text_structure.xml 36.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Witam wszystkich gości i państwa posłów. W dzisiejszym porządku dziennym mamy do rozpatrzenia sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. (druk nr 4270) wraz z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2010 r. oraz opinię Najwyższej Izby Kontroli w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów (druk nr 4329). W drugim punkcie mamy do rozpatrzenia sprawozdanie z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2010 r. (druk nr 4327). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Bardzo proszę o zaprezentowanie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, informację przedstawi pani dyrektor Anna Klimek-Krypa. Po prezentacji jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Szanowni państwo, chciałabym przedstawić informacje o wykonaniu zadań i budżetu w 2010 r. w części „Kultura fizyczna” oraz „Budżety wojewodów”. Nazewnictwo zostało zaczerpnięte z obecnie obowiązujących aktów prawnych. Chodzi o ustawę o kulturze fizycznej oraz ustawę o sporcie kwalifikowanym.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Główne zadania realizowane w 2010 r. to m.in. kontynuacja realizacji: wieloletniego programu „Przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć EURO 2012”, programu „Orlik Moje Boisko 2012”, programów związanych ze sportem powszechnym oraz programów związanych z przygotowaniem zawodników kadry narodowej do udziału w międzynarodowych zawodach i igrzyskach olimpijskich. Bardzo ważnym zadaniem realizowanym w 2010 r. był program „Przygotowanie, obsługa i sprawowanie przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej”. Chodzi o drugą połowę 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Dochody budżetowe w części 25 były zaplanowane w kwocie 785 tys. zł. Na koniec roku powyższe dochody wyniosły 46.000 tys. zł. Różnica wynika z trudnych do ustalenia terminów dla wykonania zadań przez beneficjentów. Dotyczyło to przede wszystkim zadań inwestycyjnych, złożenia do urzędu skarbowego wniosku o zwrot podatku VAT, przekazania z urzędu należnego podatku i zwrotu podatku przez beneficjenta do ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Wydatki wyniosły 2.407.000 tys. zł. W porównaniu do 2009 r. jest to wzrost o 38%. Na powyższą kwotę składały się środki z części 25 i 85 w wysokości 1.795.000 tys. zł. Jest to prawie 75% łącznych wydatków. Środki z państwowych funduszy celowych to ok. 612.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Uwzględniając zmiany dokonywane w 2010 r., czyli przeniesienie środków z rezerwy celowej w ramach programu „Przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć EURO 2012” wydatki wyniosły prawie 1.794.000 tys. zł. Stanowiło to 96% wykonania planu. Warto zaznaczyć, że jest to wzrost o 76%.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Wydatki bieżące to kwota 283 tys. zł, co stanowi 98% wydatków. Wydatki majątkowe ukształtowały się na poziomie 1.000.510 tys. zł. Jest to 96% planu.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Spoglądając na diagram widzimy jak wygląda wykonanie wydatków według określonych grup. Największa grupa to wydatki majątkowe, następnie dotacje celowe i pozostałe to wydatki bieżące.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">W dziale 750 wydatkowano 20.940 tys. zł. W ramach tych środków realizowano zadania w dwóch rozdziałach. Chodziło o funkcjonowanie urzędu i utrzymanie administracji.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Realizowano również zadania związane z przygotowaniem przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Na ten cel wydatkowano w 2010 r. 88 tys. zł. Ministerstwo w ramach tego rozdziału realizowało wieloletni program „Przygotowanie, obsługa i sprawowanie przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Wydatki poniesiono na wyjazdy studyjne i kursy językowe.