text_structure.xml 36.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Panie i panowie, otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Porządek dzienny został państwu przesłany. Czy ktoś ma do niego uwagi? Nie stwierdzam zgłoszeń. Przewiduje on pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o żegludze śródlądowej (druk nr 4398).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Witam uprzejmie wszystkich zgromadzonych, przedstawicieli rządu na czele z panią minister Anną Wypych-Namiotko z Ministerstwa Infrastruktury, przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych – Polskiego Związku Żeglarskiego oraz Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego. Szanowni państwo, druk wpłynął do urzędu Marszałka Sejmu dnia 24 marca br. Osobą upoważnioną do przedstawienia jego uzasadnienia jest pan poseł Arkadiusz Litwiński. Ze względu na fakt, iż ma on dziś inne obowiązki, upoważniony został na piśmie do zaprezentowania tego projektu pan poseł Zbigniew Pacelt. Uprzejmie proszę pana posła o przedstawienie projektu zawartego w druku nr 4398.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, zgodnie z porządkiem dziennym dzisiejszego posiedzenia, chciałbym przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej – druk nr 4398 – z propozycją, którą otrzymali państwo na piśmie, czyli z dodaną po konsultacjach autopoprawką. Tekst, który chcemy zaproponować, brzmiałby następująco: „13. Szkolenia w zakresie uprawiania turystyki wodnej prowadzą osoby, które posiadają tytuł zawodowy trenera lub instruktora sportu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, lub instruktorzy właściwych polskich związków sportowych”. Z treści wykreślamy: „o których mowa w ustawie”, która już nie funkcjonuje, gdyż tu mamy ten przepis – „(…) o których mowa w art. 53a ust. 10 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej”. Dalszą treść przepisu proponujemy pozostawić w zgodności z przedstawionym projektem. Dziękuję. Przepraszam, mamy jeszcze opinie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Panie pośle, czy mógłby pan powiedzieć o meritum tej sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Tak, otrzymali państwo ten projekt ustawy wraz uzasadnieniem. Sprawa ta dotyczy około 1500 instruktorów Polskiego Związków Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego oraz około 7 tys. instruktorów Polskiego Związku Żeglarskiego. Obecnie można korzystać z wypożyczalni sprzętu bez żadnych dokumentów uprawniających do uprawiania turystyki wodnej. Myślę, że takie uprawnienie, nabywane poprzez szkolenia przez instruktorów, którzy prowadzili już takie szkolenia, byłoby zasadne i dałoby pełną gwarancję właściwego funkcjonowania systemu żeglarstwa turystycznego. Myślę, że nie muszę czytać państwu na głos tego uzasadnienia albowiem było ono państwu udostępnione. Mam również opinię Biura Analiz Sejmowych, Krajowej Rady Radców Prawnych – pozytywną, opinię Ministra Sportu i Turystyki oraz Ministra Infrastruktury. Te opinie są do państwa dyspozycji w Kancelarii Sejmu – w Biurze Legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie przedstawicielowi wnioskodawców. Otwieram dyskusję w trakcie pierwszego czytania. Oddaję głos panu przewodniczącemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Szanowni państwo, panie pośle, chciałbym, aby pan wytłumaczył w prostych słowach na czym ma polegać ta zmiana w ustawie. Rozumiem, że dotychczas turysta mógł wypożyczyć sprzęt żeglarski i pływać bez żadnych dokumentów. Ta zmiana, o ile dobrze rozumiem, ma sprawić, że ten, który będzie wypożyczał sprzęt żeglarski, będzie musiał posiadać jakieś dokumenty. Proszę wyłożyć to czytelnie. Być może, specjaliści od sprzętu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Nie, i tak będzie mógł to zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Rozumiem. W takim razie, po co ta zmiana i dlaczego jest potrzebna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Kontynuujemy dyskusję. Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Zbigniewa Babalskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Dziękuję bardzo. Myślę, że ta zmiana jest proponowana tylko po to, aby dopuścić ludzi posiadających uprawnienia instruktorskie do prowadzenia szkoleń. Jest to otworzenie furtki dla tych ludzi, którzy posiadają „jakąś wiedzę”. Celowo użyłem tego wyrażenia, co podkreślam. Do tej pory ustawa w sposób szczególny określała, kto może te szkolenia przeprowadzać. Widzę pewne niebezpieczeństwo – otwieramy furtkę dla jednej grupy osób, poszerzamy ich możliwości usługodawcze – nazwijmy to szkolenie usługą. Ustawa dość dokładnie precyzuje, kto takie szkolenia może prowadzić.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselZbigniewBabalski">Pochodzę z Warmii i Mazur i muszę powiedzieć, kolego wiceprzewodniczący, że to, o czym pan wspomniał, nie ma żadnego wpływu na wypożyczanie sprzętu. Do określonej wielkości jednostek pływających nie potrzeba żadnych uprawnień i to jest dramat na jeziorach mazurskich. Przychodzą ludzie, którzy dobrze jeżdżą rowerem, ale nie mają pojęcia jak się zachować na wodzie. Oni – mam takie przykłady, bo rozmawiam z osobami, które czarterują jednostki pływające – przychodzą z pieniędzmi. Ten, który czarteruje mówi – „no wie pan, panie pośle, widzę, że gość ma gotówkę, to go biorę na dwie-trzy godziny i mu pokazuję podstawowe zasady zachowania się na jednostce pływającej – na tej, na której on może bez żadnych uprawnień pływać. Robię to wbrew sobie, bo cały czas mam poczucie niebezpieczeństwa, nie wiem jak ten człowiek się będzie zachowywał na wodzie”.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselZbigniewBabalski">Mam duże wątpliwości odnośnie do tego, czy te uprawnienia proponowane w tekście poprawki przez posłów wnioskodawców są właściwe. Ci ludzie – to ponad 2 tys. osób – posiadają wiedzę, jak się zachowywać, ale czy są na tyle przygotowani, aby przeprowadzać szkolenia? Mam drobne wątpliwości. Oczekiwałbym również opinii resortu w tej sprawie. Powtarzam – cztery lata temu państwo słyszeli, co się stało na Mazurach – ile osób utonęło. Tam byli również ludzie nieposiadający żadnych uprawnień, ale mieli na tyle niewielkie jednostki pływające, że mogli z nich korzystać. My otwieramy tę furtkę jeszcze szerzej. Każdy właściciel jednostek pływających – ten, który czarteruje – posiada uprawnienia instruktorskie, ale czy posiada uprawnienia do prawidłowego szkolenia? W tej kwestii mam wątpliwości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Kontynuujemy naszą dyskusję. Widzę, że pan się zgłaszał. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzgeneralnyPolskiegoZwiazkuMotorowodnegoiNarciarstwaWodnegoPawelSzabelewski">Nazywam się Paweł Szabelewski i jestem przedstawicielem Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego. Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że mówimy tu o instruktorach, o rzeszy 8,5 tys. osób, która do momentu pojawienia się ustawy prowadziła szkolenia na patenty oraz licencje motorowodne. Mówimy o osobach, które do tej pory przeprowadzały szkolenia i uczyły ludzi, którzy później pływali na wodzie. To jest ta grupa osób.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzgeneralnyPolskiegoZwiazkuMotorowodnegoiNarciarstwaWodnegoPawelSzabelewski">Ustawa o sporcie, która się pojawiła, zabrała im te uprawnienia. Przepis stwierdza, że kwalifikacje pozostają, ale uprawnienia nie. De facto, te 8,5 tys. osób, które w całej Polsce szkoliły na patenty i licencje motorowodne oraz żeglarskie, obecnie nie ma prawa tego szkolenia prowadzić. Takie jest meritum sprawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Pamiętam, że kiedy w czasie prac nad projektem ustawy o sporcie sygnalizowaliśmy ten problem, to stanowisko resortu było takie, że jest pełna liberalizacja itd., a człowiek powinien być wolny. Myślę, że z czasem będziemy wracali do tych kwestii. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę, oddaję głos panu Stefanowi Heinrichowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KomisjiTechnicznejPolskiegoZwiazkuZeglarskiegoStefanHeinrich">Polski Związek Żeglarski, Stefan Heinrich. Myślę, że mamy małe nieporozumienie. Polskie żeglarstwo zostało stworzone przez instruktorów polskich związków sportowych i ci instruktorzy szkolą naprawdę dobrze. W pamiętnym szkwale, a właściwie huraganie na wielkich jeziorach mazurskich było kilka tysięcy jachtów i kilkanaście tysięcy ludzi na wodzie. Z tej liczby 30 jachtów uległo awarii, a 12 osób niestety zginęło. Zaniepokoiła nas wtedy inna informacja: na 80 osób, które wyciągnęło z wody Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, tylko 3 posiadały na sobie sprzęt ratunkowy i byli to obcokrajowcy. Powinniśmy zwrócić uwagę na sprawy bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KomisjiTechnicznejPolskiegoZwiazkuZeglarskiegoStefanHeinrich">Uważam, że do szkolenia prowadzonego przez osoby z polskich związków sportowych nie powinniśmy mieć zastrzeżeń, albowiem jest ono na wysokim poziomie. Nie ma nic wspólnego z uprawnieniami do wypożyczania łódek. W chwili obecnej, w opiniach, które jako związek sportowy otrzymaliśmy od Ministerstwa Sportu i Turystyki, napisano: „wasi instruktorzy posiadają kwalifikacje, ale nie posiadają uprawnień do szkolenia”. Nie rozumiem tego stwierdzenia. Jeśli ktoś posiada kwalifikacje, to oznacza, że może szkolić i robi to dobrze. Jeśli są osoby, które nie mają kwalifikacji, ale posiadają uprawnienia, to chyba jest to nieporozumienie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Głos oddaję panu posłowi Zbigniewowi Paceltowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Szanowni państwo, myślę, że musimy oddzielić od siebie dwie kwestie, jakimi są patenty żeglarskie, które się uzyskiwało, i funkcję instruktora żeglarstwa. Instruktor żeglarstwa to nie to samo co instruktor Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej, który może prowadzić bezpośrednio zajęcia z dziećmi i osobami dorosłymi. Mówimy o instruktorach, którzy doprowadzali do tego, że zdobywało się patenty. To są dwie różne kwestie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Będziemy kontynuowali dyskusję. Chciałbym wiedzieć, czy ktoś z Ministerstwa Sportu i Turystyki mógłby wyjaśnić, jaki wpływ ta zmiana będzie miała na inne dziedziny sportu? Regulujemy tylko ten wycinek, a ustawa pozbawiła uprawnień trenerów w innych dziedzinach sportu – ludzie mają kwalifikacje, a nadal nie mają uprawnień. Musimy spojrzeć na to całościowo – czy nie wrócić do tej koncepcji szerszej regulacji ustawowej w kwestii kadr, której domagaliśmy się w czasie prac nad ustawą. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ReferendarzwMinisterstwieSportuiTurystykiMarcinBrachfogel">Marcin Brachfogel, Ministerstwo Sportu i Turystyki. Sprawa wygląda tak, że nastąpiła, zgodnie z ustawą o sporcie z dnia 5 czerwca 2010 roku, pewna liberalizacja w przypadku instruktorów rekreacji ruchowej, tych osób, które prowadzą zajęcia rekreacyjne – czyli nie z zawodnikami i osobami uprawiającymi sport zawodowo. Jest to wyjątkowy przypadek. Instruktorzy organizacji żeglarskich ze względu na dotychczasowe przepisy w ustawie o żegludze śródlądowej, w której zawarto odniesienie do obecnej ustawy, byli wykluczeni z możliwości prowadzenia szkoleń, do których prawo mieli wyłącznie trenerzy i instruktorzy sportu. Są to osoby, które mają uprawnienia do szkolenia zawodników. W tym przypadku chodzi o to, aby można było szkolić osoby, które chcą prowadzić…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Nie uczestniczą we współzawodnictwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ReferendarzwMSiTMarcinBrachfogel">Te osoby, które chcą pływać wyłącznie rekreacyjnie. Ministerstwo stoi na stanowisku, że ta ustawa