text_structure.xml 26.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Witam wszystkich na wspólnym posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panią dyrektor Małgorzatę Trembecką, dyrektorów Jana Węgrzyna oraz Waldemara Nowaka z MSWiA oraz pana przewodniczącego Ryszarda Krawczyka z Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, naczelnika wydziału z Ministerstwa Finansów panią Annę Chrobak i głównego specjalistę w MSWiA panią Iwonę Korszeń. Stwierdzam kworum potrzebne do prowadzenia obrad. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Na naszym dzisiejszym posiedzeniu rozpatrujemy i opiniujemy dla Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy budżetowej na 2010 r. – druk nr 2375, w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Tutaj będziemy mieli dochody i wydatki oraz wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych – zał. nr 12.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, otrzymaliśmy nie tylko informację o projekcie ustawy budżetowej na rok 2010 r., ale również wszyscy państwo otrzymali opinię dotyczącą projektu budżetu państwa na 2010 r. w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Opinię przygotowano przez Biuro Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Głos z Sali:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Nie!</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Nie wiem, dlaczego nie. Wszyscy członkowie Komisji Kontroli Państwowej ją otrzymali. W każdym razie opinia jest dostarczona. Jeżeli byłyby pytania, to – jak rozumiem – przedstawiciele Biura Analiz Sejmowych są na sali? Nie ma? To jesteśmy troszeczkę w kłopocie, ale BAS przedstawiło nam na piśmie tę opinię i jest ona pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę o wprowadzenie do tematu i bardzo syntetyczne przedstawienie materiału przez przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiJanWegrzyn">Szanowny panie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie. Na podstawie udzielonego mi upoważnienia chcę państwu przedstawić krótki materiał obrazujący przyszłoroczny budżet w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiJanWegrzyn">Planowana wielkość dochodów w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe na 2010 r. wynosi 333 tys. zł i jest o 2 tys. większa niż w planie na rok 2009. Wydatki w tej części zaplanowano na kwotę 102 mln 552 tys. zł i w stosunku do tegorocznej ustawy budżetowej, przypomnę, wyniosły 92 mln 615 tys. zł, są wyższe nominalnie o 10,7%, a realnie o 9,6%. W kwocie 102 mln 552 tys. zł wydatki bieżące wynoszą 99 mln 644 tys., tj. 97,2%, wydatki majątkowe 2 mln 867 tys. – 2,8% oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych – 41 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiJanWegrzyn">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią 84,6%, tj. kwota 84 mln 310 tys. zł, a pozostała kwota, tj. 15 mln 334 tys., czyli 15,4% – przeznaczona jest głównie na zakupy materiałów, wyposażenie, energię, delegacje służbowe krajowe, wynagrodzenia bezosobowe oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiJanWegrzyn">Środki na wynagrodzenie osobowe umożliwiają sfinansowanie 1419 etatów, z tego 1182 osoby nie objęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń i 237 etatów członków kolegiów, w tym prezesów izb i ich zastępców. Średnie miesięczne wynagrodzenie wyniesie 4 tys. 241 zł, z tego dla osób nie objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń – 3 tys. 726 zł, a dla etatowych członków kolegiów – 6 tys. 809 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiJanWegrzyn">Wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują dopłaty m.in. do okularów korekcyjnych dla osób pracujących przy komputerze, ekwiwalenty za pranie odzieży czy zakup środków czystości.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiJanWegrzyn">Wydatki majątkowe w kwocie 2 mln 867 tys. zł przeznaczone są głównie na zakup sprzętu informatycznego i biurowego – tj. kwota 1 mln 806 tys. zł oraz na inwestycje budowlane w kwocie miliona 61 tys. zł. Obejmuje to modernizację realizowaną przez cztery regionalne izby obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiJanWegrzyn">Panie przewodniczący, szanowni państwo, proszę o przyjęcie wydatków na 2010 rok w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe w wielkościach przedstawionych w projekcie ustawy budżetowej na 2010 r. Są tu przedstawiciele Departamentu Budżetu, jest pan prezes, jesteśmy