text_structure.xml 70.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów oraz gości: panią Bożenę Borys-Szopę, głównego inspektora pracy oraz pana Jacka Jezierskiego, prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Ponieważ obydwojgu państwu towarzyszy grono współpracowników, bardzo proszę, by w chwili kiedy oddam państwu głos, zechcieli państwo nam ich przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Porządek dzienny dostarczony został wszystkim uczestnikom posiedzenia na piśmie wraz z załącznikami, czyli z opiniami Biura Analiz Sejmowych oraz projektami budżetu zarówno NIK, jak i PIP. Powinniśmy w tym tygodniu, podobnie jak i pozostałe komisje, przyjąć opinię na temat właściwych części budżetu państwa, dlatego też po rozpatrzeniu wspomnianych projektów zaopiniujemy je na potrzeby Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę pana prezesa o zaprezentowanie projektu ustawy budżetowej w zakresie części 07, czyli Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Zgodnie z prośbą pana przewodniczącego, zacznę od przedstawienia swoich zastępców. I tak, są to panowie: Jacek Kościelniak, który nadzoruje Departament Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Departament Komunikacji i Systemów Transportowych, Marek Zająkała, nadzorujący Departament Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia oraz Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego, Józef Górny nadzorujący Departament Administracji Publicznej oraz Departament Edukacji, Nauki i Dziedzictwa Narodowego, Stanisław Jarosz, nadzorujący Departament Budżetu i Finansów oraz Departament Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji. Każdy z wiceprezesów ma nadzór nad dwoma departamentami oraz czterema delegaturami. Pan Bogdan Skwarka pełni funkcję dyrektora generalnego, nadzorującego z kolei departamenty wspomagające kontrolę i departamenty obsługi. Przedstawieni panowie wchodzą w skład ścisłego kierownictwa Izby. W związku z dyskusją nad budżetem NIK towarzyszy mi dziś ponadto pani Maria Kędzior, dyrektor Departamentu Rachunkowości, pani Łucja Lepich, zastępca dyrektora w tym departamencie, oraz pan Jacek Szczerbiński, pełniący obowiązki dyrektora Departamentu Strategii Kontrolnej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Przechodząc do meritum, pragnę przedstawić główne założenia projektu budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2008. Doręczony państwu projekt został opracowany z zastosowaniem wskaźników makroekonomicznych, określonych przez rząd w pierwszej połowie roku w „Założeniach projektu budżetu państwa na rok 2008”. Izba, jak zawsze, przystąpiła do opracowania projektu budżetu bezpośrednio po otrzymaniu wskaźników rządowych, co podyktowane było naszymi terminami uchwalania budżetu, gdyż na 4 lipca wyznaczone zostało posiedzenie Kolegium NIK, które ustawowo jest zobowiązane do uchwalenia projektu budżetu na dany rok budżetowy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Doręczony państwu projekt złożony został w Ministerstwie Finansów 6 sierpnia br., a opracowano go przy następujących założeniach. Średni wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych założono na poziomie 2,3 proc., kształtowanie się kursu euro na poziomie 3,74 zł, wzrost wynagrodzeń i pochodnych o 6,4 proc., w tym wynagrodzeń o 7 proc., a pochodnych o 4,7 proc.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Kolejne istotne elementy, które legły u podstaw budżetu to konieczność sfinalizowania przygotowywanego merytorycznie i organizacyjnie przedsięwzięcia priorytowego dla Izby w 2008 roku, czyli organizacji VII Kongresu EUROSAI w Krakowie. Większość z państwa doskonale wie, co to jest za organizacja, mają też państwo z poprzednich posiedzeń wiedzę na temat kongresu. Tych jednak z państwa, którzy po raz pierwszy znajdują się w Komisji poinformuję, że EUROSAI to regionalna część ogólnoświatowej organizacji pn. INTOSAI, zrzeszającej wszystkie najwyższe organy kontroli państwa świata; dla ścisłości dodam, że prawie wszystkie, gdyż nie każde z państw spełnia kryteria przynależności do tej organizacji, niemniej INTOSAI to organizacja większa chyba od ONZ, jeśli chodzi o liczbę członków. Jak powiedziałem, EUROSAI to regionalna jej część i zgodnie z przyjętymi procedurami co 3 lata organizowane są kongresy, skupiające prezesów wszystkich organizacji narodowych. Są podczas nich omawiane najważniejsze kwestie związane z bieżącym funkcjonowaniem EUROSAI, zawsze są ponadto wybierane tematy merytoryczne najistotniejsze w danym okresie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Starania o organizację kongresu NIK prowadzi od wielu lat, i starania te uwieńczone zostały sukcesem przed trzema laty, na poprzednim kongresie – w Bonn. Izba uzyskała wówczas mandat EUROSAI do zorganizowania kolejnego kongresu. Przez okres 3 lat – do następnego kongresu – Najwyższa Izba Kontroli i jej prezes będą pełnili funkcję prezydencji tej organizacji, tak że dla Polski, a przede wszystkim dla NIK jest to duże wyróżnienie i pewien dowód uznania jej działalności oraz profesjonalizmu docenionego przez społeczność międzynarodową.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Mówię na ten temat dość dużo z tego względu, że organizacja kongresu wiąże się ze pewnymi wydatkami. Poprzedni prezes Izby informował wszakże już od kilku lat wszystkie istotne gremia w państwie: Sejm i jego organy, tzn. Marszałka i Komisję, Ministra Finansów, Ministra Spraw Zagranicznych, najpierw, że będziemy się starali o uzyskanie mandatu do zorganizowania kongresu, następnie zaś, że mandat ów uzyskaliśmy. W konsekwencji zaś w roku 2008 zwiększone zostaną nakłady.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Kolejna kwestia związana z budżetem na rok przyszły to uwzględnienie przepisów prawnych obowiązujących w 2008 roku, dotyczących składki na PFRON oraz procesu dostosowywania przepisów do prawa unijnego, szczególnie zaś odnoszących się do bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy, wymiany urządzeń na posiadające certyfikaty europejskie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Następny element to aktywne uczestnictwo we współpracy międzynarodowej, nie tylko na forum EUROSAI, ale również organizacji ogólnoświatowej – INTOSAI, w którym Izba jest członkiem kilku grup roboczych, a także w obrębie tzw. Komitetu Kontaktowego, czyli porozumienia prezesów wszystkich najwyższych organów kontrolnych państw Unii Europejskiej. W Polsce spotkanie Komitetu odbyło się po raz pierwszy w roku ubiegłym, w Warszawie. Jest to forum intensywnej wymiany myśli, na którym uzgadnia się też problemy dotyczące UE, kontrolowania środków europejskich przez narodowe organy kontroli, relacji między nimi a Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, podejmowania prób uzgadniania wspólnych płaszczyzn i wspólnego podejścia, standaryzacji kontroli środków unijnych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Wszystkie te czynniki wpłynęły na fakt, że budżet Najwyższej Izby Kontroli określony został w wysokości 252.482.000 zł, co w stosunku do roku bieżącego oznacza wzrost wydatków o 23.130.000 zł, czyli o 10,1 proc.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Zanim zajmę się stroną wydatkową naszego budżetu, kilka zdań na temat dochodów Izby. Zamykają się one kwotą 271.000 zł i są niższe od planu dochodów tegorocznych o 226.000 zł, czyli o 45,5 proc. Na założone zmniejszenie dochodów wpływają przede wszystkim niższe wpływy z tytułu opłat czynszowych, pobieranych przez delegaturę w Poznaniu, która wynajmuje część swoich pomieszczeń sądowi rejonowemu. Sąd planuje zmianę siedziby i umowę najmu zawarł tylko do końca sierpnia, stąd też zmniejszenie wpływów.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Jeśli chodzi o wydatki, projekt budżetu zakłada je na poziomie 252.482.000 zł, przy czym w ok. 56 proc. będą one realizowane przez centralę, łącznie z delegaturą warszawską, która mieści się w tym samym budynku, oraz w ok. 44 proc. przez delegatury.