text_structure.xml
31.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam serdecznie sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów panią minister Julię Piterę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Zbigniewa Sosnowskiego, dyrektora Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli pana Dariusza Zieleckiego. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. O zabranie głosu proszę pana Zbigniewa Sosnowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Panowie przewodniczący, panie i panowie posłowie, pani minister, szanowni państwo. Mam przyjemność przedstawić sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 r. wraz z analizą NIK w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W 2008 r. w części 80 Regionalne Izby Obrachunkowe uzyskano dochody w wysokości 337.000 zł, co stanowi 111,2% zaplanowanych dochodów. Blisko 50% uzyskanej kwoty stanowiły przychody z tytułu zwrotu kosztów postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wydatki w tej części wyniosły 101.249 tys. zł, to jest 99,3% planu. W stosunku do wydatków 2007 r., które wyniosły 93.257 tys. zł były one wyższe nominalnie o 8,6%, a realnie o 4,2%.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W części 80 planowano zatrudnienie 1419 osób, a zatrudniono 1308 osób. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 4314 zł. Na koniec grudnia ubiegłego roku w 16 Izbach zostały wykazane zobowiązania niewymagalne w łącznej wysokości 5.706 tys. zł, które wynikają z bieżącej działalności prowadzonej przez Izby. Kwotę tę stanowi głównie dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2008 r. w wysokości 4.715 tys. zł, nieodprowdzone składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych w grudniu 2008 r.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W 2008 r. zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o Regionalnych Izbach Obrachunkowych, oraz zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, Izby prowadziły rachunki dochodów własnych z tytułu działalności informacyjnej i szkoleniowej w zakresie objętym nadzorem i kontrolą oraz odszkodowań i wypłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostek. Dochody uzyskane z wyżej wymienionej działalności pozabudżetowej wyniosły 4.151 tys. zł, w tym 4.131 tys. zł stanowiły dochody uzyskane z działalności informacyjnej i szkoleniowej. Natomiast poniesione wydatki stanowiły kwotę 4.161 tys. zł, z czego kwota 4.142 tys. zł została przeznaczona na sfinansowanie działalności informacyjnej i szkoleniowej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji proszę wysokie Komisje o przyjęcie informacji o realizacji wydatków budżetowych w części 80 budżetu państwa za 2008 r. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK, proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Dariusz Zielecki, jestem wicedyrektorem Departamentu Administracji Publicznej NIK. Mam również przyjemność zaprezentować państwu pozytywną ocenę wykonania budżetu państwa w części 80.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Chciałem powiedzieć, że powyższa pozytywna opinia została sformułowana na podstawie wyników kontroli przeprowadzonej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Minister MSWiA sprawuje funkcję dysponenta głównego w tej części budżetu. Kontrolę przeprowadzono też w czterech z szesnastu Regionalnych Izby Obrachunkowych, a mianowicie w Białymstoku, Gdańsku, Olsztynie i Poznaniu. Są one dysponentami środków budżetu państwa trzeciego stopnia.