gotowi odpowiedzieć na państwa pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę o koreferat pana posła Leszka Deptułę. Nie ma go? To nie mamy koreferatu. Czy jest propozycja zastępstwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselBronislawDutka">Panie przewodniczący, pan poseł Karpiniuk jest nieobecny i pan Leszek Deputła musiał za niego prowadzić Komisję Śledczą. Jest w tej chwili w sali kolumnowej i nie może wyjść z tego posiedzenia. Tej sytuacji nie dało się wcześniej przewidzieć. Koreferat jest pozytywny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanReliga">Chciałbym się odnieść do referatu pana z Ministerstw Spraw Wewnętrznych i Administracji. Najpierw pytanie odnośnie punktu a, czyli zał. nr 1 i 2. Czy państwo macie rozeznanie, jakie będzie orientacyjne wykonanie budżetu za rok 2009 w zakresie finansowania regionalnych izb obrachunkowych? Tych danych państwo nie podajecie, a to jest ważne. Ja przeglądałem dane od roku 2006. W poszczególnych latach wykonanie budżetu było wprawdzie zmienne, ale założenie jest takie, że rok 2010 ma być na poziomie roku 2008. Jak to się ma do wykonania budżetu za rok 2009?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanReliga">Drugie pytanie dotyczy punktu b, czyli wynagrodzeń pracowniczych. Chciałbym zapytać pana z ministerstwa, na ile procent jest założony wzrost płac? Czy w ogóle wzrost płac jest zaplanowany? I jaki poziom inflacji przyjęliście państwo na rok 2010?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekKwitek">Ponieważ w tejże informacji mamy dane, iż budżet nominalnie wzrasta o 10,7%, realnie o 9,6%, czy to jest odniesienie bezpośrednio do budżetu już znowelizowanego i jak się to ma do tego budżetu, który był zaplanowany na 2009 rok, czy jest wzrost, czy jest spadek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę. Bardzo proszę o odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">Odpowiadając na pierwsze pytanie pana posła informuję, że poziom planowanych dochodów w poszczególnych latach jest zbliżony i oscyluje w granicach 300 tys. Dochody w regionalnych izbach obrachunkowych są trudne do zaplanowania, bowiem większość tych dochodów pochodzi z kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, jakie płacą osoby obwinione i kosztów postępowania. Poziom tych dochodów nie uprawnia do ich zwiększenia. W kolejnych latach było 331 tys. Na 2009 r. została ta sama kwota i przewidujemy, że w granicach 300 paru tysięcy te dochody powinny być zrealizowane. To są kwoty trudne do przewidzenia.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące wydatków, to odnosimy się w tym materiale, który posłowie otrzymali, do poziomu znowelizowanej ustawy budżetowej, czyli do kwoty zmniejszonej o 10 mln 291 tys. I biorąc pod uwagę proste przeliczenie roku 2010 do ustawy przed nowelizacją, to jest to kwota podobna, aczkolwiek niższa o 354 tys. niż poziom sprzed nowelizacji. I biorąc pod uwagę relacje w innych częściach budżetowych, należy uznać, że wydatki te zostały przywrócone do poziomu roku ubiegłego sprzed nowelizacji, czyli roku 2009. Uważamy, że regionalne izby obrachunkowe zostały potraktowane lepiej niż inni dysponenci, którzy mieli w niektórych grupach wydatki zmniejszone o 10%, na przykład w części 27, 42, 43.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">Jeżeli chodzi natomiast o poziom wynagrodzeń, to jest taki, jak we wszystkich jednostkach sfery budżetowej, czyli wzrost o 1% wynikający z poziomu planowanej inflacji. W tym roku nie stać budżetu państwa na to, żeby regionalne izby obrachunkowe, wzorem lat ubiegłych, zostały lepiej potraktowane niż inni pracownicy sfery budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Ze swojej strony chciałbym zapytać pana Ryszarda Krawczyka, przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, o opinię dotyczącą tego budżetu. Ostatnio, chyba około 2 miesięcy temu, zajmowaliśmy się nowelizacją budżetu w zakresie właśnie regionalnych izb obrachunkowych. I też na wspólnym posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Kontroli Państwowej mieliśmy materiał MSWiA, w którym państwo podkreślaliście, że sytuacja finansowa nie pozwala na wykonywanie podstawowych funkcji przez regionalne izby obrachunkowe i istnieje realne zagrożenie dla wykonywania w ogóle kontroli samorządu terytorialnego. Wówczas nas to bardzo zaniepokoiło i w kontekście tego materiału, tej nowelizacji, chciałbym zapytać pana przewodniczącego, jak ocenia