text_structure.xml 44.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Witam wszystkich w imieniu pana przewodniczącego Arkadiusza Czartoryskiego i swoim własnym na wspólnym posiedzeniu Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 (druk 2163) w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">- części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">a) wydatki z zał. nr 2,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Witam pana ministra Zbigniewa Sosnowskiego z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz z towarzyszącym mu panem Waldemarem Nowakiem, zastępcą dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA, oraz pana Ryszarda Krawczyka, przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izby Obrachunkowych, a także panią Annę Chrobak naczelnika Wydziału Administracji Państwowej Ministerstwa Finansów. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">W imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zagadnienie przedstawi pan minister Zbigniew Sosnowski. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Szanowni panowie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo. W ustawie budżetowej na 2009 r. dla Regionalnych Izb Obrachunkowych zostały zaplanowane wydatki budżetowe w kwocie 102.906 tys. zł, które obecnie planuje się zmniejszyć o 10.291 tys. zł, to jest o 10%. Wydatki budżetowe po korekcie będą wynosić 92.615 tys. zł. Z planowanej kwoty zmniejszenia, na wydatki bieżące przypada 7564 tys. zł, to jest 7,6%. Ograniczone zostają, między innymi, zakupy materiałów, wyposażenia, bieżące remonty, delegacje służbowe, szkolenia pracowników, zakupy programów i licencji komputerowych. Część tej kwoty pochodzi z wydatków płacowych z tytułu niezatrudniania nowych pracowników w miejsce osób, z którymi rozwiązano stosunek pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W największym stopniu, bo aż o 92% zostają zmniejszone wydatki majątkowe dotyczące przede wszystkim zakupów inwestycyjnych, o 2049 tys. zł, to jest o 94,4%. Izby prawie całkowicie zrezygnowały też z planowanych remontów lub modernizacji swoich siedzib.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Przedstawione powyżej zmniejszenie wydatków budżetowych może jednak spowodować zakłócenia w funkcjonowaniu RIO, a te ewentualne przyczyny zostały opisane w przedstawionej państwu informacji. Dziękując za uwagę, chcę prosić w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o pozytywną opinię dla przedstawionej propozycji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Czy głos chciałby zabrać pan Ryszard Krawczyk, przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, tak? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Dziękuję bardzo. Ryszard Krawczyk, przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Panowie przewodniczący, szanowni państwo. Oczywiście, nie mogę się nie zgodzić z pewnymi danymi, które przed chwilą przedstawił pan minister Zbigniew Sosnowski. Chciałbym jednakże zwrócić uwagę, że zostaliśmy potraktowani, jako taki typowy organ administracji. Izby są natomiast przede wszystkim organami kontroli. I te ograniczenia finansowe, które proponuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w wysokości 10%, w efekcie spowodują również zmniejszenie liczby kontroli jednostek samorządu. Obawiam się, że będziemy mogli realizować tylko tak zwane kontrole kompleksowe, a więc te, które obowiązkowo nakłada na nas ustawa o Regionalnych Izbach Obrachunkowych. Takie kontrole musimy prowadzić w każdej gminie raz na cztery lata.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Już w chwili obecnej wiemy, że nie starczy nam środków na funkcjonowanie komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Tak się składa, że komisja obecnie funkcjonująca skończy swoją kadencję w sierpniu bieżącego roku. Bez względu na to, w jakiej liczbie członków te komisje zostaną powołane po sierpniu, środków na ich funkcjonowanie w budżetach Regionalnych Izb Obrachunkowych, po prostu, nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Jeżeli chodzi o ograniczenia, jakie zaproponowało MSWiA i gdybyśmy je odnosili tylko do wydatków bieżących i majątkowych, to cięcia budżetowe w poszczególnych Izbach musiałyby wynosić od 47% do ponad 65% wydatków bieżących i majątkowych. Powiem, że jest to suma ogromna. W związku z tym musimy posiłkować się również cięciami w paragrafach dotyczącymi wynagrodzeń i ich pochodnych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Wstępne szacunki, które obecnie przeprowadziliśmy wskazują, że będą to ograniczenia od 5% do 8%. Zakładam mimo wszystko, że ze względu na znaczny udział w naszych wydatkach tak zwanych wydatków sztywnych, około 2% może nam zabraknąć na koniec roku do pozytywnego zakończenia roku budżetowego. Wówczas Izby będą musiały uciekać w tak zwane zobowiązania wymagalne.