powinna wejść w życie, ale mamy uwagi w innej kwestii. W odniesieniu do podstawy prawnej, uważamy, że nie należy odwoływać się do ustawy nieobowiązującej – czyli do ustawy o kulturze fizycznej. Druga sprawa, o której państwo nie mówili, ale uważamy, że brakuje jej w projekcie poselskim – ministerstwo stoi na stanowisku, że nie możemy zrezygnować z nadzoru ministerstwa nad systemem szkoleń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Program musi być zatwierdzony przez ministerstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ReferendarzwMSiTMarcinBrachfogel">Tak, jak to było do tej pory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselZbigniewBabalski">To jest oczywiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ReferendarzwMSiTMarcinBrachfogel">Chodzi o zachowanie jakości szkolenia. Tak jak dotychczas, właściwy minister zatwierdzał wszystkie szkolenia, utrzymywał się pewien poziom. Gdy ktoś ukończył ten kurs, to było wiadomo, że ma odpowiednie kwalifikacje, może szkolić i można mu bezpiecznie później powierzyć własne dziecko lub własne zdrowie i życie. Uważamy, że najważniejszą kwestią jest zachowanie tego nadzoru ministra nad systemem szkoleń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie, bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotko">Dzień dobry państwu. Witam serdecznie. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, oczywiście, popieramy opinię Ministerstwa Sportu i Turystyki w całości. Stoimy na stanowisku, że szkolenia prowadzone wcześniej przez instruktorów związków żeglarskich, były prowadzone na takim poziomie, który był zatwierdzony przez ministerstwo. Sportowe związki żeglarskie natomiast na tyle czuwały nad jakością egzaminów i wydawanych patentów, że osoby przeszkolone rzeczywiście mogły reprezentować właściwy poziom bezpieczeństwa na wodzie. Nie ma to nic wspólnego z liberalizacją, która doprowadziła do tego, że na niektórych jednostkach mogą obecnie pływać ludzie bez patentów. Jeśli ktoś jest odpowiedzialny i chce uprawiać rekreację na wodzie w sposób bezpieczny, to na pewno skieruje swoje dziecko na kurs żeglarski, na którym osiągnie ono właściwy poziom przygotowania do pracy z żaglami czy silnikami na wodzie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotko">Uważamy, że szkolenia te powinny być dalej prowadzone przez osoby, które uzyskały właściwy poziom przygotowania do metodyki prowadzenia szkoleń – są sprawdzone. Nie chcemy w żadnym przypadku odbierać im tych uprawnień. Uważamy, że sprawy odpowiedzialności obywatelskiej spowodują, że na takie szkolenia przed rozpoczęciem rekreacji na wodzie ludzie będą zapisywali się sami. Myślimy, że jest to rodzaj liberalizacji. Być może, kwestia ubezpieczeń tych osób, które bez kwalifikacji wypożyczają sprzęt pływający, będzie stanowiła inny rodzaj zabezpieczenia własnego bezpieczeństwa. Te zasady funkcjonują na całym świecie, przy założeniu, że te osoby nie mają obowiązku posiadania kwalifikacji.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAnnaWypychNamiotko">Sam system szkolenia jest zatwierdzony przez ministra, tak jak i system egzaminowania. Dopuszczenie do prowadzenia szkoleń tych osób, które wcześniej już prowadziły szkolenia, jest jak najbardziej zasadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Czy mógłbym zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Nie do końca, pani minister. W opinii przedstawionej przez Biuro Analiz Sejmowych wyraźnie napisano i ja również to dostrzegam, że „Zmiana art. 37a polega także na wykreśleniu zwrotu: „według systemów szkoleń zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej” – to, na co pan zwracał uwagę. Biuro Analiz Sejmowych bardzo wyraźnie podkreśla, że zmiana tego artykułu usuwa jakikolwiek nadzór ministra nad tym systemem szkolenia. Będzie więc dowolność w tym przypadku. Każdy instruktor – nie podważam ich kwalifikacji – będzie próbował szkolić takim