiór wytycznych do postępowania w przyszłości. Od lat już narasta w środowisku samorządowym problem ukrytego finansowania kampanii wyborczych w wydatkach samorządowych tzw. promocyjnych – na promocję miasta, gminy itd. Myślę, że sytuacja jest na tyle istotna i poważna, iż należałby wskazać jakieś dobre praktyki w tym zakresie i ukazać praktyki złe. Że złe praktyki są, nie ma wątpliwości, przy czym dotyczy do szczególnie komitetów wyborczych niemających oparcia w partiach politycznych, mówiąc w pełni otwarcie. Partie bowiem bardzo się pilnują, żeby jakieś wydatki nie były im zaliczone do funduszy wyborczych. Lokalne natomiast komitety wyborców – tak to nazwijmy – żadnego takiego punktu odniesienia nie mają. Bardzo często jest tak, że poważne środki „na promocję gminy” tak naprawdę przeznaczone są na promocję wójta czy też wręcz na jego kampanię wyborczą. Nie ma w tym zakresie regulacji, nie ma dobrych praktyk, a na pewno są przykłady praktyk bardzo złych.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PoselMiroslawSekula">Może istotnie należy zacząć od jakichś kontroli rozpoznawczych. Nie jestem przygotowany na szczegółowe uwagi w tej kwestii, gdyż, mówiąc szczerze, liczyłem na to, że Najwyższa Izba Kontroli przyjmie ten temat, że nie będzie wątpliwości. Jak mówię, nie jestem przygotowany na dyskusję, ale jeśli trzeba by podać przykłady złych praktyk, to myślę, że po krótkim zastanowieniu byłbym w stanie podać co najmniej kilkanaście takich przykładów.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#PoselMiroslawSekula">Wydaje mi się, że planowa kontrola w tym zakresie pozwoliłaby wypracować zasady dobrych praktyk i pokazała złe praktyki, co na pewno byłoby dobre dla finansów samorządowych oraz dla uczciwości prowadzenia kampanii wyborczych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselJaroslawPieta">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W zasadzie zostałem wyręczony przez panów przewodniczących, ale powiem kilka słów. Nie chciałbym wnosić o kontrolę w Sosnowcu, by nie było – tak jak ostatnio – że poseł nasyła kontrolę i przekazuje informację delegatury decydentowi. Wskażę natomiast inne miasto, o którym pan przewodniczący Mirosław Sekuła na pewno również wie. Chodzi mi o Rybnik. W prasie lokalnej ukazało się bardzo wiele informacji z zakresu, o jakim właśnie mówimy, w odniesieniu do tego miasta. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Mówiąc szczerze, mieliśmy bardzo krótki czas na przeanalizowanie propozycji tematów, chyba dwa dni, dlatego też ta analiza jest dość powierzchowna. Po ostatnich wypowiedziach zadeklarowałbym natomiast, że zrobimy co najmniej kontrolę rozpoznawczą w dyskutowanym zakresie. Być może po dyskusji, którą zorganizujemy, okaże się, że niewykluczona będzie i kontrola planowa, ale nie chciałbym tego przesądzać w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję uprzejmie. Pan poseł Krzysztof Borkowski sygnalizował chęć zabrania głosu w sprawie swoich propozycji tematów. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Dziękuję za przyjęcie części moich tematów do planu pracy Izby. Chodzi mi jeszcze o temat drugi i trzeci, które ściśle wiążą się z Regionalnym Programem Operacyjnym. Chciałbym zwrócić uwagę, że to problematyka niezmiernie ważna, bo chodzi o samorządy, które nie potrafią się przebić, ponieważ są słabsze i finansowo, i w ogóle. Na przykładzie Mazowsza łatwo zauważyć, że Regionalny Program Operacyjny adresowany jest głównie do samorządów bogatszych i do podmiotów gospodarczych. Realizowane jest to wszystko z trudem, program się ślimaczy; bardzo powoli jest realizowany przez mazowiecką jednostkę wdrażania programów unijnych. Warto by chyba zbadać, czy celowe jest w ogóle powołanie tej jednostki; będąc radnym, uważałem, że niekoniecznie. Być może podobnie sytuacja wygląda w innych samorządach, ale opisuję sytuację w samorządzie, który jest mi znany.