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Kolejna kwestia, która wiąże się z ograniczeniami budżetowymi sprowadza się do tego, że część Regionalnych Izb Obrachunkowych w swoich budżetach miała określone środki na wydatki majątkowe i inwestycyjne. Pan minister stwierdził, że środki te zostały zwrócone w wysokości 92%. Znam tylko jeden taki przypadek, Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu, która częściowo te środki wykorzystała, ze względu na pewne zobowiązania, jakie wcześniej zaciągnęła. Pozostałe Izby zwróciły środki w pełnej wysokości, które były przeznaczone na wydatki majątkowe i inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Jaki to ma skutek dla kształtowania naszych płac? Wygląda to w ten sposób, że na dzień dzisiejszy, w części Izb, wydatki płacowe zwiększono o 2%, w części Izb zwiększono o 4,69%, tak jak było to zakładane w budżecie. Natomiast w części Izb nie zwiększono w ogóle tych wydatków płacowych, ponieważ tych Izb, które nie miały wydatków inwestycyjnych i majątkowych, po prostu, nie było na to stać. Na marginesie, wydaje mi się to naruszeniem dotychczas obowiązującej ustawy budżetowej na 2009 r. Gdybyśmy tę zasadę utrzymali, to w roku przyszłym nastąpią znaczne dysproporcje wydatków płacowych w Regionalnych Izbach Obrachunkowych, co będzie skutkować tym, że płace w Regionalnych Izbach Obrachunkowych znacznie się zróżnicują. Zakładam, że nie będziemy w stanie tych dysproporcji zlikwidować w 2010 r., ponieważ rok 2010, jeśli chodzi o wpływy do budżetu, nie zapowiada się optymistycznie. To spowoduje, oczywiście, dalsze odejścia przede wszystkim pracowników kontroli z Regionalnych Izb Obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Chciałbym zauważyć, że niestety, co roku przedstawiciel Regionalnych Izb Obrachunkowych, jest gościem na posiedzeniu Komisji, i co roku prosi o jedną rzecz: o zwiększenie wynagrodzeń inspektorów kontroli. My w zasadzie działamy na dwóch ważnych płaszczyznach. Pierwsza płaszczyzna, to działania nadzorcze, które podejmujemy wobec organów samorządu terytorialnego. Druga płaszczyzna, to są działania kontrolne. Proces przygotowania inspektora do pracy, o czym już wielokrotnie mówiłem, trwa przeciętnie dwa lata. Jeżeli jeszcze kilka lat temu inspektorzy kontroli z Regionalnych Izb Obrachunkowych odchodzili z pracy po 7-8 latach, to w chwili obecnej odchodzą z pracy po 3 latach.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">W tamtym roku miał miejsce taki przypadek, iż w jednej z Izb, na 22 inspektorów, 15 złożyło wypowiedzenie i odeszło do pracy lepiej płatnej. Nie muszę tego uzasadniać, że tę pracę lepiej płatną oferują jednostki samorządu terytorialnego, gdzie organ wykonawczy może ustalać wysokość wynagrodzenia według własnych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Obawiam się, że w roku przyszłym i w latach następnych Regionalne Izby Obrachunkowe nie będą w stanie, na odpowiednim poziomie merytorycznym, wykonywać swoich kontroli. Tutaj widzę bardzo poważne zagrożenie dla Regionalnych Izb Obrachunkowych, ponieważ nie będziemy w stanie, w krótkim czasie odbudować naszego potencjału kontrolerskiego. W chwili obecnej zauważamy, że nie zgłaszają się do nas osoby, tak zwane perspektywiczne, które chcielibyśmy, żeby pracowały w naszych instytucjach kontrolnych. Zgłaszają się osoby, które do tej pracy się nie nadają. Traktując naszą działalność poważnie, nie wiem, czy któryś z prezesów będzie miał odwagę, aby takie osoby wysłać na kontrole, ponieważ taka kontrola niczego pozytywnego nie przyniesie. Może tylko spowodować, że prezes i Izba będzie się kompromitować wobec kontrolujących.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">To jest, moim zdaniem, najistotniejsze zagrożenie, jakie widzimy w przyszłości. W październiku ubiegłego roku zwracaliśmy się do państwa z prośbą, aby kwota prawie 3000 tys. zł została umieszczona w rezerwie celowej budżetu państwa, ponieważ kadra kontrolerska Regionalnych Izb Obrachunkowych, po prostu, starzeje się i część osób musi przejść na emerytury. To się wiąże z określonymi wydatkami. W roku obecnym na ten cel wydano 2952 tys. zł. W roku przyszłym, wyliczona przez nas kwota, wyniesie 3.683.977 zł. Tyle będą kosztowały Regionalne Izby Obrachunkowe nagrody jubileuszowe i odejścia pracowników na emerytury. Gdybyśmy mieli w przyszłym roku tę kwotę odjąć od kwoty wynagrodzeń, to rzeczywiście stajemy przed takim dylematem, że praktycznie rzecz biorąc, powinniśmy zwalniać pracowników, a nie przyjmować do pracy w Regionalnych Izbach Obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">To są chyba najważniejsze wskaźniki, które powodują, że na przyszłość naszej instytucji patrzymy z pewnym niepokojem. Chcę powiedzieć, że ze względu na tę trudną sytuację, w jakiej znalazł się budżet państwa, sądzę, iż Regionalne Izby Obrachunkowe są w stanie, powiem nieładnie, „udźwignąć’ ograniczenia rzędu od 3% do 5%. Natomiast nie są w stanie, bez stworzenia zobowiązań wymagalnych, które w przyszłości muszą być pokryte z budżetu państwa, znieść ograniczenia 10% środków. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pan poseł koreferent Leszek Deptuła, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselLeszekDeptula">Nie ukrywam, panie przewodniczący, że mam pewien dyskomfort, bo kilka miesięcy temu byłem posłem koreferentem części budżetu dotyczącego Regionalnych Izb Obrachunkowych. Wtedy mówiliśmy wprost, że ta część budżetu jest niezadowalająca dla prawidłowego funkcjonowania Regionalnych Izb Obrachunkowych. Stąd też dzisiaj, kiedy przypadł mi obowiązek koreferenta w sytuacji, gdy chcemy oszczędzić 10%, to muszę się zgodzić z panem Ryszardem Krawczykiem, przewodniczącym Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, że ta instytucja zostanie postawiona w bardzo trudnej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselLeszekDeptula">Jeżeli chodzi o wstrzymanie inwestycji budowlanych, oczywiście można to zaakceptować. Natomiast nie wyobrażam sobie sytuacji, gdy zrezygnujemy ze szkolenia pracowników. Na ten cel przewidziano kwotę 300 tys. zł. Sam mam wiele uwag dotyczących merytorycznej strony przygotowania kontrolerów Regionalnych Izb Obrachunkowych, czemu dawałem wielokrotnie wyraz w swoich wypowiedziach. Dlatego oszczędność środków na szkolenie pracowników nie służy, w moim przekonaniu, prawidłowemu funkcjonowaniu Regionalnych Izb Obrachunkowych. Rzeczywiście redukcja 10% środków daje kwotę dużą. Myślę, że nad tym powinniśmy się poważnie zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselLeszekDeptula">Jeśli chodzi o skrócenie dziennego czasu przebywania inspektorów w podróżach służbowych do 8 godzin oraz zniesienie diet, to takie oszczędności można jeszcze zrozumieć. Rezygnacja z prenumeraty literatury fachowej i oprogramowania komputerowego jest nie do zaakceptowania, ponieważ jest to merytoryczne podważanie skutecznej działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych. Mówię więc wprost, mam ten dyskomfort. Wydaje mi się, że oszczędności 10%, to jest za duża skala redukcji wydatków dotyczących prawidłowego funkcjonowania Regionalnych Izb Obrachunkowych. Na tym chciałbym, delikatnie rzecz ujmując, zakończyć moje wystąpienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wypadałoby przyjąć jakąś konkluzję. Chyba, że pan poseł Leszek Deptuła jeszcze chwilę poczeka na tę konkluzję. Możemy na to się zgodzić. Głos ma pan przewodniczący Witold Gintowt-Dziewałtowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie ministrze, mam pytanie, sądzę, że dość istotne. Spotykamy się z informacjami o różnych poziomach wskaźników, zwłaszcza dotyczących różnego rodzaju podstaw makroekonomicznych, związanych z planowaniem budżetu. Przyznam się, że mnie bulwersuje bardzo istotna dysproporcja, która dotyczy dwóch wskaźników. Pierwszy, który został dzisiaj opublikowany dotyczy zmniejszenia produktu krajowego brutto (PKB), prawdopodobnie o 3%. Z drugiej strony dużo wyższego zmniejszenia planowanych wydatków, na przykład w Regionalnych Izbach Obrachunkowych, do 10%.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Z tego co wiem w sprawach ekonomii, to akurat dochody powinny mniej więcej proporcjonalnie zmniejszać się tak, jak zmniejsza się przewidziany poziom PKB. Tymczasem tutaj PKB maleje w nieznacznym stopniu, a dochody państwo planujecie zmniejszyć bardzo znacznie. Czy to oznacza, że towarzyszy temu również jakaś niesprawność, na przykład, w polityce fiskalnej realizowanej przez Ministra Finansów, przez brak skuteczności egzekucji należności podatkowych przeprowadzonych przez aparat Ministra Finansów? Czy też inne przyczyny powodują, że PKB maleje o 3%, a dochody mają maleć o 10%, 20%, a może 50%? W końcu tego nie wiem. Czym jest uzasadniona tak wysoka stopa zmniejszenia wydatków na Regionalne Izby Obrachunkowe? Bo tego uzasadnienia nie usłyszałem. To jest sprawa pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Druga sprawa. Czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ma świadomość tego, że zmniejszanie wydatków na wynagrodzenia pracownicze, zwłaszcza w tak wyspecjalizowanej dziedzinie, jaką jest kontrola finansowa, może przynieść opłakane skutki? Po pierwsze, zmniejszymy na pewno zakres przeprowadzanych kontroli, bo taka będzie konieczność, sygnalizowana przez dzisiaj przedstawiciela Regionalnych Izb Obrachunkowych. Po drugie, mamy gwarancje, iż sposób motywowania do pracy skutecznej i efektywnej będzie dużo gorszy. Po trzecie, mamy także gwarancje, że pracownicy Regionalnych Izb Obrachunkowych będą, po prostu odchodzić do pracy lepiej wynagradzanej. Czy rzeczywiście Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji planuje likwidację Regionalnych Izb Obrachunkowych, bo do tego może to doprowadzić? Proszę o odpowiedź na te pytania, a później konkluzja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu pana przewodniczącego Arkadiusza  Czartoryskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie, szanowni państwo.  