systemem, jaki będzie dla niego wygodny. Nie mylę się chyba. Proszę spojrzeć na stronę drugą. Biuro Analiz Sejmowych – uwagi odnośnie do art. 37a. Do tego trzeba wrócić – to jest również wniosek i prośba do wnioskodawcy. Pracowałem trochę jako instruktor i nauczyciel przez kilka lat w szkole oraz jako instruktor nauki jazdy. Każdy instruktor musi oprócz wiedzy fachowej posiadać również niezbędne kwalifikacje na minimalnym poziomie przygotowania pedagogicznego. Sama wiedza do sprawnego szkolenia nie wystarcza. Niektórzy mają doskonałą wiedzę, ale nie potrafią sobie poradzić ze szkoleniem.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselZbigniewBabalski">Pomijam tę kwestię, bo są to ludzie, którzy żyją na wodzie i kochają wodę. Odnośnie do tego nie ma wątpliwości. Uważam jednak, że rezygnowanie z nadzoru ministra nad systemem szkolenia jest niedopuszczalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję, odbędzie się jeszcze jedna tura wyjaśnień tych kwestii. Proszę o zabranie głosu przedstawicieli związków sportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielzespoluwkomisjiPZZStefanHeinrich">Przepraszam, ale chyba mamy nieporozumienie. Wszystkie systemy szkolenia, które mają polskie związki sportowe i inne organizacje, które chcą szkolić na stopnie, muszą być zatwierdzone przez ministra sportu i turystyki. Nie ma żadnych zmian w tym zakresie. Chciałem przypomnieć wypowiedź pana ministra Adama Giersza podczas posiedzenia Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, w momencie kiedy były przyjmowane wnioski Senatu odnoszące się do omawianej poprawki. Wtedy pan minister złożył deklarację, że ministerstwo dąży do tego, aby szkolenie instruktorów rekreacji – czyli nie sportu wyczynowego – było w gestii polskich związków sportowych – wszystkich polskich związków sportowych. To miała być poprawka do ustawy o sporcie. Niestety, do tej pory nie została ona zgłoszona. Bardzo na nią oczekujemy, albowiem rozwiąże ona ten problem raz na zawsze.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzedstawicielzespoluwkomisjiPZZStefanHeinrich">Przypominam, że polskie związki sportowe zostały pozbawione możliwości szkolenia instruktorów prawie 15 lat temu i od tego czasu mówi się, że trzeba to zmienić. Jak tej zmiany nie było, tak jej nie ma. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Głos zabierze przedstawiciel Biura Legislacyjnego, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący. Jarosław Lichocki, Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu. Chciałbym zwrócić uwagę na kilka aspektów, które były przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji. Pierwsza sprawa dotyczy autopoprawki zgłoszonej przez pana posła. W rozumieniu regulaminu Sejmu, przepisów tego aktu art. 36, do autopoprawki stosujemy przepisy art. 34. Autopoprawkę należy zatem wnieść pisemnie na ręce Marszałka Sejmu wraz z dołączonym uzasadnieniem spełniającym wymogi art. 34 ust. 2 regulaminu Sejmu, podlegające ocenie Biura Legislacyjnego. Jak rozumiem, to, co zgłosił pan poseł, nie należy traktować jako autopoprawkę, a ewentualnie jako poprawkę w dalszych pracach nad projektem ustawy. Jest to dość istotny aspekt ze względu na to, że taka poprawka, zgłoszona w trakcie dalszych prac Komisji nad przedmiotowym projektem ustawy, będzie miała ograniczony zakres modyfikacji tego projektu ustawy. Pan przewodniczący zwrócił uwagę na fakt, że ewentualna nowelizacja ustawy o sporcie dotyczyłaby nie tylko uprawnień i kwalifikacji żeglarzy, ale również innych dyscyplin sportu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Projekt ustawy zawiera kilka wad o charakterze legislacyjnym: po pierwsze, odsyła do przepisu, który został uchylony, po drugie, reguluje materię o charakterze przejściowym w przepisie o charakterze materialnym, po trzecie, wybiórczo reguluje problematykę kwalifikacji uprawnień. Jeżeli przyjmiemy interpretację przedstawioną w