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">W dziale „Obrona narodowa” w 2010 r. zrealizowaliśmy wydatki na poziomie 10%, czyli w kwocie 1 tys. zł. Przeprowadzono szkolenia dla kadry kierowniczej ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Z działem „Kultura fizyczna” związanych jest 99% wydatków. Zostały one zrealizowane w kwocie 1.772.000 tys. zł. Największy udział mają wydatki majątkowe, które wyniosły 85%. Jest to m.in. program wieloletni „Moje Boisko Orlik 2012”. Pozostałe wydatki to dotacje i świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Na diagramach widzimy udział poszczególnych wydatków w budżecie. Zadania były realizowane w 5 rozdziałach w części „Kultura fizyczna”. Były to m.in. obiekty sportowe, czyli dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach programu „Moje Boisko Orlik 2012”. Wydatki zrealizowano na poziomie 77%. W 2010 r. zakładano wybudowanie 750 boisk. Zrealizowano 567 inwestycji. Było to 519 orlików i 38 białych orlików. Ponadto, odbudowano 10 kompleksów, które uległy uszkodzeniu podczas powodzi.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Niskie wykonanie programu „Moje Boisko Orlik 2012” spowodowane było powodzią, która uniemożliwiła budowę wielu inwestycji. Ponadto, województwo mazowieckie wycofało się z projektu z uwagi na złą sytuację finansową. Jednostki samorządu terytorialnego miały także problemy z firmami, które realizowały budowę obiektów. To wszystko złożyło się na niskie wykonanie zakładanego planu.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">Komisja do Zwalczania Dopingu w Sporcie została sfinansowana w kwocie 4077 tys. zł. Na realizację zadań bieżących przekazano 4000 tys. zł. Za pozostałą część Komisja zakupiła serwer. Komisja przeprowadziła ponad 2 tys. badań antydopingowych. W 27 przypadkach stwierdzono obecność środków dopingowych.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSITAnnaKlimekKrypa">W ramach działu „Instytucji publicznych” sfinansowano Centralny Ośrodek Sportu, który, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, do 31 grudnia 2010 r. funkcjonował jako państwowy zakład budżetowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Proszę o ciszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Otrzymywał dotację przedmiotową na realizację swoich zadań. Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu w 2011 r. wykonano na kwotę 181.790 tys. zł. Finansowano trzy obszary: sport powszechny, sport kwalifikowany i sport osób niepełnosprawnych. Największe wydatki wiązały się ze sportem kwalifikowanym. Było to prawie 152.000 tys. zł. Na sport powszechny przeznaczono 25.000 tys. zł, a na sport osób niepełnosprawnych ponad 4000 tys. zł. W zakresie sportu powszechnego i osób niepełnosprawnych realizowano zadania w formie dotacji celowej z budżetu państwa. W ramach zadań związanych ze sportem osób niepełnosprawnych realizowano stypendia sportowe. Pomocą objęto 174 osoby. W sporcie kwalifikowanym zadania wykonano w trzech obszarach. Na program przygotowań do mistrzostw świata lub Europy w dyscyplinach olimpijskich wydatkowano 121.000 tys. zł. Jest to prawie 80% wszystkich wydatków.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">W pozostałej działalności wydatkowano 1.000.374 tys. zł. Głównie były to wydatki majątkowe. Chodziło m.in. o przygotowanie przedsięwzięć EURO 2012. Wydatki bieżące to kwota 57.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Na diagramach widzimy udział procentowy wykonania poszczególnych zadań. Największy mamy w wydatkach majątkowych. Środki na program „Przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć EURO 2012” zostały zaplanowane w rezerwach celowych. Była to kwota 1.354.000 tys. zł. W ramach tej kwoty zrealizowano budowę stadionu narodowego. Koszt wyniósł 863.000 tys. zł. Ponadto sfinansowano zadania spółek na kwotę 31.552 tys. zł. Dofinansowano także rozbudowę stadionów piłkarskich w innych miastach, które będą gospodarzami EURO 2012. Była to kwota 453.000 tys. zł. Jest to 99,5% wykonania planu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Ministerstwo posiada dwa fundusze celowe. Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów działa na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Stan funduszu na początku roku wyniósł 7400 tys. zł. Przychody wyniosły 12.973 tys. zł. Przychody z opłat za reklamy napojów to kwota 12.735 tys. zł. Wydatki zrealizowano na kwotę 12.647 tys. zł. Stanowi to 97% zakładanego planu. W ramach dostępnych środków organizowano zajęcia powszechnej nauki pływania. Z zajęć skorzystało 130 tys. osób. Stan środków na koniec roku wyniósł 7717 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej działa na podstawie ustawy o grach hazardowych. Głównym źródłem dochodu są wpływy z dopłat do gier losowych objętych monopolem państwa. Na początku roku stan funduszu wyniósł 120.570 tys. zł. Wykonanie planu wyniosło 551.393 tys. Wpływy z Totalizatora Sportowego zrealizowano na poziomie 481 tys. zł. Wydatki wyniosły 601.376 tys. zł. Zadania inwestycyjne wykonano na kwotę 361.400 tys. zł. W ramach powyższych działań największy udział mają inwestycje o szczególnym znaczeniu dla sportu. Jest to prawie 49% wszystkich wydatków inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Realizowano również program „Rozwijanie sportu dzieci i młodzieży” na kwotę 207.000 tys. zł. W ramach programu wykonano dwa zadania: szkolenie i współzawodnictwo młodzieży uzdolnionej sportowo. Zrealizowano wydatki na kwotę 149.000 tys. Zadania z programu „Sport wszystkich dzieci” wykonano na kwotę 58.000 tys. zł. Rozwijanie sportu u osób niepełnosprawnych odbywało się poprzez dwa programy – „Upowszechnienie sportu u osób niepełnosprawnych” i „Sport wyczynowy osób niepełnosprawnych”. Wydatkowano na ten cel 31.160 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Opłaty z tytułu obsługi bankowej wyniosły 2000 tys. zł. W ustawie budżetowej nie są planowane wydatki w budżetach wojewodów. Minister uruchamia środki z budżetu dla rozwoju kultury fizycznej. W związku z tym w 2011 r. mamy rezerwę 2086 tys. zł. Zrealizowano zadania na kwotę 1731 tys. zł. Wydatki bieżące to 1458 tys. zł. Dotyczyło to programu na rzecz społeczności romskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Panie pośle, proszę o ciszę. Pan poseł Biernat zagalopował się w dyskusji. Jest za głośno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Wydatki majątkowe wyniosły 273 tys. zł. Rozdział „Budżety wojewodów” to pięć województw, które realizują zadania w ramach części 85 dla zadań kultury fizycznej i sportu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Czy pan minister chciałby coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Czekamy na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Bardzo proszę, pan dyrektor Buczyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliGrzegorzBuczynski">Pozytywnie oceniliśmy wykonanie budżetu w części 25 oraz oba fundusze. Gratulujemy, ponieważ od lat nie było tak dobrej oceny. W raporcie uzasadniamy, dlaczego ocena jest pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliGrzegorzBuczynski">Stwierdziliśmy kilka nieprawidłowości. Ich skala jest niewielka, stąd nie mają wpływu na pozytywną ocenę. Pojawiły się problemu z dochodzeniem należności w funduszach. Kilkakrotnie pominięto procedury przetargowe przy zakupie biletów. Są to formalne błędy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliGrzegorzBuczynski">Wnioski mają na celu usunięcie nieprawidłowości. Mamy odpowiedź pana ministra, w której zadeklarowano realizację większości zaproponowanych wniosków. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan poseł Walkowiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejWalkowiak">Pani przewodnicząca, chodzi mi o różnice między wydatkami na sport kwalifikowany i powszechny. Z danych wynika, że na sport kwalifikowany przeznaczono 151.905 tys. zł, a na sport powszechny tylko 25.000 tys. zł. 84% środków zostało przeznaczonych na sport kwalifikowany, a tylko 14% na sport powszechny. Czy taka proporcja jest właściwa?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselAndrzejWalkowiak">Czy ministerstwo posiada dane, jaką kwotę sport kwalifikowany pozyskał ze środków sponsorskich? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Pan przewodniczący Tomaszewski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, materiał przygotowany przez resort jest dość przejrzysty. Zawiera podstawowe dane. Pozytywna ocena bardzo nas cieszy, ponieważ znacznie poprawiło się dysponowanie środkami publicznymi.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Obecnie mamy największy budżet od lat. Wynika to z nakładów majątkowych na EURO 2012. Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu są na poziomie 91% w porównaniu do 2009 r. Jesteśmy na ścieżce zniżkowej, jeśli chodzi o nakłady na sport. Finansowanie sportu pochodzi ze źródeł publicznych. Jest jeszcze obszar związany ze sponsoringiem. Trudno ustalić, ile jest obecnie tych środków.