text_structure.xml 13.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">W imieniu pani przewodniczącej Elżbiety Jakubiak i swoim otwieram posiedzenie Komisji obradujących wspólnie: Gospodarki oraz Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie ustawy o timeshare – druk nr 4439. Uzasadnia go wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosław Król. Witam uprzejmie pana prezesa. Bardzo pana proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowJaroslawKrol">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rządowy projekt ustawy o timeshare powstał z powodu konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2008/122/WE z dnia 14 stycznia 2009 roku – „W sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do niektórych aspektów umów timeshare, umów o długoterminowe produkty wakacyjne, umów odsprzedaży oraz wymiany”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowJaroslawKrol">Szanowni państwo ta dyrektywa zastąpiła poprzednią dotyczącą timeshare, z dnia 26 października 1994 roku. Obowiązującym obecnie w Polsce aktem prawnym, w którym zostały zaimplementowane postanowienia poprzedniej dyrektywy 94/47/WE jest ustawa z dnia13 lipca 2000 roku – „O ochronie nabywców prawa korzystania z budynku lub pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym czasie w każdym roku oraz o zmianie ustaw Kodeks cywilny, Kodeks wykroczeń i ustawy o księgach wieczystych i hipotece”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowJaroslawKrol">Proszę państwa, timeshare oznacza prawo do korzystania z rzeczy, przede wszystkim nieruchomości przykładowo ośrodka turystycznego, hotelu, pensjonatu czy apartamentu w określonych regularnie powtarzających się odstępach czasu, w każdym roku. Od czasów przyjęcia dyrektywy z 1994 roku…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Szanowni państwo bardzo proszę o prowadzenie rozmów troszkę ciszej. Przeszkadzamy panu prezesowi, wprowadzana ustawa dotyczy instytucji w prawie polskim i na pewno jest bardzo ciekawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Tak jak powiedziałem, od czasu wejścia w życie poprzedniej dyrektywy na rynku zaszło wiele zmian. Pojawiły się nowe produkty, które nie są objęte zakresem obowiązywania prawa korzystania z nieruchomości. Spowodowało to szereg komplikacji dla konsumentów oraz dla przedsiębiorców. Nowa dyrektywa 2008/122/WE oparta jest na maksymalnej harmonizacji z prawem unijnym. Pozostawia ona państwom członkowskim możliwość przyjęcia własnych rozwiązań tylko w kilku wskazanych przez nią przypadkach. Skutkiem implementacji do krajowego systemu prawnego postanowień dyrektywy, będzie poszerzenie dotychczas obowiązujących regulacji i wprowadzenie nowych pojęć.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Powiem tylko o najważniejszych zmianach, które przewidziano w przedłożeniu rządowym. Należy do nich zaliczyć nową regulację umowy, na podstawie której konsument nabywa prawo do korzystania z co najmniej jednego miejsca zakwaterowania. Zgodnie z nową regulacją będzie to umowa nazwana – umowa timeshare. Na podstawie tej umowy konsument nabędzie prawo do korzystania – przykładowo – przez okres 5 lat z apartamentu na Krecie przez 3 tygodnie każdego roku. W porównaniu do obecnej regulacji skróceniu uległ minimalny okres, na jaki może być zawarta tego typu umowa – z 3 lat do ponad roku. Rozszerzeniu uległ również zakres ustawy – o inne nieruchomości mające charakter noclegowy. Obecnie mogą być to również przykładowo statki wycieczkowe.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Ustawa wprowadza regulacje dotyczące innych nieuregulowanych dotychczas umów – umowy na długoterminowy produkt wakacyjny. Na podstawie tej umowy konsument za opłatą uzyskuje prawo głównie do otrzymywania zniżek na usługi związane z zakwaterowaniem lub podróżą, np. zniżki w hotelach lub zniżki na bilety lotnicze; umowy pośrednictwa w odsprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego. W ramach...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Chwileczkę – odnoszę się do panów posłów z Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości siedzących w prawym rogu sali. Bardzo proszę, czy mogliby panowie prowadzić swoje rozmowy trochę ciszej? Byłbym wdzięczny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o umowę pośrednictwa w sprzedaży timeshare lub długoterminowego produktu wakacyjnego, to w ramach tej umowy przedsiębiorca udziela konsumentowi pomocy w sprzedaży lub kupnie tych produktów. Jest jeszcze umowa o uczestnictwie w systemie wymiany, na podstawie której konsument wnosi do ustalonego przez przedsiębiorcę systemu wymiany swoje prawo timeshare, z którego będą mogli korzystać inni członkowie tego systemu. W zamian za to mogą oni uzyskać prawo do korzystania z innych praw typu timeshare, np. do wizyt w spa, czy do korzystania z pola golfowego.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Wysoka Komisjo – ustawa wprowadza nowe rozwiązania w zakresie reklamy produktów będących przedmiotem właśnie takich umów. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do uiszczania między innymi w reklamie informacji o miejscu i sposobie otrzymania informacji przedkontraktowych. Timeshare oraz umowy o długoterminowy produkt wakacyjny nie będą mogły być przedstawione w reklamach, jako inwestycja.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Proszę państwa, ustawa wprowadzi zmiany w zakresie informacji przedkontraktowych – są to informacje udzielane przed zawarciem umowy. Z uwagi na rozszerzenie tego zakresu zrezygnowano z jednego jednolitego druku. W jego miejsce ustawa będzie przewidywała dla każdej z umów oddzielne formularze. Ustawa wprowadzi też zmiany w kwestii prawa odstąpienia konsumenta od umowy. Termin, w którym konsument może skorzystać z tego prawa ulegnie wydłużeniu z 10 do 14 dni. Z uwagi na nową regulację prawa timeshare oraz pojawienie się nowych rodzajów umów, wdrożenie dyrektywy 2008/122/WE wymaga również dokonania odpowiednich zmian w innych aktach prawnych: po jednym przepisie w Kodeksie cywilnym, Kodeksie wykroczeń oraz w ustawie – o księgach wieczystych i hipotece.