uzasadnieniu do projektu ustawy, to powstanie zasadnicze pytanie: co z pozostałymi dyscyplinami sportu i kwalifikacjami, które regulowała ustawa o kulturze fizycznej? Dotyczy to alpinistów, płetwonurków, strzelców itd. Uchylamy w ustawie o kulturze fizycznej wszystkie artykuły od art. 53 do art. 53d? Ewentualne modyfikacje w tej ustawie, które prowadziłyby do sanowania wskazanych wyżej wad legislacyjnych, mogłyby polegać na nowelizacji ustawy o sporcie i rozszerzeniu przepisu przejściowego art. 87 ustawy o sporcie oprócz kwalifikacji także o uprawnienia. W naszej ocenie, taka poprawka i modyfikacja tego projektu ustawy – który, z jednej strony, zgodnie z konstytucyjną zasadą równości, obejmowałby wszystkie dyscypliny sportu, a z drugiej, w sposób prawidłowy legislacyjnie regulował materię i cel stawiany przed tym projektem ustawy – jest niedopuszczalna ze względu na przekroczenie zakresu poprawek oraz ominięcie przepisów i inicjatywy ustawodawczej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. Chciałbym zapytać przedstawicieli Biura Legislacyjnego – czy gdybyśmy przeszli do drugiego czytania i pracy nad tą ustawą, to zakres zgłoszonej poprawki wykraczałby poza przedmiot projektu ustawy i byłby trudny do zrealizowania? Czy można tak powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Nie oceniam poprawki zgłoszonej przez pana posła, gdyż nie widzieliśmy tej poprawki. Wskazuję natomiast na wady projektu. Rozwiązanie, które jest prawidłowe legislacyjnie w tej materii należy uznać za niedopuszczalne. Dlatego trudno mi wyobrazić sobie scenariusz, który jednocześnie byłby zgodny z konstytucją i w sposób prawidłowy realizował cel przyjęty przez wnioskodawców. Oczywiście, na tym etapie prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Mam pytanie, jeśli mogę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Chciałbym je zadać Biuru Legislacyjnemu. Jeżeli mówimy o szkoleniach w zakresie turystyki wodnej, to dlaczego ma to dotyczyć również innych dyscyplin sportowych, innych związków sportowych oraz innych uprawnień instruktorskich? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę o odpowiedź Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Nasza ocena dotyczyła art. 87 ustawy o sporcie. Jest to przepis przejściowy, który mówi o tym, że ogólnie wszystkie osoby, które uzyskały jakikolwiek tytuł trenera lub instruktora na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują swoje kwalifikacje. W tej ustawie nie ma zawężenia do turystyki wodnej czy jakiejkolwiek innej dyscypliny sportu. Ten artykuł, ażeby osiągnąć cel proponowany przez wnioskodawców, w naszej ocenie, należałoby znowelizować. Niedopuszczalna jest nowelizacja tego artykułu dotycząca tylko turystyki wodnej. Narażalibyśmy się wtedy, z jednej strony, na interpretację tego przepisu w taki sposób, że zachowujemy prawa nabyte tylko określonej grupy osób.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dlaczego? Wydaje się, że nie ma uzasadnionych argumentów, aby pomijać pozostałe dyscypliny sportu i kwalifikacje osób w tym zakresie. Z drugiej strony, art. 87 ustawy o sporcie i ewentualna jego zmiana potwierdzałby tę interpretację, która stanowi, że tylko kwalifikacje zostały utrzymane, co nie było intencją zarówno Senatu, jak i Sejmu, który przyjmował senackie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę o wypowiedź najpierw przedstawicieli Ministerstwa Sporu i Turystyki, a następnie panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ReferendarzwMSiTMarcinBrachfogel">Odniosę się do uwag Biura Legislacyjnego. Ministerstwo Sportu i Turystyki stoi na stanowisku, że instruktorzy organizacji żeglarskich nie podlegają przepisom art. 87 ustawy o sporcie i jako ministerstwo jesteśmy przeciwni jakimkolwiek nowelizacjom tego artykułu, również w zakresie konkretnego przepisu o instruktorach organizacji żeglarskich. Przepis przejściowy nie powinien podlegać jakimkolwiek zmianom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Oddaję głos pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAnnaWypychNamiotko">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Ministerstwo Infrastruktury dla podniesienia bezpieczeństwa uprawiania rekreacji na wodzie skłonne jest dokonać zmiany dotyczącej tylko turystyki wodnej w ustawie o żegludze śródlądowej. Dlatego też art. 37a ust. 13, którego dotyczy projektowana poprawka, jest, naszym zdaniem, godny poparcia. Sztuką jest natomiast jego właściwy zapis.