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">W toku kontroli ustalono, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji prawidłowo sprawował nadzór określony w art. 153 ust. 2 i ust. 3 ustawy o finansach publicznych nad wykonaniem budżetu kontrolowanych jednostek. Między innymi dokonywał kwartalnych analiz i ocen realizacji wydatków i dochodów budżetowych przez poszczególne Izby. NIK pozytywnie oceniła rzetelność planowania wydatków i dochodów, a także rzetelność gospodarowania przez dysponenta głównego środkami pieniężnymi. Zasilenie rachunku bankowego w 2008 r. odbywało się zgodnie z zapotrzebowaniami zgłaszanymi do Ministra Finansów i w kwotach niezbędnych do regulowania bieżących zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Zastrzeżenia dotyczą wydatków na inwestycje budowlane. Były one planowane z naruszeniem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa. Chodzi o to, że zgłoszono do projektu ustawy budżetowej planowane kwoty na sfinansowanie inwestycji budowlanej w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu bez uprzedniego uzyskania od inwestora programu wyżej wymienionej inwestycji i wydatków z nią związanych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Szczegółowe badanie dochodów i wydatków realizowanych w części 80 budżetu wykazały, że zostały one wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Uzyskane dochody terminowo odprowadzano do budżetu państwa, a wydatki ponoszono w sposób celowy i oszczędny.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Stwierdzone w Izbach uchybienia nie miały zasadniczego wpływu na plan realizowanych dochodów i wydatków. Oprócz wymienionych uchybień związanych z planowaniem inwestycji budowlanych dotyczyły one głównie nieprawidłowego ewidencjonowania dowodów księgowych.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o sprawozdania budżetowe, NIK pozytywnie zaopiniowała rzetelność tych sprawozdań, zarówno w odniesieniu do sprawozdań jednostkowych sporządzanych przez Regionalne Izby Obrachunkowe, jak i łącznych sporządzanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie danych uzyskanych z poszczególnych Izb.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o systemy księgowe i kontrolę finansową, NIK ustaliła, że w zakresie organizacji tych systemów nieprawidłowości wystąpiły jedynie w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Gdańsku. Zastrzeżenia dotyczyły, między innymi, braku wszystkich elementów wymaganych przepisami ustawy o rachunkowości. Jeśli chodzi o ocenę skuteczności powyższych systemów oraz rzetelności ewidencji przeprowadzono badanie próby 446 dowodów księgowych dotyczących wydatków i odpowiadających im zapisów księgowych. Łączna wartość operacji udokumentowana dowodami wyniosła ponad 3.000 tys. zł, co stanowiło 3% wydatków zrealizowanych w części 80. Na podstawie przeprowadzonego badania, zgodnie z przyjętą metodą, zaopiniowano pozytywnie z zastrzeżeniami skuteczność funkcjonowania systemów rachunkowości kontroli finansowej we wszystkich czterech skontrolowanych RIO oraz pozytywnie, bez zastrzeżeń, wiarygodność ksiąg rachunkowych wyżej wymienionych jednostek, co również było jednym z powodów pozytywnego zaopiniowania sprawozdań. Zostały one sporządzone na podstawie rzetelnie prowadzonych ksiąg rachunkowych. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu panią sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Julię Piterę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJuliaPitera">Chciałam podzielić się doświadczeniami pełnomocnika ze współpracy z Regionalną Izbą Obrachunkową, ponieważ sądzę, że ten aspekt dla posłów powinien być również interesujący, a nie tylko wykonanie budżetu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJuliaPitera">Obecnie ta współpraca przebiega harmonijnie. Jednocześnie pozwala ona na ustalenie pewnych kwestii, które winny być przedmiotem prac legislacyjnych w celu pełnego wykorzystania możliwości Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pierwszą wykonaną, poważną analizą było badanie nadzoru kontroli nad zadłużonymi placówkami służby zdrowia, dla której organem założycielskim jest samorząd terytorialny. Chciałam tylko dodać, że obowiązek ten spoczywa na Regionalnej Izbie Obrachunkowej, zgodnie z art. 7 ustawy o RIO. Jest tam mowa o tym, że kompleksowa kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego powinna być przeprowadzona raz na cztery lata. My przeprowadziliśmy badanie, jak wyglądały kontrole w zakładach opieki zdrowotnej w latach 2004 – 2008. Przyjęliśmy ten okres czasu ze względu na ostatnie oddłużenie szpitali, które miało wówczas miejsce.