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kluby sportowe, związki sportowe i stowarzyszenia są uzależnione od wpływów ze środków publicznych. Mniejszy budżet ogranicza możliwość realizacji wszystkich zadań. Dodatkowe utrudnienia powodują nieregularne wpływy do budżetu z Totalizatora Sportowego. Wczoraj otrzymałem zestawienie z Biura Analiz Sejmowych, z którego wynika, że środki na kulturę fizyczną i sport, przekazywane za pośrednictwem klubów sportowych i stowarzyszeń, w 2010 r. wyniosły 485.679 tys. zł. Jest to 40% wszystkich środków jakie samorządy wydają na sektor pozarządowy. Warto przypomnieć, że rządowe programy kumulowały kapitał na wydatki inwestycyjne. Z drugiej strony, mamy stopniowe obniżanie środków przekazywanych na sport i kulturę fizyczną. Jeśli weźmiemy pod uwagę możliwości budżetu i funduszy, to zobaczymy, że sytuacja podmiotów funkcjonujących w sporcie jest trudna.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Prosiłbym o wyjaśnienie wzrostu zatrudnienia w ministerstwie. W materiałach mamy informację, że została przyjęta obsługa inwestycji. Wydaje się to zasadne, ponieważ przestajemy płacić za powyższą usługę bankom. Czy są jeszcze inne przyczyny?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wydatkiem, który wynika z ustawy, są świadczenia olimpijskie i paraolimpijskie dla 531 osób. Pieniądze są przekazywane z ministerstwa. Wydaje się to być naszym sukcesem.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z analizy BAS wynika, że mimo wykonania 99,6% planu realizacji Stadionu Narodowego, postęp prac wykonawcy wyniósł tylko 60%. W poszczególnych miastach zaawansowanie budów, pomimo przekazania wszystkich środków, jest bardzo niskie. W Gdańsku wynosi 70%, we Wrocławiu – 52%, a w Poznaniu – 77%. W trakcie procesu inwestycyjnego wykonawcy znacząco podnoszą cenę. To nie jest problem budżetu państwa, tylko miast. Prosiłbym o komentarz w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W ubiegłym roku przychody z Totalizatora Sportowego zmniejszyły się o 3%. Jest to związane z utworzeniem prewencyjnego funduszu hazardowego. Przypomnę, że udało się nam uchronić 2%, ponieważ rząd proponował zmniejszenie przychodów o 5%.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Podsumowując, wykonanie budżetu zasługuje na przyjęcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Ministerstwo podało informacje na temat orlików. Czy państwo macie rozeznanie, ile jest wniosków o budowę takich boisk na 2012 r.? Jakie są oczekiwania samorządów? Czy będzie to uwzględnione w budżecie na przyszły rok?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Pojawia się tendencja do zmniejszania środków przeznaczonych na kulturę fizyczną i sport. Wprowadzając nowe przepisy chcieliśmy zwiększyć środki. Potrzebna jest refleksja nad funkcjonowaniem Totalizatora Sportowego. Proszę ustosunkować się do tej kwestii. Jeśli ministerstwo nie będzie w stanie odpowiedzieć, to będę prosiła o zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Finansów. Sytuacja robi się niebezpieczna, ponieważ mamy o 200.000 tys. zł mniej. Bardzo proszę, pan przewodniczący Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Z materiału wynika, że o 25% zostały zmniejszone środki na inwestycje terenowe. W Wielkopolsce odbył się ostatnio zjazd Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski. Usłyszeliśmy bardzo dużo cierpkich słów. Dokładając tendencję spadkową w tym roku, to będą to najniższe w historii środki na inwestycje terenowe. Rząd chce decentralizować państwo, ale zabiera pieniądze do siebie. Trzeba to zmienić, ponieważ jest to źle odbierane przez przedstawicieli samorządów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Ile kosztowało jedno boisko wielofunkcyjne, a ile orlik? Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Walkowiaka, to w 2010 r. nastąpił wzrost wydatków na sport powszechny o 44%. Co do środków sponsorskich, to, niestety, ale nie mamy takich informacji. Polskie związki sportowe nie przekażą nam takich danych, ponieważ jest to tajemnica handlowa.