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMIAnnaWypychNamiotko">Odnosząc się do metodyki szkoleń, nie uważam za konieczne wykreślanie sformułowania „według systemów szkoleń zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej”. Takie szkolenia nie były do tej pory zatwierdzane metodą rozporządzenia. Podejrzewam, że proponowana poprawka została sformułowana w ten sposób ze względu na brzmienie ust. 15, w którym minister właściwy do spraw kultury fizycznej określa w drodze rozporządzenia uprawnienia w szczególności dotyczące wiedzy, umiejętności z zakresu żeglarstwa. W dalszej części przechodzimy do kwestii egzaminowania, które powinno weryfikować proces szkoleniowy. Takie uproszczenie w ust. 13 było uzasadnione. Jeżeli nie będzie przepisu dotyczącego systemów szkoleń zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, to wówczas minister będzie musiał wydać rozporządzenie, w którym zawarte będą procedury szkoleniowe i egzaminowania żeglarzy, które będą obowiązywały. Tak to rozumiem. Bardzo bym prosiła Biuro Legislacyjne o komentarz do takiego czytania tego fragmentu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, z tej dyskusji wynika, że nie jesteśmy w stanie w dniu dzisiejszym, w tym gremium przyjąć rozwiązania, które będzie miało pełnię regulacji prawnych. Aby nie niszczyć tej inicjatywy i aby nie wychodziła ona w tej umownie zgłoszonej przez pana posła „autopoprawce” poza zakres ustawy, a mieściła się, tak jak wspomniała pani minister, w tej regulacji, należy nad tym dłużej dyskutować. Proponuję więc powołanie podkomisji, pod warunkiem, że podkomisja będzie chciała w tym tygodniu prace zakończyć i najpóźniej podczas następnego posiedzenia umożliwić nam przystąpienie do drugiego czytania.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Chciałem zgłosić ten wniosek. Czy jeszcze ktoś z państwa chciał zabrać głos w trakcie pierwszego czytania? Proszę bardzo o zabranie głosu pana posła Zbigniewa Pacelta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Intencją nie jest zmiana ustawy o sporcie, a, tak jak mówi tytuł poprawki – ustawy o żegludze śródlądowej. W związku z tym nie chcemy wprowadzać rewolucji oraz zmian w ustawie o sporcie. W poprawce nie jest zawarte twierdzenie, że nie chcemy przyjąć zasady kontroli przez ministra szkoleń prowadzonych przez instruktorów żeglarstwa. Z dyskusji wynika, że wszyscy zgadzamy się z tym twierdzeniem. Tak jak zaproponował pan przewodniczący, myślę, że będzie to dobre i szybkie rozwiązanie dla poprawki i jej zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Zamykam pierwsze czytanie. Przechodzimy do dalszych prac. Nie został zgłoszony wniosek o wysłuchanie publiczne. Był wniosek o powołanie podkomisji, w związku z tym chciałbym zaproponować, aby nasza podkomisja procedowała w liczbie 7 osób. Jeśli nie będzie tylu zgłoszeń, zweryfikujemy to. Proponuję z Klubu Poselskiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej posła Bogusława Wontora, a z Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego – posła Jana Kamińskiego. Prosiłbym Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość o podanie jednej lub dwóch kandydatur. Jeśli nie macie tylu osób, to nic się nie stanie, nie trzeba zachowywać parytetów. Chodzi o to, aby byli gotowi w najbliższym czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzKomisjiKrzysztofMajer">W skład podkomisji musi wejść minimum pięciu posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Rozumiem. Podkomisja musi minimalnie liczyć pięć osób. Prosimy więc o dwie osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Nie mam upoważnienia, panie przewodniczący, aby mówić za kogoś. Mogę mówić tylko za siebie. Nie chcę burzyć tej inicjatywy, bo ma ona wprowadzić pewne ułatwienia, ale, panie przewodniczący, chyba nawet nie ma kworum, aby dokonać tego wyboru. Tak mi się wydaje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Był wniosek – proszę o sprawdzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Sprawdźmy to, nie róbmy sztucznie pewnych rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Nie ma kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Proponuję zarządzić dłuższą przerwę w posiedzeniu tej Komisji i potem wrócimy do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Inaczej: w kwestii powołania podkomisji prosiłbym sekretariat o wykonanie niezbędnych telefonów i 10 minut przed rozpoczęciem kolejnego posiedzenia Komisji, które odbędzie się dziś o godzinie 12.00 w sali 24, załatwilibyśmy sprawę. W związku z tym ogłaszam przerwę w posiedzeniu Komisji do godziny 11.50. Gościom serdecznie dziękuję. Komunikat o ukonstytuowaniu się podkomisji będzie dostępny po zakończeniu prac.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">[Po przerwie]</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Proszę posłów będących członkami Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki o podejście do stołu prezydialnego. Poseł Grzegorz Janik, poseł Jacek Osuch, poseł Zbigniew Babalski, poseł Zbigniew Pacelt. Pozostałych posłów z innych Komisji proszę o opuszczenie sali jeśli chcą nam przeszkadzać. Jeśli chcą się przysłuchiwać pracy najbardziej zapracowanej Komisji w tej kadencji – Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, to mogą pozostać na sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Poznańskie konsultacje polityczne prosimy przenieść na korytarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję. Przekazuję prowadzenie Komisji panu przewodniczącemu Tadeuszowi Tomaszewskiemu, ponieważ prowadził on przerwane posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Panie i panowie, wznawiam posiedzenie Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Przypominam, że rozpatrzyliśmy w pierwszym czytaniu poselski projekt ustawy o żegludze śródlądowej (druk nr 4398). Zakończyliśmy procedowanie na etapie powoływania podkomisji. Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłosił pana posła Jana Kamińskiego, a Klub Poselski Sojuszu Lewicy Demokratycznej – pana posła Bogusława Wontora. Proszę uprzejmie Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość o zgłoszenie dwóch kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselGrzegorzJanik">Będą to posłowie Zbigniew Babalski i Piotr Polak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Tak więc, będą to panowie Zbigniew Babalski i Piotr Polak z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Proszę o zgłoszenie trzech kandydatów z Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselIreneuszRas">Będą to posłowie: pan Grzegorz Sztolcman, pan Michał Jaros i pan Zbigniew Pacelt – Polska!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w wymienionym składzie? Nie stwierdzam. Powołaliśmy podkomisję w następującym składzie: Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowe –Jan Kamiński, Klub Poselski Sojusz Lewicy Demokratycznej – Bogusław Wontor, Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość – Zbigniew Babalski i Piotr Polak, Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska – Grzegorz Sztolcman, Michał Jaros oraz Zbigniew Pacelt.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji i uprzejmie proszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania się.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>