Po wysłuchaniu pana Ryszarda Krawczyka, przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, rzeczywiście ten element dotyczący problemów kadrowych jawi się jako główny problem. Tutaj mamy do czynienia, jakby z potrójnym problemem. Z jednej strony zaległości z poprzednich lat w zakresie wysokości płac, z drugiej strony cięcia, które uniemożliwią poprawę tej sytuacji płacowej. Jak powiedział pan przewodniczący posiłkujecie się pracownikami, którzy nie są do końca merytorycznie przygotowani do pracy, a wobec tego liczycie na to, że po przyjęciu do tej firmy trzeba ich jeszcze przygotować do wykonywania obowiązków. Dodatkowo jeszcze uniemożliwiamy to Regionalnym Izbom Obrachunkowym, bo również zabieramy pieniądze na szkolenia. Wszystko to razem, opieram się w tym sądzie na twierdzeniu pana przewodniczącego, może osłabić funkcjonowanie i zadania kontrolne Regionalnych Izb Obrachunkowych, zawłaszcza w kontekście kłopotów finansowych, które pojawią się w administracji samorządowej. Kryzys finansowy spowoduje, że tych problemów w samorządach będzie bardzo wiele. Wobec tego powinna być kontrola tego, co będzie się działo w samorządach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselArkadiuszCzartoryski">Chciałbym powiedzieć jeszcze o jednej sprawie. Przed godziną zakończyło się posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Na posiedzeniu była dyskusja na temat zmniejszenia wydatków w Najwyższej Izbie Kontroli i Państwowej Inspekcji Pracy. Muszę przyznać, że tam nie było tak dużych oszczędności i cięć, jak w Regionalnych Izbach Obrachunkowych, aczkolwiek w przypadku Najwyższej Izby Kontroli cięcia budżetowe są podobne, zmierzają w tym samym kierunku. Powiem szczerze, że nie były one tak głębokie. Mimo tego, Komisja do Spraw Kontroli Państwowej negatywnie zaopiniowała ograniczenia dotyczące tych wydatków budżetowych w NIK. Myślę, że jest to sygnał dla Komisji Finansów Publicznych, żeby powtórnie przyjrzeć się tym cięciom budżetowym. Chodzi o jakąś refleksję. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej zaopiniowała negatywnie oszczędności budżetowe w przypadku NIK i PIP, oczywiście, niejednomyślnie, ale większością głosów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselArkadiuszCzartoryski">W związku z tym, co powiedział pan poseł koreferent Leszek Deptuła, myślę,  że sygnał obu Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz do Spraw Kontroli Państwowej skierowany do Komisji Finansów Publicznych mógłby być w tym przypadku podobny. Rzeczywiście, należałoby się jeszcze raz przyjrzeć tym cięciom i oszczędnościom. Pan przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych powiedział, że RIO nie zachowują się samolubnie. To znaczy państwo jesteście gotowi na ograniczenia, ale takie, które pozwolą właściwie funkcjonować i nie spowodują przesunięcia zobowiązań wymagalnych na kolejne lata.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselArkadiuszCzartoryski">Przyjęcie teraz tych cięć w takiej wysokości, panie ministrze, byłoby udawaniem, że nie ma problemu. Wiązałoby się to jednak z przełożeniem zobowiązań wymagalnych na czas późniejszy. Jednocześnie osłabilibyśmy zdolności kontrolne Regionalnych Izb Obrachunkowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Głos ma pani poseł Anna Paluch, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Kiedy dziś przed południem czytałam ten materiał, to, po prostu, zaniemówiłam, powiem szczerze... Odzyskałam mowę, panie pośle i pozwólcie państwo, że przedstawię swoją bardzo krytyczną opinię dla proponowanych zmian. Powiem to krótko, zwięźle i bez ogródek. Rozumiem, że pan poseł koreferent ma pewne ograniczenia. Ja tych ograniczeń nie mam, więc tego nie będę cenzurować...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę nie przeszkadzać pani poseł...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAnnaPaluch">Powiem prosto i bez ogródek. To są, po prostu, zmiany bulwersujące. Proszę państwa, ogranicza się wydatki na ekspertyzy, ścina wydatki na płace. Ja rozumiem, że odpływ pracowników z Regionalnych Izb Obrachunkowych do jednostek samorządowych jest szerszym zjawiskiem, bo w innych segmentach administracji publicznej ten proces też postępuje. Ale pamiętam bodajże rok 1991, kiedy uchwałą sejmików w pierwszej kadencji wybranych samorządów były powoływane pierwsze kolegia Izb Obrachunkowych. Wtedy ruch kadrowy był odwrotny. Najlepsi skarbnicy, osoby z najdłuższym doświadczeniem z samorządów trafiały do Regionalnych Izb Obrachunkowych. To były osoby o najwyższych kwalifikacjach, przynajmniej w moim ówczesnym województwie nowosądeckim.