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Szczegółowe zestawienie planowanych wydatków w układzie paragrafów, z podaniem ich procentowego wzrostu w porównaniu z rokiem bieżącym, zawiera załącznik nr 1 do przedłożonego projektu. Analiza danych wskazuje, że największy udział w strukturze wydatków mają wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi oraz dodatkowym wynagrodzeniem rocznym; łącznie wydatki te wynoszą prawie 196.000.000 zł, co stanowi 77,6 proc. wszystkich planowanych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Kwestia zwiększenia wynagrodzeń była przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Kolegium, które 4 lipca ostatecznie zaakceptowało i przyjęło projekt budżetu. Głównym argumentem leżącym u podstaw takiego projektowania jest konieczność ograniczenia fluktuacji kadr. Z Izby odeszło do pracy w innych instytucjach 87 pracowników, i jeśli nawet w wypadku instytucji gospodarczych jest to zrozumiałe, a nawet oczywiste, gdyż zwykle są tam wynagrodzenia wyższe, to zastanowienia wymaga fakt, że pracownicy ci w znacznym procencie odeszli również do innych organów administracji publicznej, co w pewnym stopniu świadczy o tym, iż nasze wynagrodzenia stają się coraz mniej konkurencyjne na rynku pracy w administracji. Oczywiście, w wypadku pewnej części pracowników, o których mowa, wchodziły w grę awanse, a zatem i możliwość zrealizowania przez nich ambicji zawodowych na znacznie wyższych niż u nas stanowiskach, ale – jak zaznaczyłem – miało to znaczenie tylko w pewnym stopniu.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Kolejny argument przemawiający za takim właśnie projektowaniem budżetu to troska o utrzymanie poziomu konkurencyjnych wynagrodzeń dla wykształconej i doświadczonej kadry kontrolerskiej, szczególnie w świetle zwiększających się wymagań kontroli środków unijnych. Element to istotny, trwa bowiem ożywiona dyskusja na forum Parlamentu Europejskiego, włącznie z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz narodowymi organami kontroli, na temat ewentualnych przesunięć w kwestii kontroli tych środków. Zależnie od tego, jak narodowe organy kontroli będą w stanie podołać zwiększającym się zadaniom, tak przyjęte zostaną w dyskusji rozstrzygnięcia, gdzie spoczywać ma większa odpowiedzialność za kontrolowanie środków – czy w samym państwie członkowskim, czy też w instytucjach unijnych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">I element kolejny – coraz bardziej skomplikowany charakter i rozszerzający się mandat kontroli NIK. Zgodnie bowiem z projektem ustawy o finansach publicznych, Najwyższa Izba Kontroli miałaby pełnić rolę audytora zewnętrznego finansów publicznych, a to wymaga pozyskania do pracy w niej kadr o dużych umiejętnościach; myślimy o znacznie szerszym zatrudnianiu osób z uprawnieniami biegłych rewidentów, co siłą rzeczy pociąga za sobą konieczność znacznie lepszego wynagradzania.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Wymaga moim zdaniem podkreślenia fakt, iż od kilku lat NIK nie zwiększa liczby etatów mimo zwiększających się zadań. Zatrudnienie od kilku już lat wynosi 1701 etatów, i na takim też poziomie planujemy je na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Drugą pod względem wielkości grupę stanowią wydatki bieżące, tzw. ogólnoadministracyjne, które mają wynieść łącznie około 30.500.000 zł i stanowią 12 proc. wszystkich planowanych wydatków Izby. W porównaniu z rokiem bieżącym wydatki te rosną o 19,3 proc. Zgodnie z obowiązującą kwalifikacją wydatków budżetowych, do zakresu rzeczowego tej grupy wchodzą takie wydatki, jak: zakupy materiałów i wyposażenia, energii i usług remontowych, innych usług, czynsze, opłaty i podatki, składki na rzecz instytucji ubezpieczeniowych, a także organizacji międzynarodowych. W tejże grupie 18,7 proc. stanowią wydatki związane z planowaniem i organizowaniem VII Kongresu EUROSAI w Krakowie.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Jak wspomniałem wcześniej, założony wzrost wydatków powyżej wskaźnika inflacji wynika z dostosowania programów do wymogów Unii Europejskiej oraz zmiany przepisów prawnych związanych z opłacaniem składki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, polegającej na wzroście wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych z 5 proc. na 6 proc. dla jednostek budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Trzecią pod względem wydatków grupę stanowią wydatki majątkowe o charakterze inwestycyjnym, planowane w wysokości 16.923.000 zł i stanowiące 6,7 proc. wydatków ogółem. Szczegółowy plan wydatków inwestycyjnych w układzie rodzajowym ilustruje tabela nr 17 na str. 14. Najważniejsze zadania w planie inwestycyjnym zakładają wykonanie prac modernizacyjno-adaptacyjnych, w wysokości 12.360.000 zł, oraz w wysokości 4.563.000 zł na zakupy inwestycyjne, przeznaczone w całości na informatyzację, głównie zaś na wymianę i uruchomienie sprzętu oraz na zakup niezbędnego oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Należy podkreślić, iż planowane wydatki o charakterze modernizacyjno-adaptacyjnym będą wymagały zmian w układzie podmiotowo-przedmiotowym w celu zapewnienia środków na usunięcie szkód powstałych po pożarze w budynku Delegatury NIK w Katowicach. Według zakończonych procedur przetargowych wydatki owe wyniosą ponad 1.200.000 zł, głównie z przeznaczeniem na remont i rekonstrukcję dachu oraz na pozostałe roboty związane z usuwaniem skutków pożaru, instalacje sanitarne i elektryczne – na sumę 2.500.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Czwarta grupa to wydatki związane z pokryciem kosztów wyjazdów służbowych krajowych i zagranicznych, planowane na 7.500.000 zł, co stanowi 3 proc. wydatków Izby. Na podróże krajowe planuje się z podanej sumy 6.152.000 zł, a na zagraniczne 1.348.000 zł. W porównaniu z wydatkami w roku bieżącym wydatki na służbowe podróże krajowe w roku 2008 planujemy wyższe o 10,8 proc., czyli o 600.000 zł. Wzrost ten spowodowany jest podróżami związanymi z organizacją kongresu w Krakowie. Jeśli zaś chodzi o podróże służbowe zagraniczne, zakładamy zmniejszenie wydatków w stosunku do roku bieżącego – o 6,3 proc, czyli o 91.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">I już ostatnia grupa wydatków, tzn. odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 1.679.000 zł, co stanowi 0,7 proc. wydatków ogółem, a w stosunku do roku bieżącego jest wyższy o 11,9 proc. Przyjęta kwota jest równowartością odpisu naliczonego zgodnie z obowiązującymi przepisami, przy stanie zatrudnienia 1701 etatów oraz sprawowaniem opieki socjalnej nad 1200 emerytami i rencistami, przy przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym 2355 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekJezierski">Pragnę podkreślić, iż projekt budżetu NIK został przyjęty przez Kolegium Izby oraz opracowany pod kątem zasadności i oszczędnego gospodarowania środkami budżetowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, panie prezesie. Proszę o przedstawienie koreferatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJadwigaWisniewska">Prezydium Komisji powierzyło mi rolę koreferenta, a zatem zaprezentuję państwu kilka podstawowych kwestii związanych z projektem budżetu Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJadwigaWisniewska">I tak przedłożony projekt budżetu Izby na rok 2008 opracowany została na podstawie wytycznych Ministerstwa Finansów określonych w „Założeniach projektu budżetu państwa na rok 2008”. W swym wystąpieniu uwzględniam również opinię Biura Analiz Sejmowych dotyczącą projektu budżetu państwa na 2008 rok w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselJadwigaWisniewska">Przedłożony projekt budżetu NIK zamyka się po stronie dochodów kwotą 271.000 zł, po stronie zaś wydatków 252.482.000 zł. Dochody realizowane przez Izbę, z uwagi na ich doraźny charakter, są niestabilne, a zatem i mało przewidywalne na etapie projektowania. Stanowią one 54,5 proc. szacunkowego poziomu realizacji w roku 2007 i mają tendencję malejącą. Przyjęta prognoza dochodów na rok 2008 jest realna.