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Chciałbym, by zostało zbadane, jeśli istnieje taka możliwość, czy występują nieprawidłowości, czy też nie. Być może możliwa byłaby kontrola doraźna, przy czym chodziłoby mi o to, jak pod tym względem dzieje się w skali kraju. To ważne moim zdaniem.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Temat piąty istotnie może być trudny do realizacji, w związku z czym nie będę się przy nim upierać.</u>
<u xml:id="u-84.3" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Ważny jest natomiast bardzo moim zdaniem temat ósmy. Była realizowana kontrola, ale w odniesieniu do stref ekonomicznych, mnie zaś chodzi nie tylko o strefy. Chcielibyśmy wiedzieć, chciałby też wiedzieć polski naród, gdzie i jakie środki Skarb Państwa zainwestował w postaci dotacji czy też innej; chodzi w każdym razie o dotacje celowe np. na tworzenie miejsc pracy. Jaki jest efekt tego działania? Nie tylko w strefach ekonomicznych, bo że w SSE kontrola była, to wiem. Prasa podaje jednak informacje o różnych przedsiębiorstwach z kapitałem zagranicznym, które chcą pozostać w Polsce, jeśli otrzymają wspomnianą dotację. Warto by zbadać, czy dotacje zostały wykorzystane w ten sposób, że zaowocowały miejscami pracy czy też rozwojem danego regionu bądź przedsiębiorstwa, czy też nie. Ostatnio mamy ostre dyskusje, choćby z „Fiatem” na ten temat, niezmiernie ważny, jak uważam, ponieważ naród chciałby się dowiedzieć, jak rzecz wygląda.</u>
<u xml:id="u-84.4" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Wrócę jeszcze do tematu siódmego. Fundusz Promocji Mleka na pewno był kontrolowany, moje obawy natomiast budzi Fundusz Promocji Mięsa, ponieważ rolnicy płacą i pytają, gdzie podziewają się te pieniądze. Sprawa druga – z funduszu korzystają wszyscy przedsiębiorcy, nawet ci, którzy nie wnoszą opłat. Jeśli bowiem ktoś importuje mięso, żywiec itd., to nie płaci, a korzystać może. Sądzę więc, że warto, by ocena funkcjonowania całego funduszu została dokonana. Zatrudniona jest rzesza urzędników, rolnicy wnoszący opłaty zwracają się z pytaniami, chcielibyśmy więc udzielić im informacji na temat tego, co tam się dzieje. Pan minister wydał dawno odpowiednie rozporządzenie, ale gdzieś utknęło. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jak rozumiem, temat drugi będzie zrealizowany, pan prezes wspomniał o tym wraz z sugestią, że dobrze by było zacząć od największego podmiotu, a pozostałe zbadać wedle możliwości i sił NIK. Mówiąc „największego podmiotu”, mam na myśli Mazowsze, bo rzeczywiście mnóstwo artykułów prasowych tak właśnie wskazuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Tematy drugi i trzeci, o których mówił pan poseł, realizowane są w innych kontrolach, prowadzonych w tej chwili pn: „Realizacja przez samorządy województw wybranych zadań instytucji zarządzających Regionalnym Programami Operacyjnymi”, „Wybór realizacji indywidualnych projektów kluczowych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych”, a na przełomie lat 2008 i 2009 realizowana była kontrola pn. „Zdolność administracji publicznej do wykorzystania funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2007 – 2013”. Nie przyjmiemy więc na rok przyszły tematów, które albo są realizowane, albo były realizowane przed rokiem.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeżeli chodzi natomiast o temat ostatni…</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, chciałbym uściślić. Otóż rozumiem, że wdrażanie Regionalnego Programu Operacyjnego na szczeblu samorządów województw właśnie jest przedmiotem kontroli. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Tak, bo są to instytucje zarządzające.