pan ten projekt budżetu, czy to pozwoli wyjść z impasu finansowego regionalnym izbom obrachunkowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Wykonanie budżetu w regionalnych izbach obrachunkowych w roku obecnym, moim zdaniem, jest dość dużą niewiadomą, ponieważ, jak państwo wiecie, regionalnym izbom obrachunkowym obcięto 10% wydatków. W chwili obecnej sytuacja wygląda w ten sposób, że kilka izb wystąpiło do ministra z wnioskami o zwiększenie planu wydatków. Na dzień dzisiejszy jest to milion 650 tys. I teraz należałoby się zastanowić, czy ta kwota jest kwotą realną, czy ona zamieni się w zobowiązania wymagalne, czy też się nie zamieni? Powiem tak, prezesi w zasadzie przyjęli dwie metody postępowania. Pierwsza metoda polega przede wszystkim na utrzymaniu wcześniej ustalonych standardów kontrolnych, co nie pozwoli wykonać zaplanowanych na ten rok kontroli. Jest też grupa prezesów, która postanowiła zrezygnować z tych standardów i wykonać kontrole. Natomiast śmiem wątpić w ich jakość. Zastanawiam się, czy to nie jest bezsensowne wydatkowanie środków publicznych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Jeżeli chodzi o wydatki regionalnych izb obrachunkowych, to chciałbym zwrócić państwu uwagę na fakt, że w roku 2008 izby dysponowały środkami w wysokości 4 mln 150 tys., które pochodziły z rachunku dochodów własnych. W roku przyszłym, jak wszyscy wiemy, rachunku dochodów własnych od połowy roku nie będzie. Zakładam, że ok. połowa tej kwoty, tj. 4 mln 150 tys. była przeznaczona na wynagrodzenia tych, którzy prowadzili szkolenia. Znaczna część tej kwoty była również przeznaczona na zakup sprzętu i wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Inna rzecz, która nas niepokoi, to fakt, że w roku 2010 mamy spiętrzenie odpraw emerytalnych i nagród jubileuszowych. Zakładam, że będzie to kwota ok. 2 mln zł, którą będziemy musieli pokryć z wydatków płacowych. Dlatego też projekt budżetu jest, jaki jest. Usłyszałem, że on gwarantuje zatrudnienie 1419 osób. Chcę powiedzieć, że największe zatrudnienie w regionalnych izbach obrachunkowych było w roku 2001 i wynosiło 1363 osoby. W roku poprzednim było to 1335 osób. W roku poprzednim odeszło nam z pracy 136 pracowników. W chwili obecnej te odejścia mają również miejsce. W izbie łódzkiej, w której jestem prezesem, w poprzednich latach utrzymywałem pełne zatrudnienie. W chwili obecnej, żebym nie musiał w rok przyszły wejść z dużymi zobowiązaniami, mam 8 vacatów, których nie mogę obsadzić, bo nie mam środków na paragrafie – wydatki płacowe. Nie wiem, czy ten stan rzeczy nie utrzyma się również w roku przyszłym. Jeżeli będę miał tych vacatów tyle, ile mam, to oczywiste, że wykonanie zaplanowanych zadań będzie zagrożone.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Tak jak pan dyrektor Nowak zauważył, nasze wydatki przeznaczone na regionalne izby obrachunkowe realnie są niższe o 354 tys. zł. Nie potrafię w chwili obecnej udzielić państwu 100-procentowej odpowiedzi, jak będzie wyglądało wykonanie budżetu do końca roku. Zakładam, że kwota milion 650 tys., o którą w chwili obecnej wystąpili prezesi, na pewno przekroczy kwotę 2 mln zł. Na ostatnim posiedzeniu, na którym byłem obecny, prosiłem państwa w imieniu regionalnych izb obrachunkowych o nieobcinanie budżetu regionalnych izb obrachunkowych o 10%. Sądzę, że biorąc pod uwagę trudną sytuację budżetu, może byśmy mogli zaoszczędzić 5%, natomiast 10% jest to kwota niemożliwa. A więc te 5%, które w tym roku prawdopodobnie będziemy musieli oddać, będzie musiało być pokryte ze środków budżetowych roku następnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że pan sugeruje, że ten procentowy wzrost, który jest, zostanie pochłonięty przez zobowiązania roku 2009. Czy są jeszcze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanReliga">Chciałbym zwrócić uwagę panu dyrektorowi izb obrachunkowych na jedną rzecz. Prawdopodobnie w roku 2010 zwiększy się wam zdecydowanie zakres obowiązków, ja tak przewiduję. Czy jako izby obrachunkowe możecie wykonać swój zakres obowiązków według obowiązujących standardów? Powiedział pan, że nie może na to pytanie odpowiedzieć i ja się całkowicie z tym zgadzam. Natomiast niepokojący jest brak kontroli samorządów, wszystkich szczebli, począwszy od gminnych, miejskich, powiatowych, wojewódzkich, które również przeżywają kryzysy lokalne. Wszędzie będą problemy, bo ten kryzys też ich dotyka. A brak należytego nadzoru i kontroli może tutaj skutkować