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Dziękujemy za skatalogowanie tendencji, które dostrzegł pan poseł Tomaszewski. Wzrost zatrudnienia w ministerstwie wynika z przejęcia zadań z Banku Gospodarstwa Krajowego. Chodzi o obsługę Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Ponadto, część osób wskazanych w materiałach to pracownicy na zastępstwo.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Jeżeli chodzi o kolejne pytania, to o odpowiedź proszę panią dyrektor Pleczeluk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegowMSiTBozenaPleczeluk">Szanowni państwo, chciałabym wyjaśnić kwestię dotyczącą rozbieżności pomiędzy poziomem wydatkowania środków na budowę Stadionu Narodowego a zawansowaniem prac generalnego wykonawcy. Mówiąc o wykonaniu planu, odnosimy się do wydatków wykonanych w 2010 r. Stąd plan został zrealizowany w 99%. Zaawansowanie prac generalnego wykonawcy to całokształt inwestycji. Aby porównać powyższą kwestię, należy przeanalizować wykonanie finansowe całego programu inwestycyjnego i obecnego stanu. W tej chwili nie jest to ze sobą skorelowane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturySportowejwMSiTUrszulaStrozanska">Jeśli chodzi o inwestycje terenowe, to nie zauważamy tendencji, aby następowało zmniejszenie środków na inwestycje terenowe. Posiadamy zestawienia, jakie środki były dedykowane na inwestycje terenowe. W 2006 r. mieliśmy kwotę 189.000 tys. zł. W 2007 r. planowano środki w wysokości 170.000 tys. zł. Z tego wykorzystano 164.000 tys. zł. W 2008 r. było już 200.000 tys. zł i ta kwota z roku na rok rosła. W 2010 r. mieliśmy do dyspozycji 216.000 tys. zł. Bieżący rok jest wyjątkowy, ponieważ ubiegłoroczny brak środków spowodował, że kwota jest mniejsza. Stąd realizujemy tylko inwestycje kontynuowane.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturySportowejwMSiTUrszulaStrozanska">Jeśli chodzi o cenę boiska wielofunkcyjnego, to kształtuje się ona od 400 tys. zł do 500 tys. zł. Jest to uzależnione m.in. od warunków gruntowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Odnośnie do pytania pani przewodniczącej Jakubiak o monitorowanie planów budowy orlików, to wiemy, jakie gminy nie posiadają orlików. Poprosiliśmy marszałków o zorganizowanie spotkań z przedstawicielami gmin, które nie mają orlików. Próbujemy namówić jak najwięcej gmin do budowy takiego kompleksu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Wybudowaliśmy 1803 orliki. W tym roku powstanie ok. 500 nowych obiektów. Oprócz tego realizowaliśmy budowę białych orlików. Powstało ich 38. W tym roku mamy zamiar utworzyć od 50 do 100 białych orlików. Zależy to od dostępnych środków.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Myślimy o następnych latach i przygotowujemy się do programu „Orlik plus”. Będą to rozwiązania, które sprawią, że przy orlikach zaczną powstawać dodatkowe urządzenia sportowe. Chodzi m.in. o bieżnie lekkoatletyczne, ścianki wspinaczkowe i siłownie plenerowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Czy są jeszcze pytania? Bardzo proszę, pan poseł Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zacytuję opinię BAS. Wydatki na inwestycje zostały zmniejszone. W związku z tym znaczna część środków na inwestycje terenowe została przekazana na przedsięwzięcia o charakterze strategicznym. Podstawową przyczyną jest zmniejszenie wpływów. W następnych latach musimy określić tendencje, do którego momentu będziemy wspierać wojewódzką bazę sportową kosztem terenowej. Wspólnie powinniśmy to zahamować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam odpowiedź na pytanie pana posła Walkowiaka. Czy różnice pomiędzy wydatkami na sport kwalifikowany i powszechny, to efekt ustawy o sporcie? Czy może nowej filozofii rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Według znanych mi dokumentów, było tak zawsze. Przypomnę, że wydatki na sport powszechny wzrosły o 44%. Jeżeli chodzi o rozbieżności, to zobowiązuję się, że opracujemy nową analizę tej kwestii. Pisemnie przekażemy odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Czy ministerstwo uważa, że taki podział środków jest odpowiedni? Czy jest to efekt ustawy o sporcie? Wydaje się, że filozofia finansowania sportu nie została zmieniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Ustawa o sporcie weszła w życie 17 października 2010 r. Jest za wcześnie na ocenę skutków wejścia w życie powyższego dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Przechodzimy do drugiej części prezentacji. Bardzo proszę, pani minister Sobierajska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Proszę panią dyrektor Klimek-Krypę o prezentację. Następnie będziemy mogli odpowiedzieć na państwa pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">W 2010 r. w obszarze turystyki prowadzono m.in. działania na rzecz ochrony prawnej konsumentów. Znowelizowano ustawę o usługach turystycznych oraz wprowadzono akty wykonawcze, które wzmocniły system organizatorów i pośredników turystycznych. Zadania realizowane w tym obszarze, to m.in. ogólnopolska akcja „Bezpieczny telefon” dla zagranicznych turystów. Po raz kolejny uruchomiono linię telefoniczną, aby turyści mogli w kilku językach uzyskać informację związane np. z bezpieczeństwem. Wydano w liczbie 120 tys. egzemplarzy ulotki informacyjne. Kontynuowano ponadto akcję „Bezpieczny stok”. Wydano w tym celu ulotki i książeczki informacyjne, które przygotowywały dzieci i młodzież do bezpiecznego korzystania ze stoków narciarskich.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Ministerstwo finansowało realizację zadań w obszarze turystyki ze środków budżetu w części 40 oraz w trzech działach budżetowych: „Turystyka”, „Administracja publiczna” i „Obrona narodowa”. W ustawie budżetowej w obszarze turystyki nie planowano dochodów. W kwocie 4 tys. zł zrealizowano wydatki dotyczące administracji publicznej. W 2010 r. wydatkowano 46.635 tys. zł, co stanowiło 99% planu. Wydatki były wyższe w stosunku do 2009 r. o 4,4%.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Wydatkowanie przedstawia się następująco w określonych grupach, które widzimy na ekranie. Dotacje są przekazywane przede wszystkim na działalność statutową. Ponadto, mamy także dofinansowania zadań z zakresu upowszechniania turystyki, w formie dotacji celowych.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Pozostałe wydatki stanowią 15% i są to wydatki bieżące i majątkowe. Wykonanie w dziale „Turystyka” zostało zrealizowane w kwocie 43.000 tys. zł. Jest to 99,9% planu. Działania realizowano w trzech rozdziałach. Polska Organizacja Turystyczna to państwowa osoba prawna, nad którą nadzór sprawuje minister właściwy ds. turystyki. Plan finansowy POT jest ujęty w załączniku nr 14 do ustawy budżetowej na 2010 r. POT działała na podstawie środków z budżetu i otrzymywała środki w formie dotacji podmiotowej. Zrealizowała dotację w 100%. Zadania z zakresu upowszechniania turystyki wykonano na kwotę 1607 tys. zł. Jest to 99% planu. Środki w formie dotacji celowej przeznaczono na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe. Były to stowarzyszenia i fundacje, które zostały wyłonione podczas konkursu. W 2010 r. dofinansowano 32 zadania. Było to m.in. oznakowanie ponad 5 tys. km szlaków. Zinwentaryzowano 6 tys. km szlaków oraz przeprowadzono konkurs na najlepszy kemping.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Wydatki w rozdziale „Pozostała działalność” zostały zrealizowane na poziomie 3659 tys. zł. W ramach tej kwoty wykonano zadania w zakresie organizacji spotkań branżowych i ogólnopolskich konferencji, jak również przeprowadzono badania w turystyce.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Wykonanie wydatków w dziale „Administracja publiczna” ukształtowało się na poziomie 3700 tys. zł. Wydatki realizowano w dwóch obszarach. Były to urzędy naczelne i organy administracji rządowej, w których wydatkowano 3632 tys. zł. W części 40 mamy zabezpieczone środki w dziale 750-76 na przygotowanie i sprawowanie przewodnictwa w Radzie UE. Przeznaczono na ten cel 62 tys. zł. W dziale „Obrona narodowa” wydatkowano środki na kwotę 170 zł, co stanowi 0% planu.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Plan finansowy POT został w ustawie budżetowej określony jako załącznik nr 14. Przychody zostały wykonane na kwotę 88.552 tys. zł. Środki pochodziły m.in. z dotacji celowych, podmiotowych i rozwojowych. Ponadto, mamy środki otrzymane z UE, które wyniosły 42.000 tys. zł. Pozostałe przychody zrealizowano w wysokości 2407 tys. zł. Koszty realizacji zadań i utrzymania POT ukształtowały się na poziomie 88.441 tys. zł. Dotyczyły przede wszystkim usług obcych i zostały zrealizowane w kwocie 2300 tys. zł. W ramach tych usług znajdują się wydatki administracyjne, czyli m.in. czynsz, koszty utrzymania samochodów, oraz usługi prawne i audytorskie.