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Wszystkich samorządów województw czy wybranych?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Nie potrafię odpowiedzieć w tej chwili na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę o kontynuowanie wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jeśli chodzi o kontrolę wsparcia finansowego, również nie jest tak, że odmawiamy przyjęcia tematu. Komisja Finansów Publicznych jednak zgłosiła temat „Ocena efektywności udzielanej pomocy publicznej, w tym także na poziomie samorządu terytorialnego”. Mieści się więc w tym temacie częściowo i tematyka wskazana przez pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy pan poseł jest zadowolony z informacji podanych przez pana prezesa? Zarekomendowalibyśmy wówczas w uchwale tematy numer jeden i numer cztery, czyli: ocenę funkcjonowania organów skarbowych oraz odnawialne źródła energii. Może tak być?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Prosiłbym jeszcze o temat ósmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Pan prezes twierdzi, że ocena wsparcia finansowego udzielonego przez rząd firmom z udziałem kapitału zagranicznego mieści się w kontroli obejmującej wszelkie wsparcie w ramach pomocy publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Ale w przedstawionym temacie kontroli nie ma mowy o firmach z udziałem kapitału zagranicznego, o co występuję. Jeśli jednak mieści się w tematyce wspomnianej kontroli, to nie będę oponował.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, panie prezesie, że firmy zagraniczne również są tematem tym objęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#WiceprezesNIKMarekZajakala">Temat ten został zgłoszony przedwczoraj na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych przez posła Janusza Cichonia i w pierwszej części dzisiejszego posiedzenia zadeklarowaliśmy, że będziemy go realizować. Jak jednak precyzyjnie będzie wyglądał program kontroli, dziś mówić za wcześnie. Ze swej strony mogę zadeklarować, że propozycja pana posła Krzysztofa Borkowskiego znajdzie odzwierciedlenie w tej kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Jan Religa.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PoselJanReliga">Dziękuję serdecznie. Odniosę się do tematów, które nie zostaną uwzględnione w planie. I tak odnośnie do tematu trzeciego, chciałbym, panie prezesie, posłużyć się przykładem Grecji. Wiadomo, że sfałszowała dane na temat swego deficytu i że rzeczywisty deficyt był znacznie wyższy. A ponieważ będą kontrole komisarzy Unii Europejskiej w poszczególnych krajach członkowskich, chciałbym – nie na zasadzie polowania na czarownice, nie, wykluczone – żeby ujawniona została prawda. Nie orientujemy się przecież w gruncie rzeczy, my, posłowie, jak to wygląda, a chciałbym wiedzieć, ile deficyt naprawdę wynosi, chciałbym dotrzeć do tego, ale nie da się, gdyż brak danych. To pierwsza sprawa, ważna, o zasięgu ogólnopaństwowym.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#PoselJanReliga">Nie został przyjęty również temat szósty. Dlaczego ująłem ten temat? Proszę państwa, gminy takie, jak: Namysłów, Niemodlin, Głubczyce zwróciły się do mnie z prośbą o interwencję. Zostały bowiem uwzględnione w tegorocznym planie, odpowiednie dokumenty potwierdzają, że mają zabezpieczenie finansowe. Teraz okazuje się jednak, że brak funduszy. Gminy te znalazły się więc w takiej sytuacji, że nie wiadomo, jak będzie z realizacją, jak będzie z rozliczeniem tych tematów. Chodziło mi o to, jak znaleźć drogę wybrnięcia z tego położenia. Trzeba by znaleźć jakieś rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#PoselJanReliga">Temat piąty został zaakceptowany, bardzo się z tego cieszę. To temat „Przeprowadzenie kontroli w zakresie rzeczywistego stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz funkcjonowania wsparcia pomocowego powodzian przez odpowiednie organy państwa i samorządu na przykładzie województwa opolskiego, w którym 118 miejscowości zostało dotkniętych powodzią w maju br.”