bardzo negatywnie, również na rzecz tych samorządów. Bo ja w ogóle powiem panu uczciwie, osobiście byłbym za tym, żeby izby obrachunkowe nie tylko badały samorządy w zakresie badań dyscypliny budżetowej, naruszona czy nie, bo one mają tylko taki zakres kompetencji. Dziwi mnie, że nie macie prawa kontrolować wydatków w danej gminie, bo uważam, że gminy nie zawsze racjonalnie gospodarują swoim mieniem i finansami. Ale to jest oddzielny temat, bo to wymaga zmian legislacyjnych, zmian ustawowych. To byłaby sprawa, którą chciałem zasygnalizować panu, jako szefowi izb obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJanReliga">A pana z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych chciałbym zapytać, czy dobrze zrozumiałem, że te wielkości, które pan zaproponował, odnoszą się do budżetu już po dokonaniu cięć budżetowych, bo wyście już mieli wstępne cięcia budżetowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Ja pamiętam dyskusję z ubiegłego roku, która – przepraszam – ale niewiele się różniła od dzisiejszej poza tym, że dzisiaj jeszcze bardziej obcinamy budżet. To znaczy zadania nie zostały zmniejszone, zakres prac niezracjonalizowany, narastają zaległości w wypłatach, na przykład nagród, o których tutaj wspomniano. Uważam, że powinniśmy negatywnie zaopiniować projekt w tej części budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarekKwitek">Pan przewodniczący wspomniał również o tym, że zmniejsza się liczba kontroli ze względu na cięcia budżetowe, jakie zostały dokonane w 2009 r. Czy mógłby pan procentowo określić, jaka jest to skala?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę. Bardzo proszę o odpowiedzi, może w kolejności pan dyrektor, potem pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">Odpowiadając na pytanie dotyczące wielkości wydatków, to w materiale jest przedstawiony poziom po nowelizacji, jeżeli chodzi o rok 2009. To odniesienie i przeliczenie dotyczy stosunku po nowelizacji i projektu na rok 2010. Wzrost o 10,7% i realnie 9,6% jest liczony do znowelizowanej ustawy na rok 2009. Natomiast te 354 tys., o których wspomniałem, to jest odniesienie do poziomu wydatków przed nowelizacją. Należy rozumieć, że te wydatki zostały przywrócone do poziomu roku 2009 minus 354 tys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyKRRIORyszardKrawczyk">Tak jak wcześniej mówiłem, to będzie zależało od polityki, którą przyjmą prezesi. My wszyscy dysponujemy środkami publicznymi i chcielibyśmy te środki publiczne wydatkować w sposób racjonalny. Ja osobiście stoję na stanowisku, że nie ma sensu działać na zasadzie sztuka dla sztuki, iść do gminy i zrobić kontrolę kompleksową w ciągu 10 dni, i pewnych istotnych rzeczy nie zauważyć. Dlatego też podjąłem decyzję, że izba łódzka, którą kieruję, będzie trzymała standardy. To trzymanie standardów spowoduje, że plan kontroli, który mam na ten rok, prawdopodobnie zakończę w marcu roku przyszłego. A więc zakładam, że kontrole zostaną wykonane w 80%. Natomiast, jeżeli któryś z prezesów uzna, że nie będzie pewnych rzeczy sprawdzał, to możliwe, że wykona plan kontroli ilościowo, jednak sądzę, że kosztem niższej jakości. Oczywiście chciałbym uniknąć takiej sytuacji, że po zakończeniu kontroli kompleksowej będę miał szereg wniosków z różnych instytucji, a czasami również skarg od obywateli, od radnych, że izba podczas kontroli czegoś nie zauważyła.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyKRRIORyszardKrawczyk">Proszę państwa, jesteśmy organem kontroli i myślę, że tak jak każdy organ tego państwa, powinniśmy się szanować i nie powinniśmy dopuszczać do sytuacji, w których ze względu na brak środków, ze względu na konieczność obniżenia tych standardów, pewnych rzeczy kontrolować nie będziemy, czy nie będziemy ich zauważać. Chcąc się dostosować do tej trudnej sytuacji, część prezesów postanowiła skrócić czas kontroli po to, żeby nie wypłacać pracownikom diet. Jeżeli kontrola trwa powyżej 8 godzin, a praktycznie każda trwa powyżej 8 godzin, bo trzeba również doliczyć czas dojazdu, to musimy wypłacić pracownikom diety. Jeżeli kontrola trwa między godz. 8 a 16 to wiadomo, że tych diet nie ma. To też jest jakiś sposób, żeby w budżetach poczynić pewne oszczędności. Tak to mniej więcej wygląda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Mnie ciekawią liczby dotyczące zakupu sprzętu, kwoty, blisko 2 mln zł, bodajże milion 800 i remonty budynków. To jest racjonalność? I trochę śmieszne pytanie, kto