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselJadwigaWisniewska">Łączna kwota wydatków NIK w 2008 będzie nominalnie wyższa o 10,1 proc. w stosunku do budżetu uchwalonego na rok 2007. Wzrost wydatków powyżej wskaźnika inflacji spowodowany jest przede wszystkim organizacją w czerwcu 2008 roku VII Kongresu EUROSAI, który odbędzie się w Krakowie, jak też potrzebą przeprowadzenia remontu po pożarze w siedzibie delegatury w Katowicach. Warto zauważyć, że budżet NIK od szeregu lat partycypuje w wydatkach budżetu państwa na poziomie 1 promila.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselJadwigaWisniewska">W strukturze wydatków podstawową pozycję zajmują wynagrodzenia i pochodne, stanowiące rocznie ok. 79 proc. wydatków ogółem w latach 2006 – 2008. Analiza danych wskazuje, iż największy udział w strukturze wydatków mają wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi oraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym. Łącznie mają one wynieść 195.921.000 zł, co stanowi 77,6 proc. wszystkich planowanych wydatków. Z danych zamieszczonych w tabeli na str. 5 wynika, że w porównaniu z latami poprzednimi udział ten nieznacznie się zmniejszył, gdyż w 2006 roku wynosił 79,2 proc, a w roku bieżącym 79,8 proc. Założony nominalny wzrost środków na 2008 rok na wynagrodzenia osobowe w porównaniu z rokiem 2007 wynosi 7 proc. i jest wyższy od przewidywanego wskaźnika inflacji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselJadwigaWisniewska">Przychylam się do wniosku pana prezesa, mówiącego o potrzebie wzrostu płac, mającego zapobiec zmniejszeniu fluktuacji kadr. Za wnioskiem tym przemawia też potrzeba zatrudniania wysoko wykwalifikowanych pracowników będących specjalistami z zakresu różnych dziedzin. Praca kontrolerów NIK wymaga odpowiednich kwalifikacji i doświadczenia, które należy godnie wynagradzać.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselJadwigaWisniewska">Druga pod względem wielkości grupa wydatków to wydatki bieżące, tzw. ogólnadministracyjne, stanowiące 12 proc. wszystkich planowanych wydatków. W porównaniu z przewidywanym wykonaniem w roku bieżącym wydatki te mają wzrosnąć o 19,5 proc., a więc powyżej planowanego wskaźnika inflacji. W grupie tej największy wzrost dotyczy wydatków związanych z organizacją kongresu EUROSAI, a są to wydatki przeznaczone przede wszystkim na: tłumaczenia, wynajem pomieszczeń w Uniwersytecie Jagiellońskim, zakup usług w zakresie obsługi delegacji zagranicznych itd.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PoselJadwigaWisniewska">Zgodnie z obowiązującą klasyfikacją wydatków budżetowych, do zakresu rzeczowego tej grupy należą także zakupy materiałów i wyposażenia, energii, usług remontowych i innych oraz regulowanie podatków i składek na rzecz instytucji ubezpieczeniowych, a także organizacji międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PoselJadwigaWisniewska">W grupie wydatków bieżących występują pozycje zarówno poniżej wskaźnika inflacji, jak i na jego poziomie oraz powyżej niego. Założony wzrost wydatków powyżej tego wskaźnika kształtują dodatkowo m.in.: dostosowanie przepisów do prawa unijnego, a zwłaszcza przepisów bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy, zmiana przepisów związanych z opłacaniem składki na PFRON, powodująca wzrost wydatków o 204.000 zł, a zmiana ta wiąże się ze wzrostem ustawowo ustalonego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych z 5 proc. na 6 proc. dla jednostek budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PoselJadwigaWisniewska">Trzecia pod względem wydatków grupa to wydatki majątkowe o charakterze inwestycyjnym, planowane w wysokości 16.923.000 zł, co stanowi 6,7 proc. wszystkich wydatków. Jeśli zaś chodzi o wzrost tych wydatków, należy podkreślić, iż podana kwota jest wyższa niż wielkość przyjęta w tegorocznym budżecie o 5.675.000 zł, czyli o 50,4 proc., i planuje się jej wydatkowanie na usunięcie szkód po pożarze oraz na adaptację pomieszczeń w delegaturze katowickiej.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PoselJadwigaWisniewska">Plan rzeczowo-finansowy wydatków na inwestycje informatyczne NIK w roku 2008 obejmuje wydatki na łączną kwotę 3.711.300 zł, a są to głównie wydatki na zakup komputerów i oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PoselJadwigaWisniewska">Kolejna grupa wydatków to wydatki związane z pokryciem kosztów podróży służbowych krajowych i zagranicznych, które będą stanowić 3 proc. wydatków. W porównaniu z rokiem bieżącym w wypadku podróży służbowych krajowych planowany jest wzrost o 10,8 proc., na co mają wpływ podróże związane z organizacją kongresu. Na podróże zagraniczne zakłada się zmniejszenie wydatków do poziomu 93,7 proc. kosztów zawartych w planie na rok bieżący.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PoselJadwigaWisniewska">Ostatnia grupa wydatków, czyli odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, stanowi 0,7 proc. wydatków NIK i wyższy jest o 11,9 proc. w stosunku do roku bieżącego. Do naliczania odpisu przyjęto przeciętne wynagrodzenie miesięczne w kwocie 2355 zł, stan zatrudnienia na poziomie 1701 etatów oraz 1200 emerytów i rencistów, nad którymi opiekę socjalną sprawuje pracodawca.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PoselJadwigaWisniewska">Projekt budżetu Izby na rok 2008 opracowany został rzetelnie, pod kątem zasadności i oszczędnego gospodarowania środkami. Wydatki zaplanowano racjonalnie, z uwzględnieniem niezbędnych potrzeb wynikających z działalności NIK w 2008 roku.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PoselJadwigaWisniewska">Wnoszę o przyjęcie projektu budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2008 bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przypomnę, że Komisja formułuje dla Komisji Finansów Publicznych jedną opinię, łączną, dotyczącą części budżetowej 07 oraz 12. Będziemy ją głosować po przedstawieniu projektu budżetu również Państwowej Inspekcji Pracy i po odbyciu dyskusji na temat każdego z tych projektów. Myślę, że z przyczyn technicznych dobrze by było, gdybyśmy teraz – jeżeli państwo posłowie wykażą taką chęć – przeprowadzili dyskusję na temat części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli. Następnie zaś przejdziemy do projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMiroslawKozlakiewicz">Nie zdziwiło mnie zastosowane przez panią poseł stwierdzenie, że projekt budżetu NIK przygotowany został rzetelnie, trudno bowiem nawet pomyśleć, by w wypadku takiej instytucji mogło być inaczej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMiroslawKozlakiewicz">Mam pytanie do reprezentantów Izby na temat struktury wieku osób w niej zatrudnionych, a to w związku z tym, że krążą opinie, iż wielu jej pracowników osiągnęło wiek emerytalny. W nowej zaś rzeczywistości, w jakiej znalazł się nasz kraj po wstąpieniu do Unii Europejskiej, przed NIK stoją nowe zadania, dlatego też lepiej by chyba było, gdyby pracowało w niej nawet mniej osób, lecz lepiej wynagradzanych i spełniających wszystkie wymogi procedury kontroli.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselMiroslawKozlakiewicz">Czy istotnie w Izbie jest zatrudnionych wielu pracowników w wieku emerytalnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrezesNIKJacekJezierski">W tej chwili nie jestem w stanie podać dokładnej informacji na temat struktury wieku naszych pracowników, ale możemy nadesłać taką informację na piśmie. Z całą jednak pewnością mogę powiedzieć już teraz, iż pracowników w wieku emerytalnym jest u nas bardzo niewielu. Jeszcze poprzedni prezes Izby przyjął zasadę, w myśl której pracownicy osiągający wiek emerytalny otrzymują wypowiedzenia, a ja kontynuuję ją. Jedynie w absolutnie wyjątkowych wypadkach, podyktowanych koniecznością zatrudniania niektórych osób jeszcze przez jakiś czas po osiągnięciu uprawnień emerytalnych, dopuszczaliśmy takie wyjątki. Jak powiedziałem, nie umiem w tej chwili podać precyzyjnych danych w tej kwestii, lecz sądzę, iż rzecz sprowadza się do kilku osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Zanim zostałem wiceprezesem Izby, przez pięć lat sprawowałem funkcję dyrektora generalnego i odpowiadałem m.in. za przeprowadzanie naboru pracowników. Dlatego też na podstawie swej wiedzy mogę podzielić się z państwem informacją, że przed sześciu laty kontrolerzy zajmowali następujące stanowiska: młodszego inspektora, inspektora, starszego inspektora, specjalisty, głównego specjalisty i doradcy. Młodszych inspektorów było wówczas chyba dwóch, w tej zaś chwili jest ich kilkudziesięciu, co świadczy o wzroście liczby pracowników młodych, a zarazem o znaczącym obniżeniu się średniego wieku osób zatrudnionych w NIK. Kadra została bardzo odmłodzona.