. O co chodzi mi szczególnie? Wójtowie, ludność, którą wizytowałem…</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, panie pośle. Rozumiem, że Izba temat ten przyjęła, nie ma co do tego wątpliwości. Kontrola zostanie przeprowadzona.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PoselJanReliga">Chodzi o wsparcie. Przyznać trzeba, że sprawa dotacji 6 tys., panie przewodniczący, przebiegała sprawnie. Źle natomiast wygląda realizacja wsparcia w wypadku tych nieruchomości, budynków, które kwalifikują się do kwot 100-tysięcznych. Trwa jeszcze proces szacowania strat, przy czym nie przyjęto jednolitej metodologii, co mnie martwi. Wśród ludzi, o których mówię, panuje płacz i zgrzytanie zębów. Pragnę więc zwrócić uwagę na rangę tego tematu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Tak więc to, co przyjęlibyśmy jako stanowisko Komisji, zawierałoby z tematów zgłoszonych przez pana posła Krzysztofa Borkowskiego tematy następujące: „Ocena funkcjonowania organów skarbowych RP”, „Funkcjonowanie i ocena wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego” oraz „Odnawialne źródła energii”.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Z tematów pana posła Janusza Krasonia proponowałbym następujące: „Realizacja wydatków poniesionych w poszczególnych rodzajach sił zbrojnych”, „Wydatki na działania promocyjne ponoszone przez samorządy dużych aglomeracji” oraz „Pomoc finansowa osobom poszkodowanym w powodzi”.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Z tematów pana posła Jana Religi są to: „Szczegółowa kontrola funkcjonowania Centrum Zarządzania Kryzysowego w świetle ostatnich negatywnych i krytycznych ocen po tegorocznej powodzi w maju i w czerwcu”, „Przeprowadzenie kontroli w zakresie rzeczywistego stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz funkcjonowania wsparcia pomocowego powodzian przez odpowiednie organy państwa”, „Przeprowadzenie kontroli w związku z zarzutem Komisji Europejskiej do rządu RP o łamanie przepisów unijnych, gdyż rząd RP nie wprowadził regulacji mających zapobiec powodziom” oraz „Kontrola wykonania zadań inwestycyjnych w infrastrukturze drogowej w związku z występującymi dużymi opóźnieniami i niskim poziomem wykorzystania środków unijnych”. Tak, panie prezesie? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-103.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jeśli nie będzie wniosków przeciwnych, uznam, że Komisja potraktowała wymienione tematy jako rekomendowane przez siebie wraz z rekomendacją dotyczącą wcześniej omówionych propozycji zgłoszonych przez inne komisje sejmowe. Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Jacek Zacharewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PoselJacekZacharewicz">Pana prezesa chciałbym zapytać, czy w kompetencji Najwyższej Izby Kontroli leży kontrola Komisji Nadzoru Finansowego, a jeśli tak, to czy w planie NIK na rok 2011 założono kontrolę tego typu. Wiąże się to z jednolitym nadzorem finansowym, funkcjonującym od 2008 roku. Czy ze względu na kryzys finansowy na świecie, w Europie i w naszym kraju nie warto by się przyjrzeć temu? Myślę, że to rzecz istotna. Nie wiem jednakże, czy dwuletni okres wystarczający jest do oceny jednolitego nadzoru, niemniej zwracam uwagę panów prezesów na tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#WiceprezesNIKMarekZajakala">Jeśli chodzi o plan pracy, znajdujemy się w fazie początkowej, gdyż – jak zostało już dziś powiedziane – plan pracy zostaje uchwalony przez Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, zazwyczaj w grudniu. Niemniej w ścisłym kierownictwie przeprowadziliśmy kilka debat na temat kontroli strategicznych, które w przyszłym roku miałyby się znaleźć w planie pracy jako te najistotniejsze, i przewidujemy temat pn. „Bezpieczeństwo systemu finansowego w czasie kryzysu”. Czyli, że odpowiedź na pytanie pana posła brzmi „tak”.