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselAnnaPaluch">Teraz mamy do czynienia ze zjawiskiem odwrotnym. Czego dopracowaliśmy się po prawie dwudziestu latach funkcjonowania samorządów? Jeśli czytam w materiale źródłowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na stronie nr 3, że konsekwencją tych zmian, o których teraz rozmawiamy, będzie wstrzymanie, od sierpnia bieżącego roku, orzekania przez regionalne komisje orzekające w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych, lub orzekania tylko w przypadkach możliwości przedawnienia sprawy, jest to po prostu horror, mówiąc krótko i zwięźle.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselAnnaPaluch">Mamy do czynienia z niedoborem środków budżetowych. Kiedy tych pieniędzy brakuje, to należy nimi gospodarować szczególnie ostrożnie i z zachowaniem rygorów budżetowych. Nie można wtedy kompletnie zrezygnować z funkcji kontrolnych państwa w zakresie wydawania środków finansowych. Powstałą sytuację należy nazwać horrorem. Inaczej tego określić nie można. Powiem szczerze, z całym szacunkiem dla samorządów, w momencie zdecydowania się na bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów, rada jest ciałem dekoracyjnym. Tak bym to określiła. Gros instrumentów i możliwości ma w swoich rękach jednoosobowo wójt, burmistrz i prezydent. Podstawową kwestią dla radnych, którzy mają znacznie słabszą pozycję w tych nowych warunkach od dwóch kadencji jest właśnie opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej. Jeżeli jest ona sporządzona w sposób kompetentny, przez osoby dobrze przygotowane do swojej pracy, to jest to jakaś wiarygodna informacja dla organów stanowiących gmin, powiatów i województw.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselAnnaPaluch">Natomiast w sytuacji, gdy Regionalne Izby Obrachunkowe nam się „rozlecą”, przepraszam za kolokwializm, ale tego inaczej nie można określić, to jakiekolwiek funkcje kontrolne i jakakolwiek miarodajna ocena wykonania budżetu przez samorządy lokalne, nie będzie mieć miejsca. Uważam, że jest to sytuacja kompromitująca dla państwa. Dlatego składam wniosek o sformułowanie przez Komisje negatywnej opinii przedstawionej propozycji i skłonienie do „przepracowania” tego materiału i zmiany planu budżetowego z większą ostrożnością. Prawidłowe funkcjonowanie Regionalnych Izb Obrachunkowych jest zadaniem nadrzędnym, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Głos ma pani poseł Grażyna Gęsicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. W druku nr 2163, który jest nowelizacją budżetu na 2009 r. jedną z przyczyn, dla których mamy mniejsze wpływy do budżetu, Ministerstwo Finansów tłumaczy niższą egzekucję podatków oraz różnych należności związaną z „poluzowaniem” prawa i z tym, że służby kontrolne nie są w stanie wyegzekwować tych należności do budżetu. Przypominam sobie, że dwa tygodnie temu był artykuł w gazecie „Puls Biznesu”, który mówił o tym, że praktycznie organy kontrolne, to jest urzędy skarbowe i izby skarbowe nie są w stanie skontrolować, jak przedsiębiorcy naliczają podatki, a następnie czy i kiedy je płacą oraz w jakiej wysokości. Mamy tylu kontrolerów w urzędach skarbowych, że średnio jedno przedsiębiorstwo może być skontrolowane raz na czterdzieści lat.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselGrazynaGesicka">Jeśli chodzi o inne służby kontrolne, między innymi, Regionalne Izby Obrachunkowe, o których dzisiaj dyskutujemy, to przypominam, że każda dyskusja, jaką prowadzimy przed uchwaleniem budżetu, kończyła się tym, że podnosiliśmy mizerię tej instytucji. Podkreślaliśmy, że Izby mogą z trudem funkcjonować. Podzielam opinię wypowiedzianą tutaj przez panią poseł Annę Paluch. Do przedsiębiorców, którzy są kontrolowani raz na czterdzieści lat, możemy teraz dołączyć jednostki samorządu terytorialnego. Myślę, że do tej propozycji należy podejść w sposób nietuzinkowy. Można, na przykład wrócić do koncepcji, która została w Polsce zlikwidowana, jeśli chodzi o finanse publiczne. Mam na myśli tak zwane środki specjalne. Środek specjalny to była część odkrytych nieprawidłowości lub środków zarobionych przez instytucje publiczne. Mogły być one przez te instytucje wykorzystane na ich własne potrzeby. Gdyby przyjąć, że Regionalne Izby Obrachunkowe znajdą środki dla budżetu państwa w jednostkach samorządowych, to na przykład 10% tej