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJuliaPitera">Niestety, to badanie nie wypadło dobrze. Najlepiej wypadła RIO w Bydgoszczy, gdzie było 8 kontroli i Łódź gdzie przeprowadzono 7 kontroli. Są takie przypadki, jak RIO z siedzibą w Warszawie, gdzie nie było ani jednej kontroli. Dopiero po naszym zapytaniu RIO zaplanowało dwie kontrole, ale nie wiemy, czy one ostatecznie zostały przeprowadzone. W takich miastach jak Rzeszów, Białystok, Poznań dopiero poinformowano nas o wszczęciu kontroli, po naszej korespondencji w marcu 2008 r. Dopiero wtedy te kontrole zaplanowano w okresie wakacyjnym za lata 2007 – 2008. Można z tego sądzić, że ten nadzór był tam niedoskonały, mimo tego, że kondycja finansowa służby zdrowia jest państwu dobrze znana i jest przedmiotem troski kolejnych rządów. Bez bieżącej kontroli świadomości zakładów opieki zdrowotnej, że taka kontrola powinna być przeprowadzona, funkcjonowanie jednostek służby zdrowia, przy tym systemie organizacyjnym, będzie niedoskonałe.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJuliaPitera">Chciałam też podzielić się z państwem doświadczeniem, które również mnie niepokoi. Chodzi o to, że w toku innych prac mamy dwie sytuacje, które mogą wskazywać, że standardy Regionalnych Izb Obrachunkowych nie są starannie przestrzegane. Mamy przypadek Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, gdzie urzędnik został skazany prawomocnym wyrokiem karnym za działanie w celu osiągnięcia prywatnej korzyści. Wystąpiłam o ten wyrok, bo chciałam sprawdzić, czy informacja, którą otrzymałam od pracowników była prawdziwa. Mimo zapadnięcia tego wyroku w 2006 r. urzędnik ten nie stracił swojego stanowiska w RIO w Rzeszowie. Nadal pełni dyrektorskie stanowisko, co moim zdaniem, jest rzeczą niedopuszczalną. Trudno się tutaj zasłaniać argumentem, że nie ma tutaj takiego wymogu. Przestępstwo, które on popełnił było dość prymitywne. Przeczytam państwu fragment uzasadnienia: „W okresie od bliżej nieustalonej daty 2001 roku do 18 lipca 2003 r., w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, posiadał urządzenie niedozwolone, to jest kartę mikroprocesorową służącą do nielegalnego odbioru kodowanych programów telewizyjnych, czym działał na szkodę „Canalplus”.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJuliaPitera">Muszę powiedzieć, że nie jest to dobra kwalifikacja moralna dla osoby, która ma kontrolować jednostki samorządu terytorialnego. Jestem zaskoczona, że pracownik RIO mógł się tego dopuścić. Ja zajmowałam się tą sprawą. Ten człowiek jest nadal dyrektorem RIO w województwie podkarpackim.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJuliaPitera">Następny przypadek, równie niepokojący. To jest sprawa podwójna. Przepraszam, że mówię o tym głośno, ale uważam, że jeżeli o tych sprawach nie będzie się mówiło otwarcie, to nie będą one porządkowane. Chodzi o sprawę prowadzoną przez Prokuraturę Okręgową w Łodzi. Dotyczy ona szefów Regionalnych Izb Obrachunkach. Postępowanie jest związane z podejrzeniem popełnienia plagiatu. Osoby te uzyskały stopień naukowy na podstawie plagiatu. Nadal pełnią swoje stanowiska. Chciałam się dowiedzieć, czy jest zgodna z prawem sytuacja, gdzie jedna z tych osób jest jednocześnie prezesem Szkolnego Koła Oszczędnościowego w jednym z województw. Jest też prezesem jednej z Okręgowych Izb Radców Prawnych na terenie tego województwa, co również, moim zdaniem, jest niedopuszczalne, ponieważ radcowie prawni pełnią obsługę prawną jednostek samorządu terytorialnego. Rozumiecie państwo konflikt, który w takiej sytuacji może mieć miejsce.