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Do pań i panów posłów miałbym prośbę. Otóż, jeśli zdecydowaliśmy się na przyjęcie danego tematu, to jeżeli mają państwo informacje, które pomogłyby nam uszczegółowić program kontroli, np. dokonać wyboru jednostek, które miałyby zostać skontrolowane, to bardzo prosimy o takie informacje, jak też o sugestie w odniesieniu do zakresu kontroli. Może się bowiem zdarzyć, że nie ujmiemy w badaniu tego akurat, co znajduje się w sferze zainteresowania państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Punkt kolejny porządku to sprawy bieżące. Czy mają państwo uwagi w tym punkcie? Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym spytać, czy wpłynęło do państwa pismo pani Zofii Wietrzyckiej, wicedyrektor Delegatury NIK w Warszawie. Do posłów Klubu Polskie Stronnictwo Ludowe pismo takie wpłynęło. Pani dyrektor, powołując się na innych pracowników delegatury pisze, że następuje tam naruszenie prawa w różnych punktach. Przedstawiłem to pismo panu posłowi Januszowi Krasoniowi, nieobecnemu w tej chwili. Mogę panu przewodniczącemu i państwu posłom dostarczyć owo pismo, z którego wynika, że zaistniały wypadki nielegalnego działania Najwyższej Izby Kontroli; podano co najmniej trzy takie wypadki, m.in. niedopełnienie przez NIK obowiązku ustawowego wynikającego z art. 63 ust. 3 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli. Napisano, że dyrektor Delegatury NIK w Warszawie ok. 30 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, m.in. stwierdzających nieprawidłowości w trakcie kontroli wykonania budżetu państwa, nie przesłał dalej, lecz zatrzymał. Fakt drugi to powołanie przez pana dyrektora nielegalnie jakichś komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Panie pośle mam propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Wczoraj nie mogłem przyjść na posiedzenie Komisji, podczas którego rozpatrywane było sprawozdanie z działalności NIK. Zarzuty zawarte w piśmie, o którym mowa, są poważne, pismo jest oryginalne i podpisane…</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Miałbym propozycję. Ponieważ pan poseł zgłasza tę sprawę, może zajęlibyśmy się nią podczas jednego z kolejnych posiedzeń w punkcie poświęconym sprawom bieżącym, po otrzymaniu stanowiska prezesa Izby w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PoselKrzysztofBorkowski">Chciałbym zapytać, czy kierownictwu NIK jest sprawa ta znana. Zarzuty są poważne i muszę udzielić w ich kwestii odpowiedzi kolejnym posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#WiceprezesNIKMarekZajakala">Konflikt między panią wicedyrektor a dyrektorem jest znany. Pismo do prezesa wpłynęło, prowadzone jest postępowanie wyjaśniające, z tym że nie wiem, czy chodzi o to samo pismo.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Panie prezesie, w sekretariacie sprawdzimy, czy jest to pismo, a jeśliby nie było, poprosimy pana posła Krzysztofa Borkowskiego o złożenie go do Komisji i z Komisji prześlemy do pana prezesa. Prosilibyśmy wówczas o pisemne ustosunkowanie się do treści, o której mowa. Skoro bowiem pismo skierowane zostało do posłów Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, to nie możemy go zlekceważyć. Po otrzymaniu odpowiedzi od pana prezesa na jednym z najbliższych posiedzeń zajęlibyśmy się tym.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są inne sprawy bieżące? Nie ma zgłoszeń. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>