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Projekt ustawy o timeshare przewiduje sześciomiesięczny okres vacatio legis – przede wszystkim z uwagi na to, iż przepisy ustawy wprowadzą wiele istotnych zmian w obowiązujących regulacjach. Tak jak mówiłem będą to zmiany w zakresie obowiązków przedkontraktowych, obowiązków związanych z umową, przepisów związanych z odstąpieniem od umowy czy dotyczących reklamy.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Na zakończenie pragnę podkreślić, że projekt ustawy o timeshare wprowadza wiele korzystnych dla ochrony konsumentów zmian. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów popiera każde rozwiązanie, które ma na celu wzmocnienie ochrony uczestników rynku przed nieuczciwym działaniem przedsiębiorców. Liczymy na to, że nowa ustawa poprawi sytuację konsumenta, a w efekcie zwiększy jego zaufanie do tego rodzaju usług. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Dziękuję bardzo panu prezesowi. Otwieram debatę. Szanowni państwo, bardzo proszę uprzejmie o zabieranie głosu. Pierwszy wypowie się pan poseł Waldemar Wiązowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWaldemarWiazowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ten szum w tej części sali wynika z pewnego rodzaju zainteresowania, a zarazem oburzenia tytułem ustawy. Jeśli mówimy o tym – przykładowo – co ma zrobić człowiek, który prowadzi agroturystykę i też oferuje kwaterunek wakacyjny różnym osobom, zawiera różne umowy, ale posługuje się tylko językiem polskim? Dlatego nie wiem czy nie byłoby to bardziej trafne, gdyby ustawę nazwano np. „o udzielenie kwaterunku wakacyjnego” czy czegoś innego, żeby to było zrozumiałe dla przeciętnego czytelnika ustawy. Dla takich ludzi te ustawy tworzymy. To tyle. Panie przewodniczący, jeszcze raz informuję, że ten szum na końcu sali był wynikiem zainteresowania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Dziękuję bardzo, z całą pewnością dobrzy byłoby znaleźć odpowiednik polski dla nazwy tego prawa w dalszych pracach legislacyjnych nad ustawą. Za chwilkę pan odpowie panie prezesie. Być może będą jeszcze jakieś pytania. Nie słyszę kolejnych zgłoszeń, zatem oddaję głos panu prezesowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiceprezesUOKiKJaroslawKrol">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie pośle, nie należy się niepokoić nazwą tej ustawy. Tak jak powiedziałem to przedłożenie rządowe implementuje nową dyrektywę o timeshare, która zastąpi aktualnie obowiązującą ustawę z 2000 roku. Na gruncie tej ustawy mamy już doktrynę, mamy orzecznictwo i nie ma wątpliwości odnośnie do tego, co należy rozumieć pod pojęciem umowy timeshare. Chcę powiedzieć, że ta nowa ustawa wprowadza umowę nazwaną, którą będzie umowa timeshare. Jako przykład można podać pierwotnie obco brzmiące nazwy umów, jak np. umowa franchisingu. Nazewnictwo było bardzo wnikliwie przedyskutowane w toku prac międzyresortowych i uważamy, że ta nazwa jest jak najbardziej prawidłowa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Dziękuję bardzo. Teraz wypowie się pan przewodniczący Andrzej Czerwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Chciałbym złożyć wniosek o powołanie podkomisji, abyśmy nie musieli procedować tej ustawy w tak licznym towarzystwie. Będziemy mogli łatwiej i precyzyjniej omawiać poszczególne artykuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Szanowni państwo, w takim razie zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">W czasie pierwszego czytania padł wniosek o powołanie podkomisji. Czy ktoś oponuje przeciwko temu wnioskowi? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Uznaję, że Wysokie Komisje wniosek przyjęły.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Szanowni państwo mam wstępną propozycję składu podkomisji. Z Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej panowie Artur Gierada… przepraszam, pani Mirosława Nykiel, bo od niej powinienem zacząć. Przepraszam panią poseł. Pan poseł Artur Gierada i pan poseł Andrzej Gut-Mostowy. Z Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości pan poseł przewodniczący Maks Kraczkowski i pan poseł Piotr Polak. Z Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłasza się pan przewodniczący Jan Kamiński. Z Klubu Poselskiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Czy są inne ugrupowania, które by chciały zgłosić jeszcze swoich przedstawicieli? Czy ktoś z państwa posłów chciałby zgłosić akces do pracy w podkomisji? Nie słyszę zgłoszeń. W związku z tym stwierdzam... chwilkę… Szanowni państwo, rozumiem, że są inne pilne zajęcia, ale proszę o spokój. Zostali do podkomisji zgłoszeni następujący posłowie: pani poseł Mirosława Nykiel, pan poseł Artur Gierada, pan poseł Andrzej Gut-Mostowy, pan poseł Maks Kraczkowski, pan poseł Piotr Polak, pan poseł Jan Kamiński i pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Czy są dalsze zgłoszenia? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelWojciechJasinski">Szanowni państwo, stwierdzam, że Komisje obradujące wspólnie powołały podkomisję w wymienionym przed chwilą składzie. Proszę uprzejmie po zakończeniu posiedzenia członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania się. Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu za obecność.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>