kwoty zostałoby przeznaczone na działalność RIO. Wtedy nie byłoby tych problemów. Ja nie żartuję. Ja to przedstawiam, jako poważny postulat. Nadto popieram wniosek pani poseł Anny Paluch o to, żeby Komisja negatywnie oceniła przedłożony materiał, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo pani poseł. Głos zabierze pan poseł Jan Religa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanReliga">Dziękuję uprzejmie. Po analizie tych materiałów widać, że problemy związane z funkcjonowaniem Regionalnych Izb Obrachunkowych powstały wcześniej. Dokonano cięć budżetowych i problem się nasilił. Stąd uwagi pana przewodniczącego Krajowej Rady RIO. Problem na pewno istniał już wcześniej, bo nie ma skutków bez przyczyny. To jest moja pierwsza uwaga.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselJanReliga">Druga uwaga jest taka, że mówi się, iż od sierpnia zostaną wstrzymane orzekania przez regionalne komisje orzekające w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Tu już dotykamy zagadnienia niewykonywania obowiązków danej instytucji nałożonych na nią przez ustawę, w tym przypadku Regionalną Izbę Obrachunkową, która obejmuje swoją kontrolą samorządy wszystkich szczebli, to znaczy gminne, powiatowe i wojewódzkie. Jakie tego mogą być skutki? Skutki te mogą być fatalne. Jeśli w jednostkach samorządu nie będzie kontroli i nie będzie przestrzegana dyscyplina budżetowa, to tam się zwiększy samowola finansowa. Czy mamy na to pozwolić? Na pewno, nie. Jeśli tu dokonamy oszczędności finansowych, to w samorządach będą „uciekać” setki tysięcy złotych i nikt tego nie ujawni. To nie będzie się ze sobą wiązało. Nie będzie wymiernych skutków, a to jest poważna sprawa. Dlatego uważam, że cięcia muszą być naprawdę przemyślane.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselJanReliga">Wniosek, który złożyła pani poseł Anna Paluch i który poparła pani poseł Grażyna Gęsicka jest jak najbardziej zasadny. Nie możemy pozwolić na to, żeby z jednej strony zaoszczędzić kilka milionów złotych po to, żeby „uciekły” nam setki milionów złotych. Przepraszam, ale nie oszczędzajmy w ten sposób. Panie przewodniczący, uważam,  że jest to ważny argument. Tyle z mojej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos? Jeszcze pan poseł Leszek Deptuła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselLeszekDeptula">Chciałem odnieść się ostatecznie do tej dyskusji. Otóż sądzę, że moja konkluzja byłaby następująca. W tej części, która dotyczy kwestii związanych z merytoryczną pracą Regionalnych Izb Obrachunkowych powinniśmy tę część oszczędności zaopiniować negatywnie. Natomiast te oszczędności, które wynikają z wydatków inwestycyjnych i mogą poczekać, w moim przekonaniu, powinniśmy zaopiniować, w pewnym sensie, pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselLeszekDeptula">Muszę też powiedzieć, że moje doświadczenia, jeśli chodzi o Regionalne Izby Obrachunkowe są negatywne i nie zmienię swojego zdania. Mógłbym przynieść państwu ostatni protokół kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej. Był tam kontrolowany jeden temat, a protokół liczył 42 strony. Wiele tam było tłumaczeń, odnośników, kontrolujący musiał się naprawdę przy tym napracować. W moim przekonaniu kontrolowane zagadnienie można było wyjaśnić naprawdę krócej. Dlatego też sądzę, że Regionalna Izba Obrachunkowa w swojej działalności merytorycznej powinna na to zwrócić uwagę. Często protokół kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej czyta się jak powieść, a nie trafne, soczyste wyniki kontroli. To tyle, panie przewodniczący. Myślę, że oszczędności powinniśmy podzielić na dwa elementy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Głos ma pani przewodnicząca Halina Rozpondek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselHalinaRozpondek">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Zgłaszam wniosek przeciwny, o pozytywne zaopiniowanie tego fragmentu budżetu, powiem dlaczego. Znamy sytuację, nowelizujemy budżet, każdy resort musi z czegoś zrezygnować. Jako działacz samorządowy zdaję sobie sprawę, że przyznane kwoty dla Regionalnych Izb Obrachunkowych, zwłaszcza na kontrole merytoryczne są niewystarczające. Ale tak jak pan przewodniczący powiedział, zła sytuacja RIO wynika nie tylko z tegorocznego budżetu i z poprzednich lat, ale z konieczności zmian organizacyjnych i merytorycznych w tej instytucji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselHalinaRozpondek">Uważam, że nasza Komisja w ogóle powinna się tym problemem zająć w przyszłości, zgadzając się w tym miejscu z wypowiedzią pana posła Leszka Deptuły. Natomiast zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Głos ma pan przewodniczący Arkadiusz Czartoryski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, że