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Niemniej pragnę przekazać i to, że niechętnie przyjmujemy osoby bezpośrednio po studiach; dajemy natomiast punkty preferencyjne tym, którzy mają 2 – 4 lata pracy. Trudno bowiem przeprowadzać kontrolę ludziom bez żadnego doświadczenia. Oczywiście, przyjmujemy osoby ze świeżo ukończonymi studiami, ale tylko sporadycznie, kiedy legitymują się rzeczywiście znakomitymi kwalifikacjami. Bywa i tak, że również niektórzy studenci pracują. Generalnie jednak wymagamy od kandydatów do pracy w NIK kilkuletniej praktyki.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WiceprezesNIKJozefGorny">Jak już powiedziałem, kadra uległa zdecydowanemu odmłodzeniu. Poseł Mirosław Sekuła z pewnością wie, że jeszcze kilka lat temu średnia wieku naszych pracowników wynosiła 54 lata, w tej chwili natomiast kształtuje się na poziomie 49 lat. Niemniej nie należy oczekiwać w tym zakresie drastycznych zmian, ze względu na charakter pracy w instytucji, gdzie bardzo ważne jest doświadczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanuszKrason">Podzielam opinię, że kadra kontrolerska Izby powinna być rekrutowana spośród osób wykazujących się doświadczeniem zawodowym oraz określonymi predyspozycjami, jak też przebyciem procesu aplikacji. Dlatego też oczywiste jest, że nie może być to kadra młodzieńcza; tak zresztą jest chyba na całym świecie i trzeba sytuację tę uznać za właściwą.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanuszKrason">Z informacji wynika, że od początku roku do końca maja z urzędu odeszło 22 pracowników, przy czym, o ile się orientuję, do chwili obecnej z pracy w NIK zrezygnowało już 81 osób. Czy tak jest istotnie? Czy rzeczywiście tak wiele osób w skali roku odchodzi z tej instytucji?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanuszKrason">Prosiłbym również o poinformowanie, czy liczba 1701 pracowników obejmuje również pracowników urlopowanych. Ilu pracowników jest urlopowanych i z jakich kategorii zatrudnienia – chodzi mi o to, na jakie stanowiskach będąc, osoby te zostały urlopowane. Domyślam się bowiem, że skoro pracownicy urlopowani liczeni są nadal jako osoby zatrudnione w Izbie, to realnie więcej jest środków przeznaczonych na wynagrodzenie osobowe pracowników rzeczywiście świadczących pracę, niż wynikałoby z prostego dzielenia.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselJanuszKrason">Podzielam też opinię, że realny wzrost płac powinien wynosić 7 proc., gdyż istotnie gospodarka staje się bardzo konkurencyjna dla dobrze wykształconej, dobrze przygotowanej kadry kontrolerskiej, chciałbym natomiast się dowiedzieć jak wygląda liczbowo sprawa pracowników urlopowanych. Nie pamiętam z ubiegłorocznej debaty budżetowej liczb w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy możemy prosić o odpowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrezesNIKJacekJezierski">W obecnej chwili z urlopów bezpłatnych korzysta 87 pracowników, z czego większość w związku z podjęciem pracy w innych instytucjach, zarówno gospodarczych, jak i w administracji publicznej, choć pewna część ich wzięła urlopy bezpłatne z powodu sytuacji życiowych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrezesNIKJacekJezierski">Jeśli chodzi o strukturę stanowiskową urlopowanych, jest ona różnorodna, obejmuje chyba większość stanowisk, może z wyjątkiem stanowisk najniższych. Przeważająca część pracowników korzystających z urlopu to raczej ludzie zajmujący u nas wyższe stanowiska, ale nie te najwyższe. Gdyby panu posłowi zależało na szczegółowej informacji, sporządzimy ją na piśmie i przekażemy do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Myślę, że czasowe pełnienie funkcji urlopowanych pracowników Izby w administracji państwowej odbywa się z dużym pożytkiem dla NIK, gdyż pracownicy ci wracają następnie bogatsi o nowe doświadczenia.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszKrason">Chciałbym jeszcze się dowiedzieć, czy liczba pracowników, którzy odeszli z NIK w chwili obecnej wynosi więcej niż 22 osoby, o których napisano w informacji, że zrezygnowały z pracy w ciągu pięciu pierwszych miesięcy tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesNIKJacekJezierski">Pracownicy wciąż odchodzą, tak że podana liczba jest w tej chwili z pewnością wyższa, z tym że rekrutujemy też nowych pracowników. Jak podpowiada mi wiceprezes Józef Górny, w ostatnich latach odchodziło rocznie z NIK średnio 60 osób. W roku przyszłym sześćdziesiąt kilka osób osiągnie wiek emerytalny i również odejdzie z pracy. Jak jednak przypomniałem, na powstałe w ten sposób wakaty przyjmowani są nowi pracownicy na zasadzie naboru zewnętrznego, poprzez konkursowy system rekrutacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszKrason">Dziękuję za wyjaśnienia. Wdzięczny będę jednakże za sformułowanie na piśmie odpowiedzi w kwestii pracowników urlopowanych. Rozumiem, że są oni zaliczani do ogółu pracowników Izby, w liczbie 1701 etatów. Pan prezes potwierdza. Rozumiem zatem, że są oni uwzględnieni również w odniesieniu do kwoty na wynagrodzenia osobowe. W tej natomiast sytuacji praktyka może wyglądać w ten sposób, że wyliczone w tabeli średnie wynagrodzenia są wyższe. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesNIKJacekJezierski">Tak. Spodziewamy się jednakże w tej chwili dość licznej grupy osób, które powrócą do nas. Ostatnio odeszło trzy osoby, a przypuszczam, że nie należy się spodziewać jakiegoś masowego przejścia do innych instytucji, w konsekwencji zaś zdecydowanie więcej osób podejmie na powrót pracę w NIK, niż z niej odejdzie w związku ze zmianą pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Nie widzę kolejnych chętnych do zabrania głosu w dyskusji na temat projektu budżetu Najwyższej Izby Kontroli. Jeszcze pan poseł? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#Antoniego">Interesuje mnie sprawa przyjmowania kandydatów do pracy w NIK. Jak wiadomo, stanowiska inspektorskie zaczynają się od młodszego inspektora i poprzez głównych specjalistów kończą się na stanowiskach dyrektorskich i stanowiskach doradców technicznych. Chciałbym się zatem dowiedzieć, czy bywa tak, że przyjmowane są jakieś osoby od razu na stanowiska np. doradców technicznych czy wicedyrektorów, czy też każdy nowo przyjęty do pracy musi przejść kolejno wszystkie stopnie w hierarchii służbowej.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#Antoniego">Już tak na marginesie dodam, iż bardzo się cieszę, że jestem członkiem Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, gdyż przepracowałem w NIK 24 lata. Gratuluję skonstruowania projektu budżetu w przedłożonej postaci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrezesNIKJacekJezierski">Obowiązujące obecnie zasady mówią, że naboru zewnętrznego dokonuje się na stanowiska kontrolerskie niższe niż doradca. Tak więc nabór na doradców, na wicedyrektorów i dyrektorów odbywa się w postaci konkursu wewnętrznego. Jest moim zamierzeniem pewne rozluźnienie owych zasad, ponieważ doświadczenia płynące z ostatnich kilku lat wskazują, że warto wzbogacić zasoby kadrowe Izby również na tych stanowiskach ludźmi z zewnątrz. Mieliśmy bowiem ostatnio i takie konkursy, przy których uznaliśmy, że nie możemy dokonać rozstrzygnięcia z powodu braku wystarczająco dobrych kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrezesNIKJacekJezierski">Generalnie wszakże chcę utrzymać zasadę konkursów, z pewnym szerszym niż dotąd otwarciem w stosunku do osób, których dotychczas nie obejmowała. Z preferencją jednakże dla osób wykazujących się aplikacją kontrolerską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę teraz o zabranie głosu panią inspektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Zgodnie z prośbą pana przewodniczącego, przedstawię towarzyszące mi osoby. Są to: pan Roman Giedrojć, zastępca GIP do spraw nadzoru, pani Iwona Hickiewicz, zastępca GIP do spraw organizacyjnych, pani Anna Tomczyk, zastępca GIP do spraw prewencji i promocji – pod względem stażu zastępca najmłodszy, funkcjonujący od chwili, gdy w życie weszła nowa ustawa, która nałożyła na Państwową Inspekcję Pracy dodatkowe zadania, związane właśnie z prewencją i promocją. Jest z nami również pani Grażyna Witkowska, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów, a zarazem główna księgowa.