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJuliaPitera">Dlatego zwracam się do pań i panów posłów o to, żeby objąć troską tego typu instytucje. Bez RIO prawidłowe funkcjonowanie administracji samorządowej jest niemożliwe. RIO nie może się cieszyć zaufaniem, jeśli mamy tego typu przypadki. W kwestii kontroli służby zdrowia, chciałam zwrócić uwagę, że nie jest dobrą sytuacja, kiedy na moje zapytanie w marcu 2008 r., dostaję odpowiedź, że takie kontrole zostaną dopiero przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2008 r. Mimo znanej sytuacji służby zdrowia, RIO nie planowały kontroli w tych jednostkach, z własnej inicjatywy. Mimo, że ustawowy obowiązek przewiduje kontrolę jednostek służby zdrowia raz na cztery lata.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJuliaPitera">W związku z tym zgłaszam te dwie kwestie. Nie wiem jak je rozwiązać. W moim przekonaniu muszą one zostać rozwiązane, gdyż cierpi na tym autorytet RIO. Omówione przypadki nie służą dobrej reputacji tej instytucji, zwłaszcza, że wiele RIO dobrze wykonuje swoje zadania. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję pani minister. Poproszę teraz o wygłoszenie koreferatu pana posła Leszka Deptułę. Chciałem natomiast powiedzieć, że Komisja planuje w drugim półroczu zająć się działalnością i oceną RIO w skali całego kraju. Pojawią się wtedy te problemy poruszone dzisiaj przez panią minister. Myślę, że te kwestie winny trafić do ministra spraw wewnętrznych i administracji Grzegorza Schetyny, żeby się nimi konkretnie zająć. My jako posłowie zawsze możemy wyrazić swoje zdanie na ten temat. Głos ma pan poseł Leszek Deptuła, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselLeszekDeptula">Chciałem odnieść się do wypowiedzi pani minister. Należy ubolewać, że takie przypadki mają miejsce. Myślę, że sprawę powinien rozwiązać Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Premier. Jeśli szef Regionalnej Izy Obrachunkowej nie reaguje na takie sytuacje, to źle funkcjonuje dana struktura. Mogę dodać, że dopiero dwa miesiące temu otrzymałem umorzenie postępowania wszczętego przez rzecznika dyscypliny i finansów publicznych, właśnie dotyczące RIO w Rzeszowie. Rzeczywiście z tą Izbą coś nie jest w porządku.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselLeszekDeptula">Jeśli chodzi o dochody w RIO, to trzeba powiedzieć, że były one wyższe o 6% od dochodów osiągniętych w 2007 r. Troską napawa fakt, że te zwiększone dochody dotyczą grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych nakładanych na osoby fizyczne w związku z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. To wskazuje, że w dalszym ciągu w tej kwestii jest wiele do zrobienia. Uzyskanie tych wyższych dochodów jest trudne do zaplanowania. Trudno jest bowiem zaplanować ile osób w danym roku zostanie ukaranych. To było główne źródło wpływów RIO.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselLeszekDeptula">Jeśli chodzi o wydatki, plan został zrealizowany w kwocie 101.249 tys. zł, co stanowi 99,3% wydatków, czyli praktyczne wykonanie wynosi prawie 100%. Nominalnie wydatki były wyższe o 8,6%, a realnie o 4,2%. Jeśli chodzi o tak zwane wydatki niewygasające, to zostały one ujęte w planie RIO w Katowicach z przeznaczeniem na remont i przebudowę budynku wielofunkcyjnego, nowej siedziby w Ośrodku Zamiejscowym w Częstochowie. Wiadomo, że proces inwestycyjny wygląda tak, że niektórych wydatków nie da się przewidzieć i „przechodzą” one na rok następny. Gros wydatków, to wydatki bieżące, przede wszystkim wynagrodzenia i pochodne wynagrodzeń. Jest to kwota 78.887 tys. zł, czyli główna część w zakresie wydatków budżetowych. Ze smutkiem należy stwierdzić, że na dzień 31 grudnia w szesnastu Izbach zostały wykazane zobowiązania niewymagalne w łącznej wysokości 5.706 tys. zł. W stosunku do zobowiązań z roku 2007, te zobowiązania są wyższe, prawie o 11%. Jest to dla nas sygnał ostrzegawczy.