raz jeszcze zabieram głos. Ale chciałem się odnieść do tego, o czym powiedział pan poseł koreferent Leszek Deptuła. Tutaj proszę zwrócić uwagę na to, że procedura przewiduje, że opiniujemy część budżetową 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, wydatki z załącznika nr 2. W tym momencie nie opiniujemy fragmentu załącznika nr 2, ani fragmentu części budżetowej 80, albo część budżetową 80, albo nie. Więc my nie możemy tego tutaj rozdzielić. Rozumiem intencje pana posła w ten sposób, że ewentualna negatywna opinia mogłaby być sygnałem do tego, żeby Komisja Finansów Publicznych i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji jeszcze raz się nad tym pochyliły. My nie kończymy procedury nowelizacji tego budżetu na posiedzeniu naszej Komisji. My tylko odnosimy się w części swojej, merytorycznej. To jest sprawa pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselArkadiuszCzartoryski">Czytając ten materiał, który przedstawił i podpisał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, wyczuwam jego intencje. Sam pan minister napisał, że ta nowelizacja oznacza wstrzymanie od sierpnia bieżącego roku orzekania przez regionalne komisje orzekające. W podpisie: Departament Budżetu MSWiA, akceptował: Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz aprobował: dyrektor Departamentu Budżetu MSWiA. Jeśli to jest nam podane tak ewidentnie, to rozumiem, że jest to dla nas pewnego rodzaju zobowiązanie, żebyśmy potraktowali ten materiał poważnie. Ale przede wszystkim chciałem zwrócić uwagę, że opiniujemy pozytywnie lub negatywnie tę część budżetową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Mój dylemat w tej sytuacji polega na tym, że mamy wnioski, które nie są do końca jasne. To znaczy jeden wniosek negatywny, który złożyła pani poseł Anna Paluch, najdalej idący, oczywiście. Drugi wniosek koreferenta posła Leszka Deptuły, który sugerował dwuznaczność, oraz wniosek pani przewodniczącej Haliny Rozpondek o pozytywne zaopiniowanie. Dla mnie problemem jest jednoznaczne poparcie i pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu, ponieważ, o ile mi wiadomo, samorządy gospodarują około 1/3 wydatków publicznych w Polsce. Jest to więc duża kwota i zaoszczędzenie 10.000 tys. zł. na kontroli, a mam na myśli część dotyczącą wynagrodzeń, jest trochę ryzykowne i nie do końca przemyślane.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Zgadzam się z posłem koreferentem, że wydatki majątkowe można ograniczyć. Wydaje się, że cięcia w Regionalnych Izbach Obrachunkowych „poszły trochę na skróty”. Zgadzam się z uwagami posłów i o tej instytucji będziemy rozmawiać podczas posiedzenia Komisji jesienią. W planie pracy mamy takie posiedzenie. Natomiast kwestia budżetu jest czymś innym. Jeśli nie będzie pieniędzy, to nie będzie orzekania.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Patrząc praktycznie, inspektor z Krakowa pojedzie do gminy Lipinki. Na jazdę poświęci około 3 godzin. Kwestia połączeń, to jest druga rzecz. Zajedzie w końcu do tej gminy. Na kontrolę będzie miał 1 godzinę. Wydaje się, że to nie ma sensu. Nie można więc powiedzieć, że wszystko jest w porządku. Podkreśla to sugestia MSWiA, że tego nie da się tak prosto zrobić. To jest moje zdanie, jako posła, nie jako przewodniczącego, ponieważ decyzję podejmiemy wspólnie w wyniku głosowania, jak należy ten problem rozwiązać. Czy ktoś chce zabrać jeszcze głos? Pan minister chce odpowiedzieć na pytania, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panowie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Mam świadomość bardzo trudnej sytuacji budżetowej państwa. Trzeba się z tym liczyć, że ta trudna sytuacja budżetu przekłada się także na ograniczone środki przeznaczone dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Odpowiadając na pytanie pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego, czy ministerstwo zamierza likwidować Regionalne Izby Obrachunkowe, odpowiadam z całą odpowiedzialnością, że MSWiA nie zamierza likwidować Regionalnych Izb Obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Jeśli chodzi o pytanie pani poseł Anny Paluch dotyczące płac, zwracam uwagę, że te oszczędności będą dotyczyć tego elementu, iż w miejsce osób zwalnianych nie będą zatrudniane nowe osoby, a więc nie przewiduje się zmniejszenia wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Jeśli chodzi natomiast o inne pytania dotyczące spraw budżetu, to chciałbym, żeby na nie odpowiedział pan dyrektor Departamentu Budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę pana dyrektora o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMSWiAWaldemarNowak">Dziękuje bardzo. Waldemar Nowak, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA. Chciałem przedstawić historię funkcjonowania Regionalnych Izb Obrachunkowych. Ten rok jest wyjątkowo niekorzystny w ogóle dla funkcjonowania państwowych jednostek budżetowych ze względu na znaną sytuację budżetową państwa. Ale trzeba stwierdzić, że w poprzednich latach Regionalne Izby Obrachunkowe otoczone były szczególną troską parlamentu i rządu. Następowały zwiększenia wynagrodzeń w kolejnych trzech latach ponad wskaźniki budżetowe. Wskaźnik ten wynosił 10% i to były znaczące podwyżki. Oczywiście wynagrodzenia te nie są konkurencyjne do płac, jakie oferują jednostki samorządu terytorialnego, ale taka jest rzeczywistość. Staramy się dostrzegać te problemy i zwiększać wynagrodzenia dla kontrolerów, ale budżet jest, jaki jest...