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Przedłożony państwu projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2008 jest zgodny, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, z dokumentem przekazanym Ministrowi Finansów w sierpniu bieżącego roku. W celu przybliżenia realizowanych przez Urząd zadań materiał przygotowany dla państwa posłów uzupełniliśmy o uzasadnienie ogólne do projektu budżetu na rok przyszły. Nie modyfikowaliśmy przewidywanego wykonania planu dochodów i wydatków za rok 2007, ponieważ nie ma to zasadniczego wpływu na wysokość budżetu zaplanowanego na rok przyszły.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">W dokumencie przekazanym Komisji utrzymaliśmy natomiast, sprawdzony w latach poprzednich, sposób prezentacji dochodów i wydatków – podziale na działy, rozdziały, paragrafy. W sposób jasny i przejrzysty staraliśmy się przybliżyć i uzasadnić każdą pozycję dochodów i wydatków.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Przedstawiając projekt budżetu PIP, skupię się na kwestiach najistotniejszych dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania urzędu, którym mam zaszczyt kierować.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Przedłożony projekt budżetu zakłada realizację wszystkich zadań, obejmujących także nowe obowiązki nałożone na urząd ustawą z 13 kwietnia 2007 roku – o Państwowej Inspekcji Pracy. Przy planowaniu wydatków kierowaliśmy się zasadą, w myśl której realizacja zadań odbywać się powinna przy jak najmniejszych nakładach, a przy ustalaniu planu dochodów należy brać pod uwagę realność ich uzyskania.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Wydatki zaplanowaliśmy w łącznej kwocie 272.918.000 zł i są wyższe od przewidywanego wykonania za rok bieżący o 42.084.000 zł, czyli o 18,2 proc., a wzrost dotyczy przede wszystkim wynagrodzeń i pochodnych, wydatków majątkowych oraz na szkolenia pracowników. W stosunku do roku 2007 wydatki te wzrosną o 39.118.000 zł, co należy niniejszym uzasadnić.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Zacznę od wzrostu o 12,6 proc. w par. 4010 – Wynagrodzenia osobowe pracowników, tj. wzrostu o kwotę 17.772.000 zł, w której 8.198.000 zł dotyczy funduszu wynagrodzeń osobowych dla 300 etatów przyznanych urzędowi od 1 lipca 2007 roku w związku z przejęciem, zgodnie z nową ustawą, zadań dotyczących kontroli legalności zatrudnienia, a co za tym idzie dotychczasowych pracowników urzędów kontroli legalności zatrudnienia. Fundusz przeznaczony na ten cel przyznano tylko na sześć miesięcy ub. roku, gdyż ustawa zobowiązała nas do przejęcia tych pracowników z dniem 1 lipca. W projekcie budżetu na rok 2008 należało, więc uwzględnić skutki roczne tej decyzji.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Pozostałe 9.574.000 zł dotyczy przyjęcia przez urząd wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w wysokości 107 proc.; konieczne jest pilne podniesienie wynagrodzeń pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Obecna sytuacja na rynku pracy w takich grupach zawodowych, jak: prawnik, inżynier, informatyk sprawia trudności w naborze wykwalifikowanej kadry do urzędu, powoduje też odpływ pracowników. Wpływ na taką sytuację mają również ograniczenia w podejmowaniu dodatkowych zajęć zarobkowych, nałożone mocą nowej ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Uznajemy zresztą, że była to dobra decyzja, gdyż pragniemy, żeby działalność Inspekcji była przejrzysta i niebudząca żadnych wątpliwości. Tymczasem jednak realizacja zadań nałożonych na urząd, zadań trudnych i odpowiedzialnych, wymaga stabilnej, wysokospecjalistycznej i wykwalifikowanej kadry.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Postęp technicznym, ciągłe zmiany przepisów wymagają od urzędu zapewnienia pracownikom szkoleń dokształcających, koszty zaś szkoleń obciążają budżet państwa, a więc i to przemawia za potrzebą utrzymania stabilności kadry.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Pragnę też zwrócić uwagę państwa na fakt, że realne wynagrodzenie w urzędzie utrzymuje się na poziomie roku 1999, a w latach 2000 – 2002 było nawet niższe. Dane te wynikają z przeprowadzonej przez nas analizy realnych wynagrodzeń w latach 1999 – 2006; znajdą ją państwo na str. 36 projektu.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Na wydatki majątkowe zaplanowaliśmy 26.174.000 zł, kwotę o 194,5 proc. wyższą od przewidywanego wykonania w roku bieżącym. Tak wysoki wzrost wynika przede wszystkim z zaplanowanych na 15.950.000 zł środków na zakup siedzib, z zaplanowanych niezbędnych środków na modernizację siedzib będących w trwałym zarządzie PIP oraz z zaplanowanych w wysokości 1.148.000 zł środków na zgłoszony przez urząd w ramach 7 Osi Priorytetowej – Budowa i rozwój społeczeństwa informacyjnego – projekt o nazwie „Budowa platformy komunikacyjnej PIP dla celów sprawnej komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej”; orientacyjny koszt całkowity projektu to 1.800.000 euro, a udział własny urzędu wyniesie 15 proc.</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">W projekcie budżetu zaplanowano również 1.000.000 zł na modernizację nieruchomości położonej w Przemyślu, którą mieliśmy przejąć od Agencji Mienia Wojskowego Skarbu Państwa. Po dokonanych ocenach obiektu wycofaliśmy się z tej inicjatywy, ponieważ obiekt nie nadaje się do modernizacji. Chciałabym jednak prosić państwa o utrzymanie tej kwoty w budżecie urzędu z przeznaczeniem na pierwszy etap budowy siedziby dla Okręgowego Inspektoratu Pracy w Łodzi. Podjęliśmy działania w celu przejęcia w trwały zarząd działki w centrum Łodzi, działki z budynkiem nadającym się tylko do rozbiórki, co chcielibyśmy zrobić w przyszłym roku. Chcielibyśmy w roku przyszłym zrealizować również projekt budynku biurowego wraz z kosztorysem, uzyskać niezbędne pozwolenia, a budowę rozpoczęlibyśmy w roku 2009. Zakładamy 2-letni okres realizacji tej inwestycji. Szacunkowy jej koszt całkowity, łącznie z uporządkowaniem działki w roku 2008, wyniósłby maksymalnie 25.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Urząd od lat prowadzi politykę pozyskiwania siedzib. Nasze starania idą w kierunku nieodpłatnego przejmowania nieruchomości stanowiących własność skarbu państwa. Jednakże mimo starań nie udało nam się tego dokonać w: Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Lublinie, Łodzi, Opolu, Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-21.14" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Na wzrost wydatków majątkowych ma również znaczący wpływ planowany zakup za 2.140.000 zł 46 samochodów, w tym 43 małych z przeznaczeniem na działalność kontrolną i prewencyjną prowadzoną przez urząd.</u>
          <u xml:id="u-21.15" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Wzrost wydatków na szkolenia o 71,6 proc., tj. o 3.004.000 zł, to trzeci powód wzrostu wydatków ogólnych urzędu. Wynika on przede wszystkim z konieczności przeprowadzenia aplikacji dla 300 pracowników zatrudnionych w związku z przejęciem przez Państwową Inspekcję Pracy nowego zadania w postaci kontroli legalności zatrudnienia. Koszty samych aplikacji razem z egzaminami wyniosą 5.941.000 zł, pozostała zaś kwota 1.259.000 zł dotyczy szkoleń dokształcających przede wszystkim inspektorów pracy, organizowanych głównie w Ośrodku Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu.</u>