pobiera ekwiwalent za pranie odzieży roboczej? To jest ciekawe. Ale przede wszystkim chodzi mi o zakup sprzętu. To jest duża suma w budżecie, jaki państwo otrzymujecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że już więcej pytań nie będzie. Bardzo proszę o odpowiedź, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">Uprzejmie informuję, że w ramach wydatków majątkowych przewidziane są następujące kwoty:</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">– Na inwestycje budowlane realizowane przez 4 izby – milion 61 tys. zł i dotyczy to modernizacji w następujących izbach: w Poznaniu – 900 tys., we Wrocławiu – 120 tys., w Białymstoku – 26 tys. i w Opolu – 15 tys.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">– Na zakup sprzętu – milion 806 tys., z tego na zakup sprzętu informatycznego – milion 722 tys. i na zakup sprzętu biurowego – 84 tys.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">Miałbym nieco odmienną opinię, jeżeli chodzi o ocenę wysokości tych kwot. Należy wziąć pod uwagę, że rozliczyć to trzeba na 16 regionalnych izb obrachunkowych. Praktycznie co 5 lat sprzęt informatyczny podlega wymianie. Żeby regionalne izby obrachunkowe mogły na bieżąco przekazywać informacje sprawozdawcze do Ministerstwa Finansów w systemie informatycznym, muszą mieć zarówno sprawny sprzęt jak i łącza. W związku z tym wydaje się, że te kwoty, przynajmniej na minimalnym poziomie, spowodują, że nie będzie zakłóceń w przekazywaniu tych informacji, jak również we właściwym wykonywaniu zadań przez izby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jeszcze pan poseł pytał, kto pobiera ekwiwalent za pranie odzieży roboczej? Rzeczywiście, co to jest za odzież?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMSWiAWaldemarNowak">Paragraf mówi o wydatkach związanych z zakupem m.in. okularów korekcyjnych i praniem odzieży roboczej. Nie sądzę, żeby oprócz tych kwot związanych z zakupem okularów korekcyjnych ktoś pobierał ekwiwalent za pranie odzieży. Tak mówi paragraf, natomiast trudno mi jest powiedzieć, czy ktoś w ogóle pobiera ten ekwiwalent. Jest to kwestia nazewnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jest przygotowany projekt opinii: „Komisja Kontroli Państwowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej po rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na rok 2010 – druk nr 2375 w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe oraz po wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, pozytywnie opiniuje przedmiotową część ustawy budżetowej”. Powinniśmy jeszcze wpisać nazwisko posła upoważnionego do przedstawienia opinii na Komisji Finansów Publicznych. Tradycyjnie państwo z Komisji Samorządu Terytorialnego zgłaszaliście taką osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselBronislawDutka">U nas najczęściej jest pan poseł Raba. Nie wiem, czy będzie miał to w kompleksie swoich zadań na Komisji Finansów, nie będzie musiał na darmo przyjeżdżać.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselBronislawDutka">Głos z Sali:</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselBronislawDutka">Tradycji stanie się zadość.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselBronislawDutka">Ale zmienimy to, panie pośle, w przyszłym roku, w przyszłej kadencji. Jest zgoda pana posła Raby, tak? Jest zgoda posła Raby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">A więc Komisje upoważniają do przedstawienia opinii pana posła Norberta Rabę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Przepraszam bardzo, jaka jest ta opinia? Taka, jaką tutaj poseł Czatoryski, przewodniczący przeczytał? Ja przed chwilą powiedziałam, że proponuję opinię negatywną do tej części budżetowej? Przepraszam, bo nie zrozumiałam, myślałam, że już wyznaczyliśmy posła sprawozdawcę do tej właśnie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">To jest projekt opinii przygotowany przez sekretariat. W głosowaniu zdecydujemy, czy jesteśmy za, czy przeciw, czy wstrzymujemy się od głosu. Projekt opinii jest pozytywny. Głosowanie przeciw oznacza automatycznie głosowanie za opinią negatywną, prawda?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Kto jest za przyjęciem przeczytanego przeze mnie projektu opinii?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że Komisje obradujące wspólnie przyjęły pozytywną opinię przy 15 głosach za, 7 głosach przeciwnych i braku wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>