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselLeszekDeptula">Mając na względzie sprawozdanie i informację NIK o kontroli z wykonania budżetu na 2008 r. w części 80 trzeba pozytywnie zaopiniować wykonanie tego budżetu przez RIO, co nie zwalnia nas z funkcji kontroli, gdyż pewne nieprawidłowości mają miejsce. Mówiła o tym pani minister Julia Pitera. To winno być przedmiotem naszej stałej uwagi. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję. Kto chciałby zabrać głos? Pan poseł Jan Religa, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanReliga">Panie przewodniczący, chciałbym po pierwsze, zgłosić wniosek formalny, aby wystąpić z tymi uwagami, które przedstawiła pani minister Julia Pitera. Pismo winno być skierowane do ministra Grzegorza Schetyny, celem zajęcia stanowiska. My nie możemy czekać. To są sprawy wymagające natychmiastowego działania, bo takie przykłady podważają autorytet RIO. Te przypadki winny być wyjaśnione i rozliczone. Dlatego proponuję, żeby Komisje, po wysłuchaniu tych uwag i zastrzeżeń skierowały odpowiednie zapytanie do ministra spraw wewnętrznych i administracji Grzegorza Schetyny, celem ustosunkowania się do tych nieprawidłowości. To jest niezwykle ważna sprawa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJanReliga">Po drugie, dochody Izb wcale nie muszą być uzależnione od jakości pracy. Dochody nie mają nic wspólnego z jakością pracy tej instytucji. Natomiast tutaj ta postawa Izby jest godna uwagi i musi być rozliczona. Nie możemy tego nie widzieć. Ten problem istnieje. Ma on wymiar znacznie powszechniejszy. Pani minister przedstawiła tylko jego część. Jest to naprawdę „wierzchołek góry lodowej”. Tam są jeszcze większe „przekręty”. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję panu posłowi. Uprzejmie informuję, że nie w przyszłym roku, tylko w przyszłym półroczu będziemy rozpatrywać sprawy działalności RIO. Chciałbym, żebyśmy oddzielili dwie kwestie. Kwestię budżetu, od kwestii ewentualnych uwag na temat pracy Izb. W opinii o budżecie nie możemy zawierać opinii o nieprawidłowościach w Izbach. Jestem podobnego zdania, że MSWiA winno wiedzieć o tych sprawach, ale nie jest to związane z budżetem. Jest to inna kwestia. Głos oddaję jeszcze pani minister. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPRMJuliaPitera">Chciałam wyjaśnić tylko jedną sprawę. Proszę pamiętać, że RIO mają swoje ciało statutowe i prowadzą, że tak powiem, swoją gospodarkę kadrową, w swoim zakresie. Mówiąc to zmierzam do tego, korzystając z reprezentacji RIO, że byłoby dobrze, aby pewne kwestie były jednak rozwiązywane własnymi siłami przedstawicielstwa RIO.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPRMJuliaPitera">Organem nadzoru jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jeśli te problemy będzie musiał załatwiać organ nadzoru, to powstaje pytanie, na ile skuteczna jest odpowiedzialność własna RIO. Po co w takim razie jest przedstawicielstwo RIO, skoro zawsze w takich sprawach musi interweniować Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji? Obie przedstawione sprawy są typowe i powinny być rozwiązane siłami RIO, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję pani minister. Kto jeszcze chciałby zabrać głos ze strony posłów? Nie ma chętnych. Teraz pan, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychRyszardKrawczyk">Ryszard Krawczyk, Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy może pan określić swoją funkcję?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyKRRIORyszardKrawczyk">Przewodniczący. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chciałbym się odnieść do uwag pani minister Julii Pitery. Muszę powiedzieć, że są one dla nas rzeczywiście przykre. Jeśli chodzi o ostatni wniosek pani minister Julii Pitery, żeby przedstawicielstwo Regionalnych Izb Obrachunkowych samo załatwiło sprawę, powiem tak. Sprawa rzekomego plagiatu jest mi znana. Wiem, że znajduje się w prokuraturze w Łodzi. Rozmawiałem z osobą, która jest oskarżona o ten rzekomy plagiat. Mogę w tej chwili powiedzieć, że jeśli prokurator postawi zarzut tej osobie, to ona rzeczywiście złoży swój mandat prezesa RIO. Ja nie wiem w tej chwili, czy prokurator przedstawi jej zarzut. W każdym razie będzie tak, jak powiedziałem. Jeśli postawi, to mandat zostanie złożony. W dalszym ciągu jest ta osoba podejrzewana o plagiat pracy doktorskiej. Chcę powiedzieć, że ta praca doktorska nie została obroniona. To jest sprawa pierwsza.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyKRRIORyszardKrawczyk">Druga sprawa. Pytanie, czy osoba zatrudniona w RIO w Rzeszowie posiada kwalifikację moralną do wykonywania tej pracy? Wydaje mi się, że nie ma tych kwalifikacji moralnych, jeżeli popełniła takie wykroczenie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyKRRIORyszardKrawczyk">Chciałem się też odnieść do wcześniejszych stwierdzeń pani minister. Pani minister stwierdziła, że nadzór Regionalnych Izby Obrachunkowych nad samorządem terytorialnym, szczególnie nad szpitalami jest nadzorem niedoskonałym. Rozróżniłbym tutaj dwie nasze płaszczyzny działania. Pierwsza, to płaszczyzna nadzorcza. Nie wiem, jaki zarzut można by tutaj RIO postawić? Ponieważ Izby w zasadzie mogą kontrolować samodzielne zakłady opieki zdrowotnej. Dotychczas przedstawiliśmy państwu dwa raporty, które wskazywały na kondycję finansową samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej. W lipcu tego roku natomiast przedstawimy państwu wyniki trzeciej kontroli. Tutaj skupiliśmy się przede wszystkim na kwestiach księgowych i rachunkowych. W tej chwili mogę już powiedzieć, że w większości szpitali nie prowadzi się żadnej księgowości, a ta księgowość, która jest prowadzona jest na niskim poziomie.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyKRRIORyszardKrawczyk">Chciałbym też podziękować pani minister Julii Piterze za tezę, że należałoby się zastanowić nad funkcjonowaniem RIO w zakresie działalności kontrolnej. Muszę otwarcie powiedzieć, że w chwili obecnej sytuacja kadrowa RIO absolutnie nie daje szans, abyśmy wszystkie jednostki samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne kontrolowali w takim stopniu, aby organy nas oceniające były zadowolone. Przede wszystkim chcę zwrócić uwagę na dużą fluktuację kadr. Chodzi o inspektorów kontroli. W tej sytuacji RIO muszą realizować swoje zadania ustawowe, to znaczy kontrole kompleksowe, które muszą być prowadzone raz na cztery lata.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczacyKRRIORyszardKrawczyk">Ponadto wzrasta liczba kontroli, które prowadzimy na wnioski różnego rodzaju organów i instytucji, takich jak: prokuratura, policja, Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Walki z Korupcją. Podam przykład sytuacji kadrowej jednej z RIO w ubiegłym roku. Na 22 inspektorów zrezygnowało z pracy 14. Zdarzają się też przypadki, że inspektorzy w trakcie kontroli udają się na tak zwany „urlop tacierzyński”, co jak sądzę, w innych instytucjach kontrolnych w Polsce chyba nie ma miejsca. To są pewne sygnały wskazujące na to, że liczba inspektorów, którymi dysponujemy jest, w naszej ocenie, w chwili obecnej niezadowalająca. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Proszę bardzo, pan poseł Tadeusz Wita.