          <u xml:id="u-21.16" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Pozostałe wydatki, a więc wydatki bez wynagrodzeń i pochodnych, bez wydatków majątkowych i szkoleń rosną o 1.886.000 zł, czyli o 4,8 proc. nominalnie i 2,5 proc. realnie. Głównym powodem ich wzrostu jest przyjęcie rocznych skutków zatrudnienia 300 nowych pracowników w roku 2007, wzrost wskaźnika PFRON z 5 proc. do 6 proc., rozwój współpracy z partnerami zagranicznymi oraz większe zaangażowanie urzędu w działania prewencyjno-promocyjne, mające na celu zapobieganie łamaniu przepisów prawa pracy, wypadkom przy pracy, eliminowanie zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników.</u>
          <u xml:id="u-21.17" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Oprócz wydatków planujemy również dochody. Oszacowano je na 483.000 zł, a główną ich pozycję – bo aż 76,8 proc. – stanowią grzywny w celu przymuszenia, nakładane przez inspektorów pracy; zaplanowane je w kwocie 371.000 zł. Doświadczenia urzędu wskazują, że należy ostrożnie szacować wpływy z tego tytułu, że nie powinniśmy się kierować w tym względzie stanem należności, gdyż dochodzenie należności w trybie egzekucyjnym trwa dość długo i najczęściej kończy się umorzeniem postępowania ze względu na brak majątku zobowiązanego.</u>
          <u xml:id="u-21.18" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji nakłada również na organ obowiązek umorzenia niezapłaconej grzywny w wypadku wykonania przez zobowiązanego decyzji inspektora pracy, a w wypadku wykonania decyzji – po wpłaceniu grzywny – organ na uzasadniony wniosek winien zwrócić grzywnę ukaranemu.</u>
          <u xml:id="u-21.19" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Na 31 grudnia 2006 roku należności z tego tytułu wynosiły prawie 8.828.000 zł, a dochody osiągnięte do 30 września br. wyniosły tylko 279.195 zł.</u>
          <u xml:id="u-21.20" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Państwowa Inspekcja Pracy ma ośrodek szkoleniowy we Wrocławiu, który przygotowuje i doskonali kadry urzędu, upowszechnia wiedzę i prowadzi doradztwo z dziedziny ochrony pracy. Ośrodek jest zakładem budżetowym i koszty swojej działalności bieżącej pokrywa z przychodów uzyskanych za świadczone usługi.</u>
          <u xml:id="u-21.21" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Plan przychodów ośrodka na rok 2008 wynosi 8.800.000 zł, w tym przychody z usług świadczonych na rzecz PIP – w wysokości 7.404.000 zł, co stanowi 84,1 proc. przychodów ogółem. Pozostałą kwotę ośrodek zamierza uzyskać z usług świadczonych dla innych podmiotów oraz ze sprzedaży książek, broszur, ulotek itp. Ceny za świadczone usługi ośrodek planuje utrzymać na poziomie roku bieżącego.</u>
          <u xml:id="u-21.22" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Planowane wydatki są równe planowanym przychodom i wynoszą 8.800.000 zł. Z kwoty tej wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi to 2.855.000 zł. Zatrudnienie utrzymane zostanie na poziomie 58 etatów, czyli takim jak w roku 2007.</u>
          <u xml:id="u-21.23" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Kończąc swą prezentację, pragnę zapewnić członków Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, że Państwowa Inspekcja Pracy przywiązuje wielką wagę do efektywnego zarządzania środkami publicznymi, Na bieżąco analizujemy koszty działalności urzędu i prowadzimy stałe działania na rzecz ich ograniczania.</u>
          <u xml:id="u-21.24" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu naszego budżetu na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-21.25" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Gdyby zaś mieli państwo ewentualne pytania, wraz ze współpracownikami jestem do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Proszę o wygłoszenie koreferatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanuszKrason">Na wstępie pragnę zwrócić uwagę na formę prezentowanego materiału. Już od lat podkreślamy, że Państwowa Inspekcja Pracy przygotowuje swe informacje przejrzyście, a projekt budżetu poprzedzony jest informacją na temat głównych zadań przyjętych do realizacji w roku budżetowym. Wspomniana przejrzystość i precyzja w prezentowaniu materiału zasługuje na uznanie, tym większe, że przy takim układzie nie mamy kłopotów z korelacją właściwych kwot projekcji budżetowych i określonych zadań nakładanych na urząd przez Radę Ochrony Pracy, komisje sejmowe i ustawy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselJanuszKrason">Plan dochodów PIP wynosi 483.000 zł i podobnie jak w latach poprzednich, główną pozycją dochodów są kwoty grzywien, nakładanych przez inspektorów pracy w celu przymuszenia. Dochód z tego tytułu zaplanowano na 371.000 zł. Dodać trzeba, że planując dochody, do wpływów pochodzących z grzywien należy podchodzić bardzo ostrożnie, ponieważ z roku na rok rośnie kwota niewyegzekwowanych należności. Zaznaczyć trzeba przy tym, że nie jest to problem Państwowej Inspekcji Pracy, ale głównie problem egzekucji urzędów skarbowych. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej w poprzednich kadencjach sugerowała Komisji Finansów Publicznych, by sprawie tej przyjrzeć się bliżej, odbyły się debaty na ten temat, ale efekty wszystko to przyniosło mizerne.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselJanuszKrason">Stwierdzam zatem, że dochody zaplanowane są w sposób rozsądny, gdyż żadnych diametralnych zmian w omawianym zakresie spodziewać się nie można. Pozostała kwota dochodu, w wysokości 112.000 zł to koszty upomnień, sumy pochodzące ze sprzedaży wyeksploatowanych środków majątkowych; nie jest to kwota znacząca, ale przecież wyliczalna, i z pewnością wyliczona została dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PoselJanuszKrason">Jeśli chodzi o wydatki, PIP zaplanowała je na rok 2008 w wysokości 272.918.000 zł. W stosunku do przewidywanego wykonania za rok bieżący jest to kwota o 18,2 proc. większa.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PoselJanuszKrason">Główna pozycja wydatków dotyczy rozdziału 75.101 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, i wynosi 271.379.000 zł i ta właśnie kwota jest o wspomniane 18,2 proc. wyższa od przewidywanego wykonania budżetu w roku bieżącym. W rozdziale 75.101 wydatki odnoszą się przede wszystkim do działalności kontrolno-nadzorczej, w niewielkim zaś procencie również do współpracy z partnerami zagranicznymi. Znaczenie podstawowe przypada natomiast wynagrodzeniom pracowników i ich pochodnym oraz wszystkim innym wydatkom związanym z zatrudnieniem.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PoselJanuszKrason">Wynagrodzenia i pochodne stanowią 72,6 proc. ogółu planowanych przez Inspekcję wydatków. Wynagrodzenia osobowe pracowników skalkulowane zostały na kwotę o 12,6 proc. wyższą w stosunku do roku bieżącego, tzn. o 17.772.000 zł. Zdecydowanie solidaryzuję się z uwagą pani inspektor w tej kwestii, gdyż niezbędnie należy przypomnieć fakt, że w roku ubiegłym PIP otrzymała do realizacji nowe zadanie w postaci kontroli legalności zatrudnienia, w związku z którym przejęła 300 pracowników, zatrudnionych wcześniej w urzędach wojewódzkich, zajmujących się tą problematyką. Środki otrzymała jednakże tylko na 6 miesięcy, gdyż ze względu na przedłużające się prace nad ustawą o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która zobowiązywała urząd do podjęcia nowych zadań, przepis wszedł w życie od połowy roku, od połowy też roku skierowano do PIP środki na realizację owego celu, w tym również środki na wynagrodzenia 300 nowych pracowników. Stąd też kwota 8.198.000 zł powinna zostać bezdyskusyjnie przekazana PIP w budżecie na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PoselJanuszKrason">Pragnę zwrócić uwagę państwa na fakt, że przy planowaniu funduszu wynagrodzeń osobowych Państwowa Inspekcja Pracy przyjęła wskaźnik wzrostu 107 proc., czyli podobny do przyjętego przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PoselJanuszKrason">Istotny, bo o 3.004.000 zł, wzrost planuje się na rok 2008 w wydatkach związanych z realizacją aplikacji inspektorskiej. I w tym wypadku należy przypomnieć, że rzecz dotyczy wspominanych już 300 osób, które przejęte zostały w roku bieżącym przez Inspekcję. Proces szkolenia poprzez zdobycie aplikacji inspektorskiej to proces długi, dlatego też nie wszystkie owe osoby zdążyły zostać przeszkolone w roku 2007. Wprawdzie 160 osób rozpoczęło już naukę w ośrodku szkolenia, ale będzie ją kontynuować również w roku przyszłym, 140 zaś osób w roku przyszłym rozpocznie i zakończy tę naukę. W związku z tym zwiększona kwota wydatków w zakresie szkoleń aplikacyjnych jest w pełni uzasadniona. Nie ma, bowiem innej drogi do tego, by nowo przyjęci pracownicy mogli wypełniać swe obowiązki w ramach Inspekcji niż zdobycie aplikacji i zdanie egzaminu państwowego.