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Na wynagrodzenia przeznaczono 6220 tys. zł. Na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia wydano 999 tys. zł. Pozostałe koszty zrealizowano na poziomie 30.457 tys. zł. Obejmują one koszty realizacji zadań statutowych POT za granicą.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMSiTAnnaKlimekKrypa">Środki z UE zostały wydatkowane w wysokości 42.135 tys. zł. Środki z dotacji rozwojowej wykonano na kwotę ponad 6000 tys. zł. W budżetach wojewodów rozdysponowano środki z rezerwy celowej dla jednego województwa. Było to woj. małopolskie, a kwota wynosiła 41 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Zmiana przewodniczącego. Proszę przedstawiciela NIK o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DoradcaekonomicznyNIKDariuszSzalkowski">Wykonanie budżetu w części 40 zostało ocenione pozytywnie. Nie stwierdzono nieprawidłowości. Prowadzono oceny przebiegu wykonania zadań oraz wstępne oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych. Dotacje były udzielane zgodnie z planami i rzetelnie sporządzano sprawozdawczość budżetową. W tym wypadku stwierdzono drobne uchybienia, które polegały m.in. na odstępstwach od przyjętego harmonogramu. Nie miało to istotnego wpływu na realizację budżetu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#DoradcaekonomicznyNIKDariuszSzalkowski">Według NIK, minister sportu i turystyki nie zrealizował w pełni zaleceń pokontrolnych z ubiegłego roku. Chodziło o dostosowanie poziomu zatrudnienia do faktycznych potrzeb. W tym roku utrzymywała się rozbieżność pomiędzy planem zatrudnienia a stanem faktycznym. W 2009 r. różnica wynosiła 17 osób, a 2010 r. tylko 14. Wystosowaliśmy wniosek pokontrolny o zmianę w tym obszarze. Niedobór zatrudnienia nie miał większego wpływu na wykonywanie zadań. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Mamy określone limity. Robimy co możemy w ograniczonym zespole. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie zwiększy się liczba etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie słyszę pytań. Przechodzimy do drugiego punktu obrad. Jest to rozpatrzenie sprawozdania z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK w 2010 r. (druk nr 4327). Bardzo proszę, pan dyrektor Buczyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKGrzegorzBuczynski">Szanowni państwo, staramy się z wielkim zaangażowaniem działać w sporcie. Dzisiaj pojawił się raport, który chciałbym zarekomendować. Dotyczy kultury polskiej. W tym pojęciu mieści się również EURO 2012, które jest szansą na promocję naszego kraju. W materiałach zawarliśmy nasze plany. W przyszłym roku chcemy wykonać ponowną kontrolę wychowania fizycznego w szkołach, obejmując w tym również szkoły niepubliczne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Czy są pytania bądź uwagi? Nie słyszę uwag. Przechodzimy do podjęcia decyzji w sprawie opinii. Pierwsza opinia dotyczy Komisji ds. Kontroli Państwowej. Chodzi o przyjęcie sprawozdania z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK w 2010 r. w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Komisja pozytywnie ocenia działalność Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK w 2010 r. Komisja wyraża podziękowanie dla kierownictwa i pracowników departamentu za bardzo dobrą współpracę. Czy są uwagi do opinii? Nie słyszę uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Przechodzimy do rozpatrzenia opinii związanej z częścią budżetową. Na posiedzeniu w dniu 30.06.2011 r. Komisja rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. (druk nr 4270) wraz z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2010 r. oraz opinię Najwyższej Izby Kontroli w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów (druk nr 4329). Komisja pozytywnie rozpatrzyła informację NIK o wynikach kontroli. Po analizie otrzymanych dokumentów i dyskusji poselskiej Komisja pozytywnie opiniuje powyższe sprawozdanie wraz z uwagami i wnioskami NIK. Do przedstawienia powyższej opinii Komisja upoważnia panią poseł Magdalenę Gąsior-Marek. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>