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselTadeuszWita">Panie przewodniczący, ubolewam nad tym, że tak mało mówimy o budżecie, a tak dużo na tematy etyczne i moralne niektórych przedstawicieli RIO. Jeśli już chcemy o tym rozmawiać, to musimy jakoś tę sprawę zakończyć. Proponuję, żebyśmy w swojej refleksji na ten temat mieli świadomość, jak działa nasz wymiar sprawiedliwości. Możemy bowiem wiele osób głęboko skrzywdzić, jeśli będziemy pochopnie pozbawiać pracy i stanowisk osoby, którymi nasza „wspaniała” prokuratura zechce się zainteresować. Wiemy doskonale, że w wymiarze sprawiedliwości cztery różne sądy, w tej samej sprawie, mogą wydać cztery różne wyroki. Proponuję, żebyśmy nie sugerowali nikomu wyciągania daleko idących wniosków w odniesieniu do osób na podstawie tego, że interesuje się nimi prokuratura, czy nawet wtedy, gdy stawia im jakieś zarzuty. Prokuratura może komuś zarzuty postawić...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę posłów o ciszę i uwagę...</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselTadeuszWita">Chcę powiedzieć, ze prokuratura przez wiele lat może prowadzić jakieś śledztwo, sprawę zawieszać, odwieszać, stawiać zarzuty, zmieniać zarzuty. Potem takie sprawy toczą się wiele lat w sądach. My musimy mieć świadomość, że przegrywamy sprawy w Strasburgu... Przepraszam, ale widzę, że nikogo to nie interesuje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Panie i panowie posłowie, bardzo proszę o uwagę. Szanujmy się nawzajem. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Proponuję, żebyśmy najpierw podjęli kwestię budżetu, ponieważ temu jest poświęcone dzisiejsze posiedzenie. Czy do pozytywnej opinii o wykonaniu budżetu są zastrzeżenia? Nie ma. Stwierdzam, że Komisje na wspólnym posiedzeniu przyjęły pozytywną opinię o budżecie. Do przedstawienia opinii w Komisji Finansów Publicznych proponuję pana posła Leszka Deptułę. Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">W tej chwili pozostaje ewentualnie kwestia wniosku pana posła Jana Religi dotyczącego przekazania panu premierowi Grzegorzowi Schetynie uwag, o których mówiła pani minister Julia Pitera. Przypominam, że samą działalnością RIO obie Komisje zajmą się w najbliższym półroczu. Czy są jeszcze jakieś uwagi i zastrzeżenia? Nie ma. Głos chciała jeszcze zabrać pani minister Julia Pitera, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPRMJuliaPitera">Chciałam tylko podać do protokołu, że materiały przekazałam. Jest tam jeszcze kwestia łączenia dwóch funkcji, czy to jest dopuszczalne w świetle prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dobrze. Wobec tego, czy jest potrzeba przekazania przez Komisje tych materiałów?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPRMJuliaPitera">Nie ma potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Rozumiem, że była to więc informacja dla obu Komisji. Czy w tej sytuacji pan poseł Jan Religa podtrzymuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanReliga">Jeśli informacja została przekazana, to nie widzę takiej potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję panu posłowi. Głos ma jeszcze pan minister Zbigniew Sosnowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący. Sprawą się oczywiście zajmiemy i podejmiemy stosowne kroki. Mam tylko pytanie, czy oczekujecie państwo od nas jakiejś odpowiedzi, czy wystarczy, że zareagujemy w odpowiedni sposób?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proponuję, żeby jednak odpowiedź do Komisji dotarła. Czy są uwagi do tej propozycji? Nie ma. Komisje oczekują więc na odpowiedź, zwłaszcza, że w przyszłym półroczu Komisje zajmą się sprawozdaniem RIO. Odpowiedź będzie zatem potrzebna. Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos? Nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam wyczerpanie porządku obrad i zamykam posiedzenie. Następne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rozpoczyna się za 5 minut.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>