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#PoselJanuszKrason">Pozostały wzrost wydatków bieżących, łączący się z planowanym wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych, skalkulowany został w wysokości 102,3 proc., a więc zgodnie z dyrektywą Ministra Finansów i nie wymaga komentarza.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#PoselJanuszKrason">Ostatnią istotną grupą wydatków PIP w rozdziale 75.101 stanowią wydatki majątkowe, zaplanowane w kwocie ponad 26.000.000 zł, czyli na poziomie 194,5 proc. przewidywanego wykonania budżetu w roku 2007.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#PoselJanuszKrason">Pani inspektor mówiła o inwestycjach związanych z modernizacją i rozbudową siedzib pozostających w zarządzie Państwowej Inspekcji Pracy, jak też o realizacji programu 7 Osi Priorytetowej, programu priorytowego i operacyjnego „Innowacja, gospodarka”, programu informacyjnego związanego z przygotowaniem sprawnej komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej PIP. I te wydatki wydają się w pełni uzasadnione; łączą się z wymogami coraz większej mobilności urzędu, z informatyzacją, udziałem w programach europejskich. Zamierzenia owe są ze wszech miar godne wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#PoselJanuszKrason">Poważną pozycją w budżecie są zakupy inwestycyjne, przy czym warto przypomnieć, że PIP od lat prowadzi politykę pozyskiwania siedzib i czyni to w sposób bardzo umiejętny, gdyż beznakładowo na etapie wstępnym, pozyskując możliwe lokalizacje bezpłatnie, po czym inwestuje. Z projektu budżetu dowiedziałem się, że po zakończeniu procesu adaptacji takiego obiektu 6-krotnie tańsza jest jego eksploatacja, utrzymanie niż w wypadku obiektu wynajmowanego. Z punktu widzenia całokształtu sprawy, wydatki tego typu są rozsądne i w pełni uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-23.12" who="#PoselJanuszKrason">Wydatki rozdziału 75195 dotyczą działań prewencyjno-promocyjnych Państwowej Inspekcji Pracy, a zaplanowano ich wzrost o 324.000 zł, co wynika z planowanego rozszerzenia działań urzędu. Moim zdaniem powinniśmy w tej sprawie robić znacznie więcej, takie też postulaty od lat już zgłasza Rada Ochrony Pracy i komisje sejmowe. Tak więc podana kwota jest według mnie trochę za skromna, mam jednak nadzieję, że w przedmiotowym zakresie Inspekcja będzie w nowym roku nieco bardziej aktywna.</u>
          <u xml:id="u-23.13" who="#PoselJanuszKrason">Zatrudnienie wynosi 2117 etatów, w tym 2 związane są ze wspomnianym programem priorytetowym Unii Europejskiej. Średnie wynagrodzenie wyniesie w Inspekcji 4876 zł, a z dodatkowym rocznym wynagrodzeniem 5209 zł. PIP zatrudnia 4 osoby w ramach „R”, czyli nie odnotowujemy w tym zakresie zmian w stosunku do roku 2007.</u>
          <u xml:id="u-23.14" who="#PoselJanuszKrason">Jeśli chodzi o ośrodek szkolenia PIP, to – jak wspomniała pani inspektor – jego plan dochodów i wydatków równoważy się i wynosi 8.800.000 zł. Ośrodek ten utrzymuje się dzięki aktywności własnej, tak że nie planuje się żadnych dotacji z budżetu na wydatki majątkowe, co jest cenną informacją, oznaczającą, iż ośrodek wydatki te pokrywać będzie z własnych środków.</u>
          <u xml:id="u-23.15" who="#PoselJanuszKrason">Już w ramach konkluzji pragnę podkreślić, że wzrost wynagrodzeń w Państwowej Inspekcji Pracy wynika przede wszystkim z przejęcia nowych zadań i zasilenia szeregów pracowników o 300 nowych osób, jeśli zaś chodzi o wydatki bieżące, zaplanowano je oszczędnie. Proponuję Komisji zaakceptowanie tych planów.</u>
          <u xml:id="u-23.16" who="#PoselJanuszKrason">Za uzasadniony uważam program modernizacji siedzib wcześniej przejętych, jak też rozpoczęty proces pozyskiwania nowych siedzib; ten kierunek działania jest w moim przekonaniu słuszny. Sądzę również, iż wzrost kwoty na wydatki informacyjne jest ze wszech miar zasadny. Pewną wątpliwość – choć ostateczne zdanie w tej kwestii pozostawiam członkom Komisji Finansów Publicznych, nie sugerując Komisji do Spraw Kontroli Państwowej podnoszenia owej kwestii – mam w odniesieniu do kwoty przeznaczonej na zakup samochodów. W wypadku silnych sprzeciwów można by ewentualnie rozpatrzyć zmniejszenie tej kwoty, gdyż według moich wyliczeń koszty delegacji są już prawie porównywalne z kosztami eksploatacji samochodów. Z drugiej jednak strony eksploatacja samochodów Inspekcji jest korzystniejsza z punktu widzenia sprawności organizacji pracy. Jak powiedziałem, nie zgłaszam postulatu, by zdejmować część kwoty na wspomniany cel z budżetu PIP, niemniej zwracam uwagę państwa, że to jedyna sprawa, która może moim zdaniem wywołać pewną dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-23.17" who="#PoselJanuszKrason">Wnoszę o przyjęcie projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy w wersji zaproponowanej przez urząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jeśli chodzi o koszty związane z nabywaniem siedzib, podobnie jak pan poseł, myślę że obrano kierunek słuszny, gdyż w przyszłości pozwoli to na zmniejszenie kosztów utrzymania inspektoratów, które obecnie mieszczą się w lokalach wynajmowanych, co pociąga za sobą konieczność wnoszenia wysokich kwot z tytułu opłat czynszowych. Wydatki są na razie zaplanowane na wysokie kwoty, ale, jak rozumiem, siedziby własne będą w przyszłości tańsze niż wynajem lokali, tak że nakłady ponoszone w tym celu powinny się w przyszłości zwrócić.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">W kwestii samochodów zaś nasuwa mi się uwaga, że gospodarka jest obecnie tak mobilna, pracodawcy tak przemieszczają się po całej Polsce, że Inspekcja powinna mieć możliwość podążania za tą rozpędzającą się gospodarką.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Kto z państwa chciałby zabrać głos w sprawie projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJaroslawPieta">Zgadzam się opinią posła koreferenta, zwracającego uwagę na fakt, że inwestowanie we własne siedziby w przyszłych latach zapewni oszczędność środków budżetowych. Dlatego też żywię wątpliwości, jeśli chodzi o opinię BAS na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselJaroslawPieta">Mam pytanie odnoszące się do wynagrodzeń. Otóż założono ich wzrost o 7 proc., porównywalnie do wynagrodzeń w NIK. Do Państwowej Inspekcji Pracy przyjęto jednakże 300 nowych pracowników, w związku z przejęciem przez PIP problematyki kontroli legalności zatrudnienia, a pracownicy ci dotychczas mieli wynagrodzenia zdecydowanie niższe niż obowiązujące w Inspekcji. W moim odczuciu wzrost wynagrodzeń w wypadku pracowników już wcześniej zatrudnionych nie będzie więc wynosić owych 7 proc. Czy pani inspektor może potwierdzić to moje odczucie?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselJaroslawPieta">W nawiązaniu zaś do powyższego pytania prosiłbym o informację, czy taka sytuacja nie pogłębi istniejących już dysproporcji, jeśli chodzi o wynagrodzenia w obydwu organach kontrolnych, czyli w NIK i PIP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę, pani inspektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Bardzo mi trudno ustosunkować się do podniesionej sprawy, a jeszcze trudniej dokonywać porównania pracowników Państwowej Inspekcji Pracy z pracownikami Najwyższej Izby Kontroli. Z PIP w taki czy inny sposób związana jestem od lat ponad 15 i wiem, że był taki okres, w którym pensja inspektora pracy zrównana była z pensją inspektora NIK. Nie chciałabym oceniać, czy było to rozwiązanie dobre, czy nie, niemniej istotnie, dysproporcje w wynagrodzeniach inspektorów obydwu tych instytucji są znaczne. Jak wykazaliśmy w materiale, powstały one na przełomie lat 1999/2000, a największy spadek wynagrodzeń naszych inspektorów nastąpił w latach 2000 – 2002.