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Głos ma pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący. Po pierwsze, nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, czemu tak jest, że PKB maleje wolniej, a wydatki, na przykład na Regionalne Izby Obrachunkowe mają maleć szybciej. Różnica jest, co najmniej trzykrotna. Więc na to pytanie nie było odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Po drugie, panie ministrze, panie dyrektorze. Chciałem zwrócić uwagę, że pół roku temu, gdy uchwalaliśmy budżet, opozycja przestrzegała, iż budżet jest budowany na fałszywych przesłankach i nieprawdziwych podstawach makroekonomicznych. Minister Finansów i wszyscy ministrowie, łącznie z Prezesem Rady Ministrów twierdzili, że to nieprawda, sytuacja budżetu jest dobra i wszystko będzie fajnie. I jeszcze trzy miesiące temu, to samo powtarzał Minister Finansów, premier i ministrowie. Więc co się stało przez trzy miesiące? Nawiedził nas jakiś kataklizm, trzęsienie ziemi, powodzie? W moim przekonaniu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Pani przewodnicząca, bardzo proszę o spokój...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">W moim przekonaniu, to co państwo tutaj mówicie jest tylko częścią prawdy. Mając to na uwadze, i to, co mówił pan poseł sprawozdawca, że już mieliśmy duże wątpliwości, co do kształtu budżetu RIO na początku planując go i uchwalając w grudniu ubiegłego roku, uważam, że dalsze zmniejszanie nakładów na utrzymanie Regionalnych Izb Obrachunkowych byłoby szkodliwe dla państwa. Stąd mój wniosek, że tę opinię o budżecie powinniśmy zaopiniować w całości negatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Część tych pytań nie jest do pana dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA. Są one skierowane raczej do Ministerstwa Finansów, może pani naczelnik krótko chciałaby się wypowiedzieć w tej części, o którą pytał pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#NaczelnikWydzialuAdministracjiPanstwowejwDepartamencieFinansowaniaSferyBudzetowejMinisterstwaFinansowAnnaChrobak">Anna Chrobak, Ministerstwo Finansów. Ja, niestety, nie mogę szczegółowo wyjaśnić, jakie są tutaj wzajemne powiązania pomiędzy PKB a dochodami. Natomiast z cała pewnością mogę stwierdzić, że prognoza w tej chwili jest taka, że dochody zmaleją też o około 10%. Takie jest założenie przy nowelizacji budżetu. I tak też było zakładane, że wydatki urzędów też zmaleją o 10%, oczywiście nie dotyczy to urzędów pozarządowych, czyli Najwyższej Izby Kontroli i Państwowej Inspekcji Pracy, które same nam podały, jakie widzą możliwości ograniczenia wydatków, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Proszę o wyłączenie mikrofonów w tym momencie. Nie mamy w tej chwili zbyt wiele czasu na dyskusje, o godzinie 18.00 rozpoczyna się posiedzenie następnej Komisji. Proponuję, żebyśmy przeszli do głosowania. Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy zatem do głosowania. Najdalej idącym wnioskiem w tym wypadku był wniosek o negatywne zaopiniowanie tej zmiany, która tutaj została przedstawiona w części budżetowej 80.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje wniosek przy 19 głosach za, 13 przeciwnych i 2 wstrzymujących się (oklaski). Powodów do radości to akurat nie ma, bo nie ma pieniędzy... Jest propozycję, aby rozstrzygnięcie to przedstawił pan poseł Leszek Deptuła, czy jest inna kandydatura? Pani poseł Grażyna Gęsicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Mam propozycję, żeby nasze stanowisko przedstawiła Komisji Finansów Publicznych pani poseł Anna Paluch, wnioskodawczyni negatywnej opinii...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy tę kwestię rozstrzygniemy w głosowaniu? Czy pan poseł Leszek Deptuła rezygnuje, czy staje do rywalizacji? Dobrze, rozumiem, że pan poseł Leszek Deptuła zrezygnował w tym wypadku. Czy jest sprzeciw, aby opinię Komisji przedstawiła pani poseł Anna Paluch? Nie ma. Stwierdzam, że pani poseł Anna Paluch przedstawi naszą opinię Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>