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Założyliśmy 7-procentowy wzrost, gdyż takie były sugestie ze strony Ministerstwa Finansów, i nie ukrywam, że też takie były konkluzje naszych przyjacielskich rozmów z szefostwem Najwyższej Izby Kontroli, za co bardzo dziękuję. Do ustalania, bowiem projektu budżetu oraz do jego obrony bardzo przydatne są uzgodnienia obydwu bratnich instytucji, tak byśmy podczas tego samego posiedzenia tej samej Komisji zbytnio od siebie nie odbiegali.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Jak państwo zauważyli, przygotowaliśmy dwie prezentacje na temat wzrostu wynagrodzeń. Inaczej bowiem traktujemy pracowników ze wspominanej grupy 300-osobowej. Osoby, które przeszły do nas w związku z zadaniem kontroli legalności zatrudnienia, nie są pracownikami młodymi, w większości są to osoby z kilkunasto-, a niekiedy i kilkudziesięcioletnim stażem. Przychodząc do PIP na najniższe wynagrodzenia, jako kandydaci na podinspektorów, od razu sporo zyskali, ponieważ w poprzednich miejscach zatrudnienia otrzymywali wynagrodzenia niższe. W chwili gdy zakończą aplikację i uzyskają stopień inspektora pracy, staną się młodszymi inspektorami, i zgodnie z naszym regulaminem wynagrodzeń, otrzymać muszą odpowiednią pensję. Tak więc w kwocie 8.198.000 zł mieści się założony awans finansowy dla tych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#GlownyinspektorpracyBozenaBorysSzopa">Ważne i godne podkreślenia jest, że w roku ubiegłym – po części dzięki naszemu rozsądkowi, ale przede wszystkim dzięki życzliwości członków Komisji – udało nam się w pewnym zakresie w podwyżkach tegorocznych zastosować próbę niwelacji kominów płacowych występujących w urzędzie. Myślę, że przyszłoroczna 7-procentowa podwyżka płac pozwoli na przeprowadzenie następnego etapu niwelacji owych kominów, a przede wszystkim na urealnienie płacy dla inspektorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Różnorodność płac w administracji jest znaczna, i występuje nie tylko w wypadku Najwyższej Izby Kontroli oraz Państwowej Inspekcji Pracy, bo i w wypadku poszczególnych ministerstw oraz urzędów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselMiroslawKozlakiewicz">Nie kwestionując zasadności pozyskiwania siedzib, bo wiadomo, że najlepiej być u siebie, bez zdawania się na łaskę wynajmującego lokal, zastanawiam się wszakże nad kumulacją wydatków na ten cel. Czy istotnie w jednym roku musi wchodzić w grę tak znaczna suma?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselMiroslawKozlakiewicz">Przysłuchiwałem się uważnie wypowiedzi posła Janusza Krasonia, podkreślającego, że ośrodek szkolenia nie obciąża budżetu państwa. Rzeczywiście, bezpośrednio nie, ale przecież wpływy pozyskiwane przez ośrodek wynikają głównie z usług zlecanych przez Państwową Inspekcję Pracy. Tak więc pośrednio czerpie pieniądze z budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma chętnych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">W związku z tym, że ani Najwyższa Izba Kontroli, ani też Państwowa Inspekcja Pracy nie zgłosiły autopoprawek, nie było też wniosków o zmianę projektu budżetu w części 07 czy części 12, Komisja może przyjąć opinię w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2008. Oto tekst proponowanej opinii:</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">„Komisja do Spraw Kontroli Państwowej, po rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na rok 2008 w zakresie: część budżetowa 07 – Najwyższa Izba Kontroli oraz część budżetowa 12 – Państwowa Inspekcja Pracy, rozpatrzyła projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na 2008 rok, uchwalony przez Kolegium NIK 4 lipca 2007 roku, w którym wydatki oszacowano na poziomie 252.482.000 zł. Komisja postanowiła zarekomendować przyjęcie budżetu Najwyższej Izby Kontroli, przewidującego wydatki na poziomie 252.482.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Komisja do Spraw Kontroli Państwowej na posiedzeniu w dniu dzisiejszym rozpatrzyła również projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2008, w którym wydatki oszacowano na poziomie 272.918.000 zł. Komisja postanowiła zarekomendować przyjęcie budżetu Państwowej Inspekcji Pracy, przewidującego wydatki na tymże poziomie”.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Powinniśmy w opinii zamieścić także nazwiska posłów reprezentujących naszą Komisję przed Komisją Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJanuszKrason">Proponuję, by Komisję na Komisji Finansów Publicznych reprezentowała i przedstawiła opinię poseł Jadwiga Wiśniewska w zakresie części 07 oraz części 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Może być i tak, choć zamierzałem obydwoje państwa koreferentów zarekomendować do funkcji reprezentantów Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJanuszKrason">Porozumieliśmy się z panią poseł w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Tak więc prosimy poseł Jadwigę Wiśniewską o zaprezentowanie na forum Komisji Finansów Publicznych opinii Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w zakresie części zarówno 07, jak i 12.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy zgadzają się państwo na przyjęcie opinii o przytoczonej przed chwilą treści? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przystępujemy zatem do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Kto jest za przyjęciem dla Komisji Finansów Publicznych opinii w zacytowanym przeze mnie brzmieniu?</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do punktu drugiego porządku, poświęconego sprawom różnym.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Powinniśmy zastanowić się nad terminem najbliższych posiedzeń Komisji, podczas których przewidujemy spotkania z Państwową Inspekcją Pracy oraz z Najwyższą Izbą Kontroli. Sejm zbiera się 6 i 7 grudnia, czyli w przyszłym tygodniu. W gronie prezydium uznaliśmy, że najodpowiedniejszym dniem na nasze spotkania byłby zawsze czwartek i że byłoby to wygodne dla wszystkich członków Komisji, dlatego też przedstawiam państwu propozycję odbycia najbliższego posiedzenia w czwartek 6 grudnia. Z panem prezesem rozmawiałem wcześniej, że spotkalibyśmy się z władzami NIK w siedzibie Izby przy ul. Filtrowej, nie wiem jednak, czy byłby to ze strony pana prezesa możliwe już 6 grudnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrezesNIKJacekJezierski">Serdecznie zapraszam państwa do naszej siedziby, lecz w przyszłym tygodniu mnie nie będzie, tak że prosiłbym o inny termin spotkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">W grę wchodzi więc 19 bądź 20 grudnia. Pan prezes mówi, że w któryś z tych dni moglibyśmy udać się do centrali NIK, a zatem ustalę jeszcze z panią inspektor i z panem prezesem, którego dnia spotkamy się z kierownictwem NIK, a którego z kierownictwem PIP, a następnie powiadomię państwa o szczegółach.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach bieżących?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselMiroslawKozlakiewicz">Mam prośbę o powiadamianie nas o terminach posiedzeń za pomocą SMS-ów, z pewnym wyprzedzeniem. Podnoszę ten temat, bo nie we wszystkich Komisjach rozwiązanie takie należycie funkcjonuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję za tę uwagę. W gronie prezydium zastanawialiśmy się nad sposobem powiadamiania państwa. Za każdym razem wysyłane będą SMS-y na temat wszystkich spotkań; teraz zresztą też zostały wysłane. Być może z nieco za krótkim wyprzedzeniem, ale stało się tak z powodu narzucenia nam terminów posiedzeń związanych z budżetem, jak i dość późnym otrzymaniem opinii z BAS, co pozwoliło nam na rozpatrywanie projektów dopiero w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Więcej uwag nie ma, co oznacza, że wyczerpaliśmy porządek.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję wszystkim państwu. Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>